(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 آذر 1390- شماره 20094

بيگلري در شهركرد: در هر استان از 2 تله فيلم حمايت مي كنيم
جيمز كامرون متهم به سرقت ادبي شد
غفلت!
فيلم خوب چيست؟
سرمايه و سرمايه گذار!
افغانستان جشنواره فيلم 100 برگزار مي كند
يك مسئول سينمايي اعلام كرد: نگاه ويژه جشنواره فيلم فجر به «بيداري اسلامي»
سري جديد «خنده بازار» كليد مي خورد
شورجه:هويت بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر مشخص شود
سريال «شوق پرواز» هر شب پخش مي شود
«حمله به تل آويو» پاسخ بازي سازان ايراني به «بتلفيلد 3»



بيگلري در شهركرد: در هر استان از 2 تله فيلم حمايت مي كنيم

سهيل جهان بيگلري رئيس سازمان سينمايي سوره در سفر يك روزه به استان چهارمحال و بختياري داشتن سينمايي خوب در يك شهر را از مولفه هاي مهم فرهنگي هنري آن شهر دانست و گفت :داشتن سينما در ارگاني چون حوزه هنري گوهري گرانبهاست و بايد مديران سينمايي هر شهر تلاش بيشتري براي حضور مخاطب در سينما داشته كند
به گزارش سوره سينما ، وي افزود : هدف حوزه هنري پايه گذاري هنر انقلاب اسلامي است و بايد براي شناساندن هنر انقلاب به دنيا تلاش بيشتري كرد و سينما از آن ابزارهايي است كه مي توان در اين راه كمك بسزايي براي شناساندن نام انقلاب بكند .
رئيس سازمان سينماي سوره حوزه هنري با بيان اين اينكه كه برخي از استانها متاسفانه فاقد سينما هستند گفت: بايد به سليقه مخاطبان احترام گذاشت و ضمن ساخت ساز سينما هاي جديد ، سينماهاي تك سالني كشور را به چند سالنه تبديل كرد تا مخاطب قدرت اتنخاب بيشتري براي فيلم ديدن داشته باشد . كه در حال حاضر مي توان به سينما هاي شهرهاي همدان ،شيراز ،مشهد،سنندج و تهران اشاره كرد.
سهيل جهان بيگري در بخشي ديگر از سخنان خود بيان اين مطلب كه وقتي حوزه هنري پايه گذاري شد هنرمندان فيلمساز جوان آن موقع ضمن آموزش فيلم سازي هنر هاي ديگررا هم مي آموختند و هميشه به روز وبا بكارگيري تمام هنرها حرف جهاني مي زدند گفت : به منظور تقويت فيلم سازان جوان و به روز رساني آنها در آينده نزديك در حال برنامه ريزي براي برگزاري كارگاه هاي حضوري و تكميلي با حضور فيلمسازان پيشكسوت در هر استان با كمك حوزه هنري آن استان هستيم.
وي در ادامه با اشاره به جوان هاي با استعداد و گمنام درهر استان افزود : با توجه به پتانسيل موجود در هر استان سازمان توسعه سينمايي سوره آمادگي دارد تا ازتوليد دو تله فيلم در هر استان كه ضمن به تصوير كشيدن فرهنگ و آيين هاي بومي آن مناطق به موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامي و براي مخاطب خانواده و كودك و نوجوان پرداخته باشد حمايت صد درصدي نمايد .
گفتني است سهيل جهان بيگلري در اين سفر يك روزه از سينما بهمن شهركرد تنها سينماي فعال استان چهارمحال و بختياري ديدن كرد.

 



جيمز كامرون متهم به سرقت ادبي شد

اريك رايدر؛ كارمند شركت فيلمسازي «لايت استورم» مدعي شده است كه جيمز كامرون فيلم سينمايي «آواتار» را براساس ايده اي از او ساخته است.
به گزارش خبرگزاري سينماي ايران اريك رايدر؛ كارمند شركت
فيلم سازي «لايت استورم» ( Lightstorm ) به تازگي ادعا كرده است ايده ساخت فيلم سينمايي »آواتار« ( Avatar ) به كارگرداني جيمز كامرون از آن او بوده است.
بنابر گزارش پايگاه اطلاع رساني هاليوود ريپورتر، رايد اظهار كرده است كه در سال 1999 ميلادي؛ زماني كه كارمند شركت فيلمسازي «لايت استورم» بوده است، داستاني به نام «كي آر زي 2068»
(2068 Z. R. K ) را نوشته است كه فيلم سينمايي »آواتار« براساس آن ساخته شده است.
اريك رايدر كه شكايت خود را تسليم دادگاهي در لوس آنجلس كرده است، اظهار كرده كه در سال 1999 ميلادي ايده ساخت فيلم سينمايي «كي آر زي 2068» در شركت فيلمسازي «لايت استورم» مطرح شده و تصاوير سه بعدي اين داستان نيز طراحي شده است.
براساس گفته هاي اريك، داستان، شخصيت ها و موضوع «كي آر زي 2068» در يك فضايي شبيه به فضاي فيلم سينمايي «آواتار» رخ مي دهد و طرز روايت قصه اين داستان نيز مانند «آواتار» است.
فيلم سينمايي «آواتار» در تاريخ 18 دسامبر سال 2009 ميلادي روي پرده سينماهاي سراسر جهان رفت و در زمان اكران توانست با فروشي برابر با 2 ميليارد و 782 ميليون دلار عنوان پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي دنيا را به خود اختصاص دهد.

 



غفلت!

حميد سزاوار
درحالي كه محرم امسال سخت ترين محرم براي ايرانيان مقيم و مسلمانان انگلستان بود، رسانه ملي هيچ گزارشي از فعاليت هاي عاشقانه و خالصانه مسلمانان اين كشور بويژه در لندن پخش نكرد.
بعد از بازتاب گسترده خشم انقلابي دانشجويان درخصوص قطع رابطه با استعمار پير و خشم مسئولان كشور انگليس، گروهك منافقين و سلطنت طلب ها ، با مجوز تجمع از پليس لندن در شب عاشورا خود را به مركز اسلامي لندن رساندند و با سردادن شعارهايي عليه نظام و مسئولان ارشد كشورمان، عقده گشايي كردند.
اين تجمع كه با حمايت هاي دولت انگليس كمتر از 50نفر را شامل مي شد، در برابر هزاران نفري بود كه در داخل مركز اسلامي لندن درحال اقامه عزاداري سالار شهيدان بودند. پس از اين اتفاق رسانه هاي معاند نظام جمهوري اسلامي با پخش گسترده تصاويري از اين تجمع، به خبرسازي عليه نظام پرداختند و اين عده معدود را ايرانيان معترض به سياست هاي نظام! معرفي كردند حال آنكه رسانه ملي هيچ اشاره اي به اين جمعيت اندك و آن جمعيت بي شمار عاشق خيمه اباعبدالله(ع) نكرد و از كنار آن با سكوت گذر كرد.
مركز اسلامي لندن كه بنا بر گزارش مستند پخش شده چند شب قبل بي بي سي، «يكي از مراكز موثر در ترويج تفكر وحدت آفرين اسلام ناب در لندن محسوب مي شود و همواره در راه تبليغ ولايت فقيه گام برداشته»، از جمله مراكز فعال و زيرنظر نظام است كه در تمام طول سال، با هدف وحدت شيعه و سني و ترويج اسلام ناب در خارج از ايران، برنامه هاي متنوع و متعددي را براي همه مسلمانان با هر نوع زبان و نژاد و مليتي برگزار مي كند. اين مركز كه تنها مختص ايرانيان مقيم لندن نيست، امسال تحت شديدترين فشارهاي پيدا و پنهان دولت و دست نشانده هاي دولت استعماري انگليس بود. با اين همه رسانه ملي كه خبرنگار مقيم در لندن دارد، در دهه اول محرم امسال تنها و تنها به پخش پياده روي هيئات عزاداري در خيابان هاي لندن آن هم در چند دقيقه كوتاه اكتفا كرد و به هيچ وجه نتوانست حمايت ملت ايران را از ايرانيان و مبلغان نظام جمهوري اسلامي در قلب استعمار آن هم پس از وقوع جريانات اخير به نمايش بگذارد. در واقع رسانه ملي، هيچ گزارشي نه تنها از اين مركز بلكه از مصائبي كه جريانات سيلي خورده از نظام در خارج از اين كشور بر مسلمانان انگليس وارد مي كنند توليد و پخش نكرد. البته تلاش رسانه ملي در انعكاس عزاداري سالار شهيدان در كشورهاي آفريقايي و آمريكايي در نوع خود جالب توجه بود! بنابر اطلاع ما، امسال در دهه اول محرم و در مراسم عزاداري سيدالشهداء(ع) در مركز اسلامي لندن بيش از 40 هزار نفر شركت كردند.

 



فيلم خوب چيست؟

پژمان كريمي
فيلم خوب و پذيرفتني، اثري است كه نه تنها از حيث ساختار يا تكنيك، قابل اعتنا به شمار آيد بلكه؛ از نقطه نظر «محتوا» نيز شايسته تحسين است.
«محتوا» را همانا ديدگاه يا تحليل فيلم ساز و نويسنده فيلم نامه، نسبت به جهان هستي، انسان، پديده هاي گوناگون و رخدادهاست كه براي شكل دهي و آگاهي ذهنيت و باور مخاطب در قالب اثر هنري عرضه مي شود.
محتواي شايسته تحسين، درخور احترام، محتواي خوب و درست، ديدگاه يا تحليلي برآمده از جستاري علمي و متعهدانه نسبت به ارزش هاي اخلاقي است. اساساً هنر ديني و هنر غيرديني، هنر متعهد و هنر غيرمتعهد، هنر منحط و هنر هدايت گر و متعالي، در بخش محتوا قابل تميزند.
هنرمند دانا از هنرمند جاهل، هنرمند دردمند از هنرمند غيردردمند، هنرمند بصير از هنرمند عوام زده، در رويكرد و محتوا و تحليلي كه ارائه مي كند، شناخته يا بازشناخته مي شود.
محتوا و تحليلي برآمده از بي دانشي، برآمده از ساده نگري و سطحي زدگي، برآمده از سليقه و خواست شخصي و تفرعين، مطمئناً نادرست، منحرف كننده و جفاكارانه نسبت به مخاطب است.
امروزه، در همه دنيا، در همين كشورمان، محتواي فيلم، نقد نمي شود! درستي و نادرستي تحليل فيلم ساز سنجيده نمي شود. گويا اغلب اهالي سينما و منتقدان، درستي و نادرستي تحليل، دغدغه شان نيست. كاري ندارد نگاه و حرف فيلم ساز تا چه اندازه با واقعيت و خرد و دانش سازگار است. نمي خواهند نسبت به آنچه روانه باور و دل مخاطب مي شود، دلواپس شوند. براي دوستان، ساختار مقدم به محتواست. اگر هم به محتوا اشاره مي كنند، تنها براي اين است كه تناسب ساختار و محتوا را بسنجند. همين! البته گاهي، رفتارهاي استثنايي بروز مي دهند. يعني بعضي وقتها به سراغ محتوا هم مي روند آنها محتوايي را گرامي مي دارند كه در جهت خواست و آرزوها و اميال شان است. فارغ از اينكه، درست است يا نادرست! منطقي است يا غيرمنطقي! با آموزه هاي الهي همپوشان است يا نيست!
مثال:
در دوره اخير، جشنواره كن، فيلم يك فيلم ساز ايراني تحسين شد. فيلم ساز كه بود؟ فردي كه به دليل اقدام عليه امنيت ملي كشور، در بازداشت به سر مي برد! فيلم فرد يادشده، ضعيف است. اما گردانندگان كن، به ساختار فيلم توجهي نشان ندادند. براي آنها تنها اين موضوع اهميت داشت:
تحليل و محتواي فيلم ساز در «برابر» جامعه و نظام ديني ايران است، همين! گردانندگان كن، چنان از محتواي فيلم دچار سرخوشي شدند، چنان سراسيمه و مجدانه در مسير ضربه به آبروي ايران و نظام ديني بودند كه در متن فيلم، به دنبال دسته كم يك ويژگي ساختاري و يك نقطه و فراز منطقي در بخش محتوا نگشتند. نگشتند تا بيانيه خود را مستند بدان ويژگي و نقطه منطقي سازند، تا پز بي طرفي و واقع نگري و دغدغه هنري سر دهند!
بگذريم!
دلمشغولي بنده اين نيست كه جشنواره هاي هنري خارجي و سينماگران و اهالي قلم در فرامرزها، ناگهان سرعقل بيايند و راه درست پيش گيرند. توقع نيست كه جشنواره هاي بيگانه با مأموريت اشاعه فرهنگ ليبراليستي و تحكيم مباني صهيونيستي، دگرگون شوند و عدالت ورزي و تكاپوي متعهدانه را پيشه كنند، هرگز! اما نسبت به سينماگران و اهالي قلم در حدود مرزهاي جغرافيايي كشورم، چشم داشتي بزرگ وجود دارد!
تا كي بايد به تحليل و محتوا بي اعتنايي شود؟!
مطمئن باشيد اگر دوستان بي اعتنا نبودند، هيچ گاه اعتراض به فيلم هاي فتنه برانگيز، فيلم هاي مبتذل و فيلم هاي عصيانگر را هدف سركوب قرار نمي دادند و سينماگران صرفاً كارآمد در بخش ساختار را گرامي نمي داشتند.
در فيلمي كه قانون الهي هدف تمسخر و نفي قرار مي گيرد (سوت پايان/ نيكي كريمي) آيا مي توان ادعا كرد محتوا و تحليل درست و منطقي است و انديشه است و نبايد هدف نقد و اعتراض قرار گيرد؟
در فيلمي تحليل فيلم ساز در اين جمله خلاصه مي شود؛ «همه متدينين، افرادي متظاهر و زن باره اند»!
همين فيلم ارتجاعي، همين فيلم سياه، همين فيلم عوامانه، فيلمي كه تحليلش مبتني بر عقب ماندگي و كم خردي و كينه سازنده و نويسنده اش به دين و متدينين است، در كشور ما هدف تحسين واقع مي شود! بله در همين كشور ما! بله، تحسين مي شود با زبان و قلم سينماگران و منتقديني كه فكر مي كنند نخبه و متفكرند!
نمي گويم دشمن اند. نمي گويم آنها هم مانند سازندگان فيلم، در برابر دين اند! مي گويم- در ساده ترين و خوش بينانه ترين حالت ممكن- دغدغه محتوا ندارند، به «تحليل درست» اعتنا ندارند و به ضرورت نقد محتوا قائل نيستند!
اگر ما فكر مي كنيم باسواديم و مدعي هستيم به حق و حقيقت ارج مي گذاريم و عدالت را چشم داريم و ادعاهاي ديگر، پس كمي به نقد محتوا بپردازيم!
باور كنيم فيلم خوب، قبل از اينكه فيلمي با ساختار درست باشد، فيلمي است با محتوا و تحليل درست! درست! درست! اگر چنين باوري در سطح سينماگران و اهالي قلم و جماعت منتقد، پا گرفت، هر فيلم سازي به خود جرأت نمي دهد ديدگاه و تحليل و محتواي اثرش را عين واقعيت و ناظر بر حقيقت پندارد و بدان پافشاري كند. چون مي فهمد تحليل كار سختي است. كار هر كسي نيست. دانش مي خواهد. زحمت مي خواهد. عدالت ورزي مي طلبد! نيازمند بصيرت است! در جامعه اي كه محتواي حرف مهم نيست و فعل حرف زدن، ملاك نخبگي است، بايد دچار التهاب و دلواپسي فرهنگي شد! سي امين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر، در پيش روي ماست! محمد خزاعي را دوست دارم و او را فردي دغدغه مند مي دانم. او به عنوان دبير جشنواره سي ام، وظيفه اي بزرگ دارد. او مي داند كه فيلم هاي برگزيده جشنواره فجر- بزرگترين جشنواره سينماي كشورمان- تبديل به الگو مي شوند و- دست كم- چيستي سينماي يك سال آينده ايران را تعيين مي كنند! اين يك واقعيت است. بنابراين او بايد تعريف سياست جشنواره در زمينه داوري را بازنگري كند. نگاه به ساختار اما بي اعتنا به محتوا، يعني پشت پا زدن به هنر متعهد و هنر بصير و هنر متعالي! يعني قدم در راه شومي كه امروز جهان بي مبالات در آن گام مي نهد. جشنواره فجر كه در گرامي داشت انقلاب اسلامي پديدار شده است؛ انقلابي كه به هنر متعهد مي انديشد، بايد فيلم برگزيده اش، در واقع «تحليل» برگزيده باشد، «نگاه» منطقي برگزيده باشد، «انديشه درست» باشد. بنابراين طبيعي است كه اعضاي هيئت داوران خود بايد سرآمدان سينماگراني باشند كه در زمره تحليل گران حرفه اي مي گنجند!
سنجش تحليل و محتوا و تبديل آن به عنوان يك شاخص براي تشخيص فيلم خوب را از همين جشنواره فجر آغاز كنيم! جشنواره، نقطه آغاز و بستر مناسبي است!

 



سرمايه و سرمايه گذار!

مانا شهيدي
برخلاف آنچه پيداست؛ در سينماي ايران كم اند تهيه كنندگاني كه با سرمايه خود فيلمي را تهيه كنند!
بسياري از تهيه كنندگان، سرمايه گذاراني را به خدمت مي گيرند و با اندوخته مادي آنان دست به كار تهيه مي شوند.
سرمايه گذاران سينما دو گروه اند. يك گروه هنرمنداني هستند كه به دليل علاقه، به دست آوردن پول بيشتر و يا تثبيت موقعيت خود در سينما- اگر بازيگر و كارگردان اند- سرمايه گذاري مي كنند.
دومين گروه، افرادي غيرهنرمنداند كه تنها به دليل علاقه و انگيزه مالي سرمايه گذاري پيشه كرده اند.
شايد بپرسيد، به كارگيري و بهره از سرمايه گذاران- چه سينمايي و چه غيرسينمايي- اساسا چه اشكالي دارد؟ آيا كمك به رونق سينما بد است؟ آيا كمك به جريان توليد، كاري نكوهيده است؟
بله! در نگاه نخست، بهره از سرمايه گذار اشكالي ندارد. فعلي قبيح نيست. شايد در برخي از نقاط دنيا هم تهيه كنندگاني هستند كه داراي هوش و زيركي تهيه كنندگان ايراني اند و با سرمايه ديگران، كار هنري(!) مي كنند اما ، اگر كمي دقيق شويم درمي يابيم كه بهره از سرمايه گذار آسيبي جدي براي كليت سينماي ايران به بار آورده و مي آورد!
تهيه كننده سينما، تنها يك سرمايه گذار نيست و تنها مديريت مالي يك پروژه را بر عهده ندارد.
او به واسطه شناختي كه از هنر و فرهنگ و به طور مشخص تر از «سينما» دارد، تلاش مي كند فيلمنامه اي را انتخاب كند و با كارگرداني همراه شود كه در نهايت، به توليد اثري حرفه اي، قابل تأمل و تحسين برانگيز منجر شود.
از اين رو، تهيه كنندگان خوب لزوما تهيه كنندگاني نيستند كه پول دارترند و بزرگ ترين پروژه هاي سينمايي را از حيث توليد به دست مي گيرند. تهيه كنندگان خوب، آن عناصري هستند كه بهترين انتخابها را مي كنند و بهترين ها را به كار مي خوانند.
سرمايه گذاران غيرسينمايي، اغلب سينما را نمي شناسند. شايد با «نام ها» آشنا باشند اما هنر و فن و ابزار سينما را درك نمي كنند.
تفاوت ميان فيلم خوب و بد را نمي دانند. آنها رو به سينما گذاشته اند به واسطه علاقه و به دليل انگيزه مالي! دغدغه آنها سر برآوردن فيلم خوب و عالي نيست! فيلم خوب از نظرشان فيلمي است كه «بفروشد»، «گيشه داشته باشد»!
چون سرمايه گذارند، چون تهيه كننده در كنار آنها به پول بيشتري دست پيدا مي كند، پس به خود حق دخالت دهند. سرمايه گذاران در كار توليد دخالت مي نمايند؛ عناصر مطلوب خود را به بدنه توليد تحميل مي كنند. باور كنيد در ايران، سرمايه گذار تا نقطه گرفتن نقش اول پيش رفته است. سرمايه گذاري كه استعداد بازيگري ندارد! اصلا هنر ندارد!
سرمايه گذار سينمايي هم اگر چه سينما را مي شناسد، اما چون انگيزه مالي دارد و چون در پي تحكيم موقعيت سينمايي خود است، پا را از حيطه هنري فراتر مي گذارد و آنچه مي پسندد را به تهيه كننده و تهيه كننده به اجزاء فيلم تحميل مي كند.
آنچه اشاره رفت، واقعيت سينماي امروز ايران است! اگر سينماي ايران حرفه اي نيست، بدانيم يك دليل آن، فاصله گرفتن تهيه كننده از شأن هنري تهيه كنندگي و تسلط سرمايه گذاران بر صحنه سينماي ايران است.

 



افغانستان جشنواره فيلم 100 برگزار مي كند

مشاور وزير فرهنگ و اطلاعات افغانستان در امور سينما و تئاتر از راه اندازي جشنواره فيلم هاي 100 ثانيه اي با الگو گيري از هشتمين جشنواره فيلم 100 ، دركشورش خبر داد.
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم 100،منصور پوپل مشاور وزير فرهنگ و اطلاعات در امور سينما و تئاتر افغانستان در ديدار حسين رباني غريبي دبير هشتمين جشنواره بين المللي فيلم 100 در كابل گفت:بعد از آشنايي با جشنواره فيلم 100 تصميم گرفتم جشنواره مشابهي را با الگوگيري از اين جشنواره ايراني در افغانستان راه اندازي كنيم ، چراكه جشنواره فيلم هاي 100 ثانيه اي تجربه اي خوب در كشور افغانستان خواهد بود به خصوص اينكه جوانان اين كشور بسيار علاقمند به سينما و فعاليت در عرصه سينما هستند.
وي افزود: جوانان ما امكانات آموزشي زيادي را دركشور ندارند البته در تلاش هستيم كيفيت مناسبي را فراهم آوريم و فيلم هاي 100 ثانيه اي به دليل هزينه كم توليد مي تواند اين فضا را در اختيار فيلمسازان جوان افغان قرار دهد تا پيام خود را از اين طريق به ديگران برسانند
پوپل ادامه داد: توليد فيلم با زمان كوتاه 100 ثانيه با هزينه كم و اثر گذاري فراوان همراه است و و بسيار خرسند هستيم كه با جوانان فيلم ساز افغانستان بتوانند با حضور در اين جشنواره و كسب اين تجربه ارزشمند ، افكار و ايده هاي خود را به مخاطب برسانند
مشاور وزير فرهنگ و اطلاعات در امور سينما و تئاتر افغانستان با اشاره به اينكه كشور بدون پشتوانه محكوم به زوال است گفت: تمام كوچه ها و مكان هاي افغانستان يك پيام و سوژه به همراه دارد و بسيار مشتاقيم كه با استفاده از تجربه اين جشنواره بتوانيم گفتني هاي ناگفته اي را كه نسل ديروز نتوانسته به جوانان امروز برساند از اين طريق، هم به جوانان كشور خود كه 65 درصد جمعيت اين كشور را شامل مي شود و هم به تمام كشورهاي جهان برسانيم.
منصور پوپل در انتها جشنواره فيلم هاي 100ثانيه اي را گامي موثر در تقويت ارتباطات فرهنگي دو كشور دانست.

 



يك مسئول سينمايي اعلام كرد: نگاه ويژه جشنواره فيلم فجر به «بيداري اسلامي»

بخش «جام جهان نما» با هدف شناخت و ارزيابي توانايي ها و ظرفيت هاي انساني كه موقعيت يگانه انسان را در جهان متمايز مي سازد و با عنايت به شرايط ويژه دنياي امروز با رويكرد مضموني ظلم ستيزي، عدالت خواهي، حقوق بشر و بيداري ملت ها، برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي جشنواره بين المللي فيلم فجر، «بخش سينماي جهان جشنواره سي ام در قالب جام جهان نما (مسابقه سينماي بين الملل)، جلوه گاه شرق (ويژه مسابقه سينماي آسيا)، در جستجوي سعادت (مسابقه سينماي كشورهاي اسلامي)، ققنوس زرين همگرايي در آسيا (جايزه مشترك با مجمع مجالس آسيايي)، بيرق طلايي (جايزه ويژه مصطفي عقاد) و بخش هاي غيررقابتي جشنواره جشنواره ها، بازار بين المللي فيلم، مرور و نشست ها برپا خواهد شد.
اسفندياري تاكيد كرد: بخش جام جهان نما با هدف شناخت و ارزيابي توانايي ها و ظرفيت هاي انساني كه موقعيت يگانه انسان را در جهان متمايز مي سازد و با عنايت به شرايط ويژه دنياي امروز با رويكرد مضموني ظلم ستيزي، عدالت خواهي، حقوق بشر و بيداري ملت ها، برگزار مي شود.
اسفندياري درباره داوري هاي اين دوره از جشنواره گفت: هيئت داوران شامل پنج تا هفت نفر از هنرمندان و صاحب نظران سينماي ايران و جهان فيلم هاي اين بخش را ارزيابي مي كنند. جوايز اين بخش شامل سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني، بهترين فيلم به تهيه كننده، بهترين فيلمنامه و دو ديپلم افتخار بهترين بازيگر و بهترين دستاورد هنري يا فني است. همچنين سيمرغ بلورين و جايزه ويژه جشنواره براي بهترين فيلم با رويكرد بيان و تاثيرات بيداري اسلامي پيش بيني شده است.
مدير بخش بين الملل جشنواره فجر طراحي بخشي با عنوان «در جست وجوي سعادت» ويژه مسابقه سينماي كشورهاي اسلامي را از نوآوري هاي اين دوره جشنواره خواند و اضافه كرد: بخش در جست وجوي سعادت با توجه به تحولات و اتفاقات اخير كشورهاي اسلامي در جهت تقويت مناسبات و پيوندهاي هنرمندان و سينماگران جهان اسلام تعريف و پيش بيني شده و با گذشت اندك زماني از اعلام فراخوان استقبال قابل توجهي از اين بخش صورت گرفته است.
ققنوس زرين همگرايي در آسيا مربوط به جايزه مشترك مجمع مجالس آسيايي، جايزه بين الاديان و بيرق طلايي (جايزه ويژه مصطفي عقاد) از ديگر بخش هاي رقابتي و كانديداي جايزه بين الملل سي امين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر است.
مدير امور بين الملل جشنواره گفت: ستاد جشنواره از ميان فيلم هاي حاضر در دو بخش رقابتي بين الملل، جايزه ويژه اي را به بهترين فيلم با مضمون ايمان، اميد و بصيرت كه تصويرگر عظمت اسلام و مسلمانان باشد اهدا مي كند.
وي بخش جشنواره جشنواره ها، بخش مرور، بازار بين المللي فيلم، بخش نشست ها و ورك شاپ ها را از اجزاي ديگر ساختار سينماي بين الملل جشنواره سي ام خواند و افزود: مسابقه سينماي كشورهاي اسلامي، تغيير رويكرد موضوعي و محتوايي آثار، نگاه به تحولات منطقه اي و جهاني و برنامه ريزي براي غناي نشست ها و... از جمله ويژگي هاي اين دوره از جشنواره است و اميدواريم با برنامه ريزي منسجم و مناسبي كه از سوي دبير و مدير امور بين الملل جشنواره صورت گرفته شاهد جشنواره اي غني، متنوع، پربار و پررونق باشيم.
سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر از روزهاي 12 تا 22 بهمن سال 1390 در تهران و استان هاي مختلف كشور برگزار خواهد شد.

 



سري جديد «خنده بازار» كليد مي خورد

سري جديد مجموعه طنز «خنده بازار» به كارگرداني شهاب عباسي بزودي كليد مي خورد.
به گزارش مهر، نگارش سري جديد «خنده بازار» اكنون در حال انجام است تا تصويربرداري اين مجموعه در اوايل دي ماه آغاز شود.
محمدرضا خسروي، سياوش مفيدي، شهاب عباسي، يزدان فتوحي، كوروش معصومي، آرش ميراحمدي، ابراهيم شفيعي، مرتضي رستمي، احمد ايراندوست، مريم سروري، پريسا روشني و سوزان عزيزي از جمله بازيگران «خنده بازار» هستند.
اين برنامه طنز با برنامه هاي تلويزيوني چون «هفت»، «نود» و «صندلي داغ» و موضوع هاي اجتماعي و سياسي جامعه شوخي مي كند و سرپرست نويسندگان آن آرش قادري است.

 



شورجه:هويت بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر مشخص شود

تهران-كارگردان فيلم سينمايي33 روز با بيان اينكه بخش بين الملل جشنواره فجر مي بايست داراي هويت شود،گفت:جشنواره فيلم فجر به عنوان پيشاني رويداد هاي فرهنگي و هنري كشور مي بايست به رويدادي برگرفته از ارزش هاي انقلابي تبديل شود.
جمال شورجه در گفت وگو با ايرنا افزود: برنامه ريزان جشنواره فيلم فجر بايد هويت بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر را مشخص كنند و اين رويداد نبايد دنباله رو ديگر جشنواره هاي سينمايي دنيا باشد. وي ادامه داد: هر جشنواره سينمايي سياست ها و برنامه هاي خاص خود را دارد و فيلم هاي اين رويدادها نيز بر اساس شاخص هاي مشخصي انتخاب مي شوند.
كارگردان فيلم 33 روز يادآور شد: جشنواره فيلم فجر بايد بر اساس سياست هاي كلان نظام اداره شود و خيلي نبايد به دنبال اين باشيم كه ديگران درباره جشنواره فيلم فجر چه اعتقادي دارند. به گفته شورجه، با توجه به تغييرات اخير منطقه و بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف، به اين موضوع بايد بيش از ديگر مقولات در جشنواره فيلم فجر اهميت داده شود. اين كارگردان همچنين خواستار توجه هرچه بيشتر به موضوع بيداري اسلامي و مقاومت مردم در برابر نظام هاي استبدادي در دنيا در جشنواره فيلم فجر شد.
تهيه كننده فيلم سينمايي نفوذي تاكيد كرد: بخش مستند از قابليت هاي بسيار زيادي براي توليد فيلم پيرامون بيداري اسلامي برخوردار است و آثار هم جهت با اهداف كلان نظام بايد در اين بخش گنجانده شوند.
شورجه توضيح داد: مسوولان جشنواره بايد از خالق چنين آثاري براي حضور در اين رويداد سينمايي دعوت كنند تا رنگ و بوي بخش بين الملل سي امين جشنواره فيلم فجر به مثابه ديگر رويدادهاي سينمايي كشورهاي دنيا نباشد. وي ادامه داد: ايران اسلامي، پيشتاز نهضت هاي اسلامي و آزاديخواه است و اين امر بايد در صورت و سيرت جشنواره فيلم فجر نمايان شود. كارگردان فيلم عمليات كركوك يادآور شد: آثار داخلي بخش مسابقه ملي جشنواره فيلم فجر مي بايست جايگاه آثار انقلابي، دفاع مقدس، اخلاق گرا و آثاري كه جامعه را به سمت نگاه مذهبي و تحكيم مباني خانواده مي برند،قرار گيرد.
شورجه افزود: برخي آثار در اين زمينه ممكن است با ضعف هايي روبه رو باشند كه اين اشكال نيست و ورود به اين عرصه موجب تقويت توليد چنين فيلم هايي مي شود. وي جشنواره فيلم فجر را نمادي از وضعيت فرهنگي كشور دانست و تاكيد كرد: اين رويداد سينمايي بايد در پيشاني جشنواره هاي فرهنگي و هنري در دهه انقلاب جلوه گري كند و به الگويي از جشنواره هاي انقلابي بدل شود.

 



سريال «شوق پرواز» هر شب پخش مي شود

با تصميم معاون سيما، مجموعه تلويزيوني «شوق پرواز» ضمن دوبله به زبان هاي عربي و انگليسي از اواخر سال هر شب روي آنتن مي رود.
به گزارش روابط عمومي اين سريال تلويزيوني، در طول هفته هاي گذشته مخاطبان سريال شوق پرواز بارها با مراجعه به سايت اينترنتي اين سريال و نيز تماس با سازمان صدا و سيما خواستار تغيير در نحوه پخش و تكرار پخش اين سريال شده و از مسوولان سيما خواسته بودند تا براي اين سريال هم مانند سريال «مختارنامه»، چند نوبت تكرار در طول هفته در نظر بگيرند. سريال شوق پرواز از ابتدا فقط يك نوبت تكرار داشت كه آن هم روزهاي شنبه ساعت 30:14 و سپس30:15بود اما پس از جلسه مشترك كارگردان، تهيه كننده و معاون سيما، اين زمان پخش به ساعت 35:19 روزهاي شنبه تغيير كرد.
بر اساس اين خبر در جلسه اي كه اواخر هفته گذشته با حضور «يدالله صمدي» كارگردان، «جواد نوروز بيگي» تهيه كننده و «علي دارابي» معاون سيما برگزار شد، معاون سيما ضمن اعلام حمايت همه جانبه خود از سريال تلويزيوني «شوق پرواز» اعلام كرد شيوه جديدي براي پخش بهتر و مطلوب تر اين سريال تلويزيوني در نظر گرفته خواهد شد كه تغيير زمان تكرار سريال، پخش هر شبي و يا يك شب در ميان و نيز دوبله و ترجمه سريال به زبان هاي عربي و انگليسي برخي از اين اقدامات خواهد بود.
بر اساس تصميم هاي صورت گرفته، قرار است پس از پايان پخش اين سريال در بهمن ماه، شوق پرواز از يكي از كانال هاي پر بيننده سيما به صورت هر شبي و يا يك شب در ميان پخش شود تا آن دسته از مخاطباني كه فرصت تماشاي هفتگي اين سريال را نداشته اند، طي مدت زماني كوتاه تر شاهد اين سريال باشند. همچنين به زودي ترجمه و دوبله اين سريال به زبان هاي انگليسي و عربي آغاز مي شود تا اين اثر نمايشي از شبكه هاي برون مرزي نيز پخش شود.

 



«حمله به تل آويو» پاسخ بازي سازان ايراني به «بتلفيلد 3»

بازي سازان ايراني در پاسخ به بازي رايانه ايي «بتلفيلد 3» بازي «حمله به تل آويو» را با حمايت بنياد ملي بازي هاي رايانه اي مي سازند.
بهروز مينايي رييس بنياد ملي بازيهاي رايانه ايي كشورمان در حاشيه چهارمين نمايشگاه بازي هاي رايانه ايي دبي در پاسخ به فارس درباره واكنش جمهوري اسلامي ايران به بازي اهانت آميز بتلفيلد 3 كه در آن حمله به كشورمان و عمليات سربازان امريكايي در خيابان هاي تهران تصوير شده است، گفت: ما نامه هاي اعتراض آميزي به شركت سازنده و بازي سازان اين بازي رايانه يي ارسال كرده ايم اما تاكنون پاسخي دريافت نكرده ايم.
بهروز مينايي افزود: اگر چه بتلفيلد 3 به لحاظ فني و تصويري اشكالاتي دارد اما اينكه لوكيشن اين بازي تهران باشد قابل قبول نيست.
رييس بنياد ملي بازيهاي رايانه اي كشورمان گفت: در اينجا هم اعتراض خود را به دست اندركاران شركت اپيك كه حضوري فعال در چهارمين نمايشگاه دبي داشتند ابراز كرديم.
وي ادامه داد: واكنش آمريكايي ها اين بود كه اين مساله صرفا يك بازي و داستان است و نبايد زياد سخت گرفت.
رييس بنياد ملي بازي هاي رايانه ايي با بيان اينكه استراتژي ما هم در اين حوزه بايد حمله در برابر حمله باشد گفت: از آنجايي كه آمريكا خود را تحت ولايت اسرائيل قرارد داده است بنابراين بازي «حمله به تل آويو» ساخته خواهد شد، چون بازي حمله به واشنگتن هم به اندازه حمله به تل آويو آنها را ناراحت نخواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14