(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24 اسفند 1390- شماره 20168

پيشنهاد روسيه به شوراي امنيت براي تحقيق درباره كشتار غيرنظاميان ليبي
آغاز رزمايش آمريكا و تركيه در منطقه قونيه
امام جماعت مسجد بروكسل شهيد شد
مردم افغانستان خواستارجهاد عليه اشغالگران آمريكايي شدند
گسترش شعارنويسي در شهرهاي بحرين سقوط آل خليفه حتمي است
يورش شبانه پليس آمريكا به مراكز تجمع معترضان وال استريت
قطع كامل رابطه با اسرائيل راي 508 نماينده پارلمان مصر
تجمع مردمي مقابل محل سخنراني اوباما به جنگ در افغانستان پايان دهيد
حماس: موضعگيري دبيركل سازمان ملل در قبال غزه به نفع اسرائيل است
تلاش غرب براي تصويب قطعنامه عليه سوريه بار ديگر ناكام ماند
تل آويو در نامه فوري به قاهره خواستار برقراري آتش بس در غزه شد
رايزني رژيم سعودي براي خريد موشك هاي هسته اي از پاكستان
هزاران نفر در موريتاني عليه رئيس جمهور به خيابان ها ريختند



پيشنهاد روسيه به شوراي امنيت براي تحقيق درباره كشتار غيرنظاميان ليبي

روسيه در نشست شوراي امنيت سازمان ملل از مقامات ناتو خواست نسبت به كشتار غيرنظاميان در جريان بمباران ليبي پاسخگو باشد.
به گزارش خبرگزاري «اينترفكس»، «سرگئي لاوروف»، وزيرخارجه روسيه در نشست روز دوشنبه شوراي امنيت سازمان ملل كه درباره مسائل خاورميانه و شمال آفريقا برگزار شد، گفت؛ ناتو و كشورهايي كه در جنگ ليبي شركت داشته و مسئوليت هايي در اين رابطه برعهده داشتند، بايد درباره اقدامات خويش و كشتار شهروندان غيرنظامي پاسخگو باشند.
«لاوروف» افزود: جاي بسي تاسف است كه با گذشت مدت زمان زيادي از پايان اين جنگ، هنوز تحقيقاتي در اين زمينه صورت نگرفته است.
به گزارش فارس، نشست وزيران گروه چهارجانبه در حل و فصل مناقشه خاورميانه شامل روسيه، آمريكا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل مي شود.

 



آغاز رزمايش آمريكا و تركيه در منطقه قونيه

نيروي هوايي تركيه به اتفاق نيروي هوايي آمريكا رزمايش هوايي مشتركي را در منطقه قونيه در مركز تركيه آغاز كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروي هوايي تركيه و نيروي هوايي آمريكا رزمايش مشتركي را از پنجم مارس (15 اسفند) آغاز و تا 15 مارس (25 اسفند) ادامه خواهند داد.هدف از اين رزمايش مشترك كه بدون حضور كشورهاي متحد آمريكا و تركيه آغاز شده، ايجاد هماهنگي بين نيروي هوايي دو كشور اعلام شده است15. فروند جنگنده اف16 آمريكا از پايگاه هوايي آمريكا در آلمان به همراه 250 پرسنل وارد تركيه شده و در پايگاه سوم شكاري نيروي هوايي تركيه مستقر شده اند.اين رزمايش در حالي صورت مي گيرد كه در روزهاي اخير تهديدات آمريكا و متحدان غربي و عربي اش عليه سوريه افزايش يافته است. مقامات تركيه هنوز در مورد رزمايش توضيحي نداده اند.


 



امام جماعت مسجد بروكسل شهيد شد

بر اثر حمله افراد ناشناس به مسجد شيعيان در نزديكي بروكسل پايتخت بلژيك، امام جماعت 47 ساله اين مسجدبر اثر خفگي به شهادت رسيد.
به گزارش خبرگزاريها، حدود ساعت 7 بعدازظهر دوشنبه (به وقت بلژيك)، مردي مسلح به تبر، كوكتل مولوتوف و بنزين وارد اين مسجد در «اندرلخت»، حومه بروكسل شد و مسجد را به آتش كشيد. گفته مي شود امام جماعت اين مسجد، هنگام تلاش براي مهار آتش جان خود را از دست داده است. در نتيجه اين حمله كه به بخش قابل توجهي از ساختمان مسجد خسارت زيادي به بار آمد، يك نفر ديگر نيز زخمي شد. «ماري وريك» سخنگوي پليس بلژيك با تاييد اين خبر گفت كه يك نفر در اين رابطه دستگير شده است. بنا به اين گزارش «عبدا... دادو» امام جماعت مسجد شيعيان بروكسل كه پدر 4 فرزند بود، محبوبيت زيادي بين مردم اين شهر داشت.

 



مردم افغانستان خواستارجهاد عليه اشغالگران آمريكايي شدند

هزاران تن از دانشجويان و مردم در شرق افغانستان در اعتراض به كشتار فجيع زنان و كودكان افغان به دست اشغالگران آمريكايي دست به تظاهرات گسترده زده و خواستار اعلام جهاد عليه اشغالگران شدند.
به گزارش خبرگزاري ها چندين هزار نفر از دانشجويان دانشگاه هاي استان ننگرهار به همراه هزاران تن از مردم خشمگين افغانستان ديروز با سر دادن شعار «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اوباما»، جاده كابل-جلال آباد را مسدود كردند و خواهان محاكمه فوري و علني عاملان قتل عام زنان و كودكان در استان قندهار شدند.
معترضان افغان همچنين خواستار خروج فوري اشغالگران از كشورشان و اعلام جهاد بر ضد نظاميان آمريكايي شدند.
پيش از اين نيز ساكنان منطقه «پنجوايي» روز دوشنبه در اعتراض به اين اقدام وحشيانه نظاميان آمريكايي دست به تظاهرات زده و خواستار محاكمه و مجازات عاملان اين جنايت شدند.
فعالان ضد جنگ انگليس نيز ياد قربانيان قتل عام قندهار را گرامي داشتند.
فعالان ضدجنگ انگليس و جمعي از افغاني هاي مقيم اين كشور دوشنبه شب با برگزاري مراسمي در مركز شهر لندن ياد قربانيان جنايت هولناك اشغالگران آمريكايي در قتل عام زنان و كودكان افغاني را در استان قندهار اين كشور گرامي داشتند.
شركت كنندگان در اين مراسم دست نوشته هاي متعددي داشتند كه به روي اكثر آنها نوشته شده بود: نيروهاي نظامي را از افغانستان خارج كنيد؛ سربازان انگليسي را به خانه بازگردانيد؛ قتل عام غيرنظاميان را متوقف كنيد؛ مردم افغانستان را نكشيد.
اين مراسم به دعوت تشكل موسوم به «افغان هاي طرفدار صلح» و با حمايت «ائتلاف جنگ را متوقف كنيد» برگزار شد.
شوراي علماي افغانستان نيز ديروز با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: در صورت تكرار قتل عام مردم بي دفاع افغانستان به دست نظاميان خارجي؛ مردم عليه حضور آنان در اين كشور قيام خواهند كرد.
اين شورا تاكيد كرده، در صورت ادامه حملات؛ مردم افغانستان در برابر آمريكايي ها قيام خواهند كرد و هيچ قدرتي قادر به مقاومت در برابر قيام افغان ها نخواهد بود زيرا تاريخ، توانايي افغان ها را در برابر ظالمان ثابت كرده است.
رئيس جمهور آمريكا نيز در واكنش به جنايت سربازان تحت امرش در قتل عام زنان و كودكان افغاني گفت: اين قتل عام نشان دهنده ضرورت خروج نظاميان جنگي آمريكا از افغانستان تا پايان سال 2014 ميلادي است.
باراك اوباما پيشتر نيز در واكنش به اقدام نظاميان آمريكايي در به آتش كشيدن قرآن مجيد گفته بود اين واقعه تاكيدي بر ضرورت پايان جنگ در افغانستان است.
نتيجه جديدترين نظرسنجي هاي انجام شده نشان دهنده اين است كه 60درصد از مردم آمريكا جنگ كشورشان در افغانستان را بي ارزش مي دانند و 54درصد ديگر نيز خواستار عقب نشيني نظاميان آمريكايي از افغانستان هستند.
وزير دفاع آمريكا نيز براي آرام كردن خشم مردم، نمايندگان و علماي افغانستان به دنبال اين جنايت هولناك اعلام كرد: سرباز آمريكايي كه مرتكب اين جنايت شده است ممكن است با محكوميت اعدام محكوم شود.
لئون پانتا به خبرنگاران گفت: عامل اين كشتار به جرم خود اعتراف كرده است اما هنوز انگيزه اصلي وي مشخص نيست.
در حالي كه وزير دفاع از احتمال اعدام اين سرباز آمريكايي سخن گفت، سخنگوي پنتاگون با محاكمه علني اين سرباز آمريكايي در افغانستان مخالفت كرد. جرج ليتل روز دوشنبه گفت: ارتش آمريكا سرباز آمريكايي مسئول كشتار 17 افغان را تحت پيگرد قضايي قرار خواهد داد، اما محاكمه او در افغانستان انجام نخواهد شد.
پيشتر نمايندگان مجلس افغانستان با صدور بيانيه اي خواستار محاكمه عاملان اين جنايت در خاك اين كشور شده بودند.
گفتني است بامداد روز يكشنبه يك گروهبان از اعضاي كادر اداري ارتش آمريكا مستقر در افغانستان از پايگاه خود در قندهار خارج شده و در يك اقدام جنون آميز در روستايي كه در نزديكي محل اين پايگاه بود به سه خانه حمله كرد كه بر اثر آن 17 زن و كودك كشته و پنج تن ديگر زخمي شدند.
در حالي كه پنتاگون اصرار دارد كه عامل اين جنايت يك نفر بوده است. ولي مردم محلي از نزديك شاهد اين جنايت بوده اند، گفته اند تعداد نظاميان دخيل در اين جنايت چند نفر بوده است و آنها در حالي كه با يك هلي كوپتر پشتيباني مي شدند پس از قتل عام روستائيان، 11 جسد از جمله جسد چهار دختر زير شش سال را در گوشه اي جمع و آنها را آتش زدند.

 



گسترش شعارنويسي در شهرهاي بحرين سقوط آل خليفه حتمي است

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات و شعارنويسي روي ديوارها تاكيد كردند كه انقلاب ادامه دارد و سقوط آل خليفه حتمي است.
مردم بحرين با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز به رغم سركوبگري هاي آل خليفه تاكيد كردند كه همچنان به راه انقلاب مسالمت آميز خود ادامه مي دهند و نظام را سرنگون مي سازند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه حكومت آل خليفه خواستار توجه نهادهاي حقوق بشري به جنايات آل خليفه شدند.
عضو انجمن حقوق بشر بحرين نيز تاكيد كرد كه حملات و تجاوزات رژيم آل خليفه به تظاهركنندگان و بازداشت آنان پس از تظاهرات «لبيك يا بحرين» (19 اسفند) شدت يافته است.
وي افزود، رژيم آل خليفه نه تنها به خواسته معترضان از جمله آزادي زندانيان سياسي، تحقق اصلاحات اجتماعي و اقتصادي و تأمين خواسته هاي شهروندان بحريني توجه نكرده است بلكه به سركوب شهروندان و تعدي به آنان ادامه مي دهد.
«فلاح ربيع» تأكيد كرد، مشكل آل خليفه اين است كه نمي خواهد بپذيرد كه راه حل بحران اين كشور سياسي است نه امنيتي، وي اظهار داشت، باشگاه حقوق بشر بحريني از كميسارياي عالي حقوق بشر خواسته است وظيفه خود را انجام داده و براي رسيدگي به موارد نقض حقوق بشر در بحرين تشكيل پرونده دهد و آن را به شوراي حقوق بشر وابسته به سازمان ملل ارائه كند.
از سوي ديگر يك فعال سياسي بحريني اعلام كرد كه مردم و گروه هاي انقلابي روز 15 مارس (25 اسفند) در اولين سالگرد اشغال بحرين از سوي نيروهاي عربستاني كالاهاي اين كشور در بحرين را تحريم خواهند كرد.
وي افزود، ملت بحرين برنامه هاي متعدد اعتراضي خود را ادامه خواهند داد تا نيروهاي اشغالگر عربستاني مجبور به خروج از اين كشور شوند.

 



يورش شبانه پليس آمريكا به مراكز تجمع معترضان وال استريت

پليس آمريكا به معترضان وال استريت در ايالات تنسي و جورجيا حمله و شماري از آنها را بازداشت كرد.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه «يو اس اي تودي»، پليس «نشويل» واقع در ايالت «تنسي» آمريكا با استفاده از يك كاميون به اردوگاه اعضاي جنبش «وال استريت را اشغال كنيد» حمله و پس از جمع آوري چادرها، گروهي از معترضان را بازداشت كرد.
براساس اين گزارش، معترضان كه مقابل ساختمان دفتر پارلماني شهر چادر زده بودند، پس از مشاهده خشونت هاي پليس با صدور بيانيه اي اعلام كردند، همچنان با قانون تازه تصويب شده اي كه برپايي چادر را ممنوع كرده، مبارزه كرده و به تجمعات ادامه مي دهند.
قانون جديد كه به امضاي فرماندار ايالت تنسي رسيد برپايي هر نوع چادر و تجمع بدون مجوز درنزديكي اماكن دولتي را ممنوع مي كند.
«كريستوفر هامفري»، يكي از مشهورترين اعضاي جنبش ضدسرمايه داري وال استريت در اين باره اعلام كرد، 20 پليس سواره نظام در نيمه هاي شب با حمله به اردوي معترضان اقدام به دستگيري و تخريب چادرها كردند. آنها پس از جمع آوري وسايل معترضان به كمك ماموران شهرداري به سرعت اقدام به شست و شوي محل كرده و محل را ترك كردند.
گروهي از معترضان وال استريت نيز همزمان در شهر «آتلانتا» دست به راهپيمايي زدند. بنا به اعلام شبكه خبري «سي بي اس»، پليس شهر با حمله به معترضان دستكم 14 نفر را بازداشت كرد.
براساس اين گزارش، معترضان مقابل چند شعبه بانكي «چيپس»، از مهمترين بانك هاي آمريكايي و عليه حرص و طمع يك درصد ثروتمند جامعه شعار مي دادند كه با حمله پليس مواجه شدند.
به گفته پليس، اتهام بازداشت شدگان «تخلفات جنايي» است.
گفتني است از زمان آغاز اعتراض ها به نظام سرمايه داري (26 شهريور90) تاكنون بيش از 6 هزار نفر از معترضان بازداشت شدند. به گفته مقامات آمريكايي، شماري از بازداشت شدگان آزاد شده اند.

 



گام هاي بلند بيداري اسلامي
قطع كامل رابطه با اسرائيل راي 508 نماينده پارلمان مصر

نمايندگان پارلمان مصر با صدور بيانيه اي، اخراج سفير اسرائيل و توقف صادرات گاز به رژيم صهيونيستي را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، نمايندگان پارلمان مصر در اين بيانيه، رژيم اسرائيل را به عنوان دشمن شماره يك مصري ها اعلام كردند.
براساس اين گزارش، نمايندگان پارلمان مصر در بيانيه خود متذكر شدند: مصر انقلابي هرگز دوست، شريك يا هم پيمان صهيونيست ها نخواهد بود و اين رژيم، دشمن شماره يك مصر و ملت عرب محسوب مي شود.در اين بيانيه از دولت مصر خواسته شده است با توجه به نفرت عمومي از رژيم صهيونيستي، مناسبات سياسي با تل آويو را قطع كند.
در بيانيه خاطرنشان شده است: ملت هاي عرب با رژيم اسرائيل مانند دشمن برخورد خواهند كرد و از اين به بعد، از دولت مصر درخواست مي شود كه همه روابط و توافق هاي خود با اين دشمن را مورد بازنگري قرار دهد.
نمايندگان پارلمان مصر همچنين از مقاومت مردم فلسطين در مقابل تجاوزات اسرائيل از هر طريق ممكن حمايت و كشتار زنان و كودكان بي گناه غزه را محكوم كردند.
از سوي ديگر، پارلمان مصر، خواستار فرا خواندن سفير اين كشور از تل آويو شد. به گفته نمايندگان مجلس الشعب، اگرچه در شرايط فعلي، شوراي عالي نيروهاي مسلح حاكم بر مصر، تصميم گيرنده نهايي در اين باره خواهد بود، اما رأي پارلمان، نمادي از تغيير شرايط اين كشور پس از سرنگوني حسني مبارك است.پارلمان مصر (الشعب) كه به عنوان مهمترين نهاد قانونگذاري در مصر به شمار مي رود و 508 نماينده دارد، پس از برگزاري سه مرحله انتخابات پارلماني با پيروزي قاطع اسلامگرايان شكل گرفت.
نمايندگان پارلمان مصر متاثر از بيداري اسلامي در منطقه و در مخالفت با رژيم صهيونيستي، آمادگي خود را براي بازنگري در پيمان «كمپ ديويد» و قرارداد صادرات گاز ارزان قيمت كشورشان به اسرائيل اعلام كرده اند و بيانيه روز دوشنبه در اين راستا مي تواند به عنوان نخستين گام در قطع روابط و طرد رژيم صهيونيستي از منطقه ارزيابي شود. مصر اكنون پس از گذشت يك سال از پيروزي انقلاب مردمي «25 ژانويه» هنوز به صورت قانوني صادرات ارزان قيمت گاز به اسرائيل را لغو نكرده است.

 



تجمع مردمي مقابل محل سخنراني اوباما به جنگ در افغانستان پايان دهيد

گروهي از مردم آمريكا در اعتراض به كشتار زنان و كودكان افغاني توسط نظاميان كشورشان، مقابل ساختمان مركز مبارزات انتخاباتي باراك اوباما تجمع كردند.
براساس گزارش ها و تصاوير منتشر شده گروهي از فعالان ضدجنگ روز دوشنبه مقابل ساختمان مركز مبارزات انتخاباتي باراك اوباما در اوكلند (ايالت كاليفرنيا) تجمع كردند و عليه كشتار غيرنظاميان افغان شعار دادند.
معترضان از شب تا صبح و با شمع هاي روشن و با پارچه نوشته هايي در تقبيح سياست هاي جنگي آمريكا بيدار ماندند. بر روي پارچه نوشته هاي معترضان نوشته شده بود: غيرنظاميان را به اسم ما نكشيد. در اين تجمع گروهي از كهنه سربازان آمريكايي كه در جنگ هاي اشغال عراق و افغانستان مشاركت كرده بودند حضور داشتند.
براساس تصاوير منتشر شده، همسر اوباما در زمان اين تجمع در ساختمان حضور داشت و به معترضان ضدجنگ مي خنديد.
خبر ديگر از آمريكا اينكه نتايج جديدترين نظرسنجي انجام شده نشان دهنده كاهش ميزان رضايت مردم آمريكا از رياست جمهوري اوباما است.براساس نتايج اين نظرسنجي كه توسط روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز انجام شده است. تنها 41درصد از مردم آمريكا از عملكرد اوباما رضايت دارند و اين در حالي است كه ميزان نارضايتي از رياست اوباما برابر با 47درصد گزارش شده است و اين ميزان نارضايتي از عملكرد رياست جمهوري آمريكا با توجه به تلاش اوباما براي پيروزي در دور دوم رياست بر كاخ سفيد، (شانس پيروزي) او را در وضعيتي خطرناك قرار مي دهد.
نتايج نظرسنجي اخير مؤسسه گالوپ نيز ميزان محبوبيت عملكردي اوباما را برابر با 49درصد گزارش داده است.

 



حماس: موضعگيري دبيركل سازمان ملل در قبال غزه به نفع اسرائيل است

جنبش حماس موضع دبيركل سازمان ملل در قبال تجاوزات اخير رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه را جانبداري آشكار وي از اين رژيم ارزيابي و آن را محكوم كرد.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، حماس با صدور بيانيه اي تاكيد كرد: ما موضع نامتعادل دبيركل سازمان ملل در نشست شوراي امنيت اين سازمان در قبال تجاوزات اخير دشمن صهيونيستي عليه ساكنان نوار غزه را به شدت محكوم مي كنيم.
در اين بيانيه آمده است: موضع بان كي مون نشانگر جانبداري آشكار وي از تل آويو و برخورد دوگانه وي با قرباني و جلاد است؛ به نحوي كه قرباني را مقصر جلوه مي دهد و جلاد را به خاطر آغاز جنايات خطرناكش عليه مردم بي دفاع فلسطين محكوم نمي كند.در اين بيانيه تصريح شده است، اين موضع به مثابه نقض آشكار موازين و قوانين بين الملل است كه سازمان ملل براساس آنها شكل گرفته است، قوانيني كه تاكيد مي كند كه دفاع از خويشتن حق ملت تحت اشغال است.در بخش ديگر اين بيانيه آمده است، ما از دبيركل سازمان ملل مي خواهيم تا در موضع خود كه رژيم اشغالگر غاصب و ملت بي گناه فلسطين را در يك كفه ترازو مي گذارد، تجديدنظر كند و مواضع منصفانه در قبال فلسطينيان اتخاذ كند، فلسطينياني كه به دست دشمن صهيونيستي به خاك و خون كشيده مي شوند و از خانه و كاشانه شان رانده مي شوند، ما همچنين از اتحاديه عرب و سازمان همكاري اسلامي و سازمان هاي حقوقي درخواست مي كنيم تا ضمن محكوم كردن اين موضع ناعادلانه، از ملت فلسطين در مصاف با رژيم غاصب صهيونيستي حمايت كنند.
جنبش حماس همچنين درباره عواقب تجاوزات به غزه هشدار داد.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين با بيان اينكه رژيم صهيونيستي در حمله به غزه به دنبال فرار از مشكلاتش در قبال جامعه جهاني و ناكام كردن تلاش ها براي آشتي فلسطيني ها است تاكيد كرد كه گروه هاي مقاومت معادله بازدارندگي مبتني بر هراس از مقاومت را بر دشمن تحميل كرده اند و هيچ گاه آتش بس مجاني به اين رژيم نمي دهند.
سخنگوي اين جنبش اظهار داشت، تا زماني كه دشمن صهيونيستي به تجاوزات خود عليه مردم بي گناه غزه ادامه مي دهد آتش بس معنايي ندارد.
«داود شهاب» تاكيد كرد، اگر رژيم صهيونيستي بار ديگر دست به ترور فلسطيني ها بزند جهاد اسلامي پاسخ كوبنده اي به آن خواهد داد.
وي همچنين گفت، پيشنهاد آتش بس كه ازسوي دولت مصر عنوان شده بستگي به پذيرش شروط مقاومت دارد و اگر رژيم صهيونيستي آتش بس را نقض كند ما حملات خود را افزايش خواهيم داد.

 



تلاش غرب براي تصويب قطعنامه عليه سوريه بار ديگر ناكام ماند

اختلافات اعضاي شوراي امنيت در نيويورك مانع تصويب قطعنامه از سوي آمريكا عليه سوريه شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، به رغم تلاش آمريكا براي ارائه پيش نويس قطعنامه جديد عليه سوريه در شوراي امنيت، اختلافات اعضا مانع از ارائه پيش نويس قطعنامه و تصويب آن شد.
نمايندگان روسيه و چين در نشست دوشنبه شب شوراي امنيت كه نمايندگان كشورهاي غربي آن را به نشست ضد سوري تبديل كرده بودند بر مخالفت قاطع كشورهايشان با هرگونه دخالت نظامي در امور سوريه تاكيد كردند.
با مخالفت روسيه و چين تلاش آمريكا و ديگر اعضاي شوراي امنيت با شكست مواجه شد.
پيشتر نيز غربي ها و رژيم هاي عربي همسو به سبب وتوي پيش نويس قطعنامه ضد سوري از سوي روسيه و چين با ناكامي بزرگي روبه رو شده بودند.
غربي ها و رژيم هاي عربي بر ضرورت حمايت گسترده از گروه هاي مسلح و ارسال سلاح براي آنها در راستاي جلوگيري از حل بحران سوريه و به شكست كشاندن اقدامات اصلاح طلبانه نظام اين كشور اصرار دارند.
هيلاري كلينتون در سخنراني خود در نشست شوراي امنيت خواستار حمايت مسكو وپكن از طرح پيشنهادي ضد سوري شد.
وي اظهار داشت، ما بر اين باوريم كه اكنون وقت آن است كه تمام كشورها و حتي آن كشورهايي كه پيشتر رشته هاي ما را پنبه كرده اند از رويكرد سياسي و بشردوستانه ارائه شده از سوي اتحاديه عرب در قبال سوريه حمايت كنند.
اين اظهارات كلينتون در شرايطي عنوان مي شود كه روسيه و چين به عنوان اعضاي دايم شوراي امنيت و داشتن حق وتو قطعنامه هاي ضدسوري را نامتعادل و تنها با هدف تغيير نظام در سوريه خوانده اند.
سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه نيز پس از نشست شوراي امنيت در جمع خبرنگاران گفت، تا زماني كه بين اعضاي شورا اختلاف وجود دارد راه حلي براي برون رفت از بحران كنوني سوريه پيدا نمي شود.
وي افزود، شوراي امنيت بايد براساس صحنه هاي نشان داده شده در شبكه هاي تلويزيوني قضاوت نكند بلكه بايد واقعيات را ببيند و تلاش كند تا خشونت ها در سوريه متوقف شود.
وزيرخارجه روسيه گفت: در سوريه گروه هاي مسلحي عليه دولت در حال مبارزه هستند كه برخي از آنها متحد القاعده هستند.
در همين رابطه عدنان محمود وزير اطلاع رساني سوريه تاكيد كرد كه قطر و عربستان به علت حمايت مالي و تسليحاتي از اقدامات تروريست ها در سوريه شريك جرم آنان هستند.
وي افزود، مسئوليت ريختن خون سوري ها برعهده كساني است كه از تروريست ها با پول و اسلحه حمايت مي كنند.
كوفي عنان فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه روز گذشته به تركيه سفر و با نخست وزير اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس در تركيه، كوفي عنان كه پس از سفر به سوريه و ملاقات با بشار اسد و ديگر مقامات عالي رتبه دمشق به تركيه سفر كرده، در آنكارا با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديدار و گفت وگو كرد. در مورد جزئيات اين ديدار كه بيش از يك ساعت به طول انجاميد و حول محور تحولات سوريه و برداشت هاي عنان از سفر خود به اين كشور صورت گرفت، بيانيه اي صادر نشد.
عبدالله دوم پادشاه اردن نيز روز گذشته در رياض با همتاي سعودي خود درباره تحولات منطقه به ويژه اوضاع سوريه به بحث و رايزني پرداخت.
در اين ديدار كه در يكي از كاخ هاي پادشاه عربستان برگزار شد، مسائل مهم منطقه اي و بين المللي و روابط دو جانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سران عربستان و اردن همچنين درباره اقدامات ضد سوري به بحث و تبادل نظر پرداختند. روند به بن بست رسيده سازش هم از جمله محورهاي مذاكرات عبدالله دوم و عبدالله بن عبدالعزيز بود.
عربستان از جمله رژيم هايي است كه به صراحت از گروه هاي مسلح در سوريه و اقدامات خشونت آميز آنها حمايت مي كند و در اين زمينه بارها خواستار حمايت تسليحاتي از اين گروه ها شده است، اردن نيز همسويي كاملي با سياست هاي آل سعود دارد.

 



تل آويو در نامه فوري به قاهره خواستار برقراري آتش بس در غزه شد

منابع نظامي رژيم صهيونيستي فاش كردند مقامات سياسي اين رژيم در نامه اي به سازمان اطلاعات مصر ضمن ابراز نگراني از احتمال شليك موشك به تل آويو، خواستار مداخله فوري اين كشور براي جلوگيري از اقدامات مبارزان فلسطيني شدند.
به گزارش فارس، سايت «دبكا» نزديك به سازمان اطلاعاتي و امنيتي رژيم صهيونيستي به نقل از منابع نظامي فاش كرد مقامات سياسي اين رژيم بامداد روز دوشنبه در نامه اي به قاهره خواستار مداخله فوري مصر براي جلوگيري از اقدام جهاد اسلامي براي شليك موشك «فجر» به تل آويو شد .
بر اساس اين گزارش، اسرائيل با ابراز نگراني از احتمال موشك باران شدن تل آويو از سوي مبارزان فلسطيني، طي نامه اي به سرلشگر «مراد موافي»، رئيس سازمان اطلاعات مصر تهديد كرد در صورت بمباران تل آويو پاسخ ارتش اسرائيل سخت خواهد بود . تل آويو در اين نامه اشاره كرد كه اطلاعات به دست آمده نشان مي دهد جنبش جهاد اسلامي دو موشك فجر- يكي فجر 5 با برد 110 كيلومتر و ديگري فجر 3 با برد 60 كيلومتر- در اختيار دارد. در همين راستا گردان هاي القدس در بيانيه اي اعلام كرد كه 14 عضو اين گردان ها در حملات چند روز گذشته صهيونيست ها به نوار غزه به شهادت رسيدند و اين گردان هانيز در پاسخ به جنايت رژيم صهيونيستي نزديك به 200 موشك به سمت اهداف اسرائيلي شليك كرده است . در بخشي از اين بيانيه آمده: ديگر آن دوراني كه دشمن شروط خود را بر ما تحميل مي كرد به سر آمده و هرگز باز نخواهد گشت!
گفتني است، در جريان درگيري هاي چند روز گذشته حماس با نظاميان رژيم صهيونيستي، خبرهايي مبني بر رسيدن موشك هاي فلسطينيان به 30 كيلومتري تل آويو مخابره شد. اين خبر باعث نگراني جدي صهيونيست ها شده است.

 



رايزني رژيم سعودي براي خريد موشك هاي هسته اي از پاكستان

يك سياستمدار مصري از تلاش عربستان براي خريد موشك هاي قادر به حمل كلاهك هسته اي از پاكستان خبر داد.
به گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از روزنامه «مباشر»، «محمد غنيم» دبيركل حزب الله مصر طي سخناني با اعلام اين خبر اظهار داشت: عربستان به صورت پنهاني در حال رايزني با مقام هاي پاكستاني براي خريد موشك هاي قاره پيماست.
دبيركل حزب الله مصر با استناد به اخبار پخش شده از راديو سوئد خاطرنشان كرد: سخن از همكاري برخي طرف ها در سوئد براي ساخت كارخانه توليد سلاح در عربستان، بحث و جدل گسترده اي را در منطقه به راه انداخته است.
اين در حالي است كه نمايندگان پارلمان سوئد در جلسه استيضاح وزير دفاع اين كشور، از توافق هاي پنهاني با رژيم عربستان براي ساخت كارخانه توليد سلاح پرده برداشتند.
از سوي ديگر با افزايش مخالفت ها و اعتراض هاي مردمي در عربستان در روزهاي اخير، «جمعيت حقوق شهروندي و سياسي عربستان» از تصميم سمبليك 38 فعال سعودي براي اعتصاب غذاي دو روزه در اعتراض به بازداشت «محمد البجادي» (فعال حقوق بشر) خبر داد.
جمعيت حقوق شهروندي و سياسي عربستان، براي برگزاري اعتصاب غذا در روزهاي پنجشنبه و جمعه آينده دعوت به عمل آورده است و تاكنون 38 فعال در پايگاه اينترنتي اين جمعيت، موافقت خود را با شركت در اعتصاب ابراز داشته اند.
اين در حالي است كه جمعيت ها و سازمان هاي حقوق بشر، در عربستان، بر اين باورند كه بيش از 30 هزار زنداني هم اكنون در بازداشتگاه هاي رژيم آل سعود به سر مي برند.

 



هزاران نفر در موريتاني عليه رئيس جمهور به خيابان ها ريختند

افزايش قيمت بنزين هزاران نفر را در موريتاني به خيابان هاي نواكشوت (پايتخت) سرازير كرد.
به گزارش خبرگزاري ها در اين تظاهرات كه به دعوت احزاب مخالف دولت در روز دوشنبه برگزار شد، تظاهركنندگان خواستار كناره گيري «ولد عبدالعزيز» (رئيس جمهور موريتاني) شدند.
براساس اين گزارش، معترضان با طي يك مسير شش كيلومتري در ميدان مركزي شهر تجمع كرده و ضمن سر دادن شعارهاي ضددولتيرئيس جمهور كنوني موريتاني را عامل اصلي بحران سياسي در كشور قلمداد كردند.
تظاهرات روز دوشنبه كه بزرگترين اعتراضات سياسي طي دو سال اخير است، از سوي بسياري از رسانه هاي جمعي موريتاني به عنوان يك همه پرسي در مورد «محمد ولد عبدالعزيز» عنوان شده است.
در اين تظاهرات اعتراض آميز، بسياري از شخصيت ها و رهبران مخالف دولت حضور داشتند و معترضان محمد ولد عبدالعزيز را به بي كفايتي و ناتواني در اداره امور كشور متهم كرده و كناره گيري وي را از قدرت خواستار شدند.
رهبران احزاب و سازمان هاي سياسي مخالف دولت موريتاني، نزديك به دو هفته پيش نيز با برگزاري يك نشست خبري در پايتخت اعلام كردند: اگر محمد ولد عبدالعزيز، به فكر مصالح كشور است از قدرت كناره گيري كند.
معترضان موريتانيايي پيشنهاد دولت براي برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور را رد و اعلام كردند: در شرايط فعلي برگزاري انتخابات به صورت شفاف و سالم ممكن نيست.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14