(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 فروردین 1391- شماره 20178

كاوش هاي باستاني در كافرستان سياهكل آغاز شد
حضور 3 ميليون نفر در بقاع متبركه استان اصفهان
بازديد 283 هزار نفراز جاذبه هاي گردشگري گنبدكاووس ديدن كردند
جذب 3 هزار پرستار در خراسان رضوي
ايران در كيهان
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش:راهبرد اصلي توسعه اقتصادي كيش، رهنمود هاي رهبر انقلاب است
فرماندار شهرستان: تكميل پروژه هاي نيمه تمام اولويت فعاليت ها در همدان است
اعزام دانشجويان استان البرز به اردوي راهيان نور
بازديد 3 ميليون نفر از مناطق عملياتي در سال 90
مديرعامل هلال احمر همدان: 1600نفر روز امدادگر در طرح نوروزي 91 شركت كردند
اعلام آمادگي ايران براي صدور تجهيزات مين ياب به ساير كشورها
خوشحالي شيرازي ها از جاري شدن آب در رودخانه خشك شهر
34 روستاي شهرستان رشتخوار از طرح هادي بهره مند شده اند
ذاكران دانش آموز گيلان در صومعه سرا گردهم آمدند
بازديد صدها هزار نفر از جاذبه هاي گردشگري آذربايجان شرقي
10هزار مسافر با 96 پرواز خارجي وارد تبريز شدند



كاوش هاي باستاني در كافرستان سياهكل آغاز شد

رشت- خبرنگار كيهان:
كاوش هاي باستاني محوطه باستاني كافرستان ديلمان سياهكل آغاز شد.
محوطه باستاني كافرستان يكي از محوطه هاي مسكوني و گورستاني گيلان است كه با هدف دستيابي به آثار معماري دوره هاي گذشته، مستندسازي دقيق گورستان مذكور و پاسخگويي به پرسشهاي مطرح شده از طريق كاوش علمي با سرپرستي ولي جهاني مورد كاوش، گمانه زني و لايه نگاري قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار ما، مطالعات باستان شناسي محوطه باستاني كافرستان منطقه يسن سياهكل از سال 82 آغاز شد و درهمان سال با عنوان گورستان باستاني كافرستان (رجه سر) به شماره 15154 و گورستان مهدي چوري به شماره 15152 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
طي بررسي هاي انجام شده در محدوده رودخانه هاي يسن 22 اثر فرهنگي- تاريخي شامل گورستان ها، محوطه هاي استقرار، تپه ها، غارها، معادن قديمي و كارگاه هاي ذوب فلز شناسايي شده است.
كاوش مذكور تا چهارم ارديبهشت 91 ادامه دارد.

 



حضور 3 ميليون نفر در بقاع متبركه استان اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان از حضور 3 ميليون نفر در 250بقعه متبركه استان خبر داد.
«حجت الاسلام والمسلمين حسين اژدري» با بيان اينكه امسال حال و هواي بقاع متبركه استان اصفهان متفاوت از سال هاي گذشته بود، گفت: برگزاري آيين حلول سال جديد، خيمه هاي معرفت، مشاوره هاي ديني و مذهبي، كلاس هاي پرسش و پاسخ، مسابقات فرهنگي و تشكيل مهدهاي كودك از برنامه هاي طرح آرامش بهاري 91 بوده است.
وي آماده سازي بقاع از پيش از نوروز، تسهيلات براي اسكان و توزيع بسته هاي فرهنگي به مسافران نوروزي را از برنامه هاي بقاع متبركه استان اصفهان عنوان كرد و افزود: در اين ايام فضاي آرام به منظور زيارت امامزادگان، آرامش، استراحت مسافران و شهروندان اصفهاني در بقاع فراهم شده بود.

 



بازديد 283 هزار نفراز جاذبه هاي گردشگري گنبدكاووس ديدن كردند

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
283 هزار و 178 نفر از مراكز تاريخي و تفريحي شهرستان گنبدكاووس درايام تعطيلات نوروز 91 بازديد كردند.
دبير ستاد دائمي تسهيلات سفر گنبدكاووس با بيان اين مطلب گفت: اين مسافران از برج قابوس بلندترين برج آجري جهان شهر تاريخي جرجان، بازارچه مرزي و تالاب بين المللي «آلما گل» ديدن كردند.
قدرت شاكري همچنين افزود: در ايام تعطيلات نوروز امسال مجموعا 73 هزار و 973 نفر ازبرج قابوس، 6هزار و 464 نفر از شهر تاريخي جرجان، 157هزار و 535 نفر از بازارچه مرزي و 45هزار و 206 نفر از تالاب آلماگل بازديد كردند.شاكري گفت: در ايام تعطيلات نوروز امسال همچنين مجموعا 8هزار و 949 نفر درمراكز اقامتي و مدارس اين شهرستان اسكان يافتند.
براساس اين گزارش نبي الله آخوندي مدير آموزش و پرورش گنبدكاووس گفت، 4314 مسافر در 220 اتاق و سوئيت مدارس دو شهر گنبدكاووس و اينچه برون و نيز خانه فرهنگيان اسكان يافتند.

 



درسال جاري صورت مي گيرد
جذب 3 هزار پرستار در خراسان رضوي

مشهد- خبرنگار كيهان:
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: در اجراي قانون ارتقاي بهره وري، بيش از 3 هزار نيرو درسال جاري جذب دانشگاه علوم پزشكي مشهد مي شوند.
محمود شبستري در آيين نكوداشت روز پرستار با اشاره به اينكه درحال حاضر پرستاري به عنوان يكي از اركان اساسي نظام سلامت، از جايگاه ويژه اي در سطح جامعه برخوردار است، اظهار داشت: وضعيت نظام پرستاري مشهد، وضعيت ايده الي است و اين ظرفيت را دارد كه به عنوان مركز پيش رو در كشور مطرح شود.
وي تصريح كرد: درسال گذشته 2هزار پرستار و بيش از 3هزار نيرو جذب دانشگاه علوم پزشكي مشهد شدند، همچنين درسال 91 به دنبال تاسيس مراكز تحقيقاتي قوي تري در حوزه پرستاري هستيم.
شبستري با بيان اينكه طي سفر نخست وزير تركيه به مشهد، مذاكراتي در جهت جذب پرستار از سوي اين كشور صورت گرفته است، افزود: با توجه به نيازمندي جامعه به نظام پرستاري تخصصي، درصدد افزايش ظرفيت رشته هاي پرستاري در زمينه تحصيلات تكميلي در اين دانشگاه هستيم.

 



ايران در كيهان

توزيع 70هزار بروشور
بادرود- خبرنگاركيهان:رئيس جمعيت هلال احمر نطنز گفت: بيش از 36هزار مسافر و گردشگر در تعطيلات نوروز امسال از خدمات اطلاع رساني و امدادي نيروهاي اين نهاد بهره مند شدند.
«اصغر سلطاني» اظهارداشت: پايگاه هاي جمعيت هلال احمر نطنز افزون بر راهنمايي گردشگران، بيش از 70هزار بروشور راهنماي جاده اي، امدادي، نقشه شهر، آثار تاريخي و باستاني اين شهرستان را بين مسافران نوروزي توزيع كردند.
رئيس جمعيت هلال احمر نطنز خاطرنشان كرد: درحوادث رخداده دراين مدت، 55نفر مصدوم شده كه از اين تعداد 39نفر به مراكز درماني اعزام و بقيه به صورت سرپايي مداوا شده اند.
سلطاني تاكيد كرد: يك نفر نيز درجريان اين حوادث فوت كرده است.
وي همچنين، شماره مراجعان به پايگاه امداد و نجات جاده اي دراين شهرستان را حدود 400 نفر ذكر كرد وگفت: دراين مدت، 200نفر نيز توسط اعضاي هلال احمر اردستان اسكان داده شده و تغذيه رايگان دريافت كرده اند.
كلنگ زني ساختمان اورژانس
سرپرست شبكه بهداشت و درمان نطنز كلنگ زني ساختمان جديد اورژانس و بخش هاي پاراكلينيكي بيمارستان «خاتم الانبياء» نطنز را از مهم ترين برنامه هاي هفته سلامت در نطنز عنوان كرد.
وي انجام بازديدهاي دانش آموزان از مناطق صنعتي شهرستان و آموزش بهداشت دهان و دندان به دانش آموزان، برگزاري مسابقات مقاله نويسي و نقاشي را ازديگر برنامه هاي هفته سلامت دراين شهرستان برشمرد.
برگزاري مسابقات بادبادك ها
كيش-خبرنگاركيهان: به مناسبت هفته سلامت با حضور جمع كثيري از خانوادها و گردشگران داخلي و خارجي مسابقات پرواز بادبادك هاي دست ساز در اسكله تفريحي جزيره كيش برگزار شد.
درپايان اين مسابقات جوايزي به نفرات برتر اهداء شد.
عرضه 20 هزاربسته فرهنگي
كرج - خبرنگاركيهان: 20هزار بسته فرهنگي بين مسافران نوروزي دركلانشهر كرج توزيع شد.
مسئول كميته آموزش و اطلاع رساني معاونت خدمات شهري شهرداري كرج گفت: اين بسته ها با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان البرز در مبادي ورود و خروجي كرج بين مسافران توزيع شد.
محسن كمالي دهقان افزود: دراين بسته هاي فرهنگي نقشه مكان هاي تفريحي، گردشگري و رفاهي شهرستان كرج وجود داشت.
تسريع در عمليات احداث دانشگاه
رشتخوار- خبرنگاركيهان: فرماندار رشتخوار گفت: هرچند تاكنون كارهايي در زمين دانشگاه پيام نور رشتخوار انجام شده است ولي ما خواستار تسريع و تكميل درساخت ساختمان اين دانشگاه هستيم.
هاشم جنگي در بازديد از ساختمان تازه تاسيس دانشگاه پيام نور رشتخوار، اظهار داشت: عمليات احداث ساختمان دانشگاه پيام نور رشتخوار با يك هزار و 224 مترمربع زيربنا در زميني به مساحت 3هزار و 400 متر مربع و اعتبار 3 ميليارد و 500 ميليون ريال سال گذشته شروع شده ولي هنوز نيمه تمام مانده و نياز به اعتبار دارد.
وي ابراز اميدواري كرد كه دانشجويان اين دانشگاه امسال از فضاي آموزشي اين دانشگاه بهره مند مي شوند. گفتني است 250نفر در مدارس رشتخوار تحت عنوان دانشجو دانشگاه پيام نور اين شهرستان مشغول تحصيل هستند.

 



مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش: راهبرد اصلي توسعه اقتصادي كيش، رهنمود هاي رهبر انقلاب است

جزيره كيش- خبرنگاركيهان:
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش گفت: هدف مهم و اصلي راهبري توسعه اقتصادي در منطقه آزاد كيش اجراي رهنمود هاي رهبر معظم انقلاب خواهد بود كه به عنوان توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني در كشور است.
عليرضا عامري افزود: استقلال كشور زماني محقق مي شود كه به كالاي توليد داخل كشور خودمان تكيه داشته باشيم نه توليد خارج و در اين كار و مسير مهم و بزرگ توجه خاص و ويژه با جديت به توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني ضامن امتداد اين مسير عظيم جهاد اقتصادي خواهد بود كه با فرهنگ سازي و آموزش در ميان آحاد مردم به صورت نهادينه شدن همه بدانند با خريد كالاي ايراني حتي با كيفيت كمتر از نوع خارجي آن قدم بسيار مهم و بزرگي در شكوفايي اقتصاد كشورمان به وجود خواهد آمد.
رئيس هيئت مديره سازمان منطقه آزاد كيش نتيجه حمايت مردم از توليدات داخلي را رفع معضل بيكاري در جامعه خواند و گفت: همه بايد با يك حركت بزرگ جهادي توليدملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني را سرلوحه كارهاي خود قرار بدهيم و نكته بسيار مهم اين است كه توليدكنندگان داخلي رقابت در توليد كالاهاي خود را با توليد خارجي آن به طور جدي و مصمم در دستور كار خود قرار بدهند.وي افزود: همان گونه كه اهداف اقتصادي و توسعه اي ما در تحقق برنامه هاي سند چشم انداز در اولويت قرار دارد و بسترهاي برتر منطقه اي طبق پيش بيني ها متعلق به جمهوري اسلامي ايران است و ما خواهيم توانست با همت براي بسترسازي توسعه صادرات و حمايت از توليد ملي براي دسترسي به بازارهاي بين المللي رقابت اقتصادي خود را به رخ جهانيان بكشيم. همان گونه كه دانشمندان جوان ايراني در عرصه هاي بزرگي همچون انرژي هسته اي جهان را به حيرت درآوردند.
عامري قابليت ها و توانمندي هاي منطقه آزاد كيش را برشمرد و افزود: با تكيه بر فعاليت هاي اقتصادي و گردشگري در جزيره كيش و جذب منابع و سرمايه هاي داخلي كه تا به امروز در اين منطقه بسيار مثبت و تأثيرگذار بود ولي كافي نيست و براي حركت هاي بزرگ در اقتصاد و خودكفايي و رفع مشكلات توليد و سرمايه گذاري خصوصي و افزايش توليدات داخلي بايد به دنبال راهكارهاي عملي و مناسب بود و از انديشمندان و نخبگان كشور كمك بگيريم و با كنار گذاشتن موانع و قوانين دست و پاگير گام هاي مؤثري براي شكوفايي اقتصادي در سال 1391 برداريم.

 



فرماندار شهرستان: تكميل پروژه هاي نيمه تمام اولويت فعاليت ها در همدان است

همدان- خبرنگاركيهان:
فرماندار همدان گفت: تكميل پروژه هاي نيمه تمام در اولويت فعاليت هاي سال جديد قرار دارد.
حسن قهرماني مطلق در نشست شوراي اداري شهرستان همدان كه در محل باغ بهشت و جوار مرقد مطهر شهداي اين شهر برگزار شد، افزود: ادارات و دستگاه هاي شهرستان كه داراي پروژه هاي نيمه تمام هستند در سال91، به سمت شروع پروژه هاي جديد نروند.
وي ادامه داد: باتوجه به تصويب طرح آمايش شهرستان، برنامه ريزي ها و فعاليت هاي ادارات بايد مطابق برنامه آمايش و نيز با درنظر گرفتن اهداف برنامه پنج ساله و چشم انداز تنظيم و اجرا شود.قهرماني مطلق اضافه كرد: با پيگيري هاي انجام شده، 18پروژه داراي رديف بودجه ملي براي شهرستان همدان به تصويب رسيده كه در سال جاري تخصيص مي يابد.
فرماندار همدان با اشاره به نامگذاري امسال توسط رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان ساخت: براي تحقق نامگذاري امسال، ادارات و دستگاه هاي شهرستان، موظف هستند تا با نقشه راه يك ساله نسبت به يافتن راهكارهاي مختلف و بررسي طرح هاي مرتبط در اتاق هاي فكر خود، اقدام و ماحصل آن را به فرمانداري ارسال كنند.

 



اعزام دانشجويان استان البرز به اردوي راهيان نور

كرج- خبرنگار كيهان:
مدير كل كميته امداد امام خميني استان البرز از اعزام 80 دانشجوي دختر تحت حمايت كميته امداد اين استان به مناطق جنگي جنوب كشور خبر داد.
علي سالاركيا در اين خصوص اظهار داشت: بر اين اساس دانشجويان دختر تحت حمايت كميته امداد در قالب اردوي راهيان نور از مناطق جنگي اهواز شامل فكه، دهلاويه، خرمشهر، طلائيه، شلمچه، هويزه و... بازديد و از نزديك با فرهنگ ايثار، جهاد و شهادت جان بركفان دفاع مقدس آشنا شوند.
مدير كل كميته امداد امام خميني استان البرز تصريح كرد: اردوي راهيان نور فرصت مناسب و سرمايه معنوي عظيمي است كه در اختيار متوليان فرهنگي جامعه قرار دارد كه با برنامه ريزي درست و مناسب مي توان اين اشتياق معنوي را مديريت نمود و ارزش هاي والاي دفاع مقدس را به نسل امروز و آينده منتقل كرد.

 



فرمانده قرارگاه مركزي راهيان نور خبر داد
بازديد 3 ميليون نفر از مناطق عملياتي در سال 90

فرمانده قرارگاه مركزي راهيان نور گفت: تا پايان سال 90 بيش از 2 ميليون و930 هزار و 476 نفر از مناطق عملياتي و يادماني بازديد كردند.
به گزارش فارس از خرمشهر، سردار علي فضلي در همايش ميثاق منتخبان مجلس نهم با آرمان امام، شهدا و رهبر معظم انقلاب در محل يادمان مشهد شهداي شلمچه اظهار كرد: در سال 90 استقبال بسيار خوبي از كاروان هاي راهيان نور صورت گرفت به طوري كه نزديك به 3 ميليون نفر از مناطق عملياتي و يادماني هشت سال دفاع مقدس بازديد كردند.
وي افزود: در سال جاري و از ابتداي عيد تاكنون در حال جمع بندي آمار هستيم كه تا پايان ارديبهشت ماه آمار دقيق اعلام خواهد شد.
فرمانده قرارگاه مركزي راهيان نور و جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين در ادامه خاطرنشان كرد: در دو سال گذشته شاهد تحول جدي در زمينه اعزام كاروان هاي راهيان نور بوديم به طوري كه در اين مدت كاروان هاي راهيان نور دريايي نيز راه اندازي شد.
وي در ادامه از بازديد بيش از 36 هزار استاد دانشگاه و حوزه با خانواده هاي خود خبر داد و گفت: در سال 90 بيش از 5 17 هزار دانشجو از مناطق عملياتي و يادماني هشت سال دفاع مقدس بازديد كردند.
سردار فضلي در ادامه تصريح كرد: در اين مدت بيش از 20 هزار روحاني نيز از اين مناطق بازديد كردند.
وي با اشاره به برنامه جدي وزارت آموزش و پرورش براي اعزام بيش از يك ميليون دانش آموز به مناطق عملياتي و يادماني گفت: تاكنون 740 هزار دانش آموز به خيل عظيم كاروان هاي راهيان نور پيوستند.
فرمانده قرارگاه مركزي راهيان نور و جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين در ادامه اظهار كرد: در سال 90 بيش ا ز 400 هزار فرهنگي برادر و 310 هزار فرهنگي خواهر از مناطق عملياتي هشت سال دفاع مقدس بازديد كردند.

 



مديرعامل هلال احمر همدان: 1600نفر روز امدادگر در طرح نوروزي 91 شركت كردند

همدان- خبرنگاركيهان:
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان همدان گفت: در اجراي طرح نوروزي91؛ تعداد 1600 نفر روز امدادگر هلال احمر استان حضور داشتند.
«حميد ره انجام» افزود: امدادگران هلال احمر استان همدان با حضور در 18پايگاه ثابت و سيار و امداد هوايي و كوهستاني، در اجراي دو طرح امداد و نجات و راهنمايي مسافران، طي ايام نوروز امسال، حضوري فعال داشتند.
وي ادامه داد: در اين مدت، 20دستگاه آمبولانس و 6دستگاه خودروي نجات نيز در محورهاي مختلف استان در پايگاه ها مستقر شده و به ارايه خدمت پرداختند. علاوه بر نيروهاي امدادگر هلال احمر، تعداد1500 نفر روز از اعضاي دانشجوي اين جمعيت با استقرار در چادرهاي ويژه كنار پايگاه ها، به اجراي طرح ملي مسافر نوروزي و راهنمايي مسافران با ارايه بسته هاي فرهنگي پرداختند.
ره انجام اعلام كرد: همچنين با اجراي طرح «فرشتگان رحمت» تعداد 710سبد غذايي به ارزش تقريبي 100ميليون تومان، از سوي جمعيت هلال احمر به خانواده هاي نيازمند استان اهدا شد.

 



اعلام آمادگي ايران براي صدور تجهيزات مين ياب به ساير كشورها

معاون هماهنگ كننده وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از صدور ربات هاي مين ياب ساخت داخل به ديگر كشورها در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني خبر داد.
سرتيپ نصرالله عزتي در مراسم اختتاميه كنفرانس بين المللي مين زدايي با اشاره به ويژگي هاي اين كنفرانس اظهار داشت: در اين همايش براي اولين بار در جمهوري اسلامي علم و عمل در زمينه پاكسازي به صورت مشترك و كاربردي توانمندي هاي دانش بنيان ايران اسلامي را به عرصه ارزيابي و دقت نظر گذاشت.
وي افزود: نقاط بحراني در عرصه پاكسازي را رد كرديم و در مراحل پاياني هستيم و در آينده نزديك جشن پاكسازي را در ايران اسلامي با برداشتن آخرين مين و گلوله عمل نكرده خواهيم گرفت.
معاون هماهنگ كننده وزارت دفاع با اشاره به اقدامات مركز مين زدايي كشور گفت: اين مركز براي كم كردن تلفات تصميم گرفت تجهيزات جديدي را با توجه به وجود مين كوب هاي وزارت دفاع بسازد تا پاكسازي ها با كمترين تلفات و به صورت كامل انجام شوند.
وي با اشاره به رشادت هاي شهداي عرصه پاكسازي ميادين مين اظهار داشت: سربازان گمنام انقلاب اسلامي مجاهدت هاي خاموشي را در عرصه پاكسازي انجام داده اند كه ما به اين زودي ها نمي توانيم اين مجاهدت ها را اعلام كنيم. عزتي همچنين به حضور ربات ها در نمايشگاه جانبي اين كنفرانس اشاره و افزود: نقطه عطف اين همايش اين است كه همزمان مسابقات ربات هاي مين ياب برگزار شد و ما اميدواريم در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نه تنها نيازي به كشورهاي ديگر نداشته باشيم بلكه در جهت ساخت ربات هاي مين ياب نيز از ما درخواست كمك شود.

 



خوشحالي شيرازي ها از جاري شدن آب در رودخانه خشك شهر

در پي بارندگي هاي اخير، آب در رودخانه خشك شيراز جريان يافت.
مدير كل هواشناسي فارس گفت: در بارندگي هاي اخير 20 ميلي متر باران در شيراز باريده و مجموع بارندگي سال زراعي جاري در شيراز را به 265 و 5 دهم ميليمتر رسانده است.
جامع گفت: براثر سامانه بارش زاي اخير تاكنون 11 ميليمتر باران در شيراز باريده و بسياري از شهروندان شيرازي به دنبال جاري شدن آب در بستر اين رودخانه شادماني كردند.
اين رودخانه كه از ملحق شدن رودخانه هاي نهراعظم و چنار سوخته تشكيل شده است پس از عبور از شهر شيراز به درياچه مهارلو مي ريزد.
به گزارش واحد مركزي خبر از شيراز، براي عبور از روي اين رودخانه پل هاي متعددي ساخته شده است كه از آن جمله مي توان به پل هاي نمازي، باغ صفا، معالي آباد، زرگري، علي به حمزه و پرنيا اشاره كرد.
از آنجا كه در 2 طرف بستر اين رودخانه باغ ها و تاكستان هاي بسياري وجود داشت، در گذشته اين رودخانه خرم دره ناميده مي شد.
ميانگين بارندگي اخير در استان فارس در مقايسه با مدت مشابه پارسال 100 درصد افزايش داشته است. مجموع بارندگي سال زراعي كنوني تاكنون 5 هزار و 881 ميليمتر و ميانگين آن در استان 254 ميليمتر است.

 



34 روستاي شهرستان رشتخوار از طرح هادي بهره مند شده اند

رشتخوار- خبرنگار كيهان:
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي شهرستان رشتخوار گفت: تاكنون بيش از 34 روستاي شهرستان رشتخوار از طرح هادي بهره مند شده اند.
مجتبي مراديان در مراسم افتتاح طرح هادي روستاي عباس آباد فراميشان رشتخوار گفت: در حال حاضر 25 روستاي بخش مركزي و 9روستاي بخش جنگل داراي طرح هادي هستند كه تاكنون اين طرح در بيش از 10 روستاي منطقه اجرا شده است.
وي با بيان اينكه اجراي كامل طرح هادي روستايي منوط به تامين اعتبار است، اضافه كرد: اجراي طرح هادي عباس آباد فراميشان در سال 1388 آغاز شده و عمليات اجرايي آن شامل جدول گذاري، زيرسازي، قيرپاشي و آسفالت و اجراي پياده رو به متراژ 34 هزارمترمربع با اعتباري بالغ بر 4هزار ميليون ريال به انجام رسيده است.
مراديان اجراي طرح هادي و اصلاح معابر روستايي را در جهت توسعه و عمران روستاهاي شهرستان رشتخوار مثبت ارزيابي كرد و گفت: طرح هادي در سه روستاي اين شهرستان اجرا شده است و در 7 روستاي «حسين آباد، عبس آباد، مهدي آباد، عباس آباد، حق آباد، جنت آباد و فاضلمند» با اعتبار 7ميليارد ريال اجرايي مي شود.
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي رشتخوار هدف از اجراي طرح هادي را توسعه فيزيكي روستاها دانست.

 



ذاكران دانش آموز گيلان در صومعه سرا گردهم آمدند

نخستين دوره مسابقه دانش آموزان مداح و ذاكر اهل بيت(ع) گيلان با حضور مشاور امور قرآني وزير آموزش و پرورش به ميزباني صومعه سرا برگزار شد.
به گزارش فارس از صومعه سرا، معاون امور آموزشي و پرورشي اداره كل آموزش و پرورش گيلان در جريان برگزاري مسابقه مذكور در سالن شهيد بهشتي اين شهرستان با تسليت فرا رسيدن ايام فاطميه(س) اظهار داشت: مسابقه دانش آموزان مداح و ذاكر براي نخستين بار و با حضور دانش آموزان سراسر گيلان برگزار شده است.
جعفر پورمند با اشاره به تعداد مداحان و ذاكران منتخب حاضر در اين مسابقه، تصريح كرد: امروز بالغ بر 400 دانش آموز در مرحله مسابقات منطقه اي به رقابت مي پردازند و منتخبان منطقه اي پس از كسب بالاترين امتياز از داوران به مرحله كشوري راه مي يابند.
معاون امور آموزشي و پرورشي اداره كل آموزش و پرورش گيلان با بيان اينكه مداحان داراي شخصيت و روحيه والايي هستند، خاطرنشان كرد: يك مداح خوب و با تجربه بايد ابتدا به خودسازي واقعي دست پيدا كند. وي ادامه داد: مداحان و ذاكران پس از خودسازي روحي و ظاهري بايد درصدد بيمه كردن خانواده و جامعه خود از لحاظ معنوي باشند.
وي مباحث مربوط به قرآن، عترت و نماز و حتي مداحي در كشور را بسيار مظلوم دانست و يادآور شد: مداحان سربازان ائمه اطهار(ع) در زمان حاضر هستند و بايد رسالت خود را به درستي درك كنند و آن را به صورت كامل و واضح انتقال دهند.
معاون امور آموزشي و پرورشي اداره كل آموزش و پرورش گيلان از ايجاد دبيرخانه عترت در اين استان خبر داد و بيان كرد: اين اقدام به زودي با همكاري مسئولان كل آموزش و پرورش كشور انجام مي شود.

 



بازديد صدها هزار نفر از جاذبه هاي گردشگري آذربايجان شرقي

تبريز- خبرنگار كيهان:
درايام نوروز امسال حدود يك ميليون و 500هزار گردشگر از روستاي تاريخي «كندوان» اسكو، بازار جهاني تبريز، كليساي سنت استپانوس و موزه هاي تبريز، ديدن كردند.
«تراب- محمدي»، دبيرستاد دايمي تسهيلات سفر آذربايجان شرقي گفت: بيش از 420 هزار نفر از «كندوان» و افزون بر 390هزار نفر نيز از بزرگ ترين بازار مسقف دنيا يعني بازار جهاني تبريز، بازديد كردند.
وي افزود: بيش از 320 هزار نفر از كليساي سنت استپانوس جلفا و نيز بيش از 200هزار نفر از موزه آذربايجان در تبريز بازديد كردند.
تراب محمدي افزود: بيش از 70هزار نفر نيز از موزه سنجش ديدن كردند و در مجموع مناطق تبريز، جلفا، كليبر، اسكو، مراغه و خدا آفرين به ترتيب بيشترين گردشگران نوروزي در سال 91 را داشتند.
درهمين حال، صادق نجفي، رئيس ستاد تسهيلات سفر منطقه آزاد ارس آذربايجان شرقي گفت: آمار ثبت شده دركل تعطيلات نوروز 91 منطقه آزاد ارس به يك ميليون و 801 هزار و 634 نفر رسيد.

 



10هزار مسافر با 96 پرواز خارجي وارد تبريز شدند

تبريز- خبرنگاركيهان:
طي تعطيلات نوروز امسال حدود 10هزار نفر مسافر با استفاده از 96پرواز خارجي، وارد تبريز شدند.
مديركل فرودگاه هاي آذربايجان شرقي گفت: 11هزار و 718نفر نيز با 98پرواز به خارج از كشور سفر كردند.
علي رستمي افزود: در نوروز 91 بيش از 63هزار نفر، از خدمات فرودگاه بين المللي تبريز استفاده كردند كه از اواخر اسفند 90تا13 فروردين سال جاري با 580 پرواز، وارد اين استان شده يا خارج شدند.
وي گفت: مبدأ و مقصد مسافران خارج، تركيه، عراق، گرجستان، آذربايجان، امارات و عربستان بود.
رستمي در پايان اظهار داشت: از اين تعداد مسافر بيش از 21هزار نفر مربوط به پروازهاي خارجي و بيش از 41هزارنفر مربوط به پروازهاي داخلي بودند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14