(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 فروردین 1391- شماره 20178

خانه تكاني بدن باخوراكي بهاري
زندگي ات را زيبا كن
شنا بهترين ورزش براي كاهش وزن است
گوشت شترمرغ تأثيري بر فشار خون ندارد
فرزندانمان را براي دور ماندن از اعتياد آماده كنيم...
تلاش براي داشتن بدن سالم
كودكان و كمك به نيازمندان
ساييدگي زانو



خانه تكاني بدن باخوراكي بهاري

فصل بهار از راه رسيد و با خود فراواني ميوه ها و سبزيجات تازه را به همراه آورد. در اين گزارش به معرفي 6 خوراكي پرقدرتي پرداخته مي شود كه مي توانند رژيم غذايي روزانه شما را متنوع كنند و سلامت را برايتان به ارمغان بياورند.
مارچوبه
اين گياه ترد و نازك به مدت صدها سال به عنوان يك ماده غذايي لوكس در طبقه اعيان استفاده مي شد. يك پيمانه از اين گياه مي تواند بيش از نيمي از نياز روزانه شما به ويتامين K را تامين كند. اين ويتامين نقش مهمي در لختگي خون و حفظ قدرت استخوانها ايفا مي كند.
مارچوبه همچنين يك منبع گياهي غني از آهن است كه به حفظ استخوانها، مو و قدرت ناخنها كمك مي كند. اين خوراكي به صورت بخارپز يا سرخ شده براي شام در سالاد و املت سرو مي شود.
اسفناج
برگهاي سبز اين گياه لذيذ قادرند بدن شما را از سر تا انگشت پا تغذيه كنند. اما منحصراً اثر ويژه اي در محافظت از قدرت بينايي شما دارند. اسفناج غني از آنتي اكسيدانهايي چون بتا- كاروتن، ويتامين C و ويتامين E است كه همگي آنها خطر آب مرواريد و تخريب ماكولار چشم را از طريق خنثي كردن خطرات راديكالهاي آزاد كاهش مي دهند.
اسفناج همچنين منبع غني از »لوتين« و »زي گزاتنين« است. اين دو ماده خوراكي براي چشم اثر ضد آفتاب دارند و مي توانند از آسيب ديدگي به شبكيه جلوگيري كنند. مخلوطي از برگهاي جوان اسفناج با برگهاي كاهو معمولي مي تواند بهره غذايي سالاد شما را افزايش دهد.
توت فرنگي
اين ميوه آبدار از گروه خانواده توتها يكي از قويترين منابع ويتامين C است. اين ويتامين به بدن شما در توليد كلاژنها كمك مي كند. كلاژن يك ساختار پروتئيني است كه به جواني و شادابي پوست كمك مي كنند. توت فرنگي همچنين يكي از كم كالري ترين و كم قندي ترين ميوه ها است. اين بدان معني است كه مي تواند قند را در بيماران ديابتي به روشي مثبت مديريت كند. در اين فصل مي توانيد از خوردن اين ميوه به صورت تكه شده همراه با غلات يا خامه لذت ببريد.
رازيانه
اين سبزي بهاري غني از پتاسيم است و براي سلامت قلب فوايد بسياري به همراه دارد. اين خوراكي داراي يك بافت مجعد و طعم و مزه منحصربفرد شيرين بيان است.
مصرف رژيم غذايي غني از پتاسيم به بدن كمك مي كند كه مازاد سديم را بزدايد و در نهايت منجر به كاهش فشار خون به ويژه در بيماران مبتلا به فشار خون بالا شود.
بخش كروي شكل كمرنگ انتهايي اين گياه مي تواند تكه تكه و به صورت خام يا پخته مصرف شود. برگهاي پر- مانند سبز تيره اين خوراكي نيز مي تواند به عنوان چاشني به كار رود. رازيانه تفت داده شده به همراه روغن زيتون و سركه بالزماتيك مي تواند در كنار بشقاب شما گذاشته شود و يا تكه هاي باريك رازيانه خام با گريپ فروت يا پرتغال در سالاد قرار گيرد.
تره فرنگي
تره فرنگي محتوي تمام تركيبات ضد سرطان است. بنابراين، اين سبزي كه در بهار بسيار فراوان است مي تواند در رژيم غذايي هفتگي شما قرار گيرد و به راحتي بدن را از هجوم اين بيماري مهلك حفظ كند. همانند ساير گياهان عضو خانواده پيازداران، خورد كردن تره فرنگي مي تواند مخزن تركيبات گوگردي تند آن را خارج و يك ماده بالقوه ضد سرطان را عرضه كند. مطالعات آزمايشگاهي نشان مي دهند كه عناصر موجود در پيازها مي توانند عوامل سرطانزا را بي اثر و رشد سلولهاي سرطاني را آهسته كنند.
همچنين مطالعات ديگري نشان مي دهند افرادي كه به طور مرتب از پيازها (شامل تره فرنگي) استفاده مي كنند با خطر كمتري براي ابتلا به انواع مختلف سرطان روبه رو هستند. براي سود جستن از فوايد تره فرنگي مي توانيد از اين خوراكي پرقدرت در تهيه يك سوپ لذيذ استفاده كنيد.
نخود فرنگي
نخودفرنگي شيرين و تازه، يك خوراك لذيذ است. اين گياه در فصل بهار و در يك دوره كوتاه رشد مي كند و دوره زندگي بلندي ندارد. بنابراين يافتن نخود فرنگي تازه در بهار يك فرصت بزرگ به شمار مي رود. يك پيمانه نخود فرنگي 115 كالري و بيش از 7 گرم فيبر به ويژه فيبرهاي قابل حل كاهنده كلسترول توليد مي كند.
درحقيقت، نتايج تحقيقات نشان مي دهند كه مصرف 5 تا 10گرم بيشتر از فيبرهاي قابل حل مي تواند كلسترول بد ( LDL ) را به ميزان 3 تا 5 درصد كاهش دهد.
نخودفرنگي پخته مي تواند در سالاد ماكاروني و يا در روغن زيتون همراه با برگهاي نعناع و برشهاي ليمو ترش در كنار بشقاب غذا سرو شود.

 



زندگي ات را زيبا كن

عليرضا سزاوار
خانه و شهرمان محيط زندگي ما هستند. نوع تركيب محيط زندگي ما تأثير مستقيمي بر سلامت روحي و رواني ما دارد. از آنجايي كه بيشتر ما به علت افزايش جمعيت شهري مجبور به انتخاب آپارتمان هاي كوچك با فضايي بسته و خفه هستيم، اين انتخاب ما را ناچار كرده است تا به فكر راهي تازه براي فرار از اين محيط مرده باشيم.
برخي ترجيح مي دهند به جاي اصلاح فضاي خانه فقط شب هنگام به منزل بروند و تعدادي هم تصميم مي گيرند با تغيير جزئي در چيدمان وسايل، فضاي بسته اطراف خود را زنده كنند.
ما بايد تلاش كنيم دست كم محيطي آرام و زيبا در خانه و حتي محل كار بوجود آوريم. در اين ميان برخي بدون صرف انرژي و وقت زياد با تغيير جزئي اثاث منزل، محيط جديد و تازه اي را ايجاد مي كنند كه خلق آن براي عده اي ديگر سخت و ناممكن است. اين افراد هميشه به بدسليقگي متهم مي شوند و خودشان هم انگيزه و ذوق چنداني براي ايجاد يك محيط تازه و پرنشاط ندارند.
امروزه آراستن محيط زندگي و چيدمان منظم خانه مورد توجه بسياري از افراد قرار گرفته است، به طوري كه برخي براي رسيدن به اين منظور با پرداخت هزينه هاي بسيار سعي مي كنند از هر طريقي فضاي داخلي خانه خود را زيبا و شكيل كنند.
از طرفي امروزه زندگي در آپارتمان هايي با متراژ اندك، فرصت ايجاد محيطي دلباز، نورگير و روشن را از بسياري گرفته است.
مادلين سورز روانشناس دانشگاه ويسكاسين مي گويد: ما بايد با اصلاح مناظر آزاردهنده، به جنگ آلودگي هاي بصري برويم. در واقع آلودگي بصري از نبود ادراك بصري ناشي مي شود. اگر در كنار پرداختن به ظاهر خود به محيط اطرافمان هم توجه كنيم از بسياري بداخلاقي ها و عصبانيت ها كاسته مي شود.
در حقيقت زيباسازي محيط زندگي و اصلاح مناظر نابجا و آزاردهنده در فضاي شهري به بهبود روابط اجتماعي و اخلاقي ميان شهروندان نيز كمك مي كند، زيرا روابط نامهربانانه انسان ها از پرورش در محيطي بي نظم و فضايي نامناسب سرچشمه مي گيرد.
از سوي ديگر آشنايي با هنرهاي سنتي به هيچ وجه شأن زنان راپايين نمي آورد، بلكه موجب افزايش صبر و حوصله و شور و نشاط در آنان نيز مي شود و اين باور غلط در مبني بر اين كه انجام كارهاي دستي و خانگي، قديمي و كهنه شده است بايد اصلاح شود.
اغلب كارشناسان نيز معتقدند بيشتر افسردگي ها بويژه در زنان خانه دار به علت بيكاري و نداشتن يك فعاليت هدفمند و منظم است. از سوي ديگر تبليغ كار خانگي به منزله خانه نشيني زنان نيست، بلكه اين موضوع موجب مي شود كه زنان در كنار انجام فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي، به عنوان يك منبع انرژي، علاقه، شور و نشاط و انگيزه را به فرزندان خود منتقل كنند.
بهره مندي از فضايي آراسته، آرام و زيبا نياز همه افراد در هر زمان و مكاني است و در حقيقت همه انسان ها ازنظر روانشناسي، جامعه شناسي و حتي در سيستم مديريتي و اداري نيازمند اين رشته هستند، زيرا بازدهي كار افرادي كه در فضاي زيبا و مطلوب كار مي كنند به مراتب بيش از ديگران است، در حقيقت در فضاي نامطلوب نمي توان انتظار انجام كاري مطلوب را داشت.
اين روانشناس با بيان اين كه توجه به ظاهر زيبايي نبايد ما را از اصل آن دور كند، مي گويد: گاهي به اماكني وارد مي شويم كه از نظر ظاهري طراحي زيبايي دارند، اما ضريب امنيتي و اجتماعي آنها مناسب نيست، اين موضوع نشان مي دهد كه صاحبان اين اماكن به ظاهر توجه كرده و از باطن غافل شده اند.
هم اكنون بيشتر خانواده ها با اين مسئله دست به گريبانند، اغلب بهترين وسايل و مكان خانه به مهماني هاي خانوادگي و مراسم رسمي اختصاص مي يابد و در حقيقت صاحبان آن خانه از اين وسايل كمترين بهره را مي برند. اين درحالي است كه بايد اثاث خانه پاسخگوي نياز صاحبان آن باشند و نبايد خانواده را از فضاي مفيد زندگي محروم كرد.
از سوي ديگر لازم است كه الگوهاي غلط حاكم بر فضاي شهري را اصلاح كنيم. برخي مي گويند ارائه الگوهاي غيربومي موجب تضعيف فرهنگ بومي مي شود، اما ما اكنون در يك دهكده بين المللي زندگي مي كنيم، حتي شكل خانه ها هم در سراسر جهان چندان متفاوت نيستند.
مترو، اتوبوس و اغلب وسايلي كه اطراف ما را احاطه كرده است، به نوعي برگرفته از الگوهايي يكسان در تمام جهان است. براي مثال اگر مردم جنوب آسيا آرام و خونگرم هستند، بيشتر از چه ويژگي هايي در فضاي شهري و معماري خود استفاده كرده اند، اين موضوع به ما كمك مي كند تا ضمن آشنايي با خصوصيات مثبت معماري داخلي و شهري هر نقطه اي، الگوهاي غلطي كه بر فضاهاي شهري و داخلي حاكم شده است را نيز اصلاح كنيم.
محيط بصري نامنظم و كثيف براي مان اضطراب زاست. استرس و اضطراب بيش از حد به شما آسيب مي رساند و خوشحالي را نيز از بين مي برد.
مطالعات نشان مي دهد، افرادي كه از مشكلات و ناراحتي هاي خود با ديگران حرف مي زنند، نسبت به افرادي كه همه چيز را در خود مي ريزند و احساسات خود را بيان نمي كنند، احساس بهتري دارند. بنابراين هر موقع احساس كرديد رهايي از اين محيط غيرممكن است، حتما خود را براي حرف زدن با دوستتان آماده كنيد.
همواره در هر محيطي كه هستيد سعي كنيد هميشه به زندگي مثبت نگاه كنيد و مثبت فكر كنيد. اگر انسان افسرده اي باشيد كه دائم فكر مي كند از بدو تولد بدشانس و بدبخت بوده است و تمام مشكلات مختص او آفريده شده است، بدانيد دائم با ناكامي مواجه خواهيد شد. بنابراين بايد افكار منفي را از خود دور كنيد و عينك بدبيني را كنار بگذاريد تا زندگي نيز به شما روي خوش نشان دهد.
براي انجام كاري كه به آن علاقه مند هستيد، اقدام كنيد. از انجام كارهايي كه از آن لذت نمي بريد تا حد امكان پرهيز كنيد. البته اين نكته را نيز درنظر داشته باشيد كه هميشه نمي توانيد كارهاي مورد دلخواه خود را انجام دهيد. بنابراين در اوقات فراغت خود كارهاي مورد علاقه تان را انجام دهيد، زيرا انجام اين فعاليت ها موجب خوشحالي شما خواهد شد.
سعي كنيد تا خلاقيت، آموزش و كاربري خلاقانه اشيا و رنگ ها را جايگزين پيروي كوركورانه در تزئين محيط تان كنيد و پس از انجام هر تغيير، انرژي هاي مثبت را در خانه به جريان بيندازيد.
در بعضي خانه ها همه وسايل رفاهي و مجلل براساس آخرين طراحي هاي روز چيده شده است، بي آن كه احساس آرامش و نشاط در آن وجود داشته باشد، برعكس در بعضي ديگر با وجود اثاثيه اي ساده و امكاناتي محدود، شادابي و آسايش به راحتي احساس مي شود.درحقيقت علاقه به زندگي كليد انرژي هاي مثبت در هر محيطي است. معمولا برخي خانواده ها بيشتر وقت خود را بيرون از خانه مي گذرانند و تقريبا همه وعده هاي غذايي را هم در رستوران ها و فست فودها ميل مي كنند، بخشي از اين عادات غلط به نامناسب بودن فضاي داخلي خانه برمي گردد. اين درحالي است كه ما مي توانيم با ريختن همان غذاهاي آماده در ظروف زيبا و مناسب، روحيه اعضاي خانه را تغيير دهيم.

 



شنا بهترين ورزش براي كاهش وزن است

شنا بهترين ورزش از نظر پزشكي براي كاهش وزن محسوب مي شود، دليل آن درگير شدن همه عضلات بدن به هنگام انجام دادن اين ورزش است.
بين تحرك و انرژي دريافتي بدن بايد تعادل وجود داشته باشد. به هم خوردن اين تعادل موجب بروز چاقي مي شود. چاقي داراي درجه بندي است، كنترل نشدن چاقي از هر نوعش منجر به بروز انواع مختلف بيماري مي شود.
وجود رابطه بين صنعتي شدن جوامع و بروز چاقي درجوامع امروزي شده است.
مكانيزه شدن كارخانجات يكي از دلايل كم تحركي و به تبع آن بروز چاقي در جوامع امروزي شده است.
افراد درگير در كارخانه هاي مكانيزه شده بايد فعاليت هاي بدني ديگر را جايگزين كنند تا كالري مازاد بدن خود را بسوزانند.
براي ايجاد برقراري تعادل بين تحرك بدني و توانايي جسمي افراد بايد فعاليت بدني انجام دهند كه منجر به آسيب جسمي نشود.
فرد به هنگام انجام تحرك بدني به ازاي هر سه كلمه حرفي كه مي زند بايد يك بار اقدام به تنفس عميق كند.
تنفس به ازاي هر سه كلمه يكي از راه هاي مطلوب بودن تحرك است. افزايش ضربان قلب به ميزان 20درصد نيز يكي از تحركات بدني مطلوب براي مصرف كالري است.
انجام تحرك متناسب با توانايي جسمي يكي از راه هاي حفظ سلامتي است؛ گرچه به همه افراد پيشنهاد مي شود كه پياده روي داشته باشند ولي بايد توجه كرد كه افراد مبتلا به «آرتروز» فقط در مكان صاف مي توانند اين كار را انجام دهند.
ازنظر پزشكان شنا بهترين ورزش براي همه اقشار جامعه است، حتي راه رفتن در آب هم موجب كاهش وزن افراد مي شود.
ورزش شنا مطلوب ترين ورزش از نظر پزشكي است، چون همه عضلات بدن در ورزش شنا درگير هستند، بنابراين تأثير زيادي در متعادل كردن وزن افراد دارد.
زمان متناسب براي ورزش 30دقيقه در روز است كه مي توان اين زمان را طي روز به صورت سه زمان 10دقيقه اي تقسيم كرد.
كاهش وزن براي افراد بيمار هم بسيار مفيد است. به طور مثال اگر افراد مبتلا به فشار خون 10كيلو از وزن خود را كاهش دهند به مقدار 10ميلي متر جيوه فشار خون خود را كاهش مي دهند.

 



گوشت شترمرغ تأثيري بر فشار خون ندارد

مفيد بودن گوشت شترمرغ براي فشارخوني ها صحت ندارد و هيچ تحقيق علمي درباره آن صورت نگرفته است.گوشت شترمرغ از خانواده طيور است و جزء گوشت هاي قرمز طبقه بندي مي شود.
گوشت شترمرغ از نظر داشتن كلسترول و چربي با گوشت سفيد تفاوتي ندارد ولي ميزان كلسترول و چربي آن نسبت به گوشت قرمز كمتر است.گوشت شترمرغ در ميان گوشت ها منحصر به فرد است و با وجود اينكه از خانواده طيور است سرشار از آهن بوده و براي رفع كم خوني مفيد است و افرادي كه دچار كم خوني هستند مي توانند از گوشت شترمرغ استفاده كنند.در ضمن هيچ ويژگي منحصر به فردي در هيچ گروه خون وجود ندارد كه آن را براي فشارخوني ها مناسب بدانيم.
براي افراد مبتلا به فشارخون مواد غذايي سرشار از منيزيم و پتاسيم مفيد است و در رژيم غذايي فشارخوني ها گروه ميوه، سبزي و لبنيات بايد بيشتر از ساير گروه هاي غذايي باشد.

 



فرزندانمان را براي دور ماندن از اعتياد آماده كنيم...

امروزه گرايش به موادمخدر نسبت به سالهاي گذشته بيشتر شده و متأسفانه پاي اين غول خانمان برانداز به مدارس نيز باز شده است. برخي از والدين تصور مي كنند كه نبايد با بچه ها در مورد چنين مسائلي صحبت كرد اما اگر ما به عنوان نزديك ترين و دلسوزترين افراد به فرزندانمان آموزش هاي صحيح را ارائه نكنيم، ممكن است قبل از اينكه بتوانند راه درست را انتخاب كنند در دام افراد سودجو گرفتار شوند.
پيشگيري از سوءمصرف مواد در سال هاي قبل از مدرسه
از آن جايي كه بنياد همه عادات بهداشتي، از تغذيه درست گرفته تا رعايت بهداشت فردي از سال هاي پيش از مدرسه برقرار مي شود، اين سال ها زمان مهمي براي پايه ريزي يك زندگي عاري از مواد هستند. توصيه هاي زير را در مورد فرزندان خردسالتان به كار گيريد:
-با فرزندانتان در مورد لذت سالم زندگي كردن صحبت كنيد.
به او بگوييد كه از خودتان مراقبت كرده ايد. احساس خوشحالي مي كنيد كه سالم هستيد و مي توانيد، بدويد، بازي كنيد، ورزش كنيد و ساعت ها كار كنيد. با اين عبارت مي توانيد سر صحبت را با فرزندانتان باز كنيد «من خوشحالم كه سالم هستم و مي توانم...»
-توانايي تصميم گيري فرزندانتان را تشويق كنيد تا جايي كه ممكن است اجازه بدهيد تا بچه شما خودش تصميم بگيرد چه لباسي بپوشد. حتي اگر لباس هايي كه انتخاب مي كند كاملا مناسب نباشد شما توانايي تصميم گيري را در او تقويت كرده ايد.
-تأكيد كنيد فرزند شما خودش مسئول حفظ سلامت بهداشت فردي و تميزي محيط شخصي اش است.
-راهنمايي هاي بهداشتي شما بايد صريح و روشن، مرتبط با تجربه هاي كودك و با جملات مثبت باشد.
-سعي كنيد كارهايي مثل مسواك زدن دندان ها، مرتب كردن اسباب بازي ها، تميز كردن ميز غذا خوري براي كودك به صورت فعاليتي لذت بخش درآيد.
فعاليت ها را به مراحل قابل كنترل تقسيم كنيد تا به اين شكل به فرزندانتان مهارت طراحي يك فعاليت را آموزش بدهيد.
-به كودكتان ياد دهيد خود را از خطراتي كه در محيط زندگي اش وجود دارد دور نگه دارد.
-مواد شيميايي سمي و خطرناكي كه در خانه ها يافت مي شود به فرزندتان نشان دهيد موادي مثل واكس، مايعات سفيدكننده و ضدعفوني كننده هاي سبزي ها.
-اخطار روي برچسب چنين موادي را براي بچه ها بلند بخوانيد.
-به او بگوييد مواد غذايي و داروهايي را كه پزشك تجويز كرده است را فقط بايد از شما، بستگان نزديك، مربيان و مراقباني كه شما مي شناسيد قبول كند.
- بگوييد داروها وقتي كه توسط پزشك تجويز مي شوند براي بيمار مفيد هستند اما ممكن است براي فرد ديگري مضر باشند.
- به فرزندانتان كمك كنيد تفاوت بين زندگي واقعي و افسانه ها را دريابند.
- كودكان در سال هاي قبل از مدرسه ممكن است تخيلات غيرواقعي را به رنگ واقعيت ببينند.
- از او بپرسيد در مورد يك فيلم، يا داستان و يا كارتون چه فكري مي كند.
- به او بگوييد از چه چيزهايي خوشتان مي آيد و چه چيزهايي را دوست نداريد.
- برايش توضيح دهيد چگونه پرخاشگري و رفتارهاي بد ممكن است به افراد صدمه بزند.
-ناكامي را به فرصتي براي يادگيري تبديل كنيد. اگر برجي كه با قطعات خانه سازي درست كرده است خراب شد و فرو ريخت در مورد راه حل هاي اين مشكل صحبت كنيد.
- احساس خوشحالي خود را وقتي فرزندتان به شما كمك مي كند ابراز كنيد.
- هر وقت و هر فرصت را براي تقويت اعتماد به نفس كودك مغتنم بدانيد.
پيشگيري از مصرف مواد در دوره پيش دبستاني و سال هاي آغازين دبستان
كودكان 5 تا 8 ساله هنوز به پدر و مادر خود چسبندگي زيادي دارند اما در عين حال همزمان در حال شناخت و تجربه خودشان هم هستند. به علاوه با ورود به مدرسه بچه ها زمان بيشتري را با همسالان خودشان مي گذرانند و اطلاعاتي را از جمله اطلاعات و صحبت هايي درباره مواد از محيط مدرسه و همچنين از رسانه ها دريافت مي كنند. خيلي مهم است كه مرتبا در مورد يك زندگي سالم و عاري از مواد صحبت كنيد و همچنين به او بگوييد كه بهترين راهنما در بين افراد در رابطه با اطلاعات محيطي شما هستيد.
- در مورد ضررهاي سيگار و مواد صحبت كنيد. در اين صحبت ها بر روي اثرات زودرس متمركز شود. درك پيامدهاي درازمدت مواد براي بچه ها در اين سنين قدري سخت است. به بچه ها بگوييد سيگار كشيدن باعث بدبو شدن دهان، بدن و لباس افراد مي باشد .
- با بچه ها در مورد پيام هايي كه از رسانه ها و آگهي ها در مورد مواد دريافت مي كنند صحبت كنيد. برنامه هاي تلويزيوني، آگهي ها و فيلم هاي سينمايي ممكن است مصرف سيگار، و يا مواد را به طور مستقيم يا غيرمستقيم تشويق كنند. از فرزندانتان بپرسيد در مورد فيلم هايي كه مي بيند چه فكر مي كند. چنين سوال هايي اطلاعات باارزشي از تفكر و ذهنيت فرزندانتان به شما مي دهد.
- وقتي صحبت از مواد مي شود اين موضوعات را با بچه هايتان بحث كنيد: سيگار، ترياك و ساير مواد چه هستند، براي چه مصرف مواد غيرقانوني و ممنوع است و چه ضررهايي از مصرف مواد ايجاد مي شود. همچنين تفاوت بين مصرف دارويي و مصرف غيردارويي را توضيح دهيد و بگوييد چگونه مصرف مواد بر خانواده و دوستان كسي كه مصرف مي كند هم تاثير مي گذارد.
- قوانين مشخص و واضحي در خانه وضع كنيد و آن چنان كه مي خواهيد فرزندتان رفتار كند، رفتار كنيد. به بچه ها در مورد دلايل يك قانون توضيح دهيد و اگر خودتان سيگار يا مواد ديگري مصرف مي كنيد بدانيد كه چه پيامي به فرزندانتان مي دهيد.
- به بچه ها كمك كنيد كه راه هاي مختلف بيان احساساتشان را بيابند. بچه هايي كه از بيان احساساتشان در گفت وگوي رودر رو خجالت مي كشند ممكن است اين احساسات را از طريق نقاشي، بازي يا نوشتن نامه به پدر و مادر يا نزديكان بيان كنند.
- بر روي مهارت حل مسئله با تمركز بر مسائلي كه بچه ها در اين سن با آن روبرو هستند، كار كنيد. به فرزندانتان كمك كنيد كه راه حل هاي پايدار براي مسائلي مثل انجام تكاليف مدرسه، اختلاف يا دعوا با يك دوست، يا مشكل قلدري در مدرسه بيابند. به آنها نشان دهيد راه حل هاي موقت مشكل را به درستي حل نمي كند.
- به بچه ها بياموزيد توان گريز از موقعيت هاي ناراحت كننده را داشته باشند. همچنين بچه ها بايد بدانند لازم نيست به دوستي كه رفتار خوبي با آنها ندارد وابسته باشند.
- سعي كنيد با دوستان فرزندتان و والدين آنها آشنا شويد. از طريق ارتباط تلفني يا حضوري با آنها مطمئن شويد كه آيا آنها هم همچنين نظرات شبيه شما در مورد مواد دارند.
- بچه هايتان را به برنامه هاي اجتماعي و گروه هايي كه به نقش مهم سبك سالم زندگي تاكيد مي كند منتقل كنيد. در چنين برنامه هاي دسته جمعي پيام هاي منفي شما در مورد مواد تكرار و تقويت مي شود و بچه ها هم ضمن توسعه روابط دوستانه سالم اوقات خوشايندي خواهند داشت.
پيشگيري از مصرف مواد در نوجوانان دبيرستاني
همه نوجوانان ايراني دراين سن چيزهايي در مورد مواد مي دانند. شنيدن مطالبي در مورد مواد و زندگي عاري از مواد هميشه جزئي از زندگي روزمره نوجوانان است. آنها مي توانند مواد مختلف را از هم تشخيص دهند و غالبا مي دانند مصرف گهگاه، تفنني و اعتياد چه معني دارد. آنها احتمالا دوستان و هم سن و سالاني را ديده اند كه سيگار يا چيزهاي ديگري مصرف مي كنند و شايد احساس مي كنند كه دچار پيامد خاصي نشده اند . ممكن است نوجوانان در اين سن سيگار، يا مواد ديگر را تجربه كرده يا براي مصرف آن تحت فشار دوستان و همسالان قرارگرفته باشند. همچنين ممكن است تعارف دوستانشان را براي مصرف مواد رد كرده و سعي كرده باشند پاك بمانند.
نكاتي كه به زندگي سالم و عاري از مواد در اين دوره كمك مي كنند:
1- ديگر زمان صحبت كلي در مورد مواد گذشته است.
در اين سن بايد با جزئيات واقعي بيشتري صحبت كنيد. خيلي باارزش است كه به فرزند نوجوانتان بگوييد مصرف مواد مي تواند برايش پيامدهاي مخرب جبران ناپذيري داشته باشد يا او را در موقعيت خطرناكي قرار دهد. همچنين بگوييد هركس ممكن است به مصرف مواد وابسته يا معتاد شود و برخي تركيب هاي مواد ممكن است حتي كشنده باشد.
2- به فرزندتان با تأكيد بگوييد كه مواد چه تأثير مخربي بر آينده يك نوجوان دارد.
بگوييد چگونه مصرف مواد ممكن است شانس ورود يك نوجوان دبيرستاني به دانشگاه يا شاغل شدن او را در حرفه اي كه دوست دارد، از بين ببرد.
3- به فرزندتان بگوييد چگونه سعي كند رهبر گروه همسالان خودش باشد.
او بايد مسئوليت شخصي كارهاي خود را برعهده بگيرد و به ديگران هم بگويد كه آنها هم چنين كنند. رهبري كردن جزئي از ابراز وجود مثبت است. نوجوان بايد تمرين كند تا روي گروه تأثير مثبت بگذارد.
4- از گزارش هاي خبري تلويزيون و روزنامه ها براي بازكردن سرصحبت استفاده كنيد.
اگر خبري در مورد حادثه، تصادف، يا بيماري بدنبال مصرف مواد وجود داشت با او از پيامدهاي مشكل ساز مصرف مواد كه بايد از ابتدا پيش بيني مي شدند سخن بگوييد.
5-فرزند نوجوان خود را براي كارهايي كه خوب انجام مي دهد و انتخاب هاي مثبتي كه مي كند تشويق كنيد.
به او نشان دهيد كه رفتار و ويژگي هاي خويش را متوجه هستيد و آنها را قدر مي دانيد.
به او بگوييد از اينكه الگوي خوبي براي خواهر يا برادر كوچك تر و ساير بچه ها است خوشحال هستيد.
همچنين به او صريحا بگوييد كه اگر او سيگار يا هر ماده اي مصرف كنند چقدر ناراحت مي شويد.
مريم سادات كاظمي

 



تلاش براي داشتن بدن سالم

دليل اصلي بيماري هاي كشنده ضعف سيستم دفاعي بدن است.
روش هاي افزايش ايمني بدن مهمترين عامل درجلوگيري از بروز بسياري از بيماري ها و درمان آنهاست.چند روش موثر براي افزايش ايمني بدن كه موثرترين عامل درپيشگيري از بروز بسياري از بيماري هاست به شرح زير است:
¤ از مواد پروتئين دار به مقدار زياد مصرف كنيد. پروتئين در بدن نقش بلوك درساختمان را ايفا مي كند كه براي بدن سالم، ذهن خلاق و فعال افزايش سيستم دفاعي بدن ضروري است. كمبود پروتئين در رژيم غذايي به مصرف زياد كربوهيدرات و در نتيجه افزايش چربي و قند خون و ضعف سيستم دفاعي بدن منجر مي شود.
¤ تا مي توانيد از ميوه و سبزي تازه استفاده كنيد- امروزه اهميت مصرف ميوه و سبزي تازه بر همگان آشكار است ولي شايد افراد از تاثير افزايش ايمني بدن با مصرف سبزي و ميوه تازه آگاه نباشند. لازم به ذكر است كه مصرف سبزي هاي تازه و خام درمقايسه با سبزي هاي منجمد و تازه توصيه شده است.
¤ خواب كامل شب را از دست ندهيد. ميزان ساعات لازم براي خواب و استراحت افراد متفاوت است ولي معمولا اين زمان بين 6تا 10ساعت است. خواب كافي درشب باعث تعادل هورمون هاي مختلف بدن (از جمله هورمون رشد، هورمون استرس وكورتيزول) مي شود و علاوه بر آن كاهش وزن بدن، خلاقيت ذهن، احساس شادي و پوست سالم را به همراه دارد.
¤ مقداري زيادي آب بنوشيد. تحقيقات اخير نشان داده است كه يكي از دلايل بروز سردرد عدم نوشيدن آب كافي در روز است.
تشنگي و سردرد دو علامتي هستند كه خبر از كم آبي بدن مي دهند.
¤ از ليمو ترش استفاده كنيد. ليمو ماده غذايي ايده آل براي بازگرداندن تعادل اسيدي- قليايي بدن است. مصرف آب ليموي تازه به تنهايي يا به همراه غذا باعث مي شود كه ميزان PHبدن تنظيم شود و محيط براي رشد باكتري هاي سالم به جاي باكتري ها و ويروس هاي مضر فراهم شود.
¤ از نوشيدن قهوه اجتناب كنيد- برخلاف تصور عمومي قهوه حاوي آنتي اكسيدان نيست و سيستم دفاعي بدن را به شدت ضعيف مي كند. اگر يك فنجان قهوه ميل كرديد براي جبران آن دو ليوان پر آب بنوشيد.
¤ قند و شكر را از وعده هاي غذايي خود حذف كنيد.
¤ از غلات استفاده كنيد.
¤ ساعاتي از روز را خارج از محيط خانه بگذرانيد-گردش و تفريح در هواي آزاد و تميز و حتي پياده روي روزانه براي حفظ سلامت بدن بسيار موثر است. محققان بر اين باورند كه صرف زمان در فضاي آزاد و حتي هواي سرد و برفي براي استحكام سيستم ايمني بدن بسيار موثر است.
¤ براي خودتان ارزش قايل شويد و زماني از روز را به خودتان اختصاص دهيد. صرف زمان با دوستان مخصوصا افراد شاد، حمام آب گرم و ماساژ درسلامت بدن بسيار موثر است. به خودتان انرژي مثبت دهيد و محيط اطراف را براي خودتان شاد و سرشار از عشق كنيد. از دعا و توكل به خداوند متعال غافل نشويد چون دليل اصلي آرامش است.

 



كودكان و كمك به نيازمندان

تهيه غذا، پوشاك و سرپناه براي كودكان كار آساني نيست ولي علاوه بر اين موارد، والدين بايد كمك به ديگران را نيز به آنها ياد دهند. كودكان براي تشخيص خوب از بد نياز به الگو دارند و والدين بهترين الگوي آنها هستند. براي اينكه فرزندتان كمك به ديگران را ياد بگيرد توصيه هاي زير را در نظر بگيريد:
وقتي مي خواهيد جعبه اسباب بازي هاي كودكتان را مرتب كنيد به او اجازه دهيد به شما در اين كار كمك كند. بگذاريد كودكتان در مورد اينكه اسباب بازي هاي قديمي خود را به چه كسي يا سازماني هديه كند تصميم گيري نمايد.
اگر خواستيد براي كودكتان يك دوچرخه جديد بخريد به او بگوييد بايد دوچرخه قديمي خود را هديه بدهد. اجازه دهيد او در مورد اينكه دوچرخه اش را به چه كسي بدهد تصميم بگيرد. از كودكتان بخواهيد در مورد تصميم خود توضيح دهد. او بايد بداند براي دادن هديه، به نياز طرف مقابل توجه داشته باشد نه به رابطه دوستي اش با او.
هفته اي يكي دو بار كودكتان را به بهزيستي يا مراكز مشابه ببريد تا از نزديك با افرادي كه در آنجا حضور دارند آشنا شود. يادتان باشد اين افراد از ملاقات با ساير مردم حقيقتا خوشحال مي شوند.
آذر شايان

 



ساييدگي زانو

افزايش وزن باعث شده تا فشار زيادي به زانو وارد شود و از طرفي با ورزش نكردن و آپارتمان نشيني به مرور عضلات تنبل شده و در نتيجه اين عوامل سبب مي شوند تا آرتروز ايجاد شود.
ميزان شيوع ازنظر آماري مشخص نيست ولي آن چيزي كه ما در برخوردها مشاهده مي كنيم نشانگر شيوع بالاي ساييدگي زانو است كه به عواملي مانند مشكلات تغذيه اي از دوران كودكي، افزايش وزن و چاقي بيش از حد، ورزش نكردن و نداشتن تحرك مناسب است.
تغذيه دوران كودكي: نخوردن شير مادر، كمبود كلسيم و ويتامينD سبب كج شدن پاها مي شود كه به مرور اين امر در ساييدگي زانو مؤثر است از طرفي كودكان در سنين 5سال به بالا تمايل زيادي به خوردن فست فودها و غذاي چاق كننده پيدا مي كنند كه اضافه وزن هم مشكل ساز است.
زندگي آپارتمان نشيني و مشغله زياد كاري از دلايلي است كه معمولاً جامعه از ورزش كردن غافل مي شود و به مرور عضلات تنبل شده و در نهايت به زانو فشار مي آيد كه به سمت آرتروز پيش مي رويم.
تأثير صافي كف پا در بروز ساييدگي: صافي كف پا به زانو فشار وارد مي كند و در زانو ايجاد درد مي كند ولي مشخصاً سبب بروز آرتروز نمي شود.پيشگيري بهترين راهكار جلوگيري از آرتروز است. ايجاد سروصدا در مفاصل، داشتن درد و تورم در مفصل از علائم آرتروز هست و همين طور انحراف پيش رونده در پا از جمله مواردي است كه بايد روي آن حساس بود و ازنظر تخصصي آن را پيگيري كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14