(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 دی 1390- شماره 20125

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزنده يا شكننده ؟ (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
عتيقه (گفت و شنود)
رئيس دستگاه قضا: ميليون ها مسلمان در سراسر جهان انتقام خون دانشمندان ايراني را مي گيرند
جزئيات جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تاييد رئيس جديد دانشگاه آزاد
نمازجمعه اين هفته تهران را آيت الله جنتي اقامه مي كند
آيت الله خاتمي: هواداران كانديداها مواظب باشند به خاطر دنياي ديگران آخرت خود را نفروشند
معاون رئيس جمهور: شنبه و دوشنبه آينده تعطيل نيست
فرمانده پليس دبي: آمريكا تهديد اصلي منطقه است (خبر ويژه)
هراس فراگير رژيم صهيونيستي در آستانه سالروز شهادت عماد مغنيه (خبر ويژه)
پشت پرده انگليسي شبكه هاي وهابي (خبر ويژه)
پيشنهاد عجيب ضد انقلاب به هاشمي رفسنجاني (خبر ويژه)
لوموند ديپلماتيك: بوي مرگ از اقتصاد اروپا بلند شده است (خبر ويژه)



گزنده يا شكننده ؟ (يادداشت روز)

داستان تحريم ها عليه ايران داستاني تكراري و البته كسل كننده در تمامي 3 دهه گذشته بوده است. در دهه اخير فصل جديدي از اين داستان رونمايي شد و آن اين بود كه بطور مستقيم موضوع تحريم ها با هسته اي شدن ايران گره بخورد.
بخش اصلي داستان در اين فصل جديد يك ترجيع بند ثابت داشت و همواره جمهوري اسلامي متهم به ساخت سلاح هسته اي و بمب اتم! شده تا به نوعي اعمال تحريم ها يك توجيه به اصطلاح منطقي و حتي با رنگ و لعاب حقوقي داشته باشد!
اما جالب است كه رسانه هاي غربي هم وقتي مي خواهند داستان تحريم ها را انعكاس دهند اذعان مي كنند واقعيت چيز ديگري است و اين داستان درونمايه واقعي ندارد.
واقعيت از زبان جرمي هاموند سردبير فارين پاليسي-Foreignpolicy خواندني است: «ايران چون از آمريكا سرپيچي مي كند متهم به ساخت سلاح هسته اي است.»
البته بخش واقعي داستان تحريم ها و هسته اي شدن ايران بدين جا ختم نمي شود و يك فصل تلخ براي آمريكا و چند كشور دنباله روي او دارد كه واشنگتن پست چندي پيش نتوانست از آن عبور كند و با اين تحليل كه ايران با وجود فشار و تحريم به فناوري هسته اي دست يافته است نوشت: «سالها تصور مي شد كه تحريم هاي اقتصادي و سياسي مي تواند ايران را به يك طرف مذاكره ساز ش پذير تبديل كند اما اين، يك تصور اشتباه بود. ايستادگي ايران اين نظريه را كه زماني طرفدار داشت، به وضوح تضعيف كرد و به جاي آن بهت و حيرت گريبانگير غرب شد... ايران در تاريخ كشورهاي هسته اي يك استثناست و بدون حمايت خارجي به اين فناوري دست يافته است.»
بنابراين اينكه تحريم ها بخاطر هسته اي شدن ايران بوده و هست سخني به گزاف و خلاف است و از سوي ديگر؛ پروژه تحريم ها براي به اصطلاح مهار ايران تنها به يك پروسه تبديل گرديده و مشمول مرور زمان شده است.
اما اين نوشته تلاش مي كند اكنون كه موضوع تحريم نفتي ايران طي روزها و هفته هاي اخير در فضاي رسانه اي اوج گرفته و از سوي آمريكا و دو، سه كشور اروپايي ادعا شده اين تحريم خاص، خاصيت فلج كنندگي و گزندگي براي ايران دارد، مسئله مورد اشاره را مورد واكاوي و سنجش قراردهد.
نكته محوري شرايط و اقتضائات زماني در پهنه تحولات منطقه اي و جهاني است كه باعث شده اجرايي شدن تحريم نفتي ايران در عمل و فراتر از صحنه مجازي و رسانه اي با موانع متعددي روبرو باشد و تحقق آن را در وضعيت تعليق قرار دهد چرا؟ در ادامه بخوانيد؛
1- اولين دليل اين است كه موقعيت آمريكا و اروپا در تعقيب موضوع تحريم نفتي ايران كه خروجي آن مثمر ثمر باشد بسيار متزلزل است. بحران گسترده مالي در اروپا طي4 سال گذشته كمرشكن بوده است و كشورهاي اروپايي به شدت آسيب پذير شده اند و قدرت ريسك ندارند تا جايي كه چند روز پيش مؤسسه اعتبارسنجي «استاندارد اندپورز» اعلام كرد رتبه اعتبار اقتصادي فرانسه و 8 كشور اروپايي ديگر تنزل يافته و چون «نفت» يك كالاي استراتژيك و حياتي است تصميم گيري ها پيرامون آن بسيار محتاطانه خواهد بود. به همين خاطر است كه اعضاي اتحاديه اروپا براي تصميم گيري درباره تحريم نفتي ايران اختلاف نظر شديدي دارند و هر بار كه بحث در اين خصوص بالا مي گيرد آن را به تعويق مي اندازند و اخيرا شبكه خبري بلومبرگ گزارش داد كه اروپا تحريم نفتي ايران را 6 ماه به عقب انداخت و رويترز تصريح كرد تحريم نفتي ايران به اول ژوئيه (11 تير 1391) حواله داده شده است.
بنابر گزارش هاي منتشره اختلافات به حدي ريشه دار و عميق است كه برخي از اعضا حتي تعويق 12 ماهه تحريم نفتي ايران را دنبال مي كنند.
موقعيت آمريكا هم اگر بدتر از اروپا نباشد بهتر نيست و علاوه بر اينكه امروز آمريكا بدهكارترين دولت جهان است و بدهي اين كشور از مرز 15 تريليون دلار گذشته و هر روز به آن اضافه مي شود درگير يك جنبش اعتراضي 99درصدي است كه پيامدهاي اقتصادي و سياسي آن گلوي نظام سرمايه داري را به شدت و با قوت مي فشارد و طرفه آنكه آمريكا با اين محاسبات مي خواهد در تحريم نفتي بر ضد ايران كمك حال اروپا باشد كه بايد گفت؛ كوري شود عصاكش كوري ديگر!
2- دليل ديگر اين است كه بسياري از كشورهاي اروپايي كه خريداران نفت ايران هستند با موضوع تحريم نفتي ايران مخالف هستند چون يك استدلال صريح و كاملا روشني دارند: «افزايش قيمت نفت».
در پي اين استدلال بود كه خبرگزاري فرانسه موضوع تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا را نااميدانه گزارش مي كند و تصريح مي نمايد: «توافق ها شكننده است» و اين شكنندگي آنچنان نمايان شده كه گزارش ها حاكي است ايتاليا، اسپانيا و يونان قراردادهاي نفتي خودشان با ايران را در سال 2012 تمديد كرده اند.
3- در ادامه دلايل اين نكته گفتني است كه تلاش ها و تحركات آمريكا براي اجرايي شدن تحريم نفتي ايران تاكنون به شكست انجاميده است.
آمريكايي ها خيلي سعي داشتند در موضوع تحريم نفتي ايران، چين را به خاطر موقعيت اقتصادي و سياسي اين كشور با خود همراه سازند اما جالب است كه نتيجه را از زبان گري لاك سفير آمريكا در پكن شنيد كه به وضوح اعتراف مي كند لابي كشورش جهت همراه كردن چين براي تحريم نفتي ايران شكست خورده است. ضمن آنكه چين طي بيانيه اي رسمي با اعتراض به آمريكا اعلام كرد به همكاري هاي خودش در بخش هاي انرژي و بازرگاني با ايران ادامه مي دهد. همين وضعيت در ژاپن نيز تكرار شد و سفر مقامات آمريكايي به اين كشور نتيجه اي در بر نداشت و پاسخ وزير خارجه ژاپن درباره تحريم نفتي ايران اين بود كه اين تحريم نه تنها ژاپن بلكه بر اقتصاد جهاني تاثير منفي مي گذارد.
اينجا بود كه از روز دوشنبه هفته جاري به مدت 3 روز هيئت نمايندگي آمريكا به رياست رابرت آينهورن وارد كره جنوبي شد اما پاسخ مقامات سئول باز ناكامي آمريكايي ها را نشان داد چرا كه مقامات كره اعلام كردند تحريم خريد نفت ايران زيان هاي سنگيني به اقتصاد كره جنوبي مي زند، و حتي در پي سفر آينهورن مشاور ويژه وزيرخارجه آمريكا به كره جنوبي، مردم اين كشور تظاهرات و تجمعات گسترده اي در مخالفت با تحريم نفتي ايران برگزار كردند.
4- همچنين علاوه بر مخالفت كشورهاي اروپايي و آسيايي با تحريم نفتي ايران، موضع گيري روسيه نيز حائز اهميت است.
افزون بر اينكه مقامات مسكو بارها و به كرات مخالفت خود را در موضوع تحريم نفتي ايران اعلام كرده اند آنچه تامل بيشتري را مي طلبد اظهارنظر گنادي گاتيلوف از مقامات ارشد وزارت خارجه اين كشور است كه اخيرا خاطرنشان كرد هر قطعنامه اي درباره تحريم نفتي ايران را وتو مي كنيم.
5- از ديگر دلايلي كه نشان مي دهد تحريم نفتي ايران در عمل سرنوشت ديگري پيدا مي كند و از ادعا تا عمل فرسنگ ها فاصله است شاخصي به نام تحريم بانك مركزي ايران است.
اوباما هرچند در 11 دي ماه تحريم بانك مركزي كشورمان را امضا كرد اما نكته مهم اين است كه ميان «عنوان» اين تحريم با «متن» تحريم كه به عملياتي شدن آن بينجامد سازگاري كمرنگي وجود دارد و انعطاف پذيري اين مقرره تا جايي است كه شبكه خبري يهوديان جهان در تلويحي نزديك به تصريح افشا كرد كه امكان دور زدن تحريم مزبور براي اوباما در متن تحريم بانك مركزي ايران لحاظ شده است.
بنابراين نكته اي كه كمترين ترديدي در آن نيست عدم توان و شرايط آمريكا در اعمال تحريم ها بر ضد ايران است.
دو روز پيش - 17 ژانويه - نيويورك تايمز از همين منظر به موضوع پرداخت و اذعان نمود تحريم هاي اوباما بر ضد ايران به اقتصاد اين كشور ضربه مي زند و مبارزه انتخاباتي براي اوباما سخت تر مي شود.
6- و بالاخره بايد گفت پس از رزمايش مقتدرانه و معنادار ولايت 90، كه قدرت بستن تنگه هرمز از سوي جمهوري اسلامي در صحنه عمل - و نه شعار - به چشم همگان آمد، دشمن كه پيش تر حربه تحريم نفتي بر ضد ايران را به پيش كشيده بود اكنون بهتر مي تواند پيامدهاي جبران ناپذير تحريم نفتي ايران را محاسبه كند و ترس از تحقق آن پيامدها، پيگيري تحريم نفتي را شكننده تر كرده است.
حسام الدين برومند

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤ حال كه قرار است بازرسان آژانس به ايران سفر كنند، از مسئولان مي خواهيم اجازه هيچ گونه فيلمبرداري به آنها ندهند و ليستي از دانشمندان هم در اختيار آنان نگذارند چون اين ترورها كه توسط افراد ذليل صورت مي گيرد، ليستشان از همين طريق در اختيار دشمنان قرار مي گيرد. پيشنهاد مي كنم به جاي بازرسي از مراكز هسته اي آنان را به ديدن فرزندان دانشمندان شهيد ببرند كه با گزارش هاي برخي از بازرسان به تروريست ها به شهادت رسيدند.
عباس اخوت
¤ اگر بخواهيم در اعتراض به شهادت دانشمندان هسته اي كشورمان حركتي كنيم، با شكايت به مجامع بين المللي ره به جايي نمي بريم، تمام اين مجامع توسط صهيونيست ها و آمريكائيان اداره مي شود، لذا پيشنهاد مي شود مثل زمان دفاع مقدس بايد دست به اقدامي مشابه بزنيم و مقابله به مثل كنيم.
سيدباقر احمدي ثنا- از اهواز
¤ با توجه به پيش بيني هاي تحقق يافته تاكنون ان شاء الله به زودي شاهد فروپاشي اسرائيل غاصب خواهيم بود و منطقه خاورميانه از لوث اين غده چركين نفس راحتي خواهد كشيد. در اين ترديدي نيست.
قربان احمدي
¤ چه ضرورتي يا تكليفي وجود داشت كه سردبير روزنامه همشهري به طور رايگان وكالت دفاع از رژيم صهيونيستي و تروريست ها را آن هم به بهانه نقد مديرمسئول كيهان بر عهده گرفت؟
6396---0912
¤ خيانتي كه سران فتنه به آرمانهاي امام و اهداف بلند ايشان كردند، هيچ كس نكرده است دست آنها با دست استعمارگران آمريكا و انگليس در يك كاسه است. ملت اين را هيچ گاه فراموش نمي كند.
عليمرداني
¤ از شوراي محترم نگهبان درخواست مي شود در تاييد و رد صلاحت ها نقش افراد در فتنه 88 را ملاك قرار دهند از هر طيف و جناحي كه مي خواهند باشند.
رئوف از دماوند
¤ نهاد رياست جمهوري دو شماره تلفن براي پيام گيري دارد، بارها پيشنهاد دادم بايد اين شماره ها تفكيك شود، يكي براي مشكلات عام و ديگري براي مشكلات شخصي يك شماره بايد براي دلسوختگان كشور اختصاص يابد.
كاشاني
¤ از مسئولان فرهنگي مي خواهيم جلوي دست فروشاني كه به راحتي اقدام به فروش سي دي هاي مبتذل در ترمينال ها و يا در سطح شهر، چهارراه ها و راه بندان ها مي كنند، را بگيرند.
اصغر كردبچه- تهران
¤ از رئيس محترم بانك مركزي درخواست مي شود وعده هايي كه براي تسهيل دريافت وام زير ده ميليوني به مردم مي دهند ابلاغيه آن را هم به شعب بانك ها ارسال نمايند.
9086---0935
¤ شهرداري با سنگ فرش كردن خيابان ها و پياده روهاي اطراف مزار شهداي بهشت زهرا عملاً رفت و آمد خانواده ها با خودرو بر سر مزار شهدا را غيرممكن كرده است. اين مسيرها نياز به سنگ فرش ندارد، آسايش خانواده هاي شهدا براي رفت و آمد بر سر قبر فرزندانشان مهم تر از زيباسازي است. شهرداري اينجا را با پارك اشتباه گرفته است.
يك برادر شهيد
¤ چرا در اسلامشهر براي دومين بار در سال 90 كرايه اتوبوس هاي شركت واحد 50 درصد افزايش يافت؟
جمعي از مردم اسلامشهر
¤ از مسئولين ناجا درخواست مي شود نسبت به نصب و راه اندازي كيوسك ناجا در شهرك باباسلمان شهريار اقدام نمايند.
جمعي از اهالي محل
¤ با وجود مهريه هاي بالايي كه در حال حاضر براي زنان در عقدنامه ها ثبت و درج مي شود، چگونه در برخي نشست هاي فرهنگي، فقط از حق و حقوق زن سخن به ميان مي آورند؟ افزايش آمار طلاق و پر شدن زندان ها از زندانيان مرد به خاطر عدم پرداخت مهريه، مهر تاييدي به حقوق پايمال شده مردان است كه در نهايت به ضرر زنان هم خواهد بود.
يك شهروند
¤ محوطه راه آهن قطار پرند در ايستگاه سلطان آباد، هيچ جايگاهي ندارد، نه سرويس بهداشتي و نه صندلي و نه امكانات ديگر. الان سالهاست اين جايگاه خالي در ايستگاه سلطان آباد براي مردم و مسافران مشكل ساز بوده است.
جنتي از سلطان آباد
¤ برخي اظهار مي دارند بنزين در اروپا ليتري 1500تومان است خوبست در كشور ما نيز به همان ميزان افزايش يابد غافل از اينكه در اروپا مصرف سوخت خودرو در حدود 4 ليتر در 100كيلومتر است ولي در ايران ميانگين سوخت خودرو 5/8 ليتر است. در صورتي كه خودروسازان همت نمايند مصرف سوخت را به 4 ليتر برسانند افزايش بنزين تا 1500تومان معقول است و الا فقط افراد متمول قادر خواهند بود سوار بر خودرو شوند و افزايش هزينه حمل و نقل عمومي هم به اقشار كم درآمد تحميل مي شود.
سبزواري از مشهد
پاسخ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
پيرو درج مطلب با عنوان: «سامانه ...09646 كليه خطوط اشغال است و پاسخگويي ميسر نيست»، براي روشن شدن افكار عمومي به آگاهي مي رساند:
در حال حاضر مركز اطلاع رساني داروها و سموم به دليل فعاليت شبانه روزي و تعداد بالاي مراجعه و محدوديت امكانات، متاسفانه قادر به پاسخگويي همزمان همه تلفن ها نيست و بنابراين بقيه تماس ها به صورت پشت خطي و احيانا بدون پاسخ باقي مي مانند. البته ذكر توضيحات تكميلي ذيل ضروري است.
1-كارشناسان پاسخگو، پس از دريافت آموزش هاي تخصصي و حرفه اي و با توجه به تسلطي كه در طي دوره هاي آموزشي كسب مي نمايند در تلاش هستند در حداقل زمان ممكن به تماس هاي تلفني پاسخ دهند.
2- در سال جاري به دليل استقبال مردم از خدمات ارائه شده توسط شماره تلفن 09646، مركز اطلاع رساني با افزايش ده درصدي تعداد تماس ها، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته مواجه شده است.
3- همچنين به دليل عدم توزيع مناسب تعداد تماس ها در طي شبانه روز نسبت به پرسنل شاغل مركز اطلاع رساني با وجود استفاده از حداكثر توان، كماكان با مشكلات پاسخ دهي مواجه است. البته قابل توضيح است تعداد پرسنل تخصصي مركز، 60 نفر و تعداد مراجعات ماهيانه بيش از 6000 مورد مي باشد.
4- از سوي ديگر به دليل عدم پايبندي برخي شركت ها و سازمانها به اجراي تعهدات بسياري از شهرستان هاي كشور (نزديك به ده شهر) كه پيش از اين به صورت مستقل تماس هاي 09646 استان خود را پاسخگو بودند، در حال حاضر از دسترسي محلي به شماره تلفن مذكور محروم شده اند، لذا كليه تماس هاي اين شهرها به مركزشهيد بهشتي منتقل مي شود كه اين امر منجر به افزايش بار خطوط و عدم رضايت مراجعين به اين شماره خدماتي شده است كه مطمئنا به محض تامين منابع مالي مركز اطلاع رساني در زمان مقتضي، اين مركز قادر خواهد بود با افزايش تعداد كارشناسان و خطوط پاسخ دهي، كمك شاياني به افزايش رضايت تماس گيرندگان بنمايد.
در پايان لازم به ذكر است مراكز اطلاع رساني داروها و سموم ايران كه از لحاظ ارائه اطلاعات دارويي و كنترل مسموميت ها به گروه پزشكي و مردم در كشور و در كل دنيا كم نظير مي باشد، براي تداوم فعاليت ها و ارتقاي ارائه خدمات خود نيازمند حمايت بيشتر و تعامل سازنده با ساير ارگان هاي مرتبط مي باشند.
پاسخ شهرداري منطقه21
در پاسخ به مطلب مندرج درمورخ 5/10/90 با عنوان «ترافيك سنگين در بزرگراه فتح» به اطلاع مي رساند: پيرو درخواست هاي مكرر شهروندان و شوراياري محل، اين منطقه به منظور حل مشكلات ترافيكي در بزرگراه فتح، طرح احداث پروژه تقاطع غيرهمسطح بزرگراه فتح- بلوار گلها را در دستور كار دارد كه هم اكنون مراحل مطالعاتي و طراحي آن در حال اجرا است و پس از رفع موانع موجود، عمليات اجرايي اين پروژه آغاز خواهد شد.
پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در تاريخ 8/10/1390، با عنوان «اجراي طرح تفكيك در اتوبوس ها» به آگاهي مي رساند: برابر دستورالعمل هاي ابلاغي كليه رانندگان شاغل در خطوط جمعي ملزم به اجراي طرح تفكيك مي باشند و در صورت مشاهده هرگونه نارسايي خواهشمند است اطلاعات تكميلي از قبيل تاريخ، ساعت و شماره اتوبوس را از طريق سامانه 1888 اعلام تا پيگيري هاي لازم صورت پذيرد.

 



عتيقه (گفت و شنود)

گفت: فرح پهلوي در مصاحبه اي گفته است؛ «خوشحالم كه گروه هاي اپوزيسيون به تدريج متوجه شده اند كه فرزندم رضا پهلوي شايسته ترين فرد براي اداره كشور است»!
گفتم: راست ميگه! از قديم و نديم گفته اند علف بايد به دهن بزي شيرين بياد!
گفت: بيوه شاه مي گويد در يكي از محافل كه تعدادي از اعضاي گروه هاي مختلف اپوزيسيون در آن حضور داشتند به نظرات من توجه زيادي شده بود.
گفتم: به نظرات او يا به ثروت افسانه اي كه از كيسه ملت غارت كرده و با خود برده اند.
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: در يك مجلس ميهماني، پيرزني از يك آقا كه به او خيره شده بود پرسيد؛ ببخشيد! شغل شما چيست؟ و يارو جواب داد «عتيقه فروش»!

 



رئيس دستگاه قضا: ميليون ها مسلمان در سراسر جهان انتقام خون دانشمندان ايراني را مي گيرند

آيت الله آملي لاريجاني گفت: ميليون ها مسلمان در سراسر جهان هستند كه اجازه نخواهند داد كشورهاي غربي به مسلمانان و جوانان و دانشمندان اسلامي فشار آورند و خودشان راه مقابله با اين ترورها را خواهند يافت.
رئيس قوه قضائيه در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالي قضايي با تسليت شهادت يكي ديگر از دست اندركاران امور هسته اي كشور به حضرت بقيه الله(عج)، مقام معظم رهبري، ملت شريف ايران و خانواده شهيد احمدي روشن، خطاب به حاميان و اقدام كنندگان اعمال تروريستي در غرب گفت: غربي ها بايد بدانند كه اگر راه ترور باز شد؛ حتماً لازم نيست كه ايران انتقام خون جوانان و دانشمندان هسته اي خود را بگيرد، بلكه در آن صورت ميليون ها مسلمان در سراسر جهان هستند كه اجازه نخواهند داد كشورهاي غربي به مسلمانان و جوانان و دانشمندان اسلامي فشار آورند و خودشان راه مقابله با اين ترورها را خواهند يافت.
وي افزود: اگر به مسلمانان فشار آورده شود و جوانان آنان ترور شوند آنگاه راهي باز خواهد شد كه سرانجامش منجلابي براي غربي ها خواهد بود.
آملي لاريجاني اقدامات تروريستي عليه دانشمندان هسته اي كشور را مصداق بارز «فساد في الارض» دانست و تأكيد كرد: قوه قضائيه در اسرع وقت عاملان و فريب خوردگان اين اقدامات تروريستي را به اشد مجازات مي رساند و تمام كساني كه به صورت گروهي و باندي در اين امور دخالت مي كنند مفسدفي الارض هستند و قطعاً اعدام خواهند شد و به كساني كه ممكن است فريب كشورهاي مدعي حقوق بشر و مبارزه با تروريسم را بخورند هشدار مي دهيم كه بدانند اين اقدامات عقوبت اخروي و دنيوي غيرقابل جبراني خواهد داشت.
رئيس قوه قضائيه از نيروهاي امنيتي نيز خواست در اسرع وقت عوامل ترور اخير را شناسايي و در اختيار دستگاه قضايي قرار دهند.
آملي لاريجاني با اشاره به اعلام آمادگي بيش از 300 دانشجوي رشته هاي مختلف مهندسي براي تغيير رشته و ادامه تحصيل در مهندسي هسته اي، آن را نشانه بارزي از همت و اراده ملت ايران در ادامه راه خود و دستيابي به كمال دانست و تأكيد كرد: دانشمندان هسته اي فقط متعلق به خودشان نيستند بلكه براي يك ملت هستند و به اين جهت ما از استيفاء حقوق ملت كوتاه نخواهيم آمد و مطمئنيم كه در پس تمام اين حوادث خداوند متعال كه خيرالماكرين است، حق و حقيقت را ظاهر و پيروز خواهد كرد.
رئيس قوه قضائيه در ادامه «تحريم هاي اقتصادي عليه ايران» را موضوع جديد و عجيبي ندانست و گفت: تعجب اينجاست كه چگونه كشورهاي غربي پس از سي سال هنوز متوجه نشده اند كه اينگونه اقدامات و تحريم ها خللي در اراده ملت ما ايجاد نخواهد كرد بلكه ملت و نظام اسلامي ما را مصمم تر خواهد كرد تا استوارتر از قبل در راه استقلال و عزت نظام اسلامي گام بردارند.
آيت الله آملي لاريجاني از دولت خواست با تدبير و تلاش بيشتر، وضعيت اقتصادي كشور را سر و سامان دهد و اخلال گران را به دستگاه قضايي معرفي كند.
رئيس دستگاه قضايي در ابتداي اين جلسه با اشاره به دهه پاياني ماه صفر و تسليت رحلت حضرت رسول اكرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن(ع) و علي بن موسي الرضا(ع) گفت: رحلت پيامبر اكرم(ص) مصيبت بزرگ و جانگدازي براي همه جامعه بشري و بويژه مسلمانان بود.
وي افزود: پيامبر اكرم(ص) قله هاي كمال را درنورديده بود و مخاطب به خطاب الهي «انك لعلي خلق عظيم» شده بود كه مقام بسيار عظيمي است كه فوق آن مقامي تصور نمي شود و تمام مكارم اخلاقي و انساني در اين «خلق عظيم» پنهان است.
رئيس قوه قضائيه همچنين ائمه شيعه را ملجا و پناهگاه مردم و شيعيان خواند و با اشاره به مقام بالاي حضرت امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا(ع) و با ابراز اميدواري نسبت به اين كه تمام مسلمانان و شيعيان بتوانند پيروان راستين ائمه اطهار باشند، گفت: تقدير بر اين بود كه حضرت علي بن موسي الرضا(ع) در غربت به شهادت برسند و ثواب عظيمي كه در زيارت مرقد مطهر آن امام بزرگوار وجود دارد كه حتي برتر از حج است، نشان دهنده مقام رفيع ائمه اطهار است.
در اين جلسه همچنين نحوه اجراي احكام كيفري در دادسراها مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در طي جلسه علل موجب تأخير اجراي احكام كيفري، بررسي شد و تصميم گرفته شد ظرف دو هفته آينده مجموعه اين علل و راه هاي پيشنهادي براي برطرف ساختن آن، توسط كميته اي بررسي و نتيجه به صورت بسته اي اجرايي به رئيس قوه قضائيه گزارش و در صورت تأييد به مراجع قضايي سراسر كشور ابلاغ شود.
 



جزئيات جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تاييد رئيس جديد دانشگاه آزاد

فرهاد دانشجو با 24 راي موافق ، 2 راي ممتنع و 2 راي مخالف به رياست دانشگاه آزاد برگزيده شد.
جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تاييد رياست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد بعدازظهر روز گذشته به رياست محمود احمدي نژاد رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در محل نهاد رياست جمهوري برگزار شد.
«محمدرضا مخبردزفولي» دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي پس از پايان اين جلسه در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه فرهاد دانشجو با راي قاطع اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان رئيس دانشگاه آزاد انتخاب شد اما به تعداد آرا اشاره نكرد.
يك منبع آگاه در گفت وگو با فارس، جزئيات جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را تشريح كرد و گفت: 28 عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه اين شورا حضور داشتند كه پس از انجام راي گيري از 28 راي مأخوذه، 24 راي موافق، 2 راي ممتنع و 2 راي مخالف رياست فرهاد دانشجو بر اين دانشگاه بود.
وي افزود: در اين جلسه كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري كه از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مامور برگزاري جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد براي تغيير رياست اين دانشگاه بود، گزارش كاملي از روند جلسه اول و دوم اين هيئت را به اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه داد.
اين مقام آگاه خاطرنشان كرد: عبدالله جاسبي رئيس سابق دانشگاه آزاد در اين جلسه پيشنهاد داد كه راي گيري براي تاييد رئيس جديد دانشگاه آزاد صورت نگيرد و فرصتي داده شود تا وي بتواند استعفاي خود را از رياست دانشگاه آزاد اعلام كند كه با مخالفت اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي روبرو شد.

 



نمازجمعه اين هفته تهران را آيت الله جنتي اقامه مي كند

روابط عمومي ستاد نمازجمعه تهران اعلام كرد: نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران به امامت حضرت آيت الله جنتي اقامه خواهد شد.
در اين مراسم كه از ساعت 35:10 در دانشگاه تهران آغاز مي شود مهندس محمدجواد محمدي زاده، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، بمناسبت «هفته هواي پاك» گزارشي ارائه مي دهد و سپس حجت الاسلام محمدي، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه بمناسبت «هفته وقف» پيش از خطبه ها سخنراني خواهند كرد. همچنين چكيده اي از گزارش كميسيون اصل نود در خصوص حوادث فتنه 88 توسط يكي از روحانيون قرائت مي شود.

 



آيت الله خاتمي: هواداران كانديداها مواظب باشند به خاطر دنياي ديگران آخرت خود را نفروشند

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت: شور انتخاباتي با رقابت سالم و اخلاقي امكان پذير است.
آيت الله «سيداحمد خاتمي» در گفت وگو با ايسنا با تاكيد بر اين كه «انتخاب اصلح تكليف است و مردمي كه پاي صندوق هاي راي مي آيند بايد به اين موضوع توجه كنند» گفت: آن ها نگويند شوراي نگهبان تاييد كرده كافي است چرا كه شوراي نگهبان كف صلاحيت ها را مشخص مي كند و سقف صلاحيت ها را مردم با انتخاب اصلح خود رقم مي زنند.
اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين كه «انتخابات، شور انتخاباتي لازم دارد و اين شور انتخاباتي با رقابت سالم و اخلاقي امكان پذير است» گفت: كانديداها بايد در اين عرصه رقابت اخلاقي را به عرصه بگذارند و از تخريب يكديگر دوري كنند و در واقع رقابت مثبتي را در پيش بگيرند، يعني اين كه توانمندي هاي خود را بگويند و از تخريب بپرهيزند و در اين رهگذر فضاي انتخاباتي كشور با حضور مردم پرشور مي شود.
وي همچنين خطاب به مجريان انتخابات و شوراي نگهبان با عنوان ناظر انتخابات گفت: از آن ها اين انتظار مي رود كه به قانون عمل كنند و يك ذره عدول از قانون حركتي غيرشرعي و غيراخلاقي است و از طرف ديگر از كانديداها نيز اين انتظار وجود دارد كه منافع نظام را فداي منافع خود نكنند.
خاتمي گفت: كانديداهايي كه در پي به جان انداختن مردم با يكديگر و ايجاد اغتشاش هستند، حتي اگر شوراي نگهبان آن ها را تاييد كرده باشد، بايد رد صلاحيت شوند و مردم نبايد به اين افراد اعتماد كنند.
وي ادامه داد: دشمن فضاي ناامن انتخاباتي مي خواهد و درصدد اين است فتنه اي كه در سال 88 آغاز كرد به انتخابات 12 اسفند سال 90 و پس از آن بكشاند و شوراي نگهبان بايد در مورد عناصري كه به دنبال تحقق اين موضوع هستند با دقت و تيزبيني عمل كند و آن ها را تاييد نكند.
اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم خطاب به هواداران كانديداها نيز گفت: هواداران كانديداها متوجه باشند كه به خاطر دنياي ديگران به جهنم نروند و اين قدر در انتخابات و تبليغات آن داغ نشوند كه به خاطر راي آوردن كانديداي موردنظرشان ارزش هاي اخلاقي و قانون را زير پا بگذارند.

 



معاون رئيس جمهور: شنبه و دوشنبه آينده تعطيل نيست

معاون توسعه و مديريت برنامه ريزي رئيس جمهور گفت: شنبه و دوشنبه روز كار است، ولي دستگاهها مي توانند به كارمنداني كه تقاضاي مرخصي داشته باشند، مرخصي دهند.
لطف الله فروزنده در حاشيه جلسه روز چهارشنبه دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به تعطيلي يكشنبه و سه شنبه هفته آينده اين احتمال وجود دارد كه از سوي دولت بين تعطيلي، تعطيل شود، با رد اين موضوع و با بيان اينكه دولت در زمينه تعطيلي تصميمي نگرفته تاكيد كرد كه روز شنبه و دوشنبه روز كار است.

 



فرمانده پليس دبي: آمريكا تهديد اصلي منطقه است (خبر ويژه)

فرمانده پليس دبي در اظهاراتي بي سابقه، آمريكا را تهديد اصلي منطقه توصيف كرد.
ضاحي خلفان المهيري در كنفرانس امنيت ملي و منطقه اي كشورهاي عضو شوراي همكاري، در منامه گفت:سياست هاي آمريكا در منطقه تهديد اصلي براي امنيت منطقه خليج فارس است.
وي همچنين با انتقاد از حمايت برخي رژيم هاي عربي منطقه از جريان هاي افراطي، بدون اشاره به نام رژيم آل سعود، اين جريان ها را تهديدي براي امنيت منطقه توصيف كرد.
خلفان خاطرنشان كرد: سياست برخي كشورهاي عربي به ويژه ايجاد شكاف بين مسئولان و مردم، بيكاري، فساد، و توجه به سرمايه گذاري هاي هنگفت در خارج از كشور با وجود نياز شهروندان، امنيت منطقه را تهديد مي كند.

 



هراس فراگير رژيم صهيونيستي در آستانه سالروز شهادت عماد مغنيه (خبر ويژه)

در آستانه فرا رسيدن چهارمين سالگرد شهادت عماد مغنيه از فرماندهان حزب الله، محافل صهيونيستي در سراسر جهان براي در امان ماندن از پاسخ مقاومت به اين جنايت موساد، تدابير امنيتي ويژه و بي سابقه اي اتخاذ كردند.
گزارشگر كانال دو تلويزيون رژيم صهيونيستي در اين خصوص گفت: مسئولان مراكز اقامت گردشگران اسرائيلي در تايلند بمنظور حفظ امنيت و در امان ماندن اين اماكن از حملات انتقام جويانه حزب الله، تدابير ويژه اي اتخاذ كردند. نيروهاي امنيتي در اماكن اقامت گردشگران اسرائيلي به حالت آماده باش درآمده اند.
وي افزود: بر اساس اطلاعات بدست آماده از نهادهاي امنيتي اسرائيل و آمريكا، عناصر حزب الله در صدد اجراي عمليات گسترده اي عليه شخصيت هاي اسرائيلي در سراسر جهان هستند.
گزارشگر كانال 2 اسرائيل خاطرنشان كرد: مسئولان اسرائيلي همزمان با چهارمين سالگرد ترور مغنيه، به شهروندان در خصوص سفر به برخي كشورهاي آسيايي مانند تايلند هشدار دادند.
لازم به ذكر است ايران هم در پي شهادت چند تن از دانشمندانش به دست صهيونيست ها تاكيد كرده از مجازات عوامل اين ترورها صرف نظر نخواهد كرد.

 



پشت پرده انگليسي شبكه هاي وهابي (خبر ويژه)

دولت انگليس در ادامه سياست هاي تفرقه افكنانه خود تامين هزينه يك شبكه تلويزيوني فرقه اي را برعهده گرفت.
گزارش هاي منتشر شده نشان مي دهد دومين شبكه ماهواره اي فارسي زبان وهابيت با نام شبكه جهاني «بيان» پخش برنامه آزمايشي خود را از لندن شروع كرده است.
شبكه ماهواره اي نور هم كه به همين مركز وابسته است از دو سال قبل به صورت آزمايشي و از سال گذشته رسماً فعاليت هاي خود را شروع كرده بود.
دولت انگليس اخيرا و با وجود بحران هاي متعدد اقتصادي و اجتماعي كه با آن دست به گريبان است، همچنان به صرف بودجه هاي كلان براي ايجاد تفرقه ميان مسلمانان ادامه مي دهد.

 



پيشنهاد عجيب ضد انقلاب به هاشمي رفسنجاني (خبر ويژه)

مواضع انتقادبرانگيز و دو پهلوي آيت الله هاشمي رفسنجاني در ايام فتنه 88 آنقدر ادامه دار شده كه محافل ضدانقلاب كه پيش تر در جبهه مخالفان سرسخت وي قرار داشتند، به راحتي آرزوهاي عجيب و غريب خود را در قالب پيشنهاد به آقاي هاشمي ارائه مي دهند.
در همين راستا يكي از سايت هاي اپوزيسيون، در مطلبي با انتقاد از روند انتخاب رئيس جديد دانشگاه آزاد، آن را عجيب دانسته و از آقاي هاشمي خواسته است كه به طور علني به اين موضوع اعتراض كند.
سايت خودنويس در پيشنهادي عجيب به آقاي هاشمي، نوشته است: از تهران كوچ كرده تا حساسيت ها نسبت به شما كم شود، و در مكان مناسبي از باقيمانده عمر لذت ببريد.
اين سايت ضدانقلاب خود را در مقام دلسوز خانواده هاشمي قرار داده و افزوده است: گوشه گيري شما لازم نيست با هياهو باشد، كه ممكن است مورد حاشيه سازي دوست و دشمن قرار گيرد. كافي است در جايي زيرلبي و به نرمي بگوئيد كه اگر رهبري فرزانه صلاح بدانند ترجيح مي دهيد از حوزه هايي دور بمانيد و فرصت خدمت به ديگران كه با انرژي تر هستند داده شود. يكي-دو جلسه اي هم به بهانه كسالت در مجمع حاضر نشويد. به همين راحتي!
اين سايت اجراي اين اقدام را تنها شرط «پيروز شدن» آقاي هاشمي توصيف كرده است.
جهان نيوز نوشت: به نظر مي رسد مواضع سوال برانگيز و گاه سكوت آقاي هاشمي موجب مهيا شدن زمينه براي طرح ادعاها و مواضع عجيب اپوزيسيون شده است؛ رويدادي كه برچيده شدن آن نيازمند موضع قاطع و صريح رئيس مجمع تشخيص عليه فتنه گران است.

 



لوموند ديپلماتيك: بوي مرگ از اقتصاد اروپا بلند شده است (خبر ويژه)

جلسات سران اتحاديه اروپا و مقامات آمريكايي براي حل بحران اقتصادي، به بال بال زدن مرغ هاي سركنده شبيه شده است.
نشريه فرانسوي لوموند ديپلماتيك در تحليل وضعيت وخيم اقتصاد اروپا در آغاز سال جديد ميلادي نوشت: جلسات سران اروپا يكي پس از ديگري برگزار و بلافاصله با شكست روبرو مي شوند؛ كاخ سفيد و كنگره بي هيچ نتيجه اي به نزاع ادامه مي دهند. «بازارها» آگاه از اين امر، با نمايندگان سياسي زين پس همانند مرغ هاي سركنده رفتار مي كنند، اسباب بازي هاي ساده قدرتي كه خودشان بوجود آوردند و اينك قادر به كنترل آن نيستند.
لوموند اضافه كرد: بانك هاي خصوصي مانند تبهكاراني با دست پر مي توانند به دولت هاي بدهكار وام با سود فراوان بدهند. البته رفتار ملايم سياستمداران اروپايي و آمريكايي در مقابل سرمايه مانع طرح كردن عيب هايش نمي شود. اين همان پارادوكس مشخصه دوران قبل از انتخابات است. 6 دسامبر گذشته در كانزاس، رئيس جمهور اوباما به شهروندان در مورد خطري كه پويائي اجتماعي و دمكراسي را در كشور تهديد مي كند، هشدار داد؛ «نابرابري ها دمكراسي ما را تهديد مي كند. كساني كه امكان در اختيار داشتن لابي ها را دارند، فضاي بيشتري را اشغال مي كنند... كاهش ماليات ها به منع ثروتمندان است. آقاي اوباما يادآوري مي كند كه «بازار هرگز مجوزي براي گرفتن پول از هر كسي و به هر ترتيب نبوده است» و اينكه بايد « طبقه متوسط را مجددا در اين كشور بازسازي كرد» اما هيچكس لحظه اي باور نمي كند كه او به اين هدف جامه عمل بپوشاند، يا سيستم سياسي را از بختك سرمايه برهاند و يا سيستم مالياتي را اصلاح كند. او هيچ كاري در سه سال گذشته انجام نداده و هيچ تداركي نيز براي انجام آن در صورت انتخاب مجدد، نديده است. از اين منظر او، نماد چيزي است كه سيستم كنوني به آن تبديل شده؛ قايق شكسته اي رودرروي طوفاني خيزان كه كشتي باني حقير بر آن فرمان مي راند.
لوموند ديپلماتيك در گزارش ديگري نوشت: اتحاديه اروپا بر سرسره بحران ليز مي خورد. به كجا بايد گريخت وقتي آخرين پناهگاه نيز در چنگ طوفان اقتصادي اسير مي شود؟ بدگماني بي سابقه حتي اقتصاد نسبتاً قوي آلمان را هم فرا گرفته است. مي توان بارها به پرتاب كردن كيك خامه اي به صورت لورل توسط هاردي ( و يا برعكس) خنديد و باز هم ميل به تماشاي آن را داشت، اما آيا در مورد نشست هاي رهبران اروپا نيز همينطور است؟ با ارزيابي اي تاسف بار، بنظر مي رسد اتحاديه اروپا فكر مي كند كه تكرار رفتارهاي مضحك، سلاحي براي مبارزه با بحران است البته براي سبك كردن بار گناه آنها مي توان پذيرفت، كه معادله يورو در چارچوب كسادي بازار كلاف سردرگم محدوديت هاي كنوني، عميقا بي پاسخ است.
نشريه فرانسوي با بيان اينكه مردم اروپا ذاتا عاشق هيجان هستند اما هيجان هاي اخير كسي را نمي خنداند، نوشت: در مورد آخرين جلسه گروه يورو در 27 اكتبر 2011 كه تصميمات شگفت انگيز (و مانند هميشه كاملا قابل فهم) آن حتي يك هفته هم طول نكشيد تا با شبح يك رفراندوم در يونان نقش بر آب شود. يك هفته البته ركوردي بي سابقه است.
لوموند ديپلماتيك سياستمداران اروپايي را «آتش بازاني» تشبيه كرد كه فكر مي كنند چون پول فشفشه ها را داده اند، مسئوليتي در قبال سوختن خانه ها و نابودي آنها ندارند.
اين نشريه از پيش بيني كاهش نرخ رشد اقتصادي در كشورهاي اروپايي خبر داد و تصريح كرد: رشد اقتصادي اتحاديه اروپا بر اساس پيش بيني آن در سال 2012 از 75/1 به 5/0 درصد كاهش مي يابد. رشد اقتصادي انگلستان نيز در سال 2011 از 7/1 به 7/0 درصد و براي سال 2012 از 5/2 به 6/0 درصد كاهش مي يابد. فرانسه نيز به نوبه خود پيش بيني هاي گذشته اش را بازبيني مي كند؛ از 75/1 به 1 درصد. حتي آلمان نيز بالاخره در مي يابد كه نمي تواند تنهائي در ميان اقيانوسي از كشورهاي ورشكسته ادامه حيات دهد. به اين دليل روشن كه مدل رشد اقتصادي اش بر اساس صادرات بنا شده و در سال 2012 آنچنان كه پيش بيني شده بود 8/1 درصد نخواهد بود. دولت آلمان آن را 1 درصد پيش بيني مي كند و بسياري از نهادهاي بي طرف 8/0 درصد.
لوموند ديپلماتيك تاكيد كرد «نئوليبراليسم يا مردم؛ فقط يكي از اين دو مي توانند باقي بمانند» و افزود: خيانت به اصول اعتقادي و يا پذيرش نابودي، اين دو راهه اي است كه بانك مركزي اروپا روبروي آن قرار گرفته. اما سوال اين است آيا هم اكنون نيز دير نشده؟ با لجاجت بر اصول اعتقادي اش آيا بانك مركزي اروپا همراه با يورو از مرز نقطه بي بازگشت جلوتر نرفته است. فرانسه، لرزان در انتظار سرنوشت خويش ايستاده است. از بي ثمري نشست هاي تكراري سران اروپا كه تناقضات سرگيجه آور و بي درمان پول واحد را هويدا مي سازد، تا انتصاب تكنوكرات هايي كه اميد به دور انديشي شان بسته شده، باگذار از اپيدمي تغيير دولت ها كه فقط تضمين كننده تناوبي قلابي است (يونان، پرتغال، ايرلند، ايتاليا، مجددا يونان، اسپانيا و شايد فرانسه) و فقط يك عده را با همانها جابجا مي كند، عاقبت منطقه يورو هيچ اميدي برنمي انگيزد. بوي مرگ از آن متصاعد مي شود و اگر شورشي در راه نباشد بي شك سلاخي در انتظار همه است! اما سلاخي كي؟ پارادوكس دوران چنان است كه شايد در كنار سلاخي مردم كه هم اكنون نيز آغاز شده، نوبت خود نئوليبراليسم نيز رسيده باشد.




 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14