(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 1  آذر  1391 - شماره 20363

دانشگاه در جبهه (02)
دانشجوي شهيد محمود طيبي
منهاي آزادي...
پاتوق بچه ها
به بهانه كارواني كه عازم بهشت است
از كربلاي حسين(ع) تا كربلاي ايران
سومين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه تهران
 و دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد
از سوي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس صادر شد
بيانيه اي در محكوميت جنايات اسرائيل در غزه
با سخنراني حجت الاسلام پناهيان برگزار مي شود
اجتماع بزرگ هيئت هاي دانشجويي دانشگاه هاي تهران


دانشگاه در جبهه (02)

دانشجوي شهيد محمود طيبي

محمود در خردادماه سال 1344 در روستاي محروم نفت سفيد از توابع خوزستان و شهرستان رامهرمز ديده به جهان گشود. خانواده محمود براي امرار معاش مجبور به مهاجرت به اهواز شدند. محمود دوره ابتدايي خود را در مدرسه فروغي اهواز سپري نمود. در دوران تحصيل از جمله دانش آموزان با هوش و موفق بود بارها مورد تشويق مسئولين مدرسه قرار گرفت. از كلاس سوم ابتدايي توسط پدر با مكتب قرآن اهواز آشنا شد و به قرآن و عمل به آن روي آورد. دوره راهنمايي را در مدرسه شهيد سالاري فعلي گذراند و همواره از شاگردان ممتاز مدرسه به شمار مي آمد.
سال 1357 كه انقلاب مردم ايران به پيروزي رسيد محمود در كلاس دوم راهنمايي مشغول به تحصيل بود. همزمان با حمله عراق به ايران محمود در امتحان ورودي هنرستان صنعتي اهواز قبول و مشغول به تحصيل شد. با شروع جنگ محمود نيز به سوي ميدان نبرد شتافت. در جبهه هم درس مي خواند و هم به ديگر برادران رزمنده كمك مي كرد.
اولين بار در دي ماه سال 1359 در عمليات چريكي سوسنگرد شركت كرد. در دوره 4ساله متوسطه علاوه بر فعاليت در انجمن اسلامي مدرسه درس هايش را به خوبي مي خواند و نمرات عالي كسب مي نمود و همچنين كلاس قرآن براي دانش آموزان ارائه مي كرد. هنگام درس خواندن در هنرستان در مسابقه قرآني استان شركت كرد و مقام اول را كسب نمود. در يكي از مسابقات قرآن كه مقام آورده بود به يك دوره كامل تفسيرالميزان هديه گرفت و اين كتب را به مسجد اهداء نمود.
محمود در عمليات متعددي شركت نمود از جمله: بيت المقدس، طريق القدس، والفجر مقدماتي، رمضان و همچنين والفجر 4. در عمليات رمضان از ناحيه كتف مجروح و مصدوم شد و دستش از كار افتاد.
با شركت در كنكور سراسري در سال 1362 در رشته مهندسي مكانيك دانشگاه مشهد پذيرفته شد. شش ماه اول دانشگاه را مرخصي گرفت و عازم جبهه شد. برادرش وحيد به عنوان مسئول دسته بود و محمود با برادرش در جبهه بود. وحيد در همين سال شهيد شد. بعد از شهادت برادر به اصرار خانواده دوباره به تحصيل مشغول شد ولي دوباره از طريق دانشگاه به جبهه اعزام شد.
محمود در دانشگاه جزء افراد فعال انجمن اسلامي بود و براي دانشجويان كلاس قرآن برگزار مي كرد. در مسابقات استاني قرآن در سال 1364 مقام چهارم را كسب نمود. او در سال 1365 نيز به جبهه رفت و در عمليات كربلاي5 شركت كرد كه بر اثر اصابت گلوله توپي به ماشين به آرزوي ديرينه اش يعني شهادت رسيد.

 


منهاي آزادي...

احمد طحاني
انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه همين چند روز پيش نتيجه اش اعلام شد، طي روزهاي گذشته درصدر اخبار سياسي دنيا قرار داشت . به همين جهت از دو جنبه آن را مورد بررسي قرار مي دهيم:
اول: قانون انتخابات آمريكا و دوم: انتخابات اخير و نتيجه آن
1-شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد سابقه دارها يا متهمين، حتي اگر تبرئه شده باشند هم نمي توانند در انتخابات آمريكا شركت كنند! و جالب تر از آن اينكه سالهاست كه عده زيادي از مردم آمريكا از جمله بعضي از سياه پوستان و مهاجراني با اصليت آمريكاي لاتين هم از حق راي محرومند! در اين باره اگر ماجراي سفر هيئت نمايندگي انجمن رنگين پوستان آمريكا به ژنو را بررسي كنيم به نكات جالبي مي رسيم. بنجامين جيلوس، كه سرپرستي اين هيئت را به عهده دارد، همين چند وقت پيش خواستار تحقيق و تفحص سازمان ملل در رابطه با قانون انتخابات آمريكا، بخصوص در ايالت هاي جنوبي شده است! گرچه سازمان ملل حق دخالت در امور داخلي كشورها را ندارد، اما جيلوس معتقد است كه مهم ترين اتفاقي كه از اين طريق رخ مي دهد، همان عرق شرمي است كه در صورت دخالت سازمان ملل، بر چهره دولتمردان آمريكايي خواهد دويد! از همه اين مسائل كه بگذريم، سوالي پيش مي آيد كه اين چه جور دموكراسي است كه آمريكايي هاي مدعي ، اساسي ترين حقوق شهروندان خودشان را ناديده مي گيرند؟ و چه قانوني است كه شهرونداني را كه به گزارش مركز حقوقي برنان، در انتخابات قبلي آمريكا قريب به پنج ميليون نفر بوده اند از راي دادن و دخالت در سرنوشتشان محروم كرده است؟ بگذريم از اينكه قوانين راي دادن در ايالت هاي مختلف آمريكا متفاوت است، و مثلا در 14 ايالت مختلف، 19 قانون متفاوت وجود دارد! در بعضي ايالت ها نيازي به ارائه كارت شناسايي عكس دار نيست، و در بعضي ايالت ها لزوم ارائه كارت عكسدار باعث عدم راي گيري از بسياري از مردم، از جمله سياه پوستان و سالمندان مي شود! به هر روي كشوري كه ادعاي اجراي دموكراسي در آن گوش دنيا را كر كرده، و به خودش اجازه مي دهد در مورد قوانين داخلي كشورهاي مختلف، از جمله كشور عزيز خودمان اظهارنظر كند چنين وضعي دارد. اما اگر بخواهيم يك نگاه كلي به انتخابات رياست جمهوري در آمريكا بيندازيم، مشاهده مي كنيم كه رئيس جمهور اين كشور براساس قانون عجيب و غريبش، با راي غيرمستقيم مردم انتخاب مي شود؛ به اين نحو كه در مرحله اول، مردم با راي خود هيئت هاي انتخاباتي را تعيين مي كنند. هر ايالت به صورت مستقل ، براساس جمعيتش تعدادي نامزد براي راهيابي به اين هيئت ها دارد. نامزدهاي اين مرحله كه در حال حاضر حدود 540 نفر مي شوند، از سوي احزاب معرفي مي شوند؛ و در مرحله بعد اين هيئت ها به نامزدهاي رياست جمهوري راي مي دهند، و نامزدي كه نيمي از آراي هيئت هاي انتخاباتي را به دست آورد، بر كرسي رياست جمهوري مي نشيند. اين شيوه عجيب، احتمال اين را به وجود مي آورد كه شخصي با راي مردمي كمتر، و با آراي هيئت هاي انتخاباتي بر كرسي رياست جمهوري تكيه بزند! كما اينكه اين اتفاق قبلا در سالهاي 1876، 1888 و 2000 رخ داده است. و به قول خود آمريكايي ها، كسي بر مسند امور نشسته كه «رئيس جمهور اقليت» است!
حال، با اين شيوه پيچيده، ممكن است هيچ يك از نامزدها موفق نشوند تا حداقل آراي هيئت هاي انتخاباتي را كسب كنند. آن وقت است كه تعيين رئيس جمهور برعهده كنگره است، و اگر باز هم نتيجه اي حاصل نشد، اين بار مجلس سنا رئيس جمهور را تعيين مي كند. اين روند طولاني و طاقت فرساي انتخابات رياست جمهوري، سالهاست كه در آمريكا اجرا مي شود و در حقيقت خود مردم آمريكا هم رضايتي از آن ندارند. جداي از سروصداهايي كه سردمداران آمريكا در جهان به راه مي اندازند، يك نوع مردم فريبي بر اين كشور حكم فرماست كه نه تنها مايه برتري نيست، بلكه حقيقتا براي مردم و دولتمردان آمريكا باعث سرشكستگي است. معلوم است كه با چنين قانوني، مردم ايالتي مثل كاليفرنيا تا چند سال قبل به دليل جمعيت كمشان اصلا حق راي نداشتند! و در مقابل، بخش اعظمي از هيئت انتخابات را ايالت هاي پرجمعيتي مثل نيويورك تشكيل مي دادند! حتما اين فرايند انتخاباتي به لهجه آمريكايي مي شود: آزادي! و به لهجه بريتانيايي مي شود: دموكراسي! و لابد به خاطر همين قوانين درخشان است كه دولتمردان آمريكايي به خودشان اجازه مي دهند تا در كوچك ترين امور داخلي ساير كشورها دخالت كنند...
2. در مورد انتخابات اخير، بد نيست با يادآوري مصاحبه خبرنگار صدا و سيما با يك شهروند آمريكايي شروع كنيم؛ شهروند زن آمريكايي در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر مي گفت: ما از هيچ يك از كانديدها راضي نيستيم، ولي چه كار مي توانيم بكنيم؟ شانس ديگري وجود ندارد! شايد اين مصاحبه حقيقت ماجرا، يعني نبود شانسي غير از آنچه سرمايه داران آمريكايي مي خواهند، را به شكل درستي نمايش نداده باشد، ولي اگر از بازداشت سومين كانديداي انتخابات آمريكا كه اصلا معلوم نبود كجا هست و چه مي كند كمي اطلاع پيدا كنيم، مسئله روشن تر مي شود. خانم جيل استاين سومين نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا بود كه تا قبل از شروع فرايند رأي گيري اعتراض هاي فراواني داشت به اينكه او و اعضاي حزب سبز آمريكا را به مناظره هاي انتخاباتي راه نمي دهند! عجيب تر اينكه پليس آمريكا، اين خانم و معاونش را كه در حال اعتراض به همين مسئله بودند، بازداشت مي كند! مدارك آن هم موجود است! كافي است اين جمله را در اينترنت سرچ كنيد كه: دستگيري نامزد انتخابات رياست جمهوري در آمريكا. تصاوير و اخبار مربوط به وفور رويت خواهد شد. ديگر چه اهميتي دارد كه زوج انتخاباتي ايشان، در 19 ژانويه از شركت در انتخابات انصراف مي دهد؟ اما از همه اين حرفها كه بگذريم، از مسابقه دو كانديداي شاخص آمريكايي براي به دست آوردن رأي صهيونيست ها و حمايتشان نمي توانيم بگذريم، و اگر مروري بر تاريخ انتخابات در آمريكا داشته باشيم، مشاهده مي كنيم كه تمامي افرادي كه به كاخ سفيد راه يافته اند، از همين مجرا، يعني كسب رضايت صهيونيست ها عبور كرده اند! و جالب تر اينكه اهميت مسائل اقتصادي و حتي سياست خارجي هم بعد از اين مسئله، يعني رضايت صهيونيست ها قرار مي گيرد. با اين حساب مي شود گفت كه اين انتخابات هم مسابقه ديگري بود، در جهت خوش خدمتي به اسرائيلي ها. و بالاخره اينكه با اعلام نهايي شمارش آرا، باراك اوباما با كسب 332 رأي مجمع انتخاباتي به طور رسمي برنده انتخابات رياست جمهوري اين كشور شد. گرچه تحليل هاي مختلفي بر انتخاب دو نامزد مطرح اين دوره ارائه شده، و بعضي رامني كه نماينده جمهوري خواهان است را جنگ طلب معرفي كرده و اوباما كه كانديد حزب دموكرات آمريكاست را اهل تحريم و تهديد مي خوانند، اما واقعيت ماجرا اين است كه هر كسي راهي كاخ سفيد شود موظف است سياست هاي كلي آمريكا را پيگيري نموده و براساس آن پيش برود، و در حقيقت راهي غير از آن ندارد. اما فارغ از همه اين بحث ها و تحليل ها، واقعيت اينست كه آمريكا وبه تعبير حضرت امام خميني(ره) شيطان بزرگ، به خاطر سياست هاي غلط، دخالت هاي بي جا، ديكتاتورمآبي، جنگ و خونريزي هايي كه در اقصي نقاط جهان به راه انداخته و...، روزبه روز نزد افكار عمومي دنيا منفورتر خواهد شد، و حق و حقيقت عالم را فراخواهد گرفت كه فرمود:
«ان الارض يرثها عبادي الصالحون»
(سوره الانبياء، آيه 105)
منابع:
پايگاه تحليلي آمريكا، نگاه نو، شماره 9232
باشگاه خبرنگاران جوان، شماره 2788412
دانشنامه ويكيپديا، صفحه مجمع انتخاباتي آمريكا
سايت خبري نيمروز، كد 2503
وبسايت خون بها، پست 160
¤ دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد
 


پاتوق بچه ها

اين روزها كه همه جا سياه پوش سالار شهيدان است فرصتي است تا به دور از هياهوي زندگي روزمره، چند جرعه آرامش بنوشيم در مجلس عزاي سيدالشهداء(ع) و جسم و روح مان را شست و شو دهيم در اين چشمه هاي پاك ، به هر حال اين روزها گذرتان به هر مجلس عزاداري افتاد، دوستانتان را در صفحه دانشگاه روزنامه كيهان فراموش نكنيد كه سخت محتاج دعايتان هستيم.
¤ مثل هرسال حاج آقا مجتبي تهراني برايمان از اخلاق و معارف اسلامي مي گفتند اما امسال از شب سوم محرم به دليل بيماري و كسالت نتوانستند به بحث خود ادامه دهند . براي ايشان شفاي عاجل مسئلت مي نمايم .
¤ امسال كه در دهه اول محرم از منبرهاي غني و دلنشين حاج آقا مجتبي تهراني به خاطر بيماري ايشان محروميم پيشنهاد مي كنيم ؛ در اين ايام مجالس حاج آقاي جاودان را از دست ندهيد كه سخنانشان عجيب به دل مي نشيند. حاج آقاي جاودان را در يكي از اين مجالس مي توانيد ملاقات كنيد و از سخنانشان بهره ببريد:
1- ازساعت 4 بعدازظهر در خيابان شهيد مصطفي خميني، نرسيده به چهارراه مولوي، روبه روي امامزاده سيداسماعيل، كوچه شهيد بالاگر، بن بست صادقي. اين مجلس هم تا 6 آذرماه به لطف امام حسين(ع) برقرار است. قبل از نماز پاي صحبت هاي آقاي حسيني مي نشينيم و بعد از نمازهم پاي سخنان حاج آقا جاودان.
2- همچنين از روز ششم محرم هم مي توانيد از ساعت 30:19 سري به خيابان هفده شهريورجنوبي ، پايين تر از سه راه تيردوقلو، هيئت فاطميه بزنيد و از منبر حاج آقا جاودان بهره مند شويد.
علاوه بر پاتوق هاي ويژه فوق، هيئت ها و مجالس دانشجويي ديگري نيز در اين ايام برپاست:
- هيئت ميثاق با شهداي دانشگاه امام صادق(ع) تا 5 آذر در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) با سخنراني آقاي پناهيان بعد از نماز مغرب و عشا برگزار مي شود .
- همچنين بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد دانشگاه تهران مي توانيد پاي صحبت هاي حاج آقا پناهيان بنشينيد.
-هيئت شهداي گمنام نيز در دانشگاه علم و صنعت از ساعت 18 در طول دهه اول اقامه عزا مي كنند. سخنران 5 شب اول حاج آقا قاسميان و 5 شب دوم نيز حاج آقا صديقي مي باشند. نشاني هم: نارمك، دانشگاه علم و صنعت ايران.
- دوستان دانشجو همچنين مي توانند پاي صحبت هاي آقاي شهاب مرادي هم بنشينند؛ هر شب در دهه اول محرم به نشاني: مجيديه شمالي، بالاتر از ميدان ملت، كوي شهيد صباح غربي ساعت 30:.20 آقاي مرادي را با سلسله مباحث «كلاس مجردها» در دانشگاه مي شناسيم. و البته بحث ايام محرمشان نيز چندان بي ارتباط با اين موضوع نيست. منبري است درباره مشكلات ما در نحوه زندگي كردن. به هرحال هركجا رفتيد جاي ما را هم خالي كنيد و دعا فراموش تان نشود.
 


به بهانه كارواني كه عازم بهشت است

از كربلاي حسين(ع) تا كربلاي ايران

فاطمه عطارياني
پرداختن به موضوعي مانند ارتباط محرم و دفاع مقدس چيزي اغلب سهل، ولي گاهي ممتنع است. سهل است چون نسبت آن دو با هم به اندازه طلوع خورشيد بديهي است و ممتنع است چون نمي توان گاهي بعضي احساسات را بر كاغذ ريخت يا به هوا و فضا تحويل داد.
محرم ماه پيروزي خون بر شمشير، عقيده بر زور و تزوير و عشق بر هواي نفس است. قلب تپنده محرم عاشورا است و حوادث بعد از اين نبا عظيم همه شريان هايي هستند كه مفهوم توحيد و خداپرستي، عشق و ايثار و آميزش حماسه و عرفان را به كل تاريخ مي رساند. در حقيقت عاشورا نخ و رابط سلسله حوادث تسبيح وار توحيد است و به اين حوادث معنا و مفهوم مي دهد. تمام وقايعي كه حتي رشحه اي از توحيد در آنهاست از قلب محرم يعني عاشورا سرچشمه مي گيرد: قيام هاي شيعي براي خونخواهي حسين و... رعشه هايي هستند كه عاشورا بر اندام خواب تاريخ ظلم و ستم انداخته است.
دفاع مقدس كه ريشه در خشم تاريخ عصيان و طغيان عليه يك حكومت الهي شيعي دارد، يكي از پس لرزه هاي بزرگ و شديد عاشورا بعد از انقلاب اسلامي است.
انقلاب اسلامي ايران خود يكي از قيام هايي است كه از دل عاشورا و در امتداد تاريخ سرخ تشيع به منصه ظهور رسيده است و دفاع مقدس از اين انقلاب، فرازي دليرانه است كه با خون تك تك شهيدان نگاشته شده است.
در عاشورا و در حلقه ياران خورشيد، هركس بنا بر وسع خويش به بلا، بلي گفت. از علي اصغر شش ماهه و رقيه سه ساله و قاسم سيزده ساله تا حر و حبيب ابن مظاهر اين پير عرصه عشق بازي كه گيسوان سفيد خود را براي قرباني شدن سياه مي كند، در آنها يافت مي شود. در اين حلقه همه نوع روابط انساني وجود دارد: پدر و دختر، مادر و پسر، زن و شوهر جوان و مسن، خواهر و برادر، برادرها، پسرعموها و غيره و مي توان گفت يك تاريخ است؛ ماكت كوچكي از رابطه ها و علايق و... كه همگي رو به سوي غايت خلقت دارند. خواهر عاشق برادر است و برادر مراد برادر كوچكتر، اما همگي در يك چيز اتفاق نظر و عمل دارند: الذين آمنوا اشد حبا لله. و همه در اين كارواني كه به وسعت تاريخ راه مي پيمود در جواب خداوند وقتي فرمود: الست بربكم؟ بر سبيل بلا و بلي پاسخ دادند و در همين دنيا از رحيق مختوم ولايت نوشيدند اگرچه به قيمت سوختن هستي شان تمام شد؟
همه آنها كساني بودند كه نه در تاريخ پيشينيان و نه در تاريخ آينده كسي به مقام آنها در بندگي خدا و عشق بازي با او نرسيده است، آنها شيرمرداني هستند كه عشق آن قدر چشمان آنها را پر كرده است كه جز آن چيزي را ادراك نمي كنند و با هر زخمي كه به بدنشان مي خورد وصل را مي نوشند.
همه اينها براي يك كلمه است كه دنيا براي آن خلق شده است: حب و اطاعت خدا كه در پذيرش ولايت الهي خلاصه مي شود.
دفاع مقدس هشت ساله، دومين حادثه است كه بعد از حكومت و حكومت خواهي امامان معصوم داراي چنين مولفه هايي است: پذيرش ولايت الهي به علاوه بر ايثار جهادگونه و جنگ عليه طواغيت، مولفه اصيل و اصلي دفاع مقدس را تشكيل مي دهند.
اطاعت از ولايت فقيه به عنوان يك تمرين عملي براي زيستن در كنار معصوم و اطاعت اوامرالهي كه از كانال معصوم و نايب او جاري مي گردد، مهم ترين عنصر تشكيل دهنده چيزي به نام دفاع مقدس است.
روح خدا طلب حضور در جهاد مي كند و جوان و پير و مرد و زن لبيك مي گويند و هر يك به نوبه خود وبه عمق و اندازه ظرفيت خود بلي مي گويند.
حماسه حسيني نمايشگاه ايثار است. ايثار براي زنده نگه داشتن دين خدا و معيارهاي الهي و رساندن بزرگ ترين مظهر هدايت خداوند به ساير انسان ها در گستره تاريخ و صدور انقلاب محمد(ص) به درون نفوس. حماسه اي كه ياران خميني آفريدند رونوشتي از حماسه حسيني بود؛ درست مانند آنكه كودكي يك اثر هنري بزرگ را جلوي خود بگذارد و از روي آن نقاشي كند اگرچه به آن مهارت نيست اما عناصر اين تقدس را در خود حمل مي كند. در قدم اول لبيك گويان پرستوهاي عاشق كه شايد هم وزن شاهبازان طريقت عشق نباشند اما به شوق همان مقصد پرواز مي كنند. به جبهه جنگ عليه يزيديان مدرن اتو كشيده مي روند و در درجه بعد هم آن چيزي كه در تاريخ عشق و عشق بازي به طور دوري و تكراري اتفاق مي افتد، رخ مي دهد. باز هم زينب ها رقيه ها و باز هم مادراني كه فرزندان تازه داماد خود را هديه مي دهند و سر آن ها را مي ستانند و باز هم تكرار مارايت الا جميلا از شير زناني كه عاشورايي زيسته اند.
اگر در عاشورا تن خورشيد به زير سم اسبان بود. جواناني كه شايد نتوان آنها را در برابر خورشيد عظيم وجود امام حسين، حتي براده اي از خورشيد ناميد، در هويزه به زير شني تانك هاي شيطان له شدند. شايد نتوان آنها را براده هاي خورشيد هم خواند، اما آنچه مهم است اين است كه يك قطره چقدر هم رنگ اقيانوس است؟ چه ميزان با اقيانوس مجانست و سنخيت دارد تا وقتي به درون آن مي افتد ديگر نتوان آن را جدا كرد. در حقيقت يك قطره خالص كه همجنس اقيانوس است ديگر خود اقيانوس شده و بسياري از شهيدان دفاع مقدس اين گونه اند.
«جنگ آمده بود تا مردان مرد را بيازمايد جنگ آمده بود تا از خرمشهر دروازه اي به كربلا باز شود.» شهيد آويني
¤ دانشجوي علوم سياسي دانشگاه تهران
 


سومين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه تهران

و دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد

سومين نمايشگاه دوسالانه دستاوردهاي علمي و پژوهشي دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران با حضور معاون اول رئيس جمهور، دكتر مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر رهبر، رئيس دانشگاه تهران و دكتر لاريجاني رئيس دانشگاه علوم پزشكي، در مصلاي نماز جمعه دانشگاه تهران برگزار شد.
دكتر فرهاد رهبر در حاشيه مراسم افتتاحيه سومين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي مشترك دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: در نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي مشترك دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران نيازهاي مردم را هدف قرار داده ايم تا بتوانيم با ارائه طرح ها در رشته هاي مختلف فني و علوم انساني اين نيازها را برطرف كنيم.
وي افزود: به طور مثال مركز تحقيقات بيابان دانشگاه تهران با حضور در اين نمايشگاه طرح هايي را درخصوص بيابان زدايي ارائه داده كه اطلاعات بسيار جدي اي باتوجه به طرح آمايش سرزمين در غرفه مركز تحقيقات بيابان ديده مي شود.
رئيس دانشگاه تهران گفت: هدف گيري اين نمايشگاه تمام نيازهاي كشور است.
دكتر رهبر افزود: در اين نمايشگاه از 15دستاورد و صد محصول علم و فناوري رونمايي مي شود.
وي اظهار داشت: در اين نمايشگاه 43دانشكده و بيش از 30موسسه علم و فناوري از دانشگاه هاي تهران و علوم پزشكي تهران حضور دارند.
اين نمايشگاه از تاريخ 22 تا 24 آبان در پرديس مركزي دانشگاه تهران برگزار شد.
 


از سوي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس صادر شد

بيانيه اي در محكوميت جنايات اسرائيل در غزه

دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس در محكوميت جنايات اسرائيل در غزه بيانيه اي منتشر كردند. در اين بيانيه آمده است؛ «و آنانكه ظلم و ستم كردند به زودي خواهند دانست كه به چه كيفر و عذابي بازگشت خواهند كرد.» (شعراء 277) دنيا دنياي عجيبي شده است، چندين قرن از شروع تمدن بشر سپري شده ولي همچنان شاهد وحشي گري هاي فراواني در جهان مي باشيم. گويي اصلا تمدني وجود نداشته و تجربه اي از اين قرون نصيب انسانها نشده است. هنوز همان توحشي كه كتابها به انسان اوليه نسبت مي دهند در انسان به اصطلاح متمدن امروزي قرن 21 بدون كم و كاست و بلكه بيشتر وجود دارد. ظلم و ستمي كه اكنون استكبار جهاني با ابزار به اصطلاح تمدني خود انجام مي دهد در تاريخ بشري بي سابقه مي باشد و جالب تر اينكه همين مستكبرين اقدامات خود را حفظ حقوق بشر و حمايت از اخلاق انساني مي نامند. نمونه اي از اين جنايات را سالهاست در سرزمين فلسطين و ساير مناطق مسلمان نشين نظاره گر هستيم و البته در اين ميان مظلوم تر از همه، ساكنين مسلمان نوارغزه هستند.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: اتفاقات غزه، به همان اندازه كه براي ساكنان بي دفاع غزه مصيبت بار است براي مدعيان نظم نوين جهاني باعث شرمساري و تأسف است. اما در اين ميان آنچه كه بيش از هر موضوع ديگري دل مسلمانان واقعي را به درد مي آورد سكوت و بي توجهي سران دولت هاي عربي در قبال چنين جنايات ددمنشانه اي است. صدالبته كه آزادانديشان جهان در قبال اين جنايات و وحشي گري ها سكوت نخواهند كرد. به جرات مي توان ادعا كرد كه در آغاز هزاره سوم كمتر جنايتي در اين سطح اتفاق افتاده و اگر هم بوده باز هم از كارنامه درخشان! رژيم صهيونيستي بوده است.
در قسمت ديگر اين بيانيه مي خوانيم: امروز، غزه درعين مظلوميت، به اسطوره مقاومت امت اسلامي تبديل شده است. بدون شك اينك، بيش از هر زمان ديگري لزوم اتحاد امت اسلامي وياري رساندن به ملت هاي مسلمان، احساس مي شود. آنچه كه در غزه مي گذرد ديگر، فراتر از يك جنگ و مصداق عيني نسل كشي است و حتي پيش پا افتاده ترين اصول كنوانسيون هاي جنگي در آن رعايت نمي شود. در ريشه يابي مصيبت هاي وارده، به اين سخن حضرت امام خميني(ره) مي رسيم كه: «ابتلاي اسلام امروز اين است كه گوش هايي كه بايد به مسائل و مشكلات مسلمين گوش بدهند كر شده اند و زبان هايي كه بايد براي مصالح مسلمين به كار بيفتد لال شده اند و چشم هايي كه بايد مصيبت هايي كه بر مسلمين وارد مي شود ملاحظه كنند كور شده اند.»
در ادامه اين بيانه چنين ذكر شده است: نكته ديگري كه بايد به آن اشاره نمود وقاحت دولت مصر در تكميل پازل سياست رژيم اشغالگر قدس در محاصره مردم غزه و نابودي مقاومت اسلامي مي باشد كه متاسفانه اقدامات صورت گرفته از جانب برخي نهادهاي جمهوري اسلامي ايران غيرقابل توجيه است كه به جاي فشار و بيدار نمودن افكار عمومي نسبت به ظلم دولت حسني نامبارك سكوت كرده و دم از سرگيري روابط با دولت حسني نامبارك بي غيرت مي زنند.
اين بيانيه مي افزايد: اكنون امت مسلمان و مظلوم فلسطين در غزه، همزمان با ماه محرم الحرام آماج دردناك ترين حركات ددمنشانه از سوي رژيم غاصب و چپاولگر صهيونيست قرار گرفته اند و با مقاومت خود عبارت «كل يوم عاشورا و كل عرض كربلا» را تفسير كرده اند چرا كه قدمت ظلم به بلنداي تاريخ است و يزيديان همواره در ظلم به مظلومان دست داشته اند و اينك نمونه اي بارز از آن را در غزه مي بينيم.
در پايان اين بيانيه آمده است: دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس با ابراز تاسف شديد از وقايع روزهاي اخير در سرزمين هاي اشغالي و شهادت احمد الجعبري فرمانده شاخه نظامي جنبش حماس و يك مقام ارشد ديگر در غزه توسط موشكهاي اسرائيلي، در راستاي فرمايشات حكيمانه مقام معظم رهبري مبني بر اينكه «همه مجاهدان فلسطين و همه مومنان جهان اسلام موظف به دفاع از زنان و كودكان و مردم بي دفاع غزه اند» حمايت بي دريغ خويش را از مقاومت مردم غزه اعلام داشته و ضمن محكوم كردن جنايات بي شرمانه و خفت بار رژيم غاصب صهيونيستي بر ضد مردم مظلوم غزه و سكوت تشويق آميز برخي دولت ها، خود را در غم شهادت مظلومانه ساكنان مظلوم غزه شريك مي دانند.
 


با سخنراني حجت الاسلام پناهيان برگزار مي شود

اجتماع بزرگ هيئت هاي دانشجويي دانشگاه هاي تهران

مدير تشكل هاي دانشجويي و اساتيد نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها از برگزاري تجمع بزرگ دانشجويان عزادار حسيني در دانشگاه تهران خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين طاهري گفت: هيئت هاي دانشجويي دانشگاه ها در هر استان با هماهنگي يكديگر يك اجتماع بزرگ دانشگاهي را براي تعظيم شعائر ديني برگزار مي كنند كه غالب دانشگاه ها 6 محرم را براي اين اجتماع در نظر گرفته اند. مدير تشكل هاي دانشجويي و اساتيد نهاد ادامه داد: تجمع بزرگ دانشجويان دانشگاه هاي تهران نيز امروز چهارشنبه اول آذر مصادف با ششم محرم الحرام در دانشگاه تهران انجام خواهد شد.
وي افزود: در اين مراسم كه با اقامه نماز ظهر و عصر آغاز مي شود، حجت الاسلام والمسلمين پناهيان سخنراني كرده و آقايان حداديان، مطيعي و مبيني پور از مداحان اهل بيت، مراسم عزاداري را اقامه خواهند كرد.
طاهري در پايان افزود: حضور گسترده دانشجويان عزادار حسيني در دانشگاه هاي تهران در اين برنامه نقش خطيري در تعظيم شعائر و زنده نگاه داشتن اصول اساسي دين در دانشگاه ها خواهد داشت.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10