(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 1  آذر  1391 - شماره 20363

كوتاه اقتصادي
شوراي رقابت اعلام كرد:
افزايش قيمت خودرو فاقد وجاهت قانوني است
فهرست جديد اولويت بندي واردات كالا اعلام شد
كاهش چشمگير قيمت انواع فلزات اساسي در بورس كالا
يك مسئول ارشد بانكي:
رغبت مردم براي تبديل دارايي هاي خود به ارز كاهش يافته است
رتبه اعتباري فرانسه كاهش يافت
قطع درختان پارك جهان نما در ادامه احداث بزرگراه شهيد همت
ارزآوري 112 ميليون دلاري صادرات آبزيان
معاون سابق بانك مركزي:
قيمت ارز باز هم ارزانتر مي شود
معاون استاندار تهران به نقل از موسسه استاندارد:
كيفيت مواد لبني كاهش يافته است
وزارت نفت اعلام كرد
ويژگي هاي بنزين پايه الكلي


كوتاه اقتصادي

¤ با وجود نوسانات قيمت ارز طي ماه هاي اخير قيمت كاغذ و مقوا 10 تا 15 درصد كاهش يافته است. احمد شريفيان، بازرس اتحاديه فروشندگان كاغذ و مقوا ضمن اعلام خبر فوق اظهار كرد: محموله هاي كاغذ به كشور وارد شده كه به زودي ظرف هفته هاي آينده در بازار توزيع مي شود.وي ادامه داد: هر چند كه واردات نسبت به قبل نصف شده است ولي طي اين مدت شاهد كاهش قيمت ها در بازار كاغذ و مقوا بوده ايم.
¤ عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: نمايندگان كميسيون صنايع به طرح تحقيق و تفحص از بزرگ ترين خودروسازي كشور رأي مثبت دادند.داريوش اسماعيلي با اشاره به نشست اخير كميسيون صنايع و معادن مجلس، اظهار داشت: سعيد مدني مدير عامل گروه خودروسازي سايپا، جواد نجم الدين مديرعامل ايران خودرو و محمدباقر رجال، رئيس انجمن قطعه سازان كشور با حضور در اين جلسه مشكلات شان را بيان كردند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2217، 2218، 2240 الي 2243، 6510، 6511، 6514، 6515، 6517 و 6519 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) روز 20 آبان ماه را به عنوان «روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاري كرده است. امسال نيز انجمن ترويج علم ايران با هدف ارتقاي بينش علمي در سطح جامعه و تأثيرگذاري آن روي زندگي شهروندان بر آن شد با همكاري برخي نهادها از جمله بانك صادرات ايران نمايشگاهي را در ساختمان برج ميلاد برگزار كند. اين نمايشگاه از 20 تا 26 آبان ماه برگزار شد و بانك صادرات ايران نيز با غرفه خود در اين مكان به عنوان حامي اين رويداد بزرگ علمي در روزهاي 25 و 26 ميزبان جمع كثيري از بازديدكنندگان بود.همچنين در مراسم اختتاميه نمايشگاه لوح تقديري از طرف انجمن ترويج علم ايران به نماينده بانك صادرات اهدا شد.
¤ بانك ملي ايران امكان دريافت اطلاعات مربوط به تسهيلات دريافتي را از طريق سامانه تلفنبانك به شماره 2784 و 09622 فراهم كرد.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، در اين روش مشتريان با شماره گيري تلفنبانك و ورود به سيستم توسط شماره حساب سيبا يا شماره كارت و رمز دوم خود، با انتخاب گزينه مربوطه (دريافت اطلاعات تسهيلات) و سپس وارد كردن شماره حساب سيباي تسهيلات دريافتي مي توانند اطلاعات و مانده بدهي و سررسيد اقساط تسهيلات خود را دريافت كنند.
¤ از ابتداي سال جاري تاكنون 25 فروند شناور از انواع مختلف در شركت تعميرات كشتي پرشيا هرمز تعمير شده و يا در حال تعمير است.مديرعامل شركت تعميرات كشتي پرشيا هرمز با بيان اين خبر به مانا گفت: تعميرات اساسي و زيرآبي اين تعداد شناور از ابتداي فروردين تا پايان مهرماه سال جاري به اين شركت واگذار شده كه تمامي اين شناورها در مدت زمان مقرر تعمير و تحويل مالكان شناورها شد.حميد جمالي جمال آباد با بيان اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون 25 فروند شناور از انواع مختلف در شركت تعميرات كشتي پرشيا هرمز تعمير شده است اظهار داشت: هم اكنون 10 فروند كشتي در حوضچه شناور، كنار اسكله و پاركينگ هاي تعميراتي اين شركت به طور همزمان تحت تعمير است.
 


شوراي رقابت اعلام كرد:

افزايش قيمت خودرو فاقد وجاهت قانوني است

شوراي رقابت، افزايش قيمت اخير خودرو در بازار را فاقد وجاهت قانوني اعلام كرد.
به گزارش فارس، در يكصد و سي و يكمين جلسه شوراي رقابت كه روز 28 آبان برگزار شد، اعضا با دستور بررسي افزايش قيمت بليت هواپيما، ادامه بررسي دستورالعمل تعيين قيمت بليت مترو و افزايش بهاي خودروهاي داخلي كار خود را آغاز كردند. در پايان مصوب شد:
مستنداً به بند 5 ماده 58 قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي نظر به اينكه مرجع صلاحيت دار براي تصويب دستورالعمل قيمت در بازار انحصاري خودروي داخلي شوراي رقابت است، شورا افزايش بهاي اخير در بازار ياد شده را فاقد وجاهت قانوني دانست.
جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت در اين رابطه گفت: شوراي رقابت در مصوبه اخير خود تشخيص داد كه بازار خودرو داراي تمركز بالا و انحصار است كه با اين تشخيص، دستورالعمل تعيين قيمت و كنترل بازار خودرو در اختيار شورا خواهد بود.
وي تصريح كرد: منتظريم، اگر پيشنهادي در مورد قيمت گذاري خودرو وجود دارد، از سوي خودروسازان و دستگاه هاي مرتبط به شورا منتقل شود، تا يك دستورالعمل براي قيمت گذاري خودرو تدوين شود.
رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه يك دستورالعمل در چارچوب جهاني اقتصاد براي افزايش بهره وري و كارايي در صنعت خودرو تدوين مي شود، گفت: اين دستورالعمل طوري خواهد بود كه نه صنايع خودروسازي دچار ورشكستگي شوند، نه اينكه انحصار موجود در بازار خودرو ادامه داشته باشد و نه ضرري متوجه مصرف كنندگان شود.
پژويان تصريح كرد: بايد با افزايش تمركز و انحصاري بودن بازار خودرو مقابله شود و به سمت رقابتي شدن توليد حركت شود كه در اين راستا جلساتي با خودروسازان برگزار شده و در آينده نيز نشست هايي با آنها و افراد مسئول در صنعت خودروسازي برگزار خواهد شد.
وي با بيان اينكه در شوراي رقابت همه مسائل مطرح شده در چارچوب مباني علمي و دانش اقتصاد مورد بررسي و تصميم گيري قرار مي گيرد، افزود: در مورد خودروهاي وارداتي نيز در شرايطي كه شورا تشخيص دهد اين مسئله در دستور كار قرار خواهد گرفت.
وي اظهار داشت: اگر شورا تشخيص دهد كه در واردات خودرو انحصار وجود دارد، حتماً در اين مورد ورود خواهد كرد، تا كنترل بازار و حذف انحصار اتفاق افتد.
وي ادامه داد: بحث واردات خودرو نيز توسط شوراي رقابت در حال بررسي است و شورا با مطالعات تخصصي و علمي در اين مورد تصميم گيري خواهد كرد.
رئيس شوراي رقابت با اشاره به اجحاف حقوق برخي خريداران خودروهاي داخلي، گفت: بر اين اساس، شوراي رقابت در بحث قيمت گذاري وارد عمل شده تا در جهت منافع مردم و اصلاح فضاي اقتصادي ورود علمي و تخصصي داشته باشد.
پژويان با بيان اينكه در مورد بازار محصولات ديگر نيز در حال بررسي در شورا رقابت هستيم، گفت: در صورت صدور مصوبه در مورد هر يك از اين كالاها، از طريق شورا اطلاع رساني صورت خواهد گرفت.
وي گفت: همچنين مصوب شد، از اين پس قيمت گذاري انواع محصولات خودرو توسط هر نهاد و سازماني غيرقانوني است و حتي سازمان حمايت از توليد و مصرف كنندگان حق تعيين قيمت گذاري محصولات خودرو را ندارد.
وي در واكنش به اين سؤال كه با اين اوصاف نحوه قيمت گذاري محصولات خودرو با چه مكانيزمي تعيين خواهد شد توضيح داده بود: در اين رابطه شركت هاي خودروساز مي توانند پيشنهادات خود را به اين شورا ارائه دهند تا بعد از بررسي هاي لازم شوراي رقابت نظر خود را اعلام كرده و قيمت ها را تعيين كند.
 


فهرست جديد اولويت بندي واردات كالا اعلام شد

رئيس سازمان توسعه تجارت فهرست جديد اولويت هاي 10گانه واردات كالا را اعلام كرد.
حميد صافدل در گفت وگو با خبرگزاري ها اظهار داشت: در فهرست جديد كماكان اولويت هاي 1 و 2 كالايي شامل كالاهاي اساسي نظير گندم، جو، گوشت قرمز، دارو و مواد اوليه دارو ارز مرجع (1226 توماني) مي گيرند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در اولويت سوم كالايي نيز مواد پايه توليد صنعتي، مواد اوليه كشاورزي، نژادهاي مولد دامي، اقلام پايه حوزه صنعت و فلزات و نيز پتروشيمي قرار گرفته اند؛ ضمن اينكه در اولويت چهارم نيز مواد اوليه هيدروكربورها، رنگرزي و سنگسازي، مركب هاي چاپ، انواع محصولات فيلم و زينگ، به صورت متمركز قرار گرفته اند.
وي تصريح كرد: گروه پنجم اين اولويت بندي را مواد و قطعات واسطه اي -به ويژه كالاهايي كه از جنس مواد اوليه هستند- در بر مي گيرد؛ همچنين اولويت شش نيز شامل قطعات و اجزاي منفصله خودرو و CKD و SKD قرار گرفته اند.
صافدل، گروه هفت اولويت هاي كالايي را شامل كالاهاي نيمه ساخته و مونتاژ دانست و گفت: همچنين گروه هشتم نيز شامل كالاهاي سرمايه اي و ماشين آلات صنعتي با تركيب ساخته شده، مي باشد؛ در اين ميان بايد توجه داشت كه در گروه 9 و 10 نيز عمدتاً كالاهاي نهايي با دوام و نيز كالاهاي مصرفي غيرضروري قرار گرفته اند.
وي از توقف ثبت سفارش كالاهاي اولويت 10 خبر داد و گفت: ثبت سفارش اين كالاها كه عمدتاً كالاهاي غيرضروري هستند همچنان ممنوع است و البته در مورد برخي از اقلام آن كه توليد داخلي ندارند و يا توليد داخلي كفاف نياز را نمي دهد، كار در حال بررسي است و هنوز جمع بندي نهايي صورت نگرفته است.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت خاطرنشان كرد: مبناي اولويت بندي ها براساس تركيبي از شدت نياز و توان توليد بازار داخلي و تركيبي از سلسله مراتب ماده اوليه، قطعه كالاي نيمه ساخته و نهايتاً كالاي ساخته شده و ماشين آلات سرمايه اي خط توليد پلكاني است.
صافدل با تأكيد بر اينكه اولويت بندي جديد كه براساس غربالگري و كار كارشناسي صورت گرفته است، نسبت به فهرست هاي قبلي 80 درصد ثابت بوده است، اما در برخي از گروه هاي كالايي كه در اولويت هاي پايين تر قرار داشتند، تشخيص كميته كارشناسي بر اين بود كه به اولويت هاي بالاتر منتقل شوند.
وي اظهار داشت: در اين ميان، با توجه به اينكه تركيب گروه 1 و 2 كالايي تغييراتي نداشته است، بنابراين مي توان گفت كه نگاه دولت در اين غربالگري، فراهم كردن شرايط بهتر براي فعالان اقتصادي بوده است و نگاه اصلي، تأمين ارز نيست، چرا كه اولويت 3 به بعد همگي ارز در اتاق مبادلات ارزي دريافت مي كنند و گروه هشتم نيز به بانك مركزي براي اختصاص ارز در مركز مبادلات ارزي معرفي شده اند.
البته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به مهر گفت: هنوز جمع بندي نهايي بر سر برداشتن ممنوعيت واردات برخي از كالاها صورت نگرفته است و اميدواريم در روزهاي آينده بتوان اين جمع بندي را با كار كارشناسي دقيقي كه صورت گرفته است، اعلام كرد.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسش ايرنا نيز مبني بر اينكه به تازگي اعلام شده كه لوازم خانگي از فهرست ممنوعيت هاي وارداتي خارج شده است، گفت: ثبت سفارش واردات لوازم خانگي همچنان ممنوع است.
وي درباره برداشت برخي از رسانه ها مبني بر اينكه همزمان با شروع تخصيص ارز به گروه كالايي 8، لوازم خانگي نيز ثبت سفارش مي شود، گفت: برخي براساس تقسيم بندي گروه كالايي 8، با ارتباط دادن اين گروه با لوازم خانگي، اين گونه برداشت كرده بودند كه لوازم خانگي در اين گروه قرار مي گيرد، حال آنكه اين گونه نيست.صافدل تأكيد كرد: در بخش لوازم خانگي فقط امكان ثبت سفارش اقلامي چون كولرهاي گازي با تفكيك صورت گرفته، كماكان با روش قبلي مندرج در كتاب مقررات صادرات و واردات امكان پذير است و ثبت سفارش ساير اقلام ممنوع است.
وي افزود: در گروه هشتم بخشي از ماشين آلات كه به تازگي ذكر شده قرار دارد و در اين گروه فقط ماشين لباسشويي غيرخانگي كه با نوع خانگي آن متفاوت است، قرار گرفته است.
صافدل در عين حال به ايسنا گفت: ممكن است پس از تأمين ارز مورد نياز براي اولويت هاي سوم تا هشتم بخشي از كالاهاي اولويت 9 و 10 نيز مشمول دريافت ارز مبادله اي شوند، گرچه اين اقدام منوط به تأمين ارز آن از سوي مركز مبادله ارزي و بانك مركزي است.
گفتني است اولويت نهم شامل تخم پرندگان، ادويه جات، كاغذسيگار و كالاهايي از اين دست و اولويت دهم شامل ساير حيوانات زنده، مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، كاغذ ديواري، موبايل، خودروي سواري، سيگار برگ، كيف، چمدان و لباس است.
 


كاهش چشمگير قيمت انواع فلزات اساسي در بورس كالا

تصميمات اخير دولت براي محدود كردن صادرات فلزات اساسي موجب كاهش چشمگير قيمت فلزات در بورس كالاي ايران شده است.
مهرزاد نامداري، معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران در گفت و گو با ايسنا، پيگيري مستمر بورس كالا از دستگاه هاي مرتبط براي افزايش حجم عرضه و كاهش قيمت پايه توسط واحدهاي توليدي را به عنوان ديگر دليل كاهش قيمت فلزات در بورس كالاي ايران نام برد.
وي همچنين اظهار كرد: بررسي روند قيمت هاي فلزات اساسي در هفته هاي اخير حاكي از 15 تا 18 درصد كاهش در قيمت شمش فولادي، آلومينيوم و مس در بورس كالا است كه در مورد مقاطع فولادي نيز پيش بيني مي شود در همين حدود كاهش قيمت را شاهد باشيم.
نامداري ادامه داد: براساس بررسي جزئيات گروه هاي مختلف كالايي در گروه اصلي فلزات، يعني گروه فولاد با در نظر گرفتن كالاي پايه شمش فولادي و روند عرضه و معاملات از تاريخ 10 الي 30 آبان ماه با نگاه به وضعيت بازار و قيمت هاي جهاني مشاهده مي شود در نهايت عرضه كننده خود را ملزم به كاهش قيمت ديده و با عرضه 50 هزار تن شمش فولادي، قيمت 15 هزار ريال در كيلو براي اين كالا در تابلوي معاملات ثبت شد كه كاهش 15 درصدي قيمت را در دوره مذكور نشان مي دهد.
وي با بيان اين كه با نگاهي به بازارهاي جهاني در اين گروه كالايي و همچنين قيمت شمش فولادي در مبادي ورودي اين روند در بازار آزاد نيز با همين ترتيب مشاهده مي شود، گفت: اين روند تاثير نرخ ارز مركز مبادلات ارزي در محاسبات قيمت پايه و حتي تاثير آن در نرخ هاي بازار آزاد را نشان مي دهد.
معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران با تاكيد بر اين كه در گروه مقاطع فولادي با اولويت انواع ميلگرد و تيرآهن، مشابه روند كاهش قيمت فوق را شاهد هستيم، ادامه داد: قيمت هاي پيشنهادي عرضه كنندگان مقاطع فولادي در بورس كالا با توجه به عدم تقاضا از كانال 18 هزار ريال به 16 هزار و 500 ريال در هر كيلو كاهش يافت و در اين حوزه نيز همچنان تقاضاي موثري جهت خريد در بورس ثبت نشده است.
وي تشريح كرد: در كنار اين روند در حوزه بازار آزاد كاهش قيمت شديدتري را شاهد بوده ايم. عرضه كنندگان اين گروه كه همچنان در بورس حضور دارند و همراه با تحولات بازار حركت كرده اند شامل شركت هاي فولاد يزد، فولاد نطنز، سپيد فراب كوير، فولاد آذربايجان، آريا ذوب و... بوده اند. با اين وجود تا اين زمان همچنان تقاضاي موثري براي خريد از مقاطع طولي وجود ندارد. البته ذكر اين نكته ضروري است كه عرضه محصولات شركت ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان در بورس كالا با نگاه به اين روند كاهش قيمتي اخير، حداقل انتظار خريداران اين محصولات است.
معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران سپس گفت: قطع به يقين قيمت پايه پيشنهادي شركت ذوب آهن اصفهان براي مقاطع فولادي بايد با نگاه به اين روند مهم كاهشي باشد و همراهي با اين روند كاهش قيمت، حداقل انتظار از توليدكنندگاني است كه همواره در جهت منويات اقتصادي نظام حركت مي كنند.
نامداري افزود: در گروه فلزات رنگين نيز كاهش 18 درصدي را در قيمت پايه مس كاتد و مفتول شركت ملي صنايع مس ايران شاهد بوده ايم. خريداران محصولات شركت ملي صنايع مس ايران همگي صنايع پايين دستي هستند كه همين موضوع اهميت كاهش قيمت و تاثير آن بر صنايع پايين دستي را دوچندان مي كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در گروه آلومينيوم نيز عرضه كنندگان اصلي اين محصولات همگام با شرايط بازار، كاهش قيمت حدود 15 درصدي را اعمال كردند و معاملات بدون هيچگونه رقابتي با قيمت پايه انجام شده است.
 


يك مسئول ارشد بانكي:

رغبت مردم براي تبديل دارايي هاي خود به ارز كاهش يافته است

 

سخنگوي مركز مبادلات ارزي از كاهش شديد ميل مردم به تبديل دارايي هايشان به ارز خبر داد.
صمد كريمي با اشاره به كاهش قيمت ارز افزود: پس از گذشت دو ماه از آغاز به كار مركز مبادلات ارزي و دستيابي به هدف ثبات در بازار ارز، پديده تبديل دارايي خانوارها و صاحبان كسب و كار به ارز به دليل دامنه محدود نوسانات ارز در مركز و بازار ارز، به شدت كاهش يافته است.
وي تصريح كرد: در شرايط كنوني اقتصاد ايران هدايت منابع ارزي و ريالي به سيستم بانكي كمك شاياني به توسعه مالي و رشد اقتصادي كشور خواهد داشت؛ سياست هاي پيش روي بانك مركزي ترميم كاهش قدرت خريد خانوارها و صاحبان كسب و كار از يك سو و همچنين اجراي كامل سياست هاي تثبيت اقتصادي به ويژه كنترل تورم خواهد بود.
كريمي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه براي 79 فقره ثبت سفارش در روز كاري گذشته ارز پرداخت شده اظهار داشت: از ابتداي فعاليت اين مركز تا پايان روز 29 آبان براي 7892 فقره ثبت سفارش از مركز مبادلات، ارز تخصيص يافته است.
وي در مورد پرداخت ارز به اولويت هشت گروه كالايي، گفت: از ابتداي فعاليت مركز مبادلات ارزي در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر گروه هاي سه تا 5 كالايي، گروه 6 و 7 نيز نسبت به تأمين ارز آن اقدام شده است؛ بديهي است با توجه به رويه هاي جاري مركز پس از ارسال ليست نهايي گروه كالايي 8 به بانك مركزي، بخشنامه مربوطه تهيه و پس از تأييد مقامات بانك نسبت به تأمين ارز اين گروه كالايي به نرخ مبادله اي اقدام خواهد شد.
 


رتبه اعتباري فرانسه كاهش يافت

موسسه رتبه بندي مودي در تازه ترين گزارش خود رتبه اعتباري فرانسه دومين اقتصاد بزرگ منطقه يورو را كاهش داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، موسسه مودي رتبه اعتباري فرانسه را با يك رتبه كاهش از اي اي اي به كمتر از اي اي يك كاهش داده است.
براساس اين گزارش: نگراني و نااطميناني شديد سرمايه گذاران نسبت به وضعيت اقتصادي و مالي فرانسه تاثير زيادي بر كاهش رتبه اعتباري اين كشور داشته است.
موسسه مودي در ادامه اين گزارش چشم انداز بلندمدت اقتصادي فرانسه را نيز منفي ارزيابي كرد و افزود: اقتصاد فرانسه با چالشهاي ساختاري روبرو است و قدرت رقابت اين كشور طي سالهاي اخير به شدت كاهش داشته است.
موسسه رتبه بندي اس اند پي نيز ماه ژانويه رتبه اعتباري فرانسه را يك رتبه كاهش داده بود، ولي در تازه ترين گزارش خود رتبه اعتباري اين كشور را بدون تغيير حفظ كرده است.
كاهش رتبه اعتباري فرانسه از سوي دو موسسه معتبر بين المللي چالش و مشكل بزرگي براي دولت فرانسيس اولاند به شمار مي رود.
انتشار اين گزارش تاثير زيادي بر افت ارزش يورو در برابر دلار در بازارهاي بين المللي ارز داشته است.
نشريه اكونوميست نيز در تحليلي نوشت: فرانسه بمب ساعتي خطرناكي در قلب اروپا به شمار مي رود و بحران مالي و اقتصادي فرانسه مي تواند كل منطقه يورو را با چالشهاي جدي روبرو كند.
فرانسه طي ماه هاي آينده به بزرگترين تهديد و خطر براي منطقه يورو تبديل خواهد شد.
نشريه اكونوميست در ادامه افزود: فرانسيس اولاند رئيس جمهور و ژان مارك آيراولت نخست وزير فرانسه اجراي اصلاحات ساختاري اقتصادي در اين كشور را به تاخير انداخته اند و اين مسئله به شدت اقتصاد منطقه يورو را تهديد مي كند.
بر اين اساس دولت سوسياليست فرانسه به خوبي شرايط بحراني و حساس اروپا را درك مي كند و بايد با اجراي اصلاحات ساختاري اقتصادي قدرت رقابت اين كشور در بازارهاي جهاني را ارتقا دهد.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي اصلاحات انجام شده در اقتصاد فرانسه در ماه هاي گذشته ناكافي و با تاخيرهاي زيادي انجام شده است.
اقتصاد فرانسه با مشكلات و چالشهاي زيادي از جمله كاهش رشد اقتصادي، بالا بودن نرخ بيكاري، كسري تجاري سنگين و بخش عمومي بزرگ كه 57 درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور را تشكيل مي دهد روبرو است.
فرانسه بزرگترين بخش عمومي در اقتصاد منطقه يورو را در اختيار دارد. صندوق بين المللي پول نيز در تازه ترين گزارش خود خواستار اجراي اصلاحات ساختاري در اقتصاد فرانسه با هدف افزايش قدرت رقابت در اين كشور شد.
صندوق بين المللي پول اعلام كرد: فرانسه بايد براي ارتقاي قدرت رقابت اقتصادي و تجاري خود در بازارهاي جهاني، اصلاحات ساختاري زيادي را اجرا كند.
 


قطع درختان پارك جهان نما در ادامه احداث بزرگراه شهيد همت

ادامه احداث پروژه ملي بزرگراه شهيد همت از مسير تهران به سمت كرج باعث تخريب و قطع درختان در ضلع شمالي پارك جنگلي تحقيقاتي جهان نما واقع در استان البرز شده است.
به گزارش ايرنا، براساس گزارش هاي رسيده، بخشي از ادامه بزرگراه شهيد همت از ضلع شمالي پارك جنگلي تحقيقاتي جهان نما در استان البرز عبور مي كند كه بخش عمده اي از درختان اين پارك از بين خواهد رفت.
روز دوشنبه براي ادامه اين مسير به سمت كرج حدود 300 متر از اين پارك تخريب شد كه موجب قطع بيش از 150اصله درخت سوزني برگ بين چهار تا 12 سال شده است.
ادامه اين مسير در ضلع شمالي اين پارك موجب تخريب 900 متر از مساحت اين پارك مي شود كه به دنبال آن بيش از سه هزار اصله درخت نيز قطع خواهد شد.
وزارت راه و شهرسازي متولي پروژه ملي بزرگراه شهيد همت از مسير تهران به سمت استان البرز است كه توسط شركت سهامي خاص بهار ديمه در دست اجراست.
پارك تحقيقاتي جهان نما در حدود سال هاي 1346 در محدوده ضلع شرقي كرج به مساحت 114 هكتار با گونه هاي منحصر به فرد درختان احداث شده است كه به دليل وجود درياچه و مسيرهاي عبوري، تفرجگاه مناسبي براي شهروندان استان البرز و شهرهاي اقماري به شمار مي رود.
طبق بند ج- ماده 147سازمان پارك ها، بهره برداري از پارك تحقيقاتي جهان نما بر عهده سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري كرج قرار دارد، اما همچنان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور متولي پارك تحقيقاتي جهان نما در استان البرز است.
طبق گزارش هاي رسيده، تاكنون مجوزي مبني بر اجازه قانوني تخريب و قطع درختان براي احداث ادامه بزرگراه شهيد همت از سوي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور يا استان البرز صادر نشده است.
 


ارزآوري 112 ميليون دلاري صادرات آبزيان

يك مسئول سازمان شيلات كشور اعلام كرد: از محل صادرات محصولات شيلاتي در 7 ماهه امسال بيش از 112 ميليون دلار ارزآوري داشته ايم.
عيسي گلشاهي در گفت و گو با مهر افزود: در سالجاري بيش از 2 هزار تن ميگو به ارزش حدود 10 ميليون دلار به كشورهاي مختلف صادر شده است.
وي درخصوص ميزان صادرات آبزيان در سال جاري اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تاكنون 27 هزار و 521 تن انواع محصولات شيلاتي به ارزش 2/112 ميليون دلار به كشورهاي آمريكا، كانادا، استراليا، ايتاليا، اسپانيا، مصر، كويت، عراق، امارات، لبنان، ويتنام، چين و كره جنوبي صادر شده است.
به گفته وي، بيش از 2 هزار تن از 27 هزار و 521 تن انواع محصولات شيلاتي به ارزش حدود 10 ميليون دلار مربوط به صادرات ميگوست.
مدير كل دفتر بهبود كيفيت فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات كشور با بيان اينكه ميزان صادرات انواع محصولات شيلاتي نسبت به دوره مشابه سال قبل 22درصد افزايش داشته است، گفت: ميزان صادرات آبزيان در يك ماهه اخير نسبت به 6 ماهه گذشته از نظر ارزش 5/32 ميليون دلار و از نظر مقدار حدود 5 هزار و 300 تن افزايش داشته است.
وي با بيان اينكه عمده محصولات شيلاتي به 13 كشور دنيا صادر شده گفت: محصولات شيلاتي كه طي 7 ماهه گذشته به كشورهاي مختلف دنيا صادر شده شامل: انواع ماهيان پرورشي گرمابي، ماهي قزل آلا، ماهي تن، ميگو، انواع كنسرو، پودر ماهي، خوراك آبزيان و خاويار بوده است.اين مقام مسئول با بيان اينكه براساس آمار گمرك در 7 ماه گذشته حدود 100 كيلوگرم خاويار وحشي به ارزش حدود 125 هزار دلار به كشورهاي مختلف صادر كرده ايم، در عين حال گفت: البته حدود 150 كيلوگرم خاويار پرورشي به ارزش 150 هزار دلار هم به كشورهاي مختلف صادر شده كه هنوز در آمار گمرك قيد نشده است.
 


معاون سابق بانك مركزي:

قيمت ارز باز هم ارزانتر مي شود

معاون سابق ارزي بانك مركزي گفت: در صورتي كه روند افزايش عرضه ارز ادامه يابد، قيمت ارز باز هم كاهش خواهد يافت.
سيدكمال سيدعلي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: نرخ ارز به دليل التهاب و نگراني از آينده، افزايش پيدا كرد و برخي مسئولان با طرح هاي خود به افزايش التهاب دامن مي زدند.
وي افزود: اگر مكانيزم بازار را قبول داشته باشيم، نتايج سياست ها بايد با اثرات آن در بازار سنجيده شود؛ هر نوع شرايطي كه موجب تعيين دستوري قيمت شود در اقتصاد حركت صحيحي نخواهد داشت، به غير از اينكه تنش هاي بيشتري ايجاد شود.
اين كارشناس اقتصادي تصريح كرد: هم اكنون با توجه به اينكه طرح هاي متعدد ارائه نمي شود و تنها مركز مبادلات ارزي در حال تكميل است، بازار از ثبات بيشتري برخوردار شده و در صورتي كه از همان ابتداي آغاز به كار اين مركز ارز بيشتري تزريق مي شد، كاهش قيمت با سرعت بيشتري انجام مي گرفت.
سيدعلي با تأكيد بر اينكه اقتصاد ايران ظرفيت پذيرش ارز 3 هزار توماني را نداشت، گفت: قيمت فعلي ارز به دليل محدوديت هاي اقتصادي است و اگر اين شرايط مقداري مديريت شده و آثار جانبي آن كمتر شود، قيمت ارز پايين تر خواهد آمد.
به گفته وي، افزايش قيمت ارز فرصت هاي زيادي براي توسعه صادرات و كنترل واردات ايجاد كرده است و مي تواند مزيت توليد ملي را افزايش دهد.
معاون سابق ارزي بانك مركزي با بيان اينكه هنوز قيمت كالاها و خدمات مطابق با كاهش قيمت ارز، كاهش نيافته، گفت: اميدواريم در روزهاي آينده قيمت كالاها و خدمات مطابق با اين كاهش قيمت ها كاهش يابد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا مركز مبادلات مي تواند مبناي تعيين قيمت ارز قرار گيرد؟ گفت: مركز مبادلات ارزي به نوعي يك بازار فرعي است، اما اين مركز زماني موفق خواهد بود كه ارز تزريق شده متناسب با تقاضاي اقتصاد باشد. به همين دليل در چند هفته اول ميزان اثرگذاري آن پايين بود، اما در چند روز اخير كه تزريق ارز افزايش يافته، قيمت ارز در بازار كاهش يافته است.
اين كارشناس ارزي با بيان اينكه تقاضاي ارز براي واردات بيش از 40 ميليارد دلار نيست، گفت: به راحتي چنين تقاضايي قابل تأمين است، زيرا به همين ميزان در كشور صادرات غير نفتي صورت مي گيرد؛ بارها گفته شد كه اين افزايش نرخ به دليل تحريك تقاضا و علامت هاي غلطي بود كه به اقتصاد داده شد، و اگر علامت غلط داده نشود، قيمت ارز افزايش نمي يابد.
 


معاون استاندار تهران به نقل از موسسه استاندارد:

كيفيت مواد لبني كاهش يافته است

معاون برنامه ريزي استانداري تهران از كاهش كيفيت شير و برخي محصولات لبني خبر داد.
نعمت الله تركي گفت: در حال حاضر بنا بر گزارش هاي موسسه استاندارد، كيفيت شير و برخي از اقلام مواد لبني كاهش يافته و اين عمل موجب نارضايتي شهروندان شده است.
وي افزود: افزايش خودسرانه قيمت، كم فروشي و كاهش كيفيت محصولات لبني تخلف آشكار و بزرگي است كه دولت به شدت با آن برخورد خواهد كرد.
معاون برنامه ريزي استاندار تهران در گفت وگو با ايسنا تاكيد كرد: از روز سه شنبه (ديروز) بازرسان ويژه به صورت ميداني از اين كارخانجات بازرسي كرده و چنانچه مواردي از تخلف كارخانجات و يا مديران آن محرز شود، تنها به جريمه اكتفا نمي كنيم، بلكه به طور واضح اسامي آنها را از طريق رسانه ها اعلام خواهيم كرد.
تركي تصريح كرد: در حال حاضر دولت هيچگونه مشكلي براي تهيه نهاده براي اتحاديه دامداران ندارد، لذا كارخانجات توليدكننده مواد لبني نيز هيچ بهانه اي براي كاهش كيفيت و افزايش قيمت شير ندارند.
وي تاكيد كرد: تاكنون هر قيمتي براي شير و مواد لبني عنوان شده كاملا توافقي بوده و هر آنچه كه راجع به قيمت دستوري شير و مواد لبني عنوان مي شود، صحت ندارد.
تركي گفت: پس از آنكه اسامي 16قلم مواد پرمصرف لبني براي كارخانجات شير به صورت توافقي تعيين قيمت شد، اتحاديه كارخانجات شير و مواد لبني اعلام كرد به علت تنوع محصول حدود 52 قلم بايد آناليز قيمت شود كه مقرر شد خود اتحاديه، قيمت، وزن و كيفيت را پس از آناليز مشخص و اعلام كند كه قيمت آن به صورت توافقي در ستاد تنظيم بازار كشور نهايي شد.
وي عنوان كرد: در اين جلسه مقرر شد، تمامي كارخانجات توليدي شير با هفت درصد افزايش قيمت نسبت به سال 90 محصولات خود را با همان كيفيت و وزن توليد كنند، اما اينكه در حال حاضر برخي از كارخانجات به صورت خودسرانه اقدام به كاهش كيفيت محصولات توليدي به بهانه قيمت آن كرده اند، كاملا تخلف است و به شدت با آنها برخورد مي شود.
 


وزارت نفت اعلام كرد

ويژگي هاي بنزين پايه الكلي

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، ويژگي هاي بنزين پايه الكلي كه اخيرا در كشور توليد شده را اعلام كرد.
جليل سالاري در گفت وگو با مهر درباره مهمترين ويژگي هاي تركيب جديد بنزين متانولي (پايه الكلي) گفت: اين تركيب جديد بنزين فاقد تركيبات آروماتيكي، بنزن و برخي از آلاينده هاي زيست محيطي است.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه فشار بنزين پايه متانولي در مقايسه با بنزين موجود بالاتر است، تصريح كرد: ضمن آنكه با حذف تركيبات حلقوي هيدروكربوري توليد و عرضه اين نسل جديد بنزين داراي مزيت هاي زيست محيطي است.
وي با تاكيد بر اينكه مطالعات و برنامه ريزي هايي براي توليد روزانه 6 تا 7 ميليون ليتر بنزين با تركيب 35 درصد متانول در ايران آغاز شده است، اظهار داشت: به زودي عرضه آزمايشي اين بنزين جديد در برخي از كلانشهرهاي كشور آغاز مي شود.
اين عضو هيات مديره شركت ملي پالايش و پخش نفتي با بيان اينكه بررسي وضعيت پيمايش خودروها با اين تركيب جديد بنزين با انجام دوره هاي آزمايشي در دستور كار قرار دارد، تبيين كرد: با اخذ برخي از مجوزها امكان توليد و عرضه انبوه اين بنزين جديد در كشور وجود دارد.
همچنين توليد بنزين پايه متانولي با توجه به ظرفيت صنايع پتروشيمي مي تواند يك مزيت اقتصادي بالا براي كشور داشته باشد كه به جاي سرمايه گذاري هاي كلان چند ميليارد دلاري ساخت پالايشگاه نفت، از ظرفيت موجود صنعت پتروشيمي براي توليد بنزين استفاده كرد.
گفتني است هفته گذشته با حضور رستم قاسمي وزير نفت به صورت رسمي از تركيب جديد بنزين با 35 درصد متانول در تهران رونمايي شد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10