(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 آذر 1390- شماره 20094

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگراني آمريكا از سرانجام بحران سوريه محور مقاومت قوي تر خواهد شد
رئيس كميسيون حقوقي مجلس: جامعه در انتظار اجراي حكم اعدام اختلاس كنندگان است
با تصويب نمايندگان دولت تنها در شرايط خطر مجاز به تعطيلي روزهاي كاري سال است
خارج از دستور
وزير خارجه دانمارك: گزينه نظامي عليه ايران خطرناك است
آباد كردن دل با ياد خدا
گسترش اقدامات ضد ايراني جمهوري آذربايجان مدير دفتر صدا و سيما از باكو اخراج شد
توضيحات رئيس ديوان محاسبات درباره انضباط مالي در كشور
درخواست دولت انگليس براي معرفي يك كشوراروپايي به عنوان حافظ منافع
بيانيه انجمن دفاع از قربانيان تروريسم در سالروز ترور آيت الله دستغيب



گزارش خبري تحليلي كيهان
نگراني آمريكا از سرانجام بحران سوريه محور مقاومت قوي تر خواهد شد

سرويس سياسي-
منابع غربي مي گويند مهم ترين نگراني كشورهاي غربي درباره سوريه كه اتفاقا مهم ترين دليل تداوم ناآرامي ها در اين كشور هم هست آن است كه آمريكا و اسرائيل از اينكه پايان بحران در سوريه، دولت اسد را به بازيگري فعال تر از گذشته در محور مقاومت تبديل كند به شدت وحشت دارند.
كشور سوريه اكنون بيش از 10 ماه است كه گرفتار فتنه اي 3 ضلعي شده است. آمريكايي ها برنامه اين فتنه را طراحي كرده اند، سعودي ها و اتحاديه عرب هزينه آن را تامين مي كنند و اسرائيل هم مشغول انجام عمليات اطلاعاتي و خرابكارانه عليه رقيب ديرينه خود است. با اين وجود، غربي ها نه تنها در ساقط كردن دولت بشار اسد توفيقي نداشته اند بلكه حتي از به هم ريختن انسجام دروني دولت وي بويژه در بخش هاي نظامي و امنيتي هم عاجر مانده اند.
اكنون سوال اصلي كه بسياري از تحليلگران به دنبال پاسخ آن مي گردند اين است كه علت تدام بحران در سوريه چيست و عاقبت اين بحران چه خواهد شد؟
منابع مختلف اذعان دارند كه بحران سوريه شباهتي به انقلاب هاي اسلامي مردمي در مصر، تونس، يمن يا بحرين ندارد و پديده اي كه در اين كشور شكل گرفته داراي ماهيتي متفاوت است.
موسسه مطالعات راهبردي واشنگتن در گزارشي كه اخيرا درباره آينده بحران سوريه و تغييرات ژئوپلتيك در منطقه منتشر كرده و همچنين چند منبع غربي ديگر، تفاوت هاي موجود ميان رويه عمومي بهار عربي و بحران سوريه را به شكل زير خلاصه كرده اند.
1- آنچه در كشورهايي مانند مصر و تونس رخ داد و منجر به تغيير رژيم هاي حاكم شد محصول مشاركت اكثريت واقعي مردم در يك فرايند اعتراض دستجمعي و پي گير بود در حالي كه در تحولات سوريه به هيچ وجه اكثريت مردم دخالت ندارند بلكه اقليتي از اپوزيسيون مسلح و داراي رويكرد كاملا خشن تحولات اين كشور را پيش مي برد. در واقع در سوريه يك اكثريت خاموش وجود دارد كه به عقيده عموم تحليلگران از جمله نظرسنجي موسسه پيو و دانشگاه ميريلند در نوامبر 2011 همچنان به اسد علاقه دارند و خواهان كنار رفتن او نيستند. تحليلگران عقيده دارند مهم ترين دليل اينكه تحولات سوريه محصول فعاليت يك اقليت است اين است كه نظام اسد تا كنون پابرجا مانده والا ترديدي نيست كه اگر اكثريت مردم يك كشور تصميم به براندازي نظام حاكم بر آن بگيرند، مانند آنچه در مصر و تونس اتفاق افتاد، سقوط رژيم حتمي است.
2- تفاوت ديگر ميان بهار عربي و تحولات سوريه كه روزنامه هافينگتون پست هفته گذشته در مقاله اي به آن اشاره كرده اين است كه علت خشونت بالاي اين تحولات اين است كه اقليت معارض در سوريه كاملا مسلح هستند و بحران، ماهيتي كاملا نيمه سخت و امنيتي دارد. تئوري آمريكايي ها اين بود كه خواهند توانست مدل ليبي را در سوريه اجرا كنند يعني تجزيه يك شهر از شهرهاي مرزي سوريه، تبديل آن به مركز مخالفان، به رسميت شناختن آن (كه مغاير همه موازين حقوق بين الملل است) و نهايتا آغاز يك حركت براندازانه از آن محل به سمت پايتخت. ارتش سوريه تا كنون چندين بار پروژه هاي مشترك تركيه و آمريكا براي اجراي اين عمليات در يكي از شهرهاي مجاور مرز تركيه را خنثي كرده اما تداوم اين تلاش ها باعث شده ميزان كشته و مجروحان اين بحران زياد باشد.
3- تفاوت ديگر ميان بهار عربي و تحولات سوريه اين است كه در بهار عربي مصر و تونس تحولات ماهيتي كاملا داخلي داشت و نقش نيروهاي خارجي در آن حداقل و آن هم به شكل بازدارنده بود در حالي كه انبوهي از اطلاعات نشان مي دهد آنچه اكنون در سوريه در حال اجراست يك طرح از پيش نوشته شده است كه در آن تقسيم كاري وسيع ميان سعودي، آمريكا، تركيه و اسراييل صورت گرفته است. منابع غربي حدود 6 ماه پيش فاش كردند كه بندر بن سلطان رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي سعودي و جفري فلتمن اين طرح را از حدود سال 2008 به اين سو طراحي كرده اند و شباهت هاي مهمي هم ميان آن و فتنه سال 88 در ايران وجود دارد.
4- و آخرين تفاوت تحولات سوريه با بهار عربي و انقلاب هاي اسلامي در منطقه آن است كه در بحرانهاي مصر و تونس شيرازه نظام حاكم در ماه هاي اول فرو پاشيد و سيستم در گردابي از اختلاف هاي داخلي فرو رفت اما در سوريه همچنان انسجام دروني دولت حفظ شده و بدنه اجتماعي آن نيز پاي كار مانده است.
غرب از چه مي ترسد
با وجود آنكه تحليلگران اذعان دارند پروژه آمريكا و غرب درباره سوريه بلند مدت است و در كوتاه مدت بعيد است نتيجه عيني از آن قابل استخراج باشد، جمع بندي گزارش هاي موجود نشان مي دهد كه استراتژي غرب درقبال تحولات سوريه تا كنون 3 فاز داشته است.
فاز اول در ابتداي بحران است كه غربي ها با علم به اينكه يك جانشين مطمئن براي نظام اسد وجود ندارد و احتمال دارد جانشين وي تندروهايي باشند كه مرزهاي سرزمين هاي اشغالي را ناامن كنند، تصميم گرفتند به جاي راهبرد براندازي اسد، استراتژي ضعيف كردن او را در پيش بگيرند. تصور غربي ها اين بود كه مي توانند اسد را آنقدر ضعيف كنند كه در مورد مسئله ايران حزب الله حاضر به امتياز دهي به غرب شود.
فاز دوم، زماني شروع شد كه غرب دريافت مي تواند به واسطه تركيه و اردن با معارضان سوري ارتباط برقرار كرده و از آنها بابت ضد غربي نبودن حكومت آينده سوريه تصميم بگيرد. پس از آنكه اين ارتباطات برقرار و تضمين ها اخذ شد آمريكا و اسراييل تمركز خود را روي براندازي نظام اسد متمركز كردند.
فاز سوم وقتي آغاز شد كه غرب دريافت اپوزيسيون داخلي سوريه امكان به نتيجه رساندن پروژه براندازي را ندارد و به زودي سازمان آن از هم خواهد پاشيد. در اين فاز غربي ها استراتژي مداخله مستقيم را انتخاب كردند كه اگرچه گزينه جنگ را در بر نمي گرفت ولي شامل پكيجي از اقدامات سياسي، امنيتي و اقتصادي عليه نظام حاكم بر سوريه بود.
سوال اساسي در مورد فاز سوم اين است كه اگر هدف از اين فاز براندازي نظام سوريه نيست پس چيست؟
به نظر مي رسد اكنون دورنماي يك كابوس بزرگ پيش روي آمريكايي ها پديدار شده و آن هم اين است كه نظام اسد بر سر كار باقي بماند و پس از آرام كردن اوضاع داخلي ضمن تحكيم پيوند خود با ايران و حزب الله دوران جديدي از مقاومت در مقابل اسراييل و انتقام گيري از متحدان منطقه اي غرب را آغاز كند.
اين نگراني است كه اخيرا برخي محافل در واشنگتن آن را به صراحت ابراز كرده اند. از جمله موسسه واشنگتن در گزارشي كه هفته گذشته در اين باره منتشر كرد تصريح مي كند كه جبران شكست هاي عميق ناشي از بهار عربي مهم ترين انگيزه آمريكا از بحران آفريني در سوريه است.
اين موسسه همچنين تاكيد مي كند: ترس آمريكا از اينكه اگر اسد در قدرت باقي بماند دوران جديد از مقاومت در منطقه آغاز خواهد شد اصلي ترين علت تداوم بحران هاي سوريه است كه هدف از آنها نه براندازي اسد بلكه مشغول كردن او به انبوهي از بحران هاست تا فرصت انتقام جويي را از وي سلب كند.
ريچاد هاس رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا هم اخيرا در اين باره گفته است اگر اسد فرصتي براي خارج شدن از بحران داخلي پيدا كند قدرت محور مقاومت صدها برابر خواهد شد.
گزارش هاي موجود نشان مي دهد كه غربي ها نگران تحكيم پيوند سوريه و مصر جديد، مسئله شدن مجدد كردها و علوي ها براي تركيه، عميق شدن درگيري سوريه و سعودي و نهايتا قطع هرگونه تماس ميان دولت اسد و اسرائيل هستند كه زماني با واسطه گري سوريه شروع شده بود.
اسد: تا ايران با ماست كسي نمي تواند ما را محاصره كند
در همين حال رئيس جمهور سوريه بر عمق ارتباطش با ايران تاكيد كرد.
بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه، در ديدار با تعدادي از روحانيون درزي كه از لبنان به ديدار او آمدند حوادث جاري در كشور خويش را پايان يافته دانست و گفت: سوريه بر توطئه خارجي پيروز شد. همزمان گزارش ها از كشته شدن 9 تن در اين كشور خبر مي دهد.
به گزارش روزنامه كويتي الانبا كه روز شنبه، 10 دسامبر، منتشر كرده است بشار اسد در اين ديدار گفت: «سوريه بر فتنه خارجي پيروز شد، حوادث پايان يافته است و بر همه مسائل اشراف داريم.»
او افزود: «از طرف تعدادي از افرادي كه عليه سوريه موضع خصمانه گرفته بودند به ما پيام رسيد كه آنها به زودي به كشور بازخواهند گشت.»
رئيس جمهوري سوريه تحريم هايي كه اتحاديه عرب عليه اين كشور به تصويب رسانده بود را بيهوده توصيف كرد و گفت: «آنها چه مي توانند انجام دهند، هيچ كاري نمي توانند بكنند، همه اين اتفاق ها توطئه خارجي است... برخي كشورهاي خليجي بيمار هستند.»
بشار اسد تاكيد كرد: «هيچ كس نمي تواند سوريه را محاصره كند، آنها با اين قطعنامه ها خود را محاصره مي كنند. ايران با ماست و عراق نيز پس از عقب نشيني نيروهاي آمريكايي به بهترين جايگاه خود بازخواهد گشت. لبنان در كنار ماست و اردن نيز تحريم ها را رد كرده است. آنها مي خواهند چه كنند؟ هيچ كس نمي تواند سوريه را محاصره كند.»
اصلي ترين علت فتنه انگيزي آمريكا چيست؟
در همين حال سفير كشورمان در سوريه علت اصلي دخالت هاي آمريكا در سوريه را تلاش هاي كاخ سفيد براي كاهش خسارت ناشي از بيداري اسلامي در منطقه دانست.
«محمدرضا رئوف شيباني» در ديدار خانم «بثينه شعبان» مشاور سياسي و رسانه اي رئيس جمهور سوريه در اين باره گفت: امروز رويارويي در منطقه رويارويي بين دو جبهه مقاومت و ضد مقاومت است.
سفير ايران در سوريه با اشاره به تحولات منطقه خاطرنشان كرد: آمريكا و رژيم صهيونيستي طرف هاي اصلي زيان ديده از تحولات اخير در منطقه مي باشند و اين باعث شده است تا آنها براي انحراف مسير تحولات تلاش كنند.
شيباني علت تلاش هاي اخير آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه را كاستن از ميزان خسارت هاي وارده به علت تحولات منطقه خواند.
بثينه شعبان نيز در ديدار سفير ايران در سوريه حجم توطئه عليه سوريه را بسيار بالا توصيف كرد و گفت: دشمنان ما توطئه بزرگي را براي منطقه طراحي كرده اند.
وي افزود: هدف دشمنان اين است كه منطقه خاورميانه به گروگان غرب، آمريكا و رژيم صهيونيستي تبديل شود و هيچ كشوري در منطقه تهديد عليه امنيت اسرائيل نباشد.
سفير كشورمان در سوريه همچنين با «فاروق الشرع» معاون رئيس جمهور سوريه ديدار و پيرامون تحولات منطقه و سوريه تبادل نظر كردند.

 



رئيس كميسيون حقوقي مجلس: جامعه در انتظار اجراي حكم اعدام اختلاس كنندگان است

رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: خواست مردم و مجلس اين است كه به پرونده فساد مالي 2 هزار و 800 ميليارد توماني با دقت رسيدگي شود و عاملين آن مجازات گردند.
حجت الاسلام سيدعلي شاهرخي در گفت وگو با جهان نيوز با اشاره به انتصاب محسني اژه اي بعنوان مأمور ويژه قوه قضائيه براي نظارت بر روند رسيدگي به اين پرونده افزود: قطعاً با اين ابتكار عمل و با توجه به سوابق آقاي محسني اژه اي رسيدگي به اين پرونده طولاني نخواهد شد و عزم مسئولين هم بر همين موضوع تأكيد دارد.
شاهرخي اظهار داشت: تا آنجايي كه سرعت دادن به روند رسيدگي مخل رسيدگي به ماهيت پرونده نباشد، بايد در آن تسريع شود چرا كه اين امر هم مطلوب است و هم موجب اطلاع مردم از مجازات عاملين فساد خواهد شد.
وي تصريح كرد: البته مجلس شوراي اسلامي پيگير اين پرونده است و در حد وظايف خود از قوه قضائيه در اين زمينه حمايت مي كند و قطعاً اعلام حمايت مجلس در اين زمينه بي تأثير نيست. منتهي بايد توجه داشت كه رسيدگي به تخلفات وظايف مراجع قضايي است و اين قوه مستقل از مجلس مي باشد.
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز با اشاره به روند رسيدگي پرونده فساد مالي 2 هزار و 800 ميليارد توماني گفت: مسئولين قضايي با عزم و اراده جدي در حال رسيدگي به پرونده هستند و اين پرونده مشمول مرور زمان نخواهد شد.
نماينده كوهدشت در مجلس تأكيد كرد: ملت و نمايندگان مجلس منتظر رسيدگي به اين پرونده هستند و آن را فراموش نخواهند كرد.

 



با تصويب نمايندگان دولت تنها در شرايط خطر مجاز به تعطيلي روزهاي كاري سال است

براساس مصوبه مجلس، دولت فقط در شرايط خطر، مجاز به تعطيلي كاري سال شد.
اهالي خانه ملت روز گذشته ادامه بررسي جزئيات طرح بهبود مستمر محيط كسب و كار را در دستور كار داشتند كه با تصويب ماده 27 آن مقرر كردند دولت تنها در شرايط وقوع حوادث غيرمترقبه يا بروز خطري كه جان شهروندان را به خطر مي اندازد، مجاز است روزهاي كاري سال را تعطيل كند.
براساس اين ماده اعلام تعطيلي روزهاي كاري سال توسط دولت فقط در شرايط وقوع حوادث غيرمترقبه يا بروز خطري كه جان شهروندان را به خطر اندازد مجاز است و در غير اين موارد دولت مجاز نيست روزهاي كاري سال را تعطيل اعلام كند.
مرجع تعيين شرايط غيرمترقبه سازمان هاي تخصصي نظير هواشناسي و محيط زيست و مرجع تشخيص شرايطي كه جان شهروندان را به خطر مي اندازد، شوراي تامين استان محل ايجاد اضطرار است.
اين ماده با 127 راي موافق، 12 راي مخالف، 10 راي ممتنع به تصويب رسيد.
در قسمتي از اين ماده آمده بود كه چنانچه دولت به هر دليلي يكي از روزهاي كاري سال را تعطيل عمومي اعلام نمايد اين تعطيلي براي بخش هاي خصوصي، تعاوني و عمومي غيردولتي الزام آور نيست و اين بخش ها به تشخيص خود عمل مي كنند.
اين قسمت از ماده به دليل مغايرت قانوني آن حذف شد.
احمد توكلي رئيس مركز پژوهش ها كه پيشنهاد حذف اين قسمت از ماده 27 را داد، اعلام كرد براساس اصل ماده، دولت نمي تواند به صورت غيرقانوني روزهاي كاري سال را تعطيل عمومي اعلام كند. اما در اين بخش از ماده آمده است «چنانچه دولت به هر دليلي يكي از روزهاي كاري سال را تعطيل عمومي اعلام نمايد.» يعني دولت عمل غيرقانوني مي تواند انجام دهد و بخش هاي دولتي براساس اين عمل غيرقانوني تعطيل شده و بخش هاي خصوصي و تعاوني و عمومي تعطيل نمي شود.
اين پيشنهاد با 121 راي موافق، 14 راي مخالف، 19 راي ممتنع به تصويب رسيد و اين قسمت از ماده حذف شد.
در ابتداي بررسي اين ماده برخي نمايندگان درخواست حذف كل ماده را ارائه دادند اما عليرغم موافقت دولت با اين درخواست، اتاق بازرگاني و كميسيون ويژه اصل 44 مخالف با اين حذف بودند.
رئيس اتاق بازرگاني در دفاع از اين ماده گفت: مديران بخش خصوصي بايد بتوانند براي فعاليت هاي اقتصادي خود برنامه ريزي كنند. در هر روز تعطيلي يك ميليارد دلار كاهش در توليد داريم.
الزام قوه قضائيه و دولت
به تشكيل دادگاه هاي تجاري
براساس اين گزارش طبق ماده 29 طرح بهبود مستمر محيط كسب و كار دولت موظف شد با همكاري اتاق ها ظرف 6 ماه پس از تصويب اين قانون اقدامات قانوني لازم را براي تعيين نحوه رسيدگي به اعتراض موديان مالياتي و نحوه رسيدگي به اعتراض پرداخت كنندگان حق بيمه اجتماعي به عمل آورد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ماده 30 اين طرح تصويب كردند: قوه قضائيه و دولت اقدامات قانوني لازم را براي تنظيم آئين دادرسي، تجاري و تشكيل دادگاه هاي تجاري بعمل مي آورند.
طبق تنها تبصره ماده 30 تا زمان تاسيس دادگاههاي تجاري، جرائم مرتبط با فعاليت هاي تجاري و اختلافات بين بخش خصوصي و دستگاههاي اجرايي حسب مورد، شوراي حل اختلاف يا شعب خاصي كه روساي دادگستري استانها با رعايت صلاحيت محلي در حوزه هاي قضايي تعيين مي كند، رسيدگي مي شود.
ماده 29 اين طرح با 115راي موافق، 13راي مخالف و 10راي ممتنع و ماده 30 با 107راي موافق، 8 راي مخالف و 12راي ممتنع به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
گفتني است ماده 26 اين طرح مقرر مي كند كه در زمان كمبود برق، گاز يا خدمات مخابرات، واحدهاي توليدي، صنعتي و كشاورزي نبايد در اولويت قطع برق يا گاز يا خدمات مخابرات قرار داشته باشند.
اين ماده همچنين شركت هاي عرضه كننده برق، گاز و خدمات مخابرات را موظف كرد كه هنگام عقد قرارداد با واحدهاي توليدي اعم از صنعتي، كشاورزي و خدماتي وجه التزام جبران قطع برق يا گاز يا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پيش بيني كند.
ماده 26 طرح بهبود كسب و كار همچنين دولت را موظف كرد كه هرگاه به دليل كمبودهاي مقطعي به شركت هاي عرضه كننده برق يا گاز يا خدمات مخابرات دستور دهد كه موقتا جريان برق يا گاز يا خدمات مخابراتي واحدهاي توليدي متعلق به شركت هاي خصوصي و تعاوني را قطع كنند، بايد نحوه جبران خسارت هاي وارده به اين شركت ها كه ناشي از تصميم فوق الذكر است را تعيين و اعلام كند.
آيين نامه اجرايي اين ماده نيز براساس مصوبه وكلاي ملت مشتركا توسط وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزي، نفت، نيرو و ارتباطات و فناوري اطلاعات تهيه شده و ظرف سه ماه پس از ابلاغ اين قانون بايد به تصويب هيئت وزيران برسد.
تبصره نخست ذيل اين ماده نيز عنوان مي كند كه در زمان هاي اضطراري كه برق يا گاز طبيعي واحدهاي مسكوني، جان شهروندان را به خطر مي اندازد، شوراي تامين استان محل ايجاد اضطرار، مي تواند براي حداكثر دو روز با واقعيت تمديد حكم اين ماده را لغو و دستور دهد، بدون تعيين نحوه جبران خسارت هاي وارده، برق يا گاز واحدهاي توليدي قطع شود البته در جلسه تصميم گيري در اين باره، بايد نمايندگان اتاق هاي مركز استان نيز براي استماع نظراتشان دعوت شوند.
تبصره دوم اين ماده نيز تاكيد دارد كه شركت هاي عرضه كننده برق و گاز موظفند ضمن هماهنگي با شركت هاي بيمه امكان خريد بيمه نامه پوشش دهنده خسارات ناشي از قطع برق يا گاز را براي واحدهاي توليدي مشترك خود فراهم آورد.
مجلس شوراي اسلامي همچنين با بررسي دو گزارش كميسيون امنيت ملي، ايرادات شوراي نگهبان به لوايح عضويت ايران در مركز آسيايي كاهش بلايا و عضويت ايران در گروه هشت كشور در حال توسعه را رفع كرد.
نمايندگان به علاوه، لايحه اعاده شده تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان هاي فاقد سند رسمي را اصلاح كردند. همچنين به منظور تامين نظر شوراي نگهبان، دولت را مجاز به عضويت در سازمان منطقه اي درياي پاك به شرح موافقت نامه پيوست كردند.
تلاش براي حفظ قدرت از طريق تصاحب مجلس انحراف است
روز گذشته حجت الاسلام نكونام، رئيس كميسيون اصل 90 مجلس هم طي نطق ميان دستورش گفت: زمان زيادي تا برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي نمانده است، مجلس مركز بزرگ تصميم گيري در كشور است و مجلس مستقل با تعهد به اصل مترقي ولايت فقيه و ارزش هاي اسلامي و انقلابي حامي مردم و پشتيبان آنهاست.
وي اضافه كرد: عمر دولت ها چه خوب و چه بد 4 سال و با تمديد يك دوره 8 سال است؛ تلاش دولتمردان براي ماندگاري در قدرت از طريق به دست گيري مجلس يك انحراف است، بر اين اساس بايد از گذشتگان عبرت بگيريم تا در مسير منيت و حب رياست نباشيم.
نكونام خطاب به ساير همكاران خود در مجلس گفت: به زمان بررسي لايحه بودجه در مجلس نزديك مي شويم؛ در اين لايحه عدم توانايي مساجد، تكايا، بيمارستان ها و واحدهاي خيريه را براي پرداخت قبوض مصرفي بايد در نظر بگيريم و نسبت به جبران آن تصميم مناسب اتخاذ كنيم.
نماينده مردم گلپايگان اظهار داشت: بيمه زنان و مردان كهنسال، كشاورز و كارگر از ضروريات است؛ همچنين واحدهاي توليدي صنعتي، دامداري، كشاورزي، مرغداري و حتي كوره هاي آجرپزي و توليد عسل با مشكل جدي، گراني هزينه ها روبرو هستند كه بايد به آنها هم توجه لازم را داشته باشيم.
وي اظهار داشت: از قوه قضائيه انتظار مي رود كه اخلالگران در نظام اقتصادي و بانكي اخير در هر پست و مقامي كه هستند را با قيد سرعت به گونه اي مجازات كند كه براي هميشه عبرت تاريخ شوند.
شكار پهپاد آمريكايي نشان هوش بالاي متخصصان ايراني
حجت الاسلام موسي غضنفرآبادي نماينده مردم بم در مجلس شوراي اسلامي نيز طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس ضمن تسليت به مناسبت ايام سوگواري امام حسين(ع) اظهار داشت: در جريان واقعه كربلا عده اي سخن امام خود را نشنيدند و سردمدار فتنه اي شدند كه در آن شمشير به روي امامشان كشيدند و جهنم را براي خود خريدند و به لعنت ابدي گرفتار شدند.
وي به بيداري كشورهاي اسلامي اشاره كرد و افزود: صداي شكستن شيشه عمر ظلم و ستم به گوش مي رسد و اگر كسي از اين كاروان عقب افتاد در فتنه هاي تيره و تار زمان گرفتار مي شود و فرقي نمي كند كه آن فرد نخست وزير امام باشد يا وكيل يا وزير.
نماينده مردم بم از مسئولين صدا و سيما براي به تصوير كشيدن عزاداري هاي مردم كشورمان قدرداني كرد و ادامه داد: از رئيس جمهور مي خواهم كه نسبت به اجراي مصوبه كميسيون اقتصادي دولت مبني بر بخشودگي وام هاي زلزله مردم بم دستورات لازم را صادر كند.
وي در بخش ديگري از سخنانش به نيروهاي سپاه و ارتش كه موفق به غنيمت گرفتن پهپاد فوق مدرن جاسوسي آمريكا شده اند، تبريك گفت و اظهار داشت: اين مسئله بار ديگر هوش و توانمندي ايرانيان را به رخ جهانيان كشاند.
رضا عليزاده نماينده مردم ورزقان نيز در نطق خود، كنترل و به غنيمت گرفتن هواپيماي جاسوسي آمريكا را نشانگر اقتدار و عظمت نظام جمهوري اسلامي دانست.

 



خارج از دستور

واكنش نماينده كليميان
به دروغ جديد بي بي سي
نماينده كليميان در مجلس در تذكري شفاهي نسبت به مستند اخيري كه بي بي سي در مورد كليميان ايران پخش كرده بود، واكنش نشان داد.
سيامك مره صدق نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي طي تذكري شفاهي در صحن علني مجلس اظهار داشت: بنا به گزارشاتي كه به اطلاع بنده رسيده، رسانه دروغ پرداز استعمارگر پير انگليس اخيراً اقدام به پخش فيلمي به اصطلاح مستند در رابطه با ايرانيان كليمي كرده است.
وي افزود: همانطوري كه شيوه هميشگي و سياست استعمارگر پير است، در اين فيلم اقدام به سياه نمايي شده و وضعيت مناسب كليميان ايراني كاملا وارونه نشان داده مي شود.
مره صدق ادامه داد: برخلاف روابط دوستانه اي كه ايرانيان كليمي با ساير مردم ايران داشته اند، در اين فيلم سعي شده كه برخي مسائل واژگونه نشان داده شود و به همين علت ايرانيان كليمي با اعلام انزجار از رفتار دولت استعمارگر و رسانه وابسته به آن به عنوان يك مصداق عيني دخالت در امور ايران اين رفتار را محكوم مي كنند.
نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد كه ايرانيان كليمي بخش جدايي ناپذير از بدنه ملت ايران هستند و هيچ نيازي به مداخله دايه نماهاي دروغگو ندارند و با توجه به حسن نظري كه مسئولان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به ويژه مقام معظم رهبري در رابطه با ايرانيان پيرو اديان توحيدي داشتند، اطمينان دارم كه تمامي مسائل و مشكلات همه مردم ايران در چارچوب نظام و قوانين جمهوري اسلامي ايران به صورت كاملا شايسته قابل حل است و هيچ نيازي هم به مداخله استعمارگر پير و جنايتكاران جهان سياست در امور داخلي ايران حس نمي شود.
مره صدق تصريح كرد: اقدام رسانه هاي استكباري قدمي ديگر در راستاي سياست هاي تاريخي تفرقه افكن است كه البته اين سياست از ديرايام شيوه مرسوم استعمارگر پير بود كه البته اين شيوه نيز مانند ساير شيوه هاي استعمارگران راه به جايي نمي برد و ايرانيان كليمي اطمينان كامل دارند كه اين فعاليت هاي استعمارگران هيچ نقشي در تفرقه افكني در ملت موحد ايران نمي تواند ايفا كند.
وي در پايان اعلام كرد كه انگليس بايد به دنبال تصحيح رفتارش باشد و بداند كه با برخي حركت ها نمي تواند در ايران جاي پا پيدا كند.

 



وزير خارجه دانمارك: گزينه نظامي عليه ايران خطرناك است

وزير خارجه دانمارك درباره تهديد نظامي ايران از سوي غرب گفت: ما با گزينه نظامي عليه ايران موافق نيستيم، همچنان كه روسيه و چين موافق نيستند، چون ما را به بن بست مي رساند.
«ويلي سوندال» وزير خارجه دانمارك در گفت وگو با روزنامه عكاظ عربستان در پاسخ به سؤالي درباره موضوع هسته اي ايران اظهار داشت: دانمارك در مذاكرات كشورهاي 1+5 با ايران درباره برنامه هسته اي اين كشور مشاركت مي كند.
وي افزود: ما هم اكنون صداهايي را مي شنويم كه بر طبل جنگ مي كوبند و گزينه هاي نظامي را پيش مي كشند. دانمارك با گزينه نظامي عليه ايران موافق نيست، همچنان كه روسيه و چين نيز با اين گونه تحركات موافق نيستند چون ما را به مسيري مسدود مي رساند.
سوندال با تاييد مذاكره با ايران افزود: دخالت نظامي در ايران ممكن است باعث فوران نيروهاي خطرناكي در خاورميانه و مناطق مختلف جهان شود. البته ما از تهران مي خواهيم كه همكاري جديد و دائمي با جامعه بين الملل داشته باشد و واقعيت برنامه هسته اي خود را اعلام كند.
وزير خارجه دانمارك تاكيد كرد: اتحاديه اروپا همچنان در برنامه هسته اي ايران به گزينه مذاكرات و تحريم هاي بيشتر و همراهي با آژانس بين المللي انرژي اتمي پايبند است.

 



آباد كردن دل با ياد خدا

حضرت امير(ع) درنامه 31 نهج البلاغه فرزندش را وصيت مي كند و مي فرمايد: «ف نّ ي أوص يك ب تقوي اللّه - أي بنيّ - و لزوم أمر ه و ع ماره قلب ك ب ذ كر ه و الا عت صام ب حبل ه » فرمود شما درجريان مبارزه با نفس كه جهاد دروني است ناچاريد سپري داشته باشيد .در كلمه تقوا اين »تا« جزء كلمه نيست اصلش وقوا بود اين واو جزء كلمه است وقايه يعني سپر اگر كسي سپر به دست نباشد تير مي خورد ،گناه يك تير است. درباره خصوص نگاه به نامحرم اين حديث آمده است كه «النظره سهم م ن سهام ابليس» كسي كه به نامحرم نگاه نامحرمانه مي كند تيري خورده است، تيرها هم چند قسم است بعضي از تيرها عادي است، اينها معصيت صغيره است بعضي از تيرها مسموم است، اينها معصيت كبيره است، گاهي در بعضي از نصوص آمده: «سهم مسموم م ن سهام ابليس» براي اينكه انسان تير نخورد مخصوصاً تير سمّي بايد سپر داشته باشد، وقايه همان جنّه است جنّه يعني سپر تقوا سپري است كه مانع تير خوردن آدم است. بالأخره انسان چندتا تير كه بخورد از پا در مي آيد .
مسلح شدن به سلاح اشك وناله
سپر در جهاد بيروني از آهن است و در جهاد دروني از آه است و نه آهن، اين سپرهاي بيروني براي اين است كه انسان را از آهن حفظ بكند خودش جنسش آهن است اما سپر دروني براي اينكه انسان را از هوس و هوا باز دارد اين جنسش از آه است و نه آهن. اينكه در دعاي كميل وجود مبارك حضرت امير فرمود: «و سلاحه البكاء» همين است، اسلحه يك انسان گريه است ، اگر كسي قلب رقيق ندارد، قلب قسيّ دارد، اهل اشك نيست ،اهل آه نيست، اين مسلّح نيست: «و سلاحه البكاء» انساني كه اهل ناله است مسلّح است، اين اهل غرور و تكبّر نيست .چرا گفتند وقتي كه نماز مي خوانيد مستحب است اين بيني روي خاك باشد حالا يا تربت سيّدالشهداء(ع) باشد يا يك چيز ديگري كه «ما يصح السجود» باشد اين را مي گويند مرغمه الأنف، نماز در عين حال كه ما را به خدا نزديك مي كند از خودمان دور مي كند. اين غرور و خودخواهي و تكبّر و به من برخورد و من چرا اين چنين نشدم اينها كه دشمنهاي دروني ما هستند، اين با نماز و امثال نماز برطرف مي شود پيشاني به همراه ساير اعضاي سجود بايد در سجده بر روي زمين باشد .پيشاني بايد روي خاك يا روئيدني كه مأكول نيست باشد اما بيني مستحب است روي خاك باشد، اين را مي گويند م رغمه الأنف مرغمه الأنف يعني وسيله اي كه انسان بيني اش را خاكمال مي كند. ما در هر سجده دو بار بايد اين بيني را خاكمال بكنيم تا «من» و «ما» از ما گرفته بشود.
شيطان دركمينگاه
اگر «من» و «ما» از ما گرفته شد ديگر كشور گرفتار چند ميليون پرونده نيست، غالب اينها در اثر بي گذشتي است. به من برخورد چرا اين حرف را زد چرا حقّ مرا نداد . خيلي از حقوق را مي شود از راه مسالمت گرفت اين نماز براي اين است كه دماغ انسان را خاكمال كند لذا به نوبه خود مي شود تقرّب لي الله كه: «الصلاه قربان كلّ تقي» ما اين سپر را بايد كجا تهيّه كنيم؟ فرمودند: «الصوم جنّه م ن النّار» اين در روايات فضيلت روزه هست ، روزه سپر آتش است يا كسي كه اهل روزه است سپر به دست است، يك انسان روزه دار به دنبال حرام نمي رود كه كار حرام: «سهم م ن سهام ابليس» بنابراين وجود مبارك حضرت امير(ع) فرمود اين سپر را بايد بگيري . اين دشمن معلوم نيست از كدام راه مي آيد چون گفته : «لأقعدنّ لهم ص راطك المستق يم» با لام تأكيد يا سوگند گفت من حتماً سر راه راست اينها مي نشينم. راه راست مشخص است اما آن كمينها كه مشخص نيست .الآن كساني كه از قم به تهران مي روند اين بزرگراه مشخص و شفاف و روشن است، اما صدها كمين در دو طرفش هست انسان كجا مي داند كه در فلان درّه و فلان گوشه كسي كمين كرده. شيطان در راه نيست، در كمين است «لأقعدنّ لهم ص راطك المستق يم» نمي گذارم اينها بروند .
اين تعبيري كه گفته شد: «الصلاه قربان كلّ تقي» مخصوص نماز نيست آن تعبيري كه مربوط به روزه آمده كه «الصوم جنّه من النّار» مخصوص روزه نيست به دليل اينكه همين تعبيري كه درباره نماز آمده درباره زكات هم هست كه «الزكاه قربان كلّ تقي» قربان يعني وسيله تقرّب هر عمل عبادي كه آن شخص به قصد قربت انجام مي دهد اين قرباني اوست و اگر آن گوسفندي كه در روز دهم ذبح مي كنند آن را مي گويند قرباني چون عبادت است مي گويند قرباني نه اينكه چون گوسفند است، نماز قرباني است، روزه قرباني است، زكات قرباني است ،هر عمل عبادي كه بنده به وسيله آن به خدا متقرّب ونزديك مي شود قرباني اوست .جنّت يعني سپر م جن و جنّه هم به معني سپراست ، فرمود: «الصوم جنّه من النّار» ،صلات هم «جنّه م ن النار» ،زكات هم «جنّه من النار» اين جنّه همان وقايه است اينكه مي گويند تقوا داشته باشيد يعني سپر به دست باشيد اگر سپر به دست باشيد ديگر تير نمي خوريد ، حالا تير نخورديد پاداشي كه مي گيريد چيست؟ اين همان است كه در سوره مباركه انفال فرمود: « ن تتّقوا اللّه يجعل لكم فرقاناً» شما، هم در بخش انديشه مي توانيد بين حق و باطل و صدق و كذب فرق بگذاريد هم در بخش انگيزه مي توانيد بين خير و شرّ و نفع و ضرر فرق بگذاريد، هم در حوزه عزم، يك انسان فارق(فرق گذارنده) هستيد هم در قلمرو جزم ، يك انسان فارق هستيد به بركت تقوا: « ن تتّقوا اللّه يجعل لكم فرقاناً» بين الحقّ و الباطل في العلم و بين الخير و الشرّ في العمل، آن وقت انسان مي شود با وقايه، فرمود: «ف نّ ي أوص يك ب تقوي اللّه - أي بنيّ - و لزوم أمر ه » فرمان خدا را ملتزم باش و دل را آباد كن .
زنده بودن دل مومن
درباره مسجد گفته شد :« نّما يعمر مساج د اللّه من آمن ب اللّه واليوم الآخ ر » «نّما يعمر القلب» هم «من آمن بالله» درباره دل تعبيرهاي گوناگوني هم در قرآن آمده هم در رويات اهل بيت(عليهم السلام) گاهي از حيات و ممات سخن است،گاهي از سلامت و مرض سخن است، گاهي از معمور و مخروب بودن سخن است، گاهي مي فرمايد بعضيها مرده اند:«ل ينذ ر من كان حيّاً ويح قّ القول علي الكاف ر ين» كه كافر در مقابل زنده قرار گرفته كسي كه مؤمن است زنده است «ل ينذ ر من كان حيّاً ويح قّ القول علي الكاف ر ين» كه انسان يا كافر است يا زنده كه اين بر اساس صنعت احتباك كه از صنايع بديع مطوّل است مي باشد يعني در جايي كه چهار مطلب باشد يك در بين را ذكر مي كنند تا طرف بقيه را بفهمد اينجا انسان ، زنده است يا مرده زنده يا مؤمن است يا كافر در بين امور چهارگانه فقط دوتا را ذكر كرده فرمود انسان يا زنده است يا كافر «ل ينذ ر من كان حيّاً ويح قّ القول علي الكاف ر ين» ، پس گاهي از حيات و ممات قلب سخن است، گاهي از سلامت و مرض قلب سخن است كه «ف ي قلوب ه م مرض» در قبال « لاّ من أتي اللّه ب قلب سل يم» گاهي از ويراني و مخروبه بودن قلب سخن است كه فرمود: «وامارت قلبك» اين دل را آباد نگه بدار به چه چيزي؟ به ذكر خدا.
آبادي دل با ياد خدا
گاهي با سنگ و گ ل خانه آباد مي شود گاهي با تسبيح و تقديس، دل آباد مي شود، فرمود: قلبت را كه آباد كردي جاي مخروبه نيست تا بيگانه رخنه كند: «و الا عت صام ب حبل ه» ذات اقدس الهي اين طناب را آويخت كه: «واعتص موا ب حبل اللّه » هيچ كس صاحب اين طناب نيست مگر خود خدا كه فرمود: «أحد طرفيه بيد الله سبحانه و تعالي» اين حبل است، متين است ، آويخته است يك طرفش هم به دست خداست و آن قرآن است كه: «واعتص موا ب حبل اللّه » و دين است فرمود اين طناب را محكم بگير از لغزش مصون مي ماني. بعد فرمود مگر نمي خواهي با خدا رابطه داشته باشي، چه رابطه اي از اين طناب مستحكمتر ؟ هم مستحكم است هم مستقيم است هم يك طرفش به دست اوست :«و أيّ سبب أوثق م ن سبب بينك و بين اللّه ن أنت أخذت ب ه» اصولاً آن طناب را مي گويند سبب، سرّ اينكه علت را مي گويند سبب براي اين است كه رابطه بين معلول و خودش خواهد بود و چه سببي بهتر از همين قرآن است كه حبل متين است و مستحكم است وعروه وثقاست :«من يؤم ن ب اللّه » در آيه الكرسي«فقد استمسك ب العروه الوثقي» كه «لا انف صام لها» بعد فرمود: «أحي قلبك ب الموع ظه » گاهي سخن از خرابي و ويراني است گاهي سخن از حيات و ممات است گاهي سخن از سلامت و مرض است اين شش عنوان در قبال هم است كه چهار عنوانش صريحاً در قرآ ن كريم آمده: «أحي قلبك ب الموع ظه و أم ته ب الزّهاده ».بعضي از موتها منشأ بركت است و آن موت ارادي است و بعضي از موتها سلب بركت است و آن موت طبيعي است، مرگ طبيعي اين است كه انسان اين دستگاه بدنش از كار بيفتد و اجازه دفن پيدا كند . موت ارادي، مرگ شهوت و غضب است. اينكه فرمود : «موتوا قبل أن تموتوا» همين است .اگر كسي از راه تهذيب نفس، موت ارادي پيدا كرد اين قلبش را با آن حكمت، زنده كرده است :«موتوا قبل أن تموتوا» اينجا هم فرمود: «و أم ته ب الزّهاده » با زهد و بي رغبتي در دنيا به موت ارادي برس .
سخنراني حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق
با حضور جمع كثيري از حوزويان ودانشگاهيان ، قم 26 آبان 1390(به نقل از سايت اسراء)
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



گسترش اقدامات ضد ايراني جمهوري آذربايجان مدير دفتر صدا و سيما از باكو اخراج شد

به رغم تفاهم نامه هاي فيما بين، جمهوري آذربايجان در اقدامي غيرمنطقي مدير دفتر صدا و سيما را از باكو اخراج كرد.
به گزارش منابع خبري محلي، در حالي كه تنها چند روز از تفاهمات رسانه اي نماينده ويژه رئيس جمهوري آذربايجان با مسئولان رسانه ملي در تهران مبني بر گسترش همكاري رسانه اي نمي گذشت، ماموران فرودگاه باكو عصر روز جمعه مانع ورود احمد كاظمي مدير دفتر نمايندگي صدا و سيما به باكو شده و وي را ديپورت كردند.
اين در شرايطي است كه با تفاهمات انجام شده ميان علي حسن اف نماينده ويژه رئيس جمهوري آذربايجان با رئيس و مسئولان سازمان صداو سيما، قرار شده بود كه كميته مشترك رسانه اي بين دو كشور تشكيل شود و احمد كاظمي مدير دفتر صدا و سيما در باكو، از سوي رياست اين سازمان بعنوان نماينده ويژه ايران در اين كميته معرفي شده بود.
اقدام آذربايجان در نقض تفاهمات خود با طرف ايراني در شرايطي است كه علي حسن اف نماينده ويژه رئيس جمهوري آذربايجان در پايان سفر خود به تهران در مصاحبه با خبرنگاران اعلام كرده بود كه با تشكيل كميته مشترك مناسبات رسانه اي دو كشور بهتر از گذشته خواهد شد.
جمهوري آذربايجان طي ماههاي اخير همسو با سركوب اسلامگرايان، رويكرد تعطيلي و محدود كردن نهادهاي ايراني و خودداري از دادن كارت و رواديد به ماموران اعزامي ايران از جمله رئيس نمايندگي جامعه المصطفي را در پيش گرفته است.
گفته مي شود اطلاع رساني بيطرفانه دفتر نمايندگي صدا و سيما از تحولات جمهوري آذربايجان بويژه انعكاس علاقمندي و توجه مردم آذربايجان به شعائر اسلامي از جمله عاشوراي حسيني و حجاب باعث نگراني و ناخرسندي باكو شده است اين در شرايطي است كه دولت باكو همواره ادعاي احترام به اصول دموكراسي و آزادي بيان را مي كند.

 



توضيحات رئيس ديوان محاسبات درباره انضباط مالي در كشور

رئيس ديوان محاسبات كل كشور با انتقاد نسبت به برخي بي انضباطي هاي مالي در كشور، مجلس و دولت را متولي اين امر دانست.
عبدالرضا رحماني فضلي نقش انضباط مالي را در اداره كشور مهم دانست و با اعتقاد به تأثير برخي بي انضباطي هاي مالي بر درآمدهاي كشور گفت: در صورت نداشتن آگاهي از كل درآمدها، هزينه ها و نتايج آن، نمي توان براي كشور برنامه ر يزي درستي داشت، چون لازمه داشتن برنامه ريزي مطلوب و مناسب، انضباط مالي است.
رئيس ديوان محاسبات كل كشور، متولي ايجاد انضباط مالي در كشور را مجلس به عنوان قانون گذار و دولت به عنوان عهده دار هزينه ها و درآمدها، معرفي كرد.
وي همچنين درآمد و منابع بودجه عمومي كشور را منابع نفتي و مالياتي عنوان و خاطرنشان كرد: در اين شرايط اگر بتوان منابع و درآمدهاي ديگر در حوزه هاي مختلف همچون شركت ها و بنيادهاي مختلف و نهادهاي عمومي غير دولتي را در كنار عوارض و ماليات ها و بودجه شهرداري در خزانه عمومي كشور تجميع كرد، دست قانون گذار و برنامه ريزي براي نحوه توزيع و تقسيم بودجه و اتخاذ تصميمات مناسب باز خواهد بود.
رئيس ديوان محاسبات كل كشور معتقد است: قيمت تمام شده بسياري از محصولات نسبت به زمان توليدات در عرصه بين المللي زياد است كه اين امر در كنار زمان بالاي انجام پروژه ها باعث افزايش هزينه ها، كاهش عمر مفيد پروژه ها و كيفيت پايين محصولات مي شود.
وي گفت: برخي اقدامات در حوزه درآمدها و هزينه ها باعث هدر رفتن منابع مي شود.
رحماني فضلي، در مورد ميزان تخلفات در بودجه سال هاي 88 و 89 گفت: طبق قانون هدفمند كردن يارانه ها در بودجه 88، بايد يارانه هاي نقدي از محل افزايش قيمت ها پرداخت مي شد كه در عمل اين پرداخت ها به ميزان دو برابر درآمدهاي حاصل شده بود، اين رويكرد به معناي بي انضباطي مالي است.
وي مدعي شد: عدم واريز وجهي بالغ بر 12 ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي از جمله موارد تخلف در بودجه 89 است. اين پول علي رغم الزام قانون براي واريز به حساب ذخيره ارزي، در خزانه هزينه شده كه اين موضوع نيز به معناي بي انضباطي مالي است.
رئيس ديوان محاسبات كل كشور، با بيان اين كه حدود چهار ميليارد دلار معوض نفتي داريم، افزود: به اين ميزان نفت خام صادر و فرآورده وارد شده است كه اين كار نيز به دليل عدم رعايت قانون، بي انضباطي مالي است.
رحماني فضلي همچنين برداشت هاي انجام شده براي پرداخت يارانه نقدي از بانك مركزي را نيز بي انضباطي مالي برشمرد و افزود: در كنار اين موارد، تخصيص هاي نامناسب، عدم رعايت اولويت ها در تخصيص ها و توزيع نامناسب منابع از جمله مواردي است كه در قالب تفريغ بودجه به عنوان موارد عدم رعايت قانون و به تبع آن به عنوان بي انضباطي مالي ذكر شده است.
وي در ادامه نيز مدعي شد: در سال 89 حدود 20 هزار ميليارد تومان درآمدها وصول نشده است، متأسفانه به همين ميزان، درآمدها در شش ماهه اول سال 90 حاصل نشده است.
رحماني فضلي در ادامه ميزان كسري بودجه را در تخصيص ها و فعاليت هاي كشور مؤثر خواند و اضافه كرد: مطمئناً با كم بودن درآمدها، تخصيص ها نيز كاهش يافته و به تبع آن كارهاي عمراني و پروژه ها دچار كندي و سستي مي شود.
رحماني فضلي، حوزه ماليات ها، گمرك و سود بازرگاني و همچنين حوزه نفت به دليل آنچه «افت توليد» خواند را از جمله انحرافات در بودجه سال 89 عنوان و اظهار كرد: در بودجه 89، بخشي از درآمدها در حوزه نفت به دليل كاهش توليد و همچنين در بخش واگذاري ها به بخش خصوصي در اصل 44 محقق نشده است.
وي نفت را به عنوان مقوله اي دانست كه مي تواند از منظر اقتصادي و سياسي براي كشور مهم باشد و نوع روابط را با كشورها تعيين كند.
رحماني فضلي گفت: مطمئناً كشورهاي محتاج به نفت ما، مجبورند نوع روابط شان را با جمهوري اسلامي به گونه اي ديگر تنظيم كنند.
وي با بيان اين كه نزديك به 70 درصد بودجه كشور به نفت وابسته است، اين ميزان را در بودجه هاي جاري و عمراني تعيين كننده خواند و گفت: از سوي ديگر قطر در طول 12 سال گذشته، حدود دو برابر از منابع نفتي مشترك با ما را در پارس جنوبي يعني روزانه حدود 400 هزار بشكه نفت برداشت كرده كه برداشت ما در برابر اين كشور ناچيز است.
رحماني فضلي، با اين توصيف كه عقب افتادگي تاريخي براي برداشت از منابع در حوزه هاي مشترك نفتي و گازي داريم، گفت: از آن جا كه اين موضوع براي ما از لحاظ رقابت اقتصادي معنا دارد، شايد حضور مقام معظم رهبري در عسلويه و بازديد از پارس جنوبي تأكيدي بر اين باشد كه در مباحث نفت و به ويژه نفت مناطق مشترك بايد اولويت ويژه اي قائل بود.
رئيس ديوان محاسبات كل كشور، در مورد برنامه ديوان بعد از اتمام دوره مجلس هشتم، گفت: برنامه هاي ديوان محاسبات به گونه اي تنظيم شده تا متصديان امر در آينده براي فعاليت در ديوان، برنامه ها را تقويت و حتي مناسب تر هدايت كند.
وي گفت: ديوان محاسبات با داشتن سند چشم انداز، سند راهبردي و برنامه پنج ساله مي تواند به روشني كارهايش را ادامه دهد.
وي راه اندازي طرح سامانه نظارت الكترونيك (سنا)، حسابرسي عملكرد، حسابرسي IT، ارائه گزارش هاي مختلف همچون گزارش حسابرسي ضمني در كنار آموزش و پژوهش را از جمله كارهاي ساختاري انجام شده در اين دوره ديوان برشمرد.

 



سخنگوي وزارت خارجه خبر داد
درخواست دولت انگليس براي معرفي يك كشوراروپايي به عنوان حافظ منافع

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: درخواست دولت انگليس براي معرفي يكي از كشورهاي اروپايي به عنوان حافظ منافع انگليس در وزارت خارجه در حال بررسي است.
رامين مهمانپرست درباره كاهش رابطه با انگليس گفت: رفتار انگليس در مورد كشور ما خصومت آميز بوده است و به ويژه اقدام در مورد تحريم يك جانبه بانك مركزي بيش از اندازه خشم مردم ما را برانگيخت. اقدامي كه آمريكايي ها هنوز آن را انجام نداده بودند؛ طبيعي است كه نمايندگان مجلس به عنوان نمايندگان مردم عكس العمل نشان دادند. ما بيش از يكسال به دليل اين رفتار انگليس به اين كشور سفير اعزام نكرده بوديم و در آن جا سفيري نداشتيم اما سفير قبلي انگليس نيز به دليل اقداماتش مجبور شد خاك ايران را ترك كند؛ چرا كه به توصيه هاي كشور ما در مورد نوع رفتارش بي توجه بود. مقامات انگليس به سفير جديدشان توصيه كرده بودند كه مواردي را در نظر بگيرد كه باعث اخراجش نشود.
وي گفت: معناي مصوبه مجلس اخراج سفير انگليس ظرف دو هفته بود. اين براي انگليس تحقيرآميز بود براي جبران اين اقدام دنبال بهانه بودند طبيعي است كه دانشجويان عزيز ما به عنوان بخشي از ملت مان اعتراض خود را نشان دادند كه البته براي برگزاري آن اعتراض مجوز هم داشتند. اما وقتي تعدادي از دانشجويان به صورت غيرمنتظره و غيرقابل پيش بيني وارد سفارت شدند بهترين بهانه را دولت انگليس به دست آورد تا خود را از زير بار فشار تحقير رها كند و در اقدام شتابزده اي حكم ترك انگليس را براي كارمندان، ديپلمات ها و خانواده هاي آن ها از انگليس صادر كرد كه نشان مي دهد آن ها بسيار خشمگين شده اند. البته مقصر اصلي خود آن ها بودند.
سخنگوي وزارت خارجه افزود: در حال حاضر انگليس كليه كادر ديپلماتيك و كارمندان سفارت ما را از انگليس بيرون كرده است و فعلا سفارت ما در لندن تعطيل است و انگليس هم در تهران هيچ ديپلماتي ندارد و سفارت شان تعطيل است. در حال حاضر تناقضي را در رفتار انگليس مشاهده مي كنيم- از سويي اعلام مي كنند همه ديپلمات ها بايد كشور را ترك كنند اما از سوي ديگر مي گويند هنوز قطع رابطه سياسي نشده است- شايد آن ها براي خود قطع رابطه كامل را مناسب نمي بينند، در هر صورت هنوز قطع رابطه سياسي به طور كامل صورت نگرفته است و فقط سفارت ها تعطيل هستند. ما تمام اقدامات و واكنش هايي كه در مورد اين موضوع انجام مي شود و مواضعي كه در مورد ايران گرفته مي شود را رصد مي كنيم و تمام اقدامات سياسي و حقوقي را كه مي توان انجام داد ارزيابي مي كنيم.
وي در مورد اقدام آمريكا براي راه اندازي سفارت مجازي در تهران نيز گفت: سفارت مجازي در تهران اقدامي است كه براي ايجاد ارتباط با ملت ما صورت گرفته تا بتوانند در مردم ما تاثير بگذارند اگر سفارت مجازي به معناي فعاليت ديپلماتيك و كنسولي است طبق مقررات و قوانين بين المللي اين اقدام غيرقانوني است اما ما نيز اعلام مي كنيم مداركي كه بر روي اين سايت با هدف گرفتن ويزا قرار داده مي شود از نظر ما مجاز نيست و ما آن را قانوني نمي دانيم.
مهمانپرست هم چنين در مورد اقدام آمريكا در اعزام هواپيماهاي بدون سرنشين در عمق حريم هوايي ايران گفت: ايالات متحده آمريكا در قبال ايران به عنوان كشور مستقل در طول 32 سال گذشته رويه مشخص و هدفمندي را دنبال كرده است؛ آن ها در طول اين سال ها همواره به دنبال خصومت ورزي بوده اند و امروز نيز جنگ تمام عياري را عليه كشور ما آغاز كرده اند آمريكا از موضوعات و تحولات اخير در منطقه نگران و عصباني است و نمي خواهد حقايق را باور كند كه ملت ما استوار ايستاده است، مستقل است و پشت سر رهبري قرار دارد و توانسته توانايي هاي روز دنيا را در اختيار بگيرد. آن ها وقتي هر بار با دانش جوانان ما مواجه شدند آن را انكار كردند، ولي زماني كه فهميدند بايد آن را بپذيرند در عرصه افكارعمومي نزد مردم دنيا تحقير شدند.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه اقدام آمريكائيها در فرستادن هواپيماي جاسوسي به كشورما نوعي تخلف از قوانين بين المللي است گفت: متاسفانه بسياري از سازمان هايي كه در سطح بين الملل بايد به اين تخلف رسيدگي كنند اسيردست قدرت هاي بزرگ شده اند و هيچ كدام نمي توانند وظايف خود را انجام دهند ما نمونه هاي زيادي از جناياتي كه در كشورها و دنيا انجام مي شود داريم كه سازمان هاي بين المللي در قبال آن ها سكوت كردند.
مهمانپرست با اشاره به جنگ نرم آمريكا عليه كشورمان گفت: هدف نهايي اقدامات آمريكا اين است كه نوعي نارضايتي در ميان مردم ما ايجاد كند آن ها فكر مي كنند اوج اين نارضايتي ها در نزديك انتخابات مي تواند به آن ها كمك كند. بايد مردم را كاملا متوجه اين توصيه ها كنيم و اعلام كنيم هدف آن ها چيست. پاسخ؛ تلاش براي انشقاق، اتحاد است. نشان دادن اختلاف ميان مسئولين به جاي اتحاد و نزديكي مسئولين ماست بايد پاسخ درستي به اين طراحي ها داد.

 



بيانيه انجمن دفاع از قربانيان تروريسم در سالروز ترور آيت الله دستغيب

انجمن دفاع از قربانيان تروريسم خاورميانه با انتشار بيانيه اي در سالروز ترور آيت الله دستغيب در 20آذر 1360 به دست عناصر تروريستي گروهك منافقين، ضمن محكوم كردن اين اقدام تروريستي، آن را نمادي از استيصال و درماندگي گروهك منافقين برشمرد.
در اين بيانيه آمده است: انجمن دفاع از قربانيان تروريسم خاورميانه ضمن ابراز همدردي با خانواده آيت الله دستغيب، بر خود لازم مي داند تا با زنده نگه داشتن نام و ياد قربانيان ترور و تاكيد بر مظلوميت آن عزيزان، گوشه اي از خوي وحشيگرايانه و ضدانساني گروههاي تروريستي را نمايان كند. گروههايي كه جان انسان هاي بي گناه را قرباني اهداف پليد و بلندپروازي هاي خود مي كنند.
در اين بيانيه با اشاره به فعاليت هاي تروريستي، ضد بشري و خائنانه گروهك فرقه اي منافقين همچون ترور بيش از 12هزار ايراني، خيانت به كشور و همكاري با رژيم بعثي در جنگ هشت ساله، جاسوسي عليه ايران و بيش از چهار دهه جنايت، آمده است كه گروهكي با اين كارنامه سياه و خائنانه كه سرشار از موارد نقض حقوق بشر و اقدامات تروريستي و خيانت است بر چه اساسي ادعاي دفاع از حقوق بشر و وطن پرستي مي كند. گروهكي كه در جريان جنگ با تمام توان در خدمت ارتش بعث عراق بود و از هيچ خدمتي به دشمنان اين كشور كوتاهي نكرد.
در بخش پاياني اين بيانيه آمده است، خانواده هاي قربانيان ترور با انتقاد از رويكرد دوگانه برخي دولت ها و نهادهاي بين المللي در برخورد با پديده شوم تروريسم، ادامه چنين روندي را عاملي مهم در گسترش تروريسم دانسته و خواستار اقداماتي جهاني براي ريشه كني اين پديده شوم شد. اقداماتي كه فارغ از نگرش هاي سياسي و گزينشي تنهابراي ريشه كني تروريسم صورت گيرد.
آيت الله دستغيب در روز 20 آذرماه 1360 به دست عناصر گروهك تروريستي منافقين در حمله انتحاري به شهادت رسيد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14