(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 تیر 1391 - شماره 20252

اعتراض اسلامگرايان به تصويب قانون انتخابات در مجلس اردن
هلاكت 6 تفنگدار آمريكايي در انفجار شرق افغانستان
حمايت مردم و تشكل هاي سياسي مصر از تصميم رئيس جمهور عليه نظاميان حاكم
نوبت به ديكتاتور حجاز رسيد
طنين شعار « مرگ بر آل سعود» در شهرهاي عربستان
راهپيمايي اعتراض آميز معدنچيان اسپانيا به سمت مادريد
واكنش ژنرال ها به تصميم مرسي
در صورت ادامه مداخلات واشنگتن
مخالفان آمريكا در پاكستان : اسلام آباد را به ميدان التحرير تبديل مي كنيم
مردم بحرين محمد مرسي را از نزديك شدن به آل سعود برحذر داشتند
در مصاحبه با شبكه تلويزيوني آلمان
بشار اسد : تا مردم بخواهند در قدرت مي مانم
آغاز مذاكرات كاترين اشتون با مقامات چين در پكن
چها رسوي پنج قاره
مذاكرات مقام تركيه در تل آويو
پس از كسب رأي اعتماد از پارلمان
نخست وزير يونان : به اجراي طرح رياضت اقتصادي متعهد هستم


اعتراض اسلامگرايان به تصويب قانون انتخابات در مجلس اردن

نمايندگان پارلمان اردن با وارد كردن چندين اصلاحيه به قانون انتخابات اين كشور بار ديگر آن را به تصويب رساندند ولي اسلامگرايان با آن مخالفت كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري الجزيره، جلسه روز يكشنبه پارلمان اردن شاهد جدال سخت ميان نمايندگان موافق و مخالف قانون انتخابات بود كه در نتيجه با اصلاح چند بند، قانون مناقشه برانگيز انتخابات را تصويب كردند.با اعمال اين اصلاحات شمار نمايندگان وابسته به احزاب و ائتلاف ها در پارلمان از 17 نفر به 27 نفر افزايش يافت. همچنين شمار نمايندگان پارلمان از 140 نفر به 150 نفر افزايش يافت كه 15 كرسي آن به زنان تعلق دارد.اعمال اين اصلاحيه ها نتوانست نظر مخالفان اسلامگرا را جلب كند و تهديد كردند كه انتخابات سال 2012 را تحريم خواهند كرد.
 


هلاكت 6 تفنگدار آمريكايي در انفجار شرق افغانستان

بر اثر انفجار بمب در جنوب شرق افغانستان، هفت نظامي عضو ناتو از جمله شش تفنگدار آمريكايي به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، ناتو با صدور بيانيه اي رسماً اعلام كرد انفجار يك بمب كنار جاده اي در جنوب شرق افغانستان، مرگ هفت نظامي وابسته به اين سازمان را در پي داشت. ناتو بدون پرداختن به جزئيات و ذكر محل دقيق اين رويداد، فقط اعلام كرد شش تن از كشته شدگان اين حادثه كه يكشنبه رخ داد، تفنگداران آمريكايي هستند.
ديروز يك موتورسيكلت بمب گذاري شده نيز در شهرستان «گرشك» استان «هلمند» منفجر شد كه مرگ دو پليس محلي و سه غيرنظامي را در پي داشت و 13 مجروح نيز بر جاي گذاشت. صبح ديروز نيز عوامل طالبان «سيد سحرگل» دادستان شهر «غزني» را ترور كردند.
 


حمايت مردم و تشكل هاي سياسي مصر از تصميم رئيس جمهور عليه نظاميان حاكم

مردم مصر با برپايي تظاهرات در ميدان التحرير حمايت خود را از تصميم رئيس جمهور منتخب در مورد تشكيل پارلمان اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، رئيس جمهور جديد مصر در تصميمي شجاعانه، تشكيل جلسات مجلس الشعب (پارلمان) را خواستار شد و فرمان انحلال آن را از سوي نظاميان فاقد مشروعيت قانوني دانست.
براساس اين گزارش، تصميم جديد رئيس جمهور مصر كه از سوي كارشناسان به عنوان زورآزمايي با نظاميان تلقي شده است مورد استقبال بسياري از احزاب، گروه ها و تشكل هاي مردمي قرار گرفت و هزاران تن در ميدان التحرير و مقابل پارلمان با برپايي تظاهرات از تصميم مرسي درباره تشكيل دوباره پارلمان حمايت كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، جوانان انقلابي مصر در استان هاي الفيوم و المنيا و جمع كثيري از احزاب و گروه هاي انقلابي در استان هاي مختلف مصر حمايت خود را از مرسي اعلام و تصميم وي را گامي در تحقق اهداف انقلاب 25 ژانويه عنوان كردند.
منصور عباس از رهبران «حزب الفد» گفت: تصميم محمد مرسي پاياني بر متمم قانون اساسي اعلام شده از سوي شوراي نظامي حاكم به شمار مي آيد و حق مردم در داشتن يك مجلس انقلابي را به آنها بازگرداند.
«ايمن بكري» عضو ائتلاف انقلاب الفيوم نيز تصميم مرسي را ضربه اي مهلك به بازگشت دوباره نظاميان به قدرت عنوان كرد و گفت: ملت مصر از رئيس جمهور منتخب خود حمايت خواهد كرد.
«احمد فتحي» از اعضاي جنبش جوانان 25 ژانويه در استان «المنيا» نيز حمايت خود را از تصميم رئيس جمهور مصر اعلام و خاطرنشان كرد: مردم مصر از تصميم رئيس جمهور براي بازگشايي پارلمان حمايت و آن را افتخاري براي خود مي دانند.
از سوي ديگر، هزاران تن از جوانان انقلابي مصر روز دوشنبه با حضور در مقابل مجلس الشعب حمايت خود را از بازگشايي پارلمان اعلام كردند و با سر دادن شعارهايي از حضور نمايندگان در صحن مجلس استقبال كردند.
نمايندگان پارلمان مصر روز دوشنبه بدون هيچگونه درگيري توانستند به درون پارلمان رفته و جلسه خود را برگزار كنند، در حالي كه نيروهاي مسلح حفاظت كننده از ساختمان مجلس فقط نظاره گر امور بودند.
اين در حالي است كه شماري از تحليلگران مسائل مصر، اين تصميم را رويارويي سياسي بين شوراي نظامي و مرسي مي دانند و درباره پيامدهاي خطرناك آن هشدار داده اند. اما نمايندگان پارلمان اقدام رئيس جمهور منتخب را پس گرفتن حقوق ملت مصر دانسته و از آن حمايت كردند.
از سوي ديگر شوراي عالي نيروهاي مسلح در حال بحث و بررسي اين اقدام مرسي است و اگر ارتش و دادگاه قانون اساسي دستور مرسي را ناديده بگيرند، احتمال كودتا و درگيري هاي خياباني در مصر دور از ذهن نخواهد بود.
به گزارش شبكه خبري العالم قرار است دو ماه پس از تدوين قانون اساسي جديد و تاييد آن از سوي مردم در همه پرسي، انتخابات مجلس دوباره برگزار شود.
پارلمان مصر از زمان انعقاد تاكنون 6 جلسه تشكيل داده بود و دادگاه عالي قانون اساسي مصر 27 خرداد حكم انحلال آن را صادر كرد.
محاكمه فرزندان مبارك
نخستين جلسه محاكمه علاء و جمال مبارك فرزندان ديكتاتور مخلوع مصر روز دوشنبه برگزار شد. در اين جلسه دادستان با قرائت كيفرخواست فرزندان حسني مبارك را به دستكاري و تقلب در معاملات بورس و فروش سهام بانك «الوطني» متهم كرد و خواستار اشد مجازات براي آنها شد.
براساس اتهامات مطرح شده از سوي دادگاه جنايي قاهره، جمال و علاء مبارك طي دوران حكومت پدر خود، اموال و دارايي هاي نامشروعي را براساس نفوذ خود به دست آورده و به خارج از مصر منتقل كرده اند.
دادگاه جنايي قاهره پيش از انتخاب رئيس جمهور جديد مصر، طي چند جلسه محاكمه، فرزندان فرعون را از اتهام كشتار مخالفان تبرئه و راي به آزادي آنها داده بود كه با مخالفت شديد خانواده شهدا و انقلابيون مصري روبه رو شد.
 


نوبت به ديكتاتور حجاز رسيد

طنين شعار « مرگ بر آل سعود» در شهرهاي عربستان

دامنه اعتراضات مردمي در اعتراض به بازداشت يك روحاني شيعه در شرق عربستان گسترش يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات شيعيان در اعتراض به بازداشت «شيخ نمر» روحاني مبارز شيعه از شهر العواميه به شهرهاي «الاحساء» «القطيف» و «الدمام» و ساير شهرهاي شيعه نشين شرق عربستان سرايت كرده است و مردم با برگزاري تجمعات خودجوش شعار «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم خواهان سرنگوني رژيم هستند) الله اكبرو «مرگ بر آل سعود» سر دادند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» رژيم عربستان كه با مشت آهنين سعي دارد اعتراضات مردمي را سركوب كند، روز يكشنبه با تيراندازي به تظاهرات اعتراض آميز مردم العواميه سه جوان شيعي را به شهادت رساند.
بر پايه اين گزارش، دو جوان عربستاني به نام هاي «اكبر شاخوري و محمد فلفل» در حالي كه با مشت هاي گره كرده به بازداشت شيخ نمر معترض بودند، هدف گلوله نيروهاي امنيتي و پليس سعودي قرار گرفتند و در دم به شهادت رسيدند.
به گزارش شاهدان عيني بر اثر تيراندازي مزدوران رژيم آل سعود، ده ها نفر از شهروندان العواميه مجروح و روانه بيمارستان شدند و تعداد زيادي نيز بازداشت گرديدند. به گفته شاهدان عيني اين تظاهرات در محكوميت تصميم وزارت كشور عربستان در بازداشت شيخ نمر برگزار شده بود و نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن معترضان از گلوله هاي جنگي استفاده كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است مردم منطقه شيعه نشين عربستان در حال حاضر خود را آماده رويارويي با يورش احتمالي مزدوران آل سعود كرده اند و شهرهاي شيعه نشين به دليل حضور نيروهاي امنيتي و نظامي به پادگان تبديل شده است.
بر پايه اين گزارش، نيروهاي امنيتي حضور گسترده اي در منطقه دارند و خودرهاي زرهي و نفربرها در اكثر نقاط العواميه، الشرقيه و القطيف مستقر شده اند. با وجود اين مردم منطقه رژيم آل سعود را مسئول جان شيخ نمر دانسته و تهديد كردند در صورت آسيب رسيدن به وي اعتراضات خود را شدت خواهند بخشيد.
واكنش دولت عربستان
وزارت كشور عربستان با صدور بيانيه اي به تحولات شرق اين كشور واكنش نشان داد و تهديد كرد در صورت ادامه اعتراضات مردمي آن را به شدت سركوب خواهد كرد.
به گزارش «پرس تي وي»، در بيانيه وزارت كشور عربستان، اصابت گلوله و بازداشت شيخ نمر به اتهام بر هم زدن امنيت و تحريك مردم عليه حكومت مورد تائيد قرار گرفته است.
سخنگوي وزارت كشور رژيم سعودي نيز اتهام شيخ نمر را فتنه انگيزي عنوان كرد و در مورد دستگيري وي گفت كه گلوله به ران شيخ نمر اصابت كرده و پس از مجروح شدن به بيمارستان نظامي منتقل شده است.
اين درحالي است كه «محمد نمر» برادر روحاني معروف شرق عربستان گفت: نيروهاي امنيتي پس از نصب كمين در يكي از خيابان هاي العواميه روز يكشنبه با يورش ناگهاني و تيراندازي به خودروي شيخ نمر وي را مجروح و بازداشت كرده اند.
وي افزود: شيخ نمر در روزهاي اخير اعلام كرده بود كه من يقين دارم كه بازداشت يا كشته شدن من باعث قيام مردمي در منطقه خواهد شد.
شيخ نمر كيست؟
شيخ نمر النمر روحاني مبارز شيعي از برجسته ترين مخالفان رژيم عربستان و از جايگاه مردمي و والايي در بين شيعيان استان الشرقيه برخوردار است.
اين روحاني شيعه با سخنراني هاي آتشين خود در مسجد «العباس» در شهر العواميه، سازماندهي و هدايت اعتراضات مردمي را همزمان با بيداري اسلامي در منطقه شكل داده است.
اين روحاني برجسته عربستاني طي ماه هاي اخير فعاليت هاي خود را شدت بخشيد و حكام رژيم آل سعود را مشتي افراد فاسد، نادان و مزدور آمريكا عنوان كرده بود و به اين خاطر نيروهاي امنيتي مترصد فرصتي براي بازداشت يا قتل وي بودند. شيخ نمر از منتقدان سرسخت آل سعود در لشكركشي و سركوب شيعيان بحرين بود و همواره به آنها نفرين مي فرستاد.
اين در حالي است كه سرايت جنبش بيداري اسلامي و قيام هاي مردمي در عربستان از سوي آمريكا و غرب با نگراني خاصي دنبال مي شود و سردمداران كاخ سفيد بر اين باورند كه تغيير رژيم در عربستان قطعي است و حكومت آل سعود، نمي تواند از اين موج اسلامگرايي رهايي يابد.
از سوي ديگر، با توجه به گسترش اعتراضات مردمي، برخي از كارشناسان آمريكايي به دولت اين كشور پيشنهاد كردند كه بايد طوري رفتار كند كه تغيير قدرت در عربستان در آينده به نفع ما باشد.
به گفته تحليلگران غربي جنبش بيداري اسلامي كه از يكسال و نيم گذشته تاكنون شرق عربستان را فرا گرفته است بيش از هر زمان ديگر پايه هاي حكومت رژيم سعودي را به لرزه درآورده است، اين در حالي است كه حكام آل سعود به دليل كهولت سن و بيماري توانايي حكومت بر كشور خود را از دست داده اند.
 


راهپيمايي اعتراض آميز معدنچيان اسپانيا به سمت مادريد

معدنچيان اسپانيايي در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت به سمت مادريد راهپيمايي كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاركنان معادن زغال سنگ اسپانيا كه مدتهاست در اعتراض به سياست هاي رياضتي دولت در اعتصاب به سر مي برند ديروز نيز از دو شهر «لئون و آستورياس» به سمت «لاس روزاس» در نزديكي «مادريد» راهپيمايي كردند.
معترضان كه راهپيمايي خود را از اين منطقه شمالي اسپانيا آغاز كرده اند اعلام مي كنند قصد دارند فردا (11 ژوئيه) نيز براي نشان دادن خشم و اعتراض خود نسبت به بي تفاوتي دولتمردان به اين اعتراض ها اقدام به برپايي يك تظاهرات ديگر كنند.
دولت اسپانيا تصميم دارد براي جبران كسري بودجه كمك هاي مالي در بخش معدن را از 301 ميليون يورو در سال گذشته به 111 ميليون يورو كاهش دهد كه اين امر زندگي اين قشر از كارگران را به شدت تحت تاثير قرار مي دهد.
 


واكنش ژنرال ها به تصميم مرسي

دادگاه عالي قانون اساسي مصر ديروز با صدور بيانيه اي در پاسخ به حكم رياست جمهوري در خصوص ازسرگيري فعاليت مجلس اين كشور، حكم انحلال نهاد يادشده، صادره توسط اين دادگاه را براي همه و از جمله محمد مرسي لازم الاجرا دانست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، در حالي كه شوراي نظامي مصر از راي دادگاه عالي قانون اساسي مبني بر انحلال مجلس پشتيباني مي كند، «سعد الكتاتني»، رئيس مجلس نمايندگان مصر روز دوشنبه از آغاز به كار اين مجلس به طور رسمي از امروز خبر داد.
گفتني است دو هفته پيش از برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر، دادگاه عالي قانون اساسي اين كشور به انحلال مجلس نمايندگان راي داد؛ اما روز يك شنبه «محمد مرسي»، رئيس جمهوري مصر، دستور ادامه فعاليت مجلس نمايندگان مصر را صادر كرد.
 


در صورت ادامه مداخلات واشنگتن

مخالفان آمريكا در پاكستان : اسلام آباد را به ميدان التحرير تبديل مي كنيم

همزمان با راهپيمايي بزرگ ده ها هزارنفري مردم پاكستان از لاهور به اسلام آباد، مخالفان حضور آمريكا در پاكستان اعلام كردند پايتخت را به «ميدان التحرير» قاهره تبديل مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، درحالي كه مردم در راهپيمايي ده ها هزارنفري خود امروز وارد اسلام آباد شدند، «مولانا سميع الحق» رهبر «كنفرانس دفاعي پاكستان» به نمايندگي از ده ها تشكل سياسي و مذهبي اين كشور تهديد كرد اگر دولت اسلام آباد مسير تداركاتي ناتو را در خاك پاكستان نبندد و به آمريكا اجازه دهد كه همچنان در مسائل داخلي پاكستان مداخله كند، مردم شهر اسلام آباد را تبديل به ميدان التحرير مصر مي كنند. در مصر مردم با تظاهرات مكرر در ميدان التحرير، «حسني مبارك» را از رياست جمهوري مادام العمر بركنار كردند.
تظاهرات پاكستاني ها كه «راهپيمايي بزرگ» نام گرفته است، يكشنبه از شهر لاهور آغاز شد و مردم پس از طي مسير 360 كيلومتري با وسائط نقليه ديروز به اسلام آباد رسيدند و در اين شهر تظاهرات كردند. شمار كساني كه از لاهور راه افتاده بودند، 25 هزار نفر اعلام شد.
مردم پاكستان از مداخلات آمريكا، حملات تروريستي و سياستمداران فاسد رنج مي برند و هيچ چشم انداز روشني را در آينده نزديك براي اين كشور نمي توان متصور شد.
در پي بازگشايي مسير تداركاتي ناتو كه هفته گذشته رخ داده است، شكاف ميان دولت و مردم بيشتر شده است، اين مسير از آذرماه گذشته و در پي كشته شدن 24 نظامي پاكستاني به دست نظاميان ناتو مسدود شده بود. اما فشارها و وعده هاي مالي آمريكا باعث شد كه مقامات اسلام آباد به بازگشايي مجدد آن رضايت دهند.
در همين حال، «سيد منور حسين» رهبر حزب جماعت اسلامي پاكستان در راهپيمايي بزرگ اعلام كرد: دسيسه هاي آمريكا عليه پاكستان را خنثي خواهيم كرد. بيشتر شعارهاي مردم در اين تظاهرات عليه آمريكا بود.
كنفرانس توكيو
به گزارش خبرگزاري فارس، «هيلاري كلينتون» «زلمي رسول» و «حنارباني» وزيران خارجه آمريكا، افغانستان و پاكستان در حاشيه كنفرانس كمك به افغانستان در توكيو نشست سه جانبه برگزار كردند. در بيانيه مشتركي كه پس از اين نشست صادر شد، بر نقش محوري پاكستان در ايجاد صلح در افغانستان تأكيد شده است.
«رايان كروكر» سفير آمريكا در افغانستان در اين نشست با اشاره به نقش مهم پاكستان در ايجاد صلح در افغانستان و ادامه همكاري هاي مشترك با اين كشور، تصريح كرد: در تلاش هستيم مكانيسمي ايجاد كنيم كه از طريق آن پاكستان بتواند با استفاده از نفوذ خود به ايجاد صلح و ثبات در افغانستان كمك كند. در بيانيه فوق هدف از برگزاري اين جلسه سه جانبه تقويت همكاري ها بين افغانستان، پاكستان و آمريكا به منظور حمايت از روند صلح و ثبات در افغانستان اعلام شده است.
 


مردم بحرين محمد مرسي را از نزديك شدن به آل سعود برحذر داشتند

انقلابيون بحرين به رئيس جمهور منتخب مصر درباره سفر به عربستان سعودي و نزديك شدن به رژيم آل سعود هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه الوفاق، «نبيل رجب» فعال حقوق بشري بحرين درباره ديدار محمد مرسي رئيس جمهور مصر ازعربستان گفت، انتخاب اين كشور به عنوان اولين ايستگاه سفر محمد مرسي پيامي منفي به مردم عربستان در كشورهاي حوزه خليج فارس است.
وي افزود، شخصيت هاي بحريني كه اخيراً با رئيس جمهور مصر ديدار كرده اند در دشمني با انقلاب مردم بحرين مشهورند و حامي رژيم مبارك هستند. رجب تأكيد كرد، ديدار رئيس جمهور مصر با شيخ المحمود كه شخصيتي معروف در ضديت با انقلاب بحرين است پيام منفي براي مدافعان دموكراسي است. محمد مرسي قرار است در اولين سفر خارجي خود روز چهارشنبه (فردا) به رياض برود. جمعيت الوفاق بحرين نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد، بيشتر مزدوران آل خليفه اتباع خارجي به ويژه از عربستان سعودي هستند.
در اين بيانيه آمده است، مزدوران آل خليفه در يورش به خانه هاي مردم اثاثيه آنها را تخريب و از خانه ها سرقت مي كنند.
الوفاق در اين بيانيه تشديد برخوردهاي امنيتي با مردم در بحرين و بازداشت هاي غيرقانوني را محكوم كرده است.
عباس عمران عضو مركز حقوق بشر بحرين نيز طي اظهاراتي تأكيد كرد، موضع غرب و آمريكا در قبال حوادث بحرين رياكارانه است.
وي افزود، هم اكنون در زندان هاي بحرين از انواع روش هاي شكنجه استفاده مي شود و حقوق اوليه مردم نقض شده است اما هيچ يك از مجامع حقوق بشري واكنشي از خود نشان نمي دهند و در مقابل اين جنايات سكوت كرده اند.
 


در مصاحبه با شبكه تلويزيوني آلمان

بشار اسد : تا مردم بخواهند در قدرت مي مانم

رئيس جمهور سوريه گفت، تا زماني كه مردم از من حمايت مي كنند در قدرت مي مانم.
به گزارش خبرگزاري فارس، بشار اسد در گفت وگو با تلويزيون سراسري آلمان بودن يا نبودن خود را بسته به تصميم مردم دانست و اعلام كرد.
تا زماني كه از حمايت مردمي برخوردار باشم در قدرت باقي خواهم ماند.
وي تأكيد كرد، مردم سوريه با انتخابات حرف خود را مي زنند.
بشار اسد گفت من در مورد آمار و ارقام مردمي كه از من حمايت مي كنند اطلاع ندارم و الان مسئله مهم اين نيست بلكه بايد ديد كه چه كساني در جنايات تروريست هاي سوريه شريك هستند.
وي افزود، آمريكايي ها شريك جنايات تروريست ها هستند و با ارسال سلاح و پول و حمايت سياسي آنها را در كشتار مردم ياري مي دهند.
بشار اسد گفت، برخلاف تبليغات، بيشتر قربانيان حوادث سوريه از هواداران دولت بودند كه توسط تروريست ها كشته شدند.
وي تأكيد كرد، تا زماني كه تروريسم هست گفت وگو به نتيجه نمي رسد. بايد با تروريسم مبارزه كرد.
رئيس جمهور سوريه درباره طرح كوفي عنان كه روز گذشته وارد سوريه شد اعلام كرد طرح كوفي عنان نبايد شكست بخورد. كوفي عنان كار دشواري دارد اما كار او خوب است.
وي همچنين اظهار داشت: عربستان و قطر مخالفان سوريه را با سلاح تجهيز مي كنند و تركيه نيز اين سلاح ها را از مرزهاي خود براي آنان قاچاق مي كند كه اين امر چالش هاي جدي در مسير اجراي طرح كوفي عنان به وجود آورده است.
اسد هدف آمريكا را از حمايت مخالفان بي ثبات كردن كشورش دانست و گفت: سازمان ملل متحد، كشورهاي غربي و بسياري از كشورهاي منطقه دشمن ما هستند اما من با برخورداري از حمايت همه جانبه مردم سوريه به فكر عقب نشيني نيستم.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه يكي از اعضاي مجلس سناي آمريكا با انتقاد از موضع كشورش نسبت به اوضاع سوريه نقش آمريكا را در حل بحران سوريه شرم آور توصيف كرده است.
جان مك كين در مصاحبه با شبكه آمريكايي «سي بي اس» با انتقاد شديد از موضع واشنگتن نسبت به بحران سوريه اظهار داشت، آمريكا نتوانست در زمينه كمك به مخالفان سوري براي براندازي نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه مطلوب عمل كند.
اين در حالي است كه رزمايش گسترده ارتش سوريه براي رويارويي با هرگونه حمله احتمالي وارد سومين روز خود شده است.
در اين رزمايش كه از روز يكشنبه آغاز شده است واحدهايي از توپخانه ساحلي و يگان هاي موشكي سوريه با پشتيباني نيروي هوايي اين كشور توان رزمي خود را در مقابله با هرگونه حمله احتمالي از طريق دريا به سوريه به نمايش گذاشتند.
در اين رزمايش توپخانه سنگين ساحلي و كشتي هاي ضد زيردريايي با انجام عمليات گسترده حمله فرضي به خاك سوريه را پاسخ گفتند و نيروي هوايي سوريه نيز به انجام عمليات گسترده بر فراز آب هاي اين كشور پرداخت.
از سوي ديگر وزير خارجه تركيه طي اظهاراتي به شكست كشورش در حل بحران سوريه و نيز پايان بخشيدن به نظام حاكم در اين كشور اذعان كرد.
احمد داوود اوغلو گفت، تركيه همه تلاش خود را براي پايان دادن به نظام سوريه به كار بست اما در اين راه شكست خورده است.
وي افزود، جامعه جهاني بايد تلاش بيشتري كند تا دوره انتقالي را در سوريه محقق كند.
«كمال قليچدار اوغلو» رهبر بزرگترين حزب مخالف تركيه نيز با متهم كردن دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور به پيروي كوركورانه از سياست آمريكا و غرب در قبال سوريه آن را سياستي محكوم به شكست ارزيابي كرد.
اظهارات عنان
كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب با انتقاد از اظهارات كشورهاي غربي عليه روسيه به دليل موضع مسكو در برابر سوريه گفت، منتقدان سوريه در حال ارسال تسليحات و پول به مخالفان سوريه هستند.
وي در مصاحبه با روزنامه لوموند تاكيد كرد، ما شكست خورديم و ضمانتي مبني بر اينكه موفق خواهيم شد وجود ندارد.
 


آغاز مذاكرات كاترين اشتون با مقامات چين در پكن

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با رهبران چين در پكن ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش پايگاه خبري ايران ديپلماتيك، «كاترين اشتون» ديروز در پكن با «وين جيابائو» نخست وزير چين و همچنين، وزير دفاع اين كشور ديدار و در مورد مسائل في مابين از جمله مسائل امنيتي و اقتصادي با آنها گفت وگو كرد. اشتون در جلسه سومين دور از مذاكرات ميان چين و اتحاديه اروپا در پكن نيز حضور پيدا كرد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از پكن، به هنگ كنگ و سپس به كامبوج مي رود تا در اجلاس «آسه آن» در «پنوم پن» شركت كند.تاكنون مناسبات ميان چين و غرب حول مسائل اقتصادي دور مي زد. ولي حضور پررنگ آمريكا در اقيانوس آرام و تحريك برخي كشورها از جمله فيليپين توسط واشنگتن عليه چين، روابط ميان چين و غرب كم كم دارد شكل امنيتي به خود مي گيرد؛ وضعيتي كه چيني ها به شدت از آن گريزان هستند.
 


چها رسوي پنج قاره

افشاگري المنار
هفته نامه فلسطيني «المنار» فاش كرد، بازرگانان يهودي ليبيايي تبار تلاش هاي گسترده اي را به كار گرفته اند تا ميان كشور ليبي و رژيم صهيونيستي روابط ديپلماتيك برقرار شود. تاكنون دولت طرابلس در مقابل هرگونه برقراري روابط با رژيم صهيونيستي مقاومت كرده است.
دور انديشي مقامات عمان!
مقامات رژيم سلطنتي عمان ميدان «الاصلاح» را در شهر «مسقط» تخريب كردند. با توجه به تجمعاتي كه طي يك سال اخير در اين ميدان برگزار مي شد و سران رژيم سلطنتي مي ترسيدند ميدان الاصلاح نقش ميدان «التحرير» قاهره و ميدان «لؤلؤ» در پايتخت بحرين را در تحولات آتي عمان بازي كند، پيشاپيش آن را تخريب كردند.
توهم صهيونيست ها
«محمد رعد» رئيس فراكسيون مقاومت در پارلمان لبنان گفت كه آمادگي مقاومت براي مقابله با رژيم اسرائيل فراتر از توهمات رژيم صهيونيستي است. رعد اين را نيز گفت كه مقاومت دست خود را به سوي تمامي لبناني ها دراز مي كند، حتي كساني كه با آنها اختلافات سياسي دارد.
ملت فلسطين تنها نيست
«اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت منتخب فلسطين در نوار غزه در استقبال از يك كاروان فعالان صلح خارجي در غزه اعلام كرد كه ملت فلسطين از اصول و وحقوق خود عقب نشيني نخواهد كرد. وي تاكيد كرد كه سفر اين كاروان ها نشان مي دهد كه ملت فلسطين در جهان تنها نيستند.
 


مذاكرات مقام تركيه در تل آويو

كانال اول تلويزيون رژيم صهيونيستي از ديدار يك مقام بلندپايه تركيه با شيمون پرز و وزير خارجه در تل آويو خبر داد.
به گزارش فارس، كانال اول تلويزيون رژيم صهيونيستي گزارش داد كه يك مقام بلندپايه حزب عدالت و توسعه تركيه به رياست «رجب طيب اردوغان» نخست وزير اين كشور اخيرا در تل آويو با «آويگدور ليبرمن» ديدار و گفت وگو كرده است.دو طرف در اين ديدار راهكارهاي از سرگيري روابط بين تل آويو و آنكارا را مورد بررسي قرار داده اند.اين مقام حزب عدالت و توسعه پيش از ديدار با «ليبرمن» با «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستي نيز ديدار كرده بود.
روابط تركيه و رژيم صهيونيستي از دو سال پيش و به دنبال اظهارات ضد صهيونيستي اردوغان در اجلاس داووس و به دنبال آن، حمله رژيم اسرائيل به كشتي مرمره به سردي گرائيده بود.
 

پس از كسب رأي اعتماد از پارلمان
نخست وزير يونان : به اجراي طرح رياضت اقتصادي متعهد هستم

نخست وزير جديد يونان پس از گرفتن رأي اعتماد پارلمان تصريح كرد به رياضت هاي اقتصادي ادامه مي دهد.
پارلمان يونان در آخرين ساعات روز يكشنبه با 179 رأي موافق در مقابل 121 رأي مخالف به كابينه جديد اين كشور رأي اعتماد داد.
«آنتونيوس ساماراس» پس از موفقيت در كسب رأي اعتماد پارلمان گفت: به اجراي رياضت هاي اقتصادي به خصوص به شكل كاهش خدمات عمومي و ادامه خصوصي سازي ادامه مي دهد و از اين پس نيز كسي حق ندارد از بازگشت پول ملي «دراخما» حرفي بزند.
طي روزهاي گذشته به دنبال تشديد بحران سياسي و اقتصادي در يونان، زمزمه ها نسبت به بازگشت پول «دراخما» به جاي يورو در اين كشور بالا گرفته بود. اما پس از تهديدها و فشارهاي پيدا و پنهان اتحاديه اروپا كه نتيجه آن تشكيل يك دولت ائتلافي با حضور سه حزب مختلف يوناني شد، به نظر مي رسد بحران سياسي به ظاهر هم كه شده پايان يافته است. اما با توجه به رويكرد دولت جديد و تأكيد آن نسبت به اجراي رياضت هاي اقتصادي به نظر مي رسد اين كشور باز هم شاهد ناآرامي هاي اجتماعي خواهد بود. به عبارتي، كشوري كه در آن از ميان هر 2 جوان يك نفر بيكار است، پس از جابه جايي قدرت و برگزاري دو دوره انتخابات پارلماني در يك فاصله زماني كوتاه، مجدداً به همان نقطه اول يعني اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي بازگشته است. اجراي چنين سياست هايي دليل اصلي ناآرامي هاي اجتماعي يونان است يادآور مي شود دولت جديد يونان از سه حزب ناهمگون راستگراي دموكراسي نوين، سوسياليست پاسوك و چپ ائتلاف تشكيل شده است.
از اوضاع اقتصادي اسپانيا، دومين كشور بحران زده اروپا پس از يونان نيز خبرهاي نااميد كننده اي منتشر شده است. روزنامه «الهيات» چاپ لندن با انتشار گزارشي از اوضاع حاكم بر اين كشور نوشت: «بحران اقتصادي در اسپانيا به حد فاجعه رسيده و بانك هاي اين كشور براي نجات از ورشكستگي به ميلياردها دلار كمك نياز دارند.» در ادامه اين گزارش آمده: «ميزان بيكاري جوانان در اسپانيا كه زماني مهمترين نيروي محرك اقتصادي اروپا محسوب مي شد به 50 درصد رسيده است و خود اين آمار به تنهايي و تا حد زيادي بازگو كننده ميزان سقوط و ورشكستگي اقتصادي اين كشور است. در انتهاي گزارش «الحيات» مي خوانيم: بحران اقتصادي بر كشورهاي عربي منطقه به ويژه كشورهاي عربي كه با اروپا داراي مراودات اقتصادي هستند تأثيرات منفي خواهد گذاشت!
روزنامه انگليسي گاردين اما با انتشار گزارش «كليساي انگليس» به «اثرات رياضت هاي اقتصادي بر وقوع شورش هاي اجتماعي» پرداخت.
براساس اين گزارش كه از سوي «شوراي امور مردمي و خدمات كليساي لندن» منتشر شد، اجراي رياضت هاي اقتصادي در اين كشور باعث «مردن اميد» مردم و در نتيجه وقوع شورش هاي اجتماعي همانند آنچه در تابستان گذشته روي داد، مي شود.
بخشي از اين گزارش پس از انجام مصاحبه باكشيش هاي سرتاسر انگليس كه از نزديك شاهد اعتراضات اوت 2011 بودند، تهيه شده است. بدين ترتيب مي توان نتيجه گرفت احتمال تكرار اعتراضات خياباني در اين كشور كم نيست!
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14