(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 2  آذر  1391 - شماره 20364

كوتاه اقتصادي
غضنفري:
در صورت عدم توليد داخل كالاهاي مورد نياز مردم وارد مي شود
داروي بيماران خاص و سرطاني مشمول بيمه شد
يك مقام مسئول:
معافيت مالياتي بدون هيچ شرطي به صادركنندگان تعلق مي گيرد
با امضاي قرارداد 50 ميليارد توماني صورت گرفت
ورود بخش خصوصي به طرح هاي آب و فاضلاب
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم:
هيچ كدام از علما با بيمه عمر مخالفت نكرده اند
انجمن جهاني فولاد اعلام كرد
 ايران بزرگترين توليد كننده فولاد خاورميانه و آفريقا
حسيني:
نرخ رسمي ارز اقتصاد ايران در مركز مبادله تعيين مي شود
ارز مبادله اي مبناي محاسبه حقوق گمركي شد
آغاز چهاردهمين نشست مجمع كشورهاي صادركننده گاز
تغيير مسير اتوبان همت- كرج از پارك جهان نما
بازگشت دوباره بورس به مدار رشد


كوتاه اقتصادي

¤ دبير انجمن صنفي توليدكنندگان فرآورده هاي لبني با بيان اينكه تصميم گيري درباره تعيين قيمت 58 محصول لبني از سوي ستاد تنظيم بازار كشور برعهده وزير صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است، از اعلام رسمي اين قيمتها توسط مهدي غضنفري خبر داد. رضا باكري در خصوص تعيين قيمت محصولات لبني در جلسه ديروز ستاد تنظيم بازار كشور اظهار داشت: در جلسه روز گذشته ستاد تنظيم بازار كشور، قرار شد مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت راسا درباره تعيين قيمت 58 محصول لبني تصميم گيري و آن را ابلاغ كند. وي افزود: اعضاي ستاد تنظيم بازار در اين جلسه اعلام كردند كه تصميم گيري وزير صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تعيين قيمت 58 محصول لبني را به عنوان مصوبه اين ستاد خواهند پذيرفت.
¤ ارزش طرحهاي «مهرماندگار» در سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در بخش ريالي و ارزي اعلام شد.سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گزارش داد: در بخش ريالي و ارزي طرح هاي ايميدرو به ترتيب 2هزار و 193ميليارد تومان و در بخش ارزي نيز 977 ميليون يورو سرمايه گذاري اعلام شد.
¤ كره جنوبي كه پس از وقفه 2 ماهه ، واردات نفت از ايران براي تحويل در اكتبر را از سرگرفته بود، در اين ماه 78/5 ميليون بشكه نفت از ايران وارد كرد. به گزارش رويترز، شركت ملي نفت كره جنوبي اعلام كرد: واردات 24/81 ميليون بشكه اي نفت اين كشور در ماه اكتبر نسبت به سال گذشته 2 درصد كاهش يافت و واردات نفت از ايران را براساس زمان بندي از سر گرفته است.
¤ خودپردازهاي بانك صادرات ايران به صورت ميانگين با انجام بيش از 2 ميليون و 110 هزار تراكنش طي مهرماه سالجاري حدود 146 هزار ميليارد ريال پرداخت نموده اند كه اين رقم 131 درصد بيشتر از رقم پرداخت شده در مهرماه سال 90 مي باشد.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك به منظور بهره مندي و دسترسي بيشتر مشتريان با هدف تكريم و تامين رضايت آنان و همچنين صرفه جويي در وقت و هزينه هموطنان توسعه شبكه دستگاه هاي خودپردازها را در دستور كار قرار داده و بر اين اساس تا پايان خردادماه سالجاري، 3 هزار و 804 دستگاه ثابت و سيار را در سراسر كشور نصب نموده كه اين تعداد دستگاه به صورت ميانگين در روز بيش از 2 ميليون و 110 هزار تراكنش را به موفقيت انجام دادند.ابزارهاي پرداخت اين بانك هر ماه به طور ميانگين حدود 60 ميليون تراكنش شتابي موفق انجام مي دهند و از اين لحاظ در بين شبكه بانكي كشور در رتبه برتر قرار دارد.
¤ براساس مصوبه كميسيون تنظيم مقررات سطوح تعرفه و سقف تعرفه يك دقيقه مكالمه بين الملل مشتركين تلفن ثابت به ثابت و ثابت به همراه از تاريخ اول مهرماه سال جاري تغيير يافته است.به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران مبلغ تعرفه يك دقيقه مكالمه بين الملل در پايين ترين سطح 500 ريال و بالاترين سطح 30 هزار ريال تعيين شده است.شايان ذكر اينكه هزينه مكالمه بين الملل با 40 كشور جهان از مبدأ ايران (تلفن ثابت به ثابت) نسبت به تعرفه قبلي كاهش و هزينه ارتباط بين الملل با بقيه كشورها افزايش يافته است.
 


غضنفري:

در صورت عدم توليد داخل كالاهاي مورد نياز مردم وارد مي شود

وزير صنعت معدن و تجارت توضيحات جديدي درباره واردات كالا و اولويت هاي 10گانه ارائه كرد.
مهدي غضنفري ديروز در پايان نشست هيات دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به ا ين كه كالاهاي اساسي در سه خانواده دسته بندي شده اند گفت: كالاهاي اساسي و مواد دارويي در گروه دسته اول (گروه اول و دوم) قرار دارند به اين گروه ارز مرجع تعلق مي گيرد.
به گفته وي مواد اوليه توليد، صنعتي، كشاورزي و همچنين كالاهاي نيمه ساخته در گروه دوم قرار مي گيرند، اين مواد كه در داخل كشور توليد نمي شوند در گروه سه تا 9 گروه كالايي واردات قرار دارند.
به گفته غضنفري ارز مرجع تنها به گروه اول و دوم تعلق مي گيرد و واردات گروه 3 تا 9 با ارز مبادله اي خواهد بود.
وي ادامه داد: كالاهايي كه در داخل به اندازه كافي توليد مي شود در گروه خانواده سوم قرار دارند كه گروه 10 را در بر مي گيرد و به واردات اين گروه از كالاها ارزي تعلق نمي گيرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: واردات كالاهايي كه در گذشته ثبت سفارش آنها انجام شده، ممنوع نيست.
وي با اشاره به اين كه كالاهايي كه مورد نياز مردم باشد و در داخل كشور وجود نداشته باشد هيچ منعي براي واردات وجود ندارد، اظهار داشت: پس از اين جهت مردم خيالشان راحت باشد كه در صورت نياز از محل واردات نسبت به تامين آنها اقدام مي شود.
غضنفري همچنين يادآور شد: براي اين كار از نظرات اتحاديه ها، تشكل ها، خانه صنعت و معدن و فعالان اقتصادي استفاده خواهيم كرد و در صورت تامين مواد مورد نياز تصميمات خود را نهايي خواهيم كرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه وضعيت واردات خودرو به چه صورت بوده و شامل چه مدل هايي مي شود؟ گفت: خودروها به دو گروه كم مصرف و پرمصرف تقسيم مي شوند، خودروهاي كم مصرف با مصرف سوخت زير دو هزار سي سي است در اولويت 9 قرار مي گيرند و خودروهاي پرمصرف بالاي 2 هزار سي سي در گروه 10 كه ثبت سفارش آنها ممنوع است قرار گرفته اند.
به گزارش ايرنا وزير صنعت و تجارت همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه افزايش قيمت خودروهاي ايراني براساس سياست هاي وزارت صنعت و تجارت بوده است يا خير؟ گفت: با هرگونه افزايش قيمت خودرو از سوي خودروسازان و يا غيرخودروسازان كه خارج از مصوبه سازمان حمايت باشد، برخورد تعزيراتي مي شود.
واردات رايانه و موبايل
آزاد مي شود
در همين حال معاون سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به رده بندي كالاها براي واردات گفت: واردات خودروهاي لوكس و گران قيمت كماكان ممنوع است و فقط خودروهاي كم مصرف با حجم موتور زير 2500 سي سي آزاد مي شود.
كيومرث كرمانشاهي در گفت و گو با مهر با بيان اينكه در اولويت 9 كه ارز مبادلاتي مي گيرد، رايانه و موبايل هم قرار دارد، گفت: واردات موبايل و رايانه آزاد مي شود.
وي همچنين در مورد واردات لوازم خانگي گفت: هم اكنون بر روي اين كالاها كار غربالگري در حال انجام است و دفاتر و معاونت هاي تخصصي بر روي اين موضوع، مشغول كار كارشناسي هستند.
معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران خاطرنشان كرد: واردات كالاهايي آزاد خواهد شد كه ميزان توليد آنها با توجه به اينكه در سال حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني هستيم، در كشور كافي نباشد و ميزان مصرف بالاتر از ميزان توليد داخلي باشد. وي اظهار داشت: جدول كامل محدوديت ها و ممنوعيت هاي وارداتي ظرف روزهاي آينده نهايي خواهد شد.

 


داروي بيماران خاص و سرطاني مشمول بيمه شد

داروهاي جديد بيماران خاص و سرطاني مشمول بيمه شد.
روابط عمومي سازمان بيمه سلامت اعلام كرد: داروهاي جديد مورد مصرف بيماران خاص و سرطاني با احتساب دوزهاي مختلف آن از تاريخ 15مهرماه در ليست تعهدات دارويي اين سازمان براي بيماران خاص (دياليزي، تالاسمي، هموفيلي، MS، پيوند كليه)، سرطاني و ساير بيماران با فرانشيز 10درصد كه براي تمامي داروخانه ها ابلاغ گرديده، قرار گرفته است.
اين گزارش حاكي است: همچنين داروي هرسپتين كه در درمان سرطان سينه انديكاسيون دارد نيز مشمول اين ليست بيمه اي مي باشد.
 


يك مقام مسئول:

معافيت مالياتي بدون هيچ شرطي به صادركنندگان تعلق مي گيرد

معاون ماليات هاي مستقيم سازمان امور مالياتي كشور اعلام كرد: اعطاي معافيت مالياتي به صادر كنندگان هيچ شرطي ندارد.
به گزارش ايسنا، اعلام صدور بخشنامه اي مبني بر اعطاي معافيت مالياتي به صادركنندگان در صورت ارائه ارز صادراتي در مركز مبادلات واكنش هاي بسياري را در بين بخش خصوصي به همراه داشت. بسياري از فعالان بخش خصوصي در واكنش به اعلام صدور اين بخشنامه آن را متضاد با قانون اعلام كرده و خواستار لغو آن شده بودند.
اين بخشنامه زماني صادر شد كه نمايندگان بخش خصوصي صراحتاً اعلام مي كردند كه براساس قانون برنامه پنجم توسعه ايجاد هر نوع محدوديت بر سر راه صادرات و واردات به غير از ابزارهاي تعرفه اي برخلاف قانون است.
بنابراين گزارش: حسين وكيلي معاون مالياتهاي مستقيم سازمان امور مالياتي كشور براي شفاف سازي جزئيات اين بخشنامه گفت: بطور كلي در حسابرسي معافيت هاي مالياتي، مستندات كافي براي احراز تطبيق فعاليت ابرازي با فعاليت هاي معاف از ماليات مورد نياز است. به طور مثال اگر درآمدي بعنوان سود سپرده كه معاف از پرداخت ماليات است ابراز شود، لازم است از طريق بررسي اسناد و مدارك، تأييديه و يا صورتحساب هاي بانكي ابتدا از اينكه درآمد مذكور مربوط به سود سپرده است اطمينان حاصل كنيم، سپس معافيت مالياتي را بدهيم.
وي ادامه داد: در موضوع درآمدهاي حاصل از صادرات در گذشته كه مسائل تحريم هاي بانكي وجود نداشت مأموران مالياتي صرفاً با ملاحظه اسناد بانكي و گمركي تأييد مي كردند كه اين درآمد حاصل از صادرات است يا خير اما به منظور جلوگيري از تضييع حقوق مؤديان و دولت اين بخشنامه صادر شده كه براساس آن اجازه داده علاوه بر بررسي انتقال وجوه حاصل از صادرات به سيستم بانكي، مي توان با روش هاي ديگر صادراتي بودن درآمد ابرازي را احراز كرد.
به گفته وكيلي، از جمله اين روش ها واردات در مقابل صادرات، ارائه گواهي فروش ارز به مركز مبادلات ارزي و يا ساير مراجعي كه به موجب اين قانون اختيار دريافت، مبادله و يا انتقال ارز را داشته باشند، است.
وكيلي خاطرنشان كرد: آنچه مسلم است براي اعطاي معافيت مالياتي به هر نوع درآمد، حسابرسان مالياتي در قدم اول نياز دارند مطمئن شوند درآمد مذكور مربوط به فعاليت معاف بوده، تا بتوانند معافيت مربوط را اعمال كنند.
وي گفت: در بخش صادرات نيز روش هاي ذكر شده در بخشنامه مورد بحث، براي شفافيت موضوع و رفع ابهام از مأموران مالياتي، روش هاي اطمينان از صادراتي بودن درآمد مذكور تبيين شده است.
معاون ماليات هاي مستقيم سازمان امور مالياتي تصريح كرد: صدور اين بخشنامه صرفاً جهت يادآوري به ادارات كل امور مالياتي است مبني بر اينكه مركز مبادلات ارزي نيز يكي از مراجع رسمي جهت اثبات درآمدهاي حاصله از حوزه صادرات است.
وكيلي با بيان اينكه در بخشنامه ابلاغ شده به هيچ عنوان ذكر نشده كه ورود ارز صادراتي به مركز مبادلات ارزي پيش شرط اعطاي معافيت مالياتي به صادر كنندگان است، خاطرنشان كرد: تمامي مراجع قانوني كه دولت به رسميت شناخته، در صورتي كه مستنداتي مبني بر تحصيل درآمد حاصل از صادرات ارائه كنند براي سازمان امور مالياتي قابل پذيرش بوده و معافيت مالياتي مطابق قانون به صادر كنندگان تعلق مي گيرد.
براساس اين اظهارات مي توان نتيجه گرفت كه صادر كنندگان همچنان از معافيت مالياتي برخوردار بوده و اعطاي اين معافيت ها بدون هيچ شرطي به صادركنندگان تعلق مي گيرد.
 


با امضاي قرارداد 50 ميليارد توماني صورت گرفت

ورود بخش خصوصي به طرح هاي آب و فاضلاب

نخستين قرارداد ورود بخش خصوصي به تكميل تأسيسات فاضلاب امضا شد.
سيدمهدي ثمره هاشمي مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در مراسم امضاي اولين قرارداد سرمايه گذاري بخش خصوصي براي تكميل تأسيسات فاضلاب تعدادي از شهرهاي استان آذربايجان غربي (ماكو- شاهين دژ- قره ضياءالدين) به روش BOT، گفت: قرارداد 50 ميليارد توماني با سرمايه گذاري اوليه بخش خصوصي در كشور اجرا خواهد شد.
وي اظهار داشت: قرار است در قالب سرمايه گذاري بخش خصوصي، به مدت 20 سال بهره برداري از پروژه در اختيار اين بخش قرار گيرد و پس از آن به آب و فاضلاب منتقل شود.
ثمره هاشمي با بيان اينكه پيش بيني مي شود با هزينه هاي بهره برداري، بالغ بر 100ميليارد تومان در اين پروژه سرمايه گذاري انجام شود، افزود: به دنبال استفاده از منابع مالي غيردولتي براي اجراي طرح هاي صنعت آب و فاضلاب هستيم.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو تأكيد كرد: استفاده از تسهيلات بانك جهاني يكي از اقداماتي بود كه در حوزه توسعه صنعت آب و فاضلاب كشور انجام داديم و تاكنون نيز 650 ميليون دلار از منابع اين بانك استفاده شده است.
وي خاطرنشان كرد: همچنين بيش از 700ميليون يورو نيز از تسهيلات بانك توسعه اسلامي استفاده كرديم و در اين زمينه موافقتنامه نيز به امضاء رسيده است.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ادامه داد: پيش بيني شده در يك دوره 4 ساله به ميزان 5/1ميليارد يورو از منابع و تسهيلات بانك توسعه اسلامي براي اجرا و تكميل طرح ها استفاده كنيم.
به گفته ثمره هاشمي، تاكنون بيشترين تسهيلات بانك توسعه اسلامي در منطقه بنا به اعلام مقامات اين بانك در اختيار صنعت آب و فاضلاب ايران قرار گرفته و تنها در يك مورد 200ميليون يورو براي ساماندهي فاضلاب روستاهاي مناطق ويژه و داراي شرايط خاص، در نظر گرفته شده است.
مشاور وزير نيرو بيان داشت: براي انجام چند پروژه از جمله طرح هايي در شهريار و كرج از منابع بانك اكو استفاده كرده ايم و ساخت و راه اندازي تمام آب شيرين كن ها به ويژه در مناطق جنوب كشور را در اختيار بخش خصوصي قرار داديم.
ثمره هاشمي همچنين از انعقاد اولين قرارداد بيع متقابل براي انجام تأسيسات آب و فاضلاب اردكان يزد خبر داد و گفت: در بخش استفاده از فاينانس ها براي احداث شبكه هاي فاضلاب، استفاده هاي بهتري نسبت به جذب بخش خصوصي صورت گرفته است.
در ادامه اين مراسم، مجيد آقازاده مديرعامل شركت آبفاي استان آذربايجان غربي با بيان اينكه در حال حاضر حدود 20 پروژه در حوزه آب براي سرمايه گذاري به روش BOT شناسايي شده، گفت: هم اكنون در برخي شهرها از جمله بوكان، مهاباد، سلماس و خوي مشكل آبرساني وجود دارد.
عيسي زاده، نماينده مردم ماكو نيز در اظهاراتي، گفت: در حال حاضر در شهرهاي مياندوآب و شاهين دژ نيز مشكل آب شرب وجود دارد و حل اين مسئله نيازمند پشتيباني در آب و فاضلاب است.
مويد حسيني صدر، ديگر نماينده استان آذربايجان غربي نيز بيان داشت: شهر خوي در اين استان داراي مشكل آب است و قرار داريم در نشستي با وزير نيرو به اينگونه مسائل بپردازيم تا مورد رسيدگي قرار گيرد.
 


رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم:

هيچ كدام از علما با بيمه عمر مخالفت نكرده اند

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم از توسعه بيمه حمايت كرد.
به گزارش روابط عمومي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، آيت الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ديدار رئيس كل، معاون طرح و توسعه و تعدادي از مديران كل بيمه مركزي اظهار داشت: عقد و قرارداد بيمه امروز در كشورهاي اسلامي و بخصوص در كشور ما يك امر معقول، منطقي و عقلايي است و با شاخه هاي مختلفي كه دارد، كاملا پذيرفته شده و مقبول است.
وي ادامه داد: صنعت بيمه در سالهاي اخير توسعه پيدا كرده و در زمينه هاي مختلف از جمله بيمه هاي عمر وارد شده است و قراردادهايي كه در اين خصوص منعقد مي شود و شاخه هاي جديد بيمه، موضوع بحث فقها قرار مي گيرد.
آيت الله يزدي گفت: كساني همچون امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري از اين نگاه بهره مي برند و خوشبختانه اين مبنا را اكثر فقهاي نگهبان هم قبول دارند و فتواي مقام معظم رهبري بر نظرات ديگر فقها مقدم است مگر اينكه ايشان نظري نداشته باشند.
وي افزود: مثلا در همين بيمه عمر هم من هيچ مورد منفي نمي بينم و هيچ يك از علما هم با آن مخالفتي نكرده است.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: قضيه را اين گونه ببينيد كه صنعت بيمه مي آيد و مسئوليت انتقال تا نصب ضريح جديد امام حسين(ع) را برعهده مي گيرد و متعهد مي شود كه در صورت بروز هرگونه مشكلي تمامي خسارات را پرداخت كند، با اين كار آرامش و اطمينان براي سازندگان آن به وجود مي آيد و اين قراردادي است كه عقلاني منعقد مي شود و حتي علما آن را ضروري مي بينند.
آيت الله يزدي تاكيد كرد: افكار عمومي را بايد براي توسعه بيمه و كارهاي بزرگتر آماده كرد و اين موضوع كمك جمعي را مي طلبد و رسانه ها و رسانه ملي، دولت و حكومت بايد كمك كرده و بيمه را براي مردم تشريح كنند.
 


انجمن جهاني فولاد اعلام كرد

 ايران بزرگترين توليد كننده فولاد خاورميانه و آفريقا

انجمن جهاني فولاد در گزارشي از ايران به عنوان بزرگترين توليد كننده فولاد خاورميانه و آفريقا نام برد.
به گزارش خبرگزاري مهر، در گزارش انجمن جهاني فولاد آمده است: توليد فولاد خام ايران در اكتبر سال 2012 ميلادي يك ميليون و 166 هزار تن بود كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه 2011 ميلادي رشد 8/13 درصدي داشته است.
نرخ رشد توليد فولاد خام ايران در 10 ماه سال 2012 از ساير كشورهاي عمده توليد كننده فولاد خام در جهان مانند چين، هند، آمريكا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، روسيه، اوكراين، كانادا، مكزيك، برزيل، ژاپن و انگليس بالاتر بوده است.
در همين حال بيشتر كشورهاي بزرگ توليد كننده فولاد خام در 10 ماه سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه سال 2011 با كاهش توليد مواجه شدند.
كشورهاي آلمان با كاهش 4/4 درصدي، اسپانيا با كاهش 1/13 درصدي، ايتاليا با كاهش 6/3 درصدي و اوكراين باكاهش 7/5 درصدي در توليد اين محصول روبرو شدند.
همچنين توليد فولاد خام ايران در دهمين ماه سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه در سال 2010 افزايش 7/11 درصدي را نشان مي دهد. توليد فولاد ايران در 10 ماه سال 2012 نسبت به مدت مشابه سال 2010 نيز (9 ميليون و 829 هزار تن) افزايش 6/22 درصدي را نشان داد.
براساس گزارش انجمن جهاني فولاد، توليد فولاد خام 62 كشور جهان در اكتبر سال 2012 با 3/1 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 126 ميليون و 145 هزار تن رسيد.
همچنين توليد جهاني فولاد خام در 10 ماه سال جاري ميلادي با رشد 7/0 درصدي نسبت به مدت مشابه سال 2011 به يك ميليارد و 276 ميليون و 697 هزار تن رسيد.
در 10 ماه سال 2012 ميلادي قاره آسيا با رشد 7/1 درصدي معادل 831 ميليون و 9 هزار تن فولاد خام توليد كرد.
توليد فولاد خام چين در ماه اكتبر 2012 به 59 ميليون و 96 هزار تن رسيد كه رشد 6 درصدي را نسبت به اكتبر 2011 نشان داد.
در همين حال توليد فولاد خام ژاپن با 7/6 درصد كاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به حدود 8 ميليون و 841 هزار تن رسيد. توليد 11 ماهه ژاپن نيز با كاهش 4/0 درصدي به 90 ميليون و 165 هزار تن رسيد.
كره جنوبي نيز كاهش 9/4 درصدي توليد فولاد خام را در ماه اكتبر تجربه كرده و حدود 5 ميليون و 790 هزار تن از اين محصول را توليد كرد.
در 10 ماه سال 2012 توليد فولاد اتحاديه اروپا با كاهش 7/4 درصدي به 143 ميليون و 964 هزار تن رسيد.
اين در حالي است كه توليد فولاد اتحاديه اروپا در ماه اكتبر 2012 با كاهش 2/6 درصدي نسبت به مدت مشابه سال 2011 به 14 ميليون و 224 هزار تن رسيد.در همين مدت توليد فولاد خام آمريكاي شمالي با رشد 3/3 درصدي به 102 ميليون و 451 هزار تن رسيد. در ماه گذشته ميلادي نيز 9 ميليون و 763 هزار تن فولاد خام در آمريكاي شمالي توليد شد كه نسبت به مدت مشابه سال 2011 با كاهش 4/1 درصدي همراه بود.
همچنين توليد فولاد خام آمريكا در ماه اكتبر 2012 به 6 ميليون و 918 هزار تن رسيد كه كاهش 3/3 درصدي را نشان مي دهد. انجمن جهاني فولاد (WSA) توليد فولاد خام ايران را در 10 ماه سال 2012 ميلادي 12 ميليون و 52 هزار تن اعلام كرد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال 2012 افزايش
2/10 درصدي را نشان مي دهد.
 


حسيني:

نرخ رسمي ارز اقتصاد ايران در مركز مبادله تعيين مي شود

وزير اقتصاد نرخ رسمي ارز اقتصاد ايران را همان نرخ مركز مبادله دانست.
شمس الدين حسيني ديروز در حاشيه همايش نقش مؤسسات رتبه بندي در اقتصاد ايران، در پاسخ به پرسش فارس، در خصوص محاسبه تعرفه گمركي بر مبناي نرخ مركز مبادلات ارزي اظهار داشت: از روز اول آذر مبناي محاسبه حقوق ورودي گمرك نرخ مركز مبادلات ارزي است.
حسيني ادامه داد: چون اين موضوع مي توانست منجر به افزايش هزينه تأمين و واردات شود، بنابراين تصميم بر اين شد كه متناسب با افزايش قيمت دلار به نرخ مركز مبادلات، مأخذ تعرفه كاهش پيدا كند.
وي افزود: دغدغه ما اين بود كه در حوزه كالاهاي اساسي، دارو و مواد غذايي هزينه هاي تأمين نيز كاهش پيدا كند، بنابراين نرخ تعرفه براي اولويت يك و دو 50 درصد شد و نرخ تعرفه براي مابقي اولويت گروه هاي كالايي 55 درصد اعمال خواهد شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي تأكيد كرد: از اين پس گمركات كشور كالاها را با يك نرخ ارزيابي و ترخيص مي كنند و قيمت گذاري و نظارت بر قيمت ها بر مبناي نرخ مركز مبادلات خواهد بود.
وي ادامه داد: وارد كنندگان و فعالان اقتصادي توجه داشته باشند كه زماني كه از نرخ مركز مبادله صحبت مي كنيم، گويي همان نرخ رسمي ارز در اقتصاد ايران است.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: راه اندازي مركز مبادلات ارزي در كاهش نوسانات موفق عمل كرد و تلاش بر اين است كه از تعدد نرخ ها در بازار ارز كاسته شود.
وي گفت: جمع بندي همه اصحاب اقتصاد اين است كه نرخ هاي موجود در بازار ارز نرخ هاي گزاف و گراني است و تلاش بر كاهش اين نرخ است.
وي در مورد كاهش قيمت كالاها در بازار هم گفت: مديريت نوسان نرخ ارز و تلاش براي خروج سفته بازان از بازار ارز از جمله مواردي است كه شرايط تنظيم بازار كالا را فراهم كرده است.
حسيني افزود: در كنار اين، موضوع مديريت صادرات و واردات و نظارت بر بازارهاي كالايي خاص توسط سازمان حمايت در حال انجام است كه با تقويت آن، روند كاهش قيمت ها ادامه مي يابد.
وزير اقتصاد در خصوص بازار سكه گفت: بانك مركزي بازار سكه را رصد مي كند و تصميم بر اين است كه چنانچه در اين بازار حباب شكل بگيرد، از طريق عرضه سكه حباب شكسته شود، اما در مجموع با توجه به روند كاهشي نرخ ارز، كاهش قيمت سكه نيز صورت مي گيرد.
حسيني با بيان اينكه اقداماتي در راستاي تنظيم بازار طلا در كشور شكل گرفته است، گفت: يكي از پديده هايي كه در حال شكل گيري بود، خروج بخشي از سرمايه هاي ملي به شكل مصنوعات طلا از كشور بود كه اين موضوع ساماندهي شد و از اين كار جلوگيري شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص كاركرد مؤسسات رتبه بندي هم گفت: اين مؤسسات در انجام سرمايه گذاري درست به سرمايه گذاري به بهبود محيط كسب و كار و اعتماد سرمايه گذاران خرد كمك كنند.
حسيني اضافه كرد: يكي از دستاوردهاي لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم در صورت تصويب و اجرا، ايجاد شفافيت در اقتصاد است.
وي با تأكيد بر اينكه يكي از شروط موفقيت مؤسسات رتبه بندي در كنار استقلال، امكان دسترسي آنها به اطلاعات صحيح است، گفت: اگر دسترسي به اطلاعات وجود داشته باشد، رتبه بندي مبتني بر واقعيت صورت مي گيرد.
وزير اقتصاد كه اين بخش از سخنانش را در همايش اهميت مؤسسات رتبه بندي بيان مي كرد افزود: هنوز با شفافيت در اقتصاد فاصله زيادي وجود دارد و پنهان كاري گردش پولي و مالي شركت ها به بهانه محرمانه بودن اطلاعات از جمله مشكلات اين حوزه است.
حسيني ادامه داد: مؤسسات رتبه بندي بايد به اطلاعات متنوع دسترسي داشته باشند، اما اين موضوع در كشور با مقاومت مواجه است.
وي خاطرنشان كرد: اگر خواهان يك قدم كيفي ديگر در اين زمينه هستيم و در بازارهاي جهاني حضور داشته باشيم، اين اقدام، بدون شفافيت امكان پذير نيست.
تدوين مقررات
براي مؤسسات رتبه بندي
رئيس سازمان بورس هم در همايش فوق اظهار داشت: مؤسسات رتبه بندي حلقه آخر و تكميلي نهادهاي مالي هستند.
علي صالح آبادي با بيان اينكه بعد از بحران مالي جهاني اهميت اين مؤسسات بيشتر نمايان شده و مقررات كامل تري براي آنها وضع شده است، ادامه داد: به همين علت حساسيت زيادي براي راه اندازي مؤسسات رتبه بندي وجود دارد و در اين رابطه مطالعات زيادي انجام و مقررات 40 صفحه اي براي راه اندازي و نظارت بر آنها در دست تدوين است.
سخنگوي سازمان بورس ادامه داد: در اين ميان بحث تأمين مالي در اقتصاد ملي كه بعد از خصوصي شدن بنگاه ها در حوزه بازارهاي مالي و پولي شكل گرفته، اهميت داشته و اين مؤسسات نقش پررنگ تري به كاركرد، بازار سرمايه در تأمين مالي كشور ايفا خواهند كرد، در كنار اين مؤسسات نهادهاي اعتبارسنجي مشتريان شامل شركت ها و اوراق بهادار هم اهميت بالايي دارد كه با تعيين ريسك شركت ها و اوراق بهادار شفافيت و كارايي را ارتقا داده و بحث تأمين مالي را با نرخ هاي متفاوت تسهيل مي كند.
رئيس هيئت مديره سازمان بورس، انتشار اوراق بهادار، اوراق مشاركت، صكوك و ساير اوراق با نرخ ريسك متفاوت، بررسي شركت ها در ارزيابي تحليل گران، صندوق هاي بازنشستگي و بيمه ها و حتي نظام بانكي را از جمله كاركردهاي مؤسسه هاي رتبه بندي اعلام كرد.
 


ارز مبادله اي مبناي محاسبه حقوق گمركي شد

گمرك ايران با صدور بخشنامه جديدي ارز مبادله اي را مبناي محاسبه حقوق گمركي اعلام كرد.
در اين بخشنامه كه خطاب به كليه گمركات اجرايي كشور ابلاغ شده، آمده است: از ابتداي آذر ماه سال 1391 (ديروز چهارشنبه) نرخ ارز مبناي محاسبه حقوق ورودي براي كليه كالاهاي وارده و صادره، نرخ ارز مبادله اي اعلامي از سوي بانك مركزي است كه با رعايت ماده 14 قانون امور گمركي مصوب 1390 (براساس برابري نرخ ارز اعلام شده توسط بانك مركزي در روز اظهار) اعلام و از طرف دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات و از طريق سيستم FTP و پورتال به گمركات اجرايي كشور ابلاغ مي شود.
همچنين طبق اين بخشنامه ترخيص كالاهاي وارده صرفاً با منشأ ارز نظام بانكي، مركز مبادلات ارزي، واردات در مقابل صادرات و همچنين با منشأ ارز سرمايه گذاري خارجي با تأييد سازمان سرمايه گذاري خارجي و كمك هاي فني و اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي و اعتبار ارزي يا ارز با منشأ خارجي مورد تأييد بانك مركزي امكانپذير مي باشد و از تاريخي ابلاغ اين دستورالعمل (1/9/1391) ترخيص هرگونه كالا با ساير رويه ها امكانپذير نمي باشد.
براساس تبصره يك اين بخشنامه كالاهاي ثبت سفارش شده قبلي خارج از ضوابط اين بند كه به گمرك اظهار مي شوند تا اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل ترخيص نمي باشد.
طبق بند 3 بخشنامه فوق مأخذ حقوق ورودي مندرج در جدول منضم به قانون مقررات صادرات و واردات براي كالاهاي اولويت اول و دوم همزمان با اعمال بند(1) اين دستورالعمل از تاريخ اول آذرماه سال جاري به استناد نامه 28 آبان ماه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت شمول 50 درصد و ساير كالاها 55 درصد مأخذ جداول فوق خواهد بود و چنانچه اعداد حقوق ورودي جديد از نرخ حقوق گمركي 4 درصد كمتر شود، اعمال نرخ جديد بلامانع است.
 


آغاز چهاردهمين نشست مجمع كشورهاي صادركننده گاز

چهاردهمين نشست وزارتي مجمع كشورهاي صادركننده گاز در شهر مالابو، پايتخت گينه استوايي آغاز به كار كرد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي، در اين نشست وزارتي كه ديروز (اول آذرماه) برگزار شد وزيران انرژي كشورهاي عضو درباره مهم ترين تحولات بازار و قيمت هاي جهاني گاز بحث و تبادل نظر خواهند كرد.
محمدعلي خطيبي نماينده ايران در هيئت عامل او پك و مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران در اين خصوص گفت: در اين نشست، مسائل اداري و مالي از جمله بودجه سال آينده اين مجمع، پيوستن اعضاي جديد ناظر و دائم، بررسي وضعيت بازار گاز همچون گذشته، تعيين رئيس و نايب رئيس سال آينده اين مجمع بررسي خواهد شد.
وي افزود: در بيانيه نشست سران و يكي دو نشست وزارتي اين مجمع به وضوح آمده است: مجمع در تلاش براي برقراري توازن و برابري قيمت هاي نفت و گاز است.
وزيران انرژي كشورهاي عضو در سيزدهمين نشست وزارتي 22 آبان 1390 و دو روز قبل از برگزاري نخستين اجلاس سران اين مجمع، چالش هاي فراروي صنعت گاز طبيعي به همراه همكاري موثر اعضاي اين مجمع براي توسعه يك بازار گاز با ثبات و شفاف را بررسي كردند.
نخستين اجلاس سران مجمع كشورهاي صادركننده گاز 24 آبان 1390 با حضور 12 كشور به عنوان عضو دائم و 3 كشور عضو ناظر در دوحه برگزار شد.
اعضاي مجمع صادركنندگان گاز 42 درصد از توليد گاز جهان، 70 درصد از ذخاير گازي جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال ان جي) را در اختيار دارند.
كشورهاي الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، ونزوئلا و عمان كه آبان ماه گذشته به جي يي سي اف پيوستند، از اعضاي اين مجمع جهاني به شمار مي روند.
 


تغيير مسير اتوبان همت- كرج از پارك جهان نما

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور با بيان اينكه در حال حاضر با پيگيري هاي انجام شده با تغيير مسير احداث فاز دوم اتوبان همت- كرج موافقت شد، گفت: در مسير مورد توافق آسيبي به درختان پارك جهان نما وارد نخواهد شد.
علي اوسط منتظري در گفت و گو با مهر در خصوص اجراي فاز دوم پروژه اتصال اتوبان شهيد همت به اتوبان تهران- كرج توسط وزارت راه و شهرسازي، اظهار داشت: در حال حاضر با پيگيري هاي انجام شده با تغيير مسير احداث فاز دوم اتوبان همت- كرج موافقت شد.
وي افزود: بر اين اساس، مقرر شد طبق تفاهم نامه منعقده بين وزارت راه و شهرسازي، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري، سازمان محيط زيست و استانداري استان البرز مسير فعلي به منتهي اليه ضلع شمالي خارج از محدوده پارك جنگلي جهان نما انتقال داده شود.
به گفته معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در مسير مورد توافق وزارت راه و شهرسازي، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري، سازمان محيط زيست و استانداري استان البرز آسيبي به درختان پارك جهان نما وارد نخواهد شد.
تكذيب قطع
درختان 50 ساله
سرهنگ قاسم سبزعلي فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع نيز با تكذيب قطع درختان 50 ساله داخل پارك جهان نما كرج گفت: تنها تعدادي از درختان 4 تا 10 ساله حاشيه پارك قطع شده است.
وي با بيان اين مطلب افزود: روز دوشنبه كاركنان وزارت راه براساس توافقات رسمي قبلي بين سازمان جنگل ها و وزارت راه و نه به صورت غيرقانوني حدود صد اصله درختان 4 تا 10 ساله سوزني برگ حاشيه پارك جهان نما كرج را قطع كردند.
به گفته سرهنگ سبزعلي، براساس توافقات قبلي قرار بود پيش از قطع درختان مكان جديدي براي كاشت مجدد آنها جانمايي شود كه چون وزارت راه به تعهد خود عمل نكرده بود اين عمليات متوقف شد.
وي تاكيد كرد: وزارت راه و شهرسازي ملزم به كاشت درختان كنده شده است، البته ميزان تخريب و تعداد كاشت درخت هنوز مشخص نشده است اما قطعا ميزان تخريب مشخص مي شود و وزارت راه و شهرسازي نيز بايد جبران خسارت كند.
 


بازگشت دوباره بورس به مدار رشد

بورس اوراق بهادار تهران پس از فراز و فرود در روزهاي اخير، در آخرين روز معاملاتي دوباره به مدار رشد بازگشت و سطح خود را ارتقا داد.
به گزارش ايسنا، بورس اوراق بهادار تهران كه در روزهاي گذشته فراز وفرودهاي زيادي را تجربه كرده و به مرز 30هزار واحد نزديك شده بود، ديروز و در آخرين روز معاملاتي هفته مجددا به مدار رشد بازگشت و 118واحد رشد كرد.
به اين ترتيب در بازار ديروز بورس، سرمايه گذاري غدير، پتروشيمي پرديس، بانك اقتصاد نوين، ايران خودرو، فولاد مباركه و مپنا از نمادهاي موثر در مثبت شدن شاخص بورس و رسيدن آن به عدد 31هزار و 259 واحد بودند. همچنين نمادهاي خودرويي همچون روزهاي گذشته از برترين تقاضاي خريد برخوردار بودند و پالايشگاه بندرعباس همچنان تركش به فروش نرفتن بلوك 17درصدي را تحمل كرد و به برترين صف فروش بازار تبديل شد. علاوه بر پالايشگاه بندرعباس، بانك تجارت، گروه بهمن و فولادخوزستان از نمادهاي مطرح منفي بازار بودند.
همچنين در بازار ديروز، نماد نفت و گاز پارسيان براي تعديل عايدي متوقف شد و شركتهاي فولادخراسان، پالايشگاه تبريز و ايران ترانسفو از برترين تقاضاي خريد و پالايشگاه بندرعباس و آلومينيوم ايران از برترين تقاضاي فروش برخوردار بودند.
به اين ترتيب در بازار روز جهارشنبه كه قيمت سهام شركتها رشد كرد، بيش از 213ميليون سهم به ارزش 455هزار و 485ميليارد ريال رسيد و ارزش بازار سرمايه نيز رشد كرد و تا سطح 142هزار ميليارد تومان بالا رفت.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10