(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 بهمن 1390- شماره 20134

شعر
دبير دهمين دوره جشنواره قلم زرين: تقويت جبهه فرهنگي انقلاب از اهداف ماست
جمشيد جم: يار دبستاني من متعلق به «انقلاب» است!
معرفي كتاب



شعر

چند رباعي تقديم به خانواده نستوه شهدا به ويژه شهداي دانش هسته اي
مثنوي طلوع
مجيد ميرزايي-بروجرد
در طاقچه پرواز پدر قاب شده است
روبان غروب با سحر قاب شده است
از زاويه نگاه من، در تابوت
انگار تني بدون سر قاب شده است
¤ ¤ ¤
او مثنوي طلوع را از بر داشت
از بدو تولد، خبر از آخر داشت
يك عمر شهيد بين ما زيسته بود
او زندگي شهيد را باور داشت
¤ ¤ ¤
يك عده گهر بر كفنت مي ريزند
الماس مژه بر بدنت مي ريزند
از زير كفن شكوه زخمت پيداست
هرقدر كه گل روي تنت مي ريزند
¤ ¤ ¤
با مرگ، مرا دوباره مي آغازي
كوچك تر از آني كه به خود مي نازي
اين آتش كينه تو و اين سر ما
اي تيغ برهنه تا كجا مي تازي؟
¤ ¤ ¤
بر مأذنه - روي نيزه- سر مي رويد
در دشت بجاي گل، تبر مي رويد
بگذار ذليلانه، تو را ذبح كنند
چون نسل تو باشكوه تر مي رويد
¤ ¤ ¤
مردي كه مناي عشق را باور داشت
لبخند خداي عشق را باور داشت
از خود به حقيقت خداوند رسيد
چون معجزه هاي عشق را باور داشت

 



دبير دهمين دوره جشنواره قلم زرين: تقويت جبهه فرهنگي انقلاب از اهداف ماست

ليلا كريمي
رضا رسولي نويسنده وعضو انجمن قلم ايران ودانش آموخته حوزه و دانشگاه است.
هنر براي حقيقت، سفر به سلامت، زيارت آفتاب، زندگي نامه شهيد صياد شيرازي، فانوس، سخا وت سرشار و شناسايي ازجمله كتاب هاي منتشر شده اوست و در حال حاضر دبيري دهمين دوره جشنواره قلم زرين را بر عهده دارد. در خصوص ضرورت برگزاري جشنواره قلم زرين با وي گفت وگويي كرده ايم كه در زير مي خوانيد :
رسولي در اين گفت و گو، با اشاره به اينكه جايزه قلم زرين از جمله جشنواره هاي شاخص و برجسته حوزه ادبيات كشور است در باره هدف اين جشنواره گفت : اين جشنواره از طرف انجمن قلم ايران به عنوان گسترده ترين و فراگير ترين تشكل ادبي غير دولتي با هدف جريان سازي فرهنگي، شناسايي و معرفي آثار نويسندگان شاخص و برجسته حوزه ادبيات و تقويت ادبيات انقلاب اسلامي راه اندازي شد. در حال حاضر تلاش كرده بتواند از ظرفيت نويسندگان كشور به نحو مناسب استفاده كند، انجمن نگاه باز و فراگيري دارد .
وي ادامه داد :اين جشنواره با هدف تقويت جبهه فرهنگي انقلاب و ايجاد فضاي رقابتي و زمينه سازي مناسب تر براي خلق آثار فاخر در حوزه ادبيات و معرفي آثار نويسندگان و شاعران در حوزه ادبيات كشور برگزار مي شود .
تفاوت تخصصي
دبير جشنواره قلم زرين در خصوص تفاوت اين جشنواره با جشنواره هاي ادبي ديگر گفت: يكي اينكه اغلب جشنواره هاي ادبي به صورت دولتي و اغلب تاثير گذار هم بودند اما تفاوت پررنگي اين جشنواره با ديگر جشنواره ها بر مي گردد به بحث تخصص . در جشنواره هاي ديگر حداكثر دبير جشنواره تخصص آن رشته و هنر را دارد اما جشنواره قلم زرين از اعضا ي هيئت مديره گرفته تا كادر اجرايي ودست اندركاران آن از شاعران، نويسندگان و صاحب نظران عرصه هنر و ادبيات هستند. اينها سبب مي شود كه جشنواره قلم زرين از ديگر جشنواره ها متمايز شود.
شفاف سازي جريان داوري
دبير دهمين جشنواره قلم زرين درباره معيار داوري ها گفت: هر بخش از جشنواره براي خودش معيار داوري مستقل دارد. معيارهاي داوري كاملا تخصصي است و بر اين اساس فرم هايي در هر سه بخش شعر، ادبيات داستاني و نقد و پژوهش ادبي به صورت حرفه اي طراحي شده، پيش بيني و پيشنهاد مي شود و به تصويب دبير جشنواره مي رسد و داوري صورت مي گيرد .
رسولي درباره معرفي اسامي داوران گفت :امسال در برگزاري جشنواره قلم زرين تاكيد بر اين بود كه داوران را معرفي كنيم .در واقع با معرفي داوران سعي كرديم كه جريان داوري آثار را شفاف سازي كنيم . وقتي داوران را در ويترين مي گذاريم نكته اي كه به ذهن مخاطبان متبادر مي شود اين است كه ما موضوع پنهاني نداريم.
وي ادامه داد : در جشنواره فضاي رقابتي ايجاد مي كنيم تا بتوانيم سطح و عمق آثار توليد شده را غنا بخشيده و افزايش دهيم؛ تلاش مي كنيم كه جريان فرهنگي كشور را رونق داده تا اهداف فرهنگي انقلاب اسلامي بيشتر محقق شود.
وي اسامي داوران را در بخش شعر عباسعلي براتي پور ، حسين اسرافيلي ، مصطفي علي پور و در بخش داستان ،احمد شاكري ، سميرا اصلان پور و وجيهه علي اكبري ساماني و در بخش نقد و پژوهش دكترمحسن پرويز ، صابر امامي و محمد رضا سرشار عنوان كرد .
ورود داوران جوان
دبير دهمين جشنواره قلم زرين در خصوص انتخاب داوران گفت كه انتخاب داوران به صورت غير تكراري صورت گرفت.
وي در خصوص تفاوت اين دوره با دوره هاي قبل جشنواره اظهار داشت :در كليات موضوع جشنواره قلم زرين يك هدف مشخصي را هر سال دنبال مي كنيم و تفاوتي جدي در اين دوره نسبت به دوره هاي قبلي وجود ندارد. تلاش كرده ايم در تركيب هيئت داوران متنوع تر عمل كنيم و از نويسندگان جوان در هيئت داوري بهره ببريم .
به گفته رسولي، اگر نگاهي به ليست داوري بخش داستان اندازيم، به نامي چون «وجيهه علي اكبري ساماني» مي رسيم كه از نويسندگان جواني است كه به عنوان داور برگزيده شده است.
با نگاه بسته به دنبال آثار
خاص نيستيم
وي ادامه داد : در انتخاب آثار به گونه اي عمل مي كنيم كه فراگيري آثار لحاظ شود ، بدين معنا كه با يك نگاه بسته به دنبال آثار خاص نمي گرديم .
رسولي در مورد دو ويژگي آثار هم گفت: محتواي ارزشمند و ساختار قابل قبول توجه آثار در كليت داوري مد نظر است .
وي با عنوان اين مطلب كه داوران فقط جزو انجمن قلم نيستند گفت : بعضي از افراد انتخاب شده جزو عضو انجمن قلم نيستند .در جشنواره قلم زرين بر اساس آئين نامه، هيات داوران از سوي دبير پيشنهاد و در نهايت هيات مديره افراد را انتخاب مي كند؛ قطعا هيات مديره بر اساس صلاح آن مجموعه خود افراد را معرفي مي كند.
هر جشنواره نگاه متوليان خود را تامين مي كند
دبير جشنواره درباره نگاه جشنواره قلم زرين گفت : ايجاد فضاي رقابتي، رشد و ارتقاء ادبيات كشور و جريان سازي فرهنگي در راستاي اهداف فرهنگي انقلاب نيز از موارد نگاه كلي جشنواره است.
رسولي تاكيد كرد :هر جشنواره فرهنگي تلاش مي كند نگاه متوليان خود را تامين كند و با اين رويكرد عمل نمايد.
تلاش براي جذب حداكثري
دبير دهمين جشنواره قلم زرين عنوان كرد : اين جشنواره نگاه بسته اي ندارد، واقعيت اين است كه با معرفي آثار برگزيده و با اين نگاه فراگير كه در دوره هاي گذشته بوده، و هم اكنون هم وجود دارد، تلاش داريم جذب حداكثري داشته باشيم. نگاه اسلامي ما وامدار ديدگاه ها و فرمايشات رهبر حكيم انقلاب اسلامي است، نگاه ايشان در جريان فرهنگي كشور و در تمام جريان ها جذب حداكثري است.
رسولي درباره حمايت هاي جشنواره از برگزيدگان گفت : هنگامي كه كتاب يا فردي به عنوان برگزيده انتخاب مي شود خود به خود جامعه ادبي، هنري و فرهنگي كشور اين فرد را بيشتر شناخته، و زمينه حمايت و ديده شدن اين فرد بيشتر فراهم مي شود . وي در پايان گفت : ارزيابي كتاب ها قبل از پايان سال در دهه فجر آغاز مي شود و كتاب ها را براي داوران ارسال مي كنيم و در 14 تيرماه 91 اختتاميه را برگزار خواهيم كرد.

 



جمشيد جم: يار دبستاني من متعلق به «انقلاب» است!

يار دبستاني من
يار دبستاني من با من و همراه مني
چوب الف بر سر ما بغض من و آه مني

حك شده اسم من و تو رو تن اين تخته سياه
تركه ي بيداد و ستم مونده هنوز رو تن ما

دشت بي فرهنگي ما هرزه تموم علف هاش
خوب اگه خوب، بد اگه بد، مرده دل هاي آدماش

دست من و تو بايد اين پرده ها رو پاره كنه
كي مي تونه جز من و تو درد ما رو چاره كنه

يار دبستاني من با من و همراه مني
چوب الف بر سر ما بغض من و آه مني

حك شده اسم من و تو رو تن اين تخته سياه
تركه ي بيداد و ستم مونده هنوز رو تن ما
يار دبستاني من با من و همراه مني
چوب الف بر سر ما بغض من و آه مني

حك شده اسم من و تو رو تن اين تخته سياه
تركه ي بيداد و ستم مونده هنوز رو تن ما

دشت بي فرهنگي ما هرزه تموم علف هاش
خوب اگه خوب، بد اگه بد، مرده دل هاي آدماش

دست من و تو بايد اين پرده ها رو پاره كنه
كي مي تونه جز من و تو درد ما رو چاره كن

يار دبستاني من با من و همراه مني
چوب الف بر سر ما بغض من و آه مني

حك شده اسم من و تو رو تن اين تخته سياه
تركه ي بيداد و ستم مونده هنوز رو تن ما

جمشيد جم را همه با سرود يار دبستاني من مي شناسيم و شايد هم يار دبستاني من را با جمشيد جم!
او در سال57، همراه با مردم انقلابي به راديو در ميدان 15خرداد وارد شد تا اين رسانه شنيداري به خدمت انقلاب درآيد. او اما در راديو ماند و به عنوان تهيه كننده فعاليت كرد.
او در روزهاي بهمن به دانشگاهها مي رود تا از خاطرات دوران انقلاب بگويد تا جوانان بدانند انقلاب57، در چه شرايطي و با چه بهايي به ارمغان رسيد. در نگاه او اما يادي هميشه از نوجوانان و جوانان سال57 است كه روزگاري ياران دبستاني او بودند و از خون آنها انقلاب رنگ و جلوه پيروزي گرفت.
¤ آقاي جم! چگونه وارد راديو شديد؟
- اساساً من به رسانه علاقه مند بودم. راديو هم همواره به عنوان رسانه اي اثرگذار در نظرم بود و هميشه آرزو مي كردم شرايط به گونه اي تغيير كند كه بتوان مفاهيم ارزشگرايانه و مضامين والا را از طريق رسانه راديو به سوي ذهن و قلب مخاطب ارائه داد. نهضت انقلاب اسلامي كه آغاز شد موجي از اميد براي ايجاد يك دگرگوني بزرگ در سطح جامعه در دلهاي مؤمنان ايجاد شد. من نيز به سهم خودم تلاش كردم به خيل عظيم مردم انقلابي بپيوندم. روز 21 بهمن 57 فرارسيد. به دستور حضرت امام خميني(ره) مردم به حكومت نظامي اعتنايي نكردند. مردم و كاركنان نيروي هوايي ارتش به درياي انقلاب پيوسته بودند، راديو را تصرف كردند. من هم در ميان حاضرشدگان در راديو بودم. من بنا به علاقه و به عشق اينكه براي مردم و در جهت آرمانهايم برنامه سازي كنم در راديو ماندم. چون موسيقي را نيز آموخته بودم و از اين مقوله هنري داراي شناخت بودم، خيلي زود توانستم به ابزار و شيوه برنامه سازي مسلط شوم. پيشتر البته، نوارهاي سخنراني حضرت امام را تكثير مي كرديم. يا روي موتورسيكلت، بلندگو مي گذاشتيم و صدا و كلام اماممان را براي مردم پخش مي نموديم. ما حتي پلاكارد تهيه مي كرديم و اخبار روزنامه هاي اطلاعات و كيهان را روي آن مي نوشتيم و در معرض ديد مردم قرار مي داديم.
¤چي شد كه به يار دبستاني من رسيديد؟
- صحنه هاي انقلاب و نظاره كردن رشادتها و فداكاري هاي مردم و بخصوص جوانان پاكباز، حس و حواس مرا به خود كاملا معطوف كرده بود. همواره فكر مي كردم چطور مي توان صحنه هاي ايثار را براي تاريخ به ثبت رساند. براي كساني كه در آينده مي آيند و بايد بدانند كه انقلاب اسلامي به چه بهايي و با چه زحمتي به پيروزي رسيد. از طرفي مدام دغدغه داشتم دينم را به بزرگان عرصه جهاد و شهادت ادا كنم اگر چه مي دانستم و مي دانم اين دين، كاملا ادا نمي شود!
از اين رو بود كه ناگهان فرصت يك كار خوب را مغتنم ديدم. وقتي منصور تهراني كه اميدوارم در خارج از كشور در سلامت كامل به سر ببرد، خواندن يار دبستاني من را پيشنهاد داد، شاد شدم. دلم مي خواست اين كار را تقديم همه فداكاران انقلاب به ويژه شهيدان 13 آبان 57 كنم. من خودم در روز 13 آبان در دانشگاه بودم. ديدم سر در دانشگاه پر از دود و گاز اشك آور است. ظهر كه شد من سراسر خون ديدم. خون كساني كه مظلومانه فرياد عشق و آزادي خواهي سرداده بودند.
¤ سرود را كجا ضبط كرديد؟
- در استوديو صبا. صدابردارمان هم رحيم شب خيز بود.
¤ وقت اجرا چه حسي داشتيد؟
¤ شايد باورتان نشود، تمام مدت اجرا به نسل دوم و سوم و چهارم انقلاب فكر مي كردم. به ياران دبستاني كه بايد انقلاب را چون جانشان دوست بدارند و در راه پاسداري از آن بكوشند. به آناني كه بايد قدر استقلال ايران را بدانند. قدر پيشرفتهايي كه در محاصره اقتصادي و شرايط تحريم همه جانبه حاصل شده است.
¤ يادم هست در دوران موسوم به اصلاحات، تجمعات غيرقانوني ضدانقلاب برگزار مي شد. در اين تجمعات، سرود يار دبستاني من، خوانده مي شد. بعدها با پخش اين سرود از رسانه ملي، ضدانقلاب از مصادره اين سرود انقلابي مأيوس شد. چه احساسي آن دوران داشتيد؟
- خب، مسلما ناراحت بودم. سرود «يار دبستاني من» براي انقلاب، در تحسين انقلاب و به احترام و خطاب به برپادارندگان انقلاب اسلامي ساخته و خوانده شد. از اين رو مصادره آن به دست جريان ضدانقلاب قابل تحمل نبود. خوشبختانه- همان طور كه اشاره كرديد- با پخش از رسانه ملي، سرود انقلاب از اسارت ضدانقلاب رهايي يافت.
¤ شما چندي پيش به لبنان سفر كرديد. هدف از اين سفر چه بود؟
- بله! توفيقي بود كه نصيب من شد. با همت سازمان بسيج هنرمندان، من به همراه بزرگاني چون دكتر قناديان و برادرمان آقاي محمد گلريز و خوبان شاعر و نويسنده مهمان حزب الله لبنان شديم. برادران حزب الله به گرمي پذيراي ما شدند. ما به لبنان سفر كرديم تا از نزديك شاهد شور انقلابي و دستاوردهاي رزمندگان حزب الله در جنگ با متجاوزان صهيونيستي باشيم. ما ضمن ملاقات با مقامات حزب الله مانند نفر دوم اين تشكل مردمي، يعني آقاي سيدهاشم، از موزه ميلتا ديدن كرديم. در واقع ميلتا، صحنه رويارويي رزمندگان حزب الله با متجاوزان را پيش روي بازديدكنندگان مي گذارد. ما از سنگرها و طرح هاي دفاعي حزب الله بازديد كرديم و خلاقيت و دليري رزمندگان حزب الله را از نزديك لمس نموديم. به بعلبك هم رفتيم و مزار شهيد بزرگ سيدعباس موسوي را كه ناجوانمردانه هدف ترور قرار گرفت ، زيارت كرديم.
¤ در ديدار با رزمندگان حزب الله اجرا هم داشتيد؟
- بله يار دبستاني را بارها بنده اجرا كردم. برادرم جناب گلريز هم سرودهاي انقلابي مانند خجسته باد اين پيروزي... را خواندند. خوشبختانه برادران لبناني از اجراي سرودها بسيار استقبال كردند. گويي آنها روح انقلابي و پيام الهي اين سرودها را كاملا دريافت كرده بودند.
¤ شنيدم كاري براي فلسطين آماده كرده ايد؟
- من در حال حاضر، مشغول آماده كردن مجموعه كار جديدي هستم كه يكي سرودهاي آن درباره فلسطين عزيز است كه با ياري دوجوان خوش ذوق تهيه شده است. در اين سرود از ظلم هايي كه به مردم مسلمان فلسطين اعمال شده است و از آرزوهاي ما مسلمانان در قبال همنوعان مظلوممان سخن گفته شده است. من تلاش كردم با تمام وجودم، كاري را شايسته مردم فلسطين تقديم به اين خوبان كنم.

 



معرفي كتاب

تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي از مهاجرت امام خميني به پاريس تا پيروزي
تدوين: علي اكبر علي اكبري بايگي
انتشارات : موسسه فرهنگي ، هنري و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي
تاريخ انتشار: شهريور 1384
نوبت چاپ: اول
قيمت: 25000 ريال
شمارگان: 2000
پيروزي انقلاب اسلامي، وابسته به علل و عوامل متعددي بود؛ اما سه علت اصلي كه مورد تأكيد محققان است در اين زمينه بيش تر مورد توجه قرار گرفته است: نخست، باورهاي ديني و اعتقادات اسلامي مردم ايران، دوم، وحدت مردم و مبارزات سياسي آن ها و سوم، رهبري قاطع و بي نظير امام خميني. اين سه عامل پس از آن كه در كنار يكديگر قرار گرفتند و يك مثلث را تشكيل دادند به نيروي قدرتمندي تبديل گرديد و رژيم پهلوي را سرنگون ساخت. بررسي جنبه هاي متعدد اين سه عامل، ماهيّت واقعي و عناصر تشكيل دهنده ي جنبش اسلامي مردم ايران را، روشن خواهد ساخت. از ميان سه عامل فوق، رهبري امام خميني بخصوص در شرايط حساس و بحراني، تأثير فوق العاده اي در به ثمر رسيدن مبارزات مردم مسلمان ايران، عليه دستگاه پهلوي ايفا كرد. از اين رو، با بررسي جنبه هاي گوناگون رهبري امام خميني و ويژگي هاي آن، زواياي مهمي از تاريخ انقلاب اسلامي ايران روشن خواهد گرديد. فاصله ي زماني 14 مهرماه تا 22 بهمن 1357، يكي از فصول برجسته ي تاريخ نهضت اسلامي به حساب مي آيد. اين برهه زماني كه از هجرت حضرت امام به پاريس تا پيروزي انقلاب را در برمي گيرد، مملو از حوادث و اتفاقاتي است كه هر يك مسير انقلاب را به پيش مي برد. با توجه به اهميت زمان فوق، مركز اسناد انقلاب اسلامي در قالب روش پژوهشي تاريخ شفاهي، وقايع و رويدادهاي آن و نقش هدايت گر و سرنوشت ساز امام خميني را در آفرينش موفقيت هاي اين ايام مورد بررسي قرار داده است. مؤلف اين اثر با استفاده از خاطرات شخصيت هايي كه در ايام فوق، در وقايع سياسي تأثيرگذار بوده اند و نيز با كمك منابع كتاب خانه اي، گزارش منسجم و تحليلي از وقايع ايام مورد بحث ارايه داده است. مركز اسناد انقلاب اسلامي اميدوار است با چاپ و انتشار چنين آثاري، گوشه هايي از مبارزات ملت مسلمان ايران را در ايام سلطنت پهلوي به نسل جديد عرضه نمايد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14