(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 - شماره 20209 

دولت ايتاليا براي مهار ناآرامي ها از ارتش كمك مي گيرد
افزايش محبوبيت اسلامگرايان در ميان مردم مصر
معترضان سعودي آدمك ملك عبدالله را آتش زدند
توطئه ناممكن سعودي ها بحرين پاره تن ايران است
تظاهرات بحريني ها در جنوب منامه آمريكايي ها بايد بروند
پليس آمريكا شهر شيكاگو رابه دژ امنيتي تبديل كرد
تجمع مردم مادريد عليه خشونت پليس اسپانيا
ميانجيگري دولت قاهره براي پايان دادن به اعتصاب غذاي اسيران فلسطيني
بشار اسد خطاب به كوفي عنان عربستان ، اردن و اسرائيل در تيررس موشك هاي ماست
شكست حزب حاكم در آلمان مركل به سرنوشت ساركوزي دچار مي شود؟
اعتراض نماينده مجلس تركيه به اردوغان تروريست هاي سوريه را مسلح نكنيد
بحران ناتمام غرب
صدها مبارز در دوحه خواستار كناره گيري امير قطر شدند
چها رسوي پنج قا ره



دولت ايتاليا براي مهار ناآرامي ها از ارتش كمك مي گيرد

دولت ايتاليا براي مهار و سركوب اعتراضات ضد دولتي، نيروهاي ارتش را وارد خيابان هاي اين كشور مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي افزايش اعتراضات ضد دولتي در شهرهاي مختلف ايتاليا و ناتواني نيروهاي امنيتي و پليس در مقابله با اين موج جديد اعتراضات، دولت رم در نظر دارد واحدهاي ارتشي را به خيابان ها بكشد. عصبانيت مردم ايتاليا بيشتر به خاطر اين است كه با تعويض دولت ها، سياست هاي رياضتي در اين كشور متوقف نمي شود و شرايط به گونه اي شده است كه آنها تحت فشار شديد مشكلات معيشتي قرار گيرند.تظاهرات اخير شهر «ناپل» ايتاليا، جراحت 12 نيروي پليس را در پي داشت. اين افراد هدف پرتاب سنگ و بطري قرار گرفته بودند. در اسكاتلند هم معلمان در اعتراض به تغيير قوانين مستمري بازنشستگي، دست به اعتصاب سراسري زدند.

 



افزايش محبوبيت اسلامگرايان در ميان مردم مصر

نظرسنجي يك موسسه آمريكايي نشان مي دهد اسلامگرايان مصري از شانس زيادي در بين مردم مصر براي انتخابات رياست جمهوري برخوردارند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه «اليوم السابع»، در نظرسنجي صورت گرفته توسط مركز تحقيقاتي آمريكايي «پيو» نشان مي دهد كه حزب آزادي و عدالت (شاخه سياسي جماعت اخوان المسلمين) محبوب ترين حزب مصر در ميان مردم اين كشور است.براساس نتايج اين نظرسنجي كه بر روي يك هزار مصري مقيم آمريكا طي دو ماه (مارس و آوريل) سال جاري انجام شد، قريب به اتفاق مردم، نامزدهاي اسلامگرا را بر ديگران ترجيح مي دهند. در اين نظرسنجي خاطرنشان شده است: 56درصد شركت كنندگان اعلام كرده اند كه اولين حزب مورد حمايت و اعتماد آنها حزب آزادي و عدالت است.

 



معترضان سعودي آدمك ملك عبدالله را آتش زدند

معترضان سعودي مناطق شرقي آدمك ملك عبدالله پادشاه عربستان را به آتش كشيدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، معترضان عربستاني كه در شهر القطيف تظاهرات مي كردند، همزمان با آتش زدن آدمك هاي سران رژيم آل سعود، فرياد «الله اكبر» و قصاص سر دادند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان عربستاني در حالي كه شعار سرنگون باد ملك عبدالله (پادشاه) و نايف (وليعهد) را سر مي دادند، بازداشت و محاكمه شاهزاده محمد بن فهد استاندار «الشرقيه» را خواستار شدند.
اعتراضات مردمي در عربستان كه 5/1 سال از آن مي گذرد در حالي وارد مرحله حساسي شده است كه رژيم آل سعود ناتوان تر از گذشته به بازداشت انقلابيون روي آورده است.
به گفته شاهدان عيني در تظاهرات شهر القطيف كه يكشنبه شب برگزار شد، هزاران تن از زنان و مردان عربستاني، فساد و حيف و ميل اموال عمومي توسط رهبران آل سعود را محكوم كردند. در اين تظاهرات، تصاويري از شهدا و زندانيان مجاهد شيعه در دستان مردم قرار داشت و شعارهايي در بزرگداشت و آزادي آنها سر داده شد.
مردم شرق عربستان با آغاز بيداري اسلامي در منطقه، همانند ساير كشورهاي اسلامي بر ضد حكام ظالم خود قيام كرده و تاكنون بيش از 16 شهيد و ده ها مجروح را در كارنامه مبارزاتي خود به ثبت رسانده اند.
اين در حالي است كه علاوه بر مناطق شرق عربستان، مركز و شمال آن نيز شاهد اعتراضات مردمي و دانشجويي در هفته هاي اخير بوده است.
همچنين حكام آل سعود به دليل نقض مكرر حقوق بشر از سوي سازمان هاي بين المللي مورد انتقاد قرار گرفته اند.

 



گزارش خبري- تحليلي كيهان از طرح آمريكايي الحاق بحرين به عربستان
توطئه ناممكن سعودي ها بحرين پاره تن ايران است

ناظران سياسي منطقه معتقدند موضوع الحاق بحرين به عربستان يك توطئه خطرناك آمريكايي است كه هدف آن متشنج كردن اوضاع خاورميانه است.
در پي برگزاري نشست اعضاي شوراي همكاري خليج فارس در رياض و توافق بحرين و عربستان سعودي براي الحاق بحرين به اين كشور ناظران سياسي با تاكيد بر اينكه سقوط آل خليفه نزديك است اظهار داشتند كه اين طرح نشان دهنده اين مسئله است كه آل خليفه براي كنترل اوضاع و مهار بحران داخلي ناتوان شده و به همين خاطر دست به دامن عربستان شده است.
اين ناظران سياسي مي گويند خاندان آل خليفه و آل سعود از طرح اين موضوع دو هدف عمده را دنبال مي كنند؛ نخست مقابله با انقلاب مردمي بحرين و سركوب شديد مردم و هدف بعدي تلاش عربستان براي فرار از بحران هاي داخلي و مقابله با انتقال الگوهاي انقلابي از كشورهاي اطراف به اين كشور است.
اين ناظران همچنين تاكيد كردند كه آل سعود با اين اقدام مي خواهد نگاه ها را از تحركات مردمي رو به گسترش در عربستان كه در اعتراض به اوضاع حقوق بشر فقدان آزادي و بيكاري و فقر شديد صورت مي گيرد منحرف كند.
ناظران سياسي با ناممكن خواندن توطئه مشترك آمريكا و عربستان اذعان كردند گرايش اكثر مردم بحرين اين است بحرين بخشي از ايران است و به جاي اينكه به عربستان ملحق شود بايد به سرزمين اصلي خود يعني ايران بازگردد.
مردم بحرين در واكنش به اين طرح معتقدند الحاق به عربستان به معناي از دست رفتن استقلال اين كشور است و به شدت با آن مقابله خواهند كرد.
مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه و شهرهاي ديگر اين كشور همدستي آل سعود و آل خليفه در طرح اين توطئه خطرناك را محكوم و تاكيد كردند كه براي حفظ استقلال و تماميت ارضي سرزمينشان تا پاي جان مبارزه خواهند كرد.
احزاب و گروه هاي سياسي مخالف حكومت بحرين نيز تاكيد كردند اين طرح شوم كه با چراغ سبز آمريكا صورت گرفته نمي تواند جلو جنبش مردمي در بحرين را بگيرد.
رئيس شوراي جمعيت الوفاق بحرين در اين باره گفت، ملت بحرين حق تعيين سرنوشت خود را دارد و همانگونه كه براي استقلال بحرين همه پرسي صورت گرفته است براي لغو استقلال اين كشور به هر عنوان كه باشد نيز بايد همه پرسي صورت گيرد.
در همين رابطه ائتلاف 14فوريه بحرين از اقشار مختلف مردم بحرين خواست براي اعلام مخالفت خود با انضمام كشورشان به عربستان سعودي به صورت گسترده در تظاهرات شركت كنند و تا زماني كه اين طرح استعماري باطل نشود به تظاهرات خود ادامه دهند.
در بيانيه اين ائتلاف آمده است: رژيم هاي آل سعود و آل خليفه براي ايجاد يك اتحاديه دوجانبه نقشه كشيده اند تا عليه ملت بحرين توطئه كنند.
ائتلاف 14فوريه همچنين اعلام كرد هر تصميمي كه از سوي اين اتحاديه صادر شود باطل و بي ارزش است چرا كه اين اقدام ناديده گرفتن خواست ملت ها است كه از نظر قوانين بين المللي حق دارند سرنوشتشان را خود تعيين كنند.
گروه ها و جناح هاي مخالف در بحرين در راستاي خنثي سازي توطئه جديد رژيم هاي آل خليفه و آل سعود تاكيد كردند كه با هرگونه ادغام بحرين و عربستان مخالفند.
گفتني است سميره رجب وزير اطلاع رساني بحرين اعلام كرد كه منامه با طرح شاه سعودي براي اتحاد با عربستان موافقت كرده است.
وي اظهار داشت، كشورهاي كوچك امروزه نمي توانند به تنهايي به بقاي خود ادامه دهند و بايد بين كشورهاي عربي چنين اتحادهايي به وجود آيد.
اين در حالي است كه كشورهايي همچون عمان و قطر از پذيرش پيشنهاد آل خليفه مبني بر پيوستن به اتحاديه عربستان و بحرين سر باز زده اند. پرسش ناظران اين است كه آيا مردم بحرين اجازه اين الحاق را خواهند داد؟

 



تظاهرات بحريني ها در جنوب منامه آمريكايي ها بايد بروند

صدها نفر از مردم جزيره ستره در جنوب منامه با برگزاري تظاهرات خواستار خروج فوري ناوگان پنجم آمريكا از بحرين شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، مناطق مختلف بحرين روز گذشته شاهد تظاهرات مردم اين كشور در محكوميت تصميم آمريكا به فروش سلاح به حاكمان بحريني بود.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه آمريكا خواستار خروج فوري ناوگان پنجم آمريكا از منامه شدند.
مردم جزيره ستره پارچه نوشته هايي حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود «سلاح هاي آمريكايي عليه مردم بحرين به كار گرفته مي شود»، «هرچه سريع تر از بحرين خارج شويد.»
انقلابيون بحريني همچنين تصاويري از مزدوران رژيم آل خليفه كه به مردم بي گناه حمله و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده اند منتشر و پخش كردند.
از سوي ديگر، همزمان با افتتاح مسجد سلمان فارسي در منامه و ورود شيخ عيسي قاسم از روحانيون شيعه به اين مسجد، مردم از اين رهبر مذهبي با شعار لبيك عيسي قاسم استقبال كردند.
مردم با سر دادن شعارهاي الله اكبر بر ادامه انقلاب و مبارزه تاكيد كردند و هرگونه طرح مشترك آل خليفه و آل سعود را باطل دانستند.
معترضان بحريني اظهار داشتند اين توطئه ها تاثيري در اراده انقلابيون نخواهد داشت و آنان مصمم تر از گذشته به راه انقلاب ادامه خواهند داد.

 



در آستانه برگزاري اجلاس سران ناتو
 پليس آمريكا شهر شيكاگو رابه دژ امنيتي تبديل كرد

دولت آمريكا در آستانه نشست سران ناتو در شيكاگو، از بيم تظاهرات و اعتراضات مردمي، اين شهر را به دژ امنيتي تبديل كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، در حالي كه پنج روز به برگزاري نشست سران ناتو در شيكاگو باقي مانده است، نيروهاي امنيتي در مناطق مختلف اين شهر مستقر شده اند و با ايجاد مراكز ايست و بازرسي، از هم اكنون بازرسي ها را آغاز كرده اند. روزهاي يكشنبه و دوشنبه آينده رؤساي جمهور و نخست وزيران 28 كشور عضو ناتو در نشست شيكاگو حضور مي يابند.
ارزيابي درست مقامات آمريكايي و ديگران اين است كه طي دو روز مذكور هزاران هوادار جنبش «وال استريت» خود را به اين شهر برسانند و عليه ناتو تظاهرات كنند.
در سال 1968 و در بحبوحه جنگ ويتنام نيز شيكاگو شاهد تظاهرات ضد دولتي بود.
«گري مك كارتي»، رئيس پليس شيكاگو، از هم اكنون تهديد كرده كه نيروهاي امنيتي هرگونه اجتماعات را تحت نظر خواهند داشت و اخلالگران را شناسايي و دستگير خواهند كرد.
از آمريكا همچنين گزارش شد، ترس از اعتراضات مردمي، مقامات آمريكايي را واداشت، نشست سران گروه هشت را از شيكاگو به كمپ ديويد منتقل كنند. اين نشست نيز قرار است جمعه و شنبه آينده برگزار شود.

 



تجمع مردم مادريد عليه خشونت پليس اسپانيا

مردم اسپانيا در اعتراض به خشونت هاي پليس اين كشور در ميدان اصلي پايتخت تجمع كردند.
يك روز پس از تظاهرات گسترده مردم 80 شهر اسپانيا عليه اوضاع اقتصادي، پايتخت نشينان اين كشور بحران زده اروپايي با تجمع در ميدان «پوئرتا دل سول» خشونت هاي پليس را محكوم كردند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين باره نوشت: صدها نفر از مردم مادريد با آمدن به اين ميدان از پليس خواستند تمام دستگيرشدگان را آزاد كنند. «بانك ها دزدند، دوستان ما را آزاد كنيد، خانه هاي ما را پس بدهيد و ...» از جمله شعارها و دست نوشته هاي معترضان اسپانيايي را تشكيل مي داد.
روز شنبه، مصادف با نخستين سالگرد «روز خشم» در بسياري از كشورهاي اروپايي و آمريكا تظاهرات گسترده اي عليه نظام سرمايه داري و رياضت هاي اقتصادي برگزار شد. تظاهرات در اسپانيا بسيار گسترده تر از ساير كشورها بود.پليس 20 نفر از معترضان را دستگير و شماري را نيز مجروح كرد.گزارش هاي دريافتي حاكي است، روز گذشته نيز پليس ضدشورش اين كشور مقابل ساختمان موسسات مالي و برخي بانك هاي اين كشور مستقر شده بود.

 



ميانجيگري دولت قاهره براي پايان دادن به اعتصاب غذاي اسيران فلسطيني

يك مقام مصري اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي با پيشنهادي كه به اعتصاب غذاي گسترده فلسطينيان در زندان هاي اسرائيل پايان خواهد داد موافقت كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين مقام مصري كه خواست نامش فاش نشود گفت: براساس اين توافق، اسرائيل زندانيان فلسطيني را كه اكنون در زندان انفرادي به سر مي برند به سلول هاي معمولي انتقال خواهد داد.
وي افزود، مصر پيش نويس اين توافق را تهيه كرده و بايد توسط زندانيان فلسطيني تاييد شود.
روزنامه معاريو چاپ اسرائيل نيز نوشت، اسرائيل و مصر در باره اعتصاب اسيران فلسطيني گفت وگو كرده و به توافقاتي دست يافتند.
به موجب اين توافقات، رژيم صهيونيستي با بازداشت نكردن موقت فلسطيني ها همچون شيخ خضر عدنان و نيز ملاقات اسراي فلسطين با خانواده هايشان موافقت كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر پايان بخشيدن به حبس انفرادي اسرايي كه از سال ها پيش در سلول انفرادي بسر مي برند از ديگر توافقات مصر و رژيم صهيونيستي به شمار مي رود.
حدود 2000 اسير فلسطيني از 17 آوريل ( 29 فروردين) تاكنون در اعتراض به وضعيت ناگوار خود در زندان هاي رژيم صهيونيستي دست به اعتصاب غذا زده اند كه حال بسياري از آنها وخيم است.
روزنامه ها آرتص نيز به نقل از منابع آگاه صهيونيستي نوشت: مسئولان سازمان زندان هاي اسرائيل با نمايندگان اسيران فلسطيني در زندان هاي اسرائيل به يك توافق رسيده اند.
اين روزنامه افزود، اين توافق كه در پي مذاكرات مسئولان زندان هاي اسرائيل با نمايندگان اسيران فلسطيني صورت گرفته است شامل تحقق و پاسخگويي بيشتر به خواسته هاي اسيران فلسطيني است و قرار است به زودي به كميته اسيران فلسطيني در زندان المجدل ارائه شود تا نظر خود را در اين باره اعلام كنند.
اين در حالي است كه منابع فلسطيني نيز اعلام كردند: احتمالا اسيران فلسطيني در پي توافق مسئولان زندان با نمايندگان اسيران به اعتصاب غذاي خود پايان دهند.
پيشتر طاهر النونو، سخنگوي دولت حماس نيز با بيان اينكه نمايندگان اسيران فلسطيني در آستانه توافق با مسئولان زندان هاي رژيم صهيونيستي هستند ابراز اميدواري كرده بود كه تلاش هاي ميانجي گرايانه مصر به تحقق خواسته هاي اسيران فلسطيني منجر شود.

 



بشار اسد خطاب به كوفي عنان عربستان ، اردن و اسرائيل در تيررس موشك هاي ماست

بشار اسد بر آمادگي كشورش براي مقابله با حملات احتمالي دشمنان سوريه تاكيد كرد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «دام پرس»، منابع ديپلماتيك اعلام كردند كه بشار اسد رئيس جمهور سوريه در واكنش به تهديد ضمني «كوفي عنان» فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه، مبني بر احتمال حمله چند كشور منطقه به مرز سوريه تاكيد كرد: موشك هاي سوريه سريع تر از دشمنان ما عمل خواهند كرد.
به گفته منابع مطلع ديپلماتيك، بشار اسد پس از تهديد تلويحي عنان درباره اينكه آيا ميزان خطر ائتلاف چند كشور منطقه براي تشكيل قدرتي نظامي براي حمله زميني به خاك سوريه را درك مي كند، بر آگاهي كشورش از اين موضوع و قدرت موشكي دمشق تاكيد كرد.
بشار اسد در پاسخ به تهديدات تصريح كرد: اطلاعات سوريه نشان مي دهد كه اردن و عربستان براي ورود به مرز سوريه از طريق شهر «درعا» (جنوب سوريه) و ايجاد منطقه حائل مرزي برنامه ريزي مي كند و نيروهاي مسلح ما عملا منتظر ارتكاب چنين اقدامي از جانب امان و رياض هستند.
گفته مي شود، رئيس جمهور سوريه به عنان توضيح داده است كه عربستان، اردن، اسرائيل و ناوگان نظامي آمريكا در تيررس قدرت موشكي سوريه قرار دارد و در صورت احساس خطر به هيچ متجاوزي رحم نخواهد كرد.


 



شكست حزب حاكم در آلمان مركل به سرنوشت ساركوزي دچار مي شود؟

با شكست حزب حاكم آلمان در انتخابات محلي پرجمعيت ترين ايالت اين كشور، شكست «ساركوزي» در انتخابات فرانسه، براي مركل تكرار مي شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، همانطور كه انتظار مي رفت، احزاب «سوسيال دموكرات» و «سبز» از حزب حاكم «دموكرات مسيحي» در انتخابات محلي ايالت «راين شمالي-وستفاليا» با 18 ميليون نفر جمعيت پيشي گرفتند. حزب محافظه كار خانم «آنگلا مركل» (دموكرات مسيحي) از 35درصد به 26درصد افت كرد و اين رقم، بدترين نتيجه از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون است. نتيجه آراي ساير احزاب به ترتيب ذيل است: سوسيال دموكرات 39درصد، سبزها 5/11درصد، ليبرال هاي آزاد 4/8درصد و حزب چپ 6/2درصد.
به اعتقاد كارشناسان، به خاطر اصرار مركل بر اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي و نزديكي مواضع وي با آمريكا، صدر اعظم آلمان نيز به سرنوشت «نيكلا ساركوزي» دچار خواهد شد. در انتخابات رياست جمهوري اوايل ماه جاري، ساركوزي به «اولاند» سوسياليست باخت. 18 ماه ديگر در آلمان انتخابات برگزار مي شود و قرار است كه مركل در اين انتخابات شركت كند.
علاوه بر فرانسه، انتخابات كشورهاي ايتاليا و يونان نيز نشان داد كه مردم اين كشورها هم مخالف رياضت هاي اقتصادي هستند.
از انگليس نيز خبر مي رسد، دولت اين كشور در ادامه اجراي سياست رياضت اقتصادي، مستمري 500 هزار نفر از كار افتاده را در اين كشور قطع مي كند. با اجراي اين سياست، افراد ناتوان از دريافت حقوق از كار افتادگي محروم مي شوند.

 



اعتراض نماينده مجلس تركيه به اردوغان تروريست هاي سوريه را مسلح نكنيد

همزمان با ترور امام جماعت حرم حضرت رقيه(س) به دست تروريست ها، نماينده مجلس تركيه تاكيد كرد كه گروه هاي مسلح سوري سلاح هاي خود را از طريق خاك تركيه دريافت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شيخ عباس لحام امام جماعت حرم حضرت رقيه(س) به ضرب گلوله دو فرد تروريست به شهادت رسيد.
تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين جنايت را به عهده نگرفته است در چند روز گذشته حملات و انفجارهاي زيادي در سوريه به وقوع پيوست كه آخرين آن در شهر دمشق بود كه به شهادت و مجروح شدن صدها نفر منجر شد.
اين در حالي است كه «رفيق ارايلماز» نماينده مجلس تركيه گفت كه برخي شهروندان ترك در استان هاي مرزي شاهد انتقال سلاح هاي سنگين توسط خودروها به سوي مرز سوريه بوده اند.
به گفته اين شاهدان اين سلاح ها شبيه سلاح هايي بوده كه در درگيري هاي ليبي مورد استفاده قرار گرفته است.
ارايلماز همچنين با انتقاد از سياست هاي دولت آنكارا در قبال تحولات سوريه هشدار داد كه تركيه به سوي جنگ با سوريه سوق داده مي شود و اين در حالي است كه هرگونه مداخله نظامي در اين كشور در كل منطقه تاثير خواهد گذاشت.
وي افزود: تاسيس اردوگاه هاي پناهجويان براي آوارگان سوري در مرز تركيه در حقيقت در راستاي ايجاد منطقه حائل در نوار مرزي سوريه با فشارهاي آمريكا و رژيم صهيونيستي صورت گرفته است.
از سوي ديگر بسام العمادي از مخالفان خارج نشين سوريه فاش كرد كه از دولت آمريكا ماموريت گرفته است تا شوراهاي محلي در روستاها و شهرك هاي سوريه تشكيل بدهد.العمادي كه اخيرا به شوراي مخالفان سوريه در تركيه پيوسته است، تاكيد كرد كه اين كار او محرمانه بوده و هدف آن اداره امور در زمان براندازي دولت سوريه بوده است.العمادي اظهار داشت كه به حمايت دستگاه اطلاعاتي آمريكا (سيا) اين كار را آغاز كرده است و ماموريت او اين بوده است كه در زمان سقوط دولت سوريه به خيابان بيايد و امور را از طريق اين شوراها در سراسر سوريه در دست بگيرد تا آشوب كشور را فرا نگيرد و امور از كنترل آنان خارج نشود.
العمادي سفير سابق سوريه در سوئد بود اما به دليل افشاي فساد او و دست داشتن در برخي پرونده ها از اين كشور فراخوانده شده بود.
رئيس جمهور سوريه نيز در حكمي دستور تشكيل ديوان عالي قانون اساسي را صادر كرد.اين ديوان متشكل از هفت عضو است كه يكي از آنان رياست ديوان را برعهده مي گيرد.
اين اعضا را رئيس جمهور براي مدت چهار سال منصوب مي كند.

 



بحران ناتمام غرب

نخست وزير اسبق فرانسه با تحليل بحران اقتصادي اروپا تاكيد كرد اين بحران اكنون باعث ايجاد مشكلات سياسي در اروپا شده است.
«ميشل روكار» نخست وزير اسبق فرانسه در نشستي كه در دانشكده روابط بين الملل وزارت خارجه كشورمان با عنوان «ابعاد بحران اقتصادي اروپا» برگزار شد، سخنراني كرد.
«روكار» با اعلام اينكه «اين بحران از جايي غير از اروپا آغاز شده» افزود: اكنون نتايج اين بحران عميق اقتصادي متوجه مردم اين قاره شده است.
نخست وزير اسبق فرانسه در ادامه از وجود «ترديد و بي اعتمادي» بين قدرت هاي جهاني براي حل اين معضل اقتصادي خبر داد و گفت: اين بحران اكنون تمام جهان را تهديد مي كند.
وي ادامه داد: درك مشترك در مورد بحران جهاني در كشورهايي مثل چين، هند، آفريقاي جنوبي و برزيل كه داراي آينده اي روشن هستند، كمتر است چرا كه اين كشورها اصولا كمتر از بقيه با بحران درگير هستند.
عضو حزب سوسياليست فرانسه با بيان اينكه «فرانسه در يك دهه اخير از رشد اقتصادي ناچيزي برخوردار بوده» ابراز داشت: ساير كشورها نيز همچون فرانسه در يك دهه اخير رشدي حدود يك درصد را تجربه كرده اند.
وي «گسترش بيكاري و ايجاد شغل هاي حبابي» را از جمله پيامدهاي اصلي اين بحران در كشورهاي غربي دانست و افزود، طبقه كارگري با مشاغل نامطمئن در اروپا اكنون داراي درآمد بسيار پائيني هستند طوري كه اين شرايط به آنها اجازه داشتن يك زندگي عادي را هم نمي دهد. اين در حالي است كه كشورهاي غربي حتي در دهه 60 و 80 نيز با چنين شرايطي مواجه نبودند. اكنون صاحبان صنايع در اروپا 300 تا 400 برابر كاركنان عادي حقوق دريافت مي كنند. در گذشته اين رقم حداكثر 40 برابر بود.

 



صدها مبارز در دوحه خواستار كناره گيري امير قطر شدند

صدها تن از معارضان قطري با امضاي بيانيه اي كناره گيري پادشاه قطر از قدرت را خواستار شدند.
به گزارش فارس، معارضان قطري با انتشار بيانيه اي به دليل وابستگي رژيم حاكم بر كشورشان و توطئه عليه كشورهاي مسلمان عربي، كناره گيري «حمدبن خليفه آل ثاني» از قدرت را خواستار شدند.
براساس اين گزارش در اين بيانيه كه جمعي از قطري ها با ذكر نام خود، آن را امضا كرده اند، آمده است: هدف از امضاي اين بيانيه، ايجاد اصلاحات و از بين بردن وضع نابسامان قطر در شرايط كنوني است.به گزارش «شام لايف»، بي توجهي به هويت ملي و ميهني، حيف و ميل اموال عمومي و برقراري روابط خفت بار با رژيم صهيونيستي، از جمله دلايل ذكر شده براي كناره گيري پادشاه قطر از قدرت عنوان شده است.
در اين بيانيه كه فعالان حقوقي و سياسي قطر آن را به امضا رسانده اند، افزايش بيكاري، پرداخت دستمزدهاي نجومي به كارشناسان آمريكايي، اروپايي و بي توجهي به تورم و مشكلات داخلي از سوي پادشاه قطر و حكومت وي مورد انتقاد شديد قرار گرفته است.پادشاه قطر به دليل تبعيت و دنباله روي از آمريكا در مسائل بين المللي به شدت از سوي افكار عمومي داخلي مورد انتقاد قرار گرفته است و چندي پيش نيز تعدادي از افسران وطن پرست قطري تلاش كردند شيخ حمد حاكم اين كشور را از قدرت بركنار كنند، اما با دخالت نظاميان آمريكايي مستقر در پايگاه دريايي اقدام آنها به شكست منجر شد.

 



چها رسوي پنج قا ره

انفجار لوله گاز در جنوب يمن
تروريست هاي القاعده خط لوله گاز در جنوب يمن را منفجر كردند.
اين اقدام تروريستي القاعده در واكنش به كشته شدن 30 عضو اين شبكه توسط نيروهاي ارتش يمن انجام شده است.
توافق محرمانه بارزاني و علاوي
نماينده ائتلاف دولت قانون از توافقات محرمانه رئيس اقليم كردستان عراق و رئيس فهرست العراقيه درباره پاره اي از مسائل به ويژه پرونده طارق الهاشمي خبر داد.طارق الهاشمي به اتهام دست داشتن در اقدامات تروريستي عراق از سوي دستگاه قضايي اين كشور تحت تعقيب قرار دارد.
حادثه تروريستي در افغانستان
بر اثر انفجار يك بمب كنترل شده از راه دور در ولايت فارياب افغانستان هفت تن كشته و هفت نفر ديگر مجروح شدند. امان الله شهاب زي عضو شوراي ولايتي فارياب جزو كشته شدگان است. وزارت داخله در اطلاعيه اي اين اقدام تروريستي را به شدت محكوم كرد.
تظاهرات روز نكبت
شهرهاي مختلف فلسطين و نيز مناطق اشغالي امروز به مناسبت شصت و چهارمين سالگرد روز نكبت(سالروز اشغال فلسطين به دست صهيونيست هاي اشغالگر) تظاهرات برگزار مي كنند.
همزمان با فلسطين در شهرهاي مختلف جهان نيز به مناسبت فرارسيدن چنين روزي مردم تظاهرات كرده و مخالفت خود را با سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي ابراز مي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14