(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 اسفند 1390- شماره 20153

كره شمالي : رزمايش مشترك واشنگتن و سئول اعلان جنگ به پيونگ يانگ است
3 جاسوس اسرائيل در دادگاه لبنان به اعدام محكوم شدند
سيدحسن نصرالله: تهديدها بي فايده است از هميشه قوي تريم
«كمپ تونس»! اين بار عليه سوريه
اعتراض مردم فلسطين عليه يورش صهيونيست ها به مسجد الاقصي
اخوان المسلمين نظاميان حاكم را در حمله به سياستمداران مسلمان مقصر دانست
انفجار در يك شهر يمن 21 كشته برجاي گذاشت
مردم بحرين: ديكتاتوري آل خليفه را نمي خواهيم
دامنه اعتراض ها عليه آمريكا در شهرهاي افغانستان شدت گرفت
اعلام آمادگي پاكستان براي ميانجيگري ميان طالبان و كرزاي
تظاهرات ضد دولتي كارگران در آتن
چها رسوي پنج قا ره



كره شمالي : رزمايش مشترك واشنگتن و سئول اعلان جنگ به پيونگ يانگ است

كره شمالي رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي در مرز دو كره را اعلان جنگ در شبه جزيره كره خواند.
به گزارش خبرگزاري مهر، خبرگزاري رسمي كره شمالي در گزارشي با اشاره به برگزاري رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي كه اين هفته، در مرز دو كره آغاز مي شود اين رزمايش را اعلان جنگ از سوي همسايه خود معرفي كرد.
خبرگزاري رسمي كره شمالي در ادامه نوشت: برگزاري اين دو رزمايش چالشي مهم درمسير صلح و امنيت در شبه جزيره كره است.
هشدار كره شمالي درباره رزمايش هاي مشترك آمريكا و كره جنوبي در حالي است كه اوايل هفته گذشته كره جنوبي با بي اعتنايي نسبت به اين تهديدها چندين رزمايش توپخانه اي را برگزار كرد.

 



3 جاسوس اسرائيل در دادگاه لبنان به اعدام محكوم شدند

دادگاه نظامي لبنان سه جاسوس اسرائيل را به اعدام محكوم كرد.
به گزارش پرس تي وي، يك منبع قضايي لبنان گفت: دادگاه «موسي علي موسي» متهم رديف اول را به اعدام محكوم كرده است.موسي «اطلاعات مربوط به سران حزب الله» را بين سال هاي 2000 و 2010 به رژيم اسرائيل انتقال داده است.همچنين اين دادگاه علي سويد و احمد عبدالله را به اتهام جاسوسي براي رژيم اسرائيل به صورت غيابي به اعدام محكوم كرد.از آوريل 2009، بيشتر از 100نفر از جمله اعضاي نيروهاي امنيتي و كارمندان مخابرات لبنان به اتهام همكاري با سرويس اطلاعاتي اسرائيل (موساد) در لبنان بازداشت شده اند.بسياري از چهره هاي سياسي براي افرادي كه در رابطه با مرگ غيرنظاميان لبناني به خصوص در جريان جنگ سال 2006 گناهكار شناخته شده اند، درخواست اعدام كرده اند.

 



سيدحسن نصرالله: تهديدها بي فايده است از هميشه قوي تريم

دبير كل حزب الله لبنان گفت: ما امروز در قوي ترين وضعيت هستيم و از تهديدهاي اسرائيل نمي ترسيم.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان در مراسم ياد بود فرماندهان شهيد در پايتخت بيروت طي سخناني رژيم صهيونيستي و آمريكا را عامل نا امني و بحران هاي منطقه دانست.
وي گفت: در گذشته اسرائيل زماني در چشم مردم قدرتمند بود، آن روز ما از آن نمي ترسيديم چه برسد به امروز و در گذشته كه تعداد ما اندك بود، از اسرائيل با همه ژنرال هايش نترسيديم و امروز به سيد عباس موسوي (از فرماندهان شهيد حزب الله) مي گويم كه ده ها نفر گذشته امروز ده ها هزار نفر شده است كه اراده و خون و عزم تو را بردوش مي كشند تا پيروزي را به ارمغان بياورند. اين سخنان بخشي از جنگ رواني است، ما هم وارد جنگ رواني با دشمن مي شويم. سيد حسن نصرالله در اين مراسم كه به صورت زنده از تلويزيون المنار پخش مي شد، تفكرات اسرائيلي را در پس پرده بسياري از رويدادها در جهان، مانند قرآن سوزي در آمريكا و افغانستان دانست و گفت: هنگامي كه مردم در افغانستان در اعتراض به قرآن سوزي تظاهرات مي كنند، به سوي آنان آتش گشوده مي شود.
حمله به مقدسات و كشاندن دنيا به درگيري هاي ديني تفكر صهيونيست هاست. دبير كل حزب الله لبنان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انفجارهاي پنجشنبه خونين در عراق يادآور شد: خودروهاي بمب گذاري شده در مناطق عمومي گذاشته مي شود، اينگونه قتل ها چيز جديدي نيست. سيدحسن نصرالله اضافه كرد: اسرائيلي ها نمي خواهند كه عراق شكوفا شود، زيرا صهيونيست ها مي دانند كه در نهايت بادها از شرق و از جانب ايران يا عراق وزيدن خواهد گرفت، و اين رژيم اشغالگر را با خود خواهد برد.
دبير كل حزب الله با تأكيد بر ضرورت حل مشكلات در سوريه از راه هاي سياسي متذكر شد: در سوريه تلاش هايي براي حل مشكلات صورت گرفته است ولي برخي با راهكار سياسي در اين كشور مخالفند.
وي اضافه كرد: در سوريه دو طرف در حال جنگ هستند ولي مي بينيم كه چه طرفي با مذاكره و گفت وگو مخالف است و كدام طرف خواستار جنگ و درگيري بيشتر است. سيد حسن نصرالله تأكيد كرد: ناتو و آمريكا آمادگي اعزام نيرو به سوريه را ندارند ولي در مقابل به تحريك و ارسال سلاح روي آورده اند.
وي با اشاره به اوضاع العواميه و قطيف درعربستان گفت: در قطيف و العواميه چگونه به مردم پاسخ مي دهند؟ مردم خواستار سرنگوني رژيم نيستند، بلكه به دنبال برخي حقوق هستند. در عربستان منطقه اي بسيار فقير روي زمين و بسيار غني از نظر منابع طبيعي وجود دارد، در حالي كه به مردم اين منطقه با گلوله پاسخ داده مي شود. ديروز هم شنيديم كه يك مفتي آنها را عده اي مردم گمراه و جنايتكار مي نامد.
سيد حسن نصرالله تأكيد كرد: در يك كشور از اصلاح و خواست مردم حمايت مي شود، و در كشوري ديگر اگر كسي گفت كه گرسنه است و خواستار حقوق شهروندي است، او را مجرم دانسته و تانك ها براي ساكت كردن او اعزام مي شوند.
سيدحسن نصرالله هشدار داد: طرح آمريكا و اسرائيل نابودي منطقه و ايجاد درگيري هاي قومي و مذهبي است. من از اين نمي ترسم كه آمريكايي ها به دنبال بهبود چهره خود باشند؛ زيرا واقعيت ها و آگاهي در كشورهاي عربي درباره طرح هاي آمريكا و اسرائيل وجود دارد.
سيد حسن نصرالله گفت: تا هنگامي كه غرب از اسرائيل در ويران كردن مساجد و كليساها و كشتار مردم حمايت مي كند، آمريكا نمي تواند در عقل و قلب مردم منطقه نفوذ كند، به همين دليل آمريكا و اسرائيل به دنبال ايجاد درگيري در منطقه هستند.

 



اجلاس مشترك قدرت هاي استكباري و ديكتاتورهاي عرب
«كمپ تونس»! اين بار عليه سوريه

نشست نمايندگان قدرت هاي استعمارگر غربي و ديكتاتورهاي عرب در تونس عليه سوريه بار ديگر زنده كردن پيمان كمپ ديويد را در اذهان تداعي كرد.
نشست موسوم به «دوستان سوريه» كه مي توان آن را به كمپ ديويد جديد تعبير كرد، با حضور نمايندگان قدرت هاي استعمارگر غرب و سران مرتجع عرب در حالي تلاش دارد كه حكومت قانوني بشار اسد را سرنگون كند و اين كشور را از محور مقاومت جدا و به اردوگاه غرب بكشاند كه شركت كنندگان در آن همان هايي هستند كه از قتل عام فلسطينيان در سرزمين هاي اشغالي، لبنان و بحرين حمايت كرده اند.
نشست تونس كه تركيبي ناهمگون داشت تنها با دستاويز قرار دادن دشمني مشترك با محور مقاومت(سوريه) با حضور همان كساني برگزار شد كه از رژيم هاي ديكتاتوري در جهان عرب حمايت مي كنند. اكنون نيز اين پيمان (كمپ تونس) جديد كه اين بار سناريوي آن عليه سوريه رقم خورده است، مقاومت و فلسطيني ها را هدف تير زهرآگين خود قرار داده، چرا كه حمايت سوريه از مقاومت يعني حمايت از فلسطين مسلما به مذاق آمريكا، اسرائيل و ديكتاتورهاي عرب خوشايند نيست.
قاتلان ديروز، امروز مدعي دموكراسي و طرفداري از حقوق ملت سوريه شده اند و خواستار آزادي سوريه از چنگال رژيم بشار اسد هستند، در حالي كه چشم خود را در برابر حوادث سرزمين هاي اشغالي، بحرين، شرق عربستان و... همچنان بسته اند و سكوت اختيار كرده اند يا اينكه با اعمال خود ديكتاتورها را پشتيباني مي كنند.
پيمان كمپ ديويد در تاريخ 17 سپتامبر سال 1978 با حضور «جيمي كارتر» رئيس جمهور آمريكا، «انور سادات» رئيس جمهور مصر و «مناخيم بگين» نخست وزير رژيم صهيونيستي پس از گفت وگوهاي مخفي و آشكار در كاخ سفيد به امضا رسيد و براساس آن حقوق مسلم فلسطينيان ناديده گرفته شد و علاوه بر ايجاد شكاف در جهان عرب موجب برتري اسرائيل در منطقه شد.
همزمان با اجلاس تونس طرفداران بشار اسد در تونس مقابل محل اجلاس تجمع كردند و مخالفت خود را با تصميم هاي شركت كنندگان در اين اجلاس ابراز داشتند. پليس تونس در چند نقطه با تظاهركنندگان درگير شد كه در جريان آن تعدادي از معترضان مجروح شدند. تظاهركنندگان مي پرسند آيا اكنون خيانت كمپ ديويد تكرار خواهد شد؟
نشست ضدسوري موسوم به «دوستان سوريه» با تاكيد بر مسلح كردن مخالفان بشاراسد و به رسميت شناختن ضد انقلاب در تونس به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري ها، اين نشست در حالي به كار خود پايان داد كه تلاش هاي برخي كشورهاي عربي از جمله عربستان و قطر براي دخالت نظامي در سوريه با شكست مواجه و راه حل هاي ديپلماتيك و اعمال تحريم هاي جديد مورد توجه قرار گرفت.
براساس اين گزارش شركت كنندگان در نشست تونس در بيانيه پاياني خود، بر ضرورت توقف خشونت ها در سوريه و به رسميت شناخته شدن شوراي ملي سوريه تاكيد كردند.در بيانيه پاياني همچنين از شوراي امنيت خواسته شد تا اقدامات لازم را براي توقف خشونت ها در سوريه انجام دهد و شركت كنندگان متعهد شدند تا تلاش خود را براي افزايش فشارها و تحريم ها عليه حكومت بشاراسد بيشتر كنند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره» در نشست تونس كه نزديك به 70 كشور مخالف سوريه نمايندگاني به آن اعزام كرده بودند، «رفيق عبدالسلام» وزير امورخارجه تونس با قرائت بيانيه پاياني به رسميت شناخته شدن شوراي ملي سوريه را به عنوان تنها نماينده ملت سوريه خواستار شد و گفت: كشورهاي غربي و عربي در دو نشست آينده دوستان سوريه كه در تركيه و فرانسه برگزار خواهد شد، «شوراي مخالفان» را به عنوان نماينده رسمي ملت سوريه به رسميت خواهند شناخت!
شركت كنندگان در نشست تونس، ارسال سلاح و تجهيزات نظامي به مخالفان بشاراسد را مورد تاكيد قرار دادند و خواستار يكپارچگي آنها در مقابل حكومت سوريه شدند.
در اين نشست «منصف المرزوقي» رئيس جمهور تونس كه كشورش ميزباني نشست دوستان سوريه را برعهده داشت، خواستار تشكيل نيروهاي حافظ صلح عربي براي برقراري امنيت در سوريه شد ولي برخلاف موضع وزير خارجه خود كه دخالت نظامي را مدنظر داشت، بر راه حل هاي ديپلماتيك تاكيد كرد.
بر پايه اين گزارش ادامه تحريم ها بر دولت سوريه به عنوان يك راهكار اصلي از سوي شركت كنندگان در نشست تونس مدنظر قرار گرفت و بر ممنوعيت سفر مسئولان سوريه، بلوكه كردن دارايي هاي دولت، توقف خريد نفت و كاهش روابط ديپلماتيك تاكيد شد.
نشست تونس در حالي پايان يافت كه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا، سعود الفيصل وزيرخارجه عربستان وحمدبن جاسم وزيرخارجه قطر طي سخناني بر دخالت نظامي براي سرنگوني رژيم قانوني سوريه تاكيد و اعلام كردند از تشكيل نيروي عربي براي تحميل صلح و باز كردن گذرگاه هايي در سوريه تحت عنوان گذرگاه هاي بشردوستانه حمايت خواهند كرد.
اين در حالي است كه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا با تكرار سخنان خود در مورد سوريه و گرفتن ژست حقوق بشري اذعان كرد كه فشارها و تحريم هاي كاخ سفيد و دوستانش عليه بشاراسد كارايي چنداني نداشته است و ايالات متحده و دوستان عربش در فكر اتخاذ اقدامات جديدتري هستند.
رئيس جمهور آمريكا در ادامه دخالت ها در امور سوريه با صراحت اعلام كرد كه كشورش از هرگونه ابزار موجود براي توقف آنچه خشونت ها در سوريه خواند استفاده مي كند.

 



اعتراض مردم فلسطين عليه يورش صهيونيست ها به مسجد الاقصي

حماس با برگزاري يك راهپيمايي ضدصهيونيستي، سكوت جامعه جهاني در مقابل جنايات اسرائيل را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با حمله نظاميان صهيو نيست به نمازگزاران فلسطيني در مسجد الاقصي كه به شهادت دو فلسطيني و مجروحيت ده ها نمازگزار ديگر منجر شد. جنبش حماس در خان يونس تظاهرات ضدصهيونيستي برپا كرد.
بر اساس اين گزارش، هزاران فلسطيني پس از برپايي اين تظاهرات ضمن محكوميت جنايات و تجاوز صهيونيست ها به مسجد الاقصي، سكوت جامعه جهاني در برابر اين اقدامات را محكوم كردند. «عرب ها غيرتتان كجاست، اين مكان مقدس در حال اشغال شدن است و بخاطر قدس و مقدسات بياييد متحد شويم» از جمله شعارها و دست نوشته هاي تظاهركنندگان فلسطيني بود.
«صلاح الدين البرودويل»، عضو دفتر سياسي جنبش حماس با سخنراني در اين راهپيمايي اعلام كرد فلسطيني ها آماده اند تا در حمايت از مسجد الاقصي و آرمان هاي مقدس اسلامي، جان خود را فدا كنند.
به نوشته پايگاه خبري العالم، نيروهاي رژيم اشغالگر قدس پس از نماز جمعه به فلسطيني هاي حاضر در مسجد الاقصي حمله كرده و با گلوله هاي جنگي دو جوان فلسطيني را در نزديكي ايست و بازرسي «كلنديا» واقع در بين شهر قدس و رام الله به شهادت رساندند.
در جريان اين درگيري ها، 30 فلسطيني نيز مجروح و شماري بازداشت شدند. درگيري زماني آغاز شد كه صهيونيست ها قصد ورود به داخل مسجد الاقصي را داشتند كه فلسطيني ها مانع اين كار شدند.



 



اخوان المسلمين نظاميان حاكم را در حمله به سياستمداران مسلمان مقصر دانست

اخوان المسلمين حمله به سياستمداران مسلمان مصر را كار نظاميان حاكم دانست.
به گزارش پرس تي وي، اخوان المسلمين اعلام كرد نظاميان حاكم در زمينه حملات اخير عليه سياستمداران مسلمان را مقصر دانسته است.
حسين الپرنس، نماينده اخوان المسلمين در پارلمان مصر روز جمعه در جريان يك سانحه رانندگي پس از آن كه يك كاميون خود را به خودروي وي كوبيد، به شدت زخمي شد.
روز سه شنبه نيز مردان مسلح به دكتر عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد رياست جمهوري مصر در قاهره حمله و خودروي وي را سرقت كردند.
ابوالفتوح از اعضاي ارشد سابق اخوان المسلمين و يكي از نامزدهاي مطرح براي انتخابات رياست جمهوري مصر است.
حزب آزادي و عدالت اخوان المسلمين روز جمعه با صدور بيانيه اي اعلام كرد: «ما وزارت كشور و تمام نهادهاي وابسته به آن را به دليل اين درگيري ها مسئول مي دانيم.»
اين بيانيه همچنين حاكمان نظامي مصر را به بي اعتنايي به تهديدات مرگ عليه اعضاي اخوان المسلمين متهم كرده است.
در اين بيانيه آمده است: «از مقام هاي دولتي مي خواهيم تا به نقشي كه از آنها انتظار مي رود عمل كنند و اين موضوع را درك كنند كه مردم آن ها را به خاطر كوتاهي و در قبال حقوق كشور و شهروندان نخواهند بخشيد.»
حزب آزادي و عدالت كه پس از انتخابات پارلماني مصر به عنوان بزرگ ترين جناح سياسي در پارلمان اين كشور ظهور كرد، در حال حاضر نزديك به 50 درصد كرسي هاي پارلمان جديد مصر را در اختيار دارد. حزب اسلامي النور نيز با كسب 29 درصد از كرسي هاي پارلمان در رتبه دوم قرار دارد.
بيانيه حزب آزادي و عدالت همچنين افزود: «خشونت هاي اخير در كشور از جمله درگيري خشونت آميز فوتبال در بندر پورت سعيد در اوايل ماه جاري ميلادي كه 74 كشته به جا گذاشت، در نتيجه تلاش هاي حساب شده و با هدف ايجاد ناامني در مصر روي داده اند.»
از زمان بركناري حسني مبارك از قدرت در فوريه 2011 ميلادي، شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر قدرت را در اين كشور در اختيار گرفته است.

 



انفجار در يك شهر يمن 21 كشته برجاي گذاشت

وقوع انفجار نزديك كاخ رياست جمهوري يمن 21 كشته برجاي گذاشت.
چند ساعت پس از اداي سوگند «عبدربه منصور هادي»، تنها نامزد انتخابات نمايشي رياست جمهوري يمن، يك خودرو بمب گذاري شده نزديك كاخ رياست جمهوري اين كشور در شهر «مكلا» منفجر شد.
بنا به اعلام خبرگزاري فرانسه، به دنبال انفجار اين خودرو بمب گذاري شده، 21نفر از جمله چند محافظ برجسته ساختمان رياست جمهوري كشته شدند.
«منصور هادي» در انتخابات نمايشي روز سه شنبه به عنوان جانشين «علي عبدالله صالح» كه اكنون به آمريكا گريخته معرفي شد. صالح قرار است روز دوشنبه رسما قدرت را به جانشين خود واگذار كند.
كميته انتخابات يمن طي گزارشي مدعي شد، 60درصد از مردم اين كشور در انتخابات شركت كرده و آراي خود را به نفع «منصور هادي» به صندوق ريختند!
اين در حالي است كه برخي فعالان حقوقي و سياسي ميزان مشاركت مردم در اين انتخابات را كمتر از 25درصد اعلام مي كنند.

 



مردم بحرين: ديكتاتوري آل خليفه را نمي خواهيم

ده ها هزار نفر از مردم بحرين به خيابان ها ريخته و عليه ديكتاتوري آل خليفه بر كشورشان شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» مردم بحرين روز جمعه با برپايي يك تظاهرات گسترده در خيابان هاي حومه «منامه» خواستار آزادي زندانيان سياسي، دموكراسي و پايان ديكتاتوري آل خليفه شدند.
در اين تظاهرات كه با مشاركت ده ها هزار نفر از مردم برگزار شد، مردم با حمل دست نوشته هايي كه روي آن نوشته شده بود: «ما صلح مي خواهيم، نه به ديكتاتوري، مرگ بر آل خليفه و...» خواستار سرنگوني رژيم آل خليفه شدند.
از سوي ديگر خبر مي رسد، ديروز نيز گروه زيادي از مردم اين كشور راهپيمايي ضددولتي برگزار كردند.
از زمان آغاز انقلاب بحرين (14فوريه 2011) تاكنون نظاميان آل خليفه با كمك هاي مستقيم آل سعود و غرب اقدام به سركوب وحشيانه معترضان مي كنند. در اين بين شمار زيادي از معترضان نيز دستگير و راهي زندان ها شده اند.
در همين رابطه خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني «شيعه» نوشت، يك روحاني معارض بحريني به 96 سال زندان محكوم شد. اين معارض همچون ساير معترضان بدون داشتن حق دفاع، به اشد مجازات محكوم مي شود. شيخ «محمد حبيب المقداد» در اين باره اعلام كرد، حكم صادره براي من 96 سال زندان است بي آنكه مسئولان دادگاه به من اجازه حتي يك كلام حرف زدن بدهند.

 



دامنه اعتراض ها عليه آمريكا در شهرهاي افغانستان شدت گرفت

تظاهرات مردم در ولايات مختلف افغانستان در اعتراض به قرآن سوزي نظاميان آمريكايي درپايگاه بگرام وارد پنجمين روز خود شد.
به گزارش خبرگزاري ها در تظاهرات كابل، معترضان درحالي كه پيكر يكي از كشته شدگان تظاهرات روز جمعه را حمل مي كردند شعارهاي ضد آمريكايي سر داده و خواستار محاكمه اهانت كنندگان به قرآن كريم و همچنين خروج نيروهاي خارجي از اين كشور شدند.
خبرگزاري فرانسه نيز از كابل گزارش داد، ولايات «لوگار»، «ننگرهار» و «ساري پول» شاهد تظاهرات هزاران نفري مردم بر ضد نظاميان آمريكايي بود كه به گفته مقامات دولتي اين تظاهرات به خشونت كشيده نشده است.
بر اساس گزارش هاي رسيده از مركز ولايت لغمان، تظاهرات مردم در اين شهر به خشونت كشيده شد و 20 مجروح بر جاي گذاشت، گفته مي شود درگيري پس از آن آغاز شد كه شماري از معترضان با حمله به ساختمان استانداري لغمان وارد محوطه اين ساختمان دولتي شدند.
رويتر نيز گزارش داد در تظاهرات ديروز مردم در ولايات «لوگار» و «قندوز» 4 نفر كشته شدند.
روز جمعه 13 ولايت افغانستان شاهد تظاهرات گسترده مردمي بر ضد آمريكا بود و مردم با سر دادن شعار مرگ بر آمريكا و سوزاندن پرچم اين كشور خشم و انزجار خود را از اين اقدام نظاميان آمريكايي نشان دادند. تظاهرات روز جمعه مردم در شهر هرات به گزارش رويتر 12 كشته بر جاي گذاشت در حالي كه محي الدين نوري سخنگوي والي هرات با حضور در يك كنفرانس خبري كشته شدن هفت نفر و زخمي شدن 50 نفر را تائيد كرد.
گزارش ها نشان مي دهد، درگيري ميان تظاهركنندگان و پليس زماني آغاز شد كه پليس از ورود تظاهركنندگان به كنسولگري آمريكا در اين شهر جلوگيري كرد.
وزارت كشور افغانستان نيز در بيانيه اي اعلام كرد كه روز جمعه در جريان تظاهرات ضد آمريكايي در اعتراض به هتك حرمت قرآن كريم دستكم 9 نفر از جمله دو پليس كشته و 28 نفر از جمله 12 پليس زخمي شدند. در اين بيانيه آمده تظاهرات روز جمعه در 13 ولايت افغانستان از جمله كابل برگزار شد.
يك مقام نظامي آلمان مستقر در افغانستان نيز اعلام كرد كه تظاهرات خشمگينانه مردم عليه اهانت نيروهاي آمريكايي به قرآن مجيد در پايگاه هوايي نظامي بگرام، نظاميان آلماني را به ترك زودهنگام از پايگاه خود در افغانستان مجبور كرده است.
اين مقام آلماني در گفت وگو با رسانه ها افزود: پايگاه نظامي آلمان در استان «تخار» افغانستان قرار بود هفته آينده تخليه شود، اما تظاهرات مردم اين استان، نيروهاي آلماني را به خروج زودهنگام از اين پايگاه وادار كرده است.
شهرهاي مختلف افغانستان در پنج روز گذشته شاهد اعتراض هاي خشمگينامه و گسترده عليه نظاميان آمريكايي و نيروهاي خارجي بوده است كه تاكنون در اثر تظاهرات و درگيري ها 29 نفر كشته و بيش از 170 نفر زخمي شده اند.
علاوه بر افغانستان، كشورهاي بنگلادش، مالزي، عراق و پاكستان نيز بعد از نماز جمعه شاهد تظاهرات گسترده مردمي در اعتراض به هتك حرمت نظاميان آمريكايي عليه ساحت مقدس قرآن كريم بود. مردم در اين تظاهرات پرچم آمريكا را به آتش كشيدند و خواستار اشد مجازات براي عاملان اين بي حرمتي به مقدسات اسلام شدند.

 



اعلام آمادگي پاكستان براي ميانجيگري ميان طالبان و كرزاي

نخست وزير پاكستان طي يك بيانيه اعلام كرد كه دولت وي آماده است طالبان را به آغاز مذاكرات صلح با دولت افغانستان تشويق كند.
به گزارش خبرگزاري ها يوسف رضا گيلاني در بيانيه اي كه روز جمعه منتشر كرد از رهبران طالبان و ساير گروه هاي افغان از جمله حزب اسلامي افغانستان خواست تا براي ايجاد صلح و آرامش در افغانستان در روند صلح به رهبري افغان ها شركت كنند.
نخست وزير پاكستان در اين بيانيه ابراز اميدواري كرد كه رهبران طالبان، حزب اسلامي و ساير رهبران سياسي افغانستان به اين درخواست پاسخ مثبت داده و وارد مذاكرات مستقيم صلح شوند.
وي تاكيد كرد: همه مردم افغانستان بايد در روند صلح ملي مشاركت داشته باشند و اين روند بايد به رهبري خود افغان ها و در داخل اين كشور انجام شود.
«غيرت بهير» عضو ارشد حزب اسلامي افغانستان به رهبري حكمتيار با استقبال از بيانيه نخست وزير پاكستان اعلام كرد كه اين حزب هميشه خواهان مشاركت تمامي جناح هاي درگير در روند صلح بوده است.
در همين حال عمر داوود زي سفير افغانستان در اسلام آباد نيز ضمن استقبال از بيانيه نخست وزير پاكستان، اين كار را گام مثبتي عنوان كرد. طالبان درباره فراخوان يوسف رضا گيلاني موضع محتاطانه اتخاذ كرده و اعلام كرده است كه رهبري طالبان در حال بررسي اين موضوع است.
خبر ديگر از پاكستان اين كه كارواني متشكل از گروهي از ساكنان مناطق قبايلي پاكستان در اعتراض به ادامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي راهپيمايي اعتراضي خود را به سمت اسلام آباد پايتخت پاكستان آغاز كردند. اين معترضان قبايلي حركت خود را از مناطق قبايلي به سمت پيشاور آغاز كرده و در روزهاي آينده به اسلام آباد خواهند رسيد. معترضان به حملات هوايي آمريكا به خاك پاكستان، قرار است با تحصن و محاصره ساختمان پارلمان اين كشور توقف هر چه سريع تر اين حملات را از دولت خواستار شوند. بر اثر دو حمله اخير هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي در وزيرستان شمالي 21 تن كشته و هفت تن ديگر زخمي شدند.

 



تظاهرات ضد دولتي كارگران در آتن

كارگران اعتصابي كارخانه هاي فولاد يونان، در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي، مقابل وزارت كار اين كشور تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، صدها نفر از كارگران كارخانه هاي فولادسازي آتن جمعه با راهپيمايي به سمت ساختمان وزارت كار اين كشور، عليه اوضاع اقتصادي و عملكرد دولتمردان اين كشور در بر خورد با اين وضع، تظاهرات كردند.
براساس اين گزارش، كاركنان كارخانه هاي فولادسازي يونان، كه ماه هاست به دليل كاهش حقوق و دستمزد و اخراج كارگران در اعتصاب به سر مي برند، پس از تجمع مقابل اين ساختمان دولتي، از مقامات كشورشان خواستند، به جاي اطاعت از دستورات تروئيكاي اروپا، كمي هم به حرف مردم كشور خودشان توجه كنند.
گروهي از دانشجويان آتني نيز پس از مشاهده اين تجمع، به آنها پيوسته و عليه دولت شعار دادند.
بحران عميق اقتصادي در يونان، مدت هاست كه به شكل اجراي بي چون و چراي سياست هاي ديكته شده تروئيكاي اروپا از سوي مقامات اين كشور پاسخ داده شده است.
اخراج صدها هزار كارمند و كارگر، افزايش شديد ماليات در كنار كاهش 22 درصدي حقوق و دستمزد، از جمله اين سياست ها ست كه اتحاديه اروپا براي درمان بحران اقتصادي يونان و ساير كشورهاي اروپايي تجويز كرده است!

 



چها رسوي پنج قا ره

تهديد تحريم ليبي
رئيس جمهور آمريكا تحريم هاي ليبي را يك سال ديگر تمديد كرد. اوباما اين تصميم را به اطلاع كنگره رسانده است. وي مدعي است كه خانواده قذافي هنوز تهديدي براي منافع واشنگتن به شمار مي رود.
غيبت دمشق در اجلاس اتحاديه عرب
وزير خارجه عراق اعلام كرد، سوريه و مخالفان آن در كنفرانس آتي اتحاديه عرب در بغداد حضور نخواهند داشت.
«هوشيار زيباري» تاكيد كرد: تصميم درباره شركت نكردن سوريه در كنفرانس بغداد از سوي اتحاديه عرب اتخاذ شده است و نه عراق، و بغداد به تصميم اتحاديه عرب پايبند است.اجلاس سران عرب 29 مارس (دهم فروردين ماه) در بغداد تشكيل مي شود.
اقدامات رژيم صهيونيستي در قبرس
رژيم صهيونيستي كه با هدف سيطره بر آب هاي مديترانه و منابع نفت و گاز آن روابط خود را با قبرس تقويت كرده است و اكنون به دنبال خريد اراضي در شمال اين كشور است.
رژيم صهيونيستي سعي دارد زمين هايي را در فاصله 350 متري از مقر فرماندهي نيروهاي نظامي تركيه در جزيره قبرس و نيز زمين هايي در نزديكي مقر فرماندهي امنيت شمال قبرس خريداري كند.خريد اين زمين ها پس از آن صورت مي گيرد كه «بنيامين نتانياهو » نخست وزير رژيم صهيونيستي اخيرا به قبرس جنوبي سفر كرد و به توافقاتي با مقامات قبرس دست يافت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14