(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 خرداد 1391 - شماره 20224

آغاز طرح كنترل واردات كالا در بانك مركزي
فروش گازوئيل «يورو 5» در جايگاه ها از ماه آينده
كوتاه اقتصادي
صادرات برق ايران به لبنان و سوريه
حفاري و تكميل 11 حلقه چاه جديد در سال جاري
كولرهاي گازي مصرف برق را 60 درصد افزايش مي دهد
توزيع بيش از يك ميليارد بسته شير ميان دانش آموزان كشور
رشد 30 درصدي صادرات غيرنفتي در 2 ماه نخست امسال
حاج رسولي ها: ذخاير 140سد كشور در شرايط مطلوب قرار دارد
بهره برداري از مخزن يك ميليون بشكه اي ذخيره نفت بهرگان



آغاز طرح كنترل واردات كالا در بانك مركزي

رئيس كل بانك مركزي با اشاره به راه اندازي پرتال ارزي اين بانك، عنوان كرد از اين پس هر وارداتي علاوه بر گمرك، در بانك مركزي نيز ثبت و رصد مي شود.
محمود بهمني در گفت وگو با ايسنا در اين مورد توضيح داد: سيستم هاي POS ما كاملا به هم لينك شده و سيستم هاي پرتال ارزي ما راه افتاده است. يعني اگر امروز كسي كالا وارد كند بلافاصله در بانك ثبت و در بانك مركزي رصد مي شود و علاوه بر اين، در گمرك هم ثبت خواهد شد.
وي تصريح كرد: با اين اقدام به راحتي مي توانيم اين ها را كنترل كنيم كه آن اتفاقاتي كه تصورش هست اينجا رخ ندهد و ما خيالمان راحت باشد.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در گفت وگو با فارس اظهار داشت: افزايش قيمت دلار طي چند ماه گذشته معلول اتفاقات و عوامل متعددي بوده كه با برطرف شدن آنها بايد منتظر كاهش قيمت دلار باشيم.
بهمني افزود: نكته ظريفي كه در مورد قيمت تمامي ارزها از جمله دلار بايد مورد نظر باشد اين است كه در واقع قيمت ارزي مانند دلار در ميان زنجيره اي از علل و عوامل قرار دارد و همزمان از مجموعه علل تاثير مي گيرد و برمجموعه نيز تاثير مي گذارد.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: به اين ترتيب تا زماني كه علل تاثيرگذار بر قيمت دلار به قوت خود باقي است نبايد انتظار داشت روند حركتي برابري دلار با ريال تغيير اساسي كند. مثلا انتظار داشته باشيم قيمت جهاني نفت بالا رود و قيمت كالاهاي وارداتي اضافه شود ولي قيمت دلار به زير قيمت 1150 تا 1226 تومان برسد. به همين اعتبار نيز نمي توان انتظار داشت مجموعه حوزه هاي تاثيرپذير از قيمت ارز نيز تغيير شرايط دهند.
وي با اشاره به سخنان چندي قبل خود كه طي آن رابطه اي ميان قيمت دلار و قيمت ساير كالاها برقرار ساخته بود، گفت: توجه دوستان را به ظرافت هايي كه در مباحث اقتصادي وجود دارد بيش از پيش جلب مي كنم؛ من در واقع به اين نكته اشاره كرده بودم كه قيمت دلار نيز هم راستا با قيمت ساير كالاها افزايش پيدا كرده و نمي توان انتظار داشت در بازه زماني كه قيمت ها عمدتا در سطح داخلي و خارجي افزايش داشته قيمت دلار نيز از سوي بانك مركزي همان نرخ پيشين تعيين شود.
وي گفت: به عبارت تخصصي تر، بانك مركزي به اين علت كه ساير كالاها گرانتر شده، قيمت دلار را ناگزير بالاتر از 1050 تومان سابق تعيين كرده نه اينكه خود بانك بنا به دلائلي علاقه مند باشد قيمت را بالا ببرد.رئيس كل بانك مركزي افزود: ميزان تقاضا براي ارز بالا رفته، محدوديت هايي در پي تحريم ها برايمان در نقل و انتقال ارز وجود دارد، قيمت ها در سطح جهاني بالا رفته و در داخل نيز همچنان شاهد تورم دو رقمي هستيم.به گفته وي، در چنين شرايطي بديهي و منطقي است كه قيمت تعيين شده براي دلار بايد بالاتر از رقم پيشين تعيين شود چرا كه در غير اين صورت يارانه ارزي به واردات از حجم بالاتري برخوردار خواهد شد.
دارندگان
چك هاي برگشتي ممنوع الخروج نيستند
از سوي ديگر مديركل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانك مركزي اعلام كرد كه دارندگان چك هاي برگشتي ممنوع الخروج نيستند.
اميرحسين امين آزاد در گفت وگو، با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه در محروميت هاي جديد براي دارندگان چك هاي برگشتي آيا ممنوع الخروج بودن نيز مدنظر است؟ عنوان كرد: اين بحث اصلا مطرح نيست.
وي تصريح كرد: در دستورالعمل مربوط به حساب ها جاري به هيچ وجه در مورد ممنوع الخروج بودن دارندگان چك هاي برگشتي بحثي را مطرح نكرده اند.گفتني است در دستورالعمل جديد بانك مركزي مربوط به حساب هاي جاري دارندگان چك هاي برگشتي تا هفت سال پس از پايان مهلت رفع سوءاثر از چك هاي برگشتي از دريافت خدمات بانكي محروم هستند.

 



فروش گازوئيل «يورو 5» در جايگاه ها از ماه آينده

معاون وزير نفت از آغاز عرضه گازوئيل كم گوگرد و «يورو 5» در جايگاههاي سوخت كشور از ماه آينده خبر داد.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر درباره جزئيات برنامه زمان بندي عرضه گازوئيل كم گوگرد و با استاندارد يورو پنج اتحاديه اروپا، گفت: تا پايان تير ماه سالجاري عرضه گازوئيل كم گوگرد در تهران و برخي از كلانشهرهاي كشور آغاز مي شود.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه در حال حاضر به طور متوسط روزانه 45 تا 50 ميليون ليتر گازوئيل در ناوگان حمل و نقل كشور مصرف مي شود، تصريح كرد: با بهره برداري از واحدهاي جديد تصفيه گازوئيل در پالايشگاه هاي نفت امام خميني شازند و تهران حداكثر تا پايان تير ماه عرضه اين فرآورده نفتي با استاندارد يورو آغاز مي شود.
وي با بيان اينكه براي سالجاري عرضه روزانه 23 ميليون ليتر گازوئيل يورو 4 و 5 در دستور كار وزارت نفت قرار دارد، اظهار داشت: با عرضه اين ميزان گازوئيل كم گوگرد حداقل نيمي از نياز ناوگان حمل و نقل كشور به اين فرآورده نفتي پوشش داده مي شود.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي نفت با يادآوري اينكه تهران و برخي از كلانشهرهاي كشور همچون مشهد مقدس در اولويت عرضه گازوئيل كم گوگرد قرار دارند، بيان كرد: در شرايط فعلي ساخت خطوط لوله انتقال گازوئيل كم گوگرد از پالايشگاه هاي نفت شازند و تهران به پايان رسيده است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه پس از عرضه گازوئيل كم گوگرد، عرضه بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 هدف گذاري شده است، يادآور شد: در حال حاضر اولويت با راه اندازي واحدهاي تصفيه گازوئيل پالايشگاه ها است.
ضيغمي همچنين درخصوص قيمت گذاري فروش بنزين با استاندارد يورو 4 و 5، توضيح داد: در حال حاضر برنامه اي براي تعيين قيمت جديد به منظور عرضه بنزين و گازوئيل با استاندارد يورو وجود ندارد.
ايران چهارمين كشور دارنده جايگاه سي ان جي جهان است
ايران هم اكنون با حدود 1880 باب جايگاه سي ان جي، پس از پاكستان، چين و آرژانتين مقام چهارم دنيا را ازنظر شمار جايگاه هاي سي ان جي به خود اختصاص داده است.
به گزارش شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، مدير برنامه ريزي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران در اين باره گفت: سال گذشته به طور ميانگين روزانه 16 ميليون متر مكعب گاز طبيعي فشرده شده (سي ان جي) در جايگاه هاي سي ان جي سراسر كشور توزيع شده است.
به گفته علي فراهاني، مصرف سي ان جي كل كشور در سال 90 بيش از 50 ميليارد و 840 ميليون متر مكعب بود كه اين ميزان معادل 25درصد سبد سوخت ناوگان خودروهاي كشور است.
فراهاني با تاكيد بر ساخت و راه اندازي 451 جايگاه جديد در سال 89 و 183 جايگاه جديد در سال 90 افزود: هم اكنون علاوه بر تحقق سهم 25درصدي گاز طبيعي فشرده در سبد سوخت كشور، در توسعه صنعت سي ان جي نيز رشد قابل ملاحظه اي ايجاد شده به نحوي كه در آستانه كسب مقام دومي دنيا از لحاظ شمار جايگاه هاي سي ان جي قرار داريم.
مدير برنامه ريزي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران تصريح كرد: در صورتي كه زيرساخت هاي لازم براي توسعه صنعت سي ان جي در كشور ايجاد نمي شد، هم اكنون شاهد مصرف همين مقدار بنزين دركشور بوديم كه هم اكنون گاز طبيعي جايگزين آن شده است.
به گزارش دريافتي با فرض تبديل ميزان مصرف سي ان جي سال 90 به بنزين و محاسبه هر تن بنزين به قيمت ثابت 1000 دلار ارزش سي ان جي مصرف شده در سال گذشته دست كم بيش از چهار ميليارد و 320 ميليون دلار بوده است.
كشورمان هم اكنون با حدود 1880 باب جايگاه سي ان جي، پس از پاكستان، چين و آرژانتين مقام چهارم دنيا را از نظر شمار جايگاه هاي سي ان جي به خود اختصاص داده است كه با افزايش شمار آن به 2500 باب در سال 91، ايران دو كشور چين و آرژانتين را پشت سر خواهد گذاشت و پس از پاكستان در مقام دوم قرار خواهد گرفت.

 



كوتاه اقتصادي

¤مديرعامل بنياد تعاون و توسعه كارآفريني زنان گفت: با اجراي آزمايشي طرح تعاون كشاورزي مهر زنان، نزديك به 10 هزار نفر مشغول كار مي شوند كه نياز به كمك دولت دارند.كبري محمدي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در اين طرح كه 6 مرحله دارد از فرآيند كاشت تا توزيع و مصرف پيش بيني شده است.وي ادامه داد: در حال حاضر از مسئولان درخواست شده تا اين طرح در دو استان تهران و گلستان به صورت آزمايشي انجام شود.
¤دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان گفت: توليد سيمان در دو ماهه نخست امسال به 11 ميليون و 393 هزار تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال 90 رشد 5/5 درصدي را نشان مي دهد.به گزارش شاتا، «محمدحسن پورخليل» افزود: ميزان توليد سيمان در ارديبهشت ماه سال جاري نيز به شش ميليون و 410 هزار تن رسيد.وي اظهار داشت: طي ماه هاي فروردين و ارديبهشت ماه سال جاري، ميزان توليد كلينكر به ميزان 11ميليون و 908 هزار تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه خود در دو ماه نخست سال 90 رشد شش درصدي را نشان مي دهد.
¤مجموع دارايي بانكهاي غيردولتي و موسسات اعتباري غيربانكي ايران در پايان بهمن ماه سال 90 به بيش از 445 هزار و 803 ميليارد تومان رسيد كه در مقايسه با بهمن ماه سال 88 بيش از 336 هزار ميليارد تومان افزايش داشته است. اين رقم در بهمن ماه سال 88 بيش از 79 هزار ميليارد تومان بوده است.به گزارش فارس، دارايي بانكهاي خصوصي ايران در بهمن ماه سال 89 نيز به 365 هزار ميليارد تومان رسيد كه طي يك سال بيش از 359 درصد افزايش نشان مي دهد.دارايي بانكهاي خصوصي ايران طي يك سال از بهمن 89 تا بهمن 90 نيز 9/21درصد رشد داشته است.
¤معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از وضع عوارض صادراتي بر روي مس كاتد و مفتول مسي خبر داد و گفت: عوارض صادراتي مس كاتد 100درصد و مفتول مسي 85درصد تعيين شد.حميد صافدل در گفتگو با مهر از وضع عوارض صادراتي بر روي مس كاتد و مفتول مسي خبر داد و گفت: شوراي اعصا بنا به پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد ماده 104 قانون برنامه پنجم، عوارض صادراتي مس كاتد و مفتول مسي را به ترتيب 100درصد و 85درصد تعيين كرد.
¤رئيس انجمن صنايع لبني اعلام كرد: كره و بستني از شمول قيمت گذاري خارج شده و جزو ليست كالاهاي بازگشت قيمت به اسفندماه نيستند.رضا باكري در گفت وگو با ايسنا درباره افزايش 10درصدي قيمت بستني اظهار كرد: اين محصول از سبد قيمت گذاري خارج شده و افزايش قيمت آن براساس هزينه هاي تمام شده غيرقانوني نيست.وي گفت: به منظور از دست ندادن بازار و جلوگيري از كاهش مصرف و قدرت خريد، بستني هاي پرمصرف تغيير قيمت نداشته اند و حتي با زيان هم فروخته مي شود اما در مجموع در سبد توليد، انواعي كه مصرف چنداني ندارند، افزايش قيمت يافته اند تا ضرر محصولات ديگر را جبران كنند.
¤معاون طرح و برنامه بيمه مركزي با اعلام اينكه مجوزهاي جديد به شركتهاي بيمه متقاضي به زودي صادر مي شود، گفت: بخشي از كارهاي مربوط به صدور مجوز به اتمام رسيده است.رحيم مصدق در گفت وگو با مهر در پاسخ به اين سوال كه ارائه مجوز به شركتهاي جديد بيمه در چه مرحله اي است، گفت: در حال حاضر بيمه مركزي ايران در حال انجام كارهاي كارشناسي و بررسي هاي لازم است.عضو هيئت عامل بيمه مركزي ايران تصريح كرد: پس از اتمام كارهاي مربوطه، شوراي عالي بيمه صدور مجوزها را بررسي كرده و مجوز فعاليت را صادر مي كند.

 



بزودي انجام مي شود
صادرات برق ايران به لبنان و سوريه

وزير نيرو گفت: بزودي صادرات برق ايران به لبنان و سوريه آغاز مي شود.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر حدود يكهزار و 200 مگاوات برق توسط ايران به عراق صادر مي شود.
وزير نيرو با اشاره به توافق 4 جانبه ايران، عراق، سوريه و لبنان براي تبادل انرژي الكتريكي، گفت: بر اين اساس از مجموع برق صادر شده به عراق بايد در فاز اول 100 مگاوات برق از مسير اين كشور همسايه به سوريه و لبنان ارسال شود.
اين عضو كابينه دولت دهم با يادآوري اينكه هر يك از كشورهاي لبنان و سوريه سهمي 50 مگاواتي از صادرات برق ايران دارند، اظهار داشت: در حال حاضر برخي از مسائل فني و عملياتي بين عراق، سوريه و لبنان براي تبادل برق در حال حل وفصل است.
اين مقام مسئول همچنين از اعزام گروه هاي كارشناسي به عراق براي آماده سازي زيرساخت هاي شبكه برق عراق به منظور اتصال با سوريه و لبنان خبر داد و اعلام كرد: در مجموع ايران براي تحويل برق مورد نياز به لبنان و سوريه آمادگي كامل دارد.
نامجو يكي از اهداف كليدي وزارت نيرو در برنامه پنجم توسعه را تبديل جمهوري اسلامي ايران به هاب انرژي الكتريكي و برق منطقه خاورميانه عنوان كرد و افزود: با امضاي قراردادهاي جديد صادرات برق با پاكستان، لبنان، سوريه در آينده قراردادهايي هم با برخي از كشورهاي همسايه براي افزايش صادرات برق امضا مي شود.
وي از رشد حدود 43 درصدي صادرات برق ايران از ابتداي سالجاري تاكنون خبر داد و افزود: از ابتداي سالجاري تاكنون يكهزار و 985 گيگاوات ساعت برق به كشورهاي همسايه صادر شده است.
به گفته وزير نيرو براي تبديل ايران به كانون انرژي الكتريكي و برق منطقه امضاي قراردادهاي واردات، صادرات، ترانزين و تهاتر برق ضروري به نظر مي رسد.
بنابراين گزارش، بهمن ماه سال گذشته نخستين سند همكاري راه اندازي بزرگترين شبكه برق جهان اسلام با حضور مقامات برقي ايران، لبنان، عراق و سوريه در تهران امضا شد كه با نهايي شدن اين پروژه، ايران سالانه يك ميليارد دلار درآمد كسب مي كند.
از سوي ديگر مذاكراتي با 3 كشور امارات متحده عربي، قطر و عمان به منظور تبادل سالانه 2000 مگاوات برق آغاز شده است.
يكي از سياست هاي كلان دولت در برنامه پنجم توسعه اتصال شبكه برق ايران به روسيه از مسير گرجستان يا ارمنستان، اتصال به شبكه برق لبنان از مسير تركيه و سوريه، اتصال به شبكه برق كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و شبه قاره هند است.
اين عضو كابينه دولت دهم همچنين در خصوص زمان اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها و افزايش قيمت آب و برق توضيح داد: پس از ابلاغ قانون بودجه سالجاري توسط مجلس شوراي اسلامي تغييراتي در منابع مالي و درآمدهاي اجراي اين قانون اعمال شده است.
وي با يادآوري اينكه مطابق با قانون بودجه بايد يكسري هماهنگي هاي بيشتري بين اعضاي كابينه دولت و ستاد هدفمندي يارانه ها انجام شود، بيان كرد: همچنين در نشستهاي مشترك بايد بار ديگر سناريوهاي قيمتي حاملهاي مختلف انرژي همچون آب و برق مورد بررسي مجدد قرار بگيرد.
نامجو در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان اجراي فاز دوم هدفمندي تا تيرماه سالجاري وجود دارد؟ توضيح داد: هنوز جمع بندي نهايي درباره سناريوهاي قيمتي حاصل نشده و از اين رو نمي توان زماني را براي اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها اعلام كرد.
وزير نيرو همچنين در خصوص جزئيات افزايش قيمت آب و برق در فاز دوم هدفمندي يارانه ها، گفت: وزارت نيرو و پيش تر سناريوهاي قيمتي خود را به دولت و ستاد هدفمندي يارانه ها ارائه كرده است اما هنوز مشخص نيست كه آيا سناريوهاي پيشنهادي وزارت نيرو در فاز دوم هدفمندي اجرا مي شود يا خير؟
آغاز عمليات اجرايي نيروگاه «مگري»
در شهريور امسال
ايران و جمهوري ارمنستان براي آغاز عمليات اجرايي نيروگاه برقابي «مگري» بر روي رودخانه ارس در شهريور ماه امسال توافق كردند.
«مجيد نامجو» وزير نيرو ايران و «آرمن موسيسيان» وزير انرژي و منابع طبيعي جمهوري ارمنستان توافق كردند كه عمليات اجرايي نيروگاه برقابي مگري روز اول شهريورماه امسال (22 اوت 2012 ميلادي) آغاز شود.
اين توافق در جريان سفر يكروزه وزير نيرو به ارمنستان حاصل شد.
بر اين اساس، قرار است عمليات اجرايي نيروگاه برقابي مگري بر روي رودخانه ارس با ظرفيت 130 مگاوات در خاك هر يك از دو كشور، روز اول شهريورماه امسال در نزديكي مرز جلفا - نوردوز آغاز شود.
اين نيروگاه از سوي ارمنستان در منطقه «مگري» و از سوي ايران در منطقه «قره چيلر» احداث خواهد شد.

 



حفاري و تكميل 11 حلقه چاه جديد در سال جاري

مدير عمليات حفاري خشكي 2 شركت ملي حفاري ايران، از پايان عمليات حفاري و تكميل 11 حلقه چاه توسعه اي به وسيله ناوگان اين مديريت از ابتداي سال جاري تاكنون خبر داد.
به گزارش ايرنا «مسعود افشار» افزود: از ابتداي سال تاكنون با تلاش مستمر كاركنان اين شركت 33 هزار و 951 متر حفاري در حوزه هاي نفتي كشور انجام شد كه 33 هزار و 132 متر آن مربوط به چاه هاي توسعه اي (جديد) بوده است.
وي با اشاره به پيوستن دستگاه حفاري سنگين 38 فتح به ناوگان تحت مديريت عمليات 2 حفاري، اظهار داشت: با اضافه شدن اين دكل، شماره دستگاه هاي اين بخش به 23 دستگاه افزايش يافت.
افشار تعداد چاه هاي حفاري شده در سال گذشته را 56 حلقه اعلام و تصريح كرد: هم اكنون گستره فعاليت مديريت عمليات خشكي 2 شركت ملي حفاري مناطق نفت خيز جنوب، شركت نفت مناطق مركزي و پروژه هاي حفاري در ميدان هاي نفتي آزادگان شمالي، جنوبي و يادآوران است.
مدير عمليات حفاري خشكي 2 شركت ملي حفاري ايران در زمينه برنامه هاي سال جاري افزود: شتاب بخشي در تحقق پروژه ها، رعايت بيش از پيش استانداردها و اعمال مقررات تعريف شده از سوي اچ اس ايي، افزايش ضريب ايمني در كار، آموزش كاركنان و به كارگيري دستگاه هاي حفاري جديد با توجه به روند توسعه اي كارها، مهمترين سرفصل برنامه هاي اين مديريت در سال توليد ملي است.بنابراين گزارش، شركت ملي حفاري ايران به منظور دستيابي به اهداف كيفي و شتاب بخشي به اجراي پروژه هاي حفاري و خدمات فني و تخصصي اين صنعت، اقدام به ايجاد مديريت هاي عمليات حفاري خشكي يك، 2 و 3، مديريت عمليات حفاري دريا، مديريت نگهداري و تعميرات دستگاه ها و تجهيزات (نت) و مديريت سيالات كرده است.

 



كولرهاي گازي مصرف برق را 60 درصد افزايش مي دهد

بررسي ها نشان مي دهد استفاده از كولرهاي گازي قبض برق مشتركان را با افزايش رقمي معادل 140 هزار تومان مواجه مي كند.
استفاده از كولرهاي گازي يا اسپيلت با اضافه كردن 70 هزار تومان در هر ماه به هزينه برق مصرفي، در دوره دوماهه صدور قبض برق تاثيري معادل يك ميليون و 400 هزار ريال دارد.
در اين زمينه مديرعامل سازمان بهره وري انرژي در آستانه تابستان نسبت به هزينه بسيار بالاي استفاده از كولرهاي گازي هشدار داد.
سعيد مهذب ترابي در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: بررسي ها نشان مي دهد استفاده از كولرهاي گازي و اسپيلت ها كه در سال هاي اخير بسيار رايج شده اند، حدود 50 تا 60 درصد مصرف برق را افزايش مي دهد.
اين مقام مسئول با اشاره به اين كه استفاده از اين كولرها هزينه برق مصرفي را ماهانه 700 هزار ريال افزايش مي دهد، افزود: اين در حالي است كه استفاده از كولرهاي آبي با برچسب A به همين ميزان مصرف برق را كاهش مي دهد.
به گفته مهذب ترابي، محاسبه ها نشان مي دهد كه هزينه برق استفاده از كولرهاي آبي در يك ماه 140 هزار ريال اما هزينه برق كولرهاي گازي ماهانه 840 هزار ريال تمام مي شود و اين بدان معني است كه هر مشترك به ازاي استفاده از كولر گازي در يك دوره دو ماهه بايد يك ميليون و 400 هزار ريال هزينه برق بيشتري بپردازد.
مديرعامل سازمان بهره وري انرژي با درخواست از مشتركان بخش هاي مختلف بويژه بخش خانگي براي اين كه ميزان مصرف برق خود را كنترل و مديريت كنند، گفت: منع ورود كالاهاي سرمايشي و گرمايشي پايين تر از درجه B و A از طريق وزارت نيرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت دارايي نيز در حال پيگيري است و در اين خصوص، تاكنون نشست ها و هماهنگي خوبي با گمرك برگزار شده است.
وي با تاكيد دوباره بر لزوم رعايت اصلاح الگوي مصرف گفت: از مشتركان درخواست مي كنيم حداكثر صرفه جويي را رعايت و مصارف خود را كنترل كنند.

 



در سال تحصيلي گذشته صورت گرفت
توزيع بيش از يك ميليارد بسته شير ميان دانش آموزان كشور

دبير كميته شير مدارس از توزيع بيش از يك ميليارد بسته شير ميان دانش آموزان كشور در سال تحصيلي گذشته خبر داد.
عليرضا كريميان در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در قانون بودجه سال جاري 250 ميليارد تومان به شير مدارس اختصاص يافته كه براساس رايزني با معاونت نظارت راهبردي رئيس جمهوري قول تخصيص 100 درصد آن گرفته شده است.
دبير كميته شير مدارس كشور افزود: اين در حالي است كه برخلاف سال هاي گذشته كه رديف اعتباري آن در كنار نان غني شده بود، براي نخستين بار در قوانين بودجه كشور، در بودجه 91 رديف اعتباري اختصاصي با عنوان سلامت و امنيت تغذيه (شير مدارس) پيش بيني شد كه به اين ترتيب تمام 250 ميليارد تومان اختصاص يافته يك توفيق بزرگ براي ارتقاي سطح كمي و كيفي توزيع شير مدارس است.
وي با بيان اينكه در سال گذشته 14 ميليون نفر زير پوشش جامعه هدف كميته شير مدارس قرار داشتند، گفت: در سال تحصيلي گذشته يك ميليارد و 170 ميليون بسته شير ميان دانش آموزان 100 هزار واحد آموزشي توزيع شده كه تا دورترين نقاط مرزي كشور را نيز شامل مي شد.
كريميان كسب رتبه نخست فرهنگ سازي مصرف شير از طريق شيرمدارس براي ايران توسط فدراسيون بين المللي شير (IDF) از بين 52 كشور را دستاورد ارزشمند دانست و اظهار داشت: در حال حاضر از ميان 100 كشور مجري طرح كشورهايي نظير تركيه و عراق هم با الگوگيري از ايران اين طرح را اجرا مي كنند.
دبير كميته شير مدارس، با اعلام اينكه با تخصيص اعتبار تازه براي شير مدارس در سال جاري، دستاوردهايي نظير رونق نسبي واحدهاي توليدي شير مدارس، بهبود سيستم ناوگان حمل ونقل شير مدارس و همچنين اثرگذاري مستقيم بر سلامت شهروندان جامعه حاصل خواهد آمد، اظهار داشت: اين مسئله برطرف كننده نگراني ما از بازار لبنيات كشور و مشكلاتي كه مديران صنايع لبني كشور با آن دست به گريبان شده اند، نيست و در واقع اگر فضاي كسب و كار براي اين صنايع مناسب نباشد، در نهايت مصرف كنندگان لطمه اصلي را مي بينند.

 



غضنفري خبرداد
رشد 30 درصدي صادرات غيرنفتي در 2 ماه نخست امسال

وزير صنعت، معدن و تجارت از رشد 30درصدي صادرات غيرنفتي در 2 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
غضنفري گفت: صادرات غيرنفتي به جز ميعانات گازي و پتروشيمي در 2 ماه نخست امسال به 3 ميليارد دلار رسيد حال آنكه اين رقم درسال گذشته درحدود 2 ميليارد دلار بود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت، غضنفري همچنين از اولين فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش خصوصي براي اجراي 12 پروژه جديد صنعتي با فناوري بالا و سرمايه 100 ميليارد توماني در هشت استان كمتر توسعه يافته خبر داد.
وي افزود: احداث اين پروژه ها در استان هايي است كه فرايند صنعتي شدن در آنها كمتر پيش رفته يا در شهرهاي كمتر توسعه يافته پيش بيني شده است. غضنفري با تصريح بر اينكه تا پايان امسال اين مسير را ادامه خواهيم داد، عنوان كرد: اين طرح ها را در قالب 20 تا 30 پروژه تا پايان سال ادامه خواهيم داد و در صورتي كه بخش خصوصي حاضر به مشاركت نشد، خودمان وارد عمل مي شويم.
وزير صنعت، معدن و تجارت از اجراي اين پروژه ها در استان هايي همچون آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، لرستان، اردبيل، خراسان شمالي، كردستان، سمنان، زنجان و مركزي خبر داد.
وي با بيان اينكه اين فراخوان در قالب يكي از محورهاي 10 گانه اين وزارتخانه درسال توليدملي با موضوع «توسعه صنايع نوين به ويژه در مناطق كمتر توسعه يافته» است، گفت: به طور معمول در سفرهاي استاني آنچه كه به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته مي شود آن است كه با تشويق بخش خصوصي و بانكها فرايند صنعتي شدن طي شود.
غضنفري همچنين در پاسخ به پرسشي درباره ميزان خريد مازاد گندم كشاورزان از ابتداي برداشت و ميزان وجوه پرداختي به كشاورزان و گندمكاران گفت: با قدرداني از همه كشاورزان و گندمكاران بايد بگويم كه تاكنون نزديك به يك ميليون تن گندم توسط شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي از كشاورزان خريداري شده است.
وي با اشاره به اينكه براساس فرمول جديد خريد تضميني، هم اكنون 134مركز خريد فعال است كه آمادگي افزايش اين مراكز به 700 مركز نيز وجود دارد گفت: تا زمان حاضر نيز نزديك به 400 ميليارد تومان وجوه به كشاورزان پرداخت شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد براينكه پرداخت وجوه كشاورزان به صورت نقد و در كمتر از 48 ساعت پس از تحويل گندم درحال انجام است، ادامه داد: 25 تومان اضافه مبلغ خريدكه پاداش توليد است و اخيرا به تصويب رسيده نيز به تمام كشاورزاني كه از ابتداي فصل فروش گندم تحويل داده اند، پرداخت مي شود و هيچگونه بدهي و معوقه درحال حاضر نداريم.
غضنفري همچنين درباره ظرفيت سيلوهاي گندم عنوان كرد: ظرفيت براي ذخيره سازي بالا است و امكان ذخيره سازي 10تا 11ميليون تن گندم در مراكز ذخيره سازي در قالب سيلوهاي استاندارد و مراكزي به عنوان چادر و غيره وجود داردكه در صورت نياز اين از مكان ها نيز استفاده خواهيم كرد.
غضنفري با بيان اين جمله كه گمان نمي كنم براي ذخيره سازي گندم نيازي به مكان هاي روباز نگهداري گندم داشته باشيم، افزود: با توجه به اينكه شركت بازرگاني دولتي و هم بخش خصوصي ظرفيت هاي خوبي دارند، قطعا به نياز ذخيره سازي پاسخ داده مي شود.
وي درعين حال گفت: درحال حاضر برخي صاحبان سيلوهاي بخش خصوصي از ما مي خواهند تا گندم خريداري شده را به مراكز نگهداري آنها تحويل دهيم تا از اين طريق گندم خريداري شده ظرفيت هاي خالي سيلو فعالان اقتصادي را پر كند.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: به دليل احداث سيلو هاي جديد در دولت هاي نهم و دهم، ظرفيت ذخيره سازي چندين برابر شده است.

 



حاج رسولي ها: ذخاير 140سد كشور در شرايط مطلوب قرار دارد

مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران از شرايط مطلوب ذخاير 140 سد كشور خبر داد.
محمد حاج رسولي ها در گفت وگو با فارس، افزود: از مجموع 147 سد كشور هفت سد در استان هاي خوزستان، اصفهان، سيستان وبلوچستان، هرمزگان، ميناب و ايلام نسبت به سال گذشته داراي شرايط مطلوبي نيستند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر شرايط مخازن سدهاي كشور اينگونه است كه 51درصد حجم مخازن سدهاي كشور داراي آب هستند كه حدود 24 ميليارد مترمكعب مي شود و نسبت به سال گذشته تغييري نداشته است.
به گفته مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران، سدهاي كرخه و دز در خوزستان، زاينده رود اصفهان، پيشين سيستان وبلوچستان، استقلال هرمزگان، ميناب و ايلام هفت سدي هستند كه داراي شرايط نامطلوب از لحاظ حجم مخازن هستند.
حاج رسولي ها ادامه داد: در سال جاري با احتساب سد گتوند 17 سد با حجم
7 /4ميليارد مترمكعب در برنامه افتتاح قرار دارند.

 



بهره برداري از مخزن يك ميليون بشكه اي ذخيره نفت بهرگان

بهره برداري از مخزن ذخيره سازي نفت خام با ظرفيت يك ميليون بشكه در منطقه بهرگان آغاز شد.
در مراسم افتتاحيه اين پروژه ملي، محمدرضا خواجه جهرمي، رئيس منطقه بهرگان با اشاره به سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني گفت: اين پروژه بزرگ با حمايت مديرعامل نفت فلات قاره و تلاش و همت كاركنان منطقه بهرگان به بهره برداري رسيده است.
وي با اشاره به اينكه همه مراحل ساخت مخزن يك ميليون بشكه اي منطقه بهرگان توسط متخصصان ايراني انجام شده است، گفت: طراحي و اجراي اتصال خطوط لوله ارتجاعي به منظور در سرويس قرار دادن مخزن A1 به طول تقريبي يك كيلومتر در سطح كارخانجات و مخازن خشكي و ... در مدت كوتاهي با كار شبانه روزي كاركنان سختكوش منطقه بهرگان به سرانجام رسيده است.خواجه جهرمي ضمن اشاره به احداث مخازن ذخيره سازي نفت خام، مواردي مانند انجام فاز دوم فرايند تصفيه پساب هاي بهداشتي بهرگان، احياي چاه هاي قديمي ميدان سروش و توسعه ميدان هنديجان شمالي را به عنوان مهمترين فعاليت هاي در دست اجرا در منطقه بهرگان مورد اشاره قرار داد و گفت: منطقه بهرگان ، پيشتاز صنعت نفت دريايي كشور به حساب مي آيد چرا كه در دهه 30 شمسي، توليد نفت براي نخستين بار در آب هاي فلات قاره ايران و در منطقه بهرگان به واقعيت پيوست، در همين حال با نوسازي هاي صورت گرفته، اين منطقه براي فعاليت طي 50 سال آينده به خوبي تجهيز شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14