(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 بهمن 1390- شماره 20137

بزرگ ترين پژوهشگاه علمي عسل و گياهان دارويي در خوانسار تأسيس مي شود
اختصاص يك هزار ميليارد تومان براي احياي تالاب هاي كشور
كوتاه از دهه فجر
فرماندار يزد: تمام دستگاه هاي اجرايي ملزم به همكاري با ستادانتخابات هستند
حذف صنايع آلاينده استان گلستان
معرفي برترين هاي جشنواره وقف چشمه هميشه جاري
اعزام 1700 دانش آموز كاشان به مناطق جنگي
پاي صحبت مردم
راه اندازي ميز خدمت در يكي از ادارات اراك
رئيس كميته كار كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي:
توجه به مشاغل خانگي باعث كاهش بيكاري مي شود
شمالي كه همين نزديكي است...



بزرگ ترين پژوهشگاه علمي عسل و گياهان دارويي در خوانسار تأسيس مي شود

خوانسار- خبرنگاركيهان:
فرماندار خوانسار از احداث بزرگ ترين پژوهشگاه علمي عسل و گياهان دارويي در اين شهر با صرف اعتباري بالغ بر 300 ميليارد ريال خبر داد.
سيدمحمدباقر محمدي افزود: اين واحد علمي و پژوهشي در زميني به مساحت 64 هكتار توسط دانشگاه پيام نور و با مشاركت خيرين در 6 گروه پژوهشي شامل عسل و فرآورده هاي آن، گياهان دارويي و طب سنتي، مديريت بازرگاني، ارتباط بين رشته اي، فيزيك و نجوم، تاريخ ايران و اسلام احداث و ساخت يك رصدخانه نيز از ديگر بخش هاي اين طرح است.
فرماندار خوانسار با اشاره به پيشينه درخشان اين شهرستان در توليد عسل و همچنين آب و هوا و اقليم جغرافيايي خاص كه پرورش گونه هاي نادر گياهي را امكان پذير مي سازد گفت: احداث اين پژوهشگاه مي تواند خاستگاه تحولي عظيم در علم و پژوهش كشور باشد.
محمدي از تأسيس داروخانه هلال احمر با هدف تأمين داروهاي كمياب بيماران خاص غرب استان در آينده نزديك در خوانسار خبر داد و افزود: طرح احداث تونل خوانسار-فريدن به كميسيون 215 ارجاع شده است كه در سال 1391 شاهد تخصيص اعتبار و شروع اين پروژه خواهيم بود.
محمدي با اشاره به آبگيري سد باغكل و بارش 130 ميليمتري سال جاري و نگراني هاي موجود براي كم آبي و خشكسالي تصريح كرد: كشاورزان در سال زراعي جاري با مشكل كمبود آب مواجه نخواهندبود.

 



معاون رئيس جمهوري خبر داد
اختصاص يك هزار ميليارد تومان براي احياي تالاب هاي كشور

رشت- خبرنگاركيهان:
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: يك هزار ميليارد تومان اعتبار براي احياي تالاب ها و رودخانه هاي مرزي كشور درنظر گرفته شده است.
محمدجواد محمدي زاده در آيين گراميداشت روز جهاني تالاب ها كه بر عرشه كشتي ميرزاكوچك در بندر انزلي برگزار شد، افزود: تاكنون 75 ميليارد تومان براي عمليات احياي تالاب ها و رودخانه مرزي هزينه شده است.
وي با اشاره به اهميت ويژه تالاب بين المللي انزلي يادآور شد: براي تالاب انزلي نيز 90 ميليارد تومان اعتبار مصوب شده كه هم اكنون عمليات احياي آن در حال انجام است.
وي با بيان اين كه تالاب انزلي يك سپر دفاعي براي درياي خزر است، افزود: وسعت تالاب انزلي از 20 هزار هكتار به 15هزار هكتار كاهش يافته و اين هشداري براي حيات اين تالاب بين المللي است.
وي با اشاره به ورود انواع پساب ها، پسماندها و رسوبات به تالاب انزلي كه موجب كاهش عمق تالاب و به خطر افتادن ذخيره گاه تالاب شده است، يادآور شد: اين يك غفلت تاريخي است كه بايد براي آن فكري بشود.محمدي زاده، نقض پيمان كيوتو و نقش بسيار مهم آمريكا در آلودگي هاي گلخانه اي را از عمده آسيب هايي دانست كه اين كشور به محيط زيست جهاني وارد كرده است.محمدي زاده، ارتقاي آگاهي مردم در حفاظت از تالاب، تعامل با وزارت نيرو در مورد تامين آب تالاب ها، سرمايه گذاري بر روي مناطق خاكي نزديك تالاب و بحث لايروبي تالاب و مبارزه با پديده گرد و غبار را از برنامه هاي مهم نقشه راه حفظ تالاب هاي كشور عنوان كرد.«اصغر محمدي فاضل» معاون سازمان حفاظت محيط زيست روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: براساس مطالعات آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن (جايكا) با تشكيل كميته هماهنگي در تالاب بين المللي انزلي مديريت جديدي كه قابل تعميم به همه تالاب هاي كشور باشد، ارائه خواهد شد.
وي ادامه داد: براساس اين مدل؛ علاوه بر اينكه در سطح استاني بر تالاب ها مديريت مي شود در سطح منطقه نيز كميته هايي متشكل از كارگروه هايي از نهادهاي محلي و فرهنگي تشكيل خواهد شد تا بتوانند در مديريت تالاب ها نقش داشته باشند.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: مطالعات آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن (جايكا) در يك طرح زماني محدود در تالاب انزلي با همكاري جمهوري اسلامي ايران و سازمان حفاظت محيط زيست در حال انجام است كه تابستان 91 به پايان مي رسد.
وي خاطرنشان ساخت: كارشناسان ژاپني تركيبي از مطالعات و ارائه برنامه مديريتي را در تالاب انزلي انجام داده اند كه يكي از خروجي هاي آن؛ توسعه مشاركت و توسعه مديريت با همكاري مردم محلي است.

 



كوتاه از دهه فجر

افتتاح 25 پروژه
بهارستان- خبرنگار كيهان: فرماندار شهرستان رباط كريم از افتتاح 25 پروژه عمراني در دهه فجر با حضور مسئولان استان تهران در اين شهرستان خبر داد. بيژن سليمان پور تصريح كرد: اين پروژه ها در مجموع با اعتباري بالغ بر 270ميليارد ريال در ايام الله دهه مبارك فجر به بهره برداري رسيد و تقديم مردم شريف شهرستان رباط كريم شد.وي افتتاح محور وهن آباد با اعتباري بالغ بر 150ميليارد ريال، افتتاح زيرگذر آزادگان رباط كريم، كتابخانه ملي رباط كريم، بهره برداري از مركز سي تي اسكن بيمارستان حضرت فاطمه الزهرا(س) و گازرساني به واحدهاي مسكن مهر فاز 5 پرند (شركت كوزو) را از جمله اين پروژه ها عنوان كرد.
مانور تاكسي ها
اصفهان- خبرنگار كيهان: به مناسبت سالروز ورود امام خميني(ره) و همزمان با فرا رسيدن دهه فجر، مانور بيش از يك هزار دستگاه تاكسي در اصفهان برگزار شد.
اين مراسم با هدف بزرگداشت ياد و خاطره 12بهمن ماه سالروز ورود امام خميني به كشورمان و حمايت از ارزش هاي آرمان هاي نظام و رهبري برگزار شد.
در اين مانور رانندگان با نصب پرچم و پوسترهاي مربوط به پيروزي انقلاب اسلامي و با روشن كردن چراغ هاي خودروي خود ياد و خاطره اين رويداد مهم ملي را زنده نگه داشتند.
مسابقه كتابخواني
سنندج- خبرنگار كيهان: به مناسبت دهه مبارك فجر برنامه هاي متنوعي در كتابخانه هاي عمومي كردستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه عمومي كردستان مديركل كتابخانه هاي عمومي كردستان با بيان اين مطلب گفت: متولدين 22بهمن و اسامي روح الله در اين دهه به صورت رايگان در كتابخانه ها ثبت نام شدند و ساير اقشار مي توانند با50درصد تخفيف در اين ايام فرخنده به عضويت كتابخانه هاي عمومي كردستان درآيند.
وي برنامه قصه گويي براي كودكان و برگزاري مسابقه كتابخواني را از ديگر برنامه هاي اين نهاد فرهنگي در دهه فجر عنوان كرد و افزود به مناسبت اين ايام مبارك ايستگاه كتابخواني براي كودكان در كتابخانه ها داير شد.
تخفيف بازديد
همدان- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت سياحتي عليصدر گفت: براي ديداركنندگان از غار عليصدر طي ايام مبارك دهه فجر، تخفيف ويژه در نظر گرفته ايم. حسن اسلاميان افزود: براي اين ديداركنندگان و گردشگران به ميزان 30درصد تخفيف در بهاي بليت از سوي شركت سياحتي عليصدر همدان در نظر گرفته شده است.
امنيت جشن ها
زاهدان- خبرنگار كيهان: جانشين فرماندهي نيروي انتظامي سيستان و بلوچستان از امنيت كامل برگزاري جشن هاي دهه فجر در اين استان خبر داد و گفت: به منظور هرچه باشكوه تر برگزار شدن راهپيمايي 22بهمن محدوديت هاي ترافيكي در شهرهاي مختلف اين استان در نظر گرفته شده است كه متعاقباً اعلام مي شود.
نواختن زنگ انقلاب
چناران- خبرنگار كيهان: در اولين روز از دهه فجر انقلاب اسلامي با حضور مسئولين اجرايي و دانش آموزان مدرسه راهنمايي شاهد امام علي(ع) زنگ انقلاب نواخته شد.
در اين مراسم كه با هدف يادآوري و گراميداشت سالروز ورود امام خميني امام جمعه و فرماندار چناران هر يك به تشريح دستاوردهاي انقلاب پرداختند.
مسئولين اجرايي شهرستان همچنين به مناسبت سالروز ورود حضرت امام خميني به ميهن اسلامي با امامان جمعه شهرهاي گلبهار و گلمكان ديدار كردند.
كلنگ زني پروژه هاي عمراني
اسفراين- خبرنگار كيهان: فرماندار اسفراين از افتتاح و كلنگ زني 66 پروژه عمراني در دهه فجر خبر داد و گفت: اعتبارات اين پروژه بالغ بر 5ميليارد و 533 ميليون تومان برآورد شده است. محرم زاده افزود: پيشرفت هاي فرهنگي پزشكي هسته اي و اقتصادي كشور الگوي تمامي كشورهاي جهان شده است و اسفراين نيز در همين راستا گام هاي بلندي به سوي توسعه و عمران برداشته است.
همچنين دانش آموزان مقطع متوسطه اسفراين به مناسبت آغاز دهه مبارك فجر با شركت در مسابقه نقاشي بر روي پارچه گوشه اي از حوادث انقلاب را به تصوير كشيدند.
بهره برداري از 673 پروژه
ساري- خبرنگار كيهان: استاندار مازندران گفت: همزمان با سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي 673پروژه با اعتباري بالغ بر 491 ميليارد تومان در مازندران به بهره برداري رسيد.
سيدعلي اكبر طاهايي خاطرنشان كرد: از ميان اين پروژه ها 608پروژه با اعتباري افزون بر 363ميليارد تومان عمراني است.
وي با اشاره به اينكه 65 پروژه توليدي و صنعتي با اعتباري بالغ بر 127ميليارد تومان در ايام دهه فجر امسال بهره برداري رسيد، تصريح كرد: در اين پروژه هاي توليدي و صنعتي براي 989 نفر شغل ايجاد خواهد شد.
استاندار مازندران با اشاره به افزايش 11درصدي تعداد پروژه هاي افتتاحي در دهه فجر امسال نسبت به سال قبل، اذعان داشت: پروژه هاي افتتاحي امسال از نظر اعتبار هزينه شده 40درصد و از لحاظ اشتغالزايي 70درصد نسبت به دهه فجر سال گذشته با افزايش همراه بوده است.
گازرساني به روستاها
رشتخوار- خبرنگار كيهان: فرماندار رشتخوار گفت: عمليات گازرساني به 13ر وستاي شهرستان رشتخوار همزمان با ايام دهه مبارك فجر آغاز شد.
هاشم جنگي در مراسم زنگ انقلاب در جمع مسئولان و دانش آموزان شهرستان رشتخوار افزود: گازرساني به اين روستاها با اعتبار 23ميليارد و 520ميليون ريال اجرايي شد.
وي بيان كرد: دو روستاي بند ازبك و جنت آباد با هزينه اي بالغ بر دو ميليارد ريال از نعمت گاز طبيعي برخوردار شدند.
به گفته وي با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامي در شهرستان رشتخوار با اعتباري بالغ بر 160ميليارد و 920ميليون ريال تعداد 70 پروژه عمراني خدماتي كشاورزي آبخيزداري و... به بهره برداري رسد.
كلنگ زني احداث مدرسه
برازجان- خبرنگار كيهان: حسينيه طفلان مسلم كه در زميني به مساحت 300 متر مربع احداث شده است در اولين روز دهه فجر مورد بهره برداري قرار گرفت. همچنين كلنگ احداث يك باب مدرسه 9 كلاسه در دومين روز دهه فجر در برازجان به زمين زده شد. اين مدرسه در سه طبقه و با اعتباري بالغ بر 9 ميليارد و 696 ميليون ريال ساخته شده و در دهه فجر سال آينده به بهره برداري مي رسد. همچنين سالن ورزشي يك دبيرستان دخترانه با اعتباري افزون بر 300 ميليون تومان در همين شهر به بهره برداري رسيد.

 



فرماندار يزد: تمام دستگاه هاي اجرايي ملزم به همكاري با ستادانتخابات هستند

يزد- خبرنگار كيهان:
فرماندار يزد در جلسه كميته فن آوري اطلاعات گفت: بنابر بخشنامه هايي كه از ستاد انتخابات كشور ابلاغ شده است؛ تمام دستگاه هاي اجرايي ملزم هستند براي برگزاري انتخابات باشكوه نهايت همكاري را داشته باشند.
عزيزالله سيفي با اشاره به اين كه نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي حائز اهميت است، افزود: يكي از اصلي ترين اركان اين انتخابات برگزاري آن به صورت رايانه اي است كه تمامي دستگاه هاي اجرايي بنابر بخشنامه هاي ابلاغي از سوي ستاد انتخابات كشور ملزم به همكاري در برگزاري انتخاباتي باشكوه هستند.
در ادامه نقدي مسئول كميته فن آوري اطلاعات ستاد انتخابات شهرستان نيز گفت: در زمينه تجهيز شعب اخذ راي به امكانات سخت افزاري و نرم افزاري مكاتباتي با ادارات و نهادهاي شهرستان صورت گرفته است و بحمدالله در روز برگزاري انتخابات با هيچ گونه مشكلي در اين زمينه مواجه نخواهيم شد.

 



تا پايان برنامه پنج ساله اجباري مي شود
حذف صنايع آلاينده استان گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
معاون انساني اداره كل محيط زيست گلستان گفت: در قالب يك برنامه پنج ساله بنا داريم، سالانه 20درصد صنايع آلاينده در استان را كاهش دهيم.
مهران جهانشاهي اظهار داشت: تا پايان برنامه پنج ساله نبايد هيچ صنايع آلاينده اي در استان وجود داشته باشد.
وي گفت: تلاش هاي شبانه روزي و گسترده اي سبب شد تا واحدهاي صنعتي در استان شكل بگيرد ولي نوع مديريت يكسويه بعضي دستگاه هاي نظارتي باعث شد شرايط توسعه در استان فراهم نشود.
معاون انساني اداره كل محيط زيست گلستان بيان داشت. در هر جلسه اي كه گذاشته مي شود محيط زيست مورد خطاب و گوشزد مديران قرار مي گيرد و تصور بر اين است كه مشكل ارتقا صنعت صددرصد و يا بالاي 90 درصد به محيط زيست استان باز مي شود لذا با همكاري مديريت برنامه ريزي استانداري اين حوزه را آسيب شناسي كرديم.
جهانشاهي خاطر نشان كرد: پس از بررسي به اين جمع بندي رسيديم كه در سنوات گذشته مولفه هايي هزينه هاي بالاي توليد، نداشتن فن آوري عدم تسهيلات و ميزان گردش منابع مالي شركت ها باعث عدم توسعه شده است.
وي عنوان كرد: بخشي از استانداردهايي كه براي صنعت و توسعه در نظر گرفته شده با نوع مديريت صنايع انطباق ندارد، لذا در قالب كار گروهي با مديران صنعت به بحث و تبادل نظر پرداخته تا مشكلات فراروي اين حوزه را برطرف كنيم.

 



معرفي برترين هاي جشنواره وقف چشمه هميشه جاري

اردبيل- خبرنگار كيهان:
برگزيدگان دومين جشنواره استاني «وقف چشمه هميشه جاري» معرفي و مورد تقدير قرار گرفتند.
براي شركت در اين جشنواره كه به مناسبت گراميداشت هفته وقف برگزار شد يكصد اثر در زمينه هاي خوشنويسي، داستان، قطعه ادبي و شعر در موضوع وقف به دبيرخانه آن ارسال شده بود.
براساس رأي هيئت داوران در رشته خوشنويسي و در بخش نستعليق «ناصر صادقي و صفر گالش» مقام اول، «محمدرضا بايرام پور» و «الهوردي دلستاني» مشتركا دوم و «حسن جوادي آذر» و «بهرام اظهرنيا» مشتركا سوم شدند.در بخش شكسته نستعليق «محمد الماسي» و «بهروز نخستين شاكر» اول و دوم شدند و در خط نسخ «صابر صفايي» مقام اول، در بخش ثلث «وحيد شاهي زاده» مقام اول، «فتاحي» مقام دوم و «رامين شاهي زاده» مقام سوم را از آن خود كردند.در رشته شعر در بخش بزرگسالان «كاظم نظري بقا» نفر اول، «پري آخته» نفر دوم و «پيام جهانگيري» سوم شدند.
در رشته داستان نيز «رعنا فلاحي»، «ثريا بابازاده»، «لطف اله شيرين زبان» و «دكتر صالح» مشتركا مقام سوم را به دست آوردند. در قطعه ادبي نيز «حميده مجيدزاده» و «مينا درگاهپور» دوم و سوم شدند.

 



اعزام 1700 دانش آموز كاشان به مناطق جنگي

كاشان- خبرنگار كيهان:
فرمانده سپاه كاشان از اعزام 1700 دانش آموز بسيجي كاشان در قالب كاروان هاي راهيان نور به مناطق جنگي در دهه فجر به ياد 1700 شهيد دوران دفاع مقدس اين شهرستان خبرداد.
سرهنگ پاسدار جواد نائيني در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دانش آموزان اعزامي به مدت 4روز با حضور در مناطقي چون طلائيه، شلمچه، هويزه و خرمشهر با آرمان هاي بلند شهدا آشنا شده و با آنان براي ماندن در خط ولايت تجديد پيمان مي كنند.
وي به ساير برنامه هاي سپاه كاشان در دهه فجر امسال اشاره كرد و افزود: برگزاري يادواره شهداي كل شهرستان توسط بنياد شهيد و پايگاه خاتم الانبياء، تجليل از بانيان و دست اندركاران راهيان نور دانش آموزي، گراميداشت ياد و خاطره محتشم كاشاني و بزرگداشت اين شاعر مرثيه سراي جهاني در تالار فرهنگ با همكاري سازمان تبليغات اسلامي و بسيج هنرمندان شهرستان، عطرافشاني گلزار شهدا، برگزاري يادواره شهداي نياسر كاشان براي نخستين بار و برپايي همايش مداحان، شعرا و مسئولان هيئت ملي مذهبي شهرستان از نمونه برنامه هاي سپاه براي دهه فجر است.
وي در مورد برنامه هاي ورزشي پيش بيني شده توسط سپاه كاشان نيز عنوان داشت: همايش باستاني كاران شهرستان و مسابقات بين نيروهاي مسلح در دو رشته تيراندازي و فوتسال از جمله برنامه هاي ورزشي در نظر گرفته شده در دهه فجر است.

 



پاي صحبت مردم

محروميت جوانان مستعد ايلام
از شركت در پروژه هاي نفتي
حدود 40نفر از جوانان ايلامي با حضور در دفتر سرپرستي روزنامه كيهان به نحوه مصاحبه شغلي توسط شركت ملي نفت اعتراض خود را اعلام و از وزير ارزشي نفت درخواست سريع رسيدگي به اين موضوع را كردند.
اين جوانان كه تحصيلكرده رشته هاي مرتبط با نفت هستند، اخيراً در آزمون شركت ملي نفت شركت كرده و بعد از احراز رتبه قبولي دعوت به مصاحبه شغلي و تخصصي مي شوند كه متأسفانه بعد از اعلام نتيجه متوجه 99درصد محروميت از فرايند جذب مي شوند، اين در حالي است كه شركت كنندگان ايلامي شرايط لازم علمي و تخصصي پذيرفته شدگان شركت هاي نفت و گاز پارس و فلات قاره را دارا هستند. اين جوانان ضمن اعتقاد راسخ به اجراي عدالت مي گويند بومي بودن خود امتياز است. زيرا محل اجراي پروژه هاي نفتي و گازي استان و امنيت امروز بهره برداري از اين نعمت خدادادي حاصل جهد و تلاش و ايثار و فداكاري پدراني است كه دفاع از نظام و حيثيت كشور را بر آرامش و آسايش ما خردسالان آن روز ترجيح داده و با اهداء خون و يا اعضايي از پيكر خود عزت و امنيت را براي هميشه به ارمغان آورده اند و ناديده گرفتن فداكاري و از خودگذشتگي پدرانمان را نوعي بي توجهي به ارزش هاي ماندگار انقلاب مي دانيم. لذا لحاظ كردن اين ارزش بزرگ را براي خود امتياز تلقي مي كنيم و يكي ديگر از محوري ترين مولفه هاي اجراي عدالت قائل بودن فرق بين فقر و غناست.
حاضران در دفتر كيهان كه خود را سرباز بي چون و چراي رهبر معظم انقلاب مي دانند، اعلام داشتند كه باتوجه به اينكه ايلام دومين استان گازي كشور و چهارمين استان نفتي كشور است و ازنظر دفاعي هم اولين استان مرزي است كه با بيش از 435كيلومتر مرز مشترك با مهاجمان دوران دفاع مقدس داشته و با داشتن شرايط علمي و تخصصي مشابه با افراد غيربومي چه توجيهي براي رفع بيكاري وجود دارد.
لازم به توضيح است كه آيت الله لطفي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام در خطبه هاي نماز جمعه از نحوه برخورد شركت ملي نفت با جوانان ايلامي به شدت انتقاد كرد.
ايلام- خبرنگاركيهان
مطالبات بازنشستگان
وعده سرخرمن!
جمع كثيري از بازنشستگان كشوري با مراجعه به دفتر روزنامه كيهان در شهرستان اليگودرز از توابع استان لرستان نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان اظهار نارضايتي كردند.
اين عده اظهار داشتند: 5 سال پيش سازمان بازنشستگي كشوري و مسئولان محترم اجرايي وزارت تعاون و رفاه و تامين اجتماعي موظف شدند، طلب معوق يك ساله بازنشستگان شامل مطالبات نيمه دوم سال 1386 و نيمه اول سال 1387 را پرداخت كنند، اما تاكنون هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.
بازنشستگان در ادامه افزودند: علي رغم اينكه تاكنون بيش از هزاران نامه به نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه داده شده است و مسئولان نيز از پرداخت اين معوقات تا پايان آذر سال جاري خبر داده بودند، متأسفانه اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است؛ لذا از مسئولان در اين خصوص انتظار اقدام و توجه مي رود.
¤ اليگودرز- خبرنگار كيهان
درخواست درچه اي ها براي آسفالت يك خيابان
تعدادي از شهروندان درچه اي از توابع استان اصفهان با امضا طوماري و ارسال آن به دفتر نمايندگي كيهان در اين شهر خواستار توجه مديران و مسئولان شهري به وضعيت آسفالت مسير3 كيلومتري خيابان رزمندگان اسلام حدفاصل خيابان امام خميني و خيابان آيت الله سيدمحمدباقر درچه اي شدند.
در اين طومار آمده است، مرمت و آسفالت اين مسير با توجه به آثار مثبتي كه در رعايت بهداشت و تسهيل عبور و مرور شهروندان دارد، به ويژه در فصل زمستان كه شاهد بارش نزولات جوي و فراگيري گل و لاي در سطح خيابان هستيم يك ضرورت است.
درچه- خبرگان كيهان




 



راه اندازي ميز خدمت در يكي از ادارات اراك

اراك- خبرنگار كيهان:
معاون توسعه مديريت و منابع اداره كل مسكن و شهرسازي استان مركزي، از راه اندازي ميز خدمت در اين اداره كل خبر داد.
علي قاسمي هدف از اجراي اين طرح را دستيابي آسان و سريع و ارائه خدمات به ارباب رجوع اعلام كرد.
وي ارائه اطلاعات و راهنمايي هاي لازم به مراجعان، دريافت مدارك و درخواست هاي مراجعان، انجام امور و درخواست هاي متقاضيان در صورت امكان، دريافت نتايج اقدام هاي انجام شده از واحدهاي ذي ربط و اعلام آن به مراجعان، هدايت مراجعان به واحدهاي مرتبط در موارد ضروري و دستور رسيدگي به درخواست هاي مراجعان و پيگيري تا حصول نتيجه را از وظايف اين طرح برشمرد.

 



رئيس كميته كار كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي:
توجه به مشاغل خانگي باعث كاهش بيكاري مي شود

گرگان- خبرنگار كيهان:
رئيس كميته كار كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: وام هاي خوداشتغالي كه در اختيار متقاضيان قرار بگيرد، مي تواند درصد قابل توجهي از بيكاري را كاهش دهد.
مرادعلي در جمع كارآفرين شهرستان آزادشهر اظهار داشت: توجه به بسط و گسترش مشاغل خانگي با عنايت به تخصصي كه مردم دارند و طي آموزش هاي مختلف فني و حرفه اي آموخته اند، مي تواند براي پايين آوردن درصد بيكاري در جامعه مفيد واقع شود و شمار بيكاران را كاهش دهد.
وي اضافه كرد: متقاضياني كه از وام هاي خوداشتغالي بهره مند مي شوند و تسهيلات در اختيار آنان قرار مي گيرد بايد با توجه به تخصصي كه دارند و تعهدي كه داده اند، عمل كنند و از فرصت به دست آمده حداكثر استفاده را ببرند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي اذعان كرد: مشاغل خانگي جداي از برطرف كردن نيازهاي معيشتي افراد يك جامعه و خانواده ها به لحاظ اقتصادي براي كشور هم مفيد است و مي تواند توليد را افزايش دهد، جلوي واردات را بگيرد و بر درآمدهاي صادراتي ما تاثير مثبت داشته باشد.

 



شمالي كه همين نزديكي است...

گزارش از : محرابي
تعطيلات كه مي رسد برخي تهراني ها گويا شرطي مي شوند. ماشين روشن كه مي شود پس از طي چند باره مسير، خود به خود راه مي پيمايند، ماشين خود به خود راه را مي پيمايد، چرا كه گويا برخي تهراني ها، راهي جز شمال را نمي دانند و تمامي تعطيلات مملو مي شود از خودروهايي كه عزم شمال كرده اند. از مسافران مانده در ترافيك مي توان پرسيد چرا شمال؟ مي گويند: نزديكي، شايد هم دريا.
شايد اين مسافران نزديك طلب را پيشنهادي بتوان داد. يك بار به جاي شمال، راه شرق را درپيش گيريد و 4 يا 5 ساعت راه را برخود هموار كنيد تا شهري را ببينيد كه نشاني از شمال دارد و نشاني از جنوب. اگرچه دريا ندارد!
طبيعتش براي بسياري كنار دريا بودن را تداعي مي كند. خودشان سرزمين 72 اقليم مي خوانندش، در نگاه اول شايد باور نكرد اغراق را، چه شايد گفت؛ هيچ كس بد خود نخواهد گفت.
تنها با چند كيلومتر سفر، مي توان مفهوم اين 72 اقليم را فهميد. زماني كه در عرض چند دقيقه مي تواني از گرماي كويري به سرماي زمستاني پناه بري. باور كنيد در شهري كه همين نزديكي است، تمامي 72 اقليم را مي توان يك جا ديد. آري به شاهرود برويد و لمس كنيد از نزديك تا باورش برايتان راحت تر باشد.
آبشار مجن
همه گردشگري شاهرود در جنگل ابر و ابرهايش خلاصه مي شود، اما پيشنهاد ديگري را مي توان آبشار مجن دانست. تصور يخ زدن در گرماي تابستان براي تهراني ها شايد سخت باشد، اما لحظه اي را مي توان تصور كرد كه سرما توان عكسبرداري از دوربين ها را نيز سلب مي كند. براي ديدن آبشار مجن اما بايد كمي رانندگي در جاده خاكي را تحمل كرد. پس از خروج از شاهرود به بسطام از يك فرعي وارد جاده مجن مي شويد و پس از طي سي و چند كيلومتر جاده آسفالته به يك جاده خاكي مي رسيد. جاده اي كه زراعت در آن پايدار است و بوي محصولات كشاورزي مشامتان را نوازش مي دهد. آب هاي روان هوس ايستادن و خوردن چاي و يا هندوانه اي را در دلتان زنده مي كند، اما در اين جا چندان نمي توان نشاني از قهوه خانه يا يك پذيرايي يافت. درميانه راه اما قهوه خانه اي تازه به هوستان پاسخ مي گويد. صرف چاي كه در ظروف خاص درست مي شود آن هم در جام هاي خاص، نكته متفاوت اين قهوه خانه است.
محلي ها در ميانه راه به شما خبر مي دهند كه ممكن است آبشار بسته باشد، اما بسته بودن عجيب مي نمايد. مگر مي توان آبشار را نيز بست؟ پس از طي چند كيلومتر جاده خاكي مي توان به جايي رسيد كه ورودي آبشار است. محلي كه ماشين هاي سنگين مشغول فعاليت براي ايجاد سدي جديد هستند و مسافران در روزهاي معمولي مي توانند وارد مسير آبشار شوند. نزديك آبشار كه مي شوي صداي جيغي مي شنوي گويا مسافران تازه رسيده آبشار نمي توانند شوق خود را از ديدن عظمت آن پنهان كنند. آبشاري كه توسط دو كوه تخت مهار شده است. گردشگران بي خيال تميزي لباس هاي خود مي شوند تا سردي آب را حس كنند. سرما اما چنان است كه مي تواند توان حركت را سلب كند. پس از تحمل سرما مي توان به نقطه اصلي آبشار رسيد. نقطه اي كه تمامي گردشگران بي اختيار فرياد سرمي دهند.
ارتفاع و مسير آبشار به گونه اي است كه احساس مي كني آب ها پودر شده و ذره هايي از آن به سمتت حركت مي كنند. سرما به گونه اي است كه نه تنها مي تواند بدن آدميان را بي حس كند؛ بلكه دوربين عكاسي نيز قفل مي شود و توان ثبت اين لحظه ها را ندارد. جذابيت آبشار به گونه اي است كه كسي تمايل به ترك محل ندارد، اما چه مي توان كرد كه بدن انسان را تواني محدود است.
در بيرون آبشار گردشگران مي ايستند و تمايلي به ترك آبشار ندارند. «كمي آن طرف تر مناظري است كه خاطر را مي آزارد. گويا دست دشمنان طبيعت به اين جا هم كشيده شده است و ظروف پلاستيكي و زباله هاي ريخته شده بر زمين در اين جا نيز كمي باب شده است.» آبشار مجن براي كوهنوردان نيز گويا جذابيتي خاص دارد. راهنماي محلي توضيح مي دهد كه برخي كوهنوردان به اين جا مي آيند و از اين جا مسير خود را به دامغان ادامه مي دهند. محلي ها توضيح مي دهند كه نام اين آبشار تنگه داستان است به گفته آنان اين تنگه در اثر زلزله اي كه در سال هاي بسيار دور رخ داده ايجاد شده و رودخانه منتهي به آبشار از اين تنگه مي گذرد. طول تنگه در حدود دو كيلومتر و عرض تقريبي پنج متر است كه كف تنگه به طور كامل با آب رودخانه اشغال شده است. در مسير رودخانه آبشارهايي با ارتفاع 5 تا 10 متر ديده مي شود. در اين راه رفت اشتياق ديدن آبشار مجالي براي ديدن شهر مجن بر جاي نگذاشته است.
ماسوله كوير
در راه بازگشت مي توان گشتي نيز در شهر زد. شهري كه نشاني دارد از ماسوله و كندوان. آن را ماسوله كوير مي نامند. به مدد آسفالت مي توان سربالايي را با ماشين رفت و در نقطه اي ايستاد و به مانند بام شهر همه جا را ديد. بخش هايي از شهر بافت قديمي خود را همچنان حفظ كرده است. بافت قديمي اين شهر كه بر بلنداي كوهي قرار گرفته مانند روستاي ماسوله گيلان به گونه اي ساخته شده كه بام هر خانه حياط خانه فوقاني است. اين شهر از شمال و شمال غرب به استان گلستان و از جنوب شرق به شهرستان شاهرود محدود مي شود. بزرگترها و ريش سفيدان شهر نام مجن را برگرفته از جنت مي دانند و اين نامگذاري به دليل وجود درختان سر به فلك كشيده بوده به گونه اي كه نور خورشيد به علت انبوه درختان به زمين نمي رسيده است. از نظر قدمت تاريخي وجود آثار و قلعه هايي در اطراف شهر و سفالينه هايي كه در تپه هاي اطراف باقي مانده است و نيز وجود دو درخت كهنسال اورس كه در منطقه به نام «سرو» مشهور است، نشانگر اين است كه از زمان جاري شدن چشمه هاي آب، زندگي نيز حضور خود را در اين منطقه خوش آب و هوا آغاز كرده است. كوچه هاي تنگ و پرپيچ و خم و شيب دار آن با شيوه ساخت منازل مسكوني چشم انداز بافت را زيباتر كرده اند. در اين شهر كه در دامنه جنوبي رشته كوه البرز آرميده است، مي توان چهار فصل را به خوبي احساس كرد. با آمدن فصل بهار و رويش انواع گل هاي وحشي، سبزي هاي صحرايي و گونه هاي دارويي، نوروز طبيعت را نويد مي دهند. موقعيت اقليمي خاص منطقه شرايط را براي رشد گونه هاي مختلف گياهي از قبيل شنگي هاي صحرايي، پونه، سرشو، ريواس، كما، گون و زرشك فراهم كرده است.

زيرساخت هاي گردشگري
در طول رانندگي جاده خاكي در مسير بازگشت از آبشار براي گردشگري كه از تهران اين راه را بر خود هموار كرده است، اين سؤال پيش مي آيد كه چرا جاده خاكي؟ آبشاري به اين زيبايي چرا نبايد جاده آسفالته اي براي گردشگران داشته باشد؟ آناني كه تخريب طبيعت توسط گردشگران غيرمسئول، خاطرشان را مي آزارد؛ اما گويا خاكي بودن اين جاده را غنيمت مي دانند تا اين سد، لختي از دست گردشگران غيرمسئول در امان بماند. حصارهايي كه به واسطه احداث سد ايجاد شده نيز اين اميدواري را از براي آنان فراهم كرده است كه بتوان در آينده نيز ورود و خروج گردشگران را مديريت كرد تا اين آبشار به وضعيت ديگر نقاط طبيعي دچار نشود. سايه جنگل ابر نيز گويا همچنان بر سر ديگر نقاط طبيعي شاهرود سنگيني مي كند و بسياري از گردشگران اطلاعي از اين جاذبه طبيعي ندارند و شايد بسياري به صورت اتفاقي از در حين سفر به شاهرود نشاني از اين آبشار مي يابند. تكميل زيرساخت هاي گردشگري در مسير اين جاده نيز گويا هنوز زمان بسياري را مي طلبد، چرا كه بخش خصوصي محلي تازه سرمايه گذاري در گردشگري اين آبشار را براي خود مناسب يافته است. به هر تقديد براي گردشگران تهراني كه كمتر اجازه تجربه مسيرهاي جديد جز شمال را به خود مي دهند؛ آبشار و شهر مجن مي تواند نقطه اي جديد باشد. هر چند اين منطقه به مانند نقاط شمالي هنوز تجربه پذيرش و پذيرايي گردشگران در حجم انبوه را ندارد. اما نزديكي به شاهرود مي تواند جايگزيني براي گردشگراني باشد كه هنوز به زيرساخت هاي گردشگري و مراكز اقامتي اين شهر مطمئن نيستند.



 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14