(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11 خرداد 1391 - شماره 20223

نمايشگاه عكس « از آقا روح الله تا امام خميني (ره)» در مترو
به ياد رهبر عظيم الشأن جمهوري اسلامي ايران امام خميني(ره)
رخ خورشيد
چهارمين جشنواره بين المللي آخرين منجي برگزار مي شود
سيصدوچهارده خاطره از زبان حضرت امام خميني



نمايشگاه عكس « از آقا روح الله تا امام خميني (ره)» در مترو

دبير شوراي فرهنگي شركت بهره برداري مترو تهران گفت : نمايشگاه عكس مربوط به زندگي امام خميني (ره) در مترو چهار راه ولي عصر در حال برگزاري است .
هادي زند در گفت و گو با خبرنگار كيهان ؛ عكس هاي نمايشگاه را از دوران نوجواني تا مرجعيت ،تبعيد ، پيروزي انقلاب ،دفاع مقدس و ارتحال توصيف كرد و گفت : در اين نمايشگاه تلاش شده است چهره امام پارسا يي و امام مهرباني به تصوير كشيده شود. امامي كه در عين مهرباني قاطع و در لحظات سخت آرام و متين بوده است . وي افزود: اميدواريم در سال جاري پنج ايستگاه متروي ديگر به پايگاه عكس تبديل شود .عضو شوراي فرهنگي مترو همچنين از برگزاري نمايشگاه خوشنويسي با موضوع جملات قصار و احاديث اميرالمومنين(ع) در ايام ولادت آن حضرت در ايستگاه ولي عصر خبر داد .

 



به ياد رهبر عظيم الشأن جمهوري اسلامي ايران امام خميني(ره)
رخ خورشيد

ناهيد زندي پژوه
حضرت امام خميني از شخصيت هاي بي بديل روزگارند كه در عصر مادي گرايي و دين ستيزي، علم احياي دين و بازگشت دوباره آن به صحنه را برافراشتند و آن سان موجي درعالم پديد آوردند كه عصر حاضر با نام مقدس روح الله خميني رقم خورد.
امام(ره) اسطوره بودند، اما اسطوره اي قابل تقليد. امام مظهري جهاني و آيينه تمام نماي يك مسلمان معتقد و داراي نبوغ الهي برخاسته از متن قرآن مجيد بود كه موجب انعكاس گرماي حيات بخش اسلام در ميهن اسلامي و دركل جهان شد. ايشان پيوسته شهيدي شاهد و ميزان حق و باطل در زمان بود و در سخنانشان آراستگي خاص، صداقت و استحكام نهفته بود. گفته هاي حضرت امام عطر و بوي سخنان پيامبران الهي را داشت و گويي از همان منبع نشأت مي گرفت. از نظر محتوا داراي عمق خاص بود و جذب دلها و باطن مردم مي شد، گويي آن سخنان با نيروي دروني كه خداوند در باطن مردم قرار داده است، با فطرت پاك انسان ها سخن مي گفت و آنها را متحول مي كرد.
حضرت امام يك روند رهايي را آغاز كرد و آن رهايي اسلام و مسلمانان از قيد غرب بود. ايشان در برابر سلطه جويي استكبار و عناصر مبتذل فرهنگ غرب و بالاتر از آن در برابر هر عامل ضدالهي قيام كردند. امام در سراسر جهان به خصوص در ميان مستضعفين و محرومين عالم علاقمندان فراواني دارند، چون از آنان حمايت كردند دربرابر دشمنان و تحقيركنندگان آنان ايستادند و راه روشن را به آنان يادآوري كردند.
حضرت روح الله خميني(ره) براستي كار بزرگي كردند، ايشان به هويت مردم ايران شكل جديدي دادند و به منطقه نشان دادند كه نبايد مثل عروسك خيمه شب بازي در دست نيروهاي خارجي باشند.
امام امت جداي از تمام رهبران جهان حسب وظيفه مسئوليت خطير و الهي را بر دوش كشيدند. امام(ره) نه تشنه قدرت بودند و نه شيداي سلطنت؛ دو اصلي كه از رموز شكست رهبران ساير كشورها بوده است. اينكه مي گويند رهبري پيامبر گونه، بايد اندكي شكافته شود. در زندگي و منش و خلق و خوي و سلوك و رابطه حضرت امام و امت چه در سال هاي غربت و تبعيد و چه در روزهاي بهار انقلاب و چه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اندك تغييري حاصل نيامد، همان عارف پرشور و فقيه انقلابي، درعين پيري جوان انديش و فريادگر با ايماني راسخ و پيرناشدني با سينه اي سپر در برابر مشكلات و مصايبي كه در ادامه انقلاب طبيعي بود، هرگز از دست ملت گلايه اي آشكار نكردند. و قلبا بر آنان و وجود بركت آفرينشان اعتقاد داشتند و بر آنان عشق مي ورزيدند گويا درهمان سال هاي تبعيد هم در قلب امتش مي تپيدند و به قول معروف:
يار نزديك تر از من به من است
وين عجب تر كه من از وي دورم
امام(ره) در نگاه عاشقانش حاكم نبودند و ديگران تابع، ايشان ارادتمندان را به خلوت خود مي آوردند، به سينه خود مي چسبانيدند و آنان را از گرماي انديشه شان گرم مي كردند. آن امام بزرگوار با برداشتهاي سطحي و متحجرانه كه به نام دفاع از اسلام و روحانيت مطرح شد، برخورد مي كردند.
امام(ره) به روشني هرچه تمام تر به نقش عنصر «علم و آگاهي» در مناسبت هاي فعلي و جهان آينده آگاهي داشتند و لذا به اهميت دانشگاه در دستيابي به اين ابزار حيات و رمز حضور موفق در نبرد سرنوشت ملتها واقف بودند و به همين دليل در بحبوحه گرفتاري ها و در شرايطي كه بحران و مشكلات ناشي از جنگ تحميلي به اوج رسيده بود و بخش وسيعي از شهرها و موقعيت هاي حساس كشور زير بمباران و در معرض پرتاب موشك هاي كينه جويانه جبهه متحد استكبار جهاني قرار داشت، با دورانديشي و آرامش بي همانند شان فرمودند:
«جنگ چيز مهمي نيست، حل مي شود...، اما مسئله دانشگاه يك مسئله فوق العاده است و اين افرادي كه از دانشگاه درمي آيند يا مخرب يك كشور هستند يا سازنده آن.»
حضرت امام با نگراني بسيار، سالها سلطه استعمار و ايادي دست نشانده اش را بر دانشگاه هاي كشور نظاره كرده و نتيجه اين سلطه را بارها گوشزد نمود بودند.
آنچه از فحواي كلام ايشان مي توان استخراج كرد عمل به احكام اسلامي و خواست مردم است. امام مي دانستند كه هر حركتي كه خلاف مقدسات و انديشه ها و اصول مكتبي اين مردم باشد، نوعي انزجار و تنفر را در مردم درپي خواهد داشت. بار ديگر به اين سخنان حضرت امام بينديشم تا زواياي ناشناخته آن عزيز سفر كرده را در نص سخنان نابشان بازشناسيم:
«سياست ما هميشه بر مبناي آزادي و استقلال و حفظ منابع مردم است، كه اين اصل را هرگز فداي چيزي نمي كنيم.»
از ديگر سخنان گهربار ايشان:
«بازوي قوي، قلب مطمئن و عشق به لقاء الله است كه پيروزي مي آفريند.»
حضرت امام(ره) بطور عميق و اعتقادي به مردم بها مي دادند. با نگرشي موحدانه و خداپسندانه با مردم برخورد مي كردند، درعين اينكه معتقد بود بايد زمينه هاي ارتقاء و تعالي افكار مردم را حاصل آورد. اما درعين حال به آراي عمومي بسيار اهميت مي داد. در كدام تاريخ و تطور انقلاب خوانده ايد كه رهبر يك انقلاب بارها مسئله احترام و تواضع به مردم را به مسئولين گوشزد كند و تا آنجا به نقش مردم معتقد باشد كه كل اركان اجرايي و حكومتي اعم از دولت و مجلس و رئيس جمهور را در يك طرف قرارداد و مردم را در طرف ديگر، نه به طور متقابل بلكه در جهت تعامل و تعادل و در راستاي يكديگر.
برخورد حضرت امام(ره) نسبت به ملت، بي ريا و صميمانه بود. ابر مردي كه فرياد بلندش براندام استكبار لرزه مي انداخت ، در ذهن هر شيداي موحدي كه جان از مهرعلي(ع) زلال داشت، خصايل بلند انساني الهي علي(ع) را تداعي مي كرد. مردي كه وقتي خنجر غضب از نيام خشم بيرون مي كشيد يك تنه با تمام ابرقدرتها درمي افتاد. همان مرد در برابر مردم مي فرمود: «به من خدمتگزار بگوييد بهتر است تا رهبر.»
حضرت امام(ره) بارها تأكيد فرمودند كه بار سختي ها و مصائب را مردم ستمديده به دوش كشيده اند، هميشه از ديدار مردم به خصوص قشر مستضعف احساس شوق و شادماني مي كردند. امام خدمت به مردم را وظيفه شرعي مي دانستند و معتقد بودند هركس به هر اندازه كه توان و وسع دارد بايد به اين مردم خوب خدمت كند.
تحليل گران سياسي و انديشمندان جامعه شناس هم نتوانسته اند به رمز اين پيوند دروني و معنوي بين حضرت امام و امت پي ببرند. حضرت امام در جريان انقلاب نه تنها هرگز از مردم فاصله نگرفت بلكه هر زمان كه احساس مي كرد ممكن است در كشاكش دهر و چرخه روزگار بين مسئولين و مردم فاصله افتد به صراحت تذكر مي دادند و هدايت مي كردند.
حضرت امام(ره) در مسئله جنگ نيز همچون بقيه موارد محكم ايستادند و دشمن را به خواري و ذلت كشاندند. به فرمايش آن رهبر فرهمند: «يأس از جنود شيطان است، اميد از جنود خداست».
ما اعتقاد داريم كه حضرت امام خميني مصداق انسان كاملي است كه به نحو اكمل در سايه مكتب اسلام بدست مي آيد؛ مكتبي كه نجات انسان و اعتلاي او درآن تضمين شده است و در عصر حاضر علماي اسلام بويژه امام روح الله خميني آن را اثبات كرده اند.
حضرت امام با طرح و اجراي شعار «نه شرقي، نه غربي» آن هم در زماني كه روسها در اوج قدرت بودند و دادن شعار «مرگ بر آمريكا، مرگ بر شوروي» كار عظيمي كردند و به اسلام و مسلمين قدرت بخشيدند.
امام خميني(ره) علم و فضلي را كه درخدمت اسلام نباشد، مايه خودبيني به حساب مي آوردند و از اين رو آن را مايه محروميت از معرفت حقيقي مي شماردند. از سروده هاي آن امام بزرگوار كه ناظر همين موضوع اند در ادبيات زير آورده شده است:
هرچه فراگرفتم و هرچه ورق زدم
چيزي نبود غيرحجابي پس از حجاب
عالم كه به اخلاص نياراستم خود را
علمش به حجابي شده تفسير و دگر هيچ
در بر دلشدگان علم حجاب است حجاب
از حجاب آن كه برون رفت به حق، جاهل بود
آن كس كه به زعم خويش عارف باشد
غواص به درياي معارف باشد
روزي اگر از حجاب آزاد شود
بيند كه به لاك خويش واقف باشد
آنان كه به علم فلسفه مي نازند
برعلم دگر به آشكارا تازند
ترسم كه دراين حجاب اكبر آخر
سرگرم شوند و خويشتن را بازند
علمي كه جز اصطلاح و الفاظ نبود
جز تيرگي و حجاب چيزي نفزود
رحلت جانسوز حضرت «روح الله خميني»؛ رهبر بزرگ انقلاب اسلامي و آموزگار لبخند و مودت و محبت يادش و خاطره اش را زنده مي گردانيم و فاتحه اي به شادباش آن روح بلند خواهيم فرستاد؛ مردي كه اينك در آستان قرب الهي با دلي آرام و نفسي مطمئن آرميده است و شاهد بيداري است براي اعمال و رفتار ما و نظاره گر حركت و تداوم انقلاب شكوهمند اسلامي كه براي استقرارش با تمام وجود مايه گذاشت. «روحش شاد»

منابع:
1. امام خميني در پنج حوزه معرفت سياسي. قادري، سيدعلي، فصلنامه فرهنگي، هنري، سياسي و اجتماعي حضور، شماره18، زمستان .1375
2- جايگاه مردم در انديشه امام. اكبري، منوچهر، فصلنامه فرهنگي، هنري، سياسي، اجتماعي حضور، شماره 18، زمستان .1375
3- دريچه اي به مبحث اسلامي كردن دانشگاهها، ستاد تنظيم آثار موضوعي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)
4- ما بايد همديگر را بشناسيم. خوش لساني. محمد رامين (مترجم)

 



چهارمين جشنواره بين المللي آخرين منجي برگزار مي شود

چهارمين جشنواره بين المللي آخرين منجي همزمان با ايام ولادت حضرت صاحب الزمان(عج) از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران برگزار خواهد شد . به گزارش خبرنگار كيهان سيداحسان قاضي زاده هاشمي، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران و رئيس شوراي سياستگذاري جشنواره بين المللي آخرين منجي گفت: چهارمين جشنواره بين المللي آخرين منجي در بخش هاي «داستان كوتاه»، «شعر» و «قطعه ادبي» برپا خواهد شد. وي افزود: مهمترين موضوعات جشنواره نيز محورهاي «مهدويت محور صلح جهاني»، «انتظار منجي محور اصلاح جامعه»،«نقش انتظار منجي در جنبش هاي اجتماعي»، «ولايت فقيه و انتظار در عصر غيبت» و همچنين »ولايت مداري كليد نجات از فتنه هاي آخرالزماني« است. مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران گفت : از زمان اعلام فراخوان ارسال آثار تا كنون يك هزار و 00 2شعر ، قطعه ادبي و داستان كوتاه به دبير خانه جشنواره ارسال شده است كه بيانگر استقبال عمومي از برگزاري چهارمين دوره جشنواره است . قاضي زاده ادامه داد : از روز ولادت آخرين منجي، به مدت 10 روز فيلم هاي برگزيده مربوط به دوره هاي گذشته جشنواره توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد استان تهران در برخي از سينما ها و تالارهاي فرهنگي براي دانش آموزان ،طلاب ، روزنامه نگاران و اعضاي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور اكران خواهد شد . به گفته وي چهارمين جشنواره بين المللي آخرين منجي به نيمه شعبان ختم نخواهد شد و تا سالروز امامت آخرين منجي بشريت ادامه خواهد داشت . در فاصله زماني ميان سالروز ولادت امام عصر تا سالروز امامت آخرين منجي نيز نشست هاي هم انديشي با موضوع راهكارهاي ترويج فرهنگ و ادب انتظار از آيينه هنر ، نقش كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور در توسعه فرهنگ انتظار در كشور و رابطه ميان توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد جامعه جهاني منتظران ظهور با همكاري سازمان صدا و سيما برگزار و از راديو جوان ، راديو معارف ، راديو قرآن و شبكه پنج سيما پخش خواهد شد .رييس شوراي سياستگذاري جشنواره بين المللي آخرين منجي گفت :فراخوان ارسال مقالات با موضوع مهدويت از 15 تير اعلام و به مدت پنج ماه ادامه خواهد داشت و در سالروز امامت آخرين منجي بشريت برگزيدگان در همايشي سه روزه مقالات خود راارايه داده و در روز سوم با حضور رييس جمهور از برگزيدگان اين بخش تقدير خواهد شد . علاقه مندان
مي توانند آثار خود را تا پنج تير از طريق دبيرخانه الكترونيك جشنواره به نشاني akharinmonji.org ارسال نمايند .

 



سيصدوچهارده خاطره از زبان حضرت امام خميني

كتاب حكايت هاي تلخ و شيرين مجموعه سه جلدي از 314 خاطره و حكايت در باره حضرت امام خميني(ره) است. اين خاطرات افزون بر 300 نكته اي است كه درباره وقايع دوران مبارزات حضرت امام(ره) با نظام شاهنشاهي و به منظور آگاهي مردم ايران ، ايراد شده است.
در فهرست كتاب مطالبي چون «رژيم ستم شاهي پشتوانه بهائيت»، «توطئه تجزيه كشورهاي اسلامي»، «شاه دوستي يعني غارتگري! و هتك اسلام»، «هرگز ساكت ننشينيم»، «سياست اگر به اين معناست، مال شما»، «ايستادن شاه مثل يك بچه در برابر رئيس جمهور آمريكا»،« شاخ دارد، عقل ندارد»،« دروغگويي منافقين»، «اقرار شاه»، «سه ساعت مقاومت»، «من تو دهانتان مي زنم»، «مثل صدام» و ... را مي خوانيد. در لابه لاي كتاب تصاوير و كاريكاتورهايي از صحنه هاي مختلف قبل از انقلاب و دوران انقلاب و جبهه هاي جنگ تحميلي به چاپ رسيده است. اين مطالب پيش از اين در رسانه هاي جمعي منتشر شده است.
اين كتاب را مؤسسه فرهنگي قدر ولايت، در يك كتاب سه جلدي در قطع وزيري و در 420 صفحه گردآوري و تنظيم كرده است.
مؤسسه فرهنگي هنري قدر ولايت ناشر كتاب هايي چون؛ 30 سفارش و توصيه اساسي از امام خميني(ره)، حقيقت فاخر، به شوق چشمه، حرفي از آن هزاران، درآمدي بر سيره سياسي حضرت امام(ره) و... است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14