(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 بهمن 1390- شماره 20137

روسيه براي مقابله با تهديدها سپر جديد موشكي مي سازد
تجمع ضدآمريكايي در آنكارا عليه سامانه موشكي ناتو
راهپيمايي ضد آل سعود در شرق عربستان زندانيان سياسي را آزاد كنيد
عصبانيت كشورهاي غربي و عربي از وتو قطعنامه ضد سوري در شوراي امنيت
فراسوي رويدادها
انگليس يك فروند زيردريايي اتمي را به جزاير مالويناس فرستاد
انقلابيون مصر براي دوازدهمين بار خط لوله انتقال گاز به اسرائيل را منفجر كردند
يورش پليس آمريكا به معترضان وال استريت در واشنگتن
استقرار واحدهاي زرهي در شهرهاي بحرين براي سركوب بيشتر مخالفان آل خليفه
راهپيمايي عليه سياست جنگ طلبي ناتو در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ
انفجار مهيب در مركز پليس كابل
چها رسوي پنج قاره



روسيه براي مقابله با تهديدها سپر جديد موشكي مي سازد

معاون نخست وزير روسيه در امور دفاعي، ناتو را تهديد كرد كه مسكو سپر دفاع هوايي موثر و كارآمدي براي مقابله با سپر دفاع موشكي اين سازمان مي سازد.
به گزارش ايرنا، ديمتري راگوزين ديروز در پايگاه اينترنتي خود نوشت كه نشست امنيت جهاني در مونيخ در زمينه دستيابي به توافقي براي ساخت سامانه دفاع موشكي اروپايي شكست خورد.
وزير خارجه روسيه نيز در حاشيه اجلاس مونيخ با هشدار به مقامات ناتو مبني بر اقدام يكجانبه اين سازمان در استفاده از پدافند موشكي گفت: هنوز هيچ پيشرفتي در حل دعوا بر سر اين موضوع حاصل نشده است.
سرگئي لاوروف افزود: من هيچ امكاني نمي بينم تا زماني كه نگراني هاي مشروع ما ناديده گرفته مي شود، در اين مسئله پيشرفتي حاصل شود.

 



تجمع ضدآمريكايي در آنكارا عليه سامانه موشكي ناتو

فعالان ترك با برگزاري تظاهرات در آنكارا به تصميم دولت تركيه براي استقرار سامانه موشكي ناتو در خاك اين كشور اعتراض كردند.
به گزارش پرس تي وي، معترضان در تظاهرات روز شنبه خود شعارهايي نظير «ما سپر امپرياليسم نخواهيم شد» و «آمريكاي آدمكش از منطقه ما بيرون برو» سر دادند.
يكي از معترضان به پرس تي وي گفت: سامانه موشكي كه در كشور ما مستقر شده تركيه را در خط مقدم امپرياليسم قرار داده و آن را به هدف جنگ بدل كرده است.
فعالان ترك از ماه سپتامبر و همزمان با اعلام آمادگي آنكارا براي استقرار سامانه موشكي ناتو در استان مالاتيا واقع در شرق اين كشور، تظاهرات متعددي در سراسر تركيه برگزار كرده اند.

 



راهپيمايي ضد آل سعود در شرق عربستان زندانيان سياسي را آزاد كنيد

صدها تن از مردم شرق عربستان با برگزاري راهپيمايي و سر دادن شعارهايي بر ضد آل سعود، خواستار بركناري استاندار «القطيف» شدند.
به گزارش پايگاه خبري «الملتقي»، تظاهرات بر ضد سياست هاي ضد شيعي آل سعود در روز شنبه در خيابان اصلي شهر القطيف موسوم به «الثوره» برگزار شد و معترضان خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
براساس اين گزارش در اين راهپيمايي اعتراض آميز كه صدها تن از مردم شهرهاي القطيف، العواميه، الربيعيه، صفوي و سيهات حضور داشتند، معترضان سياست نژادپرستانه رژيم آل سعود را به شدت محكوم كردند.
به گفته شاهدان عيني استقرار گسترده نفربرهاي زرهي و كاميون هاي مملو از نيروهاي پليس ضد شورش در مسير راهپيمايان نه تنها باعث ايجاد ترس و وحشت بر ضد آنها نشد بلكه، معترضان را در پيگيري اعتراضاتشان مصمم تر كرد. برپايه اين گزارش، خيابان هاي شهرالقطيف مملو از شعار نوشته هايي شد كه از سوي راهپيمايان بر ضد آل سعود و به خصوص شاهزاده نايف بن عبدالعزيز (وزير كشور عربستان) بر در و ديوار نوشته شد.
همچنين در شهر الربيعيه روز جمعه پس از نماز ظهر صدهاتن با راهپيمايي از مسجد حضرت عباس(ع)، حكومت سعودي را به بازداشت و قلع و قمع مخالفان خود متهم كردند.
در اين راهپيمايي، تصاويري از شهداي حوادث اخير و زندانيان سياسي توسط راهپيمايان حمل مي شد و معترضان خواستار آزادي افراد بازداشت شده توسط آل سعود شدند.

 



عصبانيت كشورهاي غربي و عربي از وتو قطعنامه ضد سوري در شوراي امنيت

وتوي قطعنامه ضد سوري در شوراي امنيت باعث عصبانيت كشورهاي غربي و عربي شد و نماينده سوريه به شدت به اين اظهارات پاسخ داد.
نماينده دائم سوريه در سازمان ملل در واكنش به اظهارات نماينده آمريكا در سازمان ملل كه گفته بود، كاخ سفيد از وتوي چين و روسيه حالش به هم مي خورد اظهار داشت: چگونه است كه واشنگتن از وتوي 60 قطعنامه عليه رژيم اسرائيل حالش به هم نمي خورد؟
به گزارش خبرگزاري ها، پاسخ هوشمندانه بشارالجعفري نماينده سوريه به اظهارات غيرديپلماتيك سوزان رايس باعث شد كه نماينده دائم آمريكا در سازمان ملل مجبور به سكوت شود.
وي با اشاره به وتوي 60 قطعنامه ضد اسرائيلي از سوي آمريكا در شوراي امنيت گفت، آمريكا از وتوي اين قطعنامه ها كه جنايات اسرائيل را محكوم مي كردند حالش به هم نمي خورد اما از وتوي قطعنامه ضد سوريه عصباني مي شود.
نماينده دائم سوريه در سازمان ملل خاطرنشان كرد، سوريه قرباني توطئه بيگانگان شده و اين كشورها با مسلح كردن و كمك هاي مالي به تروريست ها جان مردم سوريه را تهديد مي كنند ولي كسي واكنش نشان نمي دهد.
بشارالجعفري تصريح كرد، متاسفانه امروزه عده اي روح خود را به شيطان فروخته اند و قصد ويرانگري در سوريه را دارند.
وي همچنين گفت، اميدواريم برخي از كشورها از اين جريانات درس بگيرند و در امور داخلي كشورهاي ديگر دخالت نكنند.
گفتني است چين و روسيه بار ديگر پيش نويس قطعنامه ضد سوري غرب و اتحاديه عرب را وتو كردند.
ويتالي چوركين نماينده روسيه در شوراي امنيت از اقدام كشورش در وتوي قطعنامه عليه سوريه دفاع كرد و گفت: اين قطعنامه متوازن نبود.
وي افزود، اين قطعنامه وضعيت واقعي سوريه را نشان نمي داد.
نماينده چين در سازمان ملل نيز با حمايت از اصلاحات سوريه تاكيد كرد چين از هر طرحي كه به راه حلي فراگير در سوريه منتهي شود حمايت و پشتيباني خواهد كرد.
رسانه هاي سوري نيز به انعكاس گسترده ناكامي و شكست شوراي امنيت سازمان ملل در تصويب نشدن قطعنامه ضد سوري اشاره كردند و نوشتند؛ بايد به حاكمان عرب عميقا تسليت گفت.
روزنامه البعث در اين باره نوشت، مسكو به حاكمان عرب و كشورهاي غربي درباره عواقب راي دادن به پيش نويس قطعنامه ضد سوري هشدار داده بود اما گوش هاي آنان كر شده بود و چيزي نمي شنيدند.
روزنامه الحيات چاپ لندن نيز نوشت، وتوي قطعنامه ضد سوري در شوراي امنيت، اتحاديه عرب را تحقير كرد.
اين در حالي است كه مقامات غربي نتوانستند خشم خود را از تصويب نشدن اين قطعنامه پنهان سازند و به اظهارات علني خود عليه چين و روسيه پرداختند.
نماينده فرانسه در سازمان ملل با ابراز تاسف از وتوي اين قطعنامه گفت، تا زماني كه چين و روسيه در كنار نظام بشار اسد ايستاده اند نمي توان عليه سوريه قطعنامه اي صادر كرد.
نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه نيز از وتوي قطعنامه شوراي امنيت ابراز تاسف كرد.
وي افزود: كشورهايي كه مانع محكوميت سوريه شده اند اين كشور را در سياست ظالمانه و بي نتيجه خود تشويق مي كنند.
دبيركل سازمان ملل متحد نيز با ابراز تاسف از وتوي اين پيش نويس اعلام كرد كه اين اقدام تلاش هاي سازمان ملل را از بين مي برد.
وزيرخارجه انگليس نيز مدعي شد كه روسيه و چين ملت سوريه را رها كرده اند و به دولت اين كشور توجه دارند.
وزير خارجه آمريكا نيز گفت، غيرممكن است بتوان با طرف روسي در مورد تصويب قطعنامه عليه سوريه به توافق رسيد.
اين در حالي است كه ناكامي شوراي امنيت در تصويب قطعنامه ضد سوري باعث شد كه برخي از كشورها با كوتاهي در زمينه تامين امنيت سفارتخانه هاي سوريه زمينه تعرض به اين سفارتخانه ها را فراهم آورند.
در همين رابطه به سفارتخانه هاي سوريه در آمريكا، فرانسه، انگليس، استراليا، آلمان، مصر، اسپانيا، يونان و كويت حمله شد و خسارت هاي زيادي به ساختمان اين سفارتخانه ها وارد آمد.
برخي از حمله كنندگان سوري و بقيه تبعه كشورهاي ديگر بودند. در كانبرا پايتخت استراليا شماري از افراد با زور وارد سفارت سوريه شدند و تمامي شيشه هاي سفارت را شكستند. در كويت، آلمان، مصر، اسپانيا، فرانسه و آمريكا نيز حمله كنندگان به سفارتخانه هاي سوريه بخش هايي از ساختمان را به آتش كشيده و شيشه ها را شكستند.كارمندان سفارت سوريه در اين كشورها اعلام كردند كه عده اي خرابكار از ضعف امنيتي استفاده كرده و خسارات زيادي به سفارتخانه هاي سوريه وارد كردند.
در همين رابطه مردم سوريه نيز با برگزاري جشن و پايكوبي شادي خود را از شكست شوراي امنيت در تصويب قطعنامه ضد سوري ابراز كردند.
مردم سوريه با ريختن به خيابان ها و پخش شيريني اين موفقيت را يك پيروزي بزرگ براي دولت سوريه اعلام و خاطرنشان كردند كه دست از حمايت از نظام بشار اسد برنمي دارند.
مردم سوريه همچنين تاكيد كردند كه خودشان قادر به حل مشكلات كشورشان هستند و نيازي به دخالت بيگانگان ندارند.
هزاران نفر از مردم سوريه با تجمع مقابل سفارتخانه هاي چين و روسيه در دمشق از مواضع قاطعانه اين دو كشور در حمايت از نظام سوريه قدرداني كردند.
تجمع كنندگان تاكيد كردند كه اتخاذ چنين مواضعي از سوي دو قدرت بزرگ جهاني ضامن صلح و ثبات و آرامش در سوريه است.

 



فراسوي رويدادها

اندر سخاوت شيخ دوبي!
مي گويند، شيخ دوبي تصميم گرفته بدهي شهروندانش را با پول خودش صاف كند تا از دغدغه بدهكار بودن خلاص شوند و كارشان را بهتر انجام بدهند. در عوض، هر ماه بخشي از حقوق شان را بابت «بدهي جديد» كسر كند!
آن طور كه نشريه فرانسوي «لزكو» گزارش مي كند، امارت دوبي به اين ترتيب 2 ميليارد درهم (414 ميليون يورو) به شهروندان بدهكارش كمك مي كند!
به عبارت ديگر، «شيخ خليفه بن زايد آل نهيان» دستور داده همه آنهايي كه بابت بدهي شان به دولت در زندان هستند، آزاد شوند. خبرگزاري رسمي «وام» هم در اين مورد توضيح مي دهد كه رئيس امارات عربي حكم كرده همه بدهي هايي كه زير يك ميليون درهم (حدود 207 هزار يورو) است و صاحبان شان نتوانسته اند آن را صاف كنند، پرداخت شود. حالا، معني اين كار يعني 6830 نفراز اين وضعيت خلاص شده اند، اما در عوض بايد يك چهارم حقوق شان را به حساب دولت واريز كنند، و قول هم بدهند كه ديگر بدهكار نخواهند شد!
گفتني است كه امير ابوظبي كه هفدهمين ثروت دنيا را دارد، در واقع دو ماه پيش هم صندوقي تأسيس كرده كه رقمش 10 ميليارد درهم (07/2ميليارد يورو) است، و با اين كار قصد دارد وام هاي بانكي شهرونداني كه درآمدشان كم است را صاف كند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



انگليس يك فروند زيردريايي اتمي را به جزاير مالويناس فرستاد

در ادامه سياست هاي استعماري انگليس، اين كشور يك زيردريايي اتمي خود را به جزاير مالويناس فرستاد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه ديلي ميل، انگليس يك زيردريايي اتمي خود را به آب هاي جزاير مالويناس در جنوب اقيانوس اطلس فرستاد. اين زيردريايي قرار است تا اول آوريل در اين آب ها بماند.
براساس اين گزارش ديويد كامرون، نخست وزير انگليس شخصا دستور فرستاده شدن اين زيردريايي را صادر كرده است.
اخبار مربوط به فرستاده شدن اين زيردريايي تنها دو روز بعد از اين كه پرنس ويليام، نوه ملكه انگليس براي مانورهاي هوايي به اين منطقه اعزام شد، منتشر مي شود.
گرچه دولت انگليس حضور پرنس ويليام را يك اقدام طبيعي مي داند اما آرژانتين ماموريت پرنس ويليام را تلاش براي ايجاد تنش دوباره در جزاير مورد مناقشه داشته است. رئيس جمهور ونزوئلا در پي تشديد تنش ها بر سر حاكميت جزاير مالويناس خطاب به انگليس هشدار داد كه آرژانتين تنها نيست و از حمايت كشورهاي آمريكاي لاتين برخوردار است.

 



انقلابيون مصر براي دوازدهمين بار خط لوله انتقال گاز به اسرائيل را منفجر كردند

انقلابيون مصربراي دوازدهمين بار طي يك سال اخير خط لوله انتقال گاز به رژيم صهيونيستي را منفجر كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، منابع امنيتي در مصر اعلام كردند براي دوازدهمين بار طي سال جاري افراد مسلح ناشناس خط لوله انتقال گاز به رژيم صهيونيستي و اردن را در منطقه «المساعيد» در نزديكي شهر مرزي «العريش» در شمال شبه جزيره سينا با استفاده از بمب منفجر كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از شاهدان عيني، انفجار مهيبي باعث بروز آتش سوزي گسترده در خط لوله انتقال گاز در منطقه شد و نيروهاي امنيتي و آتش نشاني به سرعت به محل حادثه شتافتند. اين انفجار كه در نوع خود بي سابقه گزارش شده است، در حالي روز يكشنبه به وقوع پيوست كه نظاميان حاكم بر مصر بارها بر اتخاذ تدابير امنيتي و پيشگيرانه براي جلوگيري از انفجار خط لوله گاز تأكيد كرده بودند.
از سوي ديگر، هنوز هيچ گروه يا سازماني مسئوليت انفجار خط لوله گاز در منطقه العريش را بر عهده نگرفته است ولي گفته مي شود مبارزان مصري كه مخالف صدور گاز مصر به رژيم صهيونيستي مي باشند دست به اين اقدام زده اند.
اين درحالي است كه بر اساس توافقنامه منعقد شده بين رژيم صهيونيستي و رژيم مبارك، مصر موظف به صادرات گاز به اسرائيل است، اما پس از سرنگوني رژيم ديكتاتوري حسني مبارك و مخالفت افكار عمومي احتمال قطع آن دور از ذهن به نظر نمي رسد.
به گفته منابع آگاه در مصر، شوراي حاكم نظامي مصر در ادامه سياست رژيم گذشته و برخلاف ميل عمومي، همچنان به فروش گاز پايين تر از قيمت جهاني به اسرائيل ادامه مي دهد.
همچنين بر اساس نتايج يك نظرسنجي كه شركت «سينوويت» براي شبكه خبري پرس تي وي انجام داد، اكثر مردم مصر مخالف مفاد قرارداد صدور گاز مصر به رژيم صهيونيستي هستند. مسئله صادرات گاز به اسرائيل همواره براي مصري ها موضوعي اختلاف برانگيز بوده است چرا كه آنها رژيم صهيونيستي را دشمن خود مي دانند و مخالف هرگونه رابطه تجاري با تل آويو هستند. بر اساس معاهده صلح سال 1979 بين اسرائيل و مصر، قاهره ملزم شد با انتقال گاز به رژيم صهيونيستي به عنوان يكي از شرايط اقتصادي اين معاهده موافقت كند.به موجب قرارداد 5/2 ميليارد دلاري قاهره و تل آويو كه در سال 2005 ميلادي منعقد شد، رژيم صهيونيستي حدود 40 درصد از نياز خود به گاز را از مصر با قيمت بسيار پايين تأمين مي كند.از سوي ديگر با افزايش آمار قربانيان اخير در درگيري هاي بين نظاميان و مردم به 12 تن، فعالان سياسي، دانشجويان، احزاب و گروه هاي مردمي خواهان عصيان مدني براي وادار كردن شوراي عالي نيروهاي مسلح در كناره گيري از قدرت شدند.
در همين حال جناح هاي تأثيرگذار در عرصه سياسي مصر و نمايندگان پارلمان رايزني هاي گسترده اي با سپهبد طنطاوي رئيس شوراي حاكم نظامي و ساير اعضاي آن براي ترغيب آنها براي سپردن امور كشور به غيرنظاميان را آغاز كرده اند.
مخالفان نظاميان در مصر، شوراي حاكم نظامي را به برگزاري اعتصاب و اعتراضات عمومي در آخر هفته جاري در تمامي شهرهاي اين كشور تهديد كردند.

 



يورش پليس آمريكا به معترضان وال استريت در واشنگتن

پليس ضد شورش و سواره نظام آمريكا با يورش به معترضان «وال استريت» در پايتخت، اقدام به سركوب و دستگيري آنها كرد.
در نخستين ساعات روز شنبه، ده ها پليس ضد شورش آمريكا، سوار بر اسب به اردوگاه معترضان «وال استريت» در «واشنگتن دي سي» حمله ور شدند و ضمن سركوب و دستگيري معترضان، تمام چادرهاي آنها را جمع آوري كردند.
خبرگزاري «رويتر»، در اين باره نوشت: نيروهاي پليس آمريكا سوار بر اسب و خودروهاي مجهز به تجهيزات ضدشورش، ابتدا ميدان «مك فرسون» را به محاصره خود درآوردند و پيش از سحرگاه حمله خود به معترضان را آغاز كردند. براساس اين گزارش در اين حمله، دستكم هشت معترض بازداشت و شماري نيز مجروح شدند.
اعضاي جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» پس از اين حادثه با صدور بيانيه اي حملات پليس به معترضان پايتخت را محكوم و آن را «اخراج با اعمال خشونت و زور» خواندند. بنابر اعلام اين جنبش، پليس آمريكا اقدام به سركوب معترضان با ضربات باتوم و همچنين لگدمال كردن آنها كرده كه براثر اين خشونت ها، شماري از مردم مجروح شدند. يكي از معترضان نيز بر اثر شدت ضربات وارده بيهوش و به بيمارستان منتقل شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، پس از اخراج كامل معترضان، مأموران پليس در محل مستقر شده و كارگران شروع به جمع آوري تمام تجهيزات مردم از جمله چادرها، وسايل خواب، كتاب و لباس كردند. پيش از اين مقامات واشنگتن براي معترضان ضرب الاجل تعيين كرده بودند كه با بي توجهي كامل روبه رو شدند. دادگاه فدرال آمريكا نيز به پليس آمريكا اجازه داده بود در صورت بي توجهي معترضان، به آنها حمله كند. همزمان خبر مي رسد، كارگران و معترضان به نظام سرمايه داري در يونان نيز با برگزاري يك تجمع، عليه اتحاديه اروپا، بانك جهاني و صندوق بين المللي پول شعار دادند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت: تظاهركنندگان با حركت به سمت كاخ نخست وزيري عليه سياست هاي اقتصادي دولت شعار سر دادند.«دولت ائتلافي به دنبال نابودي باقي مانده اقتصاد كشور شكل گرفته، دست از حقوق و مزاياي كاركنان برداريد، سرمايه هاي كشور را تقديم به سرمايه داران و ثروتمندان نكنيد» از جمله شعارها و دست نوشته هاي معترضان ضدنظام سرمايه داري يونان بود.به دنبال برگزاري اين تظاهرات، جلسه اي كه قرار بود با حضور نخست وزير و رهبران برخي احزاب سياسي در محل كاخ نخست وزيري و با هدف بررسي متن قرارداد جديد يونان، اتحاديه اروپا، بانك جهاني و صندوق بين المللي پول تشكيل شود، لغو شد.خيابان هاي «برن»، پايتخت سوئيس نيز روز شنبه شاهد برگزاري تظاهرات ضد سرمايه داري بود. به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، ده ها نفر از مردم اين كشور، در حالي كه هفته گذشته اجلاس داووس پايان يافته، عليه حاكميت نظام سرمايه داري و مجمع جهاني اقتصادي داووس تظاهرات كردند. معترضان تنها راه بيرون رفت از اوضاع وخيم اقتصادي را انجام «انقلاب» و ريشه كن كردن نظام سرمايه داري عنوان كردند.

 



استقرار واحدهاي زرهي در شهرهاي بحرين براي سركوب بيشتر مخالفان آل خليفه

همزمان با فرا رسيدن اولين سالگرد انقلاب مردمي بحرين سركوب مردم به دست عوامل رژيم آل خليفه در اين كشور افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در آستانه فرا رسيدن نخستين سالگرد آغاز انقلاب مردمي بحرين، نيروهاي امنيتي اين رژيم سركوب معترضان را گسترش داده اند و مقامات رژيم به معترضان هشدار داده اند كه برگزاري هرگونه تظاهرات با واكنش جدي روبه رو خواهد شد.
نيروهاي امنيتي بحرين مراكز ايست و بازرسي را افزايش داده و گشت هاي امنيتي ايجاد كرده اند و نيروهاي ضد شورش در خيابان ها مستقر شده اند.
اين در حالي است كه انقلابيون بحرين اعلام كرده اند كه به افزايش سركوب ها توجه نمي كنند و همچنان به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
سخنگوي جنبش ائتلاف 14 فوريه نيز از آمادگي مردم بحرين براي گراميداشت اولين سالگرد انقلاب اين كشور خبر داد و گفت، اكنون ديگر زمان گفت وگو و مذاكره با رژيم آل خليفه گذشته و مردم بحرين تنها خواستار سرنگوني اين رژيم هستند.
وي افزود، مردم بحرين تا تحقق خواسته هاي خود به قيام ادامه خواهند داد و دست از مبارزه برنخواهند داشت.
از سوي ديگر يك تحليلگر سياسي در مركز مطالعاتي تحقيق جهاني اظهار داشت، واشنگتن در پي امضاي قرارداد تسليحاتي چند ميليون دلاري با رژيم آل خليفه در واقع با ترور بحريني ها با گازهاي سمي موافقت كرده است.
به گزارش پرس تي وي اين تحليلگر افزود، دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا بدون اعلام رسمي به مردم در حال پيگيري قرارداد فروش تسليحات به دولت بحرين به ارزش 53 ميليون دلار است.وي همچنين تصريح كرد، منافع نفتي واشنگتن با رژيم هاي سركوبگر خليج فارس درهم آميخته است و اساسا با برقراري دموكراسي در اين شيخ نشين ها مغايرت دارد.
از ديگر اخبار بحرين سفر اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس به بحرين است.
وي در ديدار با پادشاه بحرين خواستار تحرك جدي اتحاديه عرب و سازمان همكاري اسلامي براي نجات قدس شد.

 



راهپيمايي عليه سياست جنگ طلبي ناتو در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ

صدها نفر از مردم آلمان در اعتراض به برگزاري كنفرانس امنيتي مونيخ تظاهرات كردند.
به گزارش ايسنا، خيابان هاي مونيخ شاهد حضور دو هزار تن از مردم اين كشور در اعتراض به برگزاري كنفرانس امنيتي مونيخ و سياست هاي جنگ طلبانه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) بود.
تظاهركنندگان خواستار خلع سلاح هسته اي و همين طور انحلال وزارت دفاع آلمان شدند، علاوه بر اين تظاهركنندگان شعارهايي عليه سازمان ناتو سر دادند.تظاهركنندگان آلماني شعارهايي همچون «هيچ صلحي با ناتو وجود نخواهد داشت» و «از طريق جنگ نمي توان به صلح رسيد» سر دادند، علاوه بر آن در پارچه نوشته هاي افراد معترض آمده بود كه «به جاي صرف پول براي صنايع تسليحاتي پول هايتان را صرف آموزش كنيد».
دركنفرانس امنيتي مونيخ كه ديروز به كار خود پايان داد بيش از 350 ميهمان شركت داشتند كه در اين ميان 60 وزير و رئيس جمهور از سرتاسر جهان به چشم مي خورد. حدود 100 سازمان پيشتر خواستار حضور آلمان در اين اعتراض شده بودند.
يكي از رهبران اعتراضات روز شنبه آلمان در اين ارتباط گفت: كنفرانس مونيخ به صلح و امنيت نمي پردازد بلكه مسئله تنها بر سر «سياست قدرت» است.

 



انفجار مهيب در مركز پليس كابل

انفجار خودرو بمب گذاري شده در شهر قندهار به مرگ شش افسر پليس دولت افغانستان و جراحت 19 تن ديگر انجاميد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز شبه نظاميان طالبان با خودرو بمب گذاري شده يك مركز امنيتي نيروهاي دولتي كابل را هدف قرار دادند. مرگ شش افسر پليس و جراحت 19 تن ديگر كه 13 نفرشان غيرنظامي هستند، حاصل اين انفجار مهيب بود. به گفته منابع امنيتي، مشخص نيست كه اين انفجار به شيوه حمله انتحاري بوده يا نه. قندهار زادگاه گروه طالبان است و شبه نظاميان وابسته به آن، معمولا چنين حملاتي را انجام مي دهند.
حمله مذكور در حالي صورت گرفت كه اخيرا گزارشاتي در مورد مذاكره ميان فرستادگان طالبان و آمريكا در قطر منتشر شده بود.
خبر ديگر اينكه به گزارش خبرگزاري فارس، «رايان كراكر» سفير آمريكا در افغانستان اعلام كرد، نيروهاي آمريكايي تا پايان سال 2014 در افغانستان مي مانند و دست به عمليات نظامي نيز مي زنند؛ اين در حالي است كه قبلا واشنگتن اعلام كرده بود نيروهاي آمريكايي تا نيمه دوم سال 2013 (سال آينده ميلادي) در افغانستان دست به عمليات مي زنند.
در همين حال، يك مقام پنتاگون گفته است، آمريكا بخشي از نيروهاي خود را تحت عنوان نيروهاي ويژه در افغانستان حفظ مي كند.

 



چها رسوي پنج قاره

انتقاد روسيه
وزير خارجه روسيه ضمن انتقاد از دخالت بيگانگان اعلام كرد روند توسعه دموكراسي در اين كشور به خوبي پيش مي رود و نيازي به توصيه خارجي ها ندارد.
وي از هيچ كشور خارجي نام نبرد ولي گفت حركاتي از سوي غرب صورت مي گيرد تا نقش مسكو تضعيف شود.
تحويل زيردريايي به تل آويو
دولت آلمان ضمن تاكيد مجدد بر امنيت اسرائيل اعلام كرد كه ششمين زيردريايي كلاس دولفين را به اين رژيم تحويل خواهد داد.
روزنامه اسرائيلي جروز الم پست با اعلام اين خبر نوشت: اسرائيل و آلمان چند هفته پيش توافقي را براي نهايي كردن فروش ششمين زيردريايي كلاس دولفين براي نيروي دريايي رژيم اسرائيل امضا كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14