(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 30 خرداد 1391 - شماره 20235

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جزئيات دستگيري 20 نفراز عوامل ترور شهداي هسته اي
مباحث مستند و حقوقي هيئت ايراني در مسكو اشتون براي پاسخ مهلت خواست
احمدي نژاد در گفت وگو با روزنامه آلماني «فرانكفورتر»:
اگر ايران محل زندگي مستشاران آمريكايي بود شاهد رفتار تبعيض آميز آژانس نبوديم
هاآرتص: برخي نمايندگان 1+5 از مسكو عازم تل آويو مي شوند
صفوي : تفكر شهيد چمران ، مقابل هرگونه سازش با آمريكا بود
علي لاريجاني:غربي ها نمي توانند در مذاكرات چيزي به ايران تحميل كنند
نيويورك تايمز: جنگ مخفي غرب عليه برنامه هسته اي ايران موفق نبوده است
هاشمي رفسنجاني: ديدگاه شهيد مطهري مبناي خوبي براي مقوله حجاب و عفاف است
باهنر: اولويت مجلس نهم اجراي دقيق برنامه پنجم است



وزير اطلاعات تشريح كرد
جزئيات دستگيري 20 نفراز عوامل ترور شهداي هسته اي

وزير اطلاعات در سخناني جزئيات دستگيري 20 نفر از عوامل مرتبط با ترور شهداي هسته اي كشورمان را تشريح كرد.
حجت الاسلام والمسلمين «حيدر مصلحي» وزير اطلاعات روز يكشنبه در گفت وگويي تلويزيوني با تبريك موفقيت سربازان گمنام امام زمان(عج) در دستگيري عوامل ترور دانشمندان هسته اي كشور افزود: دلايل فني و متعددي سبب عدم تشريح چگونگي و مكان دستگيري تروريست ها طي چند روز گذشته شد.
وي اضافه كرد: هميشه متهمي كه بازداشت مي شود، هدف دستگيري نيست و در بسياري موارد از طريق او مي خواهيم ساير مرتبطان وي را پيدا كنيم؛ از طرف ديگر در بسياري از موارد براساس نياز تا مدتي، ارتباط قبلي متهمان با همدستانشان، يا با شبكه مورد نظر يا با سرويس اطلاعاتي حريف را ادامه مي دهيم و به اصطلاح اطلاعاتي، فرد را سفيد نگه مي داريم و از اين طريق به جمع آوري اطلاعات از حريف ادامه مي دهيم يا اطلاعات فريب به خورد حريف مي دهيم.
وزير اطلاعات ادامه داد: وقتي طرف مقابل نداند كه بازداشت شدگان از چه زماني در اختيار ما بوده اند، عملا به اين معناست كه نخواهد دانست از چه زماني تماس هايي كه ظاهرا با عوامل خود مي گرفته، ما دريافت كنندگان پيام هايش بوده ايم؛ ضمن آنكه نمي داند از چه زماني اطلاعاتي كه به عنوان حاصل جمع آوري هاي متهمان دريافت مي كرده، عملا اطلاعات فريبي دريافتي از ما بوده است.
مصلحي همچنين در مورد مناطقي كه عوامل تروريستي در آنجا بازداشت شده اند، اظهار داشت: مكان و مناطق بازداشت متهمان پس از رفع محذوريت ها اعلام خواهد شد.
وي درباره اتهامات عوامل بازداشتي نيز گفت: به دليل آن كه در حال حاضر پرونده در دست تحقيق است، بايد مدتي صبر كرد تا ساير اتهامات كاملا محرز و مستند شود اما در مجموع، اتهامات آنها بيش از آن است كه در اطلاعيه اخير وزارت اطلاعات آمده بود.
وي در اين باره افزود: به طور نمونه در ترور شهيد دكتر علي محمدي پيش از اين، فقط عامل اصلي بمب گذاري بازداشت شده بود و در آن زمان تيم همكاران او اعم از عناصر شناسايي و پشتيباني را دستگير نكرديم كه با پيگيري هاي بعدي و با تكميل جمع آوري ها سرانجام تعدادي از همكاران معدوم «جمالي فشي» را در شبكه هاي اخير بازداشت كرديم.
وزير اطلاعات درباره ارتباط عوامل يك شبكه تروريستي مرتبط با رژيم جعلي اسرائيل كه فروردين ماه امسال همراه با بمب هاي سنگين و سلاح هاي مختلف و ساير تجهيزات نظامي بازداشت شدند و درصدد انجام اقدامات خرابكارانه در كشور بودند با عوامل دستگير شده اخير نيز گفت: به طور قطع اين دو شبكه با يكديگر در كشور، تماس مستقيم داشتند.
مصلحي با تاكيد بر اينكه جمع آوري هاي اطلاعاتي در اين خصوص به خارج از كشور نيز كشيده شده است، تصريح كرد: دليل كشيده شدن جمع آوري هاي اطلاعاتي به خارج آن است كه رژيم صهيونيستي در اقدامات تروريستي گذشته مطلقا تنها نبوده است.
به گفته وي، رژيم صهيونيستي فقط نقش يك نقاب را ايفا كرده و آنها از اطلاعات، امكانات، آموزش و ارتباط دو سرويس CIA و MI6 در چند عمليات گذشته بهره برده اند.
مصلحي با بيان اينكه همان واقعيتي كه در صحنه هاي سياسي عملياتي چند دهه گذشته مي بينيد، عين همان را در چند عمليات تروريستي اخير مشاهده مي كنيد، خاطرنشان كرد كه اين به معناي آن است كه «جنگ نيابتي» توسط يك موجوديت جعلي موسوم به اسرائيل و «نقش حمايتي» آن با حمايت تمام عيار توسط دولت هاي آمريكا و انگليس صورت مي گيرد.
وي افزود: عين اين واقعيت را در جنگ هاي پنهان، نبردهاي اطلاعاتي و عمليات تروريستي رژيم اشغالگر قدس مشاهده مي كنيد؛ واضح ترين مصداق آن را در چند عمليات انجام شده در كشور مي بينيد.
وزير اطلاعات افزود: اين واقعيت را به خصوص اينكه وزارت اطلاعات مجراي نفوذي به دستگاه هاي اطلاعاتي-امنيتي رژيم اشغالگر قدس دست يافته، به عينه مشاهده مي كنيم و در موقع لازم در اين خصوص افشاگري خواهيم كرد.
مصلحي برخورداري رژيم صهيونيستي از حمايت هاي بسيار زياد برخي كشورها را يادآور شد و گفت: آن رژيم حداكثر استفاده ممكن را از خاك و تسهيلات چندين كشور در اين قبيل عمليات مي كند.
وي اضافه كرد: در كشفيات مربوط به دو شبكه اخير ملاحظه شد كه رژيم اشغالگر قدس از خاك يك كشور همسايه مجاور خاك كشورمان، حداكثر بهره برداري را كرده است به طوري كه حتي در آن كشور، پايگاه آموزش تروريستي و پادگان نظامي در اختيار دارند.
ضمن آنكه ستاد عملياتي مشترك آمريكا، انگليس و رژيم اشغالگر قدس در همانجا مستقر است و عليه كشور ما سناريوهايي را طراحي و اجرا مي كند.
وزير اطلاعات ادامه داد: البته يقين داريم كه اين وضعيت با اطلاع و با اجازه دولت كشور همسايه نيست؛ همچنين در اطلاعات جمع آوري شده در مورد دو شبكه اخير مشاهده شد كه تروريست ها به راحتي و به فراواني از خاك يك كشور همسايه براي رفت و آمد آزادانه به سرزمين هاي اشغالي و براي نقل و انتقال اسلحه و مواد انفجاري استفاده مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: اين واقعيت بسيار تلخي است كه دولت هاي مورد نظر (همسايه) بايد درنظر داشته باشند و راهكاري براي حل اين مشكل پيدا كنند زيرا اين وضعيت براي هيچ همسايه اي قابل تحمل نيست.
وي يادآور شد: البته پيش از اين نيز بهره برداري مثلث خبيث آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي از خاك برخي از همسايگان كشف شده بود كه قصد داريم از اين پس هشدار لازم را به نحو مقتضي به آنها بدهيم.
گفتني است وزارت اطلاعات 25 خرداد ماه جاري با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: عوامل اصلي ترور شهيدان «مجيد شهرياري»، «مصطفي احمدي روشن» و «رضا قشقايي» شناسايي شده و طي سلسله عمليات برق آسا و مقتدرانه در مناطق مختلف دستگير شده و به بازداشتگاه ها منتقل شدند.

 



گزارش خبري كيهان از روز اول مذاكرات
مباحث مستند و حقوقي هيئت ايراني در مسكو اشتون براي پاسخ مهلت خواست

دور اول و دوم مذاكرات ايران و گروه 1+5 (روسيه، چين، فرانسه، انگليس، آمريكا به همراه آلمان) كه ديروز ساعت 30:11 به وقت تهران در هتل گولدن رويال (حلقه طلايي) شهر مسكو آغاز شد با بررسي محورهاي 5 گانه طرح پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران پايان يافت.
رياست هيئت مذاكره كننده كشورمان همچون مذاكرات قبلي برعهده دكتر سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران است و رياست هيئت مذاكره كننده 1+5 را نيز خانم «كاترين اشتون» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا برعهده دارد.
« علي باقري » معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از دور دوم مذاكرات مسكو در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تبريك مبعث پيامبر اعظم (ص) به سؤالات آنان پاسخ گفت.
وي در تشريح دور نخست مذاكرات مسكو، گفت: امروز نخستين روز گفت وگو هاي ايران و 1+5 در مسكو بود كه در دو نوبت بين طرفين برگزار شد. در جلسه صبح، ايران براساس توافقات استانبول 2 و گفت وگوي معاونان در ژنو، چارچوب جامعي را به طور دقيق ارايه كرد. اين چارچوب در بغداد ارائه شده بود، اما در مسكو به طور تفصيلي و دقيق ارائه شد كه شامل پنج محور اصلي مي شود.
باقري اين محورها را شامل 1-اصول راهنماي مورد توافق دو طرف، 2- اهداف، 3- موضوعات، 4- ساختار شكلي فرآيند گفت وگوها و 5- گام هاي متقابل دو طرف كه بايد برداشته شود، عنوان كرد.
معاون جليلي خاطرنشان كرد: پنج گام متقابلي كه از طرف ايران به طرف مقابل ارائه شد، مباني و نتيجه هر گام و همين طور اقداماتي كه دو طرف بايد انجام دهند، در آن لحاظ شده بود. وي گفت: از نظر ايران برداشتن اين پنج گام مي تواند روند را به درستي پيش ببرد. اين پنج گام، پيوسته و به هم ارتباط دروني دارد و مي تواند پيشرفت جدي را در گفت وگوها پديد آورد.
باقري خاطرنشان كرد: در گام هاي متقابلي كه ما مطرح كرديم حق غني سازي ايران به عنوان عضو مسئول NPT مورد تأكيد قرار گرفت، همين طور اقدامات شفاف ساز و اعتمادساز طرف مقابل و اقدامات همكاري جويانه اي كه دو طرف مي توانند هم در عرصه هسته اي و غير هسته اي انجام دهند.
وي اضافه كرد: آنچه ايران بر آن تأكيد دارد و در جلسه امروز بر آن تصريح شد كه راهكار اصلي پيشرفت در عرصه گفت وگوها جلب اعتماد ملت ايران و پاسخ مناسب به اقدامات ايران در عرصه هاي مختلف براي تثبيت حقوق هسته اي خود است.
باقري ادامه داد: ايران در جلسه عصر به طور مستدل، حقوقي و فني و براساس واقعيات پاسخ جامعي را به پيشنهاد 1+5 كه در گفت وگوهاي بغداد ارائه شده بود، مطرح كرد و اين پاسخ را به طور تفصيلي براي طرف مقابل تبيين كرد. وي خاطرنشان كرد: هم بحث هاي ارائه شده در نشست صبح و هم بحث هاي ارائه شده در نشست عصر توسط ايران، مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت.
معاون سعيد جليلي با بيان اينكه صبح و عصر دو گفت وگوي جدي و سازنده را با طرف مقابل برگزار كرديم، خاطرنشان كرد: در عرصه هاي مختلف چه در بيان پيشنهاداتمان و چه در نقد پيشنهاد طرف مقابل، دقيقا در چارچوب معيارهاي قانوني صحبت كرديم.در جلسه عصر به طور دقيق و براساس مفاد اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي و هم مفاد منشور ملل متحد، غيرقانوني بودن ارجاع موضوع فعاليت هاي هسته اي ايران از شوراي حكام به شوراي امنيت و صدور قطعنامه هاي تحريمي شوراي امنيت را براي طرف مقابل به طور تفصيلي تبيين كرديم.
وي اضافه كرد: پس از پايان صحبت هاي آقاي جليلي، خانم كاترين اشتون به نمايندگي از 6 كشور با تشكر از تبيين ديدگاه هاي ايران چه در عرصه مفاد پيشنهادي طرف ايراني و چه در عرصه نقد پيشنهادات 1+5 از جليلي خواست تا فردا به طرف مقابل فرصت داده شود، در هر دو موضوع يعني هم پيشنهادهاي طرف ايراني و هم نقد پيشنهاد 1+5 تامل كنند.
وي با اعلام اينكه جلسه سه شنبه 12 ظهر برگزار مي شود، خاطرنشان كرد: پاسخ طرف مقابل را در هر دو عرصه خواهيم شنيد.
پيش از آغاز مذاكرات نيز هيئت ايراني تاكيد كرده بود كه اگر حقوق هسته اي ايران ناديده گرفته شود، درباره غني سازي 20 درصد مذاكره نخواهد كرد. اين پاسخ ايران در واكنش به ادعاي برخي رسانه ها و محافل غربي داده شد كه مدعي شده اند.
بحث درباره تعليق غني سازي 20 درصد در ايران محور اصلي گفت وگوهاي مسكو است.
«سعيد جليلي» دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز پيش از ورود به نشست ايران و 1+5 در مسكو در گفت وگويي عنوان كرد: اين نشست آزموني براي 1+5 است كه نشان دهند با پيشرفت جمهوري اسلامي ايران مخالفند يا خير.
به گزارش خبرگزاري ها يك ديپلمات عضو هيئت ايراني در مسكو نيز پيش از آغاز دور اول گفت وگوها اعلام كرد كه گروه 1+5 در اين دور از مذاكرات با يك رهيافت منسجم از سوي تيم ايراني مواجه خواهد شد.
وي اضافه كرد: ايران يك راهبرد 3 گامي را در اين مذاكرات در پيش خواهد گرفت. گام اول از اين راهبرد انتقاد از فرصت سوزي يك ماهه گروه 1+5 از مذاكرات بغداد به اين سو و عدم برگزاري نشست معاونين است.
اين منبع گفت: 1+5 كاملاً در اين باره توجيه خواهد شد كه به اين روند به شانس پيشرفت در مسكو ضربه زده است.
اين ديپلمات ايراني گام دوم راهبرد ايران را ورود جدي و محتوايي به بحث درباره محور مدنظر 1+5 ناميد و گفت: ايران پاسخ هايي روشن، مستند و مبتني بر NPT به پيشنهادهاي غرب آماده كرده است كه به تفصيل براي تيم 1+5 توضيح داده خواهد شد.
وي اين امر را روشن ترين دليل بر جديت ايران در مذاكرات مسكو دانست.
اين عضو هيئت ايراني در مسكو در ادامه اضافه كرد: گام سوم راهبرد ايران تبيين 5 محور پيشنهادي ايران در بغداد به نحو تفصيلي تر و روشن تر است تا پاي بندي گروه 1+5 به تعهد خود درباره درگير شدن در بحث جدي درباره اين موارد به آزمون گذاشته شود. «مايكل مان» سخنگوي كاترين اشتون نيز ديروز دقايقي پس از آغاز گفت وگوها در جمع خبرنگاران با اشاره به گفت-وگوي تلفني چند روز پيش كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، اظهار داشت: كاترين اشتون به جليلي اطمينان داد كه درباره پيشنهادات پنجگانه ارائه شده از سوي ايران در نشست بغداد با 1+5گفت وگو كند.
وي افزود: امروز (دوشنبه) در مسكو درباره اين پيشنهاد گفت وگو مي كنيم.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه ايران معتقد است 1+5 ابتدا بايد حق غني سازي را براي ايران به رسميت بشناسد و پس از آن حاضر است در چارچوب همكاري هاي متقابل درباره پيشنهادهاي 1+5 گفت وگو كند مدعي شد: اول بايد ايران به درخواست هاي 1+5 پاسخ دهد. وي با بيان اين ادعا كه در ان پي تي بحث واضحي مبني بر اينكه هر كشوري حق غني سازي داشته باشد نيامده است افزود: در عين حال اولويت ما اين است كه ايران ابتدا به درخواست ها و پيشنهادات ما پاسخ دهد كه بر روي كاغذ به ايران ارائه شده است و آن توقف غني سازي 20درصد، خارج شدن مواد هسته اي تا غناي 20درصد كه تاكنون توليد شده است و بسته شدن سايت غني سازي فردو.
دور دوم مذاكرات ايران و گروه 1+5 نيز بعدازظهر دوشنبه (ديروز) در محل هتل حلقه طلايي مسكو برگزار شد و ادامه اين مذاكرات به سه شنبه (امروز) موكول گرديد. مذاكرات دو روزه مسكو امروز به پايان مي رسد.
ديدار باقري و نماينده چين
معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران. كه در مسكو به سر مي برد بعدازظهر يكشنبه در محل سفارت ايران با لي يوچنگ ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار باقري با اشاره به نقش مثبت چين در مذاكرات خواستار پايبند ماندن گروه 1+5 به توافقات اسلامبول 2 و بغداد و همچنين توافق صورت گرفته در مكالمه تلفني دكتر جليلي با كاترين اشتون شد.
نماينده چين در مذاكرات نيز تنها راه حل پرونده هسته اي ايران را مذاكره دانست و خواستار جديت و عملگرايي دو طرف در گفتگو ها شد.
در حالي كه در مذاكرات اسلامبول 2 و بغداد، «ماجائو شو» نمايندگي چين در اين مذاكرات را بر عهده داشت، اكنون «لي يوچنگ» جايگزين وي شده است.
برخي گزارش ها حكايت از آن دارد كه نماينده چين در مذاكره با علي باقري، پيشنهاد ميزباني دور بعدي مذاكرات را مطرح كرده است.
آسوشيتدپرس: شكست مذاكرات مسكو، شكست كاخ سفيد است
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي اذعان كرد كه شكست احتمالي مذاكرات مسكو به معناي شكست سياست هاي كاخ سفيد در قبال ايران است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين خبرگزاري در گزارشي تحت عنوان «ايران و شش كشور هر دو به موفقيت در گفت وگوهاي هسته اي نياز دارند»، اذعان كرده است كه شكست مذاكرات مسكو به معناي شكست كاخ سفيد تلقي خواهد شد و شكست اين مذاكرات باعث خواهد شد تا اوباما در حل مناقشه هسته اي با ايران ضعيف به نظر رسيده و اين امر به نفع ميت رامني، رقيب جمهوري خواه وي خواهد بود.

 



احمدي نژاد در گفت وگو با روزنامه آلماني «فرانكفورتر»:
اگر ايران محل زندگي مستشاران آمريكايي بود شاهد رفتار تبعيض آميز آژانس نبوديم

رئيس جمهور كشورمان گفت: اگر ايران يكي از كشورهاي وابسته به بلوك غرب و يا عضو ثابتي در شوراي امنيت و دوست انگليس و آمريكا به شمار مي رفت و صدها مستشار آمريكايي در ايران زندگي مي كردند، شاهد رفتار تبعيض آميز آژانس نبوديم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در گفت وگو با روزنامه فرانكفورتر آلمان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به پيچيده تر شدن اوضاع در سوريه، جمهوري اسلامي ايران چه نقشي در بهبود اوضاع اين كشور مي تواند داشته باشد، گفت: متاسفانه امروز شرايط در سوريه مناسب نيست و هر روز عده بيشتري از مردم كشته شده و مسائل جديدي در اين كشور بوجود مي آيد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه البته حادث شدن اين شرايط تنها مختص سوريه نيست، اظهار داشت: نزديك به 100 سال است، جرياني مديريتي بر دنيا حاكم است كه مشكلات فراواني را در جهان بوجود آورده؛ دوره طولاني جنگهاي خسارت بار اول و دوم جهاني، جنگهاي كره و ويتنام، جنگ خاورميانه و جنگهايي در آفريقا و آمريكاي جنوبي و امروز نيز درگيري هاي گسترده در سوريه، بحرين و يمن كه تمامي آنها حاصل حاكميت مديريت مذكور بر جهان و نظم برآمده از آن است.
احمدي نژاد با بيان اينكه راهبرد جمهوري اسلامي ايران در سوريه و همه كشورهاي ديگر، تاكيد بر لزوم رعايت و احقاق حقوق اساسي مردم است، گفت: همه مردم بايد از حق انتخاب آزاد برخوردار بوده، عدالت و احترام را تجربه كرده و خود براي اداره كشورشان تصميم گيري كنند؛ اين موضوعي است كه هيچ استثنايي نداشته و همه ملت ها بايد به طور يكسان از اين حقوق برخوردار باشند.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه در همه دنيا از جمله كشورهاي منطقه خاورميانه و در آمريكا و اروپا بايد اصلاحاتي صورت بگيرد، افزود: اين اصلاحات بايد در همه كشورها با تفاهم همگاني و عمومي ملتها شكل گرفته و مقدمه اي براي دوستي ميان مردم بوده و موجب ايجاد دشمني و كينه ورزي نشود.
احمدي نژاد دخالت بيگانگان در امور داخلي كشورها را به عنوان مشكلي اساسي در مسير اين اصلاحات مورد تاكيد قرار داد و اضافه كرد: متاسفانه دخالتهاي خارجي و بويژه دخالت هاي كشورهاي عضو ناتو و سرازير كردن اسلحه توسط آنان به كشورهاي منطقه، شرايط را پيچيده كرده و به سمتي مي برد كه حل آن هر روز بسيار دشوارتر از قبل مي شود.
رئيس جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نقش ايران در حال حاضر در سوريه چيست و آيا اين كشور حضوري نظامي در سوريه دارد يا خير؟ گفت: جمهوري اسلامي ايران در تمامي نقاط دنيا، حتي آمريكا و اروپا حضور دارد، اما حضوري فرهنگي، انساني و سياسي كه در خدمت ايجاد صلح و تفاهم در همه نقاط جهان است.
احمدي نژاد افزود: جمهوري اسلامي ايران اساسا با هر اقدامي كه كينه ها را تشديد كرده، موجب ايجاد خشونت شده و جان انسان ها را از هر گروه و دسته اي كه هستند، به خطر بيندازد، مخالف است.
رئيس جمهور در پاسخ به اصرار خبرنگار روزنامه فرانكفورتر در پاسخ اين سوال كه آيا ايران هيچ حضور نظامي در سوريه ندارد؟ خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در هيچ نقطه دنيا حضور نظامي ندارد. البته جمهوري اسلامي ايران با بيش از 100 كشور دنيا تبادل اطلاعات و ارتباط اطلاعاتي دارد و از سوي ديگر بسياري از كشورها هستند كه از ايران در زمينه آموزش هاي نظامي كمك مي گيرند و اين موضوعي است كه در بسياري از كشورهاي دنيا معمول است.
رئيس جمهور افزود: ايران در حال حاضر براي حل مشكلات بسياري از كشورها از جمله بحرين، ليبي و سوريه و حتي براي رفع مشكلات اساسي در اروپا پيشنهادهايي دارد، اما فضايي كه امروز ناتو و كشورهاي عضو آن در دنيا ايجاد كرده اند، فضاي مباحث منطقي و گفت وگو نيست، بلكه فضايي يك طرفه و در جهت گسترش سلطه است كه اين به ضرر همه خواهد بود.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه امروز مستكبران به بهانه فعاليت هاي هسته اي در برابر ملت ايران ايستاده اند، گفت: همه آنها مي دانند كه جمهوري اسلامي ايران، هيچ تصميم و نيتي براي ساخت تسليحات هسته اي نداشته و اساسا چنين اقدامي را خلاف انسانيت مي داند، اما به هر حال ملت ايران به بهانه جويي ها و دشمني آنها عادت كرده است.
رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه چرا جمهوري اسلامي ايران اجازه بازرسي از تاسيسات پارچين را به بازرسان آژانس نمي دهد؟ تصريح كرد: انرژي هسته اي بيش از 16 كاربرد دارد كه مهمترين آنها مصارف پزشكي است؛ امروز بخش وسيعي از اورانيوم غني شده در ايران در راكتور تهران براي توليد دارو استفاده شده و بخشي هم براي نيروگاه بوشهر ذخيره مي شود.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه درست به نظر نمي رسد، از كسي درباره استفاده از حق مسلم او سوال شود، ادامه داد: پارچين و بازرسي از آن در توافقات و مقررات ميان ايران و آژانس وجود ندارد و اگر تصور كنيم آژانس تابع هيچ قانوني نبوده و هرگونه كه بخواهد مي تواند عمل كند، اين رويه منجر به ايجاد هرج و مرج خواهد شد؛ آژانس بين المللي انرژي اتمي قوانين مشخصي دارد كه جمهوري اسلامي ايران در چارچوب آن تاكنون هرگونه همكاري را انجام داده و خواهد داد.
رئيس جمهور با تاكيد مجدد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا درباره مسئله هسته اي به عنوان موضوعي براي گفت وگو و همكاري مذاكره كند، اظهار داشت: اعتمادسازي موضوعي دو طرفه است و بايد ديد كه آنها در نقطه مقابل چه مي كنند و اگر قدم مثبتي در اين زمينه بردارند ما هميشه آماده همكاري بوده و هستيم و اميدوارم در مذاكرات مسكو قدم هاي خوبي برداشته شود.
احمدي نژاد با طرح اين سوال كه اگر ايران نيز يكي از كشورهاي وابسته به بلوك غرب و يا عضو ثابتي در شوراي امنيت بود و دوست انگليس و آمريكا بشمار مي رفت و صدها مستشار آمريكايي در ايران زندگي مي كردند، باز هم آژانس به همين منوال با آن برخورد مي كرد؟ تصريح كرد: رفتارهاي آژانس تبعيض آلود است و اساس مخالفت ايران نيز با همين شيوه مديريتي است كه تبعيض را در دنيا حاكم و ملت ها را به درجه يك و دو تقسيم كرده و فقر، جنگ ها و كينه ها را بين ملت ها تحميل كرده است.
رئيس جمهور با بيان اينكه به نفع دشمنان ملت ايران است كه رفتار خود را در قبال اين ملت اصلاح كنند، گفت: آنها بايد بدانند كه خاورميانه هرگز به شرايط 100 سال گذشته برنخواهد گشت.
احمدي نژاد افزود: انگليس و آمريكا مي خواهند بر خاورميانه و نفت منطقه مسلط شوند و در اين مسير برخي متحدين آمريكا و انگليس نيز فقط نقش تامين كننده مالي براي تحقق اين سلطه را ايفا مي كنند، در حالي كه سود احتمالي آن به جيب زياده طلبان بين المللي مي رود.
رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه برنامه وي براي انتخابات سال آينده و دوران پس از رياست جمهوري خود چيست، گفت: تنها برنامه اي كه دارم اين است كه به دانشگاه بازگشته و به كار علمي خود ادامه دهم.
رئيس جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه عده اي مي گويند كه شما مي خواهيد مدل روسيه را در ايران اجرا كرده و پس از مدتي دوباره به عنوان رئيس جمهور به كار برگرديد، گفت: كار در طول اين 8 سال براي همه ما كافي است، ضمن اينكه در ايران حكومت حزبي نبوده و وابسته به انتخاب مردم است البته برخي افراد بداخلاقي و رفتار ناصحيح دارند اما ملت ما در نهايت انتخابي آزادانه دارد.

 



هاآرتص: برخي نمايندگان 1+5 از مسكو عازم تل آويو مي شوند

روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت: برخي از نمايندگان 1+5 براي ارائه گزارش به مقامات اسرائيلي تصميم دارند بعد از مذاكرات به تل آويو سفر كنند.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص در گزارشي با اشاره به شروع مذاكرات گروه 1+5 با ايران نوشت: قرار است پس از نشست مسكو برخي نمايندگان كشورهاي غربي عازم تل آويو شوند و مقامات اسرائيلي را در جريان مذاكرات قرار دهند.
يك مقام بلندپايه صهيونيستي درباره نشست مسكو گفت: در روزهاي اخير به اسرائيل گفته شده، گروه 1+5 خواستار پاسخ ايران به پيشنهادات خود در بغداد خواهد شد. اين موضوع شامل توقف غني سازي 20درصد، انتقال اورانيوم غني شده 20درصد ايران و توقف فعاليت ها در تأسيسات فردوست. در ازاي آن، اين گروه پيشنهاد داده اند سوخت هسته اي راكتور تحقيقاتي تهران را تامين كنند، به توسعه برنامه هسته اي صلح آميز ايران كمك كنند و قطعات يدكي هواپيماي مسافربري را تأمين كنند.
هاآرتص نوشت: 1+5 قصد ندارند با درخواست تهران براي به تعويق انداختن تحريم نفت اتحاديه اروپا عليه ايران يا تحريم هاي آمريكا عليه بانك مركزي ايران موافقت كند.
اين مقام اسرائيلي افزود: آمريكا و برخي كشورهاي غربي شفاف بيان كرده اند قصد ندارند از پيشنهاد خود در بغداد عقب نشيني كنند. آنها گفته اند نمي خواهند مذاكرات را صرفاً براي مذاكره انجام دهند و از توقف گفتگوها نيز ابايي ندارند، چرا كه برخي اوقات براي حصول پيشرفت، بحران لازم است.
گفتني است، نماينده آمريكا در گروه 1+5 بعد از مذاكرات بغداد (3 و 4 خرداد) عازم اسرائيل شده بود.
از سوي ديگر چندي پيش هاآرتص گزارش داده بود كه در مذاكرات بغداد 1+5 خواسته هاي اسرائيل را مطرح كرده است.

 



صفوي : تفكر شهيد چمران ، مقابل هرگونه سازش با آمريكا بود

دستيار و مشاور عالي فرماندهي كل قوا تصريح كرد كه خط فكري دكتر چمران در شوراي عالي دفاع در رابطه با جنگ، طرفداري از مقاومت و حضور مردم در جبهه ها بود.
سرلشكر پاسدار سيد يحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرماندهي كل قوا در آيين گراميداشت سي و يكمين سالگرد شهادت دكتر مصطفي چمران كه با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با اشاره به اينكه در دوران جنگ تحميلي دو خط فكري وجود داشت، گفت: در شوراي عالي دفاع در رابطه با جنگ دو خط فكري بود، يك خط سازش در مقابل آمريكا براي بيرون كردن عراقي ها از سرزمين ايران اسلامي و دوم خط فكري كه طرفدار مقاومت و حضور مردم در جبهه ها براي بيرون راندن عراق بود.
صفوي افزود: خط اول را رئيس جمهور وقت بني صدر دنبال مي كرد و خط دوم را شهيد چمران و رهبر معظم انقلاب دنبال مي كردند.
وي ادامه داد: در طول انقلاب و هشت سال جنگ تحميلي بيش از 200هزار شهيد، 330 هزار جانباز و 40000 آزاده تقديم كرديم و در بين شهدا 1000 سردار، امير و فرمانده وجود داشتند كه شهيد چمران در ميان اين فرماندهان از جايگاه خاصي برخوردار است.
اين فرمانده عاليرتبه نيروهاي مسلح كه در غائله كردستان همراه شهيد چمران بوده است، گفت: دكتر چمران يك شهيد جامع و منحصر به فرد است. گويي كه خدا مي خواسته او يك انسان كامل و الگويي براي انسان ها باشد كه مجموعه صفات نيكو از قبيل علم، مجاهدت، مبارزه و عرفان را داشته باشد.
صفوي گفت: دكتر چمران از نبوغ علمي و طرح ريزي هاي منحصر به فردي برخوردار بود و مي توانيم او را يك نابغه در جنگ بناميم. در آن زمان كه من فرمانده عمليات هاي سپاه بودم معمولاً در برخي از جلسات كه با حضور دكتر چمران و رهبر معظم انقلاب كه از اعضاي شوراي عالي دفاع بودند شركت مي كردم انصافاً بايد بگويم كه شهيد چمران يك فرماندهي متفكر و دورانديش بود.
وي خاطرنشان كرد: شهيد چمران عاشق خدا و حضرت علي(ع) بود و اين افتخار را داشتم كه در دوران جنگ بارها پشت سر ايشان نماز بخوانم. هنگامي كه دكتر چمران نماز مي خواند احساس مي كردم كه در عالمي ديگر است. شهيد دكتر مصطفي چمران هرگز از مرگ نمي هراسيد و شهادت را نهايت آرزويش مي دانست.
به گزارش فارس، سرلشكر صفوي در پايان سخنانش با طرح اين پرسش كه برگزاري چنين جلساتي چقدر باعث شده است كه شهيد چمران را بشناسيم، با ابراز تاسف گفت: هم اكنون نيز شهيد چمران براي دانشجويان و اساتيد ما ناشناخته است و رسالت شناساندن اين شهيد بر عهده اهالي رسانه است كه او را به عنوان يك الگوي كامل كه از مكتب اسلامي و امام خميني رشد يافته است براي جامعه الگوسازي كنند چرا كه او الگويي براي همه نسل ها در تمامي عصرها، شهيد انقلاب اسلامي، مقاومت اسلامي و شهيدي براي بيداري اسلامي جهان خواهد بود.

 



علي لاريجاني:غربي ها نمي توانند در مذاكرات چيزي به ايران تحميل كنند

رئيس مجلس گفت كه ما در مسير مذاكرات بايد هميشه مذاكره كننده ها را پشتيباني كنيم تا از حقوق ملت دفاع كنند و نبايد كاري كنيم كه افراد تصور كنند غربي ها مي توانند در مذاكرات چيزي را به ايران تحميل كنند.
به گزارش فارس، علي لاريجاني در حاشيه مراسم جشن فارغ التحصيلان دانشگاه علوم پزشكي ايران افزود: به اعتقاد من جمهوري اسلامي راه هاي مختلفي پيش روي 1+5 قرار داده و براي آنها هم منطقي تر است كه از اين فرصت براي حل مسائل هسته اي استفاده كنند.
وي اضافه كرد: مسئله هسته اي ايران از سوي گروه هاي تندرو بين المللي پيچ پيدا كرده است و مذاكرات مسكو مي تواند محلي براي باز كردن اين پيچ باشد.
رئيس قوه مقننه تصريح كرد: اينكه 1+5 از فرصت مسكو چه بهره برداري مي كند و موضوع هسته اي ايران منطقي حل شود، بستگي به مذاكرات كنوني دارد.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ديدار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با رهبر انقلاب، گفت: در اين جلسه نكات بسيار مهمي خطاب به نمايندگان بيان شد، تذكرات رهبر انقلاب براي اين بود كه مجلس نهم با جهت گيري دقيقي بتواند نيازهاي كشور را برطرف كند.
وي افزود: اموري مثل كار كارشناسي در كميسيون ها، دقت نظر در حضور مجلس، جدي گرفتن كار نمايندگي و داشتن زندگي سالم از نظر معيشتي همگي بايد مورد توجه نمايندگان قرار بگيرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب هميشه تذكر داده اند كه نمايندگان از نظر سطح اقتصادي در سطوح متوسط و پايين جامعه باشند و نمايندگان مجلس نهم همگي از سطوح متوسط و پايين جامعه هستند و خوب است كه اين خصوصيت هميشه حفظ شود.

 



نيويورك تايمز: جنگ مخفي غرب عليه برنامه هسته اي ايران موفق نبوده است

در آستانه مذاكرات ايران با گروه 1+5 برخي كارشناسان از عدم كارايي جنگ مخفي غرب عليه برنامه هسته اي ايران خبر دادند.
به گزارش فارس، روزنامه نيويورك تايمز در مطلبي با اشاره به اينكه ذخيره اورانيوم غني شده ايران به سرعت رو به افزايش است، نوشت: بسياري از ديپلمات هاي غربي بر اين باورند اگر تهران با سه درخواست غرب موافقت نكند، مذاكرات هسته اي بعد از نشست مسكو ادامه نخواهد يافت.
بنابراين گزارش اين موضوع يك روز پس از آن بيان شد كه نيمي از نمايندگان سنا از باراك اوباما خواستند اگر ايران به سه درخواست تعليق غني سازي اورانيوم 20درصد، تعطيلي فردو و انتقال اورانيوم غني شده به كشور ثالث موافقت نكرد، مذاكرات متوقف شود.
اين روزنامه آمريكايي در بخش ديگري از گزارش خود با اشاره به پيشرفت چشمگير ايران در زمينه هسته اي نوشت: به رغم ترور دانشمندان هسته اي ايران، حملات سايبري و تحريم هاي اقتصادي كه شامل منع صادرات نفت و مسدود كردن دارايي هاي جمهوري اسلامي است، ايراني ها قادر بوده اند به طور مداوم ظرفيت غني سازي خود را افزايش دهند.

 



هاشمي رفسنجاني: ديدگاه شهيد مطهري مبناي خوبي براي مقوله حجاب و عفاف است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت، ديدگاه شهيد مطهري را مبناي خوبي براي مواجهه با امر عفاف و حجاب دانست.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از فعالان فرهنگي تهران و شهرري، با تبريك مبعث حضرت رسول اكرم(ص)، اين عيد را از اعياد بزرگ و مهم مسلمانان خواند و گفت: مدينه النبي پيامبر گرامي اسلام بيش از اينكه جامعه سياسي و اقتصادي باشد، جامعه اي فرهنگي و براساس كرامت انسان ها و مكارم اخلاق بود، به گونه اي كه پس از گذشت يك دهه از حضور آن حضرت در مدينه بسياري از طوايف و قبايل جاهلي آن دوران جذب مكتب رهايي بخش اسلام شده بودند.
وي، انقلاب اسلامي ايران را برگرفته از تعاليم ناب اسلام و اهل بيت(ع) خواند و با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران اولين حكومت شيعه كه براساس فقه اهل بيت(ع) شكل گرفته است، تصريح كرد: از ديدگاه حضرت امام(ره) و انقلابيون، حكومت اسلامي بنا داشت با پياده سازي فقه سياسي و حكومتي، الگويي موفق و الهام بخش از جامعه اسلامي كه بشر انتظار آن را مي كشيد، برپا كند.
هاشمي رفسنجاني، جمهوري اسلامي ايران را براساس تعاليم اسلام و فقه تشيع، اما جوان و كم تجربه در امر حكومت داري خواند و افزود: تجربه حكومتي سه دهه گذشته جمهوري اسلامي ايران، گرانقدر و شايان توجه است اما اشكالات و ضعف هايي هم ديده مي شود كه اميد است با رفع ايرادات و نواقص بتوانيم شاهد رشد و توسعه بيش از پيش جمهوري اسلامي ايران باشيم.
وي خاطرنشان كرد: اسلام ديني تمام شمول است كه براي كليه امور زندگي برنامه و راهكار دارد واگر بدون افراط و تفريط و پيرايه ها و خرافات و برخوردهاي سليقه اي پياده شود، الگوي مناسبي براي مسلمانان و حتي غيرمسلمانان است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه، در پاسخ به پرسشي درباره مشكلات فرهنگي نظام پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامي، اسلام را حاوي مجموعه اي از اعتقادات، اخلاقيات و احكام فردي و اجتماعي خواند و با تاكيد بر آيه شريفه «لااكراه في الدين...» بر لزوم اجراي همه جانبه اسلام اشاره كرد و گفت: اسلام عزيز راه صحيح و غيرصحيح را به انسان معرفي كرده و در عين حال به بشر اختيار انتخاب داده كه راه نور يا ظلمت را انتخاب و به بهشت يا جهنم برود و هيچ جا اشاره نشده است كه بايد به زور انسان ها را به بهشت برد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشي درباره مسئله عفاف و حجاب و برخوردهايي كه در اين زمينه با بخشي از جامعه صورت مي گيرد، معيار و مبناي حجاب را با وجود تفاسير مختلف، براساس اسلام مشخص خواند و اظهار كرد: آيت الله شهيد مطهري ديدگاه جالب و ميانه اي در خصوص حجاب دارند و خوشبختانه آراي اين متفكر اسلامي مورد تاييدحضرت امام (ره) هم قرار گرفته است و مي تواند مبناي خوبي براي مواجهه با امر عفاف و حجاب باشد.
وي گفت: مسايل فرهنگي از جمله حجاب بايد شاخص و الگوهاي خاصي داشته باشد كه اعمال سليقه نتواند به آن آسيب بزد. البته برخورد با گروهي كه عناد و دشمني داشته و تمرد از قانون مي كنند جداست.

 



باهنر: اولويت مجلس نهم اجراي دقيق برنامه پنجم است

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: برنامه پنجم توسعه به لحاظ اينكه نقش مهمي در حل و تعديل مشكلات كشور دارد مي بايست در اولويت كاري مجلس نهم قرار گيرد.
محمدرضا باهنر در گفت وگو با فارس به اولويت هاي مجلس نهم اشاره كرد و اظهار داشت: مجلس نهم بايد در حل و پيگيري مسائل داخلي كشور كارآمدي بيشتري از خود نشان دهد؛ همچنين اجراي دقيق، درست، جامع و كامل برنامه پنجم توسعه بسياري از مشكلات مملكت را مثل توليد ملي، سطح عمومي قيمت ها و نرخ بيكاري حل و تعديل كند.
نماينده مردم تهران در مجلس بر همين اساس به فشارهاي نظام مستكبر جهاني مثل تحريم اشاره و تصريح كرد: اين فشارها ادامه دارد اما تجربه نشان داده هيچگاه فشارهاي آنها اثري نداشته و تهديدهاي دشمن را به فرصت تبديل كرده ايم و يكي از وظايف اساسي مجلس نهم استفاده از اين فرصت ها است. باهنر با بيان اينكه در پيام رهبر معظم انقلاب به نمايندگان مجلس نيز محور تعامل «قانون» عنوان شده بود، ادامه داد: قوانين كشور بايد دقيق اجرا شود، مجلس نيز در نقش نظارت بر اجراي درست قوانين تلاش بيشتري خواهد كرد اما اين نظارت ضرورتاً به معني دعوا، اختلاف و تشنج نيست.
نماينده مردم تهران در مجلس در عين حال توقع مجلس را از دولت اين دانست كه اقدام و همت بيشتري براي اجراي دقيق قوانين داشته باشد و گفت: اگر برخي قوانين مشكل دارد مجلس آمادگي شنيدن پيشنهادات اصلاحي دولت و عمل كردن به آن را دارد.
وي در ادامه قاطبه مجلس نهم را اصولگرا دانست و اظهار داشت: نمايندگان مجلس نهم از نظر كارشناسي، داراي تخصص بالايي هستند، همچنين سطح تحصيلات آنها نسبت به دوره گذشته بهتر است؛ كساني كه اكنون وارد مجلس شده اند سابقه كارهاي اجرايي سنگين در حد وزارت، استانداري، سفارت و شركت هاي بزرگ اقتصادي را دارند و خود اين مجرب بودن در كارهاي اجرايي مي تواند مجلس توانمند و كارآمدتر را به وجود آورد.
باهنر در پايان به اختلاف سليقه هاي متنوع در درون اصولگرايان اشاره و خاطرنشان كرد: البته مردم و اصولگراها نبايد منتظر يك مجلس يك صدايي باشند، در انتخابات هيئت رئيسه نيز شاهد اين موضوع بوديم البته رقابت در خيرات تهديد نيست و مي تواند در كارآمدتر كردن مجلس مؤثر باشد اما اگر رقابت تبديل به خصومت شود، قابل مذمت است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14