(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 6  آذر  1391 - شماره 20365

اتحاديه عرب
واشنگتن را به حمايت از سلاح هاي هسته اي اسراييل متهم كرد
مرگ 6 غيرنظامي بر اثر حمله هوايي ناتو در جنوب افغانستان
كربلا در عاشوراي امسال ميزبان 4 ميليون عاشورايي بود
مردم غزه به سلاح نياز دارند نه سفرهاي نمايشي برخي از سران
درگيري مخالفان و موافقان مرسي در مصر
حيرت جهانيان از پيروزي 8 روزه مقاومت بر رژيم صهيونيستي
5 شهيد و 90 مجروح در حمله طالبان به عزاداران شيعه پاكستان
دمشق استقرار موشك هاي پاتريوت
در مناطق مرزي تركيه و سوريه را محكوم كرد
ادامه بحران در اروپا راهپيمايي مردم ايرلند و چند شهر ايتاليا
در اعتراض به شرايط سخت اقتصادي
تظاهرات ضد دولتي در بانكوك به خشونت كشيده شد


اتحاديه عرب

واشنگتن را به حمايت از سلاح هاي هسته اي اسراييل متهم كرد

اتحاديه عرب با انتقاد از فراخوان آمريكا براي به تعويق انداختن كنفرانس عاري سازي خاورميانه از تسليحات هسته اي ، واشنگتن را به حمايت ازسياست توسعه سلاح هاي هسته اي اسراييل متهم كرد .
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي،«وائل الاسد» مسئول پرونده منع انتشار تسليحات كشتار جمعي در اتحاديه عرب ديروز در قاهره با اعلام اين مطلب افزود نشست فوق العاده مقامات ارشد هسته اي كشورهاي عربي طي روزهاي چهارشنبه وپنجشنبه هفته جاري برگزار مي شود.ايالات متحده با برگزاري كنفرانس خلع سلاح هسته اي خاورميانه مخالفت كرده است.اين كنفرانس را «بان كي مون» ، دبيركل سازمان ملل پيشنهاد داده بود. الاسد گفت كه شرط هاي اعلام شده از سوي واشنگتن با تعهدات بين المللي كنفرانس بازنگري سال 2010 در تعارض است . وي افزود: آمريكا قادر به لغو اين كنفرانس نيست.
 


مرگ 6 غيرنظامي بر اثر حمله هوايي ناتو در جنوب افغانستان

جنگنده هاي اشغالگران افغانستان با بمباران يك منطقه مسكوني استان «وردك» دستكم 6 غيرنظامي افغان را كشتند.
به گزارش شبكه تلويزيوني پرس تي وي، جنگنده هاي اشغالگران افغانستان تحت رهبري آمريكا روز شنبه يك منطقه مسكوني را در استان وردك بمباران كردند. يك سخنگوي استان وردك با تاييد خبر وقوع اين حمله اعلام كرد: در جريان اين بمباران دستكم شش غيرنظامي افغانستان كشته و شماري نيز مجروح شدند.نظاميان خارجي حاضر در افغانستان هم انجام اين حملات را تاييد كرده اند اما طبق روال هميشه مدعي شده اند كه هيچ غيرنظامي را نكشته اند.خبر ديگر اينكه وزارت كشور افغانستان روز يكشنبه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، طي يك عمليات سراسري در مناطق مختلف افغانستان، ارتش اين كشور 10 عضو طالبان را كشته و 16نفر را نيز بازداشت كرده اند.
 


كربلا در عاشوراي امسال ميزبان 4 ميليون عاشورايي بود


ميليون ها عزادار سرور و سالار شهيدان عالم، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش از سراسر عراق و ديگر كشورهاي جهان با حضور در كربلاي معلي، ياد و خاطره نهضت خونين عاشورا را گرامي داشتند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري «براثا»ي عراق، استاندار كربلا ديروز از حضور بيش از چهارميليون زائر و عزادار حسيني در روز عاشوراي كربلاي معلي خبر داد و تعداد زائراني را كه از ديگر كشورها براي بزرگداشت عاشوراي حسيني وارد كربلا شده اند، بيش از چهارصد هزار تن عنوان كرد. «امل الدين الهر»، گفت اين تعداد زائر خارجي از 36 كشور جهان براي عزاداري در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني وارد عراق شده اند.
بر پايه اين گزارش، همچنين در بي سابقه ترين تدابير امنيتي و بسيج نيرو در عراق، بيش از 35هزار نيروي ارتش، پليس و مأمور امنيتي در اطراف و داخل شهر كربلا مسئوليت تأمين امنيت عزاداران حسيني را برعهده دارند.
همچنين حسن علي كاظم، مسئول رسانه هاي بين المللي عراق نيز اعلام كرد كه هيات هاي خبري و تيم هاي خبرنگاري زيادي از سراسر جهان و نيز مناطق مختلف عراق به كربلا آمدند تا مراسم عاشورا در اين شهر را تحت پوشش خبري درآورند.
از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري فارس از تركيه، «آيلا كابا» معاون حزب حركت ناسيوناليست اين كشور كه در مراسم ويژه عاشورا در منطقه هالكالي اسلامبول شركت كرده بود طي سخناني، كربلا را غم و ماتم مشترك همه مسلمانان جهان عنوان و بر وحدت مسلمانان جهان تأكيد كرد.

 


مردم غزه به سلاح نياز دارند نه سفرهاي نمايشي برخي از سران

دبيركل حزب الله لبنان با تأكيد بر اينكه مقاومت از قيام عاشورا درس مي گيرد گفت، هيچ چيز نمي تواند ما را از امام حسين(ع) جدا كند.
به گزارش خبرگزاري ها، سيد حسن نصرالله در مراسم سخنراني خود به مناسبت فرا رسيدن عاشوراي حسيني تأكيد كرد، مقاومت از قيام عاشورا درس مي گيرد و به رغم تهديدها باز هم به خيابان ها مي آييم و عاشورا را زنده نگه مي داريم.
وي اظهار داشت، هيچ چيز نمي تواند مقاومت را از الگو گرفتن از امام حسين(ع) جدا كند و ما هميشه با ملت فلسطين هستيم و با فلسطين همراه خواهيم ماند.
وي با اشاره به تبعيت كامل مقاومت از قيام عاشورا گفت: همان گونه كه در واقعه كربلا، پيام واضح و مشخص بود و مواضع همه آشكار بود، مواضع مقاومت نيز واضح و آشكار است. ما اعتقاد داريم كه اسراييل دشمن امت اسلامي و يك غده سرطاني است كه بايد از ميان برود و در اين خصوص بسياري با مقاومت هم عقيده هستند اما برخي توان اعلام و يا عملي كردن نيت دروني خود را ندارند.
وي افزود، يكي از مهم ترين ويژگي هاي قيام كربلا شفافيت و وضوح بود و مقاومت هم با الگو گرفتن از قيام كربلا اعلام مي كند كه مي خواهيم با خون، شمشير را شكست دهيم.
دبيركل حزب الله لبنان كه در جمع ده ها هزار نفر از عزاداران سالار شهيدان جهان حضرت امام حسين(ع) سخنراني مي كرد اظهار داشت، پيروزي غزه بار ديگر ثابت كرد كه اسرائيل سست تر و ضعيف تر از خانه عنكبوت است.
وي خطاب به دولت ها و سران كشورهاي عربي و اسلامي گفت، غزه به سفرها و ابراز احساسات ظاهري شما نيازي ندارد بلكه به سلاح و پول و حمايت واقعي شما نيازمند است.
سيد حسن نصرالله تأكيد كرد، تنها دشمن ما اسرائيل است و حزب الله هيچ دشمني در داخل لبنان ندارد.
وي همچنين تصريح كرد، حزب الله از هر فتنه اي دوري مي كند و در مقابل هرگونه اتهام و تجاوزي صبر پيشه مي كند.
دبيركل حزب الله بر امنيت، ثبات، آرامش داخلي و همزيستي مسالمت آميز ميان تمام گروه ها و احزاب سياسي در داخل كشور تأكيد كرد.
سيد حسن نصرالله طرح ها و توطئه هاي آمريكايي صهيونيستي را يزيد زمان خواند و تأكيد كرد، با يزيد زمان مقابله خواهيم كرد.
وي افزود درباره خطر تبديل دوستان به دشمنان و دشمنان به دوستان در جهان اسلام هشدار مي دهم.
دبيركل حزب الله لبنان از حمايت هاي بي دريغ ايران از مقاومت فلسطين و لبنان و ملت هاي مظلوم تمجيد كرد و گفت: ايران دوست اعراب و همه مسلمانان و حامي ملت هاي مستضعف و مظلوم است كه اين امر در خلال جنگ اخير دشمن عليه غزه و پيش از آن در جريان تجاوز دشمن به لبنان نمايان شد، اين جمهوري اسلامي شجاع ايران هرگز از تهديدهاي دشمنان نهراسيده است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران، هنگامي كه از جنبش هاي مقاومت دفاع مي كند به وظيفه و موضع راهبردي خود عمل مي كند، هيچ چشمداشتي از كسي ندارد.
وي اظهار داشت، ايران حامي و دوست كشورهاي عربي و اسلامي است.
سيد حسن نصرالله گفت به ملت هاي عربي و اسلامي مي گويم برحذر باشيد از كساني كه اسرائيل را به عنوان دوست نشان مي دهند و كساني كه تلاش مي كنند كه ايران را دشمن قلمداد كنند، خائن به امت اسلام هستند.
دبيركل حزب الله لبنان همچنين تأكيد كرد، اسرائيلي كه از پرتاب موشك هاي فجر5 طي 8 روز اين چنين به خود لرزيد در مقابل پرتاب هزاران موشك بر تل آويو در صورت حمله به لبنان چه خواهد كرد.
وي تأكيد كرد. شعاع موشك هاي ما تمام فلسطين اشغالي از كريات شمونه تا ايلات را دربرمي گيرد.
سيد حسن نصرالله گفت، اسرائيل ترسو مدت هاست كه براي ما تمام شده است.
وي همچنين تأكيد كرد، رژيم صهيونيستي كه در مقابل يك منطقه كوچك (غزه) شكست خورد با طرف هاي قوي تر (اشاره به ايران) چگونه روبه رو خواهد شد.
سيد حسن نصرالله در بخش ديگري از سخنانش گفت، بار ديگر حمايت خود را از ملت بحرين و خيزش مسالمت آميز مردم اين كشور اعلام مي كنيم و از مسئولان بحريني مي خواهيم به مطالبات بر حق ملت عمل كنند.
وي درباره سوريه نيز گفت، سوريه امروز مظلوم واقع شده، ملت، ارتش و كل سوريه از نقاط مختلف هدف حمله قرار گرفته اند.
دبير كل حزب الله لبنان همچنين بر ادامه راه سرخ شهادت حسيني تأكيد كرد و گفت، با جان و مال و فرزندانمان به حسين(ع) مي گوييم لبيك يا حسين(ع) ما هرگز به قول و وعده خويش پشت نخواهيم كرد مانند هر عاشورايي بار ديگر با حسين(ع) تجديد عهد و بيعت مي كنيم و به تمام ظالمان و فاسدان و كساني كه بر شكست ما حساب باز كرده اند مي گوييم هيهات مناالذله
وي تصريح كرد: ما طي ده سال گذشته همراه با حسين بوديم و ماه هاي گذشته شاهد اهانت به پيامبر اكرم(ص) بوديم و امروز، روز جانفشاني براي دفاع از رسول خداست و ما به همه جهانيان كه به پيامبر ما اهانت مي كنند و يا در انديشه اهانت هستند، مي گوئيم كه ما امتي هستيم كه در برابر هيچ اهانتي سكوت نخواهيم كرد و براي دفاع از پيامبر و كرامت پيامبرمان آماده ايم و امروز با حسين نداي دفاع از رسول خدا را سر مي دهيم تا جهانيان نداي لبيك يا رسول الله را بشنود.
 


درگيري مخالفان و موافقان مرسي در مصر

در پي صدور فرمان اخير «محمد مرسي» در مورد افزايش اختيارات رئيس جمهور، خشونت و ناآرامي پايتخت و چندين شهر مصر را فراگرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، طرفداران و مخالفان محمد مرسي رئيس جمهور مصر در خيابان ها و مناطق اطراف دفتر حزب آزادي و عدالت وابسته به اخوان المسلمين در استان هاي مختلف با يكديگر به زد و خورد پرداختند.
براساس اين گزارش اختلاف و دودستگي در ميان مردم مصر در خصوص افزايش اختيارات رئيس جمهور براي بركناري دادستان كل مصر و انتصاب يك نفر از اخوان المسلمين به جاي وي كه از چند روز قبل آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.
اين گزارش حاكي است، طرفداران مرسي اين اقدام رئيس جمهور اسلامگراي مصر را در چارچوب ادامه مسير انقلاب 25 ژانويه و پاكسازي حكومت از بازماندگان رژيم سابق مي دانند. در حالي كه مخالفان رئيس جمهور مصر را «فرعون جديد» نام نهاده و شعار سرنگوني وي را سر دادند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، موج اعتراض ها و حمايت ها از تصميم اخير محمد مرسي همچنان ادامه دارد و اين بار قضات مصر اعلام كردند كه از روز يكشنبه تحصن نامحدود خود را در اعتراض به تصميم رئيس جمهور آغاز خواهند كرد. در همين حال، گروه ها و احزاب مخالف دولت در مصر نيز خواستار برگزاري تظاهرات گسترده در روز سه شنبه شدند و شوراي عالي قضايي مصر نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد تصميماتي كه از سوي رئيس جمهور كشور ايجاد شده بي سابقه است و استقلال دستگاه قضايي و قضات كشور را زير سؤال مي برد.
اين در حالي است كه صدها تن از معترضان به محمد مرسي در ميدان التحرير با برپايي چادرهايي برخواسته هاي خود مبني بر انصراف رئيس جمهور مصر از دستوراتش تأكيد دارند. در برخي از مناطق مصر ميان نيروهاي امنيتي و معترضان درگيري گزارش شد. از سوي ديگر جماعت اخوان المسلمين مصر نيز با اعلام فراخواني از هواداران خود خواست تا با حضور در صحنه از دستاوردهاي انقلاب در مصر و رئيس جمهور اسلامگرا حمايت كنند.
محمد مرسي نيز روز شنبه در جمع ده ها هزار تن از هواداران اتخاذ تصميم اخير خود را به خاطر خدا و ملت مصر دانست و از آن دفاع كرد.
اين گزارش حاكي است: اختلاف و دودستگي در مصر روز پنجشنبه هفته گذشته پس از آن آغاز شد كه محمد مرسي دادستان كل مصر را بركنار و يك نفر ديگر را به جاي وي منصوب كرد.
همچنين براساس فرماني كه محمد مرسي روز پنجشنبه گذشته صادر كرد، هيچ نهادي از جمله دادگاه ها و قضات مصر نمي توانند احكام رئيس جمهور را لغو كنند.
اين فرمان، ممنوعيت انحلال شوراي قانون اساسي كه هم اكنون در حال تنظيم پيش نويس قانون اساسي مصر هستند را شامل مي شود.
گفتني است مخالفان رئيس جمهور اسلامگراي مصر كه طيف وسيعي از احزاب و گروه هاي وابسته به غرب، لائيك و كمونيست ها را فرامي گيرد، اعلام كردند كه با تشكيل «جبهه نجات ملي» در صدد مقابله جدي با اقدام مرسي هستند.
 


حيرت جهانيان از پيروزي 8 روزه مقاومت بر رژيم صهيونيستي

سرويس خارجي-
كشورها، شخصيت ها، نهادها و گروه هاي سياسي مختلف جهان با بازنده دانستن رژيم صهيونيستي در جنگ عليه غزه، پيروزي حماس را تبريك گفتند.
با گذشت پنج روز از اعلام آتش بس بين اسرائيل و حماس كشورها، شخصيت ها، نهادها و حتي محافل سياسي داخلي رژيم صهيونيستي به پيروزي حماس اذعان و تأكيد كردند كه اسرائيل در اين جنگ ناتواني خود را به نمايش گذاشت.
شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان در اين باره گفت، پيروزي مقاومت در غزه پيروزي همه طرح هاي مقاومت در برابر دشمن اسرائيل و حاميان آن است.
وي افزود، جنگ در غزه تنها عليه اسرائيل نبود بلكه عليه همه جهان بود چون آمريكا، اروپا، شوراي امنيت و قدرت هاي بزرگ پشتيبان دشمن اسرائيلي هستند.
مشير المصري از رهبران حماس در غزه تأكيد كرد، مقاومت هم اكنون در اوج آمادگي خود به سر مي برد و در رويارويي بعدي صهيونيست ها شكست سنگين تري را به ويژه در برابر گردان هاي قسام متحمل خواهند شد.
وي خاطرنشان كرد، از اين پس صهيونيست ها پيش از تجاوز به غزه صدها بار فكر خواهند كرد.
اين رهبر حماس همچنين گفت، موشك هاي فجر ايران توانستند رعب و وحشت را به قلب اشغالگران صهيونيستي وارد كنند و توازن استراتژيك در ابزارهاي بازدارندگي متقابل با رژيم صهيونيستي به وجود آورند.
رئيس بنياد امنيت ملي و بين الملل روسيه نيز اعلام كرد، پيروزي جنبش حماس در غزه ناتواني و ضعف هاي اسرائيل را برملا كرد.
وي افزود، اسرائيل با تمام قوا به بمباران نوار غزه پرداخت ولي حتي نتوانست بخشي از موشك هاي شليك شده از غزه به طرف شهرهاي خود را رهگيري كند.
همچنين روزنامه لس آنجلس تايمز نوشت، موفقيت اخير حماس در مقابل رژيم صهيونيستي و موفقيت احتمالي تشكيلات خودگردان در سازمان ملل سبب نزديكتر شدن فتح و حماس به هم و اتخاذ رويكرد مشترك عليه تل آويو مي شود.
«مومن بسيسو» تحليلگر مسائل خاورميانه در گفت وگو با شبكه خبري الجزيره اظهار داشت، حماس يك راهبرد نظامي دقيق، مطمئن و مقتدرانه را در برابر ارتش اسرائيل به اجرا درآورد و ناتواني اين رژيم را اثبات كرد.
شبكه تلويزيوني راشاتودي نيز اعلام كرد، ملت فلسطين با نورافشاني و پخش شيريني و گل بين يكديگر پيروزي حماس را جشن گرفته در حالي كه در خيابان هاي اسرائيل مردم از نحوه عملكرد دولت نتانياهو ناراضي هستند.
فعالان حزبي در جمهوري آذربايجان نيز ضمن قدرداني از مبارزات جنبش حماس در برابر حملات رژيم صهيونيستي اين پيروزي را به ملت فلسطين تبريك گفتند.
در اندونزي نيز صدها تن از مردم با اجتماع مقابل سفارت آمريكا در جاكارتا با مردم فلسطين ابراز همبستگي كردند و شعارهاي ضد اسرائيلي سر دادند. مردم اندونزي با حمل پارچه نوشته و پرچم فلسطين و سر دادن شعار آزادي فلسطين پيروزي مردم غزه در نبرد با دشمن صهيونيستي را تبريك گفتند.
جمعي از مردم نروژ نيز در برابر سفارت رژيم صهيونيستي در اسلو تجمع كردند تا ضمن ابراز خشم و انزجار از اين رژيم حمايت خود را از مردم مظلوم و بي دفاع غزه و فلسطين اعلام كنند.
واكنش ها به پيروزي حماس در محافل سياسي و رسانه اي رژيم صهيونيستي نيز بسيار زياد بود به نحوي كه روزنامه صهيونيستي هاآرتص در اين باره نوشت، حتي كساني كه باحماس مخالفند اين بار نمي توانند به دستاوردهاي سياسي اين جنبش در طول اين جنگ چشم ببندند.
هاآرتص لفاظي هاي نتانياهو درباره پيروزي در جنگ را نمايش و گارد دفاعي براي حفظ وجهه لازم جهت پيروزي در انتخابات پارلماني عنوان مي كند.
به نوشته اين روزنامه نتانياهو ساعاتي قبل از اعلام آتش بس از اعضاي حزبش خواسته است در رسانه ها تصوير قابل قبولي از وي به نمايش بگذارند و تنها اخبار خوب اين جنگ را بگويند.
شبكه خبري الجزيره نيز گزارشي تهيه كرد و در آن با اسرائيلي ها گفت وگو كرد كه در آن معترضان گفتند احساس مي كنند نتانياهو آنها را فروخته است.
شائول موفاز معاون نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي نيز حماس را پيروز قطعي اين نبرد اعلام كرد و اسرائيل را بزرگترين بازنده آن دانست.
كارشناسان مسائل سياسي در دانشگاه تل آويو نيز اعلام كردند كه اسرائيل درپيكار با حماس مجبور به عقب نشيني از مواضع خود شد.
ساير رويدادها
¤ عضو دفتر سياسي حماس تأكيد كرد، گردان هاي قسام در جنگ 8 روزه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه 7 فروند هواپيماي اين رژيم را ساقط كردند.
¤ وزير امور اسيران و آزادگان دولت منتخب فلسطين گفت، رژيم صهيونيستي سعي دارد با بازداشت فلسطينيان در كرانه باختري شيريني پيروزي مقاومت ومردم غزه را به كام آنها تلخ كند.
¤ رژيم صهيونيستي در پي شكست در جنگ اخير عليه نوار غزه اعلام كرد كه ماهيگيران فلسطيني مي توانند از اين پس در آب هاي غزه به صيد ماهي بپردازند.
¤ منابع رسمي در روسيه اعلام كردند كه اين كشور چند فروند كشتي جنگي وابسته به ناوگان درياي سياه را وارد آب هاي درياي مديترانه كرد تا در صورت بروز تنش مجدد ميان فلسطينيان و اسرائيل اتباع روسي مقيم نوار غزه را از اين منطقه خارج كنند.
¤ پس از پيروزي مقاومت فلسطين ساكنان غزه از نام موشك هاي ايراني فجر 3 و فجر 5 براي نامگذاري نوزادان خود استفاده مي كنند.
 


5 شهيد و 90 مجروح در حمله طالبان به عزاداران شيعه پاكستان

تروريست هاي وهابي طالبان در پاكستان، عزاداران حسيني را به خاك و خون كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در حملات و بمب گذاري هاي تروريست هاي وهابي در دهه محرم پاكستان عليه دسته هاي عزاداري شيعيان پنج تن شهيد و بيش از 90 تن ديگر مجروح شدند.
در همين باره واحد مركزي خبر گزارش داد يك مقام ارشد پاكستان ديروز يكشنبه اعلام كرد اين انفجار در جريان مراسم عزاداري عاشوراي حسيني در «دره اسماعيل خان» واقع در شمال غرب اين كشور، اتفاق افتاد.
همچنين در اين انفجار 12 فروشگاه و ساختمان مسكوني نيز تخريب شد.
گفتني است اين انفجار ششمين حمله تروريستي به عزاداران حسيني در شهرهاي مختلف پاكستان طي يك هفته اخير است كه در يكي از مهمترين آن، وقوع يك حمله انتحاري در بين عزاداران شهر «راولپندي» دست كم 23 تن شهيد و 46 تن نيز زخمي شدند. شمار كل شهداي دهه محرم 40 تن اعلام شده است.
روز چهارشنبه نيز وقوع دو انفجار پياپي در نزديكي يك حسينيه شهر كراچي، چند كشته در پي داشت.
حمله تروريستي
به عزاداران حسيني در يمن
در حمله عناصر وهابي به مراسم عزاداري شيعيان يمني در صنعا، پايتخت اين كشور، چهار تن شهيد و پنج تن ديگر زخمي شدند.
بنابراين گزارش كه آسوشيتدپرس آن را مخابره كرد، اين حمله روز شنبه در نزديكي جاده فرودگاه صنعا انجام گرفت.
مهاجمان در اين حمله يك موشك آرپي جي را به سوي يكي از حسينيه هايي كه سوگواران در آن جا گردهم آمده بودند، شليك كردند.
چهارسوي جهان
¤ پليس مصربا پشتيباني سلفي ها از برگزاري مراسم عزاداري شيعيان اين كشور در مسجد رأس الحسين قاهره جلوگيري كرد.
¤ مراسم سوگواري سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام شب گذشته در مسجد امام رضا(ع) در عشق آباد با حضور اقشار مختلف مردم مسلمان اين كشور و ايرانيان مقيم تركمنستان برگزار شد.
¤ مراسم عزاداري عاشوراي حسيني با حضور شيعياني از كشورهاي ايران، افغانستان، آذربايجان و پاكستان در مسجد حضرت امام علي (ع) شهر بيشكك برگزار شد .
¤ مردم بحرين با وجود محدوديت هاي رژيم حاكم امسال نيز مراسم عزاداري امام حسين(ع) را با شور برگزار كردند. بحريني ها به طور گسترده اي در هيئت ها و دسته هاي عزاداري شركت داشتند و عزاداري آنها تنها به اين حضور ختم نشد و مراسم حسيني را در بخش هاي مختلف جامعه به اجرا گذاشتند.
¤ هزاران نفر از عاشقان حسيني بعدازظهر تاسوعا با شركت در يك راهپيمايي در دارالسلام پايتخت تانزانيا در ماتم اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش عزاداري كردند.
در اين مراسم كه حد فاصل آرامگاه شيعيان تا مسجد بزرگ شيعيان در مركز شهر برگزار شد، جمعي از علماي شيعه و اهل تسنن دارالسلام حضور داشتند.
¤ مراسم تاسوعاي حسيني در مساجد شهر واشنگتن با حضور جمعي از شيعيان كشورهاي مختلف اسلامي و مشتاقاني از اديان ديگرآمريكا برگزار شد.
¤ به گزارش المنار، شيعيان در سوريه امسال نيز با وجود مشكلات امنيتي در اين كشور مراسم عزاداري حسيني را در مساجد شهر دمشق برگزار كردند.
 


دمشق استقرار موشك هاي پاتريوت

در مناطق مرزي تركيه و سوريه را محكوم كرد

دولت سوريه، طرح آنكارا براي استقرار موشك هاي پاتريوت در مرزهاي مشترك دو كشور را محكوم كرد.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، وزارت خارجه سوريه طي بيانيه شديداللحني، اقدام تركيه براي استقرار سيستم ضد موشكي موسوم به پاتريوت در مرز مشترك را محكوم و آن را در جهت افزايش تنش ها اعلام كرد.
براساس اين گزارش، تركيه هفته گذشته از شركاي خود در ناتو خواست تا به منظور حفاظت از مرز اين كشور با سوريه، موشك هاي پاتريوت را در منطقه مستقر كند و ناتو نيز بي درنگ قول داد كه اين درخواست دولت آنكارا را مورد رسيدگي قرار دهد.
تلويزيون سوريه نيز به نقل از يك مقام بلندپايه وزارت خارجه اين كشور، اعلام كرد: سوريه، «رجب طيب اردوغان» را در زمينه نظامي سازي اوضاع در مرز بين دو كشور و افزايش تنش ها مسئول مي داند.
از سوي ديگر «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه نيز با اشاره به اين كه اقدام تركيه ممكن است جرقه اي براي وقوع يك انفجار بزرگ در منطقه باشد اظهار داشت: هرگونه اقدام تركيه در زمينه استقرار موشك هاي پاتريوت ممكن است آنكارا را به وسوسه استفاده از سلاح دچار كند و به وقوع يك درگيري مسلحانه بسيار جدي كه ناتو نيز در آن مشاركت دارد، منجر شود.
لاوروف اضافه كرد: من درك مي كنم كه هيچ كس قصد ندارد كه ناتو را در حالي كه در بحران سوريه گرفتار شده است ببيند و به نظر مسكو، هرچه سلاح بيشتري در مرز سوريه جمع شود، خطر استفاده آن از سوي دشمنان بشار اسد افزايش خواهد يافت.
اين در حالي است كه كشور سوريه از دو سال گذشته تاكنون، به صحنه ناآرامي و رويارويي غرب و مردم اين كشور تبديل شده است و هزاران نفر نيز جان خود را از دست داده اند.
برپايه اين گزارش، دولت سوريه هدايت و سازماندهي ناآرامي ها در كشور را از سوي غرب مي داند و خواستار اقدام عاجل بين المللي براي محكوميت دخالت ها عليه دمشق است.در همين حال روزنامه «السفير» چاپ لبنان به نقل از منابع ديپلماتيك اروپايي اعلام كرد كه «اخضر ابراهيمي» فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب، روز پنجشنبه طرح خود براي حل بحران سوريه را به شوراي امنيت كه قرار است براي بررسي اوضاع سوريه تشكيل جلسه دهد، ارائه خواهد كرد.براساس اين طرح، انتخابات پارلماني و محلي تحت نظارت سازمان ملل برگزار و يك دولت تركيب با حضور بشار اسد رئيس جمهور سوريه شكل خواهد گرفت. در اين طرح به هيچ موردي از مذاكره مستقيمي بين دولت سوريه و مخالفان اشاره نشده و دمشق نيز با هرگونه پيشنهادي براي كاهش اختيارات رئيس جمهور مخالفت كرده است.

 


ادامه بحران در اروپا راهپيمايي مردم ايرلند و چند شهر ايتاليا

در اعتراض به شرايط سخت اقتصادي

قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي در ايرلند و ايتاليا در اعتراض به سياست جديد رياضتي تظاهرات ضددولتي برگزار كردند.
هزاران نفر از ساكنان «دوبلين»، پايتخت ايرلند روز شنبه در اعتراض به افزايش ماليات، اخراج كاركنان و به طور كلي افزايش فشارهاي مالي بر مردم تظاهرات كردند.
ايرلندي ها با سر دادن شعارهايي عليه نخست وزير كشورشان خواستار توقف فوري اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي شدند كه از سوي تروئيكاي اروپا بر آنها تحميل مي شود.
دولت ايرلند قرار است پنجم دسامبر (15آذرماه) ششمين بودجه رياضتي خود را كه شامل كاهش 5/3 ميليارد يورويي هزينه هاي عمومي است رسما اعلام كند.
سازمان دهندگان اين تظاهرات طي اطلاعيه اي اعلام كردند، «ما دولت فعلي را براي فقير كردن مردم انتخاب نكرده ايم... مردم اين وضع را تحمل نخواهند كرد.»
نخست وزير ايرلند متعهد شده براي مهاركردن بودجه كشور تا سال 2015 تدابير رياضت طلبانه سالانه را در دستور كار خود قرار دهد.
در حال حاضر نرخ رسمي اعلامي بيكاري در ايرلند 8/14 درصد است و دستمزد ايرلندي ها نيز به طور متوسط حدود 15درصد كاهش يافته است.
هزاران نفر از دانشجويان و كاركنان دانشگاه هاي ايتاليا نيز روز شنبه در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت «ماريو مونتي» در شهرهاي «رم» و «پادوا» تظاهرات كردند.
به نوشته خبرگزاري «رويتر»، در اين تظاهرات چندين هزار نفري معترضان خواستار انصراف دولت «مونتي» از برنامه كاهش «بودجه هاي آموزشي» شدند كه به اعتقاد آنها باعث «افت شديد كيفيت آموزشي» در اين كشور خواهد شد.
ايتاليا نيز از جمله كشورهاي اروپايي است كه براي مقابله با بحران مالي به افزايش ماليات و كاهش هزينه هاي عمومي رو آورده است.
اين روزها كمتر كشور اروپايي را مي توان يافت كه از بحران مالي مصون مانده باشد. در اين بين تروئيكاي اروپا تنها به كشورهايي كمك هاي مالي مي كند كه اقدام به اجراي سياست هاي رياضتي مدنظر آنها كند. در بسياري از موارد، معترضان اروپايي در جريان برگزاري تظاهرات خود عليه تروئيكاي اروپا هم شعار مي دهند. معترضان معتقدند مشكل اصلي آنها عضويت كشورشان در اتحاديه اروپاست و تنها راه نجات، جدايي از اين اتحاديه است. پرچم اتحاديه اروپا بارها در تظاهرات اروپائيان به آتش كشيده شده است.
 


تظاهرات ضد دولتي در بانكوك به خشونت كشيده شد

تظاهرات گسترده ضد دولتي در بانكوك با حضور گسترده نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد.
هزاران نفر از مخالفان «ينگلاك شيناواترا» نخست وزير تايلند روز شنبه با ريختن به خيابان هاي «بانكوك» ضمن سر دادن شعارهاي ضد دولتي، خواستار بركناري فوري خانم «شيناواترا» شدند.در جريان برگزاري اين تظاهرات گسترده كه گفته مي شود دستكم 10هزار نفر در آن مشاركت داشتند، درگيري هايي رخ داد كه طي آن شماري از معترضان و نيروهاي پليس ضد شورش مصدوم شدند.ترتيب دهندگان اين تظاهرات مي گويند، نخست وزيرشان آلت دست «تاكسين شيناواترا»، نخست وزير سابق است كه از قضا برادر وي نيز مي باشد.«ينگلاك» سال 2011 ميلادي و در جريان برگزاري انتخابات به قدرت رسيد.گفته مي شود تظاهرات روز شنبه كه مهمترين تظاهرات ضد دولتي از زمان به قدرت رسيدن خانم «شيناواترا» است، توسط گروهي از ژنرال هاي بازنشسته ارتش راه اندازي شده كه نخست وزير را به فساد مالي و بي حرمتي به پادشاه متهم مي كنند. اين گروه موفق شدند حمايت گروه هاي مختلف از جمله «پيراهن زردها» را كه از اعضاي «ائتلاف مردم براي دموكراسي» به شمار مي روند به خود جلب كنند.اعتراض هاي مرتبط با «پيراهن زردها» كه غالبا افراد طبقه متوسط و طرفدار پادشاه تايلند هستند، طي سال هاي گذشته همواره باعث ايجاد مشكلات زيادي براي دولت هاي منتسب به خانواده شيناواترا شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10