(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 آبان 1390- شماره 20065

آخرين اخبار درباره سرطان
علل گريه نوزادان : مادر به تو نياز دارم
ازدواج دوم
شفقت را به كودكان بياموزيم
غذاهاي مفيد و مضر فصل سرما
ورزش كنيد ، افسرده نشويد
خوراكي مخصوص حواس پرت ها



آخرين اخبار درباره سرطان

هر شخص داراي سلول هاي سرطاني در بدن خود است.
اين سلول هاي سرطاني در آزمايشهاي استاندارد خود را نشان نمي دهند تا آنكه به مقدار چند ميليارد سلول افزايش يابند. بنابر گزارش بيمارستان جان هاپ كينز زماني كه پزشكان به اشخاص مبتلا به سرطان اعلام مي كنند كه ديگر در بدن آنها سلول هاي سرطاني وجود ندارد، اين حالت فقط بدان معناست كه آزمايشها ديگر قادر به رديابي و پيداكردن سلول هاي سرطاني نيست؛ زيرا آن سلول ها به مقدار قابل رديابي شدن در بدن وجود ندارند.
¤ سلول هاي سرطاني بين شش تا ده مرتبه در دوره زندگي يك انسان پيدا مي شوند.
¤ زماني كه سيسم ايمني انسان قوي باشد سلولهاي سرطاني از بين مي روند و از ايجاد تومور سرطاني جلوگيري مي شود.
¤ زماني كه شخص بيماري سرطان دارد نشانه آن است كه وي داراي كاستي هاي تغذيه اي شده است. اين كاستي ممكن است منشأ ژنتيك، محيطي، غذاها و عواملي در شيوه زندگي باشد.
¤ براي غلبه بر كاستي هاي متعدد تغذيه اي، تغيير در رژيم غذايي شامل اضافه كردن بعضي مخلفات غذايي، سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند.
¤ شيمي درماني ضمن آنكه باعث مسموم كردن آني سلول هاي سرطان است كه سريع رشد مي كند، سلول هاي سالم بدن در مغز استخوان و ديواره روده ها و غيره را كه سريع رشد مي كند نيز از بين مي برد و مي تواند سبب ضايعه عضو بدن مثل كبد، كليه ها و قلب و ريه ها و غيره شود.
¤ پرتوگيري ضمن آنكه سلولهاي سرطاني را نابود مي كند سلول هاي سالم را نيز مي سوزاند، ضايع مي كند و باعث تخريب آنها مي شود.
¤ درمان اوليه با شيمي درماني و پرتودرماني غالبا اندازه تومور را كاهش مي دهد. با اين وصف شيمي درماني و پرتودرماني درازمدت به نابودي بيشتر تومور منتج نمي شود.
¤ زماني كه بدن تحت تأثير مسموميت ناشي از شيمي درماني و پرتودرماني قرار مي گيرد سيستم ايمني در معرض خطر و نابودي واقع مي شود بنابر اين شخص ممكن است مقاومت خود را در برابر انواع مختلف عفونتها و پيچيدگي هاي ناشي از آن از دست بدهد.
¤ شيمي درماني و پرتودرماني مي تواند باعث جهش ژنتيكي سلولهاي سرطاني گردد و مقاوم و پايدار شود و نابودكردن آنها مشكل خواهدشد.
جراحي نيز مي تواند باعث گسترش سلول هاي سرطاني به ديگر نقاط بدن شود.
¤ يك راه موثر مبارزه با سرطان نرساندن غذا به سلولهاي سرطاني است. عدم رساندن موادغذايي مورد نياز سلول براي جلوگيري از افزايش و چند برابرشدن تعداد سلولها است.
سلولهاي سرطاني از چه موادي تغذيه مي شوند:
1- قند تغذيه كننده سرطان است. با قطع مصرف قند يك عامل مهم تأمين غذا براي سلولهاي سرطاني قطع مي شود.
جانشين هاي قند نظير Spoonful Equal Nutrasweet و غيره با A spartame ساخته مي شود و زيان آور است. يك جانشين طبيعي بهتر عسل مانوكا يا ملاس ناشي از قندسازي است ليكن مقدار مصرف آن بايد بسيار اندك باشد. نمك سفره داراي افزودني شيميايي است كه رنگ آن را سفيد كند.
جانشين بهتر نمك سفر، نمك حاصل از آب دريا و يا
Brags aminos است.
2- شير باعث مي شود كه بدن به خصوص در سيستم گوارش (معده و روده ها) مخاط درست كند. سرطان از مخاط تغذيه مي كند. با قطع مصرف شير و جانشين كردن آن با شير سويا سلولهاي سرطاني دربرابر بي تغذيگي قرار مي گيرند.
3- سلولهاي سرطاني در محيط اسيدي مقاوم و پايدار مي شوند. رژيم مبتني بر گوشت قرمز اسيدي مي شود و بهترين آنست كه ماهي خورده شود و به جاي مصرف گوشت گاو مقدار كمي گوشت جوجه ارجح است. گوشت قرمز همچنين محتوي آنتي-بيوتيك هاي دامي، هرمون هاي رشد و انگل است كه تماماً بخصوص براي اشخاص مبتلا به سرطان آسيب رسان است.
4- رژيم با 80 درصد سبزيجات تازه و آب-ميوه و بنشن، دانه هاي نباتي، آجيل ها و مقداري ميوه بدن را در محيط قليايي قرار مي دهد. از غذاهاي پخته شده شامل بنشن، حدود 02درصد مي تواند به بدن برسد. آنزيم هاي زنده در آب سبزيجات تازه به آساني جذب مي شود و ظرف 51 دقيقه به سطوح سلولي مي رسد تا سلولهاي سالم را رشد كافي دهد و تقويت كند... براي به دست آوردن آنزيم هاي زنده به منظور ساختن سلول هاي سالم كوشش كنيد آب سبزيجات تازه (بسياري از سبزيجات از جمله جوانه لوبيا) مصرف كنيد و دو تا سه مرتبه در روز مقداري سبزيجات خام بخوريد.
آنزيم ها در حرارت 140 درجه فارنهايت (يا 40 درجه سانتيگراد) از بين مي روند.
5- از خوردن قهوه، چاي و شكلات كه داراي كافئين زياد است پرهيز كنيد. چاي سبز جانشيني بهتر و داراي خواص ضدسرطان است. بهترين نوشيدني آب است. براي جلوگيري از ورود توكسين هاي معروف (مواد سمي) و فلزات سنگين در آبهاي لوله كشي به بدن، مصرف آب تصفيه شده يا فيلتر شده مناسب است. از خوردن آبهاي تقطيرشده پرهيز كنيد.
6- هضم پروتئين گوشت قرمز سخت است و نياز به مقدار زيادي آنزيم گوارشي دارد. گوشت هضم نشده كه در روده ها باقي بماند فاسد مي شود و مسموميت ايجاد مي كند.
7- ديواره هاي سلول سرطاني داراي پوشش پروتئين خشن است. با صرفنظر كردن از خوردن گوشت يا كمتر خوردن آن آنزيم بيشتري براي حمله به ديواره هاي پروتئيني سلول سرطان آزاد مي شود و به بدن امكان مي دهد سلول هاي سرطاني را از بين ببرد.
8- بعضي مكمل ها IP6: Flor-ssence Essiac anti-oxidantsvitamins minerals EF As سيستم ايمني را بهبود مي بخشند تا سلولهاي مبارزه كننده و كشنده خود بدن را براي از بين بردن سلول سرطاني تقويت كنند. مكمل هاي ديگر نظير ويتامين اي (E) توان برنامه ريزي كشتن سلول يعني روش معمولي خلاصي يافتن از سلول هاي آسيب ديده، غيرضروري و غيرلازم بدن را دارند.
سرطان بيماري جسم و روح و روان است. داشتن روحيه مثبت و پيكارجو به شخص مبارزه كننده با سرطان كمك مي كند كه به بقاي خود ادامه دهد. خشم و عدم بخشش و تندخويي بدن را در برابر محيط پرتنش و ترشرويي قرار مي دهد. بياموزيد كه روحيه اي توام با عشق و بخشندگي داشته باشيد. بياموزيد كه همواره حالت آرامش و دلي آرام داشته باشيد و از زندگي لذت ببريد.
سلول هاي سرطاني در محيط حاوي اكسيژن توان ماندن ندارند. ورزش روزانه و تنفس عميق باعث مي شود كه اكسيژن به لايه هاي سلولي برسد. اكسيژن درماني روش ديگري براي از بين بردن سلول هاي سرطاني است.

 



علل گريه نوزادان : مادر به تو نياز دارم

فرزند شما از بدو تولد قادر به برقراري ارتباط مي باشد. او از روش گفت وگوي خاصي براي بيان احساسات و خواسته هاي خود استفاده مي كند. اين روش گفت وگو و راه برقراري ارتباط گريه ناميده مي شود. گريه زبان مشترك نوزادان است وروش بيان نياز آنها، صدايي است كه مي تواند شما را حتي زماني كه در خواب عميق هستيد وادار به واكنش كند. گريه نوزاد به صورت يك كنترل جادويي موجب جاري شدن شير مادر مي شود. كودك با گريه خود، به شما مي گويد: «لطفا مرا در آغوش بگيريد، مرا در جايم قرار دهيد، خيلي گرسنه ام، ديگر سير شدم، خسته ام، سردم هست، خيلي گرمم شد و...»
به ياد داشته باشيد گاهي هم او بدون علت گريه مي كند، او گريه نمي كند تا شما را ناراحت و عصباني كند. موضوعي به عنوان نوزاد بد، حرف نشنو و اذيت كن وجود ندارد. اگر شما قادر به ساكت كردن سريع و آسان نوزاد خود نشديد، به خاطر داشته باشيد كه گريه كودك كاري است كه نوزاد مي تواند انجام دهد. ميزان گريه نوزاد هيچ ارتباطي با عملكرد شما به عنوان يك والد خوب ندارد. ممكن است شما هميشه قادر به توقف گريه او نباشيد و اين كار ممكن است براي شما سخت باشد. گريه نوزاد در شش هفتگي به اوج خود رسيده و بعد از آن كاهش خواهد يافت. با گذشت زمان شما بيشتر با نوع گريه نوزاد و تفاوت آنها آشنا خواهيدشد. در ماه هاي اول زندگي، نوزاد به دنبال كشف دنياي پيرامون خود است. در زماني كه او گريه مي كند، اگر كسي به سراغش بيايد و او را در آغوش گرفته ببوسد و او را سرگرم كند، تصور خواهدكرد كه دنياي پيرامون او مكان خوب و مطلوبي است. ازطرف ديگر، اگر در صورت گريه نوزاد كسي به سراغش بيايد، كسي او را در آغوش بگيرد و اورا سرگرم نكند، تصور خواهدكرد كه محيط اطراف او سخت و ناامن است.
تحقيقات نشان مي دهد كه وقتي والدين سريعا به گريه نوزاد درجهت ايجاد آرامش وي پاسخ دهند در كل ميزان گريه نوزاد كم خواهدبود. توجه فوري و در آغوش گرفتن نوزاد زماني كه وي گريه مي كند مورد تأكيد مي باشد. اين كار براي نوزاد بدين معناست كه وي در امنيت است، چرا كه شما والدين پاسخگو و حمايت كننده اي هستيد كه او را دوست مي داريد. پيوستگي عبارت است از ارتباط هيجاني طولاني با فردي خاص درمحيط. تحقيقات نشان مي دهند كه اگر نوزادي به طور امن با فرد خاصي پيوند داشته باشد مهارت هاي اجتماعي و شناختي بهتري در بزرگسالي خواهدداشت. اين نوزادان كنجكاوتر و علاقه مندتر، اعتماد به نفس بيشتر، ارتباط بهتر و مستقل تر از كودكان بدون پيوند امن خواهندبود. در صورتي كه والدين به صورت مداوم نيازهاي فيزيكي و هيجاني كودك را برآورده كنند، همه نوزادان پيوستگي امني خواهند داشت. در رابطه با والدين، احساس پيوند با نوزاد با اولين ملامت نوزاد حاصل مي گردد. در برخي موارد امر ممكن است مدتها طول بكشد. برخي اوقات افسردگي بعد از زايمان، در برقراري ارتباط عاطفي با نوزاد تداخل پيدا كرده، لذا اهميت تشخيص و درمان به موقع آن بايد مورد تأكيد قرار گيرد.
گريه هاي طولاني و غيرقابل كنترل: برخي كودكان مبتلا به دوره هاي غيرقابل توجيه گريه كه معمولا كوليك ناميده مي شود، هستند. برخي افراد بر اين باورند كه كوليك به جهت درد شكمي است كه به دنبال نفخ ايجادشده است. امروزه بيشتر پزشكان معتقدند كه اين رفتار، رفتاري طبيعي ومعمولي است كه در برخي كودكان بويژه در پايان يك روز طولاني و ناآرام ايجاد مي شود. تحقيقات اخير مويد آنست كه گريه هاي طولاني و غيرقابل كنترل نوزاد به دنبال تحريك زياد و بيش از حد محيطي ايجاد مي شود. اين گريه ها به نوزاد كمك مي كند تا كنترل محيطي خود را به دست آورد. براي مقابله با اين حملات گريه مي توان موارد زير را مدنظر داشت، كاهش محركات و تغييرات پيرامون كودك، قرارگرفتن درمحيطي ساكت و كم نور، حركات و ضربات متفاوت و منظم به پشت كودك در حالي كه به بغل خوابيده است.
گريه هاي طولاني مي توانند براي والدين ناراحت كننده باشند، سعي كنيد در اين مورد فراموش نكنيد كه همه چيز خوب و عالي است و يك گوشي خيالي را درگوش خود داشته باشيد. دراين مورد شما هركاري از دستتان برمي آيد به خوبي انجام داده ايد. اگرشما احساس درماندگي، خشم، ناراحتي و نااميدي داريد و اگر نمي توانيد با آرامش و امنيت خاطر به كودك خود پاسخگو باشيد بايستي براي آرامش خود و استراحت به مدت كوتاهي نوزاد را ترك كرده و يا از كس ديگري كمك بخواهيد. با بزرگ ترشدن، مقابله با گريه هاي وي آسان تر خواهدشد؛ چرا كه كودك نيازهاي خود را واضح تر بيان كرده و ما نيز در فهم نيازهاي وي ماهرتر خواهيم شد.
به خاطر داشته باشيد كسي بهتر از شما كودك خود را نمي شناسد، ولي زماني كه در مورد گريه هاي نوزاد نگران هستيد جهت اطمينان خاطر به پزشك خود مراجعه كنيد. ارتباط با كودك: نوزادان نياز به آغوش كشيدن دارند. اين براي رشد سالم مغز آنها ضروري است. آغوش گرفتن درست و مناسب نوزاد ارزش يك ارتباط كامل را داشته و احساس دوست داشتن و عشق ورزي را به او منتقل مي كند، تماس پوست به پوست يا حمل چسبيده به بدن نوزاد، به او احساس امنيت و پيوستگي مي دهد. علاوه برگريه، نوزاد با استفاده از حركات چهره اي و بدني خود ارتباط برقرار مي كند. اگر قادر به درك پيام هاي چهره اي و بدني وي باشيد، مي توانيد آنچه را كه در حالت گرسنگي، خستگي و ناراحتي بيان مي كند، بفهميد. پيام هاي بدني مثل خميازه كشيدن، چشم ها را ماليدن، خواب آلودبودن چشم ها، نشانه خواب، بازكردن دهان نشانه گرسنه بودن، چشماني باز با حركات شاداب بدن، نشانه جستجوي بازي و برگرداندن سر و خم كردن به نشانه «نمي خواهم، متشكرم» است! نوزادان از چشم و گوش خود نيز از بدو تولد براي ارتباط با محيط اطراف خود استفاده مي كنند. وقتي او به شما مي نگرد، كاملا به چهره او بنگريد و تا زماني كه به نقطه ديگري خيره شود، تماس چشمي خود را حفظ كنيد. چهره متبسمي كه به او مي نگرد، صداي گرم و موزوني كه با او نجوا مي كند، احساس حمايت و خشنودي را براي او به ارمغان دارد. تا چند روز بعد ازتولد نوزاد شما، صدايتان را تشخيص مي دهد، صداي خشن و بلند در او احساس ناامني مي آفريند، او نمي تواند تا وقتي كه بزرگ شود، رفتار خود را تغيير بدهد يعني گريه نكند، به موقع بخوابد، متوجه شود كه شما كار داريد، پس هرنوع خشمي نسبت به او تنها موجب سردرگمي و وحشت او خواهدشد. شما بايد با صداي نرم و آرام با او صحبت كنيد، هر كلمه اي كه شما به نوزاد خود مي گوييد، مي خوانيد يا زمزمه مي كنيد به او كمك خواهدكرد تا نحوه ارتباط را بياموزد. نوزاد شما از تماس چشمي براي گفت وگو با شما استفاده مي كند و علاقمندانه به هر كلمه اي كه مي گوييد گوش فرا مي دهد. او به صورت شما خيره شده و دهان شما را مي نگرد گوش دادن و نگاه كردن به گفت وگوي شما به او كمك مي كند تا با اصول ارتباطي آشناشده و حجم عظيمي از اطلاعات را از بدو تولد به خود جذب كند. صداهايي موزون و كشدار و حركات صورتي تشديديافته براي نوزادان جالب توجه خواهدبود و نسبت به محاوره عادي بزرگسالان ترجيح داده مي شود.
سرگرمي نوزاد جهت برقراري ارتباط كارهاي زير براي نوزادان سرگرم كننده است و مي توانيد طي تعامل با نوزاد خود استفاده كنيد.
1- صداهاي موزون و كشدار و بيانات چهره اي
2- گزارش مستقيم كارهايي كه براي نوزاد انجام مي دهيد: مي خواهيم با هم به حمام برويم، حالا دارم لباست را درمي آورم، دستت را بلند كن...
3-آوازخواندن و زمزمه كردن، راهي شادي بخش براي توسعه مهارت هاي زباني نوزاد است. در ماشين، حمام، بستر و در هر زمان مي توانيد براي نوزاد خود زمزمه كنيد.
4- كتابخواني ازبدو تولد، بعد از چند هفته، كودك شما پي مي برد كه اين زمان، وقت خاص و لذت بخشي براي وي است.
5- تلاش اوليه نوزاد خود در غان و غون كردن توجيه كرده و به آنها پاسخ دهيد. منتظر باشيد تا غان و غون كردن نوزاد تمام شود و بعد از كمي مكث به او پاسخ دهيد. اين آموزش الگوي مكالمه است، در ارتباط با كودك علاقه مندي وي راهنماي ماست.
6- اشياء و اسباب بازي هاي اطراف او را نام ببريد. «نگاه كن اين جوراب هاي توست». به ياد داشته باشيد نوزادان با سرعت متفاوتي رشد مي كنند. اگر نوزاد شما با ساير همسالان خود هماهنگ نبود، جاي نگراني نيست، جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با پزشك خود مشورت كنيد.
انتهاي سخن، نوزادان از همان بدو تولد دنياي پيرامون خود را درك كرده و به آن واكنش نشان مي دهند. اين دوران، زماني مهم جهت ايجاد پيوستگي با نوزاد است. واكنش سريع به گريه وي، در آغوش گرفتن او، برقراري ارتباط چشمي، ارتباط پوستي و بدني، گفتگو و مكالمه با او و ايجاد حس پيوستگي حائزاهميت هستند، اگر كودك شما زياد گريه مي كند و پزشك شما مشكل خاصي را مطرح نمي كند، خودتان و نوزادتان را سرزنش نكنيد، اين دوران گذراست.
مريم سادات كاظمي

 



ازدواج دوم

پس از طلاق، يافتن همسري مناسب براي طرفين كار دشواري است. خانم «الف» كه مدتي پيش از همسرش جدا شده، دختر كوچكي به نام ساناز دارد و مسئول تامين زندگي اوست.
او كه از اين وضعيت خسته شده به فكر ازدواج مجدد مي افتد ولي نمي داند براي انتخاب همسر جديد چه ويژگي هايي را در نظر بگيرد. متاسفانه مردان و زنان در ازدواج مجدد به اندازه خريد اتومبيل يا خانه دقت نمي كنند! اگر در مورد انتظارات خود از ازدواج مجدد ايده روشني داشته باشيد موفق تر خواهيد بود.
1-انتخاب درست
بيشتر رابطه هاي طولاني مدت توسط افرادي شكل مي گيرد كه شباهت هاي زيادي با يكديگر دارند، معمولا همخواني در حوزه هايي مثل عقايد مذهبي، سطح درآمد، ميزان تحصيلات، مذهب، قوميت، ارزش ها و علائق باعث كاهش احتمال مشاجره ميان زوجين مي شود ولي اختلافات اساسي غالبا در آينده دور مشكلاتي را به همراه خواهد داشت.
اگر شما به اين باور برسيد كه استحقاق بهترين ها را داريد به موفقيت بيشتري مي رسيد تا اينكه با اولين نفري كه بر سر راه تان قرار گرفت ازدواج كنيد!
با اين حال يادتان باشد استانداردهاي انساني را جايگزين استانداردهاي مادي كنيد. به عنوان مثال آرزوي ازدواج با يك ميليونر خوش قيافه نمي تواند آرزوي واقع بينانه اي باشد.
با خودتان صادق باشيد و شما چه معيارهايي را براي يك همسر مي پسنديد؟ نگرشي از معيارهاي خود را تهيه كنيد.
اگر احساس مي كنيد در انتخاب همسر موفق نيستيد به اشتباهات گذشته خود بينديشيد و در معيارهاي تان تغييراتي بدهيد.
2-پرهيز از اشتباهات گذشته
براي انتخاب همسر از اشتباهات زير حذر كنيد:
الف: احساس مي كنيد فرد موردنظر به كمك نياز دارد و شما مي توانيد او را نجات دهيد.
ب: به دليل فشارهاي خارجي احساس مي كنيد كه بايد با فرد موردنظر ازدواج كنيد.
پ: در صورت عصباني كردن فرد موردنظر احساس ناامني كنيد.
ت: احساس مي كنيد انسان جذابي نيستيد و نمي توانيد فرد ديگري را براي ازدواج پيدا كنيد.
يادتان باشد بسياري از ويژگي هاي يك دوست خوب همان ويژگي هاي يك همسر خوب است، پس در انتخاب خود دقت كنيد.
3-با خودتان صادق باشيد
آيا مي خواهيد رابطه اي كوتاه مدت، ميان مدت يا بلندمدت داشته باشيد؟
درگذشته فقط مردان حق انتخاب داشتند ولي اكنون اوضاع فرق مي كند و زنان نيز مي توانند دست به انتخاب بزنند.
از اين امتياز استفاده كنيد.
4-به رفتار گذشته فرد موردنظر دقت كنيد.
رفتار فرد موردنظر با اطرافيان خود چگونه بوده است؟ يادتان نرود كه رفتار مردم تغييرات اساسي نمي كند. بسياري از مردم اميدوارند كه همسرشان تغيير كند ولي اين خواسته واقع بينانه نيست.
معمولا حرف زدن به تنهايي كافي نيست، مگر زماني كه خود افراد مايل به تغيير كردن باشند.
شما نمي توانيد كسي را تغيير دهيد. در واقع تنها كاري كه شما مي توانيد انجام دهيد اين است كه از او بخواهيد و در انتظار نتيجه بمانيد.
5-هيچ كس انتقاد و سرزنش را دوست ندارد
با كمال آرامش به جنگ مشكلات برويد و در صورت نياز از ديگران كمك بگيريد. يكي از بهترين راه هاي پيش بيني موفقيت يا عدم موفقيت يك رابطه آگاهي از نحوه برخورد زوجين با يكديگر است.
خشونت هيچ مشكلي را حل نمي كند و به هيچ عنوان پذيرفتني نيست.
6- به فكر خوشبختي فرزندان تان باشيد
اجازه دهيد فرزندان تان در مورد احساسات خود با شما حرف بزنند. به جاي اينكه موضع تدافعي بگيريد به حرف هاي آنها گوش دهيد و احساسات شان را به رسميت بشناسيد.
فرزندان خود را در مقابل استرس هاي غيرضروري محافظت كنيد و براي اينكه همسر جديد تان به خوبي با خانواده شما هماهنگ شود از مشاور كمك بگيريد.
از سازنده بودن رابطه فرزندان تان با همسر جديد خود اطمينان حاصل كنيد.
حواستان باشد هرگز درگير روابط خطرناك و مضر نشويد. موفق باشيد.
ترجمه از آذرشايان

 



شفقت را به كودكان بياموزيم

شفقت يعني آرزوي تسكين دادن آلام ديگران. يك انسان شفيق از رنج ديگران رنج مي برد، و البته شفقت با دلسوزي تفاوت دارد و در واقع تركيبي از احساسات ما نسبت به ديگران، رنج بردن و اقدام مثبت براي كاهش رنج آنها مي باشد.
امروزه به دلايل مختلف آموختن شفقت به كودكان اهميت زيادي دارد. زندگي درجهان رقابتي كنوني مردم را تا حد زيادي با عواطف انساني بيگانه كرده است. اين مسئله نه تنها در محيط هاي كار بلكه در ميان كودكان نيز به شدت وجود دارد و آنها براي گرفتن بهترين نمرات و جلب توجه معلم با يكديگر رقابت مي كنند.
- ميزان خشونت در رسانه ها و جامعه زياد است. امروزه كودكان بيشتر از گذشته شاهد صحنه هاي خشونت آميز از تلويزيون هستند و در نتيجه گرايش بيشتري به اين مسئله دارند. تحقيقات نشان مي دهد حتي يك صحنه خشن كوتاه، روحيه پرخاشگرانه مخاطبان را افزايش مي دهد.
آموختن شفقت به كودكان آنها را با محيط پيرامون خود آشنا مي كند و باعث مي شود نسبت به فرهنگ ها و شخصيت هاي مختلف شكيبايي بيشتري نشان دهند. با اين كار، كودكان حساس تر شده و در ايجاد رابطه با ديگران موفق تر عمل خواهندكرد.
آموختن شفقت به كودكان
يادتان باشد آموزش كودكان در خانه آغاز مي شود. با به كار بستن توصيه هاي زير مي توانيد شفقت را در كودكتان نهادينه كنيد:
¤ از همان سنين پايين به فرزند خود محبت كنيد. اگر كودكان به اندازه كافي محبت نبينند در آينده در نشان دادن آن به ديگران دچار مشكل مي شوند. فراموش نكنيد كه ماه هاي اوليه زندگي بسيار تعيين كننده هستند.
¤ در مورد اينكه شفقت از فرزندتان انسان بهتري مي سازد با او حرف بزنيد، او بايد بداند كه شفقت باعث مي شود با جامعه خود رابطه بهتري پيدا كنيد و در نتيجه زندگي اش مفهوم و ارزش ديگري خواهد داشت.
در ضمن شما بايد در خانواده خود شفقت را حاكم كنيد. در اين صورت فرزندتان كه خود را عضوي از خانواده مي داند به اين ويژگي گرايش پيدا مي كند.
¤ براي فرزند خود الگو باشيد. بهترين راه براي آموختن شفقت به كودكان اين است كه خودتان اين خصلت را داشته باشيد. يادتان نرود تأثير اعمال بسيار بيشتر از كلمات هستند.
¤ اعمال نيكوكارانه را از ياد نبريد. با بخشندگي و كمك به ديگران احساس خوبي به انسان دست مي دهد. به فرزند خود ياد دهيد كه تعدادي از اسباب بازي ها و لباس هاي خود را به كودكان نيازمند اهدا كند. ترتيبي دهيد هر كدام از اعضاي خانواده هر سال مبلغي را به امور خيريه اختصاص دهند و همگي با هم براي ديگران دعا كنيد. اين كارها در ذهن كودكان حك شده و بسيار تأثيرگذار هستند.
¤ از داستان هاي عاميانه و افسانه ها استفاده كنيد. اين داستان ها معمولاً سرشار از نكات اخلاقي و مفيد هستند و كودكاني كه به آنها گوش مي دهند بيشتر از آنهايي كه به برنامه هاي تلويزيوني بسنده مي كنند معناي شفقت را مي فهمند.
در مورد زندگي قهرمانان واقعي با فرزند خود حرف بزنيد . خواندن داستان زندگي شخصيت هاي ملي و مذهبي ارزش هاي اخلاقي را به كودكان مي آموزد.
امروزه ضرورت آموختن شفقت به كودكان بيشتر از گذشته احساس مي شود. در واقع جو حاكم بر خانه ما در جامعه بازتاب پيدا مي كند. وقتي ابزارهاي لازم براي آموختن شفقت به كودكان وجود دارد، آيا بهتر نيست جامعه اي عاري از خشونت بسازيم؟

 



غذاهاي مفيد و مضر فصل سرما

مصرف مواد غذايي شور، ترش و چاي پررنگ را در فصل زمستان محدود كنيد.
محققان طب سنتي با تاكيد بر اجتناب از نوشيدن آب سرد در فصل زمستان مي گويند: ميوه هاي شيرين با طبع گرم، گوشت گوسفند و حبوبات به ويژه لوبيا مناسب ترين خوراكي هاي اين فصل هستند. تغيير فصل ها با تاثيراتي در حيات تمام موجودات از جمله انسان ها همراه است، از اين رو هر فصلي مطابق با اقتضاي ذاتي خود به تدابير خاصي براي حفظ سلامت انسانها نيازمند است. بهتر است در فصل سرما از نوشيدن آب سرد خودداري كنيد و با شكم پر به رختخواب نرويد.
استفاده بيش از حد از موادغذايي كه رطوبت بدن را به تحليل برده و موجب خشكي بدن مي شوند مانند سير و غذاهاي حاوي ادويه جات تند نظير سوسيس، كالباس و يا مواد غذايي ترش مانند آبغوره، سركه و آب ليمو توصيه نمي شود. مصرف زياد نمك و گوشت هاي نمك سود شده و كنسروي بهتر است به حداقل رسانده شود.
از بين ميوه هايي كه شيرين و كاملا رسيده و طبعشان مايل به گرمي است، مانند انار شيرين، انگور شيرين، خرما، زيتون سبز و سيب مناسب اين فصل هستند. همچنين بادام شيرين درختي، مويز، كشمش، انجير (خشك يا تازه) توت خشك، نوشيدن شير با كمي عسل، شيربرنج و فرني مي توانند ميان وعده هاي مفيد در اين فصل باشند.

 



ورزش كنيد ، افسرده نشويد

هر دوره اي از زندگي، انسان ها دچار يك سري شكست و ناكامي مي شوند كه بستگي دارد شخصي كه دچار اين بحران مي شود پشتوانه اي دارد يا خير، و طبيعتا اگر پشتوانه اي وجود نداشته باشد فرد دچار افسردگي مي شود.
انسان بايد قبل از اينكه دچار بحران افسردگي شود آموزش هاي لازم در زمينه كنار آمدن با مشكل را كسب كند و از شيوه هاي مناسب براي مقابله با اين معضل استفاده كند. در صورتي كه با چنين مشكلي مواجه شد از اطرافيان كمك بگيرد. اگر فرد از شيوه هاي خودسرانه استفاده كند به اعتياد رو مي آورد و به جاي رفع اين مشكل بر مشكلات خود مي افزايد.
افسردگي پايه در كودكي فرد دارد اما در دوره نوجواني بروز مي كند. گاهي اوقات شاهد اين مسئله هستيم كه شخص داراي والدين يا سرپرستي است كه مستبدانه عمل مي كنند و ارتباط با اطرافيان مستبد و دخالت آنها در زندگي وي، روان او را تحت تأثير قرار مي دهد و باعث افسردگي شخص مي شود. حال اگر آن فرد مستبد كه گاهي در نقش مربي ظاهر مي شود دائم بر معايب وي تأكيد كند، باعث حقارت و سرخوردگي جوان مي شود و عامل افسردگي را در وي تشديد كرده و همين تشويق نشدن باعث بروز افسردگي مي شود.
عامل چهارم تضعيف باورها و اعتقادات نوجوان و جوان است، وي در اين باره، بيان داشت: تقويت ريشه باورها و اعتقادات فرد مي تواند توانايي اطمينان بخشي را در فرد به وجود آورد. طبيعي است كه بي اعتقادي در باورهاي مذهبي نوعي نگراني و پوچي را در فرد به همراه خواهد داشت.
پزشكان معتقدند يك سري افراد در معرض افسردگي هستند و هورمون نگراني و افسردگي در خون اين افراد بالاتر است و براي درمان بايد متوسل به دارو شوند.
در بيشتر مواقع همه عوامل ذكر شده دست به دست هم مي دهند و مستعد افسردگي مي شوند، بنابراين آنچه كه براي راهكارهاي كاهش بروز افسردگي در جوانان پيشنهاد مي شود، آموزش مربيان و سرپرستان نوجوان است كه بايد عوامل بروز افسردگي را بشناسند.
در صورتي كه شيوه هاي مقابله مثبت به فرد آموزش داده شود، در هنگام مواجه شدن با شكست به سراغ راه هاي منفي كه ممكن است به اعتياد ختم شود نمي رود و راحت تر با اين مسئله كنار مي آيد.
مهم ترين عامل در پيشگيري از افسردگي، آموزش فرهنگ ورزش است. هنگامي كه ترشح ماده اندروفين در مغز كاهش مي يابد، باعث دلشوره فرد مي شود. بنابراين با ورزش مي توان تاحد چشمگيري از كاهش ترشح اين ماده در مغز جلوگيري كرد.
آخرين راهكار براي پيشگيري از افسردگي تقويت باورهاي مذهبي فرزندان است كه بايد به صورت معنادار به فرد تغذيه شود تا بتواند تأثير بسزايي در كاهش سطح افسردگي جوانان داشته باشد.

 



خوراكي مخصوص حواس پرت ها

مصرف انجير، خرما و توت تمركز را افزايش مي دهد و از سردردهاي ناشي از افت قند خون پيشگيري مي كند.
تغذيه دانش آموزان از اهميت ويژه اي برخوردار است و با آغاز سال تحصيلي اين مسئله پررنگ تر به نظر مي رسد.
والدين بايد به تغذيه دانش آموزان خود اهميت بدهند به دليل اينكه بهترين ساعات را در مدرسه مي گذرانند و استفاده از يك رژيم غذايي مطلوب در حفظ و كارايي دانش آموزان تأثير مي گذارد. اين كارشناس تغذيه اضافه كرد: افت قند خون در ميان دانش آموزان بسيار شايع است.
خيلي از دانش آموزان فكر مي كنند كه مصرف شكلات از افت قند خون پيشگيري مي كند كه اين تصور غلطي است شكلات و مواد غذايي مانند تافي، ويفر، بيسكويت، داراي قند ساده است كه با مصرف آن قند خون ابتدا بسيار بالا مي رود و سپس به شدت افت پيدا مي كند. بايد به جاي مصرف قندهاي ساده از مواد غذايي طبيعي شيرين كه سرشار از فيبر است استفاده كرد. مواد غذايي مانند انجير، خرما و توت قند خون را آهسته بالا مي برند. تمركز دانش آموز را افزايش مي دهند و از سردردهاي ناشي از افت قند خون پيشگيري مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14