(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 بهمن 1390- شماره 20135

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بازتاب گسترده بيانات رهبر انقلاب در رسانه هاي جهان
هزينه مقاومت (نگاه)
كوتاه از انتخابات
احمدي نژاد در افتتاحيه كنفرانس هاليووديسم و سينما:
سينماي هاليوود براي توجيه تجاوزهاي نظام سرمايه داري ايجاد شده است
رمضان عبدالله: باهرگونه طرحي كه به آزادي كامل سرزمين هاي فلسطين نينجامد مخالفيم
محمد جواد لاريجاني: گزارش احمد شهيد و حرف هاي وزير خارجه آمريكا فرقي ندارد
گزارشي از افتتاحيه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر آغاز سال جديد سينمايي در ايران



بازتاب گسترده بيانات رهبر انقلاب در رسانه هاي جهان

بيانات ديروز حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع نمازگزاران تهراني، از همان دقايق اول بازتاب گسترده اي را در رسانه هاي منطقه و جهان داشت.
خبرگزاري آسوشيتدپرس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد خطر رژيم صهيونيستي براي منطقه از آمادگي ايران براي مقابله با اين تهديد و كمك به گروههاي مقاومت خبر داد.
اين خبرگزاري به نقل از رهبر انقلاب، رژيم صهيونيستي را غده اي سرطاني در منطقه دانست كه بايد از بين برود.
خبرگزاري فرانسه نيز نوشت: رهبر ايران آمادگي اين كشور را براي مقابله با تحريمها و تهديدهاي غرب اعلام كرد. بر اين اساس ايران به تحريم نفت و تهديد نظامي عليه خود پاسخ درخور و به موقع خواهد داد.
همچنين رويترز بخشهايي از سخنان رهبر معظم انقلاب را انعكاس داده و نوشت: ايران در مقابل فشارهاي غرب بر سر برنامه هسته اي خود تسليم نخواهد شد.
بر اين اساس تحريم و حمله به ايران به زيان آمريكا خواهد بود و تغييري در اراده ايران براي دستيابي به فناوري هسته اي نخواهد داد.
در اين گزارش همچنين به حمايت ايران از گروههاي مقاومت در فلسطين و لبنان براي مقابله با رژيم صهيونيستي اشاره شده است.
خبرگزاري آلمان در گزارش ديگري با عنوان «خامنه اي: ايران از تهديد جنگ يا تحريم ها نمي ترسد» نوشت كه ايران از تهديد جنگ يا تحريم ها توسط آمريكا و اتحاديه اروپا ترسي ندارد و از برنامه هسته اي اش عقب نشيني نخواهد كرد.
از سوي ديگر رسانه هاي اسرائيلي با پوشش سخنراني رهبر معظم انقلاب نگراني خود را از واكنشهاي ايران در برابر ادعاها و تهديدهاي اخير مقامات اين رژيم به نمايش گذاشتند.
هاآرتص به نقل از آيت الله خامنه اي نوشت: آمريكا و اسرائيل از تهديد ايران آسيب خواهند ديد. اين روزنامه در گزارش مفصلي به تشريح سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران پرداخت و از بي تاثير بودن تلاشهاي غرب براي متوقف كردن برنامه هسته اي ايران از طريق اعمال تحريم و تهديد به جنگ خبر داد.
دقايقي پس از اتمام اين سخنراني نيز يديعوت آحارونوت جمله «اسرائيل غده سرطاني است» را تيتر نخست خود كرد. اين روزنامه صهيونيستي با نقل قول از رهبر ايران نوشت: جهان به زودي اين غده سرطاني را قطع خواهد كرد.
در همين حال شبكه تلويزيوني الجزيره به پوشش اخبار سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخته و فرازهايي از آن را در بخشهاي خبري خود اعلام كرد.
شبكه العربيه نيز با تاكيد بر بيانات رهبر انقلاب در مورد واكنش ايران به تهديدهاي نظامي غرب اخبار نمازجمعه ديروز تهران را بازتاب داد.
پايگاه روزنامه مصري الاهرام نيز به پوشش اين خبر پرداخته و نوشت: آيت الله خامنه اي تاكيد كرد ايران تسليم فشارها نخواهد شد و تهديد ايران به ضرر آمريكا است. الاهرام همچنين از بي تاثير بودن تحريمها عليه ايران خبر داد.
سايت شبكه خبري روسيا اليوم نيز با خبري با عنوان «خامنه اي: جنگ عليه ايران ده برابر به ضرر آمريكا خواهد بود» نوشت: رهبر انقلاب اسلامي ايران در راستاي واكنش به تهديدهاي آمريكا تاكيد كرد: تهديد به جنگ به ضرر آمريكا خواهد بود و خود جنگ ده برابر به ضرر آمريكا است.
ايشان گفتند كه اين تهديدها بيانگر ناتواني واشنگتن در داشتن روش هاي منطقي و درپيش گرفتن روند گفتمان است براي همين به استفاده از زور تهديد مي كنند.
روزنامه مصري اليوم السابع نيز در تيتري با عنوان«خامنه اي: ايران به هركشور و يا گروهي كه در مقابل اسراييل بايستد، كمك خواهد كرد » آورده است: آيت الله علي خامنه اي، رهبر انقلاب اسلامي ايران امروز در خطبه هاي نماز جمعه گفت كه كشورش به هر كشور و يا گروهي كه در مقابل اسراييل كه غده سرطاني است، بايستد، كمك خواهد كرد.
پايگاه خبري العالم نيز در تيتري با عنوان «ملت ايران بر همه چالش ها غلبه كرده است» به نقل از مقام معظم رهبري نوشت: ملت ايران توانسته است طي سه دهه گذشته بر چالش هايي كه در زمينه هاي مختلف وجود داشته، غلبه كند.
اين پايگاه در گزارش ديگري با تيتر «رهبر انقلاب اسلامي ايران: اگر در مساله بحرين وارد مي شديم وضعيت اينگونه نبود» آورده است: آيت الله خامنه اي گفت كه ملت بحرين به زودي پيروز خواهد شد و با وجود همه تلاش ها براي ناديده گرفتن آن و خارج ساختن آن از دايره مطبوعات، خواسته هايش را محقق خواهد كرد.
اين پايگاه خبري به نقل از ايشان ادامه داد: ايران درامور بحرين دخالت نكرد. اگر دخالتي بود اعلام مي شد همانطور كه حمايت از مقاومت در جنگ آن عليه رژيم اشغالگر اسراييلي اعلام شد.
خبرگزاري آلمان نيز در گزارشي با عنوان «رهبر ايران نسبت به احتمال حمله توسط آمريكا و اسراييل هشدار داد» آورده است كه رهبري ايران روز جمعه به آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه حمله به سايت هاي هسته اي ايران هشدار داد.

 



هزينه مقاومت (نگاه)

احد كريم خاني
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز سه شنبه (11 بهمن) در ديدار «رمضان عبدالله» دبير كل جهاد اسلامي فلسطين و هيأت همراه با اشاره به شرايط سوريه فرمودند: «هدف اصلي طراحي آمريكا در سوريه، ضربه زدن به خط مقاومت در منطقه است زيرا سوريه از مقاومت فلسطين و مقاومت اسلامي لبنان حمايت مي كند.»
ايشان تصريح كردند: «اگر دولت سوريه، به آمريكايي ها قول دهد كه حمايت خود را از مقاومت اسلامي فلسطين و لبنان قطع خواهد كرد، همه مسائل تمام خواهد شد و تنها جرم سوريه حمايت از مقاومت است.»
با گذشت چند ماه از آغاز خيزش هاي اسلامي در منطقه و شمال آفريقا كه رژيم هاي ديكتاتوري عربي را يكي پس از ديگري دستخوش تغييرات اساسي و بنيادين كرده و همچنان نيز ادامه دارد، بروز درگيري ها و تنش هايي در سوريه و تلاش محور عربي - غربي براي ساقط كردن حكومت دمشق نيز در نوع خود حايز اهميت بوده و تحليل هاي مختلفي درباره ناآرامي هاي اين كشور، مطرح شده است.
درباره حوادث سوريه و درك روشني از فرمايش ولي امر مسلمين پيرامون علت اصلي دشمني غرب با اين كشور نكات ذيل قابل ذكر است:
1-پس از آغاز موج بيداري اسلامي در منطقه كه با تحولات تونس و سپس مصر ادامه يافت و قبل از آن نيز ناكامي غرب در جبهه هاي جنگ 33 روزه بر ضد حزب الله لبنان، جنگ 22 روزه غزه و ايجاد فتنه داخلي در حوادث پس از انتخابات سال 1388 ايران، آمريكا همه توان خود را به كار برد تا بتواند موج ناآرامي ها را به ايران نيز تعميم دهد اما نتيجه نهايي آن، حركت كاريكاتور گونه 25 بهمن در تهران بود كه در نهايت جمعيتي قليل و پراكنده در چند خيابان تهران تمام برگهاي برنده آمريكا در اين زمينه را سوزاندند و شكست در اين پروژه بيش از پيش نشان داد جنس انقلاب هاي منطقه با آن چه كه مورد پسند غرب است، فرسنگ ها فاصله دارد. به همين جهت كانون سرمايه گذاري هاي غرب به سوي ديگر دشمن اصلي خود در منطقه يعني سوريه با هدف ضربه زدن به دولت اسد و خارج كردن اين اهرم تعيين كننده از محور مقاومت متمركز شد.
2-سوريه حدود نيم قرن است كه با رژيم اشغالگر صهيونيستي در حال خصومت است و بلندي هاي جولان در شرق اين كشور از سال 1967 همچنان در اشغال صهيونيست ها قرار دارد. رژيم صهيونيستي با كمك هم پيمانان غربي خود به ويژه ايالات متحده آمريكا تلاش زيادي كرده است تا موضوع جولان را به نفع خود تثبيت كند و قطعنامه 242 شوراي امنيت مبني بر عقب نشيني از مناطق اشغالي سال 1967 را به بوته فراموشي بسپارد اما رژيم سوريه طي اين سال ها بر مواضع اصولي خود به خصوص بازپس گيري جولان پافشاري كرده و هرگونه سازش با رژيم صهيونيستي را رد كرده است.
در همين راستا سوريه عملا در جبهه مقاومت گام نهاده و ضمن هم پيماني با جمهوري اسلامي ايران، به حمايت از گروه هاي مقاومت لبنان و فلسطين برخاسته است و البته فشارها و هزينه هايي را نيز از سوي غرب و حتي كشورهاي سازشكار عربي متحمل شده است. بر اين اساس، ثبات و اقتدار رژيم سوريه براي ادامه روند پايداري در جبهه مقاومت امري مهم است و تضعيف حكومت اسد مي تواند مواضع اساسي سوريه را در برابر اشغالگري رژيم صهيونيستي تضعيف كند. حمايت جمهوري اسلامي ايران از دمشق حاكي از اين نگاه راهبردي و حفظ سوريه در جبهه مقاومت است. اين در حالي است كه سوريه از ديرباز سر پل ارتباطي ايران در حمايت از جنبش هاي اسلامي ضدصهيونيستي و آمريكايي بوده و از دست دادن و يا تضعيف اين حلقه، براي اهداف و آرمان هاي انقلابي ايران خسارت بار خواهد بود.
بشار اسد نيز در سخنراني چندي پيش خود با تأكيد بر حمايت از جبهه مقاومت و آرمان فلسطين گفت: «سياست خارجي سوريه، حمايت از مقاومت عربي در برابر اشغال گران است و هدف از توطئه اخير، كنار زدن سوريه از رهبري مقاومت ضدصهيونيستي است.»
3-جنس اعتراض ها در سوريه با آن چه در ديگر كشورهاي عربي مثل مصر و تونس رخ داد كاملا متفاوت است، چرا كه در اين كشورها تجمع ها به صورت آرام آغاز شد اما در سوريه در همان لحظات اول اعتراض ها با حمله مسلحانه اجيرشدگان خارجي به پليس و نيروهاي امنيتي و مراكز دولتي و عمومي اين كشور نظير آن چه در فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 در ايران رخ داد، همراه بود. در واقع يكي از نكاتي كه جنس ناآرامي هاي اين كشور را با ديگر كشورهاي منطقه متمايز مي سازد، جنگ هاي مسلحانه خياباني و آشوب آفريني افراد مسلح در خيابان هاي اين كشور است كه بر ضد نظام حاكم دست به اسلحه برده اند، هرچند ارتش سوريه نيز در روزهاي آغاز بحران دچار اشتباهاتي شد.
4-سوريه ضمن آن كه همچون ديگر كشورهاي عربي از مشكلات زيرساختي مربوط به انسداد سياسي و معضلات اقتصادي به دور نيست و گاه و بي گاه شاهد موجي كوتاه از اعتراض ها است، اما از سال ها پيش گام هاي مهمي براي رهايي از اين مشكلات برداشته و توفيقات زيادي كسب كرده است. اين دست آوردها موجب ثبات سياسي و اقتصادي سوريه و نيز محبوبيت نسبي بشار اسد نزد افكار عمومي داخلي و خارجي شده است. نكته قابل تأمل در اين بين آن است كه ناآرامي هاي اين كشور برخلاف ناآرامي هاي تونس، مصر، بحرين و هيچگاه يك طرفه نبوده و پس از چند روز از آغاز ناامني هاي خياباني، مردم دمشق و حلب در حمايت از بشار اسد در راهپيمايي هاي متعدد ميليوني شركت كرده و بر ضد آشوبگران راهپيمايي كردند. بنابراين آن چه در ليبي گذشت و قذافي را به خاك سياه گور سپرد، اراده مردم بود نه خواست ناتو؛ چرا كه اگر تصميم «ناتو» موثر بود امروز افغانستان وضعيت ديگري داشت. در واقع آن چه در كشورهايي مانند مصر و تونس رخ داد و منجر به تغيير رژيم هاي حاكم شد، محصول مشاركت اكثريت واقعي مردم در يك فرآيند اعتراض دسته جمعي و پيگير بود در حالي كه در تحولات سوريه به هيچ وجه اكثريت مردم دخالت ندارند بلكه اقليتي از اپوزيسيون مسلح و داراي رويكرد كاملا خشن و با پيوندهاي افشا شده با بيگانگان، به صحنه آمده اند.
در سوريه يك اكثريت خاموش وجود دارد كه به عقيده عموم تحليل گران از جمله نظرسنجي موسسه «پيو» و دانشگاه «ميريلند» در نوامبر .2011م همچنان به اسد علاقه دارند و خواهان كنار رفتن او نيستند. تحليل گران عقيده دارند مهم ترين دليل اين كه تحولات سوريه محصول فعاليت يك اقليت است اين است كه نظام اسد تاكنون پابرجا مانده و الا ترديدي نيست كه اگر اكثريت مردم يك كشور تصميم به براندازي نظام حاكم بر آن بگيرند، مانند آن چه در مصر و تونس اتفاق افتاده، سقوط رژيم حتمي است.
5-بدون شك شرايط كنوني سوريه سبب خواهد شد كه اين كشور بيش از پيش قدرت يابد و ضمن پشت سر نهادن بحران بتواند خود را همچنان به عنوان يكي از نيروهاي مهم منطقه مطرح سازد. بنابراين زمينه حل و فصل ماجرا در داخل اين كشور تا حد زيادي وجود دارد همان طور كه بشار اسد نيز وعده آن را داده است، اگرچه بايد اذعان كرد كه اصلاحات كار يك روز نيست و بسترسازي مناسب مي خواهد.

 



كوتاه از انتخابات

ليست جبهه متحد اصولگرايان 17 بهمن
اعلام مي شود
رئيس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان گفت ليست مورد حمايت اين جبهه17 بهمن اعلام خواهد شد.
عليرضا زاكاني در همايش استاني جبهه متحد اصولگرايان لرستان اظهار كرد: شرايط را طوري دنبال مي كنيم كه نامزدهاي شجاع، استقلال طلب، خدمتگزار ملت، پاك دست و عدالت خواه در ليست سبد اصولگرايي قرار گيرند تا مجلس نهم را نيز به اين سمت سوق دهند.
زاكاني يادآور شد: دشمنان انقلاب، جريان فتنه و جريان انحرافي را به عنوان كساني كه انقلاب را در شرايط شعب ابي طالب مي دانند مي شناسند؛ جريان فتنه در كمال سكوت فعالانه در حال آماده شدن براي رقابت با اصولگرايان است.
رئيس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان تصريح كرد: جريان انحرافي نيز با انديشه هاي منحرف خود و با تكيه بر قدرت و ثروت به دنبال تصاحب كرسي هاي مجلس نهم هستند.
زاكاني با تاكيد بر اين كه «جريان انحرافي همان اهدافي را كه دشمنان در انتخابات دنبال مي كنند دنبال مي كند» گفت: از سوي ديگر دشمنان انقلاب با تهديد و تحريم كه تحريم ها را به بدترين وجه دنبال مي كنند در تلاشند كه يك فضاي ياس آلود را براي ايجاد شكاف بين مردم و حاكميت ايجاد كنند، اما زهي خيال باطل.

تمام اصلاح طلبان مجلس هشتم غير از يك نماينده
تاييد صلاحيت شدند
سخنگوي فراكسيون اقليت مجلس از تاييد صلاحيت تمامي نامزدهاي اصلاح طلب به جز يك نفر از آنها خبر داد.
داريوش قنبري گفت: جبهه مردم سالاري و خانه كارگر به عنوان تشكل هاي اصلاح طلب تحركاتي را براي ارائه ليست سراسري انجام داده اند كه احتمالا منتج به نتيجه نيز خواهد شد.
وي با بيان اينكه اصلاح طلبان خواستار حضور باشكوه و گسترده مردم در انتخابات هستند، افزود: حضور اصلاح طلبان در انتخابات بر مشاركت مردم تاثيرگذار خواهد بود.
قنبري با بيان اينكه رقابتي شدن و رقابتي بودن فضاي انتخابات تضمين كننده مشاركت گسترده است، تصريح كرد: ميزان مشاركت مردم در انتخابات بستگي به احساس آنها مبني بر ميزان رقابتي بودن انتخابات و حضور سليقه هاي مختلف دارد.
وي در پاسخ به سؤالي درباره تاييد صلاحيت نمايندگان اصلاح طلب مجلس به فارس گفت: صلاحيت تمامي نمايندگان اصلاح طلب مجلس به غير از آقاي اقبال محمدي، تاييد شده است.
تعداد تاييد صلاحيت شدگان از مرز 3 هزار نفر گذشت
سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد تعداد كانديداهاي انتخابات نهمين دوره مجلس كه توسط شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شدند از 3 هزار نفر گذشت.
عباسعلي كدخدايي با اعلام اين خبر پيش بيني كرد اين تعداد تا 21بهمن ماه، زمان نهايي بررسي شكايت كانديداها، به تعداد قابل توجهي افزايش پيدا كند.
همچنين هيئت مركزي نظارت بر انتخابات سومين مياندوره اي چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري نيز در اطلاعيه اي اعلام كرد، داوطلباني كه صلاحيت آنان احراز نگرديده است، مي توانند مراتب شكايت خود را ارائه دهند.
توضيح 9 دي و رسايي درباره يك خبر
روابط عمومي هفته نامه 9 دي با انتشار توضيحي از درج خبر جمع بندي جبهه متحد درباره قراردادن نام علي مطهري در فهرست خود دفاع كرد.
9 دي در توضيح خود تأكيد كرده اين اقدام غيراخلاقي نبوده و علي مطهري خود اين موضوع را به 9 دي اعلام كرده است.
ازسوي ديگر علي مطهري اين موضوع را تكذيب كرده و گفته است كه تنها در وضوخانه مجلس به رسايي گفته «شنيده است» كه چنين اقدامي انجام شده است.

 



احمدي نژاد در افتتاحيه كنفرانس هاليووديسم و سينما:
سينماي هاليوود براي توجيه تجاوزهاي نظام سرمايه داري ايجاد شده است

رئيس جمهور گفت هاليوود براي اين موضوع درست شده است كه تجاوز و سركشي هاي نظام سرمايه داري را توجيه كند.
محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاحيه دومين كنفرانس بين المللي هاليووديسم و سينما كه به منظور مروري بر پشت پرده سينماي هاليوود برگزار شد، با اشاره به اهميت هنر و آرماني كه هنرمندان پيگيري مي كنند اظهار كرد: موضوع هنر، انسان است.
احمدي نژاد با بيان اين كه «نظم آينده جهان را بايد ملت ها تعريف كنند، ملت هايي كه عاشق عدالت هستند» گفت: اين وعده انبياي الهي است كه يك انسان كامل، عادل، مطلق و عاشق حقيقت انسانها از نسل پيامبران و دنباله رو راه پيامبران خواهد آمد. او به همراه حضرت عيسي(ع) و ديگر صالحان خواهد آمد و جهان را اصلاح مي كند وگرنه چه كسي قرار است جهان را اصلاح كند؟ هاليوود؟ نه.
وي با بيان اين كه «نگاه اول هنر خود را دارد و من نمي خواهم كساني كه در هاليوود كار مي كنند را تخطئه كنم» گفت: ولي آنها در خدمت نگاه اول هستند و آن نگاه و رفتار را توجيه مي كنند و براي اين موضوع درست شده اند كه اين تجاوز و سركشي ها را توجيه كنند. اما انسان هاي صالح بايد دنياي جديدي را تعريف كنند.
وي تاكيد كرد: نمي گويم كه بايد بنا را بر مقابله با آنها گذاشت بلكه بايد بنا را بر معرفي زيبايي ها و حقيقت گذاشت و اگر حقيقت به درستي معرفي شود توده هاي ملت ها از حقيقت تبعيت كرده و با آن همراهي مي كنند.
رئيس جمهور با اشاره به فرارسيدن سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و گرامي داشتن ياد امام(ره) و شهدا گفت: چرا آنها نسبت به امام اين قدر كينه دارند 33 سال قبل امام(ره) در همين روزها وارد تهران شد و در تهران حكومت نظامي بود، امام(ره) تاكيد مي كردند كه ما طرفدار مظلومان هستيم و هر انساني كه تحت ظلم باشد و حقوق انساني و آزادي از او سلب شده باشد ما يار او خواهيم بود.
وي با بيان اين كه «قدرتمندان بين ملت ها اختلاف ايجاد مي كنند» گفت: نبايد از دشمنان بشريت انتظار رحم و مروت داشته باشيم آنها كار خود را مي كنند و ما بايد خود را پيدا كنيم و حقيقت انسان را معرفي كنيم. حقيقت هستي و عدالت در زندگي انساني حقيقت يك حكومت واحد جهاني كه سرشار از عدالت و يگانه پرستي باشد و اين متعلق به همه است.
رئيس جمهور در پايان تصريح كرد: اين نشست ها فرصت و يك ضعف است كه ما همديگر را پيدا كنيم و دست به دست هم بدهيم تا براي حقيقت، انسانيت، عدالت و عشق حركت كنيم.

 



رمضان عبدالله: باهرگونه طرحي كه به آزادي كامل سرزمين هاي فلسطين نينجامد مخالفيم

دبير كل جنبش اسلامي هرگونه طرحي كه منجر به آزادي كامل سرزمين هاي فلسطين نشود را غيرقابل پذيرش دانست.
رمضان عبدالله دبير كل جنبش جهاد اسلامي فلسطين در ديدار با علي لاريجاني ضمن تقدير از حمايت هاي كشورمان از آرمان فلسطين گفت: مردم فلسطين تا آزادي كامل سرزمين اشغالي دست از مبارزه با اشغالگران صهيونيست برنخواهند داشت.
وي افزود: با هرگونه طرحي كه به آزادي كامل سرزمين هاي فلسطين منجر نشود مخالفيم و آن را به رسميت نمي شناسيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: ما با تحليل جمهوري اسلامي ايران در حوادث منطقه موافقيم و معتقديم اصلاحات بايد در جهت تقويت مقاومت سوق پيدا كند.
علي لاريجاني نيز در اين ديدار با اشاره به تحولات سوريه افزود: ضمن حمايت از روند اصلاحات سياسي در سوريه، نبايد اجازه داد آمريكا و غرب با طراحي يك بازي، مقاومت را در منطقه دچار مشكل كنند.
رئيس مجلس در ادامه با بيان اينكه وقوع انقلاب هاي منطقه اي به انزوا و تضعيف جايگاه رژيم صهيونيستي انجاميده است گفت: در شرايط كنوني، مذاكره با رژيم اشغالگر قدس اشتباه بزرگي است.
دكتر محمود احمدي نژاد نيز در ديدار رمضان عبدالله دبير كل جنبش اسلامي با تجليل از ايستادگي مردم و گروه هاي مقاومت فلسطيني گفت: پايداري مثال زدني مقاومت و مردم فلسطين در برابر رژيم صهيونيستي نقش موثر و الهام بخشي در فراگيري بيداري ملت ها دارد.
رئيس جمهور با اشاره به تحولات و رخدادهاي منطقه و عرصه بين الملل، تجميع فشار قدرت هاي سلطه طلب عليه سوريه را ناشي از حضور اين كشور در محور مقاومت دانست.

 



محمد جواد لاريجاني: گزارش احمد شهيد و حرف هاي وزير خارجه آمريكا فرقي ندارد

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گزارش حقوق بشري «احمد شهيد» را همانند حرف هاي وزير خارجه آمريكا خواند و از رويكرد دوگانه غرب در اين زمينه انتقاد كرد.
محمد جواد لاريجاني در حاشيه سومين نشست تخصصي حقوق بشر گفت: امروز حقوق بشر به عنواني تبديل شده براي حمايت غرب از تحركات تروريستي و حمايت از گروه هايي مانند ريگي و منافقين. اين در حالي است كه به هيچ عنوان اين كشورها با تروريست مبارزه نمي كنند و نشانه آن ترور دانشمندان ايراني است كه نمونه اي عالي از تجاوز به حقوق انسان ها به شمار مي رود.
مشاور رئيس قوه قضائيه در امور بين الملل افزود: دانشمندان ما تنها جرمشان اين است كه شغلي را انتخاب كرده اند و مشغول فعاليت علمي هستند.
لاريجاني در ادامه با اشاره به فتنه سال 88 اظهار كرد: افرادي كه در خيابان ها بودند اقدام به آتش سوزي عمدي و تجاوز به اموال عمومي كردند ولي غرب از آنان به نام دفاع از حقوق بشر، دفاع كرد و خواستار آزادي شان شد.
وي خاطرنشان كرد: امروز حقوق بشر پوششي وسيع براي تهاجمات غربي ها شده است و متاسفانه امروز اين عنوان به يك حركتي استراتژيك تبديل شده تا عليه كشور ما از آن استفاده كنند.
وي تصريح كرد: امروز مكانيزم گزارشگري مورد سوءاستفاده قرار گرفته و تحليل گزارشگران معيوب است. در كشور ما اين ميزان انتخابات برگزار شده، در حالي كه در كشورهاي همسايه يك انتخابات نيز برگزار نشده است ولي براي آنها گزارشگري انتخاب نكرده اند. ما روي شخص احمد شهيد حرفي نداريم اما عملكرد اين فرد غيرحرفه اي و غيرقانوني است.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: اگر گزارش هاي احمد شهيد را مطالعه كنيد مي بينيد كه فرق چنداني با صحبت هاي وزير خارجه آمريكا ندارد. اگر قرار بود اين فرد حرف هاي دشمنان را به عنوان گزارش مطرح كند نيازي به اين همه زحمت نداشت و فقط كافي بود كه پنج دقيقه وقت بگذارد و سخنان دشمنان ما را كپي كند. ديگر نيازي نبود كه سازمان ملل اين همه هزينه براي اين گونه گزارش هاي دم دستي كند. اين فرد از اين كشور به آن كشور مي رود و صرفا همان حرف هاي مخالفان ما را به زبان مي آورد. گويا آنها به دنبال تريبون جديد مي گشتند.
محمد جواد لاريجاني تاكيد كرد: ما اين گزارش ها را ناحق مي دانيم و براي روشن شدن آن تلاش مي كنيم.

 



گزارشي از افتتاحيه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر آغاز سال جديد سينمايي در ايران

گروه ادب و هنر-
سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر، همزمان با آغاز دهه فجر طي مراسمي در تالار وحدت گشايش يافت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون سينمايي وزارت ارشاد، خانواده شهيد عماد مغنيه و برخي ديگر از هنرمندان و مسئولان در اين مراسم حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار كيهان، جشنواره بين المللي فيلم فجر امسال سي امين دوره خودش را با مراسم متفاوتي نسبت به دوره هاي قبل آغاز كرد. مراسمي كه علاوه بر افتتاح جشنواره، نوعي تجليل از سينما و سينماگران كشورمان نيز محسوب مي شود.
اولين تفاوت مراسم اين دوره با آيين هاي افتتاحيه جشنواره هاي قبلي، استقبال از هنرمندان در مسيري با عنوان كوچه انقلاب بود كه در آن با تعبيه عكس هايي از انقلاب اسلامي و فيلم هاي ايراني از هنرمندان و مسئولان استقبال مي شد.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين افتتاحيه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر سخنراني كرد و گفت: به پشتوانه جمعي از شما و سينماگران كشور، مقدمات تأسيس سازمان سينمايي كشور فراهم آمد و به اميد خدا هفته آينده سازمان سينمايي رسماً آغاز به كار مي كند.
وي افزود: با تشكيل سازمان سينمايي و توسعه و ارتقاي جايگاه سينماي ايران، شايد هيچ تعريفي به اندازه اين اقدام، گوياي اهتمام دولت و نظام به سينما نباشد.
حسيني در ادامه در خصوص سي امين جشنواره فيلم فجر گفت: تنوع فيلم ها و نگاه ها و از همه مهم تر حضور گرم تمامي اهالي سينما و شما عزيزان در اين دوره از جشنواره فيلم فجر اهميت دارد.
سخنران بعدي مراسم هم جواد شمقدري، معاون سينمايي وزير ارشاد بود. او حرف هايش را با يك خبر خوب شروع كرد و گفت كه تا سال آينده يك مركز استراحت براي سالمندان سينماي ايران راه اندازي خواهد شد. وي در ادامه جشنواره فيلم فجر امسال را جشنواره اي جذاب معرفي كرد كه در همه گونه ها و ژانرهاي سينمايي فيلم دارد. از سياسي گرفته تا كمدي و دفاع مقدسي و فيلم هاي اجتماعي و... شمقدري همچنين از تلاش هاي برخي براي سياسي كردن فضاي سينماي ايران انتقاد كرد و گفت كه «صلاح نمي دانم يك فيلم يا فيلمساز را به جريان سياسي خاصي منتسب كنيم، هر فيلمي كه با مجوز قانوني در كشورمان ساخته مي شود به جمهوري اسلامي ايران تعلق دارد».
محمد خزاعي، دبير اين دوره از جشنواره فيلم فجر هم گزارش خود درباره اين رويداد را در قالب يك خاطره بيان كرد. او آئين افتتاحيه جشنواره فيلم فجر را بزرگداشت تحويل سال نوي ايران دانست و سينماي كشورمان را به باغي تشبيه كرد با ميوه هاي مختلف؛ برخي تلخ و برخي شيرين، بعضي خوشمزه و بعضي بدمزه. وي گفت كه جذابيت سينماي ايران به همين تنوع و گوناگوني است. در خلال سخنراني ها و تقديرها، كليپ هايي هم براي معرفي بخش ها و داوران جشنواره به نمايش در مي آمد. در بخش بعدي اين مراسم از مهدي مسعود شاهي، دبير دو دوره قبلي جشنواره فيلم فجر تقدير شد.
در اين مراسم همچنين مجري مراسم اعلام كرد كه فرزند و خواهر شهيد عماد مغنيه، از مبارزان حزب الله لبنان هم در اين مراسم حضور دارند و از حضار خواست كه براي آن شهيد صلوات فرستاده شود.
اما مهمترين بخش آيين افتتاحيه سي امين جشنواره فيلم فجر، تجليل از 5 سينماگر پيشكسوت بود. داوود رشيدي، جمال شورجه، محمد بزرگ نيا، عليرضا زرين دست و حسين زندباف، هنرمنداني بودند كه با پخش فيلم هاي كوتاهي درباره آن ها، مورد تقدير قرار گرفتند. فيلم هايي كه توسط فيلمسازان برجسته ديگري ساخته شده بودند.
يادبود سينماگران متوفي از ديگر برنامه هاي اين آيين بود. ابوالحسن علوي طباطبايي، مهري مهرنيا، عباس آقايي و... از جمله اين هنرمندان بودند.
آيين افتتاحيه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر با برگزاري جشن نورافشاني در محوطه تالار وحدت پايان يافت.
از جمله حواشي مراسم افتتاحيه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر مي توان به نظم مراسم و آغاز آن در سر موعد مقرر اشاره كرد. در اين مراسم همچنين داوود رشيدي، در حين دريافت جوايز خود به دفاع از خانه سينما پرداخت. اين در حالي است كه اين نهاد صنفي سابق به تخلفات بسياري چون تغيير غيرقانوني اساسنامه و تبديل شدن به يك محفل سياسي متهم است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14