(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 خرداد 1391 - شماره 20224

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
واكاوي نياز غرب به مذاكره
احمدي نژاد: امام به واسطه عبوديت و اخلاص از هيچ قدرتي واهمه نداشت
پس از ابلاغ رئيس جمهور ايران عضو آژانس بين المللي انرژي هاي تجديدپذير مي شود
آيت الله صديقي در نماز جمعه تهران: تقيد به شرعيات از اولويت هاي مجلس نهم باشد
سيدحسن نصرالله : انديشه هاي امام خميني(ره) الگويي كامل براي ساختن كشور است
رافائل كوره آ در ديدار سعيدلو: اكوادور از رياست ايران بر جنبش عدم تعهد كاملا حمايت مي كند
پايگاه فضايي امام خميني محل جديد پرتاب ماهواره هاي ايران به فضا
آيت الله علم الهدي در مراسم 15 خرداد: 15 خرداد نقطه عطف تاريخ اسلام است
شكست ديگري براي تحريم ها ؛ ژاپن نفتكش هاي ايراني را بيمه مي كند
بازديد فرمانده كل سپاه از جزاير بوموسي، تنب بزرگ و كوچك



واكاوي نياز غرب به مذاكره

بابك اسماعيلي
طي يك هفته اخير و همزمان با مباحث مربوط به مذاكرات تيم هسته اي كشورمان در بغداد، جريان رسانه اي غرب با بزرگ نمايي برخي مباحث انحرافي نظير تاثيرات منفي مذاكرات در افزايش تحريم ها بر جمهوري اسلامي، در اقدامي هماهنگ و عامدانه، با قراردادن تحليل هاي هدف دار بر بام رسانه اي جهان، به عنوان ضلع و بازوي ديگر غرب در ميز مذاكره با ايران وارد شد.
تاثير اين موج رسانه اي حتي به داخل كشور نيز سرايت كرد و برخي از روزنامه ها و سايت هاي داخلي نيز چه به صورت عامدانه و چه به دليل نداشتن بينش استراتژيك- با سياه نمايي وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم و طرح اين شبهه كه در صورت شكست مذاكرات بغداد موجي از تورم، بيكاري، تحريم هاي فلج كننده و به عبارتي بحران، فضاي دروني و پيراموني ايران را فرامي گيرد، به جريان مذكور پيوستند و خواسته يا ناخواسته درسوي ديگر ميز مذاكره با تيم هسته اي كشورمان قرار گرفتند.
پس از مذاكرات فشرده بغداد و فرار تيم آمريكا و متحدان اين كشور از تن دادن به يك مداليته و چارچوب كاري مشخص براي مذاكرات، تلاش رسانه اي غرب و برخي دنباله هاي داخلي براي بزرگنمايي اثرات شكست مذاكرات روشن شد.
واقعيت آن است كه طبق مداليته هسته اي سال 2007 يا همان سند INFCIRC/711، چند مسئله باقيمانده شامل آزمايشات پلوتونيوم، سانتريفيوژهاي P1 و P2، پلونيوم 110، منشأ آلودگي، سند اورانيوم فلزي و معدن گچين در تاريخ 2008 عملا حل و فصل گرديد و مديركل قبلي آژانس بين المللي انرژي اتمي آن را به شوراي حكام گزارش كرد. خردادماه و تيرماه سال گذشته دكتر فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي و همچنين وزير امورخارجه كشورمان در سفر به وين و در ديدار با آمانو از وي و هيئت عاليرتبه آژانس دعوت كرد كه به ايران سفر كنند.در آن زمان نيز حتي رئيس دستگاه ديپلماسي كشور بر ضرورت شكل گيري مداليته اي جديد براي حل مسايل باقي مانده ميان ايران و آژانس تاكيد كرد.
بنابراين مشخص مي شود كه از اكتبر سال 2003 ميلادي تاكنون مذاكرات هسته اي جمهوري اسلامي ايران با غرب تابع هيچ مداليته و چارچوب مشخص و مدوني نبوده است و طرف غربي همواره به گونه اي موذيانه كوشيده است به دليل نياز استراتژيك خود- كه موضوع اين وجيزه است- مبحث مذاكره را آن هم نه براي حل مسائل فيمابين، بلكه به دليل نياز به آن زنده نگه دارد. اما به راستي آمريكا و متحدان آن در چه وضعيتي قرار گرفته اند كه مذاكره با ايران را تنها براي مذاكره مي خواهند؟! چرا غرب در هر دور مذاكره با تيم ايراني، ساز جديدي كوك مي كند؟! دراين خصوص اشاره به نكاتي چند حائز اهميت است:
1- بحران اقتصادي كه امروزه دنياي غرب بدان گرفتار شده است، اگرچه موضوعي است كه ديگر تازگي ندارد، اما تا بدان اندازه اهميت دارد كه بر بسياري از معادلات جهاني تاثير گذاشته است. براساس آمار سايت www.usdebtclock.org كه گزارش لحظه به لحظه از آخرين وضعيت بدهي هاي ايالات متحده طراحي شده است، اين كشور نزديك به 8/15تريليون دلار بدهي دارد كه اين ميزان برابر يك سوم گردش مالي ساليانه جهان است. در اين كشور كه زماني لقب ابرقدرتي را يدك مي كشيد، بيش از 200 بانك و موسسه مالي ورشكسته و حدود 700 بانك نيز در ليست ورشكستگي قرار دارد. آيا حال اغراق است اگر بگوييم ايالات متحده يك كشور جهان سومي ورشكسته است؟
كمي آنسوتر درغرب كه اين روزها خبر تظاهرات زنجيره اي و اعتصاب عمومي در منطقه يورو به اخباري تكراري تبديل شده است و روزانه هزاران نفراز مردم خشمگين برضد سياست هاي اقتصادي زمامداران خود در پايتخت هاي اروپايي به خيابان ها مي ريزند و گاه در بايكوت خبري رسانه هاي غربي، به وحشيانه ترين شكل از سوي پليس اين كشورها سركوب مي شوند نيز وضعيت به همين شكل و چه بسا بحراني تر است. از سال 2007 ميلادي تاكنون كه عملا بحران اقتصادي در اروپا كه بزرگ ترين نظام اقتصادي جهان را داراست، آغاز شده است، توان اقتصادي اين اتحاديه با گسترش بحران بدهي ها و كسري بودجه، كاهش قدرت خريد مردم، كم شدن توليد و صادرات و نوسان نرخ بهره بانكي، دچار چالشي بزرگ و جبران ناپذير شده است و دومينوي ورشكستگي دراين اتحاديه به شكلي شده كه گويا هر هفته بايد منتظر اين موضوع ماند كه يك كشور اروپايي ديگر به جمع ورشكستگان مالي بپيوندد.
بحران در اين منطقه كه تا چندي پيش تنها يونان، ايرلند، پرتغال و اسپانيا را در برگرفته بود، هر روز در مسير جديدي قرار مي گيرد و در حالي كه اين كشورها هنوز با مشكلات حاد سياسي و اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند، صداي بحران از غول هاي اقتصادي غرب نظير فرانسه، ايتاليا، انگليس و حتي آلمان نيز بلند شده است.
بر اساس گزارش هاي «يورو استات» (موسسه آمار اروپا)، حدود يك چهارم يعني 116 ميليون نفر (6/23 درصد) از جمعيت 27 كشور عضو اتحاديه اروپا در معرض خطر فقر و انزواي اجتماعي قرار دارند و حدود 81 ميليون نفر از ساكنان اتحاديه اروپايي هم اكنون زير خط فقر زندگي مي كنند كه با توجه به وضعيت نابسامان اقتصادي كنوني اين آمار هر روز در حال افزايش است.
2- نياز آمريكا و غرب براي كنترل قيمت جهاني نفت خام از ديگر موضوعات مهم و تاثيرگذار است كه با توجه به وضعيت شكننده اقتصادي كه بدان اشاره شد مي تواند هر لحظه شوك ويرانگر و بي بازگشتي را به اقتصاد رو به زوال غرب وارد كند.
طي يكسال گذشته، روند صعودي بهاي نفت در بازارهاي جهاني، بار ديگر نگاه تحليلگران سياسي و اقتصادي جهان را به خود جلب كرده است، به طوريكه بهاي نفت برنت درياي شمال در مرز بشكه اي 107 دلار قرار گرفته است كه باقي ماندن بالاي 100 دلاري بهاي نفت طي حدود يكسال اخير بسيار قابل اعتناست.
هم اكنون اغراق نيست اگر بگوييم غرب در مقطعي تاثيرگذار و البته عبرت آموز از حيات تاريخي خود قرار دارد كه حتي به زبان آوردن تحريم نفت ايران، اقتصاد غرب را بهم مي ريزد. چرا كه براساس آمارهاي موجود جمهوري اسلامي ايران با بيش از 132 ميليارد بشكه نفت خام قابل استحصال، رتبه سوم ذخاير نفتي جهان را در اختيار دارد و از طرفي با دارا بودن 971 تريليون فوت مكعب گاز، دومين كشور توليدكننده گاز در دنياست. بنابراين به جرات مي توان گفت كه جمهوري اسلامي ايران، بي نيازترين كشور آسيايي از نظر مصرف انرژي به حساب مي آيد. اگرچه آمريكا در مقاطعي نيز كوشيده است كه اينگونه وانمود كند كه عربستان قادر است با افزايش ميزان توليد، نفت خارج شده ايران از بازار را جبران كند، اما به اعتراف خود غربي ها نيز اين امر غيرممكن است. از سوي ديگر تصميم عربستان براي افزايش ميزان توليد نفت به خودي خود افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني را در پي دارد و به دليل آنكه سعودي ها از نفت سنگين استفاده مي كنند، اين نوع نفت براي پالايشگاه هايي كه از نفت خام ايران استفاده مي كنند، مناسب نيست. بنابراين روشن است كه ترس منطقي آمريكا و اتحاديه اروپا از دامنه دار شدن بحران اقتصادي، در اين مقطع به طور جدي به تحريم خريد نفت از ايران هم داستان و وابسته شده است. نمونه عيني اين ماجرا قطع صادرات نفت ايران به يونان بود كه علاوه بر عميق تر شدن بحران سياسي اين كشور، يونان را در آستانه ورشكستگي سياسي نيز كشانده است.
3- انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه در ماه نوامبر برگزار خواهد شد و تثبيت و گسترش خيزش و قيام اسلامي مردم در كشورهاي عربي خاورميانه و شمال آفريقا نيز از ديگر دلايل قابل تاملي است كه نياز به «مذاكره» غرب و به خصوص آمريكا با جمهوري اسلامي ايران را افزايش داده است.
زمان به عنوان يك عامل مهم و در عين حال پارادوكسي جدي براي آمريكايي ها محسوب مي شود.
مستاجر كنوني كاخ سفيد از يك سو به نتيجه گيري فوري از مذاكرات با ايران نياز دارد تا از آن براي موج سواري بر افكار عمومي مردم آمريكا استفاده انتخاباتي كند.
از سوي ديگر افزايش قيمت نفت در وضعيت فعلي اقتصاد جهاني پاشنه آشيل آمريكا به حساب مي آيد چرا كه با افزايش جهاني بهاي نفت خام، قيمت بنزين در آمريكا افزايش چشمگيري مي يابد و به شدت موجب نارضايتي مردم و به دنبال آن انتخاب مجدد باراك اوباما را آن هم در وضعيت فعلي اقتصادي آمريكا با چالش مواجه خواهد ساخت. به همين دليل، تداوم مذاكرات عاملي به حساب مي آيد كه مي تواند آرامش را كه اوباما در شرايط فعلي تا ماه نوامبر بدان نياز دارد مهيا سازد.
طي چند سال گذشته پرونده هسته اي ايران جدا از فراز و نشيب هاي فراواني كه داشته است داراي يك مولفه واحد بوده است و آن «نياز به گفتگو» و «انجام مذاكره» خارج از يك مداليته مشخص و تعريف شده است. اگر تا پيش از مذاكرات اسلامبول 2 تيم مذاكره كننده غربي با قيافه اي حق به جانب و از موضعي متكبرانه پاي ميز مذاكره با ايران مي نشستند، از اجلاس اسلامبول 2 اين موضوع جنبه اي وارونه به خود گرفته است و به اين علت كه آمريكا، انگليس و ديگر متحدان اين دو كشور، به دليل شرايط دروني و پيراموني خود به دنبال تامين نيازهاي اقتصادي خود در شرايط بحراني فعلي هستند، جمهوري اسلامي ايران دست بالا را در مذاكرات داشته و دارد.

 



احمدي نژاد: امام به واسطه عبوديت و اخلاص از هيچ قدرتي واهمه نداشت

رئيس جمهوري گفت: امام ما به واسطه عبوديت و اخلاصي كه داشت از هيچ قدرتي در عالم واهمه نداشت و براي انجام ماموريت الهي خود با كسي رودربايستي نداشت.
محمود احمدي نژاد شامگاه روز شنبه در آستانه بيست و سومين سالگرد رحلت امام خميني در حرم مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي حضور يافت و در جمع زائران با اشاره به ويژگي ها و شخصيت امام خميني سخنراني كرد.
وي گفت: امام ما به واسطه عبوديت و اخلاصي كه داشت از هيچ قدرتي در عالم واهمه نداشت و براي انجام ماموريت الهي خود با كسي رودربايستي نداشت. ايشان براي بيان احكام خدا از كسي ترسي نداشت و مي فرمود اگر خميني يكه و تنها بماند، راه خدا و راه نجات بشريت را ادامه خواهد داد. در جنگ تحميلي نيز مشاهده كرديد كه تمام قدرت هاي مادي دنيا عليه ملت ما و ملت ما دست خالي بود اما امام در اوج عبوديت، اخلاص و توسل بودند و فرمودند: «دزدي آمده سنگي انداخته ولي جوانان ما او را بر سر جاي خود خواهند نشاند».
احمدي نژاد با بيان اينكه «امام در حكومت براي كسي جز راه خداوند و ارزش هاي الهي و اراده مردم حقي قائل نبود»، يادآور شد: امام حاكميت اراده مستكبران را بزرگترين ظلم به بشريت و عامل سقوط انسان ها به دره هاي پستي مي دانست. او در برابر تمام مستكبران ايستاد و عدالت را فرياد زد و فرمود در هر كجاي عالم تا ظلم هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم و تاكيد كرد ما حامي تمام مستضعفان و مظلومان جهان هستيم و تا آخر در كنار آنها خواهيم ايستاد. به همين دليل است كه در برابر اساس رژيم صهيونيستي كه يك ظلم و توهين به ملت ها و تحقير انسانيت بود، ايستاد و با اساس آن مخالف بود روز قدس را پايه گذاري كرد و تا آخر از آرمان فلسطين و حركت در راستاي نجات مردم فلسطين صيانت و پافشاري كرد و فرمود كه انديشه صهيونيستي و حاكميت صهيونيستي بايد از جامعه بشري ريشه كن شود.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه «امام براي آگاهي و آزادي انتخاب مردم ارزش ويژه اي قائل بودند»، گفت: بدون آگاهي و آزادي انتخاب مردم ارزش ها مستقر نمي شود و اگر هم شد، فاقد پشتوانه است. استمرار ارزش ها زماني ارزشمند خواهد بود كه با انتخاب آزادانه و آگاهانه مردم همراه باشد. امام همواره بر راي مردم تاكيد داشتند و مي فرمودند ميزان و راي، راي ملت است و تا آخر نيز از آزادي انتخاب ملت صيانت كردند. تا آخر اجازه ندادند كه كسي از آراي او در هنگام راي دادن و انتخابات مطلع شود تا مبادا آزادي مردم در انتخابات مخدوش شود و همچنين به مسئولان امر مي كردند كه در جلسات خصوصي خود به گونه اي صحبت كنيد و تصميم بگيريد كه از افشاي آن نزد مردم نترسيد و شرمنده نباشيد.
وي ادامه داد: امام هم تعالي انسان ها و هم تحقق حكومت جهاني سرشار از توحيد و عدالت را دنبال مي كردند و براي تك تك انسان ها ارزش قائل و به دنبال تعالي و كمال آنها بودند. تمام برنامه و زندگي شان براي مقدمه سازي تحقق حكومت جهاني سرشار از عدالت و توحيد بود. امام به دنبال آرمان هاي بلند انبياء و اولياي الهي و تحقق حيات طيبه بودند و معتقد بودند كه خواست و اراده مردم عامل اصلي در تحقق اين آرمان و موضوع است. امام همچنين، داراي نگاهي جهاني بودند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اينكه «امام همواره بر مبارزه با اشرافيت تاكيد داشتند»، تصريح كرد: امام معتقد بودند گرايش به اشرافيت در مديران نشانه روي بر تاختن از آرمان هاي الهي و حكومت جهاني عدالت و توحيد است و به شدت با آن مبارزه مي كردند. ايشان همچنين حفظ جمهوري اسلامي را از اهم واجبات مي دانستند و همواره بر تحقق آرمان ها و حركت در راستاي توحيد و عدالت و رعايت حقوق مردم و خدمت به آنها تاكيد داشتند.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم علاوه بر رئيس جمهور، حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي خميني، آيت الله موسوي بجنوردي، حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري، محمدعلي انصاري، حجت الاسلام والمسلمين ابطحي و همچنين ثمره هاشمي - دستيار ارشد رئيس جمهور - و زريبافان - رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران - حضور داشتند.
همچنين به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، احمدي نژاد پنج شنبه گذشته در ديدار با ميهمانان بيست و سومين سالروز ارتحال امام خميني در سخناني به تشريح افكار و انديشه هاي امام راحل پرداخت.
هيچ كس نمي تواند از رابطه ايران و مصر جلوگيري كند
محمود احمدي نژاد در ديدار وگفت وگو با جمعي از فعالان رسانه اي، روزنامه نگاران و سردبيران خبري مصري كه به منظور شركت در بيست و سومين سالگرد ارتحال بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي به ايران سفر كرده اند، با بيان اينكه مصر و مردم آن به لحاظ وجود قرابت قلبي و فرهنگي براي ملت ايران بسيار عزيز هستند، اظهار داشت: عوامل معنوي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و مصر را كه از فرهنگ، تاريخ و تمدن هايي بزرگ برخوردار هستند و نقش مهمي در تاريخ و تمدن جامعه بشري دارند، به يكديگر پيوند داده است.
رئيس جمهور با بيان اينكه مردم ايران و مصر همواره آزادي و آزادگي بشريت را دنبال كرده و در پي ايجاد وضعيت بهتري در جامعه جهاني هستند، افزود: ملت هاي ايران و مصر هميشه ترويج دهنده مهرباني، عشق و مروت در بين مردم سرزمين خود بوده اند.
وي با تاكيد بر اينكه امام راحل عظيم الشان، همواره دغدغه پيروزي و آزادي همه ملت ها را داشت و معتقد بود زماني وضع جهان اصلاح مي شود كه همه ملت ها در كنار يكديگر براي جهاني سعادتمند تلاش كنند، افزود: امام خميني بر اين باور بود كه ملت هاي جهان به طور اصولي با يكديگر هيچ مشكل و دشمني ندارند و مي توانند به سرعت با هم متحد شوند و مرزبندي ها، كينه ورزي ها و دشمني هاي موجود را از ناحيه خودخواهان، حاكمان فاسد و قدرت هايي مي دانست كه براي تداوم حاكميت خود به اختلاف افكني ها ميان مردم مي پرداختند.
رئيس جمهور در ادامه اين ديدار و در پاسخ به تعدادي از سوالات فعالان رسانه اي، روزنامه نگاران و سردبيران خبري مصري، در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي وي از آينده روابط ايران و مصر با توجه به تحولات منطقه اي، گفت: جمهوري اسلامي ايران و مصر روابط خوبي با يكديگر دارند و هيچ كس نمي تواند از آن جلوگيري كند.

 



پس از ابلاغ رئيس جمهور ايران عضو آژانس بين المللي انرژي هاي تجديدپذير مي شود

رئيس جمهور قانون عضويت دولت ايران در آژانس بين المللي انرژي هاي تجديدپذير را براي اجرا ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، قانون عضويت دولت ايران در آژانس بين المللي انرژي هاي تجديدپذير كه در مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيده است از سوي رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.
براساس ماده واحده اين قانون به دولت اجازه داده مي شود در آژانس بين المللي انرژي هاي تجديدپذير عضويت يابد و نسبت به پرداخت حق عضويت مربوط، اقدام كند.
براساس اين قانون، آژانس براساس اصل برابري همه اعضاي خود بنا نهاده شده است و به حقوق حاكميت و صلاحيت هاي اعضاي خود در اجراي فعاليت هاي خويش احترام لازم را مي گذارد.
براساس اين قانون، آژانس به كارگيري گسترده و روزافزون و پايدار تمامي اشكال انرژي هاي تجديدپذير را با درنظر گرفتن، اولويت هاي ملي و داخلي و منافع حاصل از دستيابي همزمان به انرژي هاي تجديدپذير و اقدامات بهره وري انرژي و سهم انرژي هاي تجديدپذير در حفظ محيط زيست از طريق كاهش فشار بر منابع طبيعي و كاهش جنگل زدايي به ويژه جنگل زدايي مناطق گرمسيري، كاهش بيابان زايي، و از بين رفتن تنوع زيستي، براي از بين رفتن تنوع زيستي، براي حفاظت از شرايط آب و هوايي، رشد اقتصادي و همبستگي اجتماعي از جمله كاهش فقر و توسعه پايدار، دستيابي به عرضه انرژي و تامين امنيت آن، توسعه منطقه اي و مسئوليت بين نسل ها را ارتقاء مي دهد.
بر اين اساس، انرژي تجديدپذير به معناي تمامي انواع انرژي حاصل از منابع تجديدپذير در حالت پايدار است، كه شامل انرژي زيستي، انرژي زمين گرمايي، برق آبي، انرژي اقيانوسي از جمله جزر و مد، انرژي حرارتي اقيانوسي، انرژي خورشيدي و انرژي بادي مي شود.

 



آيت الله صديقي در نماز جمعه تهران: تقيد به شرعيات از اولويت هاي مجلس نهم باشد

خطيب نماز جمعه تهران اظهار داشت: بهتر است در مجلس نهم يك بناي جديدي گذاشته شود و آن هم اين است كه در اين مجلس كلاس هاي اخلاق برگزار شود و نمايندگان، تقيد به شرعيات را در اولويت هاي اصلي خود قرار دهند.
به گزارش فارس، حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي خطيب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ايام سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)، درخصوص ويژگي هاي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي گفت:امام خميني(ره) براي اسلام و مسلمين پايگاه قدرت، عزت، شرف، وحدت و همه ارزش ها بود و نقش امام راحل(ره) و آثار و بركات ايشان را مي توان به عنوان نعمت هاي الهي ياد كرد تا شايد ما نيز از سپاسگزاران نعمت هاي الهي به شمار آييم.
صديقي با بيان اينكه حضرت امام(ره) براي احياي اقتصاد مسلمانان اهتمام داشتند، تشريح كرد: امام معتقد بود اگر كسي براي اعتلاي اقتصاد مردم جان خودش را نيز بدهد، شهيد محسوب مي شود.
وي تاكيد كرد: كسي جز دستان پرقدرت حضرت امام(ره)نمي توانست، قدرت اسلام جهاد، شجاعت،سياست، زهد، عرفان، فقاهت و ولايت فقيه را بيان كند.
صديقي ولايت فقيه را ولايت فقاهت و معرفت به علم دانست و اذعان كرد: ولايت ايمان و ولايت ارزش هاي والاي انساني در ولايت فقيه جمع شده است.
صديقي با بيان اينكه امام(ره)، مشروعيت الهي را مطرح كرد، گفت: اگر كسي عدالت و فقاهت را داشته باشد، مشروعيت الهي دارد و به اين صورت است كه مسئله رهبري در جامعه اسلامي پيوند بين مردم و خداست كه مردم آن را به عنوان آرمان و ايده خود انتخاب مي كنند.
اين استاد حوزه و دانشگاه در توصيه اي به نمايندگان منتخب مردم در مجلس نهم شوراي اسلامي تأكيد كرد: نمايندگان مردم در مجلس بايد جلوه اي از امام(ره) باشند و ولايتمداري و كمك به مردم را نصب العين خود قرار مي دهند.
وي همچنين افزود: بهتر است در اين مجلس يك بناي جديدي گذاشته شود و آن هم اين است كه در اين مجلس كلاس هاي اخلاق برگزار شود و تقيد به شرعيات را در اولويت هاي اصلي خود قرار دهند.
صديقي در ادامه به موضوع مذاكرات بغداد پرداخت و گفت: به فضل الهي عليرغم طرح ها و روش هاي مرموزانه غرب كه با اعمال تحريم ها بعد از مذاكرات استانبول سعي داشتند فضاي مذاكره در بغداد را تنگ تر كنند، اما شكست خوردند.
وي افزود: همان طور كه تيم ايراني و مسئول متدين، متين و شايسته اين تيم با آنها مطرح كرد و به آنها يادآوري كرد كه در جايي كه مذاكره مي كنيم روزگاري در اين قصر، صدام حاكم بود و شما و تمام قدرت هاي استكبارگر امكانات لازم را در اختيار او براي وارد كردن فشار به ايران قرار داديد. اكنون صدام كجاست و ما در چه موقعيتي قرار داريم و چرا از اين مسائل عبرت نمي گيريد؟
صديقي شهداي 15 خرداد را به عنوان شخصيت هاي شاخص انقلابي مطرح كرد و گفت: در آن زمان مردم ورامين، قم و تهران براي حفظ حريم ولايت خون خود را به انقلاب هديه كردند.
خطيب نماز جمعه تهران در مورد تأثيرات حركت مردم در 15 خرداد تصريح كرد: با اين حركت مردم در 15 خرداد دنيا فهميد كه اسلام ناميرا است و اسلام، قدرت انقلاب، جريان سازي و وحدت دارد.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به موضوع آشفتگي هاي سوريه پرداخت و اذعان كرد: با توجه به آنكه كوفي عنان مسير خوبي را در سوريه مي پيمود اما به دليل مقابله غرب و همچنين تجهيز برخي گروه هاي نظامي توسط غرب اين حركت تحت الشعاع قرار گرفت و نمي دانند كه با اين گونه حمايت ها در واقع اسرائيل را تقويت مي كنند.
خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به اينكه كشور سوريه در مسير اصلاحات قرار دارد، تأكيد كرد: متأسفانه امروز اين روند اصلاحات در اختيار گروه خاص قرار مي گيرد كه اين نشان مي دهد كشورهاي ديگر در امور سوريه دخالت مي كنند.
اين استاد حوزه و دانشگاه در مورد انتخابات در كشور مصر نيز گفت: بر اساس اسناد و مدارك موجود مشخص است كه دولت عربستان در آراء مردم دست برده است كه احمد شفيق توانست در انتخابات مصر به دور دوم راه يابد.
وي افزود: انتظار مي رود حضور مردم جدي تر باشد و البته اعضاي اخوان المسلمين هم برنامه مشخصي در اين زمينه ارائه دهند.

 



سيدحسن نصرالله : انديشه هاي امام خميني(ره) الگويي كامل براي ساختن كشور است

دبيركل حزب الله لبنان با تاكيد بر نقش محوري حضرت امام خميني(ره) در تحولات بزرگ دنيا و انقلاب هاي منطقه گفت: انديشه هاي ايشان الگويي كامل براي كساني است كه درپي ساختن كشوري هستند.
سيدحسن نصرالله در مراسم بيست و سومين سالگرد رحلت حضرت امام خميني(ره) در كاخ انيسكو در مركز شهر بيروت كه به طور مستقيم از شبكه تلويزيوني المنار لبنان پخش شد، گفت: امام خميني(ره) فقيه بزرگ و فيلسوف گرانقدر، عارف و انديشمند مبتكر اسلامي بود كه داراي ويژگي هاي ذاتي زيادي است و ويژگي هايي دارد كه امام در تاريخ امت از خود به جاي گذاشته و براي آينده قرار داده است.
وي در ادامه سخنراني خود به ستايش از شجاعت و شخصيت والاي ايشان و بازگشت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به كشور پرداخت و گفت: ايشان با اينكه احتمال سرنگون كردن هواپيماي حامل ايشان از پاريس به ايران زياد بود؛ هراسي به دل خويش راه ندادند و انقلاب را به مرحله پيروزي رساندند.
دبيركل حزب الله لبنان افزود: روزي خواهد رسيد كه اهميت نقش اساسي و آغازگري امام خميني(ره) در همه تحولات بزرگ و انقلاب هاي آغاز شده ولو بعداز دهه ها، آشكار و روشن خواهد شد.
وي با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و نقش سازندگي ايشان تصريح كرد: همه مي دانيم كه ويران كردن ساده تر از ساختن است و بسياري ممكن است ويران كنند اما موفق نمي شوندكه بسازند. اين دستاوردي عظيم ترو حساس تر (ساختن) است و بسياري از كشورهاي عربي كه انقلاب را به طور كامل به پيروزي رسانده اند اكنون در مقابل اين مرحله (ساختن) هستند و مي توان نظامي را سرنگون كرد اما آيا مي توان كشوري را ساخت و بنا نهاد؟
دبيركل حزب الله لبنان با بيان اين كه ماهيت مردمي امام راحل در لبيك مردم به نداي ايشان تجلي يافت تاكيد كرد: انديشه هاي امام خميني(ره) يك پشتوانه كامل عقيدتي سياسي براي ساختن كشور است.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ناآرامي هاي اخير شمال لبنان گفت: رسانه ها و جريان هاي سياسي حوادث لبنان را بزرگنمايي مي كنند.
دبيركل حزب الله لبنان تصريح كرد: امروز پيشنهادي براي گفت وگو ارايه مي كنم و ان شاء الله كسي آن را تحريم نمي كند، يك گفت وگوي جدي و بايد علت ها را بررسي كرده و يك دولت حقيقي بنا كنيم و بايد يك كنگره گفت وگوي ملي و كنگره موسسان ملي در لبنان همانند برخي كنگره هايي كه در برخي كشورهاي عربي برگزار مي شود، ما نيز برگزار كنيم. امروز وضعيت امنيتي تقريبا معقولانه است و مردم اعصاب راحتي دارند و مي توان اين بحث ها را انجام داد پس چرا نبايدكنگره موسسان ملي برگزار شود؟ مي توانيم كنگره موسسان را نه براساس طايفه اي بلكه براساس اقشار مختلف و به صورت درصدي انتخاب كنيم و اين كنگره به مدت 6 ماه و يا يك سال فعال بوده و همه گزينه ها را بررسي كند.
سيدحسن نصرالله در پايان سخنانش به تحولات سوريه نيز اشاره كرد و گفت: ما درقبال سوريه موضعي داريم و گروه ها دراين كشور را به وحدت سوريه دعوت مي كنيم و همانند هريك از شهروندان سوريه قلبمان براي سوريه مي سوزد و ما برداشتي متفاوت با ديگران در قبال تحولات جاري داريم و اين حق ما است و از خداوند مي خواهيم كه افراد بي گناه ربوده شده سالم بازگردند و به ما صبر و حكمت عطا كند.

 



رافائل كوره آ در ديدار سعيدلو: اكوادور از رياست ايران بر جنبش عدم تعهد كاملا حمايت مي كند

رئيس جمهور اكوادور با اشاره به ضرورت استفاده بيشتر از توانايي هاي جنبش عدم تعهد در محيط بين الملل و در راستاي احقاق حقوق ملل جهان بر حمايت كامل اين كشور از رياست ايران بر اين جنبش تاكيد كرد.
«علي سعيدلو»، معاون امور بين الملل رئيس جمهور ايران، درجريان سفر به چند كشور آمريكاي لاتين به منظور تقديم پيام «محمود احمدي نژاد» به برخي از رهبران اين منطقه، روز پنج شنبه گذشته با استقبال رسمي «ماركو آلبوما»، قائم مقام وزير خارجه اكوادور، وارد كيتو، پايتخت اين كشور شد.
معاون امور بين الملل رئيس جمهور ايران در اين ديدار اظهار داشت: حضور سران كشورهاي دوست و انقلابي در اجلاس تهران به منظور اتخاذ تمهيدات لازم و تقويت جبهه واحد مقابله با استكبار جهاني، روند يك جانبه گرايي و جنگ افروزي برخي قدرت ها، مديريت جهاني و نيز احياي نقش تاثيرگذار عدم تعهد بر معادلات جهاني، بسيار مهم خواهد بود.
كوره آ نيز ضمن تشكر از دعوت احمدي نژاد و ابراز علاقمندي براي مشاركت در اجلاس تهران و سفر مجدد به ايران، اظهار داشت تمام تلاش خود را براي حضور در اجلاس تهران بكار خواهد گرفت.
رئيس جمهور اكوادور همچنين به اهميت بالاي ظرفيت جنبش عدم تعهد در عرصه بين المللي اشاره و بر ضرورت استفاده بيشتر از توانايي هاي اين جنبش در محيط بين الملل و در راستاي احقاق حقوق ملل جهان و لزوم احياي نقش پررنگ آن براي تحقق و تحكيم مباني صلح، دمكراسي و عدالت تاكيد كرد.
وي افزود: به همين دليل و به منظور تحقق اهداف فوق، دولت اكوادور از جمهوري اسلامي ايران طي دوره رياست بر اين جنبش حمايت كامل خواهد كرد.
به گزارش فارس طي اين ديدار سعيدلو و كوره آ درباره آخرين وضعيت روابط دوجانبه به تبادل نظر پرداختند.
معاون رئيس جمهور ايران پس از اين ديدار با «ريكاردو پاتينيو»، وزير امورخارجه اكوادور، نيز ديدار و گفت وگو كرد.
سعيدلو پيش از سفر به اكوادور به كوبا رفته و پيام دعوت احمدي نژاد را به «ماچادور بنتورا»، معاون اول رئيس جمهوراين كشور تقديم كرد.
معاون اول رئيس جمهور كوبا در اين ديدار اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران را فرصتي بسيار مغتنم براي همبستگي و توسعه بيشتر روابط ميان كشورهاي عضو اين جنبش توصيف كرد.
بنتورا با اعلام آمادگي كشورش براي حضور فعال تر در اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران ابراز اميدواري كرد كه دوره سه ساله رياست جمهوري ايران بر اين جنبش و سپس رياست ونزوئلا بر آن موجب بروز يك تحول بزرگ و عميق در اين سازمان در راستاي هميشگي دوستي ملت ها در راه توسعه، رفاه، صلح و عدالت جهاني باشد.
گفتني است، در ادامه دعوت از سران كشورهاي غيرمتعهدها براي شركت در اجلاس اين جنبش در تهران، «سيدعباس عراقچي» معاون آسيا و اقيانوسيه و مشترك المنافع وزارت امورخارجه كشورمان پيام دعوت محمود احمدي نژاد را در ديدار برخي از سران اين كشورها از جمله رئيس جمهور سريلانكا، نخست وزير بنگلادش و رئيس جمهور مالديو تقديم كرد.
همچنين علي اكبر صالحي وزير امورخارجه پيام رئيس جمهور كشورمان براي شركت سران پاكستان و هند در اجلاس فوق را به «آصف علي زرداري» رئيس جمهور پاكستان و «من موهان سينگ» نخست وزير هند در دهلي نو تقديم كرد.
گفتني است، شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد با رياست 3 ساله ايران در شهريور سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.

 



وزير دفاع خبر داد
پايگاه فضايي امام خميني محل جديد پرتاب ماهواره هاي ايران به فضا

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: پايگاه جديد پرتاب ماهواره هاي ساخت ايران و ساير كشورهاي منطقه و جهان اسلام به نام مبارك حضرت امام خميني مزين و تحت عنوان «پايگاه فضايي امام خميني» نامگذاري شد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، همزمان با ايام ارتحال بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي، سرتيپ احمد وحيدي اظهار داشت: به منظور گراميداشت ياد و خاطره، بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني و الهام از راه نوراني و انديشه هاي بلند آن حضرت كه يادآور عزت، سربلندي و استقلال ايران اسلامي است؛ پايگاه جديد پرتاب ماهواره ها كه 80 درصد كار ساخت فيزيكي آن به اتمام رسيده است و مي تواند در آينده نزديك ماهواره هاي ساخت جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورهاي منطقه و جهان اسلام را به فضا پرتاب كند را به نام مبارك حضرت امام خميني مزين و تحت عنوان پايگاه فضايي امام خميني نامگذاري شد.
وي افزود: فرزندان خميني كبير، دانشمندان و متخصصان خلاق و زبده و كارآمد سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع از اين پايگاه نسل جديد ماهواره هاي جمهوري اسلامي ايران به فضا پرتاب و در مدار زمين قرار خواهند داد.
وزير دفاع گفت: اولين اقدام در پايگاه فضايي امام خميني پرتاب ماهواره طلوع توسط ماهواره بر سيمرغ است.
وحيدي تاكيد كرد: دستاوردهاي سترگ و درخشان وزارت دفاع و ساير دستگاه هاي كشور مرهون انديشه هاي بلند امام خميني است؛ بزرگمردي كه انقلاب اسلامي ايران با نام او در جهان شناخته شده است.
همچنين به گزارش ايسنا وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به آخرين وضعيت دادگاه رسيدگي كننده به شكايت ايران از روسيه به دليل تحويل ندادن سامانه موشكي 300S به ايران گفت: اين موضوع در دادگاه مربوطه در مرحله داوري است.

 



آيت الله علم الهدي در مراسم 15 خرداد: 15 خرداد نقطه عطف تاريخ اسلام است

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه در طول تاريخ اسلام حركتي در حمايت از علي(ع) و فرزندان ايشان مانند 15 خرداد وجود ندارد گفت: بنا به فرموده امام، 15 خرداد نقطه عطف تاريخ اسلام بوده است.
به گزارش فارس، مراسم گراميداشت سالگرد قيام خونين يوم الله پانزدهم خرداد ديروز با سخنراني امام جمعه مشهد مقدس، آيت الله «سيداحمد علم الهدي» و با حضور مسئولان عالي رتبه كشوري و لشگري، خانواده هاي معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در مهديه بزرگ تهران برگزار شد.
در اين مراسم عضو مجلس خبرگان رهبري 15 خرداد را نمايشگر دلدادگي ها و عشق مردم به علي(ع) و تبار ايشان دانست و تصريح كرد: اين روز را به عنوان روز حماسه و خون پاس مي داريم.
وي در ادامه به ارتباط سه مناسبت امروز با يكديگر اشاره و اضافه كرد: گاهي تطبيق ايام با يكديگر ولو از نظر زماني يك اصطكاك موقعيتي دارد و پيام بسيار عميقي را در درون انديشه ها و مغزها بنيانگذاري مي كند.
آيت الله علم الهدي سالروز سرآغاز رهبري ولي زمان و سالروز ولادت حضرت علي(ع) و تطبيق اين دو را با 15 خرداد روز حماسه خون و شهادت نشانگر ارتباط واقعيت ها با يكديگر دانست و گفت: نظام عادلانه علوي را در مديريت داهيانه علي زمان بايد ديد و 15 خرداد به عنوان يوم الله عظيم و عزيز اين انقلاب، نقطه جرقه گرايش نسل انسان، امت، علي(ع) و تبار اهل بيت است.
امام جمعه مشهد مقدس با تاكيد بر اين كه در بين تمام چهره ها و نمادهايي كه در تاريخ انبياء و اولياء ظهور و بروز داشته اند آنچه در ولادت اميرالمومنين(ع) اتفاق افتاد نسبت به هيچ پيغمبري حتي حضرت عيسي(ع) نيز به وقوع نپيوست.
آيت الله علم الهدي با بيان اين كه از زمان بعد از پيغمبر اكرم(ص) تا غيبت امام زمان (عج) كه 250 سال به طول انجاميد تاريخ اسلام سراسر مظلوميت فرزندان علي(ع) بود، گفت: اين روند تا 1400 سال نيز ادامه داشت اما بعد از اين همه سال اولين جلوه اي كه حركت انبوهي از مردم به حمايت علي(ع) و آل علي در عمر اسلام ديدند 15 خرداد 1342 بود.
امام جمعه مشهد مقدس با بيان اين كه در طول تاريخ اسلام حركتي مانند حركت 15 خرداد در حمايت از علي(ع) و فرزندان ايشان وجود ندارد، اظهار داشت: واقعا فرموده امام(ره) بسيار به جاست كه 15 خرداد يوم الله است و در واقع نقطه عطف تاريخ اسلام بوده و زماني است كه تاريخ برگشت.
عضو مجلس خبرگان رهبري به فرموده امام(ره) مبني بر اين كه انتظار فرج از نيمه خرداد كشم اشاره و تصريح كرد: هر چقدر 15 خرداد وسعت و نورانيت يابد به همان اندازه به فرج وليعصر نزديك مي شويم و اين 15 خرداد به جايي مي رود كه علي(ع) و تبار ايشان را در دنيا حاكم كند.
وي با تاكيد بر اين كه دولتمردان و برنامه ريزان مجلس و بنيانگذاران عدالت در قوه قضاييه بايد بدانند كه در پرتو چه اتفاقي بار مسئوليت را بر عهده گرفته اند، خاطرنشان كرد: مسئولان بايد برنامه خود را به گونه اي تنظيم كنند كه نورافشاني 15 خرداد در گرايش جهان به علي(ع) باشد و اين رسالت را بايد به خوبي بشناسند و براساس آن قدم بردارند.

 



شكست ديگري براي تحريم ها ؛ ژاپن نفتكش هاي ايراني را بيمه مي كند

دولت ژاپن به رغم تحريم هاي اتحاديه اروپا، 6/7 ميليارد دلار براي بيمه نفتكش هاي حامل نفت ايران اختصاص مي دهد.
در حالي كه قانونگذاران ژاپن تحريم هاي اتحاديه اروپا را عليه بيمه خصوصي نفتكش هاي حامل نفت ايران بررسي مي كنند، دولت ژاپن اعلام كرد خود را براي بيمه كردن اين نفتكش ها آماده مي كند.
كشتي داران ژاپني در شرايطي كه از ابتداي ماه آينده ميلادي تحريم ها حاكم مي شود، نمي توانند تحت حمايت بيمه گزاران اروپايي قرار گيرند.
اين در حالي است كه به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه تلويزيوني «ان اچ كي» دولت ژاپن با اشاره به اين كه نفت خام ايران براي اقتصاد ژاپن حياتي است، در نظر دارد بيمه اي بيش از هفت و شش دهم ميليارد دلار را براي اين تفكش ها پرداخت كند.
در همين حال، وزارت نفت عراق از كاهش صادرات نفت اين كشور به دليل رشد تقاضاي داخلي خبر داد.
سخنگوي وزارت نفت عراق در اين باره تاكيد كرد، ميانگين صادرات نفت عراق طي ماه آوريل به بيش از 508/2 ميليون بشكه در روز رسيده بود. افزايش تقاضا در بازار داخلي عراق نيز ما را مجبور كرد تا طي ماه مي نفت بيشتري را براي مصرف پالايشگاه هاي داخلي عرضه كنيم.
آمريكا پيشتر به كشورهاي اروپايي وعده داده بود، در صورت توقف خريد نفت ايران از كشورهاي جايگزين مثل عراق مي توانند تقاضاي نفت خود را تامين كنند كه كاهش صادرات نفت عراق در پي افزايش داخلي خلاف بودن وعده آمريكا را اثبات مي كند و نشان مي دهد اروپا براي يافتن جايگزين نفت ايران با مشكلات عديده اي روبرو خواهد شد.

 



بازديد فرمانده كل سپاه از جزاير بوموسي، تنب بزرگ و كوچك

فرمانده كل سپاه پاسداران با هدف ارزيابي از توان دريايي سپاه از جزاير بوموسي، تنب بزرگ و كوچك بازديد به عمل آورد.
به گزارش روابط عمومي كل سپاه، سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پنج شنبه گذشته به همراه دريادار علي فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه از جزاير بوموسي، تنب بزرگ و كوچك بازديد به عمل آورد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14