(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26  فروردین 1391- شماره 20182

ايتاليا در راس كشورهاي نقض كننده حقوق بشر قرار گرفت
تظاهرات اردني ها در اعتراض به قانون انتخابات
پارلمان پاكستان عمليات نظامي آمريكا در اين كشور را ممنوع كرد
تظاهرات و اعتصاب عليه اوضاع اقتصادي يونان معترضان : تمام مشكلات ما از آلمان است
تروريست ها در سوريه طرح آتش بس كوفي عنان را نقض كردند
حمايت قاطع كشورهاي آمريكاي لاتين از حاكميت آرژانتين بر جزاير مالويناس
فارين پاليسي: حكومت آل سعود به پايان عمر خود رسيده است
جنايات آل خليفه صداي آمريكا و دبير كل سازمان ملل متحد را هم در آ ورد
8 روز عزاي عمومي در الجزاير به مناسبت درگذشت بن بلا
درخواست شوراي امنيت براي توقف فوري درگيري ها در مرز دو سودان
روسيه: مخالف هرگونه تحريم جديد عليه پيونگ يانگ هستيم
تظاهرات حمايت از انقلاب در مصر
كميته چهارجانبه صلح شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي را به شدت محكوم كرد



ايتاليا در راس كشورهاي نقض كننده حقوق بشر قرار گرفت

دادگاه حقوق بشر اروپا ايتاليا را در راس فهرست كشورهاي ناقض حقوق بشر قرار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي دادگاه حقوق بشر اروپا در «استراسبورگ» آلمان با انتقاد از سيستم قضايي ايتاليا، اين كشور را در راس فهرستي قرار داد كه حكم هاي صادره اش به دليل كندي سيستم به اجرا گذاشته نمي شود.براساس اين گزارش، در سال 2011 ميلادي در اين كشور از 10 هزار 689 حكم قضايي صادر شده از سوي دادگاه ها، دو هزار و 522 حكم بخاطر كندي سيستم قضايي به اجرا گذاشته نشده است.اين پنجمين سال پياپي است كه ايتاليا در راس چنين فهرستي جاي مي گيرد، پديده اي كه همچنان رو به افزايش است و به همين دليل تحت كنترل ويژه اروپا قرار گرفته است.

 



تظاهرات اردني ها در اعتراض به قانون انتخابات

هزاران تن از شهروندان اردني در اعتراض به قانون جديد انتخابات، پس از اقامه نمازجمعه در شهرهاي مختلف تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در ادامه اعتراضات شهروندان اردني به وضعيت مديريتي اين كشور، اين هفته نيز پس از اقامه نمازجمعه، هزاران تن از شهروندان با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف، ضمن مخالفت شديد با قانون جديد انتخابات اين كشور خواستار، تجديدنظر كلي در آن شدند.
در شهر «امان» (پايتخت اردن) هزاران تن از شهروندان با برگزاري تظاهراتي از مقابل مسجد حسيني در مركز اين شهر، قانون جديد انتخابات اين كشور را به ضرر روند تحقق اصلاحات در كشور دانستند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي، خواستار تحقق فوري اصلاحات در اين كشور شدند.

 



پارلمان پاكستان عمليات نظامي آمريكا در اين كشور را ممنوع كرد

نمايندگان پارلمان پاكستان ضمن اعلام مخالفت با انجام هرگونه عمليات نظامي در خاك اين كشور خواستار پايان حملات هوايي آمريكا به مناطق مرزي شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر طرح بازنگري در روابط اسلام آباد و واشنگتن با اكثريت آرا در پارلمان پاكستان به تصويب رسيد. براين اساس، نمايندگان پارلمان خواستار پايان عمليات نظامي آمريكا شدند.
اين اقدام در راستاي درخواست «يوسف رضاگيلاني» نخست وزير براي تجديد نظر در مناسبات پاكستان و آمريكا انجام شد كه پس از حمله سال گذشته آمريكايي ها به مرز پاكستان و افغانستان به تيرگي گراييده است. پس از اين حمله كه طي آن 24 نظامي پاكستاني كشته شدند، اسلام آباد همكاري هاي خود با واشنگتن را به حالت تعليق درآورد.
در همين حال احزاب اصلي پاكستان و نيز گروههاي مذهبي از دولت اين كشور خواستند بدون هيچ قيد و شرطي پيگير عذرخواهي رسمي دولت آمريكا به خاطر ارتكاب جنايت نوامبر گذشته شود.
توقف حملات پهپادهاي آمريكايي به مناطق قبايلي، عذرخواهي رسمي مقامات آمريكايي از پاكستان به دليل كشتار اخير 24 نظامي پاكستاني درحمله هلي كوپترهاي آمريكايي به پايگاه آنان، ممنوعيت استقرار پايگاه هاي آمريكا در خاك پاكستان، ممنوعيت فعاليت مأموران امنيتي سازمان اطلاعات آمريكا در خاك اين كشور از جمله درخواست هاي مجلس ملي پاكستان از دولت اين كشور براي تنظيم روابط با ايالات متحده است.
در قطعنامه نمايندگان مجلس ملي پاكستان همچنين برقطع نفوذ به خاك اين كشور با هر بهانه اي از سوي نيروهاي خارجي و آمريكايي و عدم استفاده از خاك اين كشور بمنظور حمل اسلحه و مهمات براي نيروگاهاي خارجي مستقر در افغانستان تأكيد شده است.

 



تظاهرات و اعتصاب عليه اوضاع اقتصادي يونان معترضان : تمام مشكلات ما از آلمان است

همزمان با تظاهرات ضدآلماني در آتن، رانندگان يوناني در شب عيد پاك دست از كار كشيدند.
گروهي از شهروندان آلماني، اسپانيايي همراه با مردم يونان پنج شنبه مقابل سفارت آلمان تجمع كرده عليه سياست هاي اقتصادي اين كشور در برخورد با يونان تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با حمل تصاويري از «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان سياست هاي وي در مقابله با بحران اقتصادي را عامل اصلي بدبختي مردم اين كشور عنوان كردند. معترضان همچنين با قرار دادن تصوير سر صدراعظم آلمان به جاي سر عقاب پرچم آلمان «مركل» را به داشتن «حاكميت استعماري» در برخورد با ساير كشورهاي اروپايي محكوم كردند.
گزارش هاي منتشر شده حاكي است، پليس پس از حمله به معترضان شماري از آنها را بازداشت كرد. سه نفر از دستگيرشدگان خبرنگار هستند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان اعلام كردند نوع برخورد «مركل» با بحران اقتصادي كشورهاي اروپايي به خصوص يونان هم باعث افزايش مشكلات مردم آلمان مي شود و هم مردم كشورهاي ضعيف تر را به سوي فقر و گرسنگي مي كشاند.
همزمان با برپايي اين تظاهرات رانندگان اتوبوس ها در يونان نيز در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت اعتصاب كردند.
اين اعتصاب 24 ساعته كه باعث سرگرداني ده ها هزار مسافر در ترمينال هاي مسافربري آتن و چند شهر ديگر يونان شد به نشانه اعتراض به كاهش حقوق و دستمزد رانندگان برگزار شد.
دولت كشور بحران زده يونان همچون بسياري از كشورهاي اروپايي در راستاي اجراي سياست هاي «تروئيكاي اروپا» سالهاست اجراي سياست هاي سنگين و طاقت فرساي اقتصادي را در دستور كار خود قرار داده است.
اين وضع باعث افزايش اعتراض هاي ضددولتي در اين كشور و در مقابل افزايش خشونت هاي پليس نيز شده است. در همين رابطه خبر مي رسد اتحاديه صنفي روزنامه نگاران يونان نيز در اعتراض به اقدامات وحشيانه پليس اين كشور در برخورد با معترضان و خبرنگاران تظاهرات كردند.
به نوشته خبرگزاري مهر، هفته گذشته به يك عكاس خبري كه در حال پوشش تظاهرات مردمي عليه طرح هاي رياضتي دولت بود، با حمله پليس اين كشور به شدت مجروح شد.
خبرنگاران همچنين در اين تظاهرات كه با خشونت پليس مواجه شد، اعتراض خود را به نشست اخير نخست وزير و رئيس جمهور يونان كه با هدف انحلال مجلس و برگزاري انتخابات زودهنگام برگزار شد ابراز داشتند.
عكاسان دوربين هاي خود را زمين گذاشته و با حمل پلاكاردها و سر دادن شعارهايي همچون «خشونت پليس نمي تواند سرپوشي بر واقعيت باشد» و «حمله به خبرنگاران ضربه اي محكم به دموكراسي است» خشم خود را از اقدامات وحشيانه پليس نشان دادند.
تصميم دولت يونان درباره اتخاذ دور جديدي از تدابير رياضت طلبانه با هدف دريافت كمك مالي اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول به منظور جلوگيري از ورشكستگي باعث شده تا هر روز يوناني هاي بسياري به خيابانها آمده و دست به تظاهرات زدند.
بحران شديد اقتصادي اروپا صداي فرانسه را نيز در آورد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پرسنل زندان هاي فرانسه بنابه دعوت اتحاديه هاي صنفي اين كشور به دليل آنچه «اوضاع نامناسب و كمبود امكانات در زندان» خواندند، دست به تجمع زدند. به اعتقاد معترضان اين اوضاع باعث كاهش امنيت كاركنان زندان ها شده و تا رفع نشدن اين مشكلات آنها سر كار خود حاضر نخواهند شد.
اتحاديه هاي صنفي فرانسه معتقدند شمار زندانيان در برخي از زندان ها بيش از حد مجاز بوده و متناسب با آن امكانات لازم پيش بيني نشده است.
پرسنل زندان هاي فرانسه همچنين از پايين بودن سطح دستمزد خود ناراضي هستند. فرانسه دومين كشور قدرتمند اروپاست.
بدين ترتيب مشخص مي شود، كشورهاي قدرتمندتر اروپا نيز از اثرات بحران اقتصادي بي نصيب نمانده اند و براي جبران كسري بودجه يا بدهي هاي سر به فلك كشيده خود، اجراي سياست هاي رياضت طلبانه اقتصادي را در دستوركار خود قرار داده اند با اين تفاوت كه اينگونه كشورها مثل يونان يا اسپانيا هنوز كنترل بدهي ها از دستشان خارج نشده است.
در حال حاضر در فرانسه در حدود 70 هزار زنداني وجود دارد و اين در حالي است كه ظرفيت زندان هاي اين كشور 57 هزار نفر است. البته طبق گزارش هاي رسمي فرانسه، ميزان بزهكاري و ناهنجاري هاي اجتماعي در شهرهاي مختلف فرانسه نيز طي چند سال گذشته افزايش يافته كه ارتباط مستقيمي دارد با اوضاع اقتصادي حاكم بر اين كشور.

 



با انفجار اتوبوس حامل نظاميان
تروريست ها در سوريه طرح آتش بس كوفي عنان را نقض كردند

تروريست ها در سوريه در نخستين مورد نقض آتش بس يك اتوبوس ارتش سوريه در شهر حلب را منفجر كردند كه بر اثر اين حادثه تروريستي يك سرهنگ سوري كشته و 24 نفر ديگر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه «سانا»، با وجود آغاز طرح «كوفي عنان» فرستاد مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه مبني بر اعلام آتش بس، تروريست ها روز پنج شنبه يك دستگاه اتوبوس حامل افسران سوري را منفجر كردند.
گروه هاي تروريستي يك دستگاه اتوبوس حامل افسران را كه در حال حركت به سمت يكي از پادگان هاي نظامي در حلب بود، منفجر كردند.
اين حادثه در منطقه طريق المحلق در نزديكي پل النيرب درحلب رخ داد و طي آن يك سرهنگ كشته و 24 افسر زخمي شدند.
بنابراين گزارش در اين حادثه همچنين تعدادي از شهروندان غيرنظامي سوريه نيز كه در محل حضور داشتند، زخمي شدند.
در همين رابطه مدير بيمارستان نظامي حلب با تأييد زخمي شدن تعدادي از افسران و غيرنظاميان در حادثه انفجار اتوبوس گفت كه حال برخي از آنها وخيم است.
اين در حالي است كه يك مقام مسئول در وزارت دفاع سوريه اعلام كرد كه كشورش از صبح پنجشنبه (12 آوريل) طبق طرح كوفي عنان آتش بس را اجرا و عمليات نظامي را در شهرهاي خود عليه گروهك هاي مسلح متوقف كرده است.
به گفته سانا، يك عضو حزب بعث تحت رهبري بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز در حادثه جداگانه ديگري روز گذشته در جريان يك تيراندازي در شهر درعا به قتل رسيده است.
اين در حالي است كه دولت سوريه تروريست هاي مسلح را عامل انفجار بمب در حلب و كشته و زخمي شدن بيش از 24 تن عنوان كرد.
اين انفجار تروريستي در شرايطي صورت مي گيرد كه وزارت كشور سوريه از افراد مسلح خواسته بود كه در صورت تسليم امان نامه دولتي دريافت كنند.
دولت سوريه همچنين از بان كي مون خواسته بود كه از گروه هاي مسلح تضميني براي ترك مخاصمه دريافت كند كه مخالفان از اعطاي تعهدنامه مكتوب خودداري كرده بودند. وزارت كشور سوريه همچنين از شهروندان خود كه به دليل ترس از خشونت منازل خود را ترك و به شهرهاي ديگر در داخل كشور يا خارج از آن پناهنده شده اند خواست تا به منازل خود باز گردند و به اخبار كذب توجه نكنند.
براساس آخرين اخبار منتشر شده از اوضاع سوريه، مردم شهر حمص از نظاميان سوري درخواست كردند تا به منظور حفاظت از جان آنان در برابر گروه هاي مسلح و تروريست ها، همچنان در اين شهر مستقر باشند.
از سوي ديگر يك مقام دولتي سوريه اظهار داشت، طرح كشورهاي غربي براي اعزام نيروهاي نظامي به سوريه با وجود پايبندي به طرح كوفي عنان شكلي ديگر از توطئه عليه سوريه است. گفتني است كشورهاي غربي روز گذشته در شوراي امنيت سازمان ملل متحد پيش نويس قطعنامه استقرار ناظران در سوريه را مورد بررسي قرار دادند. اين قطعنامه توسط آمريكا، فرانسه و انگليس تنظيم شده است. به گفته مقامات ديپلماتيك اين سازمان، اين قطعنامه بر اعزام نزديك به 30 ناظر غيرمسلح بين المللي به سوريه تمركز دارد تا بر روند آتش بس در اين كشور نظارت كند.

 



حمايت قاطع كشورهاي آمريكاي لاتين از حاكميت آرژانتين بر جزاير مالويناس

كشورهاي آمريكاي لاتين به اتفاق آرا از حاكميت آرژانتين بر جزاير مالويناس حمايت كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني پرس تي وي، در نشستي كه با عنوان «مالويناس، روياي آمريكاي لاتين» در «بوينس آيرس» برگزار شد، مقام هاي كشورهاي اين قاره به اتفاق آرا از موضع آرژانتين در قبال حاكميت بر جزاير «مالويناس» در مقابل انگليس حمايت كردند.
شركت كنندگان در اين نشست كه از سوي «مدرسه ملي دولت» آرژانتين ميزباني شد، همچنين از «نظامي گري هاي» انگليس در مجمع الجزاير جنوب اقيانوس اطلس انتقاد كردند.
سازمان هاي منطقه در آمريكاي لاتين همچون بازار مشترك جنوب (مركوسور)، اتحاديه كشورهاي آمريكاي جنوبي (اوناسور) و سازمان تازه تاسيس جامعه كشورهاي آمريكاي لاتين و كارائيب نيز از موضع آرژانتين براي گفت وگو و مذاكرات با انگليس حمايت كردند.گفتني است، آرژانتين و انگليس در سال 1982 به مدت 74 روز بر سر مالكيت اين جزاير با يكديگر جنگيدند كه اين نزاع با ادعاي پيروزي انگليس بر آرژانتين به پايان رسيد؛ يك سال پيش از پايان اين جنگ، انگليس قانون مليت انگليسي سال 1983 را تصويب كرد كه در آن ساكنان جزاير مالويناس شهروند انگليس محسوب شده اند.تنش بين دو كشور از سال 2010 و هنگامي تشديد شد كه لندن مجوز اكتشاف نفت در اطراف اين جزاير مورد مناقشه را صادر كرد.در ماه هاي اخير، تنش بين دو كشور بر سر اين جزاير افزايش يافته است. با وجود درخواست سازمان ملل از انگليس براي گفت وگو درباره اين جزيره، لندن تاكنون از انجام آن خودداري كرده است.

 



فارين پاليسي: حكومت آل سعود به پايان عمر خود رسيده است

مجله آمريكايي فارين پاليسي نوشت، حكومت آل سعود به پايان عمر خود نزديك شده است و مدت زيادي دوام نخواهد آورد.
مجله فارين پاليسي در مقاله اي خاطرنشان كرد كه شواهد و قرائن موجود گواه اين امر است كه نظام كنوني عربستان سعودي پايان عمر خود را تجربه مي كند.
به نوشته اين مجله آمريكايي از شواهد امر اين طور به نظر مي رسد كه در حال حاضر «سلمان بن عبدالعزيز» شاهزاده 76 ساله سعودي كه در ماه نوامبر و پس از مرگ شاهزاده سلطان بن عبدالعزيز وليعهد سابق عربستان به سمت وزير دفاع منصوب شد، اداره كامل اين كشور نفت خيز را برعهده دارد.
به اعتقاد نويسنده اين مقاله، در حال حاضر با وجود اعتراضات در اين كشور، نه تنها چشم انداز پادشاهي در عربستان مبهم به نظر مي سد، بلكه اين موضوع بحران هايي را در آينده اين كشور به وجود خواهد آورد.
در مقاله فارين پاليسي اين گونه نتيجه گيري شده است كه دوران پادشاهي ملك عبدالله بسيار شكننده است و طولاني مدت به نظر نمي رسد.
از سوي ديگر مردم شرق عربستان با برگزاري تظاهراتي، سركوب هاي رژيم آل سعود را محكوم و خواستار سرنگوني آن شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» مردم شهرهاي «العواميه و القطيف» در شرق عربستان با برگزاري تظاهرات گسترده در همبستگي با زندانيان سياسي، شعار سرنگوني ملك «عبدالله» (پادشاه) و شاهزاده نايف (وليعهد) را سر دادند.
معترضان عربستاني در العواميه با سر دادن شعارهايي بازداشت خودسرانه مخالفان را محكوم كردند و در حالي كه تصاوير برخي از زندانيان موسوم به فراموش شدگان را به همراه داشتند، خواستار آزادي آنها شدند.
شركت كنندگان در تظاهرات، اقدامات سركوبگرانه نيروهاي امنيتي سعودي عليه معترضان را محكوم و بر ادامه جنبش مردمي تا برآورده شدن مطالبات تاكيد كردند.

 



جنايات آل خليفه صداي آمريكا و دبير كل سازمان ملل متحد را هم در آ ورد

دبيركل سازمان ملل در پي تشديد سركوبگري و اقدامات خشونت آميز رژيم آل خليفه با معترضين سرانجام واكنش نشان داد و برخورد خشونت آميز با تظاهركنندگان بحريني رامحكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «بان كي مون» برخورد خشونت آميز رژيم آل خليفه با تظاهركنندگان بحريني را محكوم كرد.
وي از همه طرف هاي درگير در بحرين خواست كه با حفظ خويشتن داري از توسل به خشونت خودداري كنند و تاكيد كرد كه حقوق اصلي ملت بحرين از جمله حق برگزاري تظاهرات بايد محترم شمرده شود.
سخنگوي بان كي مون نيز گفت، دبيركل سازمان ملل متحد معتقد است كه برگزاري مذاكرات ملي براي بررسي مطالبات قانوني همه ملت بحرين به برقراري صلح و ثبات در اين كشور بسيار كمك مي كند.
جي كارني، سخنگوي كاخ سفيد نيز با محكوم كردن افزايش خشونت ها در بحرين گفت: واشنگتن از افزايش خشونت ها در بحرين نگران است و از طرف هاي درگير مي خواهد تا خويشتن دار باشند و از هر خشونتي پرهيز كنند.
وي افزود: ما استفاده بيش از حد از زور و به كارگيري بي رويه گاز اشك آور عليه مخالفان توسط دولت بحرين را كه به كشته شدن غيرنظاميان انجاميده، محكوم مي كنيم.
سخنگوي كاخ سفيد همچنين نسبت به وضعيت سلامتي عبدالهادي الخواجه ، فعال بحريني كه بيش از دو ماه است در زندان هاي آل خليفه اعتصاب غذا كرده ابراز نگراني كرد و از دولت بحرين خواست تا تمامي گزينه هاي ممكن را براي حل وفصل مسئله الخواجه به كار گيرد.
مردم بحرين نيز با برگزاري تظاهرات در مناطق مختلف اين كشور پس از برگزاري نمازجمعه خواهان آزادي عبدالهادي الخواجه از فعالان حقوق بشر شدند كه از دو ماه پيش در زندان هاي آل خليفه اعتصاب غذا كرده است.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم بحرين در مناطق مختلف اين كشور براي درخواست جهت آزادي عبدالهادي الخواجه تظاهرات كردند كه اين تظاهرات با سركوبگري نيروهاي امنيتي آل خليفه روبرو شد.
در همين حال، نهادهاي بين المللي و سازمان هاي حقوق بشر مقام هاي بحريني را مسئول هرگونه آسيبي به الخواجه دانستند.
همچنين رئيس مركز «آزادي خواهان بحرين» با بيان اينكه مردم بحرين خواهان تغييرات ريشه اي هستند، گفت: رژيم آل خليفه در سال گذشته تلاش كرد تا با روش هاي مختلف، انقلاب مردم را دور بزند، اما در اين زمينه شكست خورد.
علي الفايز افزود: رژيم آل خليفه پس از شكست در كنترل انقلاب مردمي و اقداماتش در به اصطلاح گفت وگوهاي ملي، با كمك اشغالگران سعودي به سركوب انقلاب پرداخت و به فعاليت هاي تجاوزكارانه اي مانند شكنجه مردم، تخريب مساجد و تعرض به مقدسات اسلامي و زنداني كردن شخصيت هاي ديني روي آورد. در همين رابطه كميته مستقل حقيقت ياب بحرين نيز افشا كرد كه پزشكان بحريني در معرض شكنجه قرار گرفته اند و پرسنل پزشكي بر اين اساس شكايت خود را به مقام هاي رسمي ارائه كرده اند.
اين در حالي است كه علي مشيمع جوان انقلابي بحريني نيز يك هفته است كه در حالت اعتصاب غذا مقابل سفارت آمريكا در منامه پايتخت بحرين تحصن كرده است.

 



8 روز عزاي عمومي در الجزاير به مناسبت درگذشت بن بلا

مراسم تشييع و خاكسپاري نخستين رئيس جمهور الجزاير در اين كشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، مراسم تشييع و خاكسپاري «احمد بن بلا» كه روز پنجشنبه در سن 99 سالگي درگذشت، طي يك مراسم ملي و رسمي برگزار و جسد نخستين رئيس جمهور الجزاير در قبرستان بزرگ اين شهر دفن شد.براساس اين گزارش، جسد بن بلا كه در يك تابوت در كاخ «الشعب» به منظور ديدار مردم و وداع آخر قرار داده شده بود، بر روي دوش سربازان گارد احترام و با حضور تعداد زيادي از مردم اين كشور در روز جمعه پس از نماز تشييع و به خاك سپرده شد.اين گزارش مي افزايد: بن بلا در ماه هاي اخير، دو بار در بيمارستان نظامي عين نجمه در پايتخت الجزاير بستري شد و در روزهاي اخير به شدت تحت نظر پزشكان قرار داشت و حال وي به وخامت گرائيده شده بود.
به گزارش فارس، بن بلا پس از سال ها مبارزات استقلال طلبانه در اكتبر سال 1963 ميلادي به عنوان نخستين رئيس جمهور مردمي الجزاير انتخاب شده بود و در دوران رياست جمهوري خود، اموال و تاسيسات خارجي را در كشور ملي اعلام كرد و سرانجام در ژوئن سال 1965ميلادي، توسط كودتاي سرهنگ هواري بومدين از كار بركنار گرديد.دولت الجزاير در بيانيه اي به مناسبت مرگ بن بلا 8 روز عزاي عمومي در اين كشور اعلام كرد.

 



درخواست شوراي امنيت براي توقف فوري درگيري ها در مرز دو سودان

شوراي امنيت سازمان ملل متحد توقف فوري درگيري ها در مرزهاي سودان شمالي و جنوبي را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، اعضاي شوراي امنيت در جلسه خود از طرفين خواستند تا با قطع فوري درگيري ها، به مرزهاي قانوني خود باز گردند.
براساس اين گزارش، شوراي امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه خود از ارتش آزاديبخش مردم سودان جنوبي خواست تا هر چه سريع تر از مناطق نفت خيز سودان خارج شود.
شوراي امنيت در اين بيانيه، از طرفين درگير خواست تا هرچه سريع تر، نيروهاي خود را از منطقه «ابيي» خارج و تدابير لازم براي كاهش حضور نيروهاي نظامي در مرزهاي دو كشور اتخاذ كنند.
در اين بيانيه از سران سودان و سودان جنوبي خواسته شده است تا همكاري لازم را با هيئت عاليرتبه اتحاديه آفريقا به عمل بياورند و به وحدت اراضي طرف مقابل احترام بگذارند.
همچنين «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد از «سلواكر ميارديت» و «عمر حسن البشير» روساي جمهور سودان جنوبي و سودان خواست تا براي اجتناب از آغاز جنگ با يكديگر ديدار كنند.
از سوي ديگر روساي جمهور سودان و سودان جنوبي نسبت به وقوع احتمال جنگ، به مردم كشورهاي خود هشدار دادند و نيروهاي نظامي را براي رويارويي بسيج كردند.
به گزارش «ايسنا»، عمرالبشير رئيس جمهور سودان به دنبال چند روز درگيري ميان نيروهاي دو كشور، سودان جنوبي، را متهم كرد كه راه جنگ و درگيري نظامي را در پيش گرفته است.
سلواكر ميارديت رئيس جمهور سودان جنوبي نيز از نمايندگان مجلس كشورش خواست تا براي جنگ با همسايه شمالي خود، آماده باشند و در صورت حملات خارطوم به پيشروي خود براي بدست آوردن مناطق مورد مناقشه مبادرت كنند.دولت سودان در اعتراض به اقدام سودان جنوبي برخي از مناطق مرزي اين كشور را بمباران و از همسايه خود به سازمان ملل و اتحاديه آفريقا شكايت كرد.
از سوي ديگر، اتحاديه آفريقا نيز از دولت سودان جنوبي خواست تا بدون هيچ قيد و شرط، فورا از منطقه «هج ليج» عقب نشيني و با مذاكرات مشكلات مرزي خودرا حل كنند.
اين تحولات در حالي است كه «حاج ادم يوسف» معاون رئيس جمهورسودان اعلام كرد كه كشورش در حالت جنگ با سودان جنوبي قرار دارد و با آنها گفت وگو نخواهد كرد.


 



به دنبال پرتاب ناموفق ماهواره كره شمالي
روسيه: مخالف هرگونه تحريم جديد عليه پيونگ يانگ هستيم

در پي پرتاب ناموفق موشك ماهواره بر كره شمالي، روسيه با هرگونه اعمال تحريم هاي جديد عليه پيونگ يانگ مخالفت كرد.
به گزارش ايرنا، خبرگزاري رويترز روز گذشته گزارش داد: «سرگئي لاوروف» وزيرخارجه روسيه در مخالفت با اين امر گفته است كه مسكو اعتقادي به تحريم هاي جديد ندارد.
وزيرخارجه روسيه افزود: چنين اقدامي كمكي براي حل وضعيت موجود نمي كند.
كره شمالي بامداد روز گذشته موشك ماهواره بر خود را از مركز پرتاب «سو هائه» در شمال غرب اين كشور به فضا پرتاب كرد.
اين موشك چند مرحله اي حامل ماهواره «كوانگ مينگ سونگ - 3» بود كه اندكي پس از پرتاب در فاصله 120 تا 200 كيلومتري زمين به چهار قسمت متلاشي و به درياي زرد سقوط كرد.
كره شمالي از حدود يك ماه قبل اعلام كرد كه قصد دارد همزمان با سالگرد تولد كيم ايل سونگ بنيانگذار اين كشور ماهواره ساخت داخل را در مدار زمين قرار دهد.
دولت كره شمالي روز گذشته به طور رسمي اعلام كرد كه عمليات قرار دادن ماهواره ساخت اين كشور در مدار زمين ناموفق بوده است.
دانشمندان و متخصصان كره شمالي اكنون در حال بررسي علل ناموفق بودن انجام اين ماموريت فضايي هستند.
اين سومين باري است كه كره شمالي براي پرتاب ماهواره در فضا با شكست مواجه مي شود.
از سوي ديگر با تلاش آمريكا و ژاپن، وزراي هشت كشور صنعتي جهان توافق كردند كه پرتاب موشك دو برد كره شمالي نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «كيودو»، وزراي خارجه G8 در نشست خود تاكيد كردند طرح موشكي كره شمالي نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل است.
وزراي خارجه كشورهاي انگليس، كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، روسيه و آمريكا در اجلاس G8 حضور داشتند.
در همين رابطه «جي كارني» وزير مطبوعات كاخ سفيد گفت: با وجود ناكام ماندن پرتاب موشك دوربرد كره شمالي اين اقدام، تحريك آميز و تهديدي بر امنيت منطقه اي است و نقض قوانين بين المللي و مغاير با تعهدات اخير ماست.
كارني طي بيانيه اي اعلام كرد كه هرگونه فعاليت هاي موشكي توسط كره شمالي نگراني جامعه بين المللي را به دنبال خواهد داشت.
وي افزود كه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا تصريح كرده است كه او براي تعامل سازنده با كره شمالي آماده شده است. با اين حال، رئيس جمهور آمريكا اصرار دارد كه كره شمالي در پايبندي به تعهدات بين المللي خود باقي بماند و در برخورد مسالمت آميز با همسايگان خود وفادار باشد.اين در حالي است كه منابع خبري اعلام كردند كه روز گذشته نظاميان كره جنوبي در نزديكي منطقه مرزي دو كره يك رزمايش نظامي گسترده برگزار كردند.

 



تظاهرات حمايت از انقلاب در مصر

مردم مصر با برپايي تظاهراتي با عنوان «حمايت از انقلاب»، مخالفت خود را با نامزدي چهره هاي وابسته به رژيم مبارك در انتخابات رياست جمهوري اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «ميدان التحرير» در مركز قاهره روز جمعه شاهد حضور گسترده صدها هزار مصري بود كه با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز مخالفت خود را با نامزدي «عمرسليمان» معاون سابق مبارك و «احمد شفيق» نخست وزير رژيم سابق اعلام كردند.
هدف از اين تظاهرات كه به دعوت جماعت اخوان المسلمين و بسياري از گروه ها، احزاب و تشكل هاي سياسي روز جمعه در ميدان التحرير برگزار شد، جلوگيري از بازگشت چهره ها و شخصيت هاي رژيم سابق به صحنه سياسي مصر است.
بر پايه اين گزارش، تظاهركنندگان مصري با اشاره به اينكه عمر سليمان مزدور رژيم صهيونيستي است بر مخالفت قاطع خود با حضور وي در ماراتن انتخابات مصر تاكيد كردند.
در تظاهرات اعتراض آميز روز جمعه مردم مصر كه برخي از خبرگزاري ها آن را ميليوني عنوان كردند، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي مانند عمرسليمان، زندان جاي توست و سليمان و اسرائيل دو روي سكه هستند، مخالفت خود را با حضور بازماندگان رژيم مبارك در صحنه سياسي كشورشان اعلام كردند.
معترضان مصري در تظاهرات گسترده خود در روز جمعه، عمر سليمان را دشمن شماره يك انقلاب مصر پس از سرنگوني رژيم حسني مبارك اعلام و محاكمه معاون سابق ديكتاتور مصر را از دستگاه قضايي كشورشان خواستار شدند.در بيانيه معترضان مصري در تظاهرات اعتراض آميز روز جمعه خاطرنشان شده است كه نامزدي عمرسليمان تهديدي عليه انقلاب است و ملت مصر هرگز اجازه بازگشت به مهره ها و عناصر رژيم سابق را نخواهد داد. از سوي ديگر مخالفت با حضور نامزدي سران رژيم مبارك در پارلمان مصر به صورت قانون به تصويب اكثريت نمايندگان درآمد و اعضاي مجلس الشعب (پارلمان) روز پنجشنبه اصلاحيه قانون حقوق سياسي را به صورت نهايي تصويب كردند.
براساس اين اصلاحيه، كساني كه در دوره 10 سال اخير پيش از سرنگوني رژيم حسني مبارك متصدي سمت هاي بالايي بودند، به مدت يك دهه از حقوق سياسي محروم خواهند شد، اما اين قانون براي اجرايي شدن احتياج به تاييد شوراي عالي نيروهاي مسلح دارد.

 



كميته چهارجانبه صلح شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي را به شدت محكوم كرد

كميته چهارجانبه صلح خاورميانه شهرك سازي هاي صهيونيستي در كرانه باختري و شرق بيت المقدس را به شدت محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، اعضاي كميته چهارجانبه صلح خاورميانه در بيانيه پاياني روز پنج شنبه خود در واشنگتن ادامه شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي در كرانه باختري و شرق بيت المقدس را مانع انجام گفت وگوهاي سازش خوانده و اين فعاليت ها را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
در اين بيانيه آمده است: كميته چهارجانبه نگراني هاي خود را درباره اقدامات تحريك آميز و يكجانبه طرفين از جمله فعاليت هاي شهركسازي كه مانع از به نتيجه رسيدن مذاكرات صلح مي شود، اعلام مي دارد؛ مذاكراتي كه تنها راه ممكن براي دستيابي به راه حلي براي پايان دادن به درگيري ها به حساب مي آيد.
مذاكرات سازش بين تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي از سپتامبر 2010 به دليل پافشاري اين رژيم بر استمرار شهرك سازي در كرانه باختري و قدس اشغالي متوقف شده است و حتي نشست هاي هيئت هاي مذاكره كننده دو طرف در امان با هدف بازگشت به ميز مذاكرات مستقيم سازش راه به جايي نبرد.
اين درحالي است كه رژيم صهيونيستي در راستاي طرد فلسطينيان از سرزمين خود و سياست هاي يهودي سازي اين سرزمين تصميم دارد هزاران فلسطيني ساكن النقب را از ديار خود آواره كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مدير مركز حقوقي «عدالت» در النقب فاش كرد كه هدف تل آويو از اجراي طرح «براور» كوچاندن 45 الي 65 هزار فلسطيني و عرب از روستاهايشان است.
از سوي ديگر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) روز پنجشنبه با صدور بيانيه اي تخريب آرامگاه عزالدين قسام از مبارزان عرب در شهر حيفا، توسط رژيم صهيونيستي را محكوم كرد.به گزارش ايرنا، در اين بيانيه آمده است، ويران و تخريب كردن اين محل جنايتي صهيونيستي است كه موجب پاك شدن آن از اذهان مردم و به خصوص نسل هاي آينده فلسطيني براي ادامه مقاومت و مبارزه نخواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14