(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20199 

نامهرباني به بهانه ديدن «يار مهربان»
ده روز با فروغ صبح دانايي ربع قرن نمايشگاه كتاب تهران
شعر
«گفت و شنود» كاري تازه از انتشارات كيهان
غزل انسان
ترجمه فرانسه خاطرات جانباز شهيد »محمدتقي طاهرزاده« در نمايشگاه كتاب
هر قدم با نمايشگاه كتاب
ده شاعر انقلاب
برقص دشت پريشان



نامهرباني به بهانه ديدن «يار مهربان»

محمد شجاعي
ارديبهشت، بهشت كتاب و جشن ملي و جهاني باشكوه آن در كشور ماست. اتفاقي فرخنده با حضور دوستداران و عاشقان پروپا قرص «اين يار مهربان» صبح دهم ارديبهشت امسال، توي تاكسي، خبر تحريم حضور چند ناشر داخلي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران را از سوي وزارت ارشاد شنيديم. گوينده متن، بي خبر از همه چيز و همه كس و همه جا، از سر سوز و نياز و بالحني خاص مراتب اظهار همدردي رسانه ملي را با اين دسته از ناشران اعلام مي كرد. آن چنان كه دل هر شنونده اي بي برو برگرد به حال آنان كباب مي شد و هر چه بد و بيراه نثار مسئولان نمايشگاه. در بين ناشران، نام يك ناشر توجه هر مخاطبي را جلب مي كرد: نشر چشمه، ناشري شناخته شده در عرصه فرهنگ و ادب و هنر. مضمون و درون مايه بسياري از آثار داستاني اين ناشر در تضاد و تعارض با اصول و مباني اخلاق انساني است. (آن چه از اين ناشر در مميزي مجوز نشر نمي گيرند جاي خود دارد و مثنوي...)
نويسنده آن برنامه راديويي خاص يا آگاهانه مدافع اين ناشر جريان روشنفكري غرب زده به تمام معناست يا اسير فريب مظلوم نمايي افراطي آن را خورده است.
اين نامهرباني به بهانه ديدار «يار مهربان» پسنديده نيست.

 



ده روز با فروغ صبح دانايي ربع قرن نمايشگاه كتاب تهران

طه راستين
راه رفته و مسير پيش رو
نمايشگاه كتاب تهران در حالي تولد ربع قرني خود را جشن مي گيرد كه هنوز آن گونه كه بايد به جايگاه شايسته اي كه بايسته است ، دست نيافته است .
اگرچه راه زيادي را طي كرده اما راهي طولاني تر پيش رو دارد تا بتواند به حركتي تاثيرگذار تبديل شود. چند سالي است كه نمايشگاه كتاب تهران در عرصه بين الملل به عنوان پرمخاطب ترين نمايشگاه كتاب جهان و يكي از نمايشگاه هاي معتبر كتاب معرفي مي شود. در داخل كشور هم بدون ترديد نمايشگاه كتاب تهران عنوان بزرگ ترين و پر مخاطب ترين رويداد فرهنگي كشور را به خود اختصاص مي دهد، اما آيا تاثيرگذارترين رويداد هم هست؟
شايد بررسي مصداقي اين مسئله را بهتر تحليل كند. جشنواره هاي هنري فجر را مي توان از مهمترين برنامه هاي فرهنگي و هنري هرساله كشور ناميد. در ميان اين جشنواره ها، جشنواره بين المللي فيلم فجر براي بسياري از مردم با اهميت تر مي نمايد. در حالي كه تعداد محدودي سالن فقط چند فيلم را در چند بخش مشخص جشنواره نمايش مي دهند اما استقبال از جشنواره به حدي است كه همواره مسئولان جشنواره را با مشكل همراه مي كند، تعداد مخاطبان جشنواره فيلم زماني بهتر به چشم مي آيد كه تعداد آن را با تعداد فيلم هاي تازه و جديد مقايسه كنيم، اما آيا زماني كه تعداد مخاطبان نمايشگاه كتاب را با تعداد كتاب هاي جديد مقايسه كنيم، باز هم تعداد مخاطبان نمايشگاه براي ما زياد جلوه مي كند؟ به طور حتم نه. بر اين اساس و حتي اگر اين شيوه قياسي را مردود بدانيم، واقعيت اين است كه مخاطب نمايشگاه كتاب آن اندازه كه اهميت كتاب ايجاب مي كند ، زياد نيست.
اين موضوع زماني بيشتر به چشم مي آيد كه بررسي ها نشان مي دهد معمولا عموم مخاطبان نمايشگاه كتاب غيرفعال هستند و هر كدام به دليلي(اطلاع يابي از كتاب هاي جديد و تهيه آن ها، تفريح، سرگرمي، ملاقات هاي دوستانه و ...) در نمايشگاه حاضر شده اند كه در ميان آن ها تعداد كمي با هدف مشخص و مستقيم كتاب به نمايشگاه آمده اند. ميزان تاثيرگذاري نمايشگاه كتاب را از ميزان توجه رسانه ها به اين رويداد در مقايسه با رويدادي مانند جشنواره فيلم مي توان دريافت. معمولا در جشنواره فيلم فجر برنامه هاي راديويي و تلويزيوني در ساعت هاي مناسب و شبكه هاي متعدد با جذابيت بالا توليد و پخش مي شود. آيا درباره نمايشگاه كتاب هم اين گونه است؟ فرداي اختتاميه جشنواره فيلم، آراي هيئت داوران يكي از تيترهاي اصلي مطبوعات است، آيا نتايج نمايشگاه كتاب هم تا اين اندازه براي رسانه ها مهم است؟ اين قياس البته از آنجا ناعادلانه است كه در كشور ما كتاب در برابر سينما بسيار مظلوم است و ميزان توجه جامعه(مسئولان، مردم، رسانه ها) به هنر هفتم بسيار بيشتر از يار مهربان است.
كتاب در نگاه رهبر انقلاب
كم توجهي به كتاب و كتابخواني در حالي ديده مي شود كه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها درباره اهميت اين موضوع سخن گفته اند و براي درك ميزان اهميت كتاب در نظر مقام معظم رهبري كافي است بدانيم، از آغازين دوره هاي نمايشگاه كتاب تا كنون رهبر انقلاب در بيشتر دوره هاي برگزاري آن از نمايشگاه بازديد كرده اند و هر ساله هم ضمن ارائه رهنمود تازه براي برگزاري بهتر نمايشگاه، تاكيد مجددي بر اهميت كتاب و كتابخواني و ترويج مطالعه كتاب خوب داشته اند.
مقام معظم رهبري در بازديد از ششمين نمايشگاه بين المللي كتاب فرمودند: «بايد به فكر باشيم و دغدغه نوع كتاب هايي كه توليد مي شود نيز در ما باشد. بايد كتاب خوب توليد شود. كتاب يك غذاست؛ يك غذاي روح است؛ يك نوشيدني روح است و چنانچه مقوّي باشد، روح را تقويت مي كند. ما كه سفارش مي كنيم از اين نوشيدني بخوريد، نوع نوشيدني را معين نكرده ايم. بايد مواظب باشيم كه مبادا نوشيدني مسموم، خطرناك، فاسد، گنديده و مضر با رنگ آميزي هاي خيلي خوب، دست مردم داده شود؛ بدون اين كه مردم بدانند. همان طور كه اماكن و سازمان هاي ويژه، اگر ببينند غذايي فاسد به مردم فروخته مي شود، با توليد كننده مقابله مي كنند؛ اگر كتاب فاسدي هم به مردم داده مي شود، بايد با آن مقابله شود. البته من اعتقاد ندارم كه بايد هر كتاب و نوشته اي را كه با سليقه خاصي نمي سازد و مضر به نظر مي رسد، جلوش را بگيريم. لكن كتب و نوشته هايي هست كه مضر بودنشان براي مردم، واضح است؛ يعني ترويج فحشا و فساد و از اين قبيل است كه براي مردم زيان آور است، نبايد اجازه بدهند كه چنين كتب و نوشته هايي منتشر شود. اما بيشتر بايد تلاش كرد كه كتاب هاي خوب، چاپ و منتشر شود.» رهبر معظم انقلاب اين جملات را بارها و بارها در جلسات مختلف تكرار كرده اند و حتي در جلسه اي فرموده اند:« اگر بدانم اين همه تاكيد و تكرار در بهتر شدن وضعيت كتابخواني تاثير دارد بارهاو بارها تكرار مي كنم» (1)
سوال اينجاست كه نمايشگاه كتاب تهران بعد از 25دوره برگزاري تا چه حد توانسته در ترويج مطالعه و نيز معرفي كتاب خوب موفق باشد. پاسخ اين سوال را هم در ميزان تاثيرگذاري نمايشگاه بايد جست وجو كرد.
خانه ام آرزوست
با اين همه در آستانه برگزاري بيست وپنجمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برخي از تصميمات و اتفاقات خبر از توجه به كتاب و كتابخواني دارد، هرچند ناگفته پيداست كه اين حمايت ها، ويژه روزهاي نزديك به بهار كتاب است و هيچ بعيد نيست بعد از اتمام نمايشگاه به دست فراموشي سپرده شود. حكايت مكان برگزاري نمايشگاه كتاب هم همين است، هر سال در آستانه و ايام برگزاري نمايشگاه وعده ساخت فضايي مجزا و مخصوص برگزاري نمايشگاه كتاب داده مي شود و خبرهاي خوش در اين باره روي خط خبرگزاري ها مي رود، با اتمام نمايشگاه اما خبري از اين همه وعده ها نيست. قصه اي كه از سال گذشته تا امسال هم تكرار شد و آخر اين قصه هم اين بود كه نمايشگاه امسال هم در همان مصلاي تهران برگزار شود و نمايشگاه كتاب تهران در جشن ربع قرني اش هنوز بدون سقف ثابت باشد تا بيش از نيمي از فضاي نمايشگاهي اين دوره هم در فضاي باز و زير چادر برگزار شود.
خبرهاي خوش
با اين همه اما باز هم بايد انتشار بعضي خبرها را به فال نيك گرفت. نمونه اين خبرها تصميم دولت براي معاف كردن كتابفروشي ها از ماليات است. شنيدن اين خبر در روزهايي كه خبر افزايش بيش از حد قيمت كاغذ به گوش مي رسد تا حد زيادي حكم مرهم دارد. خوشحالي ناشي از انتشار اين خبر زماني مضاعف مي شود كه خبر مي رسد در كنار اين تصميم دولت، مقرر شده است كه واردات كاغذ هم بر اساس نرخ ارزي تعيين شده توسط بانك مركزي انجام شود تا در اين بخش بتوان هزينه ها را كنترل كرد.
خبر خوشحال كننده ديگر اين است كه براي حمايت از كتابخواني در كشور بالغ بر 10 ميليارد تومان يارانه براي افرادي كه نياز بيشتري به كتاب دارند اختصاص يافته است.
از طرف ديگر،علي رغم تحريم ها و محدوديت ها 78 كشور در اين دوره شركت كرده اند و در مجموع 400 هزار عنوان كتاب توسط ناشران داخلي و خارجي در نمايشگاه عرضه خواهد شد.
همچنين مسئولان نمايشگاه از برنامه ريزي هايشان براي هر چه گسترده تر شدن فضاي معنوي خبر داده اند. در اين دوره سعي شده فضاي معنوي بسيار بيشتري نسبت به سال هاي گذشته در نمايشگاه كتاب حاكم باشد . به عنوان مثال سالن هاي نمايشگاه به نام شهيدان و ياران امام راحل، شهداي هسته اي، شهداي محراب و ... نامگذاري شده است. علاوه بر اين، برنامه هاي ويژه اي مانند: غرفه هاي ويژه امام علي(ع) و حضرت زهرا(س)، جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا و همچنين جشنواره امام رضا پيش بيني شده است. همچنين نشست هاي تخصصي ، رونمايي از كتاب و رونمايي از يادمان 28 شهيد حوزه نشر هم انجام مي شود.
نگاه به ربع قرن نمايشگاه كتاب تهران
تشكيل كميته ربع قرن در نمايشگاه كتاب سبب مي شود تا مردم سهم مشاركت خود را در برپايي نمايشگاه به صورت ملموس ببينند و متوليان فرهنگي نيز شاهد بازتاب انتشار آثار پيشين در يك نگاه باشند. تشكيل كميته ربع قرن در نمايشگاه كتاب مي تواند آئينه اي باشد كه متوليان فرهنگي شاهد بازتاب گذشته در يك نگاه و قدرشناس فعاليت خوب گذشتگان باشند.
از طرف ديگر بخش نمايشگاهي كميته ربع قرن نمايشگاه كتاب، مجموعه فعاليت هايي كه طي بيست و پنج سال در حوزه هاي مختلف صورت گرفته را به معرض نمايش مي گذارد.
در اين بخش دست نوشته ها و چكيده سخنان رهبرمعظم انقلاب در مناسبت هاي مختلف فرهنگي و همچنين نمايشگاه كتاب از ديدگاه ايشان كه ناظر بر حضور مستمر رهبر انقلاب در نمايشگاه كتاب است، در قالب تابلو ارائه مي شود.
نمايش پوسترهاي بيست و پنج دوره نمايشگاه كتاب كه برخي از آنها اصالتا وجود دارند و تعدادي از آنها نياز به بازسازي دارند، از ديگر فعاليت هاي بخش ربع قرن است. برنامه ديگر، نمايش نمودارهاي مقايسه اي دوره هاي نمايشگاه كتاب است كه عواملي چون فضا، تعداد غرفه هاي ناشران، ميزان نشر و مواردي كه جنبه قياس دارند را در بر مي گيرد.
معرفي ناشران برگزيده دوره هاي مختلف نمايشگاه كتاب طي 24 دوره، فرآيند شكل گيري بخش ها و سير برنامه هاي جنبي نمايشگاه كتاب، نمايشگاه عكس از مسوولان عالي رتبه كشور در حال بازديد از نمايشگاه، چاپ ويژه نامه ربع قرن، اجراي مراسم پرده خواني حرفه اي با موضوع ربع قرن و به طور كلي نمايش رشد كمي و كيفي دوره هاي قبلي نمايشگاه، از جمله فعاليت هاي ديگر اين بخش در نمايشگاه كتاب است.
سراي روزنامه نگاران و نشست هاي تخصصي
از جمله اقدامات ديگري كه در نمايشگاه كتاب امسال انجام مي شود، برنامه هاي سراي روزنامه نگاران ايران است. اين سرا در نمايشگاه كتاب تهران، هر روز نشست هاي تخصصي مرتبط با كتاب و رسانه برگزار مي كند كه در ارتباط با برخي از اين نشست ها، كتاب هايي نيز رونمايي مي شود. لوگوهاي مطبوعاتي، تبليغات كتاب در مطبوعات ايران، رسانه ها و توليد محتواي ملي، بررسي راهكارهاي ارتقاي ديپلماسي رسانه اي، نقش مطبوعات در عادت مردم به كتابخواني، اصول حرفه اي روزنامه نگاري كتاب و چالش هاي نشر كتاب روزنامه نگاران از جمله نشست هايي است كه در غرفه سراي روزنامه نگاران ايران برپا مي شود. همچنين غرفه سراي روزنامه نگاران پذيراي هر نوع فعاليت فرهنگي خبرنگاران در روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب است و خبرنگاران حوزه كتاب مي توانند براي تنظيم اخبار يا برپايي نشست از فضاي اين غرفه استفاده كنند.
تسهيلات اجرايي
در بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب گويا قرار است تسهيلات هم افزايش يابد. يكي از اين تسهيلات اين است كه ستاد بحران واقع در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران براي انتقال مصدومان احتمالي در ايام برگزاري نمايشگاه كتاب با شش بيمارستان قرارداد بيمه امضا كرده است.
اورژانس تهران هم در اين دوره از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با استقرار كانكس هاي اورژانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس به عنوان درمانگاه سيار، هشت دستگاه آمبولانس در محل هاي تضمين شده، چهار دستگاه موتور آمبولانس و يك دستگاه موتور چهارچرخ براي انتقال مصدومان، آمادگي خود را براي ارائه خدمات هرچه مطلوب تر اعلام كرده است. همچنين اكيپ هاي اورژانس تهران در طول زمان برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، داروهاي مورد نياز و خدمات مختلف پزشكي را به صورت رايگان در اختيار مراجعه كنندگان قرار خواهند داد. استقرار يكصد دستگاه تاكسي و محاسبه نرخ براساس تاكسيمتر، استقرار پنجاه دستگاه تاكسي ويژه بانوان بازيدكننده از نمايشگاه كتاب به تمام نقاط شهر، استقرار سي دستگاه تاكسي ون در داخل محوطه نمايشگاه براي جابه جايي رايگان بازديدكنندگان، استقرار پنجاه دستگاه تاكسي تلفني براي جابه جايي بازديدكنندگان به تمام نقاط شهر، تقويت سيزده خط تاكسيراني عبوري از اطراف مصلي بزرگ حضرت امام خميني (ره)، تمهيدات لازم براي انتقال بازديدكنندگان نمايشگاه از فرودگاه هاي مهرآباد و حضرت امام خميني (ره) و رزو تاكسي براي غرفه داران در ايام نمايشگاه هم از جمله خدمات حمل و نقلي در نمايشگاه امسال است. حرف آخر
اين همه در كنار موارد بسيار ديگر همه حكايت از يك خبر دارد؛ نمايشگاه كتاب تهران در راه است. نمايشگاهي كه بيراهه نيست اگر آن را حاصل جهاد فرهنگي انقلاب اسلامي بدانيم. با هم مرور كنيم؛ بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران؛ قدر اين واژه ها را بدانيم.
(1). من و كتاب- نقل به مضمون

 



شعر

دلتنگي
محمدرضا تركي
اگر به شوق تو اين اشتياق شكل گرفت
چه شد، چگونه، چرا اين فراق شكل گرفت؟!
اگر تمام شدن سرنوشت يك ماه است
چرا به جاي طلوع اين محاق شكل گرفت
دل از نگاه تو لرزيد، عشق پيدا شد
شهيد چشم تو شد، درد و داغ شكل گرفت
از آن زمان كه جهان را خدا پديد آورد
چقدر حادثه در اين رواق شكل گرفت
چقدر حادثه رخ داد تا رخ تو شكفت
و اين قشنگ ترين اتفاق شكل گرفت
نسيم زلف تو بر شوره زار خاك گذشت
كه طرح سبزترين كوچه باغ شكل گرفت...
دوباره حس عجيبي شبيه دلتنگي...
دوباره عطر تو در اين اتاق شكل گرفت...
بوي سيب
باغ از شما كه بهره وريد از نصيب ها
ما را بس است يك سبد از بوي سيب ها
يارانه هاي عسرت و سهميه هاي رنج
از آن ما و زخم زبان و شكيب ها
دعوا اگر به خاطر دنياست، پيشكش!
دنياي ما براي شما و رقيب ها
هر كس رسيد زخم زباني زد و گذشت
از درد ناله بايدمان يا طبيب ها؟!
[كم زخم خورده ايم از اين نابرادران؟!
آه از دروغها و امان از فريب ها!
شمشير خصم حنجر ما را نشانه رفت
اما نه مثل خنجر اين نانجيب ها]
آن سالهاي سخت زياني اگر رسيد
ما را به جان رسيد و شما را به جيب ها
اصلا هرآنچه سهميه ماست از شما
جز بالهاي سوخته عندليب ها
هر چه به ما رسيده بگيريد و جاي آن
بويي بياوريد به ما زان غريب ها
آنها كه عاشقانه و گمنام پر زدند
آنها كه سوخت پيكرشان در لهيب ها

 



«گفت و شنود» كاري تازه از انتشارات كيهان

در بيست و پنجمين بهار كتاب، دفتر پژوهش هاي موسسه كيهان با مجموعه اي از آثار تازه منتشر شده خود، حضورپررنگي دارد.
از جمله اين آثار مي توان به كتاب «گفت و شنود» به قلم حسين شريعتمداري اشاره كرد.
در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است:
دفتر پژوهش هاي موسسه كيهان از مدت ها پيش قصد داشت تا در پاسخ به درخواست هاي مكرر خوانندگان، مجموعه آثار حسين شريعتمداري را منتشر كند. در نخستين گام براي انتشار اين سلسله كتاب ها، قرعه به نام مجموعه «گفت و شنود» افتاد كه اكنون جلد نخست آن با موضوع «فتنه سبز» (حوادث دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در سال 1388) پيش روي شماست.
اين مجموعه، از تاريخ 1 اسفند 1387 تا 31 شهريور 1388 در روزنامه كيهان به چاپ رسيده و به ياري خدا، ديگر مجلدات «گفت و شنود» نيز به تدريج چاپ خواهد شد. همچنين انتشار مجموعه 20 ساله «يادداشت روز» كيهان به قلم حسين شريعتمداري با موضوع بندي «رجال شناسي»، «جريان شناسي سياسي معاصر»، «پيش بيني هاي تحقق يافته» و... از ديگر كتاب هايي است كه به زودي در قالب مجموعه آثار ايشان به چاپ خواهد رسيد.
«گفت و شنود» يك نگاه فكاهي و طنزگونه و انتقادي به مسائل جاري ايران و جهان دارد و لطيفه پاياني آن به 3 گونه ساخته و پرداخته مي شود: يا برگرفته از لطيفه هايي است كه ذهن مردم با آن ها مانوس است و اغلب ريشه در فرهنگ فولكلور ايراني دارند؛ يا همان لطيفه ها به مقتضاي موضوع «بازسازي» مي شوند؛ و يا شريعتمداري، بالبداهه لطيفه اي جديد مي سازد كه بيشتر لطيفه ها از همين نوع سوم، و ساخته و پرداخته ذهن اوست...

 



غزل انسان

رضا اسماعيلي
در اين زمانه كه عصر هبوط انسان است
دوباره خاطر آيينه ها پريشان است
نمي وزد به زمين بوي آدميزادي
به روي ذهن زمين ، رد پاي شيطان است
نمي رسد به خدا دست خسته انسان
چراكه جام وجودش ، تهي ز ايمان است
شكسته قامت سبز غرور انساني
بشر ـ قسم به حقيقت ـ شكسته نان است
دوباره قصه هابيل و فتنه قابيل
و يك فرشته كه در آسمان هراسان است
دوباره وسوسه سيب و عشوه حوا
ببين چگونه قدمهاي نفس لرزان است !
از آن گناه نخستين ، بيا كه برگرديم
كه دوست ، بنده نواز و كريم و رحمان است
شب است و حافظ شيراز و ذكر خير عشق
و قلب عاشق من ، باز هم غزلخوان است
كجاست مثنوي و شب چراغ و مولانا؟
دلم گرفته و در جست وجوي انسان است

 



ترجمه فرانسه خاطرات جانباز شهيد »محمدتقي طاهرزاده« در نمايشگاه كتاب

كتاب «بين دنيا و بهشت» خاطرات جانباز شهيد «محمدتقي طاهرزاده»، نخستين اثر ترجمه شده به زبان فرانسوي است كه در غرفه نشر شاهد در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب به بازديدكنندگان عرضه خواهد شد.
به گزارش «توانا»، كتاب «بين دنيا و بهشت» به قلم رحيم مخدومي اكنون چهارمين نوبت چاپش را پشت سر مي گذراند.
اين كتاب، حكايت زندگي جانباز شهيد «محمدتقي طاهرزاده» است كه تيرماه سال 1367 در منطقه شلمچه دچار موج گرفتگي شد و پس از يك ماه، به مدت 1 سال به كما فرو رفت و دوران بي هوشي اش، 18 سال به طول انجاميد.
در طول اين مدت آنچه بر شگفتي اين واقعه مي افزود، پرستاري عاشقانه پدر وي بود. در اين 18 سال كه محمدتقي بر روي تخت خوابيده بود با همان دو چشم نافذش همه تنهايي هاي پدر و مادر را پر
مي كرد. يك سال پيش از شهادت اين جانباز سرافراز ميهن، رهبر معظم انقلاب نيز در سفري كه به استان اصفهان داشتند، به منزل خانواده طاهرزاده رفته و از محمدتقي طاهرزاده عيادت كردند و او را مورد تفقد قرار دادند.
سرانجام اين آزمون سخت پدر و پسر به پايان رسيد و محمدتقي در ارديبهشت 84 به كاروان شهداي دفاع مقدس پيوست.
كتاب «بين دنيا و بهشت» توسط فاطمه گوهري به زبان فرانسه ترجمه و با تيراژ يك هزار و 200 نسخه توسط نشر شاهد منتشر و از طريق رايزني ايران در فرانسه و نمايشگاه هاي بين المللي توزيع شده است.
اين كتاب در ايام نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با تيراژ دو هزار نسخه و قيمت يك هزار و 700 تومان در غرفه نشر شاهد عرضه مي شود.

 



هر قدم با نمايشگاه كتاب

«منشور پاكي و خدمتگزاري»؛ سيره مرحوم ابوترابي در نمايشگاه كتاب عرضه مي شود.
كتاب منشور پاكي و خدمتگزاري، به همت يكي از آزادگان كشور گردآوري و تدوين شده و در نمايشگاه كتاب تهران عرضه مي شود. اين كتاب شامل سيره زندگي سيدآزادگان،
حجت الاسلام و المسلمين سيد علي اكبر ابوترابي به كوشش عبدالميجد رحمانيان گردآوري و تدوين گرديده و به سعي انتشارات پيام آزادگان منتشر گرديده است.
كتاب در چهار فصل به بررسي خاطرات و زندگي
حجت الاسلام و المسلمين ابوترابي درزمان اسارت و در اردوگاه هاي عراق مي پردازد، فصل اول اين كتاب به بيان خاطرات سيدآزادگان در اردوگاه موصل چهار، فصل دوم اردوگاه موصل دو، فصل سوم اردوگاه تكريتپنج و فصل چهارم اردوگاه تكريت 17 مجموعه خاطراتي است كه عبدالمجيد رحمانيان به گردآوري و تدوين آن ها در اين كتاب همت گمارده است.
اين كتاب، از آنجا كه به همت يكي از آزادگان و هم بندان مرحوم ابوترابي تدوين شده است، يكي از كامل ترين مجموعه هايي است كه تا كنون از سيره حجت الاسلام و المسلمين سيد علي اكبر ابوترابي منتشر گرديده است، پيش از اين نيز كتاب هايي در خصوص تبيين وجوه شخصيتي سيد آزادگان منتشر شده بود كه به جامعيت »منشور پاكي و خدمتگزاري«نبوده است. تدوينگر اين كتاب بيش از هشت سال از عمر خود را در اردوگاه هاي عراق سپري كرده و در اين مدت در برخي از اردوگاه ها همراه و هم بند سيدآزادگان بوده است.
در فصل چهارم اين كتاب كه به بيان منش شخصيتي سيدآزادگان در اردوگاه تكريت 17 مي پردازد مي خوانيم:
«وقتي عده اي از جاسوسان يا اشخاص ضعيف النفس و كساني كه با چشم داشت هايي به منافقين پيوسته بودند و سرانجام از آن جا هم رانده شده بودند را به اردوگاه 17 آوردند، چاره اي نديدند جز اين كه در آسايشگاه شماره شش مستقرشان سازند. بي شك،اگر آن رهبر مهربان نبود، آن ها جايي براي در اردوگاه نداشتند و اماني برايشان نبود. اما او ايثارگرانه و به اميد هدايتشان، آن ها را پذيرفت و سركشي و چموشي شان را رام كرد و در خدمت جمع به كارشان گرفت. به تدريج، اردوگاه نظم و نسق يافت ورفتارهاي جمعي متعادل گشت. سياست جذب دشمن كارساز شد و سربازان عراقي، به سوي اخلاق كريمانه سيد متمايل شدند. كم كم آن ها امكاناتي در اختيار اسراء گذاشتند. در آن باغچه هاي كوچك، كشت و زرع رواج يافت. سيداجازه داشت هر از مدتي، به آسايشگاه هاي ديگر نيز سر بزند يا به قاطع [بلوك، بخش]ديگر برود يا شبي را در آسايشگاهي ديگر بگذارند...»
مسئله مهم ديگري كه در تدوين و نگارش اين كتاب به آن توجه كرد، روند نگهداري و انتقال اسنادي است كه اسراي ايراني در زمان اسارت در اردوگاه هاي عراق از سخنان و سيره مرحوم ابوترابي جمع آوري كرده و پس از آزادي به كشور انتقال داده بودند، بسياري از سخنان سيد آزادگان در زمان اسارت در اردوگاه هاي عراق بر روي كاغذ سيگار نوشته مي شد و انتقال اين اسناد دست نويس در زمان آزادي به كشور فرآيند بسيار سختي داشت، نكته ديگر قابل تامل در نگارش و تدوين اين كتاب، رويكرد مستندنگاري نگارنده و تدوين گر كتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» است.
منشور پاكي و خدمتگزاري در يك هزار و 192 صفحه و به همت عبدالمجيد رحمانيان گردآوري و تدوين شده است، اين كتاب توسط انتشارات پيام آزادگان با تيراژ سه هزار نسخه و با قيمت 14 هزار و 900تومان به چاپ رسيده است و در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران درغرفه انتشارات پيام آزادگان در دسترس علاقه مندان خواهد بود.
عبدالمجيد رحمانيان نويسنده كتاب سال 1341 در جهرم متولد شده است. وي فروردين سال1360 عازم جبهه شد و 11 ارديبهشت سال 1361 در عمليات بيت المقدس و در منطقه فكه به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد؛ رحمانيان هشت سال و چهار ماه اسارت خود را در اردوگاه هاي وزارت دفاع عراق، عنبر، موصل هاي يك تا چهار، العماره و تكريت گذراند و پس از آزادي،در حوزه هاي پژوهشي مشغول به فعاليت است، از اين آزاده تاكنون آن يار آسماني،حماسه هاي ناگفته، مادر با سرفه هايش، قصه آزادگان، شهداي غريب، رهاورد غربت، هنرهاي نمايشي در اسارت، صنايع دستي در اسارت و درهاي هميشه باز به چاپ رسيده است.

 



ده شاعر انقلاب

كتاب «ده شاعر انقلاب» كه به نقد و بررسي 10 تن از شاعران پيشكسوت انقلاب اسلامي به قلم محمدكاظم كاظمي اختصاص دارد با تغيير جلد از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شد.
كتاب «ده شاعر انقلاب» اثري تحقيقي در نقد و بررسي شعر 10 نفر از شاعران انقلاب اسلامي است كه به نقد و بررسي آثار قيصر امين پور، مهرداد اوستا، سيدحسن حسيني، طاهره صفارزاده، نصرالله مرداني، سلمان هراتي، علي معلم دامغاني، علي موسوي گرمارودي، حميد سبزواري و احمد عزيزي مي پردازد.
محمدكاظم كاظمي درباره اين كتاب گفته است:
در اين كتاب سعي كرده ام شعر انقلاب را هدف نقد و ارزيابي قرار دهم كه تمركز بيشتر بر دهه 60 و 70 است و شاعراني انتخاب شده اند كه در دهه هاي ابتدايي انقلاب ظهور و بروز داشته اند و در حال حاضر سبك شعري آنها به ثبات رسيده است. در اين نقدها سعي شده است به ويژگي ها و مشخصات متمايز شاعري هر كدام از اين شاعران اشاره شود و از سويي نيز كارنامه شاعري هر كدام از اين شاعران انقلاب اسلامي به تفكيك، هدف بررسي قرار گيرد.
براي پرهيز از حجيم شدن كتاب، از ارائه نمونه آثار شاعران پرهيز كرده ام و از سويي اين روش ارائه ي نمونه شعر و اصطلاحا نقد آن به رفتاري كشكولي در تأليف كتاب تبديل شده است؛ زيرا در تأليف برخي از اين آثار از هيچ روش شناسي استفاده نمي شود.در اين اثر، سروده ها ي شاعران به ضرورت بازخواني انتقادي آن ها ارائه شده اند و از رهگذر اين مسئله ، مخاطب همچنين مي تواند با نمونه شعر جمعي از شاعران انقلاب اسلامي آشنا شود.
به عقيده نويسنده كتاب ولي مهم ترين دليل اين پرداختن به شاعران كتاب اين بوده كه شعر شاعراني را نقد كنيم كه آثارشان به جايگاهي رسيده باشد و سبك و سياق و كيفيت مشخصي داشته باشد. كارنامه شعري شاعران جوان هنوز جاي تغيير و تحول دارد و اگر ما درباره آنها نقدي بنويسم خيلي جامع نخواهد بود.
كتاب «10شاعر انقلاب» توليد مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري است كه در 360 صفحه، قطع رقعي و در تيراژدو هزار 500 جلد و با قيمت پنج هزار و 500 تومان منتشر شده است.

 



برقص دشت پريشان

محبوبه بزم آرا
دچار اين همه اندوه هاي پي در پي
كه ريخت بر دل من آسمان ابري دي
برقص دشت پريشاني مرا درباد
بريز غربت چوپاني مرا درني
هنوز چشم تو روشن ترين سوال من است
از آسمان نشابور تا حوالي ري
دو تازيانه ي سنگين همان دو چشم سياه
اگر به اسب فراموشي ام ،نمي زد هي
تب سفر به جنونم اگر نمي بخشيد
كه خوان اول اين جاده هم نمي شد طي
بگو هنوز مرا تاب سوگواري هست
به داغ هاي عزيزي كه مي رسند از پي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14