(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 آبان 1390- شماره 20065

كوتاه اقتصادي
نيكزاد: افزايش قيمت مسكن مهر كذب است
نصب كنتورهاي جرمي براي مقابله با كم فروشي در جايگاه هاي سي ان جي
شركت ملي گاز: گاز مصرفي مردم در زمستان بطور كامل تامين مي شود
رأي اعتماد مجلس به وزير اقتصاد شاخص بورس را بالا برد
اختصاص 1600 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله با خشكسالي
وعده اتحاديه مرغداران گوشتي قيمت مرغ افزايش نمي يابد
امكان تشخيص كالاي رسمي از قاچاق براي مصرف كننده بزودي فراهم مي شود
ورود 2 فروند كشتي به ناوگان دريايي
آمادگي اكثر پارچه فروشان براي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده
تاكيد رئيس كل گمرك بر واقعي بودن رشد صادرات غيرنفتي
تشديد نظارت بهداشتي بر ذبح دام



كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي طي بخشنامه اي پذيرش اسناد اراضي كشاورزي به عنوان وثيقه تسهيلات را ابلاغ كرد. به موجب اين بخشنامه، بانك هاي عامل موظفند به ازاي پرداخت تسهيلات به كشاورزان و روستائيان، اسناد مربوط به اراضي كشاورزان و اسناد عادي اراضي محل اجراي طرح هاي كشاورزي و صنايع وابسته به آن و اسناد منازل روستايي را به عنوان وثيقه وام هاي بخش كشاورزي و وام هاي پرداختي به روستائيان مورد پذيرش قرار دهند.
¤ رئيس اداره امور بورس ها و ناشران با بيان اينكه در نامه اخير به شركت ملي نفت دو پيشنهاد براي عرضه و فروش نفت خام ارائه شده است، گفت: مشكلات خريداران در خصوص قيمت و تناژ عرضه پيش از اين منعكس شده بود و نامه اخير علاوه بر آن مسائل است.محمود خواجه نصير در گفت وگو با فارس، در خصوص پيشنهادات جديد بورس كالا براي معاملات نفت خام اظهار داشت: يكي از پيشنهادات كه در نامه اخير ارائه شده اين است كه به جاي اينكه بخش كوچكي از نفت هاي مختلف در بورس عرضه شود يك نوع نفت ويژه به صورت انحصاري در بورس فروخته شود و خريداران بدانند كه تنها از اين طريق مي توانند خريد كنند.
¤ غلامحسين حسيني نيا- معاون امور تعاوني هاي وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي- به ايسنا گفت: در حال حاضر بيش از 75 هزار تعاوني در كشور به ثبت رسيده كه اين امر بيانگر آن است كه مردم ضمن آشنايي با فرهنگ تعاون، تمايل بسياري به فعاليت در اين بخش دارند. وي افزود: با توجه به افزايش عضويت مردم در كسب و كار به شيوه تعاوني، ضروري است تا ديدگاه مسئولان به اين بخش تغيير و جايگاه بخش تعاون در اقتصاد ملي ارتقا يابد.
¤ معاون توسعه بازار بانك ملت از مهيا شدن امكان عودت پول كيف پول الكترونيكي در لحظه خبر داد.هادي سپانلو درگفت وگو با ايسنا درباره عودت پول موجود در كيف پول الكترونيكي اظهار كرد: ويژگي هاي كيف پول الكترونيكي از كيف پول معمولي الگوبرداري شده است. وقتي يك كيف پول عادي گم مي شود تنها در صورتي مي توان از وجوه آن بهره مند شد كه اولاً پيدا شود و دوماً وجوه داخلش موجود باشد.وي ادامه داد: اگر فردي كارت كيف پول الكترونيكي را گم كند و به موقع به شعبه بانك ملت اطلاع دهد، پس از مدتي كه تراكنش هاي آف لاين اين كارت از جايگاه هاي سوخت جمع آوري شد، مابقي پول موجود عودت داده خواهد شد كه البته جمع آوري اين داده ها چند روزي زمان مي برد.سپانلو توصيه كرد براي جلوگيري از سوءاستفاده، كاربران اين كارت ها را رمزدار كنند.
¤ اينترنت پرسرعت با مودم جيبي براي نخستين بار در ايران عرضه شد و كاربران اينترنت از اين پس مي توانند با تهيه يك مودم جيبي به اندازه گوشي تلفن همراه در اكثر نقاط شهر به اينترنت وصل شوند.محمد چهرقاني، مدير روابط عمومي شركت ارتباطات مبين نت در گفت وگو با ايرنا، ضمن اعلام اين خبر،گفت: مودم جيبي، يك مودم همراه است كه افراد مي توانند در سفر همراه خود داشته و در تمامي شهرهاي تحت پوشش مبين نت نيز (كه بزودي به بيش از صد شهر خواهد رسيد) از آن استفاده كنند.

 



نيكزاد: افزايش قيمت مسكن مهر كذب است

وزير راه و شهرسازي افزايش قيمت مسكن مهر را تكذيب كرد.
علي نيكزاد ثمرين در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت با اشاره به وضعيت كنوني بازار مسكن گفت: خوشبختانه هم اكنون چندين هزار واحد مسكن در حال ساخت است، كميت پروانه ها در مقايسه با گذشته بسيار رشد يافته و وام تسهيلات مسكن نيز در حال پرداخت است.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: خوشبختانه بازار مسكن از ثبات مناسبي برخوردار است و كارها به خوبي پيش مي رود، ساخت و سازها نيز در كنار تثبيت قيمت، رونق دارد.
وي با رد ادعاهايي كه درباره افت 15 درصدي توليد در بخش مسكن مطرح مي شود، افزود: در بيشتر شهرهاي كشور مشكل تامين و توليد مسكن نداريم و مسئله ما تنها مربوط به سه كلان شهر تهران، مشهد و تبريز است كه براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، در شهرهاي جديد اطراف اين كلان شهرها در حال ساخت مسكن هستيم.
نيكزاد اضافه كرد: تمام تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازي اين است كه توليد مسكن مهر براي متقاضيان را به توليد انبوه برسانيم كه اگر اين كار انجام بگيرد، به طور يقين به نيازها و درخواست هاي مردم مي توانيم پاسخ دهيم.
وزير مسكن و شهرسازي در ادامه بازار مسكن را داراي ثبات دانست و گفت: خوشبختانه بازار مسكن نيز از ثبات مناسبي برخوردار است و كارها به خوبي پيش مي رود، ساخت و سازها نيز در كنار تثبيت قيمت، رونق دارد.
وي همچنين درباره قيمت مسكن مهر نيز اظهار داشت: به دو صورت مسكن مهر به متقاضيان عرضه مي شود كه يكي مربوط به شركت سرمايه گذاري مسكن است، در اين شيوه عرصه وا عيان متعلق به اين شركت و وام از سوي دولت تامين مي شود كه مبلغ بيشتري از متقاضيان دريافت خواهد شد.
نيكزاد گفت: اما شركت هاي ديگري هم در كنار اين شركت هستند كه زمين آن از سوي دولت تامين شده و در اين شيوه هزينه كمتري از متقاضيان دريافت مي شود و در هنگام ثبت نام اين موارد به اطلاع متقاضيان مي رسد.
وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: بنابراين برخي ادعاها درباره افزايش قيمت مسكن مهر صحت ندارد.

 



نصب كنتورهاي جرمي براي مقابله با كم فروشي در جايگاه هاي سي ان جي

يك مقام مسئول اعلام كرد: با دستور وزير نفت براي نصب كنتورهاي جرمي مشكل جايگاههاي CNG به طور كامل مرتفع مي شود.
اردشير دادرس در گفتگو با مهر درباره وضعيت فروش گاز طبيعي به جايگاههاي عرضه CNG با بيان اينكه در حال حاضر با مذاكرات انجام گرفته بين انجمن صنفي CNG و شركت ملي گاز بخش عمده اي از مشكلات مرتفع شده است، گفت: يكي از مهمترين مشكلات در اين بخش اختلاف نظر با شركت ملي گاز در خصوص نصب كنتور و ميتيرينگ هاي گاز در جايگاههاي CNG بوده است.
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG با اعلام اينكه اخيراً وزير نفت دستوري مبني بر نصب كنتورهاي جرمي را براي جايگاههاي CNG صادر كرده است، تصريح كرد: پيش بيني مي شود با نصب كنتورهاي جرمي در جايگاههاي گاز اختلافات بخش خصوصي و دولت در گاز عرضه شده به اين بنگاههاي اقتصادي از بين برود.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه در شرايط فعلي هر متر مكعب گاز طبيعي عرضه شده به جايگاههاي CNG به قيمت 260 تومان به ازاي هر متر مكعب فروخته مي شود، اظهار داشت: هم اكنون بالاترين قيمت گاز در بين كل كشورهاي جهان در ايران به جايگاههاي CNG فروخته مي شود.
وي با بيان اينكه با توجه به اينكه ايران دومين دارنده ذخايره گاز جهان بوده و از اين رو قيمتهاي فعلي فروش گاز به جايگاههاي CNG خيلي بالا و گران به نظر مي رسد، بيان كرد: با در نظر گرفتن حجم ذخاير گاز ايران قيمت فعلي عرضه گاز به بخش حمل و نقل بسيار بالا است.
دادرس با اشاره به قيمت 70 توماني گاز فروخته شده به صنايع كشور، افزود: از سوي ديگر با نصب و راه اندازي كنتورهاي جرمي با هزينه 7 تا 10 ميليون تومان، اختلاف وزني گاز به دليل اختلاف چگالي اين حامل انرژي در بخشهاي مختلف كشور از بين مي رود.
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG در پايان با تأكيد بر اينكه در حال حاضر در استانهاي مختلف قبوض متفاوتي براي جايگاه داران CNG صادر مي شود، خاطرنشان كرد: با نصب و راه اندازي كنتورهاي جرمي در جايگاههاي CNG اين مشكل به طور كامل مرتفع مي شود.
بنا به همين گزارش، در حال حاضر 1788 جايگاه CNG در سطح استانهاي مختلف كشور فعال است كه ظرفيتي براي عرضه روزانه حدود 30 ميليون متر مكعب سوخت به خودروهاي دوگانه سوز كشور فراهم شده است.
پيش بيني مي شود تا پايان سالجاري تعداد كل جايگاه هاي CNG كشور از مرز 2 هزار باب عبور كند كه در اين صورت امكان عرضه بيشتر اين حامل انرژي به عنوان سوخت جايگزين بنزين فراهم مي شود.
در حال حاضر تعداد نازل هاي راه اندازي شده در سراسر كشور بيش از 10 هزار و 200 مورد است و با احتساب توليد و تبديل خودروهاي دوگانه سوز در دو بخش تبديل كارگاهي و توليد كارخانه اي، هم اكنون حدود 2 ميليون و 600 هزار خودروي گازسوز در كشور وجود دارد.


 



شركت ملي گاز: گاز مصرفي مردم در زمستان بطور كامل تامين مي شود

سخنگوي شركت ملي گاز با اعلام اينكه قيمت گاز زمستان مانند سال گذشته است به شهروندان اطمينان داد گاز مصرفي در همه بخش ها در زمستان به طور كامل تامين شود.
به گزارش خبرگزاري موج، مجيد بوجارزاده از همه شهروندان خواست حتما اصول ايمني را در استفاده از بخاري هاي گازسوز و نصب درست آن رعايت كنند تا حادثه ناگواري پيش نيايد.
وي با اشاره به اينكه در روزهاي سرد اخير، مصرف گاز در سراسر كشور حدود 20 ميليون متر مكعب افزايش يافته است، گفت: هموطنان بايد با مديريت مصرف و كاهش هدر رفت انرژي تلاش كنند تا مصرف كاهش يابد و هزينه پرداختي هم كمتر باشد.
سخنگوي شركت ملي گاز گفت: از ابتداي آبان، تعرفه گاز مشتركان خانگي در قالب تعرفه زمستاني مانند نرخ پارسال محاسبه مي شود و ميانگين گازبهاي مشتركان خانگي در فصل زمستان 70 تومان به ازاي هر متر مكعب است.
بوجارزاده افزود: مشتركان خانگي در نصب و راه اندازي وسايل گرماسوز كنترل مسيرهاي خروج گاز و نصب دودكش هاي H، دقت و از وقوع هرگونه حوادث همچون گازگرفتگي و خفگي جلوگيري كنند، با پوشش مناسب در منزل و استفاده از پنجره هاي دو جداره از اتلاف مصرف گاز جلوگيري شود، استفاده از شومينه برخلاف ساير وسايل گرماسوز از راندمان بالايي برخوردار نيست و شركت ملي گاز استفاده از شومينه را توصيه نمي كند اما نصب و راه اندازي شيرهاي ترموستاتي در رادياتور و شوفاژها نيز به بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمان ها به ويژه در فصل زمستان كمك مي كند.
سخنگوي شركت ملي گاز ايران از هموطنان خواست حتما توصيه هاي شركت گاز را جدي بگيرند و براي كسب هرگونه اطلاعات ايمني مي توانند در سراسر كشور با سامانه تلفني 194 تماس بگيرند و با كارشناسان شركت گاز، مشورت كنند.
گفتني است، 877 شهر و 10 هزار و 350 روستاي ايران به شبكه گاز متصل است و حدود 13 ميليون و 600 هزار مشترك خانگي در سراسر كشور از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند كه شامل 3/17 ميليون خانوار مي شوند.

 



رأي اعتماد مجلس به وزير اقتصاد شاخص بورس را بالا برد

راي اعتماد مجلس به وزير اقتصاد باعث بازگشت بورس به مدار رشد شد.
به گزارش ايسنا در حالي كه بورس كشور در روزهاي اخير به دليل برگزاري جلسه استيضاح وزير اقتصاد در نگراني و بي تحركي به سر مي برد با راي اعتماد مجدد نمايندگان به وزير اقتصاد، مسئولان بازار سرمايه و سهامداران بورس كشور نفس راحتي كشيدند و بورس تهران در سايه اين اتفاق مثبت شد.
به اين ترتيب بازگشت وزير اقتصاد به وزارتخانه خود باعث بازگشت شاخص از مسير رفته شد و اين اتفاق موجب شد تا شاخص بورس از كانال 25 هزار واحدي نجات پيدا كرده و بار ديگر در كانال 26 هزار واحدي قرار بگيرد.
علي رغم افت شاخص بورس هاي بزرگ دنيا و با حاكم شدن جو رواني مثبت در بازار روز چهارشنبه، سهام بيشتر شركت ها با رشد نسبي قيمت روبرو شدند، در اين ميان شركت هاي سرمايه گذاري غدير، بانك انصار، سايپا، بانك ملت، بانك پاسارگاد موجب رشد 76 درصدي شاخص و بازگشت آن به مدار 26 هزار واحدي شدند.
اين در حالي است كه بازگشت وزير اقتصاد به دولت يكي از عوامل موثر بر رشد بازار است و براي تثبيت آن بايد عوامل ديگري چون رشد قيمت هاي جهاني و آرامش در شرايط سياسي و اقتصادي ايجاد شود تا بورس كشور بتواند در سايه حمايت ها به شرايط رونق گذشته بازگردد.
بنابراين گزارش در بازار روز چهارشنبه 129 ميليون سهم به ارزش 328 هزار و 608 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه به 123 هزار ميليارد تومان رسيد.

 



دولت مصوب كرد
اختصاص 1600 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله با خشكسالي

دولت به منظور پيشگيري، مقابله و جبران خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه و مديريت خشكسالي مبلغ يك هزار و 600 ميليارد ريال براي مقابله با خشكسالي در اختيار 8 استان كشور قرار مي دهد.
هيئت وزيران بنا به پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي، مبلغ 800 ميليارد ريال به صورت تملك دارايي هاي سرمايه اي در اختيار استانداري كرمان قرار مي دهد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.
همچنين به ترتيب مبلغ 250 و 200 ميليارد ريال به همين منظور در اختيار استانداري هاي مازندران و اصفهان قرار مي گيرد.
براين اساس، مبلغ 100 ميليارد ريال به طور جداگانه در اختيار استانداري هاي تهران و خراسان شمالي به صورت تملك دارايي هاي سرمايه اي از محل منابع ماده (12) قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور، موضوع بند (ش) ماده (224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در اختيار استانداري كرمان قرار مي گيرد.
براساس مصوبه دولت، مبلغ 50 ميليارد ريال به طور جداگانه در اختيار استانداري هاي گلستان، خراسان رضوي و فارس قرار مي گيرد.
همچنين دولت، مبلغ 70 ميليارد ريال به صورت تملك دارايي هاي سرمايه اي از محل منابع ماده (12) قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور در اختيار وزارت جهاد كشاورزي قرار مي دهد.
اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.يادآور مي شود، براساس بند (ش) ماده (224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، به دولت اجازه داده مي شود به منظور پيشگيري، مقابله و جبران خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه و مديريت خشكسالي، تنخواه گردان موضوع ماده (10) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 1380 را به 3 درصد و اعتبارات موضوع ماده (12) قانون تشكيل سازمان مديريت بحران را به 2 درصد افزايش دهد. اعتبارات مذكور با پيشنهاد معاونت و تصويب هيئت وزيران قابل هزينه است. بخشي از اعتبارات مذكور به ترتيب و ميزاني كه در قانون بودجه سنواتي تعيين مي شود به صورت هزينه اي و تملك دارائي سرمايه اي به جمعيت هلال احمر اختصاص مي يابد تا در جهت آمادگي و مقابله با حوادث و سوانح هزينه شود.

 



وعده اتحاديه مرغداران گوشتي قيمت مرغ افزايش نمي يابد

مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي وعده داد: با توجه به ذخيره سازي مرغ قيمت آن افزايش نخواهد داشت.
حسين مقدميان در گفتگو با مهر با اشاره به قيمت مرغ گوشتي در بازار گفت: با توجه به شرايط موجود مرغداران مرغ زنده گوشتي را درب مرغداري كيلويي 2هزار و 80 تا 2هزار و 100تومان مي فروشند.
مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي با بيان اينكه ظرف مدت گذشته افزايش قيمت مرغ نداشته ايم، گفت: با توجه به توافق با وزارت جهاد كشاورزي در زمينه اينكه قيمت كف مرغ 2هزار و 360تومان باشد ولي مرغداري ها تا 2 هفته پيش روي 1800 تا 1900تومان فروخته اند، به دليل سرماي هوا از 2 هفته گذشته قيمت مرغ به 2هزار و 100تومان رسيد.
وي درباره پيش بيني افزايش قيمت مرغ با توجه به بيشتر شدن تقاضا همزمان با برگشت حجاج در آينده گفت: به دليل اينكه ذخيره سازي گوشت مرغ كافي است و مازاد آن نيز جمع آوري مي شود، همچنين توليد مرغ در مزارع نيز به ميزان كافي صورت گرفته افزايش قيمت مرغ نخواهيم داشت، لذا مشكلي در زمينه تأمين گوشت مرغ در آينده وجود نخواهد داشت.
مقدميان با اشاره به برگزاري نمايشگاه دام و طيور گفت: با توجه به اين كه توليد قابل قبولي در زمينه مرغ داشته ايم، هفتمين كشور توليدكننده مرغ گوشتي در دنيا هستيم. بنابراين متناسب با شرايط امروز بايد صنعت را تجهيز كنيم.
مقدميان در ادامه به اجراي بهينه سازي مصرف سوخت اشاره كرد و گفت: از سال 89 و پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها طرح اجراي بهينه سازي مصرف سوخت نيز عملياتي شده است.
وي گفت: بيش از 6هزار مرغدار در سايت ثبت نام كرده اند تا براي ارتقاء واحدهاي توليد و سيستم گرمايش و سرمايش مرغداري ها برنامه ريزي شود.
مقدميان افزود: براي توليد هر جوجه 2ليتر گازوئيل در نظر مي گيريم كه در آينده پس از اجراي طرح بهينه سازي مصرف سوخت 30درصد در مصرف سوخت صرفه جويي مي شود.

 



امكان تشخيص كالاي رسمي از قاچاق براي مصرف كننده بزودي فراهم مي شود

معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: به زودي امكان تشخيص كالاي رسمي از قاچاق براي مصرف كننده فراهم مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان شفاف سازي در جريان عرضه و تقاضا و رعايت حقوق مصرف كننده و برخورد با متخلف از هر حيث را از وظايف عمده سازمان حمايت عنوان كرد.وي اجراي طرح شبنم (شبكه بازرسي و نظارت مردمي) را به منظور شفاف سازي و امكان مميزي از سوي مصرف كننده در سطح عرضه و تقاضا و به هنگام خريد كالا مهم ارزيابي كرد و گفت: از ابتداي ابلاغ قانون نظام صنفي مبارزه با قاچاق كالا مطرح بوده كه طرح الزام به داشتن برگ سبز گمركي به هنگام ورود كالا اجرا شد كه به دلايلي امكان رهيابي و تمييز كالاي رسمي از غير رسمي در آن وجود نداشت.
معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت تصريح كرد: اجراي طرح پايلوت شبنم در ابتدا براي 4 گروه كالايي رايانه و تلفن همراه، لوازم خانگي، تجهيزات پزشكي و لوازم آرايشي در ستاد گروه كالايي انتخاب و پس از يافتن نقاط ضعف احتمالي به ساير گروه هاي كالايي تعميم خواهد يافت.سيد جواد تقوي فهرست گروه كالاهايي كه از ابتداي آبانماه الزامي شده است را شامل: لوازم خانگي شامل گوشي تلفن همراه، موتور يخچال و فريزر، تلويزيون، مايكروفر، دوربين، كولرگازي، اتو، آبميوه گيري سه كاره و پنج كاره، جاروبرقي، لوازم صوتي و تصويري، رايانه و ملحقات آن شامل: انواع چاپگر، انواع لپ تاپ، انواع مانيتور، انواع جوهر و تونر چاپگر دانست.
وي گفت: كالاهاي مربوط به تجهيزات پزشكي شامل دستگاه هاي سنجش فشار خون، دستگاه هاي گلوكومتر (سنجش قند خون)، نوارهاي دستگاه سنجش قند خون و لوازم آرايشي و بهداشتي شامل انواع عطر و ادكلن، خوشبوكننده و اسپري و رنگ مو در اين طرح آمده است.
معاون بازرسي سازمان حمايت افزود: اين طرح ضريب نفوذ بازرسي و كنترل كالاهاي قاچاق و غيرمجاز را گسترش داده امكان سياستگذاري و كنترل دولت در بخش كالا و خدمات را تقويت مي كند ضمن اينكه اجرايي شدن سياستهاي ويژه دولت در كنترل بازار را تسهيل مي كند و امنيت و جلوگيري از توزيع كالاي قاچاق را افزايش مي دهد.
تقوي نظارت پيشگيرانه به منظور رصد گلوگاه هاي تخلف با استقرار نيروهاي بازرسي و بازرسي هوشمندانه با تعيين اولويت كالايي و پرهيز از بازرسي عمومي را از محورهاي اصلي حوزه بازرسي همزمان با اجراي اين طرح ذكر كرد.

 



غضنفري اعلام كرد
ورود 2 فروند كشتي به ناوگان دريايي

وزير صنعت، معدن و تجارت از ورود 2 فروند كشتي به ناوگان دريايي تا سال آينده خبر داد.
مهدي غضنفري ديروز در جمع خبرنگاران درباره ظرفيت صنايع كشتي سازي، اظهار داشت: به هر ميزاني كه ظرفيت خالي در كشتي سازي وجود داشته باشد، سفارش ساخت كشتي به آنها داده مي شود كه فعلا اعلام كردند كه يك فروند براي امسال و يك فروند ديگر براي سال آينده به كشتيراني تحويل مي دهند.
وي با بيان اينكه به طور حتم نياز كشتيراني بيشتر از اين ميزان است، بيان كرد: كشتي سازي نمي تواند همه سفارشات را تامين كند زيرا نياز ما چندين فروند بيشتر است بنابراين تنها به ميزان ظرفيت خالي كشتي سازي، سفارش داده مي شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره تامين اعتبار صندوق توسعه و حمايت از صنايع دريايي افزود: تاكنون تنها 2 ميليارد تومان به اين صندوق اختصاص يافته است كه هنوز با آمار مورد نياز ما فاصله بسياري دارد بنابراين به دنبال اين هستيم تا با دريافت بودجه امسال، بودجه سال آينده را نيز دريافت كنيم.
غضنفري ميزان نياز اين صندوق را 100 تا 120 ميليارد دلار برآورد كرد و گفت: ظرفيت بانكرينگ ما حدود يك ميليون تن است كه بايد تا پايان برنامه پنجم به 10 ميليون تن افزايش پيدا كند.
وي افزود: از بخش خصوصي دعوت مي شود تا به اين حوزه توجه خاص داشته باشند زيرا ما منابع بزرگ نفتي در كشور داريم كه مي توان از فرآورده هاي آنها و همينطور از پسماندهاي نفتي براي اين حوزه استفاده كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره توسعه خدمات رساني به كشتي ها، بيان كرد: با افزايش سوخت رساني به كشتي ها بطور طبيعي تعميرات كشتي، خدمات رساني به خدمه، قطعه سازي و ماشين سازي رونق بيشتري مي گيرد.
غضنفري نخستين قدم براي رسيدن به اين هدف را افتتاح سايت مخازن نفتي شركت سوخت رساني و خدمات دريايي قشم عنوان كرد.

 



آمادگي اكثر پارچه فروشان براي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده

رئيس كل سازمان امور مالياتي تاكيد كرد كه بستن مغازه توسط تعداد معدودي از پارچه فروشان، خللي در اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده ايجاد نخواهد كرد.
علي عسكري در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه از همه پارچه فروشان كل كشور، فقط پنج هزار نفر عمده فروشند كه در حال حاضر مشمول طرح ماليات بر ارزش افزوده شده اند، افزود: در واقع بقيه خرده فروشند كه در مراحل بعدي مشمول اجراي طرح خواهند شد.
وي افزود: براساس آخرين توافق ها و هماهنگي هاي انجام شده، عمده فروشان بايد براي اجراي قانون ثبت نام كنند. آنها هم پذيرفته اند كه به توافقات عمل كنند. تعداد بسيار معدودي هم كه كمتر از 50 نفر هستند، هر از چند گاهي مغازه خود را مي بندند كه از نظر ما مشكلي در روند اجراي قانون ايجاد نمي شود.
وي با تاكيد بر اين كه در حال حاضر تعداد قابل توجهي از عمده فروشان پارچه براي اجراي طرح ثبت نام كرده اند يا در حال ثبت نام هستند، ادامه داد: مشمولان هرچه زودتر ثبت نام كنند، تبعات قانوني كمتري متوجه آنها خواهد بود چون براساس توافقات انجام شده، كساني كه بعد از مهرماه ثبت نام كرده اند، ممكن است مشمول برخي معافيت هاي قانوني نشوند.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به اين كه ما همه را تشويق مي كنيم تا ثبت نام كرده و قانون را اجرا كنند، گفت: اجراي قانون يعني اين كه ماليات بگيرند، چون ثبت نام كردن تنها مشكلي را حل نمي كند. در واقع از پنج جريمه اي كه در قانون پيش بيني شده، يكي مربوط به ثبت نام است، اما چهار مرحله ديگر مربوط به اجراي قانون است.
او ادامه داد: مراحل بعدي اجراي قانون اين است كه ماليات دريافت كنند، فاكتور صادر كنند و اظهارنامه بدهند. من فكر مي كنم با تعاملي كه با اتحاديه برقرار شده، آنها هم متقاعد شده اند كه قانون را اجرا كنند. ما هم تاكيد كرديم براي كساني كه ثبت نام كنند و به اجراي قانون تن بدهند، درباره جرائم سخت گيري چنداني نمي كنيم.

 



تاكيد رئيس كل گمرك بر واقعي بودن رشد صادرات غيرنفتي

رئيس كل گمرك بر واقعي بودن آمار صادرات غيرنفتي و صحت آمار رشد 5/39 درصدي صادرات در 6 ماهه اول سالجاري تاكيد كرد.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اينكه آمار صادرات غيرنفتي همان عدد اعلام شده توسط گمرك است، اظهار داشت: براساس آمار گمرك در 6 ماهه اول امسال صادرات غيرنفتي كشور 5/39 درصد و در 7 ماهه 5/35 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وي افزود: كساني كه در آمار صادرات غيرنفتي تشكيك مي كنند صادرات ميعانات گاز و پتروشيمي را در نظر نمي گيرند.
رئيس كل گمرك در خصوص صوري بودن رقم اعلام شده براي صادرات پيله وري، با بيان اينكه صادرات از اين روش رقم چنداني نيست، بيان كرد: صادرات چمداني كل كشور حدود 15 ميليون دلار است و اين در برابر 24 ميليارد دلار صادرات تاثيرچنداني ندارند.
وي با بيان اينكه صادرات غيرنفتي متشكل از صادرات ميعانات گازي، پتروشيمي و ساير كالاها است، گفت: معتقدم آمار صادرات غيرنفتي واقعي متشكل از پتروشيمي، ميعانات گازي و كاهاي كشاورزي، صنعتي و معدني در 6 ماهه اول سال جاري 5/39 درصد رشد داشته است.
معمارنژاد تاكيد كرد: مجموع صادرات در 7 ماه
5/35 درصد رشد داشته و رقم آن هم 24ميليارد دلار بوده است.حميد حسيني عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني اخيرا عنوان كرده است: سازمان توسعه تجارت رشد 40 درصدي صادرات غيرنفتي را اصلاح كرده است، رشد صادرات غيرنفتي در 6 ماهه 25 درصد و از لحاظ ارزشي
5/7 درصد رشد داشته است.

 



در آستانه عيد قربان اجرا مي شود
تشديد نظارت بهداشتي بر ذبح دام

معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي گفت: طرح تشديد نظارت بهداشتي بر ذبح دام به مناسبت عيد قربان اجرايي مي شود.
محسن مشكات در گفت وگو با مهر درباره عرضه دام زنده و ذبح آن در روز عيد قربان گفت: سازمان دامپزشكي كشور براي اين كه خدمات رساني امسال بهتر از گذشته باشد تمام تلاش هاي خود را انجام مي دهد.
معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي تصريح كرد: طرح تشديد نظارت بهداشتي در راستاي ذبح دام به مناسبت عيد قربان در سطح استان ها انجام مي شود.
اين مقام مسئول اعلام كرد: تشديد نظارت بهداشتي با توجه به دستورالعمل ابلاغي سازمان دامپزشكي در دستور كار همه استان ها قرار گرفته است.
مشكات ادامه داد: در شهرهاي بزرگ نيز هماهنگي با وزارت صنعت و معدن و ميادين در زمينه تامين دام و رعايت مسائل بهداشتي انجام شده است.
وي در ادامه از استقرار بازرسان سازمان دامپزشكي در ميادين عرضه دام زنده و كشتارگاه ها خبر داد و گفت: به منظور حفظ سلامت شهروندان و رعايت مسائل بهداشتي، تدابيري اتخاذ شده تا كارشناسان و بازرسان دامپزشكي در ميادين عرضه دام و كشتارگاه ها حضور داشته باشند.
اين مقام مسئول بيان كرد: براي اطلاع رساني دقيق به مردم قرار است تابلوهايي در ميادين شهرها به منظور معرفي محل هاي عرضه دام نصب شود.
وي تاكيد كرد: بايد عرضه دام تحت نظارت سازمان دامپزشكي باشد همچنين فعاليت كشتارگاه ها به منظور رعايت مسائل بهداشتي تحت كنترل سازمان دامپزشكي است.
مشكات در زمينه افزايش مراكز عرضه دام زنده به مناسبت روز عيد قربان گفت: قاعدتا با توجه به تبادل اطلاعات بين سازمان دامپزشكي با وزارت صنعت و معدن و ميادين عرضه دام، اين مراكز نسبت به سال گذشته افزايش مي يابد.
معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي گفت: اگر دام براساس رعايت مسائل بهداشتي ذبح نشده باشد ممكن است باعث آلودگي و بروز بيماري در مردم شود لذا همه بايد نسبت به اين مسئله آگاه باشند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا همه مراكز تحت نظارت سازمان دامپزشكي هستند يا خير؟ گفت:: تمام سعي و تلاش خود را كرده ايم كه تمام مراكز ذبح دام و كشتارگاه ها با كنترل سازمان دامپزشكي فعاليت كنند اما در اين ميان ممكن است تعدادي از آنها به دور از چشم سازمان دامپزشكي فعاليت كنند.
اين مقام مسئول اظهار داشت: مردم از كشتار و ذبح دام زنده در خانه هاي خود خودداري كنند چرا كه ممكن است خون آلودگي و بيماري را در افراد ي كه با آن تماس داشته باشند را ايجاد كند.
وي ادامه داد: كشتارگاه ها فضاي مناسب و بهداشتي دارند و در قبال دريافت هزينه ناچيز اقدام به ذبح دام مي كنند.
گوسفند زنده
كيلويي 6500 تومان
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي قيمت فعلي هر كيلو گوسفند زنده را بين 6500 تا 7 هزار تومان اعلام كرد.

علي اصغر ملكي در گفت وگو با فارس؛ گفت: در حال حاضر قيمت يك كيلوگرم گوسفند زنده به صورت تكي كيلويي 5/6 الي 7 هزار تومان و به صورت عمده كيلويي 6 هزار و 300 تا6 هزار و 500 تومان خريد و فروش مي شود.
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي همچنين افزود: قيمت گوشت گوسفندي شقه در قصابي هاي شهر تهران بين 15 تا 15 هزار و 500 تومان عرضه مي شود اما به تناسب تقاضاي نوع گوشت از سوي مشتري احتمال افزايش قيمت وجود دارد.
ملكي همچنين گفت: 30 هزار راس دام براي عرضه در عيد قربان در 14 منطقه تهران و ميادين شهرداري پيش بيني شده و همچنين در كاروانسراهاي اطراف شهر هم در آماده باش كامل براي عرضه گوسفند زنده هستند.
وي گفت: امسال قيمت پايه براي گوسفند زنده در نظر نگرفتيم زيرا اعتقاد داريم به دليل يكسان نبودن وزن و جثه دام احتمال سوءاستفاده و اضافه كردن قيمت وجود دارد.
ملكي با بيان اينكه گوسفند زنده نسبت به سال گذشته گران تر نخواهد بود، گفت: حتي در روز عيد قربان نيز احتمال بالاتر از 7500 تومان وجود ندارد.
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي تصريح كرد: با توجه اينكه احتمال بارش روزهاي شنبه و يكشنبه با توجه به پيش بيني هواشناسي وجود دارد حتي احتمال كاهش قيمت گوسفند زنده نيز هست.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14