(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 21 خرداد 1391 - شماره 20228

شعارهاي ضدآمريكايي و ضد اسرائيلي در اعتراض هاي مردمي يمن
مدير سابق سي ان ان : در آمريكا رئيس جمهور هم كاره اي نيست
افزايش خشونت هاي نژادي در يونان هزاران نفر را به خيابان ها كشاند
نماينده روسيه در سازمان ملل: قطر و عربستان پول و اسلحه ندهند بحران سوريه حل مي شود
عذرخواهي بعد از قتل عام سناريوي تكراري ناتو در افغانستان
هلاكت 6 نظامي فرانسوي در شرق افغانستان
القاعده با انفجار اتوبوس در پيشاور 19 غيرنظامي را به قتل رساند
مردم : تا سرنگوني آل خليفه مقاومت مي كنيم
تظاهرات گسترده ضد حكومتي در شهرهاي اردن
سكوت مقامات اماراتي مقابل اهانت خواننده آمريكايي به اسلام
تظاهرات ضددولتي هواداران 22 گروه مخالف در نپال
اعتراض هاي دانشجويي در كانادا شدت گرفت



شعارهاي ضدآمريكايي و ضد اسرائيلي در اعتراض هاي مردمي يمن

شعارهاي ضدآمريكايي و ضد اسرائيلي در صنعا و شهرهاي ديگر يمن طنين انداز شد و مردم اين كشور از دولت خواستند هرگونه رابطه با آمريكا را قطع كند.
مردم يمن با برگزاري تظاهرات خواستار دخالت نكردن بيگانگان در امور داخلي كشورشان به ويژه آمريكا، عربستان و اسرائيل شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعار «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل» سر مي دادند از دولت يمن خواستند هرگونه رابطه با آمريكا و رژيم صهيونيستي را قطع كند.تظاهركنندگان همچنين از دولت خواستند ارتش را بازسازي كرده و خويشاوندان علي عبدالله صالح ديكتاتور سابق را بركنار كند.
مردم يمن تاكيد كردند انقلابشان تا نابودي كامل رژيم گذشته ادامه دارد و بر تحقق اهداف انقلابي همچنان پافشاري مي كنند.

 



مدير سابق سي ان ان : در آمريكا رئيس جمهور هم كاره اي نيست

مدير سابق سي ان ان تأكيد كرد در ايالات متحده نه مردم بر كشورشان حكومت مي كنند و نه رئيس جمهور سياست هاي واشنگتن را تعيين مي كند بلكه كنترل همه امور در دست ثروتمندان و لابي صهيونيستي است.
«دني شكتر»، مدير سابق شبكه خبري سي ان ان طي گفت وگويي با خبرگزاري فارس گفت: مردم آمريكا تصور مي كنند خود بر سرنوشت كشورشان دخيل هستند و به آن حكومت مي كنند اما حقيقت اين است كه حتي رئيس جمهور اين كشور نيز در تعيين سياست هاي واشنگتن هيچ كاره است... در آمريكا هر كس ثروت داشته باشد مي تواند با اتخاذ سياست هاي نمادين مردم اين كشور را فريب دهد و در پشت پرده صرفاً به تأمين منافع خود بپردازد.

 



افزايش خشونت هاي نژادي در يونان هزاران نفر را به خيابان ها كشاند

هزاران نفر از مهاجران در يونان در اعتراض به حملات و اقدامات نژادپرستانه در پايتخت اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» هزاران نفر از مهاجران ساكن آتن روز جمعه در اعتراض به افزايش حملات نژادپرستانه به خيابان ها ريخته خواستار توقف اين روند شدند.
بحران اقتصادي و نبود كار باعث افزايش خشونت هاي نژادپرستانه در اين كشور اروپايي شده است. يونان در ميان ساير كشورهاي اروپايي و در كنار اسپانيا بالاترين نرخ بيكاري را دارد.
يك روز قبل از برگزاري اين تظاهرات نيز نماينده حزب راستگراي «طلوع طلايي» در يك برنامه زنده تلويزيوني كه درخصوص بحران اقتصادي برگزار شده بود، جلوي چشمان ميليون ها بيننده يك زن سياستمدار ديگر را به باد كتك گرفت.
اين روزها بحران اقتصادي در اروپا باعث افزايش خشونت و شكاف هاي سياسي شده و كار را به درگيري هاي فيزيكي و خشونت هاي نژادپرستي كشانده است.
يونان طي روزهاي آينده انتخابات مهم و سرنوشت ساز پارلماني را در پيش دارد. بسياري نتيجه اين انتخابات را به سرنوشت سياسي-اقتصادي اين كشور گره زده و آن را حتي براي كل اتحاديه اروپا و منطقه يورو حياتي مي دانند. زمان برگزاري اين انتخابات 28 خرداد عنوان شده است.

 



نماينده روسيه در سازمان ملل: قطر و عربستان پول و اسلحه ندهند بحران سوريه حل مي شود

نماينده روسيه در سازمان ملل متحد از عربستان سعودي و قطر به دليل حمايت مالي و پشتيباني تسليحاتي از گروه هاي مخالف در سوريه انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري پرس تي وي، ويتالي چوركين گفت، ما شاهد اين هستيم كه عربستان سعودي و قطر آشكارا از مخالفان مسلح در سوريه حمايت مالي و تسليحاتي مي كنند.
وي نسبت به قتل عام هاي اخير در سوريه ابراز نگراني كرد و گفت كشورها بايد از حمايت تسليحاتي و مالي تروريست ها دست بردارند.
در همين رابطه نماينده مجلس سوريه تاكيد كرد، سلاح هايي كه در اختيار عناصر مسلح و تروريست ها قرار مي گيرد ساخت رژيم صهيونيستي است.
زهير غنوم گفت، قطر امروزه در حال ايفاي نقش اسرائيل در منطقه است و از تروريست هاي مسلح حمايت مالي و تسليحاتي مي كند. وي از كوفي عنان فرستاده سازمان ملل متحد خواست كشورهايي كه از عناصر مسلح حمايت مالي و تسليحاتي مي كنند تحت فشار قرار دهد تا بحران سوريه حل و فصل شود.
سامر الدبس نماينده مجلس الشعب سوريه نيز اظهار داشت، آمريكا به دنبال جايگزين كردن سناريوي جديدي به جاي طرح كوفي عنان در سوريه است.
وي افزود، در اين برنامه جديد آمريكا تلاش مي كند با وقت كشي و چراغ سبز نشان دادن به گروه هاي تروريستي و مسلح به آنها براي ارتكاب جنايات هرچه بيشتر در سوريه فرصت كافي بدهد.
شبكه تلويزيوني المنار نيز از حضور جاسوسان انگليسي، قطري، در مرز لبنان با سوريه براي آگاهي از روند قاچاق سلاح به سوريه خبر داد.
اين شبكه تلويزيوني افزود، اين افراد در مناطق مختلف مرزي سوريه تردد كرده و با شورشيان و مخالفان سوريه و همچنين با يك جريان اساسي در شمال لبنان كه به جريان المستقبل نزديك است ملاقات كرده اند.
اين در حالي است كه يك خبرنگار انگليسي اذعان كرد عناصر مسلح وابسته به ارتش آزاد سوريه با هدف قرار دادن خبرنگاران تلاش مي كنند تا ارتش سوريه را مسئول قتل خبرنگاران معرفي كنند. همچنين نخست وزير تركيه طي اظهاراتي شديداللحن عليه بشار اسد رئيس جمهور سوريه مدعي شد كه اسد ديگر نمي تواند در سوريه بماند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه كه از بدو آغاز ناآرامي ها از سال گذشته در سوريه بدون در نظر گرفتن فعاليت گروه هاي تروريستي عليه دولت و ملت سوريه مواضع خصمانه اي عليه دولت بشار اسد اتخاذ و تركيه را تبديل به پايگاه گروه هاي مسلح سوري كرده بار ديگر از سياست هاي بشار اسد انتقاد كرد.اردوغان با اشاره به اظهارات اخير بان كي مون دبير كل سازمان ملل در مورد تحولات سوريه و طرح كوفي عنان مدعي شد كه سخنان بان كي مون نشانگر به بن بست رسيدن طرح كوفي عنان در مورد سوريه است.اردوغان در همسويي با بشار اسد گفت كه ديگر نمي تواند در سوريه بماند.

 



گزارش خبري كيهان
عذرخواهي بعد از قتل عام سناريوي تكراري ناتو در افغانستان

ناتو كشتار عمدي زنان و كودكان بي گناه شرق افغانستان را با سناريوي تكراري و مشمئز كننده عذرخواهي همراه كرد.
ماجراي كشتار ناجوانمردانه هفت كودك، پنج زن و شش مرد غيرنظامي به نيمه هاي شب چهارشنبه هفته گذشته برمي گردد؛ اين افراد بي گناه كه در مراسم جشن عروسي يكي از روستاهاي استان «لوگر» افغانستان شركت داشتند، توسط جنگنده هاي ناتو بمباران و كشته مي شوند. اين كشتار كه هر ماه و هرچند هفته يكبار تكرار مي شود، آه را از نهاد مردم بي دفاع و مظلوم استان لوگر و سپس ساير مناطق افغانستان برآورد و شخص «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان هم شديدا عليه اين حمله و كشتار ناجوانمردانه موضع گرفت.
سران آمريكا و ناتو كه از ابتدا و طبق روال هميشگي خود، منكر چنين كشتاري شدند، پس از آنكه شرايط را نامساعد ديدند، يكبار ديگر سناريوي عذرخواهي نمايشي خود را تكرار كردند و شخص ژنرال «جان آلن» فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان با پررويي و وقاحت تمام از مردم اين كشور و استان لوگر عذر خواست.
اين عذرخواهي كه هرچند ماه يكبار تكرار مي شود، در واقع زشت ترين و غيرانساني ترين حركتي است كه يك فرد و يا كشور مي تواند از خود بروز دهد.
عذرخواهي مزورانه و آكنده از دروغ آلن در حالي صورت مي گيرد كه آمريكا و پنتاگون با امكانات و تكنولوژي اي كه در اختيار دارند، به راحتي مي توانند اهداف خود را براي بمباران شناسايي كنند. حتي در همين پايگاه اينترنتي «گوگل ايرتز» بهترين نقشه هاي هوايي وجود دارد و خانه هاي مردم به راحتي قابل شناسايي هستند. اينكه ژنرال آلن و ديگر مقامات آمريكايي بارها تكرار كرده و مي كنند كه منازل مردم اشتباهاً هدف قرار گرفته است، به شوخي مي ماند و هيچكس آنرا باور نمي كند.
آمريكا كه داعيه دموكراسي دارد، چطور مجالس عروسي، مدارس و منازل مردم را هدف قرار مي دهد.
در خبرهاي دو سه روز اخير آمده بود كه نظاميان ناتو قصد حمله به چند شبه نظامي طالبان را داشته اند. آيا اين عذر بدتر از گناه نيست؟! قبل از هر چيز، مگر طالبان دست پرورده خود آمريكايي ها نيست؟ علاوه بر آن، كدام منطق انساني حكم مي كند كه ناتو به خاطر يك عنصر طالبان، محله و يا مدرسه اي را با خاك يكسان كند؟
اما كارشناسان چيز ديگري مي گويند؛ آمريكا مردم افغانستان را به اين خاطر هدف قرار مي دهد كه در دل آنها رعب و وحشت ايجاد كند. ناتو خوب مي داند كه مقاومت كنوني عليه اشغالگران در افغانستان، يك مقاومت مردمي است، به همين خاطر، مي خواهد اين مقاومت را در هم بشكند. مشكل آمريكا در افغانستان، خود مردم اين كشور است.
به هر حال، اين بار، مردم و دولت افغانستان نه تنها، عذرخواهي ناتو را جدي نگرفته اند، بلكه به آن اعتراض نيز كرده اند.
هشدار كابل به واشنگتن
سخنگوي دولت افغانستان از عمليات خودسرانه نيروهاي آمريكايي كه به كشتار غيرنظاميان منجر شد به شدت انتقاد كرد.
ايمل فيضي در نشست خبري در كابل با اشاره به كشته شدن 18 غيرنظامي افغان بر اثر بمباران نيروهاي آمريكايي در استان لوگر افغانستان گفت: اين عمليات زماني اجرا شد كه نيروهاي افغان، مخالفان مسلح را در استان لوگر محاصره كرده بودند، اما نيروهاي آمريكايي دراقدامي يكجانبه منطقه را بمباران كردند.
وي تأكيد كرد: در جلسه فوق العاده هيئت دولت افغانستان كه شنبه برگزار شد دولت از آمريكا خواست در زمينه جلوگيري از عمليات خودسرانه و كشتار غيرنظاميان تصميم جدي اتخاذ كند زيرا اگر چنين عملياتي ادامه يابد افغانستان آن را نوعي «تجاوز» به خاك خود تلقي خواهد كرد.
وي متذكر شد: رئيس جمهور افغانستان درباره جلوگيري از تلفات غيرنظاميان با فرمانده كل نيروهاي ناتو و سفير آمريكا در كابل ديدار و گفت وگو كرد.

 



هلاكت 6 نظامي فرانسوي در شرق افغانستان

افراد مسلح 6 نظامي فرانسوي را در شرق افغانستان به هلاكت رساندند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز نظاميان فرانسوي در كمين افراد مسلح در استان «كاپيسا» گرفتار شدند و بر اثر تيراندازي شش نظامي فرانسوي به هلاكت رسيدند. در مورد شمار زخمي ها و يا انهدام ادوات گزارشي نرسيد.
«فرانسوا اولاند» رئيس جمهور سوسياليست فرانسه، اخيرا اعلام كرده بود كه همه نظاميان فرانسوي را تا پايان سال جاري ميلادي (10دي) از افغانستان خارج مي كند. فرانسه دوران «نيكلا ساركوزي» متحد نزديك آمريكا در به اصطلاح جنگ عليه تروريسم بود.

 



القاعده با انفجار اتوبوس در پيشاور 19 غيرنظامي را به قتل رساند

بر اثر انفجار بمب در يك اتوبوس در حال حركت در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان، 19 نفر جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، ديروز يك اتوبوس حامل 40 سرنشين، بر اثر انفجار بمب منهدم شد. اين اتوبوس در حال انتقال كارمندان دولتي از شهر «پيشاور» به شهر «چارسادا» بود كه بمب منفجر شد و جان 19 غيرنظامي را گرفت. هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است. گفتني است طالبان محلي در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان از جمله شهر پيشاور بسيار فعال است.
حملات انتحاري عناصر وابسته به طالبان محلي طي سال هاي اخير حملات انتحاري زيادي را در پيشاور انجام داده و جان صدها غيرنظامي را گرفته اند. در پاكستان گروه هاي تروريستي و تبهكار بسيار فعال هستند.
واكنش به اظهارات پانتا
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دولت پاكستان ديروز نسبت به اظهارات «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا شديدا واكنش نشان داد. پانتا گفته بود، پاكستان به كشوري امن براي تروريست ها تبديل شده است.
«معظم علي خان» سخنگوي وزارت خارجه دولت پاكستان در بيانيه اي اعلام كرد: اسلام آباد احساس مي كند وزير دفاع آمريكا برخي از مسائل پيچيده از جمله تلاش هاي پاكستان در مسير جنگ عليه تروريسم و افراط گرايي را ناديده گرفته است.
در اين بيانيه آمده است: مسئله جنگ عليه تروريسم در پاكستان بايد در چارچوب پيشبرد روند صلح در افغانستان و منطقه به طور وسيع تر مشاهده شود.
سخنگوي وزارت خارجه دولت اسلام آباد تاكيد كرد: پاكستان بارها اعلام كرده كه هرگز اجازه نخواهد داد از اين كشور عليه ديگر كشورها استفاده شود و يا كشورش به پناهگاه امني براي شبه نظاميان تبديل شود.
وي افزود: پاكستان با در نظر گرفتن منافع ملي خود در حال مبارزه عليه تروريسم و افراط گرايي بوده و هيچ كس نبايد نسبت به عزم و اراده اين كشور در اين زمينه شك و ابهامي داشته باشد.
وي قاطعانه تاكيد كرد: پاكستان قويا معتقد است چنين اظهاراتي از سوي مقام هاي آمريكايي نادرست و در روند ايجاد صلح و ثبات در منطقه اخلال ايجاد مي كند.
از سوي ديگر، رسانه هاي خبري محلي نوشتند: وزارت خارجه پاكستان واكنش شديد خود را نسبت به سخنان پانتا در حالي نشان داد كه هم اكنون «پيتر ليوي» معاون وزير دفاع دولت واشنگتن براي بحث و مذاكره با مقام هاي اسلام آباد در خصوص بازگشايي مجدد مسير تردد خودروهاي تداركاتي نيروهاي ناتو در اسلام آباد بسر مي برد.
گفتني است، وزير دفاع آمريكا در دهلي نو گفته بود كه آمريكا به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين خود در مناطق قبايلي پاكستان علي رغم شكايت و اعتراض دولت اسلام آباد ادامه خواهد داد.
وي در جريان سفر اخير به كابل نيز گفته بود كه واشنگتن صبر و شكيبايي خود را مبني بر اين كه پاكستان اقدامي براي نابودي پناهگاه هاي شبه نظاميان انجام نمي دهد، از دست داده است.

 



جنگ و گريز در خيابان هاي بحرين
مردم : تا سرنگوني آل خليفه مقاومت مي كنيم

ده ها هزار بحريني روز جمعه با برگزاري تظاهرات در منامه و ديگر شهرهاي اين كشور به دستگيري مجدد نبيل رجب فعال برجسته حقوق بشر اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري پرس تي وي، تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي عليه آل خليفه سر مي دادند خواستار پايان حكمراني اين خاندان شدند و تاكيد كردند تا سرنگوني حمد بن عيسي آل خليفه دست از تظاهرات برنمي دارند.
مردم بحرين اظهار داشتند آل خليفه مسئول كشتار مردم بي گناه بحرين است و بايد محاكمه و مجازات شود.
تظاهركنندگان خواستار آزادي تمامي زندانيان سياسي به ويژه نبيل رجب و عبدالهادي الخواجه از فعالان برجسته حقوق بشري بحرين شدند.
اين تظاهرات در حالي صورت گرفت كه نيروهاي آل خليفه به مردم يورش بردند و بر اثر پرتاب گاز اشك آور و گلوله عده زيادي مجروح شدند.
مزدوران آل خليفه با تعقيب تظاهركنندگان در خيابان ها و كوچه ها برخي از معترضان را با خودرو زير گرفتند.
نيروهاي آل خليفه همچنين برخي از تظاهركنندگان را بازداشت و به مكان هاي نامعلومي انتقال دادند.
از سوي ديگر دادگاه بحرين يك كودك 11 ساله بحريني را به اتهام شركت در تظاهرات محاكمه كرد!
اين اولين بار نيست كه مقامات بحريني كودكان را به اين اتهام دستگير و راهي دادگاه مي كنند.
همچنين اهالي شهر القطيف عربستان سعودي به نشانه همبستگي با مردم بحرين تظاهرات برگزار كردند.
تظاهركنندگان اقدام نيروهاي رژيم بحرين در سركوب معترضان بي دفاع كه خواستار آزادي بازداشت شدگان هستند را محكوم كردند.

 



تظاهرات گسترده ضد حكومتي در شهرهاي اردن

اردني ها در اعتراض به تصميم دولت مبني بر افزايش قيمت ها تظاهرات كردند و خواستار اصلاحات سياسي و اقتصادي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم اردن پس از برگزاري نمازجمعه به خيابان هاي شهر امان و ديگر شهرهاي اردن آمدند تا خشم خود را از تصميم دولت مبني بر افزايش قيمت ها نشان دهند.
تظاهركنندگان ضمن تأكيد بر اين نكته كه تا تحقق خواسته هايشان به تظاهرات ادامه خواهند داد شعار مي دادند: «به گرسنه نگه داشتن ملت پايان دهيد.»
بحران اقتصادي كه بر اين كشور سايه افكنده است، در پي اقدام ماه گذشته دولت فايزالطراونه به افزايش قيمت برخي از فرآورده هاي نفتي و تعرفه برق در بخش هاي صنعتي و تجاري تشديد شده است.
دولت اردن علت اين اقدام را جلوگيري از افزايش كسري بودجه امسال كه به بيش از 9 ميليارد دلار رسيده است، اعلام كرد و هشدار داد ماليات بيشتري به منظور همين هدف وضع مي كند.
اردني ها از ژانويه 2011 تاكنون با برگزاري تظاهرات متعدد خواستار اصلاحات سياسي از جمله نخست وزير با آراي مردمي و پايان فساد در اين كشور شده اند.
از زمان آغاز تظاهرات، ملك عبدالله دوم پادشاه اردن براي فرونشاندن خشم معترضان، دو نخست وزير اين كشور را بر كنار كرده است.
ملك عبدالله دوم همچنين با اصلاح 42 اصل از قانون اساسي 60 ساله اردن، به پارلمان اين كشور نقش قوي تري در عرصه تصميم گيري داده است.

 



سكوت مقامات اماراتي مقابل اهانت خواننده آمريكايي به اسلام

مقامات اماراتي در واكنشي بحث برانگيز ، در قبال توهين هاي يك خواننده آمريكايي به مردم اين كشور و شعائر اسلامي سكوت مرگباري اختيار كردند.
مقامات شيخ نشين امارات اخيرا در حالي از يك خواننده آمريكايي براي اجراي كنسرت در اين كشور دعوت به عمل آوردند كه او در اجراي قبلي خود به صراحت به اسلام و مسلمانان توهين كرده بود. مسئولان اماراتي با وجود آگاهي از توهين اين خواننده طرفدار صهيونيست ها به شعائر اسلامي، از وي براي برگزاري كنسرتي در ابوظبي دعوت كردند و زمينه ادامه توهين هاي اين خواننده را فراهم ساختند .
اين خواننده كه با پوشش تبليغ براي صلح وارد منطقه شده است در ورزشگاه جزيره ياس در سواحل ابوظبي به اجراي زنده برنامه پرداخت.
وي در نخستين اجراي خود در اين جزيره تصاوير بسيار بزرگي از صليب را به نمايش گذاشت و شركت كنندگان اماراتي در اين كنسرت را فرزندان نامشروع لقب داد. رسانه هاي اماراتي نوشتند ، حدود 25 هزار نفر در محل برگزاري كنسرت خواننده آمريكايي حضور داشتند و توهين هاي وي را شاهد بودند.
خواننده آمريكايي تلاش كرد در طول برنامه خود در ابوظبي به صورت افراطي در برابر مخاطبانش از نماد صليب، كلمات توهين آميز ركيك و جنسي استفاده كند.
اين كنسرت با حضور بازيگراني با لباس راهبان مسيحي به رنگ قرمز آغاز شد كه همزمان پشت سر آنها صليبي بسيار بزرگ به نمايش درآمد و بارها نمادهاي اسلامي از جمله حجاب مورد تمسخر قرار گرفت. كنسرت اين خواننده آمريكايي در امارات پس از سفر وي به اراضي اشغالي اجرا شد.
توهين به مردم امارات و نمادهاي اسلامي توسط خواننده آمريكايي در ابوظبي در حالي با سكوت مقامات اماراتي روبرو مي شود كه دولت امارات كوچك ترين اعتراضي به وضعيت اقتصادي، سياسي و اجتماعي را با مجازاتهايي مانند زندانهاي طولاني و بدون محاكمه و سلب تابعيت پاسخ مي دهد. به نوشته رسانه هاي اماراتي ، خواننده آمريكايي در ادامه كنسرت خود در ابوظبي ، ماسكي بر صورت خود قرار داد كه شبيه به حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر بود. اين اقدام حتي يهوديان حاضر در اين مراسم را شگفت زده كرد.

 



تظاهرات ضددولتي هواداران 22 گروه مخالف در نپال

مخالفان دولت نپال در اعتراض به تصميم نخست وزير اين كشور در برگزاري مجدد انتخابات پارلماني تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها اين تظاهرات روز جمعه و به دعوت 22 گروه و جناح مخالف نپال برگزار شد.
به دنبال نافرجام ماندن تلاش ها براي تدوين قانون اساسي جديد و درخواست يك جانبه نخست وزير اين كشور براي برگزاري انتخابات احزاب مخالف دولت اين تظاهرات را برگزار كردند.
در اين تظاهرات «پسوشيل كويرالا» رهبر حزب مخالف كنگره نپال سخنراني كرد و خواستار استعفاي نخست وزير شد.
با توجه به خروج سه حزب سياسي از ائتلاف حاكم بابورام بهاتاراي نخست وزير احتمالا ناچار به كناره گيري از قدرت خواهد شد.
احزاب جناح مخالف هشدار داده اند كه اگر نخست وزير استعفا ندهد معترضان براي ساقط كردن وي مجددا به خيابان ها خواهند آمد.
نپال يكي از فقيرترين كشورهاي دنيا در منطقه كوهستاني هيماليا بين هند و چين واقع شده است.

 



اعتراض هاي دانشجويي در كانادا شدت گرفت

دانشجويان معترض به افزايش شهريه هاي دانشگاهي با پليس ضدشورش مونترال كانادا به زد و خورد پرداختند.
مركز شهر مونترال كانادا جمعه شب بار ديگر به صحنه تظاهرات دانشجويي عليه افزايش شهريه هاي دانشگاه ها و خشونت هاي پليس و در نهايت موجي از دستگيري ها تبديل شد.
بنا به اعلام رسانه هاي كانادايي جوانان معترض با رساندن خود به جمعيت 20 هزار نفري كه براي تماشاي مسابقات اتومبيلراني فرمول يك در حال حركت بودند ، با پليس ضد شورش درگير شدند.پليس دستگيري 12 نفر را تاييد كرده اما گزارش ها حاكي است شمار بازداشتي ها بيش از اين تعداد است. مسابقات فرمول يك از امروز آغاز مي شود.
اين گزارش مي افزايد، پليس كانادا براي متفرق كردن معترضان علاوه بر استفاده از نارنجك هاي بيهوش كننده، از گاز فلفل، باتوم و حتي هلي كوپتر استفاده كرد. اين زد و خوردها تا ساعت يك بعدازظهر ادامه داشت. گفتني است دولت محلي مونترال براي جبران كسري بودجه تصميم دارد طي 7 سال آينده به شهريه هاي دانشجويي 1800 دلار بيفزايد. در همين راستا دولت محلي كانادا به دنبال اجراي لايحه اي موسوم به «لايحه 78» است كه خشم دانشجويان را برانگيخته است. خبرگزاري فرانسه نيز در اين باره اعلام كرد، دانشجويان در اعتراض هاي خود مي گويند چرا دولت براي برگزاري يك مسابقه اتومبيلراني اين همه هزينه مي كند اما حاضر نيست براي دانشجويان هزينه كند.
گفتني است از زمان آغاز اين اعتراض ها (فوريه) تاكنون پليس كانادا نزديك به 3000 نفر را بازداشت و شماري را نيز مجروح كرده است.
دانشجويان با برگزاري اين تجمعات به دنبال جلوگيري از اجراي لايحه 78 هستند چرا كه با شروع سال تحصيلي جديد (شهريورماه) بايد با هزينه هاي جديد به دانشگاه ها بروند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14