(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 فروردین 1391- شماره 20180

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تصويب قانون حمايت از توليد ملي با رأي اكثريت نمايندگان
خارج از دستور
 15 نماينده خواستار دعوت احمدي نژاد به مجلس شدند
در نخستين جشنواره كتاب مقاومت تجليل شدند برگزيدگان جايزه ادبي شهيد آويني
در اقدامي پيش دستانه و پس از يونان ايران صادرات نفت به اسپانيا را هم قطع كرد
ابطال مصوبه برداشت هاي دولت از حساب بانك ها و ارجاع به دستگاه قضايي
نيويورك تايمز: با روي كار آمدن پوتين همه چيز در روابط آمريكا و روسيه به هم خواهد ريخت
روايت مشاور رئيس مجلس از تلاش هاي جدي ايران براي ايجاد ثبات در سوريه
تشديد نظارت ها و جلوگيري از نوسانات قيمت در بازار



در جلسه علني ديروز صورت گرفت
تصويب قانون حمايت از توليد ملي با رأي اكثريت نمايندگان

به دنبال نامگذاري سال 91 به عنوان سال حمايت از توليد ملي از سوي رهبر معظم انقلاب نمايندگان مجلس با كليات طرح يك فوريتي اصلاح قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور و تقويت آنها در امر صادرات موافقت كردند.
اين طرح كه گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس است، شامل 17 ماده است كه در صورت تصويب نهايي اين مواد، امور اقتصاد و دارايي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، سازمان تامين اجتماعي، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و دولت موظف به انجام تعهداتي مي شوند تا توليد و خدمات داخلي تقويت شده و توسعه يابد.
در اين جلسه نورالله حيدري نماينده اردل و فارسان و جهانبخش محبي نيا عضو هيئت رئيسه مجلس در مخالفت با كليات طرح مذكور و سيروس برنا نماينده بروجن و جعفر قادري نماينده شيراز در موافقت با كليات اين طرح در صحن علني سخنراني كردند.
سيدابراهيم ابراهيمي معاون امور تقنيني دولت نيز به عنوان نماينده قوه مجريه طي سخناني موافقت دولت با كليات اين طرح را اعلام كرد.
نظر مخالفان كليات طرح استفاده حداكثري
از توليد ملي
نمايندگان مخالف كليات طرح حداكثر استفاده از توان توليدي كشور معتقدند كه اين طرح به طور فزاينده و پررنگ به دستگاه ها، اجازه خريد و واردات محصولات خارجي را مي دهد.
نورالله حيدري نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز (سه شنبه) طي سخناني به عنوان اولين مخالف كليات طرح يك فوريتي اصلاح قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور و تقويت آنها در امر صادرات، اظهار داشت: بسياري از نكاتي كه سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مطرح كرد، در اين طرح 17 ماده اي اصلا وجود ندارد.
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش متذكر شد: اگر طراحان مقدمه توليدي طرح اوليه را مطالعه كنند، متوجه مي شوند كه اين طرح حتي پاسخگوي همان حد انتظار خودشان نيز نيست.
حيدري در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: اين طرح به طور فزاينده و پررنگ به دستگاه ها، اجازه خريد و واردات محصولات خارجي را مي دهد و واقعا در اين طرح سخنان تازه اي بيان نشده است.
نماينده اردل و فارسان در خاتمه تاكيد كرد كه روح غالب در طرح حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور در حمايت از توليد ملي است و ما نمي توانيم با تصويب اين طرح قدم چندان موثري در راستاي حمايت از توليد ملي برداريم.
در ادامه اين جلسه جهانبخش محبي نيا در سخناني به عنوان دومين و آخرين مخالف كليات طرح حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور گفت: طرح ها يا لوايحي كه به صحن علني مجلس ارائه شود، بايد در برگيرنده اهداف اوليه باشند.
وي افزود: بايد ديد آيا در اين طرح براي تامين نقدينگي مورد نياز واحدهاي توليدي قانوني در نظر گرفته شده است يا خير؟ بايد ديد در اين طرح آيا امكان پيوند واحدهاي توليدي با كانون هاي علمي، مالي و ارزي فراهم شده است يا خير؟ بايد بررسي كنيم كه آيا بروكراسي در راستاي قوت گرفتن توليد تقويت شده است يا خير؟ از نظر ما اين طرح فاقد همه اين مطالب است.
محبي نيا در ادامه سخنانش تاكيد كرد: بايد نسبت به حل مسائل مربوط به تحريم بررسي كنيم كه آيا اين طرح مي خواهد خدمتي در راستاي توليد داخلي داشته باشد يا نه؟ از نظر ما اين طرح چنين امكاني ندارد.
وي اضافه كرد: اين طرح اقدامي براي رسيدن به منابع توليدي داخلي و امكان ايجاد زمينه اين موضوع را فراهم نمي كند و در واقع اين طرح در راستاي توليد داخلي نيست.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس در خاتمه توضيح داد: توليد به اقدامات،كارها، قوانين و مقررات زدايي و تشويق هاي زيادي نيازمند بوده و تنظيم بازار داخلي از موضوعات بسيار مهمي است كه بايد به آن توجه شود.
موافقان: حمايت از توليد داخلي با شعار فراهم نمي شود
نمايندگان موافق كليات طرح حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور معتقدند كه حمايت از توليد داخلي با شعار فراهم نمي شود.
سيروس برنا نماينده مردم بروجن در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني سه شنبه طي سخناني به عنوان اولين موافق كليات طرح يك فوريتي اصلاح قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور و تقويت آنها در امر صادرات، اظهار داشت: اين طرح در راستاي عملياتي كردن منويات رهبرمعظم انقلاب به خصوص معطوف به شعار حساس و مهم سال 91 است.
برنا با ذكر اين نكته كه وظيفه اصلي و اساسي مجلس زمينه سازي، بستر سازي و ريل گذاري براي افزايش شتاب روند توسعه كشور در زمينه هاي مختلف است، قانون گذاري را يكي از ابزارهاي مهم مجلس در اين زمينه دانست و تصريح كرد: بايد به مسائلي مانند افزايش صادرات، تقويت و بهبود وضعيت دريافت ها و پرداخت ها و استفاده از منابع داخلي در راستاي حمايت از توليد ملي توجه شود.
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش اساسي ترين هدف طرح مذكور را رونق بخشيدن و روان كردن و رفع موانع در كشور و ايجاد زمينه هاي نرم افزاري و رونق نيروهاي مولد اقتصادي دانست و تصريح كرد: اين طرح راه هاي فرار از عمل به قانون قبلي را مي بندد و زمينه هاي تقويت نرم افزاري در كشور را فراهم مي كند و مواد جديد و قابل اعتنايي در اين طرح آورده شده است.
در ادامه اين جلسه جعفر قادري نماينده مردم شيراز در خانه ملت نيز طي سخناني به عنوان دومين و آخرين موافق كليات طرح يك فوريتي اصلاح قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور و تقويت آنها در امر صادرات، اظهار داشت: تصويب اين طرح مي تواند به يكي از افتخارات مجلس هشتم تبديل شود.
وي با بيان اينكه پشتوانه يك كار مطالعاتي يك و نيم ساله براي اين طرح وجود دارد، گفت: كميسيون صنايع و معادن مجلس و دولت روي اين طرح فرصت زيادي گذاشتند و تصويب آن مي تواند به عنوان افتخار مجلس هشتم به ثبت برسد.
وي در ادامه با طرح سوالاتي گفت: كدام كشور در شرايط تحريم، بازار داخلي خود را در اختيار كشورهاي خارجي قرار مي دهد؟ كدام عقل اقتصادي مي گويد كه بازار داخلي در اختيار كالاهاي خارجي قرار گيرد؟
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در بخش پاياني سخنانش يادآور شد: وقتي شرايط نابرابر است، بايد از توليد داخلي حمايت كنيم و اين حمايت با شعار فراهم نمي شود و نمي توانيم با شعار دادن از ايجاد اشتغال و توليد ملي حمايت كنيم.
قادري در خاتمه گفت: مركز پژوهش هاي مجلس و برخي كارشناسان و كميسيون صنايع و معادن حدود يك و نيم سال روي طرح حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور كار مطالعاتي انجام دادند و بايد بدانيم كه ما توان توليد داخلي را در اختيار داريم و مي توانيم از ظرفيت هاي موجود حداكثر استفاده را داشته باشيم.
در ادامه اين جلسه، سيدابراهيم ابراهيمي معاون امور تقنيني دولت با قرار گرفتن پشت تريبون ضمن اعلام موافقت قوه مجريه با كليات طرح مذكور، گفت: دولت در بررسي جزئيات پيشنهاداتي دارد و اميدواريم نمايندگان اين پيشنهادات را مورد توجه قرار دهند.
گفتني است نمايندگان مردم با 119 رأي موافق، 34 رأي مخالف و 22 رأي ممتنع از 200 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان به كليات طرح مذكور رأي مثبت دادند.
نمايندگان مجلس همچنين در بررسي جزئيات طرح استفاده از توان توليدي با پيشنهاد حذف يك واژه در بند 3 ماده 1 طرح مذكور موافقت كردند.
نمايندگان همچنين در جلسه ديروز تعاريف مربوط به طرح حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تأمين نيازهاي كشور را بررسي و تصويب كردند.
مجلس لايحه تجارت را
به دولت پس نداد
نمايندگان مردم در جلسه سه شنبه خود با تقاضاي استرداد لايحه تجارت با 105 رأي منفي مخالفت كردند.
وكلاي ملت با 32 رأي موافق، 105 راي مخالف و 16 رأي ممتنع با درخواست استرداد لايحه تجارت مخالفت كردند.
سيدابراهيم ابراهيمي معاون امور تقنيني دولت به عنوان نماينده قوه مجريه در صحن علني سخنراني كرده و به دفاع از اين درخواست استرداد پرداخت.
محمدرضا خباز نماينده كاشمر نيز طي سخناني در مخالفت با تقاضاي استرداد لايحه تجارت در صحن علني سخنراني كرد.
لايحه تجارت در مجلس هفتم تقديم پارلمان شده بود كه شامل هزار و 261 ماده و بيش از 200 تبصره است كه پس از مدت ها در مجلس هشتم رسيدگي به اين لايحه آغاز شد.
مجلس هشتم بررسي اين لايحه را ابتدا به كميسيون اقتصادي و سپس به كميسيون مشترك از چند كميسيون تخصصي مجلس واگذار كرد اما اعضاي كميسيون مشترك معمولا در جلسات اين كميسيون شركت نمي كردند و به همين دليل اين كميسيون منحل شد و هيئت رئيسه مجلس پس از تشكيل جلسات متعدد بررسي لايحه تجارت را به كميسيون قضايي واگذار كرد كه حتي كميسيون قضايي براي چندين بار در مشهد مقدس با حضور لاريجاني رئيس مجلس و تشكيل جلساتي، لايحه تجارت را تا حدودي مورد رسيدگي قرار داد.
استيضاح رئيس جمهور در صورت 6 جواب غيرقابل قبول
نمايندگان مجلس دو فوريت طرحي را به تصويب رساندند كه در صورت تصويب نهايي، امكان راي گيري پس از هر سؤال از رئيس جمهور فراهم مي شود و در صورت قانع نشدن نمايندگان سؤالات به قوه قضاييه فرستاده شده و اگر تعداد سؤالاتي كه نمايندگان از آن قانع نشده اند به شش برسد استيضاح مطرح مي شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز سه شنبه با دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آيين نامه داخلي مجلس و الحاق دو تبصره به آن موافقت كردند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح سازوكار آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي در خصوص طرح سؤال از رئيس جمهور اصلاح مي شود و امكان راي گيري و اظهارنظر پس از صحبت هاي رئيس جمهور براي نمايندگان فراهم شده و امكان راي گيري جداگانه پس از هر سؤال از رئيس جمهور فراهم شده و در صورت قانع نشدن نمايندگان از توضيحات رئيس جمهور اين سؤالات به قوه قضاييه فرستاده مي شود.
براساس اين اصلاحيه اگر نمايندگان از پاسخ رئيس جمهور به شش سؤال خود قانع نشوند با توجه به اصل 89 قانون اساسي استيضاح مطرح مي شود.
در اين طرح پيشنهاد شده است ماده (197) آيين نامه داخلي اصلاح و دو تبصره به آن الحاق شود.
براساس ماده واحده اين طرح و در صورت تصويب نهايي، جمله آخر ماده (197) آيين نامه داخلي مجلس به شرح ذيل اصلاح و دو تبصره به آن الحاق مي شود: مدت طرح سؤال از رئيس جمهوري توسط نمايندگان منتخب سؤال كنندگان حداكثر 40 دقيقه و مدت پاسخ رئيس جمهوري حداكثر يك ساعت است كه طرفين مي توانند وقت خود را به دو بخش تقسيم كنند در اين صورت همه سؤالات (حداكثر 5 سؤال) و پاسخ ها در بخش اول وقت هر يك از دو طرف بيان مي شود و در بخش دوم ابهامات سؤال كنندگان و پاسخ هاي رئيس جمهوري مطرح مي شود.
اصلاح ايرادات شوراي نگهبان به طرح بيمه بيكاري
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اصلاح ماده 11 و 32 طرح بيمه بيكاري و حمايت از بيكاران متقاضي كار ايرادات شوراي نگهبان به اين طرح را برطرف كردند.
142 نفر از 196نماينده حاضر در جلسه با اصلاح ماده 11طرح مذكور به دولت اجازه دادند حق بيمه بيكاري به ميزان 4درصد مزد يا حقوق بيمه شده تعيين شود كه سه درصد از سوي كارفرما و يك درصد آن از سوي دولت تامين و پرداخت مي شود. سهم كارفرمايي دستگاه هاي اجرايي از محل صرفه جويي در هزينه هاي جاري از جمله محل حقوق و مزاياي كاركنان خود كه به مرخصي بدون حقوق مي روند پرداخت مي شود و دولت نيز مجاز است با پيش بيني در بودجه سنواتي به تكليف قانوني موضوع ماده 50 قانون مديريت خدمات كشوري عمل كند.
براساس ديگر اصلاح مجلس، تامين منابع مذكور در اين حكم از آغاز اجرا از محل موضوع ماده 7 قانون هدفمند كردن يارانه ها مصوب سال 88 با پيش بيني در بودجه سنواتي بلامانع است.
145نماينده از مجموع 199 نماينده حاضر به اين اصلاح راي موافق دادند.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي: ايران در كنار دولت و ملت سوريه ايستاده است
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: جمهوري اسلامي همواره در كنار دولت و مردم سوريه بوده است و خواهد بود و اميدواريم دولت سوريه نيز گام هاي اصلاحي را به شكل جدي بردارد.
كاظم جلالي با محكوم كردن هرگونه دخالت خارجي در امور سوريه ادامه داد: ملت سوريه خود بايد در مورد نظام سياسي كشورشان تصميم بگيرند.
وي همچنين در مورد ادامه برنامه صلح آميز هسته اي ايران گفت: ايران تاكنون هزينه هاي دارا بودن دانش غني سازي را پرداخته است و غني سازي را حق مسلم خود مي داند.
جلالي افزود: براساس قواعد بين المللي كشورها مي توانند از حق غني سازي براي سوخت برخوردار باشند.
وي در مورد تعيين محل مذاكرات گروه 1+5 در تركيه نيز گفت: بحث مقامات جمهوري اسلامي ايران در زمينه تعيين محل مذاكرات اين بود كه بايد اين امكان مورد توافق ايران نيز باشد و پس از رايزني هاي فراوان مذاكرات اين طور تصميم گيري شد كه مرحله اول مذاكرات در استانبول و مرحله دوم بغداد باشد.
وي خاطرنشان كرد: البته در بحث تركيه و ايران خيلي از كشورها تلاش مي كنند روابط خوب دو كشور را دچار تنش كنند كه از حسادت اين كشورها به روابط دو كشور است.
جلالي همچنين در پاسخ به سؤالي در مورد حضور ناوهاي آمريكايي در منطقه خليج فارس گفت: ورود ناو آمريكايي و ديگر كشورها به منطقه خليج فارس تنها به پيچيدگي مسائل مي انجامد و برخي دولت هاي همسايه به جاي اين كه از توان منطقه اي استفاده كنند براي مقولات امنيتي از حضور بيگانگان جانبداري مي كنند.

 



خارج از دستور

لاريجاني ياد و خاطره شهيدان آويني
و صياد شيرازي را گرامي داشت
رئيس مجلس شوراي اسلامي با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان صياد شيرازي و مرتضي آويني ابراز اميدواري كرد راه اين شهيدان مسير پرنوري باشد كه همه جوانان ايران زمين آن راه را طي كنند.
علي لاريجاني در آغاز جلسه علني روز سه شنبه به مناسبت سالگرد شهيد صياد شيرازي و مرتضي آويني با گراميداشت ياد و خاطره آنان ابراز اميدواري كرد راه آن غافله سالاران انقلاب، مسير پرنوري باشد كه همه جوانان عزيز ايران زمين آن راه را طي كنند.
وي همچنين سالگرد شهادت اين دو شهيد را به خانواده هاي آنها تسليت گفت.
پيامك ها وزير را به مجلس كشاند
سؤال ملي نماينده فلاورجان از وزير ارتباطات و فناوري ارتباطات در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي بررسي شد.
نماينده فلاورجان از وزير ارتباطات پرسيده بود: علت اختلافات مداوم و بسيار متنوع سرويس تلفن همراه از قبيل قطع مكرر، پيامك هاي اشتباه و تعداد ارسال يك پيامك و عدم پوشش كامل در تمامي مناطق چيست؟
رضا تقي پور وزير ارتباطات پس از قرار گرفتن پشت تريبون به ارائه توضيحاتي پيرامون سؤال مطروحه پرداخت و اظهار داشت: در يك مقطعي به دليل تبديل نرم افزار مربوط به پيامك ها از نوع خارجي به داخلي، تا حدودي قطع مكرر داشتيم اما اين مشكل هم اكنون برطرف شده است.
وي افزود: نشانه بارز رفع اين مشكل اين است كه در 5 روز اول سال جاري، دو ميليارد و 800 ميليون پيامك جا به جا شد و ما هيچ پيامك تكراري و اشتباهي نداشتيم و همه پيامك ها نيز به مقصد رسيدند و لازم به ذكر است كه اين آمار در 14 روز اول سال به 7 ميليارد رسيد يعني از 29 اسفند تا 13 فروردين.
وي با بيان اين كه همه پيامك ها با صحت رد و بدل شدند، گفت:: در مردادماه سال گذشته مشكل موقتي در ارسال پيامك ها وجود داشت اما هم اكنون اين مشكل برطرف شده است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ با ذكر اين نكته كه نقاط عدم پوشش تلفن همراه زير يك درصد است، تصريح كرد: سال گذشته هزار و 100 ميليارد دقيقه مكالمه در كشور داشته ايم كه به طور ميانگين مردم در هر روز 3 ميليارد دقيقه با تلفن همراه صحبت كردند و بيش از 98 درصد اين مكالمات موفق بوده است.
وي افزود: جا به جايي 7 ميليارد پيامك در ابتداي سال جديد بدون وجود تكرار موضوع مهمي است.
رضا تقي پور بر همين اساس يادآور شد: آمارهاي ما بسيار دقيق و به صورت آنلاين از روي سيستم جمع آوري مي شود.
در ادامه اين جلسه نماينده مردم فلاورجان مجددا گفت: حدود 3 هزار پيامك در گوشي بنده وجود دارد كه ده ها مورد آن تكراري است و حتي پيامك ارسالي ناموفق در گوشي بنده هم وجود دارد.

 



براي توضيحات درباره فاز دوم هدفمندي يارانه ها
 15 نماينده خواستار دعوت احمدي نژاد به مجلس شدند

15 نماينده مجلس طي نامه اي به علي لاريجاني خواستار دعوت احمدي نژاد به صحن علني براي توضيحات درباره فاز دوم هدفمندي يارانه ها شدند.
متن كامل اين نامه به شرح ذيل است: برادر ارجمند جناب آقاي دكتر لاريجاني
رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي
سلام عليكم؛
اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به دليل آثار مهم اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي آن مهمترين و اصلي ترين دستور كار دولت و مجلس هشتم بوده و خواهد بود.
گذشت پانزده ماه از اجراي اين قانون و فرصت باقيمانده تا پايان خرداد ماه سال جاري براي آغاز فاز دوم آن (طبق اجازه هزينه كرد بودجه در دو ماه اول سال جاري مصوب 21 اسفند 90) فرصت مغتنمي است براي تعامل دولت و مجلس.
با ارزيابي نقاط قوت و ضعف اجراي مرحله اول، مي توان چنان تدبير كرد كه اجراي مرحله دوم به نحوي صورت گيرد تا از فشار گراني بر گرده مردم، به ويژه مستضعفان، بكاهد، همچنين امر معقول حمايت از توليد را جان تازه اي ببخشد.
اهميت پشتيباني از توليد وقتي بيشتر مي شود كه به خاطر داشته باشيم مقام معظم رهبري، امسال را سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» ناميدند. بدين ترتيب منافع قانون مهم مورد بحث افزون شده و هزينه هايش كاهش مي يابد.
با توجه به مراتب فوق، ما امضاكنندگان زير تقاضا داريم به استناد جواز مذكور در بند 8 ماده 23 و تبصره 1 ماده 64 قانون آئين نامه داخلي، طي روزهاي آينده، رئيس جمهور محترم و وزراي ذيربط به جلسه علني رسمي مجلس دعوت شوند تا پس از استماع نظرات دولت و نمايندگان، گام دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها با همكاري و هماهنگي كامل برداشته شود.
محورهايي كه مي تواند در اين جلسه مشترك به بحث و گفت وگو گذاشته شود عبارت از:
1-آسيب شناسي مرحله اول اجراي قانون هدفمندي يارانه ها
2- برنامه هاي دولت براي چگونگي اجراي مرحله دوم اين قانون
3- چگونگي حمايت از بخش توليد
4- چگونگي كنترل گراني هاي اخير
5- منابع تامين مالي اجراي قانون
ناگفته پيداست كه لازمه موفقيت اين قانون ملي، عزم عمومي به ويژه تلاش مشترك دولت و مجلس است و اقدامات يكسويه به اجراي آن آسيب مي رسد.
خاطر نشان مي شود؛ الياس نادران، احمد توكلي، حسين فدايي، حسين نجابت، پرويز سروري، امين حسين رحيمي، محمدرضا آشتياني، محمد دهقان، جعفر قادري، غلامرضا مصباحي مقدم، عليرضا زاكاني، حميد سعادت، سيدحسين ذوالانوار، زهره الهيان و سيدعليرضا مرندي، امضاءكنندگان اين نامه هستند.

 



در نخستين جشنواره كتاب مقاومت تجليل شدند برگزيدگان جايزه ادبي شهيد آويني

در مراسمي از برگزيدگان نخستين جشنواره كتاب مقاومت با عنوان جايزه ادبي شهيد آويني قدرداني شد.
به گزارش واحد مركزي خبر؛ در اين جشنواره در گروه جنگ نرم، هيئت داوران در بخش مجموعه مقالات ، كتاب « قدرت و جنگ نرم از نظريه تا عمل» نوشته حجت الله مرادي و در بخش كتب تاليفي كتاب «شورش بر عليه جمهوريت » نوشته حميدرضا اسماعيلي را به عنوان كتب برگزيده اين دو بخش و كتاب «قدرت نرم و انقلاب رنگي» نوشته آقاي حامد عبدوس را به عنوان كتاب قابل قدرداني معرفي كرد.
در گروه مستند ، كتاب «پاسياد پسر خاك » اثر محمد قبادي و « ستاد دزلي » اثر حسن رضايي خير آبادي مشتركا برگزيده معرفي شد.
در گروه شعر كتاب «سوء تفاهم » اثر علي داوودي با عنوان كتاب برگزيده و كتاب «كلمات در خط مقدم» به عنوان اثر قابل قدرداني معرفي شد.
در گروه نقد ، پژوهش و ادبيات تحقيقي كتاب « بازتاب انقلاب اسلامي بر شيعيان لبنان» اثر سيد مهدي طاهري اثر برگزيده و كتاب « پيروزي مقاومت، پيامدهاي جنگ 33 روزه » شايسته قدرداني انتخاب شد.
هيات داوران در گروه هنر ، كتاب «دفاع در برابر تجاوز» نوشته آقايان فرهاد سليماني و عباس ميرهاشمي را اثر برگزيده و كتاب هاي « سفربه جنون » و «مسابقه بين المللي كاريكاتور غزه» را مشتركا اثر شايسته قدرداني معرفي كرد.
همچنين هيات داوران در گروه ادبيات داستاني آثار رسيده را قابل برگزيدن و شايسته تقدير ندانست. در مراسم پاياني جشنواره كتاب مقاومت جايزه ادبي شهيد آويني، رييس و جانشين سازمان بسيج مستضفين و معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور داشتند.

 



در اقدامي پيش دستانه و پس از يونان ايران صادرات نفت به اسپانيا را هم قطع كرد

ايران در اقدامي پيش دستانه و در آستانه مذاكرات با 1+5 صادرات نفت خود به اسپانيا را قطع كرد.
به گزارش فارس شبكه خبري پرس تي وي اعلام كرد ايران صادرات نفت خود به اسپانيا را قطع كرده است.
اين شبكه به نقل از منابع آگاه تصريح كرد ايران در واكنش به تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه خود عرضه نفت به اسپانيا را متوقف كرده است.
اين خبر در حالي منتشر مي شود كه وزير نفت ايران امروز توقف صادرات نفت اين كشور به يونان را مورد تاييد قرار داد. پيش تر منابع پالايشگاهي يونان از توقف صادرات نفت ايران به كشورشان خبر داده بودند.
در حالي ايران صادرات نفت خود به اسپانيا و يونان را قطع كرده است كه كشورهاي اروپايي فرصتي6 ماهه را براي خود درنظرگرفته بودند تا بتوانند منابع جايگزيني براي نفت ايران بيابند.
اقدام پيش دستانه ايران در حالي انجام مي شود كه اين كشور قرار است روز شنبه مذاكرات هسته اي را با 1+5 ازسربگيرد.
به عقيده تحليلگران اين اقدام مي تواند فضاي مذاكرات را به نفع ايران تغيير دهد.

 



عضو كميسيون اقتصادي مجلس خبر داد
ابطال مصوبه برداشت هاي دولت از حساب بانك ها و ارجاع به دستگاه قضايي

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اقدام خلاف قانون دولت مبني بر برداشت دولت از حساب بانك ها گفت: بايد اعتبارات اخذ شده به سيستم بانكي بازگردانده شود و هيئت تطبيق، مصوبه دولت را باطل خواهد كرد.
پيمان فروزش در گفت وگو با اشاره به ارجاع موضوع اضافه برداشت دولت از حساب بانك ها توسط رئيس مجلس به هيئت تطبيق قوانين، اظهار داشت: با بررسي جوانب اين اقدام مشخص شد كه اقدام دولت خلاف قانون بوده و بايد اعتبارات اخذ شده به سيستم بانكي بازگردانده شود.
وي افزود: احتمالا امروز در هيئت تطبيق قوانين اين مصوبه دولت باطل مي شود و اين پول به حساب بانك ها برمي گردد، با توجه به اين اقدام خلاف قانون، براي پيگيري بيشتر موضوع به قوه قضائيه ارجاع خواهد شد.
اين عضو كميسيون اقتصادي در پاسخ به اين سوال فارس كه آيا گزارش كميسيون اقتصادي در صحن قرائت مي شود، گفت: اين گزارش در جلسه ديروز نهايي و در صحن علني قرائت خواهد شد.
فروزش درخصوص اعضاي حاضر در جلسه و استدلال آنها، بيان كرد: نماينده بانك مركزي اينگونه استدلال مي كرد كه چون اين كار مصوبه هيئت دولت را داشت، بانك مركزي موظف به اجراي آن بود در صورتي كه نمايندگان گفتند مصوبه دولت و اقدام شما هر دو خلاف قانون بوده است و شما نبايد به اجراي اين كار تن مي داديد.
وي افزود: نماينده بانك مركزي آقاي حبيبي معاون حقوقي و آقاي گودرزي مدير امور بين الملل بانك مركزي و مديران عامل تمام بانك ها در جلسه حاضر بودند و همه آنها معتقد بودند كه اين اقدام خلاف قانون بوده و منابع بايد به سيستم بانكي برگردد. اين نماينده مجلس در مورد منابع دريافتي از سيستم بانكي توسط بانك مركزي گفت: ابتدا بيش از 8 هزار ميليارد تومان اخذ شده و پس از آن حدود 50 تا 60درصد از اين منابع برگردانده شده است.

 



نيويورك تايمز: با روي كار آمدن پوتين همه چيز در روابط آمريكا و روسيه به هم خواهد ريخت

روزنامه نيويورك تايمز ابراز نگراني كرد كه با روي كار آمدن پوتين به عنوان رئيس جمهور روسيه روابط مسكو و واشنگتن به شدت تخريب خواهد شد.
نيويورك تايمز نوشت: پوتين مانند مدودف به طور ذاتي يك ديپلمات نيست و ديدگاهي بدبينانه تر درباره آمريكا دارد. پوتين در زمان مبارزات اخير انتخابات رياست جمهوري به لفاظي هاي تند ضدآمريكايي متوسل شد و تظاهركنندگان مخالف را متهم كرد كه از آمريكا پول مي گيرند. مقاله هاي اخير پوتين در روزنامه ها نيز نشان داد وي تسلط آمريكا را نسبت به ظهور قدرت چين تهديدي مهم تر مي داند.
در ادامه اين مقاله آمده است: افرادي كه سخنان خصوصي پوتين را شنيده اند مي گويند سوءظن پوتين و بي اعتمادي وي به آمريكا بيشتر از آنكه لفاظي هايي با كاربرد انتخاباتي باشد، مسئله اي واقعي است. مطرح شدن هرگونه بحثي درباره مسئله حقوق بشر موجب تيرگي بيشتر روابط آمريكا و روسيه مي شود. سازمان هاي غيردولتي كه بودجه آنها را بنيادهاي غربي تامين مي كنند با شكل هاي تازه اي از اذيت و آزار روبرو هستند. مسئله بغرنج ديگر، مسئله سپر موشكي است. به نظر مي رسد بيشتر تشكيلات امنيتي روسيه معتقد باشند هدف آمريكا از طرح هاي سپر موشكي، متوجه روسيه است هرچند آمريكايي ها مي گويند در اين طرح ايران را در نظر دارند.
براساس نوشته نيويورك تايمز؛ استراتژيست هاي روسيه نگرانند طرح هاي آمريكا مستلزم آن باشد كه مسكو در عقيده «نابودي تضمين شده متقابل» تجديدنظر كند هر چند اگر اين طرح ها به طور كامل اجرا شوند، در صورت قصد آمريكا به ويراني روسيه نمي توانند مانع از آن شوند كه اين كشور نيز آمريكا را از بين ببرد.
نيويورك تايمز در ادامه نوشت: مدودف تهديدكرده است با استقرار موشك هاي كروز در كالينينگراد و احداث سامانه هاي دفاع موشكي روسيه به طرح واشنگتن واكنش خواهد داد. سوريه و ايران مشكلات زيادي بوجود آورده اند. استراتژيست هاي روسيه هرج و مرج در خاورميانه را تقريباً به صورت انحصاري براساس كشمكش بين ايران از يك طرف و عربستان و آمريكا از طرف ديگر بررسي مي كنند. سوريه نه تنها متحد ايران بلكه بهترين دوست روسيه در منطقه است. روسيه روابطي دوستانه با ايران دارد ولي درباره عربستان اينطور نيست.

 



روايت مشاور رئيس مجلس از تلاش هاي جدي ايران براي ايجاد ثبات در سوريه

مشاور امور بين الملل رئيس مجلس گفت: ايران روي نيروهاي داخلي و حكومت سوريه نفوذ دارد و روي برخي قدرت هاي منطقه نيز قابليت اعمال نظر دارد از سوي ديگر اخيرا با معارضين سوري نيزتماس هايي برقرار كرده كه نشانگر تاثيرگذاري ايران براي حل و فصل مسائل سوريه است.
حسين شيخ الاسلام با اشاره به سفر كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل در رابطه با سوريه به تهران تصريح كرد: كوفي عنان انتخاب غربي بود كه در رابطه با آن مشورتي با سوريه صورت نگرفت. بر اين اساس راه حل پيشنهادي كوفي عنان نيز با غربي ها پيشنهاد شده است.
سفير اسبق ايران در سوريه يادآور شد: در عين حال ورود كوفي عنان به مسئله سوريه نشانگر اين واقعيت است كه تلاش خط آمريكا و اسرائيل و 2 شاه منطقه براي تضعيف خط مقاومت شكست خورده چرا كه حضور كوفي عنان به معناي شكست خوردن راه حل نظامي براي سوريه است.
وي اضافه كرد: عده اي فكر مي كردند با تجهيز نظامي معارضان مي توانند روي خط مقاومت تاثير بگذارند اما حضور كوفي عنان به عنوان ميانجي بين المللي گواه اين است كه همه بايد به دنبال راه حل سياسي بگردند و غرب در اسقاط دولت سوريه به هدفش نرسيده است.
مشاور بين الملل رئيس مجلس شوراي اسلامي در عين حال يادآور شد: از طرف ديگر ممكن است غربي ها به دنبال فرصتي باشند كه ارتش سوريه كنار بكشد و فرصت براي حضور معارضان فراهم شود كاري كه در زمان انتخاب نماينده پيشين اتحاديه عرب صورت گرفت.
شيخ الاسلام در خصوص علت سفر كوفي عنان به ايران اظهار داشت: سوري ها با فشار روس ها ماموريت عنان را پذيرفتند چرا كه به وتوي آنان نياز داشتند اما ما نيز از عنان پشتيباني كرديم. كوفي عنان هم مي داند كه ايران كشوري موثر در سوريه و منطقه است به همين دليل ما طرف مشورت هستيم.
اين كارشناس مسائل منطقه عنوان كرد ما معتقديم مداخله خارجي در سوريه بايد متوقف شود و مردم اين كشور تصميم گير باشند. تروريست ها و مزدور ها نيز نبايد در سوريه جايگاهي داشته باشند و البته كوفي عنان به خاطر ماموريتي كه از طرف سازمان ملل دارد و به خاطر جايگاهش كه دبير كل سابق سازمان ملل بوده است سعي مي كند در ظاهر حقوق بين الملل را حفظ كند. بر اين اساس اظهارات احمقانه پيشين مبني بر اينكه رئيس يك كشور بايد برود حذف شده است.
وي در رابطه با درخواست هاي دولت سوريه نيز گفت: سوري ها معتقدند دخالت علني خارجي كه برخي كشورها مي گويند ما به معارضين پول يا سلاح مي دهيم متوقف مي شود چون پول معارضين را مزدور و سلاح آنان را تروريست خواهد كرد و بر اين اساس علاوه بر اين درخواست سوريه اين است كه عنان تعهد بدهد. قطر، عربستان و تركيه به پول و سلاح به معارضين نمي دهند و از سوي ديگر معارضين بايد تعهد بدهند كه اگر ارتش سوريه آتش بس داد آنان نيز آتش بس بدهند.
وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي تنها كشوري بوده كه در مقابل قلدرمآبي، لات بازي بين المللي و گردن كلفتي برخي كشورها در قبال سوريه ايستادگي كرده است.
وي كه با مهر گفت وگو كرده در پايان با بيان اينكه خواست دولت سوريه مبني بر اينكه نيروهاي مسلح معارض بايد سلاح خود را تحويل دولت مركزي بدهند خواسته اي منطقي است گفت: جمهوري اسلامي ايران روي نيروهاي داخلي سوريه و حكومت سوريه نفوذ دارد و روي برخي قدرت هاي منطقه نيز قابليت اعمال نظر دارد از سوي ديگر اخيرا با معارضين سوري نيزتماس هايي برقرار كرده است كه اينها نشانگر تاثير گذاري جمهوري اسلامي ايران در رابطه با حل و فصل مسائل سوريه است.

 



در جلسه كارگروه كنترل بازار تاكيد شد
تشديد نظارت ها و جلوگيري از نوسانات قيمت در بازار

در جلسه كارگروه كنترل بازار به رياست معاون اول رييس جمهوري، مقرر شد تعداد جلسات اين كارگروه افزايش يافته و با تشديد نظارت ها و مديريت بر وضعيت بازار از نوسانات احتمالي و عدم تعادل قيمتها جلوگيري شود.
به گزارش ايرنا به نقل ازپايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، «محمدرضا رحيمي» عصر ديروزدر جلسه كارگروه كنترل بازار اظهار داشت: دولت در روزهاي پاياني سال 90 و ايام عيد، تلاش كرد آرامش در بازار كالا و خدمات حكمفرما شده و سوءاستفاده متخلفين به حداقل ممكن برسد.
وي با قدرداني از دست اندركاران كنترل بازار در ايام پاياني سال گفت: با تلاش همه دستگاه ها و بخش هاي مربوطه، نيازمنديهاي مردم در ايام شب عيد به شكل مطلوب تامين شد.
رحيمي همچنين از صدا و سيما بخاطر هماهنگي با كارگروه كنترل بازار و اطلاع رساني مناسب تقدير و تشكر كرد.
در اين جلسه قيمت كالاها در سال جديد مورد بررسي قرار گرفت و تمهيداتي براي مديريت قيمتها پيش بيني شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14