(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 1 مهر 1391 - شماره 20312

30 تفنگدار آمريكايي براي آموزش نيروهاي امنيتي وارد يمن شدند
رئيس جمهور قرقيزستان :
تعطيلي پايگاه آمريكايي ماناس قطعي است
در اعتراض به هتك حرمت پيامبر اسلام(ص)
تظاهرات ضدآمريكايي مسلمانان در جهان شدت گرفت
در مصاحبه با الاهرام بشار اسد :
دشمنان بدانند سوريه هرگز سقوط نمي كند
به خاطر چاپ كاريكاتورهاي موهن برگزار شد
تجمع اعتراض آميز مصري ها مقابل سفارت فرانسه در قاهره
جنگ خياباني با كوكتل مولوتف عليه ماموران آل خليفه
با اوج گيري حمله عليه اشغالگران آمريكا
 33 هزار سرباز خود را از افغانستان خارج مي كند
اعتصاب و تظاهرات كاركنان پژو سيتروئن در خيابان هاي پاريس
تظاهرات ضد آل سعود در قطيف به حمايت از زندانيان سياسي
انفجارهاي پياپي در پايتخت سومالي 15 كشته بر جاي گذاشت
كارگران برزيلي عليه سياست اقتصادي دولت به خيابان ها ريختند
فريد زكريا:
عمر سليمان و شاهزاده نايف را «سيا» كشته است
چها رسوي پنج قاره


30 تفنگدار آمريكايي براي آموزش نيروهاي امنيتي وارد يمن شدند

يك گروه از تفنگداران آمريكايي براي آموزش نيروهاي امنيتي يمن وارد استان جنوبي اين كشور شدند.
به گزارش ايسنا، يك مقام ارشد دولتي يمني اظهار داشت، حدود 30 تفنگدار ويژه آمريكا وارد پايگاه هوايي «العناد» واقع در جنوب يمن شدند تا نيروهاي ضد تروريستي يمن را آموزش دهند.
وي افزود، پيش از اين نيز يك گروه از نيروهاي ويژه آمريكايي براي كمك به حفظ امنيت سفارت آمريكا در صنعا پايتخت يمن وارد اين كشور شده بودند.ورود نيروهاي آمريكايي به يمن در حالي صورت مي گيرد كه پارلمان يمن هفته گذشته با هرگونه حضور نيروهاي خارجي نظامي در خاك اين كشور مخالفت كرد و خواستار خروج فوري نيروهاي آمريكايي از يمن شد.مردم يمن نيز بارها در تظاهرات خود مداخله كشورهاي خارجي به ويژه آمريكا در امور داخلي كشورشان را محكوم كرده اند.
 


رئيس جمهور قرقيزستان :

تعطيلي پايگاه آمريكايي ماناس قطعي است

رئيس جمهور قرقيزستان در ديدار با ولاديمير پوتين بر لزوم تعطيلي پايگاه آمريكايي ماناس پس از سال 2014 تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، العاس بيك آتمبايف پس از ديدار با رئيس جمهور روسيه در يك كنفرانس خبري مشترك تاكيد كرد، پايگاه نظامي آمريكا بايد از قرقيزستان خارج شود و پايان سال 2014 زمان قطعي براي اين موضوع خواهد بود.وي افزود، روسيه آمادگي خود را براي ايجاد زيرساخت هاي حمل و نقل اعلام كرده است.به گفته وي پايگاه ماناس پس از خروج آمريكا تبديل به پايگاهي خواهد شد كه محموله هاي غيرنظامي را از آسيا به اروپا انتقال خواهد داد.
پايگاه نظامي آمريكا در قرقيزستان از سال 2001 ميلادي در پي تجاوز نيروهاي ناتو به افغانستان ايجاد شد. بنابر توافقنامه امضا شده بين بيشكك و واشنگتن بايد در پايان 2014 به فعاليت خود پايان دهد.
 


در اعتراض به هتك حرمت پيامبر اسلام(ص)

تظاهرات ضدآمريكايي مسلمانان در جهان شدت گرفت

دهها هزار تن از مسلمانان معترض در تظاهرات ضدآمريكايي خود، واشنگتن را مسئول اصلي ساخت فيلم موهن دانسته و آن را بخشي از توطئه بزرگ عليه اسلام عنوان كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، با وجود اتخاذ اقدامات شديد امنيتي براي حفاظت از سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا در بسياري از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي، دهها هزار تن از مردم معترض به نمايش فيلم موهن به ساحت پيامبر اسلام(ص) دست به تظاهرات ضد آمريكايي زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دولت آمريكا و چند كشور غربي از ترس تكرار سناريوي ليبي، روز جمعه فعاليت سفارتخانه هاي خود را به حالت تعطيل درآوردند و از ارائه هرگونه خدمات به مراجعان خودداري كردند.
براساس اين گزارش، يمن، عربستان، تونس، بحرين، لبنان، مالزي، بنگلادش، پاكستان، افغانستان و تايلند روز جمعه شاهد تظاهرات گسترده بر ضد فيلم موهن آمريكايي بود.
به گزارش شبكه خبري «راشا تودي»، جمعيت زيادي از مردم پاكستان با تجمع در منطقه ديپلمات نشين پايتخت (اسلام آباد) به توليد و پخش فيلم موهن آمريكايي اعتراض و با پليس درگير شدند.
اين گزارش حاكي است، تظاهركنندگان معترض در لاهور، كراچي، پيشاور و راولپندي با در دست داشتن پارچه نوشته هايي عاملان توهين به پيامبر اسلام را محكوم و عذرخواهي آمريكا از مسلمانان را خواستار شدند.
دولت پاكستان نيز كه روز جمعه را روز تعطيل ملي براي اعتراض به فيلم موهن اعلام كرده بود، از طريق شبكه هاي راديو تلويزيوني به معترضان هشدار داد كه از نزديك شدن به سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا خودداري كنند. همچنين به دستور نخست وزير پاكستان شبكه هاي تلفن همراه در روز جمعه در سراسر پاكستان از كار افتاده بود تا معترضان نتوانند اقدامات خود را سازماندهي كنند.
وزارت خارجه پاكستان نيز ضمن اعتراض به پخش فيلم موهن، كاردار سفارت آمريكا را به وزارت خارجه احضار كرد.
گزارش رسانه هاي محلي از شهرهاي مختلف پاكستان در روز جمعه حكايت از اين داشت كه مردم با گراميداشت روز عشق به رسول الله خواهان تصرف مراكز ديپلماتيك بودند و در شهر پيشاور كه پليس مانع از اين اقدام شد، معترضان خشمگين دو سينماي اين شهر را طعمه حريق كردند و يك نفر نيز كشته شد.
اخراج سفير و تعطيلي سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا، مهمترين خواسته معترضان در روز جمعه در شهرهاي مختلف پاكستان بود. با اين وجود منابع خبري از كشته شدن 10 تن از معترضان در تظاهرات ضد آمريكايي روز جمعه خبر دادند.
در يمن نيز تظاهرات بر ضد فيلم موهن آمريكايي، رنگ خون به خود گرفت و پليس و نيروهاي امنيتي با شليك به معترضان آنها را به خاك و خون كشيدند.
به گزارش شبكه خبري «الميادين»، هزاران تظاهركننده يمني پس از برگزاري نمازجمعه در شهرهاي مختلف اين كشور دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند. بر پايه گزارش هاي دريافتي در استان «عمران» در جنوب يمن تيراندازي هاي ماموران امنيتي به كشته شدن دو تن و زخمي شدن دهها نفر در روز جمعه منجر شد.
در بحرين نيز تظاهرات بزرگي با عنوان «ياري محمد(ص)» از سوي مسلمانان اين كشور برگزار شد و حمله ماموران امنيتي و پرتاب گاز اشك آور از سوي آل خليفه نتوانست در عزم معترضان خللي وارد كند.
در عربستان نيز مسلمانان معترض پرچم آمريكا و رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند و با وجود منع تظاهرات بر ضد فيلم موهن از سوي رژيم آل سعود، در قطيف و رياض اعتراضاتي صورت گرفت.
علاوه بر اين، مسلمانان عربستان، شعارهايي را عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي سر داده و هم پيماني آل سعود با هتاكان به مقدسات دين اسلام را به شدت محكوم كردند.
در لبنان نيز پس از فراخوان «سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله» براي برگزاري تظاهرات در حمايت از رسول گرامي و محكوميت فيلم موهن، شهرهاي مختلف اين كشور شاهد اعتراضات گسترده اي بود. در اين تظاهرات كه با عنوان «محبت و ياري رساندن رسول خدا» برگزار شد، معترضان، پرچم حزب الله و دولت لبنان را به نشانه وحدت گروه هاي سياسي در دست داشتند.
اين گزارش مي افزايد: مسلمانان نمازگزار در شهرهاي بيروت، بعلبك و نبطيه ضمن سر دادن شعارهايي اقدام آمريكا در توهين به پيامبر گرامي را محكوم كردند.
همچنين مردم تونس، مالزي و تايلند با وجود هشدار پليس براي جلوگيري از تظاهرات ضد آمريكايي، روز جمعه دست به راهپيمايي زده و عذرخواهي واشنگتن را از جهان اسلام درخواست كردند.
معترضان شعارهايي مبني بر اخراج سفير و قطع رابطه با آمريكا را سر داده و بي توجهي به احساسات مسلمانان را از سوي واشنگتن محكوم كردند.
ساير رويدادها
¤ «سيدني لي گارسيا» هنرپيشه زن فيلم موهن از كارگردان و تهيه كننده اين فيلم به دليل توهين به مسلمانان شكايت كرد.
¤ «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد طي سخناني در جلسه مجمع عمومي از توهين به مقدسات و باورهاي ديني مردم به شدت انتقاد كرد.
¤ شوراي مسلمانان فرانسه، توهين به اديان الهي را توطئه اي بزرگ دانست كه هدف آن به راه انداختن جنگ هاي مذهبي در آينده است.
¤ دولت آمريكا براي فرو نشاندن خشم مردم پاكستان اقدام به پخش برنامه هايي به زبان اردو در اين كشوركرد.
 


در مصاحبه با الاهرام بشار اسد :

دشمنان بدانند سوريه هرگز سقوط نمي كند

رئيس جمهور سوريه تركيه، قطر و عربستان را حاميان اصلي تروريست ها در سوريه خواند و تاكيد كرد، سوريه هرگز سقوط نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، بشار اسد در گفت وگو با روزنامه الاهرام چاپ مصر گفت، رژيم هاي تركيه، قطر و عربستان عاملان اصلي تامين تسليحات گروهك هاي تروريستي در سوريه هستند و اين كشورها بدانند كه بحران سوريه تا مدتي ديگر پايان مي يابد و مخالفان مسلح هرگز پيروز نخواهند شد.
وي افزود، حاكمان اين كشورها پس از مدت ها زندگي در فقر به نان و نوايي رسيده اند و فكر مي كنند با پول و سلاح مي توانند سرنوشت منطقه را به نفع خويش تغيير دهند.
رئيس جمهور سوريه تصريح كرد، گروه هاي مسلح به پيروزي نخواهند رسيد و سوريه سقوط نخواهد كرد چرا كه اين گروه ها هيچ پشتوانه مردمي ندارند و تنها هدف اين گروه ها هدف قرار دادن تاسيسات زيربنايي سوريه است.
وي تاكيد كرد، تنها راه حل بحران سوريه گفت وگو ميان تمام جريان ها است و از طريق دخالت خارجي تغيير ايجاد نمي شود.
بشار اسد گفت، مثلث واقعي ثبات در منطقه مصر، عراق و سوريه هستند و سياست هاي تركيه ناشي از محاسبات مربوط به منافع تركيه نيست بلكه ناشي از منابع گروهي خاصي است.
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، قطر و عربستان نيز امكانات مالي خود را در خدمت نفوذ غرب قرار داده اند و به تروريست ها پول و سلاح مي دهند به اميد اينكه سناريوي ليبي را در سوريه تكرار كنند.
بشار اسد همچنين خاطرنشان كرد، سعودي ها در پس پرده تجاوز اسرائيل در سال 1967ميلادي به مصر بودند و اسناد تاريخي اين نقش را بعد از درگذشت جمال عبدالناصر فاش كرد.
رئيس جمهور سوريه اظهار داشت، ما مي دانيم كه اشتباهاتي صورت گرفته و فسادي هست كه بايد با آن مقابله شود.
وي همچنين گفت، در مسير اصلاحات حركت خواهيم كرد و در نهايت به پيروزي خواهيم رسيد.
اظهارات شديداللحن رئيس جمهور سوريه به كشورهاي مداخله گر در امور داخلي سوريه در حالي صورت مي گيرد كه نمايندگان 60 كشور جهان نشستي با عنوان «دوستان سوريه» در لاهه برگزار كردند و از شوراي امنيت خواستند تا تحريم ها عليه دمشق را افزايش دهد.
در بيانيه اين نشست آمده است، تحريم هاي بين المللي عليه سوريه تا حدود بسياري كارساز بوده اما كافي نيست و بايد تحريم ها عليه دمشق افزايش يابد.
وزير خارجه هلند در اين نشست مدعي شد كه اكنون زمان رفتن اسد است.
نشست به اصطلاح دوستان سوريه تاكنون در تونس، اسلامبول و پاريس برگزار شده و قرار است چنين نشستي در ماه اكتبر (مهرماه) در مغرب برگزار شود.
از سوي ديگر منابع نظامي سوريه اعلام كردند كه مناطق استقرار تروريست ها در شهرهاي حلب، حمص، حماه و ديگر شهرهاي اين كشور از سوي نيروهاي ارتش بمباران شد و تعداد زيادي از تروريست ها كشته شدند.
در مناطق ديگر نيز تروريست ها در حلقه محاصره ارتش قرار دارند به ويژه آنكه مردم هم در همراهي با ارتش شرايط شكست اين گروهك ها را فراهم آورده اند.
خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) اعلام كرد، 100 شبه نظامي افغان در حمله نيروهاي نظامي سوريه در شهر حلب كشته شدند.
همچنين يك منبع نظامي سوريه اعلام كرد كه به دنبال سقوط يك هلي كوپتر ارتش سوريه در ريف دمشق 4 نفر كشته شدند. با وقوع اين حادثه ادعا شده بود كه اين هلي كوپتر بر اثر اصابت 23تير شليك شده توسط تروريست هاي مسلح سقوط كرده ولي اين ادعا صحت ندارد.
وزارت اطلاع رساني سوريه با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه سقوط هلي كوپتر در حومه دمشق به علت حادثه جوي و برخورد با يك هواپيماي غيرنظامي بوده است.
همچنين ارتش سوريه پس از آزادي شهر حلب و پاكسازي آن سجده شكر به جاي آورد. تروريست ها به 20كيلومتري شهر حلب عقب نشيني كردند.
از ديگر اخبار سوريه اين كه اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه طي اظهاراتي اعلام كرد كه اگر بحران سوريه ادامه يابد اين بحران به كشورهاي تركيه و اردن نيز سرايت خواهد كرد.
اين در حالي است كه اتحاديه عرب از اخضر ابراهيمي خواسته است كه فورا به ماموريت خود پايان دهد. تحليلگران معتقدند احتمالا ابراهيمي به سرنوشت كوفي عنان دچار خواهد شد و وي نيز نخواهد توانست بحران سوريه را حل و فصل كند و ماموريت او با شكست مواجه مي شود.
همچنين وزير آشتي سوريه اعلام كرد كه غربي ها براي بازگشت سفيرانشان به دمشق پيام فرستاده اند. به عقيده ناظران سياسي منطقه، پيام آشتي غربي ها حاكي از بهبود شرايط سياسي در سوريه است.
 


به خاطر چاپ كاريكاتورهاي موهن برگزار شد

تجمع اعتراض آميز مصري ها مقابل سفارت فرانسه در قاهره

مردم مصر با برگزاري تظاهرات مقابل سفارت فرانسه، چاپ كاريكاتورهاي موهن و ضداسلامي در نشريات اين كشور را محكوم كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز هزاران تن از مردم مصر با برگزاري تظاهرات مقابل سفارت فرانسه در قاهره، چاپ كاريكاتور پيامبر اسلام(ص) در مجله طنز «شارلي هبدو» را محكوم كردند.
اين اقدام مجله فرانسوي در حالي صورت مي گيرد كه پخش فيلم اهانت آميز نسبت به پيامبر اكرم(ص) در آمريكا و كانادا، كل دنياي اسلام را ملتهب كرده است.
دولت فرانسه كه مي دانست اين اقدام نشريه فوق، واكنش شديد مسلمانان را در پي خواهد داشت، ديروز سفارتخانه و مدارس خود را در 20 كشور جهان تعطيل كرد.
در همين حال، «مانوئل والس» وزير كشور فرانسه اعلام كرد، از برگزاري تظاهرات مسلمانان در پاريس جلوگيري و در صورت وقوع، آن را سركوب مي كند. اين اقدام دولت فرانسه در حالي تحت عنوان آزادي بيان صورت مي گيرد كه اخيرا دولت پاريس يك نشريه را به دليل اهانت به ملكه انگليس تعطيل كرده است و علاوه بر آن، در فرانسه هيچكس حق ندارد در ارتباط با واقعه هولوكاست طي جنگ جهاني دوم، پرس وجو بكند و همه مجبورند روايت دولتي در مورد آن را بپذيرند.
 


جنگ خياباني با كوكتل مولوتف عليه ماموران آل خليفه

مردم بحرين با برگزاري تظاهراتي تحت عنوان «جمعه مقاومت» بار ديگر بر خواسته خود داير بر سقوط آل خليفه تاكيد كردند و با نيروهاي امنيتي رژيم درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم بحرين روز گذشته در شرايطي به دعوت ائتلاف 14 فوريه بحرين پاسخ دادند و در خيابان ها تظاهرات كردند كه رژيم آل خليفه دستور داده بود تمام بزرگراه هاي منتهي به پايتخت را مسدود كنند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه از اولين ساعات صبح روز گذشته منامه را به صورت منطقه بسته نظامي در آوردند و با استقرار خودروهاي زرهي و تانك ها كوشيدند مانع برگزاري تظاهرات ضد دولتي شوند. اما با وجود اين تدابير مردم به خيابان ها آمدند و عليه آل خليفه شعار دادند. نيروهاي آل خليفه با خودروهاي امنيتي و گاز اشك آور به معترضان حمله كردند و در مقابل جوانان بحريني با كوكتل مولوتف پاسخ دادند.
تظاهركنندگان بحريني در حالي كه شعارهايي عليه پادشاه بحرين سر مي دادند تاكيد كردند كه تا تحقق خواسته هايشان به تظاهرات ادامه مي دهند.
از سوي ديگر معترضان بحريني پس از اطلاع پيدا كردن از مسدود شدن راه هاي ورودي به منامه اعلام كردند كه هيچ مانعي نمي تواند جلوي پيشروي آنها را بگيرد و با شعار به سوي پايتخت پيشروي خواهيم كرد به سمت منامه حركت كردند.
مردم جزيره ستره، شهر كان و ديگر روستاها و شهرهاي بحرين با در دست گرفتن پرچم بحرين به سوي پايتخت حركت كردند و شعار «ملت خواهان سرنگوني نظام حاكم است» سر دادند.
اين در حالي است كه سازمان ها و موسسات حقوقي بين المللي در نشست ژنو اعلام كردند، جنايات اعضاي خاندان حكومتي در بحرين نمي تواند بدون مجازات باقي بماند.
تعيين گزارشگر ويژه بحرين
در همين رابطه سخنگوي ائتلاف 14 فوريه بحرين اعلام كرد كه از جمله نتايج كنفرانس بررسي حقوق بشر بحرين در ژنو، وادار كردن رژيم آل خليفه به پذيرش تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر در اين كشور بود.
وي افزود، تعيين گزارشگر بين المللي به اين معنا است كه به هر آنچه رژيم آل خليفه مي گويد نمي توان اعتماد داشت و اكنون اقدامات براي تعيين گزارشگر بين المللي به ويژه بحرين در دست اجرا است تا همه موارد نقض حقوق بشر در اين كشور را فاش كند.
سخنگوي 14 فوريه بحرين درباره ادعاي رژيم آل خليفه در رد ارتكاب نقض حقوق بشر در بحرين گفت، اگر رژيم اهل مخفي كاري نبود به رسانه هاي جهان اجازه مي داد تا حوادث را پوشش و به رسانه ها انتقال دهند.
همچنين فرودگاه بين المللي نجف اشرف در همبستگي با مردم مظلوم بحرين پروازهاي شركت هواپيمايي بحرين به اين فرودگاه را ممنوع كرد.
 


با اوج گيري حمله عليه اشغالگران آمريكا

 33 هزار سرباز خود را از افغانستان خارج مي كند

در پي حملات پي درپي افراد پليس و ارتش افغان عليه نيروهاي اشغالگر، آمريكا اعلام كرد 33 هزار نظامي اين كشور را از افغانستان خارج مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در حالي كه حملات انفرادي و غافلگيرانه نظاميان افغان به نيروهاي اشغالگر، افزايش يافته «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد 33 هزار نفر از نظاميان آمريكايي از افغانستان عقب نشيني مي كنند. اين در حالي است كه دستور استقرار نظاميان فوق در افغانستان دو سال قبل صادر شده بود. با خروج اين تعداد نظامي آمريكايي از افغانستان 68 هزار نظامي آمريكايي همچنان در افغانستان حضور دارند.
دو سال قبل «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا اعلام كرده بود كه افزايش نظاميان آمريكايي در افغانستان به افزايش امنيت در اين كشور كمك مي كند. وي سپس در چارچوب همين استراتژي، دستور استقرار 33 هزار نظامي آمريكايي را در افغانستان صادر كرده بود.
برخي تحليل ها و گزارش ها نيز حاكي است آمريكا قصد دارد بخش هايي از افغانستان را به طالبان واگذار كند.
جابه جايي استانداران
به گزارش ايسنا «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان، 10 استاندار را در اين كشور عوض كرد. علت اين جابجايي، اعتراض برخي شخصيت ها و جريان هاي سياسي به خودداري كرزاي از آوردن چهره هاي جديد در ساختار دولت اعلام شد.
خبر ديگر اينكه، كابل به اسلام آباد در مورد گلوله باران مناطق مرزي افغانستان از داخل خاك پاكستان هشدار داد.

 


اعتصاب و تظاهرات كاركنان پژو سيتروئن در خيابان هاي پاريس

كاركنان شركت خودروسازي پژو سيتروئن براي چندمين بار در اعتراض به كاهش شديد توليد و اخراج 8000 كارگر تظاهرات كردند.
كاركنان شركت خودروسازي «پژو سيتروئن» فرانسه پنجشنبه گذشته نيز براي نشان دادن نارضايتي خود از كاهش شديد توليدات و به تبع آن تصميم مديران براي اخراج 8000 نفر از كارگران، در خيابان هاي پاريس تظاهرات كردند.
«اسكاي نيوز» با انتشار خبر برپايي اين تظاهرات به نقل از سازمان دهندگان اين اعتراض ها نوشت: صدها نفر از معترضان خشمگين كه به دليل تعطيل شدن يكي از كارخانه هاي پژو سيتروئن در شمال پاريس، موقعيت كاري هزاران نفر از كارگران از جمله خودشان را از دست رفته مي ديدند در اين تظاهرات شركت كردند.
به اعتقاد معترضان، سياست هاي غلط مديران كارخانه پژو باعث تعطيلي اين كارخانه و ارائه طرح ادغام پژو با جنرال موتورز شده است.
يادآور مي شود ايران يكي از بزرگترين بازارهاي كارخانه پژو سيتروئن بود اما به دنبال افزايش فشارهاي دولتمردان آمريكا بر پاريس اين كشور مجبور به قطع همكاري تجاري خود با ايران شد.
چندي پيش يكي از رهبران اتحاديه هاي كارگري فرانسه اعلام كرد، يكي از مهمترين دلايل ورشكستگي اين كارخانه و تصميم مديران پژو سيتروئن براي اخراج 8000 كارگرشان، قطع همكاري با جمهوري اسلامي ايران بود.
گفتني است، طرح اخراج كارگران فرانسوي چند هفته پس از قطع صادرات اين كارخانه به ايران صورت گرفت!


تظاهرات ضد آل سعود در قطيف به حمايت از زندانيان سياسي

صدها نفر از مردم عربستان با برپايي تظاهرات در استان نفت خيز «الشرقيه» خواستار آزادي همه زندانيان سياسي شدند.
به گزارش پرس تي وي، پنجشنبه گذشته صدها تن از مردم معترض عربستان با برگزاري تظاهرات در شهرهاي «قطيف»، «العواميه» و ديگر مناطق استان الشرقيه از رژيم سعودي خواستند زندانيان سياسي را آزاد كند. آزادي بيان و آزادي اجتماعات و به علاوه پايان دادن به تبعيض هاي اجتماعي و سياسي از ديگر خواسته هاي تظاهركنندگان معترض بود.
مردم عربستان پس از سياست هاي سركوبگرانه رژيم سعودي و به ويژه پس از نوامبر2011 (آبان گذشته) و به دنبال حمله نيروهاي امنيتي سعودي به معترضان كه به كشته شدن پنج معترض و زخمي شدن ده ها نفر انجاميده است، در اعتراضات خود خواستار سرنگوني رژيم آل سعود شدند.
درهمين حال نيروهاي پليس رژيم آل سعود كليه افرادي را كه چهره شان به نحوي ظن آنان را برانگيزد بازداشت مي كنند. بازداشت شدگان اغلب بدون تفهيم اتهام و محاكمه، سال ها پشت ميله هاي زندان به سر مي برند.
براساس اعلام ديدبان حقوق بشر، رژيم آل سعود به طور معمول منتقدان دولت را سركوب مي كند.
 


انفجارهاي پياپي در پايتخت سومالي 15 كشته بر جاي گذاشت

بر اثر چند انفجار مهيب پي درپي كه در پايتخت سومالي به وقوع پيوست حداقل 15 تن كشته و ده ها تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آلمان، چند انفجار پياپي كه روز پنجشنبه در موگاديشو پايتخت سومالي روي داد دست كم 15 كشته و ده ها زخمي برجاي گذاشت.
يك مقام امنيتي سومالي به راديو دولتي موگاديشو درباره اين انفجار گفت: با وقوع اولين انفجار نزديك ورودي يك رستوران به وقوع پيوست و پس از اين انفجار، دو عامل انتحاري اقدام به پرتاب چند نارنجك به داخل محوطه رستوران كردند كه آمار تلفات را بالا برد.
رستوران موسوم به «دهكده» كه در اين حمله هدف قرار گرفت اخيرا به دست سوماليايي هاي بازگشته از انگليس و خارجي ها تأسيس شده است و در نزديكي ساختمان كاخ رياست جمهوري واقع شده است.
گفتني است در حمله انتحاري بهمن ماه گذشته در نزديكي رستوران محل تردد نمايندگان و مقامات سومالي نيز حداقل 15 تن كشته شدند.
 


كارگران برزيلي عليه سياست اقتصادي دولت به خيابان ها ريختند

كارگران برزيلي هم در اعتراض به اوضاع اقتصادي تظاهرات كردند.
صدها نفر از كارگران شهر «سائوپائولو»ي برزيل روز پنجشنبه با برپايي تظاهرات در خيابان هاي شهر اعتراض خود به شرايط كاري و اوضاع اقتصادي را به نمايش گذاشتند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است اصلي ترين خواسته برزيلي هاي ناراضي افزايش حقوق و توقف اجراي رياضت هاي اقتصادي از سوي دولتمردان است.
به اعتقاد برخي تحليلگران، برگزاري تظاهرات در كشوري مثل برزيل كه مدت هاست خود را در رديف كشورهاي قدرتمند اقتصادي جاي داده حاكي از عمق بحران اقتصادي است كه چند سالي است بسياري از كشورهاي قدرتمند اقتصادي را درگير خود كرده است.
فرانسه، انگليس، آمريكا، ژاپن، ايتاليا، اسپانيا، پرتغال و يونان از جمله كشورهايي هستند كه اين روزها مي توان آثار بحران بي سابقه اقتصادي را در اشكال مختلف در آنها مشاهده كرد. اجراي سياست هاي رياضتي يكي از اين نشانه هاست.
 


فريد زكريا:

عمر سليمان و شاهزاده نايف را «سيا» كشته است

نظريه پرداز آمريكايي از ترور «عمر سليمان» و «شاهزاده نايف» با سلاح ليزري «سيا» پرده برداشت.
به گزارش «پرس تي وي»، «فريد زكريا» سردبير نيوزويك نظريه پرداز معروف بين المللي فاش كرد سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در مرگ «عمر سليمان»، رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي مصر در دوران مبارك و شاهزاده «نايف بن عبدالعزيز» وليعهد سابق عربستان سعودي دست داشته است.
وي در يك برنامه تلويزيوني به نام «الحقيقه» در يك كانال ماهواره اي عربي فاش كرد كه عمر سليمان چند دقيقه پيش از مرگش يك تماس تلفني دريافت كرده كه به وي هشدار مي داده است سيا با تاباندن اشعه ليزر قصد جان وي را دارد.
زكريا افزود كه سليمان پيشتر در يك تماس تلفني به وي گفته بود كه شاهزاده سعودي هم به همين ترتيب و با اشعه ليزر به دست سيا كشته شده است. گفتني است هر دوي اين مقامات پيش از مرگ مرموزشان سمت هاي امنيتي و اطلاعاتي داشته اند.
 


چها رسوي پنج قاره

تغيير پرچم عراق
دولت عراق اعلام كرد تا پايان سال جاري ميلادي پرچم و سرود ملي اين كشور را عوض مي كند. از سال 1924 تاكنون اين ششمين بار است كه سرود ملي عراق تغيير مي كند.
اردوغان به نيويورك نمي رود
«رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه، كه قرار بود امروز راهي نيويورك شود و در شصت و هفتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل شركت كند، به طور غيرمترقبه اين سفر را لغو كرد. علت لغو سفر، فشرده بودن برنامه هاي چهارمين كنگره حزب حاكم تركيه اعلام شده است.
انفجار بمب در تايلند
بر اثر انفجار يك خودروي بمبگذاري شده در جنوب تايلند پنج نفر جان خود را از دست دادند و 40 تن ديگر نيز زخمي شدند. حال 14 تن از مجروحان وخيم گزارش شده است. هيچ گروهي و كسي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است.
ابقاي نودا در رهبري حزب حاكم ژاپن
«يوشي هيكو نودا» نخست وزير ژاپن در انتخابات درون حزبي پيروز شد و همچنان رهبر حزب حاكم اين كشور باقي ماند. وي براي رياست حزب دموكراتيك ژاپن (دي.پي) سه رقيب خود را پشت سر نهاد.
چهار شهيد
در حملات تروريستي عراق
انفجار بمب كه ديروز در شمال بغداد جان دو سرباز عراقي را گرفت و دو سرباز ديگر نيز مجروح شدند. تروريست ها همچنين طي دو حمله جداگانه در منطقه «الدوره» و غرب بغداد، يك افسر و يك روحاني عراقي را شهيد كردند.
انفجار خط لوله گاز در پاكستان
افراد مسلح صبح ديروز خط لوله اصلي گاز طبيعي در ايالت بلوچستان پاكستان را هدف انفجار بمب قرار دادند. اين انفجار باعث قطع انتقال گاز و برق در شهرهاي بلوچستان پاكستان شده است.
ناآرامي مرزي در منطقه سينا
در تبادل آتش ميان نيروهاي رژيم صهيونيستي و نظاميان مصري در منطقه سينا يك اسرائيلي به هلاكت رسيد و دو تن ديگر مجروح شدند. منابع صهيونيستي نيز اعلام كردند نيروهاي اسرائيلي سه فرد مسلح را در اين منطقه كشتند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14