(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 3 دی 1390- شماره 20104

نصب دوربين در 3 هزار كيلومتر از راه هاي كشور
با حضور رئيس جمهور مجهزترين مركز كنترل ترافيك خاورميانه افتتاح شد
يك اتفاق نادر!
بيمار مرگ مغزي قبل ازاهداي عضوبه هوش آمد
خرافات دردناك !
آدمخواري در تلويزيون هلند
خودكاري كه همچنان مي نويسد
نوزاد دو سر
نامگذاري يكي از بزرگراه هاي تهران به نام شهيد تهراني مقدم
آمادگي پليس براي اجراي قاطع مرحله دوم قانون جرايم
وزارت بهداشت هشدار داد مرگ هاي مشكوك ناشي از مصرف «سفترياكسون»
معاون وزير راه و شهرسازي: وضعيت ايمني را ه هاي كشور مطلوب نيست
حوادث كوتاه از كشور
نتايج تكميل ظرفيت 90 امروز اعلام مي شود
نظارت بر وضعيت ترافيك تهران با 650 دوربين
ساجدي نيا خبر داد طرح شناسايي و برخورد با قهوه خانه ها و رستوران هاي متخلف



نصب دوربين در 3 هزار كيلومتر از راه هاي كشور

رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با بيان اينكه به زودي دوربين هاي ثبت سرعت در حدود 3 هزار كيلومتر از راه هاي كشور نصب خواهد شد گفت: بيشترين ضربه اي كه به راهداران وارد مي شود رعايت نكردن مقررات توسط رانندگان خطاكار است.
به گزارش مهر، شهريار افندي زاده گفت: ايمني راه ها در سال هاي اخير رو به افزايش است و با وجود افزايش 5/1 ميليوني وسيله نقليه و افزايش جاده هاي كشور، سوانح كاهش يافته است.
وي با بيان اينكه با اجراي مسائل ايمني، برنامه ريزي مشخص و همكاري رانندگان، در سال هاي اخير ميزان سوانح رانندگي كاهش يافت و اين روند رو به رشد متوقف شد، گفت: 60 درصد از سوانح رانندگي، در جاده هاي كشور، 10 درصد سوانح در جاده هاي روستايي و 30 درصد سوانح رانندگي در شهرها و حومه هاي آن رخ مي دهد.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با اشاره به كاهش 1/13 درصدي سوانح رانندگي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت، بيان كرد: اميدواريم تا پايان سال روند رو به كاهش تلفات سوانح رانندگي ادامه داشته باشد. قطعا با اجراي قوانين جديد ا خذ جرائم از اول دي ماه، مردم در رانندگي هاي خود دقت بيشتري به خرج مي دهند.

 



با حضور رئيس جمهور مجهزترين مركز كنترل ترافيك خاورميانه افتتاح شد

بزرگترين و مجهزترين مركز اطلاعات و كنترل ترافيك خاورميانه صبح روز پنج شنبه در ستاد كل راهنمايي و رانندگي كشور با حضور رئيس جمهور افتتاح شد.
به گزارش ايرنا محمود احمدي نژاد پس از افتتاح اين مركز در استوديوي برنامه راهنمايي و رانندگي حضور يافت و گفت: شبكه جاده اي بيشترين تلفات را مي دهد و در همين راستا كنترل جاده ها بالاترين خدمت به حمل و نقل و مردم است.
وي گفت: در سال 83 و 84 در حوادث جاده اي 27 تا 28 هزار نفر جان باختند اما اكنون اين ميزان كاهش چشمگيري داشته و اين در حالي است كه تردد در جاده ها 2 برابر و تعداد وسايل نقليه به حدود 14 ميليون خودرو رسيده است.
رئيس جمهوري گفت: نگاه هاي متفاوتي براي كنترل خسارات جاده اي وجود دارد و در اين راستا برخي اولويت را به توسعه جاده و شبكه هاي راه مي دهند؛ البته اين كار هم لازم و در حال اجرا است؛ اما روشي نيست كه به سرعت پاسخگو باشد.
احمدي نژاد افزود: براي كنترل خسارات جاده ها بايد به عامل اصلي حوادث كه در تمام دنيا از جمله ايران نيروي انساني است توجه داشت. اگر افراد جامعه اعم از رانندگان و مردم عادي آموزش ديده و كنترل شوند و نحوه استفاده از خودرو و شبكه راه را آموخته و به آن عمل كنند، خسارات جاده اي به سرعت كاهش خواهد يافت.
رئيس جمهوري گفت: تلاش كارخانجات خودروسازي براي تطبيق محصولات خود با استانداردها و آموزش هايي كه در مدارس و دانشگاه ها و شبكه رسانه اي ارائه شده و نيز حضور قدرتمند پليس براي كنترل رفتار رانندگي و تلاش راهداران براي اصلاح نقاط حادثه خيز كمك بسياري در كاهش و كنترل حوادث داشت.احمدي نژاد تصريح كرد بيش از دو هزار نفر در هشت ماه اخير در تلفات جاده اي كشته شده اند كه اين تبعات اجتماعي و عاطفي گسترده اي دارد و تمام تلاش ها بايد در راستاي كاهش اين تلفات باشد كه افتتاح اين شبكه يك گام رو به جلو است.
رئيس جمهوري با يادآوري اين كه تنها چهار درصد از مجموع رانندگان در كشور ميل به تخلف دارند و مشكلاتي را ايجاد مي كنند، گفت: هم اكنون بيش از 14 ميليون خودرو در كشور در حال تردد است كه قرباني تخلفات ديگران مي شوند كه بايد آن عده اي كه تخلف مي كنند با قدرت كنترل شوند و اميدوارم به روزي برسيم كه ميزان تخلفات به حداقل برسد.
احمدي نژاد گفت: هدف از ايجاد اين مركز اصلاح وضعيت ترافيك، افزايش ايمني و خدمت رساني به مردم و سلامت مردم است كه خوشبختانه همه دستگاه هاي ذيربط در اين خصوص بطور هماهنگ عمل مي كنند.
همچنين به گزارش فارس احمدي نژاد در ادامه با اشاره به اقدامات بازدارنده براي كاهش خسارات و تلفات جاده اي گفت: بنده خيلي اعتقاد ندارم كه پول جريمه در اين زمينه تاثيرگذار باشد، ما انتظار داريم كه تخلفات به صفر برسد البته در اين خصوص اولويت بندي هايي وجود دارد و بايد به سمتي برويم كه ظرف دو سه سال آينده كشورمان در حوزه ايمني جاده ها جزو ايمن ترين كشورهاي جهان باشد.
گفتني است نشست عالي بررسي وضعيت ترافيك تهران صبح روز پنج شنبه با حضور رئيس جمهور برگزار شد.
در اين نشست مصطفي محمدنجار وزير كشور، سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي، سردار اسكندر مومني رئيس پليس راهور و مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران حضور داشتند.

 



يك اتفاق نادر!

براي نخستين بار يك زن مسلمان اروگوئه اي موفق شد اسناد هويتي خود را با حجاب اسلامي دريافت كند.
به گزارش فارس اين زن مسلمان موفق شد پس از ماه ها پيگيري، اسناد هويتي خود را با حجاب اسلامي دريافت كند.«معصومه هبا»، رئيس انجمن زنان مسلمان حضرت فاطمه زهرا(س) كه چند سالي است به اسلام مشرف شده، توانست با متقاعد كردن مسئولان اداره هويت ملي اروگوئه، اسناد هويتي خود را با حجاب اسلامي دريافت كند.وي كه عضو كميسيون گفت وگوي بين اديان اروگوئه نيز هست، ابراز اميدواري كرد اين موفقيت راه را براي ساير زنان مسلمان كه خواستار دريافت اسناد هويتي خود با حجاب اسلامي هستند، باز كند.اروگوئه با 5/3 ميليون جمعيت در آمريكاي جنوبي قرار دارد. اگرچه اكثر مردم اين كشور مسيحي كاتوليك هستند، ولي در قانون اساسي هيچ ديني به عنوان دين رسمي كشور تعيين نشده است.بنياد «اسلام، دوست است» و «انجمن زنان مسلمان اروگوئه» دو موسسه اسلامي غير دولتي فعال در اين كشور هستند كه به تبليغ دين اسلام مي پردازند.سال گذشته نيز در مراسم اربعين حسيني سه نفر از مردم اروگوئه با ذكر شهادتين به اسلام مشرف شدند.

 



بيمار مرگ مغزي قبل ازاهداي عضوبه هوش آمد

پزشكان بيمارستاني در ايالت «آريزونا» آمريكا اعلام كردند بيماري كه به كما رفته بود تنها چند ساعت قبل از اهداي اعضايش به هوش آمد.
«سام» 21 ساله كه دانشجوي يكي از دانشگاه هاي آريزوناست سه ماه قبل در يك سانحه رانندگي به دليل وارد شدن ضربه به سرش به كما رفته بود.
به گفته پزشكان بيمارستان ژوزف بر روي اين جوان چندين عمل جراحي انجام شد اما شدت ضربه به حدي بود كه احتمال زنده ماندنش وجود نداشت. با اينحال اين جوان چند ساعت قبل از اهداي اعضايش به طور معجزه آسايي به هوش آمد.پزشكان پيش از جدا كردن دستگاه ها از بدن وي علائم هوشياري او را كنترل كردند كه با پاسخ بيمار به محرك ها روبرو شدند.به گفته پزشكان اكنون اين بيمار مي تواند با كمك واكر راه برود و صحبت كردنش اگرچه كند است اما رو به بهبود است.به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري ABC، مادر اين جوان گفت كه هيچ هديه اي در اين روزها بهتر از شنيدن خبر زنده شدن پسرش نبوده است.

 



خرافات دردناك !

اهالي يك قبيله در اندونزي به نشانه شدت حزن و اندوه خود در مراسم خاكسپاري عزيزانشان انگشتان خود را قطع مي كنند!
مشرق به نقل از ديلي ميل نوشت: در بعضي فرهنگ ها، نقص عضو نشانه اي از عزاداري است به عنوان مثال مي توان به قبيله «داني» در «پائوپاي» اندونزي اشاره كرد. افراد اين قبيله انگشتان خود را به نشانه حزن و اندوه در مراسم خاكسپاري عزيزانشان قطع مي كنند. به غير از قطع عضو، صورتشان را نيز با خاكستر و گل مي پوشانند تا ناراحتي شان را نشان بدهند.جالب است بدانيد كه اغلب، زن ها اين كار را مي كنند. دختراني كه فردي از فاميلشان فوت مي كند، بخش بالايي انگشتان خود را مي برند. قبل از اين كار انگشتان را به مدت 30 دقيقه با نواري محكم بهم مي بندند. پس از قطع عضو، جاي زخم را مي سوزانند تا خشك شود سپس خاكستر انگشتان قطع شده را در مكان مخصوصي خاك مي كنند.باور ديگر اين است كه درد فيزيكي قطع انگشت عشق و علاقه به متوفي را نشان مي دهد. در اين خصوص يكي از بستگان نزديك وي مثل مادر، پدر يا خواهر و برادرها انگشت خود را قطع مي كنند در رسم ترسناك ديگري مادران نوك انگشت كوچك كودكانشان را قطع مي كنند. اين رسم از زمانيكه نوزادان زيادي در بدو تولد و به دلايل مختلف مي مردند باب شده است و مادران به اميد اينكه فرزندشان با ديگر كودكان فرق داشته باشد و بيشتر زنده بماند اين كار وحشتناك را در حق كودكانشان انجام مي دهند.

 



آدمخواري در تلويزيون هلند

يك شبكه تلويزيوني در هلند، خوردن گوشت آدم توسط چند آدمخوار را در يك برنامه تلويزيوني نشان داد.
به گزارش ايسنا، شبكه تلويزيوني «بي.ان.ان» هلند در يك برنامه تلويزيوني با حضور دو آدمخوار، خوردن گوشت سرخ شده يكي از آنها را توسط ديگري به روي آنتن برد.در اين برنامه هر يك از اين آدمخوارها قسمتي از گوشت طرف مقابل را بريد و پس از سرخ شدن، آن را نوش جان كرد!سخنگوي اين شبكه هلندي گفت كه انگيزه وي از نشان دادن چنين برنامه اي اين بوده كه بداند گوشت آدم چه مزه اي دارد. در اين برنامه دو آدمخوار پس از جدا كردن گوشت يكديگر، منتظر ماندند تا سرآشپز تكه هاي كوچك گوشت را در ماهي تابه اي سرخ كند.شبكه «بي.ان.ان» در سال 2007 نمايشي را با موضوع اهدا كليه به روي آنتن برد كه جايزه معتبر امي را برايش به ارمغان آورد. در اين برنامه تعدادي از متقاضيان پيوند كليه با هم به رقابت پرداختند تا كليه زني كه به ظاهر بسيار مريض بود را به دست آورند. زن مريض يك بازيگر بود و اين برنامه تنها صورت نمايشي داشت، اما باعث شد توجهات بسياري به نياز جامعه به اهداكنندگان كليه جلب شود.به گزارش آسوشيتدپرس، اين در حالي است كه برنامه آدمخواري اين شبكه واقعي است و در برابر چشمان بينندگان حاضر در استوديو ضبط شده است.

 



خودكاري كه همچنان مي نويسد

اخيرا طي يك عمل جراحي خودكاري از شكم يك زن 76 ساله خارج شده كه هنوز هم مي نويسد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، زن انگليسي 76 ساله اي حدود 25 سال پيش زماني كه يك خودكار پلاستيكي را دهان خود كرده بود اشتباها آن را قورت داد.وي پس از مراجعه به پزشك متوجه شد كه خودكار در ناحيه اي از شكم قرار دارد كه ثابت بوده و آسيب جدي بر روند هضم او نمي زند.به همين دليل به توصيه پزشكان در آن زمان تحت عمل جراحي قرار نگرفت اما پس از 25 سال با توجه به مشكلات و عوارض شكمي گوناگون مجبور به عمل جراحي شد.
نكته جالب اين است كه با وجودي كه اين خودكار 25 سال تحت تاثير مواد داخل شكمي و اسيد معده قرار داشته اما هنوز هم مي نويسد.

 



نوزاد دو سر

نوزادي با دو سر در شهر آناخاس برزيل به دنيا آمده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين نوزاد يك قلب دارد اما هر دو مغز و هر دو نخاع آن فعال است و پزشكان در حال بررسي برداشتن يكي از سرهاي وي هستند.حال عمومي اين نوزاد با 4 كيلو و 500 گرم رضايت بخش عنوان شده است.به گفته «نيلا داهاس» پزشك معالج، نوزاداني كه به اين روش به دنيا مي آيند، در صورتي مي توانند ادامه زندگي دهند كه اعضاي بدون مشترك كمتري داشته باشند اما درباره اين نوزاد بسيار دشوار است كه تصميم بگيرند با عمل جراحي كدام سر او را بردارند زيرا هر دو مغز وضعيتي طبيعي دارد و هر دو سر از شير مادر تغذيه مي كنند.

 



نامگذاري يكي از بزرگراه هاي تهران به نام شهيد تهراني مقدم

رئيس كميسيون نامگذاري شوراي شهر گفت: نام شهيد تهراني مقدم كه قرار بود به جاي نام ميدان كاج نامگذاري شود منتفي است و نام اين شهيد بزرگوار بر روي يكي از بزرگراههاي تهران گذاشته خواهد شد.
به گزارش فارس معصومه آباد با بيان اينكه نام ميدان كاج واقع در سعادت آباد مصوبه شوراي شهر را نداشته است، اظهار داشت: ميادين، خيابان ها و معابري در شهر وجود دارد كه فاقد مصوبه هستند و كميسيون نامگذاري شوراي شهر در راستاي ساماندهي آنها با انجام نامگذاري جديد برايشان مصوبه تعيين مي كند.
وي ادامه داد: به دنبال اين هستيم كه يكي از بزرگراههاي تهران را به نام شهيد تهراني مقدم جانمايي كنيم، بنابراين نامگذاري اين نام به جاي ميدان كاج منتفي است.
آباد خاطر نشان كرد: ميدان كاج در دستور نامگذاري يكي از شهداي منطقه سعادت آباد است كه از سوي بنياد شهيد پيشنهاد شده ولي هنوز به تصويب شوراي شهر نرسيده است.

 



آمادگي پليس براي اجراي قاطع مرحله دوم قانون جرايم

رئيس پليس راهور تهران بزرگ از آمادگي كامل پليس پايتخت براي اجراي قاطع مرحله دوم قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي از روز شنبه خبر داد.
سردار حسين ساجدي نيا با اشاره به اجراي مرحله دوم قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي از اول ديماه سال جاري گفت: براين اساس با توجه به اينكه هدف اصلي پليس از اجراي قانون جديد جريمه نيست در روزهاي اول اجراي مرحله جديد قانون پليس سعي دارد در كنار اعمال قانون كارهاي فرهنگي و اطلاع رساني را به شهروندان انجام دهد.
وي با تاكيد بر اينكه درخصوص تخلفات حادثه ساز به هيچ عنوان اغماضي صورت نمي گيرد، گفت: رانندگان متخلفي كه اقدام به تخلفات حادثه ساز مي كنند حتما اعمال قانون شده و به شدت با اين دسته از رانندگان متخلف برخورد مي شود.
رئيس پليس راهور تهران با اشاره به اينكه با اجراي مرحله جديد قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي و افزايش سقف جرايم به 200 هزار تومان هزينه تخلف افزايش يافته است، گفت: در عين حال با اطلاع رساني هاي خوب صورت گرفته و همكاري شهروندان در سال جاري شمار كشته هاي تصادفات رانندگي در كشور حدود 2300 نفر و در تهران بيش از 90 نفر كاهش يافته است.
وي با تاكيد بر اينكه متاسفانه بازدارنده نبودن قوانين رانندگي موجب شده بود كه عده اي به تخلف كردن عادت كنند تصريح كرد: به نظر مي رسد با نرخ جديد جرايم رانندگي، ميزان تخلفات و به تبع آن كشته هاي تصادفات رانندگي در كشور و در تهران به شدت كاهش يابد، از سوي ديگر تابلوهاي راهنمايي و رانندگي نيز كه زماني مورد بي توجهي شهروندان قرار مي گرفتند از اين پس از اهميت ويژه اي برخوردار مي شوند و لذا عدم حضور پليس ديگر به معناي انجام تخلف و ناديده گرفتن تابلوهاي رانندگي نيست.
رئيس پليس راهور تهران از فعال سازي تيم هاي كنترل نامحسوس و بازرسان ويژه نامحسوس در پايتخت از روز شنبه خبر داد و گفت: قطعا اين تيم ها با برنامه ريزي صورت گرفته در كنار تيم هاي محسوس پليس راهور تهران نسبت به برخورد با تخلفات رانندگان اقدام مي كنند لذا رانندگان آگاه باشند كه حتي در صورت نبود پليس با به كارگيري تيم هاي كنترل نامحسوس و دوربين هاي نظارتي در پايتخت احتمال جريمه شدن آنها به شدت افزايش يافته است.
برخورد با موتورسواران متخلف
وي از ادامه برخورد با موتورسواران متخلف خبر داد و گفت: اجراي طرح تشديد برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف كه از هفته گذشته در تهران آغاز شده است با استقبال رانندگان و شهروندان تهراني مواجه شده، از سوي ديگر تخلفات اين دسته از وسايط نقليه نيز به شدت كاهش يافته است.
رئيس پليس راهور تهران با تاكيد بر اينكه هر روز اجراي طرح تشديد برخورد با موتورسواران متخلف سخت گيرانه تر مي شود، گفت: از روز شنبه موتورسيكلت هايي كه از خط ويژه عبور كنند 50 هزار تومان و موتورسيكلت هايي كه ترك نشين آنها فاقد كلاه ايمني باشد 30 هزارتومان جريمه و به پاركينگ منتقل مي شوند.
به گزارش ايسنا وي به پلاك هاي ناخوانا يا دستكاري شده اشاره كرد و گفت: رانندگان وسايط نقليه مكلفند براساس قانون پيش از حركت نسبت به تميز كردن پلاك خودرو اقدام كنند و از روز شنبه براساس قانون جديد نداشتن پلاك جلو، عقب و يا ناخوانا بودن آن 40 هزار تومان براي رانندگان خودروها و يا راكبان موتورسيكلت ها جريمه به همراه دارد.

 



وزارت بهداشت هشدار داد مرگ هاي مشكوك ناشي از مصرف «سفترياكسون»

رئيس سازمان غذا و دارو با توجه به گزارش موارد متعددي از عوارض شديد و تهديدكننده حيات ناشي از مصرف سفترياكسون، درخصوص تجويز و مصرف اين دارو به تمام شاغلين حرف پزشكي هشدار داد.
دكتر احمد شيباني با صدور بخشنامه اي به كليه مراكز درماني دولتي و خصوصي، گفت: با توجه به گزارش چند مورد مرگ مشكوك در مورد استفاده از سفترياكسون، بخشنامه اي را براي افراد شاغل در حرف پزشكي در كليه مراكز دولتي و خصوصي تابعه اعم از شبكه هاي بهداشتي درماني، مطب ها، درمانگاه ها، بيمارستان ها و داروخانه ها صادر كرده ايم
در متن بخشنامه رئيس سازمان غذا و دارو به شاغلين حرف پزشكي آمده است: «از تجويز و مصرف سفترياكسون در مواردي مانند سرماخوردگي و ساير مواردي كه از جمله موارد مصرف تاييد شده اين فرآورده نيست جدا خودداري شود. همچنين از تزريق سريع وريدي سفترياكسون جدا خودداري شده، انفوزيون وريدي در محلول مناسب حداقل 15 الي 30 دقيقه به طول انجامد. پيش از تجويز يا تزريق سفترياكسون، حتما در مورد سابقه حساسيت دارويي بيمار نسبت به سفترياكسون يا ساير سفالوسپورين ها (مانند سفالكسين، سفالوتين، سفيكسيم، سفتازيديم، سفازولين و) يا پني سيلين ها از بيمار سوال شود.»
در ادامه بخشنامه رئيس سازمان غذا و دارو آمده است: «مصرف سفترياكسون در بيماران با سابقه حساسيت به سفترياكسون يا ساير سفالوسپورين ها ممنوع است. همچنين با توجه به حساسيت متقاطع پني سيلين ها و سفالوسپورين ها، در صورت وجود سابقه حساسيت به پني سيلين ها نيز تجويز اين فرآورده فقط در مواقع بسيار ضروري و با احتياط فراوان صورت پذيرد. تزريق سفترياكسون بايد صرفا توسط افراد مجرب، در مراكز مجهز به سيستم احيا انجام شود و از تزريق توسط افراد غيرحرفه اي يا در مكان هاي غير از مراكز درماني مجهز به امكانات احيا جدا خودداري شود. همچنين مصرف همزمان سفترياكسون با محلول ها يا فرآورده هاي حاوي كلسيم در نوزادان حتي به صورت انفوزيون از رگ هاي متفاوت ممنوع است. حتي الامكان از مصرف محلول ها يا فرآورده هاي حاوي كلسيم تا 48 ساعت پس از آخرين دوز سفترياكسون در تمام گروه هاي سني اجتناب شود.
رئيس سازمان غذا و دارو در بخش ديگري از بخشنامه خود آورده است: «مصرف سفترياكسون در نوزادان مبتلا به هايپربيلي روبينميا بويژه نوزادان نارس، ممنوع است. مطالعات نشان داده است كه سفترياكسون قادر به جابجايي بيلي روبين از محل اتصال به آلبومين سرم است و لذا امكان ايجاد انسفالوپاتي ناشي از افزايش بيلي روبين در اين بيماران مطرح است. استفاده از رقيق كننده هاي حاوي كلسيم مانند محلول رينگر، به منظور آماده سازي سفترياكسون جهت تزريق، ممنوع است و مسئولين فني داروخانه ها بايد از تحويل بدون نسخه اين فرآورده (همانند ساير داروهاي تحت نسخه) جدا خودداري كنند. بديهي است تحويل بدون نسخه دارو توسط داروخانه پيگرد قانوني خواهد داشت و براساس قانون برخورد خواهد شد.»

 



معاون وزير راه و شهرسازي: وضعيت ايمني را ه هاي كشور مطلوب نيست

قائم مقام وزير راه و شهرسازي در مراسم بزرگداشت روز راهدار بر ضرورت توجه به راه هاي موجود كشور و گسترش جاده ها، متناسب با نياز كنوني جامعه تاكيد كرد.
به گزارش ايسنا، رضا پيل پايه در مراسم گراميداشت روز راهدار كه در محل تالار ابن هيثم مركز تربيت معلم شهيد بهشتي مشهد برگزار شد، اظهار داشت: اگر فعاليت هاي راهداري به موقع انجام نشود، شاهد وقوع تصادفات در جاده ها خواهيم بود.
وي با اشاره به اينكه از 200 هزار كيلومتر راه هاي موجود در كشور 120 هزار كيلومتر راه روستايي و 80 هزار كيلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلي و فرعي و راه بين شهري است، ادامه داد: بيش از 100 هزار ميليارد تومان برآورد ارزش اقتصادي اين راه هاست.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي از فعاليت 1175 اكيپ راهداري با فعاليت 10 هزار نفر و 7800 دستگاه ماشين آلات براي نگهداري و بهره برداري از راه ها در سال جاري خبر داد و تاكيد كرد: با توجه به امكانات و تجهيزاتي كه براي برف روبي جاده هاي كشور در نظر گرفته شده است، در زمستا ن امسال شاهد هيچ گونه مشكلي در اين خصوص نخواهيم بود.
پيل پايه با تاكيد بر اينكه بايد از همان ساعات اول بارش برف نسبت به بازگشايي همه راه هاي كشور از جمله راه هاي روستايي اقدام كرد، افزود: راهداري كار مهمي است و بايد به لحاظ اعتباري در بحث ماشين آلات و مكانيزاسيون و حقوق پرسنل توجه ويژه اي شود.
وي با تاكيد بر اينكه وضع جاده هاي كشور به لحاظ ايمني مطلوب نيست، گفت: با وجود اينكه تعداد خودروها از سال 82 تا سال 88 به 12 ميليون افزايش يافته، اما در اين مدت سالانه دو درصد راه هاي كشور افزايش يافته است.
پيل پايه ادامه داد: با توجه به رشد 10 برابري خودرو نسبت به رشد احداث راه و اعتبارات اندك، بحث ايمني، بحث پررنگي نيست و بايد به راهداري توجه ويژه اي داشت، به خصوص آنكه موضوع راهداري نبايد در سايه ادغام وزارت راه و مسكن ناديده گرفته شود.
وي خاطرنشان كرد: هرچند كه در سال هاي گذشته شاهد كاهش تصادفات بوده ايم، اما هرچه به جلوتر حركت مي كنيم موضوع راهداري و ايمن سازي راه ها سخت تر مي شود و بايد به لحاظ اعتباري و برنامه مديريت علمي نگهداري را ه تلاش بيشتري كرد.
پيل پايه همچنين در مراسم بزرگداشت روز راهدار در شيراز گفت: علي رغم تمام تلاش هاي انجام شده، هنوز هم آمار تلفات جاده اي در ايران در مقايسه با جمعيت، بالاست.
اين مقام مسئول با اشاره به تهيه ماشين آلات مورد نياز راهداري در سطح كشور گفت: زماني شايد بازگشايي راه هاي اصلي مسدود شده به واسطه بارش برف در اولويت بود و گاه راه هاي روستايي تا مدت ها مسدود مي ماند اما اكنون با توسعه ارتباطات، بلافاصله بعد از انسداد يك مسير، تلفن هاي مسئولان و راه و ترابري به صدا درمي آيد و مردم خواستار بازگشايي راه ها مي شوند.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي همچنين خواستار افزايش اعتبارات نگهداري جاده ها از سوي مجلس و دولت شد.

 



حوادث كوتاه از كشور

كشف 670 حلقه لاستيك
اصفهان - خبرنگار كيهان: ماموران فرماندهي انتظامي سميرم اصفهان در بازرسي از يك دستگاه تريلر تعداد 670 حلقه لاستيك خودرو به ارزش تقريبي 500 ميليون ريال را كشف و ضبط كردند.
«سرهنگ رجبعلي مختاري» فرمانده نيروي انتظامي سميرم با اعلام اين مطلب اظهار داشت: ارزش ريالي اين محموله قاچاق 460 ميليون ريال است و در اين رابطه راننده تريلر دستگير و تحويل مراجع قضايي شد.
تقليد صدا براي سرقت
سرويس شهرستان ها: ماموران پليس آگاهي استان آذربايجان شرقي مردي كه با تقليد صدا 450 تخته پتو را سرقت كرده بود دستگير كردند. به گزارش اداره اجتماعي آگاهي ناجا، اين فرد كلاهبردار با تقليد صداي صاحب كارخانه توليد پتو 450 تخته پتو به سرقت برده بود كه با تلاش ماموران آگاهي متهم دستگير و با صدور قرار قانوني روانه زندان شد.
انهدام سارقان مسلح
رئيس پليس آگاهي استان آذربايجان غربي از دستگيري سه سارق مسلح كه اقدام به سرقت مسلحانه از يكي از بانك هاي شهرستان مياندوآب كرده بودند خبر داد.
به گزارش اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا، سرهنگ النقي پور گفت: اين سارقان اقدام به سرقت وجه نقد از دست دو مامور پول رسان بانك كرده بودند كه يكي از سارقان هنگام فرار توسط مامور بانك مجروح شد.
وي افزود: ماموران با شناسايي سارقان و دستگيري آنان موفق شدند 38 ميليون وجه سرقتي كشف و متهمان را براي سير مراحل قانوني به مراجع قضايي تحويل دادند.
زمين خوار در زندان
رئيس پليس آگاهي كردستان گفت: فردي كه اقدام به تصرف و فروش غيرقانوني 41 هزار و 600 متر مربع اراضي ملي كرده بود توسط پليس آگاهي استان دستگير شد. به گزارش اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا سرهنگ احمدي تبار افزود: با محرز شدن اقدام غيرقانوني متهم دستگير شد و با مشاهده مدارك و مستندات به بزه انتسابي اعتراف كرد و با صدور قرار قانوني روانه زندان شد.
راهزنان مامورنما
رئيس پليس آگاهي خوزستان با اشاره به سرقت محموله هاي چند تريلر توسط سارقان مسلح گفت: سارقان از افراد سابقه دار بودند كه تحت عنوان مامور پليس اقدام به توقف خودروهاي سنگين و سرقت محموله هاي آنها مي كردند. به گزارش اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا، سرهنگ محسني افزود: ماموران با دستگيري يكي از متهمان و شناسايي او توسط مالباختگان در يك عمليات غافلگيرانه دو همدست وي را دستگيركردند و متهمان را به مراجع قضايي تحويل دادند.

 



نتايج تكميل ظرفيت 90 امروز اعلام مي شود

قائم مقام سازمان سنجش آموزش كشور از اعلام نتايج تكميل ظرفيت آزمون سراسري سال 90 در مقطع كارشناسي در روز شنبه 3 دي خبر داد.
به گزارش فارس، ابراهيم خدايي قائم مقام سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر گفت: نتايج تكميل ظرفيت آزمون سراسري سال 90 در مقطع كارشناسي بعدازظهر روز شنبه 3 دي از سوي سازمان سنجش اعلام مي شود.
وي افزود: نتايج تكميل ظرفيت آزمون دكتراي سال 90 نيز روز يكشنبه 4 دي اعلام خواهد شد.
خدايي خاطرنشان كرد: داوطلبان آزمون سراسري سال 90 در مقطع كارشناسي كه براي تكميل ظرفيت ثبت نام كرده اند بايد به سايت سازمان سنجش مراجعه كرده و در صورت مشاهده نام خود به عنوان داوطلب قبول شده براساس برنامه زمان بندي شده نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
قائم مقام سازمان سنجش آموزش كشور تصريح كرد: در تكميل ظرفيت آزمون سراسري سال 90 ظرفيتي كه اعلام شده حدود 2 هزار و 300 نفر است البته بخشي هم براي رشته هاي نيمه متمركز اعلام مي كنيم كه مصاحبه و معاينه خواهند داشت و تعداد اين داوطلبان كمتر است.
خدايي اظهار داشت: امروز 2 هزار و 300 داوطلب پذيرش متمركز داريم و حدود 3 هزار داوطلب نيز به عنوان قبول شده در رشته هاي نيمه متمركز اعلام مي شوند.

 



نظارت بر وضعيت ترافيك تهران با 650 دوربين

مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهر تهران با بيان اينكه تعداد دوربين هاي نظارت تصويري پايتخت از مرز 650 دستگاه گذشته است گفت: با استفاده از دوربين هاي نظارت تصويري، نظارت دقيق تر بر وضعيت ترافيكي شهر و مديريت بهتر ترافيك امكان پذير است.
به گزارش مهر، حجت الله بهروز با بيان اين كه در برنامه 5 ساله حوزه حمل و نقل و ترافيك شهر تهران دقيقا نقشه گسترش دوربين هاي نظارت تصويري و دوربين هاي ثبت تخلفات با توجه به اولويت ها و نيازهاي هر منطقه مشخص شده و افزايش دوربين ها در سطح شهر كاملا براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته انجام مي شود گفت: با كمك دوربين هاي نظارت تصويري همچنين بلافاصله مي توانيم از اتفاقات و حوادث ترافيكي مطلع شويم و خيلي سريع براي امدادرساني و جلوگيري از انسداد معابر اقدام كنيم.

 



ساجدي نيا خبر داد طرح شناسايي و برخورد با قهوه خانه ها و رستوران هاي متخلف

رئيس پليس تهران بزرگ از اجراي طرح شناسايي و برخورد با قهوه خانه ها، سفره خانه ها و رستوران هاي سنتي متخلف در تهران طي روز پنج شنبه خبر داد.
سردار حسين ساجدي نيا افزود: در پنجمين مرحله از اجراي اين طرح كه روز پنج شنبه يكم دي ماه انجام شد در يك عمليات مشترك و هماهنگ ماموران معاونت نظارت بر اماكن عمومي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ، از 241 سفره خانه، قهوه خانه و رستوران سنتي بازديد به عمل آوردند كه طي آن 51 واحد صنفي متخلف پملب شدند.
رئيس پليس پايتخت ادامه داد: اين طرح در راستاي اجراي طرح امنيت محله محور و بنا به درخواست شهروندان تهراني مبني بر جلوگيري از تجمع افراد خلافكار در اين گونه اماكن و همچنين ممانعت از فعاليت واحدهاي صنفي غيرمجاز در محلات شهر تهران، انجام كه طي آن براي 94 واحد متخلف نيز اخطاريه پلمب صادر و از صاحبان 96 واحد هم تعهد كتبي اخذ شد.
ساجدي نيا به ايسنا گفت: از ابتداي سال جاري اين پنجمين مرحله از اجراي طرح برخورد با قهوه خانه ها، سفره خانه ها و رستوران هاي سنتي متخلف در قالب طرح هاي امنيت محله محور است كه با هدف افزايش ضريب امنيت محلات و اماكن عمومي پايتخت و پاسخگويي به مطالبات و درخواست هاي شهروندان تهراني به مرحله اجرا درآمده است.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ در پايان با اشاره به آمادگي پليس پايتخت براي برخورد با افراد متخلف از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده مواردي از اين دست مراتب را به مركز فوريت هاي پليسي 110 تهران بزرگ منعكس و يا از طريق شوراياري هاي محلات پيگيري كنند و مطمئن باشند پليس با جديت تمام در جهت رفع مسائل و مشكلات شهري و نيز برآورده ساختن دغدغه هاي همشهريان در حوزه انضباط و امنيت اجتماعي برنامه ريزي و عمليات خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14