(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 تیر 1391 - شماره 20252

برنامه هاي توسعه ورزش همگاني در تابستان امسال چگونه اند ؟ بخش پاياني
سوت نرمش در محلات با ورزشكاران عمومي

برنامه هاي توسعه ورزش همگاني در تابستان امسال چگونه اند ؟ بخش پاياني
سوت نرمش در محلات با ورزشكاران عمومي

گاليا توانگر
هيچ خاطره اي خوش تر از اين نيست كه به همراه عزيزانتان در خانواده يك صبح گاه خنك تابستاني به كوه پيمايي و راه پيمايي همت گماريد. بي شك مي توانيد در چنين روزهايي خورشيد را بر بلنداي تپه ها به چنگ آوريد.
به راستي اين روزها چه قدر خيال باطل مي كنيم كه زندگي طولاني است و هميشه با هم بودن و ورزش را به روزهاي آتي كه معلوم نيست كي قرار است بيايند، موكول كرده ايم!
خورشيد گرم و پرحرارت سلامت را در غروب روزمرگي بي فروغ ساخته ايم و درد مفاصل كمترين حد رنج انزوا، بي تحركي و شكنجه تن است.
بچه هاي ما نيز از ما مي آموزند. وقتي ورزش در زندگي به حاشيه مي رود، استهلاك روح در بين اعضاي خانواده بر همه چيز تأثير مي گذارد. افسردگي شايع ترين ارمغان جدي نگرفتن شاد زيستن در سايه ورزش است.
به تجربه ثابت شده دانش آموزان، زنان خانه دار و نيز كارمنداني كه با ورزش عجين شده اند، هر يك در جايگاه خود مي توانند رسالت شان را بهتر و موثرتر ايفا كنند، چرا كه از قديم گفته اند؛ عقل سالم در بدن سالم است و يكي از راه هاي رسيدن به سلامتي ورزش محسوب مي شود.
بازي را از فرزندانمان گرفته ايم و زمان آنها را حتي در تابستان با پشت ميزنشيني در كلاس هاي تئوري و فشرده اشباع ساخته ايم. گاه آن ها را به حال خود در آپارتمان رها كرده و رسالت با فرزندان خود بودن را به وسايل تكنولوژي روز سپرده ايم.
در اين بين خانواده هايي هستند كه هنوز هم بازي را بازيگوشي تلقي كرده و فرصت دويدن، ورزش و بازي را از فرزندانشان در فضاي سبز گرفته اند. در حالي كه بچه ها همان قدر كه به تغذيه خوب نياز دارند، براي رشد و بالندگي به دويدن، ورزش و بازي نيز نيازمندند.
در دانش روز دنيا ثابت شده كه بين شادابي افراد و تمايل آنها به ورزش رابطه مستقيم خطي وجود دارد. هر چه از تحرك دورتر باشيم، شادي و آرامش روح از ما فاصله بيشتري خواهد داشت. اين حقايق همان چيزي است كه در فكر مردم ما به اصطلاح جا نيفتاده و عدم باور به تأثيرات مثبت و غيرقابل انكار ورزش بزرگ ترين مانع توسعه ورزش همگاني در كشورمان به حساب مي آيد. يك روز مشغله كاري را بهانه مي آوريم و روز ديگر نبود امكانات يا حتي گرمي هوا! به هر جهت زمان آن رسيده كه بهانه تراشي ها را كنار گذاشته و با كتاني هايمان به سوي شادي و سلامتي بدويم.
ورزش رايگان براي اقشار كم درآمد
سيدمحمد آقامير، رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران يكي از دغدغه هاي مسئولان فرهنگي نظام را پر كردن اوقات فراغت شهروندان با تفريحات سالم ذكر كرده و مي گويد: «با نگاهي نو به مقوله ورزش و تفريحات در كشور و در سايه تعاملات سازنده مسئولان فرهنگي مي توان از طريق ورزش اثري مثبت به لحاظ فرهنگي در جامعه بر جاي گذاشت.»
وي با بيان اين مطلب كه هدف مسئولان سازمان ورزش شهرداري تهران تحقق منويات رهبر معظم انقلاب مبني بر توسعه ورزش همگاني است، ادامه مي دهد: «طي دو سال گذشته با حمايت هاي شوراي اسلامي شهر تهران توانسته ايم تحولي عظيم در اين بخش ايجاد كنيم. در حال حاضر در 1350 ايستگاه تندرستي شهر تهران 850 مربي ورزش، صبح ها به شهروندان حركت هاي نرمشي آموزش مي دهند. اين آمار چيزي در حدود 65 درصد پارك ها و بوستان هاي شهر تهران را دربرمي گيرد.
در حركت تأثيرگذار ديگري كه از سال گذشته آغاز شده 750 مدرسه دخترانه سطح شهر تهران به منظور رفاه حال دختران جوان و پرداختن ايشان به امر ورزش در محيطي سالم و امن به ست هاي وسايل ورزشي مجهز شده اند كه اين روند ادامه دارد.
روشن است با تجهيز كامل مدارس دخترانه و به دنبال آن حتي تجهيز مدارس پسرانه به وسايل ورزشي و بدن سازي تا حد زيادي از آمار فقر حركتي در بين كودكان و نوجوانان كاسته خواهد شد.
در حال حاضر فقر حركتي يكي از مشكلات دانش آموزي به ويژه در بين دختران دانش آموز ماست كه معمولا جرقه هاي اين مشكل از دوران ابتدايي زده مي شود. تجهيز مدارس به ويژه در مقطع ابتدايي كه استخوان بندي دانش آموز در حال شكل گيري است، از ضروريات به حساب مي آيد.»
اين مسئول به سخن گهربار مقام معظم رهبري اشاره دارد كه فرموده اند: «هر چه براي ورزش هزينه كنيم، اسراف نكرده ايم.»
وي مي گويد: «براي ماه مبارك رمضان در مرداد ماه سال جاري نيز 270 مجموعه ورزشي تجهيز شده در سطح شهر تهران با حداقل قيمت به شهروندان تهراني سرويس دهي دارند. گروه هاي تربيتي مدارس، گروه هاي فرهنگي مساجد، بسيج، شوراياري ها، مديران محله ها و نيز خانواده هاي شهدا، جانبازان و ايثارگران عزيز نيز مي توانند از تخفيف هاي ويژه از پيش تعيين شده بهره مند شوند. لازم به توضيح است كه اين مجموعه هاي ورزشي از يك ساعت مانده به افطار تا يك ساعت بعد از سحر باز هستند.»
آقا مير با اظهار خرسندي از اين كه طي دو ساله اخير تحولات چشمگيري نيز در زمينه تقويت زيرساخت ها و احياي زمين هاي ورزشي و چمن داشته ايم، مي گويد: «شهر تهران در حال حاضر به يك حد مطلوبي رسيده است و توسعه زيرساخت هاي ورزشي هنوز با جديت ادامه دارد. براي مثال در منطقه 15 تهران 45 زمين چمن داريم كه جمعا 100 هزار مترمربع مي شود. 600 زمين چمن ديگر ايجاد شده كه همه آنها در اختيار محلات تهران است. اين زمين ها يا به صورت رايگان يا با حداقل هزينه نفري 2، 3 هزار تومان در اختيار تيم هاي ورزشي محلات قرار دارند.
ما ادعايي نداريم كه در حال حاضر به ايده آل ها رسيده ايم، بلكه سعي داريم به ايده آل ها برسيم و شبانه روز در تلاشيم.
همين ديروز در منطقه هاي پايين شهر وقتي از زمين هاي ورزشي بازديد داشتيم به چشم خود ديدم كه كودكاني از قشرهاي بسيار ضعيف با يك دمپايي پلاستيكي و يا كتاني رنگ و رو رفته براي دويدن در بوستان ها و پارك ها آمده بودند.
ما مي خواهيم لبخند رضايت بر لبان اين قشر بنشيند و آنها هم بتوانند با كمترين هزينه به ورزش بپردازند.»
همه فدراسيون ها ورزش همگاني دارند
يكي ديگر از شاخه هاي ورزش همگاني كه در سال هاي اخير به مدد تقويت زيرساخت ها بسيار بال و پر گرفته، ورزش بانوان است.
در شهر تهران با راه اندازي بوستان هاي ويژه بانوان همچون بوستان مادر واقع در منطقه 3 با مساحت 15هكتار و بوستان پرديس واقع در منطقه 15 با 30هكتار مساحت شوق ورزش در بانوان دوچندان شده است. ضمن اين كه از آرامش خيال و امنيت همه جانبه در حين استفاده از امكانات ورزشي برخوردارند.
مرضيه اكبرآبادي، معاون بانوان و امور ورزش همگاني وزارت ورزش و جوانان مي گويد: «وقتي ابزارهاي ورزشي را در اختيار مردم قرار دهيم و كار با كيفيت خوبي ارائه شود، قطعا استقبال خوبي نيز صورت مي گيرد. نگاه ما خانواده محور است، يعني مي خواهيم اعضاي خانواده را در كنار يكديگر در روزهاي تعطيل با توجه ويژه به اخلاق و ارزش هاي اجتماعي به فعاليت هاي ورزشي بپردازند.»
وي يادآور مي شود: «از جمعيت هاي ويژه ورزش همگاني براي همكاري دعوت شده و شوراي عالي ورزش همگاني در وزارت ورزش و جوانان به رياست وزير تشكيل و چندين نشست هم در اين شورا برگزار شده است. در اين نشست ها اولويت برنامه ها اعلام و كارها به صورت ملي تقسيم شده اند تا از توان همه نهادها استفاده و از برخوردهاي سليقه اي نيز خودداري شود. اكنون بخش هايي مانند نيروهاي مسلح، شهرداري، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در اين رابطه كار مي كنند، اما عملكردشان به صورت سليقه اي است و وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولي ورزش همگاني در كل كشور بايد ارتباطي ميان نهادها برقرار كند. در واقع همان كارهاي قبلي در اين بخش ها صورت مي گيرد، ولي با تعريف ساختارها همه اقدامات منظم شده است.
وزارت ورزش در حد تاسيس يك معاونت به ورزش همگاني اهميت داده است. از طرفي استراتژي ورزش همگاني هم معلوم شده است. قبلا چند فدراسيون در حوزه ورزش همگاني قرار مي گرفتند و بقيه در حوزه قهرماني، اما حالا روش را تغيير داده ايم، يعني همه فدراسيون ها ورزش همگاني دارند.»
وي از موافقت صدا و سيما براي پخش ورزش هاي همگاني و آموزش مردم خبر داده و مي گويد: «ورزش همگاني يك حركت نيمه حرفه اي است. مردم حتي در خانه هايشان مي توانند تمرين كنند. ما با شبكه ورزش مذاكراتي داشتيم كه ورزش همگاني را آموزش دهند تا مردم با معضل مواجه نشوند و خوشبختانه شوراي ورزش صدا و سيما موافقت كرده تا متناسب با نيازهاي روز جامعه برنامه هايي تهيه شود.»
معاون ورزش همگاني وزارت ورزش و جوانان به اين سوال كه نقش شهرداري را در توسعه ورزش همگاني چگونه ارزيابي مي كنيد، پاسخ مي دهد: «ايده شهرداري در اختصاص بوستان هاي ويژه بانوان را اقدامي ارزشمند در توسعه ورزش همگاني بانوان مي دانيم. علاوه بر فعاليت هاي نهادهايي چون نيروهاي مسلح، آموزش و پرورش و... ما با يك جمعيت كلان مواجهيم كه به هيچ حوزه اي وابسته نيستند و بايد تحت مديريت مديران شهري ساماندهي شوند. خوشبختانه مطالبات عمومي مردم متناسب با ارزش هاي اجتماعي مانند راه اندازي بوستان هاي بانوان اتفاق بسيار خوبي بود كه توسط شهرداري رخ داد و در حال توسعه است. اين نياز واقعي مردم است كه از شكل تشريفات خارج شده و بر دل مردم مي نشيند. با بالا رفتن مشاركت مردم و اعتمادسازي مي توان رشد ورزش همگاني را هر روز بيش از گذشته ارتقا داد.»
نگراني خانواده ها از امنيت ورزش در پارك
اين يك واقعيت انكارناپذير است كه خانواده ها و مسئولان هر دو نگران پر كردن اوقات فراغت فرزندان اين مرز و بوم هستند. وقتي در گوشه اي از شهر مسئولان ورزشي كشور پشت تريبون اتاق هاي كنفرانس برنامه ها و طرح ها را مرور مي كنند، در اين گوشه شهر خانواده ها با تمام توان خود در تلاش براي برنامه ريزي ورزشي تابستان فرزندان خود هستند.
مينا احمدي، يك كارمند و مادر دو فرزند پسر و دختر 10 و 14 ساله برايمان مي گويد: «همين كه امتحانات بچه ها تمام مي شود، دغدغه ما هم براي چگونگي گذران اوقات فراغت تابستان بچه ها كليد مي خورد. دلم نمي خواهد همين فرصت تابستان هم با كلاس هاي فشرده و خسته كننده تئوري براي فرزندانم اشغال شود. مي خواهم به آنها فرصت نشاط، شادي و بازي بدهم.
من و پدر بچه ها تا بعدازظهر سركار هستيم. علي رغم خستگي ها وقتي به خانه مي رسيم گاهي اوقات بساطي فراهم كرده و به دامن طبيعت پارك نزديك منزلمان پناه مي بريم.
انتظار ما از مسئولان اين است كه محيطي امن و فاقد تنش براي خانواده ها در پارك ها و بوستان هاي شهر فراهم شود. نمي خواهيم دلمان بلرزد كه ساعات حضورمان در پارك مساوي با ديدن انواع صحنه هاي بزه از معتادين و يا مزاحمين بي اخلاق باشد. نمي خواهيم فرصت دويدن و بازي كردن بچه ها با ديدن صحنه هاي غيراخلاقي و غيرشرعي و عرفي عجين شود.»
اين شهروند به سطح درآمدي متوسط خانواده اش اشاره كرده و مي گويد: «اگر بخواهم هر دو فرزندم را مثلا در كلاس هنرهاي رزمي مثل كاراته ثبت نام كنم، دست كم بايد براي هر كدام يك ست لباس ورزشي به قيمت 60، 70 هزار تومان بخرم. اين هزينه به علاوه هزينه ثبت نام در كلاس هاي ورزش خصوصي براي ما سنگين است. تقاضاي ديگر ما از مسئولان اين است كه تا آن جا كه مي توانند در برگزاري كلاس ها و ايجاد فرصت هاي ورزش همگاني به صورت كم هزينه يا رايگان بكوشند. مشكل ما يكي امنيت محيط هاي ورزشي به ويژه در پارك ها و بوستان هاي شهر است و ديگري هزينه هاست.»
جواد روزبهاني، يك شهروند ميانسال نيز نسبت به عدم آگاهي مردم از چگونگي انجام نرمش هاي صحيح متناسب با سن شان گله مند بوده و مي گويد: «بايد در ايستگاه هاي ورزش پارك ها هم صبح و هم بعدازظهر مربي و مشاور ورزشي براي پاسخگويي به سؤالات مردم حضور داشته باشند.
معمولا برنامه نرمش به ساعات صبح محدود مي شود و ما نمي توانيم باتوجه به سن و شرايط بدني مان مشاوره صحيح ورزشي دريافت كنيم.
اين امر به ويژه براي افرادي كه سن و سال من را دارند، حياتي است. ما نمي توانيم هر ورزشي را در پيش بگيريم. دردهاي مفصلي، آرتروز، واريس و... بيماريهاي مزمني هستند كه هميشه با ما همراه اند و بايد باتوجه به وجود اين بيماري ها در بدنمان آگاهي پيدا كنيم كه چه نوع نرمش و ورزشي متناسب سن ماست؟ اگر بخواهيم از بيرون مشاوره بگيريم با بودجه حقوق بازنشستگي مان جور در نمي آيد و ناگزير چشم به حمايت مسئولان داريم.»
تاثير ورزش در كاهش بزهكاري
يكي از تاثيرات مثبت ورزش همگاني كه بر هيچ كس پوشيده نيست، كاهش آسيب هاي اجتماعي و آمار جرايم است.
دكتر احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران برگزاري همايش ملي تفريحات را اقدامي سنجيده و ضروري مي داند و مي گويد: «در بررسي هاي به عمل آمده، كمتر نشاني از مجرمين در ميان اقشار ورزشكار مي يابيم. لذا طبيعي است كه توسعه ورزش بايد به عنوان يك ضرورت در دستور كار مسئولين حكومتي قرار گيرد.
از سوي ديگر برنامه ريزي براي اجراي برنامه هاي ورزشي كه در آن از ظرفيت هاي خانواده استفاده مي شود به تحكيم بنيان خانواده كمك اساسي مي كند.»
وي از تلاش مجموعه نيروي انتظامي براي ايجاد امنيت خاطر براي حضور اقشار مختلف در عرصه ها و اماكن ورزشي خبر داده و مي گويد: «تمام برنامه هاي ما در جهت ايجاد امنيت اجتماعي است. اين برنامه ها در برگزاري همايش هاي ورزشي نظير پياده روي، دوچرخه سواري و... مشهود است. به طور قطع هرجا كه نياز باشد وارد عمل مي شويم تا با تامين امنيت و برخورد با متخلفان بستر مناسبي را براي حضور اقشار مختلف در عرصه هاي ورزشي، آموزشي، اخلاقي، ترويجي و اجتماعي و... مهيا كنيم.»
فرمانده نيروي انتظامي كشورمان همچنين از رسالت خطير تصميم گيرندگان از جمله قوه مقننه در اختصاص بودجه هاي لازم براي فراگير شدن ورزش همگاني اشاره كرده و مي گويد: «هر جا كه بودجه ورزشي افزايش يافته و تمايل افراد به روي آوردن به ورزش بيشتر مي شود، هزينه هاي اجتماعي كاهش مي يابد. برعهده قوه تقنيني كشور است كه هنگام تهيه و تنظيم قوانين در حمايت از بودجه ورزش همگاني به عنوان يكي از موثرترين ابزارها براي توليد هنجارها و نيز پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و همچنين تامين منافع ملي بكوشند.»
دويدني نشاط برانگيز در كنار خانواده
يكي ديگر از تاثيرات مثبت توسعه ورزش همگاني مقابله موثر و غيرشعاري با تهاجم فرهنگي غرب است. يك مومن بايد بنا به سفارش هايي كه در دين اسلام آمده به فنون شنا، تيراندازي و اسب دواني مجهز باشد. از خودش دفاع جسماني داشته باشد و روحش را با تمركز بر ورزش به آزادي و آرامش بكشاند.
وقتي فرزندان ما به جاي ساعت ها نشستن پاي رايانه و حبس شدن در اتاق تنهايي و وسايل تكنولوژي به دامن طبيعت برده شوند و با ورزش اوقات خود را پر كنند، در آينده نسلي شجاع، با اعتماد به نفس و با روحيه عالي خواهيم داشت. از اين تابستان زيبا بهره ببريم و در كنار اعضاي خانواده مان با مدد گرفتن از برنامه هاي ورزش همگاني لحظاتي سازنده و پرشور را رقم بزنيم. با اين همه برنامه هاي خوب در دل بوستان هاي شهر به راستي چرا بايد نگران چطور برگزار كردن اوقات فراغت تابستاني باشيم و از سوي ديگر زيربار نگراني هزينه ها كمر خم كنيم؟ با يك برنامه ريزي درست مي توان سربلند و لبخند به لب در كنار خانواده دويدني نشاط برانگيز را آغاز كرد.
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14