(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 بهمن 1390- شماره 20134

خوراكي هاي سالم در سبد خانواده
نوجوان در دنياي ديجيتال
14 ماده غذايي سرشار از ويتامينC
مرخصي زايمان و بارداري تا فرزند چهارم
قفل شدن زانوها
راهكارهاي مبارزه با چاقي
سرطان سومين عامل مرگ ومير در كشور



خوراكي هاي سالم در سبد خانواده

هوا آلوده است عناب بخوريد
مصرف عناب سموم ناشي از آلودگي-هوا را از بين مي برد و خون را تصفيه مي كند.
عناب از جمله مواد غذايي است كه بسيار اهميت دارد و مي توان از آن در رژيم غذايي روزانه استفاده كرد.
عناب ميان وعده مفيدي براي سالمندان و كودكان و سرشار از پتاسيم است كه در كنترل فشار خون اهميت دارد و به دليل داشتن فيبر مي تواند كلسترول بالاي خون را كنترل كند.
اگر 10 عدد ميوه عناب در رژيم غذايي روزانه افراد وجود داشته باشد چربي خون افراد كنترل مي شود البته بهتر است كه ميوه تازه عناب مصرف شود.
درعناب تركيباتي وجود دارد كه زماني كه وارد خون مي شود آنزيم هايي را فعال مي كند كه اين آنزيم ها مواد سمي را از خون خارج مي كند.
در زماني كه بحث آلودگي هوا مطرح است و براي افرادي كه درمناطق صنعتي زندگي مي كنند، مصرف عناب مفيد است همچنين مي توان از جوشانده عناب استفاده كرد كه موجب تصفيه خون و حذف مواد سمي از خون مي شود.

سنجد تقويت كننده استخوان و دستگاه گوارش
سنجد استخوان را محكم و دستگاه گوارش را تقويت مي كند همچنين سرشار از فيبر است و گرسنگي را كاهش مي دهد و خاصيت سيركنندگي بالايي دارد.
سنجد يكي از بهترين منابع غذايي گياهي محسوب مي شود.
سنجد منبع غني از كلسيم است و براي افرادي كه دچار پوكي استخوان هستند، بسيار مفيد است و استخوان هاي افراد را محكم مي كند.
سنجد براي سلامتي دستگاه گوارش افراد بسيار مناسب است و افرادي كه رژيم هاي لاغري دارند، مي توانند سنجد را دربرنامه غذايي خود قرار دهند.
سنجد سرشار از فيبر است و گرسنگي را كاهش مي دهد زيرا خاصيت سيركنندگي بالايي دارد و در افرادي كه مشكلات دستگاه گوارشي دارند، مفيد است. بهتر است سنجد را به عنوان ميان وعده استفاده كرد، زيرا سنجد داراي تركيباتي مانند فتيكميكال ها است كه آنتي اكسيدان خوبي است.

انجير خيس كرده مفيد براي رفع يبوست زنان باردار
زنان باردار مي توانند چند عدد انجير را خيس كرده، قبل از هر وعده غذايي مصرف كنند تا يبوست آنان از بين برود.
يبوست يكي از مشكلات شايع در دوران بارداري است كه زنان شكايت زيادي از آن دارند.
يبوست موجب بروز مشكلات بعدي در زنان مي شود همچنين يكي از اصولي كه در طب سنتي بايد رعايت شود، احتباس و استفراغ است؛ اگر مواد غذايي زائد از بدن خارج نشود، موجب بروز بيماري در بدن مي شود، سموم از بدن خارج نمي شود و دوباره به خون باز مي گردد.
استفاده از مواد غذايي مانند آلو موجب لينت مزاج زنان باردار مي شود و مي تواند موجب بهبود يبوست آنها شود.
گل قند يكي از موادي است كه زنان باردار مي توانند به راحتي در زمان بارداري مصرف كنند كه يك داروي صنعتي است و هيچ عوارضي براي زنان باردار ندارد.
زنان باردار مي توانند چند عدد انجير را خيس كرده، قبل از هر وعده غذايي مصرف كنند كه يبوست آنان را از بين مي برد و موجب لينت مزاج آنها مي شود.

 



نوجوان در دنياي ديجيتال

عليرضا ضياعي
گسترش شبكه هاي اجتماعي و افزايش فعاليت هاي آنلاين نوجوانان در دنياي مجازي اينترنت روز به روز درحال رشد است. به همين دليل جامعه شناسان نيز به طور مرتب نسبت به كنترل فعاليت هاي آنلاين و دخالت آن در زندگي روزمره هشدار مي دهند.
اميلي هادسون جامعه شناس كالج سلطنتي لندن و همكارانش معتقدند تشكيل حلقه هاي مختلف اجتماعي بهترين راه حل دراين زمينه است.
به عقيده وي، اگر اين حلقه ها را به شكل حلقه هاي متصل يك زنجيره درنظر بگيريم و هريك از اين حلقه ها را با توجه به اهميت نقش و وظايف آنها نام گذاري كنيم، خواهيم ديد، حلقه «والدين» مهم ترين نقش را در پيوند و حفظ ساير حلقه ها با هم براي تشكيل يك زنجيره يا به عبارتي يك انجمن حمايتي، را به عهده دارد.
حلقه والدين در زنجيره اي اجتماعي
البته بيش از هركسي والدين هستند كه ارتباط و نقش اصلي را در اين انجمن حمايتي براي امنيت جوانان و نوجوانان از آسيب ها و فعاليت هاي خطرساز اينترنت به عهده دارند.
اگر بخواهيم حلقه والدين را از اين زنجيره هاي اجتماعي حتي به صورت موقتي جدا كنيم، بدون شك بقيه گروه ها كارايي و موفقيت لازم را از دست خواهند داد.
از سوي ديگر والديني كه فاقد آگاهي و دانش در زمينه امنيت اينترنتي و البته طرز فكر فرزندشان باشند، نمي توانند حلقه خوبي براي تشكيل اين زنجيره يا انجمن حمايتي باشند.
همين دليل آشكار يعني عدم آگاهي والدين، باعث قرباني شدن كودكان و افزايش خطر شكار آنها توسط شكارچيان سايت هاي هرزه نگار، آزارهاي مجازي، سرقت مشخصات و بقيه اينترنت شود.
در واقع براي تشكيل يك انجمن حمايتي و امنيتي اينترنت موفق بايد همه نهادهاي حمايتي از قبيل؛ مراكز دولتي، مدارس، خدمات دولتي، دانش آموزان و مهم تر از همه «والدين» همكاري داشته باشند.
همه پژوهش هاي انجام شده در كالج لندن كه آمارهاي آن از طريق بيش از 400 مدرسه جمع آوري شده، نشان مي دهد كه براي رسيدن به هدف مطلوب، يعني حفظ امنيت اينترنتي، نقش «والدين» بسيار كليدي است.
اطلاعات در سبد كالاي خانواده ها
با توجه به برنامه ها و فعاليت هاي بسيار زياد روزانه پدران و مادران و صرف نظر از خستگي حاصل از اين كارها نمي توان انتظار داشت كه آنها بتوانند در جلسه هاي آشنايي با امنيت اينترنتي كه در مدرسه يا هرجاي ديگري تشكيل مي شود، حضور يابند.
به همين دليل مي توان اطمينان داشت كه اكثر والدين نسبت به موضوع امنيت اينترنتي ناآگاه يا اطلاعات اندكي دارند و در نتيجه همين ناآگاهي و اطلاعات كم آنها بسياري از نوجوانان در معرض خطر سوء استفاده اينترنتي قرار مي گيرند.
بايد قبل از هر چيز كتابچه هايي در زمينه آشنايي با اصول اوليه امنيت اينترنتي به صورت ساده و خلاصه تهيه و آن را وارد سبد كالاي خانواده ها نمود. به گونه اي كه اين كالا به يكي از موارد اصلي خريد روزانه پدر و مادرها تبديل شود. براي اين منظور بايد مكان هاي پرتردد والدين و كودكان را شناسايي كرد.
با اندكي فكر كردن مي توان محيط هاي خارج از خانه، جايي كه هر پدر و مادري يا حداقل يكي از آنها با كودكانش مجبور اند در آن رفت وآمد كنند را شناسايي كرد. بله حتما مي دانيد. آنها در طول هفته چندين بار براي خريد روزانه به فروشگاه ها، سوپرماركت ها و ساير مراكز خريد و همچنين اكثرا به خاطر علاقه كودكانشان به غذاهاي آماده و پيتزافروشي ها مي روند.
حركت بعدي اين است كه مسئولان موظف شوند از تمامي فروشگاه ها، سوپرماركت ها، رستوران ها- منظور مراكزي كه صدها پدر و مادر و كودك روزانه مشتريان اوليه و دائمي آنها هستند- ليستي تهيه كنند.
سپس از طريق اين مراكز كتابچه ها يا جزوه هايي كه توسط كارشناسان امر براي آگاهي و اطلاع رساني از اصول اوليه «امنيت كودك در فضاي مجازي» تهيه شده است را توزيع كنند.
با اين اقدام هر زمان كه پدر يا مادري وارد اين مراكز خريد مي شوند به اين كتابچه ها دسترسي داشته و آنها راتهيه كنند.
حالا اگر والدين زماني براي شركت در جلسه هايي كه در اين زمينه برگزار مي كنند، ندارند، در عوض مي توانند در زمان خريد روزانه يا صرف غذا همراه كودكانشان به اين منابع اطلاعاتي دسترسي داشته باشند.
انتشار و توزيع كتابچه هاي «امنيت كودك در فضاي مجازي» يك طرح ايده آل است. چرا كه اين كتابچه ها نه تنها محتواي غني اطلاعاتي دارند بلكه با صفحه هاي كم، سايز كوچك و قيمت مناسبي كه دارند به راحتي در هر سبد كالاي خانواده جا گيرد.
كتابچه «امنيت كودك در فضاي مجازي» با راهنمايهاي عملي براي آگاهي مادران و پدران پرمشغله تهيه شده است. اين كتابچه كم حجم، حاوي بيشترين اطلاعات و دستورالعمل هاي مفيد و مورد نياز والدين است.
والدين با مطالعه و اجراي اين دستورالعمل ها گامي موثر در جهت امنيت و حمايت كودكان خود در فضاي مجازي برمي دارند.
مطالعه كتابچه اي با اين اوصاف كاربردي تر از وقت گذاشتن و جان كندن براي خواندن كتاب هاي قطور و پيچيده، دي وي دي ها و يا جست وجو در سرتاسر اينترنت است. خودتان امتحان كنيد.
اين كتابچه علاوه بر معرفي سايت هاي خبري اش، حاوي تمامي اطلاعات مورد نياز والدين براي دانستن دانش امنيت اينترنتي و آشنا كردن آنها با مفاهيم اوليه چون؛ سيستم هاي فيلترينگ و مانيتورينگ، سيستم كنترل والدين، آسيب هاي چت روم ها (اتاق هاي گفت وگو)، آسيب هاي اجتماعي، نحوه چت با كودك خود و نيز اختصار نويسي در چت مانند؛ PAW به جاي parents are watching و همچنين توانايي خواندن حروف اختصاري و غيره است.
دغدغه هاي بخصوص مديران جامعه
مشكلات اين طرح هم مانند ساير برنامه هاي امنيتي مجازي كه براي جوانان درنظر گرفته شده اين است كه نمي توان كودكان و نوجوانان را براي استفاده از آنها ترغيب كرد. در نتيجه آنها با بي توجهي از كنار اين برنامه ها گذشته و به كار خود ادامه مي دهند.
چرا كه جوانان خود را راسخ و شكست ناپذير مي پندارند. به همين دليل است كه شما به عنوان والدين بايد داراي دانش اينترنتي باشيد تا سر از كار و فعاليت هاي آنلاين آنها درآوريد.
شما با داشتن اطلاعات اين كتابچه زنجيره اي كه شامل جوانان، والدين، مدارس و خدمات دولتي است را كامل كرده و در يك كار گروهي با هدفي مشترك براي ايجاد امنيت اينترنتي براي كودكان شركت مي كنيد.
بنابراين بايد مسئولان با همكاري فروشگاه هاي زنجيره اي، سوپرماركت ها، رستوران ها و بطور كلي تمامي مراكز كه كارشان به نوعي در ارتباط با خانواده و كودكان است، دست به دست هم داده تا با تشكيل جلسات مطبوعاتي، اطلاع رساني، تبليغات در رسانه ها و مكان هاي عمومي و... اين امر يعني پربارساختن دانش والدين را تحقق ببخشند.
به طوري كه مطالعه و كسب اطلاعات از اين كتابچه دغدغه اصلي والدين و انتخاب اوليه آنها در هنگام خريد باشد.
فعاليت هاي فرهنگي از اين قبيل مي توانند تأثيرات بسيار مثبتي در زمينه هاي آموزشي، اجتماعي و اقتصادي بگذارند.
حمايت از امنيت نوجوانان در فضاي مجازي و آگاهي والدين از خطر اينترنت بايد از اهداف و دغدغه هاي عمده همه ما بخصوص مديران جامعه باشد.
كسب اطلاعاتي كه كودكان ما را از آسيب هاي اينترنتي محافظت خواهدكرد، براي هر جامعه اي بسيار سودمند است و البته اين امر تنها با هماهنگي و همكاري همه افراد مرتبط مي تواند موفق و تحقق يابد.
عليرضا ضياعي

 



14 ماده غذايي سرشار از ويتامينC

ويتامينC قدرت آنتي اكسيداني قابل توجهي دارد و ضروري ترين ويتامين براي پيشگيري از سرماخوردگي محسوب مي شود.
دراين مقاله شما را با موادغذايي آشنا مي كنيم كه حاوي بيشترين ميزان از اين ويتامين هستند.
خانواده كلم ها
كلم هايي مثل كلم چيني، بروكسل و بروكلي فرمانروايان دنياي سلامتي اند. درهر فنجان از اين كلم ها 33 ميلي گرم ويتامينC وجود دارد. خانواده كلم ها سرشار از مواد مغذي اند و مي توانند با سرطان و بيماري هاي قلبي عروقي مقابله كنند. كلم بروكسل چهار برابر بيشتر از هم خانواده هاي ديگر خود ويتامينC دارد، يعني هر فنجان 97 ميلي گرم. توجه داشته باشيد بهترين شيوه پخت كلم ها بخارپزكردن است تا بيشترين ميزان ويتامين هاي خود را حفظ كنند. توصيه مي كنيم از جوشاندن طولاني مدت اين كلم ها خودداري كنيد.
مركبات
مركبات منبع فوق العاده ويتامين C، پتاسيم، پكتين و تركيبات فيتوشيميايي مي باشند كه با آلرژي، آسم، سرطان، بيماري آب مرواريد، چشم، بيماري هاي قلبي، سكته مغزي و سرماخوردگي مقابله مي كنند.
كيوي
يك عدد كيوي درشت حدود 80 ميلي گرم ويتامينC و عناصر فيتوشيميايي زيادي دارد. اين ميوه خوشمزه همچنين حاوي ميزان زيادي پتاسيم و پكتين، فيبرهاي حلال است كه ميزان كلسترول خون را ثابت نگه مي دارد.
كيوي تأمين كننده آنتي اكسيدان هاي لوتئين و زاگزانتين نيز مي باشد كه براي سلامت چشم ضروري اند. بايد بدانيد 115 گرم از اين ميوه حاوي فقط 70 كالري است.
طالبي، خربزه
اين ميوه ها سرشار از ويتامينC و پتاسيم هستند و براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي، بعضي از سرطان ها، بيماري هاي تنفسي، كاهش قدرت بينايي و آكنه موثر عمل مي كنند.
نخودفرنگي
نخودفرنگي منبع خوب پروتئين هاي گياهي و آهن است كه براي گياه خواران يك ماده غذايي مفيد محسوب مي شود. نخودفرنگي احتمال پيشرفت بعضي از سرطان ها را كاهش مي دهد و از افسردگي، بالارفتن كلسترول و بيماري دژنراسيون ماكولاي چشم پيشگيري مي كند. ويتامينC با اثرات منفي راديكال هاي آزاد مقابله مي كند و براي همين مي تواند از بيماري آب مرواريد پيشگيري كند. براي حفظ بيشترين ميزان ويتامينC نخود فرنگي توصيه مي كنيم براي پخت آن از آب كمي استفاده كنيد.
فلفل دلمه اي
فلفل دلمه اي حاوي 32 كالري است اما بايد بدانيد برحسب رنگ هاي متنوع خود حاوي ويتامين هاي متنوعي نيز مي باشند. درحالت كلي فلفل دلمه اي به اندازه مركبات حاوي ويتامين C است. اين موادغذايي از ابتلا به بيماري هاي قلبي، كاهش قدرت بينايي و گرفتن بيني پيشگيري مي كند.
آناناس
سال هاي سال از اين ميوه خوشمزه براي درمان اختلالات روده و يبوست استفاده كرده اند و بايد بدانيد كه اين ميوه استوايي باعث تقويت سيستم ايمني بدن، استخوان ها و سلامت قلبي عروقي مي شود.
يك فنجان آناناس تازه حاوي 25ميلي گرم ويتامين C و 75 كالري است. آب آناناس نيز ويتامين C خود را حفظ مي كند.
سيب زميني
يك عدد سيب زميني متوسط كه با پوست كبابي شده است حاوي 25ميلي گرم ويتامين C مي باشد كه 25درصد نياز روزانه يك فرد بزرگسال را تامين مي كند.
اسفناج
اگرچه غذاي مورد علاقه ملوان زبل منبع كامل آهن نيست اما بايد بدانيد اين ماده غذايي سرشار از كاروتنوئيد است. اين مواد مغذي با همياري ويتامين ها باعث پيشگيري از سرطان و كلسترول بالا شده و اجازه نمي دهد قدرت بينايي تان كاهش يابد. ويتامين C موجود در اسفناج از دژنراسيون ماكولاي چشم، آرتروز و سكته مغزي پيشگيري مي كند.
سيب زميني شيرين
سيب زميني شيرين يكي از سبزيجات سرشار از موادمغذي مفيد است. ويتامين C موجود در سيب زميني شيرين از ابتلا به سرطان، بيماري هاي چشمي، افسردگي و بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري به عمل مي آورد.
گوجه فرنگي
يك عدد گوجه فرنگي متوسط كاملا رسيده داراي 26 كالري و حاوي حدود 23 ميلي گرم ويتامين C مي باشد.
گوجه فرنگي مي تواند از ابتلا به بيماري هاي قلبي، عفونت هاي مجاري تنفسي، سرطان پوست و كاهش قدرت بينايي پيشگيري به عمل آورد.
شلغم
شلغم جزو سبزيجات نسبتا ارزان قيمت و بسيار سالمي است كه آماده كردنش نيز بسيار ساده بوده و درعين حال حاوي ويتامين C زياد و اسيدآمينه هاي ضروري است. يك فنجان شلغم پخته شده حاوي 35 كالري و 18 ميلي گرم ويتامين C مي باشد. ويتامين C موجود در اين ماده غذايي مانند آنتي اكسيدان قوي عمل مي كند و راديكال هاي آزاد را كنترل كرده و سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند.
كدو حلوايي
نصف فنجان كدو حلوايي پخته 10درصد از نياز روزانه ما به ويتامين C را تامين مي كند، كدوحلوايي، يكي از سبزيجات رنگي و خوشمزه است كه از پيدايش آكنه، بيماري هاي قلبي و اضافه وزن پيشگيري مي كند.
توجه داشته باشيد كه جوشاندن كدو حلوايي در آب جوش باعث از بين رفتن ويتامين C و عناصر مغذي ديگر آن مي شود. براي پيشگيري از اين مسئله توصيه مي كنيم اين ماده غذايي را بخارپز يا در فر آماده كنيد.

 



مرخصي زايمان و بارداري تا فرزند چهارم

بيمه شده زن يا همسر بيمه شده مرد در صورتي كه ظرف يك سال قبل از زايمان سابقه پرداخت حق بيمه شصت روز را داشته باشد مي تواند به شرط عدم اشتغال به كار از كمك بارداري استفاده كند؛ مرخصي زايمان و بارداري براي فرزندان چهارم به بعد، تعلق نمي گيرد.
به موجب ماده 67 قانون سازمان تأمين اجتماعي بيمه شده زن يا همسر بيمه شده مرد در صورتي كه ظرف يك سال قبل از زايمان سابقه پرداخت حق بيمه شصت روز را داشته باشد مي تواند به شرط عدم اشتغال به كار از كمك بارداري استفاده كند. كمك بارداري دو سوم آخرين مزد يا حقوق بيمه شده طبق ماده63 است كه حداكثر براي مدت دوازده هفته جمعاً قبل و بعد از زايمان بدون كسر سه روز اول پرداخت خواهد شد.
در ماده 68 قانون تأمين اجتماعي نيز آمده است، بيمه شده زن يا همسر بيمه شده مرد در صورتي كه در طول مدت يك سال قبل از وضع حمل حق بيمه شصت روز را پرداخته باشد از كمك ها و معاينه هاي طبي و معالجات قبل از زايمان و حين زايمان و بعد از وضع حمل استفاده خواهد كرد.
سازمان تأمين اجتماعي بنا به درخواست بيمه شده مي تواند به جاي كمك هاي مذكور مبلغي وجه نقد به بيمه شده پرداخت نمايد مبلغ مزبور در آيين نامه هايي كه از طرف هيئت مديره سازمان تهيه و به تصويب شوراي عالي سازمان مي رسد تعيين خواهد شد.
كمك بارداري و مرخصي زايمان مرتبط هستند و از اين رو كمك بارداري به جاي مزد در دوران مرخصي اعطا مي شود. در خصوص مرخصي زايمان با عنايت به ماده76 قانون كار مصوب سال 1369 مجمع تشخيص مصلحت نظام، ماده 67 قانون تأمين اجتماعي، قانون ترويج تغذيه با شيرمادر مصوب سال1380 مي توان اين گونه نتيجه گرفت كه در فاصله 1369- 1354 مدت مرخصي زايمان با توجه به ماده67 قانون تأمين اجتماعي 84 روز بوده است، در فاصله 1374- 1369 زنان كارگر از 90روز مرخصي زايمان برخوردار بوده اند و در صورت زايمان توامان از 104 روز و در تمام مدت 90 روز با 104 روز مستحق دريافت كمك بارداري بوده اند.
اما ساير مشمولين قانون تأمين اجتماعي و همسران بيمه شده مرد كارگر همچنان تحت مشمولين ماده67 قانون تأمين اجتماعي هستند.
در فاصله سال 1374 تاكنون مرخصي زايمان زنان بيمه شده شيرده به 4ماه (120) روز افزايش يافته و در تمام اين مدت مستحق دريافت كمك بارداري هستند.
زنان بيمه شده غير شيرده يا همسران بيمه شده مرد حسب مورد تابع ماده 67 قانون تأمين اجتماعي يا 76 قانون كار هستند؛ از سال 1380 تاكنون مدت مرخصي زايمان مادراني كه فرزند خود را شير مي دهند براي وضع حمل دوقلو 5ماه (150) روز و براي زايمان 3قلو و بيشتر يكسال (365) روز بوده و به موجب ماده 3 قانون ترويج تغذيه با شير مادر و حمايت از مادران در دوران شيردهي مصوب 374 و اصلاحي 1386 مرخصي زايمان براي مادراني كه فرزند خود را شير مي دهند در بخش هاي دولتي و غيردولتي 6ماه است و در تمام اين مدت مستحق دريافت كمك بارداري هستند؛ به موجب قانون تنظيم خانواده مصوب 26 ارديبهشت 1373 مرخصي زايمان و بارداري براي فرزندان چهارم و بعد، تعلق نمي گيرد.
براساس ماده69 در صورتي كه بيمه شده زن و يا همسر بيمه شده مرد به بيماري هايي مبتلا شود كه شيردادن براي طفل او زيان آور باشد يا پس از زايمان فوت شود شير مورد نياز تا 18ماهگي تحويل خواهد شد.

 



قفل شدن زانوها

قفل شدن زانو از شايع ترين شكايات افراد است كه به عللي چون آرتروز و زمين خوردن صورت مي پذيرد كه با تشخيص توسط آرتوسكوپي مي توان با روش هاي فيزيوتراپي از جمله تجويز سرما و گرمادرماني، برق درماني و تجويز ورزش هاي ويژه آن را درمان كرد.
پيشگيري از زمين خوردن در زمين هاي يخ زده و لغزنده از آسيب هاي زانو و قفل شدگي جلوگيري مي كند. راهكارهايي كه پزشكان براي مقابله با اين مشكل ارائه داده اند را با هم مي خوانيم
برداشتن گام كوتاه: استفاده از كشف هاي مناسب با كفي آجدار و پاشنه مناسب، استفاده از عصا، برداشتن گام هاي كوتاه و مطمئن و انجام ورزش هاي تقويتي و تعادلي در سالمندان از احتمال زمين خوردن در معابر لغزنده مي كاهد.
شايع ترين عارضه قفل شدگي: يكي از شكايات شايع در بيماران مراجعه كننده به كلينيك هاي طب فيزيكي و توانبخشي قفل شدن مكرر زانوها است.
منيسك يكي از علت هاي قفل شدگي زانو: قفل شدگي زانو علل گوناگوني دارد براي مثال ممكن است در موارد پيشرفته آرتروز، قطعه اي از استخوان ران جدا شده و در فضاي مفصلي زانو سرگردان شود، همچنين آسيب هاي منيسك هاي زانو از علل قفل شدگي و تورم تأخيري زانو به شمار مي روند.
آهكي شدن بخشي از كپسول مفصلي زانو: يكي ديگر از علل اين شكايت، آهكي شدن بخشي از كپسول مفصلي زانو است به اين صورت كه حين حركات خم و راست شدن زانو، اين بخش بين استخوان ها گير افتاده و ايجاد درد شديد و احساس قفل شدگي مي كند و گاهي توده هاي چربي اطراف زانو ممكن است بين قطعات استخواني گير افتاده و ايجاد درد و قفل شدگي كند.
تشخيص قفل شدگي زانو با آرتروسكوپي: شرح حال و معاينه باليني، عكس و MRI و در نهايت انجام آرتروسكوپي به مشخص شدن علت قفل شدگي زانو كمك مي كند.
درمان قفل شدگي زانو متفاوت است: درمان و توانبخشي در قفل شدگي زانو براساس علت به وجود آورنده آن متفاوت است گاه مي توان با استفاده از درمان هاي فيزيوتراپي از جمله تجويز سرما و گرمادرماني، برق درماني و تجويز ورزش هاي ويژه براي تقويت عضلات اطراف زانو به خصوص عضله چهار سر ران و عضلات نزديك كننده و خم كننده ران ها و نيز تمرينات كششي عضلات خارج ران ها پيش از اينكه مفاصل زانو دچار تخريب شديد و پيشرفته شوند درد بيمار را كاهش و سبب بهبود عملكرد وي شد.
انجام جراحي در آرتروزهاي پيشرفته: در موارد آرتروز پيشرفته و نيز آسيب منيسك در جوانان ورزشكار يا مواردي كه علاوه بر منيسك ها بخش هاي ديگر مانند رباط هاي صليبي نيز دچار پارگي شده اند ممكن است انجام اعمال مختلف جراحي ضروري باشد.
قفل شدگي زانو به دليل زمين خوردن
دبير انجمن طب فيزيكي و توانبخشي ايران بيان داشت: نكته مهم براي پيشگيري از قفل شدگي زانو؛ پيشگيري از زمين خوردن و آسيب هاي ناشي از سر خوردن در محيط هاي لغزنده همچون زمين هاي برفي و يخ زده است.
استفاده از كفش مناسب: از جمله اقدامات مفيد ديگر براي پيشگيري از زمين خوردن مي توان به استفاده از كفش هاي مناسب با كفي آجدار و پاشنه مناسب و استفاده از وسايل كمكي حركت همچون عصا (به خصوص در مبتلايان به آرتروز)، آموزش برداشتن گام هاي كوتاه و مطمئن و انجام ورزش هاي تقويت عضلات كمر، كمربند لگني و اطراف زانوها و نيز انجام تمرينات تعادلي در سالمندان اشاره كرد.
گرم كردن صحيح بدن قبل از مسابقات: انجام ورزش در زمين هاي مناسب و آماده و نيز گرم كردن صحيح بدن و ورزش هاي كششي پيش از انجام مسابقات از جمله مواردي است كه از شيوع آسيب منيسك زانوها در ورزشكاران مي كاهد.

 



راهكارهاي مبارزه با چاقي

توصيه هايي بسيار ساده مي تواند براي هر سن و سالي مفيد باشد و رعايت اين نكات ساده مي تواند زندگي سالم و شادابي را براي افراد به ارمغان آورد.
زماني كه مقدار كالري دريافت شده بيشتر از كالري مصرف شده باشد به چاقي منجر مي شود. عوامل موثر در ايجاد چاقي شامل عوامل ارثي، پرخوري، تغيير سوخت و ساز بافت چربي، كاهش توليد گرما، كاهش فعاليت جسمي بدون كاهش مقدار غذاي دريافتي و برخي از داروهاست.
با رعايت نكات زير مي توان از بروز چاقي جلوگيري كرد:
-مصرف غذاهاي آب پز، بخارپز و تنوري به جاي غذاهاي سرخ شده و چرب
- خودداري از مصرف مواد غذايي كنسروشده، همبرگر، سوسيس و كالباس
- مصرف ميوه به جاي آب ميوه
-استفاده از غلات كامل (سبوس دار) به جاي انواع تصفيه شده
- اجتناب از مصرف نوشابه هاي گازدار شيرين
- مصرف شير و لبنيات كم چربي
- استفاده از ماهي و مرغ بدون پوست به جاي گوشت قرمز، اجتناب از مصرف گوشت هاي احشايي (دل، قلوه، كله پاچه و مغز)
- استفاده متعادل از غذاهاي نشاسته اي مانند ماكاروني و سيب زميني
- محدودكردن مصرف زرده تخم مرغ (حداكثر 3 عدد در هفته)
- اجتناب از مصرف غذاهاي پرانرژي حاوي مقادير زياد چربي و مواد قندي مانند (سس مايونز، انواع شيريني ها و شكلات)
- استفاده از ميوه و سبزيجات درميان وعده ها
-استفاده از روغن مايع به جاي روغن جامد
- مصرف انواع سالاد بدون سس قبل يا همراه غذا
رفتاردرماني در چاقي
-كاهش سرعت غذاخوردن و افزايش مدت جويدن غذا
-كشيدن غذا درظرف كوچك تر
- خريداري نكردن موادغذايي چاق كننده مانند چيپس، شيريني و... و نوشابه هاي گازدار شيرين
- نوشيدن حداقل يك ليوان آب قبل از غذا

 



سرطان سومين عامل مرگ ومير در كشور

به گفته دكتر ايرج خسرونيا، رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي، سرطان سومين عامل مرگ و مير در ايران است و سالانه جان بيش از 30هزار نفر را مي گيرد.
افزايش آمار سرطان در ايران از افزايش سن و درصد سالمندي، پيشرفت تكنولوژي، آلودگي و وجود آلاينده هاي سرطان زا در محيط ناشي مي شود.
طبق آخرين آمار وزارت بهداشت، در ايران مردان بيشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند بگونه اي كه از كل 76هزار و 159 مورد ابتلا به تومور سرطاني در سال 1387، 42 هزار و 279 بيمار مرد (55/51 درصد) و 33هزار و 880 بيمار (44/49 درصد) زن بودند. اين ميزان ابتلا به سرطان از استعمال دخانيات، ازدياد عوامل سرطان زا در محيط مانند هواي آلوده و تغذيه نامناسب نشات مي گيرد.
طبق آمار موجود سرطان پوست شايع ترين سرطان در ايران است كه 14/5 درصد از موارد ابتلا به سرطان در مردان و 10/91 درصد از موارد ابتلا به اين بيماري در زنان مربوط به سرطان پوست است. آمارها نشان مي دهد در سال 1387 سرطان پوست در مردان رتبه اول و در زنان رتبه دوم را داشته و سرطان معده در مردان پس از پوست در رتبه دوم و در زنان رتبه چهارم را دارا بوده است. سرطان پستان نيز در ايران در 40 و 50 سالگي اتفاق مي افتد كه يك دهه زودتر از آمار جهاني است و مرگ و مير ناشي از آن بيشتر از كشورهاي توسعه يافته است.
سرطان پس از بيماري هاي قلبي و عروقي دومين عامل شايع مرگ و مير در كشورهاي توسعه يافته و سومين عامل مرگ در كشورهاي كمتر توسعه يافته است اگر جهت پيشگيري از سرطان اقدام لازم به عمل نيايد در 10 سال آينده 85ميليون نفر از مردم جهان براثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست مي دهند. در حال حاضر سرطان عامل 12درصد از مرگ و مير مردم سراسر جهان است و پيش بيني مي شود تا سال 2030 اين آمار تا 45درصد افزايش پيدا كند.
آمار ابتلا به انواع سرطان در كشورهاي كمتر توسعه يافته در سال 1960، 25درصد بود اما اين آمار در سال 2020 به 70درصد مي رسد بگونه اي كه حدود 20ميليون نفر از مردم اين كشورها به سرطان مبتلا مي شوند. افزايش آمار ابتلا به سرطان از بالا رفتن اميد به زندگي، مبارزه با بيماري هاي عفوني، افزايش عوامل خطرساز مؤثر در ابتلا به سرطان نشات مي گيرد.
باتوجه به افزايش شيوع سرطان در ايران، جامعه پزشكان متخصص داخلي در بيست و سومين كنگره خود كه در ارديبهشت ماه سال 1391 برگزار مي شود با حضور استادان دانشگاه ها به راه هاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري و عوارض ناشي از آن مي پردازد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14