(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 اسفند 1390- شماره 20153

گشت و گذاري در حال و هواي استقبال خانواده ها از بهار طبيعت (بخش پاياني)
لكه گيري دغدغه ها از ديوارهاي خاكستري ذهن!



گشت و گذاري در حال و هواي استقبال خانواده ها از بهار طبيعت (بخش پاياني)
لكه گيري دغدغه ها از ديوارهاي خاكستري ذهن!

گاليا توانگر
در خانه تكاني صبور بودن را تجربه كنيد. بايد روزها پاورچين پاورچين لكه گيري كرد تا خانه دسته گلي را پيش چشم اهل خانه و مهمانان به نمايش گذاشت. اين درست همان اتفاق ميموني است كه قرار است در زندگي تك تك ما رخ دهد.
امشب با روياي بهار مي خوابم/ فردا در آغوش بهار برمي خيزم/ گاه براي رسيدن به گل/ يك فصل طولاني/ صبر بايد كرد.
در اين ايام بايد لذت كار گروهي را تجربه كنيد. بچه ها را از ترس اين كه از درس هايشان عقب مي مانند، از كمك كردن محروم نكنيد. به هر كدام از اعضاي خانواده در حد توان و ذائقه اش كاري را محول كنيد.
زندگي آپارتماني فرصت ها و انرژي ما را كم كرده و از توان ما كاسته است. پيشنهاد مي كنيم براي شستن فرش ها، موكت ها و پرده ها از شركت هاي خدماتي كمك بگيريد و حتي راه پله ها را با مشاركت ساير همسايگان به كارگران بسپاريد اين گونه مابقي انرژي خود را مي توانيد صرف تميزكاري آشپزخانه و كمدها كنيد.
بعضي ها براي خانه تكاني دقيقه نودي هستند. يكي دو روز آخر از صبح تا بعدازظهر خود را هلاك كرده و همه وسايل را بدون نظم به ميانه اتاق ها مي كشانند. درحالي كه مي توان كارهاي بزرگ را به كارهاي كوچك تر تقسيم كرد و هر روز بخشي از كارها را انجام داد. اين گونه هم از دردهاي شديد كمر، زانو و مفاصل جلوگيري كرده ايد و هم به دليل به هم ريختگي خانه، فشار كار و استرس زودتر تمام كردن خانه تكاني كام خود و اطرافيان تان را تلخ نمي كنيد.
مي توانيد هر روز يك بخش از لباس ها، ملحفه ها و پرده ها را بشوييد و خشك كنيد و يا به دنبال انجام يك كار سبك، كار سنگيني را شروع كرده و تمام كنيد. مثلا بعد از رسيدگي به گلدان ها مي توانيد كار جارو برقي انداختن اتاق ها را پيگيري كنيد. خلاصه سخت نگيريد و از تميزكاري لذت ببريد.
خانه تكاني فرصت مناسبي است كه همه اعضاي خانواده با يك مديريت قوي گوشه اي از كار را گرفته و اهميت كار گروهي منسجم را در به ثمر رساندن اهداف كلان تجربه كنند.
فرمول هاي تميزكاري در اينترنت!
براي خانه تكاني به وسايل متفاوتي نياز داريد. پودر لباسشويي، مايع جرم گير، جارو، دستمال گردگيري اين روزها از جنس نانو، كيسه جاروبرقي، مايع شيشه شوي، برس و... چرا همه اين وسايل را از ابتدا و به يكباره تهيه نمي كنيد. اگر هر بار براي خريد يك قلم از ليست بالا از خانه خارج شويد، وقت و انرژي خود را بيهوده تلف كرده ايد. در حين كار كردن مي توانيد نوا ها و كلام راديو را بشنويد و همين طور كه تميزكاري مي كنيد در لاي ابر نرم روياها شناور باشيد. در اين شيوه ذهن تان به صداي راديو مشغول مي شويد و كمتر متوجه گذشت زمان خواهيد شد.
ليلا هاشمي نژاد يك خانم خانه دار توصيه مي كند در ايام خانه تكاني خود را موظف به مهيا كردن دو يا سه وعده غذاي گرم نكنيد. در يك جلسه خانوادگي اعلام كنيد كه تا پايان كارهاي خانه مي توانيم براي شام، غذاهاي حاضري و سبك بخوريم. روشن است كه در هنگام خستگي خانه تكاني آشپزي هاي متعدد طاقت فرسا و گاه غيرممكن خواهد بود.
وي در مورد تقسيم كارها بين اعضاي خانواده اش توضيح مي دهد: «به پسرم كه سوم راهنمايي است و قد بلندي دارد، به دليل لاغري و فرزي اش كار درآوردن و نصب پرده ها، تميزي و نصب قاب ها و لوستر را سپرده ام.
دخترم كه ده ساله است گل هاي مصنوعي را مي شويد و وسايل را گردگيري مي كند. همسرم هم لكه گيري ديوارها را و تميزي شيشه ها را برعهده گرفته است. من هم علاوه بر جاروبرقي انداختن اتاق ها، آشپزخانه را تميز كاري مي كنم.» اين خانم خانه دار كه براي يافتن شيوه هاي تميزكاري در رسانه هاي مجازي گشتي زده، برايمان مي گويد: «براي تميزكاري ديوارهايي كه رنگ روغني دارند به تجربه اين فرمول ثابت شده است: يك سطل آب گرم، يك دوم پيمانه ماده شيميايي بوراكس، يك دوم قاشق مرباخوري مايع ظرفشويي و يك قاشق غذاخوري آمونياك محلول معجزه آسايي براي لكه گيري ديوارهاي روغني محسوب مي شود. به دليل استفاده از ماده شيميايي بوراكس حتما از دستكش استفاده كنيد.
مخلوط يك پيمانه آمونياك، يك چهارم پيمانه جوش شيرين و يك دوم پيمانه سركه در يك سطل آب داغ نيز فرمول ديگري براي تميز كردن سطح ديوارهاي روغني و يا كاشي و سراميك است.»
طرح ارتقاي سلامت روان در آستانه فصل جديد
در اسفندماه كمتر خانواده اي را مي توان يافت كه زير بار تميزكاري و خانه تكاني نرفته باشد. اكثر خانواده ها مشغول شستن فرش، گليم، پرده و تميزكاري ظروف منزل هستند. اما در عين حال كه دغدغه تميزكاري همه جاي منزل را داريم، انتظار ما اين است كه به خانه تكاني دل هم بها داده شود. تكان دادن خانه از اين رو رسم ايرانيان در استقبال از بهار واقع شده كه به ما يادآوري كند رفتارهاي بد و كينه و كدورت را نيز بايد همانند همين لكه هاي روي ديوار و گردوغبار ظروف پاك كرده و دور بريزيم. همايون قسمتي روانشناس خانواده يادآوري مي كند كه طرح ارتقاي سلامت رواني خانواده ها با پالايش فكر محقق خواهد شد.
وي مي گويد: «گرفتاري هاي روان رنجوري كه متأسفانه اكثر ما به آن دچاريم، تنها با پالايش نگراني هايمان رفع خواهند شد و ما به سلامت روان دست پيدا مي كنيم. در پايان سال بهترين تصميم پاك كردن خاطر خسته انسان ها از دغدغه هايي است كه طبق تحقيقات، مستقيما به زندگي شخصي فعلي فرد مرتبط نيست.
خيلي ها دائما از آينده اي كه نيامده نگرانند و يا به جاي ديدن نيمه پر ليوان زندگي شان دائما به نداشته ها و نيمه خالي ليوان فكر مي كنند.»
اين روانشناس در مورد مراحل عملي كردن طرح پالايش روان، بندهاي زير را توصيه مي كند: «دسته بندي دغدغه ها، حذف دغدغه هاي بي مورد، دغدغه هاي مربوط به زندگي را با خانواده و افراد نزديك خود به بحث و گفتمان بگذاريم و از فضاي سكوت خانه دور شويم. با اعضاي خانواده تبادل نظر داشته باشيم. رويش و خلق بهترين خاطرات را همراه با طراوت و سرسبزي طبيعت در درون خود تجربه كنيم.»
وي به 5 اصل فراموش نشدني در بهتر شدن احوالاتمان اشاره كرده و مي گويد: «به اين باور برسيم كه ديگران بر ما حقي دارند و ما بايد جبران كنيم. اين توانايي را در خود ايجاد كنيم كه از هيجانات مثبت بهترين استفاده را ببريم و به جاي هيجانات منفي، منطق را جايگزين كنيم. بايد اين توانايي را داشته باشيم كه به احساسات ديگران ارزش داده علي رغم تفاوت هايي كه با ما دارند به آنها احترام بگذاريم. سوءظن ها را برطرف كرده و روابط بين فردي را بهبود ببخشيم. نگاهمان را به گونه اي تغيير دهيم كه واقعيت عيني جامعه و خود را بپذيريم. براي مسئوليت پذيري اجتماعي تلاش كنيم تا توانايي بروز خود را پيدا كنيم.»
اسير زرق و برق ها نباشيم
مهناز احمدي در بازار پرده خيابان مولوي تهران چرخ مي زند تا براي پرده آشپزخانه شان پارچه جديدي تدارك ببيند.
وي از چشم و همچشمي مرسوم بين خانواده ها به شدت انتقاد كرده و مي گويد: «همين چند لحظه قبل چند تا از خانم ها را ديدم كه براي خريداري پرده اتاق پذيرايي جلوي ويترين مغازه اي توقف كرده بودند. يكي از آنها مدلي را كه پسنديده بود به جمع پيشنهاد داد، ولي به يكباره يكي از ميان آنها با صداي بلند گفت: نه، اين مدل چندان هم جديد نيست. مي خواهم پرده اي بخرم چشم فلاني دربيايد!!»
احمدي به ابراز تأسف نسبت به چنين ديدگاه هايي مي گويد: «با اين دغدغه ها فقط خودمان را عذاب مي دهيم. روح خود را خسته كرده و جسم خود را به ورطه بيماري مي كشانيم. بهتر است در اين اقيانوس تجملات كمي توقف كرده و به ريشه ها و اصل خويش برگرديم.»
عاطفه صادقي نيز جواني است كه براي خريد كيف و كفش عيد روانه بازار شده است. خيلي از خانم ها اين روزها در هنگام خريد كفش اين جمله را تكرار مي كنند كه اگر چندين بار هم از اول تا آخر بازار كفش برويم و برگرديم مدل دلخواه خود را پيدا نمي كنيم، ولي صادقي جواني است كه خود را اسير مدل ها نمي كند. وي مي گويد: «هر وقت وارد فروشگاه كفش مي شوم فقط به مغازه دار مي گويم كه يك كفش راحت و بادوام مي خواهم كه درست اندازه پايم باشد. نمي دانم چرا خانواده ها اين قدر در هنگام خريد خود را به عذاب مي اندازند!»
راهكارهايي براي تميزكاري وسايل منزل
تميزكاري وسايل برقي خانه يكي از حساس ترين مراحل خانه تكاني به شمار مي رود كه بايد با دقت خاص صورت گيرد.
راهكارهاي زير جهت تميزكاري وسايل برقي به تجربه ثابت شده اند:
«قسمت بيروني و ديواره هاي وسايل برقي را بعد از پاك كردن با دستمال مرطوب، به وسيله پنبه آغشته به الكل صنعتي براق و تميز كنيد.
براي جرم گيري اتوي بخار و رفع گچ، مقداري سركه سفيد (سركه تصفيه شد) داخل محفظه آب آن بريزيد. بعد از 24 ساعت، آن را خالي كنيد؛ و سپس با چند بار پر و خالي كردن از آب، محفظه را شست وشو دهيد.
بخش هاي قابل شست وشوي آبميوه گيري ممكن است در اثر استفاده زياد رنگ گرفته باشند. براي پاك كردن و نيز جلوگيري از رنگ گرفتن آنها، يك دوم فنجان مايع سفيدكننده، يك چهارم فنجان جوش شيرين و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط كنيد و با اسفنج روي قسمت هاي مورد نظر بماليد. همچنين مي توانيد به مدت ده دقيقه آنها را در اين مايه بخيسانيد. سپس بشوييد و كاملا خشك كنيد.
يكي ديگر از لوازم برقي كه بيشتر خانم ها با آن مشكل دارند مايكروويو است. براي تميز كردن اين وسيله، نيمي از يك ليموترش بزرگ را در كاسه اي آب قرار دهيد و بگذاريد پنج تا ده دقيقه (بسته به ميزان كثيفي دستگاه) در مايكروويو بجوشد. بخار ليمو باعث تبخير لكه هاي چرب مي شود و بوي بد را از ميان مي برد. در پايان با يك دستمال كتاني خشك ديواره هاي داخل دستگاه را تميز كنيد.
دستمال آغشته به آب ليموترش تازه يا الكل نيز براي تميز كردن مايكروويو و از بين بردن چربي ها بسيار سودمند است. هرگز از دستمال زبر، اسكاچ يا سيم ظرفشويي براي تميز كردن دستگاه استفاده نكنيد. براي پيشگيري از پاشيدن چربي غذا به ديواره ها بهتر است هنگام پخت روي غذاهاي چرب را با سلفون بپوشانيد.
اثر انگشت بچه ها بر صفحه تلويزيون منظره نازيبايي به وجود مي آورد. تلويزيون را هنگام تميز كردن خاموش كنيد. ابتدا با يك دستمال خشك غبار آن را بگيريد؛ و سپس با پنبه آغشته به محلول آب و الكل صفحه تلويزيون را تميز كنيد.
الكل لكه هاي چرب و اثر انگشت را برطرف مي كند. توصيه مي شود از دستمال حوله اي و پرزدار استفاده نكنيد. ديواره هاي غيرشيشه اي تلويزيون را نيز مي توانيد با پارافين مايع براق كنيد و با دستمال خشك، چربي اضافي را بگيريد و براق كنيد. اين روش براي تميز كردن ضبط صوت و ويدئويي كه رنگ تيره دارند هم مناسب است.»
راهكارهايي نيز براي تميزكاري پنجره، شيشه و آينه به تجربه ثابت شده اند:
توصيه مي شود در روزهاي بسيار سرد كه شيشه ها يخ زده اند آنها را پاك نكنيد. در اين وضعيت شيشه بسيار ترد و شكننده مي شود و امكان شكستن آن زياد است.
شيشه هاي رسوب گرفته را با مخلوط آب و سركه سفيد تميز كنيد. دو پيمانه آب، نصف پيمانه الكل و يك قاشق چايخوري مايع ظرفشويي، محلولي معجزه آسا براي تميز كردن شيشه ها و آينه است. محلول را روي شيشه اسپري كنيد و با دستمال تميز شيشه را پاك كنيد. اگر در مقداري آب گرم، دو تا سه قاشق آب ليموترش تازه بريزيد و براي تميز كردن شيشه ها از آن استفاده كنيد نتيجه خوبي حاصل مي شود.
لكه هايي را كه به وسيله حشرات روي پنجره ها به وجود مي آيد، مي توانيد با چاي سرد از ميان ببريد. خراش هاي نازك روي شيشه را مي توان با مقداري خمير دندان برطرف كرد.
براي از بين بردن لكه هاي سياه كه در گوشه هاي پنجره به وجود مي آيد، از مسواك كهنه استفاده كنيد. به اين ترتيب كه آن را در مخلوط آب و مايع سفيدكننده وارد كنيد و سپس روي محل مورد نظر بكشيد.
پنجره ها را مي توانيد با روزنامه آغشته به مخلوط آب و سركه سفيد براق كنيد.
و مهم ترين وسيله اي كه بايد به صورت اساسي تميز شود، يخچال است. براي تميز كردن ديوارهاي داخلي يخچال از محلول جوش شيرين و آب كمك بگيريد. براي اين منظور يك تا دو قاشق جوش شيرين را در يك چهارم ليتر آب گرم حل كنيد و يخچال را با آن پاك كنيد. سپس با دستمال تميز خشك نماييد. جوش شيرين بوي نامطبوع يخچال را از بين مي برد.
قفسه ها و كشوهايي را كه مي توان بيرون آورد مي توانيد با آب گرم و مايع ظرفشويي بشوييد و پس از خشك شدن دوباره در يخچال قرار دهيد.
پشت يخچال را تميز نگاه داريد. براي پاك كردن اين قسمت دو شاخه يخچال را بيرون آوريد؛ و دستگاه را كمي جلو بكشيد. به وسيله جاروبرقي گردوغبار پشت يخچال را بزداييد. به اين ترتيب دستگاه بهتر كار مي كند و عمر بيشتري خواهد داشت.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14