ميرزاي شيرازي و انديشه تحريم
دكتر موسي نجفي
سند اول:
فتوايي از ميرزاي شيرازي سه سال قبل از رژي
سند اول مربوط به سؤال و جواب ما بين شيخ شهيد نوري و ميرزاي بزرگ شيرازي، در مورد
سد نفوذ اقتصادي اجانب بوده، و تاريخ آن سه سال قبل از تحريم تنباكو مي باشد يعني
سنه 1306 قمري را شامل مي شود. و اين تاريخ به خوبي نشان مي دهد كه فكر تحريم و منع
نفوذ اقتصادي خارجي را ميرزاي شيرازي قبل از قرارداد رژي و ابطال آن در سرداشته است
و آن را اهرمي براي اعتلاي هويت سياسي ايران معرفي مي نمايد.
از نكات قابل تعمق براي انديشه سياسي در اين اعلاميه قسمتي است كه ميرزا، «تحريم»
را از باب «سياسات» مي داند و نكته مهم تر آنكه بعد از كلمه سياسات، واژه «مصالح
عامه» را مطرح مي كند. مترادف آوردن دو واژه «سياسات و مصالح عامه» و گره خوردن اين
دو با هم از لحاظ تاريخ انديشه سياسي در ايران از ارزش والايي برخوردار است.
بسم الله الرحمن الرحيم
اين شصت مسئله كه در اين اوراق مسطور است از فتاوي جناب حجهً الاسلام سيدنا استاد
ميرزاي شيرزاي دام ظله مي باشد و عبارات جواب از خود آن جناب است. مقلدين به آن عمل
نمايند، صحيح است. ا ن شاء الله
حرره الاحقر فضل الله نوري في شهر 29 صفر 1306 قمري
بسم الله الرحمن الرحيم
مسئله در جواب سؤال از قند و غيره، آنچه نوشته بوديد از ترتب مفاسد بر حمل اجناس از
بلاد كفر به محروسه ايران صانها الله تعالي عن حوادث الزمان، صواب، و هميشه ملتفت
به آنها و اصناف آن، كه مايه خرابي دين و دنياي مسلمين است بوده ام و از اقدام شما
در تهيه دفع آنها كه بايد از محض غيرت دين و خيرخواهي مسلمين باشد زياده مسرور شدم.
البته به هر وسيله اي كه ممكن باشد رفع اين مفاسد بايد بشود. در اعصاري كه دولت و
ملت در يك محل مستقر بود چون زمان حضرت ختمي مآب صلي الله عليه و آله و سلم، تكليف
سياست در اين قسم از امور عامه در عهده همان شخص معظم بود. و حال كه به اقتضاي حكمت
الهيه جل ذكره، هر يك در محلي است در عهده هر دو است كه به اعانت يكديگر، دين و
دنياي عباد را حراست كرده، بيضه اسلام را در غيبت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه
محافظت نمايند. و با تقاعد و كوتاهي از يكي، امر، معوق و رعيت به امثال اين بلاها
مبتلا مي شوند. و چونكه از ملت جز گفتن و تحريص و تخويف و تهديد، امري ديگر برنمي
آيد و انفاذ و اجرا با دولت است؛ تا از دولت كمال همراهي را نبيند، اقدام نمي تواند
نمود و اگر ببيند كه به تكليف لازم خود اقدام دارد و درصدد بيرون آمدن از عهده آن
كماينبغي مي باشد البته ملت آنچه را شايسته از اوست خواهد كرد. و چگونه نكند؟ كه
خود را از جانب ولي عصر عجل الله فرجه منصوب بر اين امر و حافظ دين و دنياي رعاياي
آن جناب و مسئول از حال ايشان مي داند.
و بايد تمام مجهود خود را در نگاهداري اينها مبذول دارد و آنچه در اين مقام مورد
اين تكليف است غير از احكام كليه است كه آن وظيفه عالم است لاغير. و غير از موضوعات
شخصيه مثل نجاست چيز خاص و حرمت آن، كه عالم و عامي و مجتهد و مقلد در آن يكسانند
كه هر يكي از مكلفين اگر علمي يا طريقي دارد به آن عمل مي كند و اگر ندارد و در نزد
او داخل در مشتبه است، كه شارع مقدس حكم آن را در مقام عمل طهارت و حليت مقرر
فرموده. و لكن عجب است از اقبال طباع در خوردن مثل قند مجلوب از آن حدود؛ با شيوع
اين همه اخبار، چنانچه اينجانب محض استماع از اين قذارات بالطبع متنفر و از خوردن
آن مجانبت مي كنم ان شاء الله. مورد مذكور، باب سياسات و مصالح عامه است84 و تكليف
در اين باب، عهده بر ذوي الشوكه از مسلمين است كه با عزم محكم مبرم درصدد رفع
احتياج خلق باشد به مهيا كردن مايحتاج آنها.
چه رجاء ترك اموري كه در ازمنه متطاوله عادت شده از اهل اين زمان نيست و منع فرمايد
نفس خود و رعيت را از قند و غير آن بلكه منع از ادخال در ملك خود نمايد. و بر اين
تقدير ان شاءالله تعالي آنچه تكليف است در مقام پيشرفت اين امر از بيان و اعلان و
نحو آن، كوتاهي نخواهد شد. بحول الله و قوته نسئل الله تعالي اعزاز الدين و نصره
المسلمين و قطع دابر المعاندين ادام الله توفيقكم.
و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته85
سند دوم
تجارت روسيه مقدمه كنيسه شدن مساجد و تبديل اذان به ناقوس است
اعلاميه و سند تاريخي ديگر كه در اين قسمت ذكر مي شود از سوي حجج الاسلام، آيتين
عالمين ملا محمد كاظم خراساني و شيخ عبدالله مازندراني از مراجع بزرگ نجف در عصر
مشروطيت و مربوط به سال 1329 قمري و عليه دخالت روسها در ايران است. در اين سند مهم
تاريخي به صراحت ذكر مي شود كه ادامه استعمال امتعه خارجه تاكنون باعث شده كه روسيه
فكر زوال اسلاميت و استقلال مملكت را بكند.
جملات و شعائر مقدس شيعه در متن اعلاميه با دقت تعبيه شده است و هشدارهاي سياسي اين
گونه مطرح مي شود: »تبديل مساجد به كنيسه و تبديل اذان به ناقوس«، از كلمات به كار
رفته در اين اعلاميه لفظ «جهاد اقتصادي» است كه آن را به منزله »جهاد و شهادت در
ركاب امام زمان ارواحنا فداه« مي داند.
صورت دستخط تلگرافي حضرتين آيتين آقاي خراساني و آقاي مازندراني نقل از جريده نجف
كه در جواب و سؤال علماي استرآباد فرمودند:
جنابان مستطابان عمده اركان اسلام آقايان علما اعلام و امراء عام و تجار فخام و
ساير طبقات ملت دين پرست استرآباد (ايدهم الله نصرالدين) تلگراف محترم رسيد. هرچند
به بعض ملاحظات و انتظار فراهمي تمام مقدمات، هنوز حكم به حرمت امتعه روسيه، به
عموم مسلمين اعلان نشده، مترصد موقع هستيم، ليكن عموم غيرتمندان اسلام و پيروان
حضرت خاتم النبيين
صلي الله عليه و آله الطاهرين البته اين معني را تابه حال فهميدند و به رأي العين
مي بينند كه استعمال امتعه خارجه در بلاد اسلاميه تا به حال به چه درجه موجب ذهاب
ثروت مملكت و نسخ منابع داخله و فقر و فلاكت ملت و تسلط كفار بر مسلمين داخله و فقر
و فلاكت ملت و تسلط كفار بر مسلمين شده. حالا به ذهاب بيضه اسلام و زوال اسلاميت و
استقلال مملكت هم العياذ بالله تعالي نوبت رسيده. بقاء سالدات روس به بهانه حفظ
تجارت روسيه در ايران، تدريجاً به كنيسه شدن مساجد و تبديل اذان به ناقوس و پامال
شدن روضه منوره حضرت ثامن الائمه صلوات الله عليهم خداي نخواسته مودي خواهد بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
84. در كنار هم آوردن كلمه سياسات با مصالح عامه از لحاظ تاريخ انديشه سياسي قابل
توجه است.
85. ولايت فقيه زيربناي مشروطه مشروعه، سيد محمدتقي آيت اللهي (تهران، اميركبير،
1363) بخش ضمائم، 174- 177.
پاورقي
|