(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 خرداد 1391 - شماره 20224

نگاهي به محوريت انديشه هاي امام(ره) در بيداري اسلامي (بخش پاياني)
آفتاب انديشه هاي امام(ره) بر سر مردم سالاري اسلامي



نگاهي به محوريت انديشه هاي امام(ره) در بيداري اسلامي (بخش پاياني)
آفتاب انديشه هاي امام(ره) بر سر مردم سالاري اسلامي

گاليا توانگر
شكي نيست كه كشورهاي منطقه خاورميانه از پتانسيل هاي لازم براي وحدت آفريني بين خودشان برخوردارند. هم ذخاير طبيعي و نعمتي هاي خدادادي را دارند و هم از نيروهاي بالقوه اي برخوردارند. به راستي چرا تاكنون شاهد يك وحدت منسجم بين كشورهاي جهان اسلام نبوده ايم، به گونه اي كه به نظر مي رسد هر يك ساز خود را زده و هر كدام در درون مرزهاي خود حكومت خاص خود را دارند؟
يكي از مهم ترين دلايل اين است كه اين كشورها براي يك زمان طولاني ضعيف نگه داشته شده اند. امپرياليسم انگليس و آمريكا هر روز به شكلي آنها را بازي داده و از ذخايرشان سوءاستفاده كرده است. توليد از بدنه جامعه اين كشورها حذف شده و طي ساليان طولاني همواره مصرف كننده بوده اند. اين درحالي است كه يكي از محورهاي انديشه حضرت امام(ره) در مسير قطع وابستگي ما عزم ملي و سازندگي داخلي بود كه همواره به آن تأكيد مي شد.
حالا با گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مردم منطقه تأثيرات انديشه هاي ضداستكباري امام(ره) را به خوبي شاهد هستند. درحال حاضر ايران به يك كشور قدرتمند، صاحب انديشه، علم و تكنولوژي تبديل شده است كه مي خواهد براي اقتصاد توليدي برنامه هايي داشته باشد. در حقيقت جايگاه ايران از صفر به 100 رسيده است.
وقتي مردم منطقه شعار «ما مي توانيم» ايرانيان را از طريق رسانه هاي جمعي دريافت كردند و از آن سو تسليم بودن صددرصد حكومت هايشان را به آمريكا با تمام وجود لمس مي كردند، يكباره به حد انفجار رسيدند.
اين سؤال در ذهن شان پررنگ و پررنگ تر شكل گرفت كه چرا ما نمي توانيم؟! گويي از ديدن موفقيت هاي كشور همسايه شان ايران زير پرچم انديشه هاي آزاديخواهانه امام(ره) جاني دوباره گرفته و روحيه اتكا به خود در درونشان تقويت شده بود. وابستگي فرهنگي به غرب و اقتصادي كه پايه هاي آن توسط اجانب غارت مي شد، طاقت مردم مسلمان منطقه را طاق كرد.
اين مردم ديگر نمي خواهند بازيچه باشند و عقب مانده خوانده شوند. مي خواهند برروي خاك خود با افتخار زندگي كنند و در زير پرچم اسلام دوران شكوفايي خود را از سر بگيرند. اين ها همه آمالي است دست يافتني كه استكبار از دست يافتني بودنش و حتي فكر به آن در هراس است.
سونامي بيداري اسلامي پشت استكبار را لرزاند
محمدصادق شهبازي كارشناس مسائل بين المللي پايه اصلي بيداري اسلامي را از زمان تشكيل انتفاضه فلسطين دانسته و مي گويد: «شايد تشكيل انتفاضه فلسطين را بتوان اولين موج بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي دانست. مردم سرزمين اشغالي همواره از انديشه هاي امام(ره) اميد گرفته اند و عزمشان براي مبارزه با استكبار راسخ تر شده است.
موج دوم بيداري در بيانات امام(ره) در موسم حج نمود پيدا كرد. جمعه خونين مكه تلنگر حقيقي بر تئوري پردازي هاي غرب بود كه همواره مي پنداشتند مسلمين جهان در خواب غفلت به سر مي برند.»
وي در توصيف موج سوم بيداري جهان اسلام توضيح مي دهد: «موج سوم بيداري با پايداري رهبر معظم انقلاب و مشخص شدن دستاوردهاي انقلاب اسلامي رقم خورد. در سال هاي ابتدايي دهه80 موج سوم بيداري با رأي آوردن اسلامگرايان در كشورهاي مختلف وسعت گرفت.»
اين كارشناس مسائل بين المللي با بررسي وضعيت كنوني كشورهاي خاورميانه اين نويد را مي دهد كه هم اكنون در موج چهارم بيداري اسلامي قرار داريم.
وي مي گويد: «حضور يكپارچه مردم در صحنه براي نفي دخالت هاي ابرقدرت ها و مناديان اسلام آمريكايي، گواه اين است كه موج چهارم بيداري اسلامي با قدرت هرچه تمام تر آغاز شده و وسعت مي گيرد. برخلاف ادعاي غربي ها كه همواره دلخوش بودند با حضور چندين و چند ساله شان در خاورميانه توانسته اند الگوي شيوه هاي زيستن و فكر كردن مردم اين منطقه قرار گيرند، بايد گفت آنها هيچ گاه نتوانسته اند الگوي مردم سالاري باشند. مردم كشورهاي مسلمان امروز بيش از هر زمان ديگري خواهان اين هستند كه براساس ريشه هاي اسلامي شان زندگي كنند و سرنوشت شان در دستان خودشان باشد.»
در اين قسمت از صحبت هاي شهبازي به ياد تحليل محمد حسنين هيكل انديشمند بزرگ مصر مي افتم كه در برنامه زنده خود با شبكه الجزيره گفته بود: «ايران و مصر باهم جنبش استقلال خواهانه را آغاز كردند. اكنون ايران با ايستادگي و تأكيد بر اقتدار ملت خويش توانسته قله هاي پيشرفت را بپيمايد و امروز در اوج منطقه و جهان قرار گيرد و در مقابل مصر به دليل وابستگي به آمريكا و روابط با رژيم صهيونيستي در مسير زوال حركت كرده كه نتيجه آن فقر دروني و تزلزل موقعيت منطقه اي است.»
بدون شك با هوشياري مردم امروز دنيا كه از انواع تحليل هاي سياسي روز از طريق فناوري هاي جديد همچون اينترنت برخوردارند، مردم خاورميانه نيز با آگاهي از اين تحليل ها و مقايسه وضعيت خود با وضعيت كشورهاي موفق منطقه، نسبت به وضع موجود خويش كه چيزي جز وابستگي محض نبوده، معترض شده اند.
امتداد معبر بيداري اسلامي
از سنگرهاي انديشه امام(ره)
محمد ذوقي مدير عامل خبرگزاري دانشجو نسبت به ارائه برخي برداشت هاي تعريف شده از انديشه هاي امام(ره) هشدار داده و مي گويد: «متاسفانه برخي از سياسيون نگاه انتخابي به انديشه هاي امام(ره) دارند و اين يك آفت است. هدف اينها چيزي جز اين نيست كه خود را به انديشه هاي امام(ره) بچسبانند و در كارشان به خود مشروعيت و مقبوليت ببخشند. نبايد به مكتب امام(ره) نگاه گزينشي داشت. اين نگاه گزينشي چه بسا پايه گذار تفرقه ها شود. براي مثال عده اي داعيه احياي انديشه هاي امام(ره) را دارند، ولي وقتي بحث بيداري اسلامي پيش مي آيد، تلاش مي كنند اين بخش حذف شود!»
بيانات امام(ره) در فضاي بيداري اسلامي به خوبي روشن مي كند كه امام(ره) تا چه حد برتحقق بيداري اسلامي سفارش داشته اند.
مديرعامل خبرگزاري دانشجو با اشاره به روحيه استكبارستيزي در كلام و عمل امام(ره) تاكيد مي كند: «بيداري انساني به واسطه پيروزي انقلاب اسلامي ايران صرفاً به دليل دگرگوني هاي انقلابي پديد آمده نبود، بلكه اسلام و موازين اسلامي در آن به شدت دخيل بوده است.
از سوي ديگر پيش بيني هاي تاريخي امام(ره) درباره نابودي استكبار در منطقه، تضعيف آمريكا و نابودي رژيم وابسته آل سعود را نبايد ناديده گرفت.»
وي ادامه مي دهد: «ما مي توانيم، مرواريدي بود كه از مكتب امام(ره) به ملت ايران به ارث رسيد. با گذشته سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي هم اكنون شاهد اين هستيم كه تاكيد و سفارش امام(ره) به اتكا به نفس و خودباوري در انديشه ملت ها شكوفا شده و عن قريب مي رود كه به گل بنشيند.»
ذوقي به تحريف ديگري اشاره كرده و مي گويد: «برخي مغرضين در پي آنند كه ديدگاه امام(ره) در باب بيداري اسلامي را از ديدگاه مقام معظم رهبري نسبت به اين مقوله جدا ارزيابي كنند، در حالي كه مقام معظم رهبري طي سه دهه شجاعانه ايستاده اند و سعي دارند در فضاي تثبيت شده انقلاب اسلامي پيروزهاي بيشتري را منطبق بر بيانات بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران رقم بزنند. بنابراين بيداري اسلامي محقق نخواهد شد، مگر اين كه به مباني جمهوري اسلامي ايران و تلاش هاي انقلابيون ايراني توجه ويژه اي شود.»
همسويي مطالبات مبارزان مسلمان
با انقلابيون بهمن 57
بلافاصله بعد از شكل گيري موج بيداري در كشورهاي عرب منطقه تحليل گران غربي اين طور مانور دادند كه ايران به تحريك اين ملت ها پرداخته و جمهوري اسلامي ايران را محكوم به مداخله جويي در كار كشورهاي منطقه كردند.
شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب الله لبنان در تشريح ديدگاه اين جنبش در قبال تحولات اخير خاورميانه و شمال آفريقا نقش انديشه هاي امام خميني(ره) و آموزه هاي انقلاب اسلامي ايران را در شكل گيري قيام هاي مردمي بسيار مهم دانسته و تاكيد مي كند: «تاثيرپذيري ملل مسلمان از آرمان هاي امام(ره) به رغم آنچه آمريكا و غرب ادعا مي كنند، مداخله ايران در امور داخلي اين كشورها نيست، بله مشابهت شعارهاي داده شده از سوي ملل عرب در جريان قيام ها با شعارهايي كه مردم ايران در جريان انقلاب اسلامي سر مي دادند، نشانگر همسويي مطالبات سياسي آنان است.»
شيخ نعيم قاسم در پاسخ به اين ادعاي محافل رسانه اي و سياسي كه تفاوت در روند تحولات انقلاب اسلامي ايران با قيام ملت هاي عربي را مطرح مي كنند، مي گويد: «مشاهده مي كنيم كه شعارهاي يكساني در سير قيام هاي مردمي كشورهاي عربي و انقلاب اسلامي ايران وجود دارد؛ البته باتوجه به طبيعت و سيستم اداره هر كشور، اين شعارها از كشوري به كشوري ديگر داراي جزئيات و تفاصيل مختص به خود است. ولي مسئله مهم اين است كه انقلاب هاي كشورهاي عربي تحت تاثير امام خميني(ره) قرار گرفته اند.»
اقتدار ايران اسلامي در برابر اجانب
كشور ما همواره در طول تاريخ مبارزات اسلام گرايانه اش الگويي براي بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه بوده است. حتي گزاف نگفته ايم كه پيروزي هاي ايران اسلامي در مسير بيداري اسلامي الگويي فراروي همه ملت هاي آزاديخواه دنيا قرار گرفته است.
غرب همواره از اين ظرفيت تمدن سازي انقلاب اسلامي در هراس بوده است. خصوصاً آن كه خيزش اسلامي از نقاط مختلف جهان اسلامي نيز فراتر رفته و روح بيداري اسلامي از آسيا گرفته تا آفريقا و آمريكاي لاتين را نيز در نورديده است.
علي آبديده كارشناس علوم سياسي مي گويد: «انقلاب اسلامي به عنوان انقلابي كه بر پايه ارزش هاي دين مدار شكل گرفته است، شيوه اي نو از دمكراسي را فراروي ملت ها قرارداد. الگوي جديد مقاومت، مبارزه با استعمار و استبداد، الگوي جديدي از مديريت در عرصه قدرت، سياست و حاكميت همگي از مكتب امام(ره) و انقلاب اسلامي برخاستند. امام خميني(ره) اولين كسي بود كه در قرن هاي اخير اصطلاح امت اسلامي را به عنوان يك مفهوم انقلابي وارد ادبيات سياسي جهان كرد.
ايران در شرايط فعلي نظم نويني را نويد مي دهد كه بنيادهاي معادلات سياسي و امنيتي موجود را در اشكال نرم و سخت با چالش هاي جدي و بي سابقه مواجه كرده است.»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14