(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 تير 1391 - شماره 20248

عامل مهم پوكي استخوان و ديابت
كودكان آزمايشگاهي در معرض بيماري قلبي
دردهاي استخواني
آنچه بايد درباره بيماري ها بدانيم
پيوند پوست پس از 80درصد سوختگي
واكسن بزنيد تا سيگار را ترك كنيد
تشديد بيماري با استراحت زياد
يك بيمار ام اس براي هر خانواده ايراني!


عامل مهم پوكي استخوان و ديابت

پوكي استخوان، ديابت، كم خوني، چاقي، بيماري هاي قلبي عروقي، نارسايي هاي كليوي و سرطان هداياي نوشيدن زياد نوشابه هاي گازدار است.
به گزارش مشرق به نقل از وب دا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي گناباد ضمن بيان اين مطلب گفت: هر بطري نوشابه داراي 12درصد يا 10قاشق چاي خوري قند است كه اين ميزان قند زمينه ساز ابتلا به بيماري هاي خطرناك متابوليكي مانند ديابت، چاقي، امراض قلبي و عروقي و سرطان است.
دكتر نويد عطار افزود: بر اثر نوشيدن بيش از حد نوشابه هاي گازدار، سن ابتلا به پوكي استخوان در ايرانيان به ويژه زنان به 35سال كاهش و ميزان شكستگي ها سه تا چهار برابر افزايش يافته است.
وي، با بيان اينكه رنگ هاي غيراستاندارد بعضي نوشابه ها با تجمع در كبد به مرور باعث ايجاد نارسايي در اين عضو مي شود، تصريح كرد: در هر ليوان نوشابه 35تا 55ميلي گرم كافئين وجود دارد كه سبب بي خوابي و افزايش تپش قلب مي شود و از سوي ديگر نوعي اعتياد ايجاد مي كند.
دكتر عطار با اشاره به اينكه اسيد فسفريك، قند و افزودني هاي نوشابه هر كدام باعث ايجاد عوارض و مشكلاتي مي شود، افزود: رنگ هاي غيراستاندارد بعضي نوشابه ها نيز با تجمع در كبد به مرور باعث ايجاد نارسايي د راين عضو مي شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي گناباد، پوكي استخوان، عوارض كليوي، اسيدي شدن خون و ايجاد اختلال در گوارش غذا را از جمله اثرات منفي اسيد فسفريك موجود در نوشابه عنوان كرد و افزود: همچنين اسيدفسفريك موجود در نوشابه ضمن تخريب ميناي دندان، باعث افزايش احتمال پوسيدگي دندان مي شود كه از اين رو متخصصان توصيه مي كنند براي اين كه تماس نوشابه با دندان ها به حداقل برسد، بايد نوشابه حتماً با ني نوشيده و بلافاصله پس از مصرف نوشابه نيز، دندان با آب شسته شود.
دكتر عطار اظهار داشت: تحقيقات نشان مي دهد كه كافئين يكي ديگر از افزودني هاي نوشابه است كه مي تواند باعث ايجاد ناآرامي و به هم خوردن سيستم خواب شود.
وي خاطرنشان كرد: علاوه بر كافئين، رنگ ها نيز يكي ديگر از افزودني هاي نوشابه است كه به دليل سمي بودن، در كبد كه محل سم زدايي از خون است، تجمع پيدا مي كند و به مرور باعث ايجاد عوارضي مانند نارسايي هاي كبدي و يا حتي سرطان كبد مي شود.
 


كودكان آزمايشگاهي در معرض بيماري قلبي

محققان سوئدي دريافتند كه كودكان حاصل از IVF (لقاح آزمايشگاهي) بيشتر در معرض ابتلا به بيماريهاي قلبي قرار دارند.
به گزارش فارس محققان سوئيسي به سرپرستي پروفسور اورس شيرر پزشك قلب بيمارستان برن سوئيس 65 كودك 12 ساله حاصل از IVF را مورد بررسي قرار داده و آنها را با 57 كودك عادي مقايسه كردند.
محققان دريافتند: رگ هاي كودكان حاصل از IVF سفت تر است و به روند انبساط قلب واكنش كمتري نشان مي دهد.
اين تحقيقات به مدت پنج سال انجام شد و نخستين دليل روشني است كه به ابتلاي كودكان حاصل از IVF به بيماريهاي قلبي اشاره دارد.
مسئولان جمعيت پزشكي باروري خواستار تحقيقات بيشتر روي كودكان حاصل از IVF براي تاييد اين اطلاعات شده اند.
IVF مخفف لغت هاي انگليسي In Vitro Fertilization به معني «باروري در آزمايشگاه» است.
اولين بار پزشكان موفق شدند با اين روش در سال 1978 نوزادي را در يك زوج نابارور به دنيا بياورند.
به عبارت ديگر IVF، لقاح (تركيب) ساده تخمك با اسپرم در آزمايشگاه است.
پس از لقاح، جنين را تا مرحله اي معين در آزمايشگاه پرورش داده و سپس اين جنين را به رحم زن منتقل مي كنند.
برپايه اين گزارش، تعداد كودكان حاصل از IVF در جهان به چهار ميليون نفر رسيده است.

 


دردهاي استخواني

در حال حاضر به دليل گسترش عادت هاي اشتباه حركتي و آگاهي نداشتن از ساز و كار مفصل هاي بدن مان شاهد دردهايي هستيم كه در نواحي مفاصل و استخوان ها نه تنها ميانسالان بلكه جوانان را نيز درگير خود كرده است. به طور كلي اصلي ترين دليلي كه باعث مي شود افراد در ميانسالي به اين مشكل دچار شوند مربوط به دوران جواني و رعايت نكردن نكته هاي لازم اين دوران است.
هر دردي چه در مفاصل چه در ساير نواحي بدن يك منشأ دارد كه يا در اثر ضربه يا بيماري عضو است. به همين دليل هر پارگي و شكستگي در ناحيه مفصل ايجاد درد مي كند و صدها بيماري وجود دارد كه ممكن است باعث درد در ناحيه مفصل شود.
به لحاظ آماري تفاوتي بين مراجعان شاكي از دردهاي مفصلي و استخواني به لحاظ سن از گذشته تاكنون ديده نشده و در تمامي سنين، مراجعه به متخصصان صورت مي گيرد و نمي توان گفت دردهاي استخواني تنها قشر پا به سن گذاشته را درگير مي كند و در جوانان ديده نمي شود.
در كل خانم هاي جوان بيشتر درد دارند تا منشأ درد داشته باشند، زيرا هر عامل عصبي دلخوري و علل ناكامي مي تواند عامل درد باشد در حالي كه علت فيزيكي وجود نداشته باشد. متأسفانه متوسط وزن در جامعه ما هم بالاتر رفته است به همين دليل خانم هايي كه بار بيشتري بر مفاصل خود حمل مي كنند به جاي آنكه مفاصل خود را تقويت كنند دچار خرابي و مشكل در مفصل شده در نتيجه آرتروز مي شوند.
كمبود ويتامين ها و تغذيه نامناسب نمي تواند نقش مهمي در بروز مشكلات و خرابي مفصل داشته باشد. اگر تصور كنيم تنها تغذيه وتغذيه نامناسب فرد ناكافي فرد را دچار مشكل استخواني شديد مي كند، اين غيرممكن است. مگر در مواردي كه كمبود ويتامين دي فرد را دچار راشيتيسم كند كه باعث علايم خاصي مانند كوتاهي قد، تغيير شكل اندام و پوكي استخوان در نوجوانان مي شود. باور غلطي هم وجود دارد كه كمبود آهن فرد را دچار دردهاي استخواني مي كند، در حالي كه ابتدا اين موضوع نقشي در بروز دردهاي استخواني ندارد.
محققان نقش مكمل هاي غذايي را كاملا بي تاثير مي دانند زيرا اين مكمل ها در طب جايگاه خوبي ندارند، چه برسد به اينكه كار درمان را انجام دهند و اگر فكر كنيم با مصرف آنها مي توانيم دردهاي استخواني را كاهش دهيم، سخت اشتباه كرده ايم.
آرتروز قابل پيشگيري است و از سنين جواني مي توان از بروز آن جلوگيري كرد، به اين شرط كه روي مفاصل به طور مداوم ورزش هاي مناسب صورت بگيرد و آنها را تقويت كند.
به عنوان مثال اگر به طور مداوم عضلات نواحي اطراف زانوها تقويت شوند، قطعا فشار روي آنها حاكم مي شود. شانه ها، گردن و مچ پاها اگر به همين صورت، عضلات شان تقويت شود، فشار روي آنها كم مي شود و فرد در سنيني كه امكان ابتلا به آرتروز وجود دارد، دچار آن نمي شود يا علايم آن به تعويق مي افتد.
از سوي ديگر اگر فشار بر اين مفاصل زياد شود و فرد افزايش وزن پيدا كند و حركات ناصحيح ورزشي انجام دهد، آرتروز زودرس حادث مي شود و فرد در سنين جواني هم دچار آن مي شود. پس بهتر است ورزش كنيم و وزن خود را از حد معيني بالاتر نبريم.
به اندام هاي خود فشار نياوريد
ورزش هاي غيراصولي و حتي پياده روي اگر فشار بيش از حد به زانوها وارد كند، مشكل ايجاد مي كند. مثلا فردي كه ورزشكار نيست اگر در سراشيبي تند بدود بر مفصل زانوي خود فشار زيادي وارد مي كند.
پياده روي يكي از سالم ترين ورزش هاست به شرط آنكه صحيح انجام شود. شخصي كه اصلا ورزش نكرده اگر براي نخستين بارورزش دووميداني تند انجام دهد به اندام هاي خود فشار زياد وارد مي كند و دچار تخريب آني مفاصل مي شود، ولي راه رفتن عادي در زمين صاف مناسب است.
يكي از ورزش هاي ديگري كه توصيه مي شود، شناست، زيرا درون آب وزن فرد كاهش مي يابد و فشار بر مفاصل كم مي شود و فرد به خوبي مي تواند آنها را ورزش دهد.
هر درد مفصلي كه ادامه دار باشد و با درمان هاي اوليه جواب ندهد بايد به پزشك مراجعه شود. تغيير شكل اندامي چه در نواحي زانو چه در اندام هاي تحتاني، فشار را بر عضلات اطراف زياد مي كند. اگر در يك جوان درد ممتد و نشست و برخاست همراه با ساييدگي خاص بوده و درمان هاي اوليه بي جواب مانده باشد، براي علت يابي بايد به پزشك متخصص مراجعه شود.
دو نوع پزشك متخصص در اين حوزه وجود دارد. دسته اول پزشكان متخصص روماتولوژي هستند كه متخصص بيماري هاي روماتيسمي مفاصل اند و اگر درد منشا روماتيسمي دارد فرد بايد به وي مراجعه كند. دسته دوم پزشك متخصص ارتوپد است كه كارش جراحي است. اگر درد جنبه شيميايي داشته باشد بايد به پزشك روماتولوژي و اگر جنبه فيزيكي داشته باشد مثل تغيير شكل، آرتروز و هر علت ضربه اي ديگر بايد به ارتوپد مراجعه كنيم.
به طور كلي در دوران بارداري هر دردي تشديد مي شود و به هيچ وجه دليل علمي دنبال اين دردها نيست زيرا در اين دوران به دليل نگراني و به هم ريختگي هورمون ها به ويژه در خانم هاي جوان هر دردي تشديد مي شود. به هم ريختگي هورمون هاي زنانه دردهايي در نواحي مختلف ايجاد مي كند كه هميشگي و پايدار نيستند.
اقدام هاي جدي براي حفاظت از بدن
در دردهاي موضعي كه اسپاسم هاي عضلاني هستند استفاده از كرم هاي موضعي مثل ديكلوفناك يا پيروكسيكام حتما موثر و مورد تاييد است اما در مشكلات حاد و عمومي تر تنها براي چند دقيقه اي اثر مفيد موضعي دارند و براي درمان قطعي، اقدام هاي جدي تر لازم است.
به طور معمول زماني كه ضربه اي به هر عضو وارد مي شود بايد از كيسه يخ استفاده كنيم و زماني كه درد ناشي از اسپاسم عضله اي باشد بايد از كيسه آب گرم و تشك هاي برقي استفاده شود. در كل اين گونه اقدام ها تنها به طور موضعي درد را برطرف مي كند و براي درمان نهايي بايد اقدام هاي جدي كرد. در اين زمينه كورتون ها يكي از بهترين داروهاي دنيا هستند. هيچ دارويي به اندازه كورتون ها به بيماران كمك نمي كرد.
كورتون در دردهاي روماتيسمي بسيار مفيد است و فقط بايد بدانيم توصيه هاي پزشكي تجويز اين دارو به چه صورت است. استفاده بيش از حد و غيرصحيح آن به هيچ وجه تاييد نمي شود.
در مجموع بررسي ها نشان مي دهد ورزش كردن مناسب و مداوم براي تقويت عضلات، كاهش وزن و جلوگيري از افزايش وزن، حمل نكردن بارهاي سنگين كه بر شانه ها فشار بيش از حد را به عضلات نواحي مفاصل شانه وارد مي كند، مي تواند در درازمدت ضامن حفظ سلامتي باشد.
عليرضا سزاوار
 


آنچه بايد درباره بيماري ها بدانيم

پيشگيري از انواع بيماري ها و در راس آنها سرطان همواره مدنظر همه افراد بوده و هست.
اين درحالي است كه از گوشه و كنار هر از گاهي خبرهايي در مورد ارتباط سرطان با آنچه با ما در ارتباط است شنيده ايم. اما آيا اين اخبار دقيق هستند؟ درستي يا نادرستي برخي از مهم ترين آنها را مرور مي كنيم:
- پژوهشگران مطالعات زيادي روي ارتباط ميان انواع سرطان مغز و رنگ كردن مو انجام داده اند. تا به حال براين باور بودند كه رنگ مو موجب بروز انواع سرطان هاي مثانه و سينه مي شود اما شواهدي در ابتلا به سرطان مغز دراين ميان به چشم نمي خورد. براساس مطالعه صورت گرفته و چاپ شده در ژورنال انجمن پزشكي آمريكا، رنگ مو باعث افزايش ريسك ابتلا به سرطان مغز نمي شود. بسياري از آمريكايي ها اما هنوز اين باور عمومي را قبول دارند.
- برخلاف باور عامه گوشي هاي همراه موجب بروز سرطان نمي شوند. هنوز در رابطه با سرطان زايي امواج تلفن همراه سند محكمي در دست نيست و هيچ تحقيقي در جهان نشان نداده استفاده از آنها براحتمال ابتلا به سرطان مي افزايد. تحقيقات تنها نشان داده كه وجود امواج الكترومغناطيسي قوي مانند زندگي در اطراف دكل هاي تلفن همراه مي تواند در دراز مدت تنش هاي عصبي ايجاد كند. به طوركلي ميدان هاي مغناطيسي قوي مثل پارازيت هاي مغناطيسي بر سلامتي تاثير گذارند اما استفاده از گوشي تلفن همراه هيچ بيماري بوجود نياورده است.
- درحالي كه واقعا برخي سرطان ها ارثي هستند، اين به معناي ابتلاي صددرصد شما به سرطان در صورت ابتلاي والدين تان به نوعي سرطان نيست. سرطان هاي سينه، حنجره و روده از معدود سرطان هاي ارثي هستند كه اگر يكي از والدين به اين سرطان ها مبتلا باشند احتمال ابتلا فرزند آنها نيز زياد است. توجه كنيد اگر فرزند شما اين ژن را به ارث ببرد، احتمال ابتلا به سرطان دارد و به معناي محكوميت قطعي ابتلا نيست.
- سرطان باعث ريزش مو نمي شود؛ ريزش مو از عوارض جانبي درمان هاي سرطان نظير شيمي درماني و راديوتراپي است. البته هر شخصي كه شيمي درماني يا راديوتراپي داشته الزاما ريزش مو نداشته و حتي ممكن است موهاي خود را كاملا حفظ كند.
- اين مورد بزرگ ترين باور غلط شايع در جهان است كه فقط خانم ها دچار سرطان سينه مي شوند زيرا مردها هم به سرطان سينه مبتلا مي شوند. درسال 2011 حدود 1500مرد مبتلا به سرطان سينه تشخيص داده شدند كه حدود 500 نفر آنها جان خود را از دست خواهند داد. البته سرطان سينه در آقايان نادر است اما غيرممكن نيست.
- اين مطلب كه شركت هاي داروسازي راه درمان سرطان را مي دانند ولي از مردم مخفي مي كنند تا به مرور سودهاي كلان ببرند به خصوص در سايت هاي اينترنتي گسترش يافته است. اگر اين شايعه درست بود كه ديگر نزديكان مسئولان اين شركت هاي دارويي از سرطان نمي مردند. آنچه عامه به آن بي توجهند، اين است كه بسياري از انواع سرطان ها قابل درمان است.
- متاسفانه مشخص شده كه در نهايت سرطان باعث مرگ مي شود. اما فراموش نكنيد تشخيص سرطان در مراحله اوليه، درمان آن را راحت تر و چه بسا قطعي كند. طبق تخمين ها 40 درصد بيماران سرطاني پنج سال يا بيشتر فرصت زندگي دارند. ولي هرچه زودتر تشخيص داده شود و بيمار درمان را جدي بگيرد اميد بيشتري وجود دارد.
- فرضيه هايي هست كه استفاده از دئودورانت ها و انواع فرآورده هاي ضدعرق را موجب بروز سرطان مي داند اما طبق يافته هاي انجمن ملي سرطان آمريكا، هيچ گونه مدركي دال بر تاثير اين فرآورده هاي بهداشتي در افزايش بروز سرطان در دست نيست. اين شايعه بيشتر در ميان خانم ها ديده مي شود كه اتفاقا بيشتر هم از اين محصولات استفاده مي كنند.
- مثبت انديشي سرطان را درمان مي كند و به طوركلي داشتن خوش بيني و همين طور داشتن روحيه مثبت در طول درمان سرطان بسياري ضروري است اما نمي تواند به تنهايي يك سرطان را از بين ببرد. خوش بيني بر كيفيت زندگي پس از ابتلا به سرطان مي افزايد اما هيچ مدرك علمي دال بر پيشگيري سرطان با تفكر مثبت وجود ندارد. اما تحقيقات نشان مي دهد افراد خوش اخلاق و خوش بين بسيار كمتر دچار بيماري هاي عادي مثل سرماخوردگي مي شوند.
 


پيوند پوست پس از 80درصد سوختگي

نخستين تصاوير يك كودك سه ساله كه پس از 80درصد سوختگي با پيوند پوست و دريافت يك لايه جديد از پوست شبيه سازي شده رو به بهبود است، منتشر شد.
به گزارش مهر، «ايزابلاكراگر» در شب سال نو ميلادي در آفريقاي جنوبي دچار سوختگي شد، پزشكان اعلام كردند كه اين سوختگي به 80درصد بدن وي آسيب رسانده و حتي ممكن است كه اين كودك جان خود را در نتيجه اين سوختگي از دست بدهد.
پزشكان اكنون مي گويند كه پوست مصنوعي به خوبي جذب بدن وي شده است. براساس اظهارات «ريدوان ميا» جراح وي، اين عمل جراحي براي پيوند پوست به بدن كودك به خوبي پيش رفته و موفقيت آميز بوده است.
وي اظهار داشت: در حالي كه ممكن است در بدن وي جاي سوختگي مشاهده شود، اما ميزان آن بسيار اندك خواهد بود.
جراح وي ادامه داد: تاكنون پوست ايزابلا به خوبي پوست جديد را جذب كرده و به آرامي از كماي مصنوعي كه توسط پزشكان ايجاد شده بود بيدار شده است.
اكنون ايزابلا بيدار شده و وضعيت عمومي مناسبي دارد. پزشكان اميدوارند كه وي بتواند به زودي از بيمارستان مرخص شود.
ايزابلا اوايل اين ماه تحت عمل جديد پيوند پوست قرارگرفت، پيوندي كه در آن 41قطعه از پوست وي در قسمتهاي صورت، كمر، سينه، بازوها و پاها تعويض شد.
بخشي از اين درمان تجربي پوست در آزمايشگاهي در بوستن، ماساچوست با استفاده از سلولهاي گرفته شده از بدن ايزابلا رشد يافت. اين پوست در دماي 2 تا 8درجه سانتيگراد نگاه داشته شد و تنها عمر 24ساعته داشت كه با پروازي از آمريكا به آفريقاي جنوبي طي 21ساعت منتقل شد.
پوست درست 16دقيقه پس از فرود هواپيما به بيمارستان رسيد.
براساس اظهارات دكتر ريدوان ميا جراح ترميمي و پلاستيك كه عمل جراحي را انجام داد، همه چيز به خوبي انجام شد، در حالي كه وقتي اولين بار وي را در بيمارستان ديدم تصور نمي كردم كه زنده بماند.
زماني كه اين كودك به بيمارستان منتقل شد سه برابر اندازه اصلي خود متورم شده بود و در طول اين دوره دچار ذات الريه و نارسايي كليه و همچنين چندين حمله قلبي شد.
پزشكان در نهايت اين هفته وضعيت وي را ثابت كرده و پيوند پوست را انجام دادند.
براساس گزارش اينديپندنت، پزشكان براي صورتش از بخيه هاي جاذب استفاده كردند كه پس از بهبودي جايي از بخيه روي صورتش باقي نماند.
پوست جديد از طريق گرفتن دو نمونه پوست از بخشهاي معدودي از بدن ايزابلا كه در نتيجه استفاده از پوشك از سوختگي در امان مانده بود گرفته شد.
 


واكسن بزنيد تا سيگار را ترك كنيد

محققان در كالج پزشكي «ويل كورنل» واكسني توليد كرده اند كه مي تواند به افرادي كه دخانيات مصرف مي كنند كمك كند كه براي هميشه آن را ترك كرده و بدنشان نسبت به اعتياد به نيكوتين مصون شود.
به گزارش مهر، واكسن مصونيت بدن در مقابل اعتياد به نيكوتين، كليه فرد را به يك كارخانه تبديل مي كند كه به طور پيوسته پادتن هايي را كه جريان خون را از نيكوتين پاك مي كند تا نيكوتين هرگز شانسي براي رسيدن به مغز و ايجاد احساس نياز در فرد نداشته باشد.
برخلاف ساير واكسن هاي نيكوتيني كه پيشتر توليد شده بود و صرفا يك هفته دوام داشت، تأثير يك دوز اين واكسن جديد يك عمر دربدن باقي مي ماند.
به طور كلي دو نوع واكسن وجود دارد؛ نخست واكسن هاي فعال هستند كه ازطريق ارائه يك ذره از يك ماده خارجي يك پاسخ ايمني را براي يك عمر در بدن ايجاد مي كند.مثل يك بخش از يك ويروس كه وارد سيستم ايمني بدن مي شود.
نيكوتين براي واكسن هاي فعال مناسب نيست چرا كه مولكول آن به قدري كوچك است كه سيستم ايمني بدن آن را تشخيص نمي دهد.
دومين نوع واكسن ها، واكسن هاي منفعل هستند كه پادتن هاي آماده را به فرد منتقل مي كنند. در حالي كه واكسن منفعل نيكوتين در آزمايش هاي پيشين تنها يك هفته در بدن باقي ماندند و علاوه بر اين هزينه تزريق آنها نيز گران بود.
برپايه تحقيقات پيشين نوع سومي از واكسن ها ابداع شده كه ابتدا در موش ها آزمايش شده است به اين نوع واكسن ها واكسن ژنتيكي گفته مي شود.
تيم تحقيقاتي كالج پزشكي ويل كورنل با گرفتن زنجيره ژنتيكي يك پادتن نيكوتين مهندسي شده و تبديل آن به يك نوع ويروس كه خطرناك نيست اين واكسن را توليد كردند.
آنها همچنين اطلاعاتي را وارد اين ژن كردند تا به طور مستقيم سلول هاي بافت كبد را هدف بگيرد. زنجيره ژني اين پادتن خود را وارد هسته اين سلول ها مي كند و اين سلول ها جرياني از پادتن هايي توليد مي كنند كه به محض ورود نيكوتين به جريان خون آن را خنثي مي كند.
اين واكسن تاكنون تنها در موش ها آزمايش شده اما مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه واكسن توليدشده داراي سطح بالايي از پادتن هايي است كه محققان توانسته اند آن را در خون موش هاي آزمايشگاهي اندازه بگيرند.
آنها همچنين كشف كرده اند كه ميزان اندكي از نيكوتين واردشده به بدن موش هاي آزمايشگاهي به مغز رسيده است.
دكتر ژورنالت كريستال رئيس گروه و استاد پزشكي ژنتيك در كالج پزشكي ويل كورنل اظهار داشت: اگر مشخص شود كه اين واكسن براي انسان ايمن است و مي تواند موثر واقع شود بهترين راه براي استفاده در افرادي است كه مي خواهند سيگاركشيدن را ترك كنند. آنها درمي يابند كه اگر يك بار سيگاركشيدن را آغاز كنند به هيچ وجه از آن لذت نمي برند چرا كه واكسن نيكوتين به آنها كمك كرده اين عادت را از بين ببرند.
براساس گزارش كالج پزشكي «ويل كورنل» اين در حالي است كه وي افزود: از اين واكسن مي توان براي افرادي كه هرگز سيگار نكشيده اند نيز استفاده كرد تا آنها به مصرف سيگار روي نياورند. اما تمام اينها در حد نظريه است و ما بايد منفعت آن نسبت به مضرات آن را مورد بررسي قرار دهيم.
قرار است اين واكسن در موشها و سپس ساير پستانداران آزمايش شود و درنهايت روي انسان مورد آزمايش قرار بگيرد.
 


تشديد بيماري با استراحت زياد

افرادي كه تا به حال دچار كمر درد نشده اند نمي دانند كه اين مشكل تا چه اندازه دردناك و فرسايشي است و به راحتي مي تواند تا مدتي فرد را زمين گير كند.
هم اكنون تحقيقات نشان مي دهد برخلاف تصور بسياري از افراد براي معالجه كمر درد يعني استراحت كردن به مدت طولاني، مشخص شده كه بيش از حداكثر 48ساعت ماندن در رختخواب براي كمر مضر بوده و آن را بدتر مي كند. زيرا بي حركت ماندن كمر به مدت طولاني باعث ضعيف شدن ماهيچه ها، سفت و خشك شدن بدن مي شود. پس هرچه زودتر شروع به حركت كنيد براي كمر شما بهتر است.
براي اينكه بدن تان سالم بماند، بايد همواره تحرك داشته باشيد. انجام فعاليت هاي بدني به طور منظم باعث تقويت ماهيچه ها و استحكام بيشتر استخوان ها مي شود. همچنين باعث تناسب اندام و احساس خوبي در شما مي شود. از طرف ديگر فعاليت بدني به توليد ماده شيميايي اي در بدن كمك مي كند كه در كاهش درد بسيار مؤثر است.
جلوگيري از درد كمر و كنترل آن
هميشه به خاطر داشته باشيد كه جلوگيري از ابتلا به درد، مهم تر از معالجه آن است. در زير راهنمايي هايي براي جلوگيري و كنترل درد كمر ارايه مي شود. اولين و مهم ترين رهنمود، آن است كه خودتان را فعال نگاه داريد.
به طور منظم نرمش كنيد. اين كار ماهيچه هاي پشت و شكم كه حمايت كننده ستون فقرات هستند را تقويت كرده و از كمردرد جلوگيري مي كند. هميشه سعي كنيد كه قامت خود را راست نگاه داريد. قوز كردن به كمر شما فشار مي آورد. خود را در يك وضعيت ثابت به طور طولاني مدت قرار ندهيد.
به مدت طولاني در يك حالت نشستن، دليل عمومي براي ايجاد درد كمر است. اگر ممكن است در هر نيم ساعت يك بار از سر جايتان بلند شويد، نرمشي به بدن تان بدهيد و دوباره بنشينيد.
به طور كلي انجام بعضي فعاليت هاي بدني به شكل نادرست و به مدت طولاني باعث كمر درد مي شود. مثلاً ساعت ها مشغول انجام يك فعاليت شدن يا انجام ورزشي كه بدن تان با آن تناسب ندارد، مضر است. بايد به طور منظم كار را قطع كرد، حركات نرمشي انجام داد تا ماهيچه ها گرم شوند و دوباره شروع به كار كرد.
موقعي كه مي خواهيد چيزي را از زمين بلند كنيد، مواظب باشيد كه زياد سنگين نباشد. تا جايي كه امكان دارد سعي كنيد كه بار را به بدن تان نزديك كنيد. موقعي كه مي خواهيد باري را از زمين بلند كنيد يا روي زمين قرار دهيد، به جاي اينكه كمرتان را خم كنيد، ابتدا شكمتان را تو بدهيد و سپس زانوهايتان را خم كرده و بار را گذاشته يا برداريد.
فشار عصبي را كنار بگذاريد
دوري كردن از فشار و ناراحتي هاي عصبي، استرس و سعي در ايجاد آرامش، نقش مهمي در كاهش درد يا جلوگيري از ايجاد درد كمر ايفا مي كند. درهرحال اگر با وجود همه مراقبت ها دچار كمردرد شديدي شديد، استفاده از قرص هاي مسكن توصيه مي شود يا مي توانيد قرص هاي ضدتورم مصرف كنيد.
بسياري از افراد وقت زيادي را صرف نشستن پشت كامپيوتر مي كنند. اگر طرز درست نشستن را بلد نباشيم، مرتب به خود استراحت ندهيم و به طور صحيح از وسايل تعبيه شده استفاده نكنيم، دچار انواع ناراحتي ها و از جمله كمردرد خواهيم شد.
بنابراين لازم است با انجام تمريناتي شرايط كاري بهتري براي خود به وجود آوريد. از جمله اينكه پس از مدتي از سر جايتان بلند شويد و به انجام تمريناتي كه منجر به كشيده شدن عضلات شما مي شود، بپردازيد. اين كار، گردش خون را افزايش داده و باعث مي شود كه اكسيژن بيشتري به مغز شما برسد، امري كه در هشيار ماندن شما بسيار مؤثر است.
بنابراين سعي كنيد موقعي كه پشت كامپيوتر نشسته ايد، چشمان شما بايد با قسمت بالاي صفحه كامپيوتر كه جلوي شماست، در يك سطح قرار بگيرد. هيچ وقت تلفن را بين گوش و شانه هايتان قرار ندهيد. اگر تلفن طولاني مدت بود، آن را مرتب از يك گوش به گوش ديگر خود منتقل كنيد.
 


يك بيمار ام اس براي هر خانواده ايراني!

دبير علمي نهمين كنگره بين المللي ام اس ايران با بيان اينكه طي 10 سال آينده در هر خانواده ايراني يكنفر به ام اس مبتلا خواهدشد افزود: كمبود ويتامين D مي تواند در ابتلا به اين بيماري نقش داشته باشد.
به گزارش مهر، دكتر اميررضا عظيمي در تشريح يافته هاي علمي در نهمين كنگره ام اس كه طي روزهاي 11 و 12 آبان ماه در هتل المپيك برگزار مي شود، گفت: دراين كنگره سعي شده موارد جديد تشخيص بيماري و يافته جديد درماني عنوان شود همچنين از گروه هايي كه تا به حال مانند پرستاري، روانشناسي، توانبخشي، تغذيه و... با بيماري ام اس در ارتباط هستند و از آنها در درمان استفاده نمي شد بهره مند شويم.
وي عنوان كرد: شهرهاي تهران و اصفهان بيشترين شيوع ابتلا به اين بيماري را دارند ولي به طور قطع اين آخرين آمار نيست و ولي نتايج به زودي اعلام خواهدشد. طبق اين آمار پيش بيني مي شود كه طي 10 سال آينده در هر خانواده ايراني يك نفر مبتلا به ام اس خواهدبود.
عظيمي افزود: بنابراين وظيفه ما در اين است كه اطلاع رساني داشته باشيم و با شناسايي درخواستها كارهاي تحقيقاتي دراين زمينه را شروع كنيم و با شناسايي علت ها بتوانيم جلوي پيشرفت اين بيماري را بگيريم.
دبير علمي نهمين كنگره بين المللي ام اس ايران با بيان اينكه هدف اصلي از برگزاري اين كنگره ارتقاي سطح علمي متخصصان و هدايت آنها به سوي كارهاي تحقيقاتي است بيان داشت: ما بر آن هستيم تا بتوانيم به يك راهنماي عملي براي طبابت در ام اس براساس شرايط كشور برسيم. همچنين در اين كنگره جزئيات چند داروي خوراكي و تزريقي كه درمرحله آخر تحقيقات است اطلاع رساني خواهدشد.
به گفته وي، كمبود ويتامين D نيز مي تواند در ابتلا به اين بيماري نقش داشته باشد.
عظيمي افزود: مهم ترين مسئله اي كه در ابتلا به ام اس احتمال دارد نقش داشته باشد كمبود ويتامين D است و با كارهاي تحقيقاتي اي كه در اين خصوص صورت گرفته 8 درصد بيماران ام اس و اقوام درجه يك آنها كمبود ويتامينD داشته اند.
دبيرعلمي نهمين كنگره بين المللي ايران در پايان تأكيد كرد: شايد يكي از راههاي پيشگيري، جبران كمبود ويتامينD باشد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14