(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 30 آذر 1390- شماره 20102

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حافظان امنيت پرواز
تقدير نمايندگان مجلس از آزادگان فلسطيني
وزير خارجه ژاپن درباره پيامدهاي تحريم نفتي ايران به همتاي امريكايي اش هشدار داد
صالحي : آزادگان مقاومت فلسطين مايه مباهات و افتخار همه مسلمانان هستند
خارج از دستور
جايگاه والاي اهل بيت(ع) و امام حسين(ع) در ميان مصري ها
همايش «اسلام و سكولاريسم» برگزار شد
واتيكان : اسلام فراگيرترين دين در جهان است
متوقف شدن اعزام دانشجوي ايراني به انگليس



حافظان امنيت پرواز

اول دي ماه سالروز استقرار سربازان گمنام امام زمان(عج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فرودگاه ها و برقراري امنيت پروازهاي غيرنظامي داخلي و خارجي كشور عزيزمان ايران مي باشد. لذا به همين مناسبت مطالبي را به طور اجمال و اختصار براي آشنايي خوانندگان عزيز ذكر مي كنيم.
تاريخچه امنيت پرواز در ايران
گارد امنيت پرواز از سال 1350 در ايران شروع به كار كرد و تا پيروزي انقلاب اسلامي اين ماموريت توسط حراست شركتهاي هواپيمايي، يگان ويژه تكاوران و... انجام مي شد. از سال 1357 تا سال 1363 گارد امنيت پرواز در ايران نداشته ايم. ليكن با توجه به اينكه كشور در سالهاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي درگير مبارزه با ضد انقلاب و جنگ تحميلي بود، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپاي ايران اسلامي اقدام به ربايش چندين فروند هواپيماي فاقد گارد امنيت پرواز كرده و باعث پايين آمدن ضريب امنيتي در پروازها به واسطه انجام مداخلات غيرقانوني شدند. بدين ترتيب و با توجه به وظيفه تصريح شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قانون اساسي مبني بر پاسداري و نگهباني از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن اين ماموريت حساس و خطير نيز با فرمان تاريخي حضرت امام خميني(ره) «مبني بر تشكيل سپاه حفاظت هواپيمايي» به سپاه محول گرديد.
پس از اينكه حضرت امام خميني(ره) دستور استقرار سپاه در فرودگاهها را صادر نموده، سپاه براي برقراري حفاظت از فرودگاه ها و امنيت پروازها وارد عمل شد. پس از گذشت چهار سال از صدور فرمان سال 63 حضرت امام خميني(ره) و بروز مشكلات و درخواست فرمانده محترم وقت سپاه، بار ديگر در اول ديماه سال 67 معظم له فرماني صادر كردند و در آن از زحمات ارزشمند سپاه در حراست از هواپيماها و برخورد با هواپيماربايان تشكر نمودند. اين روند پس از ارتحال معظم له و با تاييد و تاكيد مقام معظم رهبري ادامه يافت.
توان سپاه حفاظت هواپيمايي در برقراري امنيت پروازها
وجود 3 عامل ايمان، تخصص، و بهره گيري از تجهيزات نوين نظامي در كنار ساير اقدامات اطلاعاتي حفاظتي به لطف خداي متعال و عنايات حضرت بقيه الله(عج) و از جان گذشتگي، ايثار و شهادت طلبي برادران سپاه در طول مدت ماموريت سپاه حفاظت هواپيمايي سبب شده است، به رغم توطئه هاي عملي در ربايش هواپيما، هيچ يك از هواپيماربايي هاي انجام شده موفق نباشد. در حال حاضر ما از جمله كشورهايي هستيم كه ضريب آسيب پذيريمان به حداقل رسيده و امنيت خطوط هوايي جمهوري اسلامي ايران از چنان جايگاهي در جهان برخوردار است كه برخي از كشورها در دنيا به ما لقب گارد آهنين داده اند. اقدامات خرابكارانه و مداخله جويانه در بخش صنعت حمل و نقل هوايي، بعد از حضور سپاه در اين صنعت ده ها مورد بوده كه الحمدالله سپاه حفاظت هواپيمايي در برخورد با اين گونه تهديدات و مداخلات غيرقانوني 100 درصد موفق بوده و هيچ هواپيماربايي موفقي پس از حضور سپاه در ناوگان حمل و نقل هوايي انجام نشده است. بعد از حادثه 11 سپتامبر بسياري از كشورها كه اقدام به حذف گارد امنيت پرواز نموده بودند گارد امنيت پرواز خود را فعال كرده اند، برخي از كشورهاي دوست و برادر نيز خواستار انتقال تجارب ارزشمند گارد امنيت پرواز سپاه حفاظت هواپيمايي به نيروهاي خود بوده اند. البته با توجه به اينكه سپاه حفاظت هواپيمايي اطلاعات كاملي از بخش هاي مختلف صنعت حمل و نقل هوايي دارد، براي ارتقاي امنيت در صنعت حمل و نقل هوايي آمادگي برگزاري دوره هاي تخصصي براي كشورهاي مذكور را دارد.
شاخصهاي امنيتي در فرودگاههاي ايران در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان
مهم ترين شاخصه هايي كه موجب عدم انجام هواپيماربايي موفق تاكنون در ايران و حادث نشدن مشكلات و مسائل امنيتي در فرودگاه هاي كشور شده به شرح ذيل بوده است:
1- توجه به ارزش هاي اخلاقي و معنوي و توكل به خدا 2- استفاده از نيروهاي مومن، ولايت مدار، متعهد، تحصيل كرده، آموزش ديده و جوان 3- احترام به قوانين و اجراي دقيق آنها 4- مسافر محوري و تكريم ارباب رجوع 5- استفاده از تجربيات كاركنان قديمي و بازنشسته 6- هماهنگي و همفكري با ديگر ارگانها و شركتهاي موجود در صنعت حمل و نقل هوايي از طريق شركت در جلسات و...
در بخش آموزش نيز كاركنان سپاه حفاظت هواپيمايي متناسب با نوع تهديدات، شيوه ها و شگردهاي عملياتي در دنيا آموزش هاي مقابله را به طور متناوب و مستمر طي نموده و از آخرين تاكتيك هاي عملياتي در پروازها بهره مي برند. به لحاظ آمادگي دفاعي نيز كاركنان امنيتي در رشته هاي رزمي كه در پروازها كاربرد دارد بهره گرفته و آمادگي جسماني قابل قبولي را دارا مي باشند.
استانداردسازي و بالا بردن كيفيت امنيت پرواز توسط سپاه حفاظت هواپيمايي
به جز دوره هاي عمومي پاسداري كه از سوي كليه كاركنان طي مي شود پس از حضور كاركنان در فرماندهي حفاظت هواپيمايي، دوره هاي تخصصي متناسب با نوع شغل امنيتي طي مي گردد. همچنين كاركنان حفاظت هواپيمايي به صورت دوره اي در دوره هاي تداوم آموزش شركت مي كنند و بازآموزي براي ايشان انجام مي شود. ميزان موفقيت كاركنان سپاه حفاظت هواپيمايي در ماموريت محوله، گوياي كيفيت آموزش هاي تخصصي مي باشد. در اين ميان انجام رزمايش هاي عملياتي حين پرواز، و نيز رزمايش هايي در گيت هاي بازرسي نيز به منظور حفظ و تقويت هوشياري كاركنان حفاظت هواپيمايي همواره در دستور كار قرار داشته است.
استفاده از تجهيزات در انجام فرآيند بازرسي هاي امنيتي
در فرودگاههاي كشور
در برخي از كشورها، بازرسي بدني به گونه اي انجام مي شود كه مورد رضايت مسافران نيست، اما سپاه حفاظت هواپيمايي براساس آموزه هاي ديني تمام سعي خود را معطوف نموده تا ضمن اجراي دقيق و كامل امور مرتبط با ماموريت، رعايت تكريم مسافران محترم را بنمايد.
نتايج ارزيابي ايكائو از صنعت هوايي ايران
فعاليت هاي سپاه حفاظت هواپيمايي برابر اعلام ايكائو در سطح بالاي استانداردهاي بين المللي است، چرا كه همكاران و كاركنان شاغل در مجموعه سپاه حفاظت هواپيمايي با اعتقاد و عزم راستين و اعتقاد به خداوند متعال، خود را سرباز گمنام امام زمان(عج) و مقام معظم رهبري دانسته و هرگونه ضربه و خسارت جانبي را ايثار در راه خداوند تلقي مي كنند. آنان از نظر روحي آمادگي بسيار بالايي دارند و اين را يك عامل مهم در پيشگيري در كنار ساير عوامل ديگر كه شامل آمادگي جسماني-آموزش- به كارگيري تجهيزات نوين و روزآمد و... مي دانند.
¤ در پايان با ارج نهادن به مقام شامخ شهداي والامقام و جانبازان اين عرصه كه در حوادث و سوانح هوايي در كنار همكاران كرو و كاكپيت به درجه رفيع شهادت و يا جانبازي نائل گرديده اند بايد گفت:
با بهره گيري از منابع مالي و فضاهاي تحقيقاتي و افراد متعهد ضمن سياست گذاري مبني بر خواست و اراده ملي در خودكفايي در اين بخش، مي توان گامهاي موثري برداشت و آينده روشني را نويد داد.
پاسدار گمنام امنيت پرواز

 



تقدير نمايندگان مجلس از آزادگان فلسطيني

جمعي از آزادگان فلسطيني با حضور در مجلس، مورد تقدير وكلاي ملت قرار گرفتند.
تعدادي از آزادگان فلسطيني كه اخيرا در تبادل اسرا با رژيم صهيونيستي، از بند اين رژيم غاصب و جنايتكار آزاد شده اند، روز گذشته در جلسه علني بهارستان حضور يافتند.
در اين مراسم پس از خير مقدم علي لاريجاني رئيس مجلس به اين آزادگان فلسطيني، فواد الرازن پير اسراي فلسطيني كه 31 سال در بند رژيم صهيونيستي بوده و فاطمه زق در صحن علني مجلس سخنراني كردند.
به دنبال سخنراني اين دو آزاده فلسطيني، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي از تعدادي از اسراي آزاده فلسطيني با اهداي هديه اي تقدير كرد.
رئيس مجلس در اين جلسه از مجدي هوما با 20 سال اسارت، رائد حلاق 20 سال اسارت از حماس، شعبان هسونه از جهاد اسلامي با 22 سال اسارت، فتحي هما وزير كشور دولت هنيه با 20 سال اسارت، عطاءالله ابوسعد وزير امور اسراي دولت اسماعيل هنيه، فاطمه زق و يوسف پسر فاطمه زق كه در زندان چشم به جهان گشود و فواد الرزان وابسته به جهاد اسلامي با 31 سال اسارت به عنوان پير اسراي فلسطيني تقدير كرد.
براساس اين گزارش، فواد الرازن پير آزاده فلسطيني كه 31 سال در زندان هاي رژيم صهيونيستي بسر برده بود، طي سخناني با سلام و درود به تمام نمايندگان مجلس، علي لاريجاني و ملت ايران گفت: امروز با تمام افتخار و عزت در برابر شما حاضر شديم و در ارتباط با مسئله فلسطين با شما سخن مي گوئيم.
وي افزود: در آغاز به مقام معظم رهبري آيت الله خامنه اي و همچنين به بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران امام خميني(ره) درود و سلام مي فرستم.
اين پير آزاده فلسطيني ادامه داد: ما در فلسطين از ايشان روحيه انقلابي و آگاهي الهام گرفتيم و به راه خود نيز ادامه داديم.
الرازن همچنين گفت: از رهبران و ملت عزيز ايران بخاطر حمايت بي شائبه و پيگير مسئله فلسطين تشكر مي كنيم و كاملا اعتقاد داريم كه انقلاب اسلامي ايران و برادران ايراني ما با مطرح كردن مسائل اسرا در محافل بين المللي و همچنين حمايت و ياري به خانواده شهدا نقش بسيار بسزايي در آزادي ما از زندان داشته اند.
وي ادامه داد: امروز در تركيب يك هيئت از نوار غزه و با تعدادي از اسرا و آزادگان در برابر شما حاضر شده ام و از طرف تمام ملت فلسطين از جمهوري اسلامي ايران و رهبران و ملت ايران مي خواهم كه به حمايت از مقاومت فلسطين ادامه دهند و مسئله فلسطين بويژه بيت المقدس و مسجدالاقصي را در نظر بگيرند.
پير آزاده فلسطيني همچنين گفت: از خداوند مسئلت دارم كه همگان بزودي زود در مسجد الاقصي در حالي كه از لوث اشغالگران آزاد شده باشد، نماز بگزاريم.
فاطمه زق از آزادگان فلسطيني هم كه پس از تحمل 3 سال در بند رژيم غاصب صهيونيستي اخيرا در تبادل اسرا بين فلسطين با اين رژيم غاصب آزاد شده است، در جلسه علني مجلس طي سخناني ضمن تقدير و تشكر از ملت، رهبري و مجلس به خاطر حسن استقبال، اظهار داشت: مسئله فلسطين يك موضوع محوري و بسيار حائز اهميت است و نياز به حمايت و كمك ها و بازوان تمام آزادگان جهان دارد تا اين رژيم اشغالگر جنايتكار از سرزمين فلسطين و از تمام سرزمين هاي اشغالي بيرون برود.
وي افزود: ما در برابر شما بسيار خوشبينيم و بايد بگويم كه در كشور دوم خودمان يعني ايران به سر مي بريم.
فاطمه زق با تاكيد بر اينكه همت بلند ايرانيان و روحيه بلند انقلابي شما را با تمام وجود احساس مي كنم، تصريح كرد: اين مسئله به خواست خداوند متعال نويددهنده نزديك بودن پيروزي است و در همين جا از شما و همه آزادگان جهان مي خواهم كه مسئله فلسطين و مسئله اسرا در اولويت مسائل شما در نظر گرفته شود تا سراسر فلسطين و تمام مقدسات فلسطين از لوث اشغالگران آزاد شود و همه اسرا به ميهن مان بازگردند.
اين آزاده فلسطيني ابراز اميدواري كرد كه همه اسراي كشورشان روزي آزاد شوند و به ميهن شان بازگردند.
وي در خاتمه از ملت ايران و مسئولين تقدير كرد و بر مقاومت فلسطينيان درود فرستاد.
مقاومت، تنها راه رهايي فلسطين
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز پس از سخنراني دو آزاده فلسطيني، طي سخناني، اظهار داشت: حضور آزادگان فلسطيني در صحن علني مجلس شوراي اسلامي نمادي از رفتارهاي ضدحقوق بشري رژيم صهيونيستي است كه نمونه آن «فاطمه زق» است.
وي افزود: فاطمه زق از مجاهداني بود كه در عمليات استشهادي دستگير شد و با حمايت هاي ملت هاي مسلمان به خصوص ايران اسلامي و عنايات خداوند متعال، اين زندان كوتاه شده و ظرف سه سال آزاد شد.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش متذكر شد: حركت عظيم ملت فلسطين، رژيم صهيونيستي را مجبور به تبادل اسرا كرد.
لاريجاني با تاكيد بر اينكه تنها راه رسيدن مردم فلسطين به حقوق شان «مقاومت» است گفت: تنها از راه مقاومت مردم فلسطين، رژيم صهيونيستي عقب نشيني مي كند.
وي تاكيد كرد كه ملت ايران، مسئولين ايراني و مقام معظم رهبري هميشه پشتيبان ملت فلسطين هستند و اين امر را وظيفه خودمان مي دانيم و اين ميراث گرانقدر امام خميني(ره) است كه بين ملت ايران بر جاي گذاشت.
رئيس دستگاه قانونگذاري كشورمان همچنين يادآور شد: بايد طبق فرموده امام(ره)، از آرمان هاي فلسطين و حقوق ملت اين كشور دفاع كنيم و اين موضوع را محور اصلي پيگيري هاي ملت ايران قرار دهيم.
لاريجاني بر همين اساس خاطرنشان كرد: ما امروز رعشه هايي از اين فكر را در منطقه شاهديم و بيداري اسلامي مردم منطقه بازتابي از نتايج اين گونه مقاومت هاست.
مخالفت دولت با طرح
بيمه بيكاري
مجلسي ها ديروز همچنين بررسي جزئيات طرح بيمه بيكاري و حمايت از بيكاران متقاضي كار را در دستور كار داشتند كه مواد 13 تا 20 اين طرح به تصويب نمايندگان رسيد. با اين حال همچنان كه در روز اول بررسي اين طرح نيز اعلام شده بود، دولت طي مصاحبه هاي جداگانه اي مخالفت خود را با طرح بيمه بيكاري تشريح كرد.
فاطمه بداغي معاون حقوقي رئيس جمهور درخصوص طرح بيمه بيكاري تصريح كرد: دولت به چند دليل با طرح بيمه بيكاري مجلس مخالف است، يكي مغايرت طرح مجلس با قانون اساسي و تحمل بار مالي زياد و ديگر مغايرت با قانون برنامه پنجم توسعه و ديگر اين كه دولت خود لايحه اي را با اين عنوان به مجلس ارسال كرده كه متفاوت از طرح مجلس است، لذا لايحه با طرح قابل جمع نيست.
وي خاطرنشان كرد: مواد 1، 4، 5، 11 طرح مذكور داراي بار مالي است و اين مغاير با اصول 75 و 29 قانون اساسي مي باشد، چون اصل 29 درباره بيمه بيكاري و ساير بيمه ها صراحت دارد كه «با تامين مالي» انجام شود و براساس اصل 75 وقتي منابع مالي تامين نشده باشد، قابل طرح در مجلس نيست.
بداغي در ادامه گفت وگوي خود با پايگاه اطلاع رساني دولت، درباره مغايرت طرح مجلس با موادي از قانون برنامه پنجم توسعه اظهار كرد: ماده 32 طرح مجلس، منابع مالي طرح را از بودجه عمومي دولت و از محل ماده 7 قانون هدفمندي يارانه ها تامين كرده و اين در حالي است كه در جزء 1 بند الف ماده 26 قانون برنامه، تاكيد بر كاهش وابستگي صندوق هاي تامين اجتماعي به كمك از محل بودجه عمومي دولت شده است و از طرف ديگر اين كه نمي توان سهم يارانه هاي مردم را از ماده مذكور كاست.
بداغي ادامه داد: در ماده 29 قانون برنامه پنجم توسعه نيز تاكيد شده است كه دستگاه ها و صندوق هاي مربوط، مجاز به اجراي احكام مقامات اجرايي و مراجع قوه مجريه كه بار مالي آن تامين نشده است نمي باشند.
وي تاكيد كرد: تحميل كسري بودجه به دولت، دستگاه هاي اجرايي و صندوق ها غيرقابل پذيرش است.
معاون حقوقي رئيس جمهور افزود: مجلس شوراي اسلامي طرح هاي متعددي را برخلاف اصل 75 قانون اساسي تصويب كرده كه به دليل عدم تحقق منابع مالي آن هنوز اجرا نشده لذا لازم است، قانون به نحوي انشاء شود كه ظرف 15 روز پس از انتشار، قابل اجرا باشد و اگر چنين نباشد در حقيقت وعده اي است كه تحقق نخواهد يافت.
جلسه غيرعلني براي بررسي انتخابات رايانه اي
همچنين روز گذشته جلسه علني مجلس شوراي اسلامي پس از رسيدگي به دستور كار، با اعلام علي لاريجاني رئيس مجلس، غيرعلني شد.
لاريجاني پيش از ختم زودهنگام جلسه علني گفت: براي آگاهي نمايندگان از روند برگزاري انتخابات مجلس نهم كه 12 اسفند ماه برگزار مي شود، مسئولاني از وزارت كشور در صحن علني حضور يافته اند تا توضيحاتي پيرامون انتخابات مجلس نهم ارائه دهند.
وي افزود: قرار است نمايندگان در جريان روند برگزاري اين انتخابات و نكاتي كه ممكن است وجود داشته باشد، قرار گيرند.
محسن كوهكن سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي پس از پايان جلسه غيرعلني نمايندگان كه به منظور بررسي روند برگزاري انتخابات مجلس نهم و رايانه اي برگزار شدن بخشي از انتخابات تشكيل شده بود، با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني به ارائه گزارشي از اين جلسه غيرعلني پرداخت.
وي تصريح كرد: قبلا با توجه به تدابيري كه وزارت كشور براي برگزاركردن بخشي از انتخابات مجلس نهم به صورت رايانه اي انديشيده بود، از مجلس درخواست كرده بود تا توضيحاتي در اين زمينه به نمايندگان ارائه دهد.
وي گفت: سيدصولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور در جلسه غيرعلني توضيحات كاملي را در زمينه روند برگزاري انتخابات مجلس نهم و نحوه برگزاري بخشي از اين انتخابات به صورت رايانه اي و اهدافي كه در اين باره دنبال مي شود، به نمايندگان ارائه داد.
كوهكن بر همين اساس يادآور شد: تعدادي از نمايندگان نيز اشكالات، ايرادات و ابهاماتي درباره نقاط قوت و ضعف اين كار داشتند كه آنان را مطرح كردند و مرتضوي به سؤالات آنان پاسخ گفت؛ آنچه كه مهم است، اين است كه برگزاري رايانه اي انتخابات در كشور اجتناب ناپذير است و بايد به آن سمت پيش رويم، اما با توجه به واقعيات موجود اشكالات و ايراداتي نمايندگان پيش بيني مي كردند كه آنان را مطرح كردند و خواستار توضيحات مرتضوي در زمينه اين اشكالات و تدابير وزارت كشور در اين حوزه شدند.
كوهكن با بيان اينكه مرتضوي پاسخ هايي را به سؤالات نمايندگان داد، تصريح كرد: در انتهاي جلسه غيرعلني، رئيس مجلس در جمع بندي خواستار تشكيل كارگروهي از نمايندگان مجلس براي برگزاري جلساتي با مسئولين وزارت كشور به منظور رفع همه ابهامات و سؤالات وكلاي ملت شد تا اين سؤالات در آن جلسات بررسي شده و پاسخ آنها داده شود.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس در ادامه سخنانش با ذكر اين نكته كه كارگروه بررسي ابهامات نمايندگان در زمينه برگزاري بخشي از انتخابات مجلس نهم به صورت رايانه اي از حدود 5 تا 7 نماينده تشكيل خواهد شد، گفت: تعداد زيادي از نمايندگان به هيئت رئيسه براي عضويت در اين كارگروه اعلام آمادگي كردند اما چون تعداد آنان زياد است احتمال 5 تا 7 نفر براي اين كارگروه انتخاب مي شوند تا هرچه سريعتر با مسئولين وزارت كشور جلسات مذكور را برگزار كنند و اگر دغدغه ها و سؤالات و ابهاماتي وجود دارد، برطرف و پيش بيني هاي لازم انجام شود و مجلس نيز كمك مي كند تا اين كار به سرانجام برسد.
به گفته وي، طبق توضيحاتي كه مسئولين وزارت كشور در جلسه غيرعلني ارائه دادند، پيش بيني هاي لازم از هر جهت براي برگزاري 10درصد انتخابات مجلس نهم به صورت يارانه اي انديشيده شده است.
ديروز البته روح الله عباسپور، نماينده بوئين زهرا، احمد مهدوي نماينده ابهر، حجت الاسلام ميرعلي حسيني نماينده نيشابور و شاهرخ رامين نماينده دماوند، ناطقين ميان دستور صحن علني بهارستان بودند كه پيش از تشكيل جلسه غيرعلني پشت تريبون مجلس قرار گرفتند.

 



وزير خارجه ژاپن درباره پيامدهاي تحريم نفتي ايران به همتاي امريكايي اش هشدار داد

وزير امور خارجه ژاپن درباره پيامدهاي تحريم نفتي ايران بر كل اقتصاد دنيا به همتاي امريكايي اش هشدار داد.
به گزارش شبكه اي پي تي ان، «كوئيشيرو گمبا » در نشست خبري مشترك با هيلاري كلينتون وزير امور خارجه امريكا تاكيد كرد كشورش با هر گونه تعرض به بخش نفتي ايران مخالف است.
در اغاز اين نشست خبري هيلاري كلينتون گفت :ژاپن و امريكا روابطي قوي و پويا دارند. ائتلاف دو كشور كمك مي كند تا ما امنيت منطقه اي را تامين كنيم . اين رابطه سنگ بنايي براي نقش راهبردي امريكا در سراسر منطقه آسيا - اقيانوس آرام است . هيلاري كلينتون افزود :ما موضوعات جهاني مثل مسئله هسته اي ايران و اوضاع افغانستان را مورد بحث و تبادل نظر قرار داديم . گفتگوهاي ما بسيار جامع و سازنده بود .
گفتني است هيلاري كلينتون در صحبتهاي خود به جزئيات گفتگوي خود با همتاي ژاپني اش درباره ايران اشاره نكرد .
در اين كنفرانس خبري »كوئيشيرو گمبا » وزير امور خارجه ژاپن هم گفت :سفر من به امريكا فرصتي براي تعميق روابط ژاپن و امريكا است .
وزير امور خارجه ژاپن درباره تحريم هاي ايران گفت :ما همچنين درباره موضوعات جهاني از جمله ايران و افغانستان گفتگو كرديم و تاكيد مي كنم كه ما در اين زمينه با يكديگر مشورت نزديك خواهيم داشت . من طي گفتگوهاي امروز درباره ايران ؛ به خصوص درباره قانوني كه بانك مركزي ايران را هدف قرار مي دهد ؛ گفتم كه توقف صادرات نفت ايران خطر ضربه زدن به كل اقتصاد دنيا را به همراه خواهد داشت.

 



صالحي : آزادگان مقاومت فلسطين مايه مباهات و افتخار همه مسلمانان هستند

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، گفت: آزادگان مقاومت فلسطين مايه مباهات و افتخار همه مسلمانان و الگو و اسوه اي براي همه مبارزين راه آزادي و عزت و سربلندي و كرامت انساني هستند.
به گزارش اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه ص علي اكبر صالحي روز سه شنبه در ديدار صميمي با جمعي از آزادگان فلسطيني رها شده از بند رژيم صهيونيستي كه اخيرا از زندانهاي اين رژيم آزاد شده اند، افزود: ملت غيور فلسطين در جريان مقاومت و مبارزه براي آزادي سرزمين مقدس فلسطين و قدس شريف، هزينه بسيار بالا و سنگيني پرداخت كرده اند.
صالحي در اين ديدار كه در فضايي بسيار صميمي برگزار شد همچنين بر مسئوليت سنگين دولت ها و ملت هاي اسلامي براي تداوم حمايت از فلسطين تاكيد كرد.
وي با اشاره به موضع اصولي انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران در دفاع و حمايت معنوي از فلسطين خاطرنشان كرد: دولت و مردم ايران اسلامي بخاطر اين موضع اصولي در حمايت از فلسطين همواره تحت فشارها و هجمه هاي سنگين استبكار و رژيم صهيونيستي قرار داشته است اما در راستاي اصول اسلامي و انساني خود بر اين وظيفه سنگين پاي مي فشارد.
صالحي با اشاره به روند تحولات اخير در منطقه و ابراز انزجار فزاينده ملت ها از رژيم صهيونيستي و انزواي هرچه بيشتر اين رژيم ابراز اطمينان كرد كه نتايج اين تحولات در استقرار حكومتهاي مردمي و مبتني بر اراده و خواست مستقل ملت هاي مسلمان به نفع فلسطين و مردم مظلوم اين كشور رقم خواهد خورد و همه دولت ها و ملت هاي مسلمان بر اساس وحدت اسلامي يد واحدي در جهت حمايت از مردم فلسطين خواهند بود.
وزير امور خارجه همچنين ابراز اميدواري كرد كه مردم فلسطين بويژه آزادگان صبور با سرافرازي از اين امتحان سخت الهي و با پشت سرگذاشتن همه مرارتها و سختي ها سربلند بيرون خواهند آمد و بنا به وعد حق الهي آينده اي درخشان در انتظار مردم مقاوم فلسطين است.
عطاء الله ابوالسبح وزير امور اسراي دولت حماس نيز در اين ديدار كه فتحي حماد وزير كشور اين دولت نيز حضور داشت، ضمن تقدير و تشكر از استقبال بسيار گرم و صميمي مردم و مسئولين ايراني از آزادگان فلسطيني از حمايت ها و اهتمام و توجه رهبري ، دولت و مردم ايران به فلسطين تقدير و تشكر كرد.
ابوالسبح با اشاره به درك و شناخت عميق ملت فلسطين از هزينه هاي موضع اصولي ايران اسلامي درباره فلسطين گفت: برخلاف تلاش مذبوحانه غرب و رژيم صهيونيستي، فلسطين نه تنها متعلق به فلسطينيان بلكه مساله اسلامي و انساني است و ايران به رغم دوري جغرافيايي از سرزمين فلسطين از دو بعد حقوق اسلامي و حقوق انساني، محق به دفاع و حمايت از اين قضيه است.
در اين ديدار دو نفر از مبارزان استوار خط مقدم مقاومت با رژيم صهيونيستي به نمايندگي از ديگر آزادگان فلسطيني توضيحاتي در زمينه شرايط آزادگان فلسطيني ارائه كردند.

 



خارج از دستور

كشورهاي شركت كننده در نشست رم
از حافظه ملت ايران پاك نمي شوند
مخبر كميسيون امنيت مجلس گفت كشورهايي كه در چنين نشست هايي عليه ايران شركت مي كنند از حافظه ملت پاك نمي شوند.
«كاظم جلالي» عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در خصوص نشست نمايندگان 11 كشور، شامل اعضاي گروه 7، عربستان، امارات، كره جنوبي و استراليا براي بحث در مورد تحريم ايران در روز سه شنبه در رم گفت: اين نوع نشست ها دشمني با ملت ايران محسوب شده و كشورهايي كه در اينگونه نشست ها شركت مي كنند هرگز از حافظه ملت ايران خارج نمي شوند.
وي با بيان اينكه اين اقدامات ثمري نخواهد داشت، يادآور شد: ملت ايران ملتي آبديده است كه در طول 32 سال گذشته در مقابل تهديدات، سختي ها، تحريم ها و فشارها به رشد و بالندگي رسيده و قد علم كرده است.
مخبر كميسيون امنيت ملي يادآور شد: بادهاي كوچكي كه در خزان نظام سرمايه داري و ديكتاتوري هاي منطقه اي مي وزد، نمي تواند لرزه اي بر درخت تنومند نظام جمهوري اسلامي ايران ايجاد كند.
نشست ضد ايراني رم
منجر به عقب نشيني ايران نخواهد شد
عضو كميسيون امنيت مجلس گفت برگزاري نشست رم هرگز باعث عقب نشيني ايران نمي شود.
محموداحمدي بيغش گفت: كساني كه قصد توطئه جديد عليه كشورمان را دارند بدانند كه ملت ايران از مواضع اصولي خود كه طي 33 سال گذشته از سوي امام(ره) ترسيم شده عقب نشيني نمي كند، حتي اگر بجاي اين كشورها همه دنيا عليه ما شوند.
وي با بيان اينكه دنياي امروز با گذشته متفاوت است، اظهار داشت: مردم دنيا روشن شده و نسبت به حاكمان خود بينش پيدا كرده اند و كشورهاي امپرياليستي بيش از اين نبايد خود را منفور ملتها كنند.
نماينده مردم شازند در خصوص موضع مجلس پيرامون اين موضوع گفت: مجلس هرگونه فتنه عليه كشورمان را محكوم كرده و حق دفاع از خود در مجامع بين المللي در ارتباط با فتنه هاي شكل گرفته را براي خود محفوظ مي دارد.
بيغش به كشورهايي كه اين مجموعه را شكل داده اند، اعلام كرد كه ملت ايران از منافع خود دفاع كرده و منافع اين كشورها در ايران نيز قطعاً به خطر خواهد افتاد. وي در مورد حضور عربستان و امارات در اين نشست نيز تصريح كرد: حاكمان وهابي اين كشورها خود را در لبه پرتگاه مي بينند چرا كه بيداري اسلامي عربستان و امارات را نيز در برگرفته و چون احساس خطر مي كنند، در هر محفلي عليه ايران شركت مي كنند تا مرگ سياسي خود را به تعويق اندازند.

 



مبتهل اهل تسنن مصر از «حب الحسين(ع)» مي گويد
جايگاه والاي اهل بيت(ع) و امام حسين(ع) در ميان مصري ها

«علي حسيني العلي» مبتهل و قاري اهل تسنن مصر با بيان اينكه مداح بايد آشنايي هوشيارانه اي به تاريخ شريف اسلام داشته باشد، گفت: محب و مداح اهل بيت(ع) بايد داراي خصوصيت هاي ويژه اي باشد.
«علي حسيني العلي» مبتهل و قاري قرآن مصري كه در سال 1954 در استان شرقي مصر به دنيا آمده و هم اكنون عضو هيئت راديو و تلويزيون مصر و عضو انجمن حافظان قرآن كريم مصر است، در گفت وگو با فارس درباره ابتهال خواني در مصر گفت: ابتهال خوان ها پيش از آنكه ابتهال بخوانند، قاري هستند و من قبل از ابتهال خواني قاري بودم اما اين يك شرط در مسئله ابتهال نيست؛ در واقع محب و مداح اهل بيت(ع) بايد داراي خصوصيت هاي ويژه اي باشد.
وي در پاسخ به اينكه چه رابطه اي ميان شعارهاي اصلي قيام عاشورا از جمله شعار «هيهات منا الذله » و بيداري اسلامي در مصر است، گفت: امام حسين(ع) هنگامي كه به سمت كربلا در حركت بود، فردي عراقي با او برخورد كرد. آن فرد از امام پرسيد: آيا مي داني من چه كسي هستم؟ گفت: نه! گفت: من فلان بن فلان بن فلان هستم (با گفتن اين جمله قصد داشت به امام فخر بفروشد) ولي امام حسين(ع) سكوت كرد تا هنگامي كه مؤذن گفت «اشهد ان محمداً رسول الله(ص)» لذا امام فرمود: آيا جد تو چون جد من است؟!
العلي با بيان اينكه ايراني ها تاريخ را كامل خوانده اند و با آن زندگي كرده اند و تاريخ شهادت امام حسين(ع) را مي دانند، افزود: مردم مصر اهل بيت(ع) و امام حسين(ع) را دوست دارند.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو به مراسم مختلفي كه براي امام حسين(ع) برگزار مي شود، اشاره كرد و ادامه داد: جشن ها براي امام حسين(ع) در مصر 01 روز طول مي كشد و ما درباره امام حسين(ع) ديوان هاي بسياري داريم و من در مقام حسين(ع) در مصر جشن مي گيرم و مصري ها همه جشن مي گيرند و اگر شما آن زمان به مصر بياييد ازدحام بزرگي در قاهره، چه در مسجد و چه خارج از مسجد موجود است.
اين مبتهل مصري درباره برگزاري مراسمي درباره شهادت امام حسين(ع) در مصر گفت: ما فقط 01 روز براي تولد امام حسين(ع) مراسم داريم كه البته در آن اينكه زندگي امام حسين(ع) چگونه بوده است و چه جنگي با يزيد بن معاويه داشته و چگونه كشته شده است و حضرت زينب(س) با سرهاي آنان حركت كرد، ذكر مي شود.
وي افزود: در حقيقت ما به شهادت امام حسين(ع) در هر وقت و زماني مي پردازيم چرا كه ما بسياري از اهل بيت(ع) را به صورت مدفون در قاهره داريم.
علي حسيني العلي در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره همايش بين المللي پيرغلامان اهل بيت(ع) كه پيش از آغاز محرم در همدان برگزار شد، گفت: اين همايش، همايشي بي نظير از لحاظ موضوع است و اين همايش براساس حب اهل البيت(ع) در ميان همه مسلمانان جهان راه افتاده است.
وي افزود: شما ايراني ها اين كنگره را راه انداختيد و من اميدوارم اين همايش در همه كشورهاي اسلامي اجرا شود چرا كه اين كنگره فخري براي امت اسلام است.
اين مبتهل مصري ادامه داد: اين كنگره بر زنده بودن و پاك بودن و روش اهل بيت(ع) در هر زمان دلالت مي كند به ويژه كه شما شهادت امام حسين(ع) را زنده نگه مي داريد لذا در حقيقت اين همايش بي نظير است.
وي با بيان اينكه مداح بايد آشنايي هوشيارانه اي به تاريخ شريف اسلام داشته باشد، گفت: امام حسين(ع) براي اسلام و مسلمانان به شهادت رسيد لذا حضرت رسول(ص) هنگامي كه در معراج بود فردي اتاقي را ترك كرد به او وحي شد كه اي محمد(ص) مي داني چه كسي اتاق را ترك كرد؟ گفت: نه، گفت اين حسين(ع) است آيا او را دوست داري، گفت، بله؛ پس گفت درب را باز كن سپس درب را باز كرد و او در جايگاه پيغمبر(ص) بود گفت: آيا او را دوست مي داري گفت: بله. گفت: آيا مي داني او كشته خواهد شد. گفت خدا مي داند. گفت اگر بخواهي مكان قتل او را به تو نشان مي دهم پس مكان قتل [حسين(ع)] را نشان داد و حضرت رسول الله(ص) گريست، گريه اي بس عجيب تا جايي كه هفت آسمان به خاطر شهادت امام حسين(ع) سوگواري كردند.

 



با هدف بررسي «افول تفكر سكولاريسم و رويش كانون هاي مقاومت در جهان اسلام»
همايش «اسلام و سكولاريسم» برگزار شد

همايش يك روزه «اسلام و سكولاريسم» به منظور بررسي افول تفكر سكولاريسم و رويش كانون هاي مقاومت در جهان اسلام صبح و بعدازظهر روز سه شنبه 29 آذرماه با حضور انديشمنداني از حوزه دانشگاه در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش مهر، نخستين همايش ملي اسلام و سكولاريسم با سخنراني حجت الاسلام علي اكبر صادقي رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در تالار شيخ انصاري دانشكده حقوق دانشگاه تهران آغاز شد.
شوراي علمي اين همايش سه محور براي آن طراحي كرده بود. از اين رو كارشناسان و انديشمندان محورهاي سكولاريسم، كارنامه سكولاريسم و سكولاريسم و آينده را مورد بررسي قرار دادند و در ذيل آنها مبناي نظري سكولاريسم، سكولاريسم تربيتي، فرهنگي، اقتصادي، فلسفي و معرفت شناسي و نگاه آينده جهان و جهان اسلام به سكولاريسم مورد توجه قرار گرفت.
حجت الاسلام علي اكبر رشاد، حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه، حجت الاسلام علي ذوعلم، حجت الاسلام عليرضا قائمي نيا، دكتر احمد رهدار، حجت الاسلام دكتر مهدوي زادگان برخي از سخنرانهاي اين همايش بودند.
نخستين همايش، همايش اسلام و سكولاريسم از سوي كانون انديشه جوان و با همكاري نهادها و سازمان هايي چون پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، صدا و سيماي جمهوري اسلامي، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران، مركز پژوهشهاي فرهنگي و اجتماعي (صدرا)، سازمان زيباسازي شهرداري تهران و سازمان تبليغات اسلامي (معاونت پژوهش و آموزش) برگزار شد.

 



واتيكان : اسلام فراگيرترين دين در جهان است

واتيكان به صراحت اعتراف كرد اسلام فراگيرترين دين در جهان است.
كليساي واتيكان در بيانيه اي اعلام كرد از حدود يك سال قبل تاكنون آمار پيروان دين اسلام به ميزان 3 ميليون نفر از مسيحيت پيشي گرفته است كه اين امر به سبب گرايش تعداد زيادي از غربيان به دين اسلام است.
بر اساس اين بيانيه با وجود تبليغات مسموم غرب عليه اسلام گرايش به اين دين بسيار است و در حال حاضر آمار مسلمانان در جهان از مرز يك ميليارد و 322 ميليون نفر گذشته است كه اين آمار 3 ميليون نفر بيش از مسيحيان است.
اين بيانيه مي افزايد در سال هاي اخير با وجود تبليغات مسموم عليه اسلام و هزينه هاي بسيار براي تبليغ يهوديت، گرايش ها به اسلام بسيار زياد بوده و اين امر حتي در ميان پيروان مسيحيت و يهوديت نيز مشهود بوده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي المختصر، اين بيانيه در شرايطي منتشر مي شود كه در روزهاي اخير هزاران نفر در شهر هاي مختلف ايتاليا در اعتراض به رويكردهاي نژاد پرستانه عليه مسلمانان راهپيمايي كرده اند. در شهر فلورانس بيش از هفت هزار نفر در ميدان مركزي شهر تجمع كردند تا نژاد پرستي عليه مسلمانان را محكوم كنند. تجمعات مشابهي هم در شهر هاي ميلان، رم، بولونيا و ورونا برگزار شد.

 



متوقف شدن اعزام دانشجوي ايراني به انگليس

اعزام دانشجوي ايراني به انگليس تا اطلاع ثانوي متوقف شد.
مديركل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري در نشست با رئيس دانشگاه بوعلي سينا گفت : در جلسه اي كه با مسوولان اين وزارتخانه و مديران موسسات مجاز اعزام دانشجو داشتيم اين تصميم گرفته شد .
حسن مسلمي ناييني ، نبود رايزن علمي و نمايندگان رسمي جمهوري اسلامي ايران در انگليس براي سرپرستي دانشجويان و ارايه خدمات به آنان ، صادرنشدن رواديد در كشور و نگراني خانواده ها در خصوص ارسال ارز براي فرزندانشان از مهم ترين علل مسكوت ماندن روند اعزام دانشجو به اين كشور است .
او در ادامه گفت : با موسساتي كه بدون مجوز و به صورت غيرقانوني دانشجو اعزام مي كنند قاطعانه برخورد مي شود .

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14