(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 دی 1390- شماره 20125

نوجوانان مضطرب
سلامتي را با غذاهاي آماده به خطر نياندازيم !
گلخانه اي بر روي پشت بام منزل شما
زيره دشمن سرماخوردگي و مشكلات گوارشي
ما همه خوشبختيم
وزارت بهداشت: آب ميوه هاي طبيعي بازاري مصرف نكنيد
مراقب اطلاعات كامپيوتر خود باشيد
كيوي بخوريد سالم بمانيد
فلفل دلمه اي معجون رشد مو
7 غذاي سالم براي زنان



نوجوانان مضطرب

هم بزرگسالان و هم نوجوانان با معضلي به نام استرس دست به گريبان هستند. درواقع برخي از نوجوانان بر اين باور هستند كه در شرايط دشواري قرار گرفته اند و هيچ كس نمي تواند به آنها كمك كند.
عوامل زيادي در استرس نوجوانان دخالت دارد:
¤ شايد نوجوان اعتقاد داشته باشد كه ديگران براي او تعيين تكليف مي كنند.
¤ احتمال دارد نوجوان نگران نظر والدين خود نسبت به شرايط تحصيلي اش باشد.
¤ امكان دارد نوجوان از شغل خود رضايت نداشته باشد.
¤ ممكن است نوجوان در تعامل با ساير نوجوانان مشكل داشته باشد.
¤ احتمال دارد نوجوان رابطه خوبي با ساير اعضاي خانواده نداشته باشد.
¤ شايد نوجوان نگران تغييرات فيزيكي خود باشد.
¤ امكان دارد نوجوان از كمبود احساس ارزشمندي رنج ببرد.
¤ احتمال دارد نوجوان مدام با پدر و مادر خود به مشاجره لفظي بپردازند و يا والدين او با يكديگر اختلاف شديد داشته باشند.
¤ ممكن است نوجوان از درآمد پايين خانواده در عذاب باشد.
¤ احتمال دارد نوجوان تحت تأثير حادثه اي غم انگيز در خانه مثل مرگ، بيماري، جدايي والدين و... قرار داشته باشد.
¤ شايد رابطه نوجوان با دوستانش در شرايط خوبي نباشد.
¤ احتمال دارد محله اي كه نوجوان در آنجا زندگي مي كند مناسب نباشد.
¤ امكان دارد نوجوان مجبور به نقل مكان به يك خانه جديد شده باشد.
¤ شايد نوجوان هنوز با مدرسه جديد خود هماهنگ نشده باشد.
¤ ممكن است نوجوان شاهد حادثه غم انگيزي در جامعه باشد.
¤ يك نوجوان سالم در مقابل استرس ها آرامش خود را از دست نمي دهد و به طرق مختلف به جنگ مشكلات مي رود، مثل درددل كردن با يك دوست. امكان دارد او ترجيح دهد به يك نواي ملايم گوش دهد، يك برنامه تلويزيوني تماشا كند و يا با ساير اعضاي خانواده حرف بزند. شيوه مقابله نوجوان با اضطراب، زندگي آينده او را شكل مي دهد.
نوجواني كه به شيوه درست روي نياورد ممكن است بيمار شود و حتي به فكر خودكشي بيفتد.
او هميشه عصباني است، احساس تنهايي مي كند و معمولا به مواد مخدر پناه مي برد.
يادتان باشد به كار بردن روش هاي درست مقابله با استرس اراده انسان را قوي مي كند.
از روش هاي درست مي توان به رژيم غذايي سالم، تمرينات ورزشي، كاهش مصرف نوشيدني هاي كافئين دار و استراحت اشاره كرد.
وقتي با موردي اضطراب آور مواجه شديد آن را به بخش هاي كوچك تر تقسيم كنيد. با اين كار بهتر مي توانيد به جنگ اضطراب برويد.
بر روي كاغذ آوردن احساسات نوجوان نيز تأثيرات مثبتي به همراه دارد.
فراموش نكنيد هيچ مشكلي آن قدر بزرگ نيست كه شما را از زندگي نااميد كند.
والدين مثبت انديش مي توانند پناهگاه خوبي براي نوجوانان باشند. از ياد نبريد طريقه درست مقابله با استرس، آينده روشن آنها را تضمين مي كند.
ترجمه : آذر شايان

 



سلامتي را با غذاهاي آماده به خطر نياندازيم !

فرزانه صادقي
عادات نامطلوب غذايي در شيوه زندگي كشورهاي در حال توسعه از جمله جامعه ما، علاوه بر اين كه تهديدي براي سلامت كودكان و نوجوانان محسوب مي شود و ساير افراد را نيز در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي غيرواگير قرار داده است. مشكل تغذيه از يك طرف ناشي از تقليد ناآگاهانه از فرهنگ غذايي غرب و از طرف ديگر حاكي از پيشرفت صنعت تهيه غذاهاي فرآوري شده است. در دنياي امروز كه كار و تحصيل بيش از پيش مورد توجه اقشار مختلف جامعه به ويژه زنان و جوانان قرار گرفته است، فرصت آشپزي سنتي را محدود كرد و مصرف فست فودها را بيش از پيش در جامعه افزايش داده است. در حال حاضر متاسفانه مصرف نوشابه هاي گازدار و ساير نوشيدني هاي شيرين نيز به ويژه در سنين مدرسه رو به افزايش است، به طوري كه 37. درصد نوجوانان و جوانان كشور هر روز اين نوشيدني را مصرف مي كنند و تنها حدود 10 درصد از اين گروه سني هيچ وقت نوشيدني گازدار و شيرين مصرف نمي كنند.
فست فود چيست؟
منظور از فست فود غذاي آماده اي است كه معمولاً بدون قاشق، چنگال و بشقاب و عمدتاً به شكل ساندويچي سرو مي شود و غذاي انگشتي به حساب مي آيد. اين نوع غذاها هرچند ظاهر و طعم جذاب دارند، اما عادت غذايي نادرستي مانند پرخوري، كم تحركي و سريع غذا خوردن ايجاد مي كنند.
انواع غذاهاي آماده عبارتند از:
همبرگر، انواع ساندويچ هاي سوسيس و كالباس، هات داگ، سيب زميني سرخ شده، مرغ سوخاري، ناگت مرغ، انواع پيتزا و...
تركيب غذاهاي آماده چيست؟
¤ تركيبات سوسيس و كالباس كه شايع ترين نوع غذاهاي آماده هستند عبارتند از: گوشت چرخ كرده (گوشت گاو، گوساله، بره، گوسفند، مرغ و بوقلمون): 40 تا 90 درصد محتويات سوسيس و كالباس را گوشت تشكيل مي دهد. در موارد نادر ماهي نيز در تهيه سوسيس مورد استفاده قرار مي گيرد.
¤ نمك: نمك به عنوان طعم دهنده، نگه دارنده (به علت خاصيت ضدباكتريايي) و پيوند دهنده ذرات گوشت عمل مي كند. جذب كلسيم و پروتئين در بدن با مصرف زياد اين غذاها به علت نمك بالاي آن ها كم شده و در نهايت باعث پوكي استخوان مي شود. ادويه جات: فلفل، دانه خردل، پياز، سير، رازيانه و زنجبيل براي ايجاد طعم هاي مختلف در انواع سوسيس و كالباس مورد استفاده قرار مي گيرند.
¤ شيرخشك، آرد، نشاسته، پروتئين سويا، خرده هاي نان، پودر سيب زميني و برنج، روغن مايع، آب، شكر (دكستروز) و ويتامين ث.
¤ جگر و چربي گاو گوسفند و مرغ.
¤ پسته، قارچ و پنير (در برخي موارد استفاده مي شوند.)
¤ نيتريت ها، نيترات ها و فسفات ها: اين تركيبات جهت حفظ رنگ و طعم سوسيس و كالباس مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيتريت ها و نيترات هاچه خصوصياتي دارند؟
¤ نيترات و نيتريت سديم به عنوان نگه دارنده به سوسيس و كالباس اضافه مي شوند و به علت خاصيت ضدباكتريايي مانع رشد باكتري هاي خطرناكي مانند كلستر يديوم بوتولونيم مي گردند. تركيب اين مواد با ميوگلوبولين و هموگلوبين گوشت، باعث ايجاد رنگ صورتي و حفظ عطر و طعم ادويه هاي آن شده به آن ظاهري تازه مي بخشد. اما متاسفانه اين دو ماده در بدن به يك ماده سرطان زا به نام نيتروز آمين تبديل مي شوند. بسياري از نيتروز آمين ها در ايجاد تومورهاي بدخيم مؤثرند. سرطان هاي معده و روده در سال هاي اخير عمدتاً به علت استفاده بي رويه از غذاهاي آماده و كنسرو شده به ويژه موادغذايي كه به روش غيراستاندارد تهيه مي شوند در دنيا به شدت افزايش يافته است.
عوارض ناشي از مصرف غذاهاي آماده كدامند؟
¤ چاقي و اضافه وزن، بيماري هاي قلبي و عروقي و اختلالات گوارشي و كبد از عوارض مصرف اين مواد هستند. زيرا اين نوع غذاها با كالري، نمك و چربي به ويژه اسيد چرب اشباع بالا و ويتامين و مواد معدني اندك، در درازمدت خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزايش مي دهند. نان هاي مورد استفاده در غذاهاي آماده نيز غالباً بدون سبوس است كه منجر به كاهش دريافت فيبر مورد نياز بدن مي شود.
¤ شيوع برخي سرطان ها نيز از عوارض مصرف مداوم غذاهاي آماده است كه به علت تركيبات نيتريت و نيترانتت ايجاد مي شود.
¤ انواع چاشني ها و سس ها كه با غذاهاي آماده مصرف مي شوند محرك اشتها، ترشح اسيد معده حركات سيستم گوارشي هستند كه اين موضوع زمينه را براي پرخوري و بروز چاقي فراهم مي كند.
¤ در رستوران هايي كه غذاهاي آماده سرو مي شود، غالباً غذاهاي از پيش آماده شده و در طول روز گرم نگه داشته مي شوند و به همين علت احتمال آلودگي در آن ها افزايش مي يابد.
¤ به هنگام سرخ كردن برخي از غذاهاي آماده، درجه حرارت غذا به بالاتر از نقطه جوش مي رسد و در چنين درجاتي بعضي مواد مغذي موجود در غذا به مقدار زيادي كاهش مي يابد و هم چنين هضم اين مواد در دستگاه گوارش به علت چربي بالاي آن ها مختل مي گردد.
¤ نوشابه هاي گازدار كه همراه غذاهاي آماده مصرف مي شوند. حاوي مواد اسيدي، شيميايي و قند هستند به همين علت سبب شيوع چاقي و اختلال در هضم و جذب مواد مغذي غذاها در دستگاه گوارش مي شوند. هم چنين به دليل داشتن اسيد فسفريك سبب كاهش جذب كلسيم مواد غذايي شده، در ايجاد پوسيدگي دندان و پوكي استخوان نقش دارند. مصرف نوشابه هاي گازدار در تشديد بيش فعالي كودكان نيز مؤثر است. از طرف ديگر در تهيه نوشابه هاي گازدار مانند ساير نوشيدني هاي صنعتي از مواد افزودني نگه دارنده استفاده مي شود. مصرف مكرر اين نوشيدني ها سبب تجمع اين مواد در بدن شده و زمينه ابتلاء به انواع بيماري هاي مزمن را فراهم مي كند. مصرف نوشابه هاي گازدار در كودكان ايجاد سيري زودرس و بي اشتهايي و در نهايت سوءتغذيه مي شود.
چه افرادي بيشتر در معرض خطرات ناشي از مصرف غذاهاي آماده قرار دارند؟
¤ كودكان؛ باتوجه به اين كه اين گروه در سن رشد قرار دارند و بيش از ساير سنين نيازمند مواد مغذي مي باشند. با مصرف بي رويه غذاهاي آماده و نوشابه هاي گازدار از دريافت مواد غذايي لازم براي رشد خود محروم مي شوند. از طرف ديگر مصرف اين مواد زمينه ابتلا به فشار خون بالا، چربي خون بالا و ديگر عوامل خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن را در سنين بالاتر فراهم مي كند.
¤ نوجوانان و جوانان؛ افرادي كه در يكي از وعده هاي غذايي روزانه خود غذاهاي آماده مصرف مي كنند، نسبت به ساير هم سالان خود كالري، نمك و چربي بيشتر و ويتامين و مواد معدني كمتري دريافت مي كنند. بنابراين باتوجه به اين كه اين گروه در سن رشد و بلوغ است در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن در سنين بالاتر را فراهم مي نمايد.
¤ مادران باردار؛ اين افراد در معرض افزايش خون حاملگي قرار دارند بنابراين نه تنها نمك بالاي اين مواد، بلكه افزودني هاي ديگر موجود در اين غذاها نيز نمي تواند در آنها مشكل ساز شود. هم چنين بسياري از اين تركيبات به ويژه نيتروز آمين ها از جفت عبور مي كند و احتمال ايجاد تومورهاي مغزي در نوزادان را نيز افزايش مي دهند.
¤ سالمندان: اين گروه سني به علت اين كه اكثراً مبتلا به فشار خون بالا يا ساير بيماري هاي مزمن هستند بايد تا حدامكان از مصرف غذاهاي آماده پرهيز كنند.
چند توصيه براي كاهش خطر مصرف غذاهاي آماده:
¤ در صورت تمايل زياد به مصرف غذاهاي آماده و براي كاهش مصرف اين مواد، تعداد دفعات مصرف را در طول زمان كاهش دهيد و تا حد امكان موادغذايي را در شرايط مناسب از نظر نگه داري، نوع روغن مصرفي و با استفاده از مواد اوليه تازه و سالم در منزل تهيه كنيد.
¤ براي كاهش اثرات مضر غذاهاي آماده، از ميوه ها و سبزي هاي سالم و تازه در كنار غذا استفاده شود. مصرف مقادير مناسب اين مواد مي تواند ويتامين هاي لازم را براي بدن تأمين نموده و اثرات مضر مواد سرطان زايي كه با مصرف زياد غذاهاي آماده وارد بدن شده و در بدن انباشته مي شود را خنثي كند.
¤ مصرف غذاهاي شور و چرب مانند: پنير پيتزا، چيپس، ترشي جات، خيارشور، انواع سس (كچاب، مايونز و...) و سيب زميني سرخ كرده كه معمولا به همراه غذاهاي آماده مصرف مي شوند را كاهش دهيد.
¤ معمولا غذاهاي آماده در حجم زياد روغن سرخ شده و حاوي چربي زيادي هستند. هم چنين انواع سس ها و پنير پيتزا مملو از چربي اضافه مي باشند. بنابراين ضمن توصيه به عدم استفاده از روغن هاي جامد، بر استفاده از روغن هاي مخصوص سرخ كردني در حجم كم براي موارد سرخ كردن و كاهش مصرف غذاهاي چرب تأكيد مي شود.
¤ نوشابه هاي گازدار كولا را تا حد امكان از برنامه غذايي حذف كرده يا به حداقل مقدار برسانيد. به جاي نوشابه هاي گازدار از آب، دوغ هاي كم نمك و بدون گاز يا انواع آب ميوه استفاده نماييد.
نقش مادران در تهيه موادغذايي سالم و تازه، پرهيز از خريداري انواع ساندويچ هاي آماده و نوشابه هاي گازدار و فرهنگ سازي تغذيه مناسب در خانواده اهميت و ارزش بالايي دارد.

 



گلخانه اي بر روي پشت بام منزل شما

پياز زعفران در برابر سرما مقاومت دارد و در مناطق معتدل مثل تهران نيز مي شود پياز آن را كاشت. پنج تا شش سال احتياج به جابه جايي ندارد. پياز زعفران گلهايش در اوايل آبانماه قبل از محصول دهي و اوايل آذرماه پايان محصول دهي مي رويد. اين محصول زيبا مقوي و نشاط آور مي باشد خاك رس و ماسه به اندازه مساوي و كودحيواني يا كودشيميايي همراه با آبياري بلندمدت نياز دارد. زمان كاشت اوايل خرداد تا اواسط مهرماه است و اواخر تير و اوايل مرداد از كاشت بايد خودداري نمود و بهترين زمان كاشت خردادماه مي باشد. در مناطق نيمه گرمسير مي توان به كاشت آن اقدام نمود.
مقداري پياز زعفران تهيه كنيد. اين مقدار را در تعدادي گلدان سفالي بزرگ و داخل هر گلدان پنج قسمت و هر قسمت پنج پياز در چاله هايي به عمق پانزده سانتي متري مي توان كاشت و آبياري ده روز پس از كاشت و تا بهار آب باران و برف براي آن كافي ست و اوايل بهار روبه زردي و خواب آن شروع مي شود. زمان رشد آن پاييز و زمستان و اوايل بهار است. خانواده ها در مناطق نيمه گرمسير مي توانند در شهرها و روستا در باغچه يا درگلدان هاي سفالي در اطراف حياط و يا در گلدان هاي سفالي در سطح پشت بام و تراس يا بالكن روباز به طريقه ذكر شده نسبت به كاشت اقدام نمايند. اين ايده يا بهتر بگويم تجربه، مي توان گفت از نظر كارآفريني مي تواند مفيد واقع شود و درآمدزا باشد و مورد مصرف خانواده نيز قرار بگيرد.
روش علمي:
گلداني را انتخاب كنيد كه منفذي براي خروج آبهاي اضافه داشته باشد، كف گلدان سنگريزه بريزيد و بقيه حجم گلدان را خاك سبك اضافه كنيد، چند پياز زعفران را در كنار يكديگر بكاريد و گلدان را به محل كم نور و خنك منتقل كنيد. وقتي جوانه ها رشد كردند، گلدان را به قسمت ديگري از خانه كه نور كافي داشته و گرم باشد منتقل كنيد. از آن به بعد بتدريج گياهاني كه كاشته ايد رشد مي كنند، هر قدر نور و گرما بيشتر باشد سرعت رشد جوانه ها بيشتر خواهد بود.
آبياري:
به آب زياد احتياج ندارد، در فاصله دو آبياري خاك را خشك نگهداريد بعداز پايان عمر برگهايش، آبياري را قطع كنيد.
خاك:
خاكبرگ، ماسه و خاك باغچه را با هم مخلوط كنيد، دراين تركيب بهتر است از ماسه بيشتري استفاده شود.
كود:
موقعي كه عمر گلهايش به پايان رسيد هر هفته با كودهاي تقويتي آن را تقويت كنيد، زماني كه برگهايش خشك شد ديگر به آن كود ندهيد.
تكثير:
هرچند سال يك بار پيازها را از خاك خارج نموده و با جدا نمودن و كاشت مجدد پيازچه ها تكثيرش كنيد.
مراقبتهاي لازم:
نور: آفتابدوست است و دوستدار نور كامل مي باشد.
گرما: دوستدارگرماي متوسط است، گرما به باز شدن شكوفه هايش كمك مي كند.
باغدار

 



زيره دشمن سرماخوردگي و مشكلات گوارشي

دانه هاي زيره نه تنها طعم مطبوعي به غذا مي دهند، بلكه همچنين براي بدن بسيار مفيد هستند.
زيره در ساليان بسيار دور كاربرد زيادي در انواع غذاهاي هندي داشته است.
زيره يك منبع غني از آهن است و به همين خاطر براي افرادي كه به بيماري كم خوني مبتلا هستند بسيار مفيد است. همچنين براي مادران شيرده و زنان باردار توصيه مي شود چون آنها نسبت به ديگران به آهن بيشتري نيازمند هستند.
از سوي ديگر، زيره به گوارش بسيار كمك مي كند و از سوء هاضمه، نفخ، اسهال و حالت تهوع جلوگيري مي كند. اگر دچار بازگشت اسيد معده مي شويد با جويدن چند عدد دانه كامل زيره مي توانيد اين مشكل را برطرف كنيد.
دانه هاي زيره خواص ضدعفوني كنندگي بالايي دارند و در نتيجه براي درمان سرماخوردگي هاي معمولي مفيد هستند. زيره از سرفه جلوگيري كرده و براي سيستم تنفسي بدن نيز سودمند است. همچنين از آنجا كه طبع گرمي دارد از تجمع مخاط در مجاري تنفسي جلوگيري مي كند.
براي مقابله با علائم سرماخوردگي مي توانيد معجون دانه زيره را با آب تهيه كنيد و آن را جرعه جرعه بنوشيد براي آماده كردن اين معجون كافي است يك مشت دانه زيره در آب درحال جوش بريزيد و مدتي آن را بجوشانيد. نوشيدن اين مايع باعث برطرف شدن سرماخوردگي و بهبود مشكلات گوارشي مي شود.
دانه زيره همچنين موجب تحريك ترشح آنزيم هايي در غده پانكراس (لوزالمعده) مي شود كه به نوبه خود به جذب ريزمغذي ها كمك مي كند. علاوه بر اينها دانه زيره قدرت كبد را در سم زدايي از بدن افزايش مي دهد و كارايي اين عضو حياتي را بهبود مي بخشد.

 



ما همه خوشبختيم

مليكا بهزادي
بدتر از اين نمي شد. امروز صبح مي خواست حمام كند و به سر قرار كاري اش برود كه فهميد موتورخانه خراب شده و آب سرد است. شريكش هم كه جواب تلفن اش را نمي داد. «خدايا، منو از اين زندگي خلاص كن!» با حرص و زيرلب اين جمله را با خود گفت: «خدايا، چه قدر بدبختي بكشم؟! آه!» اين را گفت و با عصبانيت و بي توجهي كتش را به تن كرد، سوار ماشينش شد و با سرعت از پاركينگ خارج شد. دست روي بوق و پا روي گاز، به سمت مقصد نامعلومي مي راند. به يكباره در چهارراهي شلوغ احساس كرد كنترل ماشين از دستش خارج مي شود. عابرپياده اي سر راهش ظاهر شد و از سمت راستش هم ماشيني درحال عبور بود. در نهايت در نتيجه يك تغيير مسير ناگهاني ماشينش چپ كرد و مچاله شد...
چشمانش را باز كرد. نور مهتابي بالاي سرش چشمش را زد. حس گيجي مي كرد. نمي دانست كجاست. درست به خاطر نمي آورد چه اتفاقي افتاده. بدنش بي حس بود. سعي كرد تكان بخورد اما نتوانست. «چي شده؟». دلش شور افتاد. چه اتفاقي افتاده بود؟ نمي دانست. كسي نبود جواب سوالش را بدهد. مثل قبل با قلدري و با صدايي بلند داد زد: «يكي به من بگه چه اتفاقي افتاده؟»
«به هوش اومد.» اين صداي پرستار بود كه شنيده مي شد. چند نفر با روپوش سفيد كه به نظر مي آمد پزشك و پرستار باشند بالاي سرش آمدند. «چي شده؟» براي بار ديگر پرسيد. از سكوت و نگاه هاي معني دار پزشك و پرستاران به وحشت افتاد. احساس كرد تمام وجودش فرو ريخت. كم كم داشت پي مي برد چه اتفاقي برايش افتاده است اما نمي توانست بپذيرد.
حدس اش درست بود. او تا پايان عمرش به اين تخت دوخته شده بود. حتي توانايي تكان دادن سرش را هم نداشت. از دست خودش به شدت عصباني بود. دوست داشت خودش را كتك بزند. اما توانايي اين كار را هم نداشت. آن روزهاي طلايي زندگي اش را چه كرده بود؟ حواسش كجا بود؟ آن روزهايي كه صحيح و سلامت بود. روي پاهايش راه مي رفت و مي توانست آن همه زيبايي كه آن بيرون، بيرون از اين اتاق بود را ببيند. آن همه زيبايي كه در گوشه و كنار زندگي بود و او هنوز كشفشان نكرده بود. اگر باز به آن روزها، به آن همه توانايي برمي گشت، موتورخانه خراب و پيغام هاي بي پاسخ شريكش كه هيچ، اگر كوه هم سر راهش بود برمي داشت. مگر او چه مشكلي داشت كه آن قدر از زندگي به آن قشنگي گله داشت؟ آن روزها پيش خودش چه فكري مي كرد؟ يادش نمي آمد. اين فكرها ديوانه اش مي كرد. سعي كرد قدري چشمانش را روي هم بگذارد تا از آن ها نجات يابد.
به ناگاه هوشيار شد و با وحشت چشمانش را باز كرد. تمام بدنش از عرق سردي پوشيده شده بود. نور مهتابي بالاي سرش چشمش را زد. حس گيجي مي كرد. چه شده بود؟ نمي دانست كجاست؟ چه اتفاقي افتاده بود؟ از ترس لرزش خفيفي تمام قدنش را فراگرفته بود. او كجا بود؟ انگار در بيمارستان بود. آيا واقعا فلج شده بود؟ آيا خواب ديده بود؟ هيچ كس نبود به اين سؤالش جواب بدهد. «اينجا چه خبره؟» كسي صداي او را نمي شنيد. «چه اتفاقي افتاده؟»
«به هوش اومد.» صداي پرستار بود كه شنيده مي شد.
خدا را شكر. خطر از كنار گوشش گذشته بود. آسيب جدي اي نديده بود. سرش ضربه خورده بود اما خوشبختانه به مغزش آسيبي وارد نشده بود. به محض اينكه از تخت برخيزد اين بار زندگي را از مسير جديدي شروع خواهد كرد. ديگر اين را فهميده است كه به جز حصاري كه خود فرد براي خود ساخته است، توانايي هايش محدوديتي ندارد. فهميده است كه انسان ظرفيتي بي نهايت دارد. هركس بي نهايت خبر خوش در درونش دارد. او مي تواند قلم به دست بگيرد و به چشم خودش ببيند چه قدر قشنگ نقاشي مي كشد. ببيند كه ذره اي از درونش كه آن را روي كاغذ آورده است چه قدر مورد تحسين قرار مي گيرد. ببيند كه چه قدر تواناست. او شايد بتواند با خطي بسيار خوش بنويسد. با صدايي بسيار خوش بخواند. چرا فقط در پي كوبيدن يك در هستيم و وقتي جوابي نمي شنويم فكر مي كنيم به بن بست رسيده ايم. اگر همين لحظه سلامتي خود را از دست بدهيد. حسرت چه چيزهايي را خواهيد خورد؟ پس قدر آن ها را بدانيد. امروز كه سلامتيم، امروز كه تواناييم حركت كنيم. زيرا خوشبختي فردا نسيه است.

 



وزارت بهداشت: آب ميوه هاي طبيعي بازاري مصرف نكنيد

بنابر توصيه وزارت بهداشت مردم بهتر است ا ز مصرف آب ميوه هاي طبيعي بازاري به دليل احتمال وجود آلودگي ثانويه از جمله بهداشتي نبودن يخ هاي مورد استفاده در آن، خودداري كنند.
آب ميوه هاي تازه و طبيعي حاوي انواع ويتامين ها، مواد معدني و رنگدانه هاي طبيعي است كه بخشي از ويتامين هاي مورد نياز بدن را تامين مي كند.
وي اضافه كرد: نوشيدن آب ميوه هاي غني از ويتامين هاي ث مانند آب مركبات به جذب آهن كمك مي كند.
آب ميوه هاي داراي رنگدانه هاي ارغواني و قرمز به خاطر داشتن آنتي اكسيدان ها، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطان را كاهش مي دهد.
توصيه مي شود اين آب ميوه ها به صورت تازه و بهداشتي در منزل تهيه شود و بلافاصله مصرف شود.
با توجه به اينكه 70درصد وزن بدن انسان ها را آب تشكيل مي دهد، لذا نوشيدني ها سهم عمده اي از نياز روزانه بدن را تشكيل مي دهد.
كاهش مصرف آب باعث بروز اختلالاتي در بدن مي شود و مصرف روزانه آن براي عملكرد صحيح بدن مانند دفع مواد زائد بدن، تنظيم دما و پيشگيري از يبوست لازم است.

 



مراقب اطلاعات كامپيوتر خود باشيد

اين روزها مساله امنيت و پخش عكس و فيلم هاي خصوصي داغ هست پس زمان خوبي هست كه اين مطلب را بخوانيد:
¤بحث آينه هاي دوطرفه، بله افرادي به اين روش از شما در حاليكه در هتل يا اتاق پرو يا در حمام يا دستشويي فيلم يا عكس تهيه كرده و به معرض عموم مي گذارند. پس حتما قبل از اينكه از محل هاي داراي آينه استفاده كنيد از يكطرفه بودن آن مطمئن شويد!
¤اما چطور؟
¤قبل از هر كاري از تست انگشت استفاده كنيد:
¤انگشت خود را روي آينه قرار داده. اگر بين انگشت شما و تصوير آن يك فاصله اي باشد اين آينه واقعي است. اگر انگشت شما به تصويرش چسبيده باشد، اين آينه دوطرفه است و فردي دارد شما را مشاهده مي كند.
¤دليل:
¤چون در آينه واقعي لايه جيوه در پشت شيشه است ولي در آينه هاي دوطرفه لايه جيوه در روي سطح شيشه است.

 



كيوي بخوريد سالم بمانيد

پزشكان به افرادي كه از طعم ميوه كيوي تجربه خوبي ندارند توصيه كرده اند كه اين ميوه را به دليل وجود مواد بسيارمغذي آن مصرف كنند.
ميوه كيوي سرشار از موادمغذي معدني و ويتامين ها است. اين ميوه شامل مقدار قابل توجهي ويتامين EAC است. ويتامين C يك آنتي اكسيدان حلال در آب است كه بدن را از ابتلا به چاقي، بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطان حفظ مي كند.
ويتامين E نيز تأثير مشابهي با ويتامينC دارد اما آنتي اكسيدان حلال در چربي است، ميوه كيوي به دليل داشتن اين دو ويتامين به حفاظت بدن در مقابل «راديكال هاي آزاد» حفظ مي كند.
فيبر غذايي موجود در كيوي براي درمان بيماري هايي مثل ديابت از طريق كنترل سطح قند خون مفيد است. مصرف كيوي همچنين از ابتلا به سرطان روده جلوگيري مي كند و مقدار فيبر بالاي آن مقدار سطح كلسترول خون را كاهش مي دهد.
پزشكان همچنين به بيماراني كه از بيماري هاي قلبي رنج مي برند، توصيه مي كنند كه روزانه اين ميوه را مصرف كنند تا شانس دومين سكته قلبي در آنان كاهش يابد.
به گزارش ايندين تايمز، از ديگر فوايد اين ميوه مي توان به موارد زير اشاره كرد:
-جلوگيري از ابتلا به بيماري آسم
- جلوگيري از سرفه و خس خس گلو به خصوص در كودكان

 



فلفل دلمه اي معجون رشد مو

فلفل دلمه اي هزاران سال است كه در رژيم غذايي انسان وجود دارد و در رنگ هاي مختلف قرمز، زرد و سبز موجود است.
اين سبزي خوش عطر و طعم خواص درماني بسياري دارد كه عبارتند از:
حفظ سلامت پوست و چشم ها:
خوردن فلفل دلمه اي به شفافيت و پاكسازي پوست و پيشگيري از بثورات و لكه هاي پوستي كمك مي كند. همچنين اين سبزي منبع مهمي از ويتامينA است كه براي سلامت چشم ها مفيدبوده و از بروز بيماري هاي چشمي پيشگيري مي كند.
پيشگيري از سرطان
فلفل دلمه اي حاوي تركيباتي موسوم به كاسپايسين است كه از فعاليت مواد سرطان زا جلوگيري مي كند و مانع از چسبيدن آنها به مولكول وراثتي دي ان اي مي شود.
تسكين دهنده درد:
كاسپايسين همچنين مانع از انتقال درد از پوست به نخاع شده و از بروز احساس درد جلوگيري مي كند. همچنين به درمان بيماري هاي مرتبط با درد كمك مي كند.
سوزاندن كالري:
مصرف فلفل دلمه اي سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا مي برد و به درمان بيماري هاي مرتبط با درد كمك مي كند به اين ترتيب فلفل دلمه اي امكان افزايش وزن ناشي از مصرف رژيم غذايي پرچرب را كاهش مي دهد. اين سبزي براي كمك به هضم غذا مفيد است و به عنوان يك محرك قلب و عروق، فشار خون را تنظيم مي كند و همچنين در كاهش كلسترول بد و چربي تري گليسيريد در بدن نقش قابل ملاحظه اي دارد.
محافظت از موها:
عصاره فلفل دلمه اي يكي از بهترين محصولات براي تقويت رشد موهاست. اين عصاره از ريزش مو جلوگيري مي كند و تارهاي مو ر ا پرتر و ضخيم تر نگه مي دارد. اما از آنجا كه طبيعت فلفلي و سوزاننده دارد بايد در استفاده از آن احتياط كرد.

 



7 غذاي سالم براي زنان

اولين قدم براي انتخاب رژيم سالم، خوردن انواع مواد غذايي و به مقدار متعادل است.
تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد كه مصرف اين 7 ماده غذايي بيماري هاي قلبي، سرطان سينه و پوكي استخوان را از زنان دور مي كند.
1-گوجه فرنگي: به گفته محققان مصرف مواد غذايي سرشار از ليكوپن مثل گوجه فرنگي مي تواند در دفع سرطان سينه و گردن زخم موثر باشد.
2-بذر كتان: دانشمندان تركيب هاي مفيدي را همانند چربي هاي امگا3 و فيبر در بذر كتان يافته اند. مطالعات انجام شده در كلينيك مايو نشان مي دهد مصرف 40 گرم بذركتان مي تواند به كاهش تري گليسيريد كمك كند. البته پزشكان مصرف بذر كتان در دوران بارداري را پيشنهاد نمي كنند.
3-كلم پيچ: اين گياه خوراكي كه حاوي آنتي اكسيدان ها است از چشم محافظت مي كند و علاوه بر اين سرشار از ويتامين C و كلسيم است.
4-ماهي: مصرف ماهي بخصوص ماهي آزاد بدليل روغن موجود در آن مي تواند به رشد جنين در دوران بارداري كمك كند. همچنين از آنجايي كه درصد بالايي از زنان بر اثر بيماري هاي قلبي جان خود را از دست مي دهند، خوردن اين ماهي مي تواند در پيشگيري از بيماري هاي قلبي مفيد باشد.
5-آب آلبالو: مصرف آب آلبالو نه به دليل ويتامين C آن بلكه به دليل آنتي اكسيدان هاي موجود در آن توصيه مي شود. آنتي اكسيدان هاي موجود در آب آلبالو مي تواند از رشد باكتري در ديواره مثانه جلوگيري كند.
6-ماست يوناني(ماست چكيده پرپروتئين): خوردن اين ماست به دليل داشتن پروتئين بالا به كاهش وزن و حفظ ماهيچه ها كمك مي كند. همچنين زنان با مصرف اين ماست مي توانند دوران كهنسالي را راحت تر بگذرانند.
7-گردو: مصرف گردو مي تواند از بروز سرطان سينه و پوكي استخوان جلوگيري كند. مطالعه صورت گرفته نشان مي دهد كه مصرف روزانه گردو بروز و پيشرفت سرطان سينه را به تاخير مي اندازد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14