(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 اسفند 1390- شماره 20153

تغذيه سالم به جاي داروهاي مكمل
مزوتراپي درماني پيشرفته و كم عارضه
كم خوري مغز را جوان نگه مي دارد
پنج علامت بيماري كبد



تغذيه سالم به جاي داروهاي مكمل

استفاده از رژيم غذايي مناسب براي رفع نيازهاي بدن به ويتامين ها و موادمغذي مي تواند جايگزين بسياري از داروهاي مكمل شود و اگر فردي به مكمل نياز داشته باشد بايد با تجويز پزشك به تهيه داروهاي مكمل ها اقدام نمايد و از مصرف خودسرانه اين داروها خودداري كند.
عرضه داروهاي مكمل خارجي در بازار جنبه سودجويي دارد و اين درحالي است كه همين مكمل ها در كشور ساخته مي شود و به راحتي مي تواند در صورت تجويز پزشك مورد استفاده قرار بگيرد.
به گفته پزشكان مكمل هاي ساخت داخل بر مكمل هاي خارجي ارجحيت دارد. دوز مكمل هاي ساخت داخل مشخص است و سيستم نظارتي خوبي بر آن وجود دارد و تاريخ گذشته نيست؛ درحالي كه مكمل هاي تقويتي خارجي كه در بازار وجود دارد با هدف سوددهي اقتصادي وارد كشور مي شود و در واردات آن به نياز جامعه توجهي نمي شود.در مصرف اين مكمل ها نبايد زياده روي كرد زيرا عوارض جدي دربر دارد. تبليغات بسياري از اين مكمل ها غيرواقعي است و با هدف جلب مشتري ادعاهاي واهي ارائه مي شود.

 



مزوتراپي درماني پيشرفته و كم عارضه

سلول هاي فيبروبلاست يكي از سلول هاي مهم بافت پوست هستند كه عامل اصلي ساخت رشته هاي كلاژن است. اين رشته هاي پروتئيني ساختمان اصلي ظاهر و نيز قوام پوست را تشكيل مي دهند. با گذشت زمان از ميزان توليد اين رشته ها كاسته مي شود و ظاهر جوان چهره از بين مي رود.
به عنوان يك روش درماني از گذشته تاكنون مواد مختلفي براي پركردن چروك هاي صورت و جوش مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته اند. چنان كه در قرن گذشته پارافين به عنوان يك پركننده براي انجام اين كار پيشنهاد شد كه خيلي زود ناكارآمدي و عدم پذيرش اين ماده از سوي بدن اثبات شد.
به طور كلي مواد پركننده را مي توان به سه دسته تقسيم كرد: مواد مصنوعي- مواد با منشا حيواني و مواد با منشا انساني.
از مواد مصنوعي مي توان به شكلي از سيليكون مايع پالايش شده اشاره كرد كه در سال 1960 معرفي شد و تا 30 سال پس از آن تاريخ مورد استفاده قرار گرفت. اما مشكلات متعدد از جمله بروز واكنش هاي حساسيتي باعث توقف استفاده از آن شد. در مورد مواد پركننده با منشا انساني مي توان چربي، كلاژن خود فرد و در آخر تزريق فيبروبلاست كشت داده خويش سازگار را نام برد.
تزريق چربي مستلزم انجام جراحي و استخراج بافت چربي از بدن فرد است و دوام آن نيز چند ماه بيشتر نيست. كلاژن خويش سازگار نيز از پوست خود بيمار گرفته مي شود. در اين روش از پوستي كه در جراحي هاي زيبايي برداشته مي شود، كلاژن استخراج مي گردد و براي به دست آوردن يك ميلي ليتر محلول حاوي كلاژن 5 درصد وسعتي حدود 2اينچ مربع از پوست مورد نياز است.
يك ماده مصنوعي ديگر اسيد پلي لاكتيك است كه يك پليمر استريل زيست سازگار محسوب مي شود. تزريق اين ماده باعث مي گردد پروسه سنتز كلاژن توسط ميكروذرات اين پليمر تحريك شود. يك ماده پر استفاده ديگر اسيد هيالورونيك است كه يك ماده طبيعي است كه توانايي ترميم چروك ها و نقايص متوسط تا شديد را دارد. اسيدهيالورونيك در همه بافت هاي انسان و حيوان وجود دارد و زيست سازگار است. اين اسيد نقش مهمي در حجم دادن به پوست، شكل دادن به چشم ها و مفاصل بازي مي كند.
با افزايش سن در انسان سلول ها به تدريج توانايي ساخت كلاژن را از دست مي دهند. در مورد معايب اين راهكار درماني مي توان به انتظار نسبتا طولاني براي بروز آثار درماني اشاره كرد زيرا ظهور نتايج منوط به گذشت زمان و انجام كلاژن سازي در بافت است.
برگي نوين در علم پزشكي
اساس مزوتراپي در ايده هاي شكل دهنده آن به حدود 60 سال پيش باز مي گردد كه يك پزشك فرانسوي به نام پيستور اين تئوري را مطرح كرد كه تزريقات بسيار ريز در مكانهاي مشخصي از بدن باعث ايجاد فرايندهاي مشخص و تعريف شده اي مي شود كه مي تواند نتايج درماني سودمندي داشته باشد.
به عنوان مثال تزريقات بسيار ريز در پوست صورت باعث ايجاد آسيب ميكروسكوپي بسيار ريز در ناحيه عمقي پوست (حدود 4 ميلي متر) منجر به التهاب بسيار كم و كنترل شده؛ افزايش جريان خون موضعي؛ و در نهايت تلاش ذاتي بافت براي ترميم آن قسمت مي شود كه در حالت عادي در لايه هاي عمقي پوست با اين قدرت و سرعت اتفاق نمي افتد.
به بيان ساده يعني جوان سازي پوست و پيشگيري از افتادگي زودرس پوست و تاحدودي ليفت شدن پوست است. چنين اتفاقي در پوست سر به دنبال افزايش جريان خون و ساخت مويرگ هاي جديد اتفاق مي افتد .
مزوتراپي در واقع يك تكنيك و روش استفاده از داروست كه براي درمان موضعي ابداع شده و براي درمان بيماري هاي عمومي و كل بدن به كار نمي رود. با توجه به محل مورد درمان و داروي خاص موارد استفاده آن با توجه به نتايج موثر و عوارض ناچيز آن تاكنون كاربردهاي متعددي براي اين تكنيك شناخته شده و به كاربردهايش هم اضافه مي شود.
بيشترين كاربرد مزوتراپي هم اكنون در شاخه زيبايي است در حالي كه مي تواند در همه شاخه ها مثل ارتوپدي (تزريق دارو به مفصل) يا در درمان بيماري سالك (در گذشته آنتي بيوتيك در محل سالك تزريق مي شد) كاربرد داشته باشد ولي امروز بيشترين كاربرد آن در درمان ريزش مو، جوان سازي صورت و درمان چاقي موضعي و بيماري هاي عفوني است.
اين روش درماني مدرن براي برطرف كردن عوارض و ضايعات پوستي و تجمع اشكال مختلف چربي زير پوست است كه عوارض جراحي و كندي درمان با دارو را ندارد. ضايعاتي كه توسط مزوتراپي برطرف مي شود مشروط بر اينكه عامل ايجادكننده مجدد نداشته باشند غيرقابل برگشت اند و اين نكته علاوه بر بدون عارضه بودن از مزاياي بزرگ مزوتراپي است. از كارايي هاي مهم مزوتراپي مي توان به عناوين زير اشاره كرد:
چاقي هاي موضعي نتيجه جمع شدن سلوليت در بافت هاي بدن است كه با ورزش و رژيم از بين نمي رود. اين بافت ها به خاطر عدم خون رساني توسط دارو، رژيم و ورزش از بين نمي روند و از طرفي ليپوساكشن هم روشي نسبتا خطرناك است كه احتمال آمبولي چربي و سكته هاي قلبي و ريوي را در پي خواهد داشت.
بنابراين بهترين روش در اين رابطه مزوتراپي است كه چربي را وادار مي كند داخل همان سلولي كه تجمع كرده بسوزد و به راحتي و بدون عوارض كبدي دفع شوند .
جوانسازي و از بين بردن چين و چروك و كك و مك و آكنه و كنترل بسياري از دردهاي فيزيكي. جلوگيري از ريزش موها هم به لحاظ هورموني و هم ژنتيكي و همچنين برگشت موها و ابروها از ديگر مزيت هاي اين روش درماني است .
مزوتراپي براي از بين بردن چين و چروك بسيار مناسب تر و با كارايي بيشتر از تزريق ژل و بوتاكس است. در اين روش حالات و حركات طبيعي پوست صورت رفته رفته از بين مي رود و هر چند ماه نيز بايد تزريق تكرار شود اما در مزوتراپي صرفاً پوست به قدر لازم كشيده مي شود و چين ها از بين مي رود. همچنين افتادگي زير چشم كه تا به حال روش درماني مناسبي نداشته توسط مزوتراپي به راحتي به شكل اوليه بازمي گردد.
تأثير حالات احساسي چهره
يكي ديگر از عوامل مهم پيدايش چين و چروك صورت، حالات احساسي چهره است. گاهي افراد براي خنديدن به طور ناخودآگاه از عضلات دور چشم خود بيش از اندازه استفاده كرده و اصطلاحاً با چشم مي خندند.
اين امر موجب مي شود كه خطوطي در اطراف چشم ها ايجاد شوند يا نوع فك برخي افراد به گونه اي است كه هنگام خنديدن، خط خنده عميقي پيدا مي كنند . خنديدن زياد در اين افراد به عميق تر شدن اين چين ها كمك مي كند. چهره تزريق بوتاكس چين هاي صورت را به دو دسته ديناميك و استاتيك تقسيم مي كنند.
انقباض عضلات صورت موجب پيدايش چين هايي عمود بر محور انقباض عضلات مي شود؛ مثلاً وقتي پيشاني خود را بالا مي اندازيد، يك سري خطوط افقي به وجود مي آيد كه پس از رهاسازي انقباض برطرف خواهد شد يا هنگام اخم كردن، خطوط عمودي بين ابروهايتان حادث مي شود.
اينها چين هاي ديناميك هستند كه با رفع انقباض عضلاني رفع خواهند شد. به تدريج و با تكرار اين باز و بسته شدن ها، چين هاي ديناميك تبديل به چين هاي پايدار و ثابت مي شوند كه به آنها چين هاي استاتيك مي گويند. تزريق بوتاكس يا ديسپورت موجب فلج شدن عضلاني و بهبود چين هاي ديناميك براي مدت 4 تا 6 ماه مي شوند.
ابروها در صورت تمايل فرد قابل بالا رفتن هستند. حتي با بوتاكس نوك بيني را هم مي توان كمي بالا برد. اصولاً اگر اين تزريق 3 تا 5 مرتبه هر 6 ماه تكرار شود اثراتش نسبتاً باقي خواهد ماند زيرا هم عضلات طي مدت چند ماه بي حركتي آتروفيك ضعيف مي شوند و ثانياً عادت اخم كردن و پيشاني بالا انداختن به تدريج از بين خواهد رفت لذا پس از اتمام اين تزريقات ديگر فرد دچار چين هايي به عمق چين هاي اوليه نخواهد شد.
از تزريق اين دارو توسط افراد غيرمتخصص پوست و مو و به خصوص غيرپزشك جداً پرهيز كنيد زيرا عوارض گاه جبران ناپذيري در كمين اين تزريقات هستند. عوارضي مانند افتادگي پلك و دوبيني و رخداد آلرژي به بوتاكس هاي غيراستاندارد از اين جمله اند.
نوع پوست افراد كه اغلب ريشه ژنتيكي هم دارد، از عوامل بسيار مؤثر در سرعت پيري پوست است. پوست هاي خشك اغلب شكننده تر از پوست هاي چرب بوده و زودتر دچار چين و چروك مي شوند. افرادي كه زمينه آلرژي پوست يا درماتيت آتوپيك دارند اغلب دچار خشكي پوست بوده و بايد مراقب پيدايش چين وچروك هاي زودرس باشند.
چرب و مرطوب نگه داشتن پوست هاي خشك يكي از مؤثرترين اقدامات در پيشگيري از پيدايش چين و چروك زودرس است. پوست هاي چرب اغلب ديرتر دچار چين و چروك شده و نسبت به پيدايش سرطان هاي پوست نيز تا حدودي مقاومت شان بيشتر است.
مزوتراپي مواجهه يا مقابله اي با روش هاي درماني ديگر ندارد و موازي با روش هاي ديگر سعي دارد با كم كردن عوارض درماني نتايج بهتري بگيرد.
تكنيك هاي مزوتراپي
مزوتراپي دو تكنيك دارد: روش اول با تزريق و روش دوم بدون تزريق است .
اساساً نسبت به نوع بيماري هدف و متناسب با شرايط مريض هر يك از روش هاي ذكر شده قابل استفاده است كه معمولاً پس از معاينه و مشاوره با بيمار تعيين مي شود. اما معمولاً روش بدون سوزن براي درمان هاي پوستي و رفع چين و چروك و جوانسازي به كار مي رود و روش با سوزن براي دفع سلوليت ها و از بين بردن چاقي هاي موضعي.
در دهه اخير هر سه الي چهار سال يك راه حل جديد در مورد مشكلات و بيماري هايي كه در گذشته با مزوتراپي درمان مي شد از سوي محققان و دانشمندان اين رشته ارايه شده و نشان دهنده اين است كه مزوتراپي مي تواند به سرعت جاي خود را به عنوان يك رشته مستقل و كار ا مستحكم كند.
درماني بدون هيچ رژيم غذايي
در مورد از بين بردن سلوليت ها و چربي هاي موضعي مزوتراپي مي تواند موثر باشد و كيفيت و سرعت اين درمان نسبت به ديگر درمان ها بالاست و از نظر بيولوژيكي 97درصد افراد به درمان توسط مزوتراپي پاسخ مثبت مي دهند. به سرعت درمان توسط مزوتراپي بدون دليل مشخصي بستگي به پاسخ دهي بيولوژيكي خود بيمار دارد. شايان ذكر است هيچ گونه عارضه اي پس از درمان و استفاده از داروهاي مزوتراپي گزارش نشده است مگر خطاهاي پزشكي.
يكي از بهترين روش ها براي رفع چين و چروك و ترك هاي پوستي ناشي از چاقي لاغري هاي متناوب و جوانسازي درمان توسط مزوتراپي است. در قسمتي كه مربوط به كل بدن است پس از گذشت يك هفته بعد از تزريق هيچ نشانه اي از جاي تزريق ديده نمي شود. در ليفتينگ صورت سعي مي شود هيچ نشانه اي از ابتدا باقي نماند يا نهايتا پس از گذشت 2 تا 4 روز به كلي محو مي شود. در مورد جوانسازي پوست معمولا هيچ نشانه اي حتي بلافاصله بعد از هر جلسه درمان در صورت بيمار ديده نمي شود.
البته مزوتراپي درماني براي چاقي عمومي نيست گرچه مي شود براي چاقي عمومي نيز استفاده شود اما بطور تخصصي در رابطه با سلوليت و تناسب اندام و از بين بردن چربي هايي كه مقاوم به رژيم غذايي و ورزش هستند طراحي شده است.
مزوتراپي اساسا رژيم غذايي خاصي ندارد چه بسا در برخي موارد به بيمار پيشنهاد مي شود وعده هاي غذايي خود را افزايش بدهد همچنين نه تنها ورزش هاي سنگين پيشنهاد نمي شود بلكه بايد بدون فشار به سيستم هاي قلبي و تنفسي از نرمش هاي متناسب با بدن استفاده كرد.
متاسفانه افراد زيادي به تناسب اندام اهميت نمي دهند و آن را كاري صرفا تجملي و خودپسندانه مي دانند در حالي كه ثابت شده است.
چاقي هاي موضعي علاوه بر آنكه زيبايي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد، بلكه پيش زمينه و ريسك فاكتور بسياري از بيماري ها مانند ديابت و آسيب به مفاصل و بيماري هاي قلب و عروق را بسيار بيشتر مي كند. پس بايد به رفع چاقي هاي موضعي به عنوان يك موضوع درماني نگريسته شود.
عوارض مزوتراپي
اما از سوي ديگر شواهدي هم وجود دارد كه نتايج حاصل از مزوتراپي را به ضربه هاي متعدد وارد شده به لايه هاي پوستي نسبت مي دهد و مصرف مواد مختلف را فاقد اثر هاي عملي مي داند.
اولين تجربه هايي هم كه در مورد اين روش وجود دارد، بدون مواد دارويي موثر بوده است. اين در حالي است كه بيمار از لحاظ مالي در هر جلسه هزينه قابل توجهي را بايد صرف داروهاي لازم براي تزريق كند.
به نظر مي رسد كه اين مواد به طور موضعي باعث تخريب جدار سلول هاي چربي و در نتيجه از بين رفتن تدريجي اين سلول ها شده و طي چند جلسه باعث از بين رفتن حجم چربي ناحيه مي شود.
هرچند تزريق اين مواد در برخي بيماران با نتايج رضايت بخشي همراه است ولي گزارش ها به نتايج كوتاه مدت مربوط است. به عنوان مثال اثر درماني بعد از چند سال از نظر پايداري به خوبي روزهاي اول پس از درمان نيست.
بنابراين حتي اگر در مورد بي ضرر و موثر بودن اين روش هم مطمئن باشيم، باز هم در مورد اثرهاي درماني طولاني مدت اين روش نمي توانيم تضميني داشته باشيم. مشكل ديگري هم كه براي بيشتر بيماران وجود دارد، پرداخت هزينه هاي داروها و انجام كار طي جلسه هاي طولاني و متعدد است كه براي برخي بيماران مشكل است.
تمام روش هاي درماني در پزشكي داراي عوارض جانبي هستند. شايع ترين عارضه براي مزوتراپي، عارضه حساسيت نسبت به داروي مورد استفاده است.
عوارض ناشي از مزوتراپي به 2 دسته كوتاه مدت و بلندمدت تقسيم مي شوند.
برخي عوارض بعد از مدت كوتاهي برطرف مي شود و معمولا پايدار نيستند و خطري جدي محسوب نمي شود. بعد از انجام مزوتراپي ممكن است اين علائم در شما به وجود آيد: ورم، قرمزي، خارش، كبودي، سرگيجه، احساس كسالت، درد و حتي عفونت در محل تزريق. البته عفونت در صورتي به وجود مي آيد كه تزريق در محيطي كاملا استريل و با ابزار صحيح و ضدعفوني شده انجام نشده باشد.
ولي به طور كلي عوارض عمومي مزوتراپي نادر است، چون اساس درمان استفاده از دوزهاي كم داروست.

 



كم خوري مغز را جوان نگه مي دارد

در يك آزمايش جديد معلوم شد پرخوري مي تواند موجب پيرشدن زودتر مغز شود درحالي كه كم خوردن باعث فعال شدن نوعي مولكول در اين عضو حياتي مي شود كه حاصل آن جوان ماندن مغز است.
گروهي از متخصصان دانشگاه «سيكردهارت» در رم، مولكولي را شناسايي كرده اند كه CREB1 ناميده مي شود. اين مولكول محدوديت مصرف كالري را در مغز موش هاي آزمايشگاهي مورد هدف قرار مي دهد.
اين متخصصان متوجه شده اند كه مولكولCREB1 بسياري از ژن هايي را فعال مي سازد كه به افزايش طول عمل مرتبط هستند و هم چنين عامل موثري در فعاليت مناسب مغز محسوب مي شوند. بعلاوه آزمايشات تاييد كرد احتمال فعال سازي اين مولكول زماني افزايش پيدا مي كند كه فرد به كم خوري عادت داشته باشد درحالي كه پرخوري موجب كاهش فعاليت مولكول مزبور مي شود.
به گزارش اينديپندنت، اين متخصصان مي گويند: اميدوار يم بتوانيم درآينده از طريق داروهاي جديد، اين مولكول را فعال كرده و از اين طريق به جوان نگه داشتن مغز و درنتيجه جلوگيري از آلزايمر و پاركينسون كمك كنيم.

 



پنج علامت بيماري كبد

پنج علامت اصلي بيماري كبد كه بايد جدي گرفت و بدنبال درمان آن بود از سوي متخصصان اعلام شد. كبد آزمايشگاه شيميايي طبيعي در بدن است زيرا اختلال در كار آن در وضعيت عمومي بدن منعكس مي شود.
كبد تصفيه خانه بدن است و اختلال در آن در همه جاي بدن نمود مي يابد، علامت اول، پوست بيش از حد خشك يا چرب شده احتمالا جوش يا لكه هاي رنگي بر روي پوست به وجود آمده است.
دوم، تغيير رنگ، ساختار ناخن ها و مو، شكنندگي و ضعف موها و ناخن ها كه علامت كمبود ويتامين هاي ADEF كه آن ها را كبد سنتز مي كند و مي سازد، است.
سوم، بروز جوش هاي چربي زير پوستي (ليپوم)، چهارم، وضعيت عروق كه نشان دهنده اختلال متابوليسم كبد است.
پنجم، خستگي سريع و از دست دادن اشتها
مي توان با پرهيز از مصرف غذاهاي چرب، اضافه كردن ميكرو عناصر، فسفوليپيدها و آنتي اكسيدان هاي فعال به كبد كمك كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14