(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - شماره 20202 

صهيونيست ها دراعتراض به شرايط بد اقتصادي تظاهرات كردند
پژوهشگر عربستاني : رژيم سعودي ديگر قادر به مهار اعتراض ها نيست
اوباما: شعار «تغيير» دادم ولي موفق نبود
نظاميان حاكم مصر براي مهار اعتراض ها تدابير امنيتي را تشديد كردند
مشاور رئيس جمهور آمريكا پيام اوباما را تحويل پوتين داد
چها رسوي پنج قا ره
تدارك معترضان وال استريت براي برپايي تظاهرات عليه ناتو در شيكاگو
حمايت دوباره مردم سوريه از اصلاحات بشار اسد
تظاهرات ضد اسرائيلي در كرانه باختري به حمايت از اسيران فلسطيني
تحليلگران سياسي در بحرين: بمب گذاري ها كار رژيم آل خليفه است
آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني يونان
اعتراض گسترده نهادها در افغانستان به پيمان استراتژيك واشنگتن - كابل



صهيونيست ها دراعتراض به شرايط بد اقتصادي تظاهرات كردند

صدها تن از مردم تل آويو در اعتراض به معضل بيكاري و شرايط بد زندگي در بيت المقدس تظاهرات كردند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه اسرائيلي«يديعوت آحارونوت»، صدها صهيونيست در اعتراض به شرايط بد اقتصادي خود در بيت المقدس دست به تظاهرات زدند.
بنا براين گزارش، حدود هزار نفر از دانشجويان و اعضاي جنبش جوانان و چپگرايان اسرائيلي در قدس شرقي تظاهرات برپا كردند.
معترضان اسرائيلي بنرهايي در دست داشتند كه روي آن نوشته شده بود: «كارگران برده نيستند» و همچنين پلا كاردهايي را حمل مي كردند كه روي آن نوشته شده بود: «تمامي نسل ها به آينده نياز دارند» و «مردم خواستار عدالت اجتماعي هستند ».

 



پژوهشگر عربستاني : رژيم سعودي ديگر قادر به مهار اعتراض ها نيست

يك مخالف رژيم سعودي گفت: مقامات آل سعود توانايي خود را براي مهار جنبش هاي اعتراضي در عربستان از دست داده اند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «قواد ابراهيم» نويسنده مخالف عربستاني با انتقاد از سكوت كشورهاي غربي از جنايات آل سعود اظهار داشت: رژيم آل سعود برنامه اي براي انجام اصلاحات اساسي در عربستان ندارد و به همين دليل اعتبار خود را از دست داده است. اين پژوهشگر و نويسنده عربستاني خاطرنشان كرد: اعتراضات مردمي در شرق عربستان نشان مي دهد كه رژيم آل سعود از اداره اوضاع داخلي ناتوان شده و تحركات مردمي روز به روز در حال افزايش است.
فواد ابراهيم گفت: بيداري اسلامي توخالي بودن سران ديكتاتور كشورهاي عربي را ثابت كرد چرا كه آنها نتوانستند واقعيت هاي منطقه را درك كنند.

 



اوباما: شعار «تغيير» دادم ولي موفق نبود

باراك اوباما مبارزات انتخاباتي خود را رسما از «اوهايو» آغاز كرد و شعار «تغيير» خود را ناموفق خواند.
با مشخص شدن رقيب جمهوري خواه باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا به اميد ماندن در كاخ سفيد، رسما مبارزات انتخاباتي خود را از «اوهايو» آغاز كرده است.
«اوباما» اولين روز مبارزات انتخاباتي خود را با انتقاد از «ميت رامني» رقيب جمهوري خواه خود آغاز كرد و گفت: «رامني» در صورت پيروزي آمريكا را به عقب خواهد برد.
وي در عين حال با اذعان به ناموفق بودن شعار «تغيير» خود گفت: مي داند بسياري در آمريكا از كندي تغييرات وعده داده شده ناراضي اند براي پشت سر گذاشتن ركود اقتصادي تلاش مي كند و اگر براي بار دوم به كاخ سفيد راه پيدا كند، جبران مي كند. وي در ادامه به بحران اقتصادي حاكم بر آمريكا هم اشاره اي كرد و گفت: وي بحران اقتصادي را از دولت هاي قبلي به ارث برده است. اوباما همچنين از مردم آمريكا خواست بار ديگر به وي راي دهند تا بتواند اقتصاد آمريكا را بهبود بخشد.
اوباما گفت: «اين انتخابات صرفا يك انتخابات معمولي نيست. اين انتخابات ممكن است انتخاب بين هستي يا نيستي طبقه متوسط باشد.»
به گفته وي آمريكا بيش از آن رنج كشيده كه بخواهد دوباره به گذشته بازگردد.
اوباما «رامني»، رقيب خود از حزب جمهوري خواه را «مرد خانواده و تاجري خوب» توصيف كرد اما در عين حال افزود كه وي از مدير كلي «درس هايي غلط» آموخته و سياست هايش تنها به نفع ثروتمندان خواهد بود!

 



نظاميان حاكم مصر براي مهار اعتراض ها تدابير امنيتي را تشديد كردند

بازداشت گسترده معترضان ضددولتي از سوي نظاميان و تمديد وضعيت فوق العاده، مردم را در آستانه انقلاب تازه اي در مصر قرار داده است.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، شوراي نظامي حاكم بر مصر، در دومين روز از برقراري حكومت نظامي در ميدان «العباسيه» و اطراف آن، اقدام به بازداشت گسترده معترضان كرد.
براساس اين گزارش، يك منبع آگاه در شوراي عالي نيروهاي مسلح در مصر اعلام كرد: اين شورا براي دومين روز اجراي قانون منع آمد و شد در ميدان العباسيه و خيابان هاي اطراف وزارت دفاع تدابير امنيتي شديدتري را به اجرا گذاشته است.
براساس اين گزارش، نظاميان مصري، موج جديدي از بازداشت ها را در اين كشور آغاز كرده و تاكنون صدها تن روانه بازداشتگاه ها شدند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه دولتي «الاهرام»، دادستان نظامي مصر اعلام كرد كه 300 تن از كساني كه در حوادث العباسيه دست داشته اند را تا زمان تكميل تحقيقات به زندان افكنده است.
اين گزارش مي افزايد: هيئت قضايي نظاميان مصر از ترس خيزش افكار عمومي به ناچار تمامي دختران و زناني را كه در تظاهرات خياباني وزارت دفاع بازداشت كرده بود، روز شنبه از زندان آزاد كرد.
به گزارش منابع خبري مصري، طي درگيري نيروهاي نظامي مصر با تظاهركنندگان خشمگين در منطقه العباسيه كه تا روز جمعه ادامه داشت 22 تن كشته و 400 تن زخمي شدند.
به گفته شاهدان عيني، در دومين روز از اجراي حكومت نظامي در قاهره، جو سكوت و خفقان منطقه را فرا گرفته است و تردد به شدت از سوي نظاميان كنترل مي شود.
شاهدان عيني تاكيد كردند: نظاميان و مراكز نظامي در مصر براي درگيري احتمالي هم اكنون در وضعيت آماده باش به سر مي برند و از احتمال درگيري هاي خياباني كاسته نشده است.
در همين حال انقلابيون مصري، وزارت كشور را به آموزش اوباش براي درگيري با مردم متهم كرده و اعلام كردند: وزير كشور مصر در قتل گروهي از انقلابيون كه روز چهارشنبه گذشته مقابل وزارت دفاع تحصن كرده بودند، دست دارد و بايد محاكمه شود.
از سوي ديگر با افزايش دامنه اعتراضات مردمي عليه نظاميان و كناره گيري نكردن رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح از قدرت، جماعت اخوان المسلمين تهديد كرد كه از هواداران خود خواهد خواست تا دست به اعتصاب عمومي در روزهاي آينده بزنند.
پيش از اين نيز «محمد سعد الكتاني» رئيس پارلمان مصر با انتقاد از عملكرد دولت منتخب نظاميان، خواستار استعفاي «كمال الجنزوري» نخست وزير و سپردن اختيارات به مردم شده بود.
رئيس پارلمان مصر تاكيد كرد: اكثريت 743 نماينده مجلس الشعب (پارلمان) از عملكرد الجنزوري ناراضي هستند و دولت انتقالي بايد براساس قوانين موجود استعفا كند.
وي با پافشاري مجدد بر اتخاذ تصميم نمايندگان پارلمان براي تعليق جلسات مجلس الشعب يادآور شد: اين تصميم به صورت شخصي و حزبي اتخاذ نشده است و مي تواند اقدامي انقلابي براي تشديد حملات عليه نخست وزير و اجبار وي به استعفا شود.
مردم مصر حاكمان نظامي اين كشور را كه پس از سرنگوني رژيم مبارك قدرت را به دست گرفتند، به سركوب اعتراضات مردمي و پيش گرفتن سياست هاي مبارك متهم مي كنند و خواستار سرنگوني آن هستند.
حمايت عربستان و قطر
از شوراي نظامي
انقلابيون مصري حاكمان عربستان و قطر را باعث و باني اختلافات موجود در كشورشان مي دانند و معتقدند كه حمايت آل سعود و آل ثاني باعث شده است كه نظاميان همچنان در قدرت باقي بمانند.
«اسعد ابوخليل» يك انديشمند عرب، شبكه خبري الجزيره را بوق رسانه اي شوراي نظامي مصر دانست و گفت: بايد نحوه پوشش رسانه اي شبكه هاي العربيه عربستان و الجزيره قطر را در ارتباط با خبرهاي مصر و سوريه به دقت بررسي كرد تا به اهداف آنها پي برد.
به اعتقاد انقلابيون مصري بزرگنمايي در شيوه اداره مصر به دست نظاميان و دامن زدن به اختلافات داخلي از جمله ترفندهاي شبكه هاي عربي وابسته به حكام منطقه است.

 



مشاور رئيس جمهور آمريكا پيام اوباما را تحويل پوتين داد

مشاور رئيس جمهور آمريكا در آستانه تحليف دوره سوم رياست جمهوري ولاديمير پوتين، پيام كتبي اوباما را تسليم وي كرد.
به گزارش فارس پوتين رئيس جمهور منتخب روسيه روز شنبه مذاكرات مفصلي را با «ترماس دنيلون» مشاور اوباما در مسايل امنيت ملي داشت.
«يوري اوشاكف» مشاور نخست وزير روسيه با اعلام اين خبر گفت: اين مذاكرات بسيار گسترده و در جوي دوستانه برگزار شد و بيشتر اين گفت وگوها حول روابط آتي روسيه و آمريكا بود.
وي همچنين اعلام كرد كه «دنيلون» در اين ديدار پيام كتبي اوباما را به ولاديمير پوتين تقديم كرده است.
به گفته وي اين پيام سندي چند صفحه اي و بسيار مفصل است كه پيام كلي آن را مي توان چنين خلاصه كرد كه رئيس جمهور آمريكا حاضر به همكاري با پوتين در دوره رياست جمهوري وي است.
پوتين پيش از اين و به دنبال تظاهرات مردمي در اعتراض به نتيجه انتخابات پارلماني و رياست جمهوري اين كشور موضع گيري هاي تندي در قبال آمريكا داشت و هيلاري كلينتون وزير خارجه اين كشور را به دخالت در امور داخلي روسيه و تحريك مخالفان متهم كرده بود.
منتقدان اوباما نيز بارها از موضع گيري نرم وي در قبال روسيه انتقاد كرده اند.
خبر ديگر از روسيه اين كه مخالفان پوتين ديروز در آستانه تحليف دو ره جديد رياست جمهوري وي به خيابان ها آمدند و عليه وي شعار دادند.
منابع خبري پيش از اين اعلام كرده بودند كه شهرداري مسكو با برگزاري تظاهرات مخالفان در نزديكي كرملين موافقت كرده است.
مراسم تحليف ولاديمير پوتين امروز برگزار مي شود.

 



چها رسوي پنج قا ره

حبس دانشمند هسته اي فرانسه
دادگاه فرانسه يك فيزيكدان هسته اي را به اتهام تلاش براي اجراي عمليات تروريستي مجرم شناخت و به پنج سال زندان محكوم كرد. عدلان ميشور داراي تابعيت دوگانه فرانسوي و الجزايري است و در انگليس تحصيل كرده، پس از آنكه فرانسه ايميل هاي وي را به سازمان تروريستي القاعده رهگيري كرد وي دستگير شد.
تحويل زيردريايي دولفين به اسرائيل
رژيم صهيونيستي چهارمين زيردريايي از نوع دولفين را از آلمان تحويل گرفت. اين زيردريايي قابليت مجهز شدن به كلاهك هسته اي را دارد.
اين مسئله با انتقاد احزاب مخالف در آلمان همراه شده است.
رسوايي جديد 14 مارس
انتشار يك عكس از تعظيم يكي از سران 14 مارس در مقابل معاون وزير خارجه آمريكا رسوايي جديدي براي اين جريان به بار آورده است. پترس حرب از اعضاي ارشد 14 مارس در يك جلسه هنگام ورود جفري فلتمن مقابل وي به حالت تعظيم خم شد رسانه هاي لبنان با انتشار اين تصوير اعلام كردند كه اين اقدام خجالت آور باعث ضربه خوردن به كرامت لبناني ها شده است.

 



تدارك معترضان وال استريت براي برپايي تظاهرات عليه ناتو در شيكاگو

با نزديك شدن به زمان برگزاري تظاهرات «اشغال ناتو» در شيكاگو، پليس آمريكا اعلام كرد با معترضان مقابله مي كند.
روزهاي بيستم و بيست و يكم ماه مه (31 ارديبهشت و اول خرداد) زمان وعده داده شده معترضان نظام سرمايه داري براي برگزاري يك تظاهرات گسترده با شعار «ناتو را اشغال كنيد» است. طبق اعلام رهبران جنبش وال استريت در اين دو روز «شيكاگو» ميزبان برگزاري نشست سازمان پيمان آتلانتيك شمالي است و معترضان بر اساس برنامه اي كه دارند، قصد دارند محل اين اجلاس را با مشاركت مردم اشغال كنند.
ديروز اما «پائول براون»، سخنگوي پليس نيويورك اعلام كرد، پليس آمريكا به دليل تجربه زيادي كه دارد، آماده مقابله با معترضان است. وي افزود: «ما در تعديل اعتراضات قانوني و نشان دادن واكنش مناسب در برابر كساني كه مشغول فعاليت هاي غيرقانوني هستند، آمادگي كامل داريم.»
از سوي ديگر، خبرگزاري فارس به نقل از سايت خبري «اس.اف. گيت» نوشت: با نزديك شدن به زمان برگزاري اين تظاهرات، همزمان با پليس و نيروهاي امنيتي، موسسات مالي و بانك هاي بزرگ آمريكا نيز وارد ميدان شده خود را آماده مبارزه با معترضان وال استريت مي كنند.
بر اساس اين گزارش جمع آوري اطلاعات مربوط به جنبش و قرار دادن آنها در اختيار نيروهاي اطلاعاتي- امنيتي آمريكا، وظيفه اي است كه بانك هاي آمريكايي بر عهده گرفته اند.
در اين حال رئيس آژانس اطلاعاتي پنكرتن آمريكا نيز با اشاره به برنامه معترضان وال استريت اذعان داشت، پس از اخراج و دستگيري معترضان از پارك زاكوتي، منهتن و حتي لندن، جنبش وال استريت بار ديگر عزم خود را جزم كرده تا عليه آنچه «نابرابري هاي اجتماعي» مي نامد، قيام كند.
«بريان مك نري» افزود: شخص وي در حال حاضر با شركت هاي مالي بين المللي براي مشخص كردن برنامه و مسير معترضان در شبكه هاي اجتماعي همكاري مي كند. اين شركت ها با دقت فراوان و به طور منظم در حال جمع آوري اطلاعات براي جلوگيري از رسيدن معترضان به اهدافشان هستند.
يادآور مي شود، اين نخستين بار نيست كه شنيده مي شود بانك ها با نيروهاي امنيتي آمريكا همكاري مي كنند. به نوشته اين سايت خبري، «ريموند كلي» رئيس پليس نيويورك در يكي از جلسات استماع مجلس سنا در سال 2009، در مورد مشاركت پليس با شركت هاي مالي گفته بود بانك ها و موسسات مالي به صدها دوربين امنيتي خصوصي دسترسي دارند كه مي توانند آنها را در اختيار پليس آمريكا قرار دهند.
گفتني است، بانك ها و مؤسسات مالي، يكي از اصلي ترين اهداف اعتراضي معترضان وال استريت را تشكيل مي دهند. معترضان مصادره شدن خانه هاي مردم آمريكا از سوي اين بانك ها را يكي از عوامل اصلي ايجاد مشكلات براي مردم مي دانند. تسخير خانه هاي مصادره شده از سوي بانك ها و پس دادن آنها به مردم، يكي از روش هاي مبارزاتي معترضان وال استريت است كه خشم بانكداران آمريكايي را برانگيخته است.

 



حمايت دوباره مردم سوريه از اصلاحات بشار اسد

مردم سوريه بار ديگر با برگزاري تظاهرات در دمشق مخالفت خود را با مداخله بيگانگان در امور داخلي كشورشان اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، شهروندان سوري با حضور در ميدان السبع بحرات واقع در دمشق مخالفت خود را با مداخله بيگانگان در امور داخلي كشورشان اعلام و تاكيد كردند كه از روند اصلاحات در سوريه به رهبري بشار اسد، رئيس جمهور اين كشور حمايت مي كنند.
آنها همچنين تاكيد كردند كه براي رويارويي با توطئه ها عليه كشورشان بايد وحدت ملي در سوريه محقق شود تا اين توطئه ها نتواند مقاومت، ثبات و امنيت موجود در كشور را هدف قرار دهد.
شركت كنندگان در اين تظاهرات با سر دادن شعار و سرودهاي ملي تاكيد كردند كه ملت سوريه مي تواند توطئه هاي طرح ريزي شده عليه كشورشان را خنثي كند.
اين در حالي است كه دولت سوريه در راستاي وفاق ملي 265 فرد بازداشت شده در حوادث اخير را كه دست هاي آنها به خون مردم آغشته نشده بود آزاد كرد.
رسانه هاي دولتي سوريه همچنين اعلام كردند كه نيروهاي مرزي تلاش گروه هاي مسلح براي نفوذ به خاك سوريه از طريق تركيه را خنثي كردند.
نيروهاي امنيتي سوريه تاكنون تلاش چندين گروه مسلح براي ورود از خاك تركيه به سوريه را خنثي كرده اند.
از سوي ديگر با وجود ادامه اقدامات عناصر مسلح و قتل هفت شهروند سوري در دمشق و حلب، فعاليت ها براي برگزاري انتخابات پارلماني ادامه دارد.
اين انتخابات از امروز آغاز مي شود و بيش از 14 ميليون شهروند سوري واجد شرايط براي انتخاب نمايندگان راي خود را به صندوق خواهند ريخت.
اين اولين دور از انتخابات پارلماني سوريه پس از اصلاح قانون اساسي اين كشور به شمار مي رود.
در اين انتخابات قرار است 250 نماينده از ميان حدود 7000 نامزد انتخاب شوند.

 



تظاهرات ضد اسرائيلي در كرانه باختري به حمايت از اسيران فلسطيني

صدها تن از ساكنان كرانه باختري و قدس شرقي با برگزاري تظاهراتي حمايت خود را از اسيران فلسطيني در بند زندان هاي رژيم صهيونيستي كه دست به اعتصاب غذا زده اند اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، در اين تظاهرات كه به درخواست جنبش حماس برگزار شد تظاهركنندگان در حالي كه تصاويري از اسيران فلسطيني و پرچم هاي فلسطين در دست داشتند به سمت مقر صليب سرخ حركت كردند. تظاهركنندگان همچنين اعلام كردند كه اگر رژيم صهيونيستي هرچه سريع تر اسيران فلسطيني را آزاد نكند آنان نيز دست به اعتصاب غذاي نامحدود خواهند زد.
در اين ميان جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) به رژيم صهيونيستي هشدار داد كه در صورت به شهادت رسيدن هر كدام از اسيران فلسطيني واكنش شديدي از خود نشان خواهند داد.
همچنين سخنگوي جنبش جهاد اسلامي فلسطين مقامات تل آويو را تهديد كرد كه اگر جان هر يك از اسيران به خطر بيفتد وضعيت تغيير خواهد كرد و اين بدان معنا خواهد بود كه هيچ آتش بسي با رژيم اسرائيل مورد قبول واقع نخواهد شد.
سخنگوي اين جنبش تأكيد كرد، در اين صورت امنيت رژيم صهيونيستي و شهرك هاي اين رژيم با شليك مقاومت فلسطين در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
احمد المدلل تصريح كرد، جنبش هاي مقاومت فلسطيني در برابر جنايت هاي رژيم صهيونيستي عليه اسيران كه از كرامت و آزادي ملت خود دفاع مي كنند سكوت نخواهد كرد.
خبر ديگر اينكه منابع آگاه در قاهره اعلام كردند اتحاديه عرب نشست فوق العاده اي در قاهره برگزار مي كند تا به بررسي راه هاي حمايت از مسئله اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي بپردازد.
در حال حاضر بيش از 4700 اسير فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي به سر مي برند كه حدود 1600 اسير فلسطيني دست به اعتصاب غذا زده اند و اين اعتصاب وارد بيستمين روز خود شده است.
در همين رابطه رئيس باشگاه اسيران فلسطيني وضعيت اسيراني كه دست به اعتصاب غذا زده اند را بسيار دشوار و خطرناك توصيف و خاطرنشان كرد اين افراد هر دقيقه به شهادت نزديك تر مي شوند.
اين در حالي است كه يك وزير صهيونيست درباره اسيران فلسطيني گفته است كه تل آويو حاضر نيست خواسته هاي آنها را تأمين كند.

 



تحليلگران سياسي در بحرين: بمب گذاري ها كار رژيم آل خليفه است

سرويس خارجي -
منابع آگاه و تحليلگران سياسي در بحرين با اشاره به مجروح شدن چهار افسر پليس در جريان يك حادثه بمب گذاري اظهار داشتند كه آل خليفه براي سركوب بيشتر معترضان به بمب گذاري متوسل شده است.
وزارت كشور بحرين طي اعلاميه اي اظهار داشت كه چهار افسر پليس در جريان انفجار يك بمب در روستاي بني جمره در شمال غرب اين كشور مجروح شدند.اين در حالي است كه سازمان اطلاعات و امنيت بحرين ادعا كرد كه چهار افسر پليس كشته شده اند.
به گفته رئيس اين سازمان اين انفجار از راه دور و با استفاده از بمب كنترل شونده در 15 كيلومتري غرب منامه به وقوع پيوست.
ظرف يك ماه گذشته اين چندمين انفجاري است كه در بحرين رخ مي دهد و منابع آگاه در بحرين معتقدند كه اين انفجارها دستاويزي براي آل خليفه است تا خشونت ها و سركوب معترضان در كشور را تشديد كند.
در اين حال فعالان سياسي بحرين تاكيد كردند كه تظاهرات مردم بحرين از ابتدا به صورت مسالمت آميز بوده و اگر خشونتي اعمال شده است از سوي نظاميان و نيروهاي امنيتي آل خليفه بوده است.
به گفته فعالان سياسي رژيم آل خليفه درصدد است با اين اقدامات بر روي جنايات خود از جمله سركوب معترضان، بازداشت و شكنجه آنان سرپوش بگذارد.
در همين رابطه مسئولان رژيم آل خليفه در بحرين روز گذشته «نبيل رجب» رئيس مركز حقوق بشر بحرين را دستگير كردند.

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني يونان

شمارش آراي انتخابات پارلماني يونان در حالي آغاز شده كه نظرسنجي ها از شكست احزاب حاكم بر اين كشور خبر مي دهند.
صبح روز يكشنبه، مردم يونان خشمگين از اوضاع وخيم اقتصادي براي انتخاب نمايندگان خود از بين 32 حزب شركت كننده در انتخابات پارلماني به پاي صندوق هاي راي رفتند.
آنطور كه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشته، در اين دور از انتخابات 10 ميليون نفر واجد شرايط شركت در انتخابات ثبت نام كرده اند كه به نظر مي رسد براي نشان دادن نارضايتي هاي خود از سياست هاي اقتصادي احزاب اصلي و حاكم يعني «پاسوك» و «دموكراسي نوين»، آراي خود را به نفع احزاب مخالف بريزند.
شبكه دولتي انگليس نيز طي گزارشي اعلام كرد: با توجه به قوانين رياضت اقتصادي تحميل شده از سوي دولت يونان، انتظار مي رود اين دو حزب در انتخابات نتايج خوبي كسب نكنند.
شكست احزاب سياسي «پاسوك» و «دموكراسي نوين» در اين دور از انتخابات از آنجا حائز اهميت است كه يادآور شويم اين دو از دهه 1970 تاكنون بر عرصه سياسي يونان تسلط كامل داشته اند.
رهبر حزب سوسياليست «پاسوك» چندي پيش تاكيد كرده بود كه «يونان براي ماندن در يورو بايد رياضت هاي اقتصادي را ادامه دهد در غير اين صورت با فقر گسترده روبه رو خواهد شد.
به گزارش ايسنا، نارضايتي عمومي از سياستمداران در يونان به اوج خود رسيده و در ماه هاي گذشته صدها هزار تن بيكار شده اند. نتايج يك نظرسنجي پيش از انتخابات نشان داد كه حمايت هاي مردمي از حزب «پاسوك» و «دموكراسي نوين» پس از انتخابات سال 2009 به شدت كاهش يافته است. كاهش ميزان حمايت هاي مردمي از اين دو حزب به پايين ترين ميزان خود طي دهه هاي آخر رسيده است.
برخي گزارش ها نيز حاكي است، در اين دور از انتخابات هيچ حزبي نخواهد توانست اكثريت را به دست آورد و نتيجه اين امر روي كار آمدن يك دولت ائتلافي است. رئيس حزب پيروز عملا پست نخست وزيري را برعهده مي گيرد.
خبر ديگر اينكه، صبح ديروز مردم صربستان نيز با رفتن به پاي صندوق هاي راي در انتخابات رياست جمهوري شركت كردند.

 



اعتراض گسترده نهادها در افغانستان به پيمان استراتژيك واشنگتن - كابل

شماري از شخصيت هاي سياسي و جهادي افغانستان عليه پيمان استراتژيك كابل- واشنگتن موضع گرفتند و آن را فاقد مشروعيت دانستند و از مردم خواستند قاطعانه عليه آن موضع بگيرند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شماري از شخصيت هاي جهادي، اعضاي سابق پارلمان، بزرگان قومي و كارشناسان سياسي افغانستان كه تشكل سياسي «جبهه وحدت ملي» را تشكيل داده اند، عليه قرارداد موسوم به «پيمان استراتژيك كابل- واشنگتن» موضع گرفتند و با ايجاد پايگاه هاي خارجي در افغانستان مخالفت كردند. طبق قرارداد مذكور كه هفته گذشته ميان «باراك-اوباما» رئيس جمهور آمريكا و «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان امضا شد، آمريكا اجازه مي يابد تا 10 سال ديگر پس از سال 2014 نيروهاي خود را در افغانستان نگه دارد. شخصيت هاي مذكور با انتشار بيانيه اي اعلام كردند: امضاي پيمان استراتژيك كابل- واشنگتن، حضور درازمدت نيروهاي آمريكايي را در افغانستان به دنبال دارد. اين بيانيه تأكيد كرد: كسي كه از اين پيمان حمايت كند، در ميان نسل امروز و نسل هاي آينده شرمسار خواهد بود.
اين بيانيه ضمن نامشروع خواندن قرارداد مذكور، از مردم افغانستان خواسته است در برابر قرارداد فوق، قاطعانه موضع بگيرند. دولت روسيه نيز از آمريكا خواست در مورد قرارداد مذكور توضيح دهد. سخنگوي وزارت خارجه روسيه گفت حضور نيروهاي آمريكايي، منافع روسيه را در منطقه تحت تأثير قرار مي دهد.
بر اساس يك نظرسنجي كه توسط موسسه «ايپوس» در آمريكا انجام گرفت، اكثر آمريكايي ها خواستار خروج فوري و بدون قيد و شروط نيروهاي آمريكايي از افغانستان هستند.
هلاكت دونظامي انگليسي در استان هلمند و كشته شدن 36 شبه نظامي طالبان در استان هاي هرات، كاپيا، قندهار، جوزجان و برخي مناطق ديگر از ديگر رويدادهاي افغانستان بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14