(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20199 

هميشه مشاور جوان خود باشيد
درست انتخاب كنيد! زايمان طبيعي يا سزارين
روان هاي بيمار كودكان
روغن هاي خوراكي اي كه دوست شما هستند
آنان كه خواهان موهاي پرحجم هستند



هميشه مشاور جوان خود باشيد

عليرضا ضيايي
نوع برخورد و رفتار با جوانان براي برخي والدين امر مشكل و پيچيده اي شده است. براي همين فرزند جوانشان بسياري از حرف هايش را براي آنها بيان نمي كند. والدين همواره نگران آن هستند كه جوانانشان به خوبي تربيت نشوند.
مهم ترين وظيفه والدين اين است كه عشق و محبت خود را به جوانانشان نشان دهند. مورد محبت قرار گرفتن از سوي والدين به آنها احساس امنيت و تعلق خاطر مي دهد. محبت بجا و مناسب به جوانان باعث تعديل در رفتارهاي دشوار آنها مي شود.
والدين بايد در مورد محبت كردن دو نكته را درنظر داشته باشند. اول اين كه محبت كردن بايد دائمي و بدون قيد و شرط باشد. حتي زماني كه فرزندشان رفتار نامناسب نشان مي دهند نبايد به يكباره محبت والدين قطع شود. نكته ديگر اين كه والدين بايد محبت و عشق خود به فرزندانشان را بيان كنند و آن را به صورت آشكار و به شيوه هاي مختلف مثل بغل كردن، تعريف و ستايش كردن آنها نشان دهند. به گونه اي كه فرزندان در محبت و عشق والدين به خود ترديدي راه ندهند.
دومين نكته مهم آن است كه مسئوليت پذيري را به جوانشان آموزش دهند و از رعايت آنها مطمئن شوند.رعايت انضباط و قوانين اعمال شده از سوي والدين، موجب مي شود جوانان راحت تر با قوانين دنياي بيرون كنار بيايند. همچنين، اين امر، موجب تعديل و سازگاري فرزندان با اطرافيان مي شود.
بهتر است براي اين كه از اجراي قوانين اعمال شده اطمينان حاصل كنيد از عباراتي مانند «اين كار را انجام بده» استفاده كنيد به جاي اين كه از واژه منفي و واكنش برانگيز «اين كار را نكن» استفاده كنيد. وقتي تنبيهي را براي رفتار دشوار و تخطي از قوانين آنها درنظر مي گيريد حتما آن كار را انجام دهيد چرا كه اگر مرتب از حرف خود سرپيچي كنيد فرزندانتان به حرف شما اطمينان نخواهند داشت.
فرزندتان نبايد در مورد نوع قوانين و چگونگي رعايت آنها دچار ابهام شوند. قوانين بايد ساده و قابل اجرا باشد.
قوانين ايجاد شده بايد منطقي و عقلاني باشد. فلسفه رعايت اين قوانين بايد از سوي والدين براي وي توضيح داده شود. به جوانتان توضيح دهيد كه رعايت اين قوانين به نفع خود اوست و رعايت نكردن آنها موجب پشيماني در زندگي او خواهد شد.
ممكن است سبك زندگي تان تاثير مختلفي بر جوان تان با توجه به نوع شخصيت آنها داشته باشد. دراين زمينه شخصيت آنها، عامل محوري است. بايد باتوجه به نوع شخصيت شان و علايق آنها قوانين تنظيم و اجرا شود.
با توجه به اينكه شما سال ها تجربه داريد بنابراين در راهنمايي صحيح جوانان در لحظه هاي سرنوشت ساز زندگي شان درنگ نكنيد و قاطع باشيد. به طور مثال او را تشويق كنيد كه نبايد به خاطر پول هر كاري كرد و هر قانوني را دور زد. چون سرانجام اين خود اوست كه ضرر و زيان شديدي خواهد كرد.
زمان هاي بيكاري و اوقات فراغت خود را با جوانتان سپري كنيد. هميشه تلاش كنيد تا بهترين يا حداقل يكي از بهترين دوستانش باشيد. با فرزندانتان راجع به مسائل واقعي زماني صحبت كنيد كه مطمئن هستيد آنها حوصله دارند و به حرف شما گوش مي دهند براي مثال مي توانيد به آنها حتي تجربياتي را كه چندان جديد نيست را بازگو كنيد. اين كار موجب مي شود تا آنها احساس كنند مفيدند.
آنها را تشويق كنيد تا در انجام امور منزل با شما همكاري كنند. روح تعلق و دلبستگي به خانواده در حين همكاري در منزل به وجود مي آيد و تقويت مي شود. تعطيلات را با هم سپري كنيد. با هم به رستوران برويد و حتي در فعاليت هاي اجتماعي، ورزشي شركت كنيد.
آموختن ارزش هاي درست و مورد قبول همگان موجب سازگاري و پذيرفته شدن فرزندتان در جامعه مي شود. به فرزندانتان ياد دهيد تا با ديگران با مهرباني، احترام و درستكاري و همان گونه كه دوست دارند با آنها رفتار شود، رفتار كنند. بر رفتارهاي درست در خانه تأكيد كنيد. در خانه درست رفتار كنيد تا جوانتان رفتار درست را از شما بياموزند.
به فرزندانتان بياموزيد تا همواره حقيقت را بگويند و راستگو باشند. به آنها ياد دهيد حتي در مواقعي كه امر نادرستي انجام داده اند و گفتن آن به زيان آنهاست، حقيقت را بگويند.
براي تقويت و رشد احترام در بچه ها، بايد در خانواده بين اعضا احترام متقابل وجود داشته باشد. والدين بايد با احترام با جوانان رفتار كنند. والدين بايد همواره براي نشان دادن سپاسگزاري خود به فرزندانشان از آنها تشكر كنند و در صورتي كه اشتباهي انجام داده اند بايد از آنها خود عذرخواهي كنند.
والدين بايد حتي با وجود مشغله زياد از همان دوران كودكي به حرف هاي فرزندشان گوش بسپارند. گوش كردن به حرف هاي فرزندانتان موجب مي شود تا آنها حرف هاي درون خود را بدون ترس از دست دادن محبت والدين بيان و خشم و عصبانيت خود را در حضور شما تخليه كنند.
وقتي آنها به مشكل برمي خورند راهنمايي هاي لازم را به آنها ارائه دهيد. در اين مورد سعي نكنيد كه عقايد خود را به زور به آنها تحميل كنيد.
به تدريج با شروع نوجواني به فرزندانتان آزادي و استقلال دهيد و كنترل خود بر زندگي آنها را كم كنيد. با استقلال منطقي دادن به آنها احترام و محبت خود را به آنها نشان مي دهيد. در ابتدا، فقط بايد به آنها آزادي تصميم گيري در موضوع ها و مسائل جزئي داده شود. بعدها به مرور زمان به آنها آزادي تصميم گيري در امور بزرگ تر را مي دهيد. اما بايد هميشه براي دادن مشاوره و راهنمايي به آنها آمادگي داشته باشيد. جوانان شما هر چقدر هم كه بزرگ شده باشند به مشورت و استفاده از تجربيات شما نياز دارند.

 



درست انتخاب كنيد! زايمان طبيعي يا سزارين

مادر شدن از زيباترين دوران زندگي هر زني به شمار مي رود اما ترس از دردهاي زايمان و گاهي مشكلات پس از آن در سالهاي اخير بسياري از مادران را بر آن واداشته كه به انجام عمل سزارين تن در دهند.شما مادر باردار حتماً تا به حال بارها از خود پرسيده ايد كجا و چگونه بايد زايمان كنم ؟ كدام روش زايمان مناسب تر است؟
زايمان طبيعي
زايمان طبيعي روندي فيزيولوژيك و طبيعي براي تولد جنين است كه نيازي به مداخله پزشكي ندارد وبدون هيچ مداخله اي صورت مي گيرد ،همچنين در زايمان طبيعي به سلامت بدن مادر خدشه اي وارد نمي شود. به گفته پزشكان متخصص، در بارداري ها همواره اولويت با زايمان طبيعي است و مشاوره قبل از بارداري و همزمان با دوران بارداري و مراقبت از مادر در طول بارداري از نكات مهم و قابل توجه است كه گاهي به آن بي توجهي مي شود.
سزارين
زايمان سزارين به صورت تولد جنين از راه برش ديواره شكم وديواره رحم تعريف مي شود. از آنجا كه زايمان طبيعي براي مادر و نوزاد خطرات كمتر و هزينه كمتري در بر دارد، مناسب ترين روش مي باشد. از طرفي سزارين يك جراحي غيرانتخابي است كه با شكافتن پوست جدار شكم، عضلات زير آن و جدار رحم همراه است كه از اين طريق جنين خارج مي شود. همان طور كه از اسمش پيداست سزارين روندي غيرطبيعي است كه مادر نوزاد سالم را به دنيا مي آورد ولي روند اين جراحي با بيهوشي و بي حسي همراه است و متاسفانه گاه براي مادران عوارض جبران ناپذيري را ايجاد مي كند. در كشورهاي پيشرفته زايمان به روش سزارين در صورتي انجام مي گيرد كه جان مادر و نوزاد در خطر باشد. به طورمتوسط، 10 درصد زايمان ها در جهان به روش سزارين انجام مي شود،طبق آمار رسمي در ايران حدود 25 تا 35 درصد زايمانها به صورت عمل جراحي يعني سزارين صورت مي گيرند، در حالي كه طبق آمار غير رسمي در ايران سزارين چندين برابر ساير نقاط جهان است.
امروزه در برخي از بيمارستان هاي ايران اين آمار حتي 100 در صد نيز گزارش شده است برخي متخصصين علت افزايش گرايش زنان به انتخاب سزارين را فرار از درد زايمان اعلام كرده اند. در حالي كه عمل سزارين خود با درد فراوان همراه است و عواقب منفي متعددي نيز به همراه دارد.
دكتر مريم افراخته، عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي در اين رابطه مي گويد: در روش زايمان سزارين عضلات بدن بريده مي شود. به اين معني كه در گذشته با وجود مشكلاتي مانند كوچك بودن لگن مادر، قرار گرفتن جفت در كانال زايماني و اين موارد باعث مي شد كه هم مادر وفرزند هر دو فوت كنند به همين دليل روش سزارين ابداع شد و كم كم پيشرفت كرد والبته امروزه با تجويز پزشك اين عمل جراحي براي حفظ سلامت مادر يا نوزاد انجام مي شود.
لازم به ذكر است ؛از آنجاكه خطرات عمل جراحي براي مادر خيلي كاهش يافته است (به علت امكانات بيهوشي، انتقال خون و آنتي بيوتيكها) به طبع آن مراقبتهاي نوزادي نيز پيشرفت كرده و خطرات سزارين براي نوزاد نيز كاهش يافته است. همچنين روشهاي بهتري براي تعيين سلامت جنين در حين دردهاي زايماني وجود دارند. بنابراين بامشاهده علايم خطر براي جنين ويا مادر در حين دردهاي زايماني مي توان فوراً او را سزارين كرد ، در حالي كه اين امكانات در20 سال پيش وجود نداشت. البته برخي از پزشكان به خاطر اينكه ريسك يك زايمان مثلاً با دستگاه (واكيوم و يا فورسپس) را متحمل مي شوند و روش زايمان طبيعي را انتخاب مي كنند.
گفتني است ؛ برخي از مادران بر اين باورند سزارين يك عمل جراحي ساده است ؛ در صورتي كه علت ديگر افزايش تعداد سزارين، خود مادران باردار هستند. متأسفانه برخي از خانمها سزارين را پديده اي، عادي مي پندارند و تصورشان بر اين است مي كنند با پيشرفت علم پزشكي بايد از روش سزارين براي زايمان استفاده كنند. برخي از مادران باردار نيز فكر مي كنند سزارين براي نوزادشان بهتر است؛ چرا كه فشار برروي سر بچه وارد نمي شود به شكل انتخابي اين عمل جراحي را انتخاب مي كنند.
دكتر مريم كاشانيان ، مدير بيمارستان دوستدار مادر، در اين باره مي گويد: با اين حال اگردر سزارين سلامت مادر به خطر بيفتد مي بايست سزارين انجام شود چون با توجه به اين مسئله نبايد قاطعانه سزارين را رد كنيم. چون در برخي از موارد باتوجه به تجويز پزشك، سزارين براي مادر تشخيص داده مي شود.اما باتوجه به پيشرفته شدن جراحي هاي امروزي عوارض سزارين با تجويز پزشك كاهش يافته است. ولي به هر حال عوارض هر عمل جراحي اجتناب ناپذير است.
مدير بيمارستان دوستدار مادر مي افزايد: اگر زايمان به شكلي باشد كه هيچ مداخله اي صورت نگيرد زايمان به شكل فيزيولوژيك مسيرش را طي مي كند و فقط در مركز دوستدار مادر بيمارستان شهيد اكبرآبادي، مادران مي توانند از روش هاي زايمان هاي طبيعي زايمان بدون درد را برگزينند . در واقع هر گاه اشكالاتي در روند طبيعي جنين يا نوزاد صورت گيرد و يا در كانال زايماني باشد مانند تنگي هاي لگن ، درشتي بيش از حد جنين و همچنين به طور مثال نوزاد با پا قرار گرفته است يا به عبارتي افت ضربان قلب پيدا كند از روش هاي غير طبيعي براي تولد نوزادان استفاده مي كنند.
شايان ذكر است امروزه در كشورهاي پيشرفته دنيا روش زايمان طبيعي را يك موفقيت بزرگ براي زنان مي دانند و سزارين را يك شكست تلقي مي كنند. البته گذشته از تبعات منفي بالا بودن سزارين ها براي مادران، نبود توجه به جايگاه ماما ها در ترويج و فرهنگ سازي براي مراقبت هاي دوران بارداري و زايمان طبيعي، به بيكاري آنها نيز دامن زده است.
شيوه هاي كاهش درد در زايمان هاي طبيعي و غير طبيعي
روش هاي كاهش درد در زايمان فيزيولوژيك شامل موارد مختلفي از قبيل استفاده از ماساژ، گرما درماني، سرما درماني، آب به صورت هاي مختلف، عطر افشاني و طب فشاري ، طب سوزني ،استفاده ازروش هاي درمان دارويي مانند مسكن ها و روشهاي نخاعي ، هيپنوتيزم وتحريكات الكتريكي است.لازم به ذكر است انتخاب نوع وروش زايمان بي درد براساس وضعيت مادر در اين نوع زايمان انتخاب مي شود.
افراخته ،عضو هيأت علمي دانشگاه در ادامه مي گويد: استفاده از آواهاي موسيقي، حمايت هاي حين زايمان ، استفاده از طب فشاري و طب سوزني رايحه هاي طبيعي چون بابونه وموارد گياهي براي كاستن درد زايمان نيز بسيار مفيد است.
دكتر مريم كاشانيان مي افزايد: براساس پژوهش هاي صورت گرفته زايمان فيزيولوژيك مزاياي بسيار زيادي براي مادري كه پرخطر نباشد، داراست. همچنين مادران بارداري كه در زايمان هاي فيزيولوژيك از سوي همراه شان مورد حمايت هاي عاطفي قرار مي گيرند طول زايمانشان كوتاه تر ودرد زايمان كمتري دارند.
مدير بيمارستان دوستدار مادر اضافه مي كند: گذراندن مراحل قبل از زايمان در وان آب گرم و يا زايمان در آب از مواردي است كه مي تواند در كاهش درد زايمان بسيار موثر است. البته برخي از اين روش ها نيازمند آماده سازي در دوران بارداري است تا اثر بخشي بهتري داشته باشد مانند كلاس هاي آموزشي به مادر و مشاوره قبل از بارداري كه همزمان با دوران بارداري و مراقبت از مادر در طول بارداري كه 8 هفته به طول مي انجامد آغاز مي شود. كه اين خوداز نكات مهم و قابل توجه است. چون در اين جلسات مشاوره مراحل مختلف زايمان و فيزيولوژي مادر در دوران بارداري و قبل ازآن براي مادر وهمراهش توضيح داده مي شود.
وي در ادامه مي گويد: مداخله هاي غير طبيعي براي زايمان زنان باردار از جمله اجازه حركت ندادن و يا وصل كردن سرم از مواردي است كه در بيمارستان هاي شهر تهران اجرا مي شود. اين در حالي است كه در زايمان فيزيولوژيك، مادر مي تواند حركت داشته باشد و يا بنشيند . به عبارت ديگر در اين روش ماما يا پزشك متخصص زنان بارداررا حمايت مي كند.
گفتني است ؛مادران باردار در صورت تمايل به استفاده از زايمان بي درد زير نظر متخصص بيهوشي مي توانند از بي حسي نخاعي براي كاهش درد بهره بگيرند.بنابراين در بيمارستان هاي دوستدار مادر اين امكان فراهم شده كه زنان باردار در اتاق هاي مجزا بتوانند زايمان طبيعي بدون درد داشته باشند . در واقع با ايجاد بيمارستان دوستدار مادرميزان رضايتمندي زنان باردار افزايش يافته است.
مراقبتهاي پس از زايمان
زمان ترخيص زائو به طور معمول در زايمان طبيعي 24 ساعت بعد از زايمان و در سزارين 72 ساعت بعد از زايمان دوران نقاهت يا نفاس مي باشد.
دكتر كاشانيان مي گويد: تقريبا نزديك به 70 درصد زنان باردار مي توانند زايمان طبيعي داشته باشند و 30 درصد مابقي نيز زير نظر پزشك متخصص مي توانند اين روش سزارين را انتخاب كنند. اما خطرات بيهوشي براي زايمان طبيعي وجود ندارد، درحالي كه براي مادراني كه به روش سزارين زايمان مي كنند اين خطرات اجتناب ناپذير است. همچنين در برخي از مواقع سزارين نجات دهنده بوده زنان باردار نبايد در مقابل سزارين مقاومت كنند.
زايمان طبيعي يا سزارين؟!
در زايمان طبيعي كودك به طور كامل هوشيار است چون ماده بيهوشي به بدن مادر وارد نشده است. مادراني كه زايمان طبيعي داشته اند در دادن آغوز به نوزاد خود نسبت به مادراني كه به طريقه سزارين نوزاد خود را بدنيا آورده موفق تر هستند؛ چرا كه خوردن آغوز يا كلستروم به عنوان اولين واكسن براي كودك منافع بسياري دارد. همچنين در سزارين ماده بيهوشي از طريق جفت و بند ناف به جنين مي رسد و كودك هنگام تولد ممكن است خواب آلوده باشد و خوب گريه نكند كه خود كمك زيادي در باز شدن ريه هايش مي كند.
زماني كه جنين داخل رحم است مايعي دور جنين است كه به آن مايع آمي نيوتيك گفته مي شود اين مايع در زايمان طبيعي زودتر از بدن نوزاد خارج مي شود يعني كودك در 24 ساعت اوليه تنفس راحت تري دارد ولي درسزارين اين مايع كه ريه جنين است ديرتر دفع مي شود.
دكتر افراخته اشاره مي كند: مدت بستري شدن و توانايي بازگشت به كارهاي عادي و روزمره بعد از زايمان طبيعي خيلي كمتر از سزارين است و مادراني كه زايمان طبيعي داشته اند زودتر به خانواده خود ملحق مي شوند. البته در سزارين بيهوشي عمومي مي تواند خطراتي را به همراه داشته باشد ولي در زايمان طبيعي از بيهوشي استفاده نمي شود و نوزاد درآغوش مادر قرار مي گيرد و در زايمان طبيعي اين مسئله بسيار مهم است چون مادر وكودك ارتباط اوليه را در همان ساعت برقرار مي كنند.
البته بعضي از خانمها دوست دارند در طول مدت زايمان خود كاملاً هوشيار بوده و بطور كامل در جريان روند زايمان قرار گيرند. درمدت انجام عمل سزارين ممكن است از بيهوشي عمومي استفاده شود ، در نتيجه تماس اوليه نوزاد با مادر و شروع شيردهي به نوزاد به تاخير مي افتد.
توصيه هاي پزشكان به مادران باردار
پس پزشكان متخصص مي توانند راهكارهايي را براي كاهش درد و انجام زايمان آسان و مطلوب به مادران توصيه كنند تا زنان باردار در صورت تجويز پزشك به زايمان طبيعي ترغيب شوند. اما و ظيفه اصلي پزشك و ماما در برخورد با زائو آن است كه بتواند يك زايمان طبيعي را از غيرطبيعي بازشناسد. البته يكي از عواملي كه باعث شده ميزان سزارين در زنان افزايش يابد به دليل ترس از درد زايمان است كه يك كاملا طبيعي است . به همين دليل بسياري از زايمانها منجر به زايمان غيرطبيعي مي شوند ،در صورتي كه اكثر خانمها مي توانند يك زايمان طبيعي داشته باشند. امروزه خوشبختانه با مراقبتهاي دوران بارداري مي توان بسياري از موارد خطرناك براي مادر و جنين را تشخيص داد و به موقع براي حفظ سلامت مادر و جنين اقدام كرد.پس زنان باردار مي بايست به پزشك يا ماماي خود اعتماد كنند و به او اجازه دهند در مورد نحوه زايمانشان تصميم بگيرد . هرگز به دليل ترس از درد زايمان كه يك امر كاملا طبيعي است زنان باردار نبايد سزارين را به زايمان طبيعي ترجيح دهند و سلامت خود را به خط بيا ندازند.
در واقع تنها درصد معدودي از زنان باردار به علت داشتن شرايط ويژه مي بايست زايمان سزارين را داشته باشند . در حالي كه اكثر يت زنان بار دار مي توانند با بهره گيري از روشهاي زايمان بدون درد يك زايمان طبيعي داشته باشند. پس با افزايش تعداد بيمارستان هاي دوستدار مادر و همچنين مشاوره هاي پزشي قبل از زايمان مي توانيم مادران باردار را به زايمان به روش هاي بدون درد ترغيب كنيم . همچنين در بسياري از كشورهاي پيشرفته پزشكان متخصص براي ترغيب مادر به زايمان طبيعي با وي گفت و گو مي كنند كاري كه بنظر مي رسد در كشور ما نيز بايد جدي گرفته شود تا مادران بارداربا تجويز پزشك سلامت خود و كودكانشان در انتخاب روشهاي بارداري درنظر بگيرند. مريم لشيني

 



روان هاي بيمار كودكان

متخصصان روانشناسي اطفال براي كمك به كودكاني كه اختلالات رواني در آنها اغلب تشخيص داده نمي شود، فهرستي از 11نشانه هشدار دهنده جديد را براي والدين و ساير افراد در جامعه منتشر كرده اند كه امكان تشخيص آسان تر اين اختلافات را فراهم مي سازد.
از بين اين نشانه ها مي توان به احساس غمگين و درون گرايي و كم حرف شدن به مدت دوهفته يا بيشتر اشاره كرد كه علامت افسردگي است و همچنين احساس ترس و نگراني كه در فعاليت هاي روزانه اختلال ايجاد مي كند و علامت اضطراب است.
متخصصان مركز پزشكي مايوكلينيك تاكيد كرده اند كه اين فهرست در واقع به كاهش شكاف بين كودكان مبتلا به اختلالات و كودكاني كه واقعا تحت درمان قرار مي گيرند، كمك خواهد كرد.
از آمارهاي ثبت شده چنين برمي آيد كه از هر 4 كودك مبتلا به اختلالات رواني سه كودك از جمله آنهايي كه به اختلال نقص توجه ناشي از بيش فعالي (ADHD)، اختلال دوقطبي و اختلالات تغذيه اي مبتلا هستند، بيماريشان تشخيص داده نمي شود و مراقبت هاي پزشكي مورد نيازشان را دريافت نمي كنند.
به اين ترتيب با در اختيار داشتن اين فهرست، والديني كه متوجه هريك از اين علايم در فرزندان خود مي شوند موظف هستند كودك خود را نزديك متخصص روانپزشكي اطفال ببرند و هرچه زودتر براي درمان، اقدام نمايند.
شناسايي يك اختلال رواني در سال هاي نخست زندگي امكان درمان زودتر را فراهم ساخته و در نتيجه موجب مي شود كه نتايج درمان، موثرتر شود.
اين 11نشانه هشدار دهنده كه فهرست آن ها در مجله اطفال منتشر شده عبارتند از:
- احساس غمگيني خيلي زياد و درون گرايي و كم حرفي به مدت دو هفته يا بيشتر.
- تلاش جدي براي آسيب رساندن به خود يا اقدام به خودكشي و يا برنامه ريزي براي اين اقدام.
- بروز ناگهاني ترس بدون دليل كه گاهي با تندشدن ضربان قلب يا سريع شدن تنفس همراه است.
- شركت در درگيري ها و زد و خوردهاي متعدد با استفاده از اسلحه يا گرايش به زدن آسيب جدي و خطرناك به ديگران.
- رفتارهاي شديد، تند و غيرقابل كنترل كه به خود كودك يا ديگران آسيب برساند.
- نخوردن غذا يا پرت كردن آن و يا مصرف زياد ملين ها با هدف كاهش وزن.
- نگراني ها و ترس هاي شديد كه فعاليت هاي روزانه را مختل كند.
- دشواري شديد در تمركز يا بروز بي قراري كه ممكن است كودك را به خطر بيندازد و يا روي بازده تحصيلي او تاثير منفي بگذارد.
- گرايش به مصرف دارو
- نوسانات خلقي شديد كه موجب بروز مشكلات در روابط شود.
- تغييرات فاحش و شديد در رفتار يا شخصيت كودك.
با مشاهده هريك از اين علائم و نشانه ها والدين بايد براي تشخيص صحيح اختلال رواني هرچه زودتر به متخصص مراقبت هاي بهداشتي كودكان مراجعه نمايند چون هرگونه اهمال و بي توجهي عواقب شديد و جبران ناپذيري را درپي خواهد داشت.

 



روغن هاي خوراكي اي كه دوست شما هستند

آيا تا به حال به اين فكر افتاده ايد كه از همين لحظه فقط از روغن هاي سالم و مرغوب براي مصارف آشپزي استفاده كنيد كه نه تنها مملو از چربي نباشند بلكه بتواند مواد مغذي همانند آنتي اكسيدان ها، املاح معدني و ويتامين ها را نيز به بدن شما برسانند.
متخصصان تغذيه در مقاله اي فهرست هشت مورد از سالم ترين روغن هاي خوراكي جهان را منتشر كردند كه علاوه بر مزاياي فوق كمك مي كند قلب شما سال هاي طولاني سالم و قوي بتپد.
اين گزينه ها عبارتند از:
روغن زيتون
مزاياي اين روغن براي سلامتي انسان از سالها پيش شناسايي شده و بيشتر در رژيم غذايي مديترانه اي موجود است. به طور مختصر، اين چربي اشباع نشده تك زنجيره اي مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن مثل امراض قلبي و سرطان را كاهش داده و به افزايش طول عمر و بهبود كيفيت زندگي افراد كمك كند.
روغن دانه انگور
اين روغن هر چند كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد اما خواص فوق العاده اي براي مقابله با بيماري ها دارد. روغن دانه انگور كلسترول بد (LDL) و فشار خون را پايين آورده و خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد. اين روغن همچنين در بهبود ديابت و مشكلات بينايي تأثير مفيد دارد و با مقابله با مولكول هاي راديكال آزاد پيري را به تعويق مي اندازد.
روغن آووكادو
اين ميوه كه احتمالا چرب ترين ميوه جهان است در عين حال به عنوان يكي از سالم ترين ميوه هاي جهان شناخته شده است.روغن آووكادو سبز و خوشمزه و سرشار از ويتامين E و كلروفيل است. همچنين از آنجا كه اين روغن نقطه تبخير بالاتري نسبت به ساير روغن هاي گياهي دارد گزينه مناسبي براي طبخ غذا است.
روغن گردو
گردو همراه با بسياري ديگر از مغز خشكبار سلاحي قدرتمند براي مقابله با بيماري هاي قلبي و عروقي است به اين دليل كه منبع غني از اسيدهاي چرب امگا-3 و اسيد آلفا- لينولئيك است. اما روغن گردو به خصوص غني از آنتي اكسيدان ها بوده و حاوي مقادير زيادي از اسيدهاي چرب مفيد براي قلب است.
روغن كنجد
روغن كنجد نيز سرشار از آنتي اكسيدان ها و املاح معدني مثل منيزيم، مس، آهن و كلسيم است. از آنجا كه رنگ اين روغن تيره تر است خاصيت آنتي اكسيداني بيشتري دارد.
روغن دانه كتان
اين روغن كه معمولا توسط اشخاص گياهخوار استفاده مي شود يك گزينه گياهي براي جذب اسيدهاي چرب امگا-3 است. اين روغن براي درمان بيماري قلبي، كاهش كلسترول و كمك به بهبود اختلالات خاص دستگاه ايمني خودكار بدن مفيد است.
روغن ماهي
روغن ماهي غني از EPA، DHA و دو نوع اسيد چرب امگا-3 است كه براي مقابله با بيماري هاي قلبي، سكته مغزي، مشكلات رواني و اختلالات ناشي از افزايش سن مفيد است.
روغن بادام زميني
اين روغن هر چند كمتر در آشپزخانه ها مصرف مي شود اما يكي ديگر از روغن هاي سالم است كه براي كاهش كلسترول، پيشگيري از بيماري قلبي و حتي درمان سرطان مورد استفاده قرار مي گيرد.

 



آنان كه خواهان موهاي پرحجم هستند

¤ فاكتورهاي مؤثر بر حجم موها
سؤالي كه معمولاً مطرح مي گردد اينست كه چرا براي برخي خانمها حجيم ماندن موهايشان حائز اهميت مي باشد و چرا برخي افراد موهاي نرم، لخت، غيرجذاب و چسبيده به سر دارند و در عوض برخي هميشه موهاي پر، با حالت ارتجاعي و زيبا دارند؟
اين مهم به موارد زير بستگي دارد:
¤ قطر و سايز موها: هر يك از تارهاي مو چه قطر و سايزي دارند.
¤ دانسيته موها: يعني چه مقدار مو برروي سر قرار دارد.
¤ نرمي موها: يعني تا چه حد مو قادر است از سطح سر فاصله بگيرد و اين فاصله را حفظ كند.
¤ مواج بودن موها: يعني تا چه حد مو، موج و فر طبيعي دارد.
¤ اصطكاك موها: هر يك از تارهاي موي سر تا چه حد سر و ليز است.
¤ چسبندگي موها: تاچه حد موهاي سر به يكديگر مي چسبند.
الف) قطر موها
قطر موي انسان از 40 تا 120ميكرون متفاوت است. ساختار و بافت مو معمولاً در گروه هاي زير تقسيم بندي مي شوند:
¤ موي نازك: كمتر از 60ميكرون
¤ موي متوسط: 60 تا 80ميكرون
¤ موي ضخيم: بزرگتر از 80ميكرون
متأسفانه قابليت بسيار كمي براي افزايش دائمي قطر مو وجود دارد. اما مي توان با سالم نگاه داشتن ساقه مو تا حد امكان افزايش قطر مو را به بيشترين حد ممكن رساند. بعبارتي همواره بايستي از يك رژيم غذايي خوب و متوازن استفاده نمود زيرا هرگونه فقر مواد غذايي سبب كاهش قطر مو مي شود.
توصيه متخصصان اين است كه: محصولات استايلينگ شبيه موس و يا ژل با تشكيل فيلم پليمري در اطراف موها مي توانند قطر موها را تا دو برابر افزايش دهند.
ب) دانسيته مو
دانسيته مو يعني تعداد موهاي موجود در يك سانتي متر مربع از پوست سر. بطور متوسط اغلب افراد بالغ بين 10000 تا 150000مو برروي سرشان دارند به عبارتي ديگر 175 تا 300مو در هر سانتي متر مربع وجود دارد. اين تعداد، گستره وسيعي است كه متغيرهاي زيادي از جمله سن و ژنتيك افراد در آنها نقش دارند به همين دليل حتي برخي افراد تا دو برابر بيشتر از مقدار ذكر شده، موي سر دارند.
چرا دانسيته مو مهم است؟
1- اگر شما دانسيته موي بزرگتري داشته باشيد، شما موي بيشتري داريد و طبعاً دم اسب ضخيم تري هم خواهيد داشت.
2- زماني كه موها به يكديگر نزديكترند آنها به يكديگر كمك مي كنند تا راست و مستقيم بايستند درواقع دانسيته موي سر عملاً در دوران كودكي بيشترين مقدار را داراست و با گذشت زمان و پير شدن افراد كاهش مي يابد. بيشترين دانسيته مو در سنين 16سالگي است و سپس تا سن 50سالگي كاهش مي يابد تا زمانيكه اين كاهش شديدتر خواهد شد.
ساده ترين كاري كه مي توان براي نگهداري دانسيته موها انجام داد، سالم نگه داشتن مو و پوست سر است. بايستي از كشيدن و شانه كردن شديد موها و بستن محكم آنها به شكل دم اسبي خودداري نمود. براي سالم ماندن پوست سر نيز در صورت نياز از شامپوهاي ضدشوره استفاده شود تا خارش و كشيدگي پوست سر كمتر حس گردد همچنين ريزش موي شديد كه آلوپسيا ناميده مي شود ممكن است توسط درماتولوژيست معالجه گردد. همچنين در هنگام انتخاب يك محصول براي موهاي نازك بهتر است از موس استفاده شود زيرا آنها سبك وزن بوده و براحتي برروي مو پخش شده و تا ريشه مو مي رسند و حدالامكان از محصولات مومي و سنگين، مانند برخي كرمها و... خودداري شود زيرا ممكن است باعث چسبيدن موهاي نازك شوند و ظاهراً حجم موها كمتر بنظر برسند.
ج) سختي و سفتي مو
معناي اصطلاح سفتي به بيان ديگر به قابليت و توانايي صاف و سفت ايستادن مو برروي سر برمي گردد. متأسفانه سفتي فاكتوري است كه مستقيماً با ضخامت مو مرتبط است. هر چقدر مويي نازكتر باشد سفتي آن كمتر است افزايش سفتي مو بوسيله محصولات استايلينگ، بواسط پليمرهاي نگهدارنده آن است. اين پليمرها قادرند موقتا سفتي موها را با اتصالاتي كه بطور جمعي با موها ايجاد مي كنند افزايش دهند. زماني كه موها با همديگر كار مي كنند سفتي و بلند شدن آنها طبيعي تر است. همچنين يك برش صحيح و كامل توسط آرايشگر در به حداكثر رساندن سفتي موها بسيار مهم است، بافت و لايه هاي مو اين امكان را فراهم مي سازند كه موها با يكديگر كار كنند و سفتي و بلند شدن بيشتري داشته باشند براي بدست آوردن انسجام بيشتر، بايستي از مومهاي استايلينگ استفاده شود.
د) انحنا
اين يكي از مثالهاي زيبا است موهاي مواج و يا انحنادار نسبت به موهاي مستقيم فضاي بيشتري را بخود اختصاص مي دهند بااستفاده از يك استايلر مانند موس و يا ژل مي توان به موها انحنا داد. حرارت نيز، پليمرهاي استايلينگ را ذوب كرده و آنها جريان مي يابند، بنابراين تماس مو به مو افزايش يافته و يك نگهداري طولاني تر و بهتر ايجاد مي شود. همچنين افزايش موج و انحنا طبيعي موها، يك راه آسان براي ايجاد حجم طولاني مدت موها خواهد بود.
علاوه بر آن با استفاده از يك برس گرد و ترجيحا هم شكل موها بطوريكه برس در انگشتان فرو رود به بلند شدن ريشه موها كمك مي كند، از اين جهت مي توان از فلز گرد داغ مانند بابيليس براي افزايش حجم انتهاي موها استفاده كرد.
هـ) اصطكاك
اصطكاك و يا عدم يكنواختي تار مو، بر حجم موها اثر خواهند گذاشت. معمولا افرادي كه موهاي نازك دارند تمايلي به استفاده از نرم كننده ها ندارند. وليكن بايستي دانست كه حتي موهاي نازك نيز احتياج به مقدار معيني نرم كننده حاوي سيليكون (البته سيليكونهايي كه به سرعت تبخير شوند تا سنگيني بر روي مو ايجاد نكنند) دارند. در واقع بهترين حالت استفاده از يك نرم كننده حجم دهنده است كه مو را مرطوب و از سنگين شدن محافظت مي كند. به همين دليل اغلب خانمهايي كه موهاي نازك دارند بايستي مقدار كمتري از نرم كننده هاي موي سر استفاده كنند، چرا كه مصرف بيش از اندازه نرم كننده هاي مو اصطكاك موها را از بين مي برد و مو به حجم دلخواه نخواهد رسيد. در واقع اصطكاك كم مناسب مي باشد چرا كه اصطكاك زياد مي تواند سبب آسيب و شكستگي شديد موها شود.
در حقيقت ژلهاي استايلينگ و موسها بطور موقتي اصطكاك را براي نگهداري استيل مو افزايش مي دهند، آنها همانند يك فيلم نرم به داخل مو مي روند و زماني كه (نسبتا اين فيلم خشك مي شود آنها بطور موقت يك فاز چسبناك ايجاد مي كنند) در اين حالت چسبناك شدن مناسب مي باشد اين امر كمك مي كند تا موها در يك شكل و استيل مناسب باقي بماند تا زماني كه موها خشك شود و زمانيكه فيلم كاملا خشك شد احساس چسبناك بودن متوقف شده و استيل مو تنظيم مي شود.
راه ديگر افزايش اصطكاك، رنگ كردن موها است. آزمايشات مختلف نشان مي دهند كه بي رنگ كردن و هاي لايت موها اصطكاك ميان موها را تا يك سوم افزايش مي دهند همينطور رنگ كردن باعث تغيير شيمي كوتيكول مو مي شود و اين تغيير در شيمي مو اصطكاك موها را افزايش داده در نتيجه موها پرپشت تر بنظر مي رسند. البته بايستي با اين نكته توجه نمود كه بليچ بيش از اندازه و يا تغيير رنگ زياد از حد، موها را بيش از اندازه زبر و در نتيجه آماده براي تخريب مي سازد.
و) چسبندگي
ميزان تمايل براي چسبيدن به خود را چسبندگي گويند. دو نوع چسبندگي مي تواند به حجم مو ضربه بزند.
1- سنگيني ناشي از چرك و روغن موها، مي تواند موها را به يكديگر و يا به پوست سر بچسباند. بنابراين براي حجيم ماندن طولاني مدت موها، بايستي آنها را كاملا تميز نمود.
2- بار الكتريكي ساكن مي تواند باعث پرواز مو و يا برعكس چسبيدن آنها به يكديگر شوند. مانند دامني كه در زنان به لباس زير آنها مي چسبد. اگر موها پس از برداشتن كلاه به گردن و يا صورت بچسبد اين بدليل بارهاي الكتريكي ساكن است.
ذرات باردار
مو به راحتي مي تواند بار الكتريكي توليد كند زيرا خاصيت تريبو الكتريك دارد و اين بدان معني است كه اگر ماليده شود بار الكتريكي توليد مي كند و زماني كه اين بارها تجمع پيدا كنند، سبب ايجاد بار الكتريكي ساكن مي شوند. زماني كه بارهاي مخالف يكجا جمع مي شوند يكديگر را خنثي كرده و جذب يكديگر مي گردند و اگر بارهاي همنام در يك جا جمع شوند همديگر را دفع خواهند كرد. اين بدان دليل است كه رطوبت موجود در هوا به تخليه بارهاي الكتريكي از روي بدن كمك مي كند معمولا هواي خشك زمستان مانند يك پوشش عايق براي بارهاي الكتريكي عمل كرده و آنها را تقويت مي كند. در حقيقت استفاده از نرم كننده هاي حجم دهنده و محصولات استايلينگ، مانند پلي كواترنيم و كواترنيم 18 و غيره از تجمع بارهاي الكتريكي بر روي موهاي نازك جلوگيري مي كنند. اين اجزا خود باردار بوده و هادي جريان الكتريسيته هستند و اين بدان معني است كه آنها به كاهش تجمع بار الكتريكي بر روي موها كمك مي كنند، قبل از آنكه بار خودشان به اندازه كافي زياد شده و حجم موها را كاهش دهند. در واقع با انتخاب صحيح محصولات استايلينگ مي توان از تجمع چربي و بار الكتريكي بر روي موها جلوگيري نمود همچنين بهتر است از يك شامپوي كلاريفائينگ (شامپوهايي كه حاوي كرم نيستند مثل شامپوهاي گياهي و يا شامپوهاي بچه) هفته اي يك مرتبه استفاده شود. استفاده مداوم و دوره اي از يك نرم كننده از تجمع بارهاي الكتريكي جلوگيري مي كند و مي بايست مقدار مناسبي از نرم كننده را بر روي موها استفاده نمود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14