(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 بهمن 1390- شماره 20134

يادداشت خبرنگار
برگزاري مراسم پاياني مسابقه عكس تصويرگران عاشورايي در گنبدكاووس
پژواك
نمايشگاه عكس و پوستر عاشورا در آبادان افتتاح شد
نمايش نقاشي از كودكان آسيب ديده سونامي ژاپن در اصفهان
انتقاد دادستان تبريز از برنامه هاي تلويزيوني كودكان
برگزاري جشنواره بين المللي موسيقي فجر در استان گلستان
اكران فيلم هاي جشنواره فجر در البرز
شركت 3 نمايش از دهلران در جشنواره تئاتر فجر
به ياد ذاكرالمهدي زنده ياد حاج سعيد كاوياني
برگزاري همايش كاركرد رسانه هاي نوين در مشهد
مترسكها هم جشنواره دار شدند
اعزام 420 دانش آموز دختر گنبدي به مناطق عملياتي جنوب
اعطاي تسهيلات به قاليبافان اسدآباد
حضور چشمگير ايرانيان در دانشگاههاي آذربايجان
اجراي طرح سينما-مدرسه در كشور



يادداشت خبرنگار

موازي كاري براي صلاحيت نامزدهاي انتخابات نهم
حوادث پس از انتخابات سال 88 درس هاي فراواني براي كساني كه اهل عبرتند با خود به همراه داشت؛ در يك نگاه سطحي كاملا مشخص است يكي از عوامل تحريك و زمينه ساز اردوكشي هاي خياباني بي توجهي برخي مدعيان به وجود نهادهاي رسمي و قانوني كشور بود كه براي ايجاد شبهه در سلامت انتخابات و فشار بر نهادهاي قانوني اقدام به تشكيل كميته صيانت از آراء تشكيل دادند. اقدامي كه از همان روزهاي قبل از انتخابات به تقويت شك و شبهه در امانتداري مسئولان در اذهان برخي كمك كرد. موضوعي كه مورد استقبال برخي رسانه هاي وابسته به دشمنان قرارگرفت و به آن دامن زدند.
اما در شرايطي كه برخي پادوهاي نظام كفر در تقابل با انتظار رهبرمعظم انقلاب مبني بر يك انتخابات باشكوه قصد تحريم و تضعيف حضور مردم را دارند و در شرايطي كه بيداري اسلامي ملت ها چشم به ايران اسلامي به عنوان الگوي كشورها دوخته اند، هر اقدامي كه منجر به شك و شبهه در سلامت انتخابات شود و در امانتداري مسئولان به ويژه نهادهاي مهم و حساس ايجاد خدشه كند قطعا آب در آسياب دشمن ريختن است.
از طرفي نيز رهبر معظم انقلاب در ديدار با هيئت دولت از موازي كاري به صراحت انتقاد كردند. اقدامي كه متأسفانه امروزه به عنوان بدعتي در تاريخ 33 ساله انقلاب اسلامي ازسوي مجلس شوراي اسلامي شكل گرفته مصداق مشخصي از اين نمونه است. چنان كه در جريان بررسي صلاحيت كانديداهاي مجلس نهم رسانه ها از تشكيل كميته پيگيري موضوع نمايندگان رد صلاحيت شده به دستور رئيس مجلس و توسط هيئت رئيسه مجلس خبر دادند و براساس اطلاعات منتشره و گزارش كار كميته موصوف، از وقت و امكانات و نفوذ مجلس نيز استفاده كرده و شواهد از توفيقات آنان در كمك به نمايندگان ردصلاحيت شده حكايت دارد كه مي توان گفت براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين بدعت صورت گرفته و تاكنون مسئولان، رسانه ها و مردم در حد آن واكنش نشان نداده اند و مجلس نيز تاكنون پاسخ شفاف و قانع كننده اي درباره اين اقدام خود به افكار عمومي نداشته است.
لذا پاسخ به سؤالات ذيل همچنان در پرده ابهام قرار دارد:
1- در حالي كه اكثريت قريب به اتفاق نمايندگان فعلي كانديداي نمايندگي هستند با كدام قاعده عقلي و قانوني مجلس شوراي اسلامي مي تواند وارد موضوع بررسي صلاحيت ها شود؟
2- غير از نمايندگان مجلس افراد زيادي براي ورود به مجلس ثبت نام كرده كه عده اي از آنان ردصلاحيت شده اند چه بسا درميان ردصلاحيت شدگان افرادي وجود داشته باشند كه نه تنها از نمايندگان رد شده بلكه از بعضي نمايندگان نيز صالح تر باشند و هيچ مرجعي پيگير وضعيت آنان نيست، گرچه قانون شيوه رسيدگي به اعتراض ها را مشخص كرده است.
3- اگر هركدام از قواي سه گانه مشابه اقدام مجلس براي پرسنل حوزه خود كه داوطلب نمايندگي شده اند كميته اي تشكيل دهند چه وضعيتي پيش خواهدآمد؟
4- آيا اين اقدام مجلس در ميان مردم شبهه ايجاد نمي كند و به نوعي جايگاه و اختيارات نهادهاي قانوني بويژه شوراي نگهبان كه مرجع رسيدگي به اعتراض ها به شمار مي رود را زيرسؤال نمي برد؟
5- برابر نص صريح قانون مبني بر برابري آحاد مردم در برابر قانون اين اقدام نوعي تبعيض آشكار نيست؟
اميد است مجلس شوراي اسلامي كه از نخبگان و دلسوزان نظام تشكيل شده و نمايندگان مستقيم مردم هستند، پديده هاي اجتماعي مهم ديگري كه گريبانگير مردم است را مدنظر قرار داده و براي رفع مشكلات آنان چاره انديشي كنند و خود را درگير گزينه هاي مربوط به منافع نمايندگان مشغول نكنند.
ايلام- خبرنگاركيهان

 



برگزاري مراسم پاياني مسابقه عكس تصويرگران عاشورايي در گنبدكاووس

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان گنبدكاووس مراسم پاياني مسابقه عكس و نقاشي تصويرگران عاشورايي استان گلستان برگزار شد.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گنبدكاووس در اين مراسم، اثرات ارسال شده به اين جشنواره را دوهزار فقره اعلام كرد و گفت: از ميان آثار رسيده، داوران 28 نفر را در گروه هاي سني مختلف برگزيدند.
سميه محمدي گروه هاي سني برگزيده شده را گروه سني الف، ب، ج، د، و ه اعلام كرده و گفت: شركت كنندگان در اين مسابقه از نقاط مختلف استان گلستان بوده اند.
وي گفت: كودكان و نوجوانان استان در تهيه آثار ارسال شده نبوغ و استعداد خود را به صورت مطلوب به نمايش گذاشتند.
محمدي افزود: با استقبال خوبي كه امسال از اين مسابقه به عمل آمد، در صورت فراهم بودن شرايط در سال هاي آتي نيز برگزار خواهد شد.
در اين مراسم «حيدرعلي احمدي» فرماندار گنبدكاووس نيز از خانواده ها خواست، كودكان و نوجوانان خود را با موضوع عاشورا آشنا كرده و براي آنان دلايل وقوع حادثه كربلا را به صورت ساده و روان بيان كنند.

 



پژواك

نمايش آثار خوشنويسي و تذهيب
خوانسار- خبرنگار كيهان: نمايشگاه خوشنويسي و تذهيب سفير عرش به همت انجمن خوشنويسان شهرستان خوانسار در شهرداري اين شهرستان برگزار شد.
هنرمنداني از شهرستانهاي خوانسار، گلپايگان و خمين بمدت 10 روز آثار خود را در اين نمايشگاه به نمايش گذاشتند.
دراين نمايشگاه 30 اثر نستعليق، 9 اثر شكسته نستعليق، 7 اثر ثلث و نسخ، 3 اثر قدماي خوانسار، 1 اثر مينياتور، 5 اثر مشبك و نيز يك اثر اهدايي از پدر شكسته نويسي ايران، استاد يدالله كابلي خوانساري به نمايش درآمد.
اجراي نمايش درقاب ماه
اراك- خبرنگار كيهان: نمايش مذهبي «در قاب ماه» به كارگرداني عليرضا رضي با موضوع فرهنگ عاشورا و واقعه كربلا به مدت هفت روز در تالار سلمان ساوجي ساوه اجرا شد.
لبخند عشق به صحنه رفت
¤ نمايش «لبخند عشق، نمك گير بشه، بعد برو» در فرهنگسراي آينه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در اراك اجرا شد.
اين نمايش به نويسندگي اسماعيل بايگي و كارگرداني بابك روزبه و به بازيگري محبوبه جلالي، حميدرضا صالحي، پوريا رضايي و سارا بغدادي به مدت پنج شب اجرا شد.
برگزاري نمايشگاه خوشنويسي
¤ نمايشگاه خوشنويسي «مرتضي صالحي» با عنوان «مشق قلم» در فرهنگسراي آيينه اراك برپا شد.
دراين نمايشگاه بيش از 50 اثر خوشنويسي از اين هنرمند در سبك هاي نستعليق، شكسته نستعليق، قالب هاي سياه مشق، چليپا و سطري در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.
برپايي شب شعر در جاسك
جاسك- خبرنگار كيهان: از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي جاسك و همكاري انجمن شعر و ادب شهرستان، شب شعر بصيرت عاشورايي در سالن اداره ارشاد اين شهر برگزار شد. دراين شب شعر شاعران به قرائت اشعار خود كه با موضوع بصيرت و عاشورا بود پرداختند.
توليد عطر زندگي در كيش
كيش- خبرنگار كيهان: عطر زندگي عنوان يك برنامه تلويزيوني جديدي است كه با موضوع فرهنگي، اطلاعاتي و آموزشي در سيماي مركز كيش تهيه و توليد شده است.
از اهداف مهم اين برنامه تحكيم جايگاه خانواده در فرهنگ اسلامي است كه با معرفي خانواده هاي موفق به ارائه الگوهاي مناسب از سبك آداب و رسوم زندگي ايراني مي پردازد و به موضوعاتي از قبيل روانشناسي، معرفي انواع غذاها، بازي هاي محلي، هنرهاي دستي و موسيقي محلي استان هاي مختلف كشور مي پردازد.

 



نمايشگاه عكس و پوستر عاشورا در آبادان افتتاح شد

آبادان -خبرنگاركيهان:
نمايشگاه عكس و پوستر با مضمون عاشورا در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آبادان به مدت 15 روز برپا شد.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آبادان از برپايي نمايشگاه عكس و پوستر با مضمون عاشورا در نگارخانه اين اداره با خلق 45 اثر هنري توسط هنرمندان هنرهاي تجسمي اين شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آبادان، فرهاد پور غراوي علواني درمراسم افتتاحيه اين نمايشگاه اظهار داشت:
برپايي نمايشگاه عكس و پوستر عاشورا يكي ديگر ازفعاليت هايي مي باشد كه توانسته ايم به همت هنرمندان هنرهاي تجسمي آبادان و همكاري آموزشگاه جزيره اين شهرستان برگزار كنيم.
در ادامه عضو هيئت مديره انجمن هنرهاي تجسمي آبادان به خصوصيات اين نمايشگاه اشاره كرد و افزود: نمايشگاه عكس و پوستر عاشورا از پنجم لغايت 20 بهمن ماه سال جاري به مدت 15 روز در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آبادان براي بازديد علاقمندان گشايش يافته است.

 



نمايش نقاشي از كودكان آسيب ديده سونامي ژاپن در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
دبير اول مركز اطلاع رساني و فرهنگي سفارت ژاپن در ايران از نمايش 80 اثر نقاشي كودكان مناطق آسيب ديده سونامي اين كشور همزمان با برگزاري هفته فرهنگي ژاپن در اصفهان خبر داد.
«كوئيچي ناكوئو» هفته فرهنگي ژاپن را از 28 تا 30دي ماه جاري در شهر اصفهان و از پنجم تا نهم بهمن ماه در تهران دانست و اظهار داشت: سفارت ژاپن در ايران و كانون فرهنگي «گون ئن» به صورت مشترك در اصفهان اقدام به معرفي فضاي فرهنگي و هنري اين كشور مي كنند.
وي معرفي فرهنگ ژاپن به مردم به خصوص جوانان هنرمند اصفهاني را يكي از اهداف مهم برگزاري اين رويداد مهم عنوان كرد و افزود: برگزاري هفته فرهنگي ژاپن در اصفهان موجب نزديك تر شدن ارتباطات دوستانه دو كشور و تقويت مراودات فرهنگي و هنري مي شود. همچنين حضور هنرمندان ژاپني در كشور ايران و شهر اصفهان زمينه ساز حضور هنرمندان ايراني در كشور ژاپن خواهد بود.
ناكائو با اشاره به حادثه ناگوار سونامي ژاپن در يازدهم مارس 2011 كه موجب از بين رفتن بسياري از هموطنان ژاپني اش شد، افزود: به منظور قدرداني از دولت جمهوري اسلامي ايران كه كمك هاي قابل توجهي را دراين زمان به مردم كشور ما كرد، 80 نقاشي از كودكان مناطق آسيب ديده در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است. همچنين تلاش مردم و دولت ژاپن جهت بازسازي مناطق آسيب ديده به صورت 50 اثر هنري اعم از تذهيب و نقاشي نشان داده شده است.
وي با بيان اين كه بخشي از نمايشگاه مذكور به معرفي اسباب بازي هاي سنتي ژاپن مي پردازد، ادامه داد: سفارت ژاپن ضمن دعوت از كودكان اصفهاني براي حضور در اين نمايشگاه آمادگي دارد پيام كودكان ايراني را به كودكان ژاپني منتقل كند.

 



انتقاد دادستان تبريز از برنامه هاي تلويزيوني كودكان

تبريز- خبرنگار كيهان:
دادستان تبريز، از پويانمايي هاي تلويزيون انتقاد و برنامه هاي كودك در 30 سال قبل را، آموزنده تر از امروز دانست.
«موسي خليلي اللهي»، در كارگروه حمايت از حقوق كودكان كميسيون حقوق بشر اسلامي شمال غرب ايران گفت: برنامه هاي كودك دهه 60 سيما، بمراتب آموزنده تر و پيشگيرانه تر بودند اما امروز بعضي از پويانمايي ها، كودكان را به سوي اعمال مجرمانه، سوق مي دهد.
وي خواستار پليسي نشدن مسائل كودكان شد و گفت كه برنامه هاي كودك و نوجوان سيما ضعف پشتوانه فكري دارند.
خليل اللهي گفت: موضوع به كار رفته در برنامه هاي كودك و نوجوان سيما، نامناسبند و كودكان پس از تماشاي برنامه هاي خشن تلويزيوني، رفتارهاي خشونت آميزي از خود نشان مي دهند.

 



برگزاري جشنواره بين المللي موسيقي فجر در استان گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان گفت: جشنواره بين المللي موسيقي فجر، در استان و در شهرستان گرگان برگزار مي شود.
دكتر غلامرضا منتظري افزود: اين جشنواره با حضور گروه هاي موسيقي برتر همزمان با تهران طي روزهاي 24 تا 30 بهمن ماه سال جاري در تالار فخرالدين اسعد گرگاني، برگزار خواهد شد.
وي اضافه كرد: همچنين طي روزهاي 10 بهمن تا 10 اسفند ماه سال جاري هم زمان با تهران، جشنواره بين المللي تجسمي فجر نيز در مركز استان گلستان برگزار مي شود.
منتظري ادامه داد: در اين جشنواره، 30 اثر منتخب تجسمي براي بازديد عموم و علاقه مندان به هنرهاي تجسمي به تماشا گذاشته مي شود.

 



اكران فيلم هاي جشنواره فجر در البرز

كرج- خبرنگار كيهان:
معاون هنري- سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد استان البرز از اكران فيلم هاي جشنواره بين المللي فيلم فجر در اين استان خبر داد.
ابراهيم گله دارزاده در اين خصوص اظهار داشت: فيلم هاي جشنواره فجر از 17 تا 24 بهمن ماه، 3 بار در سينما ساويز كرج اكران مي شود.
وي تصريح كرد: درصدد هستيم از هر 3 اكران فيلم يك اكران با حضور دست اندركاران و بازيگران آن فيلم در استان البرز به نمايش درآيد.
معاون هنري- سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي البرز گفت: در حاشيه جشنواره بين المللي فيلم فجر براي مخاطبان استان البرز نيز كارت هاي داوري درنظر گرفته ايم كه با تكميل پرسشنامه اي درخصوص فيلم و... به عنوان داوري مخاطب از فيلم، بازيگر و فيلم نامه هايي كه مخاطبان البرز به آن راي داده اند تقدير خواهد شد.

 



شركت 3 نمايش از دهلران در جشنواره تئاتر فجر

دهلران- خبرنگاركيهان:
سه نمايش از دهلران در جشنواره بين المللي تئاتر فجر به اجرا درمي آيد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان گفت: در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر سه كار نمايشي با نام هاي «يك تن بال پروانه»، «جيره بندي عشق در قرن 21» و «آريو برزن، پاتو زمين نذار!» به كارگرداني سعيد خيراللهي و حيدر رضايي به اجرا درمي آيد. عبدالحسين رحمتي افزود پذيرفته شدن سه نمايش آن هم از شهرستان مرزي دهلران در اين جشنواره بين المللي نشان از توانمندي و استعدادهاي بالقوه هنرمندان اين ديار است كه مي طلبد با اين همه ظرفيت مجتمع نيمه كاره فرهنگي- هنري اين شهرستان با تخصيص اعتبارات لازم در آينده نزديك به بهره برداري برسد تا شاهد بالندگي بيش از پيش هنرمندان دهلراني در عرصه فرهنگ و هنر باشيم.

 



به ياد ذاكرالمهدي زنده ياد حاج سعيد كاوياني

امسال نخستين سالي است كه پس از چهاردهه، ديگرآواي دلرباي ذاكرالمهدي حاج سعيد كاوياني را در نعت طاوس اهل بهشت نمي توان شنيد. او كه زندگي خود را وقف مردم كرد و حال نوبت مردم نيشابور و دوستان اوست كه با چاپ ديوان او كار نيمه تمام وي را به پايان برسانند.
حاج سعيد كاوياني در طول دوران زندگي درخشانش آينه تمام نماي مردم بود و خود را وقف آنان كرد و هيچ گاه حتي براي لحظه اي به فكر خويش نبود حال آنكه يكي از مهم ترين و معتبرترين آثار بجا مانده از وي اشعار و مدايح اوست كه هيچ گاه به چاپ نرسيده است. در حقيقت بايد روح وي در فرهنگ اين شهر جريان پيدا كند و اين ابتداي مانايي اوست كه در قالب چاپ ديوان اشعار و مدايح او تجلي خواهد يافت.
اين متفكر ژرف انديش داراي آثار قلمي فراواني بود كه در زمان حياتش در مقام سردبيري نشريه صبح نيشابور به چاپ رسيد ولي هيچ گاه افتادگي و وقار خاص وي به او فرصت نداد تا آنها را به چاپ برساند.
حاج سعيد در رشته هاي مختلف اعم از: مداحي، شعر، نويسندگي، موسيقي، طنز، خوشنويسي، طراحي، تئاتر، مجري گري و... صاحب نظر بود ليكن ماندگارترين آثارش اشعار به جا مانده از اوست.
به نظر مي رسد بايد مجموعه هايي همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، اداره اوقاف و امور خيريه، مؤسسه فرهنگي ولايت مهديه، شوراي هيئات و مجامع مذهبي و كانون مداحان نيشابور در يك همت جمعي مجموعه آثار او را به چاپ برسانند چرا كه عشق او به خاندان عصمت و طهارت«ع» و خادمي حضرت مهدي«عج» زلالي خاصي را در آثار او به جا گذاشته است.
در اين زمينه البته خوب است خانواده حاج سعيد به خصوص همسر فداكار و فرزندان برومند و هنرمندش كه در طول ساليان گذشته يار و مددكار او بودند وسهمي عظيم در موفقيت وي دارند تا در خدمت نيشابور و نيشابوريان باشد اينك در گردآوري دست نوشته ها و چاپ اثري ماندگار از اشعار و مدايح او پيشقدم شوند.
مرحوم «تقي سعيد كاوياني» معروف به سعيد كاوياني متولد اول فروردين 1334 در شهرستان نيشابور است كه در خانواده اي مذهبي و از خادمان حضرت مهدي«عج» به دنيا آمد. عشق او به خاندان عصمت و طهارت«ع» باعث شد كه از نام آورترين بمداحان و ذاكران اهل بيت«ع» نيشابور شود و چون داراي قريحه اي زلال و ناب بود شاعري توانمند از او ساخته بود كه بيشتر اشعار وي در نعت و وصف اهل بيت«ع» باشد.
حاج سعيد كاوياني به اتفاق جمعي از جوانان مذهبي نيشابور بنيانگذار هيئت جوانان انصارالمهدي«عج» نيشابور بود كه هم اكنون مهديه نيشابور از بزرگترين مراكز معنوي و فرهنگي نيشابور است.
وي از جوانان مبارز دوران انقلاب شكوهمند اسلامي بود كه پس از پيروزي نخستين مجري و مكبر نماز جمعه نيشابور شد و پس از آن به عنوان يكي از نيروهاي فرهنگي نيشابور مشغول به كار شد و مدتي را نيز در جبهه هاي حق عليه باطل به عنوان نيروي تبليغاتي خدمت كرد.
وي مسئوليت خانه فرهنگ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور را در دهه60 به عهده گرفت و توانست در حوزه فرهنگ و هنر اين شهرستان با جمع آوري نخبگان و صاحب نظران پايه هاي محكمي را بنا نهند ثمرات آن هنوز قابل مشاهده است.
سپس در سال هاي 1368 با اهتمام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور و جمعي از دوستان «نشريه صبح نيشابور» نخستين نشريه محلي خراسان رضوي را در نيشابور پايه گذاري كرد و در مدت 20سال فعاليت شبانه روزي در مقام سردبير اين نشريه توانست خدمات شايان توجهي در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي اقتصادي و... به نيشابور انجام دهد.
وي همچنين در اقدامي منحصر به فرد نسبت به جمع آوري آثار مرحوم حيدر يغماي نيشابوري اهتمام ورزيد و نخستين ديوان اشعار حيدر يغما شاعر خشتمال نيشابور به كوشش وي به زيور چاپ آراسته شد.حاج «سعيد كاوياني» در سالروز رحلت پيامبر اعظم«ص» و شهادت امام حسن مجتبي«ع» در روز چهارشنبه 13بهمن 1389 در اثر بيماري ريوي به لقاءالله پيوست.
نيشابور- سيدباقر ميرعلمدار

 



برگزاري همايش كاركرد رسانه هاي نوين در مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
همايش كاركرد رسانه هاي نوين، چالش ها و فرصت هاي پيش رو از سوي مركز صداوسيماي خراسان رضوي در مشهد برگزار شد.
مديركل صداوسيماي خراسان رضوي، هدف از برگزاري اين همايش را، ارائه رويكردهاي فرهنگي در رسانه ها و آخرين دستاوردهاي علمي و فناوري در عرصه رسانه عنوان كرد و گفت: امروز، سواد رسانه اي براي جامعه امري ضروري است، لذا كساني كه در اين عرصه فعاليت مي كنند بايد كاملاً از علوم ارتباطات و مباحث رسانه اي بهره مند باشند.
حجت الاسلام والمسلمين علي نهاوندي، سواد رسانه اي را توان دستيابي، تحليل، ارزش گذاري و توليد رسانه در اشكال مختلف دانست و اضافه كرد: اصولاً دولت ها و حكومت ها براساس رسانه شكل مي گيرند يا به اضمحلال مي روند.
معاون رسانه هاي مجازي سازمان صداوسيما كشور، نيز در اين همايش گفت: در دنياي كنوني به جايي رسيده ايم كه مجازاً زمان را بسيط كرده ايم و علم جديد، به زمان هايي با سرعت بسيار بالاتري از ثانيه دست يافته است. سياهكلي، ترسي كه رئيس جمهور آمريكا در مواجه با دنياي مجازي، از آن در هراس است، ترس از صاحبان انديشه برتر و ناب دانست و گفت: متأسفانه درحال حاضر در كشور، مديريتي براي اينترنت تعريف نشده است و ما از كل دنياي مجازي فقط اينترنت را شناخته ايم، درحالي كه اينترنت، تنها يكي از هزاران فعاليت در اين دنياست.
وي اضافه كرد: مديريت محتوا را، هيچكس در جامعه ما در رابطه با دنياي مجازي عهده دار نيست. اينترنت، يك شبكه جهاني است و ربطي به محتوا ندارد.

 



مترسكها هم جشنواره دار شدند

شاهرود- خبرنگار كيهان:
رئيس كانون بسيج هنرمندان شاهرود از برگزاري جشنواره مترسكها در دهه فجر خبر داد.
عباس اعتماد با اشاره به متفاوت بودن مراسم راهپيمايي 22بهمن ماه سال جاري افزود: براي حضور حداكثري مردم در جشن هاي ايام الله دهه فجر برنامه هاي متنوعي تدارك ديده شده است كه جشنواره مترسكها از جمله اين برنامه هاست.
وي ضمن تأكيد بر اينكه امسال جشنواره مترسكها را با برنامه اي جامع و به نوعي متفاوت برگزار خواهيم كرد گفت: نحوه برگزاري آن بايد الگويي براي ديگر شهرهاي استان باشد.
اعتماد گفت تقارن دهه فجر را با هفته وحدت به فال نيك مي گيريم و با توجه به بر هجمه هاي دشمن براي خدشه دار كردن وحدت ملي در دهه فجر امسال برنامه هاي فرهنگي مبتني بر گراميداشت هفته وحدت نيز اجرامي شود.

 



اعزام 420 دانش آموز دختر گنبدي به مناطق عملياتي جنوب

گنبدكاووس-خبرنگاركيهان:
طي مراسم خاصي 420 دانش آموز دختر پايه دوم متوسطه شهرستان گنبدكاووس به مناطق عملياتي جنوب اعزام شدند.
دراين مراسم كه درمحل دبيرستان دخترانه دولتي «بصيرت» شهر گنبدكاووس برگزار شد. برخي فرماندهان نيروي مقاومت بسيج و مدير و معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش اين شهرستان حضور داشتند.
مدير آموزش و پرورش گنبدكاووس دراين مراسم كه اولياي دانش آموزان اعزامي نيز درآن حضور داشتند، طي سخناني، گفت: بازديد از مناطق عملياتي جنوب يك كار بزرگ فرهنگي است كه در آن نسل جوان ضمن آشنايي با ارزش ها و دستاوردهاي دوران دفاع مقدس با فرهنگ ايثار و شهادت نيز آشنا خواهند شد.
نبي الله آخوندي افزود: اعزام كاروان راهيان نور ويژه دانش آموزان دختر پايه دوم متوسطه در قالب درس آمادگي دفاعي و براي نخستين بار انجام مي شود.
وي گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است حدود 2500 دانش آموز دختر پايه دوم متوسطه اين شهرستان با همكاري نيروي مقاومت بسيج سپاه گنبدكاووس، طي دو ماه آينده و به تدريج به مناطق عملياتي جنوب اعزام شوند.گفتني است، اين كاروان نخستين كاروان اعزامي دانش آموزان دختر به مناطق عملياتي جنوب از 10 آموزشگاه مقطع متوسطه اين شهرستان است كه مدت سفر و اقامت آنان مجموعا 4 روز خواهد بود.

 



ازسوي اداره صنعت و معدن و تجارت صورت گرفت
اعطاي تسهيلات به قاليبافان اسدآباد

اسدآباد- خبرنگاركيهان:
بيش از 3 هزار نفر از قالي بافان اسدآباد پروانه كسب، و كارت مشاغل خانگي دريافت كردند.
مدير اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان اسدآباد اظهارداشت: از 3هزار نفر قاليباف ثبت نامي در600 نفر در طي 9ماه اخير براي اخذ تسهيلات تأييد شده اند.
«علي حيدري» از پرداخت104 ميليون تومان تسهيلات، سرمايه در گردش بانك كشاورزي شهرستان به قاليبافان در 9ماه گذشته خبر داد و افزود: 195 ميليون تومان نيز تسهيلات مشاغل خانگي است كه به 130نفر مذكور به قيد قرعه اعطا مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود از بازرسي 4هزارو98 واحد طي مدت يادشده دراين شهرستان خبر داد و اظهارداشت: 211 فقره پرونده تخلف در مدت فوق به تعزيرات شهرستان ارسال شده است.

 



حضور چشمگير ايرانيان در دانشگاههاي آذربايجان

تبريز- خبرنگاركيهان:
هم اكنون 7 هزار و400 دانشجوي ايراني در باكو و ديگر شهرهاي آذربايجان مشغول تحصيلند.
رئيس جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه 4 هزار و500 نفر از اين دانشجويان را دختران تشكيل مي دهند افزود: تلاش بر اين است كه با تاسيس و فعاليت دانشگاه بين المللي «علم و فرهنگ» در منطقه آزاد ارس دانشجويان دختر در اين مركز جذب شوند.
«احمد فرشبافيان» ادامه داد: براي اين منظور 5 هزارمترمربع زمين با 6 هزار و70مترمربع زيربنا در جلفا خريداري شده كه داراي توسعه فضايي 3 هكتاري است.

 



اجراي طرح سينما-مدرسه در كشور

تبريز-خبرنگار كيهان:
طرح «سينما-مدرسه»، به منظور پوشش دانش آموزان ابتدايي و راهنمايي از 5 بهمن ماه در كشور به اجرا درآمد.
رئيس دبيرخانه طرح كشوري سينما مدرسه در تالار انديشه تبريز گفت: فيلم هاي جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان در ژانر كوتاه، داستاني، انيميشن و فيلم سينمايي و نيز فيلم هاي خارجي متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي، در قالب طرح سينما مدرسه، به اكران گذاشته مي شوند.
سعيد هاشمي افزود: اين طرح در آذربايجان غربي و شرقي، تهران، البرز، خراسان رضوي، يزد، فارس و اصفهان و سپس در مناطق محروم و مرزي به مورد اجرا گذاشته مي شود.
وي ادامه داد: در قالب طرح سينما مدرسه، دانش آموزان ابتدايي و راهنمايي تبريز، از 3 سالن سينما براي فيلم هاي كودك و نوجوان استفاده خواهند كرد و در سال آينده حداقل 15 فيلم كوتاه و انيميشن در اين شهر، توليد مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14