(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 30 آذر 1390- شماره 20102

جنس و نوع پوست شما كدام است؟
ستاره اي 100هزار برابر درخشش خورشيد
سرطان ؛ ارمغان محصولات آزبستي
وقتي ويروسها مغز را هك مي كنند
به جنگ افسردگي برويد
درخشش چشم كودكان علامت تومورهاي سرطاني
تغذيه صحيح از ديدگاه يك محقق طب سنتي
دانه هاي برف چگونه شكل مي گيرند



جنس و نوع پوست شما كدام است؟

آگاهي از نوع پوست امري حياتي است چون فقط در اين صورت است كه مي توانيد كاري كنيد تا پوستتان بهترين وضعيت را داشته باشد و چهره تان به نظر برسد.
انواع مختلف پوست عبارتند از:
پوست چرب: اگر دائما با جمع شدن چربي زياد روي پوست صورت خود درگير هستيد، حتما پوست چرب داريد. يكي ديگر از نشانه هاي پوست چرب باقي ماندن روغني است كه در طول روز روي سطح پوست توليد مي شود و اگر هرچيزي را روي پوست صورتتان فشار دهيد اين چربي به راحتي منتقل مي شود.
- پوست خشك: اگر احساس مي كنيد پوستتان كشيده مي شود پس داراي پوست خشك هستيد. براي اينكه خشك بودن پوست خود را بهتر تشخيص دهيد در طول يك روز كامل از مرطوب كننده استفاده نكنيد، اگر در اين صورت حس كرديد كه پوستتان خشك و سفت شده، پس مطمئن شويد كه نوع پوست شما خشك است.
- پوست حساس: پوست هاي حساس در معرض قرمزي و التهاب هستند. هرچه مقدار هيستامين در بدن بيشتر باشد پوست حساس تر مي شود و بيشتر مستعد ابتلا به مشكلات التهابي مثل پسوريازيس و اگزما است.
- پوست مستعد آكنه: به دلايل ژنتيكي پوست ممكن است مستعد ابتلا به آكنه باشد. براساس سن تعيين مي شود كه عامل آكنه باكتري، هورمون يا وراثت است و براساس ميزان شدت آن درمانهاي معمول و مداوم براي پاك كردن پوست از آكنه استفاده مي شوند. به دلايل پزشكي بهتر است براي پاكسازي آكنه ها به يك متخصص پوست مراجعه كنيد.
- پوست كدر و پير: بسته به سن و عوامل محيطي، پوست شروع به پيرشدن مي كند. تماس زياد با نور خورشيد و استرس شايع ترين عوامل محيطي هستند. رنگ، حالت خاكستري كدر، لكه دار شدن، بروز خطوط و چروك هاي واضح و شل شدن كه حاصل كاهش كلاژن است از شايع ترين نشانه هاي پيري پوست هستند.

 



ستاره اي 100هزار برابر درخشش خورشيد

ستاره شناسان ستاره عظيمي را رصد كردند كه با ركورد سرعت 600كيلومتر برثانيه به دور محور خود مي چرخد.
به گزارش مهر، دانشمندان رصدخانه جنوبي اروپا (اسو) در شيلي ستاره اي با عنوان VFTS 102 را رصد كردند كه در فاصله 160هزار سال نوري از زمين قرار دارد. اين ستاره 100هزار برابر درخشان تر، 25برابر بزرگتر و 8برابر سنگين تر از خورشيد است.
اما به گفته اين ستاره شناسان ويژگي متمايز اين جرم كيهاني سرعت بالاي آن است. به طوريكه VFTS 102 با ركورد سرعت 600كيلومتر بر ثانيه (بيش از 2ميليون كيلومتر در ساعت) به دور محور خود مي چرخد.
درحقيقت، اين ستاره به استثناي تپ اخترها (پالسارها) از تمام ستارگاني كه تاكنون در جهان شناسايي شده اند سريع تر مي چرخد.
VFTS 102 در منطقه ستاره ساز «سحابي رتيل» در داخل ابر بزرگ ماژلان قرار دارد و از نيمكره جنوبي زمين قابل رويت است.
كشف اين سرعت ويژه چرخش ستاره از اهميت بالايي برخوردار است چون يك فرضيه نظري را كه در سال 2007 ارائه شده است، تأييد مي كند.
براساس گزارش اسپيس، برپايه اين نظريه كه اكنون به اثبات تجربي نيز رسيده است ستاره VFTS 102 تا اين حد سريع است چون در اساس، بخشي از يك منظومه دوتايي ستاره اي بوده است.
يكي از اين ستاره دوگازهاي خود را به روي ديگري (ستاره VFTS 102) جاري كرده است. به اين ترتيب جرم و همزمان سرعت چرخش ستاره دوم افزايش يافته است.
اين كشف همچنين نشان مي دهد كه اين ستاره با سرعت 30كيلومتر بر ثانيه درحال دور شدن از تمام ستارگان همسايه است كه اين مسئله نيز در فرضيه نظري سال2007 پيش بيني شده بود.

 



سرطان ؛ ارمغان محصولات آزبستي

محصولات آزبستي و ممنوعيت استفاده از آزبست موضوعي است كه سالهاست سلامت جامعه را درگير كرده است.
به گزارش مهر، آزبست نام يك واژه كلي براي كاني هاي سيليكات دار حاوي سرپنتين و آمفيبول است كه در نتيجه فرايندهاي پيچيده زمين در معادن بسياري ذخيره شده و مورد استفاده ما انسانها قرار مي گيرد. در جهان معادن آزبست فراواني وجود دارند، در ايران نيز معادن آزبست در سنگ هاي آذرين همدان، سنندج، سيرجان و مشهد وجود دارد كه اغلب رو زميني هستند. پنبه كوهي يا پنبه نسوز نام هاي متداول آزبست هستند كه به خاطر مقاومت زياد و ضدآتش بودن از محبوبيت فراواني در نزد صنايع برخوردار هستند.
نفوذ آزبست به اعماق ريه!
آزبست داراي الياف كوتاه، بلند و متوسط است كه از الياف كوتاه در انواع مواد پلاستيكي، رنگها، آسفالت، گريس و روكش الكترودهاي جوشكاري استفاده مي شود.
كيسه هاي آزبست در كارخانه هاي توليد ورق
از الياف متوسط در انواع ورقه ها، لوله هاي آزبست سيماني، لوله هاي فشار قوي به همراه الياف بلند، كف پوشها، كاغذها، لنت ترمز، روكش كلاج، عايقهاي حرارتي در تركيب با سيليكات كلسيم و منيزيم و عايق هاي آكوستيكي استفاده مي شود.
الياف بلند نيز در تهيه توليدات ضدآتش و محصولات مقاوم در برابر حرارت از قبيل پرده هاي تئاتر، لباس ماموران نجات و آتش نشاني، ماموران اطفاي حريق چاههاي نفت، انواع پيش بند، دستكش، لباس هاي يكسره، كفش، مواد بسته بندي، واشر، درزگير، عايقهاي حرارتي و الكتريكي، لنت ترمز و غشاء پيلهاي الكتريكي مورد استفاده قرار مي گيرد.
در حالي كه به دليل اثبات خطرات «آزبست» به لحاظ علمي، عمده كشورهاي دنيا آن را به طور كامل از محصولات خود حذف كرده اند ولي هنوز اين ماده خطرناك و سرطان همچنان در برخي صنايع ايران و در توليد برخي از محصولات استفاده مي شود.
الياف آزبست مي تواند به ذرات بسيار ريز و غيرقابل رويتي تبديل شود. اين ذرات نامريي كه قطر آنها كمتر از 5/0 ميكرون است هنگام تنفس به اعماق ريه نفوذ مي كنند و براي هميشه در آن جا مي مانند.
سرطان ريه
نتيجه تنفس الياف آزبستي
امروزه حتي در بعضي مراجع علمي، آزبست بعد از سرب و جيوه به عنوان خطرناك ترين ماده براي محيط زيست و سلامت انسان محسوب شده است. «آزبستوس» سرطان ريه و «مزوتليوم » از جمله بيماري هاي خطرناكي است كه در نتيجه تاثيرات آزبست در انسان بروز مي كند.
آزبستوس نوعي بيماري ريوي است كه در نتيجه تنفس الياف بسيار نازك آزبستي به وجود مي آيد. الياف آزبست بسيار ناپايدار است، بنابراين به آساني حل نمي شود و تا ساليان متمادي در بافت ريه باقي مي ماند و به مرور زمان منتهي به فيبروز ريه يعني سفت شدن بافت ريه و تنگي نفس مي شود.
با اين تفاسير و در حالي كه سرطان زا بودن اين ماده براي همگان مشخص شده ولي به دلايل اقتصادي هنوز هم در ايران و برخي كشورهاي در حال توسعه مورد استفاده قرار مي گيرد.
صادرات آزبست
از كشورهاي توسعه يافته
به كشورهاي در حال توسعه!
كشورهايي همچون كانادا، چين و آمريكا از توليدكنندگان بزرگ آزبست در جهان هستند و اين ماده را براي استفاده هاي جهاني به چرخه صادرات سپرده اند و به دلايل اقتصادي حاضر به توقف بهره برداري از اين ماده خطرناك نيستند.
در حقيقت كشورهاي توسعه يافته استفاده از آزبست را ممنوع اعلام كرده اند اما اين ماده خطرناك را به كشورهاي در حال توسعه صادر مي كنند.
آزبست به دلايلي همچون نيروي كشش زياد مقاومت در برابر حرارت و رطوبت و همچنين عايق بودن مورد استفاده صنايع ساختمان سازي و خودروسازي قرار مي گيرد؛ اين در حالي است كه خطرات مربوط به آزبست مي تواند نتايج بسيار بدي را براي محيط زيست و سلامتي انسانها در پي داشته باشد خطراتي كه ناشي از اندازه و شكل الياف آزبست است كه متأسفانه قادرند وارد ريه ما شده و سبب بروز سرطان شوند.
توليد شبانه روزي آزبست
در 30 كارخانه
آزبست مي تواند سبب بروز بيماري بسياري شود كه خودشان را در درازمدت نشان مي دهند و در صورت استعمال دخانيات احتمال بيماري تا 53 برابر افزايش پيدا خواهد كرد.
به همين علت متوليان امر با كاهش استفاده از آزبست و حركت به سمت مواد جايگزين و اقدامات بهداشتي مناسب در برخورد با ماده آزبست مي توانند از بروز مشكلات حاد زيست محيطي كه در نهايت سلامتي خود ما انسانها را به خطر مي اندازد سلامتي جامعه را بيش از پيش تضمين نمايند.
اين در حالي است كه در ايران 30 كارخانه شبانه روزي مشغول توليد محصولات حاوي آزبست هستند و اين در حالي است طبق قانون استفاده از آزبست از اول مرداد سال 1386 ممنوع اعلام شده است.
ترمزهايي كه
بوي سرطان مي دهد!
امروزه شهروندان بسياري در كلانشهرهاي ايران همچون تهران؛ اصفهان، تبريز و مشهد به خاطر حضور صنايع مختلف و خودروهاي بي شمار در معرض بيماري هاي خطرناك ناشي از آزبست هستند.
اين در حالي است كه آمارهاي غيررسمي از ورود سالانه 100 هزار تن آزبست به كشور خبر مي دهند و اين موضوعي است كه سبب نگراني هاي به حق دوستداران محيط زيست ايران شده است.
با اين تفاسير به نظر مي رسد با الزامات و ابزارهاي قانوني بيشتري براي ممنوعيت استفاده و واردات آزبست در ايران مورد استفاده قرار گيرد.
جزئيات مصوبه دولت
براي ممنوعيت آزبست
به گفته رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست كشور به تازگي دولت مصوبه اي در خصوص مصرف و استفاده از مواد و محصولات آزبستي داشته كه مطابق آن استفاده از آزبست در فعاليتهاي صنعتي سايشي مثل لنت ترمز به طور كلي ممنوع شده است.
سيد امير فاتح وحدتي ادامه داد: در اين مصوبه به طور كامل هم واردات، هم توليد محصولات و هم استفاده از آزبست در فعاليت هاي صنعتي سايشي ممنوع شد.
وي با بيان اينكه در اين مصوبه براي فعاليت هايي مثل توليد ورق و ورق هاي موج دار نيز ممنوعيت ايجاد شده است، افزود: ولي در مورد استفاده از آزبست در لوله هاي فاضلاب و آب پرفشار محدوديت زماني ايجاد شده است.
پايان شهريور 91
آخرين فرصت به صنايع
رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست كشور افزود: در اين مصوبه مهلتي تا پايان شهريورماه سال آينده براي حذف آزبست از لوله هاي فاضلاب و آب پرفشار در نظر گرفته شده است.
وحدتي ادامه داد: دراين مصوبه تاكيد شده كه كارخانه هاي توليدكننده لوله هاي فاضلاب و آب پرفشار آزبستي بايد با توجه به ميزان ماده اي كه دركارخانه دارند طبق برنامه زمان بندي تا پايان شهريور 91 اين مواد را مصرف كنند و بعد از آن استفاده از آزبست دراين مواد نيزممنوع خواهد شد.
وزارت صنايع روي جايگزين هاي آزبست كار كند
وي با تاكيد بر اينكه صنايع فعال دراين بخش بايد در مدت زمان باقي مانده دنبال جايگزين هاي آزبست بروند، تصريح كرد: دراين راستا برخي مواد جايگزين نيز به صنايع اعلام شده است.
رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: قطعا آزبست ماده اي است كه در بافتهاي پيوندي محصولات توليدي مي تواند خيلي نقش موثري داشته باشد چرا كه اين ماده درهم بند كردن بافت سيماني و شكل گيري آن نقش ويژه اي دارد.
وحدتي ادامه داد: با اين حال سميت و سرطان زايي اين ماده نيز هم ثابت شده است و بايد براي سلامت مردم اين ماده از خط توليد كارخانجات حذف شود.
وي يادآور شد: مواد مشابه و جايگزين شايد بتوانند صد درصد به مانند آزبست عمل كنند ولي چند ماده طبيعي و پليمري توانسته اند كه جايگزين خوبي را ايجاد كنند.
كامپوزيت ها
جايگزين مناسب آزبست
رئيس مركز ملي هوا وتغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست كشور كامپوزيت ها را يكي از مواد معرفي شده به عنوان جايگزين آزبست عنوان كرد و بيان داشت: نمونه هايي دراين زمينه معرفي شده كه بايد وزارت صنايع روي آنها كار كند.
وحدتي با تاكيد بر ممنوعيت انواع مختلف آزبست دركشور ما افزود: آزبست هاي قهوه اي و آبي كه در مواد سايشي استفاده مي شوند كاملا در دنيا منسوخ شده و آزبست سفيد كه سميت كمتري دارد در شكل پذيري ورق ها استفاده مي شود كه همه انواع آزبست سرطان زا هستند.
وي با تاكيد بر اينكه نوع دورريز، استفاده و پسماند آزبست نيز خيلي مهم و مخاطره انگيز است، ابراز اميدواري كرد كه ماده آزبست كه سرطان زايي آن محرز شده و هم سازمان بهداشت جهاني و هم سازمان كار بين المللي ممنوعيت آن را اعلام كرده دركشورمان نيز به طور كامل ممنوع شود. رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست كشور تصريح كرد: صنايع هر چه سريع تر به دنبال جايگزين آزبست بروند چرا كه از شهريور ماه آينده نه واردات، نه محصول و نه استفاده از آزبست را دركشورمان خواهيم داشت.

 



وقتي ويروسها مغز را هك مي كنند

«اندرو هسل» بيولوژيست دانشگاه «سينگيولاريتي» مي گويد سلولها، رايانه هاي زنده هستند و DNA زباني براي برنامه نويسي آنها است، همين امر مي تواند روزي منجر به ابداع ويروسهايي شود كه براي هك كردن ذهن انسانها به كار گرفته مي شوند.
به گزارش مهر، علم زيست شناسي تركيب علمي نوپا است، انسان اكنون مي تواند در ساختار ژنتيكي گونه هاي حيات تغييراتي ايجاد كند و از سويي ديگر فردي مانند «كرگ ونتر» سال گذشته توانست اولين حيات مصنوعي را ايجاد كند. اما متخصصاني كه در اين زمينه فعاليت دارند بر اين باورند كه تخصص انسان در زمينه اين علم با سرعتي فراتر از سرعت تكامل طبيعي در حال رشد است و تعدادي هشدار مي دهند روزي بيولوژي تركيبي به شكلي جبران ناپذير از كنترل خارج خواهد شد.
هسل معتقد است اين رويداد مي تواند منجر به ايجاد جهاني شود كه هكرها در آن ويروسها و باكتري هايي را به وجود مي آورند كه مي توانند ذهن انسان را در كنترل خود بگيرند. هسل مي گويد مهندسي ژنتيك مرز بعدي محاسبات رايانشي است. وي مي گويد: زيست شناسي تركيبي، يا نوشتن مصنوعي حيات، يكي از قدرتمندترين فناوري هاي جهان به شمار مي رود، اين علم نشان مي دهد سلولها رايانه هايي زنده هستند و زبان برنامه نويسي آنها نيز DNA است.
به گفته وي دانشمندان در انتظار روزي هستند كه بتوانند زندگي را به گونه اي در راستاي حل كردن بحرانهاي جهاني برنامه ريزي كنند به اين شكل بشريت مي تواند ارتباطي پايدار را در درون زيست كره به دست آورد. به گفته وي اين علم به سرعت رشد خواهد كرد و حتي از شتاب توسعه فناوري هاي رايانه اي نيز سبقت خواهد گرفت.
هسل جهاني را تصور مي كند كه مي توان در آن DNA را چاپ و رمزگشايي كرد. اما وي در سخنراني در كنفرانس TXM هشدار داد ويروسها و باكتري ها مي توانند در آن دوره مواد شيميايي را به مغز انسانها ارسال كنند، مي توانند بر روي ذهن ميزبان خود تاثير گذاشته و حتي آن را كنترل كنند. براي مثال ويروسي كه به عنوان واكسن به بدن يك ميزبان تزريق مي شود را مي توان به گونه اي برنامه ريزي كرد تا رفتارهاي فرد را در كنترل خود بگيرد.
هسل مي گويد بايد از اكنون نحوه مقابله به مثل با چنين سلاح هايي را فراگرفت. به گفته وي ويروسها و باكتري ها با ميزبانان انسان خود ارتباطي شيميايي دارند و تركيب شيميايي را وارد بدن انسان مي كنند، به اين شكل يك ويروس تغيير يافته و برنامه ريزي شده مي تواند به صورت فرضي تركيبات شيميايي را وارد بدن انسان سازد كه رفتارهاي وي را تحت تاثير قرار بدهد.
براساس گزارش ميل آنلاين، مارك گودمن متخصص امنيتي نيز معتقد است جنايتهاي زيستي امروز به جنايتهاي رايانه اي دهه 80 شباهت دارند، تعداد كمي در آن دوران اين مشكل را شناسايي كرده بودند اما اين بحران به سرعت در حال رشد بود. به گفته گودمن بيولوژي تركيبي مي تواند زمينه تروريسم زيستي و جنايتهاي زيستي را در جهان فراهم آورد.

 



به جنگ افسردگي برويد

آيا دوري كردن از افسردگي امكان پذير است؟ چگونه مي توان شاد بود؟ يادتان باشد كه ما خودمان افكارمان را مي سازيم و نبايد خود را يك قرباني دست و پا بسته بدانيم. شما مي توانيد با شادبودن از افسردگي اجتناب كنيد.
به 10 توصيه زير توجه كنيد:
1- براي تمام مردم آرزوي موفقيت كنيد
اگر بدبختي ديگران را آرزو كنيد، چگونه مي توانيد شاد باشيد؟ آرزوي موفقيت براي ديگران انرژي مثبت زيادي توليد مي كند. تمركز روي ويژگي هاي مثبت مردم نتايج مفيدي براي خود ما دارد، آيا شنيده ايد كه مي گويند «با هر دست كه بدهيد، با همان دست مي گيريد»؟ بنابراين اگر انرژي مثبت مي خواهيد براي ديگران آرزوي موفقيت كنيد.
2- از افكار منفي بپرهيزيد
افكار منفي نقش مهمي در شكل گيري ذهن ما دارند. با دنبال كردن افكار منفي، آنها قدرت بيشتري پيدا مي كنند ولي شما مي توانيد در مورد افكار خود تصميم گيري كنيد. ما بايد مراقب باشيم و اجازه ندهيم افكار منفي در ذهن مان شكل بگيرد. به محض اينكه متوجه افكار منفي شديد آن را از ذهن خود دور كنيد. اين صحنه را همواره در ذهن خود تصور كنيد كه افكار منفي را به يك سطل زباله بزرگ مي ريزيد!
3- خود را مشغول نگه داريد
براي دوركردن افكار منفي بايد براي خود مشغوليتي لذتبخش درنظر بگيريد. اين كار باعث مي شود بر روي مسائل سازنده تمركز كنيد و دچار افسردگي نشويد.
4- از احساس گناه بپرهيزيد
اگر دچار اشتباهي شده باشيد احساس گناه كمكي به شما نمي كند. در بيشتر موارد ما مرتكب خطايي نشده ايم بلكه ديگران ما را مسئول بدشانسي هاي خودشان مي دانند! به جاي احساس گناه بايد بر روي انجام كار درست تمركز كنيد.
5- زندگي متعادلي را در پيش بگيريد
زندگي جنبه هاي متفاوتي دارد. اگر ما تمام وقت و انرژي خود را صرف كارمان كنيم فرصتي براي استراحت و ساير جنبه هاي زندگي باقي نمي ماند.
يادتان نرود در زندگي هاي نامتعادل احتمال نارضايتي بيشتر است.
6- براي شادبودن به ديگران متكي نباشيد
اگر براي شادبودن به ديگران وابسته باشيد گاهي دچار افسردگي خواهيد شد. قطع ارتباط نامناسب مي تواند مقدمه اي براي حركت روبه جلو باشد. اگر فكر مي كنيد مي توانيد ديگران را مطابق با انتظارات خود تغيير دهيد در اشتباه هستيد يادتان باشد ناكامي در اين كار احساس سرخوردگي را به همراه خواهدداشت.
7- مشكلات خودرا با ديگران تقسيم كنيد
دوستي فوايد زيادي دارد. درست است كه دوستان نمي توانند همه مشكلات ما را حل كنند ولي وقتي كسي وجود داشته باشد كه بتوانيم با او درد دل كنيم بهتر به جنگ آنها مي رويم.
8- شادي كنيد
ما بايد بر روي مسائل شادي بخش تمركز كنيم. مشكل اينجاست كه وقتي افسرده هستيم به نظر مي رسد كه شادي ميليون ها كيلومتر با ما فاصله دارد! ولي گاهي با يك لبخند- حتي تصنعي- و تظاهر به شادي، پس از مدتي حقيقتا شاد مي شويم.
9- سطح انتظارات خود را پائين بياوريد
ما غالبا پس از عدم تحقق روياهاي خود دچار نااميدي مي شويم و هر چقدر آرزو هاي بيشتري داشته باشيم ميزان اين نااميدي بيشتر خواهدبود. سرخوردگي و افسردگي از پيامدهاي نااميدي است. با محدودكردن آرزوها كمتر دچار نااميدي مي شويد. منظور ما اين نيست كه براي رسيدن به اهداف خود تلاش نكنيد. بدون ترديد تلاش كردن ضروري است ولي از ميزان توقعات خود بكاهيد و انتظار نداشته باشيد همه مردم رفتار يكساني داشته باشند.
10- از افراد منفي گرا دوري كنيد
راز اجتناب از افسردگي تمركز نكردن بر روي مسائل منفي است. اگر همواره بر روي افكار منفي تمركز كنيد اين كار به يك عادت تبديل مي شود. براي شاد بودن بايد از موقعيت غم انگيز و افراد افسرده و منفي گرا دوري كنيد.
رژيم غذايي مناسب
بسياري از كساني كه دچار افسردگي مي شوند به استفاده از دارو پناه مي برند در حالي كه تحقيقات نشان مي دهد برخي از غذاها خاصيت ضدافسردگي دارند.
1- اسيدهاي چرب امگا3
با مصرف غذاهاي سرشار از اسيدهاي چرب امگا3 به جنگ افسردگي برويد. اين غذاها شامل گردو، روغن كانولا و ماهي هاي آب سرد مثل قزل آلا، ساردين و تون مي شود. در كشورهايي كه مصرف ماهي در ميان مردم آنها بالاست كمتر شاهد افسردگي هستيم.
2- ويتامين B
خوردن موادي كه داراي اسيدفوليك و انواع ويتامين هاي B هستند بسيار مفيد است. اين غذاها شامل ميوه ها، سبزيجات، انواع مغزها، لوبيا و غلات كامل مي شود. در ضمن شما مي توانيد ويتامين 12B مورد نياز خود را از فرآورده هاي حيواني مثل گوشت، تخم مرغ، ماهي و لبنيات تأمين كنيد.
3- سروتونين و تريپتومان
دانشمندان بر اين باورند كه ميزان پائين سروتونين در افسردگي انسان نقش دارد. براي توليد سروتونين شما بايد در ابتدا ماده شيميايي ديگري به نام تريپتومان مصرف كنيد كه نوعي اسيدآمينه است و به طور طبيعي در پروتئين حيواني يافت مي شود. غذاهاي سرشار از تريپتومان شامل گوشت، ماهي، لوبيا و تخم مرغ مي شود. گوشت بوقلمون يك منبع بسيار غني از اين ماده به حساب مي آيد.
4- غذاهاي طبيعي
پيروي از رژيم غذايي آمريكايي كه به مصرف كربوهيدرات ها تأكيد دارد مي تواند به افسردگي منجر شود.
در ضمن كاهش قند خون علائم افسردگي را تشديد مي كند.
با خوردن غذاهاي طبيعي سرشار از فيبر و پروتئين ميزان قند خون خود را ثابت نگه داريد. يادتان باشد هيچ وعده غذايي- به ويژه صبحانه- را حذف نكنيد.
ترجمه : آذر شايان

 



درخشش چشم كودكان علامت تومورهاي سرطاني

متخصص چشم پزشكي و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: نخستين علامت نوعي از سرطان چشم به نام «رتينو بلاستوما» اين است كه چشمان كودك در تاريكي مي درخشد.
«محمدرضا منصوري» در گفت وگو با ايرنا افزود: رتينوبلاستوما شايع ترين تومور بدخيم چشمي در كودكان به شمار مي رود كه از سلول هاي شبكيه منشأ مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: چشم مانند ديگر اعضاي بدن دچار تومورهاي بدخيم سرطاني مي شود و بايد به پيدايش هرگونه علائم غيرمعمول در چشم توجه داشت.
اين استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: سرطان رتينوبلاستوما با معاينه و سي تي اسكن، تشخيص داده مي شود و درمان آن با توجه به مرحله پيشرفت اين بيماري، با استفاده از ليزر و شيمي درماني است. منصوري افزود: با مراجعه به موقع به چشم پزشك، مي توان از پيشرفت اين بيماري جلوگيري كرد.

 



تغذيه صحيح از ديدگاه يك محقق طب سنتي

به گفته يك محقق طب اسلامي هر شخص در ابتدا بايد طبع اصلي و اكتسابي خود را بشناسد و پس از آن غذاي مناسب طبع خود را فراهم كرده وآن را مصرف كند .
پيشگيري ساده تر از درمان است و نياز به هزينه زيادي ندارد و برعكس درمان معمولا هزينه هاي گزافي را دربردارد و نهايتاً ممكن است به درمان قطعي نيز منجر نشود و حتي ممكن است منجر به مرگ بيمار شود.يكي از ساده ترين و بهترين راه هاي پيشگيري از بيمار شدن، رعايت بهداشت و نظافت، شناخت بدن و نوع مزاج خود همچنين مصرف غذاهاي مناسب است.هر شخصي در ابتدا بايد طبع اصلي و اكتسابي خود را بشناسد و پس از آن غذاي مناسب طبع خود را فراهم آورده و به طور صحيح از آن استفاده كند.
مصرف بيش از حد غذا هنگام بيماري ممنوع
سيد علي ابوالحبيب، محقق طب اسلامي مي گويد: يكي از اصول پيشگيري ها، مصرف نكردن هر نوع غذا در هنگام كسالت و بي اشتهايي است.
براي پيشگيري از بيماري ها، نخستين لقمه يا قاشق غذايي كه افراد در دهان خود مي گذارند، اگر احساس بي مزگي يا احساس بدي داشتند، فوراً آن را دور بريزند و تا پيدا كردن اشتها هيچ نوع غذاي ديگري مصرف نكنند زيرا سلامتي افراد در گرو همين كار است.
در غير اين صورت بعد اززمان كوتاهي ناراحتي هاي جسمي و پس از آن ناراحتي هاي روحي به سراغ افراد خواهد آمد.
هر فردي ساختار و خصوصيات بدن خود را
بهتر از پزشك مي داند
هر فردي ساختار و خصوصيات بدن خود را بهتر از هر پزشكي مي داند همچنين مي داند كه به چه چيزهايي حساسيت دارد و چه نوع غذاهايي با بدن او سازگار نيست.
سالم بودن و بانشاط و سلامت زيستن هديه اي از جانب خداوند است كه بايد قدر آن را دانست. افراد بايد سعي كنند با اسير نشدن در بند هوي و هوس برده شكم نشوند و خود را به هلاكت نيندازند همچنين پيامبر گرامي اسلام«ص» مي فرمايد «معده خانه همه بيماري هاست و امساك و كم خوري در رأس همه داروهاست».
افراد حتي الامكان از مصرف نان گندم پرهيز كنند و مي توان به جاي آن از نان جو يا گندم همراه با جو مصرف كرد همچنين مي توان از نان سنگك برشته يا نان سبوس دار همراه با كمي سياهدانه استفاده كرد.
از مصرف غذاهاي لبني مانند ماست يا دوغ همراه غذاهاي گوشتي پرهيز كنيد
هنگام مصرف موادغذايي گرم مانند عسل مي توان از مواد خنك مانند سركه، خيار يا كاهو استفاده كرد و از مصرف غذاهاي لبني مانند ماست يا دوغ همراه غذاهاي گوشتي بايد پرهيز كرد همچنين مصرف چاي معمولي داراي مضراتي است و مي توان به جاي آن از چاي گياهي استفاده كرد.
در تهيه غذاهايي كه داراي طبع سرد هستند مانند مرغ و ماهي مي توان از ادويه هاي گرم استفاده كرد و اگر غذا داراي طبع گرم است، حتي الامكان بايد از ادويه ها كمتر استفاده شود، هر چند كه ميزان كم ادويه ها نيز براي گرم مزاج ها مفيد است.
در طب سنتي خوردن گوشت مرغ زياد توصيه نشده است به دليل اينكه گوشت مرغ داراي طبيعت سرد و تر است و برخي از غذاهاي معمول سرد مانند عدس آب پز ممكن است براثر تداوم خوردن آن ضررهايي مانند افزايش سوداي خون يا افزايش سردي بدن را به جا بگذارد؛ در تهيه اين غذا مي توان از ادويه ها و پياز خام استفاده كرد و با اين روش ضررهاي آن را مي توان كاست و در اين صورت افراد غذايي را مصرف مي كنند كه داراي طبيعتي گرم است.
بيشتر سرخ كردني ها
طبيعت گرم و خشك دارند
به جاي قند يا شكر مي توان از عسل و نبات استفاده كرد البته بيشتر سرخ كردني ها داراي طبيعت گرم و خشك هستند ولي غذاهاي آب پز داراي طبيعت گرم و تر هستند همچنين يك غذا هر چند كه داراي طبيعتي سرد باشد، مصرف آن همراه با نان گندم مي تواند سردي آن را خنثي كرده و به سمت گرمي سوق دهد.
افراد روزانه فقط يك وعده غذاي پختني مصرف كنند و در وعده هاي ديگر مي توانند از غذاهاي آماده، ميوه و سالاد استفاده كنند تا بر اثر پرخوري دچار امراض گوناگون يا چاقي نشوند.
در ميان گوشت ها بي ضررترين گوشت، گوشت ماهي است و گوشت قرمز و گوشت مرغ به ترتيب بعد از گوشت ماهي بهترين گوشت ها هستند البته از انواع گوشت قرمز، بهترين آن گوشت گوسفند و گوشت شتر است و گوشت هايي مانند گوشت گاو و گوشت گوساله مفيد نيستند بلكه براثر استفاده بيش از حد آن سودا در خون ساخته مي شود.
مصرف گوشت گوساله و گاو
موجب افزايش سردي بدن مي شود
در فصل پاييز از مصرف گوشت گاو حتي الامكان پرهيز شود به دليل اينكه طبع فصل پاييز سرد و خشك (سودا) است و مصرف اين نوع گوشت سوداي خون را افزايش داده و موجب افزايش سردي بدن مي شود.
هر غذايي كه سرخ شود، داراي طبيعت گرم و خشك مي شود و اگر غذا داراي طبيعت سرد بوده و آب پز شود يك درجه گرمي پيدا مي كند به عنوان مثال اگر سيب زميني خام كه داراي طبيعتي سرد و تر است را آب پز كنيم يك درجه گرمتر شده و داراي طبيعتي معتدل مي شود و اگر آن را سرخ كنيم داراي طبيعتي گرم و خشك مي شود.
غذاهايي كه داراي طبيعت گرم و خشك هستند، اگر در تهيه آن ادويه زياد به كار برده شود، ضرر و زيانش را بيشتر مي كند همچنين سرخ كردن با آتش يا كباب كردن غذا يا گوشت، فقط كمي گرمي و خشكي به غذا اضافه مي كند ولي سرخ كردن آن با مقدار زيادي روغن گرمي و خشكي بيشتري ايجاد مي كند و اگر به اين نوع غذا كمي سماق اضافه شود گرمي آن را مي كاهد.
طبع چاي معمولي غيرشيرين گرم و تر است
طبع چاي معمولي غيرشيرين گرم و تر است اما چايي كه با كمي شكر مخلوط شده است گرميش نسبت به چاي معمولي افزايش پيدا مي كند همچنين چاي كه با عسل مخلوط شده باشد درجه گرميش نسبت به چاي شيرين شده با شكر بيشتر خواهد شد.
شير گاو در حالت عادي داراي طبيعتي سرد و تر است ولي وقتي آن را گرم مي كنيم طبيعت آن معتدل تر مي شود و اگر با يك قاشق مرباخوري عسل مصرف شود طبيعتي گرم و تر پيدا مي كند.سفيده تخم مرغ داراي طبيعتي سرد و تر است و زرده تخم مرغ داراي طبيعتي معتدل تا گرم و تر است ولي خود تخم مرغ خام معتدل است.
تخم مرغ آب پز نيم عسلي معتدل تا گرم است و تخم مرغ آب پز كامل گرم و تر است همچنين نيمرو يا تخم مرغ سرخ شده در روغن داراي طبيعتي گرم و خشك است و بي ضررترين نوع تخم مرغ نيم عسلي آن است و از لحظه جوشيدن تخم مرغ در آب 2 دقيقه زمان براي پختن نيم عسلي كافي است.
ماهي تازه طبيعت سرد و تر دارد و طبع
ماهي كهنه گرم و خشك است
طبع ماهي تازه كه تازه از آب گرفته شده، سرد و تر است اما ماهي هاي كهنه كه چند روز از صيدشان مي گذرد داراي طبيعتي گرم و خشك است و ماهي آب پز معتدل، ماهي كباب پز معتدل تا گرم و ماهي سرخ شده در روغن گرم و خشك است همچنين سيب زميني خام سرد و تر است ولي سيب زميني آب پز طبيعتي معتدل و سيب زميني سرخ كرده طبيعتي گرم و خشك دارد.نان گندم گرم و خشك است و نوع برشته آن گرم و خشك تر است ولي نان خميردار طبيعتي گرم و تر دارد لذا بدترين نوع نان خوراكي آن است كه داغ داغ خورده شود براي اينكه گرمي و خشكي بيش از حد دارد و نوع بدتر آن مصرف قسمت برشته و سوخته نان است كه خشكي آن بيشتر است.

 



دانه هاي برف چگونه شكل مي گيرند

محققان موسسه Caltech عامل اصلي متولد شدن و رشد دانه هاي برفي را تفاوت در درجه حرارت هوا و پديده تيزشدگي مي دانند درحالي كه هنوز زواياي بسياري از نحوه شكل گيري دانه هاي برف ناشناخته باقي مانده اند.
به گزارش مهر، شكل ظاهري دانه هاي برف با انتشار تصاوير ميكروسكوپي از آنها اكنون ديگر براي همه مشخص و واضح شده است، اما آيا مي دانستيد كه دانه هاي برف رشد مي كنند؟
تمامي دانه هاي برف در قالب كريستالي 6 ضلعي متولد مي شوند و سپس رشد مي كنند و به تدريج بازوهاي ظريف خود را به اطراف پراكنده كرده و الگويي مسحور كننده و پيچيده را به وجود مي آورند.
محققان از گذشته مي دانستند كه درجه حرارتهاي مختلف بر روي الگوي رشد كريستالهاي يخي تأثير مي گذارد. كريستالها در درجه منفي دو درجه به شكل صفحه اي مسطح درمي آيند، در درجه منفي پنج ستونهايي باريك و سوزني شكلي را تشكيل داده و در نزديكي منفي 15 درجه باريكترين و بزرگترين دانه هاي برفي متولد مي شوند. كريستالها در درجه حرارت پايين تر از منفي 30 درجه دوباره شروع به ساخت ستونهاي يخي مي كنند.
فيزيكدانان مركز Caltech در مطالعات خود روند رشد دانه هاي برفي را دريافته اند، به گفته اين محققان ناپايداري در روند رشد منجر به بروز پديده اي به نام «تأثيرتيزشدگي» شده و اين تأثير به تدريج الگوي پيچيده و زيباي دانه هاي برف را به وجود مي آورد.
زماني كه در دماي منفي 15 درجه دانه هاي برف شكل مي گيرند حاشيه اي باريك در لبه آن ايجاد شده و سپس با استفاده از بخار موجود در هوا سوزنهاي باريكي از اين حاشيه به سمت خارج شكل مي گيرند. از آنجايي كه گوشه هاي 6 ضلعي نسبت به مركز آن فاصله زيادي دارند مي توانند بخار بيشتري جذب كرده و با سرعت بالاتري رشد كنند.
بر اساس گزارش نيوساينتيست، به محض اينكه لبه ها تيزتر شدند، سرعت رشد آنها افزايش پيدا مي كند و با افزايش رشد ميزان تيزشدن لبه ها نيز افزايش پيدا مي كند. اين تنها اولين پله از علوم دانه برفي است و محققان هنوز نمي دانند چرا درجه حرارتهاي مختلف منجر به شكل گرفتن حالتهاي مختلف در دانه هاي برف مي شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14