(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 بهمن 1390- شماره 20137

افراط در حمام كردن كودكان
نور خورشيد اختلالات رواني در كودكان را كاهش مي دهد
ويتامين ث
شكستن قولنج انگشتان
گفت وگو با دكتر فاطمه محرري؛ فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان
دانش آموزان بي توجه
كودكان را پاي بازي هاي رايانه اي تنها نگذاريد
نوجوانان سركش
هفت ماده غذايي كه بدون آن نمي توان زنده ماند
ميوه و سبزي مانعي براي پوكي استخوان
زيتون از سكته قلبي پيشگيري مي كند
كدوحلوايي برطرف كننده خستگي اعصاب و سرفه هاي خشك



افراط در حمام كردن كودكان

افراط و تفريط در حمام كردن كودكان باعث مشكلات پوستي مي شود.
برخي از مادران معتقدند كه بايد نوزاد را كمتر حمام كرد و در اين كار آنقدر افراط مي كنند كه در مطب هاي متخصصان پوست با نوزاداني عرق سوز شده مواجه هستيم.
همچنين تعدادي از مادران نيز در حمام كردن نوزاد وسواس به خرج مي دهند كه كودك دچار اگزماي پوستي مي شود.
اگر شيرخواري پوست سالم داشته باشد بهتر است يك روز در ميان حمام شود زيرا پوست ظريف كودكان نيازي به ليف و كيسه ندارد و فقط كافي است مادر به آرامي دست خود را بر روي بدن نوزاد بكشد تا پوست او كاملا تميز شود.
در رابطه با شيرخواراني كه داراي پوست خشك هستند بسيار مهم است كه ميزان حمام كردن كودك كم باشد براي اين كودكان، هفته اي يك بار و نهايتا دو بار حمام كافي است.
براي شست وشوي بدن كودكان مبتلا به اگزما از هيچ شوينده اي استفاده نشود و تنها آب روان براي پاك كردن پوست لطيف اين بچه ها كافي است.
لازم است پس از استحمام با يك حوله تميز و بسيار لطيف بدن كودك خشك شود، اين كار بايد با ملايمت بسيار زياد انجام شود تا پوست حساس كودك صدمه اي نبيند. بهترين مرطوب كننده براي كودكاني كه مبتلا به اگزما هستند وازلين است؛ زيرا ضمن حفظ رطوبت، پوست بدن اين كودكان را شاداب مي كند.

 



نور خورشيد اختلالات رواني در كودكان را كاهش مي دهد

گروهي از متخصصان روانشناسي اطفال در يك مطالعه جديد دريافته اند كه تماس با نورخورشيد كه عامل توليد ويتامين در بدن است مي تواند احتمال بروز مشكلات و اختلالات روان را در كودكان كاهش دهد.
به گفته اين متخصصان كودكاني كه مقدار ويتامين «د» در بدنشان پايين است بيشتر مستعد ابتلا به افسردگي هستند. بررسي ها نشان داده است كودكاني كه سطح ويتامين «د» در بدنشان بالا است 10 درصد كمتر با خطر ابتلا به اختلالات و ناراحتي هاي بهداشت رواني مواجه هستند.
در اين بررسي ها سطح ويتامين «د» در بدن بيش از 2700 كودك در سنين 9 و 13 سالگي اندازه گيري شد. متخصصان دريافتند كودكاني كه كمترين سطح ويتامين «د» را در بدنشان دارند بيشتر از ساير همسالان خود به افسردگي مبتلا مي شوند.

 



ويتامين ث

ويتامين «ث» يك آنتي اكسيدان مهم و ضروري است كه با جريان خون در بدن حركت مي كند و اثر شيميايي مواد مضري را كه به بافت هاي بدن آسيب مي رسانند، خنثي مي كند.
اگر فردي به مدت يك ماه، اين ويتامين را كمتر از مقدار مورد نياز براي بدن دريافت كند، دچار عوارض جدي مانند خونريزي لثه، خشكي پوست و آثار خون مردگي در زير پوست مي شود.
برخي از مطالعات جديد نشان داده اند كه وجود چربي در غذا باعث مي شود كه ويتامين «ث» خاصيت ضدسرطاني خود را از دست بدهد.
به گزارش سايت اينترنتي مركز تخصصي مايوكلينيك، پزشكان مي گويند: وقتي بزاق و مواد غذايي با شيره معده مخلوط مي شوند، ويتامين «ث» موجود در مواد غذايي مي تواند مولكول هاي راديكال آزاد را از بين ببرد. مولكول هاي راديكال آزاد همان موادي هستند كه موجب بروز سرطان مي شوند.
همچنين كمبود املاح و ويتامين ها به ويژه ويتامين «ث» باعث از بين رفتن آب ميان بافتي پوست و خشك شدن اين بافت حياتي مي شود. به گفته متخصصان پوست، ويتامين «ث» يكي از مواد حياتي براي ساخت پروتئين هاي پوست است و كمبود اين ويتامين در بدن باعث از هم گسيختگي سلول هاي پوست شده و مشكلاتي از قبيل ترك، زخم، شل شدن و چين و چروك پوست را ايجاد مي كند.
از ديگر خواص مفيد ويتامين ث مي توان به موارد زير اشاره كرد:
- ويتامين«ث» به افزايش استحكام لثه ها و دندان ها كمك مي كند و موجب افزايش ايمني بدن در برابر بيماري ها مي شود.
- اين ويتامين همچنين باعث ساخت كلاژن شده و در پيشگيري از بالا رفتن كلسترول خون و ايجاد لخته هاي خوني در رگ مؤثر است.
- ويتامين «ث» اگرچه در پيشگيري از سرماخوردگي نقشي ندارد اما طول دوره بيماري را كوتاه كرده و عوارض اين بيماري را كاهش مي دهد.
- مصرف اين ويتامين باعث جذب بهتر آهن در بدن مي شود و براي افرادي كه دچار كم خوني هستند توصيه مي شود.
- ويتامين «ث» همچنين به فعاليت مناسب هورموني در بدن كمك مي كند.

 



شكستن قولنج انگشتان

شكستن قولنج مكرر انگشتان دست و پا دردراز مدت به تخريب مفاصل منجر مي شود.
تداوم اين كار در دراز مدت به تخريب ناحيه مفاصل منتهي مي شود.
قولنج و يا فشاردادن انگشت در مفصل به بهانه رفع خستگي عوارض سوء و غير قابل درمان دارد.
شكستن قولنج انگشتان دست و پا در بين عموم به ويژه جوانان شيوع بيشتري دارد و تداوم اين كار موجب از بين رفتن مايع مفصلي و آسيب ديدن غضروف هاي ميان مفاصل انگشتان دست و پا در افراد مي شود.
عمده آسيب اين اقدام آن است كه گاز دي اكسيدكربن را در ميان مفاصل آزاد و خلأ ميان آن را پر مي كند.
افراد براي پيشگيري از عوارض نامطلوب آن بايد نسبت به باند پيچي مفاصل اقدام كنند؛ زيرا تداوم اين اقدام مي تواند به اجتناب از اين حركت وادار كند.

 



گفت وگو با دكتر فاطمه محرري؛ فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان
دانش آموزان بي توجه

به جز اختلال بيش فعالي و نقص توجه كه باعث مشكلات زيادي براي كودكان در خانه و مدرسه و افت تحصيلي قابل توجهي مي شود، ساير اختلالات رفتاري نيز با تحصيل آنها ارتباط قوي دارد. كودكان مبتلا به اختلالات رفتاري معمولا تكاليف خود را انجام نمي دهند، نامرتب هستند و در برنامه ريزي و زمان بندي بسيار ضعيفند. به علاوه رابطه نامناسب با آموزگاران نيز در عملكرد تحصيلي آنها تاثيرگذار است.
عمده اين اختلالات را مي توان به اين گونه تقسيم بندي كرد:
مشكلات خانوادگي و شرايط محيطي، هوش مرزي يا عقب ماندگي ذهني، اختلال لجبازي-مقابله اي، اختلال سلوك، اضطراب، افسردگي، اختلال يادگيري، اختلال اوتيستيك و اختلالات تكاملي رشد، ساير اختلالات و بيماري هاي جسمي.
1- مشكلات خانوادگي و شرايط محيطي
اگر در خانواده اي پدر و مادر داراي مشكلات رفتاري يا بيماري جسمي رواني باشند، در عملكرد تحصيلي فرزند اختلال به وجود مي آيد. همچنين زندگي فرزند با يكي از والدين، از دست دادن يك يا هر دو والد، از دست دادن يكي از نزديكان، ابتلا يكي از والدين به افسردگي، اضطراب يا مشكلات رواني و وابستگي پدر يا مادر به مواد مخدر يا رفتارهاي ضداجتماعي از ديگر عوامل موثر در روند تحصيل كودك محسوب مي شود.
ديگر شرايط خانواده و محيط كه در عملكرد تحصيلي بچه ها تاثير سوء دارند عبارتند از:
- اگر پدر و مادر در تربيت فرزند تفاهم نداشته باشند و هر كدام پيام هاي مختلفي به او ارائه دهند.
- اگر هيچ نظارتي بر اعمال كودك نباشد و والدين آن قدر گرفتار مشكلات اقتصادي و استرس هاي خود باشند كه توجهي به تكاليف بچه نشود و در جلسات اوليا و مربيان شركت نكنند.
- جر و بحث كردن جلوي بچه ها
- رفتارهاي نادرست مانند مورد بي مهري قرار دادن كودك، تنبيه فيزيكي و توهين
- والديني كه زمان كمي در منزل حضور دارند و بيشتر وقت خود را در خارج از خانه سپري مي كنند.
- عدم برنامه ريزي مناسب براي بچه ها جهت مطالعه و انجام تكاليف درسي
- در بعضي موارد تغيير محيط زندگي و مدرسه.
همچنين بايد توجه كرد كه نوع ارتباط معلم نيز با علاقه كودك به تحصيل ارتباط دارد. معلم باحوصله باتشويق به موقع، اعتماد به نفس كودك را تقويت كرده كه نقش مهمي در موفقيت تحصيلي او دارد. به علاوه نبايد از تأثير دوستان و همسالان نيز در علاقه مندي او به ادامه تحصيل غافل شد. پس والدين بايد فرزندانشان را در انتخاب دوستان مناسب راهنمايي كنند.
2- كودكان داراي هوش مرزي يا عقب مانده ذهني
اين كودكان توان ذهني محدودي دارند، در مقايسه با همسالان طبيعي خود مشكلات بيشتري از نظر توجه، كنترل خود، رفتارهاي اجتماعي و يادگيري دروس دارند. درحال حاضر كه بچه ها بيش از ورود به دبستان در طرح سنجش قرار مي گيرند، اكثر اين گروه بچه ها شناسايي شده و براي ارزيابي بيشتر به مراكز تخصصي ارجاع داده مي شوند.
اگر حمايت كافي و آموزش ويژه براي كودكان داراي هوش مرزي مهيا باشد و به سرعت شناسايي شوند، مي توانند با تلاش فراوان در سال هاي دبستان و راهنمايي موفقيت نسبي داشته باشند. البته با پيچيده تر شدن دروس در دبيرستان توصيه مي گردد در مدارس فني حرفه اي كه دروس عملي بيشتر و تئوري كمتري دارد ادامه تحصيل دهند. به هر حال والدين اين كودكان نبايد نااميد شوند و بدانند كه با آموزش مناسب و حمايت كافي فرزندشان به مهارت قابل ملاحظه اي دست خواهند يافت.
3- اختلال لجبازي و مقابله اي
كودكان مبتلا به اين اختلال عموما ناسازگارند و رفتارهاي مقابله اي و منفي مانند سرپيچي از قوانين روزانه، قهر كردن، قشقرق راه انداختن، بحث با قدرت مافوق، آزار ديگران و مقصر دانستن ديگران در برابر مشكلات را نشان مي دهند. اين بچه ها در سنين پايين و قبل از مدرسه نيز اخلاق تندي دارند. قتي وارد مدرسه مي شوند از انجام تكاليف سرباز مي زنند، با مراجع قدرت مثل مدير، ناظم و معلم مشكل دارند، حرف شنوي ندارند، اگر تكاليفشان را انجام ندهند دليل تراشي مي كنند و تقصير را گردن ديگران مي اندازند. كودكان لجباز دائماً با والدين درگيري دارند و آنها براي كنترل شروع به بدرفتاري مي كنند و در برخوردهاي انضباطي شان خشن، ناهماهنگ و ناتوان هستند؛ در نتيجه هر روز بر مشكلات اين كودكان افزوده مي شود. در مدرسه نيز به خاطر رفتارهاي سرپيچي از قوانين، مرتب مورد توبيخ قرار مي گيرند كه اين مسئله نيز موجب تشديد بدرفتاري مي شود.
در صورتي كه كودك شما اين رفتارها را دارد نياز به مشاوره تخصصي و مراجعه به روانپزشك و روانشناس است تا علاوه بر بررسي و حل مشكل كودك، والدين نيز آموزش هاي لازم براي مديريت رفتار كودك را بياموزند.
4- اختلال سلوك
اختلال سلوك يكي ديگر از مشكلاتي است كه در روند تحصيل و توجه كودك به درس خواندن، تأثير سوء دارد. كودكان مبتلا به اين اختلال دائماً به حقوق ديگران و قوانين و هنجارهاي اجتماعي تجاوز مي كنند. اين رفتارها در خانه، مدرسه و جامعه از آنها سر مي زند مانند ناسزاگويي، سرقت، پرخاشگري، خشونت و حتي خشونت جنسي، مدرسه گريزي، فرار از خانه و استفاده از موادمخدر. هرچه مشكلات اختلال سلوك زودتر بروز كند، شانس بهبودي كمتر خواهد بود. اين افراد معمولا در سالهاي پيش از دبستان و اوايل دبستان رفتارهاي ناسازگار و سركشانه اي در خانه و مدرسه دارند. در سالهاي آخر دبستان شروع به قطع ارتباط با دوستان، دروغگويي، تقلب، ناسزاگويي و پرخاشگري مي نمايند. در دوران نوجواني نيز تمام اين مشكلات را خواهند داشت به اضافه اينكه رفتارهاي آشكار ستيزه جويانه نيز در آنها پديدار مي گردد. احتمال فرار از خانه و مدرسه و آلوده شدن به الكل و موادمخدر در دوره راهنمايي و دبيرستان در آنها وجود خواهد داشت.
هيچ علاقه اي به ادامه تحصيل و رفتن به مدرسه ندارند و معمولا از همان سالهاي اول دبستان در انجام تكاليف بي دقت و افت تحصيلي شديد دارند. جواني اين افراد نيز همراه با رفتارهاي ضداجتماعي، جنايتكاري، مشكلات ارتباط بين فردي و مشكلات شغلي رواني خواهد بود. اين رفتارها آنقدر مشكل آفرين و دردسرساز است كه نياز به توجه و پيگيري هرچه سريع تر به مشاوره تخصصي است.
5- اضطراب
اين كودكان علاوه بر اضطراب در ساير حوزه ها در زمان مدرسه رفتن نيز دچار ترس و اضطراب هستند. خيلي از اوقات صبح ها هنگام رفتن به مدرسه خود را به بيماري مي زنند، شكايت خفيف جسماني مانند دل درد و سردرد را عنوان مي كنند، تمايل دارند به جاي رفتن به مدرسه در منزل بمانند و توجه والدين را جلب مي كنند. غالباً تمايل به مدرسه نرفتن هنگام ورود از ابتدايي به راهنمايي و يا از راهنمايي به دبيرستان كه تلاش بيشتري را مي طلبد، افزايش مي يابد. زماني كه به كودك اجازه داده مي شود در منزل بماند، علائم بيماري بهتر مي شود؛ اما روز بعد هنگام نزديك شدن به زمان مدرسه شكايت از بيماري مجدداً شروع مي شود. گاهي هم بچه ها به خاطر ترس از جدايي از والدين به مدرسه نمي روند. اگر كودك به مدت طولاني از مدرسه و همكلاسي هايش دور باشد امكان دارد دچار مشكلات جدي اجتماعي و تحصيلي شود. گرچه امتناع و علاقه نداشتن به مدرسه براي والدين دشوار است اما با تلاش هاي تخصصي اين مشكل تا حد خوب و زيادي قابل حل است. آنها نبايد در مراجعه به مراكز تخصصي درنگ كنند و مي توانند با كمك روانپزشك كودك و درمان هاي مؤثر، فرزندشان را براي برگرداندن به مدرسه و ساير فعاليت هاي مهم روزانه آماده كنند. بعضي از علائم بچه هاي مبتلا به اختلال اضطرابي عبارتند از:
- به تنهايي در اتاق نمي ماند.
- رفتارهاي چسبنده به والدين دارد.
- ترس زيادي نسبت به آسيب به خود و والدين دارد.
- پدر و مادر را در اطراف خانه تعقيب مي كند.
- در به خواب رفتن مشكل دارد.
- كابوس و وحشت شبانه دارد.
- از حيوانات و موجودات خيالي مي ترسد.
- در تنها بودن در تاريكي هراس دارد.
- مرتب از بيماري هايي مانند دل درد و سر درد شكايت مي كند.
6- افسردگي
كودك افسرده علاقه اي نسبت به مدرسه و همچنين ساير فعاليت هايي كه قبلا او را خوشحال مي كرده، ندارد. از دوستان كناره گيري مي كند، در بازي و فعاليت شركت نمي كند، بدخلقي، رفتارهاي ايذائي (آزارگرانه) و پرخاشگري دارد، لجاجت و بهانه گيري مي كند، در الگوي خواب و اشتهاي او مشكل به وجود مي آيد به طوري كه كم خواب و كم اشتها مي شود و همه اينها زمينه ساز افت تحصيلي مي شود. از آنجا كه افسردگي در رشد جسمي و تكاملي كودك تأثير مي گذارد، در رشد تكلم كودك نيز اشكال ايجاد مي شود. همچنين اين كودكان در رشد تفكر انتزاعي نيز دچار مشكل مي شوند. در صورت مشاهده اين علائم حتماً نياز به كارشناس و روانپزشك كودك وجود دارد.
7-اختلال يادگيري
بچه هايي كه دچار اختلال يادگيري هستند با وجودي كه هوش طبيعي دارند آموزش هاي درسي را به خوبي درك نمي كنند و نمي توانند روي تكاليف تمركز كنند و در نتيجه عملكرد مناسبي در مدرسه ندارند. اين كودكان در فهم و تعقيب آموزش هاي درسي و يادآوري مطالبي كه بارها به آنها گفته شده مشكل دارند. نمي توانند به راحتي مطلبي را بخوانند و پس از پايان كلاس اول مهارت روانخواني را كسب نمي كنند و اين مشكل در سالهاي بالاتر نيز همچنان ادامه پيدا مي كند. در مشق نوشتن، ديكته و هجي كردن مشكل دارند و ديكته هاي آنها معمولا پرغلط و قابل تصحيح نمي باشد. كلمات و حروف را به خوبي تشخيص نمي دهند مثلا «س» و «ص» را مرتب با هم اشتباه مي گيرند. مشكل برعكس نوشتن دارند مثلا به جاي «آب»، «با «يا89 را 98» مي نويسند. مفاهيم رياضي مانند جمع، تفريق، ضرب و... را درك نمي كنند. اعدادنويسي را ياد نمي گيرند و عدم درك مفهوم زمان مانند ديروز، امروز و فردا دارند. اين مشكلات نيز نياز به بررسي دقيق توسط متخصص دارد تا تمام موضوعات در مورد كودك ارزيابي شود. روانپزشك كودك و نوجوان با همكاري متخصص امر آموزش قادر به مداخله و درمان جامع تر و سريع تر براي كودك و خانواده اش خواهد بود.
8- اختلال اوتيستيك و اختلالات نافذ رشد
مهم ترين مشكل اين بچه ها نقص در برقراري ارتباط است. آنها در برقراري ارتباط دوطرفه و بازي هاي سمبوليك و خلاق مشكل دارند. علاوه بر اين قادر به برقراري ارتباط كلامي نيز نيستند. ارتباط چشمي كمي حتي با والدين برقرار مي كنند و نمي توانند رابطه عاطفي مناسي حتي با نزديكان داشته باشند. تكلم اين كودكان با تاخير مواجه است، چون علاقه اي به ايجاد ارتباط با ديگران ندارند. حضور در موقعيت هاي شلوغ براي آنها اضطراب آور است. بسياري از آنها ضريب هوشي بالايي ندارند به طوري كه 45 تا 75% آنها عقب ماندگي ذهني دارند. در مواردي هم كه كودك هوش مناسبي دارد و در مدارس معمولي حضور مي يابد با توجه به اينكه از نظر رشد مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي عقب تر از سن تقويمي خود هستند و در كسب مهارت ها تاخير دارند، نياز به توجه و آموزش خاص براي آنها ضروري مي نمايد.
9- ساير اختلالات جسمي
بيماري هاي جسمي مزمن، بيماري هايي كه منجر به بستري شدن هاي طولاني و مكرر مي گردد، مشكلات شنوايي، بينايي، تكلم و زبان، تصادف، آسيب هاي فيزيكي و از اين قبيل همه از علل افت تحصيلي مي باشند كه قطعا كودكان گرفتار اين مشكلات نياز به توجه تخصصي داشته تا نيازهاي خاص آنها مشخص و برنامه ريزي آموزشي متناسب با توانايي هايشان براي آنها تهيه و تنظيم گردد.
در پايان لازم است توجه والدين را به اين نكته جلب كنيم كه تغيير پايه يعني از دبستان به راهنمايي و از راهنمايي به دبيرستان نيز مي تواند يك علت افت تحصيلي باشد. ولي معمولا اين افت در چند ماه اول سال است و كودك و نوجواني كه مشكل خاصي ندارد مي تواند خود را با شرايط وفق داده و ضعف درسي را جبران و به تدريج توانمندي هاي لازم را كسب كند.
اين نكته را نيز به خانواده ها يادآور مي شويم كه فرزند ما هر نقصي كه داشته باشد قطعا در كنار آن توانايي ها و توانمندي هاي خاصي نيز دارد. فراموش نكنيم كه انتظارات ما از فرزندمان بايد واقع بينانه و متناسب با توانايي هاي او باشد. انتظار ايده آل بودن از او نداشته باشيم چون خود ما نيز به عنوان پدر و مادر هيچ وقت ايده آل نيستيم. نقاط قوت و ضعف او را شناسايي كنيم؛ به خاطر نقاط قوت او را تشويق و كمك كنيم تا كاستي ها را برطرف كند.
فرزند ما هريك از مشكلات بالا را كه داشته باشد نبايد نااميد شويم. با پيگيري مناسب و مراجعه به موقع و تشخيص قطعا مي توان به نتيجه خوبي دست يافت.
مريم سادات كاظمي

 



كودكان را پاي بازي هاي رايانه اي تنها نگذاريد

والدين بايد وقت بيشتري را به كودك و نوجوان خويش اختصاص داده و به هيچ وجه رايانه را در اتاق آنها قرار ندهند.
اگر قرار است از بازي هاي كامپيوتري براي كودكان استفاده شود، بهتر است بازي هاي تصويري خلاق كه كودكان به وسيله آنها معماهايي را حل كنند، براي آنها انتخاب شود و در انتخاب بازي هاي رايانه اي حتما نظارت صحيح و مناسب داشته باشند.
والدين بايد وقت بيشتري را به كودك و نوجوان خويش اختصاص دهند و نبايد رايانه را در اتاق آنها قرار دهند زيرا زمينه بازي كردن آن را فراهم مي كنند.
به فرزندتان اجازه ندهيد در فاصله نزديكي از صفحه رايانه بنشيند و تا حد امكان سعي كنند اگر فرزندشان علاقه دارد با رايانه بازي كند اين كار در كنار ساير فعاليت هاي آنها باشد و مدت زمان استفاده آنها را محدود كنند.
والدين بايد به اندازه كافي مهارت هاي كافي كار با رايانه را پيدا كنند و توانايي خود را همسطح توانايي هاي فرزندانشان كنند تا بتوانند نظارت مناسب را بر روي آنها داشته باشند.
بهتر است والدين وقت بيشتري را به كودك و نوجوان خويش اختصاص دهند زيرا هر قدر وقت گذاري و ارتباط صحيح بين والدين و فرزندان بيشتر باشد زمينه انجام چنين بازي هايي كمتر فراهم مي شود.
گفتني است: خشونت و حالت جنگي مهم ترين محركي است كه در طراحي جديدترين و جذاب ترين بازي هاي رايانه اي به حد افراط از آن استفاده مي شود و فرد براي رسيدن به مرحله بعدي بازي بايد با نيروهاي به اصطلاح دشمن بجنگد و استمرار چنين بازي هايي كودك را پرخاشگر و ستيزه جو بار مي آورد و كودكاني كه به طور مداوم با اين بازي ها درگيرند درونگرا، منزوي و در برقراري ارتباط اجتماعي با ديگران ناتوان مي شوند كه ايجاد اين روحيه موجب جدايي كودك از گروه همسالان و سرآغازي براي بروز ناهنجاري هاي ديگر است.
براساس اين گزارش، بروز آسيب هاي جسمي از جمله چشم ها و ستون فقرات، تاثير منفي در روابط خانوادگي و افت تحصيلي از ديگر مضرات گسترش اين بازيها است و در اين بازي ها به دليل اين كه كودك و نوجوان با ساختني ها و برنامه هاي ديگران به بازي مي پردازد و كمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پيدا مي كند اعتماد به نفس خود را در برابر ساختني ها و پيشرفت ديگران از دست مي دهد.

 



نوجوانان سركش

رانندگي با سرعت زياد، دير آمدن به خانه، دعوا و مشاجره و... نوجوانان مي توانند با انجام اين اعمال كاسه صبر شما را لبريز كنند، اما متأسفانه برخي بچه ها با خشونت قانون شكني كرده و يا به آنها اهانت مي كنند كه اغلب دلايل فجيعي دارد. با اين ميل به سركشي چه بايد كرد؟ والدين چگونه مي توانند اين ميل را به مسئله اي كم مخاطره تبديل كنند؟
همه نوجوانان در مواردي همچون نياز به استقلال، هويت و شخصيت جداگانه، سنجش توانايي و اختيار اوضاع مشابهي دارند. اين ها بخشي از نشانه هاي بلوغ است. اين مسئله با تغييرات مربوط به رشد مغز نيز مرتبط است كه سرانجام در تحليل بزرگسالي به آنها كمك مي كند.
اما شايان ذكر است كه نوجوانان امروزي بدشانسي بيشتري دارند؛ زيرا فشارهاي اجتماعي زودتر از نسلهاي پيشين به آنها وارد مي شوند.
مغز: در دست ساخت و ساز
در طول دوران نوجواني، بخشي از مغز كه قشر پيش پيشاني ناميده مي شود، رشد مي كند. اين بخشي از مغز شماست كه پشت قسمت پيشاني شما قرار دارد. اين قسمت مربوط به طرز فكر و مركز داوري و قضاوت است يعني اين كه اكنون بچه ها مي توانند ايده آل ها و عقايد خود را توسعه دهند.
از آنجايي كه كودكان در سنين پايين تر همانند والدينشان كاستي ها و كمبودها را نمي بينند و متوجه آنها نمي شوند، در دوران بلوغ نوجوانان به طور ناگهاني دنيا را واقعي تر مي بينند. آنها هدف زندگي را آنطور كه دوست دارند والدين خود رفتار كنند، براساس رفتارهاي ايده آل والدين دوستان خود، پايه گذاري مي كنند. هنگامي كه والدين خود را با ايده آل خود مقايسه مي كنند، احساس كمبود مي كنند. ازنظر آنها پدر و مادرشان نمي دانند چطور بايد لباس بپوشند، راه بروند، و صحبت كنند و اينها باعث شرمندگي آنها مي گردد.»
دكتر الكيند اظهار داشت كه تمامي اين مشاجره ها و بحث ها، ريشه در قشر پيش پيشاني دارد. همان طور كه يك كودك تبديل به يك نوجوان شده و سن بلوغ مي رسد، مغز قدرت پيدا مي كند تا اطلاعات خود را با عقايد و ايده آل ها تركيب كند. نوجوانان مي خواهند مهارت هاي تازه خود را به كار گيرند و دوست دارند به والدين خود بيشتر بپردازند. او مي گويد: «ممكن است به نظر برسد كه آنها به منظور گفتگو مشاجره و دعوا مي كنند. اما در حقيقت، آنها درحال تمرين توانايي هاي جديد خود هستند.»
اجتماعي شدن
براساس گفته روانپزشكان، از آنجايي كه لباس ها و آرايش هاي غيرمتعارف پيش از اين رويدادي سرنوشت ساز براي دوران بلوغ محسوب مي شد، امروزه اين موضوع واقعيت ندارد. دوران بلوغ، يعني در سنين 11 تا 12سال، آنها به سبك پوشش ظاهري خود بسيار اهميت مي دهند و برآن تأكيد دارند.
شكل ظاهري و موسيقي هايي كه گوش مي كنند، نشانگر رسيدن دوران بلوغ آنهاست. نبود عزت نفس در سن 15سالگي منجر به گوش دادن به موسيقي هاي سطحي و بي معني مي گردد.
در اين دوران فعاليت هاي ديگري نيز براي اولين بار صورت مي گيرد، مانند عاشق شدن، مصرف مواد مخدر و... در نسل هاي پيشين، كودكان تا سنين 17 يا18 سال تا وقتي كه توانايي مخالفت كردن در مقابل دوستان هم سن خود را پيدا نمي كردند، به دوستي هاي خياباني يا تجربه مواد مخدر توجهي نداشتند. اكنون آنها از 13 و 14سالگي تحت فشار هستند، درست همان زماني كه هنوز براي مقاومت و مخالفت بسيار جوان و خام مي باشند. اين به معناي تغيير سن رشد و بلوغ كودكان نيست، بلكه به معناي خواسته هاي زودتر از موعد آنها در سنين پايين است.»
حقايقي درمورد آمار
هنوز هم باورهاي اشتباهي درمورد اين كه همه نوجوانان ريسك پذيران بزرگي هستند، وجود دارد. در آمار آمده است كه بيش از نيمي از نوجوانان سيگار را در اين دوران تجربه كرده اند، اما اين يعني نزديك به نيمي از آنها هم اين تجربه را نداشته اند. باز در جاي ديگر آمده كه تقريباً 40درصد نوجوانان حداقل يك بار موادمخدر را امتحان كرده اند و اين يعني 60درصد هم چنين كتري نكرده اند.
پدر و مادرها همواره نگرانند كه فرزندانشان موادمخدر را امتحان مي كنند و مجبور مي شوند تا به طور مداوم از آن استفاده كنند، اما اين مسئله هميشه هم اتفاق نمي افتد.
روانپزشكان مي گويند: ما دريافتيم كه دخترها هم مانند پسرها مي توانند در بزه كاريهايي همچون دزدي با اسلحه گرم شركت داشته باشند. دخترها هم در دزدي از ماشين ها و تهديد صاحبان آنها و سرقت اتومبيل دخالت دارند، درصورتي كه اين گونه جرم ها بيشتر مربوط به پسرهاست.»
ميزان انتقال و سريت بيماري هاي جنسي در ميان نوجوانان درحال رشد است.
البته همه نوجوانان هم مانند برخي از آنها كه از خانه و خانواده خود سلب آرامش مي كنند و خشونت به خرج مي دهند، نيستند. شايان ذكر است كه حتي بيشتر نوجوانان متعادل نيز با والدين خود بر سر مسائل مختلف مشاجره و چالش دارند.
از اين رو، شما به عنوان پدر و مادر، چه كاري مي توانيد انجام دهيد تا رابطه خود را در طول اين سال هاي سركشي آنها، حفظ كنيد؟
پژوهش ها نشان مي دهد كه بايد بييشتر براي آنها وقت بگذاريد و بيشتر در كنار آنها باشيد:
به آنها پيشنهاد كنيد كه باهم بيرون برويد. اگر شما شخصاً با ماشين خود فرزند خود را براي تماشاي يك كنسرت و يا ساير تفريحات ببريد، مي توانيد اطلاعات زيادي درمورد نوجوانتان و دوستان او به دست آوريد.
باهم فيلم يا برنامه هاي تلويزيوني را تماشا كنيد. بسياري از پدر و مادرها در بيان برخي از مسائل با فرزندان خود مشكل دارند و احساس خوبي ندارند. تماشاي تلويزيون و فيلم هاي مختلف مي تواند سرآغازي براي شروع اين بحث ها باشد تا والدين بتوانند به راحتي درمورد موضوعي كه مي خواهند درباره آن با فرزندان خود گفت وگو كنند راحت تر صحبت را آغاز كنند.
منظور اصلي برقراري ارتباطي مداوم در تمامي شرايط است نه فقط زماني كه مي خواهيم عدم رضايت خود را بيان كنيم يا هماهنگي و نظم و ترتيب را برقرار سازيم. هنگامي با فرزندان خود گفت وگو كنيد كه از كار خوبي كه او انجام داده خرسند هستيد و به خود مي باليد. برقراري تعادل در اين شرايط بسيار اهميت دارد. در غير اين صورت، آنها هميشه پشت سرتان از شما انتقاد مي كنند كه چرا هميشه به آنها غر مي زنيد.
ترجمه از نسيبه رجبي

 



هفت ماده غذايي كه بدون آن نمي توان زنده ماند

پزشكان مصرف اين هفت ماده خوراكي را براي داشتن بدني سالم و وزني متناسب توصيه مي كنند.
مصرف مرتب اين هفت ماده خوراكي به داشتن يك رژيم غذايي مناسب كمك مي كند.
1- ماهي: ماهي به دليل داشتن چربي امگا3 كمك مي كند تا فرد قلبي سالم داشته و از وزني مناسب برخوردار باشند.
3- كلم بروكلي: متخصصان علم تغذيه فوايد اين گياه خوراكي را بسيار اعلام كرده اند. مصرف اين سبزي به صورت پخته همراه با سالاد مي تواند طعم دلچسبي به آن دهد. هم چنين مصرف اين سبزي باعث آب شدن چربي مي شود.
3- تخم مرغ: مصرف اين ماده پروتئيني يك غذاي مناسب براي وعده صبحانه است و با خوردن آن نياز به مصرف ميان وعده نداريد.
4- اسفناج: اين ماده گياهي به دليل داشتن كلسيم و منيزيم براي سلامتي بدن بسيار مفيد است. مصرف اين گياه چه به صورت پخته و چه به صورت خام خاصيت خود را به بدن خواهد رساند.
5- انواع مغزها: مصرف انواع مغزها به عنوان يك ميان وعده غذايي به رفع گرسنگي كمك مي كنند و حاوي چربي هاي مفيد و پروتئين است.
6- گوجه فرنگي: اين ماده خوراكي به دليل داشتن ليكوپن مي تواند يك ضدسرطان مناسب باشد. همچنين اين ماده خوراكي سرشار از ويتامين A و K است كه به كنترل فشار خون كمك مي كند.
7- شكلات تلخ: مصرف شكلات تلخ براي سلامتي قلب و كبد مناسب است و مي تواند تمايل افراد را از مصرف دسرهاي ناسالم كم كند.

 



ميوه و سبزي مانعي براي پوكي استخوان

مصرف ميوه و سبزي براي زنان سالمند مي تواند مفيد باشد به دليل اينكه از بروز پوكي استخوان براي آنها پيشگيري مي كند.
نياز به دريافت كالري در سالمندان در اين دوران از زندگي كاهش پيدا مي كند و سالمندان به غذاي كم حجم و با كيفيت نياز دارند.
معده سالمندان با غذاهاي به اصطلاح «شكم پركن» سازگاري ندارد و ترشحات شيره معده سالمندان نيز در اين دوران كاهش پيدا مي كند، هضم غذا براي آنها دشوارتر مي شود و تمايل به مصرف غذاهاي آبدار پيدا مي كنند چرا كه آنها غذاها خشك و بي آب را نمي پسندند.
مصرف غذاهاي آبدار براي سالمندان بهتر است، به دليل اينكه اين غذاها بهتر هضم مي شود همچنين سالمندان بايد از مواد غذايي داراي قندهاي ساده و چربي، كمتر استفاده كنند.
مصرف مكمل هاي مولتي مينرال براي سالمندان مفيد است همچنين سالمندان از غذاهاي مانده كمتر استفاده كنند، به دليل اينكه مصرف غذاهاي مانده موجب بروز اسهال و استفراغ در آنها مي شود.
مصرف ميوه ها و سبزي ها براي سالمندان بسيار مفيد است، به دليل اينكه ميوه و سبزي سرشار از فيبر و ويتامين هاي مفيد است كه براي دستگاه گوارش سالمندان مفيد است.
همچنين مصرف ميوه و سبزي براي زنان سالمند مي تواند مفيد باشد به دليل اينكه از بروز پوكي استخوان در آنها پيشگيري مي كند.

 



زيتون از سكته قلبي پيشگيري مي كند

مصرف روزانه زيتون از امراض قلبي و سرطان پيشگيري مي كند. روغن زيتون حاوي مواد شيميايي گياهي است كه باعث كاهش كلسترول مي شود و حاوي ميزان زيادي آنتي اكسيدان است كه ازسرطان هاي سينه و كولون جلوگيري مي كند.
زيتون مخلوطي از 65 تا 80 درصد اوليئك اسيد لينولئيك اسيد و پالميتيك اسيد است.
روغن زيتون، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد كه اين امر به دليل وجود چربي هاي اشباع نشده در اين روغن است و براي جلوگيري ازابتلا به بيماري هاي قلبي، بهتر است كه به جاي چربي هاي اشباع شده، از روغن زيتون استفاده شود تا ميزان مصرف كالري روزانه از حد لازم بيشتر نباشد.
مصرف روزانه زيتون از امراض قلبي و سرطان جلوگيري مي كند. روغن زيتون حاوي مواد شيميايي گياهي است كه باعث كاهش كلسترول بوده، نرم كننده، صفرابر و حاوي ميزان زيادي آنتي اكسيدان است همچنين از سرطان سينه و سرطان كولون جلوگيري مي كند.
روغن زيتون يكي از روغن هايي است كه برپايه گياهي و سرشار از ويتامين E بوده و يكي از مهم ترين آنتي اكسيدان هاست همچنين سرشار از امگا3 است كه همراه با اولئو كانتل موجود در روغن زيتون مي تواند دردهاي مفاصل را كاهش دهد.
اخيرا يك ماده ضدالتهاب به نام «اولئوكانتل» در روغن زيتون يافت شده است كه مي تواند براي افرادي كه مبتلا به التهاب مفاصل و آرتريت روماتوئيد هستند، مفيد باشد. مصرف روغن زيتون موجب كاهش بروز سرطان سينه در زنان مي شود و آنها مي توانند از اين روغن در رژيم غذايي خود استفاده كنند.
زيتون به خاطر داشتن مواد مفيد مانند اسيدلينولئيك و لينولنيك امگا3 و امگا6 موجب مي شود تا ديواره روده ها پاكسازي شود و مانع از رسوب آهن موجود در غذا در ديواره روده ها شود.
زيتون به خاطر داشتن اسيدهاي لينولئيك و لينولنيك، امگا3 و امگا6 جداره ديواره عروق خوني را تميزكرده و از رسوب چربي هاي خطرناك، مانندIDI موجود در خون كه باعث آترواسكلروز شدن ديواره عروق مي شود. جلوگيري مي كند كه همين امر به نوبه خود موجب كاركرد ايده آل قلب شده و از بروز سكته جلوگيري مي كند.

 



كدوحلوايي برطرف كننده خستگي اعصاب و سرفه هاي خشك

مصرف كدوحلوايي براي درمان سردرد، خستگي اعصاب، كم خوابي، سرفه هاي خشك، تب و يرقان مفيد است.
كدوحلوايي به عنوان كدوي زمستانه نيز نامگذاري شده است كه از ميوه و تخم آن به صورت پخته، مربا و ترشي استفاده مي كنند.
كدو حلوايي يك ماده غذايي بسيار مفيد محسوب مي شود كه ادرارآوري قوي است و براي درمان تب و يرقان بسيار مفيد است همچنين سينه را نرم مي كند و سرفه هاي خشك را از بين مي برد.
از ائمه اطهار(ع) نقل شده است كه مصرف كدوي حلوايي موجب برطرف شدن غم و اندوه مي شود همچنين تحقيقات نشان مي دهد كه اگر كدوي حلوايي با عدس پخته شود، غذاي بسيار مفيد براي گرفتگي سينه است.
كدو براي درمان قولنج ها بسيار مفيد است و براي افزايش درك، عقل، انديشه و فكر نيز مي تواند مؤثر باشد.
كدو حلوايي براي درمان كم خوابي نيز مي تواند مؤثر باشد؛ از نظر طب سنتي طبيعت كدو سرد و تر است و ابن سينا براي درمان سردرد، خستگي اعصاب و كم خوابي كدوي حلوايي را تجويز مي كرد.
كدو حلوايي با سيب ملين قوي است و براي رفع يبوست مي تواند مفيد باشد و كساني كه مي خواهند معده قوي داشته باشند، مي توانند از كدو حلوايي استفاده كنند.
مصرف كدو حلوايي براي كودكاني كه دچار عفونت شده اند، مفيد است و كمپوت كدو براي سنگيني معده مي تواند مفيد باشد همچنين آب كدوي پخته ادرارآور و ترشي كدو اشتهاآور قوي است، مغز تخم كدو نيز براي درمان سوزش ادرار، زخم معده، خونريزي ريه و تسكين سرفه مفيد است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14