(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 دی 1390- شماره 20125

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
«د» مثل «دلفين» احمق مثل كاخ سفيد !!
دولت به پيگيري حقوق قربانيان تروريسم موظف مي شود
زيارت امام حسين(ع) ولو با يك سلام
پنجمين همايش نوگلان حسيني با حضور هزار دانش آموز برگزار شد
اختلاف آمريكا و اسرائيل بر سر ايران ، عامل لغو مانور مشترك نظامي
صدور حكم دستگيري 120عضو گروهك منافقين از سوي نوري مالكي
كوتاه از انتخابات



«د» مثل «دلفين» احمق مثل كاخ سفيد !!

«تيم كيتين» (اسم را نگاه!!) فرمانده سابق يگان پنجم نيروي دريايي آمريكا مستقر در بحرين، از ارتش اين كشور خواسته است كه براي مقابله با ايران در تنگه هرمز از دلفين هاي آموزش ديده استفاده كنند! «سانفرانسيسكو كرونيكل» در همين زمينه نوشته: «دلفين ها قادرند با يك توانايي خاص، حتي با چشمان بسته، اجسام را در زير آب با رديابي امواج آنان پيدا كنند. به همين خاطر اين موجود دريايي يك مين ياب فوق العاده است».
جان من! در مقابله با قدرت خيبري و بدري انقلاب اسلامي عزيز، ببين كار كاخ سفيد به كجا كشيده؟! يعني مي خواهم ببينم اين دلفين ها كه اغلب چشم شان هم بسته است، از «RQ170» قوي ترند؟! آيا ممكن است نظامي مقتدر، طياره پهپاد را در روز روشن شكار كند، اما از پس 4 تا دلفين بازيگوش برنيايد؟! وانگهي! جمهوري اسلامي اصولاً كارش از مين گذاري گذشته است و بيشتر در كار ساخت «موشك همه جا پيما» ست.
و اما حالا كه همچين است، ما هم به يانكي ها براي مقابله با جمهوري اسلامي در تنگه هرمز، بسته پيشنهادي زير را ارائه مي دهيم.
يك: سران آمريكا مي توانند با استفاده از «عروس دريايي» و مراسم عقدكنان «عنكبوت آبي» با «ماهي كپور»، حواس غواصان نيروي دريايي جمهوري اسلامي را پرت كنند!
دو: پنتاگون مي تواند جلوي چشم سربازان دريايي جمهوري اسلامي، تعدادي «هشت پاي هوشمند» سبز كند. اين هشت پاها بايد قادر باشند كه از سربازان ارتش جمهوري اسلامي، سؤال كنند؛ «آيا مي توانيد پاهاي ما را بشماريد؟!» و همين كه حواس سرباز پرت شمارش پاهاي هشت پا شد، نقشه شان را به طرفه العيني عملي كنند!!
سه: كاخ سفيد مي تواند با پرورش گونه اي نادر از «وال آبي»، عدم پيوستن وال آبي به جنبش تسخير وال استريت را به عنوان تضعيف روحيه ارتش جمهوري اسلامي در تنگه هرمز به كار ببندد!
چهار: آمريكا مي تواند در تنگه هرمز، با ازدواج تعدادي «خارپوست دريايي» و «اره ماهي»، نوعي «دلر آبي» بسازد و مبادرت به سوراخ كردن قلب سربازان ارتش جمهوري اسلامي كند!
پنج: «فك»هاي خليج فارس هم مي بايست در همان زير دريا، آنقدر با «شقايق دريايي» فك بزنند، كه اعصاب بچه هاي نيروي دريايي جمهوري اسلامي را خرد كنند!
شش: گونه نادري از «كوسه ماهي» بايد قادر باشد كه ضمن كمك به ارتش آمريكا، هر از چندي، با زدن يك «شيرجه سرگشاده»، تعدادي «قزل آلا» را 2 لپي بخورد!!
هفت: آمريكا بايد نوع خاصي از «مارماهي» پرورش دهد كه طول نيشش اندازه قطر تنگه هرمز باشد، تا در وقت لزوم بتوانند ترمز نيروي دريايي ايران در آب هاي نيلگون را بكشند و يك نيشگون درست و حسابي از قدرت جمهوري اسلامي بگيرند!!
هشت: «فيل دريايي» بايد ضمن كم كردن از وزن خود و گرفتن رژيم، با انجام دادن جت اسكي، حال رژيم تا بن دندان مسلح جمهوري اسلامي را بگيرد!
نه: «اسب آبي» هم مي تواند روي آب تنگه هرمز، اسكي روي آب كند و خاطره «اسب تراوا» را زنده نگه دارد!
ده: بديهي است انواع و اقسام «نهنگ هاي دريايي» من جمله «نهنگ سفيد»، «نهنگ عنبر»، «نهنگ آبي»، «نهنگ اسپرم»، «نهنگ رايت»، «نهنگ پيلوت»، «نهنگ قاتل»، «نهنگ گرينلند»، «نهنگ خاكستري»، «نهنگ گوژپشت» و ساير نهنگ ها، مي توانند تعدادي تفنگ در دهان خود جاسازي كنند و به وقتش(!) عرصه را بر غواصان جمهوري اسلامي تنگ كنند!!
¤¤¤
«آقا»... آري! با شما هستم «آقا»! اقتدار خيبري و بدري ات، قدرت ملت 9 دي شما و امت بيداري اسلامي تان، عجيب ديوانه كرده نظام سلطه را. تو لابد سلاله حيدري و از نسل اسدالله غالبي، كه اينچنين پريشان كرده اي حال دشمن را. اين ملت اگر سرباز شماست و اگر شما فرمانده مايي، دلفين هاي آمريكايي را هم مال خود مي كنيم و با اين زبان بسته ها عكس يادگاري مي اندازيم!! كه زيبا گفت: «الحمدلله الذي جعل اعدائنا من الحمقا».
حسين قدياني

 



دولت به پيگيري حقوق قربانيان تروريسم موظف مي شود

مجلسي ها ديروز به فوريت طرحي راي دادند كه در صورت تصويب نهايي، دولت موظف خواهد شد حقوق قربانيان تروريسم را در محاكم داخلي و خارجي پيگيري كند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در صحن علني روز چهارشنبه طرح يك فوريتي الزام دولت به پيگيري حقوق قربانيان ايراني اقدامات تروريستي را بررسي كردند.
در آغاز اين بررسي حشمت الله فلاحت پيشه رئيس كميته خارجي مجلس شوراي اسلامي به عنوان طراح اين طرح گفت: هيچ ملتي در دنياي امروز به اندازه ايرانيان قرباني اقدامات تروريستي نشده اند. برخي از قدرت هاي امروز دنيا از هرگونه ابزار قدرت و نفوذ خود جهت ساماندهي ترور ايرانيان استفاده مي كنند.
وي افزود: سازمان اطلاعاتي اين كشورها ارتباطات اثبات شده اي با برخي از گروه هاي تروريستي دارند و اين گروه ها در ازاي عمل به وظايف تروريستي خود و جلوگيري از پيشرفت هاي علمي و فناوري جمهوري اسلامي ايران در غرب پاداش سياسي دريافت مي كنند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: سوءاستفاده از روابط توام با حسن نيت جمهوري اسلامي ايران با آژانس هسته اي و قرار دادن دانشمندان هسته اي در فهرست سياه گروه هاي ترور خلاف كنوانسيون هاي بين المللي و منشور ملل متحد است متأسفانه اقدامات قانوني لازم در قالب مقررات حقوق بين الملل در اين رابطه از سوي دولت صورت نگرفته است.
وي در پايان تأكيد كرد: بايد از ظرفيت هاي حقوقي سازمان هاي بين الملل و حقوق بين الملل براي مطالبه قانوني حقوق قربانيان ايراني اقدامات تروريستي در محاكم بين المللي استفاده كرد.
در ادامه اين بررسي علي اصغر يوسف نژاد نماينده مردم ساري در مخالفت با يك فوريت اين طرح گفت: اين طرح سطحي و گذرا بوده و بدون در نظر گرفتن واقعيت جامعه بررسي شده است بنابراين فوريتي براي بررسي آن وجود ندارد.
وي افزود: با تصويب اين طرح دولت به جاي اقدامات پيشگيرانه و حفاظت از دانشمندان موظف به تشكيل بانك اطلاعاتي مي شود كه بسيار اشتباه است.
در ادامه بهمن محمدياري نماينده تالش در مجلس شوراي اسلامي در موافقت با اين طرح گفت: اين طرح در راستاي احقاق حقوق قربانيان تروريسم و دانشمندان هسته اي ايران در محاكم بين المللي و تصويب فوريت آن ضرورت دارد.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس هم كه رياست جلسه را بر عهده داشت گفت: مخالفت جدي با اين طرح در مجلس وجود ندارد.
در نهايت يك فوريت اين طرح با 127راي موافق، 6 راي مخالف، 16 راي ممتنع از مجموع 194نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
در صورت تصويب نهايي اين طرح دولت موظف است نسبت به احقاق حقوق قربانيان ايراني اقدامات تروريستي در محاكم داخلي و بين المللي اقدام نمايد.
طبق تبصره يك اين طرح دولت موظف است حداكثر در سه ماه دستگاه متولي اجراي اين قانون را معرفي نمايند.
براساس تبصره 2 اين طرح دستگاه متولي اجراي اين قانون موظف است بانك اطلاعاتي مربوط به قربانيان ترور، گروه هاي تروريستي مسئول اجراي ترور و سازمان ها و كشورهاي خارجي مرتبط با گروه هاي تروريستي را ايجاد نمايد.
براساس تبصره 3 اين طرح قوه قضائيه موظف است يك شعبه دادگاه را جهت پيگيري پرونده ها و صدور احكام مقتضي معرفي نمايد.
تبصره 4 اين طرح دولت موظف است حمايت هاي حقوقي، مشاوره اي و امكانات مالي لازم را جهت پيگيري حقوق قربانيان و بازماندگان اقدامات تروريستي در محاكم بين المللي فراهم نمايد.
براساس تبصره 5 اين طرح وزارت امور خارجه موظف است در قالب ديپلماسي عمومي متناسب با افشاي نقش كشورهاي خارجي و دستگاه هاي اطلاعاتي آنها و برخي سازمان هاي بين المللي بر تضييع حقوق ايرانيان اقدام نمايد.
طبق تبصره 6 اين طرح دستگاه مسئول اجراي قانون در دولت موظف است هر شش ماه يك بار گزارش اجراي اين قانون در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ارائه دهد.
و در پايان براساس تبصره 7 اين طرح بار مالي ناشي از اجراي اين طرح از محل رديف 10 ميلياردريالي پيگيري حقوق جانبازان شيميايي در محاكم داخلي و خارجي تامين مي شود.
مخالفت با كليات يك طرح
دو فوريتي
مجلسي ها همچنين در جلسه علني روز چهارشنبه بررسي كليات طرح دو فوريتي اصلاح ماده 982 قانون مدني را در دستور داشتند.
نمايندگان مجلس روز يكشنبه هفته جاري 2 فوريت اين طرح را به تصويب رساند.
ماده 982 قانون مدني تصريح دارد اشخاصي كه تحصيل تابعيت ايراني نموده يا بنمايند از كليه حقوقي كه براي ايرانيان مقرر است بهره مند مي شوند وليكن نمي توانند به مقاماتي چون رياست جمهوري و معاونان وي، عضويت در شوراي نگهبان و رياست قوه قضائيه، وزارت و كفالت وزارت و استانداري و فرمانداري، عضويت در مجلس شوراي اسلامي، عضويت شوراهاي استان، شهرستان و شهر، استخدام در وزارت امور خارجه و نيز احراز هرگونه پست و ماموريت سياسي، قضاوت، عاليترين رده فرماندهي در ارتش و سپاه و نيروي انتظامي، تصدي پست هاي مهم اطلاعاتي و امنيتي نائل شوند.
طراحان اين طرح 2 فوريتي بنا داشتند عبارت «و اقتصادي»، را بعد از كلمه «امنيتي» در عبارت «تصدي پست هاي مهم اطلاعاتي و امنيتي» در اين ماده الحاق كنند.
همچنين در تبصره اي تاكيد كردند تصدي سمت هاي فوق براي ايرانياني كه تابعيت كشورهاي خارجي را اخذ كرده باشند نيز ممنوع است.
در جلسه ديروز مجلس كليات اين طرح به بحث گذاشته شد مخالفان با كليات طرح دو فوريتي معتقد بودند اساسا ماده 982 مربوط به خارجياني است كه تابعيت ايراني اخذ مي كنند و ربطي به ايرانيان با تابعيت مضاعف ندارد و با تصويب اين طرح به نوعي اخذ تابعيت دوگانه به رسميت شناخته مي شود در حاليكه تابعيت مضاعف در قانون ايران پذيرفته نيست.
موافقان اما معتقد بودند براي جلوگيري از اتفاق رخ داده در موضوع تخلف سه هزار ميلياردي بايد اين قانون اصلاح شود و با چنين طرحي از تصدي پست هاي اقتصادي و مهم توسط كساني كه تابعيت مضاعف دارند جلوگيري مي شود.
حسن قشقاوي معاون پارلماني و امور كنسولگري وزارت خارجه كه در صحن مجلس حضور داشت در مخالفت با كليات اين طرح گفت: آنچه كه طراحان مطرح مي كنند اساسا مربوط به خارجي هاست و ربطي به ايرانياني كه تابعيت مضاعف دارند ندارد.
وي ادامه داد: در ماده 989 قانون مدني موضوع بسيار شديدتر و قوي تر و قاطع تر از اين طرح وجود دارد و تصويب اين طرح قوت قانون قبلي را مي گيرد و افراد تشويق مي شوند تابعيت دوگانه بگيرند.
قشقاوي گفت: در قانون موجود تصريح شده افرادي كه تابعيت خارجي كسب مي كنند تابعيت خارجي آنها كم لن يكن شناخته مي شود و صرفا تابعيت ايراني مي گيرند اين يعني ما تابعيت مضاعف را قبول نداريم و اگر اين طرح به تصويب برسد به معناي آن است كه آن را به رسميت مي شناسيم.
وي گفت: در اين طرح شما براي كسي كه تابعيت دوگانه دارد تاييد كرده ايد كه حق تصدي پست هاي مهم را ندارد در حاليكه قانون فعلي مجازاتي كه براي تابعيت دوگانه قائل شده اين است كه اصلا كارمند هم نباشد و حتي تمام اموال منقول او به فروش برسد بنابراين بحث مطرح شده در اين طرح ربطي به ايرانيان با تابعيت دوگانه ندارد.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس كه رياست جلسه را بعد از لاريجاني عهده دار شد در اين خصوص گفت: يادداشت كتبي نمايندگان به هيئت رئيسه داده اند و در آن سوال شده است درخصوص اتفاقي كه در اختلاس 3هزار ميليارد افتاد و برخي كه تابعيت دوگانه داشتند و در پست هاي حساس بودند آيا در آن موقع قانون نبود يا تسامح مجري بود كه چنين اتفاقي افتاد اين سوال را از پشت تريبون پاسخ دهيد.
قشقاوي در پاسخ گفت: اين اشكال نمايندگان وارد است. اشكالي كه در قانون وجود دارد مي تواند در ماده 989 اصلاح شود.
وي گفت: ما مكانيزمي نداشتيم كه مشخص شود كه فرد داراي دو تابعيت است چون كسي اعلام نمي كند كه تابعيت كشور ديگري دارد در موردي هم كه پيش آمد ما نمي دانستيم اگر مكانيسمي طراحي شود كه مشخص شود افراد تابعيت دوگانه دارد و اعلام كنند مي توانيم عملي مجرمانه تلقي كنيم بنابراين اگر قرار است اصلاحي انجام شود بهتر است در ماده 989 اين اصلاح انجام شود.
نمايندگان مجلس پس از استماع اظهارات موافق و مخالف و نماينده دولت با 56 راي موافق 66 راي مخالف و 27 راي ممتنع از 195 نماينده حاضر با كليات اين طرح دو فوريتي مخالفت كردند.
قبل از راي گيري براي كليات تعدادي از نمايندگان مجلس با جمع آوري امضا درصدد لغو يك فوريت اين طرح برآمدند تا در صورت تصويب كليات يك فوريت آن را لغو كنند تا موضوع به صورت دقيق تر مورد بررسي قرار گيرد و فرصت براي اين بررسي باشد اما با راي منفي مجلس به كليات اين طرح موضوع تلاش براي لغو يك فوريت منتفي شد و در نهايت اين طرح از دستور كار مجلس خارج شود.
روز چالش برانگيز
بررسي لايحه قاچاق
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته حدود 2 ساعت سه ماده از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي كردند كه يكي حذف شد و ديگري مراعا ماند ماده سوم نيز عليرغم بحث هاي طولاني به نتيجه اي نرسيد اين مواد در رابطه با شروع به جرم قاچاق و مجازات هاي مربوط به آن و افزايش مجازات هايي براي مرتكبين به قاچاق بود كه در صحن علني مجلس با پيشنهادهاي حذف و اصلاح متعدد مواجه شد.
موادي كه در اين جلسه مورد بحث قرار گرفت در رابطه با شروع به جرم قاچاق و برخي مجازات ها براي مرتكبين به اين جرم بود اما هيچ كدام از اين مواد مورد تصويب مجلس قرار نگرفت.
ماده 66 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز با پيشنهاد رضا عبداللهي نماينده ماهنشان و رئيس كميسيون برنامه و بودجه حذف شد.
پس از آن ماده 67 لايحه مبارزه با قاچاق كالا با عدم راي نمايندگان به تصويب يا حذف آن مرعا مانده و براي بررسي بيشتر به كميسيون اقتصادي ارجاع شد.
در ادامه ماده 68 اين لايحه نيز در «صحن علني مجلس مورد بررسي قرار گرفت كه با ابهاماتي همراه بود و مذاكرات گسترده اي را به دنبال داشت.
پس از اين مذاكرات ابهام اين ماده برطرف شد اما همچنان چالش نمايندگان بر سر تصويب اين ماده ادامه يافت.
جهانبخش محبي نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي درخواست حذف كل اين ماده را مطرح كرد و از نمايندگان خواست با حذف اين ماده موافقت كنند اما اين تقاضا مورد موافقت نمايندگان قرار نگرفته و راي نياورد.
در ادامه محمدحسين فرهنگي عضو ديگر هيئت رئيسه درخواست حذف برخي بندهاي اين ماده را مطرح كرد كه به دليل طولاني شدن مذاكرات بررسي اين ماده به جلسه آينده صحن علني موكول شد.
روز گذشته سوال ملي حجت الاسلام سيدناصر موسوي نماينده فلاورجان در مجلس از سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي هم مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
اين سوال قبلا در كميسيون اقتصادي مجلس مطرح و بررسي شده بود اما به دليل قانع نشدن نماينده سوال كننده از پاسخ هاي وزير، براي رسيدگي به صحن علني مجلس تقدم شده است.
در خلاصه سوال آمده است: چرا وزير امور اقتصادي و دارايي نسبت به برنده شدن شركت بول فرانسه در مناقصه برگزار شده جهت سهميه نرم افزارهاي مالياتي عليرغم اهميت مسائل امنيتي هيچ اقدامي انجام نداده است؟
پس از ارائه توضيحات و پاسخ هاي وزير درباره سوال و نيز بيان توضيحاتي توسط نماينده فلاورجان، حجت الاسلام موسوي پاسخ هاي وزير را قانع كننده ندانست كه به همين دليل از نمايندگان در اين زمينه راي گيري شد كه وكلاي ملت با 107 راي موافق، 33 راي مخالف و 16 راي ممتنع از 194 نماينده حاضر در جلسه پاسخ هاي وزير را قانع كننده دانستند.

 



زيارت عارفانه وعاشقانه اباعبدالله(ع) ـ بخش دوم وپاياني
زيارت امام حسين(ع) ولو با يك سلام

در اذن دخولي كه در همه مشاهد مشرفه مستحب است، مي خوانيم: و أعلم أن رسولك و خلفائك عليهم السلام أحياء عندك يرزقون يرون مقامي و يسمعون كلامي و يردّون سلامي و أنّك حجبت عن سمعي كلامهم و فتحت باب فهمي بلذيذ مناجاتهم؛ خدايا من مي دانم كه پيغمبر و اولياء تو زنده اند، سخن من را مي شنوند، من را مي بينند، به سلامم جواب مي دهند؛ اما من نمي شنوم.بودند بزرگاني كه وقتي سلام مي كردند جوابش را مي شنيدند. بيچاره ما كه كر و كوريم. اگر بخواهيم از اين زيارت ها درست استفاده كنيم، بايد اين اعتقادهامان را جدي بگيريم. بايد باور كنم كه واقعاً اينجا كسي هست كه مرا مي بيند و صداي مرا مي شنود. بايد اجازه بدهند تا من وارد شوم!
بودند و هستند بزرگاني كه گفته اند: اگر اذن دخول خوانديد و دلتان نشكست وارد نشويد و برگرديد. اين از مقوله معرفت است؛ يعني شناخت امام. عارفا بحقهم، يكي از شئونش همين است. البته از اين وسيعتر هم هست. همه در ذهن ما متمركز است، اما توجه نداريم. در حالات اضطرار، كسي كه اميدش از همه جا قطع مي شود يا مثلاً در بياباني راه گم مي كند يا مشرف به هلاكت است از عمق جان مي گويد: يا اباصالح المهدي ادركني؛ آقا كجاست كه اين صدا را بشنود؟ او از راه دور چگونه به تو كمك مي كند؟ اين، بيش از آن است كه انسان روبروي مرقد امام بايستد و بگويد تو مي شنوي. همه ما اين حالت ها را داريم كه وقتي گرفتار شديم خوب يادمان مي آيد از اين چيزها هست. سعي كنيم به اين اعتقادات ارتكازي كه به زحمت پيدا شده است توجه كامل داشته باشيم. خيلي آسان است بگويند: روايتش ضعيف است يا سندش معتبر نيست! اين ارتكاز همه شيعه است. ما نمي فهميم؛ مثل خيلي چيزهاي ديگر كه نمي فهميم! سعي كنيم آن اندازه اش را كه ميسّر است، دست كم آن وقتي كه به حرم حضرت معصومه(ع) مشرف مي شويم يا اگر سعادت داشته باشيم كربلا مشرف شويم، باورمان باشد كه امام مي بيند، مي شنود و جواب ما را مي دهد و آنچه در دل داريم مي فهمد. براي او فرقي نمي كند كه بگوييم يا نه؛ اين براي ما مهم است كه توجه داشته باشيم و ارتباط برقرار كنيم. اين ماييم كه بايد بفهميم در مقابل چه كسي ايستاده ايم. چه موقعيتي داريم و چه شرافتي نصيبمان شده است و چقدر مي توانيم از اين موقعيتي كه گيرمان آمده است بهره برداري كنيم. اين از مقوله معرفت است؛ يك توأماني هم دارد كه با محبت همراه است. در مورد معرفت خدا هم معرفت و محبت نوعي تلازم با هم دارند. در مرتبه اي از آن، معرفت مقدم است و يك نوع عليت ناقصه نسبت به محبت دارد، در مراتبي هم، محبت باعث افزايش معرفت مي شود. اين زيارت ها علاوه بر اينكه ما را به آن معتقدات و اين معرفت هايي كه نسبت به اهل بيت(ع) داريم توجه مي دهد، بعد ديگر رواني ما را هم تقويت مي كند.
ابعاد اصلي روح و مراتب انسانيت
شناخت و معرفت، و احساس و عواطف دو بعد اصلي روح انسان هستند. اين دو تا وقتي تقويت شود، انسانيت انسان تقويت مي شود. هر قدر ما به خودمان و به هستي آگاه تر باشيم، انسان تريم. انسانيت هم مراتب دارد. هر قدر معرفت و محبت ما،يا بعد شناخت و بعد عاطفه ما ضعيفتر شود، از انسانيت دورتر مي شويم. بي توجه و سر در آخور؛ آن ديگر انسان نيست. خودخواه و خودپرست؛ به ديگران هيچ اعتنايي نمي كند. او ديگر تنها صورت انسان را دارد: ن هم لاّ كالأنعام بل هم أضلّ(فرقان/44). حالا ببينيد اهل بيت(ع) چه تدبيري به كار برده اند! اين حكمت الهي است كه در آنها ظهور پيدا كرده است. با يك السلام عليك يا اباعبدالله گفتن، هم بعد معرفتي انسان تقويت مي شود و هم بعد عاطفي اش و انسانيت رشد مي كند.
سرّ زيارت
چطور با يك سلام كردن انسانيت رشد مي كند؟! اين يك مسئله قطعي علمي ثابت شده و هم دروني است. شما با كسي دوست هستيد و به او علاقه داريد. اگر اين علاقه تان را در عمل ظاهر كنيد، كم يا زياد، اين علاقه رشد مي كند و تقويت مي شود. اگر اظهار نكنيد، كم كم يادتان مي رود؛ «از دل برود هر آنچه از ديده برفت.» پس هر چه ناشي از محبت باشد، محبت را زياد مي كند. اگر به كسي هديه اي بدهيد و برايش پول خرج كنيد، محبتتان زياد مي شود. اگر به كسي ارادت داريد، با زبانهاي مختلف عرض ارادت مي كنيد؛ تا مي رسد به آنجايي كه كساني غزل سرايي و مديحه سرايي مي كنند. عاشقانه سخن مي گويند و عاشقانه رفتار مي كنند. پس بازار عالم با همين چيزها گرم است. اگر اين كارها انجام شود روز به روز محبت بيشتر مي شود و اگر نشد، كم مي شود. شما اگر دوستت را ببيني و به او سلام نكني، آيا ديگر محبت مي ماند؟ پس حتي يك سلام كردن مي تواند محبت را زياد كند. چطور در اطراف انسان چيزهايي هست كه توجهش را جلب مي كند، اما روزي چند مرتبه يادش مي رود بگويد: السلام عليك يا اباعبداللّه! اگر ريشه اي در دل نداشته باشد اين اثر ظاهر نمي شود. اگر شب اربعين و روزهاي ديگر آمد و يادي از زيارت امام حسين نكردي، محبت اين گوهر عظيم، اين اكسير كيميا، كم كم ضعيف و كم رنگ و بي اثر مي شود. بنابراين اين همه اهتمامي كه در زيارت ها هست بي جهت نيست. باعث محبت بيشتر مي شود؛ يعني پيوند روح شما با سيدالشهدا(ع) تقويت مي شود و رشد مي كند.
پس اگر ما در زيارت دو چيز را رعايت كنيم: اول مسائلي كه مربوط به شناختمان است؛ اين كه با چه كسي روبرو هستيم و بعد سعي كنيم كه كارمان را به قصد عبادت و با ادب انجام دهيم، اين مي تواند در ساختن ما و در كمالات روحي ما فوق العاده اثر داشته باشد.
انگيزه هاي زيارت
نكته ديگر اينكه وقتي انسان كسي را دوست دارد به ملاقات و زيارتش مي رود. انگيزه انسان براي زيارت متفاوت است، همچنان كه علت دوستي اش هم متفاوت است. گاهي زيارت از كسي، براي اين است كه يك كاري با او دارد. مثلاً مي خواهد پولي قرض بگيرد. گفت: سلام روستايي بي طمع نيست! اين سلام و محبت ارزش دارد، اما خالص نيست. ولي يك وقت انسان دلش براي كسي تنگ مي شود، مي گويد: برويم يك سري به دوستمان بزنيم تا رفع دلتنگي مان شود. اين از آن كمي مرتبه اش بالاتر است؛ اما بالاخره مي خواهد رفع دلتنگي خودش كند. اين هم باز براي او نيست. اما محبت ممكن است به يك جايي برسد كه انسان اصلاً خودش را فراموش كند. دلتنگم يا نيستم، كاري دارم يا ندارم، نفعي براي من دارد يا ندارد، مهم نيست. گويا غير از او چيزي نمي بيند. وقتي هم به ملاقاتش مي رود چيزي از او نمي خواهد. آمده است تا خضوع كند. ممكن است طوري شود كه محبّ، در مقابل محبوب، جز خضوع و جز فاني شدن چيزي نمي خواهد. مي خواهد در مقابلش به خاك بيفتد. آخر چرا اين طوري مي كني؟! نمي دانم چرا؛ عشق است! خيلي از ماها مي خواهيم برويم زيارت سيدالشهدا. آرزو و دعايمان هم زيارت كربلاست اما وقتي عمق دلمان را بكاويم، مي خواهيم برويم تا دعاي ما تحت قبّه سيدالشهدا مستجاب بشود. مي خواهيم ما را شفاعت كند و گناهانمان آمرزيده شود. مي خواهيم برويم حاجتمان را بگيريم. اين هم خوب است كه باز امام حسين(ع) را شناخته ايم و مي دانيم استجابت دعا تحت قبّه او از ويژگي هاي سيدالشهدا(ع) است. اما اين خيلي فرق دارد با آن كسي كه دلش براي امام حسين(ع) تنگ شده است. سفر خطرناك است، دست مي برند، مي كشند؛ مهم نيست. مي گويد جانم فداي حسين(ع).
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبري : قم :8/12/86
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



پنجمين همايش نوگلان حسيني با حضور هزار دانش آموز برگزار شد

گروه ادب و هنر-
مراسم اختتاميه پنجمين همايش نوگلان حسيني با حضور وزير آموزش و پرورش، رئيس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
حميد حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش در اين همايش سخنراني كرد و با بيان اينكه دانش آموزان حاضر در اين مراسم يكي از زيباترين كلاس هاي درس را تشكيل داده اند گفت: تاسوعا، عاشورا، 28 صفر و غيره زيباترين زمان هاي ما براي تعليم و تربيت است. با خواندن تمامي درس ها يك قدم به خدا نزديك تر مي شويم و هركدام از آنها راهي است براي رسيدن به صراط مستقيم ولي پرداختن به موضوع عاشورا، محرم و امام حسين(ع) راه و مسير اصلي رسيدن به خداوند را براي ما بيشتر نمايان مي كند.
وي افزود: آموزش و پرورش، شهرداري و هر يك از ارگان ها كارهاي مهمي را انجام مي دهند ولي مهم اين است كه دانش آموزان را در مسير امام حسين(ع) راهنمايي كنيم زيرا نزديكي با سالار شهيدان باعث خوشبختي در دو عالم است.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: قرآن و اهل بيت(ع) را اگر داشته باشيم هيچ وقت به بيراهه نمي رويم و زمين نمي خوريم. در جامعه كنوني نيز با اطاعت از منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي و پيروي از راه ائمه اطهار(ع) بايد راه امام حسين(ع) را ادامه دهيم.
حاجي بابايي با بيان اينكه دانش آموزان در كشور امانات الهي هستند كه بايد به سلامت به منزلگه مقصود برسند، ادامه داد: من امروز در زيباترين كلاس و جلسه شركت كرده ام. دست همه بچه هاي مداح از پيش دبستان تا دبيرستان را مي بوسم و به وجود همه آنها افتخار مي كنم.
در ادامه اين مراسم رضا اماني، معاون پرورشي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بيان اينكه نوگلان حسيني سرمايه هاي امام همام و رهبر معظم انقلاب اسلامي هستند، گفت: اين مقام ذاكري و مرثيه سرايي بسيار ارزشمند است چرا كه عاملي براي پاسداشت و زنده نگه داشتن ياد و نام شهدا به ويژه حسين(ع) و ياران باوفايش است.
وي افزود: در طول تاريخ نيز ائمه ما به ويژه امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) براي پاسداري از خون شهدا سرمايه ها خرج كردند تا سرايندگان در اقصي نقاط دنيا به ويژه در مكه مكرمه عزاي جد بزرگوارشان را برگزار كنند تا پيام انقلاب عاشورا را به تمامي دنيا برسانند.
اماني ادامه داد: در قلوب مومنين حرارت و محبتي از امام حسين(ع) وجود دارد كه هيچ وقت سرد نمي شود و بعد از 14 قرن سال به سال نيز اين موج فزاينده به سمت سالار شهيدان بيشتر مي شود. درس هاي عاشورا آن قدر زيباست كه هركدام از ما در هر مقطع سني مي توانيم از آن درس بگيريم.
در ادامه اين مراسم سيدمحمد حسين حجازي، دبير همايش و مدير فرهنگي- هنري منطقه هفت با بيان گزارشي از اين مراسم گفت: تجليل از نوگلان حسيني با هدف نشر و اشاعه فرهنگ ديني و تشويق نوجوانان خادم اهل بيت(ع) و شناسايي اين استعدادها از سال 76 آغاز به كار كرد و امسال با شركت يك هزار و 253 دانش آموز از سرتاسر شهر تهران با همكاري سازمان دانش آموزي، بنياد دعبل خزايي، امور ايثارگران شهرداري تهران و فرهنگسراي انديشه برگزار شد.
در اين مراسم همچنين از برگزيدگان به اين شرح تجليل شد: در مقطع خردسالان و پيش دبستاني؛ نفر اول: سيد محمد مهدي موسي زاده، نفر دوم: اميرعباس ناهيدي و نفر سوم: اميرعباس صيفي، در بخش ويژه مدارس استثنايي؛ نفر اول: رضا سنجري، نفر دوم: محمدرضا وثوق منش و نفر سوم: پرويز مهدوي، در مقطع ابتدايي؛ نفر اول: محمدمتين مالكي، نفر دوم: محمدرضا پوراسدي و نفر سوم: محمدرضا جليلوند، در مقطع راهنمايي؛ نفر اول: محمد گودرزي(معرفي به همايش كشوري)، نفر دوم: حسين ريحان زاده و نفر سوم: امير فتحي، در مقطع دبيرستان؛ نفر اول: اميرحسين كبوك (معرفي به همايش كشوري)، نفر دوم: محمدسجاد خسروآبادي و نفر سوم: مهدي فتحي.

 



پايگاه صهيونيستي دبكا
اختلاف آمريكا و اسرائيل بر سر ايران ، عامل لغو مانور مشترك نظامي

پايگاه صهيونيستي دبكا، وابسته به سازمان جاسوسي موساد از اختلافات شديد اسرائيل و آمريكا بر سر ايران خبر داد؛ موضوعي كه منجر به لغو بزرگترين مانور نظامي مشترك واشنگتن و تل آويو از سوي بنيامين نتانياهو شد.
دبكا به نقل از منابع اطلاعاتي خود افشا كرد، برخلاف گزارش هاي اخير كه در واشنگتن و بيت المقدس منتشر شد، اين بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل بود كه تصميم گرفت بزرگترين مانور نظامي مشترك آمريكا و اسرائيل را لغو كند، نه باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا.
منابع اطلاعاتي دبكا گزارش دادند: نتانياهو پس از بررسي هاي دقيق متوجه شد راه حل دولت اوباما براي ممانعت از برنامه هسته اي ايران سست و متزلزل است؛ موضوعي كه با اشاره به چهار قصور و كوتاهي در رويكرد آمريكا، بر آن دلالت كرده است:
1. واشنگتن با گذشت يك ماه از اقدام ايران در به غنيمت گرفتن پهپاد جاسوسي 170-RQ هيچ اقدامي عليه اين كشور انجام نداده است و حتي بر درخواست اوباما براي بازگرداندن اين هواپيماي جاسوسي پافشاري نكرده است. اين در حالي است كه ايران به سهم خود از اين حادثه بهره برداري مي كند. جمهوري اسلامي ايران يك بازي كامپيوتري با نام «170-RQ را فرود بياور» منتشر كرده كه كاربران در آن قطعاتي را كه روي صفحه به نمايش درآمده سوار مي كنند و سپس آن را براي حمله به آمريكا به پرواز در مي آورند.
2. سكوت واشنگتن در قبال آغاز غني سازي 20درصد در تاسيسات زيرزميني فردو در نزديكي قم نيز يكي ديگر از اين كوتاهي هاست. در همين رابطه ايهود باراك، وزير جنگ اسرائيل در دو مصاحبه تلويزيوني در آمريكا هشدار داد به محض اينكه تاسيسات فردو راه اندازي شود، ايران انتقال ساير تاسيسات هسته اي خود به زير زمين و دور از دسترس و نظارت آمريكا و اسرائيل را آغاز مي كند. وي همچنين بيان كرد كه اسرائيل نمي تواند با اين موضوع كنار بيايد بنابراين كابينه نتانياهو بر اين باور است كه اعتبار اسرائيل اكنون در خطر است.
3. درست سه هفته قبل عطاالله صالحي، فرمانده ارتش ايران به ناو هواپيمابر «يو اس استنيز» هشدار داد كه ديگر به خليج فارس و تنگه هرمز بازنگردد. از آن زمان به بعد، هيچ ناو هواپيمابر آمريكا حتي براي آزمايش صحت اين تهديد تلاش نكرد از اين تنگه عبور كند. از اين رو تهران نيز به خود مباهات مي كند.
4. حتي پس از تصويب تحريم عليه بانك مركزي و صنعت انرژي ايران، كاخ سفيد اعلام كرد كه در طول يكسال اين تحريم ها را اجرايي مي كند. طبق برآورد اسرائيل، اگر تا شش ماه ديگر تحريم ها اجرايي نشود ايران فرصت مي يابد برنامه هسته اي خود را به مرحله خطرناك و غيرقابل بازگشت برساند.

 



صدور حكم دستگيري 120عضو گروهك منافقين از سوي نوري مالكي

نوري مالكي بر تصميم قطعي دولتش براي اخراج گروهك تروريستي منافقين و صدور حكم دستگيري120عضو اين گروهك تاكيد كرد.
نخست وزير عراق شب سه شنبه در يك گفت وگوي تلويزيوني گروهك منافقين را يك گروهك «تروريستي» توصيف كرد كه به انجام اقدامات تروريستي در ايران و عراق مي پردازند.
وي با تأكيد بر تصميم كشورش براي اخراج اين گروهك و پايان دادن به اين مسئله، به صدور 120حكم دستگيري اعضاي اين گروهك كه تعدادي از آنها هنوز در پادگان اشرف مستقر هستند، اشاره كرد.
به گزارش اشرف نيوز، مالكي ادامه داد: قانون اساسي عراق هرگز اجازه نمي دهد كه اين گروهك تروريستي از خاك كشورش كشورهاي همجوار را هدف قرار دهد؛ از اين رو دولت عراق فشارهايي را براي پايان دادن به حضور اين گروهك وارد مي كند.
وي تصريح كرد: عراق خواهان حفظ روابط با همسايگانش است. اين كشور مي كوشد تا به بحران هايي كه صدام در روابط عراق با همسايگانش از جمله ايران و تركيه ايجاد كرده، پايان دهد.
نخست وزير عراق تأكيد كرد: عراق خواهان پايان دادن به حضور اين گروهك تا اواسط ژانويه بود، اما دخالت ها و ميانجيگري ها مانع از انجام آن شد. بان كي مون، دبيركل سازمان ملل طي تماس با مسئولان ساير كشورها از عراق خواست تا در اين باره كمي صبر به خرج داده و تا برج چهارم سال جاري ميلادي به آنها فرصت دهد تا بعد از آن آنها پادگان اشرف را كاملاً تخليه كنند.
در همين حال دبيركل شوراي تصميم گيري سياسي شهر نجف با تأكيد بر مواضع هميشگي مجلس اعلاي اسلامي عراق مبني بر اخراج گروهك تروريستي منافقين از عراق گفت: موضع ما در قبال اين گروهك از گذشته هاي دور مشخص و روشن بوده است و بر محاكمه و اخراج آنان از عراق تاكيد داشته ايم.
مصطفي الطريحي درباره مهلت مجدد دولت عراق براي ترك پادگان تروريستي اشرف گفت: مهلت اخير دولت با گذشته تفاوت زيادي دارد و به نظر مي رسد يك نقطه تحول به شمار آيد. از سوي ديگر بر كسي پوشيده نيست كه فشارهاي خارجي زيادي براي ابقاي گروهك منافقين به منظور تهديد همسايگان عراق بر دولت وارد مي شود، آن هم زماني كه عراق تصميم گرفته است حقوق همسايگان خود را محترم بشمارد و همان گونه كه از آنها مي خواهد تا او را در فرآيند جديد سياسي ياري كنند، آنان نيز انتظار دارند تا عراق صادقانه در برابر تهديد همسايگان بايستد.

 



كوتاه از انتخابات

آيت الله خزعلي: اصولگرايان براساس نظرات آيت الله مهدوي عمل كنند
عضو مجلس خبرگان از اصولگرايان خواست براساس نظرات آيت الله مهدوي عمل كنند.
آيت الله ابوالقاسم خزعلي عضو مجلس خبرگان رهبري به وحدت اصولگرايان در آستانه انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: اصولگرايان به نظرات آيت الله مهدوي كني عمل كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه مردم به كساني راي دهند كه ولايت فقيه را قبول دارند و پايبند به ولايت هستند، تصريح كرد: اصولگرايان با محوريت و نظر آيت الله مهدوي كني عمل كنند.
به گزارش فارس، وي در ادامه افزود: گروههايي كه تحت مديريت آيت الله مصباح هستند نيز مورد تاييد هستند.
آيت الله خزعلي در خاتمه در توصيه به مردم و مسئولان خاطرنشان كرد: مردم و داوطلبان پايبند به ولايت فقيه باشند.
حسين طلا، دبير اجرايي ستاد انتخابات جبهه متحد در تهران
حسين طلا به عنوان دبير اجرايي ستاد انتخابات تهران جبهه متحد اصولگرايان انتخاب شد.
در جلسه ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان استان تهران، حسين طلا به عنوان دبير اجرايي ستاد انتخابات تهران جبهه متحد اصولگرايان انتخاب شد.
ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان استان تهران با حضور اضلاع اصولگرايي تشكيل شده كه پرويز سروري به نمايندگي از جمعيت رهپويان و جمعيت ايثارگران، مسعود برهمند به نمايندگي از جبهه پيروان خط امام و رهبري و علي اصغر خاني به نمايندگي از شخصيت هاي حاضر در شوراي مركزي، شوراي ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان استان تهران را تشكيل مي دهند.
ساماندهي ليست هاي جبهه متحد
تا 15 روز آينده
منوچهر متكي از ساماندهي ليست كانديداهاي جبهه متحد در آينده نزديك خبر داد.
متكي ديروز در يك نشست خبري گفت: جبهه متحد اصولگرايان از هفته آينده نظرسنجي هاي خود براي ميزان مقبوليت كانديداها را در سراسر كشور آغاز مي كند و ظرف 15 روز آينده نيز نسبت به ساماندهي ليست كانديداها اقدام كرده و نتيجه جمع بندي ها را اعلام مي كند.
دبير اجرايي جبهه متحد اصولگرايان، اصولگرايي و داشتن مقبوليت در بين مردم را از شرايط جبهه متحد اصولگرايي براي قرار گرفتن در فهرست اين جبهه اعلام و بيان كرد: معيارهاي گزينش، دوري از انحراف، فتنه و فساد است.
وي خاطرنشان كرد: البته بايد توجه داشت جبهه متحد اصولگرايي و نمايندگان استاني آن نيستند كه نمايندگان را تعيين مي كنند بلكه مردم انتخاب كننده اصلي هستند و بر همين مبنا اين جبهه اصولگراياني را كه شانس بيشتري داشته باشند در فهرست خود قرار مي دهد.
تأكيد ولايتي
بر افزايش مشتركات ليست ها
سخنگوي جبهه متحد اصولگرايان گفت: در صورتي كه نامزدهاي مشترك فهرست ها و ليست ها بيشتر شود به اتحاد اصولگرايان نزديكتر مي شويم.
علي اكبر ولايتي در گفت وگويي اظهار كرد: به هر ميزان كه طيف هاي مختلف اصولگرايان با يكديگر انسجام و همگرايي داشته باشند، به يكديگر نزديك تر شوند و مشتركات فهرست ها و ليست ها را بيشتر نمايند اين مطلوب تر است و تأكيد ما اتحاد بين اصولگرايان است.
وي افزود: طرح اين مطلب، به اين معنا نيست كه تابع صفر و صد هستيم، ولي تأكيد داريم كه هر چه اصولگرايان بيشتر به هم نزديك شوند مطلوب تر است.
گفتني است اخيراً بحث هايي درباره چگونگي حضور افراد مشترك در ليست هاي جبهه پايداري و جبهه متحد وجود داشته است.
اول بهمن، روز اعلام نتايج رسيدگي
به شكايت داوطلبان
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: شنبه يكم بهمن، نتايج رسيدگي به شكايات داوطلبان نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي به فرمانداري هاي حوزه هاي انتخابيه اعلام خواهد شد.
كدخدايي با بيان اينكه بررسي صلاحيت داوطلبان در هيأت هاي اجرايي پايان يافته است، افزود: كساني كه در خصوص نظر اين هيأت ها شكايت و اعتراض داشتند مي توانستند از 24 دي به مدت چهار روز، شكايت خود را به هيأت هاي نظارت استاني اعلام كنند.
وي با بيان اينكه هيأت هاي استاني و مركزي نظارت بر انتخابات از 25 دي تا يكم بهمن فرصت رسيدگي و اعلام نتايج شكايات داوطلبان نمايندگي مجلس نهم به فرمانداري ها را دارند، گفت: كساني كه صلاحيت شان تأييد نشده باشد، مي توانند براساس تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات، اعتراض خود را از 2 تا 21 بهمن به شوراي نگهبان اعلام كنند.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: پس از اين مرحله نيز داوطلبان معترض مي توانند در دو مرحله ديگر درخواست بررسي صلاحيت شان را مطرح كنند.
كدخدايي به داوطلبان و مردم اين اطمينان را داد كه هيأت مركزي و هيأت هاي استاني نظارت بر انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي وظايف قانوني خود را به بهترين نحو انجام خواهند داد و به شكايت ها به طور دقيق و بر وفق قانون رسيدگي خواهند كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14