(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20194 

دولت اعلام كرد مواد غذايي ارزان مي شود
غضنفري: پيمان سپاري ارزي احيا نمي شود
كوتاه اقتصادي
ركود فراگير جديد در اقتصادهاي بزرگ دنيا
5 عامل افزايش كاذب قيمت تمام شده برق در گزارش سازمان بازرسي كل كشور
هشدار دولت به مديران متخلف قانون تبديل وضعيت نيروهاي شركتي را اجرا كنيد
مصر بايد در اجراي هدفمندي يارانه ها ايران را الگو قرار دهد
كره جنوبي واردات نفت از ايران را كاهش نمي دهد
تاكيد رئيس ستاد تنظيم بازار بر ثابت بودن قيمت شير
اهداف 10گانه طرح تحول نظام بانكي
كشف 5 ميدان نفتي و گازي در سال جاري
عرضه بنزين و گازوئيل استاندارد اروپا در جايگاه هاي خاص



دولت اعلام كرد مواد غذايي ارزان مي شود

وزير صنعت، معدن و تجارت مصوبات اخير دولت درباره افزايش قيمت خودروهاي داخلي و واردات خودروهاي خارجي 3 سال ساخت را تفسير كرد و همچنين وعده داد، مواد غذايي از اواخر ارديبهشت ارزان مي شود.
به گزارش شاتا، مهدي غضنفري درباره نوسانات قيمتي اقلام و كالاهاي اساسي در ماه هاي پاياني سال گذشته و تداوم آن گفت: متاسفانه برخي مشكلات در تامين كالا و نوسانات نرخ ارز در اسفندماه پيش آمده بود كه با همكاري خيلي خوب بانك مركزي در حال رفع شدن است.
وي تصريح كرد: اميدواريم با همكاري بانك مركزي و وزارت جهاد كشاورزي، شاهد كاهش قيمت مواد غذايي در روزهاي پاياني ارديبهشت و ماه هاي بعد از آن باشيم.
وي با اشاره به جلسات مختلفي كه با توليدكنندگان و توزيع كنندگان بخش خصوصي توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تنظيم بازار برگزار شده گفت: آنها آماده همكاري هستند، دولت نيز با تامين نيازهاي آنها براي برخي نهاده ها موافقت كرد كه در اين صورت اميدواريم به زودي شاهد كاهش تدريجي مواد غذايي در بازار باشيم.
غضنفري در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: همچنان واردات خودروهاي مستعمل سواري ممنوع است و آنچه مصوبه دولت مي گويد آن است كه اگر مدل خودرو مربوط به يك يا 3 سال قبل باشد و واردكننده به دليل پروسه اداري موفق به واردات نشده، امكان واردات اين خودروهاي نو براي او فراهم مي شود.
وي عنوان كرد: آزاد شدن واردات خودروهاي مستعمل برداشتي نادرست از سوي برخي سايت ها است كه تكذيب مي گردد و مصوبه همچنان بر روي مدل خودروها تاكيد دارد و كاركرد و مستعمل بودن آن به هيچ عنوان مورد نظر نيست.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره وضعيت قيمت خودروهاي داخلي نيز گفت: تنها مرجع تفسير قيمت مصوبه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان است كه نرخ خودرو را قانوني مي كند.غضنفري تاكيد كرد: اگر توليدكننده بخواهد فراتر از قيمت هاي مصوب، خودرو را به فروش برساند و يا خود قيمت گذاري كند، خلاف قانون عمل كرده و با او برخورد مي شود.
وي ادامه داد: از خودروسازان انتظار مي رود كه به مصوبات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پاي بند باشند و فراتر از آن عمل نكنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت اين توضيح را نيز داد كه در مورد خودروهاي لوكس از خودروسازان خواسته شده بود كه خود آنها حاشيه بازار را جمع كنند و قيمت را به سال قبل برگردانند، اما در مورد ساير خودروها با درصد اندكي با افزايش قيمت همزمان با بهبود كيفيت موافقت شد وگرنه مصوبه از آنها پس گرفته مي شود و به قيمت هاي قبلي برمي گردد.
غضنفري با اشاره به اينكه هنوز زمان زيادي از ابلاغ مصوبه نگذشته بنابراين براي قضاوت زود است، افزود: تاكيد مي كنم كه مرجع قيمت گذاري سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان است و با تغيير قانون فراتر از مصوبه اين سازمان برخورد مي شود.
وي درباره ثبت سفارش واردات خودرو نيز گفت: ثبت سفارش به صورت عادي جريان دارد واردكنندگان مي توانند از ارز مرجع استفاده كنند كه در مقابل اين امكان نيز بايد نسبت به خدمات پس از فروش، استاندارد، متناسب بودن با محيط زيست و استانداردهاي سوخت و برخورداري از نمايندگان معتبر متعهد باشند مجموعه اي از ضوابط كه توسط دستگاه هاي مختلف بررسي شده و به ما ابلاغ مي شود.وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه خودروهاي خارجي مصرف كنندگان خاص خود را دارد و آنها نيز محدود هستند، افزود: ما هم محدوديت خاصي اعمال نمي كنيم و اميدواريم واردكنندگان خودروهاي خارجي در عرصه رقابت حقوق مشتري را رعايت كنند و نوعي سهميه گذاري و نوبت گذاري را نيز اعمال نكنند تا از اين طريق مشتريان دچار دردسر و افزايش قيمت شوند چون محدوديتي از سوي دولت اعمال نشده و متقاضيان زيادي هم ندارند بنابراين بايد اين اندك مشتريان خود را حفظ كنند.

 



غضنفري: پيمان سپاري ارزي احيا نمي شود

وزير صنعت، معدن و تجارت تأكيد كرد: دولت به دنبال احياي پيمان سپاري ارزي نيست.
مهدي غضنفري افزود: به تازگي شايعاتي ميان صادركنندگان مطرح شده بود كه مصوبات دولت براي ساماندهي بازار ارز بازگشت به وضعيتي است كه به آن پيمان سپاري ارزي مي گويند در حالي كه دولت در تصميمات خود در پي پيمان سپاري ارزي نيست و صادركنندگان با محدوديت پيمان سپاري ارزي مواجه نيستند و مي توانند از محل ارزي كه از صادرات بدست آورده اند يا خودشان واردات را انجام دهند يا آن را به واردكنندگان ديگر واگذار كنند كه كار واردات انجام شود.
غضنفري ابراز اميدواري كرد: بانك مركزي يا وزارت اقتصاد سامانه اي طراحي كنند كه از طريق بورس يا صرافي ها صادركنندگاني كه ارز دارند و واردكنندگاني كه متقاضي دريافت ارز هستند راحت تر با يكديگر ارتباط برقرار نمايند و جريان واردات كالاهاي اساسي و ساير كالاها به كشور روان تر انجام گيرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: تاكنون بيش از 5 ميليارد دلار طرح صنعتي و معدني توسط بانك صنعت و معدن به صندوق توسعه ملي معرفي شده است.
وي با تأكيد بر اينكه صندوق توسعه ملي در پرداخت تسهيلات مصوب محدوديتي قائل نيست اظهار داشت: پرداخت تسهيلات به تعدادي از واحدهاي توليدي آغاز شده است و تشخيص اولويت ها براي دريافت تسهيلات از صندوق توسعه ملي با وزارت صنعت، معدن و تجارت مي باشد و بانك هاي عامل نيز بازپرداخت تسهيلات را مي پذيرند.
غضنفري گفت: براساس مصوبه اخير دولت، بانك مركزي تسهيلات پرداختي به متقاضيان را ريالي محاسبه و به صورت ارزي به صندوق توسعه ملي بازپرداخت مي كند.
وي با بيان اينكه تعداد زيادي از طرح ها متقاضي دريافت اين تسهيلات هستند افزود: در صورت تعامل و همكاري هرچه بيشتر مجلس شوراي اسلامي و عدم وجود مشكلات نوسانات نرخ ارز براي تسهيلات گيرندگان، تحول بزرگي در استفاده از منابع صندوق توسعه ملي، بازپرداخت آن و بازسازي و نوسازي صنايع ايجاد مي شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين اعلام كرد: براساس مصوبه دولت، پرداخت منابع صندوق ذخيره ارزي به صورت ارزي است اما تسهيلات گيرنده آن را به صورت ريالي به بانك مركزي مي پردازد و بانك مركزي با نرخ ارز مرجع به صندوق توسعه ملي بازپرداخت مي كند و محاسبات هم از نظر نرخ سود و هم از نظر بازپرداخت مانند تسهيلات ريالي است تا دريافت كننده تسهيلات دچار فشار و مشكلات ناشي از نوسانات نرخ ارز نشود.
غضنفري در خاتمه افزود: در كارگروه صادرات كشور تصويب شد كه بيمه مركزي به شركت هاي بيمه تجاري ابلاغ كند با نرخ توافقي نوسانات نرخ ارز را ضمانت كند، ما معتقديم كه اگر قرار است صندوق توسعه ملي تسهيلات ارزي بدهد و بازپرداخت ارزي داشته باشد لازم است با مكانيسم كمك كننده مشكل نوسانات نرخ ارز برطرف شود.

 



كوتاه اقتصادي

¤ شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه كارت هوشمند سوخت جايگاه داران ابطال نشده است، گفت: هيچ دستورالعملي از سوي اين شركت در خصوص توقف عرضه بنزين صادر نشده است.
با توجه به اظهار شركت ملي پخش، هيچ تغييري در فرآيند عرضه بنزين آزاد با استفاده از كارت هوشمند سوخت جايگاه داران حاصل نشده و كارت جايگاه داران كماكان فعال بوده و به صورت مستمر اين كارت ها روزانه 10 هزار ليتر شارژ مي شوند.
¤ دبير انجمن برنج با بيان اينكه دولت قيمت تضميني ارقام برنج دهه 40 را معرفي كرده است، گفت: در حالي كه سازمان تحقيقات حداقل 20 نوع ارقام پرمصرف معرفي كرده اما در ليست دولت اثري از اين ارقام نيست.جميل عليزاده شايق در پاسخ به اينكه قيمت خريد تضميني برنج تا چه اندازه در راستاي حمايت از توليد است، گفت: اگر بپذيريم قيمت خريد تضميني ابزار مديريتي براي سوق دادن كشاورزان به كشت ارقام پرمحصول است با اعلام ديرهنگام چنين نتيجه اي حاصل نمي شود. دبير انجمن برنج افزود: بارها اعلام شد زمان مناسب اعلام قيمت خريدهاي تضميني دهه دوم بهمن است تا كشاورزان فرصتي براي تصميم گيري داشته باشند اما در حالي كه مزرعه برنج كشاورزان در حال سبز شدن است تازه قيمت را اعلام مي كنند. عليزاده همچنين گفت: ارقام برنجي كه توسط دولت اعلام شده مربوط به دهه هاي 40 و 50 است و بسياري از آنها در حال حاضر كشت نمي شود.
¤ مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور از برنامه اين شركت براي كاهش 2 تا 5/2 درصدي هدر رفت آب در شبكه آب و فاضلاب در سال جاري خبر داد. ثمره هاشمي ميانگين هدر رفت آب در شبكه آب و فاضلاب را در حال حاضر 1/26 درصد اعلام و پيش بيني كرد كه اين رقم در سال جاري به 24 درصد كاهش يابد.
¤ معاون امور گمركي گمرك ايران از صدور مجوز ترخيص مواد اوليه و قطعات مورد نياز واحدهاي توليدي به صورت نسيه و بدون پرداخت حقوق ورودي يا نگهداري بخشي از كالا به ميزان حقوق ورودي براي حمايت از توليد در سال 91 خبر داد. محمدرضا نادري با اعلام اولويت هاي حمايت از صادرات سال جاري گفت: شفاف سازي قوانين و مقررات از محورهاي برنامه گمرك نوين است و توسعه سلامت اداري نيز در اولويت طرح تحول گمركي قرار دارد.
¤ معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد: مذاكرات و برنامه ريزي هاي لازم براي تاسيس اولين شركت بيمه تعاوني سهامي عام كشور نهايي شده است. غلامحسين حسيني نيا از جديدترين اقدامات صورت گرفته براي راه اندازي اولين شركت تعاوني سهامي عام بيمه كشور خبر داد و گفت: با توجه به اينكه شرايط لازم براي شروع فعاليت اين بيمه فراهم شده است، ظرف چند روز آينده پذيره نويسي آن آغاز خواهد شد.
¤ بانك مركزي از افزايش اختلاف حداقل دستمزد اسمي و واقعي به 170 هزار تومان در سال 89 به واسطه تورم خبر داد.بانك مركزي در گزارشي اعلام كرد: حداقل مزد اسمي در سال 89 برابر 303 هزار تومان بوده است كه همان حداقل دستمزد كارگران در اين سال است. اين گزارش با اعلام اينكه متوسط شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي (شاخص تورم) در اين سال به 2/228 افزايش يافته است، بر اين اساس اعلام كرد كه حداقل مزد واقعي در سال 89 بيش از 132 هزار تومان بوده است كه با حداقل مزد اسمي بيش از 170 هزار تومان اختلاف دارد.
¤ مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون گفت: در سال جاري براي 101 پرونده ضمانت نامه سرمايه گذاري صادر شده است. عليرضا موتمني با اعلام اينكه 127 پرونده درخواست صدور ضمانت نامه از مجموع 305 پرونده مربوط به بخش صنعت است، گفت: 117 پرونده در بخش كشاورزي، 45 پرونده در حوزه خدمات، 12 مورد در حوزه مسكن و 4 مورد در بخش بازرگاني درخواست صدور ضمانت نامه كرده اند. وي تاكيد كرد: 101 پرونده در حال حاضر ضمانت نامه برايشان صادر شده و نزديك به 26 پرونده رد شده است و باقي مانده در حال تكميل و بررسي هستند.

 



وزير اقتصاد اعلام كرد
ركود فراگير جديد در اقتصادهاي بزرگ دنيا

وزير امور اقتصادي و دارايي از ركود فراگير جديد در اقتصادهاي بزرگ دنيا براساس پيش بيني جديد صندوق بين المللي پول خبر داد.
شمس الدين حسيني در بازگشت از اجلاس بهاره صندوق بين المللي پول و بانك جهاني كه در واشنگتن برگزار شده بود، ضمن ارائه گزارشي از اين سفر اظهار داشت: در اين اجلاس چند موضوع مهم مورد توجه و بررسي قرار گرفت و يكي از مهمترين آنها ارزيابي دو نهاد بين المللي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در خصوص وضعيت رشد اقتصادي در جهان بود.
وي افزود: پيش بيني آنها در خوش بينانه ترين حالت كاهش رشد اقتصادي جهان در سال ميلادي جاري نسبت به سالهاي گذشته از 1/4درصد به
5/3درصد مي باشد.
حسيني با جدي خواندن نگراني ها در اين حوزه تاكيد كرد: برخي كشورهاي اتحاديه اروپا براي برون رفت از ركود نياز به تزريق دارند و از طرف ديگر براي گرفتن وامها بايد برنامه هاي تثبيت را اجرا كنند. وي ادامه داد: اعضاي اجلاس در نهايت به اين جمع بندي رسيدند كه تزريق صورت گيرد و برنامه هاي رياضت به تدريج انجام شود.
وزير اقتصاد كشورمان كه سرپرستي گروه ايراني شركت كننده در اين اجلاس را برعهده داشت، تصريح كرد: نكته ديگري كه در اين اجلاس مورد بررسي قرار گرفت، علت اين بحران و دلايل تعميق و تداوم آن بود.
حسيني با اشاره به بازارهاي مسكن و مالي آمريكا و اروپا به عنوان علل اين بحران خاطرنشان كرد: دليل اينكه چرا يك تصوير با اعتماد و اطمينان بدست نمي آيد مربوط به عدم استفاده از ابزارهاي مالي و پولي و مطامع سياسي آن است.
به گفته وي، صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در اجلاس اخير خود در گزارشي از وضعيت اقتصادي جهان اعلام كرد: اگر تنش ها در حوزه بازار نفت در راستاي تحريم هاي ايران جدي شود رسيدن قيمت نفت به 165 دلار قابل پيش بيني است و اين در حالي است كه آنها در گذشته اعلام كردند اگر قيمت نفت به 150 دلار برسد شاهد ركود فراگير در اتحاديه اروپا و به دنبال آن در اقتصادهاي بزرگ دنيا خواهيم بود.
نوسانات نرخ ارز
حسيني در بخش ديگري از اظهارات خود به تشريح سياست هاي دولت براي بخش پولي كشور پرداخت و اظهار داشت: نوسانات سال گذشته در بازار ارز به عنوان يك پديده نامطبوع براي همه عبرت آموز شده بود. وي تاكيد كرد: مستقل از نرخ ارز، نوسانات ارز در بازار ارز علامت بسيار بدي براي اقتصاد است.
وي افزود: بازگرداندن ثبات بازار ارز جزو كارهاي مهم بانك مركزي در سال گذشته بود كه با اقدامات اين نهاد، نوسانات سكه و ارز كاهش يافته و تقريبا از بين رفت.
وزير امور اقتصادي و دارايي از ايجاد سيستم يكپارچه اطلاعات ارزي بين بانك مركزي، گمرك و سازمان توسعه تجارت بعنوان يكي از مهمترين اقدامات در جهت كنترل بازار ارز نام برد.
حسيني تاكيد كرد: سياست مطلوب دولت در بازار ارز، ايجاد ثبات نسبي در بازار و كاهش و تعديل نرخ ارز در بازار آزاد است.

 



5 عامل افزايش كاذب قيمت تمام شده برق در گزارش سازمان بازرسي كل كشور

بالا بودن تلفات شبكه، اجراي برخي پروژه هاي انتقال با قيمت تمام شده بالا، وجود برخي انحصارها در صنعت برق، ناكارآمدي بخش دولتي و بالا بودن هزينه هاي عمومي و اداري 5 عامل افزايش كاذب قيمت تمام شده توليد برق اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در گزارشي كه سازمان بازرسي كل كشور از هزينه تمام شده برق در كشور منتشر كرد، با اشاره به عوامل اثرگذار در افزايش كاذب (غير ضروري) قيمت تمام شده برق در كشور آمده است: بالا بودن تلفات شبكه، اجراي برخي پروژه هاي انتقال با قيمت تمام شده بالا، وجود برخي انحصارها در صنعت برق و ناكارآمدي بخش دولتي و بالا بودن هزينه هاي عمومي و اداري (پرسنلي و سربار) باعث شده تا قيمت تمام شده برق افزايش يابد.
در اين گزارش بر پيگيري و اقدام لازم توسط شركت توانير و شركت هاي مديريت توليد و توزيع نيروي برق براي تدوين و شفاف سازي صورت هاي مالي تاكيد و تصريح شد: انجام اين كار بايد از طريق «ارائه صورت هاي مالي تجديد نظر شده و ميان دوره اي و شفاف سازي مبالغ و شرح هزينه هاي موثر» و انتشار صورت هاي مالي از آيتم هاي هزينه اي استاندارد صورت گيرد.
اين گزارش مي افزايد: با توجه به عدم هم خواني مباني اطلاعات و فرضيات محاسبات 6 مدل مختلف محاسبه قيمت تمام شده، شركت توانير ضمن تعيين و تشريح نحوه محاسبه قيمت و تعيين نقش انحصار، تلفات و هزينه هاي پرسنلي و سربار در قيمت تمام شده نسبت به تدوين دقيق و صريح مباني محاسبه قيمت آزاد برق (مطابق بودجه سنواتي) اقدام نمايد.
همچنين با توجه به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و برنامه دولت در آزادسازي نرخ برق در مدت 5 سال، وزارت نيرو نسبت به محاسبه و تعيين نرخ نهايي (نرخ آزاد برق)، نرخ رشد سنواتي (نرخ هر پله آزادسازي قيمت) و مباني، منطق و مستندات محاسبات مزبور اقدام نمايد. وزارت نيرو در راستاي بند فوق ضمن در نظر گرفتن راهكارهاي مالي و پوشش ريسك هايي از قبيل افزايش تورم، نرخ ارز و اثرات تحريم هاي اعمالي در تعيين نرخ آزاد برق (پله آخر هدفمندي) به گونه اي عمل نمايد كه نتايج حاصله پس از 5 سال قابل استناد و تحقق باشد.
در گزارش سازمان بازرسي تصريح شد: به منظور شفاف سازي عملكرد صنعت برق، تمهيدات لازم توسط وزارت نيرو جهت درج قيمت تمام شده تبديل و انتقال و توزيع انرژي برق هر كيلووات ساعت برق (بدون سهم سوخت) در رديف نرخ آزاد برق، در قانون بودجه سنواتي صورت پذيرد. شركت توانير نيز ضمن آئين نامه اي، درخصوص تنظيم روابط تاثيرگذار در هزينه تامين برق و ايفاي نقش حاكميتي و كنترل كنندگي اين روابط اقدام نمايد.
گزارش سازمان بازرسي تاكيد مي كند: شركت توانير سالانه براساس محاسبات مستند، نرخ ترانزيت و خدمات توزيع برق به ازاء هر كيلووات ساعت را به صورت رسمي اعلام نمايد تا ضمن شفاف سازي فضاي مالي صنعت برق، روند خصوصي سازي در صنعت برق با سرعت و كيفيت بالاتري دنبال شود (توضيح اينكه درحال حاضر مشخص نبودن نرخ خدمات توزيع و ترانزيت برق از جمله عوامل سد كننده خصوصي سازي توليد و توزيع انرژي الكتريكي به شمار مي رود.)
همچنين شركت توانير به منظور ايجاد فضاي رقابتي و كاهش هزينه ها و قيمت تمام شده، اقدام و پي گيري لازم را درخصوص ايجاد بورس و بازار برق رقابتي معمول دارد.
در بخش ديگر اين گزارش آمده است؛ با توجه به تكليف مندرج در تبصره ذيل بند «ج» ماده 1 قانون هدفمند كردن يارانه ها، سياست هاي مالي تشويقي به منظور ترغيب كليه شركت ها براي كاهش قيمت تمام شده (از طريق توسعه مولدهاي مقياس كوچك، كاهش تلفات برق، افزايش راندمان نيروگاه ها و مديريت مصرف) توسط شركت توانير انديشيده شود.
اين گزارش تاكيد كرد: با در نظر داشتن قانون هدفمند كردن يارانه ها و با توجه به لزوم تعيين قيمت تمام شده محصولات به منظور اجراي جامع و كامل قانون مزبور و همچنين اهميت قيمت برق به عنوان يكي از حامل هاي انرژي، كه نقش بسيار مهمي در سبد مصرف كليه مشتركين قرار دارد، ضرورت دارد محاسبه و تعيين پارامترهاي تاثيرگذار و سهم هر يك از پارامترهاي مزبور در قيمت تمام شده برق با دقت و شفافيت در دستور كار وزارت نيرو و شركت توانير قرار گيرد.

 



هشدار دولت به مديران متخلف قانون تبديل وضعيت نيروهاي شركتي را اجرا كنيد

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور گفت: مديران دستگاهي كه به تبديل وضعيت نيروهاي شركتي از ابتداي سال جاري اقدام نكرده باشند، متخلفند و با آنها برخورد خواهد شد.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد انتقاد برخي از كاركنان نيروهاي شركتي در دستگاه هاي دولتي مبني بر عدم تبديل وضعيت گفت: براساس مصوبه هيئت دولت كه در
1/11/90 به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ گرديد، قرار شد، ظرف 15 روز ارتباط نيروهاي شركتي با شركت قطع شده و مستقيم با دستگاه مربوطه قرارداد ببندند.
معاون حقوقي، امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: اگر هر مدير دولتي اين مصوبه دولت را اجرا نكند، تخلف كرده و معاونان منابع انساني استانداران بايد نظارت كنند كه اگر دستگاهي نسبت به تبديل وضعيت نيروهاي شركتي اقدام نكرده، برخورد كنند و اگر رئيس دستگاهي از تبديل وضعيت نيروهاي شركتي امتناع كرد، از او توضيح بخواهند.
تاجي افزود: معاونان توسعه منابع انساني استانداري ها به نمايندگي از دولت در استان مربوطه بايد بر عملكرد دستگاه ها نظارت كرده و هر دستگاهي كه مصوبه دولت را اجرا نكرد، متخلف است و با رئيس دستگاه برخورد مي شود.بنابراين گزارش: برخي از كاركنان اداره راه و ترابري شهرستان قوچان در تماس با خبرگزاري فارس نسبت به عدم تبديل وضعيت خود از نيروي شركتي به نيروي قراردادي انتقاد كردند و اظهار داشتند، حدود 20 نفر از اين كاركنان در رشته فني با داشتن سابقه 12 سال و برخي نيز با 5-6 سال سابقه هنوز تبديل وضعيت نشده و به صورت شركتي كار مي كنند.
آنها اظهار داشتند: قرار بود از ابتداي بهمن 90 از حالت شركتي تبديل وضعيت يافته و با خود اداره راه و ترابري قرارداد ببندند كه هنوز اين اقدام عملي نشده است.

 



صندوق بين المللي پول توصيه كرد
مصر بايد در اجراي هدفمندي يارانه ها ايران را الگو قرار دهد

صندوق بين المللي پول به دولت مصر توصيه كرد، از ايران جهت حذف يارانه هاي دولتي الگو بگيرد.
رويترز در اين باره با اشاره به توصيه صندوق بين المللي پول به مصر نوشت: هدفمندسازي يارانه ها در ايران درسي كوتاه را درخصوص اصلاحات اقتصادي به مصر مي دهد.
صندوق بين المللي پول هم تاكيد كرده است: مصر بايد در مورد چگونگي قطع يارانه هاي دولتي، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان نمونه اي موفق، الگو قرار دهد. ايران در سال 2010 در اقدامي كه عده كمي از رقباي منطقه اي اش جرات انجام آن را دارند، اقدام به افزايش بهاي سوخت كرد.
به گزارش فارس، رويترز، افزود: ايران و مصر هر دو كشورهايي هستند كه نياز به انجام اصلاحات عميق اقتصادي در آنها احساس مي شود. يك بازنگري اساسي در نحوه اختصاص يارانه هاي دولتي سالها پيش از اينكه دولت ايران اقدام به ارائه طرح 60 ميليارد دلاري خود بنمايد، در اين كشور مورد بحث بوده است. مصر نيز، همچون ايران، سال هاست در انديشه كم كردن يارانه دولتي براي سوخت است كه اكنون ميزان آن به 20 درصد كل بودجه سالانه اين كشور رسيده است. موضوع اين است كه آيا اين اقدام بايد در مقطع زماني فعلي صورت گيرد كه وقوع انقلاب در اين كشور، موجب كسري بودجه دو رقمي، افزايش بدهي ها و كاهش سرمايه گذاري خارجي شده است، يا بايد انجام اين اصلاحات به زماني ديگر موكول شود؟
به نظر مي رسد كه مصر بايد يك نكته را از زمينه سازي حكومت ايران پيش از انجام اين طرح بياموزد. رسانه هاي ايراني پيش از اجراي طرح، وقت و نيروي فراواني را صرف آگاهي بخشي به جامعه ايران در خصوص بي عدالتي اجتماعي ناشي از وضعيت فعلي اختصاص يارانه ها كردند. براي به حداقل رساندن ناآرامي هاي اجتماعي، قاهره بايد اقشار فقير جامعه را متقاعد سازد كه وضعيت بغرنج فعلي به نفع آنها نيست.

 



كره جنوبي واردات نفت از ايران را كاهش نمي دهد

يك شركت پالايشگاهي كره جنوبي تاكيد كرد: حجم واردات نفت اين شركت از ايران فعلا تغيير نخواهد كرد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، يكي از مقامات شركت پالايشگاهي اس كي انرژي كره جنوبي گفت: «حجم واردات نفت از ايران فعلا تغيير نخواهد كرد، زيرا ما هنوز تصميمي در مورد ميزان كاهش خريد خود از اين كشور نگرفته ايم. در واكنش به احتمال كاهش واردات، ما به دنبال منابع جايگزين هستيم.»
اس كي اينوويشن مالك كل سهام اس كي انرژي است كه ظرفيت پالايش روزانه 115/1 ميليون بشكه نفت را داراست.
از بين چهار شركت پالايشگاهي كره، اس كي انرژي و هيوندا اويل بانك، از ايران نفت وارد مي كنند. اين شركت ها امسال حجم خريد نفت خود از ايران را براساس قراردادهاي سالانه افزايش داده و به 200 هزار بشكه در روز رسانده اند كه 130 هزار بشكه سهم اس كي انرژي و 70 هزار بشكه سهم هيوندا اويل بانك است. مجموع حجم خريد نفت روزانه اين دو شركت از ايران در سال 2011، حدود 190 هزار بشكه در روز بود.
در همين حال، منابع مطلع روز پنجشنبه گفتند، هيوندا اويل بانك، تصميم گرفته از ماه مارس پذيرش محموله هاي نفتي ايران را متوقف سازد، اما اس كي انرژي همچنان به حجم خريد سالانه خود كه قبلا به آن متعهد شده، حداقل تا ماه ژوئن ادامه خواهد داد.

 



تاكيد رئيس ستاد تنظيم بازار بر ثابت بودن قيمت شير

قيمت 760 توماني هر كيلوگرم شيرخام كه در استانداري تهران به تصويب رسيده بود، در جلسه ستاد تنظيم بازار اين قيمت مورد توافق قرار نگرفت.
به گزارش ايسنا، براساس برآورد دامداران و تصويب سازمان جهاد كشاورزي استان تهران قيمت تمام شده هر كيلو شيرخام با احتساب سود بايد 848 تومان لحاظ شود. اين قيمت هفته گذشته پس از بررسي در استانداري تهران و برآورد قيمت علوفه به 760 تومان تعديل و قرار شد اين قيمت در ستاد تنظيم بازار مصوب و از سوي محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شود.
اما روز سه شنبه گذشته به دليل مختلف بودن نظرات در خصوص قيمت تمام شده شير خام و لبنيات، اين موضوع در ستاد تنظيم بازار بي نتيجه ماند واز سوي ديگر رئيس ستاد تنظيم بازار نيز بر ثابت بودن قيمت 630 توماني هر كيلو شير خام كه در بهمن ماه در اين كارگروه مصوب شده بود، تاكيد كرد.
دبير انجمن صنفي صنايع لبني با بيان اين موضوع به ايسنا ، گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت علوفه هاي حجيم و خشبي، رئيس ستاد تنظيم بازار قيمت علوفه را پايين تر از ميزان فعلي عنوان كرده و معتقد است اين قيمت ها به زودي كاهش مي يابد لذا قيمت تمام شده شيرخام نيز كمتر از اين ميزان خواهد بود.
به گفته وي قيمت هاي روز علوفه كه از سوي شركت پشتيباني امور دام در ستاد تنظيم بازار مطرح شد مورد قبول دامداران نبوده چرا كه معتقدند اين قيمت ها در بازار بسيار بالاتر است. از سوي ديگر مسئولان امر معتقدند كه قيمت علوفه و هزينه تمام شده شيرخام در استان تهران بالاتر از ديگر استان هاست لذا مقرر شد وزارت كشور قيمت علوفه و هزينه تمام شده شير خام در سراسر كشور را بررسي كند.
باكري اعلام كرد: امروز (شنبه) معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت كشور اين موضوع را بررسي و به ستاد تنظيم بازار اعلام كند.
دبير انجمن صنفي صنايع لبني تصريح كرد: طبق گفته رئيس ستاد تنظيم بازار با توجه به اينكه ارز دولتي براي نهاده هاي دامي براي شركت پشتيباني امور دام فراهم شده و همچنين فصل برداشت علوفه در كشور آغاز شده است، قيمت ها به زودي متعادل مي شود و تا آبان ماه قيمت شير خام و لبنيات نبايد تغيير كند؛ به اعتقاد محمدرضا رحيمي طي نيمه اول سال جاري رو به ارزاني قيمت علوفه خواهيم رفت و نرخ انواع خوراك دام به يك سال قبل برمي گردد لذا دامداران متضرر نمي شوند.
باكري معتقد است كه اين امر چندان با شرايط فعلي محقق نيست چرا كه متعادل شدن بازار زمان بر است و دامداران متضرر مي شوند لذا اگر نرخ گذاري شير و لبنيات ماهانه صورت گيرد و قيمت اين محصولات شناور باشد ضرر توليدكننده و مصرف كننده را دربر نخواهد داشت.

 



فرزين اعلام كرد
اهداف 10گانه طرح تحول نظام بانكي

دبير كارگروه طرح تحول اقتصادي، اهداف طرح تحول نظام بانكي را اعلام كرد.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با فارس با بيان اينكه دولت در طرح تحول نظام بانكي 10 هدف اصلي را دنبال مي كند گفت: اين طرح ها شامل: اصلاح قوانين بانكي و بازنگري در مقررات و رويه ها با تاكيد بر نقش واسطه گري بانكها، حذف ربا از نظام بانكي و اجراي صحيح احكام و عقود بانكداري اسلامي، تكميل منظومه بانكداري اسلامي و انتظام بخشي به معماري صنعت بانكداري كشور، كنترل تورم و ثبات قيمت ها، مقابله با فساد مالي و اداري و رانت جويي در نظام بانكي، اطمينان از ارتقاي نقش بانكها در چارچوب روابط و مقررات و اطمينان از مصرف تسهيلات در زمينه هاي تضمين شده در قرارداد، از جمله اهداف اين طرح است.
فرزين در ادامه با اشاره به اهداف ديگر طرح تحول بانكي افزود: ارتقاي نقش تكميلي در مسير توسعه و عمران، تقويت حوزه هاي بين المللي بانكها، منطقي كردن نرخ سود سپرده و تسهيلات بانكي و نهايتا ارتقاي نظام مشتري مداري و افزايش رضايت اجتماعي از طريق ارائه خدمات متنوع بانكي به صورت ارزان، موثر و آسان از اهداف ديگر اين طرح است.
وي در پاسخ به اين سوال كه مانع پيش روي طرح تحول بانكي چيست؟ بيان كرد: مانع اجراي طرح را نمي دانم اما چارچوب طرح تحول بانكي نهايي شده و با برگزاري جلسات كارگروه طرح تحول اقتصادي، اين طرح به طور كامل نهايي مي شود.
معاون وزير اقتصاد تصريح كرد: با توجه به اينكه يك ماه به پايان عمر مجلس هشتم باقي مانده است به نظر مي رسد كه طرح تحول بانكي تا پايان عمر اين مجلس، ارسال نشود.

 



مدير اكتشاف شركت ملي نفت خبر داد
كشف 5 ميدان نفتي و گازي در سال جاري

كشف 4 تا 5 ميدان نفتي و گازي در سال جاري در برنامه شركت ملي نفت ايران قرار دارد.
سيدمحمود محدث مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران در گفت وگو با ايسنا توضيح داد: براساس مطالعات صورت گرفته در سال 1390، كشف 5 ميدان هيدروكربوري در دستور كار قرار گرفت كه در نهايت 6 ميدان نفتي و گازي كشف شد.
به گفته وي 6 ميدان نفتي جديد شامل: 7 لايه نفت و گاز است كه 4 لايه آن نفتي و 3 لايه ديگر آن گازي است.
محدث از ميدان هاي گازي مدار، فرزاد A، يك لايه گازي در ميدان خيام، ميدان نفتي سومار، ميدان نفتي دلاوران و يك ميدان نيز در جنوب به عنوان ميدان هاي جديد نام برد و افزود: كار اكتشاف در ميدان جنوبي ادامه دارد؛ چرا كه تاكنون يكي از افق هاي آن ارزيابي شده است و كار اكتشاف لايه هاي عميق آن امسال انجام مي شود.
مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران با اظهار اين كه سال گذشته 5/2برابر نسبت به برنامه اكتشاف، ذخاير نفتي صورت گرفت، گفت: طبق برنامه بايد يك ميليارد و 100ميليون بشكه نفت قابل استحصال كشف مي شد كه در نهايت 2ميليارد و 870ميليون بشكه كشف شد.
وي همچنين در مورد برنامه اكتشاف گاز در سال گذشته نيز گفت: در بخش گاز بايد 280ميليارد متر مكعب گاز كشف مي كرديم كه اين رقم به 847ميليارد متر مكعب افزايش يافت كه نسبت به تعهد شركت بسيار بيشتر بود.
بنابراين گزارش: با توجه به اكتشافات صورت گرفته، شركت ملي نفت ايران قرار است به زودي آمار جديد ذخاير قابل استحصال ايران را اعلام كند.
ايران در حال حاضر با داشتن 155ميليارد بشكه نفت قابل استحصال در مقام چهارم دارندگان ذخاير نفتي جهان قرار دارد.
كشور ونزوئلا با داشتن ذخاير 5/296ميليارد بشكه در رتبه اول ايستاده است. البته گفته مي شود حجم عظيمي از اين ذخاير، نفت خام فوق سنگين با مقادير بالاي گوگرد است.
عربستان سعودي و كانادا هم به ترتيب با داشتن 5/266 و 175ميليارد بشكه در مقام دوم و سوم قرار دارند. البته كانادا معتقد است كه ذخاير اين كشور 2 تريليون بشكه (يعني 8 بار بيشتر از عربستان سعودي) است.
بعد از ايران كه در مقام چهارم قرار گرفته است، به ترتيب كشورهاي عراق، كويت، امارات متحده عربي، روسيه، ليبي، نيجريه، قزاقستان، قطر، چين، ايالات متحده، آنگولا، الجزاير و برزيل قرار دارند.
براساس آمار، ذخاير نفتي آسياي جنوب غربي 56 درصد، آمريكاي شمالي 16 درصد، آفريقا 9درصد، آمريكاي مركزي و جنوبي 8 درصد، آسياي شرقي 7 درصد، آسيا و اقيانوسيه 3 درصد و اروپا يك درصد است.
همچنين از ذخاير كشف شده در جهان 30 درصد آن سبك، 30 درصد متوسط، 15درصد سنگين و 25 درصد آن نيز فوق سنگين است.

 



از پايان خرداد آغاز مي شود
عرضه بنزين و گازوئيل استاندارد اروپا در جايگاه هاي خاص

معاون وزير نفت از عرضه بنزين و گازوئيل با استاندارد اروپايي از پايان خردادماه امسال خبر داد و افزود: تا پايان سال 1394 ، 90 درصد بنزين و گازوئيل توليد كشور با استاندارد يورو 4 و 5 خواهد بود.
علي رضا ضيغمي در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين كه عرضه بنزين و گازوئيل با استاندارد يورو 4 و 5 از پايان خردادماه امسال آغاز مي شود، يادآور شد كه سوخت با استاندارد اروپا توسط جايگاه هاي مشخص شده عرضه مي شود.
به گفته او تا پايان برنامه پنجم توسعه و با اجراي طرح هاي توسعه و ارتقا كيفيت پالايشگاه هاي كشور، 90 درصد بنزين و گازوئيل توليد ايران با استاندارد يورو 4 و 5 توليد مي شود.
ضيغمي با اشاره به اين كه در حال حاضر توليد بنزين كشور 5/55 ميليون ليتر در روز است، گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه توليد بنزين كشور حداقل به 120 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد كه 90 درصد آن معادل 108 ميليون ليتر از آن با استاندارد يورو 4 و 5 است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران افزود: همچنين تا پايان برنامه پنجم توليد گازوئيل از 90 ميليون ليتر در روز به 110 ميليون ليتر خواهد رسيد.
ضيغمي از صادرات 5/9 ميليارد دلار فرآورده نفتي در سال 1390 خبر داد و افزود: اين حجم صادرات در حالي است كه اين رقم در مقايسه با سال 89 حدود 5/2 تا 3 ميليارد دلار افزايش يافته است.
وي با اشاره به گذشت يك سال از هدفمندي يارانه ها گفت: توليد بنزين كشور در سال 1390 نسبت به سال گذشته آن 5 تا 6 درصد افزايش يافته است، البته به همين ميزان هم مصرف اين فرآورده كاهش داشت.
به گفته معاون وزير نفت با اصلاح قيمت گازوئيل در سال 1391،مصرف اين فرآورده نفتي نيز كاهش خواهد يافت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14