(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20199 

مسكو: سپر موشكي آمريكا امنيت روسيه را به خطر مي اندازد
معاريو: هيچ نقطه اسرائيل از موشك هاي حماس در امان نيست
اعتراض گسترده مردم مصر به نامزدي عمرو موسي در انتخابات رياست جمهوري
مردم آمريكا: كاپيتاليسم را بكشيد دنيا نجات پيدا مي كند
حزب الله ائتلاف 14 مارس را از توطئه چيني عليه بشار اسد برحذر داشت
بانوي 18 درصدي انتخابات فرانسه راي سفيد مي اندازم
انفجار بمب در لحظه امضاي پيمان اوباما را در كابل غافلگير كرد
مردم مراكش عليه نظام پادشاهي در اين كشور تظاهرات كردند
مردم دمشق خواستار مصادره كاخ امير قطر شدند
84 روز اعتصاب غذاي مبارز بحريني الخواجه : ادامه مي دهم
اعلام همبستگي فلسطينيان با زندانيان اعتصابي در كرانه باختري



مسكو: سپر موشكي آمريكا امنيت روسيه را به خطر مي اندازد

معاون وزير دفاع روسيه نسبت به خطرات ناشي از استقرار سپر دفاع موشكي آمريكا بر امنيت ملي اين كشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «آناتولي انتونف» معاون وزير دفاع روسيه در گفت وگو با روزنامه رسمي «راسيسكايا گازتا» اظهار داشت: روند كنوني استقرار سپر موشكي آمريكا، ما را وادار به اتخاذ تصميمات ويژه براي اقدام مقتضي و مناسب براي دفاع از امنيت ملي كرده است.وي گفت: سپر موشكي آمريكا در مراحل مختلف استقرار خود، تهديدهاي جدي براي سيستم بازدارنده هسته اي روسيه ايجاد مي كند و در اين صورت ما مجبور به اتخاذ راهكار مناسب براي واكنش خواهيم بود.اين در حالي است كه «مددوف» رئيس جمهور روسيه چندي پيش اعلام كرد در صورتي كه سامانه پدافند موشكي آمريكا در كشورهاي قاره اروپا مستقر شود، روسيه تدابير متقابل اتخاذ خواهد كرد.

 



معاريو: هيچ نقطه اسرائيل از موشك هاي حماس در امان نيست

يك روزنامه صهيونيستي درباره اين كه فلسطين اشغالي در تيررس موشك هاي گروه هاي مقاومت قرار دارد به اين رژيم هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه معاريو نوشت، اكثر شهرهاي اسرائيل از «اشكلون» و «اشدود» گرفته تا «تل آويو» و شهرهاي ديگر در تيررس موشك جنبش هاي فلسطيني قرار دارند.
اين روزنامه افزود: تل آويو از ابزارهاي لازم براي مقابله با موشك هاي فلسطيني كه از نوار غزه شليك مي شوند برخوردار نيست و شليك اين موشك ها به مناطق پرجمعيت فاجعه بار خواهد بود.
شهردار اشكلون، اشدود و شهرهاي ديگر نيز اعلام كردند، در صورتي كه آژير خطر به صدا درآيد افراد به موقع نمي توانند خود را به ساختمان هايي كه در وضعيت امنيتي مناسبي نيز قرار ندارند برسانند و تعداد تلفات افزايش خواهد يافت.

 



اعتراض گسترده مردم مصر به نامزدي عمرو موسي در انتخابات رياست جمهوري

تبليغات انتخابات رياست جمهوري مصر تحت الشعاع اعتراضات به حضور عمرو موسي به عنوان نامزد مورد حمايت نظاميان حاكم قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، عمرو موسي كه به تازگي صلاحيت وي براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري از سوي كميته انتخابات تائيد شده است، در هفته جاري اقدام به تبليغات انتخاباتي در مصر كرد و اين موضوع خشم انقلابيون مصري را برانگيخت. وزير خارجه سابق رژيم مبارك روز سه شنبه هنگامي كه در يك ميتينگ انتخاباتي در دانشگاه «اسيوط» قصد سخنراني داشت با شعار مرگ بر بازماندگان رژيم مبارك و ملت مصر بقاياي رژيم گذشته را نمي خواهد مواجه شد.
كانديداي مورد حمايت نظاميان حاكم بر مصر در واكنش به شعارهاي دانشجويان فرياد مرگ بر اغتشاش گران و هرج و مرج طلبان سر داد.
اين گزارش حاكي است با افزايش انتقادات به نامزدي عمرو موسي، مردم انقلابي مصر از پارلمان اين كشور خواستند تا قانون ممنوعيت كانديداتوري وابستگان رژيم سابق در مورد وي نيز اجرا شود.
براساس اين قانون، مقام هاي رژيم سابق مصر از حضور در فعاليت هاي سياسي براي احراز پست هاي حساس مملكتي منع مي شوند و حق تصميم گيري براي مردم اين كشور را ندارند.
از سوي ديگر، «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستي از اظهارات انتخاباتي عمرو موسي در حمايت از سازش با رژيم صهيونيستي استقبال كرد و گفت: روابط بين مصر و اسرائيل در مرحله آزمايش سختي قرار گرفته است.
رژيم صهيونيستي از نامزدي عمرو موسي براي احراز پست رياست جمهوري مصر حمايت مي كند و براين باور است كه وي تنها نجات دهنده، پيمان در حال فراموشي كمپ ديويد است. اين در حالي است كه نظاميان حاكم بر مصر در موضعگيري هاي اخير خود، ضمن تائيد صلاحيت عمرو موسي، از وي علنا حمايت كرده اند و در مقابل اعتراضات مردمي به سلاح سركوب و قلع و قمع مخالفان روي آورده اند.
زد و خوردهاي معترضان
با ارتش
پليس و نيروهاي امنيتي مصر سحرگاه چهارشنبه با حمله به تحصن كنندگان وزارت دفاع و دانشگاه عين الشمس در ميدان التحرير و اطراف آنان پنج تن از معترضان را به شهادت رساندند و ده ها نفر را مجروح و بازداشت كردند.
به گزارش رسانه هاي مصري به نقل از شاهدان عيني، بسياري از قربانيان و مجروحان از ناحيه سر و سينه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و بر اثر استنشاق گاز سمي دچار خفگي و حالت بيهوشي شدند. به گفته شاهدان عيني، درگيري نظاميان با مردم از سه شنبه شب با يورش وحشيانه آنها صورت گرفت و در روز چهارشنبه دامنه آن گسترش يافت.
رئيس جمهور آينده مصر اسلامگراست
تبليغات انتخابات رياست جمهوري مصر كه به طور رسمي از روز دوشنبه آغاز شده است با استقبال گسترده اقشار مختلف اين كشور قرار گرفته است و افكار عمومي هر لحظه منتظر رويكرد جديدي از سوي نامزدها براي تبيين برنامه هاي انتخاباتي آنها است.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «المصريون»، جبهه سلفي مصر در بيانيه اي حمايت خود را از «محمد مرسي» نامزد جماعت اخوان المسلمين در انتخابات رياست جمهوري مصر اعلام كرد.
طرفداران سلفي ها، دليل حمايت خود از مرسي را اسلامگرا بودن و پايبندي وي به شريعت اسلام عنوان كردند.
«عبدالله الاشعل» كانديداي حزب «الاصاله» نيز درخصوص احتمال پيروزي مرسي در انتخابات آينده مصر تاكيد كرد: اخوان المسلمين آخرين دژ مستحكم انقلاب هستند و احتمال پيروزي و موفقيت كانديداي آنها بيش از پيش متصور است و محمد مرسي مي تواند خواسته هاي مردم مصر را برآورده كند.
به گزارش شبكه خبري العالم، «جمال الدين تاج» عضو ارشد جماعت اخوان المسلمين در گفت وگويي اظهار داشت: رئيس جمهور آينده مصر كاملا اسلام خواه خواهد بود و شهروندان مصري، بيش از برنامه هاي انتخاباتي به آزادي، عدالت و كرامت انساني نيازمند هستند.
انتخابات نخستين دوره رياست جمهوري مصر روز هاي 23 و 24 مه (سوم و چهارم خرداد) در سراسر اين كشور برگزار خواهد شد.

 



تظاهرات و درگيري با پليس از نيويورك تا كاليفرنيا
مردم آمريكا: كاپيتاليسم را بكشيد دنيا نجات پيدا مي كند

منابع خبري از برگزاري تظاهرات بي سابقه، گسترده و متفاوت روز جهاني كارگر در آمريكا، اروپا و آسيا خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها تظاهرات اول ماه مه كه همه ساله در گراميداشت روز كارگر به طور سراسري برگزار مي شود، امسال كمي متفاوت تر از گذشته برگزار شد. به اعتقاد كارشناسان بحران عميق اقتصادي و بي توجهي همراه با خشونت رهبران كشورهاي بحران زده غربي در كنار چند عامل ديگر باعث برگزاري متفاوت مراسم امسال روز كارگر شد. در ايالات متحده آمريكا اعضاي جنبش ضد سرمايه داري وال استريت با به دست گرفتن رهبري اين تظاهرات و با شعار «روز مه را اشغال كنيد» توانست ضمن برگزاري يك تظاهرات كم سابقه سراسري زنده بودن خويش را براي چندمين بار ثابت كند.
تصاوير منتشر شده حاكي است در بسياري از شهرهاي آمريكا از جمله نيويورك، اوكلند و شيكاگو، كارگران، دانشجويان و جوانان آمريكايي با شعار تغيير، عليه حاكميت نظام سرمايه داري تظاهرات كردند. گزارش ها حاكي است، گروهي از معترضان نيز پس از مداخله پليس به زد و خورد با آنها پرداخته و اقدام به شكستن شيشه هاي بانك ها، فروشگاه ها و موسسات مالي كردند. «ما 99 درصديم، ما شغل مي خواهيم، حرص و طمع بس است، تبعيض را متوقف كنيد، ما را استثمار مي كنند و...» از جمله شعارها و دست نوشته هاي معترضان آمريكايي بود. پليس آمريكا شمار زيادي از معترضان را دستگير كرده است. رسانه هاي آمريكايي اعلام كردند، به رغم دعوت معترضان وال استريت به برپايي اعتصاب، مردم آمريكا ترجيح دادند فقط راهپيمايي كنند.
در فرانسه نيز صدها هزار نفر از مردم در شهرهاي مختلف عليه سياست هاي اقتصادي حاكم بر كشورشان شعار دادند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، در روز كارگر امسال، بيش از 750 هزار نفر از مردم فرانسه در راهپيمايي شركت داشتند كه نسبت به سال 2011 با يك افزايش بي سابقه 6 برابري داشته است. اين حجم از مشاركت در يك راهپيمايي اعتراضي آن هم در حالي كه تنها چند روز به انتخابات رياست جمهوري فرانسه باقي مانده، بيش از هر كس، نگراني ساركوزي را به همراه خواهد داشت. در لندن اما، روز مه فرصتي شد تا اعضاي جنبش ضد سرمايه داري «لندن را اشغال كنيد» بتوانند كار نيمه تمام خود يعني تسخير محوطه بيروني بورس لندن را تمام كنند.
گزارش خبرگزاري هاي مختلف نشان مي دهد، عصر روز سه شنبه گروهي از مخالفان اين جنبش در پايان تظاهرات گسترده كارگري به سمت بازار بورس در منطقه «سيتي» حركت كرده با وجود مقاومت هاي پليس، چادرهاي خود را در محل برپا كنند.
تصاويري منتشر شده كه در آن نيروهاي پليس انگليس با حمله به چادرها سعي در جمع آوري آنها مي كند.
تعداد زيادي از مردم نيز در نقاط مختلف لندن برنامه هاي اعتراضي خود را به نمايش گذاشتند. ميدان مركزي «ترافالگار» يكي از اين اماكن است كه در چشم برهم زدني از سوي معترضان اشغال و در آن ده ها چادر برپا شد. اما پليس انگليس نيز بيكار ننشست و با حمله به محل اقدام به دستگيري معترضان و جمع آوري چادرها كرد.
«كامرون بايد برود، براي شغل و حقوق منصفانه متحد شويد، اعتصاب سراسري، ماليات ثروتمندان را افزايش دهيد، به جاي بمب شغل ايجاد كنيد، مخالف خصوصي سازي هستيم، دست از سر بازنشستگان برداريد، ما 99 درصديم و...» شعارها و دست نوشته هاي معترضان انگليسي را تشكيل مي داد. در روسيه اما، تظاهرات روز كارگري به ميدان تظاهرات ضد ناتو تبديل شد. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هزاران نفر از مردم مسكو كه با فراخوان حزب كمونيست روسيه در اين راهپيمايي شركت كرده بودند، پس از پايان راهپيمايي در ميدان «تياترالنايا» تجمع كرده، مخالفت خود با حضور ناتو در كشورشان را فرياد زدند.
تظاهركنندگان در پايان با صدور بيانيه اي از دولت روسيه خواستند از تصميم خود نسبت به ادامه حضور ناتو در روسيه منصرف شود. معترضان ناتو را «جنايتكار» خواندند و قطع فوري همكاري ها با اين سازمان را خواستار شدند.
يادآور مي شود تظاهرات روز مه در اتريش، آلمان، يونان، اسپانيا، كره جنوبي، فيليپين، هند، تايلند و... نيز برگزار شد.
يادآور مي شود تظاهرات در كشورهايي كه بيش از ديگران دچار بحران هستند، به مراتب گسترده تر از ساير كشورها برگزار شد. به عنوان مثال اسپانيا به عنوان يكي از كشورهايي كه داراي بدترين شرايط اقتصادي است، روز سه شنبه شاهد برگزاري تظاهرات در بيش از 80 شهر خود بود!

 



حزب الله ائتلاف 14 مارس را از توطئه چيني عليه بشار اسد برحذر داشت

سرويس خارجي-
حزب الله لبنان نسبت به ائتلاف حريري، جعجع و جنبلاط براي براندازي نظام سوريه هشدار داد.
عمار الموسوي مسئول روابط بين الملل حزب الله لبنان نسبت به دخالت جريان 14 مارس در دامن زدن به اوضاع سوريه به شيوه ائتلاف حريري، جعجع و جنبلاط هشدار داد.
وي افزود، دخالت 14 مارس در اوضاع سوريه تأثير منفي بر لبنان خواهد گذاشت و در راستاي ضربه زدن به سوريه است.
مسئول روابط بين الملل حزب الله تصريح كرد، مسئولان امنيتي بايد تمام تلاش خود را به كار گيرند تا تلاشي عليه سوريه صورت نگيرد.
منابع سوري نيز اعلام كردند كه وليد جنبلاط، سعدالدين حريري و سميرجعجع در ارسال سلاح توسط كشتي توقيف شده در سواحل لبنان دست داشته اند. ديروز «جفري فلتمن» فرستاده كاخ سفيد نيز پس از ورود به بيروت، مستقيماً به محل اقامت وليد جنبلاط رفت تا او را به توطئه چيني عليه نظام سوريه تشويق كند.
طي سه هفته گذشته رياض و دوحه به محل برگزاري نشست هاي امنيتي تبديل شده اند كه شماري از افسران امنيتي اسرائيلي، سعود الفيصل، حمدبن جاسم، وزيران خارجه عربستان و قطر و همچنين شماري از افسران امنيتي سعودي و قطري در اين نشست ها حضور داشته اند.
در يكي از اين نشست ها سعد حريري، رئيس جريان المستقبل لبنان نيز احضار شد و با سمير جعجع، سركرده شبه نظاميان گروه موسوم به نيروهاي لبناني و وليد جنبلاط از نمايندگان مجلس لبنان گفت و گو كرد.
حريري، جعجع و جنبلاط نيز شماري از فرماندهان شبه نظاميان خود را به ليبي اعزام كرده و منتظر دستورالعمل هاي مقامات فرانسوي- اسرائيلي مانده بودند.
اعزام اين كشتي به همراه سلاح كه در آب هاي منطقه اي لبنان توقيف شد، از نتايج اين نشست ها بود.
عدنان منصور وزير خارجه لبنان نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه غرب با پول، رسانه و سلاح براي سقوط دولت سوريه تلاش مي كند.
همچنين 40نفر از سران احزاب و شخصيت هاي ملي لبنان طي بيانيه اي ضمن حمايت از توقيف كشتي حامل سلاح در بندر طرابلس اين كشور، تأكيد كردند: نقش جريان المستقبل لبنان در قاچاق اسلحه براي شورشيان سوريه و همكاري آنها با گروهك هاي تروريستي مورد حمايت كشورهاي عربي به خوبي آشكار شده است.
در اين بيانيه با اشاره به سخنان تحريك آميز سياسي سران جريان 14 مارس به خصوص جريان المستقبل وابسته به «سعدالدين حريري» نخست وزير سابق لبنان تأكيد شد: سخنان توهين آميز 14 مارس عليه سران مقاومت و كشورهاي مقاوم منطقه به دنبال سلسله تلاش هاي آنها در سوق دادن كشور به صحنه تنش هاي سياسي، ناآرام كردن وضع داخلي و برپا كردن هياهوي هاي سياسي به دور از عقل، حكمت و سياست است.
احزاب و شخصيت هاي ملي لبنان در اين بيانيه دولت را به اتخاذ تدابير شديد عليه كليه عوامل و دست اندركاران قاچاق اسلحه به سوريه و مجموعه هاي تروريستي مورد حمايت جريان 14 مارس فراخواندند.
از سوي ديگر امين حطيط سرتيپ بازنشسته ارتش لبنان اعلام كرد كه جفري فلتمن معاون وزير خارجه آمريكا در سفر خود به لبنان براي رسيدن به دو هدف تلاش مي كند.
وي افزود، آمريكا در وهله اول درصدد است با كمك جريان 14 مارس نظام سوريه را ساقط كند و در مرحله بعد تلاش مي كند كه با كمك اين جريان سياسي دولت كنوني در لبنان و جريان 8 مارس را از صحنه سياسي كشور حذف كند.

 



17 ارديبهشت روز حساس براي ساركوزي و اولاند
بانوي 18 درصدي انتخابات فرانسه راي سفيد مي اندازم

رهبر جبهه ملي فرانسه صراحتاً از طرفداران خود خواست به ساركوزي و اولاند رأي ندهند.
به گزارش شبكه تلويزيوني «يورونيوز»، «مارين لوپن»، رهبر جبهه ملي فرانسه و نامزد اين حزب در دور نخست رياست جمهوري فرانسه طي سخناني در جمع طرفداران خود اعلام كرد، در دور دوم رأي سفيد به صندوق خواهد انداخت.
وي كه در دور نخست انتخابات توانست با كسب
9/17 درصد از آراء بعد از ساركوزي در جايگاه سوم قرار گيرد، علت تصميم خود را اينگونه توضيح داد: «من به هيچ يك از اين دو نامزد (ساركوزي و اولاند) اعتمادي ندارم و از هيچ يك از آنها حمايت نمي كنم و در انتخابات روز يكشنبه
(17/2/91) هم رأي سفيد خواهم داد.»
براساس اين گزارش «لوپن» از طرفداران خود نيز خواست به اين دو نامزد اعتماد نكنند.
اين موضع از آنجا حائز اهميت است كه اولاً «لوپن» در ميان 10 نامزد انتخابات 2012 توانست رتبه سوم را كسب كند و از طرف ديگر، هم ساركوزي و هم اولاند اميد زيادي به جلب نظر وي با هدف ريختن آراي طرفداران گسترده او در سبد خود داشتند.
يادآور مي شود دو نامزد باقي مانده انتخابات رياست جمهوري به شدت در حال رقابت با يكديگر هستند، چند روزي است به در و ديوار مي زنند تا بدين ترتيب تا آنجا كه مي توانند آراي تمام اقشار و اقليت ها را به سمت خود جلب كنند. طي روزهاي گذشته اين دو طي سخنراني و اظهاراتي از فرانسويان ساكن سرزمين هاي اشغالي خواهش كردند در انتخابات و به نفع آنها رأي دهند و آنها را نااميد نكنند.
گفتني است دور دوم انتخابات حساس رياست جمهوري فرانسه 17 ارديبهشت برگزار مي شود. نتيجه انتخابات با توجه به بحران اقتصادي براي اتحاديه اروپا نيز بسيار حائز اهميت است.

 



انفجار بمب در لحظه امضاي پيمان اوباما را در كابل غافلگير كرد

رئيس جمهور آمريكا كه به طور غير منتظره وارد كابل شده بود، در لحظه مذاكره با سران افغانستان و امضاي پيمان كابل-واشنگتن با انفجار بمب غافلگير شد.
به گزارش خبرگزاري ها، ايوب سالنگي رئيس پليس كابل از كشته شدن پنج غيرنظامي بر اثر حملات صبح ديروز در منطقه پلچرخي كابل خبر داد و براساس منابع ديگر، در اين حملات 21 تن از جمله چهار تبعه خارجي زخمي شده اند. در پي اين انفجار، درگيري ميان نظاميان مهاجم و نيروهاي دولتي و ناتو آغاز شد و مدتي ادامه داشت. به گفته مقامات امنيتي، همه مهاجمان مسلح كشته شدند.
بلافاصله بعد از اين حملات انتحاري «ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان در گفت وگو با رويتر اعلام كرد كه حمله ديروز شرق كابل توسط شبه نظاميان وابسته به اين گروه انجام شده است.
امضاي پيمان واشنگتن-كابل
حملات انتحاري ديروز كابل در زماني انجام شد كه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا با «حامد كرزاي» در كابل در مورد امضاي پيمان كابل-واشنگتن سرگرم مذاكره بود.
كرزاي بلافاصله پس از امضاي اين پيمان، اظهار داشت: امضاي اين پيمان تهديدي عليه هيچ كشوري نيست.
وي افزود: سند همكاري هاي استراتژيك پس از آن امضا شد، كه آمريكا با واگذاري تمامي زندان ها به دولت افغانستان و افغاني شدن عمليات شبانه موافقت كرد.
سندي كه ميان روساي جمهور دو كشور به امضا رسيد، قرار است پس از تصويب آن توسط پارلمان افغانستان، جنبه قانوني پيدا كند.
رئيس جمهور آمريكا بلافاصله پس از امضاي اين پيمان به پايگاه نظامي بگرام رفت و از آن جا خاك افغانستان را ترك كرد.
پيمان راهبردي دو كشور ناظر بر شرايط ادامه حضور ايالات متحده در افغانستان براي دوره 10 ساله پس از پايان ماموريت ناتو در اين كشور در سال 2014 است.
پيش از اين مردم، مقامات، نمايندگان پارلمان و احزاب سياسي افغانستان با امضاي اين پيمان به دليل غيرشفاف بودن آن انتقاد كرده بودند.
ناظران سياسي معتقدند با نزديك شدن زمان انتخابات رياست جمهوري آمريكا، اوباما مي خواهد جنگ در افغانستان را به سرانجام برساند تا مانع استفاده رقيب جمهوريخواه خود از شرايط نابسامان امنيتي افغانستان شود.
بدين ترتيب حضور آمريكا در افغانستان 12 سال ديگر ادامه پيدا مي كند.

 



مردم مراكش عليه نظام پادشاهي در اين كشور تظاهرات كردند

معترضان مراكشي با برپايي تظاهرات گسترده خشم خود را از فساد و استبداد رژيم پادشاهي در اين كشور ابراز كردند.
به گزارش پرس تي وي شركت كنندگان در اين تظاهرات برخورد خشونت آميز پليس با معترضان و بدرفتاري دولت با زندانيان سياسي را به شدت محكوم كردند.
براساس اين گزارش معترضان خشمگين همچنين يافتن راه حلي را با هدف پايان دادن به بيكاري گسترده در اين كشور خواستار شدند.
مراكشي ها از اوايل سال گذشته ميلادي تاكنون، تقريبا هر هفته با برپايي تظاهرات، اجراي اصلاحات را خواستارند و به رغم ارائه پاره اي از اصلاحات از سوي «محمد ششم» شاه مراكش و تفويض اختيارات بيشتر به نخست وزير، شاه همچنان در بيشتر تصميمات دولتي حق وتو دارد.
اعتراضات ضددولتي در مراكش با الهام از قيام هاي مردمي در تونس و مصر آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
معترضان مغربي بر اين باورند كه انتخابات پارلماني اخير در ارائه اصلاحات دموكراتيك واقعي ناكام بوده است و حكومت شاهي تحت حمايت آمريكا به اجراي تغييرات واقعي پايبند نيست.
مغرب در چند سال گذشته با مشكلات جدي اقتصادي، ميزان بالاي بيكاري و فقر فزاينده روبرو بوده است.

 



مردم دمشق خواستار مصادره كاخ امير قطر شدند

مردم دمشق با تحصن در برابر كاخ امير قطر ضمن اعلام حمايت قاطع از بشار اسد خواستار مصادره همه كاخ ها و ساختمان هاي امير قطر و خانواده اش در سوريه شدند.
به گزارش شبكه العالم، جوانان سوري در اين تجمع، با صدور بيانيه اي توطئه هاي دولت قطر در مسائل مرتبط با كشورهاي عربي و به ويژه سوريه و روابط آشكار قطر با رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
جوانان سوري در تجمع خود اعلام كردند: سوريه هيچگاه به زانو درنمي آيد و مدافع مسائل امت عربي به رهبري بشار اسد باقي خواهد ماند. تظاهرات جوانان سوري در حالي برگزار مي شود كه قطر و عربستان با همراهي آمريكا و غرب تلاش مي كنند رژيم قانوني بشار اسد را سرنگون كنند.
عفو عمومي بشار اسد
رئيس جمهور سوريه در حكمي برخي جرايم و تخلفات مربوط به سربازان و نظاميان اين كشور را بخشيده شده اعلام كرد.
بشار اسد روز چهارشنبه طي فرماني همه تخلفات مربوط به برخي مواد قانون خدمت سربازي و تخلفات نظامي تا تاريخ 2 مي 2012 را بخشيده شده اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه، اين دستور از تاريخ 2 مي قابل اجراست و جزئيات آن در آينده تشريح خواهد شد.
تلويزيون سوريه با اشاره به برخي از جزئيات عفو عمومي بشار اسد اعلام كرد به موجب اين حكم همه تخلفات ذكر شده در مواد 95-96-99-100 و 107 قانون سربازي صادر شده در سال 2007 و اصلاحات آن بخشيده مي شود.

 



84 روز اعتصاب غذاي مبارز بحريني الخواجه : ادامه مي دهم

عبدالهادي الخواجه فعال بحريني كه مدت هاست در اعتراض به حكم دادگاهي در منامه دست به اعتصاب غذا زده، تأكيد كرد كه به اعتصاب خود ادامه مي دهد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، الخواجه در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «بي بي سي» تأكيد كرد كه همچنان بر اعتصاب غذاي خود كه از 84 روز پيش آغاز شد، ادامه مي دهد.
«فرانك گاردنر» خبرنگار شبكه تلويزيوني بي بي سي كه پس از تلاش هاي فراوان توانست تنها پنج دقيقه با الخواجه ديدار و گفت وگو كند، وضعيت جسماني وي را نامناسب توصيف نمود و تأكيد كرد كه اين فعال بحريني به شدت لاغر شده و وزن كم كرده است.
الخواجه گفت: در بيمارستان به خوبي از من رسيدگي مي شود و تنها نگراني اين است كه آنها تلاش مي كنند به زور به من غذا دهند.الخواجه در يك بيمارستان نظامي بستري است كه اين موضوع بر نگراني خانواده وي و سازمان ديده بان حقوق بشر افزوده است و نگراني زماني تشديد شد كه اين فعال بحريني گفته است از آشاميدن آب نيز خودداري خواهد كرد.
چندي پيش دبيركل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگراني از درگيري ها و خشونت هاي جاري در بحرين، از مقامات اين كشور خواست تا حقوق بشر را در كشورشان رعايت كنند.
همچنين بان كي مون نگراني خود را از وضعيت جسماني «عبدالهادي الخواجه» اعلام كرد.
دبيركل سازمان ملل متحد بار ديگر از مسئولان بحرين خواست تا هر چه زودتر به وضعيت كنوني الخواجه رسيدگي و قوانين حقوق بشر را درباره وي رعايت كنند.
علاوه بر بان كي مون، بسياري از سازمان ها و تشكل هاي مدافع حقوق بشر و حتي دولت دانمارك نيز چندي پيش درباره وضعيت جسماني الخواجه ابراز نگراني كردند و آزادي فوري وي را خواستار شده اند.
دادگاه ويژه در ژوئن سال گذشته احكام سختگيرانه اي عليه الخواجه و 20 تن ديگر از مخالفان رژيم آل خليفه صادر كرد.
هفت نفر از اين محكومان به حبس ابد و ساير افراد به 15 سال زندان محكوم شدند كه اين موضوع با اعتراض سازمان هاي بشردوستانه روبرو شد.

 



اعلام همبستگي فلسطينيان با زندانيان اعتصابي در كرانه باختري

در حمله نظاميان رژيم صهيونيستي به فلسطينيان حامي ايران اعتصاب كننده ده ها نفر مجروح شدند.
شهروندان فلسطيني كه در حمايت از اسيران فلسطيني اعتصاب كننده در مقابل زندان «عوفر» كرانه غربي تظاهرات كرده بودند، مورد يورش نيروهاي امنيتي و نظاميان رژيم صهيونيستي قرار گرفتند.
نظاميان رژيم صهيونيستي با شليك گلوله پلاستيكي و گاز اشك آور و بمب هاي صوتي، ده ها نفر از تظاهركنندگان را زخمي كردند.
تظاهرات فلسطينيان پس از تجمع برابر دفتر سازمان صليب سرخ در رام الله شروع شد. تجمع كنندگان فلسطيني كه خانواده هاي زندانيان نيز در ميان آنان حضور داشتند، از مردم سراسر جهان خواستند به رژيم صهيونيستي فشار آورند تا به مطالبات زندانيان فلسطيني توجه كند. آنان همچنين خواستار انتقال زندانيان اعتصاب كننده كه در وضع وخيمي به سر مي برند، به بيمارستان هاي تخصصي شدند.
سازمان هاي حقوق بشر تأكيد كردند كه اوضاع در بازداشتگاه هاي رژيم صهيونيستي بسيار وخيم است و اگر مقامات اين رژيم به خواسته هاي اسيران فلسطيني كه اعتصاب غذا كرده اند توجه نكنند ممكن است اين اعتصاب سراسري شود.
شماري از زندانيان فلسطيني به سبب وخامت حالشان به بيمارستان زندان الرمل منتقل شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14