(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 1 مهر 1391 - شماره 20312

ديگر هيچ زوجي نگران ناباروري خود نباشد
روش هاي نگهداري مطمئن اطلاعات خانوادگي در وسايل جديد ارتباطي
هشدار رئيس شماره گذاري پليس راهور به شهروندان:
ثبت تخلفات به نام مالك خودروي وكالتي فروخته شده
آمادگي 100هزار مدرسه و 15هزار پايگاه در جشن عاطفه ها
رمالان و فالگيران فرصت طلب در كمين جوانان


ديگر هيچ زوجي نگران ناباروري خود نباشد

سميه سميعي
اين روزها به قول معروف همه چيز عوض شده؛ دخترها و پسرها ديرتر ازدواج مي كنند و سخت ترهم تن به فرزندآوري مي دهند شايد شما هم افراد زيادي را در اطراف خود ديده باشيد كه در سنين بالاي 25 سال تن به ازدواج مي دهند و هر زمان هم كه صحبت فرزندآوري به ميان مي آيد با سي و چند سال سن و سال مي گويند هنوز فرصت هست و دير نمي شود! اما جداي از آنچه گفته شد آمار 20 درصدي ناباروري در بين زوج هاي كشورمان قدري قابل تامل است چرا كه به گفته صاحب نظران در كنار عوامل فيزيولوژيكي كه در ناباروري نقش دارد بالا بودن سن در ازدواج و فرزندآوري ارتباط مستقيمي با اين مسئله دارد.
از نظر علمي حداكثر سن باروري در زنان 25 سال است كه تا 30 سال تقريباً ثابت مي ماند اما بعد از 35 سالگي به علل فيزيولوژيكي كه به طور طبيعي در بدن زن ها اتفاق مي افتد ريسك ناباروري، سقط و ناهنجاري هاي جنيني افزايش مي يابد. در هر حال ناباروري يا نازايي طيف گسترده اي از مشكلات اجتماعي، اقتصادي و خانوادگي را براي زوج ها ايجاد مي كند. زوج هايي كه مشكل ناباروري دارند، از نظر روحي بسيار حساس و آسيب پذير هستند چرا كه روياهاي شان براي پدر يا مادر شدن به پايان رسيده و يا دست كم به تعويق افتاده است.
ناباروري
دكتر اشرف معيني فوق تخصص نازايي، دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران و عضو تيم پژوهشكده رويان در اين خصوص مي گويد: ناباروري زماني براي زوجين تعريف مي شود كه زوجه يك سال بدون هيچ گونه استفاده از امكانات جلوگيري باردار نشود كه البته اين امر باتوجه به سن افراد نيز متفاوت است در واقع زناني كه بالاي 35 سال سن دارند بايد به اين مسئله در مدت 6 ماه توجه كنند يعني اگر بعد از گذشت 6 ماه باتوجه به آنچه گفته شد بارداري صورت نگيرد تست هاي ناباروري بايد در خصوص اين زوج انجام شود.
معيني در ادامه بيان مي دارد: ناباروري در 15 درصد از زوج ها ديده مي شود و علل ناباروري مي تواند مربوط به زن يا مرد يا هر دو باشد، بيش از 40 درصد از مشكلات ناباروري مربوط به زنان و نزديك به 10 درصد مشكلات مربوط به هر دو زوج و در حدود 10 درصد از زوج ها عامل ناباروري مشخص نيست.
علل ناباروري
پزشكان معتقدند كه علل ناباروري بسياري از زوجين با انجام تست هاي ناباروري مشخص مي شود اما 10 تا 15 درصد عوامل ناباروري نيز ناشناخته هستند.
دكتر محمدمهدي آخوندي، رئيس پژوهشگاه و مركز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا در خصوص علل شايع ناباروري در زوجين مي گويد: ناباروري ممكن است به دليل وجود مشكلات در آقايان، خانم ها و يا هر دو رخ دهد. در واقع 40 درصد علت ناباروري مربوط به آقايان، 40 درصد مربوط به خانم ها و بقيه علل مشترك بين هر دو نفر است و يا ناشناخته است.
اختلال در لوله هاي رحمي
معيني عضو تيم پژوهشكده رويان در خصوص علل ناباروري در زنان بيان مي دارد: عوامل گوناگوني موجب ناباروري در زنان مي شود كه از جمله آن مي توان به اختلال در لوله هاي رحمي اشاره كرد در واقع در بعضي زنان، لوله هاي رحمي به طور كامل و يا ناقص بسته است، در نتيجه اسپرم به تخمك نمي رسد.
وي در ادامه به دلايل اين امر اشاره كرده و مي گويد: بسته بودن لوله هاي رحمي مي تواند به دليل عفونت و يا چسبندگي هاي پس از عمل جراحي باشد، همچنين ممكن است اين لوله ها پس از يك حاملگي خارج رحمي بسته شوند.
مشكلات دستگاه ايمني بدن علت ديگري كه دكتر معيني به آن اشاره مي كند، مشكلات مربوط به دستگاه ايمني بدن و عوامل ايمونولوژيك زنان است كه تشخيص و درمان اين گونه بيماران مشكل است.
وي ادامه مي دهد: در بعضي خانم ها، ضداسپرم مرد، ماده اي به نام آنتي بادي ترشح مي شود كه اسپرم ها را از بين مي برد و يا آنها را غيرفعال مي كند و يا حتي سبب سقط خود به خود در بعضي از آبستن ها مي شود.
عفونت و اختلال در رحم
اين فوق تخصص نازايي اختلال در گردن رحم و به طور كلي عفونت رحمي را نيز علت سوم مي داند و معتقد است: متأسفانه گاهي عفونت رحمي جدي گرفته نمي شود و اگر اين عفونت يك بار اتفاق بيفتد حدود 13 درصد نازايي ها را ايجاد و اگر بيش از سه بار زن دچارعفونت رحمي شود بيش از 45 درصد مشكلات نازايي مي تواند به اين علت رخ دهد. بنابراين توصيه مي شود حتماً اين زنان مسئله خود را از طريق پزشك رفع كنند.
اختلال در تخمك گذاري شايع ترين علت
معيني معتقد است كه شايع ترين علت ناباروري در زنان اختلال در تخمك گذاري ست، به طوري كه 39 درصد علل ناباروري زنان مربوط به اين مسئله است.
وي اضافه كرد: بدون عمل تخمك گذاري لقاح انجام مي شود و بنابراين زن باردار نمي شود، برخي از زن ها ممكن است تخمك گذاري نكنند و يا به طورنامنظم و يا كم تخمك گذاري كنند بنابراين ممكن است يا عادت ماهيانه نداشته باشند و يا عادت ماهيانه آنها كم و نامنظم باشد و حتي ديده شده كه برخي از زن ها با آنكه داراي عادت ماهيانه منظم هستند، داراي اختلال در تخمك گذاري هستند.
اين فوق تخصص نازايي تصريح مي كند: يكي از علل اين امر عدم ترشح هورموني خاص از مغز است، علت ديگر افزايش هورمون مردانه است كه شيوع زيادي دارد اين زنان با مشكلاتي نظير چاقي، موهاي زائد، ريزش مو و تغيير رنگ پوست روبه رو هستند و ديگري فاقد تخمدان بودن است كه فرد را دچار يائسگي زودرس مي كند. البته براي دو مورد نخست داروهاي هرموني پاسخ مي دهد اما در مورد علت سوم اينگونه نيست.
شيوه زندگي و رژيم هاي غذايي چقدر مي تواند اثرگذارباشد؟
در هر حال جداي از آنچه گفته شد برخي معتقدند كه شيوه زندگي و رژيم هاي غذايي نيز در ناباروري اثرگذار است كه البته ناگفته نماند برخي نيز اين امور را اثبات شده نمي دانند.
معيني در اين خصوص اظهار داشت: البته وزن زنان مي تواند قدرت باروري آنان را تحت تاثير قرار دهد و ما به آنها توصيه مي كنيم پيش از تصميم براي بارداري وزن خود را به ايده آل برسانند در واقع طبق برخي تحقيقات زياد بودن چربي بدن ميزان هورمون استروژن را افزايش مي دهد كه در اين حالت اين هورمون مثل قرص هاي ضدبارداري عمل كرده و تخمك گذاري را متوقف مي كند و حتي موجب سقط بالا در فرد مي گردد.
اين فوق متخصص نازايي همچنين به تأثير استرس در ناباروري اشاره كرده و مي گويد: استرس به علت هورمون هاي خاصي كه از مغز ترشح مي كند باعث انقباضات رحمي شده و سبب نازايي مي شود و احتمال سقط جنين را در زنان باردار افزايش مي دهد به همين خاطر به زنان توصيه مي كنيم براي بارداري موفقيت آميز از عواملي كه منجر به افزايش استرس مي شود دوري كنند.
آيا براي ناباروري درمان قطعي وجود دارد؟
زوج هاي نابارور در ابتدا سعي مي كنند يكديگر را تسلي دهند، اما كم كم فشارها و سركوب ها شروع مي شوند و آنها را با زنجيره اي از مشكلات درگير خواهند كرد.
رئيس پژوهشگاه و مركز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا معتقد است: عدم آشنايي زوج هاي نابارور با مراكز تشخيصي و درماني ناباروري يكي از علل اصلي از دست رفتن فرصت هاي طلايي زوجين براي داشتن فرزند مي باشد به گفته وي يك زوج در صورت مواجهه با مشكل ناباروري اگر از مراكز درماني فوق تخصصي، امكان تشخيص و درمان صحيح اطلاع نداشته باشد به تخصص هاي مختلف و پراكنده مراجعه مي كند. به اين ترتيب دستكاري هاي غيرضروري، تجويز داروها و جراحي هاي غيرصحيح انجام شده و اميدهاي واهي به زوج ها داده مي شود و اين عوامل هزينه هاي گزافي را از جهت مالي و رواني براي زوج به همراه خواهد داشت. در عين حال كه با توجه به محدوديت دوره باروري خانمها، زوج فرصت بچه دار شدن را نيز از دست خواهند داد.
اما سؤال اساسي كه در اين خصوص مطرح مي شود اين است كه آيا زوج هاي نابارور مي توانند به طور قطع اميد به فرزندآوري داشته باشند؟
پارسانژاد رئيس انجمن ناباروري ايران در اين خصوص اظهار داشت: ما به طور قطع مي توانيم بگوييم كه در درمان اين بيماران با هيچ مشكلي مواجه نيستيم و از آنجا كه فقه شيعه خوشبختانه پويايي گسترده اي دارد و خود را با بسياري مسائل علمي تطبيق مي دهد ما در كشورمان با توجه به راه هاي گوناگوني كه در اين خصوص وجود دارد مشكل ناباروري نداريم.
وي در ادامه بيان داشت: البته باتمام اين تفاسير انتخاب و نگاه زوج ها به راه هاي درمان نيز در اين مسئله اثرگذار است چرا كه ديده شده برخي زوج ها از شيوه اي كه براي آنها درنظر گرفته مي شود امتناع مي كنند مثل استفاده از رحم اجاره اي و يا همان رحم واگذاري كه از سوي محافل ديني و قانوني ما روشي پذيرفته شده است.
هيچ زوجي براي درمان به خارج كشور فرستاده نمي شود
رئيس انجمن ناباروري ايران تصريح مي كند: ما در كشورمان تمام درمان هايي را كه يك زوج نابارور مي تواند تجربه و امتحان نمايد در اختيار داريم يعني هيچ درماني براي اين افراد در غرب وجود ندارد كه ما در كشورمان نسبت به آن علم نداشته باشيم، حتي بسياري از كشورهاي خليج فارس و همسايگان شمالي براي درمان به كشور ما مراجعه مي كنند. البته همان طور كه اشاره كردم ممكن است به دليل نپذيرفتن راه هاي درمان از سوي برخي زوج ها و يا عدم مراجعه به اين گونه نهادها تنها 15 تا 20 درصد زوج نابارور دركشور وجود داشته باشد.
روش هايي كه ناباروري را
به صفر مي رساند
همان طور كه قبلاً هم به آن اشاره شد قدر مسلم ناباروري موجبات رنجش خاطر زوج ها را درزندگي مشتركشان رقم مي زند، از اين رو پزشكان تلاش كرده اند تا با ابداع روش هاي نوين درمان ناباروري، بذر اميدي در دل اين افراد بكارند.
طبق گفته پزشكان براي باروري نياز به تخمك، اسپرم، مسير ومحيط سالم وجود دارد و درنتيجه درمان هاي ناباروري نيز بر اين اساس صورت مي گيرند. دارو درماني، اهدا رحم، اهدا جنين و رحم جايگزين و يا اجاره اي ، آي يو آي، آي وي اف از جمله روش هاي درماني ست كه متخصصان از آن نام مي برند.
از اين رو مراكز تخصصي درمان ناباروري دركشور تأسيس شده اند تا به اين نياز ضروري زندگي زوج ها نيز پاسخ دهند. مركز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا نيز از جمله اين مراكز است كه با برخورداري از شش كلينيك درمان ناباروري، درمان سقط مكرر، درمان هاي جايگزين (اهدا)، پره ناتولوژي و سلامت جنسي، آندومتريوز و ارائه خدمات پاراكلينيكي به عنوان مركز منحصر به فرد در ارائه خدمات اهدا به زوج هاي نابارور و نخستين مركزي كه به صورت اختصاصي دركشور به درمان سقط مكرر پرداخت درحال فعاليت است.
آخوندي شانس بچه دار شدن براي زوج هاي نابارور دراين مركز را براي هر زوج متفاوت مي داند و عنوان مي كند: در اغلب روش هاي درماني يك داروي تحريك تخمك گذاري، به ويژه براي زناني كه مشكل تخمك گذاري دارند تجويز مي شود.
وي ادامه داد: مشكل عدم تخمك گذاري و پاسخ ضعيف يا عدم پاسخ تخمدان ها از قابل درمان ترين علل ناباروري است و براي درمان آن داروهاي متنوع خوراكي مانند كلوميفن و آمپول هاي محرك تخمدان استفاده مي شود. درهر زوج نابارور به دنبال استفاده از اين داروها يا ساير روش هاي كمك باروري احتمال بارداري حداكثر 40-30 درصد درهر سيكل درمان است. بدين ترتيب زوجي كه درحال درمان ناباروري است نبايد زود نااميد شود و تكرار درمان با افزايش شانس موفقيت همراه خواهد بود.
رئيس مركز درمان ناباروري ابن سينا درخصوص روش هاي درماني اين مركز اضافه مي كند: روش«آي يو آي» يا تلقيح داخل رحمي اسپرم يكي از اين روش هاست. اين روش درافرادي كه علت ناباروري مربوط به مرد است يا افرادي كه مشكل ايمونولوژيك يا مشكلات مربوط به دهانه رحم دارند استفاده مي شود.
آخوندي ادامه مي دهد: دراين روش مايع اسپرم سالم و متحرك درمحيط آزمايشگاه از مايع مني جدا و از طريق واژن و با سرنگ به داخل رحم تزريق مي شود. در صورتي كه بارداري پس از چند دوره درمان (معمولاً 3 تا 6 دوره) به روش فوق اتفاق نيفتد از روش هاي پيشرفته تري مثل لقاح خارج رحمي تخمك به منظور تشكيل جنين و انتقال آن به جنين داخل رحم (IVF) تزريق اسپرم داخل سلول تخمك (ICSI) و سپس انتقال آن داخل رحم انتقال گامت داخل لوله هاي رحمي (GIFT) و انتقال تخمك بارور شده به داخل لوله هاي رحمي (ZIFT) استفاده مي شود كه 2روش آخر كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي تصريح مي كند: در روش IVF با استفاده از تكنولوژي پيچيده آزمايشگاهي تخمك به دست آمده از تخمدان را با اسپرم تلقيح كرده و سپس رويان حاصل 48 تا 72 ساعت در محيط آزمايشگاهي در دستگاه آنكوباتور نگهداري شده و رشد داده مي شود و پس از اطمينان از نبود اختلالات ژنتيك رويان رشد يافته به رحم مادر منتقل مي شود، همچنين در روش آي وي اف و ميكروانجكشن (ICST) براي موارد عدم موفقيت در درمان تنبلي تخمدان و همينطور در تمام موارد انسداد لوله ها و كاهش شديد اسپرم استفاده شده و درواقع آخرين راه درمان است. درنهايت در افرادي كه امكان تخمك گذاري ندارند مثل كساني كه دچار يائسگي زودرس شده اند يا افرادي كه دچار اختلاف عدم توليد اسپرم هستند و... مي توان از تخمك يا اسپرم اهدايي يا تخم منجمد شده جهت كاشت در رحم استفاده كرد و همين طور كساني كه رحم آنها توانايي پرورش يك جنين را ندارد مي توانند از رحم اجاره اي استفاده كنند.
با توجه به آنچه گفته شد به نظر مي رسد اميد، افق روشن را براي مادر و پدر شدن زوج هاي جوان نابارور كشورمان نشان مي دهد.
 


روش هاي نگهداري مطمئن اطلاعات خانوادگي در وسايل جديد ارتباطي

به رغم رعايت موارد امنيتي از قبيل استفاده از نرم افزارهاي رمزسازي و نصب كلمات رمز عبور، باز هم مواردي چند از نفوذگران به شبكه هاي كامپيوتري سازمان هاي معروف و حتي كامپيوتر افراد عادي در اخبار منتشر مي شود.
كارشناسان به استفاده كنندگان از كامپيوتر همواره هشدار مي دهند مراقب نفوذ رخنه گران باشند و در نگهداري اطلاعات خصوصي خود، حداكثر هوشياري را به خرج دهند. آنان براي كاربران كامپيوتر توصيه هاي ساده اي دارند كه پيروي از آنها مي تواند تا حد قابل توجهي جلو دست درازي ديگران را به اطلاعات شخصي بگيرد.
موقعيت هاي خطرآفرين
كساني كه از تلفن هاي همراه دوربين دار براي فيلمبرداري استفاده مي كنند، اغلب فيلم ها را در حافظه آن نگهداري مي كنند. اكثر قريب به اتفاق گوشي ها به جز شماره pin اوليه كه براي روشن كردن دستگاه لازم است، هيچ گونه قابليت ايمني ندارند.
به ياد داشته باشيد چنانچه فيلم مورد نظر شما خصوصي است، آن را در حافظه تلفن نگه نداريد. هر چه زودتر آن را به حافظه كامپيوتر منتقل كنيد و سپس به روش هايي كه در ادامه مطلب توضيح داده شده است، آن را ايمن كنيد. فايل فيلم را هم از حافظه گوشي پاك كنيد.
اتصال كامپيوتر به شبكه اينترنت از جمله مواردي است كه مي تواند باعث نفوذ رخنه گران به كامپيوتر شخصي شود. باز كردن پيوست هاي ناشناس ايميل ها يكي از تهديدآميزترين كارهاست كه قويا بايد از آن پرهيز كرد.
انواع و اقسام برنامه وجود دارد كه مي تواند در كار كامپيوتر اخلال كند يا اطلاعات داخل آن را به جاهاي ديگر ارسال كند. ويروس ها فقط يك تهديد است.
چه كار كنيم؟
به طور كلي، براي ايمن سازي فايل ها و پوشه ها (فولدرها) مي توان يا از ابزار موجود در خود اين نرم افزارها استفاده كرد يا نرم افزارهاي مختص رمزسازي را به كار گرفت. ابتدا به قابليت هاي خود نرم افزارها مي پردازيم.
چنانچه اطلاعات مورد نظر شما به صورت فايل Word است (مثلا نامه يا سند)، مي توانيد به سادگي براي آن رمز بگذاريد. براي اين منظور ابتدا آن فايل را باز كنيد و روي Tools در نوار كليك كنيد. سپس روي Options بياييد.
صفحه اي برابر شما پديدار مي شود. روي Security كليك كنيد. در اين بخش دو مستطيل خالي ديده مي شود كه بايد كلمه عبور را در آنها وارد كنيد. سپس روي OK كليك كنيد. حالا اگر فايل را ببنديد، باز كردن و خواندن آن نيازمند كلمه عبوري است كه وارد كرده ايد. در صورتي كه اطلاعات به شكل فايل صوتي و تصويري است، بهتر است ابتدا پوشه اي درست كنيد و آن را در پوشه قرار دهيد.
در اينجا بسته به اينكه دقيقا از چه نوع سيستم عاملي استفاده مي كنيد، دو حالت وجود دارد. اگر از ويندوز ايكس پي حرفه اي استفاده مي كنيد، روي پوشه، راست كليك كنيد و روي نوار عمودي كه ظاهر مي شود، روي Properties بزنيد. در صفحه اي كه مي آيد، دنبال دكمه Advanced بگرديد و روي آن كليك كنيد.
در مربع خالي كنار جمله Encrypt contents to secure data علامت بگذاريد. سپس در پايين صفحه OK را بزنيد. در اين صورت، باز كردن اين پوشه مستلزم استفاده از كلمه رمزي است كه شما به عنوان كلمه رمز Log خود قبلا وارد سيستم كرده ايد. (كلمه رمز Log عمدتا زماني به كار مي رود كه چند نفر به طور مشترك از يك كامپيوتر استفاده مي كنند).
در اين حالت هر كس مي تواند براي خود يك Account جداگانه تعريف كند و با وارد كردن كلمه رمز Log خود وارد كامپيوتر شود تا اطلاعات ذخيره شده خود قابل دسترسي توسط ديگر كاربران نباشد. اگر مي خواهيد براي خود Account جداگانه درست كنيد، به قسمت
Control Panel برويد و روي علامت User Accounts كليك كنيد و دستورالعمل لازم را گام به گام اجرا كنيد. از آن پس، مي توانيد با كلمه رمز Log خود وارد كامپيوتر شويد.
چنانچه از نسخه خانگي ويندوز ايكس پي استفاده مي كنيد، همينكار با اندكي تفاوت قابل انجام است. باز روي پوشه راست كليك كنيد و موس را روي Properties ببريد و بزنيد. در بالاي صفحه اي كه ظاهر مي شود، روي كلمه Sharing كليك كنيد. در مربع خالي كه كنار جمله Make this folder private قرار دارد، با موس علامت بگذاريد. در پايان در پايين صفحه روي OK بزنيد. حالا باز كردن مجدد پوشه مستلزم وارد كردن كلمه رمز Log شماست.
نرم افزارهاي رمزساز
يك راه كلي ديگر براي حفاظت از اطلاعات، استفاده از نرم افزارهاي رمزسازي است. برخي از اين نرم افزارها به صورت رايگان در اينترنت قابل دسترسي است و برخي ديگر را بايد خريد.
چند نكته ضروري براي مراقبت از اطلاعات شخصي در وسايل جديد ارتباطي
چيزي به اسم حفاظت صددرصد وجود ندارد. به همان تعداد كه برنامه ها و قابليت هايي براي ايمن سازي فايل ها و پوشه ها وجود دارد، به همان تعداد نيز دستورالعمل براي كشف كلمات رمز وجود دارد. اما روش هايي كه در اينجا گفته شد، اطلاعات شما را از گزند بيشتر تلاش ها براي دستبرد حفظ مي كند. اما اگر اطلاعات مورد نظر واقعا اهميت حياتي دارد، استفاده از برنامه هاي تجاري شناخته شده پيشنهاد مي شود.
1- با وجودي كه فايل ها و پوشه ها به اين شكل حفاظت مي شوند، اين بدان معنا نيست كه آنها قابل حذف كردن نباشند، هر چند كه برخي برنامه هاي ايمن سازي جلوي حذف فايل يا پوشه رمزدار را مي گيرد.
2- اگر كلمه رمز را فراموش كنيد، تمام اطلاعات از بين مي رود، مگر آن كه حاضر باشيد پولي را به افراد وارد بدهيد تا قفل آن را بشكنند. بايد در حفظ كلمه رمز دقت زيادي كنيد. در مورد استفاده از كلمات رمز نيز بايد چند ملاحظه را درنظر بگيريد.
مراقبت سهل انگارانه يا ناقص از اطلاعات حياتي مي تواند عواقب جبران ناپذيري به همراه داشته باشد. هرگز اهميت ايمن سازي اطلاعات در كامپيوتر را دست كم نگيريد.
در صورت توجه به تدابير امنيتي كه در اينجا برشمرده شد، مي توانيد با اطمينان قابل قبولي، انواع اطلاعات مكتوب و تصويري خود را در كامپيوتر ذخيره كنيد، بدون آن كه از امكان دستبرد ديگران به آنها دچار بيم و هراس باشيد. اين گونه، لذت استفاده از دستاوردهاي فناوري جديد را حس خواهيد كرد.
 


هشدار رئيس شماره گذاري پليس راهور به شهروندان:

ثبت تخلفات به نام مالك خودروي وكالتي فروخته شده

رئيس مركز شماره گذاري پليس راهور با اشاره به اينكه مالكان خودروها از معامله خودرو به صورت وكالتي خودداري كنند، مي گويد: تخلفاتي كه توسط دوربين و يا غيرتسليمي براي خودروها به ثبت مي رسد به پاي مالك قبلي خودرويي خواهد بود كه وكالتي به فروش رسيده است.
سرهنگ احمد رستمي مي افزايد: براساس قانون شماره پلاك وسايل نقليه به فرد اختصاص مي يابد لذا تا زماني كه پلاك بر روي وسيله نقليه نصب است و در مراكز مجاز و مورد تاييد پليس راهور برابر با قانون فك نشده مشروعيت قانوني استفاده از پلاك برعهده مالك آن است.
وي ادامه مي دهد: براساس ماده 29 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي دارندگان وسايل نقليه مكلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال ابتدا به ادارات راهنمايي و رانندگي و يا مراكز تعويض تعيين شده توسط راهنمايي و رانندگي مراجعه كنند.
البته با توجه به مشكلات عديده اي كه براي استفاده كنندگان از پلاك هايي كه به صورتي وكالتي واگذار شده اند متصور است توصيه اكيد مي شود. تا مالكين وسايل نقليه كه قصد واگذاري وسيله نقليه خود به غير را دارند از واگذاري آن به صورت وكالتي جدا خودداري كرده و سريعاً براي فك پلاك به مراكز تعويض پلاك و همچنين دفاتر خدمات خودرويي پليس راهور در سراسر كشور مراجعه كنند.
رستمي اظهار مي دارد: فك پلاك داراي مزايايي است كه از جمله آن مي توان به احراز اصالت وسيله نقليه و بررسي اسناد و مدارك مالكيت خودرو توسط كارشناسان فني و حقوقي مجرب پليس راهور در مراكز مذكور اشاره كرد و فرد مي تواند با تخصيص پلاك جديد به خريدار در همان روز دغدغه آينده را نداشته باشد.
اگر افراد اقدام به اين كار نكنند چنانچه تخلفي از سوي مالك جديد يا كسي كه از خودرو استفاده مي كند رخ دهد مالك پلاك بايد پاسخ گو باشد.
تردد با وسيله نقليه اي كه پلاك آن متعلق به مالك قبلي است باعث مي شود تا اگر تخلف رانندگي از طريق دوربين ثبت يا به صورت غيرتسليمي برگه جريمه اي صادر شود به پاي مالك پلاك نوشته شود اين در شرايطي است كه همين موضوع براي تصادفاتي كه فرد متواري مي شود نيز مصداق پيدا مي كند.
گفتني است افراد نسبت به پلاكي كه به آنها واگذار شده مسئولند.
 


آمادگي 100هزار مدرسه و 15هزار پايگاه در جشن عاطفه ها

سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) با اشاره به برگزاري جشن عاطفه ها همزمان با بازگشايي مدارس در روزهاي پنجم تا هفتم مهرماه گفت: 100هزار مدرسه و 15هزار پايگاه در سراسر كشور بدين منظور فعال خواهند بود تا كمك هاي مردمي را جمع آوري كرده و در كمترين زمان به دست نيازمندان واقعي برسانند.
حسين انواري با بيان اينكه مردم ما هميشه در خيرات پيش كسوت هستند، گفت: انصافاً هيچ كشوري را نداريم كه مردمش عاشقانه و با اعتقاد وارد صحنه و كارهاي خير شوند، درحالي كه مردم كشور ما در تمامي صحنه ها با اقتدار وارد صحنه عمل شدند كه نمونه آن جشن هر ساله رمضان، جشن عاطفه ها و همچنين در حوادث غيرمترقبه است.
وي با اشاره به برگزاري جشن عاطفه ها در 5، 6و 7مهرماه همزمان با بازگشايي مدارس در سراسر كشور، يادآور شد: در روز چهارشنبه پنجم مهرماه با هماهنگي وزارت آموزش وپرورش جشن عاطفه ها آغاز مي شود و امسال نيز 100هزار مدرسه در سراسر كشور بدين منظور در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان و اولياي آنان هرچه بيشتر در صحنه خيرات مشاركت داشته باشند.
حسين انواري در ادامه با بيان اينكه در روز پنج شنبه، ششم مهرماه نيز 15هزار پايگاه امداد و در روز جمعه هفتم مهرماه نيز پايگاه هاي نماز جمعه در سراسر كشور تجهيز شده است، خاطرنشان كرد: 30هزار مسجد در سراسر كشور نيز در طرح مسجد محوري به عنوان پايگاه هاي جشن عاطفه ها خواهند بود، همان گونه كه در ماه مبارك رمضان و همچنين در حادثه زلزله آذربايجان مساجد هر محله به عنوان پايگاه هاي كمك هاي مردمي به فعاليت پرداختند.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) اظهار داشت: برنامه ريزي شده است تا هداياي مردمي در جشن عاطفه ها در اختيار نيازمندان به ويژه دانش آموزان مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي قرار گيرد.وي افزود: در سال گذشته حدود 8ميليارد تومان در مدارس همزمان با برگزاري جشن عاطفه ها جمع آوري و صرف تأمين نيازهاي خانواده هاي بي بضاعت همان مدارس با همكاري اولياء مدارس شده است.
عضو شوراي مركزي كميته امداد امام خميني(ره) با تأكيد بر كمك هاي نقدي و يا كمك هاي غيرنقدي شامل كالاهاي نو و لوازم التحرير، تصريح كرد: توزيع كمك هاي نقدي به جهت سرعت عمل در اقدام و يا اضافه كردن بخشي از اعتبارات كميته امداد امام خميني(ره) به آن، بهتر خواهد بود؛ چراكه منزلت خانواده هاي نيازمند نيز رعايت مي شود و باتوجه به نيازشان مي توانند از كمك هاي نقدي بهره مند شوند؛ اما اينكه بخواهيم وسايل اضافي منزل را خيرات كنيم؛ در شأن احسان نيست؛ بلكه بايد آنچه دوست داريم به ما كمك شود به ديگران كمك كنيم تا كرامت و شأن افراد نيازمند رعايت شود.
وي در ادامه با اشاره به خدمات رفاهي كميته امداد امام خميني(ره) براي سالمندان تحت حمايت اين نهاد در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي، افزود: تاكنون در سال جاري حدود 420نفر از سالمندان به منظور تقويت روحيه و كاهش آلام به مشهد مقدس اعزام شده اند.
وي هدف از ايجاد اين گونه فضاها را نهادينه كردن فرهنگ كمك به مردم، همدردي، تكافل اجتماعي و وحدت در جامعه مرفي كرد و يادآور شد: اين درحالي است كه در همه صحنه ها نيز اين اهداف تحقق يافته است و مردم خودشان به كمك هموطنانشان آمده اند.
عضو شوراي مركزي كميته امداد امام خميني(ره) ادامه داد: كمك هاي نقدي و غيرنقدي مردمي در زلزله اخير در آذربايجان شرقي نشان داد كه يك اعتمادسازي صورت گرفته است؛ به طوري كه مردم به كميته امداد امام خميني(ره) اعتماد كرده اند و اين امر در حل مشكلات مردم اين مناطق بسيار گره گشا بوده است.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) در ادامه با اشاره به اقدامات كميته امداد امام خميني(ره از همان روزهاي اول شروع زلزله و حضور 40تيم مشاوره خانواده در اين مناطق به منظور تسكين آلام و كاهش نگراني ها و اضطراب افراد زلزله زده، تصريح كرد: براساس ارزيابي هاي صورت گرفته حدود 2هزار خانوار تحت پوشش كميته امداد بودند كه برنامه ريزي جهت اسكان دائم آنان صورت گرفته كه دولت هم وارد كار شده و تلاش هاي خوبي انجام شده است و با تعامل با بنياد مسكن مراحل ساخت 2هزار واحد مسكوني براي اين افراد با مديريت كميته امداد امام خميني(ره) آغاز و اكنون فونداسيون تعدادي از اين خانه ها ريخته شده است و توسط كميته امداد اولين خانه در اين مناطق كلنگ زده شد و اكنون در تلاش هستيم تا خانواده ها از چادرها به ساختمان ها منتقل شوند تا در معرض آسيب سرما نباشند كه در اين راستا با خيرين رايزني هايي در جهت تحقق اين امر صورت گرفته است.
 


رمالان و فالگيران فرصت طلب در كمين جوانان

روح الله كريمي معاون پژوهشكده حوزه علميه ي حضرت عبدالعظيم(ع) در رابطه با علل گرايش مردم به رمالان و فالگيران براي حل مشكلات خود مي گويد : انسان به طور فطري گرايش به توانايي هاي خارق العاده دارد و اين فطر ت انسان اگر در اه مستقيم و ايماني پاي گذارد روحي بزرگ با تمام توانمندي ها مي گردد و در آخرت سعادتمند مي شود و اگر در راه باطل قدم گذارد با اندك قدرت به دست آمده خود و اطرافيان و كساني كه به آنان رجوع مي كنند را به نابودي كشانيده و در آخرت نيز با ذلت به سوي آتشي كه براي پاك كردن آنان مهياست مي روند.
وي در باره اهميت آگاهي به اين دست از افراد كه خود را رمال و غيب گو مي شمارند مي افزايد : امروزه جوانان و خانواده ها بيش از پيش بايد نسبت به اين گونه افراد و مراجعه آنان بپرهيزند، زيرا اين دسته از افراد در كمينند تا رجوع كنندگان را به كام هم نوع خودشان بكشانند و گفتني است همان طور كه در آيه 102 سوره بقره به آن اشاره شده بني اسرائيل و يا همان يهود بيشتر از اين حربه استفاده مي كنند . زيرا آنان بر اين باور بودند كه سال 2012 و روز 21 دسامبر روز نزول شيطان و ورود اجنه است همان طور كه در سال هاي پيش از آن در دوران حضرت سليمان صورت گرفت.
كريمي در ادامه در رابطه با دگر افراد مبتلا به اين معضل مي گويد: بيشترين لطمه را از كساني مي خوريم كه با نيت خوب شروع به اين اقدامات مي كنند ولي بعداً به دلايل مختلف به سمتي نادرست مي روند كه باعث القائات و تلقين هايي در فكرشان شده كه صدايي در درونشان فرياد مي زند كه اين نيز خود دلايل شيطاني فراوان دارد. ولي به علت نفهميدن اين صدا اين افراد دست به غيب گويي مي زنند و چون علم حقيقي ندارند و بدلي از اصل اين قدرت ها هستند به سرعت اطرافيان و رجوع كنندگان خود را به نابودي مي كشند.
وي در رابطه با آسيب هاي وارده توسط اين افراد اظهار مي دارد: آنان اين گرايش ها را ايجاد كرده اند تا بر قدرت خويشتن بيفزايند.
اين پژوهشگر در باره اعمال سحر و جادو كه بعضي از خانواده ها را به مشكلات مي اندازد مي افزايد : شيطان و حربه هايش به طور كلي در جايي نفوذ مي كنند كه ايمان ضعيف باشد و در آن قسمت مي تواند رخنه و سحر و جادوي پيروانش در آن ها اثر كند و راهكارهاي پيشگيري آن ايمان راسخ به خدا و مبارزه با آن در مواقع حساس رجوع به افراد واجد شرايط است و در ملاك عمومي انس با قرآن پناه بردن به خدا مي تواند چاره گشاي اين افراد باشد.
با اينكه غيب گويي از گناهان كبيره محسوب مي گردد اما همچنان بازار رمالي داغ است و پول پارو مي كند،اميدواريم كه روزي فرا رسد تا مردم قبل از هر فكرو انديشه مثبتي صلاح كار خويش را به اين افراد نسپارند.
مهدي محسني
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14