(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 فروردین 1391- شماره 20174

كوتاه اقتصادي
معاون سازمان تنظيم مقررات: افزايش تعرفه مكالمه تلفن ثابت به همراه تخلف است
گزارشي از گراني مرغ و خلف وعده مسئولان
واگذاري سهام 100 شركت دولتي به بخش خصوصي
تامين مالي پروژه خط ريلي ايران-آسياي ميانه توسط بانك توسعه اسلامي
احتمال وقوع سيلاب در برخي نقاط استان تهران
غضنفري خواستار رديف مستقل حمايت از توليد ملي در بودجه شد
افزايش 5/1 ميليارد ليتري ظرفيت ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي:
راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر ترجمان اراده ملي است
اوروگوئه خواستار حذف ارز در مبادلات تجاري با ايران شد
صادرات روزانه 20 ميليون ليتر بنزين و گازوئيل در سال جاري
رتبه نخست بوشهر در پيشرفت فيزيكي مسكن مهر كشور
دبير ستاد هفته سلامت: جمعيت بالاي 60 سال از جمعيت كمتر از 14 سال پيشي مي گيرد



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل امور اداري صندوق تامين اجتماعي از تبديل وضعيت پزشكان مناطق محروم براساس مصوبه هيئت مديره اين صندوق خبر داد و گفت: پزشكان شاغل در مراكز درماني تامين اجتماعي در مناطق محروم كه داراي شرايط قانوني بودند، تبديل وضعيت شدند.مهدي نوروزيان، شرط سني كمتر از 35 سال براي گروه پزشكان عمومي و كمتر از 40 سال براي گروه پزشكان متخصص را از جمله شرايط تبديل وضعيت آنان عنوان كرد.
¤ معاون نظارت و عمليات فرابورس ايران گفت: سازمان خصوصي سازي 100 درصد از سهام شركت خدمات غيرصنعتي گاز ايران را 20 فروردين از طريق بازار سوم فرابورس عرضه مي كند.به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، حسن محمدتبار از آغاز واگذاري هاي شركت ملي گاز در فرابورس خبر داد و گفت: تعداد سهام مورد عرضه شركت خدمات غيرصنعتي گاز ايران هزار سهم، كه تعداد 50 سهم از آن ترجيحي است و قيمت پايه هر سهم آن 4 ميليون و 17 هزار و 876 ريال خواهد بود. ارزش كل آن نيز 4 ميليارد و 17 ميليون و 876 هزار ريال تعيين شده است.وي افزود: عرضه به صورت يكجا و در بازار سوم و با شرايط نقد است و مهلت پرداخت نقدي و ارائه فرم خارج از پاياپاي حداكثر 9 روز كاري سازمان خصوصي سازي از تاريخ انجام معامله است.
¤ در طول تعطيلات نوروز به طور ميانگين روزانه 72 ميليون ليتر بنزين مصرف شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 20 درصد رشد مصرف داشته است.
¤ معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي گاز ايران، گفت: برنامه ريزي براي احداث هفت هزار كيلومتر خط لوله فشار قوي و احداث پنج ايستگاه تقويت فشار، از بارزترين پروژه هاي شركت ملي گاز در سال 91 است.
¤ هندوستان يك محموله 5/7 تني سود كاستيك از مجتمع پتروشيمي اروند به عنوان بزرگترين زنجيره پي.وي سي جهان را خريداري كرد.مجتمع پتروشيمي اروند با در اختيار داشتن ظرفيت توليد سالانه 2 ميليون و 834 تن انواع محصولات پتروشيميايي، بزرگترين زنجيره پي.وي.سي جهان است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران امروز با جابجايي 18 ميليون اوراق بهادار به 104 ميليارد ريال رسيد. به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 9/12 ميليون سهم و نرخ يك هزار و 796 ريال از آن خود كرد.كمترين حجم معاملات را شركت كويرتاير در بازار اول با خريد و فروش 3 هزار و 365 سهم و نرخ يك هزار 446 ريال داشت.
¤ با وجود افزايش 20 درصدي بهاي گاز مشتركان خانگي، تجاري، صنايع و نيروگاهها اما سال گذشته در مجموع بيش از 152 ميليارد متر مكعب گاز در ايران مصرف شده كه در مقايسه با سال 89 حدود 9/0 درصد افزايش يافته است. در مجموع يكسال گذشته بيش از 152 ميليارد و 248 ميليون متر مكعب در بخش هاي خانگي، تجاري، صنايع و نيروگاه هاي كشور مصرف شده كه بيانگر متوسط مصرف روزانه بيش از 417 ميليون متر مكعب گاز است.
¤ بانك تسويه حساب هاي بين المللي ارزش مبادلات مالي ايران و بانك هاي 39 كشور دنيا در پايان شهريور 90 را 6/28 ميليارد دلار اعلام كرد كه 5/16 ميليارد دلار از اين رقم مربوط به سپرده هاي ايران نزد اين بانك بوده است.بانك تسويه حساب هاي بين المللي در جديدترين گزارش خود اعلام كرد: ميزان سپرده هاي ايران نزد بانك هاي خارجي در پايان سپتامبر 2011 (شهريور 90) با 4/1 ميليارد دلار كاهش نسبت به 3 ماه قبل از آن به 5/16 ميليارد دلار و تعهدات ايران با 1/2 ميليارد دلار كاهش به 1/12 ميليارد دلار رسيد.

 



معاون سازمان تنظيم مقررات: افزايش تعرفه مكالمه تلفن ثابت به همراه تخلف است

مصوبه هم كدي به هيچ عنوان تعرفه ثابت به همراه را شامل نمي شود و افزايش نرخ تخلف است.
مديرعامل شركت مخابرات ايران به تازگي از تغييرنرخ مكالمه تلفن ثابت به شماره هاي همراه اول در برخي مناطق خاص خبر داده است.
صابر فيضي اين اقدام را در راستاي اجراي طرح يكسان سازي كدهاي استاني خوانده و گفته است: در مناطقي از كشور كه بنا بوده در راستاي هم كدي تعرفه هاي تماس با موبايل هم تغيير يابد اطلاع رساني صورت گرفته است.
در اين رابطه لطف الله سبوحي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين سوال كه آيا مصوبه هم كدي داخل استاني تنها در خصوص افزايش تعرفه تلفن ثابت بوده است، اظهار داشت: مصوبه هم كدي تنها در خصوص افزايش تعرفه تلفن ثابت به ثابت بوده است و به هيچ عنوان تـعرفه ثابت به همراه را شامل نمي شود.
معاون صدور پروانه و بررسي هاي فني و اقتصادي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در پاسخ به اين سوال كه در اين مصوبه نرخ پالس افزايش نيافته است، تاكيد كرد: در مصوبه هم كدي به هيچ عنوان نرخ پالس افزايش نيافته، بلكه تعرفه هر دقيقه مكالمه ثابت به ثابت افزايش يافته است.
وي در پاسخ به اين سوال كه به تازگي شركت مخابرات رويه اي ديگر را در پيش گرفته است، گفت: مخابرات مجاز به انجام اين كار نيست و اين از مواردي است كه به هيچ عنوان قابل چشم پوشي نخواهد بود.
سبوحي در خصوص تعرفه هاي فعلي تماس از تلفن ثابت به همراه مخابرات و ايرانسل توضيح داد: از گذشته تعرفه تلفن ثابت به همراه
7/44 ريال، معادل 10 پالس بوده است؛ ا ين تعرفه در خارج از زون 76 تومان است و اعتباري 50 درصد از اين تعرفه بالاتر است.
معاون رگولاتوري افزود: همچنين از تلفن ثابت به همراه ايرانسل 5/62 تومان است.
وي تاكيد كرد: به غير از اين تعرفه ها، اگر مخابرات تعرفه ديگري براي مشتركان منظور كند، تخلف است و اين موضوع روشن است.

 



گزارشي از گراني مرغ و خلف وعده مسئولان

قيمت مرغ در ايام نوروز عليرغم گفته مسئولان افزايش يافت.
مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تا قبل از شروع سال جديد و در اسفندماه مرتباً خبر از كاهش قيمت مرغ و يا افزايش نداشتن قيمت آن مي دادند. آنها قيمت اين ماده غذايي را 3 هزار و 900 تومان اعلام مي كردند، اما عملا قيمت آن در ميادين ميوه و تره بار به 4300 تومان و در بازار به 5 هزار تا 5 هزار و 500 تومان رسيد.
با پايان يافتن تعطيلات نوروز، اما نظر مسئولان درباره علت افزايش قيمت مرغ تغيير كرد.
نرخ مرغ از قيمت گذاري تبعيت نمي كند
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه نرخ مرغ تابع قيمت گذاري نيست، افزود: افزايش نرخ نهاده ها و هزينه هاي توليد، قيمت تمام شده اين محصول پروتئيني را در شرايط كنوني بالا برده است.
محمد علي ضيغمي در گفت وگو با ايرنا، تصريح كرد: در زمان حاضر نرخ مرغ بر اساس قيمت خريد به علاوه فاكتور و درصدي سود توسط بازرسان كنترل مي شود.
وي درباره نوسانات نرخ مرغ در روزهاي اخير گفت: گوشت مرغ شرايط خاص خود را دارد و قيمت نهاده ها بر روي نرخ توليد و مصرف آن تأثير مي گذارد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، اين موضوع را نيز گفت كه نرخ كنوني مرغ با توجه به هزينه هاي توليد 3 ماه پيش از سال نو است اما وضعيت كنوني، هزينه هاي توليد را نسبت به آن زمان افزايش داده است.
ضيغمي تصريح كرد: در حال حاضر كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با توجه به هزينه هاي نرخ دان مرغ، دستمزد، حمل و نقل و ضرورت حمايت از توليد در حال بررسي وضعيت قيمتي مرغ هستند.
اين مقام مسئول تأكيد كرد: مرغ تابع قيمت گذاري نيست بلكه بر اساس برآورد كارشناسان نرخ ها اعلام مي شود.
ضيغمي ادامه داد: قيمت مرغ به طور معمول در هر شهر و استان بر اساس قيمت عمده فروشي محاسبه مي شود و دامنه قيمتي آن با توجه به هزينه هاي توليد و نرخ حمل و نقل متفاوت است.
حسين مقدم نيا مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي درباره علت تغيير قيمت مرغ در ايام نوروز در گفت وگو با ايسنا افزود: اواخر سال گذشته به دليل مواجه شدن با افزايش نرخ ارز همزمان با مشكلات گشايش اعتباري در واردات نهاده هاي توليد، وقفه اي در ثبت سفارش واردات خوراك طيور ايجاد شد به طوري كه برخي نهاده ها با افزايش قيمت بسيار زياد و كمبود مواجه شدند.
وي اضافه كرد: در حاليكه در دو-سه ماه آخر سال اغلب مرغداري ها با ظرفيت كامل براي توليد بيشتر و پاسخگويي به تقاضاي بازار جوجه ريزي كرده بودند، دان به موقع تأمين نشد و قيمت ها به شدت افزايش يافت كه با روند عادي توليد را بر هم زد.
وي همچنين تصريح كرد: به دليل افزايش شديد قيمت نهاده ها و كمبود آن در بازار مصرف، هزينه هاي توليد به ميزان چشمگيري افزايش يافت كه به همين نسبت اين افزايش هزينه ها بر قيمت نهايي محصول افزوده شد.
به گفته وي در روزهاي پاياني سال و ايام نوروز هر كيلو مرغ زنده به سه هزار تا سه هزار و 200 تومان افزايش يافت كه در بازار مصرف گوشت مرغ نيز تا چهار هزار و 900 تومان به دست مصرف كنندگان رسيد.
يدالله صادقي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نيز در مورد وضعيت مرغ در بازار گفت: اكنون معدل قيمت مرغ در سطح شهر تهران 4400 تومان است كه اين افزايش قيمت به دليل تعطيلات نوروزي بوده است. اما با آغاز مجدد فعاليت ها اين قيمت كاهش خواهد يافت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا به واردات مرغ نياز نيست؟ اظهار كرد: از ديدگاه ما فعلا بازار كمبود دارد كه بايد از طريق توليد يا واردات جبران شود اما ديدگاه وزارت جهاد كشاورزي اين گونه نيست.
صادقي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا واردات مرغ ممنوع است؟ عنوان كرد: واردات به شكل عام هنوز آزاد نشده و شركت پشتيباني دام در حال پيگيري است كه اگر نياز باشد كار واردات مرغ را انجام دهد.
به گفته رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، قيمت طبيعي مرغ 3900 تا 4000 تومان است و آخرين مصوبه ستاد پشتيباني تنظيم بازار نيز حداكثر قيمت را 4000 تومان ذكر كرده بود اما با توجه به افزايش قيمت نهاده هاي توليد از جمله كنجاله، دامنه قيمت جديد بايد اعلام شود.
صادقي در پايان با اشاره مجدد به افزايش قيمت كنجاله سويا و ذرت خواستار آن شد كه قيمت دقيق مرغ برمبناي قيمت تمام شده مرغ در مرغداري ها توسط وزارت جهاد كشاورزي اعلام شود.

 



تا پايان سال جاري صورت مي گيرد
واگذاري سهام 100 شركت دولتي به بخش خصوصي

معاون سازمان خصوصي سازي از برنامه واگذاري 100 شركت در سال جاري از جمله پالايش نفت بندرعباس و هلدينگ خليج فارس و عرضه بلوك 15 درصدي سهام ذوب آهن در صورت كشش بازار خبر داد.
محمود افضلي در گفت وگو با فارس، در برابر اين سوال كه سازمان خصوصي سازي چه برنامه اي در واگذاري شركت ها براي سال جاري دارد پاسخ داد: سال گذشته شركت هاي متعددي آماده سازي و قيمت گذاري شدند و تعداد قابل توجهي به فروش رسيدند اما واگذاري برخي شركت ها به سال جديد موكول شد.
وي ادامه داد: بنابراين از ابتداي سال 91 و در همه ماه هاي سال جاري شركت هاي آماده از طريق بورس، فرابورس، مزايده و ساير روش ها به فروش خواهند رسيد كه در برآورد اوليه حدود 100 شركت بزرگ و كوچك دولتي را شامل مي شوند.
وي با اشاره به درج نام در بورس پالايش نفت بندرعباس با نماد معاملاتي «شبندر» در 27 اسفند سال پيش، ادامه داد: برنامه عرضه اوليه سهام اين شركت بزرگ مشمول اصل 44 تقريبا به اتمام رسيده و طي دو سه هفته آينده درصدي از سهام اين شركت در بورس براي عموم عرضه خواهد شد. سرمايه ثبت شده اين شركت 1380 ميليارد تومان بوده و تاكنون 40 درصد سهام آن به سهام عدالت و 33 درصد هم به سازمان تامين اجتماعي بابت رد ديون دولت واگذار شده و 27 درصد سهام آن باقي مانده است.
افضلي با بيان اينكه عرضه اوليه سهام هلدينگ پتروشيمي خليج فارس هم در ماه هاي آتي انجام مي شود تا يكي از بزرگترين شركت هاي مشمول اصل 44 هم وارد بازار سهام شود، در رابطه با وضعيت عرضه سهام ذوب آهن در فرابورس هم توضيح داد: در هفته اول سال جاري هيچ سهمي از اين شركت توسط سازمان خصوصي سازي عرضه نشده ولي اگر در روزهاي آينده شرايط بازار سهام مناسب باشد، بخشي از سهام آن در فرابورس عرضه خواهد شد.
وي در خصوص برنامه واگذاري بلوكي سهام اين شركت هم گفت: هيئت واگذاري فروش 15 درصد از سهام ذوب آهن را تصويب كرده كه بعد از درج آگهي در روزنامه ها، در اسرع وقت واگذار خواهد شد.
افضلي در مورد قيمت هر سهم اين بلوك افزود: به دليل اثر اعلام قيمت هر سهم اين بلوك در قيمت تابلو، تا زمان نهايي شدن اين عرضه، قيمت گذاري هر سهم اعلام نمي شود.
واگذاري سهام
8 شركت دولتي
سهام 8 شركت دولتي در نيمه پاياني فروردين 91 از طريق مزايده و فرابورس به بخش خصوصي واگذار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، 100 درصد سهم گروه هتلهاي هما معادل يك ميليارد و 960 ميليون 778 هزار سهم در روز 19 فروردين و 100 درصد سهام شركت كشت و صنعت شهيد بهشتي معادل 8 ميليون و 3 هزار و 380 سهم در روز 20 فروردين ماه جاري از طريق فرابورس عرضه مي شود.
همچنين 70 درصد سهام شركت پتروشيمي بيستون معادل 350 ميليون سهم روز 21 فروردين و 100 درصد سهام شركت هواپيمايي خدمات ويژه معادل 16 ميليون و 344 هزار و 395 سهم روز 22 فروردين ماه جاري از طريق فرابورس به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
براساس اين گزارش: 40 درصد سهام شركت صنعت فلز تيمره معادل 400 هزار سهم، 100 درصد سهام شركت نيروگاه پرند، 100 درصد سهام نيروگاه سلطانيه و 40 درصد سهام مديريت توليد برق زنجان روز 21 فروردين روي ميز مزايده قرار خواهد گرفت.

 



تامين مالي پروژه خط ريلي ايران-آسياي ميانه توسط بانك توسعه اسلامي

رئيس كل بانك توسعه اسلامي مقرر كرد تامين مالي پروژه خط ريلي ايران- آسياي ميانه توسط بانك توسعه اسلامي انجام شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، سيد شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در بدو ورود به خارطوم مورد استقبال وزير امور اقتصادي و دارايي سودان و رئيس كل بانك توسعه اسلامي قرار گرفت.
حسيني در حاشيه اين ملاقات درخصوص خط ريلي ايران - آسياي ميانه با احمد محمد علي رئيس كل بانك توسعه اسلامي به بحث و گفت وگو پرداخت.
احمد محمد علي ضمن استقبال از پروژه مذكور مقرر كرد تأمين مالي پروژه توسط بانك توسعه اسلامي انجام گيرد. ارتقاي سطح همكاريهاي اقتصادي و بهره مندي از اعتبار تجاري شركت اسلامي براي توسعه بخش خصوصي ( ICD) و شركت اسلامي بين المللي تامين مالي تجاري ( ITFC) و بررسي مشكلات اجرايي پروژه هاي مصوب تامين مالي شده توسط بانك توسعه اسلامي از ديگر محورهاي گفتگوي وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان با رييس كل بانك توسعه اسلامي بود.
در ادامه اين نشست پروژه سد سرني با مبلغ 87 ميليون يورو از جمله نتايج مذاكرات اوليه بين وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان و رئيس كل بانك توسعه اسلامي بود كه مورد تصويب قرار گرفت. سد سرني واقع در استان هرمزگان و با هدف بهبود كيفيت زندگي مردم بندرعباس و روستاهاي اطراف آن احداث خواهد يافت.

 



احتمال وقوع سيلاب در برخي نقاط استان تهران

شركت آب منطقه اي تهران نسبت به وقوع سيلاب در برخي از نقاط اين استان هشدار داد.
شركت آب منطقه اي تهران در اطلاعيه اي اعلام كرد: با توجه به فرا رسيدن فصل بارش در استان تهران، توجه مسئولين امر و نيز شهروندان استان تهران به هشدارهاي سيل و سيلاب ضروري است.
براساس اعلام شركت آب منطقه اي تهران، از ابتداي مهرماه جاري تاكنون تنها در حوزه رودك جاجرود و نسا به ترتيب بيش از 668 و 575 ميليمتر بارش ثبت شده است و در ساير ايستگاه هاي استان نيز بارش هاي خوبي اتفاق افتاده است، لذا اين امر احتمال وقوع سيلاب را افزايش خواهد داد.
در اين اطلاعيه آمده است: شهروندان تهراني و به ويژه ساكنان مناطق حاشيه رودخانه ها و مسيل ها در استان تهران با توجه به احتمال وقوع سيلاب، از ورود به حريم و بستر رودخانه جدا خودداري كنند.
براساس اين اطلاعيه، مديران امور مناطق شركت آب منطقه اي تهران نيز بايستي به منظور برنامه ريزي و مديريت سيل و در چارچوب طرح هاي اطلاع رساني و مهندسي رودخانه، اطلاعات بارندگي و سيلاب استان تهران را هرچه سريعتر تهيه و در دسترس قرار دهند.
همچنين ضروري است هماهنگي هاي لازم توسط اين امور با دستگاه هاي اجرايي استان به سرعت انجام گرفته و كارشناسان مربوطه بايد در زمان بارش و سيلاب احتمالي به منطقه اعزام و گزارش كافي از اطلاعات مورد نياز را به طور صحيح و مشخص منعكس كنند.
در پايان اين اطلاعيه آمده است: در صورت وقوع هرگونه حادثه طبيعي يا غيرطبيعي در اسرع وقت با مديريت بحران و پدافند غيرعامل شركت آب منطقه اي تهران با شماره تلفن 88967173 تماس حاصل كرده و اطلاع رساني لازم را به عمل آورند.


 



غضنفري خواستار رديف مستقل حمايت از توليد ملي در بودجه شد

وزير صنعت، معدن و تجارت از نمايندگان مجلس خواست در بودجه امسال، سرفصل مستقلي را براي حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني پيش بيني كنند.
مهدي غضنفري در ديدار نوروزي با كاركنان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نامگذاري امسال از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، تصريح كرد: اين موضوع در لايحه بودجه سال 91 پيش بيني نشده است.
وي عنوان كرد: با توجه به اينكه هم اكنون لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است، فرصت خوبي است كه مجلس التزام خود را در فرمانبري از مقام معظم رهبري به منصه ظهور برساند زيرا كه اختصاص اعتبار مستقل براي حمايت از توليد ملي، تشويق صادرات و مديريت واردات منجر به تقويت و استواري بيشتر توليد كشور مي شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با تبريك فرارسيدن سال نو به همه كاركنان اين وزارتخانه، تصريح كرد: با نامگذاري سال جاري از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، وظيفه همه ما اين است كه به تحقق اين شعار مهم كه كاملا بر اقتصاد و توسعه كشور و آينده نسل جوان كشور تأثيرگذار است، كمك كنيم.
غضنفري توضيح داد: رهبري در تشريح نامگذاري امسال فرمودند كاري كنيم كه مردم از محصول كيفي ايراني برخوردار شوند و اين محصولات در قيمت قابل رقابت عرضه شوند.
وزيرصنعت، معدن و تجارت با بيان اين جمله كه امسال، كار سنگيني بر دوش اين وزارتخانه نهاده شده، افزود: البته وزارتخانه هاي ديگر همچون جهاد كشاورزي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، امور اقتصادي و دارايي و ساير دستگاه ها بايد كاملا در تحقق اين شعار پشتيبان دولت باشند. ما انتظار داريم كه هم وزارتخانه ما نقش خود را به خوبي ايفا كند و هم ساير قوا و دستگاه ها ما را در اجراي فرامين رهبري تنها نگذارند.
غضنفري با تأكيد بر اينكه بايد يك برنامه عملي براي حمايت از توليد در سال 91 تدوين شود، گفت: در اين خصوص نيازمند فرهنگ سازي جدي هستيم و از صدا و سيما و رسانه هاي مكتوب انتظار مي رود تا مصرف كالاهاي داخلي، صرفه جويي در مبالغ ارزي براي واردات و تشويق به كيفيت بخشي به توليدات داخلي را مورد توجه قرار دهند.
وي گفت: توليد از مشكلات بسياري رنج مي برد، مسايلي كه برخي موارد آن به صورت تاريخي وجود داشته و برخي هم اخيراً به دليل فشارهاي بين المللي شكل گرفته است، بنابراين با توجه به اين شرايط در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، بايد براي حل مشكلات، دست به دست هم دهيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است: نبايد كيفيت پايين كالاهاي ايراني مانع مصرف آن توسط مردم كشورمان شود.
وي درباره حمايت از توليدات داخلي عنوان كرد: در يك جايي بايد اين فرهنگ شروع شود كه با توجه به نامگذاري امسال، سال 91 بهترين زمان است، لازم است با اجراي برنامه هاي تشويقي فرهنگ خريد محصول داخلي را نهادينه كرده و اين فرهنگ را تبديل به يك عزم ملي كنيم.
غضنفري در بخش ديگري از سخنان خود توصيه اي نيز به معاونان، مديران، كارشناسان و كارمندان وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جديد داشت و گفت: لازم است در سال جديد در مرحله شناخت مشكلات بررسي دقيق تر و عالمانه تري داشته، به ريشه يابي و چاره جويي دقيق تر مشكلات بپردازيم.
ضرورت هاي توليد ماندگار موضوع ديگري بود كه غضنفري در جمع كاركنان وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن پرداخت و گفت: اگر توليدي شايسته ماندگاري نيست به فكر تداوم و بقاي آن نباشيم و اگر توليد توان بقا دارد، بايد رقابتي شود و براي آن ظرفيت سازي كرد.
وي سپس مديريت توليد از طريق آموزش جامع و كامل در وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم در حوزه صنعت و معدن را مورد تأكيد قرار داد و افزود: بايد روش هاي جديد را در واحدهاي توليدي به كار گرفت.

 



امسال صورت مي گيرد
افزايش 5/1 ميليارد ليتري ظرفيت ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: با ساخت انبارهاي جديد، ظرفيت ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي كشور در سال جاري 5/1 ميليارد ليتر افزايش خواهد يافت.
جليل سالاري در گفت وگو با شانا افزود: با بهره برداري از انبارهاي جديد در سال 90 ظرفيت ذخيره سازي فرآورده در كشور به ميزان قابل ملاحظه افزايش يافت كه اين ميزان با ساخت انبارهاي جديد باز هم افزون تر خواهد شد.
وي با تاكيد بر وضعيت مناسب ذخيره سازي فرآورده كشور در سال گذشته گفت: در سال 90 علاوه بر صادرات حدود 45 ميليون ليتر فرآورده، در مقايسه با سال پيش از آن (89) شش ميليارد ليتر سوخت بيشتر به نيروگاه هاي كشور تحويل شد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران تصريح كرد: توان ذخيره سازي فرآورده كشور در شرايط بسيار مناسبي قرار دارد و با افزايش ظرفيت ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي ايران، امكان ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي از 55 روز به 90 روز افزايش خواهد يافت.
ظرفيت ذخيره سازي فرآورده در كشور هم اكنون حدود 12 ميليارد ليتر است كه اين ميزان با ساخت انبارها و مخازن جديد در كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه، به 16 ميليارد ليتر خواهد رسيد.

 



نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي:
راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر ترجمان اراده ملي است

نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر، ترجمان توان و اراده ملي است.
مصطفي مطورزاده ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار داشت: مراحل تكميل و راه اندازي اين نيروگاه مسير پر فراز و نشيبي را پشت سر گذاشته تا بالاخره بعد از 35 سال برق هسته اي وارد مدار شد.
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: جمهوري اسلامي ايران در تنظيم قرارداد ساخت نيروگاه هاي هسته اي با ساير كشورها از تجربه همكاري با روسيه استفاده مي كند اما در اين مورد روس ها در پروژه نيروگاه بوشهر تعلل و تاخير غيرقابل قبولي داشتند كه اين كار آنان هزينه هاي گزافي را متوجه ايران كرد.وي اضافه كرد: اين مورد و تعلل هاي نابجا به طور قطع در نوع همكاري هاي آينده تهران و مسكو لحاظ مي شود.
مطورزاده خاطرنشان كرد: فارغ از آنكه پيمانكار روسي تاخير در تكميل نيروگاه اتمي بوشهر را با آزمايش دقيق و سختگيرانه تجهيزات آنها توجيه مي كند، بايد گفت اين نيروگاه نماد تجلي اراده و توانمندي هاي متخصصان و كارشناسان هسته اي ايران است.
وي همچنين عنوان كرد: فارغ از آنكه برق هسته اي نيروگاه بوشهر چقدر نيازهاي كشور را برطرف مي كند، راه اندازي آن را ترجمان توان و اراده ملي مي دانيم چرا كه مقدمه اي براي برداشتن گام هاي محكم بعدي در زمينه توليد انرژي صلح آميز هسته اي خواهد بود.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: نيروگاه اتمي بوشهر دوازدهم شهريور ماه 90 با قدرت حدود 60 مگاوات به شبكه سراسري متصل شد.
وي اظهار كرد: ايران رو ز به روز با وجود تحريم ها و زياده خواهي هاي دشمنان داخلي و خارجي اش پيش به سوي موفقيت و تعالي مي رود و در اين مسير هيچ مانعي را جلوي راه خود نمي بيند.

 



اوروگوئه خواستار حذف ارز در مبادلات تجاري با ايران شد

وزير كشاورزي اوروگوئه با هدف دور زدن تحريم هاي آمريكا عليه ايران خواستار مبادله پاياپاي نفت و برنج بين دو كشور شد.
به گزارش فارس به نقل از يو پي آي، اوروگوئه در تلاش براي پيدا كردن راهي براي دور زدن تحريم هاي آمريكا عليه ايران پيشنهاد كرده در قبال خريد نفت از ايران به اين كشور برنج صادر كند.
براساس اين گزارش: مقامات اوروگوئه انتظار دارند ايران با اين پيشنهاد موافقت كند. به عقيده تحليلگران اين تصميم اوروگوئه علاوه بر كمك به دو كشور براي دور زدن تحريم هاي آمريكا ضربه اي نيز به دلار وارد مي آورد.
به دنبال تحريم هاي آمريكا عليه ايران، اين كشور اقدام به برقراري مبادلات پاياپاي و حذف دلار از مبادلات خود با اين كشور كرده است. حجم مبادلات تجاري ايران و اوروگوئه حدود 200 ميليارد دلار در سال است.
اين در حالي است كه كشورهاي مهم نوظهور در نشست اخير خود در دهلي نو بر تجارت با يكديگر برپايه پول هاي ملي شان تأكيد كردند.
براساس اين گزارش: اوروگوئه سالانه 90 هزار تن برنج به خاورميانه صادر مي كند. اين كشور هفتمين صادركننده برنج در جهان محسوب مي شود و حدود 3 دهه است كه به ايران برنج صادر مي كند.
وزير كشاورزي اوروگوئه ايران را بهترين مشتري برنج اين كشور دانست و ابراز اميدواري كرد، امكان مبادله پاياپاي بين دو كشور فراهم شود. وي افزود: اگر ايران مايل باشد نفت و برنج را با هم مبادله كنيم ما مي توانيم ارز را از اين ميان حذف كنيم.

 



ضيغمي پيش بيني كرد
صادرات روزانه 20 ميليون ليتر بنزين و گازوئيل در سال جاري

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران از امكان صادرات روزانه 20 ميليون ليتر بنزين و گازوئيل در سال جاري خبر داد.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر گفت: اگر نظام سهميه بندي، عرضه كارتي و قانون هدفمندي يارانه ها در كشور اجرايي نمي شد، مصرف بنزين ايران در سال 90 و 91 به بيش از 120 ميليون ليتر در روز افزايش مي يافت.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه با احتساب مصرف 120 ميليون ليتر بايد روزانه 75 تا 80 ميليون ليتر بنزين وارد كشور مي شد، تصريح كرد: اين در حالي است كه متوسط مصرف بنزين ايران سال گذشته كمتر از 60 ميليون ليتر در روز بوده است.
معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه در حال حاضر ايران هيچ گونه محموله بنزيني وارد كشور نمي كند، اظهار داشت: حتي در صورتيكه كشور بودجه واردات روزانه 75 تا 80 ميليون ليتر بنزين را داشت امكان انتقال و ذخيره سازي اين حجم از فرآورده نفتي وجود ندارد.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي نفت ايران در ادامه با يادآوري اينكه در سالجاري در كنار مديريت مصرف سوخت، تكميل و راه اندازي طرحهاي جديد بنزين سازي و بهينه سازي پالايشگاه هاي موجود نفت در دستور كار قرار دارد، تاكيد كرد: در حال حاضر پالايشگاه هاي نفت كشور قديمي بوده و به استثناي پالايشگاه امام خميني شازند و بندرعباس متوسط عمر پالايشگاه ها بيش از 30 سال است.
وي با اشاره به سرمايه گذاري حدود چهار ميليارد دلاري براي توسعه پالايشگاه نفت امام خميني شازند، بيان كرد: با اجراي كامل اين طرح ظرفيت توليد بنزين اين واحد پالايشگاهي با افزايشي حدود چهار برابري از مرز 16 ميليون ليتر در روز عبور مي كند.
مديرعامل شركت ملي پالايش پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه پيش بيني مي شود ظرفيت توليد روزانه بنزين ايران از 55 ميليون ليتر به مرز 70 ميليون ليتر افزايش يابد، گفت: بر اين اساس در نيمه دوم سالجاري امكان صادرات روزانه 20 ميليون ليتر بنزين و گازوئيل فراهم مي شود.
اين مقام مسئول درخصوص برنامه هاي توليد بنزين و گازوئيل با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا، توضيح داد: در سال 91 توليد روزانه 4/41 ميليون ليتر بنزين يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا هدف گذاري شده است.
عرضه منطقه اي گازوئيل
از سوي ديگر محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در گفتگو با مهر درباره اجراي فاز دوم عرضه منطقه اي سهميه گازوئيل به خودروها، گفت: تا پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مصرف گازوئيل در بخش حمل ونقل بيش از 55 ميليون ليتر در روز بود.
اين عضو كابينه دولت دهم با اعلام اينكه در شرايط فعلي مصرف گازوئيل در بخش حمل و نقل به حدود 47 تا 48 ميليون متر مكعب كاهش يافته است، تصريح كرد: از اين رو به نظر مي رسد اجراي طرحهاي جديدي همچون عرضه سهميه منطقه اي مي تواند منجر به مديريت بيشتر مصرف و كاهش قاچاق گازوئيل شود.
از سوي ديگر با اجراي عرضه سهميه گازوئيل منطقه اي هيچگونه محدوديتي در تامين سوخت خودروهاي ديزلي به وجود نخواهد آمد و خودروها مطابق با ميزان پيمايش و كاركرد خود سهميه مورد نياز گازوئيل را دريافت مي كنند.
جليل سالاري مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي هم با اشاره به اجراي طرح عرضه منطقه اي گازوئيل در 3 استان كشور و كاهش 25درصدي مصرف اين فرآورده نفت به مهر اعلام كرد: به زودي متناسب با تناژ و كلاس خودروهاي ديزلي، سهميه هاي گازوئيل منطقي مي شود.
وي با اشاره به اختصاص 100 تا 112 ميليون ليتر سهميه گازوئيل به خودروهاي ديزلي، بيان كرد: با اين وجود مصرف واقعي گازوئيل در بخش حمل و نقل حدود 50 ميليون ليتر در روز است.

 



مديركل راه و شهرسازي استان خبر داد
رتبه نخست بوشهر در پيشرفت فيزيكي مسكن مهر كشور

مديركل راه و شهرسازي استان بوشهر گفت: با تلاش ها و پيگيري هاي صورت گرفته در سامانه پيشرفت فيزيكي پروژه هاي مسكن مهر، از مقام بيست و هفتم به رتبه اول رسيديم.
عليرضا صفايي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: اداره كل راه و شهرسازي استان بوشهر در بين ادارات كل راه و شهرسازي بيشترين اعتبار تملك دارايي ها را دارد و اميدواريم در سال جديد با اين اعتبارات وضعيت محورهاي ارتباطي استان بيش از پيش بهتر شود.
وي افزود: همچنين استان بوشهر در بخش مديريت كيفيت پروژه ها و گسترش راه هاي روستايي رتبه نخست را دارد و بعد از بوشهر استان هاي اصفهان و مركزي قرار دارند.
صفايي با اشاره به پيشرفت هايي كه استان بوشهر در زمينه مسكن مهر به دست آورده است اظهار داشت: درنظر داريم در نيمه دوم ارديبهشت ماه با حضور وزير راه و شهرسازي تعدادي واحدهاي مسكن مهر را در استان افتتاح كنيم.
مديركل راه و شهرسازي استان بوشهر تصريح كرد: اين استان داراي بيشترين پيشرفت در احداث آزادراه بوده و در سال 90 بيش از 90 كيلومتر بزرگراه جديد در اختيار مردم قرار گرفت و هم اكنون نيز بيش از 400 كيلومتر آزادراه در استان در دست احداث داريم.
وي افزود: رفع نقاط حادثه خيز در سال 90 با شتاب و كيفيت مطلوبي در استان بوشهر انجام شد و در حال حاضر تمام نقاط پرخطر و حادثه خيز برطرف شده اند.

 



دبير ستاد هفته سلامت: جمعيت بالاي 60 سال از جمعيت كمتر از 14 سال پيشي مي گيرد

دبير ستاد هفته سلامت گفت: تا سال 2050 جمعيت بالاي 60 سال جهان از جمعيت كمتر از 14 سال پيشي مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، «حسن آقاجاني» افزود: جمعيت سالمندان جهان كه در سال 2007 حدود 5/10 درصد جمعيت جهان بود در سال 2050 به مرز 5/21 درصد مي رسد. وي اظهار داشت: در ايران نيز تا سال 85 جمعيت سالمندان كشور 3/7 درصد از جمعيت كل كشور بوده است.
آقاجاني با اعلام اين كه تا پنج سال آينده جمعيت بيش از 60 سال جهان از جمعيت كمتر از پنج سال پيشي مي گيرد، گفت: 80 درصد جمعيت سالمندان جهان در اين سال در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران خواهد بود.
موضوع شعار روز بهداشت جهاني امسال «سالمندي و سلامت» اعلام شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14