(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 30 خرداد 1391 - شماره 20235

تقدير دانشجويان از سربازان گمنام امام زمان (عج)
شرايط را براي اسلامي كردن دانشگاه ها مهيا كنيم
آثار شهيد مطهري كتب دانشگاهي شود
حركت براي اسلامي كردن دانشگاه ها و اجراي نقشه جامع علمي



تقدير دانشجويان از سربازان گمنام امام زمان (عج)

در پي دستگيري عوامل اصلي ترور دانشمندان هسته اي كشورمان توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دانشجويان و دانشگاهيان از اين اقدام قاطعانه وزارت اطلاعات تقدير كردند .
دبيرتشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان از وزارت اطلاعات به پاس دستگيري عوامل ترور دانشمندان هسته اي قدرداني كرد.
سيدعلي موسوي دبيرتشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور با اشاره به دستگيري عوامل ترور دانشمندان هسته اي توسط وزارت اطلاعات گفت: دانشجويان از سربازان گمنام امام زمان(عج) به پاس تلاششان درجهت دستگيري عاملان ترور دانشمندان تقدير مي كنند.
وي ضمن سپاس از تلاش هاي بي وقفه دانشمندان هسته اي كشورمان در راستاي دستيابي كشورمان به انرژي صلح آميز هسته اي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران خون هاي فراواني براي استقلال خود پرداخته و استقلال علمي ازجمله مباحثي است كه كشورمان به صورت جدي پيگير آن است.
دبير انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران نيز در اين راستا گفت : خون شهداي هسته اي زمينه ساز پيشرفت هاي بيشتر كشورمان است.
علي عبدي با اشاره به دستگيري عوامل ترور دانشمندان هسته اي كشورمان، گفت: اعلام دستگيري عوامل ترور شهيدان مجيد شهرياري و مصطفي احمدي روشن در روزهاي قبل از طرف سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات همه مردم ايران را خوشحال كرد.
وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه «رشد شتابنده علمي و فتح قله هاي دانش كه با همت و عزم جوانان مؤمن و غيور و توانائي چون مصطفاي شهيد رونق يافته، امروز قائم به هيچ فردي نيست» افزود: اگر چه دولت هاي تروريست همچنان به دنبال حذف فيزيكي دانشمندان هسته اي كشورمان هستند وليكن خون همين دانشمندان زمينه ساز پيشرفت هاي هسته اي خواهد شد. دبير انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران در پايان گفت: به نمايندگي از جامعه دانشگاهي كشور از همكاران آقاي مصلحي در وزارت اطلاعات و تمامي سربازان گمنامي كه يقينا طي عمليات پيچيده اطلاعاتي موفق به دستگيري اين سفاكان مزدور رژيم صهيونيستي شدند، تقدير و تشكر مي كنم.
دفتر تحكيم وحدت نيز با صدور اطلاعيه اي از اقدام وزارت اطلاعات در پي دستگيري عوامل ترور دانشمندان هسته اي تقدير كرد.
در بخشي از بيانيه دفتر تحكيم وحدت آمده است : دفتر تحكيم وحدت به نمايندگي از دانشجويان ايران اسلامي، بر خود تكليف مي داند از اين اقدام عزتمندانه و قاطعانه كمال سپاسگزاري را اعلام داشته و همچنين به رهبر فرزانه انقلاب، ملت سرافراز ايران اسلامي و خانواده شهداي هسته اي تبريك مي گوييم.

 



شرايط را براي اسلامي كردن دانشگاه ها مهيا كنيم

سيد صدرا حسيني
همواره زماني كه صفحات دانشگاه رسانه ها را ورق مي زنيم با عنوان دانشگاه اسلامي و يا اسلامي شدن دانشگاه ها روبرو مي شويم ولي اين سوال همواره در ذهن مخاطبان جولان مي دهد كه با همه اين شعارها و نوشته ها مسئولان امر دانشگاهي تا چه اندازه توانسته اند در نيل به اين هدف متعالي نظام يعني اسلامي سازي دانشگاه ها موفق شوند ؟
از سوي ديگر شاهد آن هستيم كه اسلامي شدن دانشگاه ها با برخي برداشت هاي سطحي از سوي مسئولان امر مواجه شده و به محاق رفته است ، برداشت هايي كه هر چند در سطح خود نفي نمي شوند و ضروري مي نمايند ولي مراد از اسلامي شدن دانشگاه ها هرگز اين قبيل امور نبوده و نيست .
يكي از اين برداشت هاي سطحي از اسلامي شدن دانشگاه ها تفكيك جنسيتي است و صد البته كه مراد نگارنده اين سطور نفي پاكسازي محيط هاي آموزشي از مفاسد نبوده و نيست بلكه غرض نشان دادن اين واقعيت است كه هرگز مراد از دانشگاه اسلامي مواردي چون تفكيك جنسيتي و يا پخش اذان به هنگام رسيدن وقت نماز در مراكز علمي و دانشگاهي كشور نبوده و نيست هر چند يك دانشگاه اسلامي ضرورتا و بايد به مباني ديني احترام گذاشته و مجري احكام مقدس و نوراني اسلام در سطح خرد و كلان باشد . از اين رو است كه رهبر معظم انقلاب طي ديداري با تاكيد بر برخي برداشت هاي ناقص از اسلامي شدن دانشگاه ها بر اين نكته تاكيد مي كنند:« البته من هم مي توانم اين را احساس كنم كه منظور از اسلامي شدن دانشگاه ها، هميشه و همه جا و نزد همه درست فهميده نشده باشد، بعضي ها آن را خيلي محدود، كوچك و ضعيف فهميده اند .
برخي گمان مي كنند اسلامي شدن دانشگاه ها براي اولين بار پس از انقلاب مطرح شده است ولي اين موضوع و مطالبه به حق سابقه اي ديرينه به عمر انقلاب شكوهمند اسلامي دارد .
امام خميني براي نخستين بار اواخر دهه 40از اين اصطلاح استفاده و بر اسلامي شدن دانشگاه ها تاكيد نموده اند . با پيروزي انقلاب اسلامي توجه به اسلامي شدن دانشگاه ها به صورتي جدي در دستور كار نهادهاي فرهنگ ساز كشور قرار گرفت ، انقلاب فرهنگي به تعطيلي سه ساله دانشگاه ها منجر و شوراي انقلاب فرهنگي نيز تشكيل شد.
در نتيجه اصلاحات انجام شده، چند واحد معارف به درس ها اضافه و تعدادي از اساتيد نيز حذف شدند اما روح سكولار علوم وارداتي همچنان در دانشگاه ها باقي ماند .
از اين رو است كه در ساليان متمادي همچنان شاهد بازخواني علومي هستيم كه در غرب توليد شده و اساتيد و دانشجويان ما هر چند مسلمان و معتقد به خود اين جرات را نمي دهند كه مباني سكولار علوم غربي را به چالش كشيده و آن را نقد كنند .
در راستاي تلاش براي اسلامي سازي دانشگاه ها بعد از انقلاب فرهنگي در سال 66نيز نخستين مصوبه به نام «آئين نامه حفظ و حدود آداب اسلامي» كه بخش عمده اي از آن مربوط به دانشگاه ها بود به تصويب رسيد و در سال75 شوراي عالي انقلاب فرهنگي «سند دانشگاه اسلامي» را به تصويب رساند .
البته نمي توان تلاش ها براي رسيدن به يك دانشگاه ايده آل اسلامي را نفي و بر آن قلم بطلان كشيد ولي طبيعي است و آگاهان نيز بر اين نكته اذعان دارند كه وضعيت دانشگاه هاي كشور از حيث مباني اسلامي چه از لحاظ شكلي و چه محتوايي و ماهوي مطلوب نبوده و با وضع مطلوب فاصله زيادي دارد .
صد البته، اين ادعا نافي آن نيست كه دانشجويان كشورمان دانشجوياني مومن و معتقد بوده و هستند، مراسم اعتكاف و حضور خيل كثير دانشگاهيان در اين مراسم معنوي خود مويد اين نكته است ولي وقتي دانشجويان مومن و حزب اللهي در ساختاري قرار مي گيرند كه روح سكولار علوم انساني غربي در جسم آن ساري و جاري است نمي توانيم انتظار داشته باشيم دانشگاه ها اسلامي شده اند . از اين رو است كه رهبر انقلاب با تاكيد بر معتقد بودن دانشگاهيان كشور به مباني اسلامي مي فرمايند:« اينجانب از راه هاي گوناگون از حقايق محيط هاي علمي و دانشگاهي كسب اطلاع مي كنم و با طبيعت دانشگاه نيز آشنايي دارم و بر همين اساس با همه وجود معتقدم كه در ايران اسلامي، دانشگاه ها به لحاظ علمي، روشن بيني ديني و عمق ايمان مذهبي، رشد زيادي كرده، اما در عين حال هنوز دانشگاههايمان، اسلامي نشده است .
كوتاه سخن آنكه اسلامي شدن دانشگاه ها همواره در صدر مطالبات رهبر عزيز انقلاب قرار داشته و دارد ، ايشان طي ديداري با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت علوم در سال 75 به صراحت از اينكه «دانشگاه امروز ما اسلامي نيست» گلايه كردند و خواستار اسلامي شدن دانشگاه ها شده و فرمودند: اسلامي كردن دانشگاه ها به مفهوم يك تحول بنيادين است كه در تاريخ اين كشور، ماندگار خواهد شد.
مقام معظم رهبري در عين حال هرگونه سستي و كم كاري در اين زمينه را باعث عقب ماندن شديد ملت دانسته و متذكر شده اند: اكنون زمان عمل است و بايد با حكمت و تدبير حركت كرد، اگر چنين نكنيد ملت چند سال به عقب خواهد افتاد و خسارت خواهد ديد و افتخار انجام اين كار از شما سلب خواهد شد .
ايشان در همين ديدار تكليف اسلامي كردن دانشگاه ها را متوجه مسئولان و دست اندركاران وزارت فرهنگ و آموزش عالي دانسته و فرمودند: اسلامي كردن دانشگاه ها به مفهوم يك تحول بنيادين است كه در تاريخ اين كشور، ماندگار خواهد شد و تحقق اين مهم مستلزم يك تصميم گيري كلان و عملي و نيز اجراي يك روش صحيح، مدون، قانوني، منطقي و حساب شده است. دانشگاه امروز ما اسلامي نيست و بايد اسلامي شود و براي اين منظور يك تحول عميق، بنيادين، دلسوزانه، بلند مدت، برنامه ريزي شده و همه جانبه، ضروري و اجتناب ناپذير است.
از زمان دستور صريحي كه رهبر معظم انقلاب به مسئولان وزارت علوم دولت آقاي هاشمي دادند، تاكنون 16 سال مي گذرد.
اندكي پس از اين پيام يعني در سال 1376 دولتي به روي كار آمد كه به روشني نشان مي داد اعتقادي به آرمان اسلامي كردن دانشگاه ندارد، اما در دوره جديد مديريت اجرايي كشور تمايل به اين ايده در اظهارات مجريان ديده مي شود و همين، انتظار نزديك شدن به تحقق آن را فزوني مي بخشد. عظمت آرمان اسلامي سازي دانشگاه در حدي هست كه چشمان همگان تنها به دست مجريان دستگاه آموزش عالي نباشد. اين هدفي است كه با يك حركت جمعي از سوي تمامي دست اندركاران دلسوز نظام علمي كشور قابل دست يابي است. بايستي شرايط براي ارائه راهكار از سوي تمامي شخصيت ها و تشكل هاي دانشگاهي و حوزه در جهت رسيدن به دانشگاه اسلامي فراهم شود.

 



آثار شهيد مطهري كتب دانشگاهي شود

معاون فرهنگي وزير علوم مي گويد كه برخي از آثار متفكران انقلاب اسلامي همچون شهيد مطهري اين توانمندي را دارد تا جزو سرفصل دروس و يا حتي عنوان درسي شود .
به گزارش فارس غلامرضا خواجه سروي معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم، تحقيقات و فناوري از لزوم استفاده از انديشه هاي انديشمندان مسلمان ازجمله شهيد ان مطهري و آويني سخن گفت .
خواجه سروي اضافه كرد: عملياتي كردن انديشه هاي متفكران بومي با تاكيد بر متفكران انقلاب اسلامي در سرفصل دروس و متون وزارت علوم گنجانده شده است تا با استفاده از منابع، منابع جديد توليد كنيم .
وي بر اين نكته تاكيد كرد كه برخي از آثار بزرگان اين قابليت را دارد تا جزو سرفصل دروس و يا حتي عنوان درسي شود . خواجه سروي پيشنهاد كرد كه برخي آثار شهيد مطهري با برخي تغييرات به متن درسي تبديل شود .

 



حركت براي اسلامي كردن دانشگاه ها و اجراي نقشه جامع علمي

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تاكيد كرد: ما در موضوعاتي مانند اجراي نقشه جامع علمي كشور، اسلامي شدن دانشگاه ها، كميسيون آموزش و تحقيقات را يكي از بازوهاي توانمند شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي دانيم.
محمدمهدي زاهدي در هجدهمين جلسه شوراي ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور، با بيان اينكه بنده با توجه به سابقه حضورم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اين نهاد مهم و خدوم كشور آشنا هستم، اظهار داشت: ما در موضوعاتي مانند اجراي نقشه جامع علمي كشور، اسلامي شدن دانشگاه ها، كميسيون آموزش و تحقيقات را يكي از بازوهاي توانمند شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي دانيم.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در مورد پيشنهاد به كميسيون متبوع خود تصريح كرد: من پس از انتخاب براي اين مسئوليت به اعضاي كميسيون پيشنهاد تشكيل كميته تحول در علوم انساني و دانشگاه اسلامي را دادم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14