(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24 اسفند 1390- شماره 20168

خوشبيني استرس را دور مي كند
داروهاي گياهي خوب يا بد ؟
نامرئي كردن كشتي ها در برابر امواج
كيست هاي سينه را جدي بگيريد
انسان آينده با چشماني به تيزي عقاب
گريپ فروت تأثير برخي داروها را كاهش مي دهد



خوشبيني استرس را دور مي كند

هرچند كه ما امروزه با خطراتي كه اجدادمان را در گذشته تهديد مي كرد سر و كار نداريم، اما بدن ما همچنان به واكنش نشان دادن در برابر اين انگيزه هاي قوي همانند گذشته ادامه داده است.
در جهان كنوني بدن به جاي پاسخ به حيوانات و فرار از آنها و مخفي شدن و استتار كردن، در برابر مسائل و مشكلات ديگري مثل گير كردن در ترافيك يا نگراني درباره مشكلات تجاري و ساير مشكلات روزمره عكس العمل نشان مي دهد.
پژوهش هاي جديد مركز تحقيقاتي دانشگاه بوفالو در واشنگتن نشان مي دهد باتوجه به اين نوع استرس، بدن در برابر تغييرات زير قرار مي گيرد:
- غدد آدرنال، آدرنالين ترشح مي كند و با اين عمل بقيه هورمون هاي استرس نيز كه فعاليت ارگان هاي نخستين بدن را هدايت مي كنند، وارد عمل مي شوند.
- تنفس سريع تر مي شود و بدن اكسيژن بيشتري جذب مي كند. - كبد براي تأمين انرژي اضافه گلوكز (قند خون) بيشتري آزاد مي كند.
- ضربان قلب سريع تر مي شود و فشار خون بالا مي رود چون مي خواهد توزيع اكسيژن و مواد مغذي درون بدن را افزايش دهد.
- جريان خون موجود در مغز و عضلات افزايش مي يابد و در همين لحظه فعاليت ارگان هاي هضم و گوارش كاهش پيدا مي كند.
بدون اين كه دماي بدن بالا برود، تعريق افزايش پيدا مي كند و به بدن اين اجازه را مي دهد تا كالري بيشتري بسوزاند.
مقابله با لشگري از هورمون ها
هر فرد باتوجه به پاسخ فيزيكي بدن خود درجات مختلفي از استرس را تجربه مي كند. هرچه ميزان استرس بيشتر باشد، احتمال بروز بيماري هاي گوناگون بيشتر خواهد بود. زماني كه فرد با يك عامل استرس زا سر و كار داشته باشد، بدن وي انبوهي از هورمون هاي استرس مثل آدرنالين و كورتيزول آزاد مي كند و آنها نيز سيگنال هاي زيادي به بخش هاي مختلف بدن مي فرستند و اعلام آماده باش مي كنند.
به عنوان نمونه كبد براي تأمين انرژي سلول هاي ماهيچه اي، گلوكز ترشح مي كند، ريه ها بازتر و ضربان قلب سريع تر مي شود، فشار خون بالا مي رود و خوني كه حاوي اكسيژن بيشتري است درون بدن جريان پيدا مي كند همه اين عوامل منجر به افزايش فشار خون، ازهم پاشي فعاليت روده ها، يبوست، خستگي، عصبانيت و بروز خشم و افسردگي مي شود.
علاوه بر اين استرس موجب چاقي هم مي شود. كورتيزول نه فقط قدرت زيادي در افزايش اشتها دارد، بلكه ميزان بيش از حد آن موجب تحريك سلول هاي چربي داخل شكم و در نتيجه جذب چربي بيشتري مي شود و اين چاقي در نهايت مي تواند منجر به حمله قلبي و انواع ديابت مي شود.
در حقيقت شما نمي توانيد كاملاً استرس را از زندگي خود حذف كنيد حتي اگر بخواهيد، اما مي توانيد راه هاي عكس العمل نسبت به آن را تغيير دهيد. نخستين گام براي رسيدن به اين هدف، نفس كشيدن صحيح است. بيشتر بزرگسالان فقط 20درصد هوا وارد ريه هاي خود مي كنند و بدن آنها اصلاً حركتي ندارد و اين حالت وقتي دچار استرس مي شوند، كمتر نيز مي شود.
با نفس كشيدن صحيح و چند نفس عميق اين پيغام را به اندام هاي بدن مي فرستيد كه كار خاصي نبايد انجام دهند و اين پيغام به مغز فرستاده مي شود كه شما در حالت سكون قرار داريد بنابراين ضربان قلب و اكسيژن مصرفي براي آن سرعت كمتري پيدا مي كند.
سومين گام مثبت انديشي و خوشبين بودن است. وقتي متوجه شديد به افزايش كلسترول مبتلا شده ايد، چه عكس العملي نشان مي دهيد؟ آيا مي ترسيد و سريع حمله قلبي و مرگ را پيش چشم خود تصور مي كنيد يا اين كه چند نفس عميق مي كشيد و با خود فكر مي كنيد اين خبر زياد هم وحشتناك نيست و شما با چند تغيير كوچك در رژيم غذايي و شيوه زندگي خود مي توانيد اين مشكل را برطرف كنيد.
هميشه خوشبين باشيد
اگر جزو دسته دوم هستيد به خود تبريك بگوييد، افرادي كه هميشه نيمه پر ليوان را مي بينند در زندگي موفق تر هستند. مطالعات نشان مي دهد، افراد خوش بين، كمتر از بقيه افراد بيمار مي شوند و زودتر از ديگران نيز از شر بيماري خلاص مي شوند. بهبودي در بيماران سرطاني كه به زندگي خوش بين و اميدوار هستند 40درصد بيش از ديگران است.
هميشه شاد باشيد و با صورت بشاش و شاداب روز خود را آغاز كنيد. سعي كنيد زمان خود را در كنترل داشته باشيد. ياد بگيريد چگونه «نه» بگوييد و كارهايي را كه دوست نداريد، انجام ندهيد. بخشش را ياد بگيريد.
پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد در افرادي كه نمي توانند گذشت داشته باشند بيماري هاي افزايش فشار خون و افزايش ضربان قلب بيشتر ديده مي شود، زيرا آنها نسبت به بقيه استرس بيشتري دارند. اين افراد وقتي درباره فرد خاطي و رفتار او فكر مي كنند، عصباني مي شوند و استرس بيشتري پيدا مي كنند. براي كاهش ميزان استرس مي توانيد راه هاي زير را نيز امتحان كنيد:
- منابع استرس زا را تا حد امكان از زندگي خود حذف كنيد.
به عنوان نمونه اگر ترافيك و شلوغي موجب آزار و تنش شما مي شود، در ساعت هايي كه احساس مي كنيد خيابان خلوت تر است، از خانه بيرون برويد.
- اگر جزو افرادي هستيد كه هميشه تأخير دارند و اين مسئله موجب ايجاد استرس شما مي شود، نگران نباشيد به جاي نگراني آرام روي يك صندلي بنشينيد، مداد و كاغذ برداريد و وقت و زمان خود را تقسيم بندي كنيد، مثلا يادداشت كنيد از خانه تا محل كار چند دقيقه طول مي كشد، پس چه ساعاتي بايد خانه را ترك كنيد اگر همه برنامه ها و فعاليت هاي ضروري خود را يادداشت كرديد و زمان كم داشتيد، مطمئن باشيد كه بيش از توان خود مي خواهيد كار انجام دهيد و شايد برخي از آنها اضافه باشند. بنابراين ليست جديد ديگري تهيه كنيد و با آن پيش برويد.
- خود را از شرايط استرس زا دور كنيد. اگر ورزش خاصي يا تماشاي يك ورزش خاص شما را دچار تنش و استرس مي كند از آن دوري كنيد و ورزش ديگر را امتحان كنيد.
- در يك زمان فقط يك كار معين را انجام دهيد، مثلا وقتي كه مشغول استفاده از دستگاه هاي ورزشي هوازي هستيد، لازم نيست به راديو يا ضبط هم گوش دهيد. به خاطر داشته باشيد، گاهي لازم است هيچ كاري انجام ندهيد.
مطمئنا زماني كه شما در اداره يا محل كار خود هستيد، پراسترس ترين بخش روز شماست، اما بايد سعي كنيد اين شرايط را تغيير دهيد.
حين كار در طول روز، دقايقي به خود مرخصي بدهيد. اين كار موجب مي شود مغز پاك و كمي از فشار كاري كاسته شود. گاهي حتي با رفتن به آشپزخانه و خوردن يك ليوان آب مي توانيد اين كار را انجام دهيد.كارهاي لازم و ضروري را صبح ها كه انرژي بيشتري داريد، انجام دهيد و انجام كارهاي ساده تر را به بعدازظهر كه خسته هستيد و انرژي كمتري داريد، موكول كنيد.
با استفاده از راهكارهاي ذكر شده مي توانيد استرس را تا حد امكان از محيط زندگي خود دور كنيد.

 



داروهاي گياهي خوب يا بد ؟

كاربرد طب سنتي براي درمان از گذشته تا امروز در بسياري از كشورهاي جهان رايج است. اما آيا مي توان تنها با استفاده از داروهاي گياهي به جنگ بيماري ها رفت؟
تنوع گونه هاي گياهي، جايگاه مناسبي را در زمينه توليد، گسترش و مصرف دارو در برخي جوامع ايجاد كرده است و از سويي به صورت پيوسته تهيه و مصرف آنها به منظور استفاده هاي دارويي، غذايي، آرايشي، بهداشتي، درماني و صنعتي متداول بوده است.
داروهاي طبيعي كه اكنون توليد وعرضه مي شود، حاصل اطلاعاتي است كه در فرآيند توليد و مصرف اين محصولات از گذشته تجربه شده و همپاي كسب تجربيات به صورت علمي به كار گرفته شده است. استفاده از روش هاي سنتي براي توليد اين محصولات هنوز ادامه دارد و استفاده از روش هاي جديد به تدريج جايگاه ويژه با كارايي بالاي خود را خصوصا در بخش صنعت باز كرده است.
استقبال مردم از داروهاي طبيعي و مصرف انواع فرآورده هاي آن و اسانس به عنوان موادطبيعي، عطر و طعم دهنده هاي غذايي و نيز استفاده هاي بهداشتي و تأسيس كارخانه هايي كه با استفاده از روش هاي جديد صنعتي اسانس ها و داروهاي گياهي را توليد و عرضه مي كنند، پيشرفت وگسترش توليد و عرضه اين گونه محصولات را نويد مي دهند.
امروزه محققان زيادي نيز به اين سمت پيش مي روند كه در درمان بيماي ها از داروهاي با منشا گياهي استفاده كنند.
به عقيده محققان اثرات اين داروها را نبايد به صورت كامل قبول يا رد كرد، در حال حاضر براي برخي داروهاي گياهي جايگزين شيميايي وجود ندارد، اما برخي ديگر چنين نيستند؛ به عنوان مثال داروهاي «مدر» جايگزين شيميايي دارند، اما دارويي همچون «تاكسول» كه براي درمان سرطان سينه مصرف مي شود، فقط گياهي بوده و هنوز جايگزين شيميايي براي آن پيدا نشده است.
گاهي اين داروها كاملا توان درمان بيماري را ندارند، اما مي توان با تجويز پزشك در كنار داروهاي شيميايي از داروهاي گياهي استفاده كرد. به عنوان مثال، در فصل زمستان مادران با بروز علائم سرماخوردگي در كودكان از مراجعه به پزشك خودداري مي كنند، در حالي كه مراجعه نكردن به موقع و استفاده نكردن از داروهاي آنتي بيوتيك مي تواند عوارض جبران ناپذيري مثل بيماري هاي قلبي و آنژين را در كودكان به دنبال داشته باشد از اينرو درمان هاي سنتي و گياهي به تنهايي كافي نيست.
به طور كلي شناخت بيماري و داروها در تخصص پزشك است، لذا نبايد به تجويزهاي خودسرانه سلامت خود را به خطر بيندازيد.
داروها به دو دسته تقسيم مي شوند. دسته اول داروهاي شيميايي است كه به صورت مصنوعي ساخته مي شوند و دسته دوم داروهايي با منشأ طبيعي شامل مواد گياهي، حيواني و معدني هستند. در حال حاضر 90 درصد گياهان در دسته داروهاي گياهي قرار دارند.
داروهاي گياهي غيرقابل قياس با داروهاي شيميايي
داروهاي شيميايي قدمتي 160 ساله دارند. يعني از اواسط دهه 1850 ميلادي نخستين دارو به صورت مصنوعي ساخته شد و تا قبل از آن هر چه دارو در سيستم پزشكي وجود داشت، به صورت داروهاي طبيعي بود. در مدت 150 سال مصرف داروهاي شيميايي قطعا آنها عوارضي جزئي و گذرا تا عارضه هاي سرطان زايي داشته اند و از سويي هزاران سال استفاده از داروهاي گياهي نشان داده است كه عوارض آنها اصلا قابل قياس با داروهاي شيميايي نيست. به همين علت بسياري از بيماران از جمله مبتلايان به بيماري هاي روحي- رواني، فشار خون و چربي ترجيح مي دهند از داروهاي كم عارضه تر استفاده كنند.هر چند مردم در دو دهه اخير در بيشتر كشورها علاقه مند به مصرف داروهاي گياهي و طبيعي هستند، و با استقبال مردم در دهه هاي اخير، كارخانه ها فعاليت هاي گسترده اي را براي توليد اين نوع محصولات گياهي آغاز كردند و اقلام بسياري نيز توليد شده است.
در حال حاضر در كشور ژاپن حدود 50 تا 70 درصد داروها با منشأ گياهي است و در آلمان 10 هزار قلم و در سوئيس 4 هزار قلم داروي گياهي وجود دارد. همچنين براساس آمارهاي سازمان جهاني بهداشت، در كشور آلمان بيش از 60 درصد مردم داروهاي گياهي مصرف مي كنند؛ اين در حالي است كه اين كشور يكي از بزرگترين توليدكنندگان داروهاي شيميايي است.
هم اكنون حدود 650 هزار گياه در كره زمين شناخته شده كه داراي مواد زيادي هستند و بسياري از آنها مي توانند تبديل به داروهاي صنعتي گياهي شوند. گياهان دارويي نيز شامل بخش يا بخش هايي از گياه است كه پس از خشكاندن بدون ايجاد هرگونه تغييري به شرط عاري بودن از آلودگي هاي ميكروبي و قارچي و بدون هرگونه تبليغ و ادعايي روي بسته بندي به فروش مي رسد.

 



نامرئي كردن كشتي ها در برابر امواج

دانشمندان راهي براي فريب دادن توفانهاي دريايي يافته اند كه مي تواند بسياري از كشتي ها را از آسيب اين توفانهاي شديد در امان بدارد.
به گزارش مهر، ابداع محققان دانشگاه كاليفرنيا بركلي آخرين نمونه از ابداعاتي است كه در راستاي تحقيقات نامرئي سازي انجام گرفته كه بيشتر آنها توسط پنتاگون پشتيباني مي شود، اما اين ابداع خلاف ديگر ابداعات به منظور مخفي كردن كشتي هاي نظامي از ديد ديگران نيست، بلكه دانشمندان در تلاشند با استفاده از شيوه اي آب دريا را فريب داده و كشتي ها را از چنگ توفانهاي دريايي نجات دهند.
هدف اصلي ايمن سازي كشتي ها در برابر حركات بالا و پايين امواج دريا است، موضوعي كه مي تواند از تاخير كشتي ها يا تغيير مسير آنها در شرايط بدآب و هوايي جلوگيري كند.
دانشمندان در مطالعات پيشين خود تلاش مي كردند با استفاده از متامواد نور را منحرف كرده و از ديده شدن اجسام توسط چشم انسان جلوگيري كنند، با وجود اينكه تا به امروز تلاش هاي فراواني در جهت نامرئي سازي اجسام مختلف انجام گرفته، نامرئي شدن هنوز در سطح نورهايي با فركانس پايين امكان پذير است نه نور مرئي.
از اين رو اين بار دانشمندان به جاي اينكه جسمي را در برابر نور پنهان كنند، آن را در برابر آب پنهان مي كنند. آب در اقيانوس معمولا به لايه هاي مختلفي طبقه بندي مي شود كه لايه هاي بالايي نسبت به لايه هاي پاييني گرمتر و سبكتر است در حالي كه لايه هاي زيري سردتر و متراكم تر است. امواج بر روي سطح آب نيز حركت مي كنند اما ميان دو لايه سرد و گرم نيز حركت مي كنند كه اين امواج به امواج بينابيني شهرت دارند.
دانشمندان دريافتند مي توان با تبديل امواج سطحي به امواج بينابيني كشتي ها را از آسيب هاي ناشي از امواج قدرتمند سطحي نجات دهند. دانشمندان با استفاده از شبيه سازي هاي رايانه اي فرايند فرو ريختن بخشي از امواج را در امتداد بستر اقيانوس در برابر جسمي مانند يك كشتي شبيه سازي كردند. انتقال انرژي ميان بخش هاي پاييني و بالايي موج منجر به ايجاد نوعي «بردار موجي» مي شود.براساس گزارش پاپ ساينس، محاسبات انجام شده نشان مي دهند تا زماني كه اين بردار موج با اختلاف بردارهاي امواج سطحي و بينابيني برابر باشند، يك موج قدرتمند كه در مسير برخورد با يك كشتي قرار دارد، به صورت ناگهاني ناپديد خواهد شد. به گفته دانشمندان اين شيوه بيشتر براي ساختارهاي ثابت در دريا كاربرد خواهد داشت.

 



كيست هاي سينه را جدي بگيريد

سرطان سينه و پس از آن كيست سينه كه به فيبرو كيستيك معروف شده خطرناك ترين بيماري هايي است كه همواره پزشكان نسبت به پيشگيري و درمان آن هشدار داده اند.
همه توده هايي كه در سينه ايجاد يا احساس مي شوند، لزوما سرطاني نيستند و اگر اين توده ها سرطاني هم باشند، با تشخيص زودرس و اقدام سريع درمان پذير خواهند بود، اما بسياري از خانم ها با مشاهده توده اي كوچك بلافاصله نگران و مضطرب مي شوند و حتي از مراجعه به پزشك هراس دارند. آمارها نشان مي دهد حدود 47 درصد خانم ها در دوره اي از زندگي اين توده ها را لمس مي كنند.
هر توده اي مي تواند به معني وجود سرطان باشد تا عكس اين موضوع ثابت شود، اما اين نبايد زنان را نگران كند. هرچه سن يك زن بالاتر باشد، احتمال بيشتري دارد تا يكي از 7 تا 8 نفري باشد كه مبتلا به سرطان مي شوند. همچنين احتمال بيشتري وجود دارد كه توده ها در زنان سالمند سرطاني شوند.
وقتي يك توده سرطاني نباشد، به چه دليل ممكن است ايجاد شده باشد؟ اين توده ها ممكن است كيست هايي باشند كه معمولا خطرناك نيستند، اما ممكن است رشد غيرسرطاني و غيرطبيعي سلول ها باشد نظير فيبروآدنوما كه كمتر شايع است و يا لخته هاي خوني كه موجب ايجاد توده مي شوند.
همچنين اين توده هاي كاذب ممكن است در اثر تغييرات هورموني ايجاد شوند كه در واقع اصلا آنها توده نيستند.
به هر حال دليل توده ها هرچه باشد، نبايد مورد غفلت واقع شود و بايد از سوي پزشك اطمينان حاصل شود كه خطرناك نيستند. گاهي لازم است معاينه جسمي از سوي پزشك صورت گيرد و گاهي نياز به ماموگرافي و در برخي اوقات نياز به سونوگرافي است. با انجام اين آزمون ها علت توده ها دقيقاً مشخص خواهد شد.
به گفته محققان دانشگاه لومباردي واشنگتن هميشه سرطان با توده همراه نيستند. گاهي اوقات قبل از اين كه خانمي احساس توده داشته باشد، بعد از انجام ماموگرافي مشخص مي شود كه او دچار سرطان است. بسياري از سرطان ها هنگام آزمون هاي غربالگري ماموگرافي تشخيص داده مي شوند.
آزاردهنده اما بي خطر
هميشه توده هاي سرطاني متفاوت از توده هاي خوش خيم نيستند. توده هاي سرطاني و توده هاي غيرسرطاني يا همان خوش خيم، ممكن است با يكديگر اشتباه گرفته شوند.
زنان غالبا فكر مي كنند وقتي توده اي سرطاني باشد، آن را به صورت توده اي سفت احساس مي كنند كه به اطراف حركت نمي كند. اين در حالي است كه توده ها همچنين ممكن است نرم و متحرك باشند. بنابراين هميشه نمي توان گفت كه توده هاي سفت، سرطاني و توده هاي نرم، بي خطر هستند.
كيست مي تواند دردناك و گاهي آزاردهنده باشد، اما در حالت كلي بي خطر هستند. كيست ها بيشتر در سنين حدود 30 يا 40 سالگي به وجود آيند. اما ممكن است در هنگام استفاده از هورمون درماني باقي بماند يا دوباره ايجاد شود. كيست مي تواند بخشي از بيماري فيبروسيست باشد.
بررسي ها نشان داده كه درمان كيست ها معمولاً حياتي نيست مگر اين كه دردناك يا باعث ناراحتي باشد. در اغلب موارد، ناراحتي كه ايجاد مي كنند مي تواند با تخليه مايع از كيست كاهش يابد. كيست ها به دليل رشد غدد شيري شكل مي گيرند.
كيست هاي كوچك در طول معاينه فيزيكي احساس نمي شوند و برخي كيست هاي بزرگ همانند توده احساس مي شوند. با اين حال، بيشتر كيست ها، صرف نظر از اندازه شان در طول آزمون فيزيكي قابل شناسايي نيستند.
به عقيده محققان 60 درصد ابتلاي زنان دليل مشخصي ندارد. اما از آنجا كه در اين دوران بانوان به درك و همدلي همسران و اطرافيان نياز دارند و اين نياز مي تواند در روابط بين فردي و شغلي افراد تأثيرگذار باشد، از اين رو پرداختن به اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار است.
كيست ها در صورتي كه عمقي باشند احساس سوزش ايجاد مي كنند. اما اگر سطحي باشند غالبا نرم و گرد حس مي شوند. گاهي توده هايي كه در لمس به نظر خوش خيم و نرم و متحرك مي آيند مي توانند سرطاني باشند. توده هايي كه با لمس آن ها احساس خراش و سوزش وجود داشته باشد معمولا خوش خيم هستند و اما بهترين توصيه اين است كه اگر هنگام لمس هر احساسي داشتيد بايد توسط پزشك مورد بررسي قرار بگيريد.
زناني كه بالاي 50 سال دارند احتمال كمتري وجود دارد تا دچار تغييرات توده ناشي از تاثيرات هورموني شوند، بنابراين نبايد ارزيابي ها به تاخير انداخته شود.
به طور كلي در هر سني كه هستيد حتما حداكثر 2 تا 3 هفته بعد از لمس توده به پزشك مراجعه كنيد. حتي بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشك مراجعه كنيد. اين پزشك است كه زمان مراجعه بعدي را تعيين مي كند و زنان نبايد در مورد آن تصميم بگيرند.
عده اي از زنان خود را با اطرافيان و آشنايان خود مقايسه مي كنند و به گمان اين كه توده آن ها هم ممكن است كيست باشد و برطرف شود به پزشك مراجعه نمي كنند. در حالي كه اگر توده اي سرطاني باشد حتي يك هفته يا يك ماه هم براي درمان ارزشمند است، مخصوصا اگر فرد جوان باشد.
برخي زنان كه ساليان زياد كيست داشته اند نبايد تصور كنند كه اين كيست ها نگران كننده نخواهند شد، چرا كه ممكن است كيست ها هم دچار تغييراتي شده و به توده هاي سرطاني تبديل شوند.
علائم در افراد گوناگون متفاوت است و به صورت هاي مختلف ظاهر مي شود. از خفيف به متوسط و تا حد ناتواني گسترش مي يابند.
از مهمترين علائم مرتبط، كسالت، خستگي، زودرنجي، عصبانيت ناگهاني و احساس خارج از كنترل بودن است ، البته ميگرن يا انواع سردرد، آكنه، درد مفاصل، كمردرد، مشكلات چشمي، افزايش وزن و خشونت را نيز مي توان به اين علائم اضافه كرد.
در بيماران مبتلا به بيماري كيستيك ممكن است توده فيبروكيستيك مشخصي وجود داشته باشد كه در اين موارد ماموگرافي ممكن است سودمند باشد اما هيچ يك از نشانه هاي ماموگرافيك براي تغيير فيبروكيستيك جنبه تشخيصي ندارند.
ايجاد كيست ها با افزايش خطر سرطان همراه نيستند مگر آنكه شواهد بافتي به نفع تغييرات پروليفراتيو اپيتليوم با يا بدون آتيپي وجود داشته باشد.
تفاوت اساسي سرطان و كيست
ممكن است خانم ها درد سينه را به طور هميشگي داشته باشند و اين درد آزاردهنده باشد و يا به دليل تداوم درد، آن را علامتي از سرطان بدانند و به پزشك مراجعه كنند، در اين هنگام پزشك موظف است كه در ابتدا بيمار را تحت معاينه كامل قرار دهد و سونوگرافي و در صورت لزوم ماموگرافي درخواست كند تا مشخص شود آيا علاوه بر زمينه فيبروكيستيك بيماري همراه و يا توده اي در سينه وجود دارد؟
در صورتي كه پزشك معالج بعد از معاينه كامل اطمينان پيدا كند كه به غير از زمينه فيبروكيستيك بيماري همراه ديگري وجود ندارد به شخص اين اطمينان را مي دهد كه اين عارضه عادي و قابل درمان است و تا حدود زيادي نگراني وي را كاهش مي دهد.
به طور كلي فيبروكيستيك يا همان كيست ها يك عارضه خوش خيم است اما به دليل اين كه در بين زنان بسيار شايع است تعدادي از آن ها بدون ارتباط با فيبروكيستيك ها ممكن است به سرطان مبتلا شوند و اين احتمال وجود دارد كه در سونوگرافي و ماموگرافي كه براي تشخيص فيبروم ها انجام مي شود توده هاي سرطاني نيز مشاهده شود.
شايعترين علامت فيبروكيستيك درد سينه همراه با تورم است كه در بعضي مواردي كه شدت درد كم باشد بيمار پس از مراجعه به پزشك و اطلاع از اين موضوع كه اين تغيير در سينه عارضه اي عادي است اين درد را تحمل مي كند ولي در بعضي موارد كه شدت درد زياد است بيمار نيازمند درمان داروئي است.
رژيم غذايي، اضطراب و هيجان بي مورد در تشديد دردهاي فيبروكيستيك موثر و شدت درد متفاوت است كه عواملي چون مصرف مواد محرك كافئين دار از جمله كاكائو، نوشابه هاي گازدار، و قهوه در رژيم غذايي و مواجه با استرس و اضطراب مي تواند اين درد را افزايش دهند.
بنابراين ضروري است كه در درمان زنان مبتلا به فيبروكيستيك به آنها اطمينان داده شود مشكلي وجود ندارد و اين يك عارضه عادي و قابل درمان است كه اين اطمينان بخشي تا حدودي، از استرس بيمار مي كاهد.
در صورتي كه بيمار براي كاهش درد نياز به مصرف دارو داشته باشد، با تجويز تركيبات ويتامين اي مي توان آن را تسكين داد.
درمان جراحي در اين بيماران معمولا نياز نيست، مگر در مواردي كه شدت درد بيمار زياد باشد و پزشك مجبور شود قسمتي از ناحيه اي كه فيبروكيستيك دردناك در آن قرار دارد خارج كند و البته جراحي بسيار نادر اتفاق مي افتد و درصد انگشت شماري فقط اين راه را دارند و اكثرا به درمان هاي ابتدايي و داروئي پاسخ مي دهند.
مشكل خود را با ديگران مطرح كنيد
توده هاي سينه معمولا پس از مدتي برطرف مي شوند. البته بعضي توده ها از بين نمي روند و به طور دايمي باقي خواهند ماند. اين توده ها سلامتي را به خطر نمي اندازند.
گاهي مي توان بعضي از كيست ها را با سوزن تخليه كرد، كه نهايتا باعث مي شود توده از بين برود. اگر توده پس از تخليه كردن، به طور كامل از بين نرود، احتمال دارد سرطاني باشد و بايد از آن نمونه گرفته شود و تحت بررسي ميكروسكوپي قرار گيرد.
ندرتا اتفاق مي افتد كه بعضي از توده ها ظاهرا خوش خيم به نظر مي رسند اما در واقع سرطاني هستند. بنابراين براي رد سرطان غالبا لازم مي شود بررسي هاي تشخيصي انجام گيرند.
خوردن وعده هاي غذايي كوچك در روز بسيار مناسب تر و مفيدتر از صرف سه وعده غذايي است. در بسياري از مبتلايان به اين دوره مصرف كربوهيدرات هاي مركب مانند ميوه جات تازه، سبزيجات، غلات و پروتئين ها (به خصوص مرغ و ماهي) توصيه مي شوند.
قبل از اقدام درماني يا مصرف دارو و يا به موازات اين اقدامات، به توصيه هاي زير عمل كنيد:
- با همسر خود صحبت كنيد، و در صورت ضرورت و امكان، مشكلتان را با خانواده، دوستان و همكاران تان در ميان بگذاريد.
- شما به همدلي و حمايت اين افراد نياز داريد، تا شما را راهنمايي كنند كه احساسات تان را كنترل كنيد؟
- صحيح و مرتب غذا بخوريد. تغذيه مناسب همراه با كاهش چربي ها و افزايش كربوهيدرات هاي مركب، از اهميت زيادي برخوردار است. اين امر براي ايجاد تعادل در قند خون و جلوگيري از سرگيجه در شما بسيار حياتي است.
تغيير در وضع هورموني و در سيستم زيستي- شيميايي بدن شما تغييراتي ايجاد و شما را مستعد واكنش هاي مربوط به تأثيرات پايين بودن قند خون، مانند زودرنجي، ميگرن، وحشت، گريه و عصبانيت شديد مي كند.
- به طور منظم ورزش كنيد. يك ربع ساعت فعاليت بدني به طوري كه با افزايش ضربان قلب و عرق كردن همراه باشد راه خوبي است تا احساس طراوت كنيد.
- نمك را از وعده هاي غذايي خود حذف كنيد. از آنجايي كه نمك موجب نگهداشتن آب در بدن مي شود با كاهش نمك، ورم كاهش مي يابد، پس به غذاي خود نمك نزنيد، و از مصرف غذاهاي پرسديم نيز بپرهيزيد.
- نان هاي سبوسدار را به رژيم غذايي خود بيافزاييد. سبوس آب را به خود جذب و به عمل دفع كمك مي كند.
- مصرف نوشيدني هاي كافئيني را كاهش دهيد. كافئين نه تنها در قهوه بلكه در چاي، كولاها، سوداهاي رژيمي و شكلات نيز موجود است. گروهي از اين مواد در تشكيل كيست سينه مؤثرند. خانم هايي كه مصرف اين مواد را كاهش مي دهند در اين دوران درد كمتري در سينه خود حس مي كنند.
- زندگي تان را آسان بگيريد. اگر كار مي كنيد سعي كنيد ملاقات هاي مهم خود را برنامه ريزي و آنها را براي زمان ديگري در ماه تنظيم كنيد. براي استراحت و چرت زدن، گوش دادن به موسيقي، مطالعه كردن يا قدم زدن و يا گفتگو با يك دوست، زمان هاي لازم را اختصاص بدهيد.

 



انسان آينده با چشماني به تيزي عقاب

اگر چشماني مانند عقاب داشتيد، مي توانستيد حركت يك مورچه را روي سقف يك ساختمان 10 طبقه ببينيد و همه چيز را با رنگ هاي بسيار درخشان و خيره كننده تماشا كنيد!
به گزارش ايسنا با توسعه فناوري هاي جديد، محققان توانسته اند تحقيقات جامع تري در خصوص سيستم بينايي عقاب انجام دهند كه برخي از جنبه هاي بينايي اين پرنده براي انسان نيز در آينده دست يافتني خواهد بود.عقاب و ساير پرندگان شكاري قادرند چهار تا پنج برابر دورتر از قدرت بينايي انسان را ببينند.
«ويليام هودوس»، محقق دانشگاه مريلند از دهه 70 ميلادي قدرت بينايي پرندگان را مورد بررسي قرار داده است.
به گفته اين محقق، قدرت بينايي عقاب به دو دليل از انسان و ساير پرندگان بيشتر است: نخست، پوشش سلول هاي مخروطي در شبكيه چشم عقاب بيش از شبكيه چشم انسان است. دوم: فرورفتگي كاسه چشم انسان كوچك است، در حالي كه كاسه چشم عقاب يا شاهين حالت محدب دارد. عمق فرورفتگي چشم عقاب مانند لنزهاي تله فتو عمل مي كند و باعث ايجاد بزرگنمايي در ميدان ديد پرنده مي شود.
سيستم بينايي عقاب مي تواند نورهاي فرابنفش را نيز ببيند كه به پرنده اين امكان را مي دهد تا از روي اشعه فرابنفش منعكس شده از مسير شكار، آنها را پيدا كند؛ اما به طور دقيق نمي توان طيف رنگي را كه عقاب مي بيند شرح داد و اين مسئله مانند توضيح دادن رنگ قرمز براي يك نابيناي مادرزادي است.
افزايش پتانسيل بينايي انسان
باتوجه به قدرت پرواز عقاب و ساير پرندگان شكاري در ارتفاع بسيار بالا، اين پرندگان بايد از قدرت بينايي بسيار بالاتري در مقايسه با انسان برخورد باشند و به دليل محدوديت هاي فيزيكي، حداكثر قدرت بينايي انسان نيز 10/20 است.
محققان مركز علوم بينايي دانشگاه روچستر از دستگاهي به نام Wavefront sensor براي تشخيص انحراف در بينايي افراد استفاده مي كنند. با تابانده شدن نور به داخل چشم افراد و بررسي بازتابش اين نورها توسط لنزهاي كوچك تعبيه شده در حسگر، انحراف چشم تشخيص داده شده و نقشه اي از وضعيت بينايي بيمار ترسيم مي شود.
به گفته «ديويد ويليام»، مدير اين مركز، مي توان بزودي با انجام عمل جراحي ليزر ديد بسياري از بيماران را به 10/20 يا بيشتر ارتقاء داد.
ديرينه شناسان آمريكايي با بررسي اندازه و ايزوتوپهاي فسيلهايي كه در سايت ديرينه شناختي Wyoming كشف شده اند تكامل «سيفريپوس» رديابي و كشف كردند كه اين حيوان در مسير تكامل خود از يك حيوان 4/5 كيلوگرمي به يك حيوان در حدود 8/3 كيلويي (در ابعاد يك گربه خانگي) تبديل شده است و سپس در طول 45 هزار سال بعد از آن تا حدود 8/6 كيلوگرم بزرگ شده است.
براساس گزارش ساينس، انداه اين اسب اوليه تا پايان دوره گرماي جهاني حدود 30درصد كاهش يافته است.
دانشمندان اين فرضيه را كشف كردند كه افزايش دما يا تمركز بالاي دي اكسيدكربن سبب بروز «كوتولگي» نانيسم در پستانداران اين دوره شده است.ديرينه شناسان نگرانند كه به سبب گرماي جهاني جديد، اين رويداد در حيواناتي كه ظرف دو قرن آينده به وجود مي آيند رخ دهد.

 



گريپ فروت تأثير برخي داروها را كاهش مي دهد

يك متخصص تغذيه گفت: گريپ فروت حاوي برخي مواد شيميايي است كه با آنزيم هاي تجزيه كننده انواع خاصي از داروها در روده تداخل ايجاد مي كند و تأثير دارو را كاهش مي دهد.
دكتر «مريم جلالي» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: وقتي دارو به خوبي در روده تجزيه نشود، ميزان آن در خون افزايش يافته و مي تواند عوارض جانبي ناخواسته اي را موجب شود.
وي درباره داروهاي متاثر از گريپ فروت افزود: بيشتر داروها اين ويژگي را ندارند ولي بيش از 50نوع دارو وجود دارد كه با مواد شيميايي موجود در اين ميوه تداخل مي كند.
اين متخصص تغذيه خاطرنشان كرد: داروهايي كه براي درمان ريتم غيرطبيعي قلب، آلرژي، اضطراب، آسم، لخته هاي خوني، سرطان، سرفه، افسردگي، صرع، پرفشاري خون، كلسترول بالا، عفونت، سكته هاي مغزي و قلبي مصرف مي شوند، داراي چنين خاصيتي هستند.
جلالي با بيان اينكه آب گريپ فروت داراي مواد مغذي فراوان همچون ويتامينC، پتاسيم و ليكوپن است، تصريح كرد: اگر با نوشيدن آب گريپ فروت حس مي كنيد دارو عوارضي بيش از حد معمول دارد، حتما پزشك خود را از اين موضوع مطلع كنيد.
به گفته وي، سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) تمام داروها را پيش از تأييد از لحاظ تأثير آب گريپ فروت روي آنها آزمايش مي كند و اگر دارويي واكنش منفي به گريپ فروت نشان دهد، در كاغذ راهنماي آن، اين نكته درج مي شود.وي توصيه كرد: زماني كه دارويي براي شما تجويز مي شود، حتما با پزشك خود درباره محدوديت مصرف غذا و آب ميوه همراه با دارو تجويز شده مشورت كنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14